Na 4 dagen prutsen, wel iets wijzer, niets verder hier maar eens een poging doen.
Sinds vorige week over op delta glasvezel en sindsdien heb ik helaas weer advertenties in mijn browser (hemel, wat zijn dat er veel), druk bezig geweest om alles te herstellen, maar zonder resultaat.
in mijn router uiteraard de dns van mijn adguard als eerste opgenomen, maar helaas. Na een tijd zoeken kwam ik erachter dat al mijn devices ineens en ipv6 adres hadden. En ook als ik op mijn smartphone bijvoorbeeld alles statisch instelde had ik nog steeds advertenties en zag ik niets in de logging voorbij komen vanaf dit ip adres. Druk gezocht op internet, nieuwe adguard installatie geprobeerd, aan de slag geweest met opnsense, maar op de een of andere manier blijft het lastig met ipv6. Op mijn windows pc de test gedaan door ipv6 uit te schakelen en tadaa... alles werkte weer van ouds.
Ik kan ipv6 niet uitzetten in het glasvezel modem, zover ik heb kunnen zien maakt dat ook niet uit, want als het eenmaal actief is op je netwerk kan je ook ipv6 adressen van buitenaf krijgen ? Ik snap nog niet zoveel van ipv6.
Kan adguard home niet overweg met ipv6? Ik kan online betrekkelijk weinig vinden en wat ik vind helpt me niet op de goede weg. Hier ook gezocht op ipv6, geeft 7 pagina's met resultaten, maar niet iets wat mij heeft geholpen. Het lijkt me dat adguard hiermee overweg zou moeten kunnen, maar of ik zie iets gruwelijks over het hoofd of ik snap er nog minder van dat ik dacht.
Heeft iemand hier een geniaal idee, waarmee ik de boel weer gewoon aan de praat krijg of is de enige optie de router in bridge zetten en een ander apparaat erachter hangen. Zoals gezegd heb ik een opnsense omgeving gebouwd in mijn proxmox server met dubbele nic, maar zelfs die kreeg het voor elkaar om ipv6 adressen via de een of andere route er doorheen te sluizen. Geen idee hoe, met rules uitgeschakeld, zonder resultaat. Maar een beetje normaal internetten anno 2025 is gewoon niet meer te doen met al die k.u.t. reclames. Ik hoop dat iemand een oplossing hier heeft.
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245