HAWK Wizard schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:16:
[...]
Dank voor deze zeer zinvolle toevoeging. Ben ook voornemens om een HK Citation config te maken, als vervanging van mijn huidige, bedrade 5.1 setup (passieve Infinity speakers, 5x model boekenplank met 10 inch subwoofer).
Paar vragen nog wel:
- als je ook gewoon goede 2.0 stereo muziek wilt luisten, kan dat dan met de Bar? of heb je dan persé de 2 Towers nodig? de MB 700 lijkt iig niet voldoende equipped daarvoor.
- hoe klinken de 2 Towers in stereo mode vergeleken met andere, bedrade speakers (vergelijkbaar met Infinity, KEF, B&W, etc of meer als andere, goedkopere speaker merken? enige referentie zou welkom zijn!).
- als je de Bar (of MB 700) met 2 surrounds hebt, is dan nog een subwoofer nodig?
- als je de Bar (of MB 700) en de 2 Towers met 2 surrounds hebt, is dan nog een subwoofer nodig?
- is dan de Subwoofer S voldoende, of toch beter de grote (10 inch) subwoofer (of is dat overkill)? (de ruimte is circa 6 x 4 meter)
- kun je ook volstaan met 2 Towers, Sub en Surround of heb je persé de Bar (of MB 700) nodig?
- de Bar support WEL DTS? (de MB 700 blijkbaar niet)
- zou later (firmware) upgrade naar 7.1(.2) mogelijk zijn of moeten we daarvoor wachten op de nieuwe generatie?
Bij voorbaat dank!
Kan lastig afscheid nemen van mijn goed klinkende bedrade 5.1 setup

De WiSA-techniek werkt met random 5Ghz kanalen van 20Mhz. Met een Spectrum Analyzer kan ik zien dat hij soms van kanaal wisselt, samen met mijn Aruba Instant-On AP15 Wi-Fi heb ik 0,0 problemen met de verschillende Citation producten in huis en op WiSA ook nooit haperingen/vertragingen.
Heb in het begin de Citation Bar met Sub en Surrounds gehad en redelijk vlot de Towers erbij gekocht, omdat ik een goede deal kon krijgen bij 1 store voor alles.
Als je de Towers niet gebruikt vond ik de MultiBeam 700 beter klinken. Al was dat wel met wat "oppoets" technieken van de MultiBeam. Door het formaat van de Bar heb je betere pure stereo separatie, maar blijft nog steeds smaller dan losstaande setup. Voor muziek kan ik de Towers erbij zeker aanraden.
Standalone zijn de Towers alleen te pairen met de Sub. Dan werken ze als volwaardige Google Home speakers, maar dus alleen BT koppeling naar bijvoorbeeld een TV... Zodra je ze in WiSA mode zet zijn ze verder dom en heb je een WiSA receiver/dongle nodig om ze aan te sturen. De Bar en MultiBeam werken native uiteraard, al heb ik het dus ook prima werkend gehad met de Axiim Link dongle op mijn LG C9. Center kanaal was voor mij alleen te belangrijk, terwijl er nog bijna geen aanbod in is los.
edit:
Ook maakte HK de Citation Adapt, alleen nooit in NL verkocht. Wat een WiSA receiver is met Google Home, 4xHDMI+ARC en optical/analoge audio welke je kan gebruiken samen met Towers/Surround/Sub (WiSA) voor een 5.1 setup met TV input. Het lijkt erop dat ze het 'Smart' component van de Bar los in die Adapt gestopt hebben. Dacht eerst dat hij alleen stereo kon, maar vind ook websites waar 5.1 genoemd wordt. HK zelf noemt helaas geen codec support.
Voor deze set heb ik een volwaardige KEF R300 + R50A + R600C + R400b set gehad op een Yamaha RX-A3050 receiver.
Omdat ik over was gegaan op een nieuwe LG 4K OLED van een Panasonic FullHD plasma had ik een nieuwe receiver nodig. Vanwege het kaliber speakers zat je dan gelijk weer aan €2999+ voor een receiver. Toen de keuze gemaakt dat ik liever voor dat geld naar iets anders ging kijken. Ook omdat de Atmos upfiring speakers nutteloos waren in m'n woning.
Heb toen eerst een Samsung HW-Q70R geprobeerd. Voor het formaat/prijs een prima set, maar de stap terug in kwaliteit was te groot. Vooral center kanaal miste teveel diepte in mijn oren. De HW-Q80R/Q90R zouden daarin wel beter zijn, want grotere speakers.
Had al meerdere standalone Citation speakers waar ik erg tevreden mee was en vond het design erg mooi. Toen toch de knoop doorgehakt met de Citation Bar en dus snel daarna de set compleet gemaakt. Zeker voor muziek vind ik de Towers onmisbaar, maar ook bij goed gemixte 5.1 media klinkt het veel ruimtelijker.
De subwoofer is wat mij betreft ook een must, zelfs met de Towers. De Towers op zichzelf klinken heel neutraal en omdat er nog geen EQ is in de Bar, moet je het daarmee doen. De 10" Sub is zeer goed en gaat heel diep. De 8" Sub S heb ik nog niet gehoord om te weten hoeveel verschil er is. De 10" Sub klinkt beter dan de KEF Sub die ik hiervoor had die het dubbele kostte en het dubbele aan vermogen had... woofer size doet meer met het sub lage dan het vermogen.
Ben persoonlijk meer tevreden met de algehele Citation set dan ik was met de KEF speakers + Receiver. Ook omdat mijn woonkamer nu veel opgeruimder is. Als ze met een vernieuwde Bar komen die ook o.a. Atmos erin heeft, ga ik waarschijnlijk wel upgraden.
De MB700 kan idd alleen Dolby Digital 5.1/LPCM. De Bar kan DD5.1/DTS5.1 en LPCM5.1 , heeft alleen geen eARC, dus LPCM5.1 alleen met direct verbonden apparaten.
[
Voor 5% gewijzigd door
BiG-GuY op 24-06-2020 10:18
]