Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterstr
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:47
ybjlus schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:40:

Heb je een idee van hoeveel traffic er over die 3e dns gaat? Ik kan er niet helemaal achter komen wanneer de router die 3e dns zou gebruiken. Als dat alleen is als de eerste 2 niet werken, is dat natuurlijk helemaal perfect.
Net even gekeken.
Op dit moment is het minder dan 10% van het totaal.
Maar ik zie ook dat dat bijna allemaal via 1 client (mijn iphone) komt. Dus ik moet gaan kijken waarom dat is.
Misschien ergens een verkeerde config staan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybjlus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-11-2024
qwasd schreef op maandag 16 november 2020 @ 23:00:
[...]

[Afbeelding]

Ik kan hier meerdere keren op Add klikken dus ik denk dat meerdere mogelijk is op deze manier.
Zelf heb ik momenteel maar 1 adguard server op ubuntu draaien op een nuc met esxi.
Ik wil graag nog een backup maar weet niet echt wat nu het beste is om te doen.
Raspberry pi zou mijn keuze zijn als ik iets moest aanschaffen als backup. Aangezien ik al een Nas heb draaien heb ik de backup inmiddels daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:53
ybjlus schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:58:
[...]

Raspberry pi zou mijn keuze zijn als ik iets moest aanschaffen als backup. Aangezien ik al een Nas heb draaien heb ik de backup inmiddels daarop.
Thanks voor de tip.
Ik zal er even 1 bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er een manier om de Top Clients, Top Queried Domains en Top blocked domains uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Ik heb ineens een vaag probleem. Ik was mijn wachtwoord kwijt en dacht ik begin even opnieuw... dus Docker container gedownload, instellingen goed gezet. Maar nu ben ik dus bij de AdGuard setup wizard en krijg ik de melding
DNS server
listen udp 0.0.0.0:53: bind: address already in use
Port 53 is often occupied by "DNSStubListener" or "systemd-resolved" services. Please read this instruction on how to resolve this.
Alleen begrijp ik de instructies niet helemaal. Ik kan me ook niet herinneren dat ik deze melding kreeg toen ik het de vorige keer instelde.

/edit: oh wacht, door een herstart van mijn NAS is de Pi-Hole docker ook weer geactiveerd... dat is dus het probleem!
/edit2: @Webgnome Pi-Hole was sneller, die had ik dus nog als backup en die zat op die poort... |:(

[ Voor 14% gewijzigd door iAR op 18-11-2020 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:31
iAR schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:24:
Ik heb ineens een vaag probleem. Ik was mijn wachtwoord kwijt en dacht ik begin even opnieuw... dus Docker container gedownload, instellingen goed gezet. Maar nu ben ik dus bij de AdGuard setup wizard en krijg ik de melding
[...]

Alleen begrijp ik de instructies niet helemaal. Ik kan me ook niet herinneren dat ik deze melding kreeg toen ik het de vorige keer instelde.
Hoe ben je opnieuw begonnen? De oude docker container gestopt en weg gegooid? Of?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybjlus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-11-2024
peterstr schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:18:
[...]

Net even gekeken.
Op dit moment is het minder dan 10% van het totaal.
Maar ik zie ook dat dat bijna allemaal via 1 client (mijn iphone) komt. Dus ik moet gaan kijken waarom dat is.
Misschien ergens een verkeerde config staan :(
Nog even een vraagje trouwens, hoe heb je dit in je router gezien? Ik kan nergens vinden waar of hoe ik dit kan inzien? Welke dns m'n router daadwerkelijk gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SKBotNL
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-07 20:25
TheCeet schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:40:
[...]

Da's een heleboel. Is dit niet wat overkill?
Ik vind eigenlijk van niet hahaha, maar als er eentje lastig valt dan zet ik hem weer uit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donaldinho
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:16
Mooie lijst, die derde is leeg trouwens. 14 lists - we need to develop ONE universal standard list that covers everyone's use cases! :+

You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheCeet
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:27
Ondertussen is versie 0.104.3 live!

Changelog:
Fixed
  • Load query logs from files after loading the ones buffered in memory (#2325).
  • Don't show Unnecessary errors in logs when switching between query log files (#2324).
  • Don't show 404 Not Found errors on the DHCP settings page on Windows. Show that DHCP is not currently available on that OS instead (#2295).
  • Fix an infinite loop in the /dhcp/find_active_dhcp HTTP API method (#2301).
  • Various internal improvements.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
Ik heb op mijn edgerouter een lan netwerk en meerdere vlans.

Lan 192.168.1.0/24
Gast 192.168.2.0/24
Kids 192.168.3.0/24

In de dhcp options heb ik de domain names ook gedefinieerd staan.

home.local
gast.local
kids.local

Ook staat in alle dhcp scopes de adguardhome server 192.168.1.254 (toegestaan dmv firewall regels)

In adguardhome heb ik onderstaande upstream setting staan zodat ik toch devices op het lan kan pingen op hostname.

code:
1
2
3
https://dns.cloudflare.com/dns-query
[/home.local/]192.168.1.1
[/1.168.192.in-addr.arpa/]192.168.1.1

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik de overige apparaten (gast+kids) ook kan pingen dmv hostname.domain name.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-08 20:52
TheCeet schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:45:
Ondertussen is versie 0.104.3 live!

Changelog:

[...]
Hoe pull ik nu deze versie via docker-compose?
in docker-compose heb ik staan: image: adguard/adguardhome:armhf-latest
maar hij laad versie 102.0 van https://hub.docker.com/r/adguard/adguardhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:57
Lijkt erop dat armhf geen tag meer is. Probeer eens gewoon adguard/adguardhome ?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-08 20:52
gelukt ! _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-08 00:50
Ook iets geks hier: vrijwel alle requests komen van 192.168.0.0.
Hoe kan dat? Mijn router is 192.168.88.1, mijn "netwerk" is dus 192.168.88.0/24 en mijn server is 192.168.88.2.

Tot en met IP adres 18 heb ik geserveerd in mijn router (gekoppeld aan MAC adressen van mijn devices).
Daarnaast heb ik in /etc/hosts deze IP adressen gekoppeld aan hostnamen zodat ik in AdGuard mooie namen kan zien.
Dat heeft een paar dagen gewerkt, daarna lijkt alles op 192.168.0.0 binnen te komen (98% en stijgende, logisch want er komt niks meer binnen op andere IP adressen).

"anonymize client IP" stond aan zag ik. Heb ik uitgezet, query log en statistics log gewist. Nu is alles 0. Nu bezoek ik met m'n telefoon een paar sites en check ik Adguard: weer zie ik alleen stats voor 192.168.0.0 :?

@Aesculapius
Ik heb ook een Mikrotik router. Heb jij jouw probleem nog weten op te lossen? Ik heb geen ingewikkelde setup en nooit gebruik gemaakt van DHCP van AGH of PiHole. Dat laat ik altijd aan de router over.
In RouterOS:
IP > DHCP server > DNS, alleen ip van mijn server ingevoerd.
IP>DNS, ook hier alleen IP van mijn server ingevoerd.

Met PiHole zag ik dan gewoon individuele cliënts mijn log/dashboard en de eerste dagen dat ik overging op AGH ook gewoon.
Sindsdien heb ik mijn router geüpdate (6.47.7 nu). Verder niks. Toch zie ik nu dus al hele tijd alleen 192.168.0.0 in AGH.

Edit:
Interessant: op mijn Android telefoon mijn Wifi verbinding gecheckt, staat netjes bij Gateway mijn router IP, bij DNS mijn server IP.
Oftewel de DHCP server van mijn router geeft de DNS server door aan de cliënt. En de cliënt kan rechtstreeks een dns verzoek naar mijn server sturen. Is er dan een bug in AGH dat ik alleen 192.168.0.0 zie?

[ Voor 53% gewijzigd door Jazco2nd op 23-11-2020 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Bovenstaande is uiteindelijk opgelost na een reboot. Waarschijnlijk was het enige probleem dat "Anonymize Client IP" aanstond. AdGuard Home geeft je netjes een melding als je het uitzet dat het is verwerkt. Maar je moet dus gewoon de service rebooten:
sudo systemctl restart AdGuardHome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-08 19:08
Ik ben aan het kijken of mijn Pihole setup vervangen kan worden door Adguard Home.
Als backend heb ik een pfSense box welke fungeert als DHCP server.
Vervolgens heb ik 5 VLANs.
Op dit moment heeft elk device uit elke VLAN toegang tot port 53 in VLAN1, waar de Pihole server staat.
Dit gaat prima en in Pihole heb ik Conditional Forwarding ingesteld voor elk VLAN zodat apparaten uit alle VLAN's opgezocht kunnen worden middels hostname. In mijn query logs zie ik dan ook netjes apparaatnamen/hostnames staan ipv ip adressen. B.v. WRT54G-iphone ipv 192.168.10.10

Dit krijg ik met Adguard nog niet voor elkaar. Bij de DNS instellingen heb ik wel mijn pfSense box als upstream DNS server ingevoerd. Dus het opzoeken van apparaten lukt wel, bv nslookup WRT54G-iphone geeft me netjes 192.168.10.10 maar het query log geeft me bij gebruiker nog steeds het IP adres ipv de hostname.

Is het mogelijk binnen Adguard om dit werkend te krijgen? Ik weet dat ik clients handmatig kan toevoegen. Echter is dat niet wat ik zoek. Mijn pfSense box registreerd netjes hostnames van alle clients en die wil ik dan ook terug zien.

[update]
Na een reboot van Adguard zie ik bij mijn query log wel netjes hostnames staan en daarbij ook het IP adres.

[ Voor 5% gewijzigd door WRT54G op 30-11-2020 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Voor zover ik kan zien zit er nergens in Adguard Home een auto-refresh, klopt dat?
Niet bij het query log en ook niet bij het dashboard. Zitten natuurlijk wel knoppen om handmatig te refreshen maar ik vind bij Pihole de automatische refresh als er veranderingen zijn wel erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-08 23:31

SED

Even een vraag. Ik heb een Ziggo modem en voor de wifi een Huawei router. Die heeft een DHCP adres van de ziggodoos gekregen 192.168.178.178 en dat is dus de wanzijde van de huawei. Aan de lanzijde is dat 192.168.1.1 ( met adguard als DNS op de lokale server)
Wat mij nu opvalt is dat bijna 85% van het adguard verkeer via die 192.168.178.178 loopt.
Jammer daaraan is dat je dan niet kunt zien van welke client het verkeer afkomstig is. (die allemaal in de 192.168.1.x reeks zitten)
Is daar een oplossing voor?

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 16:47
Ik heb een vraagje over het resolven van lokale clients.
Setup als volgt:
Router
Ubiquiti USG - IP: 192.168.3.1
DHCP geeft DNS uit met 192.168.3.2 en 1.1.1.1
DNS van USG zelf is 192.168.3.2 en 1.1.1.1)

AdGuard DNS op Raspberry Pi
IP:192.168.3.2

AdGuard DNS config:
tls://1.1.1.1
[/lan/]192.168.3.1
[/3.168.192.in-addr.arpa/]192.168.3.1

Nu staat mijn AdGuard log vol met deze lookups:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmEdRV4_tBw4chMHEsW-ZhX_U6k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1J2UEujMW8D9gx4W8ZSD5E6a.png?f=fotoalbum_large

Resultaat: NXDOMAIN. Hoe kan dat toch? Niet al die apparaten staan uit, dat weet ik zeker.
De clients zijn bekend bij de USG, want hij deelt er zelf IP-adressen aan uit en in AdGuard heb ik de meeste apparaten in de client list toegevoegd, maar toch wordt de log overspoeld met deze mislukte lookups...
Ideeën?

[ Voor 4% gewijzigd door stijnos1991 op 01-12-2020 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheCeet
WRT54G schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:39:
Voor zover ik kan zien zit er nergens in Adguard Home een auto-refresh, klopt dat?
Niet bij het query log en ook niet bij het dashboard. Zitten natuurlijk wel knoppen om handmatig te refreshen maar ik vind bij Pihole de automatische refresh als er veranderingen zijn wel erg handig.
Ja klopt.
Kan je altijd melden op hun github om deze feature toe te voegen:
https://github.com/AdguardTeam/AdGuardHome/issues

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Zal de link er eens bij pakken. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
qwasd schreef op maandag 16 november 2020 @ 23:38:
Een andere vraag.
Ik heb een ubuntu server (192.168.1.10) met docker en portainer.
Hier draaien meerdere containers op en zo ook de container van adguardhome.
De netwerkinterface van adguard is echter een aparte configuratie dmv macvlan.
Deze heeft het ip-adres 192.168.1.254

Nu kan ik dit ip-adres niet op de ubuntu host ingeven als dns server omdat het verkeer van de host naar de container dus niet werkt met macvlan. Ping etc. werkt dus ook niet.
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Heb je jezelf afgevraagd waarom je AGH in Docker draait?
Ik heb ook een home server, Ubuntu. Ik draaide eerst PiHole via Docker. In Docker heb je dan een macvlan nodig. Om ook de host toegang te te geven tot PiHole moest ik ook een macvlan op de host zelf (buiten Docker) aanmaken.
Als je in het PiHole topic op mijn naam zoekt vind je de varianten die ik heb gebruikt.

Maar met AGH speelt dit alles juist niet. Waar PiHole in werkelijkheid een hoop losse applicaties zijn met hun eigen dependencies en een hoop PHP erom heen, is AGH slechts 1 enkele binary en een config file, met vrijwel geen dependencies.

Het is dus prima om AGH gewoon bare op je server te installeren. Bijkomend voordeel is dat je netwerk structuur een stuk eenvoudiger wordt, je geen host macvlan hoeft in te stellen na elke reboot (al kan je dat vast automatiseren).

Dit maakt het ook mogelijk om cliënts die via Wireguard (PiVPN, ook bare) verbonden zijn altijd je AGH als DNS te gebruiken. Dit is niet mogelijk met de macvlan oplossingen.

Ik draaide eerst ook alles in Docker maar AGH is het perfecte voorbeeld van een applicatie die juist het beste direct op de host kan worden geïnstalleerd. Het update ook zelfstandig via de WebUI.
Een vergelijkbaar voorbeeld is Syncthing. En VPN server vind ik gewoon onderdeel van het OS, buitenshuis ben ik altijd verbonden, dus PiVPN draait bij mij ook bare. Geen Docker afhankelijkheden.

Ik heb verder wel echt de voorkeur om zoveel mogelijk via containers te draaien (heb nu 22 containers). Wat ik hierboven noem zijn uitzonderingen daarop omdat ik bare logischer vind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED

SED

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8H9J0KCSB1IhZ2O1_74v2H9Z-Ms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8yVLKqAZFmodZassWQGheiiJ.jpg?f=fotoalbum_large

Kijk een poging het wat duidelijker te maken.
Hoe los ik het probleem van de ontbrekende info over individuele clients op?
Alle verkeer gaat netjes door AGH maar niet herkenbaar terug te herleiden naar clients.

[ Voor 10% gewijzigd door SED op 01-12-2020 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@SED Als ik je plaatje zo zie heb je nu 2 apparaten die als DHCP functioneren. Los van AGH zou ik bij een van ze DHCP uitschakelen.
Als je de Huawei alleen als WiFi access point gebruikt, kan je de router en dhcp functies daarvan uitschakelen. Je setup is dan al een stuk eenvoudiger en logischer.

In AGH vind je bij General Settings een optie om client IPs niet te loggen. Voor wat jij wil moet dit uitstaan, wel loggen dus (als je de optie wijzigt moet je AGH restarten, ben ik na een hele avond klooien achter gekomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED

SED

Die twee dhcp servers "zien" elkaar niet . Daar zit het probleem niet zozeer lijkt mij. Ik heb het wifirouter adres (178) een ipreservering gegeven in de ziggo box. De wanpoort van de Huawei heb ik nodig dus dit is de simpleste oplossing om alle 4 de poorten te kunnen gebruiken.
De standaard optie staat op loggen . Client ip anomiseren staat uiteraard dus uit.
Dat herstarten is trouwens wel een dingetje.. ook het herladen van de yaml file zou makkelijker kunnen. maar een gegeven paard niet in de bek kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@SED maar AGH, ziet dus vrijwel alle verkeer van 192.168.178.178 komen. Dat is de "achterste" router. Het nadeel van 2 DHCP servers is dat je eigenlijk niet weet welke wat doet. IPs uitdelen is maar 1 van de taken. In elk geval nooit een gewenste situatie, 2 routers achter elkaar die hetzelfde doen.

Kijk eens naar de netwerk verbinding eigenschappen op je client? bijv bij je wifi ssid op je telefoon of laptop. Wat staat er bij DNS? Daar wil je het AGH adres zien.
Als dat niet zo is, is dat het probleem. AGH krijgt simpelweg alleen van een router requests binnen. Niet van clients. Dat moet je oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED

SED

Uitgedeelde ips en dns staan overal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Aesculapius schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 14:42:
Op routeros draait vervolgens een script die checkt of de Adguard server actief is en als die niet meer reageert, wordt bij de DHCP server de meegegeven DNS veranderd naar die van de router. Komt Adguard weer op, zet het adguard-ip weer in de config.
Zou je dit script willen delen? en ook hoe je het in RouterOS heb gezet dat het continu actief is?
Ik heb ook een Mikrotik (vind het wel een drama om te configureren) en merk toch dat AGH weleens zonder reden onbereikbaar is. Super irritant. Ik weet dat AGH het probleem is want ik kan ook niet naar IP:3000. Op de server zelf kan ik wel naar localhost:3000. Een restart van AGH (niet de server zelf) helpt.

Dit script van jou kan wel uitkomst bieden.. dan kan ik de publieke AGH DNS server of die van Quad9 gebruiken als fallback.

[ Voor 18% gewijzigd door Jazco2nd op 02-12-2020 23:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:11
Jazco2nd schreef op woensdag 2 december 2020 @ 23:46:
[...]

Zou je dit script willen delen? en ook hoe je het in RouterOS heb gezet dat het continu actief is?
Ik heb ook een Mikrotik (vind het wel een drama om te configureren) en merk toch dat AGH weleens zonder reden onbereikbaar is. Super irritant. Ik weet dat AGH het probleem is want ik kan ook niet naar IP:3000. Op de server zelf kan ik wel naar localhost:3000. Een restart van AGH (niet de server zelf) helpt.

Dit script van jou kan wel uitkomst bieden.. dan kan ik de publieke AGH DNS server of die van Quad9 gebruiken als fallback.
Zeker...bij /system scripts voeg je dan toe:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
:local telegramBotKey "126271cnowancoineoncaBZCc"
:local chatID "-1234567890"

# This is only set up for private VLAN. Guest-VLAN is unfiltered, as well as Server-VLAN.

# :local currentDNS [/ip dns get server]
:local currentDNS [/ip dhcp-server network get [ find "10.0.10.0/23" in address ] dns-server]
:local adguardDNS "10.0.15.8"
:local backupDNS "10.0.10.1"
:local testDomain "www.google.com"

:if ($currentDNS = $adguardDNS) do={
    :do {
        :resolve $testDomain server $adguardDNS
    } on-error={
#        /ip dns set servers=$backupDNS
        /ip dhcp-server network set [find address="10.0.10.0/23"] dns-server=$backupDNS;
        /tool fetch "https://api.telegram.org/bot$telegramBotKey/sendmessage?chat_id=$chatID&text=AdGuard not working! Changed DNS from $currentDNS to $backupDNS." keep-result=no
    }
} else={
#        /ip dns set servers=$adguardDNS
        /ip dhcp-server network set [find address="10.0.10.0/23"] dns-server=$adguardDNS;
        /tool fetch "https://api.telegram.org/bot$telegramBotKey/sendmessage?chat_id=$chatID&text=AdGuard is working again. Changed DNS from $currentDNS to $adguardDNS." keep-result=no
    } on-error={}
}

Natuurlijk even je eigen details invullen, deze zijn fictief.

Ik gebruik dus als backup DNS het ip van de routerOS box, die vervolgens bij /ip dns een aantal google servers heeft staan. Daarmee gaan dus nog steeds geen queries rechtstreeks naar externe DNS servers, maar altijd via mijn routerOS box, zodat ik daar ook nog wat static entries kan invoegen.

/edit: oh en dat script laat ik met de scheduler elke minuut draaien...

[ Voor 7% gewijzigd door Aesculapius op 02-12-2020 23:52 ]

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@Aesculapius aha dat laatste miste ik ff in je script, hoe het continu checkt of AGH draait. Gewoon elke minuut dit script dus, eenvoudig en effectief. Thanks!

Iets heel anders:
Ik heb als test de default blocklist uitgevinkt, gebruik alleen OISD (https://abp.oisd.nl/) Nou dan zie ik dus overal banners. Niks wordt geblokkeerd! Hoe kan dat nou? Heb de default list gauw weer aangezet.

[ Voor 5% gewijzigd door Jazco2nd op 02-12-2020 23:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheCeet
Jazco2nd schreef op woensdag 2 december 2020 @ 23:54:
@Aesculapius aha dat laatste miste ik ff in je script, hoe het continu checkt of AGH draait. Gewoon elke minuut dit script dus, eenvoudig en effectief. Thanks!

Iets heel anders:
Ik heb als test de default blocklist uitgevinkt, gebruik alleen OISD (https://abp.oisd.nl/) Nou dan zie ik dus overal banners. Niks wordt geblokkeerd! Hoe kan dat nou? Heb de default list gauw weer aangezet.
Heel bizar...
Ik draai ook sinds ik AGH heb OISD list, en 0 problemen mee ondervonden. Ik moest wel even nieuwe lease ophalen op al mijn apparaten.
+ soms doe ik toch eens een reboot van mijn raspberry pi.

Wat heb jezelf allemaal al getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08 22:26
Aesculapius schreef op woensdag 2 december 2020 @ 23:49:
[...]

Zeker...bij /system scripts voeg je dan toe:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
:local telegramBotKey "126271cnowancoineoncaBZCc"
:local chatID "-1234567890"

# This is only set up for private VLAN. Guest-VLAN is unfiltered, as well as Server-VLAN.

# :local currentDNS [/ip dns get server]
:local currentDNS [/ip dhcp-server network get [ find "10.0.10.0/23" in address ] dns-server]
:local adguardDNS "10.0.15.8"
:local backupDNS "10.0.10.1"
:local testDomain "www.google.com"

:if ($currentDNS = $adguardDNS) do={
    } on-error={
#        /ip dns set servers=$backupDNS
        /ip dhcp-server network set [find address="10.0.10.0/23"] dns-server=$backupDNS;
        /tool fetch "https://api.telegram.org/bot$telegramBotKey/sendmessage?chat_id=$chatID&text=AdGuard not working! Changed DNS from $currentDNS to $backupDNS." keep-result=no
    }
} else={
#        /ip dns set servers=$adguardDNS
        /ip dhcp-server network set [find address="10.0.10.0/23"] dns-server=$adguardDNS;
        /tool fetch "https://api.telegram.org/bot$telegramBotKey/sendmessage?chat_id=$chatID&text=AdGuard is working again. Changed DNS from $currentDNS to $adguardDNS." keep-result=no
    } on-error={}
}

Natuurlijk even je eigen details invullen, deze zijn fictief.

Ik gebruik dus als backup DNS het ip van de routerOS box, die vervolgens bij /ip dns een aantal google servers heeft staan. Daarmee gaan dus nog steeds geen queries rechtstreeks naar externe DNS servers, maar altijd via mijn routerOS box, zodat ik daar ook nog wat static entries kan invoegen.

/edit: oh en dat script laat ik met de scheduler elke minuut draaien...
Leuk script! Zelf routeer ik alles direct naar AGH (niet via de gateway), ik zou dus de IPTables aan willen passen + een service firewall restart.

Mijn huidig 'probleem' is dat, als de AGH uit staat (bijv. reboot), dat zowel LAN traffic als WAN traffic (Android met private DNS naar mijn public adres) weg valt O-)

Iemand tips hoe dit te tackelen? Is er er een mogelijkheid om twee IPTable definities te hebben en deze te switchen? Ik gebruik Openwrt en wil graag IPTables blijven gebruiken (DHCP option 6 heef ik alleen AGH ipv4/ipv6 adres).

Mijn huidige IPTables zijn op mijn router zijn:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
#route all google requests to DNSServer (hard coded 8.8.8.8 calls)
iptables -t nat -I PREROUTING 1 -d 8.8.8.8 -j DNAT --to-destination 192.168.1.10
iptables -t nat -I PREROUTING 2 -d 8.8.4.4 -j DNAT --to-destination 192.168.1.10

#DNSServer allowed to go outside
iptables -t nat -I PREROUTING -i br-lan -p tcp -s 192.168.1.10 --dport 53 -j ACCEPT
iptables -t nat -I PREROUTING -i br-lan -p udp -s 192.168.1.10 --dport 53 -j ACCEPT
iptables -t nat -I PREROUTING -i br-lan -p tcp -s 192.168.1.10 --dport 853 -j ACCEPT
iptables -t nat -I PREROUTING -i br-lan -p udp -s 192.168.1.10 --dport 853 -j ACCEPT

#route all DNS to AdguardHome, except when it is already directed to dnsserver
iptables -t nat -I PREROUTING -i br-lan ! -s 192.168.1.10  ! -d 192.168.1.10 -p tcp --dport 53 -j DNAT --to 192.168.1.10:53
iptables -t nat -I PREROUTING -i br-lan ! -s 192.168.1.10  ! -d 192.168.1.10 -p udp --dport 53 -j DNAT --to 192.168.1.10:53

# If IPv4 queries are not destined for our DNS server, redirect them to it
iptables -t nat -A PREROUTING -p udp --dport 53 -s 192.168.1.0/24 ! -d 192.168.1.10 -j DNAT --to-destination 192.168.1.10
iptables -t nat -A PREROUTING -p tcp --dport 53 -s 192.168.1.0/24 ! -d 192.168.1.10 -j DNAT --to-destination 192.168.1.10
iptables -t nat -A PREROUTING -p udp --dport 853 -s 192.168.1.0/24 ! -d 192.168.1.10 -j DNAT --to-destination 192.168.1.10
iptables -t nat -A PREROUTING -p tcp --dport 853 -s 192.168.1.0/24 ! -d 192.168.1.10 -j DNAT --to-destination 192.168.1.10

in principe zou dus ieder 192.168.1.10 adres vervangen moeten worden met een ander adres.

en nog eens wat anders: heeft iemand ook al succesvol DNS QUIC geblokkeerd op netwerk niveau?

[ Voor 4% gewijzigd door sjongenelen op 05-12-2020 11:24 ]

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED

SED

Als ik dit lees is het reeds volledig geblocked.
https://forum.adguard.com...-filtering-control.32723/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-08 14:02

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Heb een Adguard beta (debian lxc) draaien, helaas kan ik niet meer updaten. Zie onder:
https://github.com/AdguardTeam/AdGuardHome/issues/2391

Men geeft aan, handmatige update.... maar hoe dan? :/
Heb al ff gekeken naar de laatste beta welke op github staat, dat is eentje van 19/11/2020. Iemand een idee hoe ik kan upgraden naar de laatste snapshot?

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:48
Ik heb op mijn Nas een keer een handmatige update moeten doen.
Dat deed ik als volgt:
Haal hier de juiste versie weg https://github.com/AdguardTeam/AdGuardHome#getting-started
Zoek op deze pagina naar de channel build die je nodig hebt en download deze.
Pak het gedownloade tar.gz uit in een aparte map.
Als het goed is vindt je in die map een bestand dat heet AdGuardHome (zonder extensie) en een bestand AdGuardHome.sig
Stop AdGuardHome en kopieer die 2 bestanden naar je AdGuardHome map met je bestanden (dus overschrijf je de 2 bestaande bestanden. Maak AdGuardHome (zonder extensie) executable met chmod en start AdGuardHome weer op.
Als het goed is zit je nu op de juiste versie en zijn al je instellingen er nog.

Succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-08 14:02

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Thanks Kroonkurk, een poging gewaagd maar bleef steeds terug komen met dezelfde melding. Was er wel een beetje klaar mee. Heb de primaire dns gecloned in Proxmox. :+ Nu beide op stable.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducolwd
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-08 08:46
Ik heb onlangs pi hole vervangen door adguard.
Nu heb ik regelmatig dns errors en ligt alles er uit.
Dns probe finished bad config

Nu heb ik in adguard niets zelf aangepast. Moet dit nog wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCeet
ducolwd schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:02:
Ik heb onlangs pi hole vervangen door adguard.
Nu heb ik regelmatig dns errors en ligt alles er uit.
Dns probe finished bad config

Nu heb ik in adguard niets zelf aangepast. Moet dit nog wel?
Kan je wat meer info geven?
Wat heb jezelf allemaal al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducolwd
TheCeet schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:42:
[...]

Kan je wat meer info geven?
Wat heb jezelf allemaal al geprobeerd?
Niet zo heel veel aangezien ik niet zo goed weet waar ik zoeken moet.
Bij upstream-DNS heb ik een regel toegevoegd 8.8.8.8 en parallelle verzoeken aangevinkt.

Een reset gegeven en dat was het wel.

in de router heb ik geen poorten aangepast.

[ Voor 5% gewijzigd door ducolwd op 09-12-2020 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducolwd
Ik denk dat ik het heb gevonden. Bij de blokkeerlijsten heb ik https://abp.oisd.nl/ toegevoegd, bij het uitschakelen van die lijst heb ik geen problemen. Wel bijzonder want volgens mij is dat een prima lijst die ik ook op de pihole gebruikte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCeet
ducolwd schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:01:
Ik denk dat ik het heb gevonden. Bij de blokkeerlijsten heb ik https://abp.oisd.nl/ toegevoegd, bij het uitschakelen van die lijst heb ik geen problemen. Wel bijzonder want volgens mij is dat een prima lijst die ik ook op de pihole gebruikte
Ik gebruik al paar maand AdGuard Home op 2 pi's. En heb geen problemen met die https://abp.oisd.nl/ lijst.

• iAR
  • Niet online

iAR

Ik gebruik AdGuard home nu ook naar tevredenheid. Ik krijg alleen klachten van mensen in mijn huishouden dat Instagram gebrekkig werkt. Ik weet alleen niet welke urls ik moet whitelisten. Ik heb Facebook als service geblokkeerd maar Instagram niet.
Helaas kan ik met mijn Orbi router niet per cliënt filteren omdat die een soort proxy dns heeft.

Daarnaast zou ik graag mijn Android tv (Philips) blokkeren behalve updates. Maar daar kan ik ook weinig over vinden.

• raidlabs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-06 14:07
iAR schreef op donderdag 10 december 2020 @ 07:32:
Ik gebruik AdGuard home nu ook naar tevredenheid. Ik krijg alleen klachten van mensen in mijn huishouden dat Instagram gebrekkig werkt. Ik weet alleen niet welke urls ik moet whitelisten. Ik heb Facebook als service geblokkeerd maar Instagram niet.
Helaas kan ik met mijn Orbi router niet per cliënt filteren omdat die een soort proxy dns heeft.

Daarnaast zou ik graag mijn Android tv (Philips) blokkeren behalve updates. Maar daar kan ik ook weinig over vinden.
Ik verwacht dat het blokkeren van FB als service wel te maken heeft met de klachten rondom IG.

De reden zie ik in de volgende hoek. IG is eigendom van FB en acht de kans daarom groot dat ze technische aspecten met elkaar delen op de achtergrond.

Tel daarbij op dat FB (en IG) hun ad netwerk zo hebben ingericht dat het moeilijk, zo niet onmogelijk, is om via DNS sinkholing ads te blokkeren. (Je kunt alleen maar FB / IG volledig toestaan of blokkeren.) Dan valt het best te begrijpen dat de service niet stabiel werkt.

Het is overigens mogelijk om obv een static ip of mac address een uitzondering toe te voegen voor de gebruikers die hier last van hebben.

• iAR
  • Niet online

iAR

raidlabs schreef op donderdag 10 december 2020 @ 07:54:
Ik verwacht dat het blokkeren van FB als service wel te maken heeft met de klachten rondom IG.

De reden zie ik in de volgende hoek. IG is eigendom van FB en acht de kans daarom groot dat ze technische aspecten met elkaar delen op de achtergrond.

Tel daarbij op dat FB (en IG) hun ad netwerk zo hebben ingericht dat het moeilijk, zo niet onmogelijk, is om via DNS sinkholing ads te blokkeren. (Je kunt alleen maar FB / IG volledig toestaan of blokkeren.) Dan valt het best te begrijpen dat de service niet stabiel werkt.

Het is overigens mogelijk om obv een static ip of mac address een uitzondering toe te voegen voor de gebruikers die hier last van hebben.
De ads van Facebook hoeven niet perse uit. Ik wil niet dat ik getracked wordt. Maar (helaas) gebruiken huisgenoten wel instagram :(

Dat lukt dus niet. AdGuard heeft maar één client, en dat is mijn router. De individuele clients "blijven" in mijn router. Ik wist niet eens dat het kon, klote Netgear.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
iAR schreef op donderdag 10 december 2020 @ 07:56:
[...]

De ads van Facebook hoeven niet perse uit. Ik wil niet dat ik getracked wordt. Maar (helaas) gebruiken huisgenoten wel instagram :(

Dat lukt dus niet. AdGuard heeft maar één client, en dat is mijn router. De individuele clients "blijven" in mijn router. Ik wist niet eens dat het kon, klote Netgear.
Dan moet je dat eens omdraaien. In je Netgear geef je het IP-adres van je Adguard op als DNS wat de gebruikers krijgen via DHCP. Oftewel, je Netgear gaat geen DNS meer regelen, dat doet Adguard alleen.

Dan zie je ook alle verschillende clients, en dan kan je bijvoorbeeld groepen gaan maken. Zo heb ik hier in huis veelal statische IPs - zeker voor de apparaten van mijn kinderen. Die heb ik in een aparte client groep staan waar adblocking nog veel stricter is en Google Safe Search afgedwongen wordt.

Maar het begint allemaal bij het aan je clients verklappen dat ze voortaan je Adguard moeten gebruiken als DNS.

• iAR
  • Niet online

iAR

Hmmbob schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:19:
Dan moet je dat eens omdraaien. In je Netgear geef je het IP-adres van je Adguard op als DNS wat de gebruikers krijgen via DHCP. Oftewel, je Netgear gaat geen DNS meer regelen, dat doet Adguard alleen.

Dan zie je ook alle verschillende clients, en dan kan je bijvoorbeeld groepen gaan maken. Zo heb ik hier in huis veelal statische IPs - zeker voor de apparaten van mijn kinderen. Die heb ik in een aparte client groep staan waar adblocking nog veel stricter is en Google Safe Search afgedwongen wordt.

Maar het begint allemaal bij het aan je clients verklappen dat ze voortaan je Adguard moeten gebruiken als DNS.
Ik heb uiteraard het IP adres in mijn router opgegeven van mijn AdGuard server. Maar bij Netgear (Orbi) is het helaas zo geregeld dat de router iets afvangt. En het daarna als zichzelf doorstuurt. Ik zou de DHCP server kunnen veranderen, maar dat heb ik in de laatste maand al 3x gedaan en ik heb geen zin om dat nogmaals te doen (eerste keer Ziggo's connectbox met een fout, toen een update van Ziggo maar toen bleek dat het instellen van IP-binding tering traag was en nu dus mijn Orbi die iets vreemds doet met de DNS). Sowieso zou ik niet AdGuard als DHCP willen, lijkt me iets te afhankelijk allemaal.

• raidlabs
iAR schreef op donderdag 10 december 2020 @ 07:56:
[...]

Zoals hmmbob inderdaad aangeeft (en jij zelf in een latere post ook) kun je het omdraaien en dan in AGH groepen definieren met rechten. Bij mijn weten is het niet mogelijk om tracking van FB niet toe te staan en ads wel of andersom. Dergelijk onderscheid werkt voor sinkholing alleen wanneer via het (sub)domein/(een deel van) de url van de http request onderscheid kan worden gemaakt tussen beide. In veel gevallen kan dit wel, maar bij top spelers in de ad markt (zoals FB/IG) zie je dat ze dit soort requests intern in de app afhandelen en er in verkeer geen onderscheid kan worden gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
iAR schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:23:
[...]

Ik heb uiteraard het IP adres in mijn router opgegeven van mijn AdGuard server. Maar bij Netgear (Orbi) is het helaas zo geregeld dat de router iets afvangt. En het daarna als zichzelf doorstuurt. Ik zou de DHCP server kunnen veranderen, maar dat heb ik in de laatste maand al 3x gedaan en ik heb geen zin om dat nogmaals te doen (eerste keer Ziggo's connectbox met een fout, toen een update van Ziggo maar toen bleek dat het instellen van IP-binding tering traag was en nu dus mijn Orbi die iets vreemds doet met de DNS). Sowieso zou ik niet AdGuard als DHCP willen, lijkt me iets te afhankelijk allemaal.
Nee, je hoeft AdGuard niet als DHCP in te stellen, je moet de DHCP instellingen in je Netgear aanpassen dat hij het IP van AdGuard als DNS-server meegeeft aan je clients - niets meer dan dat.

• iAR
  • Niet online

iAR

Hmmbob schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:43:
Nee, je hoeft AdGuard niet als DHCP in te stellen, je moet de DHCP instellingen in je Netgear aanpassen dat hij het IP van AdGuard als DNS-server meegeeft aan je clients - niets meer dan dat.
Ik probeer dat dus net uit te leggen: dat werkt niet. De Orbi geeft de individuele clients niet door aan AdGuard (DNS proxy). En je kunt dat niet aanpassen.

• Kroonkurk
Als je de cliënten geen automatische DNS laat doen, maar dat handmatig invult.
Wekt het dan wel ?

• raidlabs
iAR schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:23:
[...]

Ik probeer dat dus net uit te leggen: dat werkt niet. De Orbi geeft de individuele clients niet door aan AdGuard (DNS proxy). En je kunt dat niet aanpassen.
Ik vraag me af wat hier precies niet werkt. Welk gedrag ervaar je precies? Voorbeeld:stel je hebt een laptop, router en AGH server. Je stelt de AGH als DNS server in op de router. Dan zou de laptop, mits verbonden met router, de DNS request moeten afhandelen via AGH met alle blocking daarop van toepassing. Zoals @Hmmbob omschrijft. Zelf heb ik wel gemerkt dat je de cache moet legen/DNS vernieuwen om te zorgen dat de client (laptop) niet alsnog met de oude DNS werkt. Ook kan het zijn dat de DNS niet op auto staat op je client maar nog de oude DNS als fixed heeft.

Daarom is het zeker de moeite waard om voordat je AGH netwerk breed inzet eerst met een client te testen zoals @Kroonkurk aangeeft.

• iAR
  • Niet online

iAR

raidlabs schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:55:
Ik vraag me af wat hier precies niet werkt. Welk gedrag ervaar je precies? Voorbeeld:stel je hebt een laptop, router en AGH server. Je stelt de AGH als DNS server in op de router. Dan zou de laptop, mits verbonden met router, de DNS request moeten afhandelen via AGH met alle blocking daarop van toepassing. Zoals @Hmmbob omschrijft. Zelf heb ik wel gemerkt dat je de cache moet legen/DNS vernieuwen om te zorgen dat de client (laptop) niet alsnog met de oude DNS werkt. Ook kan het zijn dat de DNS niet op auto staat op je client maar nog de oude DNS als fixed heeft.

Daarom is het zeker de moeite waard om voordat je AGH netwerk breed inzet eerst met een client te testen zoals @Kroonkurk aangeeft.
Alles werkt prima, maar de router heeft een DNS proxy, zie https://community.netgear...tion-in-DHCP/td-p/1969019.
Mijn AdGuard krijgt dus nooit een individueel client IP omdat mijn router dus alleen de zijne geeft. Heeft niets met een cache te maken maar met de functionaliteit van Netgear.

[ Voor 3% gewijzigd door iAR op 10-12-2020 12:13 ]

• Kroonkurk
Geef nu gewoon eens 1 cliënt als test een fixed IP adres en een fixed DNs adres en zie wat er gebeurd. Natuurlijk een adres buiten de DHCP range van de router.

• Hmmbob
iAR schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:01:
[...]

Alles werkt prima, maar de router heeft een DNS proxy, zie https://community.netgear...tion-in-DHCP/td-p/1969019.
Mijn AdGuard krijgt dus nooit een individueel client IP omdat mijn router dus alleen de zijne geeft. Heeft niets met een cache te maken maar met de functionaliteit van Netgear.
Ik zit het even na te lezen, maar daar zit je lekker mee dan... Wat een klotesysteem 8)7

Tijd voor een nieuwe router :+

• iAR
  • Niet online

iAR

Hmmbob schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:24:
Ik zit het even na te lezen, maar daar zit je lekker mee dan... Wat een klotesysteem 8)7

Tijd voor een nieuwe router :+
Dít is de nieuwe router ;)
Ik had er ook nog nooit van gehoord, en ik begrijp ook niet wie zoiets verzint. Sowieso merk ik dat al die mesh-meuk vage black boxen zijn met vooral hele shiny apps. De goede oude tijd van makkelijke Linksys routers ligt ver achter ons.

Ondertussen heb ik dus nog wel het probleem dat instagram het belabberd doet én ik wel facebook-tracking wil voorkomen.

@Kroonkurk Dat is dus ook geen oplossing. Als ik handmatig de DNS op mijn Mac aanpas, dan heb ik op een ander netwerk weer een probleem. Zo moest ik laatst 5 minuten nadenken voordat ik door had dat de manual DNS instelling de reden was waarom mijn url's niets deden.

[ Voor 17% gewijzigd door iAR op 10-12-2020 14:34 ]

• TheCeet
iAR schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:26:
[...]

Dít is de nieuwe router ;)
Ik had er ook nog nooit van gehoord, en ik begrijp ook niet wie zoiets verzint. Sowieso merk ik dat al die mesh-meuk vage black boxen zijn met vooral hele shiny apps. De goede oude tijd van makkelijke Linksys routers ligt ver achter ons.

Ondertussen heb ik dus nog wel het probleem dat instagram het belabberd doet én ik wel facebook-tracking wil voorkomen.

@Kroonkurk Dat is dus ook geen oplossing. Als ik handmatig de DNS op mijn Mac aanpas, dan heb ik op een ander netwerk weer een probleem. Zo moest ik laatst 5 minuten nadenken voordat ik door had dat de manual DNS instelling de reden was waarom mijn url's niets deden.
Ik weet niet of het toeval is of niet maar Facebook & Instagram hebben vandaag issues. Dus Dat Instagram belabberd is vandaag kan wel 'normaal' zijn aangezien de issues.

• Jazco2nd
Zijn hier mensen met Android 11? Liefst een Pixel 4a.

Na een maand uitvoerig testen heb ik een bug report ingediend. AGH werkt vrijwel niet met Android 11/Pixel 4a:
https://github.com/AdguardTeam/AdGuardHome/issues/2413

Ik heb andere oorzaken volgens mij goed uitgesloten (zie het ticket voor de workarounds).

Maar ben erg benieuwd naar ervaringen van anderen.

• SED

SED

• Jazco2nd
@SED
Dat heb ik nog nooit op geen enkel WiFi netwerk zien staan. Geen snelheidsindicatie en geen DNS info.
Er staat Connected/Unmetered connection nu, omdat ik Unmetered had gekozen tijdens het debuggen. Ik zal dat wel weer weer ff op Metered Detect Automatically zetten.

het zou misschien wel kunnen dat Android 11 een DNS test doet die faalt door AGH en niet "exit" waardoor alle apps een DNS probleem hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door Jazco2nd op 10-12-2020 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducolwd
Ik heb een synology nas met ddns name.synology.me. In adguard zie ik dat de afgelopen 24 uur dat meer dan 4200 keer dit domein is gecheckt.
Is dit normaal? Of zit er ergens een fout in mijn nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCeet
Ik heb net eens die QUIC geprobeerd als enkele upstream server.
code:
1
quic://dns-unfiltered.adguard.com:784

Als ik op het kaartje van AdGuard ga kijken ben ik verbonden met Amsterdam.
ipleak.net geeft wel 2 USA DNS servers op. Enig idee hoe dit komt?
Weet iemand waarom die niet de dichtstbijzijnde server neemt? Amsterdam, Frankfurt of Parijs.

En zijn er hier al die QUIC gebruiken en hun ervaringen willen delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Als ze daar anycast voor gebruiken (wat héél waarschijnlijk is), dan hebben servers op meerdere fysieke locaties hetzelfde ip adres. Beetje hetzelfde als 1.1.1.1, 8.8.8.8 etc - één IP wat in ieder regio naar een andere server gerouteerd wordt.

Dat betekent ook dat ip leaks best kan denken dat dat ip "vlak bij hen" in de VS bestaat, terwijl het dus eigenlijk gewoon je "lokale" server is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

ducolwd schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:02:
Ik heb een synology nas met ddns name.synology.me. In adguard zie ik dat de afgelopen 24 uur dat meer dan 4200 keer dit domein is gecheckt.
Is dit normaal? Of zit er ergens een fout in mijn nas.
Die ddns moet toch je ip checken.... Als je plots op ander ip zit dan werkt die name.synology.me weer niet ;)

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

De installatie van ADH is veel sneller dan PiHole. Misschien handig als de blok lijsten ook in de TS staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED

SED

Ik heb https://abp.oisd.nl/ maar uitgeschakeld. Veel te vaak zinvolle sites die niet bereikbaar meer zijn.
Enquête sites bijv. Erg irritant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:13
SED schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 11:20:
Ik heb https://abp.oisd.nl/ maar uitgeschakeld. Veel te vaak zinvolle sites die niet bereikbaar meer zijn.
Die kun je dan toch white listen? Even in je query log kijken welke sites op het specifieke moment worden geblokkeerd en vervolgens deblokkeren. Makkelijker kan bijna niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED

SED

Dat is inderdaad een optie. maar als je net als ik nu zo vaak tegen beperkingen aan loopt verlies je het vertrouwen in zo'n lijst een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
SED schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 14:36:
Dat is inderdaad een optie. maar als je net als ik nu zo vaak tegen beperkingen aan loopt verlies je het vertrouwen in zo'n lijst een beetje.
Het is een prima lijst alleen je kunt er niet van verlangen dat de maker met de wensen van iedereen rekening kan houden. Dus het is een kwestie van of je eigen lijst maken, of een andere lijst zoeken die beter bij jouw gebruik aansluit waarbij je misschien weer reclame/ sites niet worden geblokkeerd of je pakt een lijst en white list de specifieke sites waar je last van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED

SED

Een goede lijst laat sites die normaal gedrag vertonen ( zoals een survey site) gewoon met rust. Het feit dat oa die erop staat doet twijfelen aan de waarde van die lijst.
Dan heb ik het niet over vormen van reclame trouwens! Als je dat wil moet je geen adblocking toepassen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
SED schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 15:02:
Een goede lijst laat sites die normaal gedrag vertonen ( zoals een survey site) gewoon met rust. Het feit dat oa die erop staat doet twijfelen aan de waarde van die lijst.
Dan heb ik het niet over vormen van reclame trouwens! Als je dat wil moet je geen adblocking toepassen;)
Je gebruikt wel grote woorden voor iemand die de indruk wekt niet te begrijpen hoe eea werkt. Een (survey) site kan als het onderliggend gebruik maakt van specifieke domeinen voor statistische gegevens geblokkeerd worden zonder dat je op het eerste oog kunt vaststellen. Je kunt een netwerk console van je browser draaien om te zien welke domeinen er allemaal aangeroepen worden en welke geblokkeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED

SED

Ik zal volgende keer kleine woordjes gebruiken dan maar :0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-08 08:30
De beheerder van die lijst is erg behulpzaam, wellicht is het beter even met hem contact op te nemen. Maar zoveel mensen zoveel wensen, ik draai de oisd.nl lijst en er gaat helemaal niks mis, ben 100% tevreden. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-08 12:55
MrJames schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 09:03:
De installatie van ADH is veel sneller dan PiHole. Misschien handig als de blok lijsten ook in de TS staan?
Dat zou kunnen, het blijft uiteraard persoonlijke voorkeur. Ik zal even filteren welke specifiek vaker benoemd worden en die in TS zetten.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:09
Ook ik ben aan de slag gegaan met Adguard op mijn Raspberry 4 met home assistant.
Aangezien ik ziggo heb met een connect box loop ik nu wel tegen een probleem aan.

Als ik in de connect box van ziggo de dhcp server uit zet want ik kan geen primary dhcp instellen in de connect box en wil in de Adguard gebruik maken van dhcp server dan kan ik die niet instellen.

Doe ik iets verkeerd of zijn andere gebruikers met ziggo en een connect box die misschien een oplossing hebben.
Volgens mij ben ik er bijna maar doe ik iets fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
Als je de connectbox voor de wifi gebruikt, dan gaat het je niet lukken.
Je wifi gebruikers krijgen dan geen dhcp (en geen internet) is mijn ervaring.
Dat wordt dus de apparaten die de wifi gebruiken op dat netwerk een vast ip-adres en DNS-adres geven. En dan beide DNS-adressen het ip-adres van je AGH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
_Mitchie_ schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 20:33:
Ook ik ben aan de slag gegaan met Adguard op mijn Raspberry 4 met home assistant.
Aangezien ik ziggo heb met een connect box loop ik nu wel tegen een probleem aan.

Als ik in de connect box van ziggo de dhcp server uit zet want ik kan geen primary dhcp instellen in de connect box en wil in de Adguard gebruik maken van dhcp server dan kan ik die niet instellen.

Doe ik iets verkeerd of zijn andere gebruikers met ziggo en een connect box die misschien een oplossing hebben.
In theorie is het mogelijk om twee dhcp servers te gebruiken als je met aparte ranges gaat werken. Ik zou er echter niet aan beginnen omdat het sneller mis kan gaan dan dat je er lol aan beleefd.
Je kunt prima de dhcp server van de connectbox gebruiken in Adguard en door een reverse lookup regel toe te voegen aan je DNS upstream server zodat je ip-adressen van een naampje worden voorzien.
Voorbeeld: [/168.192.in-addr.arpa/]192.168.0.1
Ik zou de laatste twee cijfers even aanpassen aan wat Connectbox als range uitgeeft. Het kan bijvoorbeeld ook 192.168.100.1 zijn bijvoorbeeld.

Het duurt overigens even voordat de namen zichtbaar worden. De namen kun je terugvinden onder de cliënt instellingen en hebben de tag rDNS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mitchie_
Miki schreef op zondag 27 december 2020 @ 09:28:
[...]

In theorie is het mogelijk om twee dhcp servers te gebruiken als je met aparte ranges gaat werken. Ik zou er echter niet aan beginnen omdat het sneller mis kan gaan dan dat je er lol aan beleefd.
Je kunt prima de dhcp server van de connectbox gebruiken in Adguard en door een reverse lookup regel toe te voegen aan je DNS upstream server zodat je ip-adressen van een naampje worden voorzien.
Voorbeeld: [/168.192.in-addr.arpa/]192.168.0.1
Ik zou de laatste twee cijfers even aanpassen aan wat Connectbox als range uitgeeft. Het kan bijvoorbeeld ook 192.168.100.1 zijn bijvoorbeeld.

Het duurt overigens even voordat de namen zichtbaar worden. De namen kun je terugvinden onder de cliënt instellingen en hebben de tag rDNS.
Bedankt Miki voor je antwoord.
Helaas ben ik niet zo technische dat ik dat voor mekaar krijg. Heb even googled maar dat gaat boven mijn pet.
Ik lees ik Pi-hole topic dat het wel met Pi-hole gaat om je dhcp server uitzetten in de Ziggo connect box en dan de dhcp server van Pi-hole te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
_Mitchie_ schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:17:
[...]

Bedankt Miki voor je antwoord.
Helaas ben ik niet zo technische dat ik dat voor mekaar krijg. Heb even googled maar dat gaat boven mijn pet.
Ik lees ik Pi-hole topic dat het wel met Pi-hole gaat om je dhcp server uitzetten in de Ziggo connect box en dan de dhcp server van Pi-hole te gebruiken.
Ik heb geen idee hoe het in Has.io standaard is geconfigureerd maar Pi-Hole en Adguard verschillen niet zoveel van elkaar kwa werking dus wat je nu beweerd klopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Hebben jullie ook opgemerkt dat de OISD-lists fors groter zijn geworden?
De ABP-list is van ~400.000 regels ineens naar ~3.400.000 regels gegaan. Ben benieuwd wat dat met de performance gaat doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
Net een update gedaan van ABP.OISD, maar blijft op 409.398 items.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zojuist opnieuw een update gedaan en nu weer netjes op de reguliere aantallen.
Gelukkig maar want memory-usage schoot als een malle omhoog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Laatst online: 20:53
_Mitchie_ schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 20:33:

Waarom wil je dhcp op ziggo uitzetten?
Je vult toch gewoon een custom dns (van de raspberry) in op al je devices?

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndecentStapler
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
matthijst schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:59:
[...]

Waarom wil je dhcp op ziggo uitzetten?
Je vult toch gewoon een custom dns (van de raspberry) in op al je devices?
Het handige van een tool als deze is nou juist dat je niet iets op alle devices hoeft in te stellen, maar dat het overal op je netwerk automagisch werkt. Dat voordeel doe je zo volledig teniet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mitchie_
IndecentStapler schreef op woensdag 30 december 2020 @ 09:24:
[...]

Het handige van een tool als deze is nou juist dat je niet iets op alle devices hoeft in te stellen, maar dat het overal op je netwerk automagisch werkt. Dat voordeel doe je zo volledig teniet.
Precies, dat was mijn idee ook. Helaas nog geen tijd gehad om er verder in te duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baba420
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:43
_Mitchie_ schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:54:
[...]

Precies, dat was mijn idee ook. Helaas nog geen tijd gehad om er verder in te duiken.
Ik heb via Ziggo de TP-link wifi booster set besteld (100 euro). Daar kan je wel makkelijk de DNS aanpassen. Wel moet je de Ziggo modem in brigde modus zetten.

https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/tp-link-deco

Natuurlijk kan je ook een andere router gebruiken, maar als je naar iets laagdrempeligs zoekt is dit wel de makkelijkste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
baba420 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:57:
[...]

Ik heb via Ziggo de TP-link wifi booster set besteld (100 euro). Daar kan je wel makkelijk de DNS aanpassen. Wel moet je de Ziggo modem in brigde modus zetten.

https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/tp-link-deco

Natuurlijk kan je ook een andere router gebruiken, maar als je naar iets laagdrempeligs zoekt is dit wel de makkelijkste oplossing.
Mja als dit soort uitwegen moet zoeken kun je ook Nextdns.io overwegen. Die hebben voor de meeste devices apps waardoor je op die apparaten via hun DNS servers verbonden bent. Zie het als een soort AdGuard Home maar dan in de cloud. Enig nadeel is dat de apparaten zoals een smart tv dan niet verbonden kunnen worden omdat in jouw geval de DNS instellingen van je modem niet aangepast kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Laatst online: 20:53
IndecentStapler schreef op woensdag 30 december 2020 @ 09:24:
[...]

Mja, OK, maar heb iets van 20 wireless devices (Sonos, deurbel, camera's) in gebruik, waarvan 5-6 telefoon/laptop/Mac. Da's 1x instellen en klaar, de rest blijft dan gewoon werken.
Tevens boven en beneden een Airport Router, dus dan is vast IP + DNS voor die paar devices instellen het werk niet.

[ Voor 10% gewijzigd door matthijst op 30-12-2020 17:50 ]

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
De OISD blocklijst lijkt het Microsoft domein te blokken dus let even op mocht je thuiswerken en Teams nodig hebben :)

Zie ook: Miki in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-08 08:30
Miki schreef op maandag 4 januari 2021 @ 08:41:
De OISD blocklijst lijkt het Microsoft domein te blokken dus let even op mocht je thuiswerken en Teams nodig hebben :)

Zie ook: Miki in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie"
As we speak geen problemen met Adguard / OISD blocklijst icm teams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCeet
Ondertussen is bovenstaande opgelost.

Meer info:
https://www.reddit.com/r/...ug_akadnsnet_got_blocked/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
matthijst schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:43:
[...]

Mja, OK, maar heb iets van 20 wireless devices (Sonos, deurbel, camera's) in gebruik, waarvan 5-6 telefoon/laptop/Mac. Da's 1x instellen en klaar, de rest blijft dan gewoon werken.
Tevens boven en beneden een Airport Router, dus dan is vast IP + DNS voor die paar devices instellen het werk niet.
Liever lui dan moe.
Gewoon via router als dns configureren en het zo doen dat zelfs bij het handmatig aanpassen op een cliënt adguardhome wordt geforceerd.

[ Voor 13% gewijzigd door qwasd op 05-01-2021 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmenkveld
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:11
Ik heb al een tijdje dat RTLXL app niet meer wil opstarten op zowel mijn LG TV als ook op mijn telefoon. Via de browser kan ik op de telefoon of laptop nog wel gebruik maken hiervan.

Het vreemde is dat als ik in Adguard de bescherming uitschakel deze apps beide nog niet werken. Als ik de apparaten via mijn router de dns aanpas naar bijvoorbeeld die van google werkt de app wel weer. Blijkbaar blokkeert Adguard toch nog ook al zet de hem uit in de web interface. Zijn er nog meer mensen die dat hebben?

Adguard heb ik draaien in een docker op mijn Synology NAS. DHCP wordt uitgedeeld op mijn router met de DNS wijzend naar het IP van de docker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
Volgens mij test je niet consequent.
Je moet als je dat wil testen wel dezelfde dns server als je upstream server in AGH gebruiken.
Anders krijg je vertekende resultaten en is de speurtocht naar de oorzaak moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED

SED

Afhankelijk van je syno model, kijk eens kritisch naar de reactietijd. Op mijn syno 1512 was dat bijna 600ms. Genoeg voor een hoop timeouts of meldingen dat site niet gevonden werd.
Nu op Ubuntu en windows betere tijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheCeet
Voor de geïnteresseerden:
Er heeft iemand aan app ontwikkeld voor AdGuard Home (enkel iOS +14.0). Is free maar de betalende versie kan je eigenlijk veel meer opties.
Is misschien iemand die op Tweakers zit, want in de screenshots van zijn querylog zie ik Nos.nl.

https://apps.apple.com/app/apple-store/id1543143740?mt=8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Naam van de developer staat groot op de pagina van het bedrijf wat achter de app zit, vrij Nederlandse naam inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjhgvr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-08 14:27
Ik hoor graag een paar voorbeelden van je 8)

oisd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmenkveld
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:11
Ik heb zowel voor test als in AGH de google DNS ingevuld maar dat maakt geen verschil.
AGH draait op mijn DS218+, is daar ook de enige docker container die daarop draait dus performance zou goed moeten zijn. Maar om te testen heb ik op mijn Proxmox server een nieuwe CT gestart waarop ik AGH geïnstalleerd heb.
Met de nieuw geïnstalleerde AGH zie ik precies hetzelfde gebeuren. Zodra ik in mijn router (Mikrotik RB2011UiAS) de DNS aanpas van de AGH server naar 8.8.8.8 werkt de app op de telefoons en TV weer zoals het hoort. Vreemde blijft dat de website het wel gewoon blijft doen in alle gevallen.
-- EDIT --
Niet te snel conclusies trekken, het lijkt er op dat het nu wel goed werkt na de installatie van de nieuwe server.

[ Voor 10% gewijzigd door rmenkveld op 10-01-2021 14:55 . Reden: Moest nog even verder testen ]

Pagina: 1 ... 7 ... 31 Laatste