erwn schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:08:
[...]
maar eerste indruk is:
- PS5, leuk (en duur) voor mij. Zal ook wel iets zijn voor kinderen?
- XBox Series S (X hoeft niet?), leuk voor mij. Zal ook wel iets zijn voor kinderen?
- Switch, leuk voor kinderen vanwege alles Mario. Minder voor mij? Geen idee
En die eerste twee kunnen dan i.c.m. met Steam? En hebben allebei een abonnements--variant?
Steam werkt niet voor de consoles, die hebben hun eigen stores.
Ik denk dat een Xbox Series S een goede keus voor je kan zijn. Een stuk goedkoper dan de Series X en PS5. Nadeel is de 512gb opslag, waarvan 300 en een beetje beschikbaar blijft. Dat zit dus zo vol. Ruimte bijprikken is vrij duur (meer dan € 200), dus dan kan de XSX met 1TB een betere keuze zijn. De XSS is daarnaast volledig digitaal, maar dat ben je met Stadia natuurlijk al gewend.
Zowel Playstation als Xbox kennen abonnementen. Dat is niet verplicht (wel voor online gaming), maar geven wel mooie voordeeltjes en zorgen voor relatief goedkoop gamen. Xbox heeft Gamepass Ultimate, de tegenhang van Playstation is PS+ Ultimate. PS+ Ultimate kost € 120 per jaar. Gamepass Ultimate kost je tussen de € 120- € 156 per jaar. Playstation heeft ook nog PS+ Extra, dat is de variant zonder cloudgaming en kost € 99,99 per jaar. Mijn ervaring is dat cloudgaming via de Xbox niet goed werkt, @
Linksquest heeft daar wel goede ervaringen mee begrijp ik. Ik denk dat xcloud breder werkt (ook op de PC) dan de cloudvariant van Playstation, maar weet ik niet zeker.
Nintendo kent geen tegenhanger van deze abonnementen. Nadeel van Nintendo is de hoge prijs van games. Games blijven nagenoeg full-priced, terwijl je bij de PS5 en XSX/XSS voor een prikkie veel games op kan pikken. Ook PS4 en Xbox one games werken perfect op de PS5 en XSX/XSS
Ik heb zowel een PS5 en XSX. Gamepass is wat mij betreft de betere variant. Daar komen meer en nieuwere games op dan PS+ Ultimate. Ook de Microsoft exclusives komen hier bij release op te staan. Verder vind ik de PS5 qua exclusieve games en controller veel beter dan de XSX.
[
Voor 22% gewijzigd door
Hulleman op 30-09-2022 14:51
]
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |