Ik dacht dat er 26 zetels te verdelen waren i.p.v. 25
Inderdaad. Misschien ligt het aan mij, maar wat is in hemelsnaam het probleem met op jezelf stemmen?naitsoezn schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 19:44:
Pfff, tuurlijk stem je op jezelf. Of niet. Wat jij wilt, maar wat een ophef om niets.
Wat gebeurd hier.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Wat betreft de exit polls:
Je kan zeggen wat je wil van de VVD, maar overall is het wel de partij die het steeds voor elkaar krijgt om niet in te storten nadat ze bij de vorige verkiezingen het goed hebben gedaan. PvdA natuurlijk het goed gedaan. Ik ben er wel blij om, PvdA is niet mijn partij, maar overal vind ik ze ook echt geen slechte partij, en de afstraffing bij de vorige Tweede Kamer verkiezingen ook niet terecht. Kan me niet voorstellen ook dat FvD hier tevreden mee is.
Je kan zeggen wat je wil van de VVD, maar overall is het wel de partij die het steeds voor elkaar krijgt om niet in te storten nadat ze bij de vorige verkiezingen het goed hebben gedaan. PvdA natuurlijk het goed gedaan. Ik ben er wel blij om, PvdA is niet mijn partij, maar overal vind ik ze ook echt geen slechte partij, en de afstraffing bij de vorige Tweede Kamer verkiezingen ook niet terecht. Kan me niet voorstellen ook dat FvD hier tevreden mee is.
Eigenlijk heel weinig: PVV+FvD onveranderd, VVD+CDA onveranderd, PvdA+D66 onveranderd, PvdD+GL onveranderd, CU/SGP onveranderd.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Inderdaad. Ben wel blij dat de PvdA nog in leven is. Dat is toch de meest constructieve linkse partij.hoevenpe schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:17:
[...]
Eigenlijk heel weinig: PVV+FvD onveranderd, VVD+CDA onveranderd, PvdA+D66 onveranderd, PvdD+GL onveranderd, CU/SGP onveranderd.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Dit dus, Ipsos zat er toch wel redelijk naast bij de provinciale verkiezingen. Ben erg benieuwd of ze het deze keer beter hebben gepeild. Lees net op hun site dat ze bij welgeteld 35 stembureaus (59k opgeroepen stemmers) een poll doen. Dat zal vast onderzoekstechnisch verantwoord zijn maar ik vind het vrij weinig.polopolo150 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:11:
[...]
Ben benieuwd naar GeenPeil de komende avond en nacht
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
In principe interessante manier om ernaar te kijken. Tegelijk had je ook PvdA en GL bijvoorbeeld bij elkaar kunnen nemen, en dan is het heel anders. Maar wel een punt dat het geen hele verschuiving is.hoevenpe schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:17:
[...]
En nu bij de NOS uitzending ook dat meer mensen tegen NEXIT zijn dan in 2014, en ook meer mensen voor de Euro behouden zijn.
Klopt niet helemaal PvdD is meer eurosceptisch naar mijn idee als je daarnaar kijkt verandert er toch wel wat. Maar dit is natuurlijk een exit poll laten we ons niet te vroeg rijk of arm rekenen...hoevenpe schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:17:
[...]
Twee haantjes vechten om een been. En Brusselm.... euh Timmermans gaat er mee heen. Niet op hem gestemd maar wel geweldig
Mis trouwens nog een zetel in de exitpoll: de SP is ook nog 1 gezakt en die komt nergens terug.
Is misschien ook niet echt verassend dat FvD hier niet de grootste is aangezien veel van de stemmers daar op voor een nexit zijn en dan ga je niet stemmen voor een in jouw ogen gedrocht.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Hier werden alle stempassen nog met een lamp op watermerk gecontroleerd. Nog nooit meegemaakt.
Was rond 20.15 ook nog behoorlijk druk.
Exitpol vind ik alleen qua PvdA echt verassend, blijkbaar bestaat er toch echt een Timmermans effect.
SP weer dramatisch en verassend ook de dieren onderuit.
Was rond 20.15 ook nog behoorlijk druk.
Exitpol vind ik alleen qua PvdA echt verassend, blijkbaar bestaat er toch echt een Timmermans effect.
SP weer dramatisch en verassend ook de dieren onderuit.
Ik vind het niet zo erg dat PVV zoveel lager staat
Wel jammer van de PvdD. Die hebben wel een gezond eurokritisch profiel
Alleen maar goed dat er een constructieve partij op links een beetje terug komt.
D66 doet het wel opvallend slecht. Ondanks dat ze mijn stem hebben gehad
D66 doet het wel opvallend slecht. Ondanks dat ze mijn stem hebben gehad
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Nou, die hebben dan ook wel de minst sympathieke lijsttrekker van het stel. Die gedroeg zich ook als een hoek gisteren.Piet_Piraat7 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:23:
Ik vind het niet zo erg dat PVV zoveel lager staat
Klopt ook met wat net ook op NOS werd gerapporteerd, ze hadden een poll gedaan (pro / anti EU) bij zowel thuisblijvers als stemmers, en blijkt inderdaad dat vooral de thuisblijvers eurosceptisch blijken.gws24 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:22:
Is misschien ook niet echt verassend dat FvD hier niet de grootste is aangezien veel van de stemmers daar op voor een nexit zijn en dan ga je niet stemmen voor een in jouw ogen gedrocht.
Ik ben wel benieuwd naar de exit polls van 21.30 eigenlijk, daar heeft in het verleden nog wel eens een flink verschil in gezeten als ik me dat goed herinner.
Dus? Van de ene rechts populistische naar de volgende rechts populistische verbaast me niks. Ga alleen niet doen alsof D66 en de PvdA hetzelfde zijn want dat zijn ze zeker niet.hoevenpe schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:17:
[...]
De grote winnaars hier zijn de PvdA en GroenLinks. Die zitten elkaar normaal gesproken gigantisch in de weg, maar nu decimeren ze samen D66 en de SP. De hele campagne ging het over migratie, Baudet, migratie, angst zaaien, Europa is allemaal niks etc. Kreeg je ook nog dat stomme Rutte vs. Baudet debat en beiden stonden op vijf zetels in peilingen.
En nu wint de PvdA met een eerlijk, uitgesproken pro Europees, sociaaldemocratisch verhaal gewoon de verkiezingen en wint GroenLinks, de dichtstbijzijnde ideologische medestander met een zeer vergelijkbaar verhaal ook.
[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 23-05-2019 22:40 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
De Brexit partij in het VK is ook anti-EU maar die is toch favoriet aldaar.gws24 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:22:
Uhm, hoe kom je precies bij die combinaties? PVV en FvD zijn volgens mij niet per se elkaars concurrenten, VVD en CDA ook niet echt, en PvdA en D66 al helemaal niet. Volgens mij kun je inderdaad wel flink wat tweetallen verzinnen die niet veranderd zijn in zetelshoevenpe schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:17:
[...]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Beide anti-EU neigend naar Nexit? Dus voor een anti-EU stemmer lijkt me de keuze tussen die twee.naitsoezn schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:30:
[...]
PVV en FvD zijn volgens mij niet per se elkaar concurrenten,
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd1 op 23-05-2019 21:31 ]
Dat SP een behoorlijk ander verhaal heeft ben ik het mee eens. Maar D66 is de partij die het dichts bij PvdA en GL staat natuurlijk.DaniëlWW2 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:27:
[...]
Dus? Van de ene rechts populistische naar de volgende rechts populistische verbaast me niks. Ga alleen niet doen alsof D66 en de PvdA hetzelfde zijn want dat zijn ze zeker niet.![]()
De grote winnaars hier zijn de PvdA en GroenLinks. Die zitten elkaar normaal gesproken gigantisch in de weg, maar nu decimeren ze samen D66 en de SP. De hele campagne ging het over migratie, Baudet, migratie, angst zaaien, Europa is allemaal niks etc. Kreeg je ook nog dat stomme Rutte vs. Baudet debat en beiden stonden op vijf zetels.
En nu wint de PvdA met een eerlijk en uitgesproken pro Europees, sociaaldemocratisch verhaal gewoon de verkiezingen en wint GroenLinks, de dichtstbijzijnde ideologische medestander met een zeer vergelijkbaar verhaal ook.
dit. Ik ben hier wel gematigd blij mee, afhankelijk van wat het in andere landen gaat geven.DaniëlWW2 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:27:
[...]
Dus? Van de ene rechts populistische naar de volgende rechts populistische verbaast me niks. Ga alleen niet doen alsof D66 en de PvdA hetzelfde zijn want dat zijn ze zeker niet.![]()
De grote winnaars hier zijn de PvdA en GroenLinks. Die zitten elkaar normaal gesproken gigantisch in de weg, maar nu decimeren ze samen D66 en de SP. De hele campagne ging het over migratie, Baudet, migratie, angst zaaien, Europa is allemaal niks etc. Kreeg je ook nog dat stomme Rutte vs. Baudet debat en beiden stonden op vijf zetels.
En nu wint de PvdA met een eerlijk en uitgesproken pro Europees, sociaaldemocratisch verhaal gewoon de verkiezingen en wint GroenLinks, de dichtstbijzijnde ideologische medestander met een zeer vergelijkbaar verhaal ook.
Imo zijn sociale problemen en milieu/klimaat de daadwerkelijk grote issues waar we ons druk om moeten maken, waar je in het debat/campagne wat randzaken zag die werden opgeblazen tot immense proporties.
Nu hopen dat er in andere landen soortgelijke stemmingen komen zodat er wat duidelijke richtingen komen (en dat we niet te veel 'nay-sayers' krijgen die vooral de boel lopen te frustreren).
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Idioot trouwens dat de officiële uitslagen vanavond niet gewoon bekend gemaakt worden. Ik begrijp het verhaal over beïnvloeding van de verkiezingen in andere landen op zich wel, maar nu worden de exit polls bekend gemaakt en dat heeft natuurlijk exact hetzelfde effect (even aangenomen dat er daadwerkelijk een effect is).
Als dat echt een zorg is, moet er gewoon afgedwongen worden dat alle landen op dezelfde dag verkiezingen organiseren.
Als dat echt een zorg is, moet er gewoon afgedwongen worden dat alle landen op dezelfde dag verkiezingen organiseren.
O, van elk tweetal dat je kunt bedenken is wel één overeenkomst te benoemen. Maakt ze imho nog niet gelijkwaardig
Zijn er anderen die ook problemen hebben met het volgen van de uitzending van de verkiezingsavond via NPOStart live? Het geluid hapert en na een kwartier kijken stokt de uitzending helemaal. Teveel mensen die tegelijkertijd naar dezelfde stream kijken of moet ik het probleem toch bij mijn eigen verbinding zoeken?
Dit is de eerste keer dat ik een verkiezingsavond live via Internet keek. Vroeger keek ik via DVB-T met een antenne aangesloten op mijn TV, maar DVB-T is afgeschaft en mijn TV kan geen DVB-T2 ontvangen en een los kastje vind ik zo enorm lastig.
Dit is de eerste keer dat ik een verkiezingsavond live via Internet keek. Vroeger keek ik via DVB-T met een antenne aangesloten op mijn TV, maar DVB-T is afgeschaft en mijn TV kan geen DVB-T2 ontvangen en een los kastje vind ik zo enorm lastig.
In programma's komen ze misschien wat in de buurt, maar in de praktijk zijn er forse verschillen op sociaaleconomische gronden. Daarom hebben ze deze afstraffing verdient. Je kan niet A blijven zeggen en B doen.Sissors schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:31:
[...]
Dat SP een behoorlijk ander verhaal heeft ben ik het mee eens. Maar D66 is de partij die het dichts bij PvdA en GL staat natuurlijk.
Hoe je een Nexit wil organiseren vanuit het EP is me wel een raadsel hoor.Verwijderd1 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:30:
[...]
Beide anti-EU neigend naar Nexit? Dus voor een anti-EU stemmer lijkt me de keuze tussen die twee.
Maar anti-EU is toch wel een belangrijk punt. Als pro-EU persoon is dat vrijwel zeker een punt om niet op zo'n partij te stemmen. Andersom, voor een anti-EU persoon is het raar om op een pro-EU partij te stemmen.naitsoezn schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:32:
[...]
O, van elk tweetal dat je kunt bedenken is wel één overeenkomst te benoemen. Maakt ze imho nog niet gelijkwaardig
Het is niet een achtergronddingetje waarvan je zegt: 'nou dat neem ik dan maar op de koop toe'.
Disruptie / dwarszitten? Dat is ook wat Farage lijkt te willen (en al jaren doet).Arrne schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:34:
[...]
Hoe je een Nexit wil organiseren vanuit het EP is me wel een raadsel hoor.
Deze?
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd1 op 23-05-2019 21:45 ]
NOS.nl heeft ook een stream.FairPCsPlease schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:32:
Zijn er anderen die ook problemen hebben met het volgen van de uitzending van de verkiezingsavond via NPOStart live? Het geluid hapert en na een kwartier kijken stokt de uitzending helemaal. Teveel mensen die tegelijkertijd naar dezelfde stream kijken of moet ik het probleem toch bij mijn eigen verbinding zoeken?
Voor het te vroeg bekend maken werden burgemeesters vroeger nog bijna gevierendeeld:Arrne schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:32:
Idioot trouwens dat de officiële uitslagen vanavond niet gewoon bekend gemaakt worden. Ik begrijp het verhaal over beïnvloeding van de verkiezingen in andere landen op zich wel, maar nu worden de exit polls bekend gemaakt en dat heeft natuurlijk exact hetzelfde effect (even aangenomen dat er daadwerkelijk een effect is).
Wikipedia: Henk Bergamin
als je met genoeg mensen bent, ook vanuit andere landen? De boel wat frusteren en opnaaienArrne schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:34:
[...]
Hoe je een Nexit wil organiseren vanuit het EP is me wel een raadsel hoor.
Nou er is een poster op dit forum....Verwijderd1 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:34:
[...]
Maar anti-EU is toch wel een belangrijk punt. Als pro-EU persoon is dat vrijwel zeker een punt om niet op zo'n partij te stemmen. Andersom, voor een anti-EU persoon is het raar om op een pro-EU partij te stemmen.
Het is niet een achtergronddingetje waarvan je zegt: 'nou dat neem ik dan maar op de koop toe'.
[...]
Disruptie / dwarszitten? Dat is ook wat Farage lijkt te willen (en al jaren doet).

Nou, geen enkele wijziging dus.Arrne schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:25:
Ik ben wel benieuwd naar de exit polls van 21.30 eigenlijk, daar heeft in het verleden nog wel eens een flink verschil in gezeten als ik me dat goed herinner.
Bij de meeste landen stemmen ze op de zondagen. In Nederland om diverse redenen niet, denk aan een religieuze dag, grondwet wijziging nodig, kieswet wat aangepast moet worden. Maar ook praktische redenen, zoals de stembureaus in de scholen die op woensdagmiddagen de scholen niet belast.Arrne schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:32:
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Helaas, zo rationeel stemmen de meeste mensen nietVerwijderd1 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:34:
[...]
Maar anti-EU is toch wel een belangrijk punt. Als pro-EU persoon is dat vrijwel zeker een punt om niet op zo'n partij te stemmen. Andersom, voor een anti-EU persoon is het raar om op een pro-EU partij te stemmen.
De rest klopte wel aardig. PVDA en GL zijn overigens wel redelijk hetzelfde vanuit de EU gezien:naitsoezn schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:38:
[...]
Maar waarom zoom je zo in op de vergelijking tussen PVV en FvD? Dat was maar een klein detail van de post waar ik op reageerde.
GroenLinks en de PvdA zijn precies hetzelfde. Althans als je kijkt naar de zestig stellingen van de StemWijzer voor de Europese Parlementsverkiezingen. Op alle stellingen gaven de twee linkse partijen namelijk exact hetzelfde antwoord. De lancering van de stemhulp liep daardoor vertraging op - er moesten nieuwe stellingen worden bedacht. Maar het roept ook de vraag op waarom de twee partijen eigenlijk niet gewoon samengaan.
https://nos.nl/artikel/22...roenlinks-niet-samen.html
En juist die werden in het sommetje niet aan elkaar gekoppeldVerwijderd1 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:41:
[...]
PVDA en GL zijn overigens wel redelijk hetzelfde vanuit de EU gezien:
[...]
Punt is gewoon dat het loze vergelijkingen zijn
[ Voor 9% gewijzigd door naitsoezn op 23-05-2019 21:45 ]
En daarom hebben de sociaaldemocraten dus gewonnen.Verwijderd1 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:41:
[...]
De rest klopte wel aardig. PVDA en GL zijn overigens wel redelijk hetzelfde vanuit de EU gezien:
[...]
Ach, wat is winnen? Nederland heeft in verhouding maar een paar zetels te verdelen. Het zou me niets verbazen als Farage's Brexit Party straks 25+ zetels heeft. Hoeveel is die winst in Nederland dan waard.DaniëlWW2 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:45:
[...]
En daarom hebben de sociaaldemocraten dus gewonnen.
Zo kun je elke uitslag van de Nldse verkiezing wel wegrelativeren.Verwijderd1 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:47:
[...]
Ach, wat is winnen? Nederland heeft in verhouding maar een paar zetels te verdelen. Het zou me niets verbazen als Farage's Brexit Party straks 25+ zetels heeft. Hoeveel is die winst in Nederland dan waard.
De eerste uitslagen van de stembureaus komen al binnen bij GeenPeil! Leuke stream nu bij Salto.nl/geenstijl.nl
Zeker, maar laten we vooral de EU-brede uitslag afwachten. De verschuivingen daarin en welke coalities mogelijk zijn vind ik interessanter.naitsoezn schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:48:
[...]
Zo kun je elke uitslag van de Nldse verkiezing wel wegrelativeren.
Dit is toch een beetje vergelijkbaar met de snelle Schiermonnikoog telling van de landelijke verkiezing.
Psychologisch en qua imago is het toch wel belangrijk. De PvdA was dood en begraven maar is in de ogen van kiezers nu een "winnaar". Dat helpt weer bij een volgende verkiezing.Verwijderd1 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:47:
[...]
Ach, wat is winnen? Nederland heeft in verhouding maar een paar zetels te verdelen. Het zou me niets verbazen als Farage's Brexit Party straks 25+ zetels heeft. Hoeveel is die winst in Nederland dan waard.
Overigens zie ik landelijk duidelijk verschillen met GL en nog meer met D66. En Europees is D66 toch een behoorlijk stuk meer pro-Europa.
Je moet ook niet alles te serieus opvatten op de Donderdagavond.D-e-n schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:53:
[...]
Psychologisch en qua imago is het toch wel belangrijk. De PvdA was dood en begraven maar is in de ogen van kiezers nu een "winnaar". Dat helpt weer bij een volgende verkiezing.
Overigens zie ik landelijk duidelijk verschillen met GL en nog meer met D66. En Europees is D66 toch een behoorlijk stuk meer pro-Europa.
Het is inderdaad een goed teken dat de opkomst toch grotergelijk is aan voorgaande jaren. Zeker gezien we als eerste zijn een goed begin.
link werkt nietpolopolo150 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:52:
De eerste uitslagen van de stembureaus komen al binnen bij GeenPeil! Leuke stream nu bij Salto.nl/geenstijl.nl
Weg
In 2012 had je voor 1 euro nog slechts zo'n 8 SEK, tegenwoordig is dit bijna 11 SEK. Een relatieve devaluatie van de munt van bijna 50% waar tot nu toe nog geen einde bij in zicht lijkt. Ik heb redelijk wat familie in Zweden, en de meeste daarvan zijn het eens dat de keuze om niet deel te nemen aan de euro achteraf gezien vermoedelijk toch niet de beste was. Ook voor wat betreft import van producten uit andere landen wordt alles met ieder jaar relatief gezien dan ook alleen maar duurder voor ze.hoevenpe schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:43:
[...]
De Denen en Zweden doen het anders ook goed zonder de euro, die hoeven niet mee te betalen aan een impliciete transferunie.
En zeker als ze naar NL op bezoek komen voelen ze de devaluatie van de Zweedse kroon pas echt, alsof je ineens een aanzienlijk deel van je salaris kwijt bent.
Hoe de Deense economie het doet, weet ik niet zo goed. Heb er minder mee te maken.
Zeg dat wel! Gisteren was er een peiling die de goede uitslag van de PvdA al aankondigde, maar ik had zelf het idee dat ze hun relevantie verloren hadden. Die Timmermans doet dan toch iets goeds, al snap ik niet zo goed wat. Eens kijken of deze uitslag hem naar zijn geambieerde positie lanceert.D-e-n schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:53:
[...]
Psychologisch en qua imago is het toch wel belangrijk. De PvdA was dood en begraven maar is in de ogen van kiezers nu een "winnaar". Dat helpt weer bij een volgende verkiezing.
De lage opkomst zal ook meehelpen, het CDA staat ook hoog.
edit voor duiding: Dit soortpartijen zitten vast aan een achterban die niet gaat stemmen als er voor hen geen belangrijke onderwerpen in de campagne zitten, maar verliezen vervolgens omdat zwevende en kritische stemmers afhaken om tegenstrijdigheden.D-e-n schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:24:
Wel jammer van de PvdD. Die hebben wel een gezond eurokritisch profiel
Probleem is dat de PvdD hun kritiek op b.v. landbouwsubsidies combineren met een dogmatische 'nee' tegen genetische manipulatie en het testen van producten op dieren.
Idem met energie, uitstekende argumenten over ecologische impact en de afhankelijkheid van regimes die soms (letterlijk!) legale slavernij hebben, maar kernenergie is taboe.
50Plus doet ook zoiets. Iedereen op 65 AOW, in het buitenland 100% van de sociale voorzieningen meenemen, zorg gratis tot je 130e, maar geen migranten binnenlaten.
[ Voor 41% gewijzigd door Cio op 23-05-2019 22:08 . Reden: duiding ]
Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!
Er wordt veel Timmermans gestemd vanwege zijn naamsbekendheid. Hij is inmiddels een merknaam geworden. Vooral veel ouderen die zo stemmen omdat het lekker vertrouwd is.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Geenpeil heeft nu 35 stembureaus binnen. Bij 50 (en dat zal niet zo lang duren) komt er een landelijke prognose.
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Wel een beetje de grote Maurice de Hond ShowOekiejoekie schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 22:08:
Geenpeil heeft nu 35 stembureaus binnen. Bij 50 (en dat zal niet zo lang duren) komt er een landelijke prognose.
En nog zo'n sociaal geograaf erbij, dat is ie zelf ook al.
Maar het concept is best aardig.
Ze lieten net zien na 56 bureau's. Misschien dat iemand het opgeschreven heeft. PvdA de grootste(6/7) en kans op restzetel, fvd op 4zetels. Pvv sp op 0.
Edit:

Edit:

[ Voor 35% gewijzigd door DoeEensGek op 23-05-2019 22:25 ]
Dus na al dat geleuter rond Thierry is het resultaat dat er 3 zetels van PVV naar FvD zijn verhuisd... Manmanman, je mag hopen dat de media er van leert en dat het bij de volgende verkiezing weer eens wat (meer) gaat over de inhoud.
Regeren is vooruitschuiven
Die voorzitter van de SP zou zijn conclusies wel eens mogen trekken. Roemer was te lief maar dit doet hij ook niet goed.
Eerlijk is eerlijk, PvdA gefeliciteerd.
Niet verwacht dat het Timmermans-effect zo groot zou zijn...
Joh, als het ergens niet over de inhoud gaat is het bij pvv/fvd. De media kan het ook nooit goed doen heT-MOB schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 22:23:
Dus na al dat geleuter rond Thierry is het resultaat dat er 3 zetels van PVV naar FvD zijn verhuisd... Manmanman, je mag hopen dat de media er van leert en dat het bij de volgende verkiezing weer eens wat (meer) gaat over de inhoud.
Heel frappant dat het EU-debat werd gedomineerd door FVD en VVD, PvdA had ik niks over gehoord, afgezien van het SP-filmpje over 'Brusselmans". (Heel laag bij de grond vond ik, prima dat je Eurosceptisch bent, maar ga dan niet mensen uitlichten die ook nog eens bij jou op de linkerflank zitten.)
Dan stemt deze exitpoll mij wel tevreden. PVV gedecimeerd, maar die stemmen komen weer terug bij de FVD. VVD stabiel (hoe die dat iedere keer voor elkaar krijgen vind ik toch ook knap. Geen VVDer, verre van maar dat doen ze wel slim.)
Dan lijkt mij toch dat de winnaars toch vooral in de linkerhoek zitten, wat ik toch niet had durven zeggen voor de verkiezingen. Was echt bang voor een flinke ruk richting Anti-EU/Nexit taferelen, dat lijkt zo op het eerste gezicht uit te blijven. Top!
Dan stemt deze exitpoll mij wel tevreden. PVV gedecimeerd, maar die stemmen komen weer terug bij de FVD. VVD stabiel (hoe die dat iedere keer voor elkaar krijgen vind ik toch ook knap. Geen VVDer, verre van maar dat doen ze wel slim.)
Dan lijkt mij toch dat de winnaars toch vooral in de linkerhoek zitten, wat ik toch niet had durven zeggen voor de verkiezingen. Was echt bang voor een flinke ruk richting Anti-EU/Nexit taferelen, dat lijkt zo op het eerste gezicht uit te blijven. Top!
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Bij deze Europese verkiezingen is het van PVV naar FvD. Bij de Statenverkiezing pakte FvD vooral van de VVD (en PVV natuurlijk). En won de SP stemmen terug van de PVV. De SP weet nu niet die kiezers aan te spreken.T-MOB schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 22:23:
En Timmermans kwam goed in beeld, was dat wel inhoudelijk?
Ik heb meegedaan aan het Geenstijl stemmentellen, dus ik kan je nu vertellen dat de opkomst uiteindelijk een goede 55% was, vrij goed dus. Met PvdA die met 1 stem wint van VVD. PvdA lijkt de grote winnaar te worden, waarschijnlijk een zetel meer dan VVD.Oekiejoekie schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 19:38:
[...]
Kun je, sinds de vrijwillige stembureaukeuze, nog iets zeggen over de opkomst ? Vroeger had het stembureau waar je voor opgeroepen werd keurig een lijst van alle opgeroepen kiezers. Had je gestemd, dan werd je afgevinkt. Toen was de opkomst duidelijk te zien.
Ik stem al jaren niet meer in het stembureau waar ik voor opgeroepen word. Een stembureau op het station is wel zo makkelijk als ik daar toch langs kom. Of zoals vandaag (thuiswerkdag) het stembureau op 100 meter van de supermarkt.
Haarlemmermeer heeft een stembureau op Schiphol. Daar woont niemand. Dus voor dat stembureau is neem ik aan niemand opgeroepen. Die hebben dus een opkomst van "oneindig procent" ?
Ik ben niet verbaasd over de verkiezingsuitslag, vooral gezien de opkomst. Ten eerste is de opkomst voor Europese verkiezingen nooit erg hoog, dit gaat traditioneel ten koste van de proteststem. Er mag dan heel veel lawaai gemaakt zijn op de extreme flanken, maar dat is niet de kiezer die bij Europese verkiezingen massaal naar de stembus trekt.
Ten tweede versnippert het politieke landschap minder op Europees vlak, de traditionele partijen zoals VVD,CDA en PvdA kunnen hun verspreide aanhangt toch vaak nog aan hun binden, omdat de meeste kiezers er toch nog mee geaffilieerd zijn. Deze uitslag is echter geen indicatie voor een stem bij nationale verkiezingen.
Als ik 1 factor zou mogen aanwijzen van de verkiezingen die een negatieve invloed heeft gehad , dan is het toch wel de pers en berichtgeving rondom de Europese verkiezingen. Ze hebben de kiezer echt een geen dienst bewezen door zowel de frequentie als de kwaliteit van de berichtgeving. Ik had zeker tegengas verwacht op de uitspraak van Rutte die de verkiezingen op het ene moment bagatelliseerde en op het andere moment vol naar het ultieme verkiezingsmiddel grijpt. Dat rijmt niet met elkaar.
Ten tweede versnippert het politieke landschap minder op Europees vlak, de traditionele partijen zoals VVD,CDA en PvdA kunnen hun verspreide aanhangt toch vaak nog aan hun binden, omdat de meeste kiezers er toch nog mee geaffilieerd zijn. Deze uitslag is echter geen indicatie voor een stem bij nationale verkiezingen.
Als ik 1 factor zou mogen aanwijzen van de verkiezingen die een negatieve invloed heeft gehad , dan is het toch wel de pers en berichtgeving rondom de Europese verkiezingen. Ze hebben de kiezer echt een geen dienst bewezen door zowel de frequentie als de kwaliteit van de berichtgeving. Ik had zeker tegengas verwacht op de uitspraak van Rutte die de verkiezingen op het ene moment bagatelliseerde en op het andere moment vol naar het ultieme verkiezingsmiddel grijpt. Dat rijmt niet met elkaar.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
https://nos.nl/artikel/22...s-een-goed-resultaat.html
https://nos.nl/artikel/22...komst-in-dertig-jaar.html
Opkomst 41%.
Ipsos-onderzoek: waarom Nederlanders (niet) naar de stembus gingen
Van de 59% niet-stemmers:
43% Geen interesse in de Europese Politiek.
27% Ik heb geen vertrouwen in de Europese politiek.
9% Ik ben tegen de Europese Unie.
Ik vind het dus nogal een stevige spin om dit als een groot succes en 'bewijs' van een pro-EU houding onder het Nederlandse volk te beschouwen.
Vooral ook met FvD op 3 zetels die toch behoorlijk anti-EU is. En dat zit dus bij de mensen die wél gestemd hebben.
Echter..."Er is in Nederland een meerderheid die wil dat de Europese Unie een rol blijft spelen om problemen op te pakken. Het is onze taak om heel Nederland ervan te overtuigen dat we een hervormde Europese Unie echt nodig hebben", aldus Timmermans.
Opkomst 41%.
Ik vind het dus nogal een stevige spin om dit als een groot succes en 'bewijs' van een pro-EU houding onder het Nederlandse volk te beschouwen.
Vooral ook met FvD op 3 zetels die toch behoorlijk anti-EU is. En dat zit dus bij de mensen die wél gestemd hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door CaptJackSparrow op 23-05-2019 23:35 ]
Ik zeg wel eens wat over de nederlandse TV.
Maar als ik dit op geenstijl zie is het toch wel moeilijk.
PVDA doet het super goed.
Maar dat de opkomst laag is en die motivatie.. - of de bron van gebrek daaraan.
Stemplicht voor de EU verkiezingen dan maar?
Maar als ik dit op geenstijl zie is het toch wel moeilijk.
PVDA doet het super goed.
Maar dat de opkomst laag is en die motivatie.. - of de bron van gebrek daaraan.
Stemplicht voor de EU verkiezingen dan maar?
★ What does that mean? ★
@MrMonkE
Nee, geen stemplicht. Dan gaan mensen alleen maar stemmen omdat ze per se moeten. Wat krijg je dan voor uitslag? Als je geen motivatie hebt moet je ook niet gaan, dan kun je ook niet verantwoord je stem uitbrengen. Maar dan ook niet klagen.
Nee, geen stemplicht. Dan gaan mensen alleen maar stemmen omdat ze per se moeten. Wat krijg je dan voor uitslag? Als je geen motivatie hebt moet je ook niet gaan, dan kun je ook niet verantwoord je stem uitbrengen. Maar dan ook niet klagen.
die 27% geeft wel echt een bizarre reden op: je mag gaan stemmen, dus je krijgt de vraag: wie wil jij graag daar hebben zitten? Als antwoord geven ze dan 'ja ik vertrouw dat volk niet wat er nu zit, dus ik ga niet stemmen op wie ik daar wel wil hebben' óO In welk universum is dit logica?CaptJackSparrow schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 23:20:
Die 3 zetels van FvD zijn voor de rest niet echt een wijziging in de verhoudingen van pro of contra-EU: er zijn immers ook 3 zetels weg bij PVV, de andere hardcore nexitpartij. Als je het vele lawaai dat Nederland EU-moe zou zijn afzet tegen hoe er is gestemd, is het dus een marginale groep* die veel geluid produceert en niet veel meer dan dat.
*zolang het in andere landen hetzelfde zal blijven qua verhoudingen tussen politieke EUvisies
@CaptJackSparrow
41% is wel het hoogste percentage voor de EP verkiezingen in jaren, tijd terug lag het zelfs onder de 30%. Het glas is halfvol...
41% is wel het hoogste percentage voor de EP verkiezingen in jaren, tijd terug lag het zelfs onder de 30%. Het glas is halfvol...
In het universum van de 'gewone Nederlander', ben ik bang. Die mensen vinden niemand betrouwbaar, dus stemmen ze maar niet.polthemol schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 23:50:
[...]
die 27% geeft wel echt een bizarre reden op: je mag gaan stemmen, dus je krijgt de vraag: wie wil jij graag daar hebben zitten? Als antwoord geven ze dan 'ja ik vertrouw dat volk niet wat er nu zit, dus ik ga niet stemmen op wie ik daar wel wil hebben' óO In welk universum is dit logica?
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
"Hallo?"
-"Hallo!?"
"Hallo!?"
Lijkt wel Bassie en Adriaan
Nou de PVDA scoort big.
Hopelijk dat ze dit kunnen doortrekken naar de tweede kamer.
-"Hallo!?"
"Hallo!?"
Lijkt wel Bassie en Adriaan
Nou de PVDA scoort big.
Hopelijk dat ze dit kunnen doortrekken naar de tweede kamer.
★ What does that mean? ★
Ik kan mij nog een referendum herinneren waarin ook meer dan de helft niet op kwam dagen en toen werd er iets heel anders gezegd. Het is ook maar net hoe ze het uit komt.CaptJackSparrow schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 23:20:
"Er is in Nederland een meerderheid die wil dat de Europese Unie een rol blijft spelen om problemen op te pakken. Het is onze taak om heel Nederland ervan te overtuigen dat we een hervormde Europese Unie echt nodig hebben", aldus Timmermans.

Overigens bizar dat zoveel mensen nog op Timmermans/PvdA stemmen. Veel mensen zien hem als charmant. Ik vind het maar een griezel.
Heb vandaag overigens blanco gestemd. Kon mij nergens echt in vinden vandaag.
Strategische wegblijvers. Hopende dat de kiesdrempel niet werd gehaald.Robkazoe schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 00:12:
[...]
Ik kan mij nog een referendum herinneren waarin ook meer dan de helft niet op kwam dagen en toen werd er iets heel anders gezegd. Het is ook maar net hoe ze het uit komt.![]()
Overigens bizar dat zoveel mensen nog op Timmermans/PvdA stemmen. Veel mensen zien hem als charmant. Ik vind het maar een griezel.
Heb vandaag overigens blanco gestemd. Kon mij nergens echt in vinden vandaag.
Dat was ook lekker democratisch van de wegblijvers.
Maar als je de cijfers hierboven kijkt waarom mensen niet stemmen dan zou je eigenlijk verwachten dat een groot deel van hen als puntje bij paaltje kwam op antieuropese partijen zouden stemmen.
Ik kan het geenspijl programma niet meer aanzien
Ook gewoon een logo over de zetel aantal van de VVD ..

Veel sterkte aan de kijkers.
Ik zie het maandag wel.
[ Voor 10% gewijzigd door MrMonkE op 24-05-2019 00:19 . Reden: Einde ]
★ What does that mean? ★
Die cijfers zijn ook nogal biased ten faveure van mensen die wel dat soort vragenlijsten in willen vullen. Ik kan me voorstellen dat er ook gewoon een groep is die lui is, te lui om te gaan stemmen maar ook te lui om vragenlijsten in te vullen. (en dan, mijn speculatie, ook te lui om de actualiteiten te volgen)MrMonkE schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 00:14:
Maar als je de cijfers hierboven kijkt waarom mensen niet stemmen dan zou je eigenlijk verwachten dat een groot deel van hen als puntje bij paaltje kwam op antieuropese partijen zouden stemmen.
Moet zeggen dat ik de uitzending van Geenpeil tot nu toe best goed vind. Oke, er zijn wat technische problemen die erger zijn als bij een lokale omroep,maar bij de volgende verkiezingen zouden ze dit van mij bijvoorbeeld op NPO3 tegenover de NOS-uitslagen mogen zetten...
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Verwijderd
Wat voegt dit toe? Zo'n statement is generaliserend en geen basis voor een constructieve discussie, "denken" dat vele anderen dezelfde gedachte hebben is geen onderbouwing noch bewijs en verstoord hierdoor alleen maar de discussie.Robkazoe schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 00:12:
[...]
[ Voor 28% gewijzigd door defiant op 24-05-2019 00:55 ]
Moet zeggen dat ik de GeenPeil stream nog redelijk neutraal vind en af en toe ook nog wat diepgang/uitleg. Je verwacht het bijna niet
Ik ben het met je eens. Hij versprak zich eens bij Pauw door een gruwelijk detail over de MH17 te onthullen, wat de slachtoffers nog niet wisten, en weigert sindsdien al 4 jaar om aan te schuifen bij Pauw omdat hij het de redactie verwijt.Robkazoe schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 00:12:
[...]
Dan kan je nog zoveel talen spreken en zo ervaren zijn als diplomaat, maar dan zak je voor mij compleet door het ijs. Je verspreken als minister BuZa is te vergeven, maar je eigen stommiteit anderen aanrekenen en je zo gedragen als een kleuter... Onbegrijpelijk dat NL massaal op deze man stemt.
CaptJackSparrow schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 23:20:
"Er is in Nederland een meerderheid die wil dat de Europese Unie een rol blijft spelen om problemen op te pakken. Het is onze taak om heel Nederland ervan te overtuigen dat we een hervormde Europese Unie echt nodig hebben", aldus Timmermans.
Kom op zeg, die bovenste Timmermans quote is geen 'spin'. Hij zegt dat een meerderheid een rol voor de EU ziet (logisch). De woorden 'groot succes', 'bewijs' en 'pro-EU houding' gebruikt hij niet. Hij stelt zich notabene bescheiden op, met de taak om Nederlanders nog te overtuigen met hun visie voor EU hervormingen.CaptJackSparrow schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 23:20:
Echter... https://nos.nl/artikel/22...komst-in-dertig-jaar.html
Opkomst 41%. Ipsos-onderzoek: waarom Nederlanders (niet) naar de stembus gingen
Ja, 3 FvD zetels, 3 maar. Nog geen 20% heeft anti-EU gestemd, als je PVV+SP meerekent?
En die 43% v/d 59% niet-stemmers zonder interesse is onverschillig, niet anti-EU.
Een meerderheid onder stemmers én niet stemmers wil niet uit de EU of terug naar de gulden.
Ook is slechts 15% voor een 'Nexit', in 2014 was dat nog 24% (zelfde onderzoek).
Er is overduidelijk geen anti-EU meerderheid, niet-stemmers zijn nog minder anti-EU.
Waarom denk je dat? Die 43% (25%) heeft geen interesse. Als je al iets over hun houding tegenover de EU kunt zeggen, is dat ze het nu wel best vinden. Bovendien, men kon meerdere redenen opgeven.MrMonkE schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 00:14:
[...]
Slechts 9% (5%) gaf als een reden dat ze daadwerkelijk anti-EU zijn.
CaptJackSparrow schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 23:20:
Opkomst 41%.
polthemol schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 23:50:
[...]
die 27% geeft wel echt een bizarre reden op: je mag gaan stemmen, dus je krijgt de vraag: wie wil jij graag daar hebben zitten? Als antwoord geven ze dan 'ja ik vertrouw dat volk niet wat er nu zit, dus ik ga niet stemmen op wie ik daar wel wil hebben' óO In welk universum is dit logica?
'Wie wil je daar hebben zitten' is niet de vraag die ze krijgen. Doen alsof 26 mensen in het EP de hele Europese politiek zijn (telt 751 leden en is slechts één orgaan in de EU), dat is pas bizar en onlogisch!vuurtjih schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 23:56:
[...]
In het universum van de 'gewone Nederlander', ben ik bang. Die mensen vinden niemand betrouwbaar, dus stemmen ze maar niet.
Die 27% niet stemmers zijn aan het boycotten. Niet meedoen uit protest tegen de gang van zaken. Oneens met de vraag en/of geen vertrouwen dat hun antwoord invloed heeft op de zaken die ze willen veranderen aan de EU.
Wat voorbeelden:
Ik kan niet stemmen voor de functies die ik belangrijk vind.
Ik kan niet stemmen op een partij die voor een groot deel aansluit bij mijn standpunten.
Volksvertegenwoordigers hebben niet de bevoegdheden om te doen wat ik wil.
Nationale regeringen gebruiken toch hun veto als een voorstel slecht uitkomt.
Zelfs de EP-voorzitter(!) blijft altijd stug Duits spreken, ambtenaren moeten iedere notitie vertalen, doelgerichte en heldere communicatie is er bijna niet, niets van te volgen als burger.
Het voorturende falen van het EP om de meest overduidelijke fouten in het eigen functioneren te onderkennen en corrigeren (verhuizing naar Straatsburg, terugkerende gezeik met torenhoge vergoedingen).
Iemand een idee hoe in oktober de 3 extra zetels verdeeld worden als de Britten (wellicht?) vertrokken zijn?
Zeker partijen die net de kiesdeler niet halen zouden alles overhoop kunnen gooien, in theorie zou zelfs iemand het parlement moeten verlaten als 4 partijen de kiesdeler niet halen?
Zeker partijen die net de kiesdeler niet halen zouden alles overhoop kunnen gooien, in theorie zou zelfs iemand het parlement moeten verlaten als 4 partijen de kiesdeler niet halen?
De UK exit-polls laten wat op zich wachten.Verwijderd1 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:47:
[...]
Zou me ook niet verbazen als het op grote schaal niet kunnen stemmen van mensen uit andere EU-landen daarzo negatieve consequenties voor de geldigheid van die verkiezingen gaat hebben...uitgaand van de berichtgeving lijkt het minder op "Wij zijn incompetent en kunnen geen verkiezingen organiseren" en meer op "Dit is gerichte tegenwerking om mensen weg te laten gaan".
Ik ben niet gaan stemmen, omdat ik ook geen idee had op wie. De meesten hadden wel goede en mindere punten, geen sprong er uit voor mij. Vind het wel leuk om te lezen dat PvdA opleeft. Ik heb niks met Timmermans maar die partij mag van mij best weer een opleving meemaken.
De Nederlanders zijn wat chauvistischer dan u dachthoevenpe schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 22:30:
Eerlijk is eerlijk, PvdA gefeliciteerd.
Of pragmatisch.. immer hij zit er al.
★ What does that mean? ★
Wanneer mogen we klagen over de veel te rechtse en anti-EU stemming in de main stream media? De aandacht is tov wat er kennelijk bij het electoraat leeft echt buitenproportioneel. We moesten en zouden denken dat de keuze was tussen "eng rechts en eurosceptisch" en "doodeng rechts en eurohaat", maar gelukkig is de kiezer eigenwijs.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Ja, je zegt het zelf al. Allemaal aannames en voorstellingen.Verwijderd1 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 00:25:
[...]
Die cijfers zijn ook nogal biased ten faveure van mensen die wel dat soort vragenlijsten in willen vullen. Ik kan me voorstellen dat er ook gewoon een groep is die lui is, te lui om te gaan stemmen maar ook te lui om vragenlijsten in te vullen. (en dan, mijn speculatie, ook te lui om de actualiteiten te volgen)
Kan ik niet zoveel mee.
★ What does that mean? ★
@ph4ge
Of is het juist alle ophef over de recente uitspraken van Baudet geweest die mensen over hem heeft laten twijfelen? Of hij in de luwte een hogere of lagere uitslag had gehaald zullen we nooit weten.
Slechts 3/4 zetels voor Nexit partijen valt mij alleszins mee, niet gedacht dat ik het ooit uit mijn strot zou krijgen maar het herstel van de PvdA is een goede zaak. Balans naar het midden lijkt terug te keren, zeker als ook PvdD en 50+ de kiesdrempel niet halen.
Of is het juist alle ophef over de recente uitspraken van Baudet geweest die mensen over hem heeft laten twijfelen? Of hij in de luwte een hogere of lagere uitslag had gehaald zullen we nooit weten.
Slechts 3/4 zetels voor Nexit partijen valt mij alleszins mee, niet gedacht dat ik het ooit uit mijn strot zou krijgen maar het herstel van de PvdA is een goede zaak. Balans naar het midden lijkt terug te keren, zeker als ook PvdD en 50+ de kiesdrempel niet halen.
Zie bijvoorbeeld deze studie https://academic.oup.com/poq/article/81/3/661/3852137.MrMonkE schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 08:06:
[...]
Ja, je zegt het zelf al. Allemaal aannames en voorstellingen.
Kan ik niet zoveel mee.
Baudet wilde deze aandacht, die is hem slaafs gegeven. Als, als, dat negatief uitpakte dan is dat dus ondanks de media die Baudet een uitvergroot podium gaf, maar omdat Baudet er niet mee om kon gaan. Hij, Rutte en andere eurosceptici hebben van de media onevenredig veel kansen gehad. En laten we ook niet vergeten dat zeer rechts waarschijnlijk ook geprofiteerd heeft van hun grip op de media die een tweestrijd hebben geprobeerd in scene te zetten..hoevenpe schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 08:14:
@ph4ge
[ Voor 8% gewijzigd door ph4ge op 24-05-2019 08:28 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Zo gaat het altijd toch? Google voor de grap 'tweestrijd' met verschillende einddata. Zo hadden we de tweestrijd Rutte Wilders en daarvoor Bos Balkenende. Zij die de tweestrijd af kunnen dwingen schoppen het vaak ver electoraal gezien. Al zullen sommigen die conclusie te voorbarig vinden..ph4ge schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 08:22:
[...]
Baudet wilde deze aandacht, die is hem slaafs gegeven. Als, als, dat negatief uitpakte dan is dat dus ondanks de media die Baudet een uitvergroot podium gaf, maar omdat Baudet er niet mee om kon gaan. Hij, Rutte en andere eurosceptici hebben van de media onevenredig veel kansen gehad.
Het gaat in de diverse politieke discussies vrijwel altijd over de rol van de media, ja. Alleen nu hoor je die klagers niet omdat het verwijt altijd was dat de media de links was, terwijl ze nu rechts uit de bocht vinden. Bovendien kon je van vorige tweestrijd meestal nog zeggen dat er tenminste wat te kiezen was en een groot deel van het politieke spectrum zich wel kon vinden in een van de twee kandidaten, terwijl het nu lood om oud ijzer is.Verwijderd1 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 08:28:
[...]
Zo gaat het altijd toch? Google voor de grap 'tweestrijd' met verschillende einddata. Zo hadden we de tweestrijd Rutte Wilders en daarvoor Bos Balkenende. Zij die de tweestrijd af kunnen dwingen schoppen het vaak ver electoraal gezien. Al zullen sommigen die conclusie te voorbarig vinden..
Dan zul je je oor wat beter teluisteren moeten liggen.ph4ge schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 08:32:
[...]
Het gaat in de diverse politieke discussies vrijwel altijd over de rol van de media, ja. Alleen nu hoor je die klagers niet omdat het verwijt altijd was dat de media de links was, terwijl ze nu rechts uit de bocht vinden. Bovendien kon je van vorige tweestrijd meestal nog zeggen dat er tenminste wat te kiezen was en een groot deel van het politieke spectrum zich wel kon vinden in een van de twee kandidaten, terwijl het nu lood om oud ijzer is.
Op Joop schreeuwen ze namelijk van de daken over onze fascistische ultra rechtse media.
Op GeenStijl is het de verwerpelijke linkse socialisten en communisten bende die media.
Misschien is er linkse media, rechtse media en geen objectieve media.
★ What does that mean? ★
Rutte is geen euroscepticus, hij heeft in verschillende lezingen zijn meer pro-EU kant laten zien. Hij is kritisch, maar dat zijn de PvdA en GroenLinks ook.ph4ge schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 08:22:
Hij, Rutte en andere eurosceptici hebben van de media onevenredig veel kansen gehad.
Het grappige is dus dat deze keer het niet gewerkt heeft: de VVD is met afstand de tweede partij en heeft niet weten te profiteren van het tegenvallende resultaat van FvD.Verwijderd1 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 08:28:
Zij die de tweestrijd af kunnen dwingen schoppen het vaak ver electoraal gezien. Al zullen sommigen die conclusie te voorbarig vinden..
Wat het debat imo wel gedaan heeft is laten zien waar zowel Rutte als Baudet staan, de opzet en beschikbare tijd vond ik vergeleken met andere debatten een verademing. 8 lijsttrekkers die elk 30 seconden krijgen om hun punt te maken, dan weet je na afloop nog niets van een kandidaat. Had graag gezien dat Timmermans tegenover Marijnissen in een uur zijn toekomstvisie voor de EU met ons had gedeeld.
Is het niet een groter probleem dat mensen blijkbaar zo impressionable zijn dat ze de dag voor de verkiezingen nog zweven? We zijn toch geen Trumps waarbij degene met de afstandsbediening het beleid bepaalt, of toch wel?ph4ge schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 08:32:
[...]
Het gaat in de diverse politieke discussies vrijwel altijd over de rol van de media, ja. Alleen nu hoor je die klagers niet omdat het verwijt altijd was dat de media de links was, terwijl ze nu rechts uit de bocht vinden. Bovendien kon je van vorige tweestrijd meestal nog zeggen dat er tenminste wat te kiezen was en een groot deel van het politieke spectrum zich wel kon vinden in een van de twee kandidaten, terwijl het nu lood om oud ijzer is.
Zij zijn ook niet de kandidaten (op Timmermans na). Uiteindelijk heb je meer aan het volgen van het nieuws en opinie buiten campagnetijd en vorm je op basis daarvan een oordeel. Dat stukje theater net voor de verkiezingen is vrij nutteloos, imho.hoevenpe schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 08:38:
Het grappige is dus dat deze keer het niet gewerkt heeft: de VVD is met afstand de tweede partij en heeft niet weten te profiteren van het tegenvallende resultaat van FvD.
Wat het debat imo wel gedaan heeft is laten zien waar zowel Rutte als Baudet staan, de opzet en beschikbare tijd vond ik vergeleken met andere debatten een verademing. 8 lijsttrekkers die elk 30 seconden krijgen om hun punt te maken, dan weet je na afloop nog niets van een kandidaat. Had graag gezien dat Timmermans tegenover Marijnissen had gestaan en in een uur zijn toekomstvisie voor de EU met ons had gedeeld.
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd1 op 24-05-2019 08:43 ]
Blij dat FvD al over het hoogtepunt lijkt te zijn. Ik denk dat de helft van de FvD kiezers bij de provinciale staten verkiezing al spijt had zo halverwege de overwinningsspeech van Baudet. Dat soort droeftoeterij heeft hij gelukkig vaak genoeg herhaald, zodat nu alleen de gedesillusioneerde verstokte Wilders-stemmers over zijn gebleven.
En de volgende ochtend lijkt het nog interessanter te worden.
-Anti EU segment dat volgens Ipsos op vier zetels kon rekenen (3 FvD en 1 PVV), nou het begint erop te lijken dat de PVV helemaal uit het Europees Parlement zal verdwijnen. Dat is geen handhaving, maar verlies.
-Eurosceptisch/potentieel anti EU, de SP dus lijkt niet eens meer een zetel te hebben.
-Europa op de huidige wijze doorzetten (CDA en VVD) zijn gelijk gebleven.
-Europa op de neoliberale koers doorzetten (D66) is afgemaakt.
-Europa hervormen en versterken met als doelen effectief klimaatbeleid voeren, multinationals belasten en inkomensongelijkheid verminderen heeft negen zetels tussen GroenLinks (3) en de PvdA (6).
Vervolgens komen er nog drie zetels bij wanneer de Britten dan eindelijk uit de EU worden geschopt. Blijft de PvdA net steken op vijf, dan krijgen ze zo een zesde. Andere partijen die waarschijnlijk zo nog een zetel kunnen halen zijn de SP, PvDD en de PVV. Dat gaat een beetje afhangen van wie nu die laatste zetel echt pakt. De andere twee krijgen waarschijnlijk zo nog een zetel.
-Anti EU segment dat volgens Ipsos op vier zetels kon rekenen (3 FvD en 1 PVV), nou het begint erop te lijken dat de PVV helemaal uit het Europees Parlement zal verdwijnen. Dat is geen handhaving, maar verlies.
-Eurosceptisch/potentieel anti EU, de SP dus lijkt niet eens meer een zetel te hebben.
-Europa op de huidige wijze doorzetten (CDA en VVD) zijn gelijk gebleven.
-Europa op de neoliberale koers doorzetten (D66) is afgemaakt.
-Europa hervormen en versterken met als doelen effectief klimaatbeleid voeren, multinationals belasten en inkomensongelijkheid verminderen heeft negen zetels tussen GroenLinks (3) en de PvdA (6).
Vervolgens komen er nog drie zetels bij wanneer de Britten dan eindelijk uit de EU worden geschopt. Blijft de PvdA net steken op vijf, dan krijgen ze zo een zesde. Andere partijen die waarschijnlijk zo nog een zetel kunnen halen zijn de SP, PvDD en de PVV. Dat gaat een beetje afhangen van wie nu die laatste zetel echt pakt. De andere twee krijgen waarschijnlijk zo nog een zetel.
- Opkomst 2e Kamerverkiezingen 2017: 81,9%
- Opkomst EU verkiezingen 2019: 40,6%
Dus de niet stemmers bestaan voor deze verkiezing uit: 20% recidivisten en 40% van mensen die vorige keer wel de moeite namen.
40% van de nederlandse bevolking niets heeft met de EU. (Mijn conlusie, wellicht geen feit)
20% gaat (nooit voor de Tweede Kamerverkiezingen) stemmen. ( het schommelt tussen de 20% en 25%)
(Hoewel het theoretisch natuurlijk zou kunnen dat de 20% die vorige keer niet hun stem uitbrachten dit nu wel deden en er nu een totaal andere 20% totaal verstek laat gaan.)
★ What does that mean? ★
Maar stel dat SP, PvdD, PVV en 50+ met 26 zetels net de kiesdrempel niet halen en gedeeld door 29 wel, wat dan?DaniëlWW2 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 08:52:
Gaan ze dan een zetel van waarschijnlijk het CDA afnemen? Dat kan toch niet...
Deze verkiezing is ook een stukje lastiger om je op in te lezen, welke partijen horen bij welke partijen in het EP, wat doen die partijen, wat is hun stemgedrag etc. Voor mensen die sowieso niet veel politiek volgen kan dat wel een stapje te ver zijn.MrMonkE schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 08:58:Grof gezien interesseert 50% van de mensen die wel de moeite nemen om voor de 2e kamer te stemmen zich niet voor de Europese. Deze 40% van Nederlandse stemgerechtigden -die de vorige 2e Kamerverkiezingen wel ging stemmen- vindt het niet belangrijk genoeg en blijft thuis samen met de 20% die nooit gaan.
- Opkomst 2e Kamerverkiezingen 2017: 81,9%
- Opkomst EU verkiezingen 2019: 40,6%
Dus de niet stemmers bestaan voor deze verkiezing uit: 20% recidivisten en 40% van mensen die vorige keer wel de moeite namen.
40% van de nederlandse bevolking niets heeft met de EU.
20% gaat (nooit voor de Tweede Kamerverkiezingen) stemmen. ( het schommelt tussen de 20% en 25%)
(Hoewel het theoretisch natuurlijk zou kunnen dat de 20% die vorige keer niet hun stem uitbrachten dit nu wel deden en er nu een totaal andere 20% totaal verstek laat gaan.)
SlaineMcRoth#2316 76561197992282479
Let op:
Aangezien we nu al een aantal keren hebben moeten ingrijpen even aandacht voor het volgende:
Dit is een verkiezingstopic, de primaire discussie gaat dus om de partijen en hun kandidaten voor de a.s. verkiezingen van het Europees Parlement. Wat willen we in dit topic zien:
- Discussie over Europese partijen en hun verkiezingsstandpunten
- Individuele kandidaten en hun profiel
- Evaluatie van de prestaties van huidige partijen de afgelopen periode.
- De werking van het Europese parlement en het verkiezingsproces.
Wat willen we niet in dit topic zien:
- Rants over de Europese unie
- Algemene discussie over de al dan niet nut en noodzaak van de Europese unie, hiervoor hebben een apart topic: Het grote Europese Unie topic
- Algemene discussieverstorende activiteiten, zoals trolling, op de man, etc, zie ook ons AWM beleid.
- Low effort niet onderbouwde posts, heb je een controversiële stelling, dan ligt de bewijslast bij jouw en niet de discussie partner.
Kortom: mensen komen hier om zich te oriënteren en te informeren op hun stem voor a.s. verkiezingen en dat is de insteek van de discussie.
Aangezien we nu al een aantal keren hebben moeten ingrijpen even aandacht voor het volgende:
Dit is een verkiezingstopic, de primaire discussie gaat dus om de partijen en hun kandidaten voor de a.s. verkiezingen van het Europees Parlement. Wat willen we in dit topic zien:
- Discussie over Europese partijen en hun verkiezingsstandpunten
- Individuele kandidaten en hun profiel
- Evaluatie van de prestaties van huidige partijen de afgelopen periode.
- De werking van het Europese parlement en het verkiezingsproces.
Wat willen we niet in dit topic zien:
- Rants over de Europese unie
- Algemene discussie over de al dan niet nut en noodzaak van de Europese unie, hiervoor hebben een apart topic: Het grote Europese Unie topic
- Algemene discussieverstorende activiteiten, zoals trolling, op de man, etc, zie ook ons AWM beleid.
- Low effort niet onderbouwde posts, heb je een controversiële stelling, dan ligt de bewijslast bij jouw en niet de discussie partner.
Kortom: mensen komen hier om zich te oriënteren en te informeren op hun stem voor a.s. verkiezingen en dat is de insteek van de discussie.