Haay schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:32:
[...]
Hé, dat was net de tip die ik nodig had! Heb nu in Google Home de CCU op AC3/EAC3 surround sound gezet en dan zie ik in Stadia wel de 5.1 surround enabled staan.
Op mijn Onkyo receiver staat die standaard op "Direct Sound" ingesteld, en dan blijft het display wel op Stereo staan, Ik kan de sound wel instellen op bv. DD Surround o.i.d. en hoor dan wel geluid uit m'n overige speakers komen. Weet alleen niet of dat dan geforceerd "stereo over 5.1 speakers" is of daadwerkelijk 5.1 geluid.
Die instelling op de CCU is er enkel om te forceren dat de server een meerkanaals audiostream uitstuurt (dat is geëncodeerd met de Opus-codec volgens
deze bron). De CCU decodeert de inkomende stream en stuurt dit uit als meerkanaals LPCM signaal en niet als AC3.
Als je CCU rechtstreeks op een AVR is aangesloten dan zou een meerkanaals LPCM stream geen probleem mogen vormen. Heb je de CCU in je tv zitten dan is
eARC op je tv én avr/soundbar een must want ARC is beperkt tot LPCM 2.0, DD of DTS.
Ht87 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:12:
[...]
De ccu instellingen bij google home moest inderdaad naar AC3 gezet worden, ook gelijk de tv instellingen nagelopen en op 'doorloop' (passthrough) gezet zoals @
Sahi_NL linkte, thanks voor het meedenken! Toch vind ik vanuit Stadia dit te mager hoor, gooi gewoon die paar centen voor DD ondersteuning erop. Zijn de mensen met Sonos ook blij!
Dolby Digital zou leuk zijn maar ik gok dat licentiekosten niet de reden is dat ze de stream niet als AC3 encoderen. Cruciaal voor een realtime streaming dienst is om de latency zo laag mogelijk te houden en het is maar de vraag of de AC3-codec geschikt is voor deze use-case. De Opus-codec is in staat om hoge kwaliteit audio te encoderen met lage latency, heeft brede ondersteuning in browsers & andere apparaten en is vrij te gebruiken dus IMO niet zo vreemd dat ze hier voor gekozen hebben.
Jouw setup zou eigenlijk out-of-the-box moeten werken daar je tv & soundbar eARC ondersteunen maar wat ik
hier en
hier lees lijkt het er op dat Samsung tv's met eARC geen ondersteuning voor LPCM 5.1 of 7.1 kanaals audio hebben. Dat zou wel verklaren waarom je alleen stereo audio uit je set krijgt..