Het leven is te kort om geduld te hebben!
Moeilijk te handhaven betekent niet dat er dan geen verplichting zou hoeven zijn? Verder is het niet eens zo heel moeilijk te handhaven, als de politie iemand staande houd die in zijn slippertjes en korte broek op de motor zit is een boete gemakkelijk uit te schrijven hoor. Als je specifiek op standaarden moet gaan controleren, dan is het inderdaad moeilijker te controleren.Verwijderd schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:30:
[...]
Zonder een goede standaard komt er sowieso geen verplichting denk ik... Dus misschien dat dit de eerste stap in die richting is. Even los van de wenselijkheid van zo'n verplichting, aangezien het moeilijk te handhaven is.
Los daarvan staat wel of het verder wenselijk is. We krijgen al zoveel regeltjes opgelegd
[ Voor 6% gewijzigd door aidanl op 06-03-2019 15:02 ]
Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange
Inderdaad, net als Euro NCAP voor auto veiligheid en bijvoorbeeld in Engeland https://sharp.dft.gov.uk/helmets/Dryhte schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:44:
Ik ben zelf niet zo aan de regeltjes. Maar een beetje onafhankelijke assistentie bij keuze wordt wel gewaardeerd.
Niet dat mensen er beter of veiliger door gaan rijden, maar een onafhankelijke partij die test is nooit verkeerd. En fabrikanten letten op deze testen en verbeteren dingen aan als het niet goed is.
Les2 is een feit. Begon stuk minder bang dan vorige les, maar het regende nu. Gezien dat een van de triggers is waardoor ik onderuit ben gegaan was dat toch ff heftig toen ik van bochtjes naar rechts overging in bochtjes naar links (ben onderuit gegaan bij naar links sturen op rotonde). Was wel apart hoe heftig dat ineens op komt zetten. Tank was bijna leeg, dus dat werd een trip over 50 weg naar het tankstation. Trip die ik tijdens m'n AVB al vaker had gemaakt, maar nu toch wel even een dingetje was, gezien er 3 rotondes onderweg zaten. Eerste ging prima, 2e wat huiveriger omdat ik te veel nadacht met 50 rijden en welke versnelling ik nou weer inzat, 3e rechtsaf en toch wel heel strak bochtje richting tankstation. Vervolgens wat rondgereden op industrieterreinen, met als doel om richting de rotonde te trekken waar het tijdens een van de twee ritjes toen ik het nog zelf probeerde ook bijna fout ging. Uiteindelijk daar niet gekomen. Was aardig wat verkeer op dit industrieterrein, waaronder een paar randdebielen die me duidelijk van rechts aan zagen komen en vol gas ervoor moeten... dus toen was de koek op. Terug door woonwijken, dus nog ff oefenen met kijken en dergelijke, was wel even fijn.
Ben echt compleet gesloopt, bizar hoeveel energie het kost. Maar we gaan elke week weer een stapje verder tot ik weer normaal kan rijden.
I have stability. The ability to stab.
Dat hebben wij al in België.SmurfLink schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 19:16:
Lijkt Ben helemaal voor op z'n minst een kleding eis dat alles bedekt moet zijn. Dan maakt de kwaliteit van de kleding nog niet eens uit, als men maar simpel een lange broek en schoenen aanheeft. Dat scheelt al een hoop troep.
Hey! Dat betekent dat ik hier in de zomer nooit meer eens ff lekker gas kan geven!SmurfLink schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 19:16:
Lijkt me prima te handhaven. Zet een agent neer bij routes richting populaire stranden, moet je opletten hoe snel die hun jaarquota aan boetes binnen hebben van alle roofboxertokkies met slippertejs en korte broekies.
Ik moet zeggen dat ik het roofboxertype/tasdragendeman op MP3’s hier echt vind meevallen. Hetzelfde als slippers, kort broekje en shirt.
Maar misschien valt het mij niet zo op.
Budget Bike Battle Alpine van 44 Teeth. Met de motor op skivakantie en deze keer een wat normaler budget.
@R0y. Ze zitten nu met dit weer in de auto natuurlijk.
Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |
Je komt ze dan ook eerder tegen in de randstad dan elders. Rijden voornamelijk Ktm superdukes en supermoto's dacht ik.R0y. schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 19:40:
[...]
Ik moet zeggen dat ik het roofboxertype/tasdragendeman op MP3’s hier echt vind meevallen. Hetzelfde als slippers, kort broekje en shirt.
Stranden? Welke stranden? Ik ken alleen maar de centerparcs parken daar.R0y. schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 19:40:
[...]
Hey! Dat betekent dat ik hier in de zomer nooit meer eens ff lekker gas kan geven!
Is wellicht locatieafhankelijkR0y. schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 19:40:
[...]
Hey! Dat betekent dat ik hier in de zomer nooit meer eens ff lekker gas kan geven!
Maar wel grappig: Ik ben, de 1e dag dat ik mijn Kawasaki had, ook onderuit gegaan. In de regen, op een rotonde, toen ik begon aan de linkerbocht.
In ieder geval: goed bezig! Kan je 14-4 mooi direct meerijden in Zwolle;)
[ Voor 28% gewijzigd door darkkingll op 06-03-2019 20:27 ]
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Of ik 14-4 meega laat ik nog even in het midden. Hangt echt af of ik dan genoeg vertrouwen heb, gezien ik ook nog nooit met andere motoren heb gereden zal dat ook wel aardig wat vergen. Dat wil ik niet forceren, gezien ik vermoed dat er nog andere Tweakers ritjes komen de rest van het mooie jaar en ik die zeker wel mee wil pakken.
Op een centerparcs locatie ga je ze al helemaal niet tegen komen denk ikJoopieboy schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:04:
[...]
Stranden? Welke stranden? Ik ken alleen maar de centerparcs parken daar.
Mijn vriendin, eerste jaar op haar motor. Een Kawasaki er6n en onderuit op een rotonde. Of eigenlijk voor...darkkingll schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:20:
Almere is volgens mij sowieso wel een hotspot voor dat type mensen. Ik ben er 2X geweest, waarvan 1x in almere haven toen ik nog taxi reed, maar wat een mensen daar...
Maar wel grappig: Ik ben, de 1e dag dat ik mijn Kawasaki had, ook onderuit gegaan. In de regen, op een rotonde, toen ik begon aan de linkerbocht.
In ieder geval: goed bezig! Kan je 14-4 mooi direct meerijden in Zwolle;)
Het fietspad kruist de opgang naar de rotonde en er kwam een fietser aan. Had ze nog makkelijk voor kunnen rijden zonder problemen te veroorzaken. Maar achter de fietser kwam een roofboxer type op een snorscooter (die harder als 25 per uur ging). Ze zag deze niet en net voor de rotonde (waar wij op wouden om rechts af te slaan) ging meneer boef de fietser inhalen en kwam hij ineens tevoorschijn. Ze schrok en remde zichzelf onderuit. Valbeugel kapot (daar is dat ding voor) en achterrempedaal beetje krom. En nog het ergste, een deuk in haar ego
Meneer boef stopte en kwam vragen hoe het ging. Heeft zelfs nog even geholpen de motor overeind te zetten. De mevrouw op haar fiets ging helemaal los tegen ons. We zouden de openbare weg gebruiken om te racen en ja dit krijg je ervan!
Ik denk dat mevrouw (60+) ook erg geschrokken was.
[ Voor 72% gewijzigd door R0y. op 06-03-2019 21:39 ]
Count me in, als het nog kan tenminste! 200km is wat mij betreft prima, dat rij ik sowieso iedere dag al. Nog meer die vanuit omgeving Apeldoorn die kant op gaan?ephymerous schreef op maandag 4 maart 2019 @ 22:19:
Even over de Tweakersrit. Onderstaand heb ik alle mensen getagged die hebben aangegeven interesse te hebben. Heb ik iemand gemist?
Anyway, zondag 14 april staat wat mij betreft. Wat is een goede tijd om te starten, 10:30u? Ik heb nu een rondje gemaakt van 200 km, is dat oké?
@BartW
@Streepje
@Chakotay
@Secsytime
@Destruction
@Crimsoon
@InZane
@Vrijdag
@Joopieboy
@NL-RaVeR
@Frans92
@alexthegrat
@Raym09
@charrel
@darkkingll
@yozgoesdigital
@NLDViane
@Rubman
@lolgast
@Imo62
@timmie271
@ProfaNe
@aidanl
@Phreak
@Mitssz
@Maegrim
@R0y.
@wimmel_1
@meneer deff
/edit
Start is in Zwolle
/edit2
De mensen die na deze post zich melden voeg ik hier ook even toe.
Zou best kunnen, want een jaar ofzo later heb ik dat ding totallos gereden.. iets met niet oplettende automobilist en een kruising..Chakotay schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:42:
Conclusie: Kawasaki's zijn niet geschikt als beginnersmotor?Hier was een Kawasaki ook de enige motor waar ik een noemenswaardig ongeluk mee heb gehad, al was dat in de file ipv op een rotonde.

Zulke oude vrouwtjes heb ik ook wel eens meegemaakt in de taxi, vind het dan altijd leuk om erg netjes te rijden en aan het eind van de rit te zeggen dat ik ook motor rijd.
@etwintje ben sowieso wel benieuwd naar wat jij rijd enzo. Ik werk tegenwoordig 4 dagen per week in Apeldoorn, waarbij ik er ook nog eens 1 dag overnacht(vaak in Bastion het Loo of het Fletcher). Ben er sowieso tot eind 2019 dus best veel.
[ Voor 16% gewijzigd door darkkingll op 06-03-2019 21:57 ]
Ach beter zoiets dan toen ik in mijn kwaaie bui met die harde knokkels bijna iemand door zijn ruit sloeg.
Gewoon achter mij aan rijden. Ik rij niet hard (understatementSmurfLink schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:52:
Of ik 14-4 meega laat ik nog even in het midden. Hangt echt af of ik dan genoeg vertrouwen heb, gezien ik ook nog nooit met andere motoren heb gereden zal dat ook wel aardig wat vergen. Dat wil ik niet forceren, gezien ik vermoed dat er nog andere Tweakers ritjes komen de rest van het mooie jaar en ik die zeker wel mee wil pakken.
Je staat alleen wat vaker stil omdat ik weer eens moet tanken...
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Dit. Gewoon lekker je eigen tempo. Als er mensen problemen mee hebben kruipen ze wel voor na de eerste tankstop. 20 km verder dusVrijdag schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 22:21:
[...]
Gewoon achter mij aan rijden. Ik rij niet hard (understatement) en je rijdt ook nog eens extra zuinig
Niks forceren inderdaad. Het is ook wel lekker eerst even je eigen tempo en rijstijl te ontwikkelen voor je in een grotere groep rijdt. Lekker verdergaan zo, je bent goed bezigSmurfLink schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:52:
Da's wel een raar toeval inderdaadKawaski brengt ongeluk voor beginners? Nou ja straks ben ik geen beginner meer na dubbel les gehad te hebben toch? Dus dan moet het goedkomen.
![]()

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Ik heb de 1e keer dat ik zelf mocht een kawa er6n laten omdonderen na 1 bocht vlak voor de rotonde:+ daarna een keer bijna op een 80 weg omgedonderd vanwege het afslaan bij het weg willen rijden. En uiteraard de mooiste met 38 graden, bochtje rechtsom vol de greppel ingeredenSmurfLink schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:52:
Da's wel een raar toeval inderdaadKawaski brengt ongeluk voor beginners? Nou ja straks ben ik geen beginner meer na dubbel les gehad te hebben toch? Dus dan moet het goedkomen.
Voor mij ook 1e keer met anderen buiten de rijles om. Hopelijk kan ik een beetje oefenen met @NLDViane
Moet er ook nog steeds aan wennen dat de motor verder kan kantelen in de bichten dan mijn gevoel vind dat het kan..
[ Voor 16% gewijzigd door timmie271 op 06-03-2019 23:12 ]
Gamertag: timmie271
R0y. schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 22:48:
[...]
Dit. Gewoon lekker je eigen tempo. Als er mensen problemen mee hebben kruipen ze wel voor na de eerste tankstop. 20 km verder dus
Extragratis voordeel als je achter mij aanrijdt: Je kan makkelijk over me heen kijken
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Ben je nu voor het eerst aan het lessen, of opfrissen? Al haal je je rijbewijs voor volgende maand, groeprijden is weer iets anders. Ik vertrouw persoonlijk niemand op de weg en hoe volwassen de tweakerpopulatie zichzelf ook vindt, je hebt in een hoop groepen altijd een stel mongolen die even moeten laten zien dat ze iets kunnen en jou daardoor in het nauw drijven. Rij een paar duizend km in het verkeer om vertrouwd te raken met JOUW fiets en rijden in het algemeen en ga daarna eens kijken naar rijden in gezelschap.SmurfLink schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:52:
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
@timmie271 niet te veel een voorbeeld aan mij nemen, altijd blijven doen waar je je zelf veilig bij voelt. Ben geen instructeur hè

Gaat hier om angstverdrijflessen. Ze is het bij het proefrijden met haar eigen motor onderuit gegaan op de rotonde toen het een beetje vochtig was. Nu is ze weer volop bezig haar zelfvertrouwen terug te winnenHillie schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 02:41:
[...]
Ben je nu voor het eerst aan het lessen, of opfrissen? Al haal je je rijbewijs voor volgende maand, groeprijden is weer iets anders. Ik vertrouw persoonlijk niemand op de weg en hoe volwassen de
tweakerpopulatie zichzelf ook vindt, je hebt in een hoop groepen altijd een stel mongolen die even moeten laten zien dat ze iets kunnen en jou daardoor in het nauw drijven. Rij een paar duizend km in het verkeer om vertrouwd te raken met JOUW fiets en rijden in het algemeen en ga daarna eens kijken naar rijden in gezelschap.
@NLDViane Ik verwacht ook helemaal geen instructies van jou. Denk niet dat je net zoals m'n rij-instructeur alles ziet wat je doet
Gamertag: timmie271
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Lijnen en bitumen-zooi natuurlijk wel zoveel mogelijk ontwijken, maar zelfs daarop is de grip nog net iets meer dan 0
[ Voor 25% gewijzigd door Chakotay op 07-03-2019 08:00 ]
Ook vooral de teerstrepen die spekglad worden in de regen. Gisteren voelde ik mijn voor en achterwiel gaan in een flauwe bocht.Willem30 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 07:52:
Vanochtend weer in de regen naar het werk gegaan. Rijden in de regen vind ik niet veel moeilijker, al is het vooral letten op de belijning.
Over Kawasaki's: mijn eerste motor, de GPZ500s, was ook geen succes maar dat was omdat er dingen waren op technisch vlak 🤔
@Hillie Gelukkig zijn wij niet zoals deze idioten:
Echt, wat een mafklappers 🤐
[ Voor 29% gewijzigd door Vrijdag op 07-03-2019 08:17 ]
Dan moet je nog tanken, eten e.d.
Uiteraard zal het stukken goedkoper zijn als je zelf boekt, en normaal gesproken boeken we ook gewoon van dag tot dag. Voordeel hiervan vind ik, als je moe bent dan zoek je een hotel in de buurt en klaar. Anders moet je nog een heel stuk rijden tot je geboekte hotel. Het moet tenslotte wel nog een beetje vakantie blijven. Kamperen is geen optie, en een eigen badkamer is ook wel een pré. Maar hoe eenvoudig zou het zijn om van dag tot dag een hotel te boeken in het hoge noorden? Ben nu al een beetje aan het rondkijken welke hotels beschikbaar zijn, maar dat zijn er toch akelig weinig.
Edit, bij ons was met de Supermoto training volgens mij niemand gevallen. Wellicht was iedereen te voorzichtig. Ik heb echter wel gemerkt met Kartbiken dat vallen vaak niet zo erg is als verwacht en heb juist daardoor meer vertrouwen gekregen. Vaak ben je te voorzichtig waardoor je juist valt, of zijn mensen bang om te vallen. Natuurlijk is het op de openbare weg een ander verhaal omdat daar de obstakels vaak juist het gevaar zijn.
Maar misschien is het toch iets voor @SmurfLink als je wat meer vertrouwen hebt om eens een crosser te proberen. Het is echt spelen met de motor, en als je valt hebben jij en je motor in 99% van de gevallen helemaal geen schade. Vooral lol als je je bedenkt hoe stom je soms valt
[ Voor 26% gewijzigd door Thoit op 07-03-2019 08:19 ]
Heel goed, moet wel goed komen dantimmie271 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 07:30:
[...]
@NLDViane Ik verwacht ook helemaal geen instructies van jou. Denk niet dat je net zoals m'n rij-instructeur alles ziet wat je doet![]()
Al kunnen tips altijd handig zijn

Achja, ooit... Zeker Noorwegen is inderdaad niet bepaald goedkoop.
Ben in 2013 geweest met 4 man. Boot in Duitlsland naar Oslo en dan door het zuiden van Noorwegen naar de kust en dan eiland hoppend en uiteindelijk via Bodo naar Lofoten naar de Noordkaap en terug via Zweden en Denemarken in 4 dagen. Totaal iets van 7900 km gereden.Thoit schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:13:
Zijn er hier al eens mensen naar de Noordkaap gereden? Het staat namelijk erg hoog op mijn verlanglijstje en gisteren ook al in juli 4 weken vakantie aangevraagd. Nu was ik echter aan het oriënteren hoeveel het zou kosten. Ik weet dat Scandinavië duur is, maar voor deze reis zouden we met 2 personen €4400 kwijt zijn. https://www.horizonmotorr...eizen/noorwegen/noordkaap
Uiteraard zal het stukken goedkoper zijn als je zelf boekt, en normaal gesproken boeken we ook gewoon van dag tot dag. Voordeel hiervan vind ik, als je moe bent dan zoek je een hotel in de buurt en klaar. Anders moet je nog een heel stuk rijden tot je geboekte hotel. Het moet tenslotte wel nog een beetje vakantie blijven. Kamperen is geen optie, en een eigen badkamer is ook wel een pré. Maar hoe eenvoudig zou het zijn om van dag tot dag een hotel te boeken in het hoge noorden? Ben nu al een beetje aan het rondkijken welke hotels beschikbaar zijn, maar dat zijn er toch akelig weinig.
Edit, bij ons was met de Supermoto training volgens mij niemand gevallen. Wellicht was iedereen te voorzichtig. Ik heb echter wel gemerkt met Kartbiken dat vallen vaak niet zo erg is als verwacht en heb juist daardoor meer vertrouwen gekregen. Vaak ben je te voorzichtig waardoor je juist valt, of zijn mensen bang om te vallen. Natuurlijk is het op de openbare weg een ander verhaal omdat daar de obstakels vaak juist het gevaar zijn.
Maar misschien is het toch iets voor @SmurfLink als je wat meer vertrouwen hebt om eens een crosser te proberen. Het is echt spelen met de motor, en als je valt hebben jij en je motor in 99% van de gevallen helemaal geen schade. Vooral lol als je je bedenkt hoe stom je soms valt
Ongeveer 21 dagen, waarvan de meeste wel met regen totaal iets van 2400 euro gekost (pp). We hebben flink kunnen besparen omdat we de hutten met 4 man konden delen. Tanken moest met creditcard omdat het terug pinnen van 100 euro die ze gijzelen ongeveer 2 weken duurde
Edit, zie dat die reis van hun door Zweden gaat. Het is zo dat Zweden door Noren en Finnen vooral wordt gebruikt om snel door heen te rijden, na 10 minuten over de zelfde lange rechte weg langs 1000 en bomen heb je het ook wel gezien.
De suicide lanes die ze hebben maken het dan wel weer dragelijk als je even achter een Nederlander met een KIP caravan zit.
Door de bergen in het zuiden van Noorwegen en langs de eilanden en kust in het noorden van noorwegen is veel leuker dan via Zweden.
Let wel noorwegen is voornamelijk 80 km/h en dat is zeker in de bergen en langs de kust goed te doen. Wel twee keer met 40 km/h te hard gelazerd maar politie ging niet achter mij aan
[ Voor 11% gewijzigd door GBTW op 07-03-2019 08:43 ]
Misschien verstandig dat @SmurfLink dat overlegt met haar instructeur.Tylen schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 07:35:
@SmurfLink als je nu aan het lessen bent om vertrouwen terug te winnen denk ik dat het verstandig is dat je de supermotor dag skipped. Daar ga je sowieso vallen namelijk en ze leren je er driften, crossen, motor zo plat mogelijk leggen etc. (Bedoel het goed hoor 😘)
Misschien dat het negatief uitpakt maar positief kan ook. Je leert dan immers wel, onder gecontroleerde omstandigheden, dat die motor veel meer kan dan jij denkt. Wat hij doet onder extremere omstandigheden dan op de openbare weg. Dat kan ook juist een flinke boost geven aan haar zelfvertrouwen + al zou ze vallen dan is dat iets wat je verwacht en ook mag/erbij hoort.
Plus ik gok dat de rest wel dermate lomp is dat die al veel eerder op hun bakkes gaan
Awesome
Overal staan huisjes, slaapzak + opblaas kussen mee en je kan zo gaan liggen. Bijna overal kan je ook pannen en dergelijke lenen op campings. Huisjes waren 9 jaar terug tussen de 25-60€ per nacht.Thoit schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:13:
Zijn er hier al eens mensen naar de Noordkaap gereden? Het staat namelijk erg hoog op mijn verlanglijstje en gisteren ook al in juli 4 weken vakantie aangevraagd. Nu was ik echter aan het oriënteren hoeveel het zou kosten. Ik weet dat Scandinavië duur is, maar voor deze reis zouden we met 2 personen €4400 kwijt zijn. https://www.horizonmotorr...eizen/noorwegen/noordkaap
Wij zijn toen niet naar de Noordkaap gereden maar naar de Lofoten, 400km voor de Noordkaap linksaf geslagen Noorwegen in. Noorwegen is 100x leuker rijden dan zweden, dat is alleen maar rechtdoor en al snel houdt het asfalt ook op. ( Wij gingen wel door Zweden zo snel mogelijk naar boven.)
Boot Kiel- gotenburg was toen rond de 350€ voor 2 personen 2 motoren. Met de vrouw ben ik toen via de brug vanuit Denemarken naar Zweden gereden. Maar via Kiel is wel relaxter, maar we wilden die brug is doen.
Zeker als je buiten de vakantie gaat van de Zweden en Noren dan is er echt aan slaapplaats geen gebrek.
Mocht je meer willen weten kunnen we altijd even bellen, DM me maar dan.
Deze reis is ook puur om een indruk te krijgen hoeveel tijd ik moet rekenen, welke routes er worden gereden e.d. Liefste rijd ik via Noorwegen omhoog, en pak in het noorden een stuk Zweden en Finland mee. Lees inderdaad veel dat Zweden leuk is voor een dag, maar je het dan ook wel vrij snel gezien hebt.Chakotay schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:36:
@Thoit dat staat hier ook nog steeds op de wishlist, maar dannog wat uitgebreider. Een heel rondje langs onderlangs, om van Estland naar Finland te gaan, dan bovenlangs riching de Noordkaap, om door Noorwegen weer naar beneden te gaan.
Achja, ooit... Zeker Noorwegen is inderdaad niet bepaald goedkoop.
Ik ga dan ook niet alleen, m'n vriendin gaat mee wat de kilometers per dag namelijk erg beperkt. De ene keer kan ze makkelijk een dag achterop zitten, de volgende dag ineens na 100 KM enorme pijn in de rug hebben. Ben hierdoor ook aan het proberen om een stuk alleen te rijden en haar ergens van een vliegveld ophalen.
Dat bedrag is dan gebaseerd op camperen en all in? Te hard rijden moet je daar inderdaad niet doen, maakt je vakantie een stuk duurder als ik dat zo leesGBTW schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:36:
[...]
Ben in 2013 geweest met 4 man. Boot in Duitlsland naar Oslo en dan door het zuiden van Noorwegen naar de kust en dan eiland hoppend en uiteindelijk via Bodo naar Lofoten naar de Noordkaap en terug via Zweden en Denemarken in 4 dagen. Totaal iets van 7900 km gereden.
Ongeveer 21 dagen, waarvan de meeste wel met regen totaal iets van 2400 euro gekost (pp). We hebben flink kunnen besparen omdat we de hutten met 4 man konden delen. Tanken moest met creditcard omdat het terug pinnen van 100 euro die ze gijzelen ongeveer 2 weken duurde. Wij hebben maar iets van 3 keer een andere camping moeten zoeken dan de gene waarbij we zo iets hadden van nu willen we stoppen. De volgende camping is dan vaak weer maar een paar kilometer weg.
Edit, zie dat die reis van hun door Zweden gaat. Het is zo dat Zweden door Noren en Finnen vooral wordt gebruikt om snel door heen te rijden, na 10 minuten over de zelfde lange rechte weg langs 1000 en bomen heb je het ook wel gezien.
De suicide lanes die ze hebben maken het dan wel weer dragelijk als je even achter een Nederlander met een KIP caravan zit.
Door de bergen in het zuiden van Noorwegen en langs de eilanden en kust in het noorden van noorwegen is veel leuker dan via Zweden.
Let wel noorwegen is voornamelijk 80 km/h en dat is zeker in de bergen en langs de kust goed te doen. Wel twee keer met 40 km/h te hard gelazerd maar politie ging niet achter mij aan.
Slaapzak e.d. mee is dus geen optie voor ons. Heb meerdere keren geprobeerd te kamperen en ik vind het echt vreselijk. Vooral als ik het dan ook nog moet meenemen op de motor. De boot naar Goteborg had ik inderdaad ook in gedachten.charrel schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:56:
[...]
Overal staan huisjes, slaapzak + opblaas kussen mee en je kan zo gaan liggen. Bijna overal kan je ook pannen en dergelijke lenen op campings. Huisjes waren 9 jaar terug tussen de 25-60€ per nacht.
Wij zijn toen niet naar de Noordkaap gereden maar naar de Lofoten, 400km voor de Noordkaap linksaf geslagen Noorwegen in. Noorwegen is 100x leuker rijden dan zweden, dat is alleen maar rechtdoor en al snel houdt het asfalt ook op. ( Wij gingen wel door Zweden zo snel mogelijk naar boven.)
Boot Kiel- gotenburg was toen rond de 350€ voor 2 personen 2 motoren. Met de vrouw ben ik toen via de brug vanuit Denemarken naar Zweden gereden. Maar via Kiel is wel relaxter, maar we wilden die brug is doen.![]()
Zeker als je buiten de vakantie gaat van de Zweden en Noren dan is er echt aan slaapplaats geen gebrek.
Mocht je meer willen weten kunnen we altijd even bellen, DM me maar dan.
[ Voor 18% gewijzigd door Thoit op 07-03-2019 08:59 ]
Vrijdag schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 22:21:
[...]
Gewoon achter mij aan rijden. Ik rij niet hard (understatement) en je rijdt ook nog eens extra zuinig
Het begint wel echt apart te worden met alle verhalen hier inderdaad!Pagman schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 23:28:
Het lijkt wel alsof Kawasaki een vloek heeft als je er voor de eerste keer op rijd. Ik ben zelf ook in de eerste 30 min dat ik hem heb bij een bocht naar rechts vanaf een brug, bijna de berm in gekukeld
Denk je? Ik had juist meer gedacht dat dat makkelijker zou zijn omdat ik daar leer smijten met dat ding. Juist wat vertrouwen erbij, zonder bang te zijn voor schade aan m'n fiets. Juist als ik wat ervaring krijg met omdonderen ben ik er hopelijk minder bang voor, omdat ik daarna weer kan opstaan en doorrijden. Beetje ervaring er mee krijgen, zoals @Raym09 zei.Tylen schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 07:35:
@SmurfLink als je nu aan het lessen bent om vertrouwen terug te winnen denk ik dat het verstandig is dat je de supermotor dag skipped. Daar ga je sowieso vallen namelijk en ze leren je er driften, crossen, motor zo plat mogelijk leggen etc. (Bedoel het goed hoor 😘)
@Thoit Een crosstraining lijkt me ook zeker nuttig, had het daar eerder al met htt-thalan over gehad. Juist ff die grenzen verkennen zonder schade aan mij of m'n fiets kan behoorlijk veel ervaring opleveren wat vertrouwen geeft.
[ Voor 35% gewijzigd door SmurfLink op 07-03-2019 09:05 ]
Ach, je komt echt in de meest leuke en gezellig hutjes. Je mist echt wat!Thoit schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:57:
[...]
Slaapzak e.d. mee is dus geen optie voor ons. Heb meerdere keren geprobeerd te kamperen en ik vind het echt vreselijk. Vooral als ik het dan ook nog moet meenemen op de motor. De boot naar Goteborg had ik inderdaad ook in gedachten.
Hotels in Noorwegen zijn erg duur, zijn maar 2 ketens met hotelletjes en die zijn beide van de overheid.
Kamperen in een hut is geen kamperen, zit een kachtel in de meeste huisjes. kookplaatje en normale bedden met matrassen.
[ Voor 21% gewijzigd door charrel op 07-03-2019 09:16 ]
Was all in, boodschappen gedaan net voor we stopte. Meeste hutten hebben gewoon pan, elektrisch kookstel en borden en bestek. Motor is met 80 km/h ook lekker zuinig.Thoit schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:57:
[...]
Deze reis is ook puur om een indruk te krijgen hoeveel tijd ik moet rekenen, welke routes er worden gereden e.d. Liefste rijd ik via Noorwegen omhoog, en pak in het noorden een stuk Zweden en Finland mee. Lees inderdaad veel dat Zweden leuk is voor een dag, maar je het dan ook wel vrij snel gezien hebt.
Ik ga dan ook niet alleen, m'n vriendin gaat mee wat de kilometers per dag namelijk erg beperkt. De ene keer kan ze makkelijk een dag achterop zitten, de volgende dag ineens na 100 KM enorme pijn in de rug hebben. Ben hierdoor ook aan het proberen om een stuk alleen te rijden en haar ergens van een vliegveld ophalen.
[...]
Dat bedrag is dan gebaseerd op camperen en all in? Te hard rijden moet je daar inderdaad niet doen, maakt je vakantie een stuk duurder als ik dat zo lees
[...]
Slaapzak e.d. mee is dus geen optie voor ons. Heb meerdere keren geprobeerd te kamperen en ik vind het echt vreselijk. Vooral als ik het dan ook nog moet meenemen op de motor. De boot naar Goteborg had ik inderdaad ook in gedachten.
Niet te veel (smerig carlsberg) bier, maar paar keer uit eten. Wel weinig verse groenten in de winkel als je Nederland gewend bent.
Ik hoor heel vaak zeggen dat je het beter andersom kan doen, met Noorwegen als laatste ipv eerste deel. Noorwegen is namelijk het mooiste, anders valt de rest zo tegenThoit schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:57:
[...]
Deze reis is ook puur om een indruk te krijgen hoeveel tijd ik moet rekenen, welke routes er worden gereden e.d. Liefste rijd ik via Noorwegen omhoog, en pak in het noorden een stuk Zweden en Finland mee. Lees inderdaad veel dat Zweden leuk is voor een dag, maar je het dan ook wel vrij snel gezien hebt.
[...]
Ja, wij hadden een keer 2 kiwi's gekocht. Toen dachten wel al, waarom zijn we zoveel duurder uit.... waren de kiwi's 5€ per stukGBTW schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:04:
[...]
Was all in, boodschappen gedaan net voor we stopte. Meeste hutten hebben gewoon pan, elektrisch kookstel en borden en bestek. Motor is met 80 km/h ook lekker zuinig.
Niet te veel (smerig carlsberg) bier, maar paar keer uit eten. Wel weinig verse groenten in de winkel als je Nederland gewend bent.

Ook zoSmurfLink schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:59:
[...]
Denk je? Ik had juist meer gedacht dat dat makkelijker zou zijn omdat ik daar leer smijten met dat ding. Juist wat vertrouwen erbij, zonder bang te zijn voor schade aan m'n fiets. Juist als ik wat ervaring krijg met omdonderen ben ik er hopelijk minder bang voor, omdat ik daarna weer kan opstaan en doorrijden. Beetje ervaring er mee krijgen, zoals @Raym09 zei.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Een nacht kamperen met 3 man waren we 35 euro voor kwijt en een hutje 40.
Maar het scheelt je in sleep werk en bij eventueel rotweer geen natte tent etc.
Zweden in een dag gezien vind ik beetje overdreven, heb er 2 weken gezeten en was echt erg tof.
Ook de prijzen vallen best mee. (let wel op dat in Zweden het pils echt water is in de supermarkt!)
Groenten in Zweden was goed te doen, in Finland was dit minder aanwezig. Maar door de komst van lidl in Finland is daar ook de groente wel aardig in prijs gezakt.
Ben 2x in Noord Noorwegen geweest, en in totaal al een stuk of 10 keer in de rest van Noorwegen. Noorwegen is helaas duur, hotels dus ook. Bovendien zijn er zeker in het noorden weinig hotels. Daarentegen zijn er wel overal hutjes (hytter) te huren. Dit varieert van simpele hutjes vanaf ca. 350 NOK (~ €35,=) per nacht, waarbij je geen eigen douche/toilet hebt, tot luxe hutjes met vloerverwarming, keuken, badkamer etc voor 1200 NOK (~ €120,=) per nacht. Wel moet je overal je eigen beddengoed (slaapzak) meenemen.Thoit schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:13:
[...]
Wij hebben altijd een tent mee, en afhankelijk van het weer kamperen we of zoeken we een hutje. Als je tussen 5-6 uur 'savonds een hutje zoekt is er voor 2 personen meestal nog wel plek. Ook kan je de app van Norcamp gebruiken om hutjes te vinden en even een mailtje te sturen of er nog plek is.
Tip: Neem vanaf Trondheim de kustweg (Rv17), erg mooi! Ter hoogte van Mo-i-Rana kan je dan kiezen of je de kustweg blijft volgen tot Bodo, of dat je de E6 oprijdt.
LET OP: Vanaf zaterdagavond 18:00 mag er in de supermarkten geen bier meer worden verkocht!

[Edit] Zweden is een stuk goedkoper dan Noorwegen, en schiet een stuk sneller op. En zo saai als sommigen zeggen vind ik het ook niet. Juist de leegte (100+ km rijden zonder iemand tegen te komen) en uitgestrektheid van Zweden hebben ook wel iets.
[ Voor 5% gewijzigd door Waaj op 07-03-2019 09:27 ]
Yamaha FZS Fazer 600 ‘98 Provincie: Noord-Holland
Have you tried turning it off and on again?
hier ook de eerste 2x op een Kawasaki ZR7SmurfLink schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:52:
![]()

overigens herinner ik me zo'n 4 tweakers ritten in 5 jaar dus reken je niet te rijk
[ Voor 5% gewijzigd door Maegrim op 07-03-2019 09:31 ]
Maar je waarschuwing sla ik niet in de wind hoor, terecht dat je het aangeeft. Ik denk er inderdaad nog even over na, maar ik vermoed dat ik in Mei er een stuk minder bang insta dan nu, gezien het verschil een weekje heeft gemaakt. M'n instructeur was er in ieder geval erg positief over toen ik 'm vertelde van de plannen, zal hem volgende week wel vragen of hij het verstandig acht of juist beter van niet.
Doe vooral rustig aan, je hoeft niets te bewijzenSmurfLink schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:59:
[...]
wat vaker stilstaan is op zich ook niet erg. Maar ik wil jullie vooral niet tegenhouden in je doen en laten. Ik weet op dit moment gewoon echt niet waar ik dan sta, wat ik wel en niet aandurf. dus jullie moeten gewoon je rit kunnen rijden.
[...]
Het begint wel echt apart te worden met alle verhalen hier inderdaad!

Terwijl we achterna worden gezeten door deze knakker:Chakotay schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:37:
Ritje met iedereen in smurfenpak op een blauw gewrapte motor

Als er een normaal bed in staat dan vind ik dat inderdaad niet storend. Maar ik ga er geen extra slaapzakken voor aanschaffen / meezeulen. Sowieso neem je naar Noorwegen meer bepakking mee omdat je dikker gekleed moet zijn als dat je naar Spanje gaat.charrel schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:03:
[...]
Ach, je komt echt in de meest leuke en gezellig hutjes. Je mist echt wat!
Hotels in Noorwegen zijn erg duur, zijn maar 2 ketens met hotelletjes en die zijn beide van de overheid.
Kamperen in een hut is geen kamperen, zit een kachtel in de meeste huisjes. kookplaatje en normale bedden met matrassen.
Dat vind ik dan nog een erg mooie prijs. Zuinig is de Pan nog wel, omdat we met z'n 2en rijden, rijd ik sowieso altijd rustig en verbruikt dat gekke ding maar 1:20. Als ik bier drink, is het speciaal bier. Ben aardig actief op Untappd, dus dan maar geen bierGBTW schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:04:
[...]
Was all in, boodschappen gedaan net voor we stopte. Meeste hutten hebben gewoon pan, elektrisch kookstel en borden en bestek. Motor is met 80 km/h ook lekker zuinig.
Klopt, lees ik ook. Maar als ik het hele stuk omhoog zou rijden via Zweden en je het na bijv. 1 dag wel gezien hebt dan rijd ik liever via Noorwegen aan de oostkant omhoog en via de westkant omlaag bijv.Chakotay schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:07:
[...]
Ik hoor heel vaak zeggen dat je het beter andersom kan doen, met Noorwegen als laatste ipv eerste deel. Noorwegen is namelijk het mooiste, anders valt de rest zo tegen
Dat is ook een van de redenen waarom we niet willen kamperen. Naast het feit dat we er sowieso al niks mee hebben, lijkt het mij mega irritant om na een dag sturen (waar je sowieso wel moe van bent) om dan nog een tentje te moeten opzetten, om vervolgens in de ochtend weer af te moeten breken.kneusteun schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:09:
Die hutjes zijn vaak net zo cheap als kamperen.
Een nacht kamperen met 3 man waren we 35 euro voor kwijt en een hutje 40.
Maar het scheelt je in sleep werk en bij eventueel rotweer geen natte tent etc.
Zweden in een dag gezien vind ik beetje overdreven, heb er 2 weken gezeten en was echt erg tof.
Ook de prijzen vallen best mee. (let wel op dat in Zweden het pils echt water is in de supermarkt!)
Groenten in Zweden was goed te doen, in Finland was dit minder aanwezig. Maar door de komst van lidl in Finland is daar ook de groente wel aardig in prijs gezakt.
Hmm lees dus eerdere berichten dat de slaapzak juist niet nodig zou zijn. Ik ga eens de Norcamp app installeren en kijken of ik daar iets mee kan vinden.Waaj schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:23:
[...]
Ben 2x in Noord Noorwegen geweest, en in totaal al een stuk of 10 keer in de rest van Noorwegen. Noorwegen is helaas duur, hotels dus ook. Bovendien zijn er zeker in het noorden weinig hotels. Daarentegen zijn er wel overal hutjes (hytter) te huren. Dit varieert van simpele hutjes vanaf ca. 350 NOK (~ €35,=) per nacht, waarbij je geen eigen douche/toilet hebt, tot luxe hutjes met vloerverwarming, keuken, badkamer etc voor 1200 NOK (~ €120,=) per nacht. Wel moet je overal je eigen beddengoed (slaapzak) meenemen.
Wij hebben altijd een tent mee, en afhankelijk van het weer kamperen we of zoeken we een hutje. Als je tussen 5-6 uur 'savonds een hutje zoekt is er voor 2 personen meestal nog wel plek. Ook kan je de app van Norcamp gebruiken om hutjes te vinden en even een mailtje te sturen of er nog plek is.
Tip: Neem vanaf Trondheim de kustweg (Rv17), erg mooi! Ter hoogte van Mo-i-Rana kan je dan kiezen of je de kustweg blijft volgen tot Bodo, of dat je de E6 oprijdt.
LET OP: Vanaf zaterdagavond 18:00 mag er in de supermarkten geen bier meer worden verkocht!
[Edit] Zweden is een stuk goedkoper dan Noorwegen, en schiet een stuk sneller op. En zo saai als sommigen zeggen vind ik het ook niet. Juist de leegte (100+ km rijden zonder iemand tegen te komen) en uitgestrektheid van Zweden hebben ook wel iets.
Tja, mijn vriendin zat ook achterop. Had toen 3 vario koffers in de breedste stand, dus dat zal een liter of 120 zijn geweest wat je mee kan nemen. Slaapzakken gewoon duntjes want in de huisjes heb je meestal een verwarming. Dan 2 slaapzakken in een decathlon compressie zak, dan neemt het de ruimte in van maximaal 1 slaapzak. E-reader ipv boeken en wat eten in de topkoffer bij de slaapzak. Eventueel nog een rugzak met wat lichte spullen op een koffer binden. Als je met 2 motoren gaat dan is het helemaal goed te doen, 2 goede slaapzakken zijn goedkoper als 2x een hotelThoit schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:19:
[...]
Als er een normaal bed in staat dan vind ik dat inderdaad niet storend. Maar ik ga er geen extra slaapzakken voor aanschaffen / meezeulen. Sowieso neem je naar Noorwegen meer bepakking mee omdat je dikker gekleed moet zijn als dat je naar Spanje gaat.
Dit dus, erg belangrijk. Ik ben vaker met andere groepjes mee gaan rijden maar dat ontaarde eigenlijk allemaal in een wedstrijdje. Ik ben met mijn hobby bezig, niet op de vlucht.DrivinUCrazy schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 06:55:
Mee eens. Die idioten worden bij ons in de groep dan ook direct daar op aangesproken en kunnen daarna iemand anders zoeken om mee te rijden. Iedereen is welkom, maar wel op een verantwoorde manier.
Needless to say, ik ben toen afgehaakt van de groep. Gevalletje: Bekijk het maar

[ Voor 17% gewijzigd door Destruction op 07-03-2019 11:07 ]
Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Awesome uitspraakDestruction schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:04:
[...]
Ik ben met mijn hobby bezig, niet op de vlucht.

Voor de rest rij ik altijd met groepen waarin het belangrijk is dat iedereen naar zijn eigen kunnen rijdt (zijn over het algemeen wel allemaal ervaren rijders), en waarin iedereen elkaar ook de ruimte gunt.
Voorkeur: Met de motor
Alternatief: Motor's op de trailer en met de auto
Tijd: Hemelvaart: donderdag tot en met zondag.
Ik heb al een tijdje in mijn hoofd dat ik best op donderdag ochtend naar oostenrijk kan rijden en op zondag terug. Ik denk echter dat 800 Kilometer snelweg op een dag echt mega veel is.
als voorbeeld: vorig jaar op de motor helemaal binnendoor naar luxemburg en toen was ik er na Km of 400 echt klaar mee. Wat is jullie ervaring qua maximale stuurtijd / maximale kilometers per dag?
Maximale kilometers per dag vind ik altijd lastig. De ene dag gaat het makkelijker dan de andere. Was laatst van een lange middag in zuid limburg meer gesloopt dan een hele dag Eifel. Dit omdat je in Zuid Limburg een treintje aan het rijden was, wat ik veel vermoeiender vond dan in de Eifel kunnen doorrijden.
Heb ook een keer met zo'n groep gereden, aardige gasten, maar als ze op de motor stappen veranderen ze in Rossi wannabe's, incl. de knee-downs etc.. Ik reed een keer mee met mijn VFR, motoren van die gasten waren o.a een CBR900RR Fireblade, een 1000RR Fireblade, een paar met een R1, etc..Waaj schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:16:
Één keer in een groep meegereden waarin ze met 6 man naast elkaar op een haakse bocht afstormden. Was ook de laatste keer met die groep :W
Voor de rest rij ik altijd met groepen waarin het belangrijk is dat iedereen naar zijn eigen kunnen rijdt (zijn over het algemeen wel allemaal ervaren rijders), en waarin iedereen elkaar ook de ruimte gunt.
Toen we op een 60 weggetje met aan beide kanten mais (zo hoog dat overzicht op kruisingen gewoon 0 was) reden, ik eigenlijk de enige was die vooral vanwege gebrek aan zicht bij de kruisingen afremde tot ~stapvoets, om daarna weer "volgas" in de achtervolging te moeten vond ik het eigenlijk al wel mooi geweest. Toen er een vrij stukje zonder kruispunten kwam moest ik tot 180km/u door om ze überhaupt in het zicht te houden
Niet dat ik altijd strak de vmax rijdt, dat zeker niet. Maar ik heb het niet nodig om mijn rijbewijs te riskeren om het leuk te hebben op de motor.
Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Het lijkt me dat als je op één dag een grote afstand rijdt, je dan echt helemaal kapot aankomt. Dan zou ik de motoren op een trailer zetten en naar plaats van bestemming rijden. Kan je elkaar afwisselen, bakje koffie drinken en eventueel nog een uiltje knappen in de auto als je niet hoeft te rijden.
Voor een weekendje zou ik het persoonlijk wat meer in de buurt houden, zodat je het aantal 'reisdagen' en 'rijdagen' een beetje in verhouding blijft.
Eifel Vorig jaar geweest was inderdaad erg vermakelijk, 800 Kilometer met de auto doe ik makkelijk ook met de trailer dus dat zie ik als laatste redmiddel, maar gezien de benzine kosten vindt ik dat altijd zondeThoit schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:20:
Eifel, Ardennen, Sauerland, Zwarte Woud, Vogezen?
Maximale kilometers per dag vind ik altijd lastig. De ene dag gaat het makkelijker dan de andere. Was laatst van een lange middag in zuid limburg meer gesloopt dan een hele dag Eifel. Dit omdat je in Zuid Limburg een treintje aan het rijden was, wat ik veel vermoeiender vond dan in de Eifel kunnen doorrijden.
Vogezen en zwarte woud zijn ook redelijk wat kilometers natuurlijk, maar zal zo is gaan kijken nog tips qua steden/dorpen/verblijfplaatsen in die regio?
dat is dus waarvoor ik bang ben dat je de laatste 100 of 200 Km met tegenzin en als een zombie op de motor zit en de volgende 2 dagen geen zin hebt om te rijden en dan weer terug moet. Daar komt bij wij rijden Naked en Sport dus geen toerbuffels.Vrijdag schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:21:
@Reloader 800km op een dag vind ik erg veel. Alleen al in de auto zou ik helemaal kapot zijn en op de motor doe ik zoiets waarschijnlijk in twee dagen. Hangt ook af van je ervaring en wat voor motor je hebt.
Het lijkt me dat als je op één dag een grote afstand rijdt, je dan echt helemaal kapot aankomt. Dan zou ik de motoren op een trailer zetten en naar plaats van bestemming rijden. Kan je elkaar afwisselen, bakje koffie drinken en eventueel nog een uiltje knappen in de auto als je niet hoeft te rijden.
Ja dat inderdaad, mag gelukkig met de vrouw nog naar Oostenrijk in juni en dan gaan ze op de trailer meeChakotay schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:24:
@Reloader verschilt nogal per persoon, ik heb zelf nooit zo'n moeite met een eind snelweg op één dag. Ik zou dat echter niet doen als je er maar 2 'echte' rijdagen over de leuke wegen voor terugkrijgt... Oostenrijk e.d. doe ik liever als het een vakantie van een week is. Dan is het de 1e 400-500 km snelweg, om vanaf daar met een leuke route binnendoor verder te gaan, met eventueel nog een extra overnachtig afhankelijk van hoever de bestemming is.
Voor een weekendje zou ik het persoonlijk wat meer in de buurt houden, zodat je het aantal 'reisdagen' en 'rijdagen' een beetje in verhouding blijft.
Misschien moet ik het voor 4 dagen zoeken binnen een cirkel van 500km van huis
Als wij met meerdere personen rijden reken ik gemiddeld 40km/uur op stuurweggetjes, 50km/uur op N-wegen en 80 km/uur op snelwegen. Dat is inclusief stops, tanken, eten, etc. (In m'n eentje is dat iets meer omdat de pauzes korter zijn). In de praktijk komt dat aardig uit, en dan rijden wij niet strak de max. snelheid.
Vrijdag schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:01:
[...]
Terwijl we achterna worden gezeten door deze knakker:
[Afbeelding]
Naar de Eiffel dan door naar beneden met 300km snelweg naar de vogezen. Door de Vogezen naar beneden of in de Vogezen lekker rond blijven rijden. Vogezen van hier is 500km. Via de Vogezen is het rond de 85km over de vlakte naar het zwarte woud.Reloader schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:18:
Even een vraagje voor de motorvakantiegangers: Elk jaar ga ik met een maatje van me een paar dagen weg soms met de motors op de trailer en soms op de motor ergens heen. Luxemburg al een paar keer gedaan, ardennen ook. nu zoeken we iets nieuws maar we twijfelen over de afstand die je af kan leggen in onze beperkte tijd.
Ik heb al een tijdje in mijn hoofd dat ik best op donderdag ochtend naar oostenrijk kan rijden en op zondag terug. Ik denk echter dat 800 Kilometer snelweg op een dag echt mega veel is.
als voorbeeld: vorig jaar op de motor helemaal binnendoor naar luxemburg en toen was ik er na Km of 400 echt klaar mee. Wat is jullie ervaring qua maximale stuurtijd / maximale kilometers per dag?
- Absolute mongolen die direct hun rijbewijs in zouden moeten leveren
- Groep die graag door rijd maar wel op een veilige wijze en rekening houdend met elkaar
- Groep die lekker rustig gaat touren, lekker genieten van het rijden en het uitzicht
Van mijn vrienden weet ik precies wie waarbij past en met wie ik dus wat rijd (of ver uit de buurt blijf).
[edit] o wacht, ik moest eerst nog wat dingetjes repareren

[ Voor 31% gewijzigd door Waaj op 07-03-2019 11:40 ]
Iemand nog tips voor Wales?(of een betaalbaar hotel met parking in Londen?)
@xos en ik zijn van plan om een uurtje Enduro les te nemen op vrijdag 22 maart, in de ochtend.
Als er nog meer mensen mee willen altijd leuk!
Voor wie
Voor iedereen met een motorrijbewijs. Enige off road ervaring niet vereist.
Enduro rijden is een stuk fysieker dan op de weg. Maar je hoeft voor dat ene uurtje geen top atleet te zijn.
Waar / wanneer
https://www.motorhuisdedoelen.nl/training/ in Zaandam. Vrijdag 22 maart, zo rond 9:30 is het plan.
Kosten
95 Euro per persoon.
Hiervoor krijg je een huur motor, (beschermende) kleding, helm en een instructeur die Parijs-Dakar gereden heeft, namelijk Peter Meilink.
Ik heb hier dus 1x al een 'les' genomen. Peter neemt je mee naar allerlei super rustige bospaadjes in de buurt van zijn bedrijf (ongeveer 5 minuten rijden). Peter is niet iemand die actief les geeft, hij rijdt voor en kijkt beetje hoe je het doet. En als je hem dan vraagt in welke versnelling je een heuveltje moet nemen zegt hij 'gewoon doen wat je lekker vindt'.
Neemt niet weg dat je veel kunt leren door te kijken en te proberen.
Stuur me een privébericht / reactie hier als je interesse hebt. Uiterlijk voor dinsdag 12 maart einde dag. Dan ga ik even inventariseren.

[ Voor 6% gewijzigd door Requiem19 op 07-03-2019 11:49 ]
Vorig jaar Wales aangedaan, heel erg leuk rijden! Hangt er even vanaf waar je wilt rijden in Wales maar kan het gebied rondom Snowdonia aanraden. Reden op een gegeven moment middle of nowhere. Alleen maar schapen, heuvels, grasvlakten en de weg.darkkingll schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:45:
Nog een paar maandjes.. In juli op de motor naar Londen, dan Wales en dan nog een dagje hinckley..
Iemand nog tips voor Wales?(of een betaalbaar hotel met parking in Londen?)
Wat betreft Londen, zet je motor goed op slot. Momenteel worden er heel erg veel motoren gejat in London.
Heb mijn hele trip bijgehouden via Polarsteps, maar dit was 2 van mijn foto's in Snowdonia gebied:
[ Voor 22% gewijzigd door aidanl op 07-03-2019 11:58 ]
Omgeving daar was met 20+ graden toen goed te doen.
Lijkt me best tof, maar is een uurtje niet heel erg kort?Requiem19 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:48:
1 uur Enduro les - 22 maart - Zaandam - wie wil er mee?
@xos en ik zijn van plan om een uurtje Enduro les te nemen op vrijdag 22 maart, in de ochtend.
Voor wie
Enduro rijden is een stuk fysieker dan op de weg. Maar je hoeft voor dat ene uurtje geen top atleet te zijn.
Waar / wanneer
https://www.motorhuisdedoelen.nl/training/ in Zaandam. Vrijdag 22 maart, zo rond 9:30 is het plan.
Kosten
95 Euro per persoon.
Hiervoor krijg je een huur motor, (beschermende) kleding, helm en een instructeur die Parijs-Dakar gereden heeft, namelijk Peter Meilink.
Ik heb hier dus 1x al een 'les' genomen. Peter neemt je mee naar allerlei super rustige bospaadjes in de buurt van zijn bedrijf (ongeveer 5 minuten rijden). Peter is niet iemand die actief les geeft, hij rijdt voor en kijkt beetje hoe je het doet. En als je hem dan vraagt in welke versnelling je een heuveltje moet nemen zegt hij 'gewoon doen wat je lekker vindt'.
Stuur me een privébericht / reactie hier als je interesse hebt. Uiterlijk voor dinsdag 12 maart einde dag. Dan ga ik even inventariseren.
[Afbeelding]
Jammer dat het zo kort dag is, dat ga ik niet vrij kunnen krijgen van werk.Requiem19 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:48:
1 uur Enduro les - 22 maart - Zaandam - wie wil er mee?
Voor wie
Waar / wanneer
Kosten
95 Euro per persoon.
[Afbeelding]
Ga eind deze maand ook een weekje die kant op, hopelijk is het dan daar inderdaad 20 graden! Ik vindt het persoonlijk ook geen probleem om de 1000 km naar Nimes in 1 dag te rijden. Relaxed op de Peage, muziekje en cruise control aan, en rustig met 130+ naar het zuiden.GBTW schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 12:12:
Als je dan toch een trailer hebt is Zuid-Frankrijk ook goed te doen, en dan tolwegen pakken. Ik ben toen in een keer naar de Ardeche gereden rond deze tijd. Wel iets te veel binnendoor voor de afwisseling, maar 17 uur op 1 dag was net iets te veel.
Omgeving daar was met 20+ graden toen goed te doen.
Daarna de rest van de week lekkere binnenweggetjes, en dan weer via de Vercors en de Peage weer terug naar huis. Bij de ANWB een tolkastje gekocht voor 22 euro, dus ook geen gedoe met kaatjes pakken en stoppen om te betalen.
Snowdonia is het plan ja. Daar ergens kamperen en dan dagritjes. Maar wou, om het een beetje te spreiden eerst 2 dagen Londen doen en dan inderdaad het liefst een hotel waar de motor achter slot en grendel kan staan.aidanl schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:49:
[...]
Vorig jaar Wales aangedaan, heel erg leuk rijden! Hangt er even vanaf waar je wilt rijden in Wales maar kan het gebied rondom Snowdonia aanraden. Reden op een gegeven moment middle of nowhere. Alleen maar schapen, heuvels, grasvlakten en de weg.
Wat betreft Londen, zet je motor goed op slot. Momenteel worden er heel erg veel motoren gejat in London.
Heb mijn hele trip bijgehouden via Polarsteps, maar dit was 2 van mijn foto's in Snowdonia gebied:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Overigens, voor de weekendtripjes is het harz gebergte ook wel een aanrader..
[ Voor 3% gewijzigd door darkkingll op 07-03-2019 12:45 ]
Je kan trouwens ook best leuk rijden in de omgeving van de Brecon Beacons. Maar als je vanuit Londen richting Snowdonia rijd is ook de Cotswolds mooi. Wij hadden vorig jaar een aantal plaatsen vast gelegd waar we wouden rondkijken of overnachten, vervolgens gewoon de TomTom de hele weg laten maken d.m.v. kronkel routes en snelweg vermijden. Heb in 2 weken tijd zo goed als geen enkele snelweg gezien!
Een uurtje is niet heel lang inderdaad, maar voor zo'n eerste keer is dat echt wel voldoende (zelfs voor mij, met redelijk wat off road ervaring).kneusteun schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 12:14:
[...]
Lijkt me best tof, maar is een uurtje niet heel erg kort?
Mijn vriendin is denk ik 4-5 keer (zacht) gevallen. Die was best wel moe van die motor oprapen en dan jezelf weer pushen om 'enge dingen' te doen (lees relatief stijle heuveltjes, diepe geulen, scherpe bochtjes etc).
Zie dit ook meer als iets om te kijken of je Enduro rijden tof vindt. Als je het echt leuk vindt zou je ook langere lessen kunnen nemen (is best duur bij Motorhuisdedoelen), wat bijvoorbeeld voor leuk bedrag kan in België etc.
Ik denk dat het voor veel mensen een totaal andere kant van motorrijden kan laten zien. Het is allemaal nog wat speelser dan op de weg. En als je eens een foutje maakt (wat gegarandeerd gebeurt) valt de schade aan jezelf en motor 95 van de 100keer best wel mee.
Vooral het spelen op smalle singletracks vind ik het leukste, dan ben je constant balans aan het zoeken wat veel vermoeiender is dan op de weg.
Wat verrassendaidanl schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 12:48:
@darkkingll [...] de TomTom de hele weg laten maken d.m.v. kronkel routes en snelweg vermijden. Heb in 2 weken tijd zo goed als geen enkele snelweg gezien!
@Requiem19 voor een ervaren offroad-rijder is een uurtje wel nuttig inderdaad, maar het lijkt me juist voor een beginner wat kort... Dan ben je net een heel klein beetje gewend aan hoe dat gaat, en moet je alweer de motor inleveren.
Oh, heb je Belgische voorbeelden? Zou ik heel graag eens willen gaan doen!Requiem19 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 12:58:
[...]
Als je het echt leuk vindt zou je ook langere lessen kunnen nemen (is best duur bij Motorhuisdedoelen), wat bijvoorbeeld voor leuk bedrag kan in België etc.
https://www.endurofun.be/...1HetEchteOffroadWerk.aspxBobbyDgtl schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:23:
[...]
Oh, heb je Belgische voorbeelden? Zou ik heel graag eens willen gaan doen!
Daarnaast stuurt de TomTom me langs iedere mogelijke kerk en ziekenhuis. Weet niet wat voor AI ze gebouwd hebben, maar ze vertrouwen mijn rijstijl niet en ik moet blijkbaar gelovig worden

Ergens in de cotswolds heb je gewoon een verharde weg door een riviertje heen, trouwens..
Ohja die is ook leuk inderdaad. Ook wel vaker mee gemaakt, leukste is nog als ze weer eens een hele regenachtige zomer gehad hebben en je dan in Wales over de kleine landwegetjes gaat rijden... heb vaak genoeg voor een overstroming gestaan, 2 jaar terug nog tijdens de winter. s'middags was alles nog wit toen ik er reed, hoorde s'avonds op het nieuws dat alle sneeuw was gesmolten en het dorp inmiddels overstroomd was.Chakotay schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:56:
@aidanl onverhard niet uitschakelen in Engeland kan interessante resultaten geven inderdaad, o.a. dit soort dingen... Een stukje greenlaning is altijd leuk
Gas is alles tochdarkkingll schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:33:
Haha, dat zie ik mezelf met de triumph nog niet doen, zo'n rivier doorrijden. Maar ben niet bang voor wat offroad, dus wie weet.
Ergens in de cotswolds heb je gewoon een verharde weg door een riviertje heen, trouwens..
[ Voor 19% gewijzigd door aidanl op 07-03-2019 14:35 ]
Het diepste wat ik met een motor doorwaad heb is ongeveer 40-50cm denk ik, maar dat was een ondergelopen viaduct ipv een echte rivier
Voor die dagen zou ik een toffe route de Eifel in rijden, wil je hotels dan wel op tijd boeken, zeker als je een motorhotel wilt.Reloader schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:18:
Even een vraagje voor de motorvakantiegangers: Elk jaar ga ik met een maatje van me een paar dagen weg soms met de motors op de trailer en soms op de motor ergens heen. Luxemburg al een paar keer gedaan, ardennen ook. nu zoeken we iets nieuws maar we twijfelen over de afstand die je af kan leggen in onze beperkte tijd.
ga je 1 dag heen en 1 dag terug op offeren voor de heen en terug weg (snelweg) zou ik dat wat zonde vinden ten opzichte van de daadwerkelijke stuur dagen daar.
Ik rijd die periode naar Zuid Frankrijk maar dan vertrek ik ook op zaterdag en blijf weg tot de zaterdag/zondag 1 week later.
Eerste dag snelweg tot voorbij Geneve (vanuit mijn woonplaats is dat ruim 800 km), rest routes binnendoor, laatste dag weer snelweg terug.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Wel snelweg tot Maastricht of Aachen pakken. Daarvóór heb je te veel bebouwde kom, zowel in Nederland, België en Duitsland.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Vulkaan Eifel, iig niet met een supersport, of je moet van je nierstenen af willen.DrivinUCrazy schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:42:
Jep. Vulkaneifel, hunsrück en de Moezel zou mijn keuze dan ook zijn. Sterker nog, afgelopen jaar nog gedaan in de zomer.Neem een motorhotel in de omgeving van Treis-Karden en je bent al een heel eind.
Wel snelweg tot Maastricht of Aachen pakken. Daarvóór heb je te veel bebouwde kom, zowel in Nederland, België en Duitsland.
Die N zoveel door het dal daar is wel een geniale weg, samen met mijn Gixxer maatje, dan weet je het wel...

Vond namelijk geen app zoals booking.com waarbij je goed een Hytte kon vinden. De eerder genoemde app laat bij mij alleen in het zuiden héél veel zien, en in het noorden een beetje.
Gelukkig is mijn vriendin inmiddels ook redelijk enthousiast aan het worden. Vooral toen ik vertelde dat het daar 's nachts niet donker wordt. Dus hoeft ze niet met een lampje naar de WC in de nacht

Dit topic is gesloten.