Lange feedback post incoming. U bent gewaarschuwd.

Maite de Jong schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 11:45:
We hebben jullie feedback geïnventariseerd en de punten die het meest terugkomen zijn dat de grotere ankeilers op banners lijken, dat de de nieuwslisting te ver naar beneden staat en de informatiedichtheid te laag is. Laten we die even langslopen:
Als dit de data is waar je mee bent gekomen, dan vind ik deze weinig gedetailleerd. Zo word de overvloed an witruimte namelijk niet genoemd terwijl dit wel al een jarenlang probleem is.
Ook wat betreft de ankeilers zijn er nuances: De meeste kritiek hierop ligt vooral in de tussenliggende ankeilers welke inderdaad meer weg hebben van een banner. Dit komt door de zwarte ondergrond waarop zon ankeiler bestaat. De top ankeiler heeft dit probleem niet, deze valt naast breder te zijn imo beter weg in de site. Het probleem is dus vooral de tussentijdse ankeilers.
Dat ik op bovenstaande en onderstaande nogal kritisch ben ligt dan ook in het gegeven dat voor veel gebruikers dit een herhaling van zetten is op wat vaak al jarenlange pijnpunten zijn, ook in 2017 en 2012 waren dergelijke sentimenten niet onbestaanbaar. Als je jaren later nog steeds met dezelfde issues worstelt en gaat denken dat custom CSS de oplossing is, dan denk ik eerder aan een structureel probleem. Hetzij in de code, hetzij in de beslissingen die worden genomen.
Dan kan je wel gebruikmaken van test teams, maar als die ook deze euvels aangegeven en er wordt dermate politiek correct op gereageerd in eerste instantie en later volgt een periode van stilte, wat men verklaart als ''gewenning'' totdat er niemand meer opmerkingen heeft, ja, dan ga ik ook denken dat de ''data'' gelijk heeft. Het schiet echter ernstig te kort.Op basis van wat wordt die data gemaakt? Op basis van dat mensen het werkelijk een nuttige toevoeging vinden, of dat mensen het nu ''accepteren'' dat de layout zo is omdat er weinig andere keuze is? Jouw data lijkt dit niet te vermelden, maar is vrij essentieel in hoe dit geinterpreteerd tracht te worden. Dit is al een paar keer door o.a mijzelf aangehaald, ik blijf het dan ook vreemd vinden dat we blijven refereren naar ''data'' die overduidelijk cruciale details niet in acht neemt.
Daarnaast biedt de extra breedte ons de ruimte om veel meer gerelateerde content te tonen, zoals user generated content. Om het banner-gevoel weg te nemen we zouden hem hoger kunnen maken zodat de beeldverhouding anders wordt, maar dat duwt de rest van de site verder omlaag.
Het is heel simpel:
- De tussentijdse ankeilers krijgen een kleur die meer past bij de nieuwtjes (dus wit). Daardoor vallen zij meer ''weg'' en wordt de layout ook meer een uniform geheel. De top ankeiler kan gewoon zijn zwarte ondergrond behouden. Dat is 1 subtiele verbetering waardoor in ieder geval het prettiger voor de ogen wordt en ook iets wat het makkelijkst behaald kan worden, want ik weet wel uit het verleden, grotere veranderingen en deze beloven worden nochtans niet nagekomen.
- Een uitgebreidere optie kan zijn dat de top ankeiler dunner wordt waardoor het nieuws weer zichtbaarder raakt. Of een knop ''uitgelicht'' waar de top ankeiler in verschijnt als je erover heen hovert.
- Als laatste kan er gekeken worden naar de layouts van @Mic2000 en deze ''toggable'' maken. Gezien de staff reactie zal dat waarschijnlijk niet kunnen omdat dit een grote refactor vereist, maar in dat geval kan je ook afvragen: Waarom op basis van (incomplete) data de layout zo op de schop gooien waarbij je niet simpel kan switchen en je nu zoiets bizars als een Tweakers sanctioned custom CSS moet ontwikkelen?
Een veelgehoord punt. Wederom eentje waarbij verschillende kampen zijn. Er zijn mensen die houden van weinig regelafstand en mensen waarbij witruimte ervoor zorgt dat pagina’s juist rustiger lezen en scanbaarder zijn. Wij kiezen hierin een middenweg. We hebben bijvoorbeeld de zwarte balk weggehaald om de informatiedichtheid iets te verhogen.
Dat houdt geen maat met het gegeven dat de zee van witruimte al sinds 2012 wordt aangekaart. Dat kan gerust wat minder, of die witruimte moet nuttig besteed worden. Ik waardeer dat de zwarte balk is weggehaald, maar dit verandert niets aan het gegeven dat witruimte onnodig excessief is.
Precies, wat
jullie wilden. En dat wordt dan gedaan door middel van data die zoals eerder vermeld geen rekening houdt met cruciale details. Waarom denk je dat mensen
''ineens'' je nieuwe layout gebruiken? Waarom denk je dat dit eerder is gebeurd in 2017 en 2012? Ik blijf die vraag stellen, terwijl het antwoord al eens is gegeven: Mensen doen het uit pure noodzaak omdat er domweg niet wordt begrepen wat het probleem is.
Dat is naar mijn idee een goed voorbeeld van creatieve interpretatie en met de data omgaan. Zo kan ik ook dingen presenteren alsof het een groot succes is. De historie zegt echter iets anders.
Niet in de vorm van een frontpage waar standaard kleine ankeilers, of zelfs helemaal geen ankeilers weergegeven worden. Dat gezegd hebbende, willen wij ook dat de mensen die het geen verbetering vinden in de toekomst elke dag naar een site komen die ze fijn vinden werken.

Dus een deel van de suggesties heeft bij voorbaat al geen kans, er is immers al besloten dat hoe de ankeilers worden ingezet op
''deze manier moet, en niet anders''.
Naast dat dit nogal minachtend overkomt, is de
''oplossing'' een custom CSS van Tweakers zelf? Custom CSS is bedoeld om de ervaring te verbeteren, niet om als een lappenmiddel op te treden voor features die een achteruitgang zijn voor desktopgebruikers. Want op mobiel snap ik de gegeven layout wel. Naast het gegeven dat dit niet voor iedereen een optie is gezien er een karmalimiet bestaat betekent het dat je, met of zonder de vereiste karma, door meerdere hoepels moet springen om iets voor elkaar te krijgen.
Denkt het team nu echt dat custom CSS bedoeld is als een verbanddoos?
Zoals we vaker hebben aangegeven is dit het begin van een hele lijst verbeteringen die we aan de frontpage willen doorvoeren. Daarbij is het doel constant hetzelfde:
zorgen dat bezoekers meer op de site doen en meer meekrijgen van wat je op Tweakers kunt vinden.
Inderdaad, mensen meer laten posten om karma te krijgen voor de CSS en mensen die naar de karmastore moeten gaan om de CSS te activeren zijn inderdaad goede voorbeelden dat bezoekers
''meer op de site doen''. 
Als je ze meer mee wilt laten krijgen, dan lijkt het mij evident dat je de nieuwsitems veel centraler stelt, ipv het introduceren van tussentijdse zwarte ankeilers die domweg het design
''breken''. Zoals gezegd zijn daar suggesties voor om het op zijn minst meer uniform te maken, en zelfs een haalbare kaart, in acht houdend dat Tweakers HQ meerdere projecten heeft. Er is dus geen reden om dergelijke veranderingen niet te implementeren, ofschoon deze vooral een QoL oplossing zijn en geen definitieve oplossing.
Als laatste wel een dank voor alle gedane moeite, zo is het dan ook wel weer.
Femme schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 19:58:
[...]
We zien enerzijds dat er een groep gebruikers is met hele specifieke wensen op het gebied van informatiedichtheid. Voor hun stellen we nu custom css beschikbaar waarmee je de frontpage als een compacte nieuwsfeed kunt weergeven.
We doen dat omdat de wensen van deze groep botsen met de belangen van een grotere groep bezoekers en met onze doelstellingen voor dit project.
Ook dit lees ik vooral als minachting: Er wordt als reden aangehaald dat de groep bezoekers die hier welwillend tegenover staat een
grotere groep is, om daarna te stellen dat het eigenlijk om de eigen doelstellingen gaat.
In hoeverre heeft feedback dan zin? Want je kan niet meer teruggrijpen naar het argument dat men wel luistert, aangezien er wordt verwezen naar incomplete data. Je houdt m.i een praktijk in stand waarin je
''schaduw luistert'' maar niet werkelijk hoort wat het probleem is. Vandaar uit komt een
''oplossing'' als een Tweakers-made custom CSS uit voort.
Ook kan je m.i niet meer teruggrijpen dat bepaalde veranderingen stapsgewijs moeten gebeuren. Sommige kritiek bestaat al jaren en dus is er meer dan voldoende tijd geweest om daar iets mee te doen. Dat dit niet is gebeurde is enerzijds wellicht een gebrek aan mankracht ervoor, of omdat men graag wil argumenteren dat het een
''kwestie van gewenning'' is. Hoe het ook zij, het is niet gebeurd.
Uit je reactie haal ik vooral dat je je eigen gang wilt gaan en dat daarbij je
''data'', hoewel incompleet, je daarin ondersteunt (en jij dat verwoord als ''grotere groep bezoekers'') komt dan mooi uit. De werkelijke punten worden echter niet bereikt, maar dat is geen probleem: Uit je data zie je immers dat meer mensen je layout gebruiken en meer klikken (Ofschoon ze dat wel
moeten doen om te komen waar ze willen zijn) dus voor de overige critici is er de CSS.