Gisteren de hele dag met een S10e gespeeld en mij vielen al wat irritante dingen op:
1) Bixby niet uit te schakelen (het liefste zou je de fysieke knop eruit slopen), maar je kunt slechts instellen wat de Bixbyknop moet doen bij 1x klikken en 2x klikken. Plus, je moet altijd een samsungaccount hebben. Ze willen echt niet dat je bixby niet gebruikt...
2) Geen notificatie LED
3) Google Play store downloadt niks met de VPN (nordvpn) aan, maakt niet uit welke settings ik gebruik
4) Veel onnodig geinstalleerde apps die niet te uninstallen zijn
5) Nachtmodus (blauwlichtfilter) werkt niet als je em instelt op een schedule (22:00-07:00 bijvoorbeeld). Ik moet em handmatig aanzetten elke dag. Geen idee waarom. Misschien omdat de niet-storen-modus aanstaat?
6) De main camera is wat onscherper aan de randen (vooral aan de linker kant) en de wide angle cam heeft erg veel vervorming.
7) De telefoon is erg glad.
Dingen die me
positief opvallen:
1) Geluid is best goed. Kan best hard zonder vervorming en de diepe tonen zijn best ok.
2) Batterijduur is ook best OK. Gister een SOT van 5,5 uur na intensief gebruik en nog 28% over.
3) De selfiecam kan ook in een wide angle stand gezet worden terwijl er maar 1 selfiecam is.
4) De S10e is exact evengroot als de S6, maar wel met een groter scherm. Top!
5) Dark mode in het Android settings menu. Top!
6) 3,5" audio plug!!
7) Het scherm is mooi helder en in basis-modus erg goeie kleuren.

Gegevens overzetten van S6 naar S10e met meegeleverde adapter en Smart-nog-wat-app werkt verbazingwekkend snel. Helaas van de calender afspraken die dan niet meegenomen worden, maar is maar klein dingetje.
Dingen die me
positief noch negatief opvallen:
1) S6 = 2560x1440 px, de S10e = 2280x1080 px -> Je ziet dus geen verschil
2) Kleurenprofiel "Levendig" is veel te verzadigd. Niet realistisch en is ook niet goed te krijgen met de individuele R-G-B sliders. Maar het hebben van R-G-B sliders is dan wel prima! Zie ik graag terug op meerdere toestellen.
3) Als je altijd aan de rechterkant naar beneden swipet, veeg je altijd over de selfiecam.
4) De camera heeft een indicator die aangeeft of je loodrecht van boven een foto maakt, echter heeft ie dat niet als je gewoon "van voren" een foto maakt. Jammer.
5) Preinstalled screenprotector die je bijna niet ziet zitten en het voelt ook aan alsof je over glas swipet. Prima!! Er zit ook wat plastic folie om de rand heen
6) Als je een foto maakt met de maincam, verschijnt ie direct linksonder in dat thumbnailtje van je gallery. Als ik een foto met de wide angle maak, dan duurt het een seconde voordat ie verschijnt. Dunno why...
Mensen die mij kennen weten dat ik nooit een Samsung fan ben geweest, maar ik moet eerlijk toegeven dat deze S10e wel een solide indruk achterlaat. Irritante dingetjes heeft elke telefoon wel (ja, zelfs mijn HTC

).
Het gemis van een notificatie LED is wel iets wat erg vervelend vind, maar ik denk wel dat het wenbaar is; ergens is het ook wel fijn om niet de hele tijd zo'n knipperend lichtje te zien. Ik ben een persoon die altijd de niet-storen-modus aan heeft staan. Ik haat (bijna) alle geluidjes en pushberichten. Mails haal ik ook altijd zelf op ipv dat ik het gepushed krijg. Ik wil gewoon zelf bepalen wanneer ik iets doe, dat hoeven de diensten/telefoon niet voor me te bepalen. Maar als ik een SMSje of Signaltje krijg of wanneer ik een gemiste oproep heb, wil ik liever toch een visuele notificatie. Maar goed, volgens mij is daar wel mee te leven.
Al met al: goed scherm, goeie kleuren, handzaam, snel, zeer prettig formaat, alleen jammer van die verrekte Bixby zooi en het ontbreken van een notificatieLED.