Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• topper007
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 03-09 09:29
Mijn vriendin en ik wonen nu al (of pas) 1,5 jaar samen (in mijn koopwoning). Mijn koopwoning heeft hedendaags een behoorlijke overwaarde waardoor ik zonder hypotheek iets kan kopen of kan inleggen.
-

topper007 wijzigde deze reactie 15-07-2019 13:45 (176%)
Reden: Topic is niet meer actueel

• topper007
iAdema schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 18:00:
In mijn ogen heb jij de helft van de woonlasten al vooruit betaald. Dus ik zou proberen om in goed gesprek dit duidelijk te maken. Waarom wil zij graag dat jij mee betaald?
Dat is precies hoe ik er ook over denk.

€1000 aan hypotheeklasten vindt zij teveel (in alle redelijkheid dat is relatief hoog) daarom wilt ze dat ik meebetaal.

• topper007
nino_070 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 18:04:
Wat is het doel van dit topic? Wil je horen dat het "normaal is" dat jij niet wilt meebetalen?

Het is niet een uitgemaakte zaak hoe hiermee om te gaan. Het hangt er heel erg vanaf hoe jullie relatie op basis van gelijkheid is, in hoeverre jullie verantwoordelijk zijn voor elkaars welvaart en in hoeverre jullie de risico's samen dragen of individueel. Het is gewoon een keuze. Hierover verschillen jullie blijkbaar van mening en heel veel stelletjes gaan daar anders mee om.

Er zijn zoveel andere factoren die dit beïnvloeden, bijv. verdienen jullie evenveel? Hoelang zijn jullie al samen, hoe veel durf jij te investeren in jullie relatie? Wil jij liever dat je vriendin altijd minder "waard" zal zijn dan jij, of wil je niet het gevoel hebben dat jij je vriendin onderhoudt?

Mijn mening is overigens dat het niet normaal is dat je vriendin het eist. Het is helemaal geen uitgemaakte zaak dat jij voor 50€% zou moeten meebetalen imo.
Vanzelfsprekend hoef ik niet te horen wat normaal is, dat weet ik voor mij zelf erg goed. Investeren in mijn vriendin doe ik maar al te graag (o.a. door opleiding te betalen en studieschuld af te lossen). Maar iets waar ik reeds voor betaald heb (de helft van de aan te schaffen koopwoning, cash dus) daar ga ik middels een bijdrage in de hypotheek van mijn vriendin niet nog eens aan meebetalen.

• topper007
Hahn schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 18:08:
Als €1000 hypotheek per maand voor haar teveel is, dan heb je ook nog de optie om voor een goedkoper huis te gaan.

Maar wat is een beetje de verhouding qua inkomsten? Verdienen jullie ongeveer even veel, of verdien jij (veel) meer? Op zich is 50/50 geen gekke verdeling natuurlijk, maar als jij 4000 per maand verdient en zij 1800, dan verandert dat misschien de zaken ook een beetje.
Het 'probleem' is is dat de redelijk dure woning heel erg aan onze wensen voldoet vandaar de hoge aanschafwaarde. Goedkoper is uiteraard beter maar wij moeten dan behoorlijk wat inleveren op kwaliteit en locatie.

De verhouding qua inkomsten is vrijwel gelijk.

• topper007
President schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 18:13:
Kan je vriendin 250k hypotheek krijgen? Dat is een jaarsalaris bruto van iets van 55k, dus netto toch wel zeker 2500 per maand.

Dan zou die 1000 geen probleem moeten zijn

Een andere oplossing is notaris: vastleggen dat jij 50% hebt en dat jullie daarnaast beiden 25% betalen/hebben

Uiteindelijk is het huis dan dus voor 75% van jou en voor 25% van jou, idem voor overwaarde of onderwaarde
Haar loon is inderdaad toereikend om €1000 per maand te betalen.

Stelling:
Wat als mijn vriendin de woning in een klap koopt a €500.000 met een onderhandse lening aan mij a €250.000 en een hypotheek van €250.000. Rente aan mij is 6% en rente bank zegge 4%. Huis komt op haar naam te staan vanwege (hypotheek)rente aftrek (dit is haar eerste koopwoning en voor mij al de 2e). Kosten voor gebruik van de woning worden gedeeld eveneens de waardestijging. Risico is voor haar buitengewoon groot. Hoe denken jullie over deze constructie?

• topper007
AlxRoelofs schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 18:20:
Begrijp ik goed dat de eerste woning 100% door jou is betaald (en niet door je vriendin)?

Wellicht is onderstaande te regelen?
€250.000 van de woningwaarde is sowieso van jou, wat er ook gebeurd.
€250.000 van het restant van de koopsom kan je verdelen. Bijvoorbeeld 75% vriendin en 25% voor jou. Je vriendin betaald vervolgens 75% van de lasten voor dit deel en jij 25%.

Betekend aan het einde dat jij (mocht het fout gaan o.i.d.) sowieso recht hebt op €250.000 en voor het verschil tussen de verkoopprijs en de eerste €250.000 nog eens 25%. Je vriendin heeft alleen recht op 75% van het verschil tussen €250.000 en de verkoopprijs.

Je vriendin heeft een lagere last, maar levert daardoor wel (percentueel) een deel van de woning voor in.
De eerste koopwoning is inderdaad geheel door mij voldaan (ver voordat mijn vriendin introk, vandaar de waardestijging). Je reactie is zeer nuttig maar ik wil niet dat mijn vriendin procenten in moet leveren (wij wonen er tenslotte samen). Verder dient ze natuurlijk ook, in gelijke mate, te profiteren van de waardestijging.

• topper007
RemcoDelft schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 18:40:
[...]

Je wil dus een lening aan je vriendin in box3 hebben zodat zij maximale renteaftrek geniet en jij maximale winst maakt op de woning waar je zelf in woont?
Ik post hier even om te horen of de belastingdienst er in meegaat :+
Zat dit snel te bedenken maar ben erg benieuwd of ze het goedkeuren :)

• topper007
Hahn schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 18:40:
[...]

Als het qua bezit 50/50 moet blijven en je geen goedkoper huis wil, dan zal óf zij ermee akkoord moeten gaan dat ze €1000 per maand gaat betalen, óf jij moet meer gaan betalen dan je eigen deel zonder iets ervoor terug te krijgen. Aan jullie om te bespreken wat het wordt ;)
Dat wordt een pittige discussie ;) .

Na alle meningen en tips te hebben gelezen denk ik toch dat er wat water bij de wijn gedaan moet worden en dat er vanuit mijn kant een bijdrage geleverd moet worden in de hypotheeklasten van mijn vriendin.

• topper007
armageddon_2k1 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 18:46:
Altijd zo lastig dit, want rationeel geeft ik je gelijk, maar in de praktijk is zo'n strakke lijn ontzettend lastig, al is het vanwege de langdurige consequenties:
  • Hoe gaat het enorme verschil in besteedbaar inkomen uitpakken in de toekomst? Voorbeeld: Wil jij een dure vakantie, kan zij dan niet mee als ze het niet kan betalen? Of betaal je dan toch? Waarom betaal je dan niet mee aan de woonlasten?
  • Woonlasten zijn maar 1 ding in een huishouden en je kan alles dan altijd gaan doortrekken in dezelfde lijn: Wie heeft het meeste betaald aan de boodschappen? De inboedel?
  • Wat is het doel van je kapitaal? Is zij er ook bij gebaat of niet? Zo ja, dan ligt het weer anders....
  • Is je vriendin je levenspartner waarmee je hoopt oud te worden? Of is het, eventjes heeeeel bot gezegd, een huisgenoot met benefits?
  • Fast-forward 15 jaar verder heb jij 180,000 meer besteedbaar kapitaal gehad. Wat is je doel en wat is het waard?
Allemaal vragen om context te scheppen, want het is een hele simpele vraag van je, maar het antwoord.....poe.

Ik sta er zo'n beetje 180 graden anders in maar begrijp je wel. Mijn visie maakt het allemaal veel simpeler. Mijn vrouw is mijn partner en mijn zielsgenoot en gunnen elkaar alles. Ik verdien makkelijk 2x zo veel (alleen al door het branche-verschil), maar alles gaat op de grote hoop. Het opgebouwde kapitaal is 50/50. Maar, ik weet dat zij extreem verantwoordelijk is en nooit belachelijke dingen zou kopen. Daarnaast zijn onze idealen en ideëen voor de toekomst nagenoeg hetzelfde. Daarnaast gunt het ook ruimte dat de ander de klappen opvangt. Zo ben ik ZZP'er geworden een periode waardoor er meer op haar schouders kwam een tijdje, en de laatste maanden draag ik de voornaamste last nu ze met een carriere-switch bezig is. Ik zou niet weten hoe dat zou moeten als je de financiele lijn zo strak uitzet.

Ik onderken dat mijn beeld misschien ietwat naiever is (met het oog op het feit dat 1/3 van de relaties strandt), maar jouw situatie is ook zo ontzettend extreem. Voor mij is de vraag dan ook: Wat voor relatie heb je en wat voor relatie wil je hebben in de toekomst?

[...]

Een relatie is investeren. Niet alleen emotioneel, maar soms ook financieel. De return is niet altijd financieel en ook niet altijd direct. Denk aan alles dat in je leven op je pad kan komen, zowel gewenst, als ongewenst, leuk en vedrietig en vraag je af of alle return financieel uit te drukken is.
Je heb een bijzonder waardevolle bijdrage in dit topic, echt 'food for thought'. Mijn vriendin heeft wel eens een financiële klap voor mij opgevangen en ik ook voor haar. Op veel punten zie ik hetzelfde van jouw relatie in onze relatie.

Het klinkt wellicht wat raar maar wij zijn gemaakt voor elkaar en gunnen elkaar echt alles. Wij gaan af en toe op vakantie maar niet naar luxeoorden want wij zijn gelukkig geen luxepaarden (scheelt een hoop centen :*) ). Wij doen dus redelijk zuinig (m.u.v. de aanschaf van de nieuwe woning 8) ). Daarom is deze 'hypotheekzaak' dan ook buitengewoon lastig en zorgt voor wat stress.

• topper007
boers706 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 18:56:
Je zou misschien ook wat meer op een gezamenlijke spaarrekening kunnen storten zodat jullie wel samen leuke dingen kunnen doen van dat geld, zoals vakanties of zo.
Wij hebben reeds een gezamenlijke rekening voor boodschappen, gwl, vakanties etc. Maakt het stukken makkelijker allemaal :)

• topper007
armageddon_2k1 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 19:02:
[...]

Bedankt :)
Ik zou haar gewoon tegemoet komen met 250 euro in de maand, maar dan op een beleggingsrekening bij Meesman oid. Jouw besteedbaar inkomen is nog steeds enorm goed dus bottomline veranderd er weinig voor je. Leg elke maand geld in, lekker dollar-cost-averaging, voor een bepaalde periode. Gebruik dat geld om haar hypotheek in 1x een stuk te verminderen (zodat er een risico-opslag af gaat). Dan zijn haar lasten netto gezien lager, aangezien er voor haar gespaard wordt, is er een duidelijk doel met eindpunt waardoor haar lasten nog later worden, en ontstress je de boel en geef je een duidelijk signaal wat zij voor jou betekent.

Is het logisch? Nee, want rationeel heb jij gewoon gelijk. Maar zie het als een investering in de toekomst. Uitgangspunt is samenwonen dacht ik. En samenzijn betekent af en toe compromissen zoeken. Bij compromissen levert iedereen wat in. Je vriendin moet nog steeds veel betalen, maar heeft uitzicht op beter. Jij moet ook wat meer betalen, maar ook met uitzicht op beter. De gezamenlijk winst is veel groter.
Ik ga je advies opvolgen ;) . Merci!

• topper007
Ivow85 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 19:57:
[...]

Zomaar je eigen opgebouwde 250k in een gezamenlijke boedel gooien omdat je het nu zo leuk hebt is ook niet bepaald doordacht.

Zo'n 50% van de stellen die gaat samenwonen, gaan vroeg of laat weer uit elkaar. Voor stellen die trouwen ligt dat op ruim eenderde. Zomaar 125k cadeau doen is dan misschien wat veel van het goede.

Een samenlevingscontract waarbij je de 250k veilig stelt en van het resterende de risico's en kosten deelt is een optie. Bij 'scheiding' is dan wel het gevolg dat je vriendin niet 50% van de woningwaarde (minus resthypotheek) ontvangt. Maar dat bedrag minus 125k. En dat jij dan de helft van de hypotheek draagt en vriendin de andere helft. In euro's zijn jullie lasten en risico's dan gelijk. En het verdere vermogensopbouw ook.
Mijn opgebouwde vermogen van 250k (het is eigenlijk vanwege de overwaarde van mijn huis een veelvoud hiervan) zal te nimmer nooit als gezamenlijk worden beschouwd. Een samenlevingscontract is ook een goede manier om mijn, haar en ons gezamenlijk vermogen veilig te stellen :) .

• topper007
Joeri.Bijlsma schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 21:07:
@topper007 Even een paar vragen voor je vriendin, zo hebben wij het ook helder hoe de stok in de steel steekt

1. Waarom wil zij dat je mee betaalt, buiten het feit om dat ze die 1000 misschien niet kan opvangen, zit er misschien nog andere redeneringen achter? ("niet eerlijk" is overigens geen valid argument als je het mij vraagt, gezien jij een "voorschot" gegeven hebt van hetzelfd evedrag, is maar net hoe jullie dit willen zien)

2. Wat zijn haar plannen voor de toekomst van het huis? (wil zij dit in de toekomst verkopen? of wil ze hier een vaste locatie van maken voor kinderen etc.)

3. Als zij wil dat jij mee betaalt, gaat ze bijvoorbeeld ook akkoord dat jij meer eigenaar bent van het pand dan zij? (dus je hebt een zekere "overmacht")

4. Vind zij het een prettig idee dat jij de overhand hebt als het gaat om handel (in de zin van, verkoop huis door stukgelopen relatie bijv.) en jij er beter uitkomt dan zij?

Ik denk als deze vragen beantwoord zijn je een heel stuk verder komt.
1. €1000 aan hypotheekkosten vindt zij best wel veel geld en daarom wilt ze graag een bijdrage van mij zien (in, in principe, haar kosten)
2. Wij willen daar maar al te graag onze (nog te maken) kinderen groot brengen
3. Daar zal ze niet akkoord mee gaan denk ik
4. Wij dienen er allebei beter van te worden en daarom is het belangrijk om tot een correcte oplossing te komen

• topper007
Honesty schreef op zondag 17 maart 2019 @ 10:45:
@topper007
- Er is een behoorlijke overwaarde op mijn koopwoning (een veelvoud van de door mij in te leggen waarde in de nieuwe koopwoning van €250.000)

Deze zin snapte ik niet helemaal, betekend die veelvoud dat je meerdere malen die 250k kan inleggen in de nieuwe koopwoning? Dan zal ik hem helemaal op eigen naam nemen en kan zij gewoon 400 euro huur blijven betalen(of 50%/50%) en is je vermogen beschermd.
Mijn 'vermogen' (door middel van overwaarde van mijn huidige koopwoning) is een veelvoud van de in te leggen waarde in de nieuwe koopwoning.
In principe kan ik de nieuwe koopwoning geheel cash aanschaffen maar dan wordt het eigendom- en kostenstructuur geheel anders wat niet de bedoeling is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• topper007
Road-runner83 schreef op zondag 17 maart 2019 @ 11:00:
[...]

Dan woon je nu dus al in een duurder huis dan 5ton op papier? Waarom zou je dan willen verhuizen naar een goedkoper huis? Of van stad naar buiten de stad?
Klopt, mijn huidige woning is vanwege de (enorme) waardestijging duurder dan de aan te schaffen nieuwe koopwoning.

Mijn koopwoning is een appartement in een grotere stad en wij verhuizen naar een vrijstaande woning in een andere (kleinere en rustigere) stad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• topper007
keanu_ schreef op zondag 17 maart 2019 @ 12:41:
We hebben het wel over verdeelsleutels en kosten dragen, maar niemand die werkelijk in de relationele situatie zit van de TS.

Ik bedoel, wij kunnen allemaal erg statistisch, of uit persoonlijke ervaring reageren, maar weten geenzins hoe de voorstellen een impact kunnen hebben op de onderlinge relatie tussen TS en zijn vriendin.
Het vertrouwen, de emoties, gedachten over de toekomst samen etc.

Het is een interessante, en moeilijk vraag van de topicstarter, maar het feit is dat een forum geen juridisch loket, notariskantoor of de Dr. Phil show is.

Niemand gaat hier zijn gelijk krijgen, wij kunnen alleen hopen dat de TS een verstandig besluit met zijn vriendin gaat nemen waar zij beiden in de toekomst gelukkig van zullen zijn.

Maar goed, niemand heeft een glazen bol.
Hierom start ik juist dit complexe vraagstuk om meerdere meningen, tips en potentiële oplossingen in overweging te nemen en te bespreken met mijn vriendin.
2: Vooraf vastleggen wie hoeveel vermogen inlegt bij de start. Bij een eventuele breuk haal je exact dat bedrag er weer uit en de rest (opbouw / verlies) verdeel je 50/50 (
Dit oogt als de meest transparante en eerlijke oplossing voor beide partijen.
Als jij de nieuwe woning geheel zonder lening aan kan schaffen, gaat zij er dan (met wat aanmoedigingen van moeder/vriendinnnen) niet een beetje van uit dat je ook doet?
Zij gaat er (vooralsnog) niet van uit dat ik de nieuwe woning koop simpelweg omdat ze ook wilt delen in de kosten en opbrengsten.

topper007 wijzigde deze reactie 17-03-2019 12:54 (11%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• topper007
EvH schreef op zondag 17 maart 2019 @ 13:06:
[...]

Wellicht heb ik er overheen gelezen, maar is mijn eerdere vraag niet beantwoord. Wat is haar beweegreden dat ze het bedrag te hoog vind?

Hetgeen wat ik nu allemaal lees zijn constructies en eventuele oplossingen die je kan aandragen richting haar in blijvende voordee voor jou.

Misschien egoistisch gedacht vanuit mijn kant; maar wat als je de woning koopt, laten we zeggen 50/40 of 75/25 ongeacht wat die verdeel sleutel zou zijn... want het lijkt er op dat je 50/50 niet wilt accepteren (?)... wat als je werkloos raakt in de komende periode? Wat als er inderdaad kinderen komen? Wat als zij meer gaat verdienen dan jou?

De vraag die bij mij open blijft staan is; wat is haar reden.

Bekijk het eens vanaf een andere kant; stel er was van beide kanten geen inleg. Dan is misschien 50/50 logischer geweest en ook weer eerlijker. Maar wat nou als jij ... laten we zeggen een hypotheek kan krijgen (alleen) van 300K. Maar de woning kost 500K en zij kan die laatste 200K aanvullen vanwege haar inkomen. Je hebt haar dan wel nodig om de woning te kopen. Is het dan nog steeds fair om 50/50 te hanteren ondanks het inkomensverschil of is het dan wel fair omdat je elkaar beide nodig hebt?

Ik ben heel erg benieuwd waarom zij 1000 euro teveel vind. Het geeft wellicht in dit topic enigszins ander perspectief.
Mijn vriendin vindt €1000 simpelweg te veel geld om maandelijks te betalen (om weliswaar €250.000 te kunnen lenen). Hierin wil ik natuurlijk een maandelijkse bijdrage leveren zegge €250.

50/50 zou ik maar al te graag willen hanteren maar ik vermoed dat ik €300.000 ga inleggen en dat zij een hypotheek van €200.000 verkrijgt. Hierbij leggen we ons in te brengen deel individueel vast. Rest van de kosten en opbrengsten zal 50/50 blijven. Hoe lijkt jullie dit?

• topper007
MikeyMan schreef op zondag 17 maart 2019 @ 14:40:
Wellicht al eerder genoemd. Maar is het niet op enige wijze mogelijk om een constructie te bedenken waarin je zelf de hypotheek verleent? Kan financieel gunstig zijn doordat je nog een stuk rente als gift terug kunt geven.
Klopt, hier heb ik eerder iets over gezegd (onderstaand is slechts een idee, ik weet niet of dit kan/mag):

Wat als mijn vriendin de woning in een klap koopt a €500.000 met een onderhandse lening aan mij a €250.000 en een hypotheek van €250.000. Rente aan mij is 6% en rente bank zegge 4%. Huis komt op haar naam te staan vanwege (hypotheek)rente aftrek (dit is haar eerste koopwoning en voor mij al de 2e). Kosten voor gebruik van de woning worden gedeeld eveneens de waardestijging. Risico is voor haar buitengewoon groot.
Waarom laat je haar lenen? Je smijt zo met 50k€ meer/minder alsof het niets is. Vind jij haar niet gelijkwaardig (als persoon) zolang ze niet een gelijk deel bijdraagt (in financiën)? Telt ze pas mee als ze een gelijk deel bijdraagt? Je moet echt leren omgaan met verschillen tussen mensen.
Ze draagt graag haar steentje bij in de aan te schaffen gezamenlijke koopwoning. €50k is een bak met geld en ben bereid om dit extra te investeren om zo haar hypotheeklasten te doen drukken. Vanzelfsprekend is ze gelijkwaardig maar hier gaat het vraagstuk dan ook niet over.

topper007 wijzigde deze reactie 17-03-2019 14:52 (27%)

• topper007
Rukapul schreef op zondag 17 maart 2019 @ 15:05:
[...]

Ik zou je toch adviseren eens op te houden met het strooien van semi-willekeurige bedragen.

Je moet het eens worden over de uitgangspunten en methodiek. Die kun je vervolgens doorrekenen naar concrete bedragen en dan nogmaals checken of dat nog steeds bevalt voor beide.

Daarnaast, een 300/200 inbreng- en eigendomsverhouding is een enorme onevenwichtigheid. Als partner zou ik daar pertinent niet voor zijn en dan maar aansturen op 200/200 oftewel een goedkopere woning!
Vanzelfsprekend zijn dit geen semi-willekeurige bedragen. Hoe kom je erbij?

De reeds genoemde bedragen zijn indicatief en ten gunste van mijn vriendin alwaar wij tot een juiste verhouding/oplossing willen komen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• topper007
HuHu schreef op zondag 17 maart 2019 @ 15:14:
[...]

Gelijkwaardigheid kan ook respect voor elkaars situatie en inkomen betekenen. Ieder gelijkwaardig bijdragen naar draagkracht. Ieder legt een gelijkwaardig percentage van zijn/haar inkomen in voor de maandelijkse lasten. En ieder legt een gelijkwaardig percentage van zijn/haar vermogen in bij aanschaf.

Dat is óók gelijkwaardigheid.
Uitstekend geformuleerd!
In contrast vind je het ook vanzelfsprekend om eigen vermogen te houden. Dit is iets wat ik niet begrijp.

Het lijkt er eigenlijk op dat je niet 100% zeker bent over jullie toekomst. Als je ervan overtuigd bent bij elkaar te blijven, is het voor mij normaal om het beste met elkaar voor te hebben. Dat betekent ook financieel. Wat betekent dat je alles samen deelt.
Mijn eigen vermogen (voornamelijk overwaarde van mijn koopwoning) is naar mijn idee ruim 9x zoveel als het reeds opgebouwde vermogen van mijn vriendin. Stel dat het uitgaat (volgende week of over 10jaar) dan wil ik graag mijn eigen vermogen beschermen, ik gun mijn vriendin echt alles maar (nog niet) de helft van mijn vermogen. Bij mijn overlijden is dit een ander verhaal, dan erft ze vrijwel alles van mij en dat is helemaal prima.

Wellicht lijkt bovenstaand vreemd, hard, koud, oudbollig of erg zakelijk maar het opbouwen/vergaren van vermogen is buitengewoon lastig.

Ik ben daarentegen 100% zeker van mijn (positieve) relatie ;) .

topper007 wijzigde deze reactie 17-03-2019 15:30 (4%)

• topper007
Noord27 schreef op zondag 17 maart 2019 @ 15:55:
Materiële zaken zijn bijzaak. De belangrijkste dingen zijn niet te koop. Samen leven is samen delen.

Als je tot de dood bij elkaar van plan bent om te blijven (helaas heb ik die situatie mee gemaakt), waarom dan niet trouwen of geregistreerd partnerschap met eventueel in het notarieel samenlevingscontract beschreven over het verschil van inbreng?

Ik had zo graag 5x zoveel hypotheek betaald als nu weduwnaar te moeten zijn met lage maandlasten. Waar geef je het meeste om kwam in mij op toen ik je betoog las. Want in feite wil/komt het er op neer dat je confirmatie zoekt van jou standpunt..? En die insteek deel ik niet.
Het gaat in deze discussie niet om conformatie van mijn standpunten maar puur en alleen om de juiste/correcte oplossing voor mijn vriendin en ik. Er zijn inmiddels veel uiterst bruikbare meningen/tips/ideeën geopperd welk ik meeneem in ons besluit.

Een samenlevingscontract met de verschillen van inbreng is inderdaad wenselijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• topper007
HuHu schreef op zondag 17 maart 2019 @ 16:47:
[...]

Waarom zou ze dat terug krijgen? Huur krijg je nooit terug als je ergens vertrekt. De kosten voor de woning zijn immers gemaakt (hypotheekrente, gemeente, waterschap, etc).
Ze woont hier nu 1,5 jaar en kosten voor inwoning krijgt ze inderdaad niet terug.

• topper007
True schreef op zondag 17 maart 2019 @ 17:09:
[...]

Ik kan zeker wel een redelijke indicatie maken van dit soort kosten, wat ik niet kan is een indicatie maken in verschil van kosten tussen een één- of tweepersoons huishouden.
Gaan die kosten met 400€/mnd omhoog als je er iemand bij jou in je appartement trekt? 8)7
Daar geloof ik dus weinig van. Een deel van die 400€ is gebruikt voor het betalen van de hypotheek. Dat deel zou ik terug verwachten, maar daar horen we nu niets meer van.
Mijn huidige koopwoning kost mij €1350 per maand dit is inclusief mijn hypotheek, gwl, ozb, verzekeringen, vve bijdrage en tv/internet. Onderhoud komt logischerwijs geheel voor mijn rekening.

€1350 in totaal is gelukkig nog een relatief laag bedrag. Gedeelte van de hypotheekrente komt weer terug door HRA (ontvang dit al meer dan 10 jaar wat elk jaar iets minder wordt).

topper007 wijzigde deze reactie 17-03-2019 17:18 (10%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• topper007
yorroy schreef op zondag 17 maart 2019 @ 20:24:
400 euro voor inwoning waarbij ook nog eens een groot deel van de vaste lasten inbegrepen is, dan mag je gerust stellen dat ze voor een schijntje heeft kunnen wonen de laatste tijd en een behoorlijke spaarsaldo heeft kunnen opbouwen.

Maargoed, dat is uiteindelijk de discussie niet. Jullie hebben er voor gekozen om jullie geld niet op 1 hoop te gooien, verdienen allebei ongeveer even veel en dus is het fair dat je beide de helft betaald. Dat jij de helft van de woning cash kan aftikken heb je volledig aan jezelf te danken en daar heb je waarschijnlijk keihard voor gewerkt.
Je vriendin heeft in haar leven andere keuzes gemaakt waardoor zij dit niet kan en dus een hypotheek nodig heeft.

Als je het mij vraagt vindt ik het erg gierig dat je vriendin eist dat je mee betaald.
Ik snap overigens dat ze de maandlasten behoorlijk hoog vindt in vergelijking met wat ze had en ik zou dus het volgende doen:
Neem een gezamenlijke hypotheek van 250.000 euro en laat op papier zetten dat jij 75% van de woning bezit en dat als jullie ooit uit elkaar gaan jij haar kan uitkopen voor 125.000 euro danwel 50% van het resterende hypotheekbedrag.
Zo heb je win-win: zij betaald lagere maandlasten en jij bouwt een nog hogere “spaarrekening” op.
Ze woont inderdaad erg goedkoop te midden van een grote stad maar dat gun ik haar ook :) . Sindsdien heeft ze behoorlijk wat opzij kunnen zetten.
Voor de initiële aankoop en verbouwing van mijn koopwoning heb ik keihard moeten werken, de rest is marktwerking.
Goede suggestie, deze zal worden meegenomen in het gezamenlijke besluit.
Bijzonder verhaal wel.
Je hebt blijkbaar een veelvoud van 250k gevangen aan winst op je oude woning? Dus er staat nu 750k op je rekening? Koop dat huis dan even lekker zelf en laat haar de boodschapjes betalen.
Bijzonder is het zeker, je opmerking ook. Lees de introductie nog maar eens goed door.

topper007 wijzigde deze reactie 17-03-2019 21:00 (8%)

• topper007
CurlyMo schreef op zondag 17 maart 2019 @ 21:01:
[...]

Zou je kunnen reageren op de optie of 100% het huis betalen een optie is?
Ik had je eerdere opmerking nog niet gelezen.

De woning in zijn geheel door mij aanschaffen is in principe geen optie.

• topper007
CurlyMo schreef op zondag 17 maart 2019 @ 21:01:
[...]

Zou je kunnen reageren op de optie of 100% het huis betalen een optie is?
Even kort door de bocht:
Wanneer ik het huis met 100% eigen geld aanschaf in een woonplaats wat in principe niet mijn voorkeur geniet dan schaf ik iets aan waar ik echt graag wil wonen (vriendin gaat hopelijk mee en woont dan wederom bij mij in, behoorlijk uit de buurt van haar geliefde geboorteplaats). Dit klinkt wellicht wat bot maar vergeet niet dat ik €500.000 investeer in een woning en plaats.
Je zou kunnen lezen dat ik mijn vriendin hiermee op kosten jaag om ons zo in haar geboorteplaats te laten wonen. Dit is uiteraard niet de bedoeling maar ik ben stellig van mening dat een ieder dient mee te betalen in de aanschaf van een gezamenlijke woning (mijn vriendin kan dat gelukkig, over maandelijkse hypotheek- en overige kosten komen we wel uit).

Verder wordt het eigendomsverhaal hiermee behoorlijk gewijzigd en bouwt mijn vriendin, met de woning, geen eigen vermogen op. De gebruikelijke kosten worden uiteraard wel gedeeld. Ze kan op deze manier natuurlijk wel behoorlijk wat (op)sparen.
T-Infinity schreef op zondag 17 maart 2019 @ 22:46:
Klopt het dat vriendin in het geheel geen hra kan krijgen omdat TS zijn overwaarde niet volledig inzet?

Als dat zo is, zou TS dat sowieso kunnen compenseren. Duurt echter maar 3 jaar.

Staat tegenover dat vriendin een lagere rente betaalt dankzij de lage ltv, en daar profiteert ze dan juist van!

Ik zou haar gewoon die 250k hypotheek laten nemen (je originele plan). Jij bent wel haar back-up voor slechtere tijden. Als ze het te veel vindt, Dan voor 60/40 verhouding gaan.

Heeft ze haar eigen aandeel in het huis, zonder compleet van je afhankelijk te zijn. Jij kan de rest van je vermogen naar eigen inzicht gebruiken en (veel) hoger rendement halen dan dat je het ook in je huis zou stoppen.
Ik neem inderdaad niet mijn gehele overwaarde mee. Zou je mij meer kunnen vertellen over de geen HRA van mijn vriendin en het compenseren van 3 jaar?
GZFan schreef op zondag 17 maart 2019 @ 18:45:
Wat mij betreft is het jammer van het geld als je nu een hypotheek zou gaan nemen.

Ik zou het zo doen:
TS betaald de woning van 500k.
Vriendin gaat op papier (notaris?) een schuld aan bij TS van 250k. Dit staat in principe los van het huis.
TS en vriendin worden beide 50% eigenaar van de woning.

Vriendin kan wanneer zij wil de schuld verminderen / aflossen.

Zo profiteer je beiden van het vermogen van TS. (Geen maandlasten voor TS en geen rentebetalingen voor vriendin) en profiteer je beiden van een eventuele waardestijging van de woning.

Stel dat er een kind op komst is, of wat dan ook, kan TS er altijd nog voor kiezen om de lening kwijt te schelden.
Oogt als een goede oplossing maar ik weet alleen de (fiscale)implicatie(s) van een dergelijke (onderhandse)lening niet. Ik had hier een vergelijkbaar gedachtespinsel neergezet.

PS; 13.000 views sinds Zaterdagavond, niet te geloven ;)

topper007 wijzigde deze reactie 18-03-2019 08:41 (46%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• topper007
Ojjorz schreef op maandag 18 maart 2019 @ 08:27:
[...]

Als ik dit zo lees vraag ik me af of jullie uberhaupt wel de juiste keus maken. Jij gaat ergens wonen waar je eigenlijk niet wilt wonen en mede daarom moet je vriendin maar meer betalen dan ze eigenlijk wil. Lijkt mij niet de basis voor een gezonde relatie.

Even wat psychologisch geneuzel van de koude grond; Zit je er daarom zo strikt in? Omdat je nu al twijfelt aan de bestendigheid van de relatie en/of deze keuze?
Ik heb geen enkele twijfel over onze relatie alleen over de toekomstige woonplaats waar een fiks bedrag mee gemoeid is. Verder is er een passende oplossing gevonden voor bovenstaand.

• topper007
Hann1BaL schreef op maandag 18 maart 2019 @ 08:45:
Van de oplossingen die ik hier heb gelezen lijkt deze mij nog altijd de beste oplossing:

TS legt 250k in. Dit wordt notarieel vastgelegd.
TS en partner nemen samen de resterende hypotheek; 50-50
Het huis is dan 50-50 eigendom van TS en partner

Bij het uit elkaar gaan, zal bij verkoop van het huis eerst 250k betaald worden aan de TS en de rest van de winst/verlies is evenredig voor beide partijen.

Het enige nadeel van deze insteek is, dat je ook vermogen verliest, omdat je 0% rendement op die 250k hebt. Dus in feite betaal je zelfs dan al extra.

Het draagt alleen wel bij aan het principe van samen een huis kopen, wat een belangrijk punt blijkt te zijn
Goede suggestie maar in dit geval zou de verdeling feitelijk 75/25 zijn wat in principe niet de bedoeling is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• topper007
T-Infinity schreef op maandag 18 maart 2019 @ 09:07:
[...]

Jullie zijn of worden fiscale partners.
Je kiest ervoor om niet je volledige overwaarde te gebruiken voor aankoop van het nieuwe huis.
De belastingdienst zegt dan: je (jouw vriendin) gaat 'bijlenen' en dat betekent dus dat je vriendin over die 250.000 geen hypotheekrenteaftrek kan krijgen.
Het goede nieuws is dat dit geldt voor maximaal 3 jaar. Dus na die 3 jaar is de 250k weer volledig aftrekbaar.

Lijkt mij dus dat je vriendin hier benadeeld zou worden door het feit dat jij je overwaarde niet (volledig) inzet. Maar zoals gezegd staat daar tegenover dat haar rente véél lager zal zijn dan wanneer jij niet al direct 250k betaalt. Want jij verlaagt daarmee de loan-to-value en jullie krijgen daarom minder of geen risicoopslag meer op de hypotheek.
Merci voor je toelichting. Klinkt goed, een maandelijkse bijdrage (ten behoeve van haar hypotheek i.v.m. ontbreken HRA) voor minimaal 3 jaar is vanuit mijn kant mogelijk.
HuHu schreef op maandag 18 maart 2019 @ 09:12:
[...]

Wil je überhaupt wel een oplossing?
Onnodige opmerking, anders zou ik dit topic niet starten.

topper007 wijzigde deze reactie 18-03-2019 09:24 (72%)

• topper007
Tsurany schreef op maandag 18 maart 2019 @ 09:41:
[...]

Ik kan me goed voorstellen dat je een 50/50 verdeling wilt. Ook vanuit haar kant is dat wel het fijnst, weten dat je gewoon voor de helft eigenaar bent en niet altijd in een minderheidspositie zit.

Al de optie overwogen om de rente te delen maar de aflossing niet? De rente lasten bij 250k zijn, in het eerste jaar, 375 euro per maand (rekenrente 1,8%). Als jij daarvan 187.5 euro betaald aan je vriendin scheelt dat aanzienlijk in haar de maandlasten en kan ze dat bedrag gebruiken om vermogen op te bouwen of extra af te lossen.

Dan betaald ze met lineair ~700 euro per maand aflossing en 187,5 euro rente. Dat is bij elkaar 887,5 euro per maand. Kiest ze voor een annuitaire hypotheek betaald ze ~530 euro aflossing en ~185 euro rente per maand in het eerste jaar. Dan zijn haar maandlasten 715 euro per maand. Dat lijkt me toch zeer redelijk?
Jouw maandlasten zijn dan ~185 euro per maand het eerste jaar en continue dalend.
Uitstekende suggestie want ik wil haar, inmiddels, graag tegemoet komen in de hypotheekrente :) .
Joris748 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 09:59:
[...]

Wat mij (let op persoonlijke mening) daarin tegen zou houden is dat TS in feite een hoger rendement kan halen doordat zijn vriendin een hypotheek aan moet gaan bij een bank.

Is het om het hogere rendement te doen, dan zou ik het eerlijk vinden (vanuit de relatie gezien) dat de vriendin van TS een hypotheek neemt. Vriendin de aflossing betaald en TS de volledige rente voor zich neemt. Daarmee geeft TS zijn vriendin de mogelijkheid op relatief snel in een gelijkwaardige financiële situatie te komen.

HRA zou in mijn voorbeeld een leuk extraatje zijn, maar niet noodzakelijk.
Rendement is inderdaad een dingetje. Rente betalen aan mijn vriendin (de helft of volledig mits binnen de grenzen) is zeker mogelijk.
Divak schreef op maandag 18 maart 2019 @ 10:08:
Ik vraag me eerlijk waar af welke reactie TS anders had verwacht, denk je dan echt dat dit een gezonde oplossing is? Ik snap het op zich wel, ik hoor het ook heel veel om mij heen dat mensen aparte spaarpotjes houden, apart sparen voor aparte vakanties of voor een hobby, aparte potjes maken voor hypotheek en boodschappen. Dus wellicht dat het dan meer normaal wordt geacht. Doe het uiteindelijk hoe je wilt, maar in het openbaar (ook op een forum) hoef je daar echt niet op support van anderen te rekenen met dit soort constructies. Vertel het eens aan je ouders, welke reactie zullen zij hebben?
Hulp inroepen middels dit forum mag te allen tijde. Verreweg de meeste reacties zijn verhelderend en buitengewoon nuttig. Kennelijk speelt dit topic bij meerdere mensen en hopelijk hebben ook zij hier baat bij.
Tsurany schreef op maandag 18 maart 2019 @ 10:19:
[...]

Ik vind dit juist een zeer vreemde reactie. Wat een waardeoordeel over iemand anders z'n relatie en z'n manier van handelen enkel omdat het afwijkt van hetgeen jij normaal vind.
Ik zie hier op dit forum eigenlijk ook meer dan genoeg support voor zijn idee dus zo raar is het echt niet.

[...]

Er zit een groot verschil tussen blind vertrouwen op de toekomst en met gezond financieel verstand de toekomst tegemoet gaan. We weten allemaal wat het percentage scheidingen is, groot deel daarvan dacht vroeger ook dat ze nooit uit elkaar zouden gaan.
Daarnaast zijn er allerlei externe factoren die roet in het eten kunnen gooien zoals hersenaandoeningen of trauma's die iemand een totaal ander persoon kunnen maken waardoor een relatie volhouden niet meer zinvol is.

Voor dat soort situaties wil je alles gewoon duidelijk op papier geregeld hebben op een manier die voor beide partijen eerlijk is. Juist bij een scheiding wil je daar op terug kunnen vallen zonder dat je op dat moment moet gaan uitvechten wat wel en niet eerlijk is en wie wat heeft bijgedragen en waarom.
Uitstekend verwoord :*)
T-Infinity schreef op maandag 18 maart 2019 @ 10:35:
[...]

Pardon?? Ze heeft geen enkel eigenaarschap en dus ook geen enkel risico gelopen. Ze heeft dus helemaal nergens recht op. Gelukkig zijn dit soort zaken gewoon goed geregeld anders zou iedereen aanspraak gaan maken op andermans overwaarde. Kom op zeg :D

Met deze redenatie zou een sociale huurwoning ook langzaam je eigendom worden :+
Je hebt volkomen gelijk.

• topper007
Olaf van der Spek schreef op maandag 18 maart 2019 @ 11:24:
[...]

1. Waarom zijn vindt zij die te hoog?

[...]

2. Als je dat zeker weet, waarom dan niet alles samen delen? ;)

[...]

3. Hoe oud zijn jullie?

[...]

4. Lekker

[...]

5. Wat is daar vanzelfsprekend aan?

[...]

6. Dan betaal je dus *niet* alles zelf. ;)

[...]

7. Een veelvoud? 2x, 3x, 10x €250.000 ? ;)
Nogmaals lekker..
1. Daar is vooralsnog geen andere verklaring voor dan dat ze de maandelijkse kosten a €1000 gewoonweg te hoog vindt.
2. Haar hypotheekrente delen is geen probleem, mijn zorgvuldig ingebrachte vermogen wel :) .
3. Ik ben richting de 40 en mijn vriendin is halverwege de 30. Vandaar de kinderwens ;) .
5. Dat is het nu eenmaal naar mijn idee.
6. Bijna :)
7. Om heel eerlijk te zijn is het bijna 2,5 keer (dit is overigens meer geluk dan wijsheid). Met dit bedrag wil ik natuurlijk wijselijk omgaan.

Zoals hieronder vermeldt maak ik dankbaar gebruik van de waardestijging maar deze (exorbitante) stijging is ook van toepassing bij de aanschaf van een nieuwe koopwoning.

topper007 wijzigde deze reactie 18-03-2019 12:29 (11%)

• topper007
CurlyMo schreef op maandag 18 maart 2019 @ 14:34:
@Freshnub hoe oud is TS dan? Ik had dat gemist.

@topper007 in je openingspost staat de optie huis zelf kopen niet genoemd (in de verschillende varianten). Is dat omdat je dat al afgeschoten had?
Ik ben richting de 40 en mijn vriendin is halverwege de 30. Vandaar de kinderwens ;) .

Zelf kopen is in principe niet de bedoeling omdat we 'gelijkwaardig' in willen leggen (en dus willen profiteren van bijvoorbeeld waardestijging) in de nieuwe koopwoning, met cash en hypotheek (volledig van mijn vriendin of gedeeld met mij). Door mijn vriendin tegemoet te komen in de hypotheekrente kan ze alsnog behoorlijk sparen.

• topper007
PvT.Arj schreef op maandag 18 maart 2019 @ 16:24:
[...]

Nee, niks vastleggen en dan de grootst mogelijke ruzie enzo krijgen als de relatie voorbij is. Statistieken laten zien dat er bijzonder veel relaties het niet eeuwig redden, dus je kunt het maar beter gewoon vastleggen.
Helemaal mee eens (voor ons allebei).
Slaut schreef op maandag 18 maart 2019 @ 16:27:
Toen mijn vriendin en ik ons huis kochten, had zij ook vermogen meegebracht. We hebben beide 50% eigendom van het huis, en betalen samen de hypotheek en hebben een samenlevingscontract. Voor het vermogen dat zij mee brengt in de aankoop van het huis, heb ik een schuld bij de notaris laten registreren, zodat zij dat niet verliest als we uit elkaar gaan. Dit is ook opeisbaar bij verkoop van woning.

Stel dat jij 250k direct betaald, en zij de hypotheek a 250k neemt, en zij de hypotheek niet meer kan betalen (vb. ontslag?), spring je dan bij, of verkoop je je woning die jij wel kan betalen?
Goede suggestie! Ik spring onder andere bij wanneer mijn vriendin minder gaat werken of het niet meer kan betalen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• topper007
GrooV schreef op maandag 18 maart 2019 @ 21:43:
Je kan toch niet verwachten dat iemand wel hypotheek maandlasten betaald en jij niet maar wel beide 50% van een woning hebt?

Je hebt haar 3 jaar lang bij jou laten wonen en hier bouwt zij niks voor op terwijl ze er wel voor heeft betaald, ook heeft ze niet de mogelijkheid gehad om 3 jaar geleden een huis te kopen en dit nu met overwaarde te kunnen verkopen. Ze had ook een appartement kunnen kopen in 2016 in hartje Amsterdam en voor 50% meer kunnen verkopen anno 2019.

Kortom ze is bij jou ingetrokken, heeft er voor betaald maar niks opgebouwd, lekker lullig dat jij haar hier niks voor gunt.

Ten tweede heb je elkaar nodig, jij hebt een huis nodig om je geld in te stoppen voor de belasting en ten tweede zonder haar kan je ook geen huis van 500k betalen. Zij kan het ook niet alleen betalen en heeft jou dus ook nodig (en gaat van 400 euro per maand naar 1000 euro per maand)

Jij wil nu dus geen maandlasten betalen terwijl je haar opzadelt met 600 euro meer per maand, haar mogelijk ook nog 2 dagen minder wil laten werken als er eventueel kinderen komen. En als fiscaal partner zeker wel aanspraak maken op haar HRA en de ruimte op haar VRH?

Sorry maar ik vind dit echt heel egoïstisch, helemaal als er kinderen bij komen vind ik dat je dit echt niet kan maken.

Mijn advies, investeer zo veel mogelijk van je overwaarde in je woning (zonnepanelen, warmtepomp, tuin) Stop de rest in het huis en neem voor de rest samen een hypotheek. Verder gooi je alles samen op een hoop en indien gewenst hou je nog aparte budgetten aan voor leuke dingen. Knuffel je kinderen over een paar jaar en geniet van de financiele vrijheid die je hebt door deze lage maandlasten waardoor je beide makkelijker keuzes kan maken zonder zorgen te maken over een hoge hypotheek. Je kan beide minder werken om meer tijd met de kinderen door te brengen.

Mocht het allemaal in de soep lopen dan wil je ook de moeder van je kinderen niet opzadelen met een hoge hypotheek, mindere carrière kansen omdat ze 3 dagen in de week werkt en een huur huisje ergens ver weg van elkaar omdat ze niks kan kopen (door de redenen hier voor genoemd), of jij weg moet omdat je de kinderen toch wel graag in het ouderlijk huis / school wil laten wonen en je 5 dagen in de week werkt voor je carriere
Je hebt het topic overduidelijk niet goed gelezen.

• topper007
GrooV schreef op maandag 18 maart 2019 @ 21:51:
[...]

Niet alle 14 pagina's nee, steekproefsgewijs

Goede inhoudelijke reactie ook 8)7

Ik zou zoiets iig nooit aan mijn vriendin durven vragen
Wat heb ik volgens jou aan of van mijn vriendin gevraagd?

In dit topic staat alles goed uitgeschreven :)

topper007 wijzigde deze reactie 18-03-2019 22:16 (9%)

• topper007
MarcoC schreef op maandag 18 maart 2019 @ 22:04:
[...]

Ik vind dat je er maar een raar standpunt op na houdt. Welke gedachtegang rechtvaardigt het om te verwachten dat iemand meebetaalt aan de hypotheeklasten als diegene al de helft van het huis met eigen middelen heeft betaald? Hoe is dat logisch?
Volkomen met je eens ;)

• topper007
MikeyMan schreef op maandag 18 maart 2019 @ 22:18:
[...]

Dan was dit topic toch niet nodig geweest?
Het ging hier om het vreemde standpunt :)

• topper007
Ik kijk met grote verbazing naar het feit dat er bijna 27.000 views en 461 reacties zijn rondom dit levendige en relatief complexe topic (sinds afgelopen Zaterdag) :) .

Mijn vriendin en ik gaan morgenavond naar een financieel adviseur (voornamelijk fiscalist) en vrijdag naar een hypotheekadviseur. Uiteraard neem ik alle bruikbare reacties mee ;) .Ik zal de bevindingen van de gesprekken waarschijnlijk Zondag hier delen.

In de tussentijd zijn er behoorlijk wat nieuwe reacties in dit topic, ik zal derhalve proberen om er zo veel mogelijk te beantwoorden.

topper007 wijzigde deze reactie 22-03-2019 09:18 (11%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Raspberry Pi 3

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True