En gestemd! Was best al wat aanloop van stemmers bij het stembureau. Dat was met de Provinciale/Waterschapsverkiezingen toch wel anders.
Meen dat alle NL afgevaardigden allemaal tegen die idiote Article 11/13 voorstellen waren. Heb een keer met zo'n BoF-actie alle NL EP'ers gemaild en kreeg steeds terug dat ze het met me eens waren.yinx84 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 08:39:
Wellicht is het hier al eerder gepost, maar is er ergens een overzicht welke partijen voor/tegen netneutraliteit hebben gestemd? Heb de stemwijzer gedaan, maar er was maar één vraag die enigszins in de buurt kwam. Voor mij een harde afwijzer als een partij in het verleden tegen netneutraliteit heeft gestemd!
D66 iig zeker weten, Sophie in't Veld heeft zich daar altijd heel hard voor gemaakt.
Ik ben er ook nog niet helemaal uit, ik ben eigenlijk op zoek naar een GroenMidden of GroenBeetjeRechts.
Ik twijfel nu tussen D66, CU en GL. Elke partij heeft z'n voors en tegens. GL vind ik te links, D'66 te anti-Christelijk en CU te conservatief eigenlijk, met name wat Europese fractie betreft. Dus ergens vandaag nog maar eens de programma's van de partijen en hun fracties scannen.
Ik twijfel nu tussen D66, CU en GL. Elke partij heeft z'n voors en tegens. GL vind ik te links, D'66 te anti-Christelijk en CU te conservatief eigenlijk, met name wat Europese fractie betreft. Dus ergens vandaag nog maar eens de programma's van de partijen en hun fracties scannen.
Historisch gezien klopt dit ook natuurlijk. Zodra we weer allemaal landjes zijn voeren we weer oorlog met elkaar.hoevenpe schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 08:37:
[...]
Zie mijn reactie hierboven, het gebeurd aan beide kanten van het politieke spectrum. Ben je tegen de EU dan wordt het 'oorlog', etc.
- Ukraine was geen lid en werd binnengevallen door Rusland. Anders had Rusland het niet gedaan.
- Georgie was geen lid en werd binnengevallen door Rusland. Anders had Rusland het niet gedaan.
- Oorlog in Servie idem dito.
Elke paar decennia voerde er wel een Europees land een oorlog uit met een ander Europees land. Tot we een unie creerden.
Het is wat scherp gezet uiteraard, maar zodra je weer losse landjes bent, begint het verval en het bakkeleien en dan is het slechts een kwestie van tijd.
En het hoeft niet eens echt oorlog te zijn. Nare grensconflictjes en proxy-oorlogen zijn ook irritant.
Dit dus.
De dames hier op kantoor zijn vooral heel trots dat ze met z'n allen op een vrouw hebben gestemd
dat doet er blijkbaar een stuk meer toe dan waar de partij nou voor staat.

Alleen zijn we hoe oorlogen zijn hier in West-Europa aan het vergeten, omdat we hier al zo lang in vrede leven. De generatie die de laatste oorlog in onze regio bewust mee maakte is 80+ inmiddels en langzaam maar zeker aan het uitsterven.
@Piet_Piraat7 zolang ze eerst partij kiezen en dan op die lijst een vrouw kiezen is daar niets mis mee toch? Behalve dat het jammer is dat het nodig is omdat de verdeling blijkbaar nog steeds erg scheef is.
@Piet_Piraat7 zolang ze eerst partij kiezen en dan op die lijst een vrouw kiezen is daar niets mis mee toch? Behalve dat het jammer is dat het nodig is omdat de verdeling blijkbaar nog steeds erg scheef is.
Eruit komen als in?Joris748 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 01:05:
@dfrenner ik noem het een debacle, omdat de Britse politiek zich totaal incompetent heeft getoond in dit dossier. Hen jij de verwachting dat ze eruit gaan komen?
Uiteindelijk komen ze eruit, maar niemand kan jou vertellen wat de gevolgen op langere termijn zijn van een Brexit. Misschien komen ze er beter uit, misschien ook niet. Niemand weet het!
Dat gebeurde over en weer, publiek was bewust 50/50.dawg schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 00:51:
ik heb het een paar minuten gekeken, in het begin. maar ineens hoorde ik gejoel en gejuich na baudet wat gezegd had, toen heb ik het afgezet. je kunt niet eens op ze stemmen en beiden rechts en uiterst rechts zo niet extreemrechts.
plus dat de npo, nadat dit bekokstoofd was tussen die partijen, dit natuurlijk niet had moeten faciliteren.
Naar de partij wordt door diverse Nederlandse partijen en leden al sinds de verkiezingen vergeleken met Hitler en verder. Nu krijgen ze hem een keer terug en is de werled te klein? Ik til er niet zo aan.D-e-n schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 06:30:
@dfrenner
De quote was volgens mij
Let overigens ook even op het woordje "machtswellustingen". Hij haalt bewust de grootste massamoordenaar uit de geschiedenis erbij. Je kunt niet ontkennen dat iemand in zo'n rijtje zetten een bijbedoeling heeft. Het is hetzelfde als ik zou zeggen "narcistische, autoritaire leiders als Napoleon, Hitler en Baudet".
Zelf zal hij wel weer zeggen dat hij dat niet zo bedoelt maar iemand die durft te beweren dat "Ich habe es nicht gewusst" geen associatie met WO II heeft of "boreaal" geen link met extreem-rechts is net zo geloofwaardig als een schizofrene beroepsleugenaar.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik het nergens voor nodig vind en afdoen van de onderliggende problematiek.
Natuurlijk wist hij dondersgoed de link met WOII... Iedere keer komt het woordje boreaal weer terug. Er zijn genoeg plekken in Nederland die nog heel boreaal zijn.
Dit is wel iets te simplistisch. We hebben onze mond hier vol over WOII en facisme. Nou tijdens de opstand, juist onder de pro Europa groepen liepen wat neonazi's en facisten rond. Juist zij vormden milities tegen de Russen. Zo heb je de extreemrechte partij Svoboda, die groot deel uitmaakte van de opstand. Svoboda is berucht om zijn xenofobe, homofobe en antisemitische standpunten. In 1991 werd de partij opgericht onder de naam Sociaal-Nationalistische Partij van Oekraïne.IJzerlijm schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 06:34:
Wat een onzin argument. De politie van Utrecht zou je dan ook als verdachte moeten behandelen in de aanslag van vorige maand. Het is hun gebied en ze hebben ook vuurwapens.
Je ziet werkelijk geen verschil tussen beide?!D-e-n schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 08:16:
Context is dan kennelijk alleen belangrijk als het je uitkomt? Want zo kun je er altijd een context bijslapen. Als ik zou zeggen dat Baudet dezelfde narcistische en autoritaire trekjes heeft als Hitler heb je daar geen problemen mee?
Heb je de reacties van SP, GL leden in het land even gemist na de verkiezingen? De vergelijking met Hitler werd continu gemaakt met Baudet...JT schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 08:23:
Ik vind het, deze uitspraak geïsoleerd gezien, op z'n minst zeer ongelukkig om Hitler in de vergelijking te betrekken. Dat raakt mensen. Je hebt dan wat mij betreft totaal niet door wat vergelijkingen met Hitler doet met mensen. En met mensen doel ik niet (alleen) op de personen die genoemd worden maar ook het Nederlands publiek. Getuigt wat mij betreft van politieke insensitiviteit. Het zet je buiten spel want mensen luisteren dan niet meer naar de inhoud, los van wat je nu eigenlijk probeert te zeggen.
Gezien diverse andere uitspraken van Baudet (onder andere over vrouwen en hun rechten, boreaal, ich habe es gewusst) ontstaat een andere context. Niet alleen de context van het debat telt, ook de context van degene die de uitspraken doet en de partij eromheen. Ik krijg inmiddels het idee dat het onderdeel is van het kiesprogramma om mensen te trekken met opzettelijk shockeren.
https://politiek.tpo.nl/2...-zie-mussolini-en-hitler/
De schuld gaat te ver, maar ik vraag mij wel eens af wat er gebeurd zou zijn als de EU niet zo richting Oekraine zou hebben gepusht. We zullen het nooit weten...IJzerlijm schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 08:40:
Provoceren is toch slecht, je hebt net de schuld voor duizenden doden in Oekraine en 200 Nederlanders bij de provocaties van de EU gelegd.
De impact van WOII was in de sovjet unie gigantisch. Ik denk dat ze graag hadden geruild toen, met het westen. WOII leeft daar veel meer dan hier.
Klopt en het was jammer dat de kritiek erop niet zo duidelijk naar voren kwam. Punt blijft gewoon dat het zeer aannemelijk is dat Oekraine essentiele informatie achtehoudt. De radarbeelden bijvoorbeeld...jip_86 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 08:53:
Rutte begon over MH17 toch? Hij kwam er iig meerdere malen op terug.
Ook gestemd, de eerste meneer deed nog heel even "moeilijk" omdat beide volmachten waren ingevuld. We hadden gisteren beide ingevuld, zodat of ik of mijn vrouw voor beide konden stemmen. Leek ons handig en dat was het achteraf ook, anders moesten we vanochtend nog alles invullen en ik wilde snel naar werk. Gelukkig snapte de tweede man het wel direct, dus gestemd. Ben benieuwd!Skyaero schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 08:57:
En gestemd! Was best al wat aanloop van stemmers bij het stembureau. Dat was met de Provinciale/Waterschapsverkiezingen toch wel anders.
Overigens moet er echt wel wat aan hhet stemmen veranderen. Mag het nu alleen in je eigen gemeente? Alles is hier vanaf 7:30 open, terwijl ik veel eerder naar werk wilde en vanavond pas rond 22:00 uur weer terug ben... Heel irritant, dat moet toch makkelijker kunnen?
Het waren ook andere tijden... Ook zonder EU zouden Spanje en Nederland niet snel oorlog krijgen in deze tijden. Het oostblok is iets anders, eigenlijk een schoolvoorbeeld dat te veel verschillen uiteindelijk ergens gaat botsen.FunkyTrip schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 09:12:
Historisch gezien klopt dit ook natuurlijk. Zodra we weer allemaal landjes zijn voeren we weer oorlog met elkaar.
- Ukraine was geen lid en werd binnengevallen door Rusland. Anders had Rusland het niet gedaan.
- Georgie was geen lid en werd binnengevallen door Rusland. Anders had Rusland het niet gedaan.
- Oorlog in Servie idem dito.
Elke paar decennia voerde er wel een Europees land een oorlog uit met een ander Europees land. Tot we een unie creerden.
Het is wat scherp gezet uiteraard, maar zodra je weer losse landjes bent, begint het verval en het bakkeleien en dan is het slechts een kwestie van tijd.
En het hoeft niet eens echt oorlog te zijn. Nare grensconflictjes en proxy-oorlogen zijn ook irritant.
Hahaha, had een bepaalde persoon dan toch een beetje gelijk?Piet_Piraat7 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 09:25:
De dames hier op kantoor zijn vooral heel trots dat ze met z'n allen op een vrouw hebben gestemddat doet er blijkbaar een stuk meer toe dan waar de partij nou voor staat.
Daar is ook niks mis mee, maar uit de gesprekken krijg ik heel sterk de indruk dat dat eerste punt er niet zozeer toe doet.rik86 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 09:26:
@Piet_Piraat7 zolang ze eerst partij kiezen en dan op die lijst een vrouw kiezen is daar niets mis mee toch?
Beetje off topic maar moet het ff kwijt: wat is dat toch dat eeuwige er bij de haren trekken door Eurosceptici vanhoevenpe schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 07:53:
[...]
Verhofstadt en Van Balen hebben in Oekraïne wat mij betreft het conflict onnodig op de spits gedreven en een ernstige inschattingsfout gemaakt. Onvergelijkbaar met Hitler maar Napoleon komt toch wel in de buurt.
Verhofstadt en Van Balen tijdens Euromaidan in Kyiv. Dat akkevietje is totaal onbetekenend geweest, in een 1000-pagina dik boek over wat er toen gebeurd is en wat de betekenis van Euromaidan is/was zou het misschien net ergens een voetnootje krijgen. De impact van hun actie op wat er daarna daar allemaal gebeurd is is werkelijk nihil. De enige betekenis er van is dat Eurosceptici e.d. het af en toe kunnen noemen.
Ik denk dat je dan bij zowel D66 als GL best ok zit: ze worden op die terreinen wel in toom gehouden door de rest.rik86 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 09:11:
Ik ben er ook nog niet helemaal uit, ik ben eigenlijk op zoek naar een GroenMidden of GroenBeetjeRechts.
De CU is inderdaad deel van een fractie die flink conservatief is. Hoezeer ik het CDA niets gun heb ik het idee dat in Europees opzicht, de fractie waar het CDA lid van is, wat minder conservatief is dan die van de CU. (Hier is dat inmiddels omgedraaid en is de CU wat socialer en het CDA wat rechtser, maar als ik naar de fracties kijk, is dat in Europees verband omgedraaid.)
Never explain with stupidity where malice is a better explanation
Het is al jaren politieke chaos, de economie staat zwaar in de min en er komt weer een leiderschapscrisis aan.dfrenner schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 09:28:
[...]
Eruit komen als in?
Uiteindelijk komen ze eruit, maar niemand kan jou vertellen wat de gevolgen op langere termijn zijn van een Brexit. Misschien komen ze er beter uit, misschien ook niet. Niemand weet het!
Alle economen die het bestudeerd hebben geven aan dat het op de lange termijn negatieve gevolgen gaat hebben.
Ja, we kunnen de toekomst in grove lijnen best voorspellen. Doe niet alsof we het niet weten.
Is het niet FvD die elke keer klaagt en Fortyun er bij haalt als zij met Hitler vergeleken worden? En dan klagen over demonisering en roepen dat die leden moeten opstappen?[...]
Naar de partij wordt door diverse Nederlandse partijen en leden al sinds de verkiezingen vergeleken met Hitler en verder. Nu krijgen ze hem een keer terug en is de werled te klein? Ik til er niet zo aan.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik het nergens voor nodig vind en afdoen van de onderliggende problematiek.
Dan is het toch gek om zelf hetzelfde te gaan doen?
Weet je ook wat er met boreaal bedoeld word? En waarom dat woord zo beladen is?Natuurlijk wist hij dondersgoed de link met WOII... Iedere keer komt het woordje boreaal weer terug. Er zijn genoeg plekken in Nederland die nog heel boreaal zijn.
Vreemde vergelijking. Omdat er daar een paar groepen fascisten voor europa waren kunnen we hier niet de overduidelijke fascisten in onze politiek aanwijzen en benoemen?[...]
Dit is wel iets te simplistisch. We hebben onze mond hier vol over WOII en facisme. Nou tijdens de opstand, juist onder de pro Europa groepen liepen wat neonazi's en facisten rond. Juist zij vormden milities tegen de Russen. Zo heb je de extreemrechte partij Svoboda, die groot deel uitmaakte van de opstand. Svoboda is berucht om zijn xenofobe, homofobe en antisemitische standpunten. In 1991 werd de partij opgericht onder de naam Sociaal-Nationalistische Partij van Oekraïne.
De context is dat onder andere FvD en aanhangers al veel vaken de EU met de nazi's vergelijken en claimen dat de EU een dergelijek superstaat wil vormen en volken wil uitroeien. Dan is de vergelijking nogal ongelukkig.[...]
Je ziet werkelijk geen verschil tussen beide?!
Daar heeft FvD dan ook eindeloos over geklaagd en gezorgd dat ze sorry gezegt hebben en opgestapt zijn.[...]
Heb je de reacties van SP, GL leden in het land even gemist na de verkiezingen? De vergelijking met Hitler werd continu gemaakt met Baudet...
Dus dan moeten ze niet ineens hetzelfde gaan doen. Daarnaast waren dat lokale politici en niet partijleiding/lijsttrekker op nationale TV.
Dat is niet anders dan victim blaming. Als dat meisje geen kort rokje had aan gehad was er niets gebeurd...[...]
De schuld gaat te ver, maar ik vraag mij wel eens af wat er gebeurd zou zijn als de EU niet zo richting Oekraine zou hebben gepusht. We zullen het nooit weten...
Dat argument weer. Het westen heeft zich ook flink minder misdragen dan de sovjet unie tijdens en na de oorlog. En op geen enkele manier praat wat ze toen gedaan hebben wat ze nu doen goed.De impact van WOII was in de sovjet unie gigantisch. Ik denk dat ze graag hadden geruild toen, met het westen. WOII leeft daar veel meer dan hier.
Natuurlijk, alles is 1 groot complot. Het kan best zijn dat ze informatie achterhouden maar dat doet rusland nog veel meer en er is overduidelijk bewijs dat het toch echt uit rusland kwam. De rest is alleen een poging verwarring te creeren.[...]
Klopt en het was jammer dat de kritiek erop niet zo duidelijk naar voren kwam. Punt blijft gewoon dat het zeer aannemelijk is dat Oekraine essentiele informatie achtehoudt. De radarbeelden bijvoorbeeld...
Je kan gewoon aanvragen om ergens anders te stemmen. Moet je alleen wel van tevoren doen.[...]
Ook gestemd, de eerste meneer deed nog heel even "moeilijk" omdat beide volmachten waren ingevuld. We hadden gisteren beide ingevuld, zodat of ik of mijn vrouw voor beide konden stemmen. Leek ons handig en dat was het achteraf ook, anders moesten we vanochtend nog alles invullen en ik wilde snel naar werk. Gelukkig snapte de tweede man het wel direct, dus gestemd. Ben benieuwd!
Overigens moet er echt wel wat aan hhet stemmen veranderen. Mag het nu alleen in je eigen gemeente? Alles is hier vanaf 7:30 open, terwijl ik veel eerder naar werk wilde en vanavond pas rond 22:00 uur weer terug ben... Heel irritant, dat moet toch makkelijker kunnen?
https://www.rijksoverheid...-stemmen-bij-verkiezingen
Je bedoeld dat vrouwen eindelijk in opstand komen tegen het feit dat ze zwaar ondervertegenwoordigd zijn in de politiek? Ja, dan heb je gelijk ja.[...]
Hahaha, had een bepaalde persoon dan toch een beetje gelijk?
Ja, bizar toch dat FVD zo'n dolk in de rug steekt van de nabestaanden door een goed onderbouwd onafhankelijk onderzoek in twijfel te trekken met zn brief naar Trump. Waarom wil Baudet de twijfel zaaien, wat is zijn drijfveer in deze? Heel NL staat achter de nabestaanden, maar Baudet wil blijkbaar Rusland in bescherming nemen?jip_86 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 08:53:
Rutte begon over MH17 toch? Hij kwam er iig meerdere malen op terug.
Vervolgens nog een onzinnige opmerking dat Oekraine het luchtruim had moeten sluiten en ineens flauw Rutte de les willen lezen over de scheiding der machten, dat het aan de rechter is..

Snap best dat Rutte dat even aan een breder publiek wilde onderstrepen, dat geknuffel met Rusland is echt niet te bevatten en ronduit naïef.
Maar aan de andere kant, zowel Baudet als Putin willen dolgraag de EU slopen, beide om andere redenen welismaar, maar hierin lijken ze elkaar te vinden.
Zoals al eerder aangehaald, blijkbaar is het te lang geleden dat er oorlog heerste in Europa, dat men nu een van de hoofdredenen vergeten is WAAROM de EU is opgezet: afrekenen met nationalisme zodat er vreedzaam samengewerkt kon worden. Dat is erg goed geslaagd.
Het zijn andere tijden geworden omdat we in Europa na WOII gestructureerd zijn gaan samenwerken, eerst vooral economisch/zakelijk daarna ook steeds meer politiek. Die andere tijden zijn niet uit de lucht komen vallen. Tot en met WO2 waren om de paar decennia bijvoorbeld Frankrijk en Duitsland in oorlogen met elkaar. Door de belangen economisch-zakelijk en in het verlengde politiek in elkaars lijn te leggen is dat sindsdien niet meer gebeurd en feitelijk ondenkbaar geworden.dfrenner schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 09:28:
[...]
Het waren ook andere tijden... Ook zonder EU zouden Spanje en Nederland niet snel oorlog krijgen in deze tijden. Het oostblok is iets anders, eigenlijk een schoolvoorbeeld dat te veel verschillen uiteindelijk ergens gaat botsen.
Die andere tijden zijn niet uit de lucht komen vallen, maar zijn ontstaan door Europese samenwerking, gesteund door allerlei ontwikkelingen en innovaties. De EEG/EU zijn daarin essentieel, nog meer dan de NATO. Kritisch op de EU is nodig, er moet nog een hoop beter, maar het afbreken brengt ons in Europa in zeer groot gevaar.
Nog even los van het feit dat een Nexit Nederland internationaal juist zwakker in plaats van sterker maakt. Nu spreken we net als de andere kleinere landen (Belgie, Portugal, Denemarken e.a.) een belangrijk woordje mee en kunnen we mede het beleid bepalen. Als we als Nederland buiten de EU zouden staan dan hebben we totaal geen invloed en kunnen we om te overleven alleen maar ja-en-amen-zeggen tegen de grote machten. In feite zou een Nexit in korte tijd van Nederland een de facto Bundesrepublik maken. Net als na de Brexit - zeker een harde - de UK in de praktijk tot de 52nd state veroordeelt.
Evenmin sjiek. Ik snap de associatie wel. En ik snap ook wat Baudet wil zeggen over de drang om Rusland aan te pakken, al was ik het niet met hem eens; wij trekken niet Rusland binnen. Dat deden de anderen namen uit de historie wel. Maar leg eerst uit wat je het probleem vind en pak dan daarna een voorbeeld, als je dan toch zo graag dat soort namen wilt aanhalen. Of verwijs naar "diverse grote namen" ofzo. Maar goed, ik zal wel teveel fatsoen hebbendfrenner schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 09:28:
[...]
Heb je de reacties van SP, GL leden in het land even gemist na de verkiezingen? De vergelijking met Hitler werd continu gemaakt met Baudet...
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Wie is dan politiek aan het bedrijven als je het er drie keer bijsleept? Vervolgens zegt die Rutte ook nog dat hij namens de hele EU belde met Putin. Dat kan die helemaal niet, want hij heeft helemaal (nog) geen functie in Brussel.CyBeRSPiN schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 09:42:
[...]
Ja, bizar toch dat FVD zo'n dolk in de rug steekt van de nabestaanden door een goed onderbouwd onafhankelijk onderzoek in twijfel te trekken met zn brief naar Trump. Waarom wil Baudet de twijfel zaaien, wat is zijn drijfveer in deze? Heel NL staat achter de nabestaanden, maar Baudet wil blijkbaar Rusland in bescherming nemen?
Jawel, als premier is hij lid van de Raad van Europa.jip_86 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 09:56:
[...]
Wie is dan politiek aan het bedrijven als je het er drie keer bijsleept? Vervolgens zegt die Rutte ook nog dat hij namens de hele EU belde met Putin. Dat kan die helemaal niet, want hij heeft helemaal (nog) geen functie in Brussel.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Als ik mij de hoofdelijkste stemresultaten goed herinner hebben een VVD, CDA, SGP, SP en een aantal CU en GL afgevaardigen voor het voorstel gestemd en de SP, SGP en een aantal VVD en CDA afgevaardigden bij de tweede stemming (over amenderen) tegen gestemd.CyBeRSPiN schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 09:11:
[...]
Meen dat alle NL afgevaardigden allemaal tegen die idiote Article 11/13 voorstellen waren. Heb een keer met zo'n BoF-actie alle NL EP'ers gemaild en kreeg steeds terug dat ze het met me eens waren.
D66 iig zeker weten, Sophie in't Veld heeft zich daar altijd heel hard voor gemaakt.
offtopic:
Kan hoofdelijke stemresultaten van tweede vote niet meer terugvinden - stemgedrag die dag, votewatch (kan daar tweede stemming niet vinden), EU site over voorgestelde wetgeving bevat geen link naar stemgedrag
Kan hoofdelijke stemresultaten van tweede vote niet meer terugvinden - stemgedrag die dag, votewatch (kan daar tweede stemming niet vinden), EU site over voorgestelde wetgeving bevat geen link naar stemgedrag
Aan de manier waarop Baudet nog steeds met hand en tand verdedigd wordt is het volgens mij niet vreemd te veronderstellen dat wat Trump over zichzelf heeft gezegd ("als ik iemand neerknal stemmen ze nog op me") ook hier van toepassing is ....
En 1H2016 voorzitter van de Raad van Europa...Joris748 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 09:57:
[...]
Jawel, als premier is hij lid van de Raad van Europa.
Ik heb in ieder geval gestemd, alweer bijna 2,5 uur geleden, was een van de eersten
.
En Verhofstadt en Van Balen hebben niets op de spits gedreven, kunnen we alsjeblieft stoppen met deze mythe maar steeds weer herhalen. Als dat door iemand is gedaan dan was het door de President van Oekraïne… Je kunt steeds proberen de schuld het conflict richting EU te schuiven, alleen jammer dat het onzin is.
Waar wil je heen met zo'n vergelijking? Ik neem aan dat ik het verschil tussen hitler/napolen en de EU niet hoef uit te leggen. De EU expandeert ook niet er komen landen bij die dat willen.hoevenpe schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 07:53:
[...]
Natuurlijk is het zuigen, provoceren en het randje opzoeken, maar de constatering dat de EU/NAVO de veerkracht en vastberadenheid van Rusland onderschat heeft lijkt me valide. Waar Hitler en Napoleon respectievelijk in Stalingrad en Moskou hun waterloo vonden heeft de EU in Georgië en Oekraïne een lelijke kras opgelopen. Daar is de oostelijke expansie van de EU defacto tot staan gebracht, deze landen komen er evenals Moldavië nooit meer bij.
Verhofstadt en Van Balen hebben in Oekraïne wat mij betreft het conflict onnodig op de spits gedreven en een ernstige inschattingsfout gemaakt. Onvergelijkbaar met Hitler maar Napoleon komt toch wel in de buurt.
En Verhofstadt en Van Balen hebben niets op de spits gedreven, kunnen we alsjeblieft stoppen met deze mythe maar steeds weer herhalen. Als dat door iemand is gedaan dan was het door de President van Oekraïne… Je kunt steeds proberen de schuld het conflict richting EU te schuiven, alleen jammer dat het onzin is.
De druppel die de emmer deed overlopen?arsimo schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 09:28:
Beetje off topic maar moet het ff kwijt: wat is dat toch dat eeuwige er bij de haren trekken door Eurosceptici van
Verhofstadt en Van Balen tijdens Euromaidan in Kyiv. Dat akkevietje is totaal onbetekenend geweest, in een 1000-pagina dik boek over wat er toen gebeurd is en wat de betekenis van Euromaidan is/was zou het misschien net ergens een voetnootje krijgen. De impact van hun actie op wat er daarna daar allemaal gebeurd is is werkelijk nihil. De enige betekenis er van is dat Eurosceptici e.d. het af en toe kunnen noemen.
Het zal wel heel naief zijn om te denken dat na een eventueel lidmaatschap van Oekraine de verschillen in het land opeens voorbij zijn. Er wonen nu eenmaal hele diverse groepen daar met uitgesproken meningen die volledig botsen met de ander.
Janoekovytsj wilde het associatieverdrag tussen de Europese Unie en Oekraïne gewoon niet ondertekenen en is daardoor afgezet door groepen die op dat moment het sterkst waren in Kiev. Het was een democratisch gekozen president, welke ondemocratisch is afgezet omdat hij een verdrag niet wilde ondertekenen.
Binnen de Oekraine werd het Oost tegen West. Vanuit Kiev pro EU opstanden en vanuit het Oosten van de Oekraine pro Russische opstanden.
Ook die glazen bol is weleens kapot gebleken!Philip Ross schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 09:42:
Het is al jaren politieke chaos, de economie staat zwaar in de min en er komt weer een leiderschapscrisis aan.
Alle economen die het bestudeerd hebben geven aan dat het op de lange termijn negatieve gevolgen gaat hebben.
Ja, we kunnen de toekomst in grove lijnen best voorspellen. Doe niet alsof we het niet weten.
We komen in een cirkel, we beredeneren het beide andersom.Is het niet FvD die elke keer klaagt en Fortyun er bij haalt als zij met Hitler vergeleken worden? En dan klagen over demonisering en roepen dat die leden moeten opstappen?
Dan is het toch gek om zelf hetzelfde te gaan doen?
Als je dagelijk met Hitler wordt vergeleken en nu zelf een keer de vergelijking terugmaakt, zie ik het: wie de bal kaatst, kan hem terug verwachten.
*Knip* Dit doen we dus nietWeet je ook wat er met boreaal bedoeld word? En waarom dat woord zo beladen is?
Nee het is selectief voor of tegen partijen zijn. Juist met EU verkiezingen is Oekraine iets wat zij graag wilden.Vreemde vergelijking. Omdat er daar een paar groepen fascisten voor europa waren kunnen we hier niet de overduidelijke fascisten in onze politiek aanwijzen en benoemen?
De superstaat denk ik ook, uitroeien misschien niet, maar sceptici monddood maken wel!De context is dat onder andere FvD en aanhangers al veel vaken de EU met de nazi's vergelijken en claimen dat de EU een dergelijek superstaat wil vormen en volken wil uitroeien. Dan is de vergelijking nogal ongelukkig.
Het is een nieuwe vorm van sensuur, zie ook de linktaks.
Die is te makkelijk. De verschillen binnen Oekraine zijn te groot om het daarop af te schuiven.Dat is niet anders dan victim blaming. Als dat meisje geen kort rokje had aan gehad was er niets gebeurd...
Zeker niet, ik vind het ook niet goed van Rusland dat ze de Krim zijn binnengevallen, maar ga met Rusland in gesprek, zoals je ook met de rest van het Oostblok doet. Maar de aversie tegen Rusland is te groot bij sommige invloedrijke EU leiders.Dat argument weer. Het westen heeft zich ook flink minder misdragen dan de sovjet unie tijdens en na de oorlog. En op geen enkele manier praat wat ze toen gedaan hebben wat ze nu doen goed.
Oh dat wist ik niet, thnx! Goed voor de volgende keer!Je kan gewoon aanvragen om ergens anders te stemmen. Moet je alleen wel van tevoren doen.
https://www.rijksoverheid...-stemmen-bij-verkiezingen
Ik ben ook niet voor een Nexit, daarom zou ik TK nooit voor FvD stemmen, echter binnen de EU wil ik een groter sceptisch geluid, tegen Juncker en consorten! Ik hoop dat mijn stem daaraan bijdraagt. Overigens stemmen is gedaan, dus nu afwachten!arsimo schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 09:46:
Het zijn andere tijden geworden omdat we in Europa na WOII gestructureerd zijn gaan samenwerken, eerst vooral economisch/zakelijk daarna ook steeds meer politiek. Die andere tijden zijn niet uit de lucht komen vallen. Tot en met WO2 waren om de paar decennia bijvoorbeld Frankrijk en Duitsland in oorlogen met elkaar. Door de belangen economisch-zakelijk en in het verlengde politiek in elkaars lijn te leggen is dat sindsdien niet meer gebeurd en feitelijk ondenkbaar geworden.
Die andere tijden zijn niet uit de lucht komen vallen, maar zijn ontstaan door Europese samenwerking, gesteund door allerlei ontwikkelingen en innovaties. De EEG/EU zijn daarin essentieel, nog meer dan de NATO. Kritisch op de EU is nodig, er moet nog een hoop beter, maar het afbreken brengt ons in Europa in zeer groot gevaar.
Nog even los van het feit dat een Nexit Nederland internationaal juist zwakker in plaats van sterker maakt. Nu spreken we net als de andere kleinere landen (Belgie, Portugal, Denemarken e.a.) een belangrijk woordje mee en kunnen we mede het beleid bepalen. Als we als Nederland buiten de EU zouden staan dan hebben we totaal geen invloed en kunnen we om te overleven alleen maar ja-en-amen-zeggen tegen de grote machten. In feite zou een Nexit in korte tijd van Nederland een de facto Bundesrepublik maken. Net als na de Brexit - zeker een harde - de UK in de praktijk tot de 52nd state veroordeelt.
Hangt van je doel af...D-e-n schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 10:03:
Aan de manier waarop Baudet nog steeds met hand en tand verdedigd wordt is het volgens mij niet vreemd te veronderstellen dat wat Trump over zichzelf heeft gezegd ("als ik iemand neerknal stemmen ze nog op me") ook hier van toepassing is ....
Mijn vrouw heeft de stemwijzer gedan en daar kwam CU uit, dus heeft ze CU gestemd, ik wilde een forser tegen geluid, dus heb FvD gestemd. Beide eurosceptisch, dus wat dat betreft doel bereikt! uiteindelijk stem ik niet op Baudet of zijn uitspraken, maar op de partij, de standpunten en de EU afgevaardigde..
[ Voor 5% gewijzigd door tweakduke op 23-05-2019 22:41 ]
Ik dacht dat de we de vergelijking met de CCCP deden, zeker een memo gemist.Philip Ross schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 09:42:
De context is dat onder andere FvD en aanhangers al veel vaken de EU met de nazi's vergelijken en claimen dat de EU een dergelijek superstaat wil vormen en volken wil uitroeien. Dan is de vergelijking nogal ongelukkig.
★ What does that mean? ★
Bovendien is het weer van dat grote-schaakbord gezwets dat geheel voorbij gaat aan de wensen van de ~120 miljoen mensen die tussen Stettin en Smolensk wonen. Het is allemaal niet aan de EU of Moskou, het is aan die mensen. Een vergelijking met een militaire opmars kan enkel als je je uiterste best doet er nooit te komen, nooit met iemand van daar te spreken, of je in de lezen over wat kranten/bronnen van daar zoal schrijven.Philip Ross schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 09:42:
[...]
De context is dat onder andere FvD en aanhangers al veel vaken de EU met de nazi's vergelijken en claimen dat de EU een dergelijek superstaat wil vormen en volken wil uitroeien. Dan is de vergelijking nogal ongelukkig.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Kiezerspas aanvragen. Kan tot uiterlijk 5 dagen voor de verkiezingen (schriftelijk) of tot de dag van te voren op het gemeentehuis. Kun je overal in Nederland mee stemmen.dfrenner schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 09:28:
[ Voor 5% gewijzigd door Skyaero op 23-05-2019 10:31 ]
maar nog veel vaker blijtk die wel correct te zijn. Simpelweg alle voorspellingen wegwuiven omdat je niet 100% kan garanderen dat het zo gaat is natuurlijk onzin.dfrenner schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 10:13:
[...]
Ook die glazen bol is weleens kapot gebleken!
Dus we mogen vanaf nu Baudet wel met Hitler vergelijken? Ik zie namelijk behoorlijk wat overeenkosmten...[...]
We komen in een cirkel, we beredeneren het beide andersom.
Als je dagelijk met Hitler wordt vergeleken en nu zelf een keer de vergelijking terugmaakt, zie ik het: wie de bal kaatst, kan hem terug verwachten.
"De term boreaal Europa kan in de politiek gebruikt worden als eufemistische verwoording van de overtuiging dat Europa van oorsprong uit één enkele blanke bevolking bestond en de wens om dit zo te behouden."[...]
Een Noord-Westerse samenleving... Loop Wassenaar binnen en je weet wat boreaal een beetje inhoudt![]()
Kijk er is niets mis met andere culturen, maar als je er te veel van in de samenleving brengt, gaat het samenklonten en uiteindelijk tegen je werken.
Ofwel, onze cultuur is beter, dit land is vna ons en de rest mag stikken.
Grappig dat je het zo ziet. Maar als je verder kijkt zie je toch echt dat armoede de grooste gemende deler heeft met criminaliteit en niet cultuur of afkomst. Die komen alleen zo hoog omdat er veel meer armoede is onder die groepen door onder andere discriminatie in het verleden.Er zijn nu ook bepaalde bevolkingsgroepen die best veel problemen veroorzaken en zich aggressief tegen Nederlanders opstellen. Je zag het al in mindere mate met Surinamers, die soms iets tegen NL hebben. (Nederlanders bakra noemen). Het is gewoon puur racisme de andere kant op. Met groepen als Marokkanen en Turken zie je het nog erger. Kijk we kunnen hier allemaal doen alsof er geen probleem is en zo lang we voldoende geld hebben om buiten bepaalde wijken te kunnen wonen merken we er weinig van. Maar er zijn ook mensen die daar wel midden in wonen.
Ik heb geen idee wat je hier mee wil zeggen.[...]
Nee het is selectief voor of tegen partijen zijn. Juist met EU verkiezingen is Oekraine iets wat zij graag wilden.
FvD denkt wel dat het "blanke ras vervangen meot worden" volgens de EU. Het is een typische complottheorie.[...]
De superstaat denk ik ook, uitroeien misschien niet, maar sceptici monddood maken wel!
Noem mij 1 verschil in Oekraine dat het goed maakt dat een ander land zomaar binnen valt en stukken inneemt?[...]
Die is te makkelijk. De verschillen binnen Oekraine zijn te groot om het daarop af te schuiven.
Want dat is wat er gebeurde en je nu goed probeert te praten he.
"ik vind het niet goed maar" die kennen we ja. je vind het dus stiekem wel goed, of er zijn wel redenen om het goed te vinden, maar durft dat niet hardop te zeggen.[...]
Zeker niet, ik vind het ook niet goed van Rusland dat ze de Krim zijn binnengevallen, maar ga met Rusland in gesprek, zoals je ook met de rest van het Oostblok doet. Maar de aversie tegen Rusland is te groot bij sommige invloedrijke EU leiders.
Die aversie tegen rusland is er omdat rusland zich misdraagt. Niet meer en niet minder dan dat.
De reden dat FvD en dat soort partijen VOOR rusland zijn is omdat ze daardoor betaald worden. FvD heeft heel nauwe banden met rusland.
Het is niet sceptisch, het is anti. Dat is een enorm verschil. Sceptisch zijn mag altijd maar blind leugens verspreiden in opdracht van onder andere rusland is niet iets waar ik ooit achter zou kunnen staan.[...]
Ik ben ook niet voor een Nexit, daarom zou ik TK nooit voor FvD stemmen, echter binnen de EU wil ik een groter sceptisch geluid, tegen Juncker en consorten! Ik hoop dat mijn stem daaraan bijdraagt. Overigens stemmen is gedaan, dus nu afwachten!
Ofwel, je negeert alle leugens, racisme en corruptie binnen die partij omdat je graag een anti-EU partij wil steunen die niets anders gaat doen dan hervormingen van de EU tegenhouden waardoor er helemaal neit sgaat veranderen. Oh ja, en natuurlijk wel nog meer lobby gaat verzorgen en een nog grotere stem aan de bedrijven gaat geven.[...]
Hangt van je doel af...
Mijn vrouw heeft de stemwijzer gedan en daar kwam CU uit, dus heeft ze CU gestemd, ik wilde een forser tegen geluid, dus heb FvD gestemd. Beide eurosceptisch, dus wat dat betreft doel bereikt! uiteindelijk stem ik niet op Baudet of zijn uitspraken, maar op de partij, de standpunten en de EU afgevaardigde..
Niemand die dit beweert of beweerde. Het land is (of beter: was) ruwweg in twee even grote kampen verdeeld.dfrenner schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 10:13:
[...]
Het zal wel heel naief zijn om te denken dat na een eventueel lidmaatschap van Oekraine de verschillen in het land opeens voorbij zijn. Er wonen nu eenmaal hele diverse groepen daar met uitgesproken meningen die volledig botsen met de ander.
Het lag wel even een stuk genuanceerder en een stuk minder simplistisch dan jij stelt. Hij wilde het verdrag niet tekenen maar ging daarmee tegen de meerderheid van zijn parlement in. De massaprotesten volgden en de druk werd daarmee opgevoerd om toch te tekenen. Onder die druk bezweek Janoekovitsj, hij schond op meerdere punten zijn mandaat (o.a. door op de demonstanten dodelijk te laten schieten, de zgn "100 helden" ) en is toen met zijn staart tussen zijn benen naar Rusland gevlucht. Pas daarna is door een ongewijzigd parlement een afzetprocedure gestart. Niets ondemokratisch aan.Janoekovytsj wilde het associatieverdrag tussen de Europese Unie en Oekraïne gewoon niet ondertekenen en is daardoor afgezet door groepen die op dat moment het sterkst waren in Kiev. Het was een democratisch gekozen president, welke ondemocratisch is afgezet omdat hij een verdrag niet wilde ondertekenen.
Ook dit is een enorme oversimplificatie. Ik zou zeggen, lees je nog een goed in als het onderwerp je echt interesseert.Binnen de Oekraine werd het Oost tegen West. Vanuit Kiev pro EU opstanden en vanuit het Oosten van de Oekraine pro Russische opstanden.
NB: toevallig ben ik sinds 2001 zeer in Oekraine geinteresseerd, heb er bij elkaar opgeteld sindsdien meer dan een jaar doorgebracht, ben zowel in Kiev, Odessa, de Krim, Donetsk en vele andere plaatsten diverse malen geweest, twee presidenten (kort), vier ministers en diverse parlementsleden, Oekraiense ambassadeurs en andere politiek-maatschappelijk betrokkenen persoonlijk gesproken, elektronisch mee gecommuniceerd en incidenteel mee samengewerkt. Van diverse politiek pluimage. Ik wil hier geen autoriteit of wijsheid-in-pacht aan ontlenen maar wel aangeven dat ik over dit onderwerp niet zo maar wat roep.
Je wilt in de EU blijven, maar bent niet gelukkig met de EU in de huidige vorm. Dus stem je op een partij die de EU van binnenuit wil uithollen. Ik volg je nietdfrenner schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 10:13:
[...]
De druppel die de emmer deed overlopen?
Janoekovytsj wilde het associatieverdrag tussen de Europese Unie en Oekraïne gewoon niet ondertekenen en is daardoor afgezet door groepen die op dat moment het sterkst waren in Kiev. Het was een democratisch gekozen president, welke ondemocratisch is afgezet omdat hij een verdrag niet wilde ondertekenen.
Binnen de Oekraine werd het Oost tegen West. Vanuit Kiev pro EU opstanden en vanuit het Oosten van de Oekraine pro Russische opstanden.
[...]
Ook die glazen bol is weleens kapot gebleken!
[...]
We komen in een cirkel, we beredeneren het beide andersom.
[...]
Een Noord-Westerse samenleving... Loop Wassenaar binnen en je weet wat boreaal een beetje inhoudt![]()
Kijk er is niets mis met andere culturen, maar als je er te veel van in de samenleving brengt, gaat het samenklonten en uiteindelijk tegen je werken.
Er zijn nu ook bepaalde bevolkingsgroepen die best veel problemen veroorzaken en zich aggressief tegen Nederlanders opstellen. Je zag het al in mindere mate met Surinamers, die soms iets tegen NL hebben. (Nederlanders bakra noemen). Het is gewoon puur racisme de andere kant op. Met groepen als Marokkanen en Turken zie je het nog erger. Kijk we kunnen hier allemaal doen alsof er geen probleem is en zo lang we voldoende geld hebben om buiten bepaalde wijken te kunnen wonen merken we er weinig van. Maar er zijn ook mensen die daar wel midden in wonen.
[...]
Nee het is selectief voor of tegen partijen zijn. Juist met EU verkiezingen is Oekraine iets wat zij graag wilden.
[...]
De superstaat denk ik ook, uitroeien misschien niet, maar sceptici monddood maken wel!
[...]
Die is te makkelijk. De verschillen binnen Oekraine zijn te groot om het daarop af te schuiven.
[...]
Zeker niet, ik vind het ook niet goed van Rusland dat ze de Krim zijn binnengevallen, maar ga met Rusland in gesprek, zoals je ook met de rest van het Oostblok doet. Maar de aversie tegen Rusland is te groot bij sommige invloedrijke EU leiders.
[...]
Oh dat wist ik niet, thnx! Goed voor de volgende keer!
[...]
Ik ben ook niet voor een Nexit, daarom zou ik TK nooit voor FvD stemmen, echter binnen de EU wil ik een groter sceptisch geluid, tegen Juncker en consorten! Ik hoop dat mijn stem daaraan bijdraagt. Overigens stemmen is gedaan, dus nu afwachten!
[...]
Hangt van je doel af...
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Nou noem je ook net de 2 grootste aanfluitingen van de democratie in Nederland... Maar ook bij die verkiezingen stonden er rijen hoor (waar ik stemde, stadhuis, tenminste wel). Ligt er ook sterk aan naar welk stembureau je gaat. Op stations staan rond forensentijd altijd rijen. Op basisscholen zijn er veel ouders die bij het brengen/halen van de kinderen stemmen.Skyaero schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 08:57:
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Daarnaast is het natuurlijk heel mooi weer vandaag, dat helpt de opkomst ook altijd.Oekiejoekie schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 11:13:
[...]
Nou noem je ook net de 2 grootste aanfluitingen van de democratie in Nederland... Maar ook bij die verkiezingen stonden er rijen hoor (waar ik stemde, stadhuis, tenminste wel). Ligt er ook sterk aan naar welk stembureau je gaat. Op stations staan rond forensentijd altijd rijen. Op basisscholen zijn er veel ouders die bij het brengen/halen van de kinderen stemmen.
Maar de politie van Utrecht heeft gelukkig ook geen vetorecht als aanklager. Nou snap ik wel dat de trias politica niet grensoverschrijdend altijd perfect in stand kan worden gehouden, maar dit was de reden dat Baudet die motie niet tekende. Overdreven? Misschien. Maar niet zo ongefundeerd als hier werd gesteldIJzerlijm schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 06:34:
[...]
Wat een onzin argument. De politie van Utrecht zou je dan ook als verdachte moeten behandelen in de aanslag van vorige maand. Het is hun gebied en ze hebben ook vuurwapens.
De rest van zijn uitspraken er over zijn wel zo ongefundeerd. Hij blijft maar hameren op dat het mogelijk toch oekraine was en niet rusland dat schuldig is enz.nino_070 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 12:33:
[...]
Maar de politie van Utrecht heeft gelukkig ook geen vetorecht als aanklager. Nou snap ik wel dat de trias politica niet grensoverschrijdend altijd perfect in stand kan worden gehouden, maar dit was de reden dat Baudet die motie niet tekende. Overdreven? Misschien. Maar niet zo ongefundeerd als hier werd gesteld
Koppel dat aan zijn innige contacten met het kremlin en je snapt waarom mensen er zo fel op reageren.
Wellicht kan het wat minder over Baudet gaan en wat meer over de partijen of daadwerkelijk kiesbare kandidaten. Het debat gisteren om 20:30 was interessanter voor vandaag.
Je weet dat die veto gaat om het al dan niet publiek maken van onderzoeksmateriaal en niet over beslissingen over vervolging ?nino_070 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 12:33:
[...]
Maar de politie van Utrecht heeft gelukkig ook geen vetorecht als aanklager. Nou snap ik wel dat de trias politica niet grensoverschrijdend altijd perfect in stand kan worden gehouden, maar dit was de reden dat Baudet die motie niet tekende. Overdreven? Misschien. Maar niet zo ongefundeerd als hier werd gesteld
And to think they once said that computers would take away jobs.
Ik stem altijd op een plaatsgenoot of iemand die dezelfde voornaam of achternaam heeft. Wat is daar mis mee?Piet_Piraat7 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 09:25:
De dames hier op kantoor zijn vooral heel trots dat ze met z'n allen op een vrouw hebben gestemddat doet er blijkbaar een stuk meer toe dan waar de partij nou voor staat.
Ja, en het zou toch bizar zijn als de politie van Utrecht, of nog specifieker de burgemeester van Utrecht, mocht besluiten om bewijsmateriaal van de aanslag aldaar achter te houden?IJzerlijm schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:08:
[...]
Je weet dat die veto gaat om het al dan niet publiek maken van onderzoeksmateriaal en niet over beslissingen over vervolging ?
Maar internationaal wordt dit blijkbaar normaal gevonden.
Verwijderd
Als je niet normaal wil participeren, dan participeer je maar niet.
[ Voor 96% gewijzigd door DaniëlWW2 op 23-05-2019 15:06 ]
Er is een verschil tussen achter houden en publiek maken.nino_070 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:31:
[...]
Ja, en het zou toch bizar zijn als de politie van Utrecht, of nog specifieker de burgemeester van Utrecht, mocht besluiten om bewijsmateriaal van de aanslag aldaar achter te houden?
Maar internationaal wordt dit blijkbaar normaal gevonden.
De politie maakt ook niet alle bewijs publiek hier in nederland.
@dfrenner Als je dit betoog nu zo leest, vind je dan niet dat je achteraf eigenlijk totaal geen goede argumenten had en argumenten ter plekke verzint om je al bestaande standpunten te verdedigen? Volgens mij ben je fan van Baudet en vervolgens ga je de gebeurtenissen in Oekraine zo verdraaien dat je voor jezelf goed kan praten wat Baudet t.a.v Rusland/MH17/Oekraine allemaal aan het verkondigen is. Dat snap ik heel goed, als een kerngeloof (Baudet is goed) van iemand wordt aangevallen schiet deze zwaar in de verdediging om die cognitieve dissonantie maar te kunnen ontwijken, maar volgens mij moet je je echt goed afvragen of dit de manier van redeneren is waarop je je overtuigingen wil baseren.arsimo schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 10:32:
[...]
Niemand die dit beweert of beweerde. Het land is (of beter: was) ruwweg in twee even grote kampen verdeeld.
[...]
Het lag wel even een stuk genuanceerder en een stuk minder simplistisch dan jij stelt. Hij wilde het verdrag niet tekenen maar ging daarmee tegen de meerderheid van zijn parlement in. De massaprotesten volgden en de druk werd daarmee opgevoerd om toch te tekenen. Onder die druk bezweek Janoekovitsj, hij schond op meerdere punten zijn mandaat (o.a. door op de demonstanten dodelijk te laten schieten, de zgn "100 helden" ) en is toen met zijn staart tussen zijn benen naar Rusland gevlucht. Pas daarna is door een ongewijzigd parlement een afzetprocedure gestart. Niets ondemokratisch aan.
[...]
Ook dit is een enorme oversimplificatie. Ik zou zeggen, lees je nog een goed in als het onderwerp je echt interesseert.
NB: toevallig ben ik sinds 2001 zeer in Oekraine geinteresseerd, heb er bij elkaar opgeteld sindsdien meer dan een jaar doorgebracht, ben zowel in Kiev, Odessa, de Krim, Donetsk en vele andere plaatsten diverse malen geweest, twee presidenten (kort), vier ministers en diverse parlementsleden, Oekraiense ambassadeurs en andere politiek-maatschappelijk betrokkenen persoonlijk gesproken, elektronisch mee gecommuniceerd en incidenteel mee samengewerkt. Van diverse politiek pluimage. Ik wil hier geen autoriteit of wijsheid-in-pacht aan ontlenen maar wel aangeven dat ik over dit onderwerp niet zo maar wat roep.
Dat is logisch natuurlijk maar als ik de reacties van sommigen hier zo lees dan houden ze het ook achter voor het JIT?Philip Ross schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:42:
[...]
Er is een verschil tussen achter houden en publiek maken.
De politie maakt ook niet alle bewijs publiek hier in nederland.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Als dat zo is dan is dat wel vreemd ja. Maar dan verwacht ik wel enig bewijs van dat dit zo is.gws24 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:45:
[...]
Dat is logisch natuurlijk maar als ik de reacties van sommigen hier zo lees dan houden ze het ook achter voor het JIT?
De narrative die Rusland pusht en Baudet napraat is dat ontbreken van bewijs juist het bewijs is.Philip Ross schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:46:
[...]
Als dat zo is dan is dat wel vreemd ja. Maar dan verwacht ik wel enig bewijs van dat dit zo is.
Even lopen grasduinen en dan kom ik bv hier uit: https://www.ad.nl/buitenl...ne-en-nederland~ade06009/. Er zijn dus geen primaire radarbeelden van de oekraine maar wel secundaire. Reden die gegeven word is onderhoud, tegelijk, aan de radarstations. Lijkt me op zijn zachts gezegd niet erg handig om dat tegelijk te doen.Philip Ross schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:46:
[...]
Als dat zo is dan is dat wel vreemd ja. Maar dan verwacht ik wel enig bewijs van dat dit zo is.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Is het gek om als dertiger op 50plus te stemmen? Die komen telkens bij mij naar boven in de stemwijzers, vond die man gister ook goed in debat.
[ Voor 6% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 23-05-2019 14:05 ]
Ah, het bekende Argumentum Ad Rumsfeldus: the absence of the evidence is not the evidence of the absenceIJzerlijm schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:58:
De narrative die Rusland pusht en Baudet napraat is dat ontbreken van bewijs juist het bewijs is.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
natuurlijk is het niet handig. Maar het is niet iets dat rusland vrij pleit wat sommigen hier wel willen doen voorkomen.gws24 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:58:
[...]
Even lopen grasduinen en dan kom ik bv hier uit: https://www.ad.nl/buitenl...ne-en-nederland~ade06009/. Er zijn dus geen primaire radarbeelden van de oekraine maar wel secundaire. Reden die gegeven word is onderhoud, tegelijk, aan de radarstations. Lijkt me op zijn zachts gezegd niet erg handig om dat tegelijk te doen.
Als je ooit nog een pensioen wil, een klimaat waarin je kan overleven en geen enorme staatsschuld wel ja.Piet_Piraat7 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:04:
Is het gek om als dertiger op 50plus te stemmen? Die komen telkens bij mij naar boven in de stemwijzers, vond die man gister ook goed in debat.
Als je denkt over <20 jaar dood te zijn en nog even alles op wil brassen kan je er prima op stemmen.
Zoek eens op Opoelisme. Onze razende reporter Lubach heeft er nog eens een stukje over gedaan. Zelf weten natuurlijk, maar heel overtuigend komt het op mij allemaal niet over. Of je nu ouder bent dan 50 of niet.Piet_Piraat7 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:04:
Ik hoor trouwens van veel mensen dat er 50+ bij ze uit de stemwijzer kwam. Mogelijk hebben ze het systeem een beetje naar hun hand weten te zetten....
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
@Helixes nooit van gehoord, ga ik eens doen
andere stemwijzer komt CDA weer bovenaan uit. Ik kan bijna net zo goed een randomizer gebruiken als resultaten volgens mij, erg sterk afhankelijk van de stemwijzer zelf.
Ja, dat is het zeker. Het is al bijzonder om op een partij te stemmen die pro een bepaalde groep Nederlanders is en dus niet het gemeenschappelijk belang nastreeft en dus tegen de Nederlanders die niet binnen die groep vallen, maar het is nog bijzonderder om als kalkoen voor kerstmis te stemmen.Piet_Piraat7 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:04:
Het is sowieso niet handig om je stem teveel door stemwijzers te laten beïnvloeden. Voor zover de antwoorden op de stellingen al overeenkomen met het stemgedrag en de ideologie van een partij is het veel belangrijker om te begrijpen uit welke idealen de keuzes van een partij komen, omdat het land besturen van het land niet samen te vatten is in 20 stellingen. Al is het maar bijv. omdat partijen compromissen moeten sluiten en als je een beetje doordenkt je wel kan raden welke populaire standpunten slechts als wisselgeld worden gebruikt als ze er al iets mee zullen doen.
[ Voor 10% gewijzigd door ph4ge op 23-05-2019 14:18 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Misschien juist zeer logisch dat er geen primaire radarbeelden zijn in een conflictsituatie.gws24 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:58:
[...]
Even lopen grasduinen en dan kom ik bv hier uit: https://www.ad.nl/buitenl...ne-en-nederland~ade06009/. Er zijn dus geen primaire radarbeelden van de oekraine maar wel secundaire. Reden die gegeven word is onderhoud, tegelijk, aan de radarstations. Lijkt me op zijn zachts gezegd niet erg handig om dat tegelijk te doen.
Secundaire radar is gebruikelijk in luchtverkeer. Primaire radar ook maar is dual use: ook voor militaire toepassingen. Deze kan je in een conflictsituatie relatief makkelijk aanvallen (Anti-radiation rakketten volgen de golf). Tactisch heel logisch dat je deze niet continu aan hebt staan.
De inconsistente russische "radarbeelden" zijn volgens het narrative van primaire radar die in Rusland staat en dus niet aangevallen kan worden. Sterker nog: Deze gebruik je om een reactie uit te lokken.
offtopic:
Keer dit trouwens ook om: Een Buk installatie (a) zonder radar installatie die (b) niet continu zijn eigen radar gebruikt loopt echt extreem veel risico om een verkeerd doel te raken
Keer dit trouwens ook om: Een Buk installatie (a) zonder radar installatie die (b) niet continu zijn eigen radar gebruikt loopt echt extreem veel risico om een verkeerd doel te raken
De stemwijzer is dit keer, mijn inziens, erg slecht.Piet_Piraat7 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:16:
@Helixes nooit van gehoord, ga ik eens doenandere stemwijzer komt CDA weer bovenaan uit. Ik kan bijna net zo goed een randomizer gebruiken als resultaten volgens mij, erg sterk afhankelijk van de stemwijzer zelf.
Lees achteraf de toelichting van alle partijen om te zien welke partijen daadwerkelijk met jouw mening overeen komen, want het "eens" en "oneens" hebben ze nogal creatief gebruikt.
Voorbeeld;

Zowel "eens" als "oneens" en "geen van beide" zijn gebruikt voor dezelfde mening; alleen toetreding onder voorwaarden.
Ook bij de vraag over zomertijd en enkele anderen is dat aan de hand.
Idealiter kijk je ook nog of wat een partij zegt ook is wat een partij werkelijk doet, want er zitten wat je noemt ook wat populistische antwoorden tussen. Zo ben ik het eens met veel wat de VVD zegt (en bijv wat Rutte in het debat met Baudet zei), maar heb ik dat in de voorgaande regeerperiodes niet terug zien komen. Tekentafelbeleid, noemde hij dat zelf.
[ Voor 28% gewijzigd door frickY op 23-05-2019 14:26 ]
De letters van de partijnamen zouden wel wat groter mogen op de stembiljetten.
Of een leesbril.
Of een leesbril.
★ What does that mean? ★
Ja viel mij ook op. Bij twee stemwijzers staat de ene top 3 niet eens in de top 5 van de ander.frickY schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:20:
[...]
De stemwijzer is dit keer, mijn inziens, erg slecht.
Kijk vooral bij welke groep in het EP jouw partij zich heeft aangesloten, dat zegt veel meer over de te verwachten koers dan een stemwijzer.Piet_Piraat7 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:31:
Ja viel mij ook op. Bij twee stemwijzers staat de ene top 3 niet eens in de top 5 van de ander.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Groenlinks is van die 3 letterlijk de enige die het correct heeft gelabeld.frickY schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:20:
[...]
Voorbeeld;
[Afbeelding]
Zowel "eens" als "oneens" en "geen van beide" zijn gebruikt voor dezelfde mening; alleen toetreding onder voorwaarden.
Ook bij de vraag over zomertijd en enkele anderen is dat aan de hand.
VVD en CDA proberen letterlijk meer mensen weg te snoepen die minder EU willen.
Doe ook niet de stemwijzer (op basis van beloftes), maar iets op basis van stemgedrag (daden):
https://www.volkskrant.nl...er-europese-verkiezingen/
https://yourvotematters.eu/en/quiz/start
https://www.volkskrant.nl...er-europese-verkiezingen/
https://yourvotematters.eu/en/quiz/start
Nee, dat is heel wat anders. Leuk geprobeerd.unclero schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:05:
[...]
Ah, het bekende Argumentum Ad Rumsfeldus: the absence of the evidence is not the evidence of the absence
(Bij Rumsfeld gaat het om bewijs van ontwapening, niet om bewijs van een mogelijke gebeurtenis)
religieuze willen wel eens die zin gebruiken ter verdediging van het bestaan van god. Alleen zijn proberen het dan zo ver door te trekken dat een afwezigheid van bewijs bewijs opzicht gaat zijn. Wat totaal idioot is natuurlijk.IJzerlijm schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:51:
[...]
Nee, dat is heel wat anders. Leuk geprobeerd.
(Bij Rumsfeld gaat het om bewijs van ontwapening, niet om bewijs van een mogelijke gebeurtenis)
Daarnaast is het nogal vreemd om van het meest voor de hand liggende te gaan in een zaak als dit. Het lijkt mij toch wenselijker om dingen uit te sluiten.IJzerlijm schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:51:
[...]
Nee, dat is heel wat anders. Leuk geprobeerd.
Overigens, wat mij wel aan het denken heeft gezet is het gevoel dat ik heb dat er enorme angstpolitiek wordt bedreven vanuit Rutte. Ik moet overal bang voor zijn, de russen, de EU, banken, brexit, thierry baudet etc. etc.
Ik vond het eigenlijk best wel gelijk opgaan over het hele debat tussen hun gisteren, maar ik denk dat de hele tijd angst zaaien je niet veel gaat opleveren. Kreeg totaal niet een gevoel van positiviteit.
Thierry noemde dit zelf ook al even, maar ik ben het wel met hem eens op dit punt.
Denk sowieso niet dat je deze keuze voor andere mensen kan maken, ik zie het een beetje als net rondkomen in een huis wat eigenlijk te duur voor je is. Je hebt misschien wel een groot huis, maar wel een hoop stress om rond te kunnen komen.
Je kan ook kiezen om wat kleiner of minder luxe te gaan wonen en minder stress te ervaren, deze keuze is aan jou.
Nog een ander dingetje, misschien kan iemand mij dit uitleggen, maar waarom zou Nederland als export land problemen krijgen? Hebben de consumenten deze producten ineens niet meer nodig ofzo? Vallen er ineens bloembollen uit de lucht in andere landen?
Waarom zouden andere landen dan geen fijn verdrag willen sluiten met Nederland, daar hebben ze dan zelf toch baat bij?
Ik zou zeggen lees het brexit topic maar door. Komt er gewoon op neer dat je als eu met veel meer inwoners betere voorwaarden kan afdwingen dan als klein land. Er is een reden dat Engeland nog bijna geen handelsverdragen heeft afgsloten.Lodo schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 15:28:
[...]
Nog een ander dingetje, misschien kan iemand mij dit uitleggen, maar waarom zou Nederland als export land problemen krijgen? Hebben de consumenten deze producten ineens niet meer nodig ofzo? Vallen er ineens bloembollen uit de lucht in andere landen?
Waarom zouden andere landen dan geen fijn verdrag willen sluiten met Nederland, daar hebben ze dan zelf toch baat bij?
zie bv https://www.theguardian.c...in-own-trade-deals-mirage
enMembership of a community of nations, negotiating with one voice, brings much more clout to the negotiating table than when acting on behalf of a single medium-sized country. When negotiating on behalf of 500 million people, if the EU says no it is no, and if it says yes, the yes brings access to the world’s biggest market, and to the non-EU countries concerned.
en bv deze: https://edition.cnn.com/2...de-deal-brexit/index.htmlThe most difficult obstacle will be achieving access, via an FTA, to the US market. UK negotiating power will be limited, and the key UK interest – opening up the US financial market and those for other services – has always been strongly resisted by the US.
American demands are also extreme. A list just published by Washington makes this abundantly clear, and is highly recommended reading for concerned citizens. Some of the jargon is only intelligible to “experts” but most objectives are transparently, sometimes touchingly, self-centred and blatantly focused on “take”, explicitly rejecting any “give”.
[ Voor 86% gewijzigd door gws24 op 23-05-2019 15:52 ]
EU citizens in UK complain of being denied right to vote
Gaat geloof ik niet helemaal goed daar aan de overkant.
A nationwide picture is emerging of EU citizens in the UK being denied their democratic right to vote in the European parliament elections because of administrative errors by local councils.
Reports are coming in from across the country of EU nationals turning up at polling booths and finding their names crossed out and being told by officials they are not eligible to vote.
"oeps"Skyaero schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 15:39:
EU citizens in UK complain of being denied right to vote
[...]
Sinds de grenzen binnen de EU open zijn gegaan heeft Nederland als mini landje super veel baat gehad bij de mogelijkheid om goederen en mensen te distribueren naar de rest van de EU. Er komt elk jaar een ongelovelijke hoeveelheid van beide - mensen en goederen - binnen op de verschillende (lucht)havens. Daar verdienen we met z'n allen elke keer weer wat aan.Lodo schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 15:28:
[...]
Stel je voor, je landt op Schiphol en bent onderweg naar een andere bestemming in de EU en je moet dan eerst je koffers ophalen en opnieuw door de EU-security voor je de EU in mag. Je moet een visum hebben om NL in te mogen en daarna weer eentje om de EU in te mogen.
Je goederen worden in Rotterdam gecontroleerd, op een boot gezet, naar de grens met Duitsland of Belgie gevaren, uitgeladen, opnieuw gecontroleerd.
Ja, tuurlijk kun je hierover proberen afspraken te maken en er zoveel mogelijk voor zorgen dat dit goed blijft lopen - maar waarom zou de EU dit doen? Duitsland ziet dat vliegverkeer liever direct naar Frankfurt komen, de Belgen dat vrachtverkeer direct naar Antwerpen. Das allemaal EU-belang. Net als dat Schiphol en Rotterdam dat nu ook zijn. Je bent als NL gewoon concurrent als je uit de EU stapt. Wellicht vind je het prima dat er alleen nog lokaal vliegverkeer op Schiphol komt en alleen vrachtschepen voor eigen consumptie in Rotterdam, maar aangezien we het huidige niveau van welvaart wel prettig vinden en dat voor een substantieel deel aan dit soort diensten hangen is dat wel een uitdaging. En dan hebben we het nog niet over alle andere producten en diensten die we in EU verband leveren.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Omdat de harde waarheid is, dat Nederland een klein landje is dat vrij weinig voorstelt internationaal. We zijn een doorvoerland en extreem afhankelijk vanLodo schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 15:28:
[...]
Daarnaast is het nogal vreemd om van het meest voor de hand liggende te gaan in een zaak als dit. Het lijkt mij toch wenselijker om dingen uit te sluiten.
Overigens, wat mij wel aan het denken heeft gezet is het gevoel dat ik heb dat er enorme angstpolitiek wordt bedreven vanuit Rutte. Ik moet overal bang voor zijn, de russen, de EU, banken, brexit, thierry baudet etc. etc.
Wij willen exporteren dat betekent dat Nederland van andere landen zal vragen hun invoer tarieven te verlagen. De vraag is wat kunnen wij daar tegenover zetten, wat kunnen wij aan India bieden. India heeft voor Nederland 1.3 miljard potentiële klanten, Nederland voor India 17 miljoen. In zo'n onderhandeling sta je gewoon niet sterk. Koop je één computer bij Dell valt er weinig te onderhandelen, bestel je er 1000 dan wordt er een stuk meer mogelijk.Nog een ander dingetje, misschien kan iemand mij dit uitleggen, maar waarom zou Nederland als export land problemen krijgen? Hebben de consumenten deze producten ineens niet meer nodig ofzo? Vallen er ineens bloembollen uit de lucht in andere landen?
Ja, dat komt dus gewoon neer op regeren door angst en daar geloof ik niet in.NiGeLaToR schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 15:43:
[...]
Sinds de grenzen binnen de EU open zijn gegaan heeft Nederland als mini landje super veel baat gehad bij de mogelijkheid om goederen en mensen te distribueren naar de rest van de EU. Er komt elk jaar een ongelovelijke hoeveelheid van beide - mensen en goederen - binnen op de verschillende (lucht)havens. Daar verdienen we met z'n allen elke keer weer wat aan.
Stel je voor, je landt op Schiphol en bent onderweg naar een andere bestemming in de EU en je moet dan eerst je koffers ophalen en opnieuw door de EU-security voor je de EU in mag. Je moet een visum hebben om NL in te mogen en daarna weer eentje om de EU in te mogen.
Je goederen worden in Rotterdam gecontroleerd, op een boot gezet, naar de grens met Duitsland of Belgie gevaren, uitgeladen, opnieuw gecontroleerd.
Ja, tuurlijk kun je hierover proberen afspraken te maken en er zoveel mogelijk voor zorgen dat dit goed blijft lopen - maar waarom zou de EU dit doen? Duitsland ziet dat vliegverkeer liever direct naar Frankfurt komen, de Belgen dat vrachtverkeer direct naar Antwerpen. Das allemaal EU-belang. Net als dat Schiphol en Rotterdam dat nu ook zijn. Je bent als NL gewoon concurrent als je uit de EU stapt. Wellicht vind je het prima dat er alleen nog lokaal vliegverkeer op Schiphol komt en alleen vrachtschepen voor eigen consumptie in Rotterdam, maar aangezien we het huidige niveau van welvaart wel prettig vinden en dat voor een substantieel deel aan dit soort diensten hangen is dat wel een uitdaging. En dan hebben we het nog niet over alle andere producten en diensten die we in EU verband leveren.
Als ik tegen mijn glazenwasser zeg, joh weet je wat, laat maar zitten, ik doe het zelf wel en hij zegt dan, nou prima, maar er is wel een kans dat je ruiten er volgende week er uit liggen dan kan die lekker tieves genieten. Ik doe daar niet aan mee. Dat is je reinste afpersing.
Ik geloof in samen geld verdienen, maar ik ga mij niet laten bedreigen. Ik vind welvaart fijn, maar ik vind vrijheid en een eigenrichting kunnen bepalen in het leven nog veel fijner.
Je kan denk ik beter door de zure appel heen bijten, dan ben je af van die transferunie naar het zuiden, dan eindeloos aan te blijven modderen.
Waar moet ik dan bang voor zijn? Nog 10 jaar crisis? Wat gaat er dan gebeuren? Het was al crisis toen ik van de middelbare school kwam en ik heb niet gemerkt dat het veel beter gaat.
Ik vind het maar kletspraat allemaal.
De EU vergelijken met een glazenwasser is dan ook niet helemaal juist... Het is meer dat je je vliegtuig instapt, de piloot vraagt te vertrekken want 'dat kan ik zelf wel joh'.Lodo schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 15:55:
[...]
Ja, dat komt dus gewoon neer op regeren door angst en daar geloof ik niet in.
Als ik tegen mijn glazenwasser zeg, joh weet je wat, laat maar zitten, ik doe het zelf wel en hij zegt dan, nou prima, maar er is wel een kans dat je ruiten er volgende week er uit liggen dan kan die lekker tieves genieten. Ik doe daar niet aan mee. Dat is je reinste afpersing.
Misschien wel. Waarschijnlijk niet. Kijken eens naar niet EU landen (evt wel in Europa) voor vergelijking. Daar gaat het of een stuk minder lekker mee, of ze volgen toch wel zo'n beetje de EU-regels omdat die gewoon best wel een goed idee zijn.
Ummm dat heet de realiteit. Je kan oogkleppen opdoen natuurlijk en hopen dat het allemaal wel mee zal vallen wanneer er een Nexit komt, dat kan natuurlijkLodo schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 15:55:
[...]
Ik geloof in samen geld verdienen, maar ik ga mij niet laten bedreigen. Ik vind welvaart fijn, maar ik vind vrijheid en een eigenrichting kunnen bepalen in het leven nog veel fijner.
Je kan denk ik beter door de zure appel heen bijten, dan ben je af van die transferunie naar het zuiden, dan eindeloos aan te blijven modderen.
Waar moet ik dan bang voor zijn? Nog 10 jaar crisis? Wat gaat er dan gebeuren? Het was al crisis toen ik van de middelbare school kwam en ik heb niet gemerkt dat het veel beter gaat.
Ik vind het maar kletspraat allemaal.

Maar tegen iemand die ergens in gelooft werken argumenten en feiten dan ook niet. Dat is precies het populistische principe: spreek mensen aan op hun onderbuik in plaats van hun hersens. Het gaat dan niet meer om wat waar is, maar om wat mensen willen wat waar is.Lodo schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 15:55:
[...]
Als je een afspraak maakt met je familie dat je geld leent en het over een jaar terug betaalt en je betaalt het niet terug en vervolgens wil je familie je geen geld meer uitlenen is het dan ook afpersing? Je voorbeeld is namelijk niet erg relevant imho: we zijn nu een soort EU-familie die elkaar dingen gunt. Waarom is het dan in ene afpersing als jij eenzijdig de relatie opzegt? Die gedachtenkronkel kan ik echt niet volgen. De Britten ontdekken ook dat dit niet zo werkt als dat ze in de Brexit campagne zijn opgehitst met glasharde leugens. Logica, meer is het niet.Als ik tegen mijn glazenwasser zeg, joh weet je wat, laat maar zitten, ik doe het zelf wel en hij zegt dan, nou prima, maar er is wel een kans dat je ruiten er volgende week er uit liggen dan kan die lekker tieves genieten. Ik doe daar niet aan mee. Dat is je reinste afpersing.
Wat heeft dit met de EU te maken? Die regelt nog nauwelijks dingen voor alle burgers. Deden ze dat maar, maar dat willen de lidstaten steeds niet. In dat opzicht is die EU waar een aantal politici tegen ageren non-existent. Over regeren door angst gesproken - je beroept je nu op een niet bestaand iets als argument om uit de EU te stappen.Ik geloof in samen geld verdienen, maar ik ga mij niet laten bedreigen. Ik vind welvaart fijn, maar ik vind vrijheid en een eigenrichting kunnen bepalen in het leven nog veel fijner.
Nou ja, het zijn maar kleine dingetjes, zoals het feit dat de werkloosheid meer dan gehalveerd is er we in NL een jeugdwerkloosheid van maar enkele procenten hebben. Dat is in landen waar dingen minder goed geregeld zijn doorgaans > 30%. Stel je voor, dat als je 10 vrienden hebt er sowieso 3-5 geen baan hebben voor hun 30e. Ik denk dat niet iedereen helemaal helder op het netvlies heeft wat welvaart tegenwoordig betekent.Je kan denk ik beter door de zure appel heen bijten, dan ben je af van die transferunie naar het zuiden, dan eindeloos aan te blijven modderen.
Das zo'n voordeel van een vrij land - dat mag je vinden. Ik hoop dat je ook open blijft staan voor argumenten en feitenIk vind het maar kletspraat allemaal.
[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 23-05-2019 16:10 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
@Lodo Gezien je niet op een angst verspreidende partij wil stemmen, stem PvdA of Groenlinks.
FvD loopt aan een stuk angst te verspreiden over de vluchtelingen dus in dat opzicht doen ze precies het zelfde als de VVD.
FvD loopt aan een stuk angst te verspreiden over de vluchtelingen dus in dat opzicht doen ze precies het zelfde als de VVD.
GL verspreid continu angst over het klimaat dus die valt dan ook afArgantosNL schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:14:
@Lodo Gezien je niet op een angst verspreidende partij wil stemmen, stem PvdA of Groenlinks.
Je begrijpt dat Thirry de grootste angstzaaier en oogster is van allemaal?Lodo schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 15:28:
[...]
Daarnaast is het nogal vreemd om van het meest voor de hand liggende te gaan in een zaak als dit. Het lijkt mij toch wenselijker om dingen uit te sluiten.
Ik vond het eigenlijk best wel gelijk opgaan over het hele debat tussen hun gisteren, maar ik denk dat de hele tijd angst zaaien je niet veel gaat opleveren. Kreeg totaal niet een gevoel van positiviteit.
Thierry noemde dit zelf ook al even, maar ik ben het wel met hem eens op dit punt.
Buitenlanders, EU, mensen uit andere EU landen, je buurman, vrouwen etc
Alle andere landen zijn dan ineens veel goedkoper, zo'n bloembol uit Kenia is ook prima te doen.Denk sowieso niet dat je deze keuze voor andere mensen kan maken, ik zie het een beetje als net rondkomen in een huis wat eigenlijk te duur voor je is. Je hebt misschien wel een groot huis, maar wel een hoop stress om rond te kunnen komen.
Je kan ook kiezen om wat kleiner of minder luxe te gaan wonen en minder stress te ervaren, deze keuze is aan jou.
Als landje met een ieniemienie aandeel kan je echt niet iets afdwingen bij de tegenpartij.Waarom zouden andere landen dan geen fijn verdrag willen sluiten met Nederland, daar hebben ze dan zelf toch baat bij?
Je wordt effectief een land dat alles wat de ander wil moet slikken en al je eigen eisen worden van tafel geveegd.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Om daarmee nog maar niet eens te beginnen over het probleem van valuta. Nederland als maatschappij heeft op dit moment weinig te bieden indien wij Europa laten vallen. Als we dan terug naar een gulden overgestapt zijn, fraai, maar maakt voor de rest van Europa en de wereld natuurlijk allemaal weinig uit. Dat kleine, nietige landje. Waar wij nu als doorgeefluik functioneren, zal dit inderdaad goed vervangbaar zijn. Dit geldt niet alleen voor de door jouw beschreven voorbeelden, maar ook bijvoorbeeld de aanwezigheid van vele internationale bedrijven in ons land. Ook deze kunnen makkelijk verplaatsen naar andere locaties binnen de EU.NiGeLaToR schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 15:43:
Het is voor ons als land een verlies aan werkgelegenheid, een verlies aan financiele instroom. Onze valuta zal het niet magischerwijs goed doen, sterker nog, t.o.v. de Euro is de kans groot dat wij er op achteruitgaan. Met als gevolg, import producten (m.a.w. nagenoeg alles) zal relatief duurder worden. De vakanties zullen duurder worden, gezien daar alles gewoon in euro's mag worden afgerekend, internationale diensten waar wij als Nederlanders gebruik van maken zullen zeer waarschijnlijk duurder worden, etc.
Tsja, als je je kop in het zand wilt steken voor het klimaatprobleem, dan kun je het zo beschouwengws24 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:30:
GL verspreid continu angst over het klimaat dus die valt dan ook afen zo zullen alle partijen in mindere of meerdere mate angst verspreiden op verschillende gebieden.
Brent schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 15:59:
[...]
De EU vergelijken met een glazenwasser is dan ook niet helemaal juist... Het is meer dat je je vliegtuig instapt, de piloot vraagt te vertrekken want 'dat kan ik zelf wel joh'.
offtopic:
Ik moest deze zin drie keer lezen. Toen begreep ik dat je met 'vertrekken', 'uit het vliegtuig stappen' bedoelde. Vertrekken kun je ook interpreteren als opstijgen of taxi-en in het geval van een vliegtuig. Misschien even wijzigen?
Ik moest deze zin drie keer lezen. Toen begreep ik dat je met 'vertrekken', 'uit het vliegtuig stappen' bedoelde. Vertrekken kun je ook interpreteren als opstijgen of taxi-en in het geval van een vliegtuig. Misschien even wijzigen?
Scherpmarapuru schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:37:
[...]
offtopic:
De Denen en Zweden doen het anders ook goed zonder de euro, die hoeven niet mee te betalen aan een impliciete transferunie.psychodude schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:35:
Als we dan terug naar een gulden overgestapt zijn, fraai, maar maakt voor de rest van Europa en de wereld natuurlijk allemaal weinig uit. Dat kleine, nietige landje. Waar wij nu als doorgeefluik functioneren, zal dit inderdaad goed vervangbaar zijn. Dit geldt niet alleen voor de door jouw beschreven voorbeelden, maar ook bijvoorbeeld de aanwezigheid van vele internationale bedrijven in ons land. Ook deze kunnen makkelijk verplaatsen naar andere locaties binnen de EU.
Denen en Zweden beschikken dan ook niet over een dergelijk internationaal banken systeem zoals Nederland en hebben ook niet de functie van doorvoerland, zowel fysiek als voor internationale handel.hoevenpe schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:43:
[...]
De Denen en Zweden doen het anders ook goed zonder de euro, die hoeven niet mee te betalen aan een impliciete transferunie.
En Zimbabwe doet het heel slecht zonder euro.hoevenpe schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:43:
[...]
De Denen en Zweden doen het anders ook goed zonder de euro, die hoeven niet mee te betalen aan een impliciete transferunie.
Natuurlijk is bovenstaande niet helemaal eerlijk maar wat ik wilde zeggen is dat Zweden en Denemarken een heel andere economie hebben dan wij in nederland en veel minder afhankelijk zijn van rol als doorgeefluik voor de rest van europa.
Impliciet natuurlijk wel via het EU ontwikkelingsfondsen.hoevenpe schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:43:
[...]
De vraag is: is dit een slecht idee? Ik denk dat het ontwikkelen van armere continentsdelen heel verstandig is: dit versterkt onze grens, maakt vervelende oorlogen als op de Balkan minder waarschijnlijk, maakt stromen van migranten minder nodig en is uiteindelijk goedkoper dan de rekening die je krijgt als er eerst vanalles stuk moet voordat men/we veranderen.
Kan het beter? Ongetwijfeld. Ik zie je concrete voorstellen graag tegemoet
Ik weet niet precies waar dit een analogie voor is, maar ik wil het wel heel letterlijk beantwoorden: deze keuze is er vaak niet. Ik heb dit zelf zojuist gedaan, en dat is gelukt door een samenloop van een boel omstandigheden, maar voor veel mensen is het geen optie. Want goedkopere huizen zijn helemaal niet te koop of te huur.Lodo schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 15:28:
Vergeet niet: Nederland is niet zo groot en ook niet zo belangrijk. Die bloembollen kunnen ook in Polen worden geteeld (en worden dat deels ook.) Men kan zelfs wel zonder bloembollen als het moet. De overslag van goederen kan ook verplaatsen naar Hamburg, er is niets wat de wereld echt van ons nodig heeft. Dus als het te duur wordt om hier te kopen, dan halen ze het wel elders. In principe is er niet zo'n noodzaak voor andere landen om met Nederland samen te werken. Het is wel iets handiger, uiteraard zeker voor Belgie en Duitsland, maar het is zeker niet onoverkomelijk.Nog een ander dingetje, misschien kan iemand mij dit uitleggen, maar waarom zou Nederland als export land problemen krijgen? Hebben de consumenten deze producten ineens niet meer nodig ofzo? Vallen er ineens bloembollen uit de lucht in andere landen?
Omgekeerd zitten wij wel met hetzelfde dilemma als de UK: we hebben in principe twee opties. De ene is dat we (om vrij verkeer van diensten en goederen te behouden) ons conformeren aan de interne regelgeving van de EU (bij bloembollenteelt kan dat bv gaan om regels over het telen, de gebruikte bestrijdingsmiddelen etc), maar zonder er zeggenschap over te hebben. Dan gaan we er dus op achteruit. Want waar er nu wel degelijk met regelmaat door Nederland zaken tegengehouden worden (ten goede en ten kwade) zijn we dan niet meer relevant.
De andere optie is zo'n 700 (!!) km aan grenzen afsluiten, en dat is dan alleen nog maar de landzijde. Alleen dat al maakt het in Nederland, nog meer dan in de UK, volkomen onwerkbaar en onbetaalbaar. Terwijl het onduidelijk is wat het ons uberhaupt op zou kunnen leveren. Dat is in de UK al onduidelijk, maar hier in Nederland kan ik eigenlijk helemaal niets bedenken waar de EU ons benadeelt, behalve dat de overheid af en toe op de vingers getikt wordt om fatsoenlijker met burgers om te gaan.
Leuk bedacht, maar de Zweedse kroon is in de afgelopen 5 jaar ook gewoon afgewaardeerd van 0,11 naar 0,09 euro wat toch een 20% daling is.hoevenpe schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:43:
[...]
Verder was de Gulden ook al jaren de facto gekoppeld aan de DMark.
Dus alle vergelijkingen die je erbij wil trekken gaan al mank.
PSN
Het enige wat ik stel is dat ook met de gulden wij nog steeds een welvarend land geweest zouden zijn, met de kennis van nu je af kunt vragen of een muntunie zonder politieke unie op lange termijn houdbaar is.YakuzA schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:58:
Dus alle vergelijkingen die je erbij wil trekken gaan al mank.
Nu het eenmaal zover is is er geen weg meer terug, je ziet wel dat andere EU landen niet staan te springen om hun eigen munt alsnog op te geven.
Het lijkt wel of we alweer vergeten zijn dat de Gulden al decennia aan de Mark hing, juist omdat het helemaal niet zo lekker ging op eigen houtje...hoevenpe schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 17:22:
[...]
Het enige wat ik stel is dat ook met de gulden wij nog steeds een welvarend land geweest zouden zijn, met de kennis van nu je af kunt vragen of een muntunie zonder politieke unie op lange termijn houdbaar is.
De nostalgie bril is altijd krachtigBrent schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 17:27:
[...]
Het lijkt wel of we alweer vergeten zijn dat de Gulden al decennia aan de Mark hing, juist omdat het helemaal niet zo lekker ging op eigen houtje...
PSN
Een Neuro zonder zwakke zuidelijke landen zou achteraf gezien beter zijn geweest maar dat is nu een gepasseerd station. Italië gaat ons nog een keer heel veel kosten.Brent schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 17:27:
Het lijkt wel of we alweer vergeten zijn dat de Gulden al decennia aan de Mark hing, juist omdat het helemaal niet zo lekker ging op eigen houtje...
Het is makkelijk speculeren over situaties die er niet zijn. Zeker als je dan ook geen rekening hoeft te houden met invloeden die actief bezig zijn de situatie de grond in te helpen. Je gaat bijvoorbeeld helemaal uit van een situatie die min of meer gebleven zou zijn zoals die was. Terwijl, crahs van 2008 indachtig, dat niet bepaald vanzelfsprekend was.hoevenpe schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 17:22:
Het enige wat ik stel is dat ook met de gulden wij nog steeds een welvarend land geweest zouden zijn,
als we een eigen munt hadden gevoerd nog, had je wisselkoersen gekregen of alleen al het geklooi van een ander valuta. Je kunt de munt 1:1 koppelen aan de euro, maar dan heb je dus de status quo gewoon en had je dezelfde situatie gehad, waarbij je alleen een sloot centen kwijt was om je eigen munt te voeren.hoevenpe schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 17:22:
[...]
Het enige wat ik stel is dat ook met de gulden wij nog steeds een welvarend land geweest zouden zijn, met de kennis van nu je af kunt vragen of een muntunie zonder politieke unie op lange termijn houdbaar is.
Nu het eenmaal zover is is er geen weg meer terug, je ziet wel dat andere EU landen niet staan te springen om hun eigen munt alsnog op te geven.
In essentie is de transferunie waar zoveel over wordt gemiept nog eens niet zo een ramp.
1. we zitten bij de rijkste landen ter wereld;
2. zo gek veel is het niet wat we kwijt zijn aan de EU als je naar de kosten kijkt. De opbrengsten zijn voor ons als handelsland significant (en vergeet niet dat wij nog altijd wereldwijd zeer gewilde expertises hebben, denk aan watermanagement, waar we supermakkelijk toegankelijk voor zijn omdat we in een EU zitten).
3. alle cijfers die er zijn binnen historische context laten zien dat ongelijkheid wenselijk is, maar dat te grote ongelijkheid een ramp is oftewel: we moeten niet rupsjenooitgenoeg willen zijn;
4. de grootste problemen waar we binnen NL ook mee worstelen (of beginnen te worstelen) is de economische ongelijkheid. Dit is echter een probleem wat mensen zichzelf aandoen met hun stemgedrag. Dit kun je niet op de EU pinnen of de munt
5. de Euro is meer een symbool dan iets anders en dat symbool wordt heel gretig gebruikt.
(oa. thomas piketty - kapitaal in de 21ste eeuw of '23 dingen die ze je niet vertellen over het kapitalisme' - Ha-joon Chang of Rutger Bregman zijn 'Gratis geld voor iedereen' of Robert Reich - 'Saving kapitalism' geven daar inzichten in en laten ook zien dat een muntunie eigenlijk niet echt een issue is, het spaart zelfs geld uit. De grote vraag is: wat gebeurt er met het geld wat wordt uitgespaard daarmee
Rond 1700 gaan stemmen hier in Sittard, het stembureau was zo leeg dat ik de lichte vrees had dat ik de 4 of 5 mensen die achter de tafel zaten moest wakker stoten. Gok zo dat mijn gemeente dramatische opkomstcijfres gaat krijgen zo

[ Voor 5% gewijzigd door polthemol op 23-05-2019 18:56 ]
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
@polthemol toch goed dat je bent gegaan 👍🏻 Was vanochtend net na school-ga-tijd ook leeg in ons stemlokaal, we zullen zien wat dit betekent voor de opkomst.
oh ja, ik zou zeker gaan hoorNiGeLaToR schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 19:14:
@polthemol toch goed dat je bent gegaan 👍🏻 Was vanochtend net na school-ga-tijd ook leeg in ons stemlokaal, we zullen zien wat dit betekent voor de opkomst.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Bij mij, dorp in de buurt van Nijmegen, tot nu toe 35% opkomst. Even kut als altijd dus. Jammer. Ben zelf supergeïnteresseerd in verkiezingen en heb er nog een lezing voor studenten over gegeven. Dan merk je dat je echt in een bubbel zit van enigzins geïnformeerde mensen, maar uiteindelijk 60-70% het weinig interesseert. De besluitvorming van het Europarlement is ook gewoon super ingewikkeld en ondoorzichtig vergeleken met het nationale parlement, dus ik snap het wel een beetje. Ben er zelf ook best cynisch over, hoe meer ik er over lees.
Hier in blauw Vinex-land ook erg rustig, zelfs rond 19u toen er bij vorige verkiezingen altijd een rij stond.
Regels over kinderen in het stemhokje werden niet streng nageleefd: kon mijn 10 jarige zoon rustig alles uitleggen, de vakjes in laten kleuren en de formuleren in de kliko laten gooien.
Regels over kinderen in het stemhokje werden niet streng nageleefd: kon mijn 10 jarige zoon rustig alles uitleggen, de vakjes in laten kleuren en de formuleren in de kliko laten gooien.
Hier in Enschede, (hogeland, behoorlijke volkswijk om het maar zo te zeggen) was het vrij druk. Ik moest 5 minuten wachten. Normaal nooit.
Tijdens de provinciale staten was deze wijk bijna geheel fvd.
Tijdens de provinciale staten was deze wijk bijna geheel fvd.
Kun je, sinds de vrijwillige stembureaukeuze, nog iets zeggen over de opkomst ? Vroeger had het stembureau waar je voor opgeroepen werd keurig een lijst van alle opgeroepen kiezers. Had je gestemd, dan werd je afgevinkt. Toen was de opkomst duidelijk te zien.Grotbewoner schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 19:23:
Bij mij, dorp in de buurt van Nijmegen, tot nu toe 35% opkomst. Even kut als altijd dus. Jammer. Ben zelf supergeïnteresseerd in verkiezingen en heb er nog een lezing voor studenten over gegeven. Dan merk je dat je echt in een bubbel zit van enigzins geïnformeerde mensen, maar uiteindelijk 60-70% het weinig interesseert. De besluitvorming van het Europarlement is ook gewoon super ingewikkeld en ondoorzichtig vergeleken met het nationale parlement, dus ik snap het wel een beetje. Ben er zelf ook best cynisch over, hoe meer ik er over lees.
Ik stem al jaren niet meer in het stembureau waar ik voor opgeroepen word. Een stembureau op het station is wel zo makkelijk als ik daar toch langs kom. Of zoals vandaag (thuiswerkdag) het stembureau op 100 meter van de supermarkt.
Haarlemmermeer heeft een stembureau op Schiphol. Daar woont niemand. Dus voor dat stembureau is neem ik aan niemand opgeroepen. Die hebben dus een opkomst van "oneindig procent" ?
Pfff, tuurlijk stem je op jezelf. Of niet. Wat jij wilt, maar wat een ophef om niets. 
Vandaag een unicum in m'n relatie meegemaakt: Allebei op dezelfde gestemd
Uiteindelijk gewoon voor het poppetje gegaan, want van de programma's en de stemwijzer wordt je echt nul wijzer. Dan toch liever een stem voor een capabel iemand
Vandaag een unicum in m'n relatie meegemaakt: Allebei op dezelfde gestemd
[ Voor 58% gewijzigd door naitsoezn op 23-05-2019 19:46 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Het was een protest stem. Vandaar de ophef.naitsoezn schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 19:44:
Pfff, tuurlijk stem je op jezelf. Of niet. Wat jij wilt, maar wat een ophef om niets.
★ What does that mean? ★
Och, ophef.... Het is voor hemzelf blijkbaar ook wel een dingetje.
Hij is er in ieder geval eerlijk over.
Of het normaal is: geen idee.
Hij is er in ieder geval eerlijk over.
Of het normaal is: geen idee.
Dat verbaast me niets. In 2012 observeerde ik al onderstaande:hoevenpe schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 19:31:
Hier in blauw Vinex-land ook erg rustig, zelfs rond 19u toen er bij vorige verkiezingen altijd een rij stond.
En vandaag stonden de dozen met stembiljetten op een voor het publiek bereikbare plek en buiten goed zicht van de stembureauleden. Het werd nog iets maffer toen iemand een stembiljet uit de doos trok en weer weg het bejaardentehuis inliepRukapul schreef op woensdag 12 september 2012 @ 19:02:
Ik had wel stapels formulieren in de stembus kunnen proppen. Door de opstelling van de stembus en de stembureauleden kon er geen toezicht gehouden worden. Met hulp van een ander had ik zelfs wel met de hele bus weg kunnen lopen waarschijnlijk.

Zelfde ervaring meegemaakt 2 maanden geleden op het stembureau op het stadhuis van Alphen aan den Rijn, Daar stond de voorraad blanco biljetten ook in open kratjes naast de wachtrij. Daarnaast stonden de stemhokjes recht tegenover de stembureauleden, waardoor zij in de stemhokjes konden kijken. Mag ook al niet.Rukapul schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 19:59:
[...]
Dat verbaast me niets. In 2012 observeerde ik al onderstaande:
[...]
En vandaag stonden de dozen met stembiljetten op een voor het publiek bereikbare plek en buiten goed zicht van de stembureauleden. Het werd nog iets maffer toen iemand een stembiljet uit de doos trok en weer weg het bejaardentehuis inliep
Toen ik de opmerking maakte, goh, mag ik zelf een biljet pakken, werden de kratjes in ieder geval weggehaald en achter de leden van het stembureau gezet. Of er nog iets aan de positie van de hokjes gedaan is, weet ik niet...
PvdA grootste in de exit poll van NOS/Ipsos. Opvallend voor mij.
Exitpoll Ipsos: PvdA 5 zetels, VVD en CDA 4, Forum en GroenLinks 3, CU/SGP en D66 2 - https://nos.nl/l/2286019
Exitpoll Ipsos: PvdA 5 zetels, VVD en CDA 4, Forum en GroenLinks 3, CU/SGP en D66 2 - https://nos.nl/l/2286019
[ Voor 47% gewijzigd door polopolo150 op 23-05-2019 21:06 ]
Ja slecht nieuws, mag die Timmermans écht niet. Maar alé, ieder z’n ding. Die exitpoll zat er de vorige keer een paar zetels naast, dus we gaan het zien.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Ik vind het oprecht jammer dat ik dit ook verrassend vind... M'n vertrouwen in gezond verstand is behoorlijk afgenomen de laatste tijdpolopolo150 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:05:
PvdA grootste in de exit poll van NOS/Ipsos. Opvallend voor mij.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Ben benieuwd naar GeenPeil de komende avond en nachtWhatsappHack schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:09:
Ja slecht nieuws, mag die Timmermans écht niet. Maar alé, ieder z’n ding. Die exitpoll zat er de vorige keer een paar zetels naast, dus we gaan het zien.
Let op:
Aangezien we nu al een aantal keren hebben moeten ingrijpen even aandacht voor het volgende:
Dit is een verkiezingstopic, de primaire discussie gaat dus om de partijen en hun kandidaten voor de a.s. verkiezingen van het Europees Parlement. Wat willen we in dit topic zien:
- Discussie over Europese partijen en hun verkiezingsstandpunten
- Individuele kandidaten en hun profiel
- Evaluatie van de prestaties van huidige partijen de afgelopen periode.
- De werking van het Europese parlement en het verkiezingsproces.
Wat willen we niet in dit topic zien:
- Rants over de Europese unie
- Algemene discussie over de al dan niet nut en noodzaak van de Europese unie, hiervoor hebben een apart topic: Het grote Europese Unie topic
- Algemene discussieverstorende activiteiten, zoals trolling, op de man, etc, zie ook ons AWM beleid.
- Low effort niet onderbouwde posts, heb je een controversiële stelling, dan ligt de bewijslast bij jouw en niet de discussie partner.
Kortom: mensen komen hier om zich te oriënteren en te informeren op hun stem voor a.s. verkiezingen en dat is de insteek van de discussie.
Aangezien we nu al een aantal keren hebben moeten ingrijpen even aandacht voor het volgende:
Dit is een verkiezingstopic, de primaire discussie gaat dus om de partijen en hun kandidaten voor de a.s. verkiezingen van het Europees Parlement. Wat willen we in dit topic zien:
- Discussie over Europese partijen en hun verkiezingsstandpunten
- Individuele kandidaten en hun profiel
- Evaluatie van de prestaties van huidige partijen de afgelopen periode.
- De werking van het Europese parlement en het verkiezingsproces.
Wat willen we niet in dit topic zien:
- Rants over de Europese unie
- Algemene discussie over de al dan niet nut en noodzaak van de Europese unie, hiervoor hebben een apart topic: Het grote Europese Unie topic
- Algemene discussieverstorende activiteiten, zoals trolling, op de man, etc, zie ook ons AWM beleid.
- Low effort niet onderbouwde posts, heb je een controversiële stelling, dan ligt de bewijslast bij jouw en niet de discussie partner.
Kortom: mensen komen hier om zich te oriënteren en te informeren op hun stem voor a.s. verkiezingen en dat is de insteek van de discussie.