Ik zit met het dilemma dat een set van 2 x HK Citation One me net iets te gesloten is, iets te ingehouden. Ik zou dus toch voor een grotere set willen gaan. Een set van 2 x 100 of 2 x 300.
Heb geluisterd bij de MM, waar links een One en een 100 staan en rechts een 300 De 100 geeft duidelijk meer openheid dan de One. Bij het luisteren naar de 300 "klonk dat ook veel beter", maar verschil tussen de 100 en 300 was lastig waar te nemen omdat die een eindje verderop staat. je kan ze niet als stereoset vergelijken.
Als ik naar de specs kijk, heeft de 100 een daadwerkelijk iets grotere woofer (102mm ipv 89mm. Beiden hebben ee tweeter van 20mm) dan de One. Dat verklaart dat het wat voller, opener klinkt.
De 300 echter, is eigenlijk hetzelfde als een One maar dan dubbel uitgevoerd, dus dezelfde grootte tweeter en woofer. maar dan 2 x 2 ipv 1 x 1. Kan het dan wel zijn dat een set van 2 x 300 opener, anders, gaat klinken dan een set van 2 x One?
Ik heb het dus geprobeerd met luisteren maar vond het verschil tussen 100 en 300 lastig te horen in de winkel. Kan het zijn dat de 300 meer volume kan geven maar de 100 echt ander geluid, want grotere woofer? Of werkt dat niet zo?
[
Voor 6% gewijzigd door
testmanager op 25-02-2020 13:57
]