Ja, dat gebeurt me vaker, sorry!

Overigens maakte ik uit een eerdere reactie* op dat je het hele EP maar nutteloos vindt, maar je vind Verhofstadt en die vertalingen wel oké?
Dat je kritiek hebt vind ik prima, en ik denk ook dat er zat verbeterpunten zijn (al houd ik me er niet zo mee bezig dat ik ze concreet kan formuleren). Wel zou het dan handig zijn om je even te focussen op die kritiekpunten, ze concreet te formuleren en kijken of je daar iets mee kunt.
Dat van het verhuizen van het parlement snap ik, dat lijkt niet heel nuttig. Wat ik interessanter vind is het idee dat het hele EP eigenlijk overbodig zou zijn. Waar komt die gedachte vandaan en hoe zou het dan anders moeten? En waarom is er blijkbaar geen partij die dat ook vindt en daarop campagne gevoerd heeft (zodat je daarop had kunnen stemmen in plaats van blanco)?
Ik probeerde vooral uit te leggen dat de 27% van de niet-stemmers die geen vertrouwen hebben in Europese politiek heus niet allemaal ongeinformeerd zijn, of ondoorgrondelijke bezwaren hebben.
Wat mij betreft is een Europees parlement absolute noodzaak. Maar het huidige systeem maakt het verdomde moeilijk om het EP heel serieus te nemen.
Dat de EU relatief goedkoop is doet niks af aan de absurditeit van die dure verhuizing bijvoorbeeld. En omdat het EP een 'zwijgen is toestemmen' constructie heeft (ze mogen een mening geven, maar doen ze dat niet kan de comissie beleid gewoon doorvoeren) is het praktisch onmogelijk bijeenkomsten in Straatsburg te boycotten, zelfs als iedereen mee doet!
Ook zijn er al sinds de oprichting akkefietjes met hoge vergoedingen voor aanwezigheid, reizen, verblijf, kleding, eten, ondersteuning. Alles is te verklaren door onduidelijkheid in de regels of kwade wil van een enkel EP lid, maar het is wel typisch dat het EP zelf hun eigen kosten niet kan overzien of beheersen.
Een gebrek aan formele bevoegdheden en de rare omwegen die nodig zijn om toch maar aan informatie te komen lijken dan nog relatief makkelijk op te lossen.
Wat betreft het gebrek aan voor mij geschikte vertegenwoordiging kan ik kort zijn: Als D66 daadwerkelijk hun partijprogramma zou volgen was er nog iets, maar dat doen ze al jaren niet meer (en als ze het proberen gaat het helemaal fout).
Als je voorstander bent van kernenergie moet je ook tegen migranten zijn, als je onze ecologische impact wil bijsturen moet je ontwikkelingshulp geven en tegen genetische manipulatie zijn. En gezamelijke grensbewaking kan niet zonder een federaal europa en/of het steunen van Libische milities.
Philip Ross schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 15:17:
[...]
Er is wel goedkeuring van het EP nodig voor vrijwel alles. Die kunnen ze gewoon weigeren tot aan hun eisen voldaan is. Soort van lockdown.
Lijkt mij niet heel ingewikkeld. Hebben ze een best sterke onderhandelingspositie voor.
Nee hoor. Zwijgen is toestemmen.
'If Parliament approves Council's position, or declines to state a position, the budget is deemed adopted'
Bij veel zaken moet om advies aan het EP worden gevraagd, maar negeren kan gewoon.
[
Voor 10% gewijzigd door
Cio op 24-05-2019 15:32
]