HAWK Wizard schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:02:
Thx voor de uitgebreide toelichting en ook goed om te weten dat je vanuit KEF+Yamaha komende er qua geluid niet (veel) op achteruit gegaan bent. Denk dat het dan zeker ook goed is in vergelijking met mijn huidige Infinity+Onkyo setup.
Die Axiim Link (of andere WiSA USB stick?) is mogelijk wel zinvol: die kan direct op mijn HTPC denk ik zo, en dan kan die direct de Citation speakers via WiSA aansturen? Dan geen Bar of MB 700 meer nodig? Is er dan meer controle over audio settings mogelijk? Je zou dan toch 1 Citation speaker als center kunnen gebruiken? of de Towers dat laten opknappen (of werkt dat zo niet)? Of bv een Klipsch of SA of andere WiSA compliant center speaker?
Die Adapt(+) klinkt trouwens ook niet onaardig, zie dat dat hier en daar nog wel te koop aangeboden wordt.
Je hebt momenteel twee WiSA dongles. LG Innotek en Axiim Link. Die eerste is heel basic en kan volgens mij alleen op LG TV werken, omdat het ding zelf geen settings heeft, alle settings zitten in de LG TV interface. LG OLED 2019-2020 modellen ondersteunen WiSA met een dongle.
De Axiim Link heeft BT en een Android/iOS app daarin heb je o.a. 10bands EQ per kanaal(of global) en volume level per kanaal.
De Axiim Link kan ook op Windows 10 en Xbox werken.
In de instellingen van WiSA kies je zelf welke speaker welk kanaal doet, dus ja je kan een willekeurige WiSA speaker als Center kanaal instellen. Dus ook die van Klipsch, of het geluid dan lekker klinkt is wat anders, het zal niet echt in balans zijn ben ik bang, Klipsch heeft een heel specifiek klankbeeld.
Ook kan de Axiim Link 5.1 naar 4.1 downsamplen, al is het effect voor films verre van optimaal, omdat de stemmen dan gewoon uit L/R komen. Het is geen 'phantoom' center speaker zoals mijn Yamaha best ok kon nabootsen met 2.0 opstelling.
Ik had als test een van de Citation Surrounds als Center ingesteld. En dat werkte, al klinkt de Bar beter qua center kanaal en het geluid was meer in balans met alles van Citation via de Bar, omdat de volume levels op 0 bij alle speakers niet gelijk was.
Ook is de upsampler in de Axiim Link vrij nutteloos. 2.0 naar 5.1 is gewoon een channel doubler. Het effect wat je op een Receiver met "all channel stereo" krijgt. Kijk helaas nog genoeg media die alleen in stereo verkrijgbaar is, met de "Surround" stand in de Bar heb je gewoon degelijke upmixing dat de stemmen goed naar het center kanaal gaan.
Heb in het verleden m'n ogen op de Klipsch WiSA speakers gehad overigens. Maar omdat ze maar niet naar NL kwamen toen toch voor Citation gegaan. Er is nu 1 shop die ook die Klipsch verkoopt.
[
Voor 5% gewijzigd door
BiG-GuY op 24-06-2020 10:03
]