Sinds een paar weken zo'n Chromecast met Google TV in huis... Stadia heb ik steeds een beetje genegeerd tot dit moment omdat ik geen Chromecast Ultra had, en het op mijn pc toch weinig nut heeft: daar heb ik een beschamend grote Steam-bibliotheek. Ja, "beschamend" omdat ik de laatste letterlijk 3 jaar, daar misschien nog 2, maximum 3 titels van (her)speel.
Soit... ik was vroeger wel een console-gamer... van Xbox - original tot en met X-box 360. Sindsdien niet meer mee.
Nu dus toch overstag gegaan voor een Stadia Controller. (in -voor mij- de enige optie: Wasabi colourscheme

)
Mijn éérste ervaring was: "heb ik weer m'n geld uit het raam gegooid?

"
...maar tegelijk beseft: vrouw was mobile game op haar mobiel aan het spelen en dochter was op haar tablet Roblox aan het spelen en tegelijkertijd aan het chatten met haar vriendinnetje.
EN ook nog in acht nemen: ik gebruik een OEM router van m'n provider... heb wel een pakket voor zo'n 400mbps en "ongelimiteerd" download... maar toch: basis-telenet router van zo'n ehm 4 jaar oud al...
Dus gewacht tot die avond de dochter in bed lag, en de vrouw niet meer op mobiel bezig was.
Fan-tas-tisch... gamen ging megavlot, -voor mij- onmerkbare vertraging, en wat ik er nog het meest fantastische aan vind: ik heb een Samsung Galaxy tab A 10 inch... Basis basis tablet om te netflixen en youtuben... weinig geheugen, zwakke CPU, maar wél een mooi scherm (voor tablet van 2019)...
En toch naadloos switchen tussen chromecast en tablet en de games draaien supervlot op beiden (zolang netwerk relatief vrij is)
Ik vind dit echt ongelooflijk vet: terug gamen vanuit de sofa... en wil vrouw iets op TV kijken: gewoon naar m'n tablet switchen...
Ook schermverhouding klopt meteen... ik vind het ontzettend knap hoe Google dit heeft voor elkaar gekregen zonder zichtbare, voelbare lag. (ok, voor sommigen zal het altijd voelbaar zijn, maar hou er rekening mee dat ik van een jaar ben waarvan er nu dure wijnen bestaan

)
Ik vind dit fantastisch en zo... hàndig... 69 euro voor de controller en ja, 9,99 euro voor een Stadia Pro abo want dat heb ik er wel voor over... de Chromecast had ik al en heb ik 'in sé' niet voor Stadia gekocht, géén 500 euro meer voor een console die binnen 2, 3 jaar weer verouderd is.
knap, en vooral knap dat het zo goed werkt...
En extra kudo's voor de controller... ding werkt super, ligt goed in de hand, heeft een goeie "presence" in de hand, voor een éérste poging is het best dik in orde als je't mij vraagt.
Alleen was het mijn indruk dat de batterij relatief snel leeg was en ik had ze eerst 100% opgeladen (eerste laadbeurt vóór gebruik hou ik me steeds heilig aan), maar ik had de indruk dat mijn Xbox360-controllers met die verwisselbare batterypacks toch langer mee gingen per lading.
Maar goed: het is een detail en voor mij niet zo belangrijk.
En ja: het grootste pluspunt van Stadia kan z'n grootste minpunt zijn: Alles over netwerk streamen. maar voor mij geen probleem: ben toch een casual gamer, ik wacht wel tot dochter naar bed is en in het weekend zie ik wel.
mijn Stadia collectie tot nu toe:
-
Destiny 2 (meer fun dan ik verwachtte, zit in de fase "juist ontdekt hoe ik gear moet upgraden en dat begin ik te merken in mijn speelsessies, maar tegelijkertijd nog afgeschrikt door hoeveel content er is en hoeveel menu's, perks, etc etc etc...)
-
Figment (meh)
-
Moonlighter (nog niet getest)
-
Raiders (nog niet getest)
-
République (nét niet "meh")
-
Everspace (dom, maar amusant om te ontstressen)
-
Darksiders 2 (weet nog niet of het "meh" is, of of het nog beter zal worden)
-
Grime (sidescroller... tot nu toe entertainend genoeg, maar zonder overschotten)
-
MotoGP20 (meh, dacht dat ik motorracen leuker ging vinden, geef mij maar autoracen)
-
ARK (loop nog steeds in m'n blootje rond, moet de "feel" nog vinden, de jist, de flow, weten wat, wanneer hoe, maar ik vermoed eens ik dat heb, dat het goed komt met ARK)
-
Trine 4 (nog niet getest)
-
DOOM (2016) met Google punten gekocht, ik had het al op Steam maar wou deze game nog eens doorspelen, weet eigenlijk niet waarom want heb alle DOOM games al op PC behalve DOOM 64. Maar ik vind persoonlijk wel dat DOOM 2016 me beter bevalt dan Eternal.
-
DOOM 64 (tja, nu heb ik die dus ook

)
-
Avicii Invector (mooi eerbetoon, maar meer dan dat nu ook niet, heb het toch nooit voor ritmische muzikale games gehad)
-
Journey to the Savage Planet (nog niet getest)
Dus heb ik nu toch m'n tijd vol met het verder ontdekken van vooral Destiny 2 en ARK, maar ook de kleinere titels in het lijstje, al verwacht ik niet teveel van de meesten.
Eerste game op mijn wishlist: Red Dead Redemption 2... een must-have vind ik, maar ik hoop op een korting binnenkort want ja... Google heeft duidelijk gekozen voor 'consoleprijzen'...
Door Stadia... vrees ik dat ik m'n laptop nu helemààl niet meer ga gebruiken, die zette ik eigenlijk alleen nog maar aan om 's hier en daar een game te spelen... Subnautica of Homeworld 2 meestal... oooooh nu ik eraan denk: hopelijk komt Subnautica en Subnautica: below zero ook op Stadia terecht!
[
Voor 13% gewijzigd door
PinusRigida op 21-09-2021 14:45
]