wimmel_1 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:43:
Ieder z'n 'hobby', toch?
Voor mij persoonlijk: Ik ga voor €0,19/Km. niet met een eigen motorfiets door weer en wind zakelijke Km's afleggen, zelfs niet al zou ik er qua literprijs aan brandstof / verzekering / MRB / onderhoud / kleding nét aan uit kunnen komen (voor alléén die zakelijke Km's).
Een litertje goedkope benzine kost op dit moment ± €1,60 waarmee je ± 20 Km. kan rijden (gemiddeld). Wil zeggen dat je máár €2,20 pér 20 Km. over houdt voor aanschaf / onderhoud / kleding / MRB / Verzekering / ...... Da's €11,- per 100 Km. en dus €110,- per 1000 Km.
Er werd (alléén zakelijk!!) daarstraks uit gegaan van 1000 Km. pér week dus sta je met een wat oudere fiets sowieso iedere maand de olie + filters te wisselen in je eigen tijd....
Gelukkig is het zowel motorrijden als sleutelen een hobby van me

Maar met zoveel kilometers maakt ook het verschil tussen auto en motor niet eens zo veel meer uit. De Transalp had een onderhoudsinterval van 12000km (iedere 2,5 maand), mijn nieuwe motor mag 16000km (iedere 3,5 maand) tussen de beurten dus dat is nog te overzien en zeker niet iedere maand.
Als we dan toch aan het rekenen zijn (ik vind het wel een interessante discussie

) Met de Triumph heb ik volgens jou berekening per beurt (16 weken, beetje rare berekening maar soit) zo'n €1760,- te besteden. Verzekering (€54,54) en belasting (€38,15) ervan af in diezelfde periode blijft er €1.667,28 over voor onderhoud en afschrijving aan kleding en de motor zelf. Met mijn huidige motor ga ik er vanuit ongeveer €1000,- af te schrijven op de motor in deze periode, blijft er nog €667 over voor onderhoud, dat lukt mij wel als er geen gigantische reparaties bij komen (blok kapot ofzo) en ik denk dat ik de afschrijving van de kleding er ook nog van kan betalen. Vanwege de gigantisch veel hogere afschrijving (in 3,6 jaar naar nul) met de Triumph vs de Transalp kan ik nu de auto er niet meer van betalen.