maarten_NL schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:19:
Na bijna 5 jaar vrij probleemloos te kunnen laden begint de Kona nu kuren te vertonen. Aan verschillende laadpalen start de Kona niet op de ingestelde tijd (0:00-16u) of stopt er halverwege mee (target SoC staat gewoon op 100%).
...
Heeft iemand deze symptomen van niet starten/stoppen of het constant starten/stoppen misschien ook al meegemaakt?
Ik heb dit sinds de zomer af en toe bij openbare laadpalen hier in de buurt. DC geeft geen problemen, maar bij AC laden krijg ik af en toe dat de mededeling: "charging process successfully completed as configured", zonder de voorafgaande mededeling over 20 of 10 minuten, terwijl hij nog lang niet op 80 procent zit. Ik start dan opnieuw via Bluelink en soms gaat het goed, soms moet ik dat een keer of tien doen, ook wanneer ik de limiet op 100% zet. Het is niet bij alle laddpalen, maar met name degene die het dichst in de buurt staat wel.
Ik heb ook één keer gemerkt, toen ik laat thuis was, dat het opladen in de nacht gestopt was en een paar uur later toch weer was begonnen en conform het plan geladen.
Het ging een hele tijd goed, en bij ander palen in de buurt - of ergens anders - ook. Sinds de winter - kou?, (ook) kot omdat de paal is omgebouwd (door Vattenfall) - treedt het verschijnsel bij de paal waar het mee begon steeds op. Bij twee andere palen geen probleem, maar bij een derde begon het laden in het geheel niet. (we laden met OVO pas).
Ik vermoed zelf, dat het een communicatie stoornis is tussen BMS en laadpaal. Misschien door een plotseling spike of fluctuatie in de spanning. We noemden dat vroeger een "kromme volt".
Volgende maand gaat de Kona voor service naar de garage en ik laat er dan naar kijken, maar dit soort dingen zijn altijd lastig te onderzoeken.
(Ik bedenk nu, dat ik meer dan een jaar geleden een waarschuwing kreeg over een te lage accuspanning en de wagen met moeite startte. Ik had de garage gebeld, mocht komen, maar toen ik er was, startte de wagen als vanouds en geen waarcshuwing)