Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.
Dan heeft een prive bezit weer een voordeeltje ;-)devilkin schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:04:
[...]
Gezien het wel om een lease gaat ga ik niet teveel bricoleren
Rij meestal ECO mode, bij SPORT mode ruik ik wel wat rubber (maar dat kunnen ook de banden zijn
1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]
Waar de frunk op ligt is volgens mij de AC/DC converter. Ik ben er zelf zonder problemen mee naar Oostenrijk en weer terug gereden (met snelladen). Na AC-laden was de frunk wel een beetje warm, maar nog lang niet op smelttemperatuurdevilkin schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:04:
[...]
Cool.
Gezien het wel om een lease gaat ga ik niet teveel bricolerengeen last met oververhitting?
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Kort het pedaal los laten werkt ook.incmve schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:26:
[...]
Had ik laatst ook, CC uitgezet en weer aan toen deed die het weer.
Met zware regenval heb ik het ook wel eens gehad.
Je kunt toch ook die bak uit de kofferbak vrij simpel als frunk gebruiken?The Adder schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:01:
[...]
Ik heb zelf een 36L frunk in mijn Kona gemaakt voor ongeveer 25 euro waarin nu de granny en AC laadkabel ligt, maar er zijn legio manieren. Zoek maar eens in dit forum naar frunk of anders YT. Leuk hobby project voor een zondagmiddagje
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Klopt, maar vond ik toch wat wiebelig en niet afsluitbaar.Chaoss schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:02:
[...]
Je kunt toch ook die bak uit de kofferbak vrij simpel als frunk gebruiken?
Hier mijn frunk:
![]() | ![]() |
1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]
Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat die hier staat. Als ik anderen in dit topic mag geloven zal die op z'n vroegst ergens in Augustus tevoorschijn komen.
Wat ik wel jammer vindt is dat deze uitvoering geen stoelverwarming heeft. Ik moet zeggen dat dat in de Niro wel erg lekker is namelijk. Daarentegen heeft het nieuwe model wel weer de HUD erin zitten, wat wel een grappig speeltje is.
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Maar hoe kan ik aan een Kona zien of het een MY2020 is (en 3-fase laden ondersteunt)?
Temper is the one thing you can't get rid of by losing it.
Snelste manier is als je hem ergens aan een laadpaal kan hangen een hij haalt 10-11kW laden dan is ie 3-fase. MY2020 zou 2020 moeten zijn en dus 3-fase.DrJamez schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:57:
Langzaam ben ik me aan het orienteren op een gebruikte EV. Een van de kandidaten is de Kona Fashion / Premium 64kWh met MY2020. Hoofdreden is het 3-fase laden van het modeljaar 2020. Ik las dat er in 2020 ook nog oudere modeljaren werden geleverd.
Maar hoe kan ik aan een Kona zien of het een MY2020 is (en 3-fase laden ondersteunt)?
En volgens deze SpeakEV post lijkt het erop dat de specificaties op deze sticker het verschil aanduiden. Zal m'n post updaten met wat de mijne zegt, die is een MY2020
[ Voor 4% gewijzigd door s0larus op 15-03-2022 16:01 ]
In de auto aan het infotainmentscherm.DrJamez schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:57:
Langzaam ben ik me aan het orienteren op een gebruikte EV. Een van de kandidaten is de Kona Fashion / Premium 64kWh met MY2020. Hoofdreden is het 3-fase laden van het modeljaar 2020. Ik las dat er in 2020 ook nog oudere modeljaren werden geleverd.
De vernieuwde hebben de knoppen onder het scherm, de orginele Kona heeft ze aan de zijkanten
Xbox Series X | Playstation 5
Deze methode geeft helaas geen zekerheid, aangezien veel laadpalen (veel) minder leveren dan er aangegeven wordt door de operator. Verder moet je natuurlijk wel een 3 fasen laadkabel gebruikens0larus schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:00:
[...]
Snelste manier is als je hem ergens aan een laadpaal kan hangen een hij haalt 10-11kW laden dan is ie 3-fase. MY2020 zou 2020 moeten zijn en dus 3-fase.
De tip van @RazorX4 werkt altijd! Ik heb daar destijds ook op geselecteerd.
Thanks, dat kan ik gebruiken als ik er een ga bekijken.s0larus schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:00:
[...]
Snelste manier is als je hem ergens aan een laadpaal kan hangen een hij haalt 10-11kW laden dan is ie 3-fase. MY2020 zou 2020 moeten zijn en dus 3-fase.
En volgens deze SpeakEV post lijkt het erop dat de specificaties op deze sticker het verschil aanduiden. Zal m'n post updaten met wat de mijne zegt, die is een MY2020
Thanks, dit staat vaak wel op de fotoRazorX4 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:40:
[...]
In de auto aan het infotainmentscherm.
De vernieuwde hebben de knoppen onder het scherm, de orginele Kona heeft ze aan de zijkanten
Temper is the one thing you can't get rid of by losing it.
Er moet volgens mij ook 1 keer geremd zijn, dan doet hij het wel.
Vraag me niet waarom… ;-)
Ik remde eerst maar voor mij werkt het prima zonder. Ik laat het pedaal maar een halve seconde los om 'm weer werkend te krijgen. In ieder geval raar gedrag somsMiekanos schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 00:24:
[...]
Er moet volgens mij ook 1 keer geremd zijn, dan doet hij het wel.
Vraag me niet waarom… ;-)
Heb zelf ook het nieuwe infotainment systeem. maar wel een 1 fase lader. Maar ik heb dan ook een import auto. Volgens mij is de beste manier om er achter te komen een kijkje nemen achter de laadklep.RazorX4 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:40:
[...]
In de auto aan het infotainmentscherm.
Ben er inmiddels ook achter dat het niet echt een wereld van verschil is tussen het 1 fase of 3 fase laden bij een Kona. Na een nacht is mijn Kona ook weer vol. En dat is altijd bij een publieke laadpaal die niet optimaal is.Komt niet boven de 5.2 kwh per uur uit. Bij beter laadpalen haalt het wel een snelheid van ongeveer 7 kwh per uur.
Het snelladen is bij beide Kona's gelijk. Dit is dan alleen niet supersnel.
[ Voor 31% gewijzigd door Cxxxx71 op 16-03-2022 07:34 ]
...net vandaag de brief van Hyundai ontvangen en een afspraak gemaakt voor het wisselen van de hoogspanningsaccu: mijn Kona van augustus 2019 mag 13 mei een dagje naar de garage.Ora et Labora schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:37:
[...]
Mijne komt uit november 2019 en nog steeds geen oproep om het accupakket te vervangen.
Volgens de dealer moet ik gewoon op m'n beurt wachten en hoor ik het vanzelf.
Uit welk jaar komt de jouwe?
Veel gelezen en al wat uren op youtube gezeten voor ik de knoop heb doorgehakt. Vooral de vraag of kon leven met de geringe ruimte achterin en in de kofferbak (kom van Audi A6/BMW 525 touring). Vandaag dus een uitgebreide proefrit gemaakt met de hele familie (vrouw + 2 meiden van 7 en 9 jaar) en dit is goed meegevallen. Als ik achter mezelf wil zitten merk ik dat dit niet heel comfortabel is, maar voor de kinderen dikke prima! Ook wat boodschappenkratten meegepakt van thuis en met twee kratten heb je nog plaats over voor een tas. Voor de weekende weg kan de dakkoffer er eventueel nog op, dus denk dat dit geen grote problemen gaat geven.
Nu direct ook aan het kijken voor een oplossing voor de Frunk, kon bij het onderhandelen wel de custom bak gratis krijgen (waarde volgens de verkoper 400 euro, dikke doei!), maar grotere korting bedongen op een extra set velgen met winterbanden. Vind de set via frunk.at te duur voor een stuk plastic, dus ben benieuwd naar andere ervaringen. Voorlopig eens kijken hoe de bak uit de kofferbak zelf zit, maar wil wel iets beters hebben binnenkort. Niemand die artistiek met een 3D printer wat kan maken hier??
Ik blijf het hier zeker volgen, overige tips ook zeker welkom natuurlijk!
Tip van mij dan, denk ook eens aan een koffer op de trekhaak indien aanwezig ipv een dakkoffer.veltir schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 23:13:
Voor de weekende weg kan de dakkoffer er eventueel nog op, dus denk dat dit geen grote problemen gaat geven.
Gefeliciteerd en welkom bij de clubveltir schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 23:13:
Vandaag beslist om de nieuwe eigenaar te worden van een 2020 Hyundai Kona Electric full option met 22.000km op de teller! Kan niet wachten tot hij volgende week op de oprit staat! Dit gaat mijn eerste elektrische wagen zijn, dus zeer benieuwd naar real life ervaringen die ik ga opdoen.

Zelfde ervaring dus toen maar zelf aan de slag gegaan, zie mijn postveltir schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 23:13:
Nu direct ook aan het kijken voor een oplossing voor de Frunk, kon bij het onderhandelen wel de custom bak gratis krijgen (waarde volgens de verkoper 400 euro, dikke doei!), maar grotere korting bedongen op een extra set velgen met winterbanden. Vind de set via frunk.at te duur voor een stuk plastic, dus ben benieuwd naar andere ervaringen. Voorlopig eens kijken hoe de bak uit de kofferbak zelf zit, maar wil wel iets beters hebben binnenkort. Niemand die artistiek met een 3D printer wat kan maken hier??![]()
Materiaal en kosten:
- 30L Opbergbox (60x40x17): €10 - €15
- ALU Plat profiel (2x 50x20x2): €2.50
- RVS Draadeinde: €4.50
- RVS Moeren en ringen: €3.00
P.S. Mocht je het á la frunk.at willen maken, hier alvast het 3D model van de frunk attachments (kan je bij een lokale 3D 'printerboer' laten uitprinten)
Bekend probleem, je bent zeker niet de enige.... ik had oa issues met sensor vh dakraam en de achterklep, en ook mijn enotify box trok iets van stroom.Chaoss schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:52:
[...]
ANWB is langs gekom n, accu was zo leeg als wat maar niet kapot. Ik snap zelf niet hoe het kan, zaterdag middag had mijn vrouw nog boodschappen gehaald, auto werkend neer gezet. Lichten gaan automatisch uit, deuren zaten dicht dus ook geen binnen verlichting etc.![]()
Heb wel mobiliteits garantie, maar de ANWB gaat via de lease maatschappij, auto is zakelijk.
accu kan erg weinig hebben...en sinds die software update ivm accupakket en accu stroringen laadt die hoegenaamd de accu af en toe bij maar sinds dat moment had ik ook regelmatig lege accu... gaat nu weer een tijdje ok....
Iemand hier een verklaring voor?
Vermoedelijk een timer die aanstaat, of via de bluelink geactiveerd.
Overigens werkt mijn timer alleen als ie ingeplugd staat.
Weet je trouwens zeker dat de airco aangaat of bedoel je dat het lampje in het logo aan gaat,
dat kan ook nog op het bijladen van de 12V accu duiden, naast timer geactiveerde klimaatregeling.
Edit: verkeerd gelezen, dacht dat je bedoelde als de auto uit/geparkeerd staat.

Vermoedelijk verschil tussen setpoint en gemeten waarde, maar bij mij staat de klimaatregeling altijd op auto stand...
[ Voor 24% gewijzigd door Blackraven op 17-03-2022 16:42 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Heb even gecheckt en op mijn motor, onder de plastic cover heb ik 10.5kW staan als output power zoals in de forumpost foto
@pmiddeld ja, uiteraard wel een laadpaal dat prima werkt en qua snelheid genoeg is maar dat kan je uitzoeken.
@Cxxxx71 Achter mijn laadklep staat niks nuttigs qua informatie. Maar ik zie dat de modellen met facelift andere stickers hebben. Daar staan letters ter indentificatie van welke type plug/voltage range ze aankunnen. Die kan je hier zien, derde foto (raar website maar je moet aan de rechterkant klikken om verder te komen).
Conclusie, check de onder de motorkap + infotainment system knoppen aan de zijkant van het scherm en als je de kans hebt om te laden dan enkele laadpalen gebruiken om zeker te zijn dat ze werken tenzij de eerste al 10-11kW haalt.
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Voor mij (3-fase) zijn ze ook links van de stopcontact. Waarschijnlijk is dit dan alleen een verschil voor facelift vs non-facelift?nessio schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 13:21:
Bij mijn Kona met 1 fase lader zitten de platte draden van de rubber afdekdoppen van de laadstopcontacten aan de linkerzijde vast in het chassis. Bij de 3 fase lader op de 3e foto zitten ze rechts vast en zijn ze rond.
Wel begrijpelijk ook, want eigenlijk was het touwtje te kort om er fatsoenlijk in te haken, dus in plaat van touwtje iets langer te maken zodat het wel netjes vast hangt, dan maar haakje weg en rechts laten bungelen.

Wat ik eigenlijk bedoelde is kijken naar het aantal pennen dat achter de laadklep zit.[b]
@Cxxxx71 Achter mijn laadklep staat niks nuttigs qua informatie. Maar ik zie dat de modellen met facelift andere stickers hebben. Daar staan letters ter indentificatie van welke type plug/voltage range ze aankunnen. Die kan je hier zien, derde foto (raar website maar je moet aan de rechterkant klikken om verder te komen).
Bij een 1 fase lader ontbreken er 2 pennen tov de 3 fade lader. Zie ook een eerdere foto die ik hier gepost heb van mijn 1 fase lader.
[ Voor 5% gewijzigd door Cxxxx71 op 19-03-2022 17:17 ]
Die HUD is echt kansloos. Vind het niks toevoegen en gebruik hem ook nooit meer. Die stoelverwarming daarentegen ga je missenDutchess_Nicole schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:03:
Met het aankomend afscheid van onze E-Niro is er voor mijn vrouw een Kona Electric Fashion besteld. Kleur schijnt iets donkerblauws te zijn maar ik kan er niet echt een goeie foto van vinden.
Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat die hier staat. Als ik anderen in dit topic mag geloven zal die op z'n vroegst ergens in Augustus tevoorschijn komen.
Wat ik wel jammer vindt is dat deze uitvoering geen stoelverwarming heeft. Ik moet zeggen dat dat in de Niro wel erg lekker is namelijk. Daarentegen heeft het nieuwe model wel weer de HUD erin zitten, wat wel een grappig speeltje is.
Oh ik vind de HUD echt handig, voor navigatie dan. Geen geouwehoer met meldingen gewoon pijltje op de HUD en klaar. Ik mis het wel echt als ik een keer niet de ingebouwde navi gebruik of ik in de Outlander stap. (jammer dat de ingebouwde navi na de laatste updates toch nog steeds ruk blijft werken, laat me gewoon plaats los invoeren en daarna de straatVipertje schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 17:40:
[...]
Die HUD is echt kansloos. Vind het niks toevoegen en gebruik hem ook nooit meer. Die stoelverwarming daarentegen ga je missen

Stoelverwarming zou ik wel zonder kunnen. Stoelverkoeling vind ik wel heel comfy.
Exact expert nodig?
Vind je? Ik vind de HUD echt brilliant, gebruik niets anders meer.Vipertje schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 17:40:
[...]
Die HUD is echt kansloos. Vind het niks toevoegen en gebruik hem ook nooit meer. Die stoelverwarming daarentegen ga je missen
Wat is er volgens jou mis mee? Je kan je ogen gewoon op de weg houden en hoeft niet alsmaar op je snelheidsmeter of je navigatiescherm te kijken. Had je soms iets anders verwacht van de HUD?Vipertje schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 17:40:
[...]
Die HUD is echt kansloos. Vind het niks toevoegen en gebruik hem ook nooit meer.
Wat ook niet intuïtief is zijn de instellingen. Wanneer je wel eens van bestuurder wisselt met een hoogte verschil van 30cm moet je flink wat menu's door om alles aan te passen. Dat hadden ze met de stoelen ook beter moeten doen. Heb je compleet instelbare stoelen, maar bouw je niet even een memory functie in

Irriteer me ook aan die "130" die net niet helemaal over die "100" valt. Staan dan half 2 borden in beeld. Dat is gewoon extreem slordig en zou geen enkele QA afdeling door moeten komen
[ Voor 13% gewijzigd door Vipertje op 20-03-2022 18:54 ]
Mjah zoals ik zei is het voor mij niet veel meer dan een speeltje maar ikzelf kijk liever gewoon even op mijn normale instrumentencluster.Vipertje schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 17:40:
[...]
Zij vindt die HUD wel echt handig en het is haar auto dus ik heb er verder niet veel over te zeggen. Idd hetgene wat ik echt het meest ga missen is de stoelverwarming. Het is op koude dagen gewoon fijn, maar het helpt vooral heel erg als ik veel lage rugpijn heb, en dat komt echt regelmatig voor. Dan is de stoelverwarming op standje 2 of 3 wel echt een reddende engel.
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Als de fiscale waarde lager ligt dan 45.000 euro dan laat ik de auto via een RDW erkend bedrijf importeren en kan ik subsidie aanvragen. Blijkt de waarde boven de grens van de SEPP-regeling te liggen dan kan ik beter zelf de auto importeren want dan hoef ik het importbedrijf niet te betalen.
Enig idee hoe ik de fiscale waarde (lijst) van deze auto kan achterhalen?
Ik ga ff zoeken of ik de flyer nog heb liggen, de mijne is uit mei 2020. Toen had je de standaard (oid), de fashion en premium. De premium konden we niet nemen omdat ie net boven de 45k zat.majorhans schreef op zondag 20 maart 2022 @ 20:55:
Enig idee hoe ik de fiscale waarde (lijst) van deze auto kan achterhalen?
:strip_exif()/f/image/jQsML1xL1a7Cto91NW1ygPLx.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit zijn de prijzen geldig tot juli 2020. Daarna hebben ze de drie varianten weer verder onderverdeeld.
[ Voor 39% gewijzigd door CopyCatz op 21-03-2022 08:22 ]
Dank voor het opzoeken @CopyCatz ! Maar balen dat deze variant dus net boven die grens uitkomt. Anyway, ik ga het denk ik alsnog doen omdat de prijs zo gunstig is.CopyCatz schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:27:
[...]
Ik ga ff zoeken of ik de flyer nog heb liggen, de mijne is uit mei 2020. Toen had je de standaard (oid), de fashion en premium. De premium konden we niet nemen omdat ie net boven de 45k zat.
[Afbeelding]
Dit zijn de prijzen geldig tot juli 202. Daarna hebben ze de drie varianten weer verder onderverdeeld.
Iemand enig idee?
B00st3r schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:28:
Vreemde vraag, maar is het mogelijk om de GPS van de auto uit te zetten, tijdelijk? Op weg naar mijn werk in de ochtend denkt de auto namelijk altijd dat ik tegen de rijrichting in rij op 1 weg, en dit wordt dan verteld door de auto door spraak. Zeer vervelend.
Iemand enig idee?
Dit doet ie dan toch alleen als er een route aan staat op NAV?
(Waarbij het volgens de kaart dan 1 richtingsverkeer is nog)
Lijkt me ook wel een fijn idee inderdaad, in frankrijk naar een snellader rijden en zeker weten dat ie werkt.Don Enrique schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 19:04:
Afgelopen weekend bij de Tesla Superchargers in Rivisaltes en Salaise sur Sanne geladen. Ik moet zeggen super gemakkelijk.
Bij Tesla heb ik een maal 0,69€ kWh en een maal 0,68€ kWh betaald.
Kun jij de transactie bij Tesla inmiddels al starten met een app naar keuze? Voor al mijn laadsessies gebruik ik namelijk de Shell Recharge app (of kaart)om de transactie te starten om het overzichtelijk te houden.
De Tesla app heb ik maar daar zit geen betaalsysteem aan verbonden en de Shell kaart toevoegen lukt nog niet.
Het initiëren is 'fluitje van een cent'.
Ik heb de App in de Duitse taal omdat wij daar wonen.
In Duitsland gebruik ik EnBw en op reis (wij wonen gedeeltelijk in Spanje) vanaf nu Tesla en Fastened. In Spanje is het laden, indien men de weg weet, meestal gratis.
[ Voor 32% gewijzigd door Don Enrique op 24-03-2022 20:56 ]
Hopelijk gaat Tesla dat snel aanpassen aangezien ik dan pas van hun laadpunten gebruik ga maken.
Nu ben je dus verplicht een CC/Sepa/Apple Pay aan de Tesla app toe te voegen.
Mijn gemiddeld verbruik staat nu op 16,5kwh. Maar ik haal nu met het mooiere weer op sommige ritten al 15kwh gemiddeld. Wel netjes max 100 op de cruise. Ik zal sowieso een dakkoffer nodig hebben dus dat zal het verbruik nadelig beïnvloeden.
Waar ik vooral wat angtig vind is dat we gebonden zijn aan schoolvakanties en we dus in een drukke periode zitten. Bij voorkeur gaan we dit jaar naar Oostenrijk (Karinthië) dus ook nog eens een populaire route. Ik zie de rijen voor de laadpalen al staan

Eh, "de kona" is er niet, er zijn verschillende types / bouwjaren.devilkin schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 07:58:
Vraagje: heeft de kona een app, en kan je daarmee het laden beinvloeden van de wagen?
Bouwjaar 2018-2020: geen app
Bouwjaar 2020-heden: volgens mij wel een app, geen idee wat de mogelijkheden zijn.
Kan je die Tesla chargers direct op een kona aansluiten of zijn het speciale Tesla-eigen aansluitingen waar je een verloopstekker voor nodig hebt?Don Enrique schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 19:04:
[Afbeelding] Afgelopen weekend bij de Tesla Superchargers in Rivisaltes en Salaise sur Sanne geladen. Ik moet zeggen super gemakkelijk.
Een tip voor alle auto's met een 'neuslader'. Neem bij de Tesla Superchargers, indien mogelijk, steeds het meest rechtse laadpunt en parkeer daar ook zoveel rechts. Hierdoor blokkeer je niemand.
Het gaat wat ver om het allemaal uit te leggen, maar hierover staat genoeg in het Internet. De 'neusladers' hebben bij de Superchargers best wel wat voordeel.
Even een vraagje:
Sinds gisteren blijft de lamp in de auto van mijn Kona Electric branden. Het gaat dan om de lamp welke aangaat wanneer de passagiersdeur open staat, maar ook na meerdere malen alle deuren (ook achterklep) te hebben gesloten, blijft deze maar aan tijdens het rijden.
Heeft iemand hier dit toevallig ook al mee gemaakt? En hier mogelijk een oplossing voor?
Bij die lamp zit toch een knop met 3 standen?niels0123456 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:32:
Goedemorgen,
Even een vraagje:
Sinds gisteren blijft de lamp in de auto van mijn Kona Electric branden. Het gaat dan om de lamp welke aangaat wanneer de passagiersdeur open staat, maar ook na meerdere malen alle deuren (ook achterklep) te hebben gesloten, blijft deze maar aan tijdens het rijden.
Heeft iemand hier dit toevallig ook al mee gemaakt? En hier mogelijk een oplossing voor?
(Aan/uit/auto)
Maar als die niet wat veranderd, dan is een van de deursensoren niet goed.
De bluelink app is er.devilkin schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 07:58:
Vraagje: heeft de kona een app, en kan je daarmee het laden beinvloeden van de wagen?
Maar niet ALLE Kona's hebben dit.
Laden kan gestart/gestopt worden en max lading kan ingesteld worden, niet de snelheid.
En ook natuurlijk op afstand ontdooien/verwamen/koelen
Vergrendelen en ontgrendelen.
@devilkin Voor 2020+ geldt dat de Comfort uitvoering geen Bluelink heeft. De Fashion, Premium, en Premium Sky hebben het wel. Informatie heb ik uit hun brochure (PDF).vanaalten schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 08:47:
[...]
Eh, "de kona" is er niet, er zijn verschillende types / bouwjaren.
Bouwjaar 2018-2020: geen app
Bouwjaar 2020-heden: volgens mij wel een app, geen idee wat de mogelijkheden zijn.
Het kan niet achteraf worden ingebouwd, die vraag is een paar keer voorbij gekomen hier.
Ik ben twee jaar geleden met de Kona naar zuid Duitsland gereden (Titisee) met 2 laadstops. Het was warm dus optimale range (tegen de 500km), en het voordeel was dat we onderweg gratis bij Aldi's konden snelladen. Ik vrees dat de situatie nu wel anders is qua gratis laden en wachttijd, dus deze vakantie pak ik denk ik een maandje tesla abonnement; goedkoper en hopelijk meer plek.Chaoss schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 08:03:
Denken jullie dat langere afstanden (zomervakantie) haalbaar is met de Kona?
Mijn gemiddeld verbruik staat nu op 16,5kwh. Maar ik haal nu met het mooiere weer op sommige ritten al 15kwh gemiddeld. Wel netjes max 100 op de cruise. Ik zal sowieso een dakkoffer nodig hebben dus dat zal het verbruik nadelig beïnvloeden.
Waar ik vooral wat angtig vind is dat we gebonden zijn aan schoolvakanties en we dus in een drukke periode zitten. Bij voorkeur gaan we dit jaar naar Oostenrijk (Karinthië) dus ook nog eens een populaire route. Ik zie de rijen voor de laadpalen al staan
Blijf je dan in Nederland op vakantie? Ik zie via de tesla app in het buitenland weinig/geen supercharger laadstations voor niet-tesla bezitters.CopyCatz schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:26:
[...]
Ik ben twee jaar geleden met de Kona naar zuid Duitsland gereden (Titisee) met 2 laadstops. Het was warm dus optimale range (tegen de 500km), en het voordeel was dat we onderweg gratis bij Aldi's konden snelladen. Ik vrees dat de situatie nu wel anders is qua gratis laden en wachttijd, dus deze vakantie pak ik denk ik een maandje tesla abonnement; goedkoper en hopelijk meer plek.
Ik ga zelf in september naar Sardinië met de Kona (voor het eerst), ben ook aan het kijken hoe ik dat precies ga doen met laden, dus vandaar mijn interesse.
Ik rij regelmatig op en neer naar Oostenrijk zowel in de winter als in de zomer geen probleem. In de winter moet ik heen 5x onderweg laden en terug lukt het soms met 4x. Snelheid is dan 135 km/pu.Chaoss schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 08:03:
Denken jullie dat langere afstanden (zomervakantie) haalbaar is met de Kona?
Begin Duitsland je eerste laadpunt even plannen maar daarna zuidelijker heeft nagenoeg ieder tankstation snelladers.
Nu met deze temperaturen zit ik inmiddels al weer op 13.8 Kwh in Nederland.
Van de zomer ga ik nog een keer in Zweden kijken. Iemand die daar wat over kan delen? Heel veel snelladers onderweg zie ik nog niet
CopyCatz schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:26:
[...]
Ik ben twee jaar geleden met de Kona naar zuid Duitsland gereden (Titisee) met 2 laadstops. Het was warm dus optimale range (tegen de 500km), en het voordeel was dat we onderweg gratis bij Aldi's konden snelladen. Ik vrees dat de situatie nu wel anders is qua gratis laden en wachttijd, dus deze vakantie pak ik denk ik een maandje tesla abonnement; goedkoper en hopelijk meer plek.
Hoe werkt dat met die Testla laders? begrip dat je er een speciaal abbo voor nodig hebt? En hebben die dingen dezelfde stekker of is er een verloop nodig?Cemmey schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:15:
[...]
Blijf je dan in Nederland op vakantie? Ik zie via de tesla app in het buitenland weinig/geen supercharger laadstations voor niet-tesla bezitters.
Ik ga zelf in september naar Sardinië met de Kona (voor het eerst), ben ook aan het kijken hoe ik dat precies ga doen met laden, dus vandaar mijn interesse.![]()
Oh shit is dat nog niet uitgerold in het buitenlandCemmey schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:15:
[...]
Blijf je dan in Nederland op vakantie? Ik zie via de tesla app in het buitenland weinig/geen supercharger laadstations voor niet-tesla bezitters.
Het laatste werdt toevallig ook al gevraagd met antwoord bovenaan pagina 399. Ze hebben ook een CSS lader dus geen speciale adapter nodig.Chaoss schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:32:
[...]
[...]
Hoe werkt dat met die Testla laders? begrip dat je er een speciaal abbo voor nodig hebt? En hebben die dingen dezelfde stekker of is er een verloop nodig?
Wel deze tip van @Don Enrique :
Een tip voor alle auto's met een 'neuslader'. Neem bij de Tesla Superchargers, indien mogelijk, steeds het meest rechtse laadpunt en parkeer daar ook zoveel rechts. Hierdoor blokkeer je niemand.
Het gaat wat ver om het allemaal uit te leggen, maar hierover staat genoeg in het Internet. De 'neusladers' hebben bij de Superchargers best wel wat voordeel.
https://www.tesla.com/sup...arging#selected-countriesCopyCatz schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:38:
[...]
Oh shit is dat nog niet uitgerold in het buitenland
Volgens hun info wel.
Ben er ook even mee aan het spelen, maar krijg m'n postcode niet ingevoerd bij betalingsmethode voor m'n Tesla account, mag alleen maar 5 cijferig zijn
Hoe krijg je die laadstations zichtbaar?Cemmey schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:15:
[...]
Ik ga zelf in september naar Sardinië met de Kona (voor het eerst), ben ook aan het kijken hoe ik dat precies ga doen met laden, dus vandaar mijn interesse.![]()
Ik krijg alleen maar een keuze menu 'Verkennen' uit welk type tesla, zonnepanelen of goodies ik kan kiezen?
Account land stond op Amerika, nu krijg ik wel de optie om m'n TeslaHyundai op te laden.
[ Voor 7% gewijzigd door Blackraven op 26-03-2022 10:42 ]
Mits er laadpunten in het buitenland zijn is het wel interessant, binnen Nederland gebruik ik alleen laadpunten welke ik kan ontgrendelen met mij NFC chip.
Ik zit naar dakdragers te zoeken maar is lastig om door de bomen het bos te zien. Begrijp dat de Electric specifieke dragers nodig heeft maar dan nog is er een divers aanbod, is er veel kwaliteits verschil?
Iemand bekend met deze:

[ Voor 11% gewijzigd door Chaoss op 26-03-2022 10:17 ]
Als je uitzoomt en scrolt naar het gebied waar het je om gaat en op de knop 'zoek in deze regio' klikt,Chaoss schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:05:
Testla app ook even geïnstalleerd, irritante is dat je geen overzicht van alle laadpunten op de kaart kunt krijgen? Enkel de dichtbij laadpunten.
kun je ze gewoon zien.
Tenminste in de android app.
Zoom in de Tesla App kaart naar bijvoorbeeld Frankrijk.
Tik op 'In deze Regio' zoeken.
Ik neem nu aan dat met ergens in Frankrijk bij een Supercharger staat.
Ga naar een van der laadpunten, sluit de laadkabel aan.
Kijk even naar het nummer van de laadpaal, !!!bijvoorbeeld!!! 1A, klik dit in de App aan en start het laden. E.e.a kan men ook thuis op de bank uittesten, alleen niet op 'start laden' drukken.
Ik heb Farad dakdragers gebruikt naar volle tevredenheid voor mijn Ioniq 28kWh. Ik had de speciale "wing shaped" versie voor extra weinig weerstand. Met racefiets erop (zonder voorwiel) toch wel zo'n 10-15% meer verbruik.Chaoss schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:05:
Ik zit naar dakdragers te zoeken maar is lastig om door de bomen het bos te zien. Begrijp dat de Electric specifieke dragers nodig heeft maar dan nog is er een divers aanbod, is er veel kwaliteits verschil?
Iemand bekend met deze:
[Afbeelding]
Voor de Electric heb je echt geen specifieke dragers nodig! Meestal wordt er gezegd dat je de (duurdere) wing versie nodig hebt omdat deze minder windweerstand heeft en dus minder range verlies, maar dat geldt natuurlijk ook voor een ICE auto, alleen zijn deze rijders (helaas) niet zo bezig met range en verbruik....Chaoss schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:05:
Iemand bekend met deze:
[Afbeelding]
Ik heb een Hapro set en gebruik deze voor het vervoer van een kano en dat gaat gewoon goed!
En zoals al geschreven is: reken op een extra verbruik van 10-15% (afh. van wat je op de dragers zet). Het enige verschil tussen de universele dragers zoals Farad/Hapro en de originele Hyundai/Thule is de klem bevestiging. Bij de Thule is deze precies aangepast op de Kona rail, waardoor deze nog beter klemt om de rail terwijl bij de andere dit iets minder is (maar volgens de certificering voldoende).
Je kunt de reactie evt. wat later instellen:
Wackerstamfer in "Het grote Hyundai Kona Electric topic"
En daarbij nog een leuk filmpje met uitleg:
YouTube: Forward Collision Avoidance | Hyundai
[ Voor 35% gewijzigd door Blackraven op 29-03-2022 00:18 ]
Ik heb ook al 2x stil gestaan terwijl ik zelf van mening was dat het prima gingpmiddeld schreef op maandag 28 maart 2022 @ 22:27:
Ik heb nu al twee keer gehad dat ik een noodstop moest maken voor een langzamer rijdende of stilstaande voorligger (mijn schuld overigens). Beide keren merkte ik dat wanneer ik vond dat er genoeg geremd was en het rempedaal los liet, dat de auto nog net zo hard door bleef remmen, met ABS zo te horen. Ik vermoed dat de AEB in werking is gesteld, maar dan kom ik veel te vroeg tot stilstand en een achterligger moet dan ook sterker remmen dan nodig is. Vind ik niet zo'n veilig idee. Hebben meer mensen deze ervaring of moet ik eens bij de garage langs?
Blijkbaar had mijn auto minder vertrouwen en ging vol in de ankers tot stilstand.
Al eerder gevraagd: zet in het onderschrift het jaar/modelnummer want dat kan uitmaken.
Veel? Ik lees er maar één... BTW: probeer eens als je display teveel gedimd is bij dimlichten aan de helderheid op dat moment te verhogen. (linkerkant dashboard links van het stuur: knop met plus en min. )grimlock schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:59:
Veel kinderziektes lijkt het in de software. Ik constateer dat bij schemer mijn dashboard dusdanig gedimt wordt dat het amper af te lezen is als ik mijn lampen aanzet. Dit is na een firmwareupdate gekomen. Iemand dit ook?
Er zijn nl. twee instellingen; helderheid voor 'overdag' en 'snachts'.
Toch maar een weblog?
Ik heb het nu een keer meegemaakt, een bezorger toch overstak. Ik kijk in een reflex altijd in de achteruitkijkspiegel bij een noodstop, om de auto achter me te zien en stuur naar opzij. De meeste bestuurders kijken gelukkig verder weg dan de auto voor hen.pmiddeld schreef op maandag 28 maart 2022 @ 22:27:
Ik heb nu al twee keer gehad dat ik een noodstop moest maken voor een langzamer rijdende of stilstaande voorligger (mijn schuld overigens). Beide keren merkte ik dat wanneer ik vond dat er genoeg geremd was en het rempedaal los liet, dat de auto nog net zo hard door bleef remmen, met ABS zo te horen. Ik vermoed dat de AEB in werking is gesteld, maar dan kom ik veel te vroeg tot stilstand en een achterligger moet dan ook sterker remmen dan nodig is. Vind ik niet zo'n veilig idee. Hebben meer mensen deze ervaring of moet ik eens bij de garage langs?
13.8 kmh/100km bij welke gemiddelde snelheid?Pandarrama schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:27:
[...]
Ik rij regelmatig op en neer naar Oostenrijk zowel in de winter als in de zomer geen probleem. In de winter moet ik heen 5x onderweg laden en terug lukt het soms met 4x. Snelheid is dan 135 km/pu.
Begin Duitsland je eerste laadpunt even plannen maar daarna zuidelijker heeft nagenoeg ieder tankstation snelladers.
Nu met deze temperaturen zit ik inmiddels al weer op 13.8 Kwh in Nederland.
Van de zomer ga ik nog een keer in Zweden kijken. Iemand die daar wat over kan delen? Heel veel snelladers onderweg zie ik nog niet
met 100 haal ik 11.8 (met meewind), 130 kom ik echt niet onder de 16.
Ik heb de 2021 3-fase editie, Ik zou eerder zeggen dat het andersom is. Auto remt pas echt goed hard mee als ik bijna aan het bumperkleven ben. Heb volgende week een afspraak bij de garage om hem iets beter af te stellen.pmiddeld schreef op maandag 28 maart 2022 @ 22:27:
Daarnaast is het natuurlijk de verantwoordelijkheid van de achterligger om voldoende afstand te hebben om je niet te raken. Maargoed het is natuurlijk een tweede of dit gebeurd of niet. Persoonlijk hou ik gewoon meer afstand als de persoon achter mij te dichtbij is.
Ja dat had ik dus laatst voor het eerst. Rete irritant en levensgevaarlijk. En totaal onnodig want tegen de tijd dat ik stilstond stond het stoplicht weer bijna op rood. Had de auto mij zelf de controle laten houden was ik gewoon mooi soepeltjes meegereden met het verkeer voor meincmve schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 09:41:
[...]
Ik heb ook al 2x stil gestaan terwijl ik zelf van mening was dat het prima ging![]()
Blijkbaar had mijn auto minder vertrouwen en ging vol in de ankers tot stilstand.

Exact expert nodig?
Vandaag op een fors koudere dag zat ik op 15.0 en 11.8 kun je dan wel vergeten
Kun je er met vakantie ook nog eens zoiets achter hangen bijvoorbeeld:

https://www.daxara.nl/aan...ns/daxara-127-met-deksel-
[ Voor 66% gewijzigd door Blackraven op 01-04-2022 22:41 ]
Mijn vraag, bestaat er een folie (op maat) om de neus tegen steenslag te beschermen? Zo ja, wie heeft er ervaring?
Bij mijn 2020 model is de hele neus van kunststof dus heb eigenlijk weinig steenslag.. geen idee hoe dat met de nieuwe neus zit?Don Enrique schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:13:
Inmiddels een nieuwe Kona Electric besteld een 64 prime.
Mijn vraag, bestaat er een folie (op maat) om de neus tegen steenslag te beschermen? Zo ja, wie heeft er ervaring?
Ja precies dit idd. Vind het heel raar dat je niet zelf kan kiezen welk dashboard je wilt.MaxLaadvermogen schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:59:
Ik rij eigenlijk altijd in de ‘normal’ mode, maar ben nu eens overgeschakeld op de ‘eco’ mode om te ervaren in hoeverre dit het rijgedrag van de auto beïnvloed. Wat mij echter meteen al irriteert is de totaal zinloze dashboard weergave die je krijg in de eco-mode, waarbij de resterende range heel klein in een hoekje staat en je prominent een vreemde weergave van groter en kleiner wordende ‘bogen’ krijgt. Dit alleen is is bijna genoeg reden om niet te rijden in de eco-mode…. Bestaat er een instelling of hack om in de eco-mode een meer normaal dashboard te krijgen?
Import auto?tony-stark schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:52:
Hoe kan het dat een 2e hands aangeboden Kona van 2020 met 20K op teller bij RDW (zoeken op kenteken) staat met 'Aantal eigenaren privé / zakelijk0 / 0'?
Onze 2020 kona heeft, na 19.000 kilometer maar zeer minimale steenslag schade, nauwelijks zichtbaar.CopyCatz schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 18:57:
[...]
Bij mijn 2020 model is de hele neus van kunststof dus heb eigenlijk weinig steenslag.. geen idee hoe dat met de nieuwe neus zit?
Het nieuwe model lijkt mij iets gevoeliger, maar misschien heb ik het mis.
Normaal gesproken kopen we om de twee jaar een nieuwe auto, maar het zou kunnen dat we de nieuwe wat langer doorijden.
Ons 2019 model met 40 k km heeft ook geen zichtbare steenslag schade.Don Enrique schreef op zondag 3 april 2022 @ 12:21:
[...]
Onze 2020 kona heeft, na 19.000 kilometer maar zeer minimale steenslag schade, nauwelijks zichtbaar.
Het nieuwe model lijkt mij iets gevoeliger, maar misschien heb ik het mis.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Misschien geïmporteerd? en nooit op naam gezet?tony-stark schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:52:
Hoe kan het dat een 2e hands aangeboden Kona van 2020 met 20K op teller bij RDW (zoeken op kenteken) staat met 'Aantal eigenaren privé / zakelijk0 / 0'?
Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?
Als ik het goed begrijp is dit van Hyundai zelf maar kan er in dit topic maar 1 post over terugvinden.
Het lijkt een stuk goedkoper te zijn dan andere laadpassen (i.c.m. een abbo van 10 eu p/m) en lijkt me dan ook erg interessant.
https://chargemyhyundai.com/
[ Voor 3% gewijzigd door SeeSharpDev op 04-04-2022 11:39 ]
Ik heb mij aangemeld en geactiveerd. Je moet wel de nodige papieren 'opsturen', o.a. aankoopsbewijs en VIN maar dan werkt de activatie goed. Ik had gehoopt dat de 'losse' laadprijzen zonder abo gelijk waren aan de prijzen van het "enBW+Hyundai" tarief, echter dat valt tegen. Een abo is voor mij niet interessant omdat k zelden 'van huis' laad.SeeSharpDev schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:39:
Heeft iemand hier ervaring met 'Charge MyHyundai'?
Als ik het goed begrijp is dit van Hyundai zelf maar kan er in dit topic maar 1 post over terugvinden.
Het lijkt een stuk goedkoper te zijn dan andere laadpassen (i.c.m. een abbo van 10 eu p/m) en lijkt me dan ook erg interessant.
Ik kon gewoon inloggen met my Hyundai account en hoefde alleen nog het VIN nummer op te geven. Papieren opsturen hoeft dan niet blijkbaar. Heb eerst ook maar voor het gratis abbo gekozen aangezien ik ook primair thuis laad. Ik zie verder weinig verschil in de tarieven tov Shell, maar misschien is een abonnement handig in de vakantie.The Adder schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:44:
[...]
Ik heb mij aangemeld en geactiveerd. Je moet wel de nodige papieren 'opsturen', o.a. aankoopsbewijs en VIN maar dan werkt de activatie goed. Ik had gehoopt dat de 'losse' laadprijzen zonder abo gelijk waren aan de prijzen van het "enBW+Hyundai" tarief, echter dat valt tegen. Een abo is voor mij niet interessant omdat k zelden 'van huis' laad.
Ik heb er naar gekeken, maar het lijkt me alleen interessant bij een Ionity. De Duitse Huyndai versie heb ik wel aangevraagd via een vriend in Duitsland (Nederlandse rekening is geen probleem, maar postcode werd niet geaccepteerd), want die is aantrekkelijk in Duitsland.SeeSharpDev schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:39:
Heeft iemand hier ervaring met 'Charge MyHyundai'?
(We wonen in Den Haag en daar is de prijs voor opladen overal en voor alle kaarten 33ct per kWh. Dus daar is een abo handiger dan een extra per sessie)
Ik rij vrijwel altijd in Eco-mode. Ik vind het dashboard grappig en erg duidelijk. De auto versnelt wat trager, verder merk ik er weinig van. Customizable dashboards lijkt me een goed idee.MaxLaadvermogen schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:59:
Ik rij eigenlijk altijd in de ‘normal’ mode, maar ben nu eens overgeschakeld op de ‘eco’ mode om te ervaren in hoeverre dit het rijgedrag van de auto beïnvloed. Wat mij echter meteen al irriteert is de totaal zinloze dashboard weergave die je krijg in de eco-mode, waarbij de resterende range heel klein in een hoekje staat en je prominent een vreemde weergave van groter en kleiner wordende ‘bogen’ krijgt. Dit alleen is is bijna genoeg reden om niet te rijden in de eco-mode…. Bestaat er een instelling of hack om in de eco-mode een meer normaal dashboard te krijgen?
Behalve dat hij wat langzamer versneld, staat ook de airco in de eco mode. Bij vochtig weer (vandaag) en meerdere passagiers (of hond na uitlaten) beslaan de ramen.Jan Lelie schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:00:
[...]
Ik rij vrijwel altijd in Eco-mode. Ik vind het dashboard grappig en erg duidelijk. De auto versnelt wat trager, verder merk ik er weinig van. Customizable dashboards lijkt me een goed idee.
Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Kona Premium 64kW Tangerine Orange oktober 2019, Aften ICU 3x32A/Load balancing
Ik had een 2019 model met 170k km en vrijwel geen zichtbare steenslag. Een verademing ten opzichte van andere auto's.daemonix schreef op maandag 4 april 2022 @ 08:59:
[...]
Ons 2019 model met 40 k km heeft ook geen zichtbare steenslag schade.
Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Kona Premium 64kW Tangerine Orange oktober 2019, Aften ICU 3x32A/Load balancing
De airco kun je in de eco-modus ook op "normaal" zetten.Behalve dat hij wat langzamer versneld, staat ook de airco in de eco mode. Bij vochtig weer (vandaag) en meerdere passagiers (of hond na uitlaten) beslaan de ramen.
Instellingen - voertuig - rijmodus - eco - airconditioning - normaal.
Ik heb er nog niets van gemerkt. Beslagen ramen in no time ok. Ook handig dat je de auto van te voren kunt ontdooien / ontwasemen. Bij rijp sloeg de damp ervan af.Rick1855 schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:50:
[...]
Behalve dat hij wat langzamer versneld, staat ook de airco in de eco mode. Bij vochtig weer (vandaag) en meerdere passagiers (of hond na uitlaten) beslaan de ramen.