Jazco2nd schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:10:
@
lolgast
Ik heb het VPN/road warrior deel zo gedaan:
https://pivpn.io/
Installatie is simpel, kies Wireguard en kies custom DNS server, daar vul je IP van AdguardHome in.
In de cliënt configs die je daarna met het simpele commando "pivpn add" aanmaakt, hoef je alleen 0.0.0.0/0 (=alles via VPN laten lopen) te vervangen voor 192.168.88.0/24 (jouw netwerk ip). Dit zorgt ervoor dat alleen LAN adressen via VPN lopen, inclusief dus het LAN adres waar AdguardHome achter draait.
Zo:
1. Loopt normale internetverkeer buiten de tunnel om. Scheelt weer accu en snelheid op je telefoons/laptops on the road

2. Gaat DNS via AGH en heb je dus je eigen adblocker on the road.
3. Heb je veilige toegang tot je server en de services die daarop draaien, zonder ze te exposen naar buiten toe.
Zo had ik het ook tot vandaag. Alleen was ik toch geen fan van wireguard de hele dag aan hebben op de telefoon. Tevens wilde ik het ook voor de vrouw goed werkend krijgen zonder vpn (onnodig). Ik had al poort 443/51820 open voor de webserver en vpn, dus heb ik ook maar port 853 voor dns-over-tls opengezet.
Huidige setup van 2 adguard home instances:
Jail op een truenas server (main)
Docker op raspberry pi 4 (lokale backup)
In een andere jail draait een nginx reverse proxy voor lokale en publieke subdomains.
De adguard home zorgt voor de lokale dns, bijvoorbeeld unifi.domein.com.
In de Nginx jail worden elke nacht de certificaten gekopieerd naar een readonly share leesbaar door de primare adguard home (op dezelfde server).
De backup adguard home heeft geen encryptie.
Op de android telefoons is de private dns ingesteld op n domeinnaam die zonder proxy van cloudflare is voorzien. VPN is nog als ik op afstand SSH toegang nodig heb of de lokale webservers wil benaderen.
Resultaat: Geen advertenties

, vlekkeloze overgang van wifi / thuis

.
Hebben jullie nog adviezen of ik bijvoorbeeld DOQ of DOH native op android 10+ aan de gang kan krijgen of een andere benadering?
[
Voor 0% gewijzigd door
thijsjek op 07-02-2021 20:03
. Reden: Tijdens dit verhaal te schrijven kwam ik tot de ontdekking dat poort 80 nog open stond voor de certificaten. Ik ben een tijd terug overgestapt naar DNS-challenge via cloudflare voor een wildcard certificaat, dus die kan op slot ]