Gamesdesign...

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 944 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

update over de site!

De vormgeving is zover af...een preview kan bekeken worden op:

www.engine-software.nl/images

Behalve "medewerkers" is er nog niets dat werkt verder. Ik heb industrie-vet Tom Sloper gestrikt om content te leveren. Dit zullen naast vertalingen van artikelen die hij reeds geschreven heeft ook enkele nieuwe zaken zijn. Van Lostboys heb ik intussen drie producers die regelmatig het forum willen bezoeken. 1 nadeel, dit zijn allemaal Engelsen. Dus vragen specifiek voor Lostboys zullen in het Engels gepost moeten worden.

Meningen en suggesties zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorammeke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 14:18

jorammeke

Prutser

complimenten, zie er zeer netjes uit.

*jorammeke volgd dit topic al vanaf de eerste reply en is zelf een race-game aan het proggen van het type msx in delphi B-)

4800Wp / Elga-Toshiba / HA / ESP's en andere rommel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik ben bezig met mario3D in PHP, Yeah!

Als (en dat gaat zeker gebeuren) ik hulp nodig heb met sinussen enzo, dan kom ik ff langs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me noteert even sinussen als onderwerp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

=> niet in de opsom

Ja, kwa creativiteit en dat soort dingen,

binnen een game kan je nog zo'n goede geluiden en nog zulke mooie grafische pracht hebben, uiteindelijk draait het toch om de gameplay (iedereen heeft hier prob. een andere mening over.. maar geef toe, zonder gameplay geen spel)

Daarom, is het natuurlijk handig om misschien bij level-editing te beginnen en dat bijv. uit te breiden (uiteindelijk) tot grote MODs.. Hierbij is geen technische kennis van engines od nodig en kan je toch laten zien dat je kwa creativiteit er sterk mee door kan..

Kijk nou naar die lui van Cstrike, Counterstrike is een hit.. en dit allemaal begonnen bij een paar lullige leveltjes dat nu allemaal pracht is en een genot is om te spelen >:)...

Of nog beter, De mensen achter Team Fortress .. Ooit begonnen als een MOD voor Quake, vervolgens doorgegaan op de Half-Life engine (ook quake dus >:)) en binnenkort Team Fortress 2 in de winkels

Wotta you know ? .. Je kan zomaar ontdenkt worden als je maar zorgt dat die levels gespeeld worden :P .. Good Luck iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 04 augustus 2001 01:09 schreef tose het volgende:

Of nog beter, De mensen achter Team Fortress .. Ooit begonnen als een MOD voor Quake, vervolgens doorgegaan op de Half-Life engine (ook quake dus >:)) en binnenkort Team Fortress 2 in de winkels

Wotta you know ? .. Je kan zomaar ontdenkt worden als je maar zorgt dat die levels gespeeld worden :P .. Good Luck iig
Ik zou niet graag "ontdenkt" willen worden hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 14:31

RSP

Op vrijdag 03 augustus 2001 17:26 schreef MrRudi het volgende:
update over de site!

De vormgeving is zover af...een preview kan bekeken worden op:

www.engine-software.nl/images

Behalve "medewerkers" is er nog niets dat werkt verder. Ik heb industrie-vet Tom Sloper gestrikt om content te leveren. Dit zullen naast vertalingen van artikelen die hij reeds geschreven heeft ook enkele nieuwe zaken zijn. Van Lostboys heb ik intussen drie producers die regelmatig het forum willen bezoeken. 1 nadeel, dit zijn allemaal Engelsen. Dus vragen specifiek voor Lostboys zullen in het Engels gepost moeten worden.

Meningen en suggesties zijn welkom :)
w00t :) Beta ziet d'r al verzorgd uit ! nice job enne dat engels posten op 't forum zal niet al te veel problemen zijn....

* RSP gaat nu weer proberen te slapen want 2 uurtjes slaap is voor RSP niet genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

nice nice nice nice nice nice nice
very nice :9~

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

een vraagje he, ik heb van www.cprogramming.com de denth.zip gehaald maar dan mis ik een paar headers (*.h-files, toch?) en nou weet ik dus niet waar ik die nou weer vandaan moet halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

up up up
zal het weekend wel zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Count
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-08-2023
Op zaterdag 04 augustus 2001 10:29 schreef siggy het volgende:
een vraagje he, ik heb van www.cprogramming.com de denth.zip gehaald maar dan mis ik een paar headers (*.h-files, toch?) en nou weet ik dus niet waar ik die nou weer vandaan moet halen...
Ligt eraan of het standard headers zijn of dat ze bij een bepaalde API horen. Je kunt iig ff checken of je include directories goed staan.

Great minds think in parallel gutters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Op zondag 05 augustus 2001 16:57 schreef Countach het volgende:

[..]

Ligt eraan of het standard headers zijn of dat ze bij een bepaalde API horen. Je kunt iig ff checken of je include directories goed staan.
ueh ja staan goed, die files staan nergens op mn hele pc .......
weet iemand anders misschien een goede grafische tutor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korben
  • Laatst online: 13-07 01:53

Korben

() => {};

Op maandag 23 juli 2001 19:03 schreef RSP het volgende:
ik ga volgend jaar ook beginnen met HBO Hogere Informatica... en wil in het 3e jaar ook kiezen voor de entertainment *games kant* en ik kan dan voor een paar thingy's kiezen

- project leader
- storyboard design
- programmer

en nog een paar
maar deze 3 lijken me het vetst... ik heb evenals topicstarter niet zo heel veel maar toch een klein beetje ervaring met programmeren maar daar gaat dus per 3 september verandering in komen :)

iig thx voor de links ik stond op het punt om ook zo'n topic te openen
waar zit je dan op school? doe nu zelf mbo technische informatica, maar wil daarna wel mbo informatica gaan doen.

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:26

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Heeeej effe een beriggie van mij uit Thailand (jaja, ze hebben hier een internetcafe in ons hotel, voor 2 Baht per minuut (1 Baht =~ 0.06 gulden))

Die site ziet er goed uit, misschien dat ik ie toch nog af is als ik thuis kom over 5 dagen >:)

Ik weet niet of het al eerder te spraken is gekomen (nu even geen tijd om de HELE thread door te lezen), maar misschien wel tof als er ook veel info over vacatures en gamesbedrijven in nederland en omstreken op komt te staan.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 07 augustus 2001 17:15 schreef OiSyN het volgende:
Heeeej effe een beriggie van mij uit Thailand (jaja, ze hebben hier een internetcafe in ons hotel, voor 2 Baht per minuut (1 Baht =~ 0.06 gulden))

Die site ziet er goed uit, misschien dat ik ie toch nog af is als ik thuis kom over 5 dagen >:)

Ik weet niet of het al eerder te spraken is gekomen (nu even geen tijd om de HELE thread door te lezen), maar misschien wel tof als er ook veel info over vacatures en gamesbedrijven in nederland en omstreken op komt te staan.
Is niet ter sprake gekomen maar had ik zelf wel aan gedacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oogapp0ltje
  • Niet online
hey een goser diek ken heeft ook een spel(lutje) gemaakt in visual basic (|:( ) het adres: www.thewildwest.tmfweb.nl

| To acknowledge what is known as known and what is not known as known is knowledge. |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 07 augustus 2001 22:41 schreef Ravenof het volgende:
hey een goser diek ken heeft ook een spel(lutje) gemaakt in visual basic (|:( ) het adres: www.thewildwest.tmfweb.nl
Kun je die game ook downloaden op die site, want ik zie nergens iets staan, of ben ik gewoon blind :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razor-x
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-07 08:33
Dat ziet er nice uit !! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:27
Een van die gasten werkt bij Lost Boys games

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 23 juli 2001 18:45 schreef HS het volgende:
Vroeg me zo af of er hier mensen zijn die zich met gamesdesign bezig houden..

Ik wil namelijk heel graag die kant op... maar waar begin je? ik kan goed omver met pascal [ervaring met arrays, procedures en functies, etc] [sja niet dat je er wat aan heb maar t blijft programmeer ervaring] en ik kan ook een aantal dingen met C++ [jammer genoeg niet al te veel :(]
grafisch - ik kan wel wat leuks met photoshop maar leer nog steeds veel - 3dsmax staat ondertussen ook geinstalleerd en ben bezig met de turtorials...
ik zit ook vol met de id'en maarja kan ze gewoon nog niet uitwerken :/

ik ben nu 18 [bijna 19] en doe een ICT opleiding, maar nog niks m.b.t. design of programmeren, sja over een jaar kan je een specifieke richting kiezen zoals bijv de media kant... maar dan nog vraag ik me af of dat is wat ik wil

iemand enige tips waar ik wat aan heb? :) zoals bijv gegevens over boeken over gamesdesign en misschien zelfs opleidingen die misschien geschikt zijn of eigen ervaringen...

BvD voor alle usefull replys =]
zelfde kant als ik opwil dus Afbeeldingslocatie: http://www.upctype.f2s.com/cyclops.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oogapp0ltje
  • Niet online
Op woensdag 08 augustus 2001 00:46 schreef The Source het volgende:

[..]

Een van die gasten werkt bij Lost Boys games
hee kenk jouw?, tís mijn buurjonge 8-)

| To acknowledge what is known as known and what is not known as known is knowledge. |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• im_ik
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-07 11:24

im_ik

dat ben ik dus

Jempie eve bij lezen....

Site zit er wel oke uit.
Allen ik krijg steeds een " The page cannot be found " als ik op een link klik...
Maarja komt wel goed als je site uit de beta-fase is :)

En Waar kunnen we artikels doneeren ?
En is er ook al een template ?

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 09 augustus 2001 17:30 schreef im_ik het volgende:
Jempie eve bij lezen....

Site zit er wel oke uit.
Allen ik krijg steeds een " The page cannot be found " als ik op een link klik...
Maarja komt wel goed als je site uit de beta-fase is :)
Je zegt het zelf al :) ik wil 1 dezer dagen wel wat testcontent toevoegen...
En Waar kunnen we artikels doneeren ?
En is er ook al een template ?
Als mensen zelf een nuttig en interessant artikel denken te hebben kunnen ze dit gewoon als textfile naar mij mailen. Straks open ik wel een specifieke postbus hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razor-x
Ik heb eventjes een vraagje :z

Ik ben bezig met een gta kloon in vb ( geen flames aub ) en dat lukt al heel goed :)
Ik gebruik daarvoor directdraw van dx7
ik zoek een paar goede sites waar de functies van directdraw worden uitgelegt , heb al gezocht maar kan niet echt iets bruikbaars vinden ;(
wie o wie weet een paar goede sites voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 09 augustus 2001 20:20 schreef razor-x het volgende:
Ik heb eventjes een vraagje :z

Ik ben bezig met een gta kloon in vb ( geen flames aub ) en dat lukt al heel goed :)
Ik gebruik daarvoor directdraw van dx7
ik zoek een paar goede sites waar de functies van directdraw worden uitgelegt , heb al gezocht maar kan niet echt iets bruikbaars vinden ;(
wie o wie weet een paar goede sites voor mij
op de microsoft site kan je volgens mij genoeg info vinden over de meeste functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:04

Japie.G

Colour Classic

Dit gaat errug lekker hier man. Die site is een beeeeere goed idee! Suc6 overal mee, en ik volg de vorderingen op de voet!

djezus wat een info in deze thread, je wordt er echt duizelig van gewoon. Volgend jaar begin ik ook met de HI op HBO niveau (in zwolle (windesheim). Maar thuis kloojen op je peeceetje en lekker in andermans code liggen rommelen is natuurlijk het mooiste wat er is ;)

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Was ik nog ff weer met een vraagje aan Ruud van de Moosdijk. Dit haal ik van jullie site af (engine)

Bert Visscher, "Hoe verzin je het"

Pride Interactive

Verzameling van informatie, video- en audiomateriaal van en over de caberatier Bert Visscher

Hier staat dus dat Pride interactive de uitgever van dit pakket is. Van deze zelfde uitgever heb ik ooit een DIV Gamestudio gekocht. Een hartstikke leuk pakketje om eens voor de lol met programmeren in aanraking te komen en tegelijk met gamedesign. Erg leuk voor beginners!! (en niet het drag and drop gamedesign)(mischien is DIV al eerder ter sprake gekomen maar ik heb niet het hele thread gelezen). Maar nu is het zo dat de hele website pleitos is en van pride kan ik ook niks mer vinden. Ik heb hier interesse in omdat er toen sprake was van DIV gamestudio 2, maar daar heb ik dus nooit meer wat van weergehoord. Het enige van er van div nog over is is http://www.divgames.com (als die ondertussen ook al niet weg is!

Maaar ja, weet jij mischien meer over DIV Gamestudio?

En is het pakket 3Dgamestudio nog niet ter sprake gekomen? Ook erg leuk, een combi van drag and drop game design, waarin je ook met geavanceerd C++ kan programmeren! Dit zijn allemaal erg mooie dingen om gewoon eeens met gamedesign in aanraking te komen. (hoewel de pro editie van 3dgamestudio nog altijd 1250 US$ kost!, maar de basis versie is er voor US$ 40, duzzzzzzzzz

http://www.conitec.net/a4info.htm voor meer info daarover. Suc6 ermee mensen!

PS, ik hoop niet dat ik nu dubbele info geef, maar heb ff niet de tijd om het hele draadje te lezen. En nog ff wat anders, ik hoorde vanmiddag dat je de sourcecode van noonelives forever kon downloaden op de site: http://www.noonelivesforever.com Ik von het een raar verhaal, maar ik heb ff weinig tijd dus heb ik nog niet gekeken! T schiet me net te binnen. Ik kijk nu ff............ Damn, er staat wel iets over:
NOLF Source Code Released!

The NOLF Source Code has been released! Put on your programming hat and download it here
nog ff een quotje: (Jep lui, dat wordt c++ induiken!!)
NOLF Source Code v1.003 (5.46 MB)

This package contains the source code for NOLF version 1.003. For more information, please check out the NOLF Team .plan file or the readme.txt file thats included in this archive.

Requirements:
To edit and build the source code, youll need Microsofts Visual C++ version 6.0 with service pack 3 installed, Microsofts DirectX 8 SDK installed, and 400 MB of available disk space. To run your modifications, youll need to have NOLF version 1.003 installed.

Installation:
When the file has finished downloading, click on the archive and extract the files to a directory of your choosing. The default path is c:\NOLFSource. Once the extraction is complete, you can open the NOLF Visual C++ workspace by double clicking on the file c:\NOLFSource\NOLF\NOLF.dsw.
Nou ja, ik heb geen tijd/zin meer nu, zoek het maar eens lekker uit. Zeg maar wanneer de eerste mods klaar zijn. (Zo ging het met half life ook, zijn erg mooie mods uitgekomen! denk aan Team fortress, en natuurlijk CS) Ik hoor het wel weer in dit threadje.

De mazzel!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Op donderdag 09 augustus 2001 21:49 schreef ShereKahn het volgende:
Was ik nog ff weer met een vraagje aan Ruud van de Moosdijk. Dit haal ik van jullie site af (engine)

Bert Visscher, "Hoe verzin je het"

Pride Interactive

Verzameling van informatie, video- en audiomateriaal van en over de caberatier Bert Visscher

Hier staat dus dat Pride interactive de uitgever van dit pakket is. Van deze zelfde uitgever heb ik ooit een DIV Gamestudio gekocht. Een hartstikke leuk pakketje om eens voor de lol met programmeren in aanraking te komen en tegelijk met gamedesign. Erg leuk voor beginners!! (en niet het drag and drop gamedesign)(mischien is DIV al eerder ter sprake gekomen maar ik heb niet het hele thread gelezen). Maar nu is het zo dat de hele website pleitos is en van pride kan ik ook niks mer vinden. Ik heb hier interesse in omdat er toen sprake was van DIV gamestudio 2, maar daar heb ik dus nooit meer wat van weergehoord. Het enige van er van div nog over is is http://www.divgames.com (als die ondertussen ook al niet weg is!

Maaar ja, weet jij mischien meer over DIV Gamestudio?

En is het pakket 3Dgamestudio nog niet ter sprake gekomen? Ook erg leuk, een combi van drag and drop game design, waarin je ook met geavanceerd C++ kan programmeren! Dit zijn allemaal erg mooie dingen om gewoon eeens met gamedesign in aanraking te komen. (hoewel de pro editie van 3dgamestudio nog altijd 1250 US$ kost!, maar de basis versie is er voor US$ 40, duzzzzzzzzz

http://www.conitec.net/a4info.htm voor meer info daarover. Suc6 ermee mensen!

PS, ik hoop niet dat ik nu dubbele info geef, maar heb ff niet de tijd om het hele draadje te lezen. En nog ff wat anders, ik hoorde vanmiddag dat je de sourcecode van noonelives forever kon downloaden op de site: http://www.noonelivesforever.com Ik von het een raar verhaal, maar ik heb ff weinig tijd dus heb ik nog niet gekeken! T schiet me net te binnen. Ik kijk nu ff............ Damn, er staat wel iets over:
[..]

nog ff een quotje: (Jep lui, dat wordt c++ induiken!!)
[..]

Nou ja, ik heb geen tijd/zin meer nu, zoek het maar eens lekker uit. Zeg maar wanneer de eerste mods klaar zijn. (Zo ging het met half life ook, zijn erg mooie mods uitgekomen! denk aan Team fortress, en natuurlijk CS) Ik hoor het wel weer in dit threadje.

De mazzel!!!!!!
wat het DIV betreft, die gasten zijn falliet volgens mij. Ik heb het drie jaar geleden ofzo gedaan toen het net uit was en toen was het wel leuk om echt een spel te maken ipv applicaties te programmeren. Alleen je kon er weinig mee.
Dat pride interactive bleek echt zo slecht georganiseerd: ze beloofden een update van games van verschillende mensen, slechts 10 mensen hebben hier ooit bericht van gehad. Ik kan nog meer gaan opnoemen maar heb ik geen zin in.
De spaanse demo van div2 is ergens verkrijgbaar maar weet niet waar en wil het ook niet weten want ik krijg eindelijk CCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCC komend jaar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pride Interactive was het publishing label van Mind Multimedia. Mind is al ruim anderhalf jaar failliet...en we kregen nog ruim 60.000 pieken van ze! :( :(

DIV Gamestudio staat hier wel in de kast heb ik gezien maar ik heb er verder nooit naar gekeken...dus ik kan je er helaas niet verder mee helpen.

Nog wat over de site...we hebben dus 3 engelse producers van Lost Boys weten te strikken voor het forum, dus das mooi meegenomen. Vragen aan deze mensen zullen dus wel in het Engels moeten, hetgeen ik ook in de FAQ zal vermelden.

Tevens heb ik twee van onze programmeurs en Daan Nusman (programmeur van wijlen Team Sigma) weten te strikken om artikelen te schrijven. Lijkt er nu toch echt op dat het van de grond gaat komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Dit gaat helemaal cool worden lui!!

Al iemand die de NOLF code heeft bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al iemand die de NOLF code heeft bekeken?
Ja ik... maar had er zelf niets aan omdat de engine zelf LT2 is, waar geen source van is (zijn DLLetjes)

Oja, hij is ook nog DX en ik wil OGL leren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razor-x
Ik zit weer eens met een probleem voor mij gta kloon ;(

De map : je weet wel waar je overheen rijd, hoe kan ik die het beste maken?
1) ik kan gewoon in grote map maken
2) ik deel hem in stukken en die zet in inelkaar als de map op een nieuw stuk komt ( heb geen flauw id hoe ik dat zou moeten doe :D maar dat komt wel)

optie 2 lijkt mij het best maar ook het moeilijkst , of zijn er nog andere mogelijkheden? ( of uitleg van optie 2 :) )

Collision : Ben ik ook meebezig , ik maak het dus in directdraw , ik weet dat er een api voor is die dat kan detecteeren maar die kan ik niet vinden ;( , hoe kan ik het anders doen ?
als ik het niet met directdraw maak dan gebruikt ik sprites(?) maar dat werkt niet op mijn manier ;( enige id'en? of heeft iemand hier al eens een voorgebakken source gezien?

Ik maak het in vb6.0 (no flames ;) ) en met directx 7.0(directdraw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

zover ben ik nog niet maar kan je wel vertellen dat optie 2 veruit beter is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razor-x
Op vrijdag 10 augustus 2001 18:52 schreef siggy het volgende:
zover ben ik nog niet maar kan je wel vertellen dat optie 2 veruit beter is. :)
en de moeilijkste :D

p.s Ik zoek ook nog een goede site met uitleg over directdraw of tutorials :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

sorry, dan kan ik je niet verder helpen.
www.gamedev.net forums wel :)

http://www.engine-software.nl/Artikelen/gametesters.htm

doet het niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 10 augustus 2001 19:05 schreef siggy het volgende:
sorry, dan kan ik je niet verder helpen.
www.gamedev.net forums wel :)

http://www.engine-software.nl/Artikelen/gametesters.htm

doet het niet :(
Heeey Siggy...het is ook alleen de opmaak! Dat heb ik meerdere malen gezegd :( Nou niet meer zo ongeduldig zijn of ik rook je op ;)

Eerste echte artikelen wil ik er dit weekend/begin volgende week opzetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
  • Laatst online: 13-09 21:40
Misschien hoort dit er niethelemaal bij, maar op http://www.cs.uu.nl/~markov/gmaker is een programma te downloaden waar je ook spellen mee kan schrijven. Met een taal erbij die op C lijkt. Erg geschikt om te leren. Ik ben nu ook met een spel bezig :)

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Op vrijdag 10 augustus 2001 19:40 schreef MrRudi het volgende:

[..]

Heeey Siggy...het is ook alleen de opmaak! Dat heb ik meerdere malen gezegd :( Nou niet meer zo ongeduldig zijn of ik rook je op ;)

weet ik ook wel, maar dat artikel stond er eerst niet op, of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 11 augustus 2001 10:51 schreef siggy het volgende:

[..]

weet ik ook wel, maar dat artikel stond er eerst niet op, of wel?
Jawel hoor, ik heb er niks meer aan veranderd sinds de eerste preview. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Op zaterdag 11 augustus 2001 13:41 schreef MrRudi het volgende:

[..]

Jawel hoor, ik heb er niks meer aan veranderd sinds de eerste preview. :)
mmmmmmm, mmmmmmmmmmmmm, mmmmmmmmmm, :Z :Z :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

razor-x
de map moet je opdelen in meerdere delen, anders krijg je volgens mij een opmogelijke taak om je spel snel te laten lopen
Technieken die je hier voor kunt gebruiken zijn: BSP-trees en Quadtrees

Voor een goeie collision detection kun je hier terecht http://www.peroxide.dk/

Een goeie forum voor game programmeurs is www.mr-gamemaker.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op vrijdag 10 augustus 2001 19:40 schreef MrRudi het volgende:

[..]

dit weekend/begin volgende week is nu al voorbij... waar blijven die artikelen?! :P

* .oisyn is nog effe snel de site checken voordat hij zijn mond weer eens voorbij praat :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

Nou heb ik de hele thread gelezen (wat een hoop :) ) en ik zie vooral 3D en programeren.
Maar hoe zit het dan met de creatieve kant?

Ik ben zelf een "functional specification" aan het schrijven (het script voor een spel) en zou ook graag artikelen over de creatieve kant (verhaal-lijn, leveldesign, atmosfeer creatie, etc...)

Zodat ook de minder technisch begaafde spelmakers (of eerder bedenkers) er ook wat aan hebben.

• siggy

siggy

Wait.... what?

Op donderdag 16 augustus 2001 02:17 schreef jimius het volgende:
Nou heb ik de hele thread gelezen (wat een hoop :) ) en ik zie vooral 3D en programeren.
Maar hoe zit het dan met de creatieve kant?

Ik ben zelf een "functional specification" aan het schrijven (het script voor een spel) en zou ook graag artikelen over de creatieve kant (verhaal-lijn, leveldesign, atmosfeer creatie, etc...)

Zodat ook de minder technisch begaafde spelmakers (of eerder bedenkers) er ook wat aan hebben.
Um dat is juist het kleinste probleem wat je hebt om een game te maken: story enzo wat je hier beschrijft. Het gaat natuurlijk om het programmeren maar zonder verhaal heb je natuurlijk ook geen spel. :)

• Primal
  • Laatst online: 08:14
Op donderdag 16 augustus 2001 11:30 schreef siggy het volgende:

[..]

Um dat is juist het kleinste probleem wat je hebt om een game te maken: story enzo wat je hier beschrijft. Het gaat natuurlijk om het programmeren maar zonder verhaal heb je natuurlijk ook geen spel. :)
Dat hangt er uiteraard wel vanaf wat voor een soort spel je gaat ontwikkelen. Bij sommige spellen (zie adventures) is een verhaal juist ontzettend belangrijk. Een spel als Quake is daar veel minder van afhankelijk omdat het doel anders is.

"The fastest code, is the code that is never called."

• Primal
Als ik iets kan toevoegen aan dit hele topic is het volgende. Ik heb gezien dat er nogal wat mensen graag een spel willen gaan maken. Met behulp van zogenaamde 'drag & drop' programma's, Java, C etc. Waar het vooral om gaat bij het ontwikkelen van games is enthousiasme, je moet het ECHT leuk vinden. Bovendien betekent dat 'practice practice practice'. Je moet veel oefenen thuis (natuurlijk ook tijd vrij maken voor andere zaken :) ). Demootjes maken, kijken hoe andere programmeurs bepaalde zaken oplossen (indien je niet beschikt over code, dan zul je dus moeten gaan analyseren wat er gebeurt, hoe en waarom) etc. Op die manier ben ik ook begonnen ten tijde van de Commodore 64. Daarna doorgestoomd naar de PC. Ik heb mijn grootste programmeerkennis/ervaring opgedaan bij het ontwikkelen van demootjes/applicaties. Zo heb ik geleerd te programmeren in Basic, Assembler, Pascal, C/C++. Op de PC eerst ModeX demo's (DOS-tijdperk), tegenwoordig DirectX. Op dit moment bezig met een 3D-library.

Op school doe je belangrijke basiskennis op. Maar het echte werk begint in de praktijk. Er zijn tegenwoordig veel Multimedia gerelateerde opleidingen (die er overigens in Amerika al veel langer zijn). Uit eigen ervaring weet ik dat hier niet de beste programmeurs/ontwikkelaars/designers vandaan komen. Die vind je in het 'veld'. Dat zijn de mensen die thuis ook bezig zijn met hun hobby. Als je thuis liever spellen speelt, dan wordt het denk ik erg moeilijk. (Overigens niets ten nadele van de Multimedia opleidingen, so no war ;) ).

Je moet er echt tijd in steken. Wat denk ik (naar aanleiding van een aantal posts) ook over het hoofd wordt gezien is het feit dat een spel als Unreal/Fifa Soccer etc. niet 'zomaar' even gemaakt wordt. De programmeurs die bijv. een 3D-engine of een engine voor collision-detection schrijven hebben vaak jarenlange ervaring. Het niveau waarop zij ontwikkelen is heel erg hoog. Als je 3D wilt gaan programmeren heb je bijvoorbeeld een goede kennis van wiskunde nodig. Aangezien de spellen tegenwoordig steeds uitgebreider/geavanceerder worden kun je als programmeur ook op gebieden komen als natuurkundige aspecten (grafity), fuzzy-logic (AI) etc.

Het hele verhaal geld ook voor grafici (heel belangrijk, die maken dat een spel er mooi uit ziet!). Geluidstechnici etc.

Nou, ik hoop niet dat ik mensen ontmoedigd heb. Ik zou zeggen oefen ze! :)

Leuk topic trouwens.

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-08 23:40

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Als ik al deze postings lees, zie ik dat dit topic eigenlijk 'Game programming' zou moeten heten. Een game 'designen' is feitelijk je ideen en gedachten (Verhaal?) op een fatsoenlijke manier structureren en documenteren. Daar komt geen regel code aan te pas. (Natuurlijk moet je wel een reeel beeld hebben van wat de mogelijkheden zijn.) Speel het spel wat je wilt maken in je hoofd en zet de ervaringen op papier. Wat maakt jouw spel leuk? (Niet die fantastische 3D gerenderde cut-scenes of die supersnelle 3D-engine met de meest heftige features toch?)

Hey ... maar dan heb je ook wat!

• Primal
Op donderdag 16 augustus 2001 15:50 schreef Killemov het volgende:
Als ik al deze postings lees, zie ik dat dit topic eigenlijk 'Game programming' zou moeten heten. Een game 'designen' is feitelijk je ideen en gedachten (Verhaal?) op een fatsoenlijke manier structureren en documenteren. Daar komt geen regel code aan te pas. (Natuurlijk moet je wel een reeel beeld hebben van wat de mogelijkheden zijn.) Speel het spel wat je wilt maken in je hoofd en zet de ervaringen op papier. Wat maakt jouw spel leuk? (Niet die fantastische 3D gerenderde cut-scenes of die supersnelle 3D-engine met de meest heftige features toch?)
Ja inderdaad. Het is een creatief gebeuren. Wat ik hierboven ook probeerde te verduidelijken is dat een spel tegenwoordig niet alleen maar 'hardcore' programmeren is. Je hebt van alle soorten projectleden nodig: Grafici, programmeurs (uiteraard :). Deze kun je overigens weer onderverdelen in 3D, AI, collision-detection, physics etc.), geluidstechnici, story-writers, projectleiders (heel belangrijk) etc. Afhankelijk van het spel dat ontwikkeld gaat worden natuurlijk.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op donderdag 16 augustus 2001 15:32 schreef Primal een heel verhaal, waarvan het meeste al eens gezegd is in deze thread (maar dat hindert niet want het was een belangrijk stukje voor de beginnende programmeur), en ook nog het volgende:

[..]

Aangezien de spellen tegenwoordig steeds uitgebreider/geavanceerder worden kun je als programmeur ook op gebieden komen als natuurkundige aspecten (grafity), fuzzy-logic (AI) etc.

[..]
moet je me toch eens uitleggen wat je bedoeld met het natuurkundige aspect van grafity... heb je het dan over de freon in spuitbussen die zorgen voor het gat in onze ozonlaag? Of het blijven plakken van verfdeeltjes op de muur, en hoe dit te kunnen voorkomen? :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Primal
Op donderdag 16 augustus 2001 20:48 schreef OiSyN het volgende:

[..]

moet je me toch eens uitleggen wat je bedoeld met het natuurkundige aspect van grafity... heb je het dan over de freon in spuitbussen die zorgen voor het gat in onze ozonlaag? Of het blijven plakken van verfdeeltjes op de muur, en hoe dit te kunnen voorkomen? :P ;)
Eh ... dat was een type foutje. Het moest 'gravity' zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Op donderdag 16 augustus 2001 15:32 schreef Primal het volgende:
Als ik iets kan toevoegen aan dit hele topic is het volgende. Ik heb gezien dat er nogal wat mensen graag een spel willen gaan maken. Met behulp van zogenaamde 'drag & drop' programma's, Java, C etc.
C drag en drop??? Get real.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 18:24

dusty

Celebrate Life!

Op vrijdag 17 augustus 2001 14:02 schreef siggy het volgende:
Visual C.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op vrijdag 17 augustus 2001 14:02 schreef siggy het volgende:

[..]

nee je leest het verkeerd denk ik :)
hij bedoeld volgens mij zoiets:
- drag & drop programma's
- java
- c

los van elkaar staand dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

excuses dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Primal
Op vrijdag 17 augustus 2001 14:27 schreef OiSyN het volgende:

[..]

nee je leest het verkeerd denk ik :)
hij bedoeld volgens mij zoiets:
- drag & drop programma's
- java
- c

los van elkaar staand dus :)
OiSyN, you're absolutely right! Kwestie van lezen he. ;)
Er stond ook een ',' tussen de opsomming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer is de neiuwe nederlandse gamedesign site on-line dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

ja dat zou ik nou ook wel eens willen weten...

Hey MrRudi, schiet eens op man! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:27
Op zaterdag 18 augustus 2001 16:51 schreef OiSyN het volgende:
ja dat zou ik nou ook wel eens willen weten...

Hey MrRudi, schiet eens op man! ;)
Ik weet van MrRudi dat hij hard aan de site aan het werken is :) Dus nog ff geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 18 augustus 2001 20:09 schreef The Source het volgende:

[..]

Ik weet van MrRudi dat hij hard aan de site aan het werken is :) Dus nog ff geduld.
Indeedie...en drie deadlines in 1 week is niet de beste tijd om ook nog een site op te zetten. Voor de content ben ik natuurlijk ook grotendeels afhankelijk van derden...ik ga niet alles zelf typen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
  • Laatst online: 13-09 21:40
Issie d'r al??

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-09 23:55
Het is ook mijn droom om informatica te doen en dan de gameskant uit te gaan. Ik ga nu naar 6 VWO en weet nog niet welke vervolg opleiding ik ga doen. Ik heb gehoord, (en ook wel wat gezien) dat de opleiding informatica op de universiteit heel veel wiskunde is, en de hbo veel meer echte informatica. Is dit waar? En welke kan ik het beste kiezen? Ik kan wel wiskunde, maar ik ben er geen ster in, en ik zit liever achter mn comp. te gamen en te tweaken, en soms een beetje programmeren dan mn huiswerk te maken.
Ik heb op school nu als keuzevak informatica, maar dat was tot nu toe een eitje (sta meestal gemiddeld een 9 ofzow, soms wat minder maar dat ligt aan de leraar, die wist vorig jaar nog niet eens af van het bestaan van cyrix procs :D ) We hebben wel een beetje java (grafisch programmeren, met een speciaal ontworpen java rip off) en pascal, maar het is tot nu toe heel gemakkelijk.

• Primal
Op woensdag 22 augustus 2001 23:01 schreef DarkShadow het volgende:
Het is ook mijn droom om informatica te doen en dan de gameskant uit te gaan. Ik ga nu naar 6 VWO en weet nog niet welke vervolg opleiding ik ga doen. Ik heb gehoord, (en ook wel wat gezien) dat de opleiding informatica op de universiteit heel veel wiskunde is, en de hbo veel meer echte informatica. Is dit waar? En welke kan ik het beste kiezen? Ik kan wel wiskunde, maar ik ben er geen ster in, en ik zit liever achter mn comp. te gamen en te tweaken, en soms een beetje programmeren dan mn huiswerk te maken.
Ik heb op school nu als keuzevak informatica, maar dat was tot nu toe een eitje (sta meestal gemiddeld een 9 ofzow, soms wat minder maar dat ligt aan de leraar, die wist vorig jaar nog niet eens af van het bestaan van cyrix procs :D ) We hebben wel een beetje java (grafisch programmeren, met een speciaal ontworpen java rip off) en pascal, maar het is tot nu toe heel gemakkelijk.
Je moet het eigenlijk zo zien. Bij een Informatica studie op een Universiteit ligt de nadruk vaak meer op theorie. En het is natuurlijk een wetenschappelijk niveau (WO) en dus komt daar veel onderzoek/bewijsvoering etc. bij kijken. Een studie Informatica op een HBO (heb zelf HTS gedaan) is daarintegen meer op de praktijk gericht. Vergis je eigen niet, theorie op een HBO is ook een groot deel. De nadruk ligt toch meer op praktijk.
En ja wiskunde komt erg veel terug op een Universitaire studie Informatica. Daar waar je op de HTS ophoud ga je op de Uni veel verder mee.

En voor de rest, lees de posts in dit topic die 'het willen game-programmeren' realistisch benaderen! :) Zie mijn post op pagina 9 of 10.

• siggy

siggy

Wait.... what?

Op donderdag 23 augustus 2001 08:53 schreef Primal het volgende:

[..]

Je moet het eigenlijk zo zien. Bij een Informatica studie op een Universiteit ligt de nadruk vaak meer op theorie. En het is natuurlijk een wetenschappelijk niveau (WO) en dus komt daar veel onderzoek/bewijsvoering etc. bij kijken. Een studie Informatica op een HBO (heb zelf HTS gedaan) is daarintegen meer op de praktijk gericht. Vergis je eigen niet, theorie op een HBO is ook een groot deel. De nadruk ligt toch meer op praktijk.
En ja wiskunde komt erg veel terug op een Universitaire studie Informatica. Daar waar je op de HTS ophoud ga je op de Uni veel verder mee.

En voor de rest, lees de posts in dit topic die 'het willen game-programmeren' realistisch benaderen! :) Zie mijn post op pagina 9 of 10.
Eerlijk gezegd doe je (in ieder geval je eerste jaar) 90% theorie theorie tentamens en hertentamens :) dus dat praktijk valt echt wel tegen, dat kom je pas in je stage en het af en toe programmeren in lessen (kom je echt niet op school aan toe, lopen altijd van die mongolen rond).
2e jaar (hogere informatica heerlen) word wel interessant met eindelijk C!!!!!! Ja ja, eindelijk af van Delphi en stom pascal :) .
Ook vreemd, een of andere media studie bij ons (heerlen) krijgen ze voor 50% een laptop terwijl wij niks krijgen, is toch te gek voor woorden.......

Verwijderd

Op donderdag 23 augustus 2001 12:27 schreef siggy het volgende:
Ook vreemd, een of andere media studie bij ons (heerlen) krijgen ze voor 50% een laptop terwijl wij niks krijgen, is toch te gek voor woorden.......
moet je naar de TU Eindhoven gaan, dan krijg je ook een laptop :)

• siggy

siggy

Wait.... what?

Op donderdag 23 augustus 2001 12:46 schreef Mage het volgende:

[..]

nee dank je, woon in maastricht en heb de havo gedaan :)

Verwijderd

Op donderdag 23 augustus 2001 12:46 schreef Mage het volgende:

[..]

krijgen...yeah right... :)

ik moest toch echt een bak geld neerleggen voor mijn laptop voor studie.. :(

• unclero
  • Laatst online: 08:19

unclero

MB EQA ftw \o/

Leuke discussie, al heel wat paginaatjes lang.
Maar goed, sinds enige tijd hou ik me bezig met 2D geweldloze spelletjes..[de een weirder dan de ander ^_^]
(Waarom niet 3D? 2D is in je eentje al moeilijk genoeg)
Waarom ik dit doe? Om te leren programmeren.
Mijn spartaanse filosofie is namelijk:
"Denk Object-georienteerd, programmeer in Clean."

Een voorbeeld-stappenplan van mijn recentelijkste spel 'Bamibattle' (v.0.01).
- Verzin een 'verhaal' 'puntentelling' en dergelijke.
- verzin beginwaarden (screenres, taal, licentie(GPL))
- Ga graphics tekenen (MSPaint)
- Ga tiles, maps en animaties bouwen (Tile Studio).
- Ga met stap 1, 2 en 3 aan de hand een engine bouwen.
- Laat je inspireren door andermans broncode.
- Vecht met de compiler's (DJGPP, FreePascal, CleanIDE).
- Probeer het in andere talen.
- Gooi de bevindingen, aantekeningen, code op een site ter lheering ende vermeack van anderen.
- concludeer dat je nog bij stap 7 bent.
Okay, okay, okay...
Ik ben nog aan het vechten met de compiler.
Maar zo te zien is er interesse in tutorials...
dus als ik klaar ben zal ik mijn zut op het net gooien.

Ro'

Nog wat linkjes:
Heel veel sp(e/u)lletjes:
http://www.wieringsoftware.nl/
Clean (Game Library):
http://www.cs.kun.nl/~clean/
Tile Studio:
http://www.cs.kun.nl/is/ts/

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

toen ik me een tijd geleden aan het orienteren was op de gamesindustry, kwam ik deze lijst tegen. Heel erg sterk! :)

You know your game is in trouble when...

Verwijderd

Hoi,

'k Zal me er ook maar eens mee bemoeien :)

Ik ben nu zo'n dikke 3,5 jaar werkzaam als gamedesigner bij Davilex, waar dit dus een full-time functie is.

Ik heb hiervoor Interaction Design gestudeerd aan de HKU in Hilverum, daarvoor NIMETO in Utrecht (reclame tekenen en schilderen) en daarvoor grafisch Lyceum.

Mijn studies hebben mij een goed inzicht gegeven in de verschillende disciplines waar ik elke dag mee te maken heb.
Ik kan me grafich aardig redden, genoeg om m'n ideeen te visualiseren *D, maar proggen is niets voor mij.

Verder zijn er tal van boeken die de verchillende disciplines van game-development bespreken, welke een aardig beeld geven.

Ben een beetje gaar op het moment, maar voel je vrij om contact op te nemen!
:Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Primal
Op donderdag 23 augustus 2001 12:27 schreef siggy het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd doe je (in ieder geval je eerste jaar) 90% theorie theorie tentamens en hertentamens :) dus dat praktijk valt echt wel tegen, dat kom je pas in je stage en het af en toe programmeren in lessen (kom je echt niet op school aan toe, lopen altijd van die mongolen rond).
2e jaar (hogere informatica heerlen) word wel interessant met eindelijk C!!!!!! Ja ja, eindelijk af van Delphi en stom pascal :) .
Hmm, heb HTS Hogere Informatica in Arnhem gestudeerd en dat was nog op de oude manier (op dit moment beginnen ze met ICA <iehjack!>). Daar begonnen we meteen in het eerste jaar al met praktijk/programmeren etc. Kan wel eens verschillen per school denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mwa scene's en objects bouwen is niet zo'n probleem maar bvoor het programeren moet je niet by my zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

Op donderdag 23 augustus 2001 23:05 schreef Teunstah het volgende:

Ik heb hiervoor Interaction Design gestudeerd aan de HKU in Hilverum, daarvoor NIMETO in Utrecht (reclame tekenen en schilderen) en daarvoor grafisch Lyceum.
Hoi Teun!

Wat vondt jij van het Nimeto eigenlijk. ik heb dezelfde opleiding gedaan in zwolle, maar vondt t weinig niveau hebben. ik ga nu t 4e jaar van Digital Media Design in, en dat bevalt me heeel wat beter.

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zoek een gameprog site net als http://www.gamedev.net/ alleen dan puur op java gericht, iemand een id ??
'k heb er trouwens wel wat dingen over java gevonden maar zoek dus een zelfde soort site (ook zelfde kwaliteit) maar dan helemaal voor java

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik van het NIMETO vond? Tja, ik heb wel een leuke tijd gehad, maar het was niet echt mijn 'thing' zeg maar.
Ben erg blij dat ik nog even heb doorgeleerd :)

Had vroeger nooit gedacht dat ik het geluk zou hebben van m'n hobby m'n werk te kunnen maken, maar ja....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 23 augustus 2001 08:53 schreef Primal het volgende:

[..]

Als je op het gebied van graphics programmer aan de gang gaat is een goede wiskunde basis wel nodig, met name lineaire algebra en geomterie is erg belangrijk. Ik heb zelf net een studie Informatica aan de Universiteit in Leiden afgerond. Het is een hele brede studie (Computer Graphics, Kunstmatige Intelligentie, Wiskunde, fundamentele informatica, compiler constructie, analyse van algoritmen, data structuren, enz...) waarbij je van een hoop onderwerpen redelijk diepgaande theorie krijgt.
Het is inderdaad waar dat er een grote nadruk op theorie ligt en op het analytisch leren zijn. Aan de andere kant in een wereld waar spellen steeds geavanceerdere technieken toepassen is exacte kennis van zaken noodzakelijk en dus ook een goede wiskundige achtergrond.

Deze studie stoomt je niet klaar tot een gameprogrammeur, maar het is wel een goede springplank om verder aan de slag te gaan. Ter illustratie link ik een afstudeer project van een klasgenoot, hij is bezig met een LOD-achtige techniek om detail aan 3D scenes toe te voegen: Procedural Geometry Detail in Real-time 3D Applications, http://www.liacs.nl/~jniestad/project/ .

Daniel Palomo van Es.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 24 augustus 2001 23:06 schreef webskipper het volgende:
ik zoek een gameprog site net als http://www.gamedev.net/ alleen dan puur op java gericht, iemand een id ??
'k heb er trouwens wel wat dingen over java gevonden maar zoek dus een zelfde soort site (ook zelfde kwaliteit) maar dan helemaal voor java
iemand???...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

upperdeup hoe zit het met Mr.Rudy (toch?) zn site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

idd waar blijft die site? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

wij willen da SITE!!!!!!!!!!!!!!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 27 augustus 2001 17:19 schreef OiSyN het volgende:
idd waar blijft die site? :)
ja..waar? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Since making good stuff takes more than one second, sit back and wait another...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

ja hallo, we wachten nou al veel te lang
vinnik dan he :)

Heej Mr.Rudi als je content nodig hebt roep je maar hoor! (dan koppiepeest ik wel wat van flipcode.com >:))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Laatst online: 12-06 00:33
Ben dus voor school het boek: "3D Computer Graphics 3/e" van Alan Watt aan het doorlezen...

Sicke shit staat daar in, dit is vergelijkbaar met "Computer Graphics: Principles and Practice in C", maar dan specifiek op 3d...

Maar (dikke gek als ik ben) wil ik dat tweede boek ook lezen, omdat dat toch wel de basis text is.

En als ik met dat boek klaar ben, dan moet ik "OpenGL Game Programming" lezen EN gebruiken... Ik heb er nu al zin in. :) Titel van dit boek is een beetje misleidend, 't is meer een OpenGL en een beetje DirectX how-to.

Ben nog eigenlijk het meest benieuwd wat ik uiteindelijk in elkaar ga draaien. Ik ben er inmiddels al wel achter dat 3D NIET eenvoudig is.

De ervaring die ik heb? 6 mnd stage en zelf een server app ontwikkeld in Java. Diverse prog-opdrachten (waaronder een 2d simulatie van een robot die in een supermarkt loopt). Verder geklooi thuis... :P

Hmmmm, waarom voel ik me nu hetzelfde als de eerste keer dat ik in het diepe bad ging zwemmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

de 3e editie van Computer Graphics: principles and practice door James Foley, Andries van Dam, ea. is gepland voor januari 2002

Eerst was het nog jan. 2001, dus ik zat met smart te wachten, maar hij kwam maar niet :( Nog effetjes wachten dan (als ie nou tenminste WEL de deadline haalt)

De 2e druk waar jij het over hebt was van '94 ofzo? Best wel enorm achterhaald dus... Zeker met de enorme groei van hardware acceleration van de afgelopen paar jaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Count
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-08-2023
In de tussentijd zou ik eens 3D Game Engine Design van Dave H. Eberly proberen. Kostte mij 120 DM en twee week wachten bij Amazon.de maar dan heb je ook wat.

edit:
URL gefikst

Great minds think in parallel gutters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op dinsdag 28 augustus 2001 09:52 schreef Countach het volgende:
In de tussentijd zou ik eens 3D Game Engine Design van Dave H. Eberly proberen. Kostte mij 120 DM en twee week wachten bij Amazon.de maar dan heb je ook wat.

edit:
URL gefikst
Dat boek heeft hele slechte reviews... ik heb er ook over nagedacht m te kopen, maar toch maar liever niet.
Bovendien hou ik niet van boeken die alles voorkauwen met een hoop wiskundige formules enzo. Ik zoek het liever eerst zelf uit, en als ik het uitgevonden heb of als ik er niet uit kom dan pak ik er een boek of tutorial bij, op die manier kun je je eigen visie en die van het boek/tutorial met elkaar mengen om misschien tot een betere oplossing te komen die meer bij je engine past.

.edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.gameskool.nl

vanaf nu kun je daar de site bekijken. Er is nog niet veel veranderd sinds de vorige keer, hoewel ik hier intussen wel wat content heb liggen...het schiet nu ff niet op maar ik hoop dat het binnenkort in een stroomversnelling komt.

Om meer content te krijgen heb ik ook Cas Cremers gestrikt om wat te gaan schrijven. Cas ken ik al jaaaaaren en heeft zich de laatste jaren gespecialiseerd in Flashgames...dus dat lijkt me ook wel interessant.

Meer volgt...als iemand zich nuttig wil maken: we hebben nog steeds een forum nodig, en ik heb geen tijd gehad om dit uit te zoeken. Als iemand een basis forum op zou kunnen zetten dat ik ergens kan bekijken en inrichten (iom met die persoon) dat zou mij een hoop werk schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 28 augustus 2001 02:03 schreef The - DDD het volgende:
Ben dus voor school het boek: "3D Computer Graphics 3/e" van Alan Watt aan het doorlezen...

Sicke shit staat daar in, dit is vergelijkbaar met "Computer Graphics: Principles and Practice in C", maar dan specifiek op 3d...

Maar (dikke gek als ik ben) wil ik dat tweede boek ook lezen, omdat dat toch wel de basis text is.

En als ik met dat boek klaar ben, dan moet ik "OpenGL Game Programming" lezen EN gebruiken... Ik heb er nu al zin in. :) Titel van dit boek is een beetje misleidend, 't is meer een OpenGL en een beetje DirectX how-to.

Ben nog eigenlijk het meest benieuwd wat ik uiteindelijk in elkaar ga draaien. Ik ben er inmiddels al wel achter dat 3D NIET eenvoudig is.

De ervaring die ik heb? 6 mnd stage en zelf een server app ontwikkeld in Java. Diverse prog-opdrachten (waaronder een 2d simulatie van een robot die in een supermarkt loopt). Verder geklooi thuis... :P

Hmmmm, waarom voel ik me nu hetzelfde als de eerste keer dat ik in het diepe bad ging zwemmen?
offtopic:
Welke opleiding is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

Op dinsdag 28 augustus 2001 17:43 schreef MrRudi het volgende:
http://www.gameskool.nl

vanaf nu kun je daar de site bekijken. Er is nog niet veel veranderd sinds de vorige keer, hoewel ik hier intussen wel wat content heb liggen...het schiet nu ff niet op maar ik hoop dat het binnenkort in een stroomversnelling komt.

Om meer content te krijgen heb ik ook Cas Cremers gestrikt om wat te gaan schrijven. Cas ken ik al jaaaaaren en heeft zich de laatste jaren gespecialiseerd in Flashgames...dus dat lijkt me ook wel interessant.

Meer volgt...als iemand zich nuttig wil maken: we hebben nog steeds een forum nodig, en ik heb geen tijd gehad om dit uit te zoeken. Als iemand een basis forum op zou kunnen zetten dat ik ergens kan bekijken en inrichten (iom met die persoon) dat zou mij een hoop werk schelen.
STOER, die site ga ik dus voortaan goed volgen! exactly what i was looking for!

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Laatst online: 12-06 00:33
Op dinsdag 28 augustus 2001 21:54 schreef NM het volgende:

[..]

offtopic:
Welke opleiding is dat?
Antwoord: De HI in Zwolle.. (windesheim)

Dit valt niet onder het standaard curiculum.. Valt onder externe opdrachten. Ipv. voor een bedrijf heb ik mijn eigen opdracht geschreven. 3D Graphics...

PVA geschreven, voorgelegd aan een in mijn ogen geschikte docent (eentje met kennis dus), hij was enthousiast, want dan kon hij er ook eindelijk weer is een keer serieus mee bezig onder de werkgevers zijn tijd :P Als hij namelijk op mijn opdracht gezet weordt (en dat is ie inmiddels) dan mag hij er ook uren voor schrijven.

Met zijn goedkeuring voorgelegd aan de EC... Die keuren het goed. En nu ga ik er dus zelfstandig mee bezig. Moet is kijken of ik het kan regelen dat ik samen met mijn docent kan gaan zitten code-hacken. Lijkt me kicken, die vent is namelijk echt goed en nog hartstikke tof ook.

De globale leerdoelen van deze opdracht:
-De student maakt kennis met de wiskunde achter 3D graphics en is in staat deze toe te passen.
-De student leert werken met een bestaande 3D application programming interface (api).
-De student is in staat om zelfstandig een 3D project op te zetten en uit te voeren.
-De student voert individueel een omvangrijke programmeeropdracht uit en doet ervaring op met software engineering en 3D programmeren.

Het complete PVA is 7 pagina's lang... Als je intresse hebt, mail maar effe, dan mail ik hem wel (Word docje, scan het dus wel effe, pc is viri vrij, maar ja, just to be sure.) (check m'n profile).

Oh ja, de opdracht is 5 studiepunten groot. Da's dus gelijk aan 5 volledige weken, full-time er mee bezig zijn. (neem aan dat ik daar wel boven kom :))

Mijn persoonlijke (ongeschreven) doel is om na afloop van deze opdracht een volwaardige demo te hebben. Eentje die ik dus trots aan jullie kan gaan laten zien. Maar of dat lukt? Een 3D api is leuk (understatement), maar alles wat er bij komt is ook niet mis. Scripting engine, 3d models, model-loading, texture-art... Etc, etc, etc, etc, etc... :P

Als deze opdracht slaagt dan is het heel waarschijnlijk dat ik een stage bedrijf ga zoeken met behulp van deze demo.

Bij de weg, deze opdracht zal uitvoerig gedocumenteerd worden. Niet echt een tutorial achtig iets, maar wel veel documentatie, design docs, verantwoordingen, urenstaten. Als het klaar is dan heb ik er geen probleem mee om dit geheel GPL te maken en bijvoorbeeld als content aan te bieden aan gameskool... Maar, da's wel toekomst muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

ah ok de site is up, cool :)

Maar flipcode.com moet nog bij 'aanverwante links' (wat ik eigenlijk een nog betere site vindt dan gamasutra en gamedev)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op dinsdag 28 augustus 2001 03:32 schreef OiSyN oa het volgende:
.....
De 2e druk waar jij het over hebt was van '94 ofzo? Best wel enorm achterhaald dus... Zeker met de enorme groei van hardware acceleration van de afgelopen paar jaren
Ik denk dat dat erg meevalt hoor. Als je begint met 3d proggen begin je niet met uitgebreide dynamische belichting van bumpmaps omdat dat een leuke feature is bij de GF4 ofzo.. De bascis van het 3d proggen (xp=x/z) is al heel lang hetzelfde, en matrix en vector rekenen is al van voor de computer.

Voordeel van dit boek is dat je het op 1 of andere boekenmarkt wel voor een paar tientjes kunt kopen.

moraal: Schrijf zo'n boek niet meteen af omdat ie je te oud lijkt!!

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op woensdag 29 augustus 2001 11:33 schreef Janoz het volgende:

[..]

Ik denk dat dat erg meevalt hoor. Als je begint met 3d proggen begin je niet met uitgebreide dynamische belichting van bumpmaps omdat dat een leuke feature is bij de GF4 ofzo.. De bascis van het 3d proggen (xp=x/z) is al heel lang hetzelfde, en matrix en vector rekenen is al van voor de computer.

Voordeel van dit boek is dat je het op 1 of andere boekenmarkt wel voor een paar tientjes kunt kopen.

moraal: Schrijf zo'n boek niet meteen af omdat ie je te oud lijkt!!
ummm sorrie dat doe ik ook zeker niet. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind dat boek een heel goed boek, maar als je weet dat de volgende editie voor jan. 2002 gepland staat dan zou ik wel effe wachten ipv nu een oud boek te kopen.
Punt is dat in dat boek meer staat over software rendering dan over hardware (wat ook logisch is, gezien de datum). Maar als jij begint met 3d proggen, dan ga je heus niet softwarematig polygoontjes lopen tekenen, dan heb je veel liever dat er een API is die dat voor je doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op woensdag 29 augustus 2001 14:21 schreef OiSyN het volgende:

[..]

ummm sorrie dat doe ik ook zeker niet. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind dat boek een heel goed boek, maar als je weet dat de volgende editie voor jan. 2002 gepland staat dan zou ik wel effe wachten ipv nu een oud boek te kopen.
Punt is dat in dat boek meer staat over software rendering dan over hardware (wat ook logisch is, gezien de datum). Maar als jij begint met 3d proggen, dan ga je heus niet softwarematig polygoontjes lopen tekenen, dan heb je veel liever dat er een API is die dat voor je doet
Met de API kun je slechts een paar dingen. Je zult, waneer je een 3d engine bouwt, nog steeds erg veel zelf moeten doen. Wat dacht je van:
- het niet tekenen van dingen die je toch niet ziet?
- Natuurkunde?
- Animatie van characters?
- collusion detection?
Ik heb net ff de inhoudsopgave van het boek doorgenomen, en er zijn mischien 1,5 hoofdstukken die niet meer zo heel erg relevant zijn tegenwoordig (maar nog steeds erg intresant om te lezen).. Je kunt uiteraard ook wachten tot de nieuwe druk uit is, maar waarom een boek van fl 150,- kopen terwijl je mischien ook voor een paar tientjes een boek kunt kopen waarvan slkechts 1,5 hoofdstuk wat verouderd is?

Zo'n 3d api neemt je inderdaad wel veel werkt uit handen, maar het is absoluut niet zo simpel als:
code:
1
2
3
4
5
define scene
while not bgame_over {
  draw(scene);
  move(objects);
}

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 29 augustus 2001 00:37 schreef OiSyN het volgende:
ah ok de site is up, cool :)

Maar flipcode.com moet nog bij 'aanverwante links' (wat ik eigenlijk een nog betere site vindt dan gamasutra en gamedev)
gotcha...staat er vanavond bij :) nog niemand voor dat forum??? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wanneer zou je 'm nodig moeten hebben??..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Sonja
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-04 11:42

Red Sonja

Linux: power to de wortel

(jarig!)
K voel me stom om dit te vragen maar: k ben heel ff n paar van die site's afgegaan die jullie hier vermelden en k denk r al lang over na om stilletjes n begin te maken met games maar wat verstaat men onder Direct.* zijn dat 'tekenproggjes' n compiler, API of wat :?

And the beast shall be made legion. Its numbers shall be increased a thousand thousand fold. The din of a million keyboards like unto a great storm shall cover the earth, and the followers of Mammon shall tremble. from The Book of Mozilla, 3:31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op woensdag 29 augustus 2001 14:57 schreef Janoz het volgende:

[..]

- het niet tekenen van dingen die je toch niet ziet?
- Natuurkunde?
- Animatie van characters?
- collusion detection?
sorrie hoor, maar dat zijn niet bepaald dingen waar beginners zich bezig mee houden, en bovenstaande dingen zijn nou JUIST die dingen die verouderd zijn. Neem bijvoorbeeld occlusion culling. Met de komst van snelle 3D hardware is dat steeds minder belangrijk geworden. De natuurkunde kan veel ingewikkelder door snellere processoren, en noem maar op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op woensdag 29 augustus 2001 15:06 schreef MrRudi het volgende:

[..]

gotcha...staat er vanavond bij :) nog niemand voor dat forum??? :'(
Je mag die van mij wel gebruiken, hij is alleen nog niet af, en ik kan ook niet garanderen wanneer ie WEL af is want mijn programmeerbezigheden zijn te vergelijken met 'mood-swings': de ene keer ben ik dit aan het doen en opeens ga ik wat anders doen

momenteel ben ik met een simpel 3d enginetje bezig, en ik denk dat ik dat voorlopig ook wel blijf doen...

je kunt kijken op http://www.oisyn.f2s.com/forum (en let niet op de onzin en vage discussies die nergens over gaan die daar zijn neergezet door ons :D)

.edit:
tenzij je er big-ass $$$$ voor betaalt, dan ligt ie over 3 dagen in je meelbox :P
hij is overigens wel werkend zoals je kunt zien, er moet alleen nog een admin gedeelte enzo in... accounts disabelen en topics op slot doen kan nu alleen nog dmv de database te editen (met phpmyadmin ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 19 augustus 2001 00:30 schreef MrRudi het volgende:

[..]

Indeedie...en drie deadlines in 1 week is niet de beste tijd om ook nog een site op te zetten. Voor de content ben ik natuurlijk ook grotendeels afhankelijk van derden...ik ga niet alles zelf typen :)
/me wil ook wel een beetje meehelpen hoor :P ... maar dan wordt het engine software aandeel misschien wat groot? :)
Pagina: 1 2 3 4 Laatste