Ik ben sinds een week ook gelukkige (?) bezitter van een 2020 Kona EV premium 64kWh met 72k km op de teller, Vind het een hele fijne bak, toevallig in mooi (petrol) kleurtje. Maar hij staat nu al stil op mn werk

. Er knippert een oranje lampje in de vorm van een auto met een sleutel als ik hem probeer te starten.
Sleutel bij startknop houden hielp niets en centrale deurvergrendeling doet het ook niet. De auto lijkt pogingen te doen te starten (beetje tikkend geluid) en als je de rem induwt, volet het alsof ie halfbaken terug duwt. 12V accu lijkt dus leeg. Is dat een correcte analyse? Ik heb
twee vragen een vraag
1. Voor korte termijn, kan ik dit gewoon fixen met een 2e (ICE) auto en dan jumpkabels gebruiken? Voor mn vorige auto (barrel) had ik zo'n 12V powerbank waarmee je de auto kon starten. Werkt dat ook voor de 12V batterij van de EV?
Edit: Ik moet leren alles eerst AI'en voor vragen, dit lijkt beide te kunnen:
YouTube: Jump Starting the KONA ELECTRIC | Hyundai
Mijn vraag: Ik zou graag de oorzaak willen weten. Ik tik even een heel verhaal
Ik had er vanmorgen 60km mee gereden en de accu had nog > 85km range over. Ik heb de auto om 15:40 naar een laadpaal verplaatst en te laden aangesloten. Omdat het allemaal nog nieuw is, kijk ik af en toe mee en het viel me op dat de laadsessie geen vermogen trok (rond 16:10 keek ik daar naar in de "tap" app van de laadaanbieder). In de bluelink app zag ik dat ik 15:46 een melding kreeg dat de achterklep niet goed dicht zat. En rond 16:45 kwam ik bij de auto en de laadpaal vertelde 'waiting for car'. Ik kon de kabel wel los krijgen uit de auto. En ik merkte dus dat-ie niet startte (ik heb geprobeerd te 'starten' met kabel aangesloten en later ook zonder kabel). De centrale deurvergrendeling werkte wel 1 keer om de auto te ontgrendelen.
Verder heb ik er voor het eerst vandaag een
12V USB-C lader met een magsafe lader eraan had ingeplugd. Kan die de accu leeg trekken? Of is het zo dat < 30 minuten een niet goed gesloten achterklep die auto leeg trekt? Ik vind het maar dubieus. De auto zelf heeft een prima onderhoudshistorie en de 12V accu is in april 24 al een keer vervangen.
Zitten hier hints in voor de 'root cause'? Ik heb garantie, maar wil het zelf ook snappen.
[
Voor 5% gewijzigd door
JvS op 27-01-2026 20:59
]