Dat heb ik inderdaad ook zo draaien (2x AGH via Docker). Het werkt behoorlijk goed, maar met 1 beperking: het is afhankelijk van het host ip adres. Dus als je host wel draait, maar de Master AGH container functioneert niet goed, dan komt de Slave niet in actie. En dus loopt de DNS resolving dan alsnog spaak. Ik heb van alles geprobeerd, maar krijg een extra controle hierop niet aan de praat.Glassertje schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:45:
[...]
Ik gebruik keepalived met 2 raspberry pi's en AGH. Met 1 virtueel ip zijn beide Pi's. Verbonden. Als de ene niet reageert, dan reageert de andere. @stormfly heeft de config hier in het topic gepost.
Ik gebruik geen docker op de pizordaz schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:09:
[...]
Dat heb ik inderdaad ook zo draaien (2x AGH via Docker). Het werkt behoorlijk goed, maar met 1 beperking: het is afhankelijk van het host ip adres. Dus als je host wel draait, maar de Master AGH container functioneert niet goed, dan komt de Slave niet in actie. En dus loopt de DNS resolving dan alsnog spaak. Ik heb van alles geprobeerd, maar krijg een extra controle hierop niet aan de praat.
Beide pi's zijn in keepalived BACKUP zodat ik nopreempt optie kan gebruiken. Zo heb je dan geen onnodige VIP-wissels. Vind het niet nodig als de 1e AGH install terug reageert, dat die dan weer overspringt. Dit gebeurd pas als de andere AGH niet reageert. En tot nu toe werkt het vlekkeloos.
Dat is wel mogelijk hoor, maar dan moet je zelf een healthcheck scriptje maken voor AGH. In bijvoorbeeld /etc/keepalived/check_service.sh. Die moet executable zijn.zordaz schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:09:
[...]
Dat heb ik inderdaad ook zo draaien (2x AGH via Docker). Het werkt behoorlijk goed, maar met 1 beperking: het is afhankelijk van het host ip adres. Dus als je host wel draait, maar de Master AGH container functioneert niet goed, dan komt de Slave niet in actie. En dus loopt de DNS resolving dan alsnog spaak. Ik heb van alles geprobeerd, maar krijg een extra controle hierop niet aan de praat.
Bash:
/etc/keepalived/keepalived.conf:1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| #!/bin/bash HOST=127.0.0.1 PORT=3000 nc -z "$HOST" "$PORT" >/dev/null 2>&1 if [ $? -eq 0 ]; then exit 0 # OK else exit 1 # FAIL fi |
Bash:
Er zijn vast slimmere manieren om AGH te monitoren, maar dit kwam nu bij mij even uit de hoge hoed
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| vrrp_script chk_service { script "/etc/keepalived/check_service.sh" interval 2 timeout 2 fall 2 rise 2 } vrrp_instance VI_1 { state MASTER interface eth0 virtual_router_id 51 priority 200 advert_int 1 virtual_ipaddress { 10.0.0.100 } track_script { chk_service } } |
gemiddelde procestijd is bij mij 19 ms en 127.0.0.1:5335 445 ms. Vooral deze laatste vind ik vrij traag. Misschien dat het aan Ipv6 ligt. Die heb jij uit staan en gebruik ik wel.Villager schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:49:
[...]
Ik heb op Adguard Dashboard pagina 2 waarden die de responsetijden weergeven.
Onder Algemene Statistieken > Gemiddelde procestijd: 6 ms
en onder Gemiddelde upstream responstijd> Gemiddelde upstream responstijd voor de afgelopen 24 uren
127.0.0.1:5335 32 ms
Dank, ik ga weer eens een poging wagen. Zo'n scriptje kreeg ik indertijd dus niet werkend (het deed gewoon niets), wat ik ook probeerde.lolgast schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:38:
[...]
Dat is wel mogelijk hoor, maar dan moet je zelf een healthcheck scriptje maken voor AGH. In bijvoorbeeld /etc/keepalived/check_service.sh. Die moet executable zijn.Bash:/etc/keepalived/keepalived.conf:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 #!/bin/bash HOST=127.0.0.1 PORT=3000 nc -z "$HOST" "$PORT" >/dev/null 2>&1 if [ $? -eq 0 ]; then exit 0 # OK else exit 1 # FAIL fiBash:Er zijn vast slimmere manieren om AGH te monitoren, maar dit kwam nu bij mij even uit de hoge hoed
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 vrrp_script chk_service { script "/etc/keepalived/check_service.sh" interval 2 timeout 2 fall 2 rise 2 } vrrp_instance VI_1 { state MASTER interface eth0 virtual_router_id 51 priority 200 advert_int 1 virtual_ipaddress { 10.0.0.100 } track_script { chk_service } }
Had je het script wel executable gemaakt?zordaz schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:29:
[...]
Dank, ik ga weer eens een poging wagen. Zo'n scriptje kreeg ik indertijd dus niet werkend (het deed gewoon niets), wat ik ook probeerde.
chmod +x ...
Ik heb de setup met een failover van de Adguard home server al vaker voorbij zien komen. Maar als je Adguard Home op je OPNsense systeem draait dan is daar toch geen noodzaak voor? Immers, geen OPNsense = geen Internet.
Hier staat die ingesteld op 7 dagen weergave.tomdh76 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:38:
[...]
gemiddelde procestijd is bij mij 19 ms en 127.0.0.1:5335 445 ms. Vooral deze laatste vind ik vrij traag. Misschien dat het aan Ipv6 ligt. Die heb jij uit staan en gebruik ik wel.
Unbound reactie is 154ms.
Maar in AGH 9ms (ivm caching)
Heb ook al wat zitten spelen met settings maar het wil maar niet zakken wat ik probeer.
Indien in Unbound ervantussen haal, en upstream dan Cloudlfare, en na paar dagen heb ik 1ms.
[ Voor 6% gewijzigd door TheCeet op 10-02-2026 13:26 ]
Mee eens.Villager schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:32:
Ik heb de setup met een failover van de Adguard home server al vaker voorbij zien komen. Maar als je Adguard Home op je OPNsense systeem draait dan is daar toch geen noodzaak voor? Immers, geen OPNsense = geen Internet.
Alhoewel de AGH plugin voor OPNsense in het verleden weleens "brak" na een OPNsense versie update.
Dus ja er is voor allebei wel iets te zeggen.
Nu met ControlD aan de slag maar self hosted heeft toch wel wat. Zeker de interface van Adguard Home spreekt erg aan. Nog net wat cleaner/simpeler dan ControlD.
Hopelijk heb ik hier alle Adguard Home experts bijelkaar om een juiste setup op te zetten.
Hardware:
NanoPi Neo 512M met 16GB opslag. Deze heb ik 2x.
Software: DietPi (vooraf via dietpi.txt een en ander instellen: static ip, hostname).
De bedoeling. Aangezien ik 2x NanoPi Neo hebt 2x Adguard Home 2x draaien 1x primair en 1x secundair.
Het meest simpele is 1x Adguard Home en van DietPi software Adguard Home gekozen. Dat werkt. Maar dan heb redundantie. Dat is nou net wel de bedoeling als er 1 aan het updaten is of plots offline gaat.
Nu heb ik door het topic zitten te neuzen. Mij is niet helemaal duidelijk wat nu beste / simpelste is met redundantie.
Adguard via docker-ce of via de Adguard Home software van keuze van DietPi (nummer 126)?
Adguard-sync of keepalive?
Hopelijk heb ik hier alle Adguard Home experts bijelkaar om een juiste setup op te zetten.
Hardware:
NanoPi Neo 512M met 16GB opslag. Deze heb ik 2x.
Software: DietPi (vooraf via dietpi.txt een en ander instellen: static ip, hostname).
De bedoeling. Aangezien ik 2x NanoPi Neo hebt 2x Adguard Home 2x draaien 1x primair en 1x secundair.
Het meest simpele is 1x Adguard Home en van DietPi software Adguard Home gekozen. Dat werkt. Maar dan heb redundantie. Dat is nou net wel de bedoeling als er 1 aan het updaten is of plots offline gaat.
Nu heb ik door het topic zitten te neuzen. Mij is niet helemaal duidelijk wat nu beste / simpelste is met redundantie.
Adguard via docker-ce of via de Adguard Home software van keuze van DietPi (nummer 126)?
Adguard-sync of keepalive?
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
@RobbyTown
Ondersteund je DHCP niet het opgeven van 2 DNS servers? Dan vul je daar simpelweg je beide NanoPi instances in.
AdguardHome Sync is geen HA software, het is een replicatietool van de configuratie. Als een Adguard Home instance uitvalt gaat AGH Sync niets voor je doen
Als je DHCP server geen 2 DNS servers ondersteund is keepalived een goede oplossing in mijn ogen
Ondersteund je DHCP niet het opgeven van 2 DNS servers? Dan vul je daar simpelweg je beide NanoPi instances in.
AdguardHome Sync is geen HA software, het is een replicatietool van de configuratie. Als een Adguard Home instance uitvalt gaat AGH Sync niets voor je doen
Als je DHCP server geen 2 DNS servers ondersteund is keepalived een goede oplossing in mijn ogen
@lolgast Aha ok.
DHCP goeie aanvulling. Zag dat in Adguard Home zit maar DHCP blijft lekker via de router (Draytek) en in de Draytek kan ik 2x DNS kwijt (nu dus die van ControlD ipv Quad9). Maar dat gaat dus 2x de NamoPi worden (als AGH erop heb geïnstalleerd).
Kortom 2x apart optuigen. 2x nog wat handmatig extra blocklists toevoegen ( Hagezi ) en klaar dus?
DHCP goeie aanvulling. Zag dat in Adguard Home zit maar DHCP blijft lekker via de router (Draytek) en in de Draytek kan ik 2x DNS kwijt (nu dus die van ControlD ipv Quad9). Maar dat gaat dus 2x de NamoPi worden (als AGH erop heb geïnstalleerd).
Kortom 2x apart optuigen. 2x nog wat handmatig extra blocklists toevoegen ( Hagezi ) en klaar dus?
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
@RobbyTown
Als je Adguard Home Sync draait hoef je dus in principe maar 1 node aan te passen, gaat de andere vanzelf na x-tijd. Ik heb het zelf ook draaien, maar dat is met name om te zorgen dat apparaat-specifieke blocks gelijk blijven. Blocklists komt zo weinig voor dat ik dat inderdaad even met de hand op beide nodes doe
Als je Adguard Home Sync draait hoef je dus in principe maar 1 node aan te passen, gaat de andere vanzelf na x-tijd. Ik heb het zelf ook draaien, maar dat is met name om te zorgen dat apparaat-specifieke blocks gelijk blijven. Blocklists komt zo weinig voor dat ik dat inderdaad even met de hand op beide nodes doe