Sinds de launch van Satisfactory ben ik regelmatig bezig om leuke productieketens op te zetten. Ben nu gebleven bij Heavy Modular Frames en Computers, die maak ik er nu beiden iets meer dan 10/min.
Tot nu toe heb ik telkens elk productieproces geïsoleerd opgezet. Dus voor Iron Plates pakte ik een Iron Miner > Smelters > Constructors > Iron Plates. Die gaan dan met een lopende band naar mijn 'HQ' (pleintje waar de Hub zit en ook alle storage containers voor grijpvoorraad).
Als ik dan bijvoorbeeld Reinforced Iron Plates ging maken, deed ik weer opnieuw:
Miner > Smelter > Constructor > Iron Plates
Miner > Smelter > Constructor > Screws
Screws + Iron Plates > Assembler > Reinforced Iron Plates
Dat werkt op zich best prima, omdat ik nooit achteraf hoef te kijken of eerder gebouwde productieprocessen nog wel kloppen. Het nadeel is echter dat het moeilijk schaalbaar is, want als ik besluit dat ik 10 Heavy Modular Frames/min te weinig vind, dan moet ik weer van voren af aan extra miners hebben, extra smelters/constructors/assemblers/etc.
Nu heb ik tier 5&6 helemaal ge-researched, en kan ik dus treinen bouwen, en nu ga ik gefaseerd opnieuw beginnen op een andere manier. Ik zit op dit moment op een heel onhandige plaats (vrijwel helemaal linksboven op de map) en ik merk dat ik flinke afstanden moet overbruggen om bij de benodigde nodes te komen. Ik ga in het midden van de map een nieuwe fabriek bouwen, maar dan schaalbaar. Ik begin bijvoorbeeld met 6 Mk. 2 miners op Pure nodes met 188% overclock. Dat resulteert in 2820 Iron ore/min. Die gaan naar de gigafactory (afhankelijk van de afstand tussen factory <-> node, ofwel met conveyor belt, of met een truck of met een trein). Ik ga in een spreadsheetje bijhouden wat er in komt per min, en wat ik weer verbruik per min. Vervolgens ga ik bijvoorbeeld 300 Iron Plates/min maken, wat me dus 600 ore/min kost. Vervolgens ook Iron Rods, Screws, etc. Als dan blijkt dat de aanvoer van Ore te weinig is, schaal ik dat onderdeel op.
Als ik de Iron Plates nodig heb voor Reinforced Iron plates, en daarna ook Modular Frames, en Heavy Modular Frames, etc, etc. Dan schaal ik de productie van Iron Plates op (en als dat moet, ook de productie van ore).
Het idee is simpel, ik zet horizontaal naast/achter elkaar alle productieketens per product op. Als ik de aanvoer van een product moet opschroeven, schaal ik dat letterlijk op door er een extra verdieping op te bouwen.
En voor elk product wat ik op 'de nieuwe manier' heb gebouwd, breek ik de oude productie af. Op die manier kan ik gebruik blijven maken van de productieketens (en dus de producten) om de nieuwe base te bouwen (overal Mk.4 belts, yes please!).
Ben benieuwd hoe dat gaat bevallen! Ik vermaak me in ieder geval prima met de game