• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
SuHwak schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 10:44:
Vanmorgen werd ik wakker met een niet werkende internet verbinding... Na een tijdje troubleshooten werkte het ineens weer. Ik was bezig met andere dingen in mijn netwerk tot ongeveer 4:00 vannacht toen het nog goed werkte, vandaar die tijd genoemd. Hermes-Agent heeft een Root-Cause analyse gedaan:

[...]
Doordat hun cloud dienst mogelijk onbereikbaar was vanuit jouw ISP faalde jouw interne DNS?

Ik heb die AGH cloud check alleen aan staan op clients die het nodig hebben, en waar het geen impact heeft. Heb er namelijk ook wel eens issues mee gehad in het verleden, ook geen internet door deze SPOF dienst.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:48

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
SuHwak schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 10:44:
Vanmorgen werd ik wakker met een niet werkende internet verbinding... Na een tijdje troubleshooten werkte het ineens weer. Ik was bezig met andere dingen in mijn netwerk tot ongeveer 4:00 vannacht toen het nog goed werkte, vandaar die tijd genoemd. Hermes-Agent heeft een Root-Cause analyse gedaan:

[...]
Ik had precies hetzelfde, vervolgens had ik adguard herstart en werkte het weer. Zit bij Odido overigens.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 08-10-2026 11:48 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:48

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
stormfly schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 11:23:
Ik heb die AGH cloud check alleen aan staan op clients die het nodig hebben, en waar het geen impact heeft. Heb er namelijk ook wel eens issues mee gehad in het verleden, ook geen internet door deze SPOF dienst.
Is dat deze instelling, die de boosdoener was?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6rZ-2N_aG20Q__wEabIOfo7CSjA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wRLwRHVOCtWs83UT0sLeOg8b.png?f=fotoalbum_large

• SuHwak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:09
lolgast schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 11:20:
[...]

Ok, bedankt Hermes Agent. Heb je ook een expectations report voor ons?
@lolgast
Expectations Report:
Het sarcastische bedankje was exact wat er was verwacht, bedankt. /s

@stormfly
Klopt inderdaad. Ik heb dit dan ook nog nooit eerder meegemaakt, zal gaan kijken hoe ik ADGuard beter kan instellen. Bedankt voor de tip daarvoor. Wat ik overigens niet wil, is enig service DNS gaat gebruiken buiten ADGuard om. Alle requests op poort 53 die direct van LAN naar WAN gaan (behalve ADGuard natuurlijk) worden gelogd en transparant geredirect naar ADGuard.

Harley-Davidson Road Glide Limited (2026)

• SuHwak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:09
rens-br schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 11:46:
[...]

Ik had precies hetzelfde, vervolgens had ik adguard herstart en werkte het weer. Zit bij Odido overigens.
Ik zit ook bij Odido (FTTH). Zelf wilde ik even wachten met herstarten tot ik echt niet meer wist wat er aan de hand zou zijn. Want met reboot zouden ook bepaalde logs kwijt kunnen raken. Wilde ook voorkomen dat herstarten symptoombestrijding was.

Harley-Davidson Road Glide Limited (2026)

• stormfly
  • Niet online
rens-br schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 11:48:
[...]

Is dat deze instelling, die de boosdoener was?

[Afbeelding]
Yes eigenlijk deze 2 doen een cloud lookup als ik mij goed herinner, ik heb die 3 switches op client niveau wel ingeschakeld bij mijn kids, maar global uit ivm die cloud hikjes waar we nu over praten.

Browsing security: AdGuard Home stuurt per opgevraagd domein een prefix van 4 tekens van de SHA256-hash van de domeinnaam naar de AdGuard-server. De server antwoordt met een lijst volledige hashes en AdGuard Home checkt lokaal of er een match is. Het volledige domein verlaat je netwerk dus niet. adguard

Parental control: zelfde protocol, maar met een andere dienst (de familiefilter-database).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcYBzgoVR4eHX9eEFkYgJp2Q5MM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/isgduyEMXv7zGcACLICJ8UkE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door stormfly op 08-10-2026 13:39 ]

• stormfly
  • Niet online
@stormfly
Klopt inderdaad. Ik heb dit dan ook nog nooit eerder meegemaakt, zal gaan kijken hoe ik ADGuard beter kan instellen. Bedankt voor de tip daarvoor. Wat ik overigens niet wil, is enig service DNS gaat gebruiken buiten ADGuard om. Alle requests op poort 53 die direct van LAN naar WAN gaan (behalve ADGuard natuurlijk) worden gelogd en transparant geredirect naar ADGuard.
Dat ontwerp kan in stand blijven, je outage zat tussen je Odido internet aansluiting en Adguard Cloud lookups, of dit bij AG zat of het internet pad ertussen weten we niet. Jouw AGH is nu ingesteld dat hij elke dns request óók aan de cloud bevraagd op know risks. Als dat hapert, dan blokkeert AGH, de verstandigste keuze vanuit security oogpunt.

Die Cloud lookup tijd komt bij je DNS transactie, @rens-br

AG cloud lijkt van KPN niet het meest optimaal connected de afgelopen week. (disclaimer ik weet niet de exacte dns naam, dit is een resolver van AG)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHyOWur6HSnbwpf-gCzqfMMHLdE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DbmqlGGZcWLG2IanLaG88pTd.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EayUxwmTG4kbJp1FiAt1yUwrnvE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M4nCbNrGSF1HYXl4gyrdKquZ.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFLzMxTeypWmvc7YBB0Kl8okmZk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LKxxUTXk92ncKI9f79Q7jksQ.png?f=fotoalbum_large Sinds 2 oktober tot vanmorgen vroeg een erg lang pad.

Ben nu zelf even met UniFi ad-blocking aan het spelen, die doet default wat jij wenst: alle pakketten die op port 53 gezien worden (ook naar 1.1.1.1 8.8.8.8) gaan eerst door de eigen dns-core filtering heen.
offtopic:
Volgende maand zal ik wel weer AGH gebruiken, blijft een leuke hobby.

//offtopic//
Hermes-Agent ik ken het niet, gratis cli based AI tool?
Pagina: 1 ... 33 34 Laatste