Toch ook maar eens reageren op de zaterdag avond....
Ik heb in een zelfde soort situatie gezeten (wij waren 5+ jaar samen voor we gingen samenwonen)
Achtergrond
We hebben er bewust voor gekozen om samen in een groter huis te gaan wonen.
Als we van onze inkomens het laagste inkomen genomen hadden, dit x2 gedaan hadden en daar een hypotheek op aangevraagd hadden, dan zaten we nu ergens in een "flatje 3hoog achter". (waar ik een flinke som geld op de bank zou hebben maar waarschijnlijk niet gelukkig zou zijn).
Door de hogere inleg van mij zitten we nu ook in een lager rente klasse waardoor we minder rente betalen wat zijn voordelen heeft en ook zijn nadelen minder hypotheek rente aftrek door hoge woz tov de hypotheek lang leven EWF.
Wij hebben er dan ook bewust voor gekozen dat alles wat we samen opbouwen/verliezen tijdens het samenwonen voor rekening van ons beide komt. Stijgt de prijs van het huis dan delen we dit 50/50 daalt de prijs dan delen we dit ook 50/50.
Rekensommetje
Hopelijk helpt het en misschien brengt het je wel op een idee:
Aankoop bedrag +/- 450K
Bij ons was de verdeling als volgt:
Ik 170K
zij: 40K
Bank 240K (lossen we samen af)
Ik heb 50K van mijn inleg voor zolang we (financieel) samen zijn als vordering op haar.
Het verschil van 80K (170k-50k vordering=120k - 40k = 80k) bouwen we in 5 jaar af naar 0 Ieder jaar 8k er af.
Dit geeft als beeld bij vroegtijdig uit elkaar gaan:
Jaar 0: ik 170k, zij 40k
Jaar 1: ik 162k, zij 48k
Jaar 2: ik 154k, zij 56k
Jaar 3: ik 146K, zij 64k
Jaar 4: ik 138k, zij 72k
Jaar 5: ik 130K, zij 80k (50K vordering blijft over voor de rest 50/50)
Jaar 6 en verder zie verdeling van jaar 5.
*Dit bij gelijk blijven huis en niks afgelost op de hypotheek.
Wordt het huis meer waard (of stuk hypotheek afgelost) dan delen we het verschil (huis +20k, ieder dus +10k)
Wordt het huis minder waard (ondanks aflossen hypotheek) dan delen we het verschil (huis -20k, ieder dus -10k)
Het huis is dus 50/50 van ons, alleen heb ik ten alle tijden een vordering op haar van 50K
Om jullie vragen voor te zijn:- Ja hier is een lange discussie aan vooraf gegaan, incl positieve&negatieve bemoeienis/reacties/opmerkingen van buitenaf...
- Ja dit is notarieel vast gelegd.
- Ja zij komt er altijd beter van af of ze houdt er meer aan over, of de restschuld is lager dan hij zou moeten zijn wanneer je gescheiden financiën aanhoudt.
- Ja ik besef me dat mijn 50K ieder jaar minder waard wordt.
- Ja spaar tegoeden worden ook mee verrekend.
- Nee ik was niet liever ieder jaar alleen/met vrienden op een dikke vakantie gegaan, je kiest bewust voor een leven samen (samenwonen) deel dit leven dan ook samen.
- Ja zij loopt na 5 jaar het risico om er met 0 euro uit te stappen als het huis 160K minder waard is geworden.
- Ja ik geef iedere dag bijna 22euro weg (8000/365). Nog geen euro per uur
*Huidige situatie is dat we bijna aan het einde van jaar 5 zijn, en het huis een flinke waardestijging gemaakt heeft...
Waarom gedurende 5 jaar tijd 40K weg geven?
We hebben een leuke tijd samen gehad en ik wil haar niet in een kartonnen-doos laten slapen...
Waarom niet in 10/20/30 jaar?
5 jaar voelde goed voor ons, toch iets meer bescherming dan na 1 jaar uit elkaar gaan, want we konden toch niet samenwonen ofzo...(veel koppels gaan na 1 jaar samenwonen uit elkaar)
Waarom 50K beschermen?
Zodat ik een kartonnen-doos++ kan kopen mochten we uit elkaar gaan...
Misschien dat ik over een aantal jaar de vordering ook wel laat vallen wanneer er kinderen komen bijvoorbeeld, of het huis voor het grootste gedeelte afbetaald is (ik verlies dan ook maar 25k).
Vragen aan TS:
Ben je bereid een gedeelte van je geld op te geven over een periode van tijd (x jaar)
Hoeveel van je 250K wil je beschermen?
Stel je zegt ik bescherm 100K en de andere 150K smeer ik uit over 10 jaar, dan "kost" je dit per jaar 7,5k (minder dan een euro per uur) is dat acceptabel voor je? je zult dan altijd nog met 175K weglopen na 10 jaar en zij met 75K (+ ieder de helft van het samen opgebouwde/verloren geld in de relatie).
En dan nog een laatste dood doener:
En ja het blijft een gevoelskwestie, kunnen jullie er samen op gevoel niet uitkomen, begin dan niet aan samenwonen.