Gamesdesign...

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 940 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 10:26
alleen vraag ik me dan af hoeveel profs de "alternatieve" talen ook goed kennen ivm gamedevelopment.
ik denk dat de meeste profs dat wel snappen. als je 1 taal (en zeker C) beheerst kun je ook wel ff switchen naar een andere taal (zeker Java of Delphi).. (maar of ze ook de tijd nemen om 2x te kijken is weer een andere vraag :))

maargoed. het lijkt me niet dat er serieuze spellen in Java geschreven gaan worden.. (don't get me wrong, de java3D classes zijn zeer goed, maar overall wint C++ toch wel, en als het dan echt moet, pak dan Delph)

ik ben benieuwd wat er precies met die site gaat gebeuren, want daar kunnen imho leuke discussies/tutorials uitkomen :)

(en misschien wel een groepje die in hun vrije tijd een spel gaan zitten tikken.. (a la linux :?))

*ik gooi alleen wat ideeen op hoor. als je het hier niet mee eens bent, mag dat :)*

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10-2022
OiSyN: das waar, maar dit is nou juist wat ik het boeiende aan Java vind: de applet op de website!
Hum, je wilt dus ultra performance in een applet :? Om de een of andere reden vind ik dat vreemd :) .

Ik zie maar weinig serieuze applets die niet beter als Webstart applicatie geschreven zouden kunnen worden.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 10:26
Op vrijdag 27 juli 2001 00:32 schreef mbravenboer het volgende:

[..]

Hum, je wilt dus ultra performance in een applet :? Om de een of andere reden vind ik dat vreemd :) .

Ik zie maar weinig serieuze applets die niet beter als Webstart applicatie geschreven zouden kunnen worden.
uhm. ik denk dat hij het idee achter applets wel grappig vindt :?

ow. en ik zie uberhaupt maar weinig serieuze applets :P

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:15

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op vrijdag 27 juli 2001 00:32 schreef mbravenboer het volgende:

[..]

wat ik wil is een ultra performance programma embedded in een website en dat zonder al teveel poespas bij iedereen draait.
Wat is dat webstart overigens?

.edit: maar we dwalen af, het ging over gamedesign en inmiddels was er al een idee over een website. Laten we daar op doorgaan :) (hoewel dit waarschijnlijk mijn laatste berichtje is, aangezien ik zo naar bed ga en morgenochtend voor 2 weken vertrek naar Thailand :) )

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• packman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik ga mischien een hoop mensen hun dromen aan stukken schieten maar ik moet het zeggen. Veel mensen onderschatten het werk dat in een game kruipt. In modernere games kruipt al makkelijk 20 tot 30 man-jaar.
Nog enkele tips en opmerkingen.

- Meer dan 40% van de afgewerkte games die ontwikkeld worden floppen. 30% haalt zijn ontwikkeling er goed uit, en nog een 30% maakt echt gigantisch veel winst. Dat zijn dan de kaskrakers zoals halflife, quake, UT, ... Die eerste 40% zijn meestal beginnende bedrijfjes. Veel meer games worden begonnen maar nooit afgemaakt. Waar echt geld mee te verdienen is is de console markt. De PC markt is momenteel bedroevend vanuit ontwikkelaars standpunt bekeken. Er wordt momenteel geschat dat elk voor elk game dat verkocht wordt er ongeveer 10 kopies worden gemaakt. Bij game consoles ligt dit aantal veel lager.

- Kijk vooruit, volg revolutionaire en nieuwe dingen die tegen de tijd dat je game uitzijn wel eens common goods zouden kunntn zijn op de voet.

- Games ontwikkelen kost immens veel geld, en het moet op zeer korte termijn (tussen de 4 en 8 weken) al hun ontwikkelingskosten van 2 of 3 jaar eruit halen. Zelf een bedrijfje oprichten is bijna onmogelijk. Grote firma's zoals ea willen slechts enkel ergens geld in pompen als het idee hun aanstaat, en als je dan nog liefst al "iets" kan tonen.

- Zonder doorzettingsvermogen kom je nergens. Games worden steeds ingewikkelder, dank zij de verhuis van meer en meer features naar de hardware, waarvoor allemaal een api bestaat.

- "Basiskennis" van C(++) is niet voldoende. Je moet behoorlijk wat ervaring ermee hebben.

- Begin niet van "en nu gaan we een game maken". Probeer eerst kleine dingen apart. Er zijn ongetwijfeld enorm veel dingen die je nodig moet hebben waarvan je geen flauw benul hebt. Ga eerst wat op onderzoek uit. Als je een 3d-engine ala quake of ut wil maken kan bvb een geinterpreteerde script taal handig zijn. Om dit dan te versnellen in uitvoeren compileer je dan zoiets best naar een soort bytecode. Nog zoiets is multithreading. Zonder dat geraak je tegenwoordig ook niet ver. Hiervan is intertask communication dan het moeilijkste. Ook met file formaten moet je lieft al wat geprutst hebben. Probeer bvb eens van een texture uit een quake .pak bestand te plukken.

- Je mag geen schrik hebben van alles weg te gooien als je niet echt tevreden bent over wat je ziet. Als je een nieuw idee hebt (of ergens tegenkomt), en je denkt dat dat veel flexibeler, sneller en comfortabeler draait, aarzel dan niet. Ik ken genoeg projecten die verprutst zijn door het systeem "laten we dat er ff vlug iets aan toevoegen". Je moet enig benul hebben van modulaire softwaredesign.

- Neem voor te beginnen niet te veel hooi op je vork. Probeer niet alles zelf te doen, en als je dat dan toch doet, verwacht dan niet dat het er meteen uitziet als de quake 3 engine. o.a textures en 3d models maken is een job apart.

- Veel (vooral beginnende) mensen willen meteen resultaat zien van wat ze aan het programmeren zijn. Verwacht niet dat je op 1 maand (full time werken) een game engine hebt draaien. Reken eerder een half jaar codem eer je iets pre-alpha hebt.

- Maak een goede planning voor je begint te coden. Analyses mogen dan op school (of waar dan ook) saai lijken, voor een groot project als een game heb je er wel een nodig. Dit moet niet supergedetailleerd zijn, maar het moet wel duidelijk zijn wat er moet gebeuren en in welke volgorde alles gedaan gaat worden. Voordat je aan je analyse begint moet je trouwens eerst een projectomschrijving maken van wat je precies allemaal wilt, en heel goed afwegen wat je nu eigenlijk echt nuttig is, en of dit wel mogelijk is.

- Maak niet de fout van meteen met de graphics te beginnen, een game is veel meer dan dat. De graphics (= renderer) laat je voor redelijk op het einde. Begin niet met een super high-end renderer te maken die tegen de tijd dat je game uitkomt verouderd is. Begin met een ruwe renderer, en een deftig test systeem, dat niet meteen graphics nodig heeft.

- Je zal waarschijnlijk ook ingewikkeldere practische versies van wiskundige algorithmes nodig hebben zoals CRC32, encryptie, compressie, 3d matrix transformaties, ...
Zie dat je die +-begrijpt.

- probeer wat met communicatie (liefst over IP/udp) te prutsen. Een modern game zonder mp optie staat nergens.

- Kies een goede programmeertaal. De meeste games zijn nog steeds in plain C geschreven, zoals de q3 engine oa. C++ begint zijn opmars te maken (zoals in de UT engine), maar dan moet je al behoorlijk wat kaas van oop gegeten hebben. Kies geen dingen zoals VB of Delphi om je dingen in te ontwikkelen, die doen teveel dingen achter je gat en zijn te traag voor een full-blown game engine, en de specificaties van de taal kunnen op 123 veranderd worden omdat ze enkel van 1 softwarefirma afhankelijk zijn (kijk maar naar vb.net). C#, Java en VB.NET zijn al helemaal af te raden, die kunnen enkel nog geinterpreteerd worden, en dit gaat zwaar ten koste van fps. Veel alternatieven zijn er eigenlijk niet voor C en C++.

- Leer ordelijk coden en zet commentaar bij ingewikkelde stukken code van wat en hoe je iets probeert te doen. Dat maakt achteraf het debuggen iets simpeler. Voorzie ook een debug logging mechanisme. Dit is een voorbeeldje van code dat je niet wil tegenkomen in een groot project:
code:
1
2
3
4
5
6
7
int functie_5(char* test, int a) {
int i; int c
for (i = strlen(test); i; i--) { 
    printf("%c", test[i]);
if (i == 3)
printf("BOE")
; return 1; }

Lach er niet mee, maar zo'n dingen kom ik dagelijks tegen. Zie dat alles een deftige en duidelijke naam heeft. Heb geen schrik om een functienaam van 10 characters te maken, als dat duidelijker is, en die globaal beschikbaar moet zijn. voor locale functies kan je al iets "cryptischere" namen gebruiken, maar dit is echter wel afgeraden als het redelijk ingewikkelde functies zijn.

- Je hebt best ook al wat ervaring en inzicht met optimalisaties. Sommige implementaties kunnen doen wat je wil doen, maar mischien kan het wel 100x sneller. Ga ook geen dingen optimaliseren die maar 2 of 3 keer gebruikt worden. Voorzie een timing mechanisme dat timed hoeveel tijd elke functie neemt om uit te voeren, en een count bijhoudt van hoeveel keer die uitgevoerd wordt.

Ik wil hier niemand echt mee ontmoedigen, maar dit is slechts een fractie van de dingen waar je rekening mee moet houden. Ik ken genoeg projecten die met zulke problemen te kampen hebben/hadden. De meest gemaakte fout daar is de 'start coding now, we'll define the project later' methode gebruiken voor grotere projecten. Ik hoop dat dit van enige hulp kon zijn, en dat de mensen niet meteen de hoop opgeven.

I heard if you play the XP CD backwards, you get a satanic message. Thats nothing compared to what happens if you play it forward, then it installs Windows XP born2oc.be - Facts Of Life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• packman
Ik heb nu ff de Java opmerkingen gelezen, en ik ben momenteel volop bezig met enkele (grote) projecten in Java voor embedded environments. Daar is optimalisatie van superbelang, en het is niet simpel om in java te optimaliseren (maar wel mogelijk).
Momenteel zijn wij op het bedrijf ook bezig een java-bytecode-to-c (plain C geen C++) te ontwikkelen (is bija af), en daar leer je enorm veel van. Dan hebben we van die range checks geen last meer, we debuggen gewoon in java, compileren het naar C en hercompileren dat dan voor het target platform, weg range checks :)
Voor als er iets mis gaat hebben we een volledig testsysteem ontwikkeld om in java te testen, en volledig te kunnen volgen wat er mis is gegaan.
De algemene speedup kan tot 700% zijn in sommige situaties, zoals bijvoorbeeld CRC berekeningen, maar in het algemeen zal dat iets van een 50% tot 200% zijn.

I heard if you play the XP CD backwards, you get a satanic message. Thats nothing compared to what happens if you play it forward, then it installs Windows XP born2oc.be - Facts Of Life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

He RSP, looks like je HIO gaat doen in Leeuwarden..
ik ga volgend jaar ook beginnen met HBO Hogere Informatica... en wil in het 3e jaar ook kiezen voor de entertainment *games kant* en ik kan dan voor een paar thingy's kiezen
Ik heb daar ook twee en een half jaar HIO gedaan en verwacht niet dat je daar echt veel grafische dingen gaat leren. Het is echt een database-gerichte opleiding. Vooral in het eerste jaar leer je veel met SQL omgaan en classes in Delphi opzetten. Alleen in het derde jaar kun je inderdaad OpenGL als keuzevak kiezen en dan mag je iets bewegends maken in OpenGL en that's about it. Ik ga je niet demotiveren ofzo want de opleiding is verder heel stoer en gezellig :) Alleen viel het me tegen hoe weinig je leert over de grafische kant. Je leert bijvoorbeeld niet eens hoe je het maximizen van een formulier kunt blokkeren terwijl ik zoiets echt als een basis zie. Ook leer je niet eens hoe je een geluidje afspeelt. Maargoed je kunt alles ook lekker zelf gaan uitzoeken, dat moet je toch veel doen daar... Ik heb mezelf ook helemaal aangeleerd hoe je een 3D Engine schrijft. Het aantal mensen wat daar rondloopt wat dat kan kun je ook op 1 hand tellen trouwens, wel grappig :) Je weet trouwens ook dat je veel Java gaat leren? Dat ga je in het 2e jaar leren. Ook leer je in het 2e jaar met Linux omgaan. Maargoed wat ik ff wilde melden dus: Je kunt geen mooi grafisch spel maken als je de HIO hebt gedaan. Ik ben er na dik 2 jaar ook mee gestopt want dat database gedoe vond ik wel errug saai..

[off-topic mode]
RSP, je woont niet bepaald ver weg.. ik woon in Oppenhuizen..
[/off-topic mode]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OiSyN: De mensen die bij ons afstuderen hebben verder dus helemaal geen ervaring wat betreft bijvoorbeeld het ontwikkelen van een windows applicatie, en dat vind ik dus helemaal nergens op slaan, aangezien Windows toch wel het meest gebruikte platform is.
Maar daar gaat die studie niet om. Het gaat om "teaching somebody how to fish" en niet "teaching somebody how to fish at the Bahama's at sunset" ofzo (hoe aantrekkelijk misschien ook als je van vissen houdt).

Het gaat ze erom je te leren hoe te programmeren en niet om een bepaald toepassingsgebied (dat niet belangrijk is in dit verband).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wasigh: Het enige wat je dan moet doen is de nieuwe syntax leren. Want de principes ken je al.
"teaching somebody how to fish" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MSXUser: Heb eens een tetris variant op de MSX gezien in maar liefst 1 regel BASIC!
*kuch*
Indien [cross-platform] niet zoveel uitmaakt, kun je overwegen om bepaalde kritische routines (of alle code als je tijd zat hebt) in assembler te schrijven.
Alles assembler is niet 'the way to go' (en als je cross-platform werkt zul je de routines die je in assembler hebt voor de verschillende platformen moeten maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

packman: Kies een goede programmeertaal. [...] C#, Java en VB.NET zijn al helemaal af te raden, die kunnen enkel nog geinterpreteerd worden, en dit gaat zwaar ten koste van fps.
Hier kunnen we het nog een over hebben in een ander draadje.
Heb geen schrik om een functienaam van 10 characters te maken, als dat duidelijker is, en die globaal beschikbaar moet zijn.
Behalve als je linker dat niet ondersteunt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me gaat es slapen...

Trouwens...alles in 1 posting quoten was te veel moeite? ;) het is ook al laat...errr vroeg.

R./

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrRudi : Alles in 1 posting quoten was te veel moeite? ;)
Dan wordt het vaak zo'n lang verhaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

al dit gedoe wat we hier bespreken zou dus op die site komen zodat iedereen het kan lezen en niet alleen de forummers hier :)

Maar goed, alle verhaaltjes hier globaal gelezen en valt toch altijd op dat mensen zeggen dat het niet makkelijk is. Turrlijk is het niet makkelijk, niemand zegt dat het makkelijk is. Wij doen er alleen maar makkelijk over en dat is het probleem. De meeste beginnene programmeurs weten dat en als je alleen al begint aan een klein gamepie wet je het ook meteen al.

Maar goed, zouden e vandaag iets concreets gaan doen met die site? Of gaan we verder discussieren hoe kut java wel niet is en hoe erg databases wel niet rukken (ben ik het compleet met j eeens) of of het nou beter is om met c of c++ te spelen. Dan kan toch allemaal op die site zeg! :7

Nou weten we nog steeds niet waar die initiatiefnemers naartoe zijn. :) Of is eh MrRudi (??) er een van.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbravenboer
packman schreef een hoop wijze dingen:
Ik ga mischien een hoop mensen hun dromen aan stukken schieten maar ik moet het zeggen. Veel mensen onderschatten het werk dat in een game kruipt.
Vrijwel alles lijkt me in het algemeen ook wel toepasselijk :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Laatst online: 31-08 14:31

RSP

Op vrijdag 27 juli 2001 07:00 schreef siggy het volgende:
al dit gedoe wat we hier bespreken zou dus op die site komen zodat iedereen het kan lezen en niet alleen de forummers hier :)

Maar goed, alle verhaaltjes hier globaal gelezen en valt toch altijd op dat mensen zeggen dat het niet makkelijk is. Turrlijk is het niet makkelijk, niemand zegt dat het makkelijk is. Wij doen er alleen maar makkelijk over en dat is het probleem. De meeste beginnene programmeurs weten dat en als je alleen al begint aan een klein gamepie wet je het ook meteen al.

Maar goed, zouden e vandaag iets concreets gaan doen met die site? Of gaan we verder discussieren hoe kut java wel niet is en hoe erg databases wel niet rukken (ben ik het compleet met j eeens) of of het nou beter is om met c of c++ te spelen. Dan kan toch allemaal op die site zeg! :7

Nou weten we nog steeds niet waar die initiatiefnemers naartoe zijn. :) Of is eh MrRudi (??) er een van.
MrRudi gaat de site opzetten en volgens mij kunnen we hem allemaal gaan vullen ... d'r komt prob ook een forumpje bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbravenboer
Is het misschien een goed idee om eens te bekijken of dit intiatief geintegreerd zou kunnen worden in de huidige ideeen voor het maken van een developer tak bij Tweakers.net?

Men is bezig om een site te maken met reviews, nieuws, forum etc. voor alles op het gebied van software ontwikkeling. Op zich zou het best een goed idee zijn om ook game development een onderdeel van deze site te laten zijn? Tenslotte zijn veel problemen bij game development niet echt specifiek voor deze tak van sport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Op vrijdag 27 juli 2001 11:59 schreef mbravenboer het volgende:
Is het misschien een goed idee om eens te bekijken of dit intiatief geintegreerd zou kunnen worden in de huidige ideeen voor het maken van een developer tak bij Tweakers.net?

Men is bezig om een site te maken met reviews, nieuws, forum etc. voor alles op het gebied van software ontwikkeling. Op zich zou het best een goed idee zijn om ook game development een onderdeel van deze site te laten zijn? Tenslotte zijn veel problemen bij game development niet echt specifiek voor deze tak van sport.
mmm ja, gedeeltelijk mee eens maar zoals ik het nu lees wordt het dus een tak wat betekent dat het op het derde plan komt te liggen en geen prioriteit heeft. Ik VIND (DENK:MENING) dat het beter is om met ons eigen initiatief (MrRudi's initiatief) door te gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbravenboer
siggy: maar zoals ik het nu lees wordt het dus een tak wat betekent dat het op het derde plan komt te liggen en geen prioriteit heeft.
Nou dat valt wel mee denk ik. Het is nog niet helemaal duidelijk in welke vorm het gegoten gaat worden, maar als alles goed gaat wordt het waarschijnlijk een tak zoals Fokzine.net. Er is totaal geen reden voor dat dit lagere prioriteit zou krijgen. Er moet alleen nog een hele hoop gebeuren voordat het daadwerkelijk gepubliceerd gaat worden.

Het grote voordeel is uiteraard dat je 1 centrale site voor development hebt en bovendien behoorlijk wat bekendheid krijgt via Tweakers.net :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durkagain
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-04 21:37
En toch zie je weer hoe populair zo'n gamedev toch is, net zoals de vorige.

Mja tis niet makkelijk om ff een game in elkaar te zetten. Je loopt tegen een hoop nieuwe dingen aan, en vaak dingen die je op geen enkele school leert. Zelf doe HI, en ja beetje programmeren leer je wel, vooral veel java en beetje BC++ :r (solly). En je leert zo mooi mogelijk programmeren en dat vink dus nix, ik snap het doel wel. Maar voor games heb je snelheid en efficientie nodig. Dus ja dan maar VC++ en zo weinig mogelijk voor gedefinieerde zooi gebruiken, scheelt soms snelheid en zeker controle.
Ik snap ook wel dat je op een school niet als gamedevver wordt opgeleid, maar als all-round programmeur. Ik zeg ook niet dat het anders had moeten zijn, ik had ook nix anders verwacht. Gamedevven leren moet je toch van andere dingen hebben dan school, behalve als je 1 of andere dure opleiding gaat volgen.

Btw ik ben een gamedevver en zit in een team met lui die bezig zijn iets "leuks" te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 27 juli 2001 11:44 schreef RSP het volgende:

[..]

MrRudi gaat de site opzetten en volgens mij kunnen we hem allemaal gaan vullen ... d'r komt prob ook een forumpje bij
/me is weer wakker...

Ja zoiets ja. Ik moet alleen even goed stilstaan bij wat ik wel en niet op de site ga zetten. Ik denk dat ik volgende week ergens gewoon een betaversie online zet met de globale structuur. Dan kunnen we met z'n allen es kijken wat we anders willen.

R./

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbravenboer
Dumb Ass Durruk: je leert zo mooi mogelijk programmeren en dat vink dus nix, ik snap het doel wel. Maar voor games heb je snelheid en efficientie nodig.
Over het algemeen moet je allebei de technieken goed beheersen. Het is belangrijk om netjes te programmeren (onderhoud, duidelijkheid etc) maar op kritieke punten is optimaliseren ook belangrijk.

Vaak is het echter zo dat code maar ongeveer 90% van de tijd in 10% van de code doorbrengt. Daarom kan je beter extra tijd steken in het optimaliseren van dat deel.

Netjes programmeren doe je dus in 90% van de code, netjes programmeren en optimaliseren doe je in 10% van de code :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je al het voorgaande over gamedesign wilt nalezen lees dan : "Game Architecture And Design" van Andrew Rollings. Must-have voor designers, programmers en managers.

Verders: een Nederlands site over gamedesign is wel interessant, maar er zijn er al zoveel in het Engels en 9 van 10 keer programmeer je ook in het Engels. En om nou alle documenten van flipcode/gamasutra/etc te vertalen lijkt me niet echt leuk.

Dumb Ass Durruk: http://www.pgh.net/~newcomer/optimization.htm

Maurice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durkagain
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-04 21:37
Yep dat is waar, het moet onderhoudbaar blijven. Veel commentaar is ook niet overbodig.

En over die 10%, mja en dat moet juist goed gebeuren, daar staat of valt het spel mee, en dat leer je niet op school. Beter gezegt dat willen ze niet eens leren.
Dat het alleen draaibaar is op een 1 GHz+ bak is waardeloos natuurlijk.

edit:

ik zal die link es ff bekijken, de naam van de link spreekt me alleen aan aan >:)

[edit2]
hehe leuk verhaaltje :P
[/edit2]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• packman
Op vrijdag 27 juli 2001 14:41 schreef Dumb Ass Durruk het volgende:
[knip]
Dat het alleen draaibaar is op een 1 GHz+ bak is waardeloos natuurlijk.
Niet mee eens, zeker als je het over game development hebt. Optimalisatie (liefst zo zwaar mogelijk) moet er idd zijn, maar het kan geen kwaad dat dat nu zelfs maar net op een P4 2Ghz draait. Tegen dat het game af is (binnen 2 of 3 jaar) is dat al een voorbijgestreefde, en verouderde machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

kan me nog "herinneren" dat toen gp2 uitkwam niemand hem op volle mogelijkheden kon spelen. Maar goed.

Ik vind wel dat die nederlands site echt wel moet komen want op engelse sites, forums e.d. begrijp je sommige dingen niet en nu ben ik niet echt een kei in engels waarmee ik dus woordjes heb die ik niet begrijp ;) . Daarom is nederlands zeker handig voor de minderjarigen onder ons die iwllen programmeren en hulp nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarom heeft men in de oudheid het woordenboek uitgevonden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Op vrijdag 27 juli 2001 17:14 schreef vicz het volgende:
Daarom heeft men in de oudheid het woordenboek uitgevonden....
|:(

ja doh, letterlijke vertaling kom je ook nergens mee he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 27 juli 2001 17:39 schreef siggy het volgende:

[..]

|:(

ja doh, letterlijke vertaling kom je ook nergens mee he.
Hoezo niet? het geeft je in iedergeval een hint. Meestal weet je dan dmv de rest van de zin wel wat er wordt bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP

RSP

Op vrijdag 27 juli 2001 17:07 schreef siggy het volgende:
kan me nog "herinneren" dat toen gp2 uitkwam niemand hem op volle mogelijkheden kon spelen. Maar goed.

Ik vind wel dat die nederlands site echt wel moet komen want op engelse sites, forums e.d. begrijp je sommige dingen niet en nu ben ik niet echt een kei in engels waarmee ik dus woordjes heb die ik niet begrijp ;) . Daarom is nederlands zeker handig voor de minderjarigen onder ons die iwllen programmeren en hulp nodig hebben.
tja de meeste mensen hier zullen zich engelse teksten wel goed eigen kunnen maken ... maar je zult een verhaal in het nederlands toch wel wat beter begrijpen... 't is nu alleen nog ff w88 op de beta versie van MrRudi

* RSP w8 geduldig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

:z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stil hier opeens :) Zit iedereen nu op die site te wachten?

R./

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Op zaterdag 28 juli 2001 13:32 schreef MrRudi het volgende:
Stil hier opeens :) Zit iedereen nu op die site te wachten?

R./
jajajajajajajajjajajajajajajajaja 8-)
en aub heel veel c en c++ tutorials! :Y) *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:59

Zym0tiC

^_^

wat ik veel heb gebruikt is het spel Dink Smallwood. Daarbij was het mogelijk om een mod op te bouwen. je had een editor voor levels en je moest scripts maken of veranderen vanaf het spel. De hele source zat er bij. de taal was C of hoe zei het noemde DinkC. Dit is misschien een aanrader. want dit spel is voor nog geen 10 uit de budgetbak te vissen

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashdotter
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dit is een goed boek om Games te leren ontwerpen: Game Architecture and Design :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP

RSP

voor de beginners... ik heb een file met

Teach yourself C++ in 21 days

ik ben zelf bij day 8 nu en 't wordt je allemaal erg goed uitgelegd, als iemand intresse heeft.... rsp@home.nl
MrRudi
yep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genoil
  • Laatst online: 12-11-2023
Ik vraag me af of de zgn. 'Molyneux wannabees' eigenlijk wel weten waaraan ze willen beginnen? Ik denk dat de meeste succesvolle gamedesigners voortgekomen zijn uit succesvolle gamecoders. Misschien ook uit goede grafische designers, maar met die skillz ben je gewoon gezegend, die laat die in dit geval even buiten beschouwing.
Want dan kan het nog zo zijn dat je echt (als zeg je het zelf) waanzinnig goede concepten hebt voor spellen, de enige manier voor 'ons coders' is om C++ uit te spugen tot je er bij neer valt. En niet te vergeten de boel te debuggen. Dat zal zo'n 80-90% van je tijd in beslag nemen. En dat zuigt IMHO zo enorm! Het enige leuke aan debuggen is de minuut euforie die je hebt na het fixen van een bug, waarna de volgende nasty bugmotherf*cker al weer om de hoek verschijnt. Frustratie alom, en zeker als je stoned bent. Op de een of andere manier kan ik zo slecht tegen C++ debuggen dat ik altijd stoned was als ik daarmee bezig was, wat het alleen nog maar rampzaliger maakte.
Nee, ik grijp het tegenwoordig niet zo hoog meer qua coden, doe lekker veel PHP en Director Lingo en samen met m'n collega's realiseer ik in korte tijd erg leuke nieuwe-media concepten. Waarschijnlijk in de toekomst nog wel een keer een spelletje, maar een full-budget PC/console game ga ik echt niet aan beginnen. Levert ook niet echt veel op ofzo, dus daar hoef je het al helemaal niet voor te doen.

Mr. Rudi en de uwen: respect, lefgozers dat jullie zijn om in kikkerland een gamesdesign bedrijf draaiende te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrRudi: Heb je nog een MSX thuis staan ? Dat waren nog eens mooie tijden proggen in basic en assembly :) LOL...

Nagoed... wie echt games wil gaan maken zal toch eerst C++ moeten leren (andere taal mag ook je kan prachtige dingen doen in VB of Pascal (enz)) door heel veel te oefenen en niet meteen Max Payne 2 te willen gaan maken, want dat lukt je toch niet (Hoor ik hier iemand zeggen van wel :) ). Wat ik bedoel is dat je gewoon klein moet beginnen en alles zelf moet gaan maken (Dus geen copy-past acties :r ).

Ik ben nu ook bezig met een OpenGL (test)engine, en ik kan je vertellen dat het niet makkelijk is :) maar het gaat om de uitdaging toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat veel mensen zich zwaar vergissen in de compliciteit van het maken van games, en ook het idee wat mensen hebben van wat er allemaal mogelijk is klopt ook niet echt, ik bedoel om een spel te maken wat echt wat voorstelt moet je iedergeval niet de volgorde van werken hebben die je hier veel ziet, veel mensen zeggen "ik wil spelletje maken dus ik ga leren programmeren" (iets wat je ook vaak op de MBO informatica hoort :))en focussen zich volledig op het spelletjes gebeuren, volgens mij is de juiste volgorde meer "ik kan goed programmeren en in "zakelijke" pakketen is absoluut geen lol meer te halen, dus ik ga eens proberen iets met spelletjes te doen". Ook is het idee dat je games kan ontwikkelen in de stijl van de grote bedrijven ook een idee wat niet echt klopt, ik bedoel, met alle respect voor alle Nederlandse game-developers, maar de spelletjes die hier gemaakt worden komen nog lang niet in de buurt van de kwaliteit van de producten die bijvoorbeeld door een bedrijf als Lionhead of Maxis gemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razor-x
  • Laatst online: 30-07 08:33
Op zaterdag 28 juli 2001 20:58 schreef cartman3380 het volgende:
Ik denk dat veel mensen zich zwaar vergissen in de compliciteit van het maken van games, en ook het idee wat mensen hebben van wat er allemaal mogelijk is klopt ook niet echt, ik bedoel om een spel te maken wat echt wat voorstelt moet je iedergeval niet de volgorde van werken hebben die je hier veel ziet, veel mensen zeggen "ik wil spelletje maken dus ik ga leren programmeren" (iets wat je ook vaak op de MBO informatica hoort :))en focussen zich volledig op het spelletjes gebeuren, volgens mij is de juiste volgorde meer "ik kan goed programmeren en in "zakelijke" pakketen is absoluut geen lol meer te halen, dus ik ga eens proberen iets met spelletjes te doen". Ook is het idee dat je games kan ontwikkelen in de stijl van de grote bedrijven ook een idee wat niet echt klopt, ik bedoel, met alle respect voor alle Nederlandse game-developers, maar de spelletjes die hier gemaakt worden komen nog lang niet in de buurt van de kwaliteit van de producten die bijvoorbeeld door een bedrijf als Lionhead of Maxis gemaakt wordt.
Mhaw , ik snap wel wat je bedoelt ,maar ik bedoel, die mannen mij maxis/lionhead zijn ook ergens begonnen, , ik denk ook dat 98% van alle mensen die een spel hebben geprobeert te maken gefaald zijn ;(
maar het is net die 2 procent die het wel doet en wel kan en ik denk dat dit een goed begin is voor die 2 procenten :)

Keep up the good work :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genoil
Op zaterdag 28 juli 2001 20:58 schreef cartman3380 het volgende:
Ik denk dat veel mensen zich zwaar vergissen in de compliciteit van het maken van games,
ik denk eerder dat die mensen hun eigen doorzettingsvermogen onderschatten. zo hoof ligt dat bij de gemiddelde wannabee niet.
volgens mij is de juiste volgorde meer "ik kan goed programmeren en in "zakelijke" pakketen is absoluut geen lol meer te halen, dus ik ga eens proberen iets met spelletjes te doen".
???? hahah. zakelijke paketten! hahahah
ik bedoel, met alle respect voor alle Nederlandse game-developers, maar de spelletjes die hier gemaakt worden komen nog lang niet in de buurt van de kwaliteit van de producten die bijvoorbeeld door een bedrijf als Lionhead of Maxis gemaakt wordt.
dat komt die gasten in Engeland veel meer speed en coke snuiven tijdens het debuggen. Schiet lekker op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik sluit me bij Scheermes-X aan, nou moet ik zeggen dat ik ook veel van die nukken heb gehad (van dat 'laten we es ff een beter versie van dit spel maken' gedrag :)). Een game maken is erg complex en kost enorm veel tijd, om alleen al een begin te krijgen is al een ramp... maar voor de mensen die echt WILLEN en DOORZETTEN zit er een mooie toekomst in.

En idd in Nederland zijn we nou niet echt aan de top, hoewel er al een paar groepen dev'ers zijn die ik op hoog nivo zie coden...

Vooral doorzetten !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 28 juli 2001 21:08 schreef Genoil het volgende:
ik denk eerder dat die mensen hun eigen doorzettingsvermogen onderschatten. zo hoof ligt dat bij de gemiddelde wannabee niet.
Zijn doorzettingsvermogen en programmeren niet twee dingen die naadloos met elkaar verbonden zijn ? Zonder doorzettingsvermogen goed kunnen programmeren is heel knap.. maar volgens mij onmogelijk..
???? hahah. zakelijke paketten! hahahah
Uhm, dit zou ik niet onderschatten.. aangezien spelletjes en zakelijke pakketen toch een hoog aantal raak vlakken hebben.. maar aangezien er "hahah" voor staat neem ik aan dat dit niet serieus genomen moest worden >:)
dat komt die gasten in Engeland veel meer speed en coke snuiven tijdens het debuggen. Schiet lekker op ;)
ik dacht dat Nederland drugs land #1 was :? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-09 11:02

D2k

Op zaterdag 28 juli 2001 21:06 schreef razor-x het volgende:

[..]

Mhaw , ik snap wel wat je bedoelt ,maar ik bedoel, die mannen mij maxis/lionhead zijn ook ergens begonnen, , ik denk ook dat 98% van alle mensen die een spel hebben geprobeert te maken gefaald zijn ;(
maar het is net die 2 procent die het wel doet en wel kan en ik denk dat dit een goed begin is voor die 2 procenten :)

Keep up the good work :)
we (razor-xen i) zien het nu al
we hebben een leuk id
super mario in PHP
maar nu staan we al 5 dagen nagenoeg stil omdat we nu diverse problemen hebben die we niet zo 1-2-3 opgelost krijgen

games designen is lastig
en een nl site zou denk ik mooi zijn

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 28 juli 2001 20:40 schreef mgfun het volgende:
MrRudi: Heb je nog een MSX thuis staan ? Dat waren nog eens mooie tijden proggen in basic en assembly :) LOL...
Ik heb al mijn oude computers nog...dus die ook ja. Assembly heb ik nooit geleerd, maar de Basic van de MSX heerstte wel.
Mr. Rudi en de uwen: respect, lefgozers dat jullie zijn om in kikkerland een gamesdesign bedrijf draaiende te houden.

R./

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genoil
Op zaterdag 28 juli 2001 21:23 schreef cartman3380 een antwoord op mijn geblaat
Dat van doorzettingsvermogen en proggen heb je idd gelijk in. Wat er nog aan onbreekt is een zekere passie. Ik vind het weinig passievol klinken als je na een x aantal jaren (ik hou me in ;) ) 'zakelijke' paketten gemaakt te hebben maar overstapt op gamesdesign omdat je anders verveeld wordt. Dan ga je het volgens mij echt niet redden, tenzij je gewwon masterlijk kan coden en bij een groep gaat waar wel hardcore gamesdesigners zitten. Het is bijna een lifestyle denk ik, maar dan half niet zo nerderig als 'men' wellicht zou denken. Gamesbouwers zijn een beetje zo'n groepje die-hard skateboarders maar dan dan met creativiteit als de motoriek van Tony Hawk. En drugs hoort daar soms ook bij ja. Heb me laten vertellen dat die Molyneux een behoorlijke snuiver is, maar da's uit een bron die mij niet altijd zo betrouwbaar is gebleken dus op die uitspraak hou ik ff undo-veto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de geinterresseerden, hier een linkje naar een stukje waarin Jonty Barnes van Lionhead wat pointers (woordspeling :P) geeft hoe je moet beginnen met game-programming:

http://www.lionhead.com/shocked/programming/bottom.html

het heeft wel een hoog "open deur in trap" gehalte.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP

RSP

ik hoor toch van veel mensen dat het allemaal te makkelijk wordt bekeken, en ik weet heus wel dat je niet moet beginnen met zo laat ik nou eens een game maken die op unreal2 gaat lijken... ik weet heus wel dat je een kei moet zijn in coden voordat je d'r mee aan de gang kan .. maar waar een wil is .. is een weg en ik ben bereid om d'r veel... nee heel veel voor te doen om een baan te krijgen in de scene waarom ? 't is gewoon een droom van me

respect voor de gene die het wel kunnen ... maar ik vraag ook aan jullie als jullie nog tips voor me hebben pls geef ze me zodat ik d'r wat aan heb ! ik denk dat MrRudi al een hele grote stap maakt door Profs aan een site / forum te laten deelnemen hier zou je echt bergen aan informatie vandaan kunnen halen.. en tja lukt het niet ? fietsen leer je ook niet zonder vallen en opstaan *wees niet bij de hand door te zeggen : ik had lekker zijwieltjes :+ * dus ik weet dat het veel moeite gaat kosten .. maar dan nog .. 't lijkt me fantastisch

en nu ga ik lekker slapen .. damn die sangria hakt d'r behoorlijk in :P truste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeeger
  • Laatst online: 25-03 21:08
Even een reactie over de gamesindustrie met m'n zatte kop:

-C++ is momenteel DE taal voor echte games. Daar mee kan je als basis zelf een aparte taal voor je game klussen (UScript)
Leer dit dus.

-Maak zelf mooie dingen en zet het op internet. De helf van de mensen die werkzaam zijn in de gamesindustrie zijn van het internet geplukt. (Be heard ofzo)

-Maak je geen illusies over goed betaald werk. Pas als je heel erg goed bent en/of er al lang inzit krijg je goed betaald. Het merendeel van de werknemers in de gamesindustie wordt kut betaald. Bij echt goede bedrijven als 3Drealms, Valve, id en epic wordt je goed betaald, de rest is al snel klote. Het leven gaat niet over rozen.

Verder BLAAAAAAAT!

Slaapt U lekker! :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 29 juli 2001 04:42 schreef Zeega het volgende:
Bij echt goede bedrijven als 3Drealms, Valve, id en epic wordt je goed betaald, de rest is al snel klote. Het leven gaat niet over rozen.
Hmm..echt goeie bedrijven ja. Deze vind ik echt niet de top van de gamesindustrie (met alle respect voor hun, en hun producten natuurlijk). Maar bij de top zou ik eerder denken aan EA, Sega, Westwood, Blizzard, Konami en Infogrames. EA is letterlijk de top natuurlijk, maar ik ben niet zo'n fan van het bedrijf...net een beetje té strakke cultuur. Wat je zelf top vind is altijd objectief uiteraard :)

R./

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

hoe zit het met de beta site? :7 8-) *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

bedankt voor de file Meneer de Rooij :)

familie van ARno de Rooij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razor-x
hej rsp ik heb je mail gekregen!
bedankt! kijken of ik er wat van kan leren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Op zondag 29 juli 2001 11:37 schreef siggy het volgende:
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 29 juli 2001 11:37 schreef siggy het volgende:
Dat duurt nog wel een paar daagjes jongens...ik kan er niet full time aan werken he.

Anyway: nieuws is er wel...ik sprak net de Algemeen Directeur van Lost Boys Games en ook hij is gecharmeerd van het idee en wil de site ondersteunen. :) Dus alle bedrijven in NL namelijk wijzelf (Engine), Karma Studios, Two Tribes, Davilex en Lost Boys Games willen meewerken. Ik ga ook nog even kijken of ik Daan van wijlen Team Sigma kan bereiken, die kan ook een goede input leveren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je ook eens zou kunnen doen is bij detacheringsbureaus vragen wat er zo'n beetje gezocht wordt.

Ik zag bij Websharks ( www.websharks.nl )dat ze daar gamedesigners en programmeurs zochten. Het hing iig met grote posters aan de muur daar.

Met de vestiging in Eindhoven had ik heel goede ervaringen, ondanks dat ik niets aan multimedia doe, maar daar eigenlijk naar binnen ging voor een baan/advies voor netwerkbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Op maandag 30 juli 2001 16:04 schreef MrRudi het volgende:

[..]

Dat duurt nog wel een paar daagjes jongens...ik kan er niet full time aan werken he.

Anyway: nieuws is er wel...ik sprak net de Algemeen Directeur van Lost Boys Games en ook hij is gecharmeerd van het idee en wil de site ondersteunen. :) Dus alle bedrijven in NL namelijk wijzelf (Engine), Karma Studios, Two Tribes, Davilex en Lost Boys Games willen meewerken. Ik ga ook nog even kijken of ik Daan van wijlen Team Sigma kan bereiken, die kan ook een goede input leveren denk ik.
ja i know, maar zit er al heeeeeel lang op te wachten, maar goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 30 juli 2001 17:12 schreef siggy het volgende:

[..]

ja i know, maar zit er al heeeeeel lang op te wachten, maar goed. :)
Langer dan een week kan niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo
  • Laatst online: 21:00
RSP harstikke bedankt.. ;)

TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

nou......... een vakantieweek is langer dan een schoolweek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 30 juli 2001 19:47 schreef WorkForce2 het volgende:
RSP harstikke bedankt.. ;)
Kan iemand (RSP?) dat bestand 'Teach yourself C++ in 21 days' niet even ergens uploaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

C Plus Plus Book.rar

C++ From Scratch.rar (zelfde als die gast hiervoor d8t ik)

Professional Programmers Handbook (ietsje ingewikkelder voor zover ik het me herinner)

wat er nuttig is moet je zelf maar bekijken, ik heb geen rar proggie geinstalleerd en heb ook geen zin om het te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb thuis het boek

Windows games programming for dummies (fl 79,95)
hiervoor is het handig als je C kent...
(het hoeft niet (als je hoogbegaafd bent))
edit:
ik ben niet hoogbegaaftdt en ik ken nog geen C trouwens :)

voor degene die geen c kennen is er ook zoeits als
3d game programming in Delphi
maar das dan in delphi hé... :)

en die ligt bij ons in de computerboekenwinkel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook begonnen met pascal maar wist ook totaal niet hoe game programming in z'n werk ging tot ik ergens op een CDtje GDM vond staat voor Game Developpers Magazine.
Dit programmatje was een ezine met voorbeeldjes uitleg etc over hoe en wat het werkte, de examples waren hoofdzakelijk in C / c++ maar als je wat van programmere snapt raak je der wel wijs uit ze begonne vanaf de bassis een eigen libary samestellen met (snelle) grafische functies en dan verdere uitleg zoals tiles etc. Nu dit is feitlijk al verouderd maar er staan in die ezines nog altijd zaken die ik tegenwoordig nog gebruik voor games te maken in windows. Het zijn dan natuurlijk maar simpele gamepjes maar toch :) Directx is helemaal andere aanpak.
Ik heb die GDM en GHM magazines op men site staan evenals de gamekes die ik gemaakt heb ermee voor bijna elk game gebruik ik 2d array en tiling systeem (beetje aangepast aan windows) dus kijk zelf maar even
http://www.willemssoft.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP

RSP

Op maandag 30 juli 2001 23:55 schreef hioxz het volgende:

Windows games programming for dummies (fl 79,95)
ik heb hem ook gekocht ... engelse versie dat wel .. maar 't is wel handig omdat ze op een simpele manier uitleggen hoe directx werkt en hoe je d'r mee moet beginnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP

RSP

Op maandag 30 juli 2001 21:48 schreef Ron het volgende:

[..]

Kan iemand (RSP?) dat bestand 'Teach yourself C++ in 21 days' niet even ergens uploaden?
http://members.home.nl/trivalent1/cpp2nd.zip

astu heren ... dom dak d'r nie eerder op kwam :)

--------------------
thx 2 @home ... leech == reply
tell me ur speed >:)
--------------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo
<Offtopic>
Was zo aardig om de snelheid van @home effe voor je te testen. Ik haalde met Internet Explorer 66,8 kB/sec gemiddeld en dat dan met mijn Sonera Quicknet..
</Offtopic>

Nu eerst even ASP beter beheersen en dan op naar C++. Vind het een goede en toffe actie van MrRudi dat ie een website opgaat zetten. Pluimpje voor MrRudi

TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 31 juli 2001 00:53 schreef RSP het volgende:

[..]

http://members.home.nl/trivalent1/cpp2nd.zip

astu heren ... dom dak d'r nie eerder op kwam :)

--------------------
thx 2 @home ... leech == reply
tell me ur speed >:)
--------------------
tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hhm ik wil zelf ook graag games ontwikkelen alleen ik wil niet programeren, te saai vinnik, ik wil liever modelleren en levels designen, meer dat soort dingen, ik ben pas 16 jaar en net begonnen met modelleren maar ik vind dat dat hier een beetje vergeten wordt want er zijn ook veel vragen. dus als op die site met faq etc daar ook wat over kan komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dit wel een geinig topic, maar het valt me op dat er vooral mensen reageren die willen leren programmeren in C++ en DirectX (waarom geen OpenGL, is tenminste een open standaard en niet M$ only). Overigens denk ik dat je met alleen C++ kennis er niet komt. Wiskundekennis is zeker niet minder belangrijk, vooral in 3D games (o.a. lineaire algebra, matrixcalculaties etc.).
Ik zie weinig reacties van 3D artists hier. Een game maken zonder programmeerkennis lijkt me (vrijwel) onmogelijk, maar iemand met kennis van 3D Studio MAX of Maya of een ander 3D modeling pakket lijkt me ook wel handig.
Ik blink overigens niet uit in programmeren of 3D modelleren; mijn kwaliteiten liggen op een ander gebied, maar vind dit wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 31 juli 2001 11:58 schreef Mage het volgende:
Ik vind dit wel een geinig topic, maar het valt me op dat er vooral mensen reageren die willen leren programmeren in C++ en DirectX (waarom geen OpenGL, is tenminste een open standaard en niet M$ only). Overigens denk ik dat je met alleen C++ kennis er niet komt. Wiskundekennis is zeker niet minder belangrijk, vooral in 3D games (o.a. lineaire algebra, matrixcalculaties etc.).
Ik zie weinig reacties van 3D artists hier. Een game maken zonder programmeerkennis lijkt me (vrijwel) onmogelijk, maar iemand met kennis van 3D Studio MAX of Maya of een ander 3D modeling pakket lijkt me ook wel handig.
Ik blink overigens niet uit in programmeren of 3D modelleren; mijn kwaliteiten liggen op een ander gebied, maar vind dit wel interessant.
dat bedoel ik nou, omdat er geen 3d forum ofzow is kun je nooit zoiets als dit opstarten en W&G is te breed voor zo'n topic, en jah ik vind ook dat je in een topic als deze rekening moet houden met ook andere leerlingen dan programmeurs, mischien om op die faq site er even aandacht aan te besteden en dan een nieuwsitem op t.net waarbij staat dat iedereen die games zou willen maken wordt aangeraden een kijkje te nemen en ff op het forum, als dat er komt, te vragen wat je wilt vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo
Het is ook niet mijn bedoeling om games te gaan maken met C++. De wiskundegraad die je daar voor nodig hebt is veels te hoog voor mij.. ben echt geen wiskundeknobbel. Ik vind het echter wel leuk om te volgen hoe het allemaal in zijn werk gaat en wie er allemaal mee bezig zijn. Ik blijf om die redenen ook gewoon dit topic volgen. Mijn intresses liggen in feite heel de andere kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3d is ook boven mijn hoofd gegrepen nooit goed in geweest :( ik hou het meestal op kleinere gamepjes zoals board games of space invaders / breakout etc natuurlijk freeware ;) en gebruik telkens api & normale functies (in delphi) om ze te maken in combinatie met psp 7 voor de gfx :) stelt niet veel voor maar toch het is fun ze te maken en sommige spelletjes emme wel succes :)

anyway voor da maken van spellekes zonder programmatie kennis is wel mogelijk hoor maar is niet echt zo super maar toch.
Das via een program da "click & play" noemt is al redelijk oud bestaat al van win3.11 kem da hier nog op cdke ligge en ge kunt er wel wat gamepjes mee maken :) nog zulk programma is games factory :)

weet niet echt een link meer en de cd weet ik ook nimeer waar ik die gezwierd heb maar hier kun je al wat meer info vinden
http://members.tripod.com/~LittleDawg/knp.htm

moar ik hou het liever met delphi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 31 juli 2001 11:07 schreef bibabolle het volgende:
hhm ik wil zelf ook graag games ontwikkelen alleen ik wil niet programeren, te saai vinnik, ik wil liever modelleren en levels designen, meer dat soort dingen, ik ben pas 16 jaar en net begonnen met modelleren maar ik vind dat dat hier een beetje vergeten wordt want er zijn ook veel vragen. dus als op die site met faq etc daar ook wat over kan komen ;)
Uiteraard is het de bedoeling dat alle aspecten van gamedevelopment behandeld worden. Dus ook de grafische kant.
van Mage
Ik vind dit wel een geinig topic, maar het valt me op dat er vooral mensen reageren die willen leren programmeren in C++ en DirectX (waarom geen OpenGL, is tenminste een open standaard en niet M$ only).
Als niet M$ het beste argument is, is het geen argument. Direct3D, DirectX wordt nu eenmaal breder ondersteund. Daarbij kun je geen spel maken met alleen kennis van OpenGL. C(++) is dé programmeertaal zoals ik al vaker zei, en dat zal wel niet zonder goede redenen zo zijn.
van Willemsoft
anyway voor da maken van spellekes zonder programmatie kennis is wel mogelijk hoor maar is niet echt zo super maar toch.
Das via een program da "click & play" noemt is al redelijk oud bestaat al van win3.11 kem da hier nog op cdke ligge en ge kunt er wel wat gamepjes mee maken nog zulk programma is games factory
Click & Play ken ik wel ja, maar dat sorrt proggies vind ik niet geweldig, zijn toch vaak erg beperkt. Ennuh...een spellingschecker zou geen kwaad kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[off-topic]
wat me hier opvalt is dat hier eigenlijk(als er over de spellen zelf gepraat wordt) over 3d-games gaat.
er is leven na de 3d.
de leukste spellen die ik ken zijn 2d.
[/off-topic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 31 juli 2001 22:24 schreef Homan000 het volgende:
[off-topic]
wat me hier opvalt is dat hier eigenlijk(als er over de spellen zelf gepraat wordt) over 3d-games gaat.
er is leven na de 3d.
[/off-topic]
vind ik ook...

/me is nu een isometrische engine aan het schrijven (nog steeds já)
het lijkt 3d maar het is harstikke 2d :)
goeie platformgames vind ik overigens ook lachen.. (kep gister nog Super Mario 3 op de NES (wawasdatookalweer?) gespeeld..
lachen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razor-x
Op dinsdag 31 juli 2001 23:11 schreef hioxz het volgende:

(kep gister nog Super Mario 3 op de NES (wawasdatookalweer?) gespeeld..
lachen...
pff dat kan je zelfs in mijn icoon doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 31 juli 2001 22:24 schreef Homan000 het volgende:
[off-topic]
er is leven na de 3d.
[/off-topic]
Ook helemaal mee eens. Er zijn maar weinig 3D spellen waar ik het 3D een verbetering vind. 3D platformers vind ik over het algemeen slechtere gameplay hebben dan hun 2D versies. Er zijn uitzondering natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP

RSP

had ik het over 3d dan ?? :) m'n 1e doel was een mega man like game... maar omdat zo'n game nogal weinig opties liet voor m'n extreem toffe en overigens nog niet afgemaakte verhaal... wilde ik een Zelda 3 like game maken... toch maar es info zoeken over hoe ik zo'n soort engine kan maken... 't is nog wel steeds populair.. *army men advanced*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 23:15

Cyphax

Moderator LNX
Megaman en Zelda, 's toch allemaal hetzelfde? ;)
Gamesdesign is ook waar ik me denk ik dolgraag mee bezig zou houden.
't is balen dat er hier in Nederland weinig markt voor is maar als je het slim aanpakt kom je denk ik een aardig eind (MrRudi is een mooi voorbeeld).
Volgens mij is ook Davilex een goed voorbeeld hiervan. De spellen die ze maken (en met name even de A2 racer reeks) zijn qualitatief gezien niet opgewassen tegen een project van bijvoorbeeld EA (eigenlijk was A2 racer deel 1 redelijk bagger), aan de andere kant kostten ze ook maar de helft van een spel van EA.
Dat samen met het concept verkocht dus wel zeker net zo goed als de concurrent :)
Verder is er bijvoorbeeld ook in België een leuk software huisje die met Outcast een hit hadden. En bezig zijn met deel 2 daarvan.
Nu; als het in België kan, dan waarom in Nederland niet? :)
Zelf een bedrijfje opzetten klinkt als een dream come true maar bloed zweet en tranen lijken mij ook meer toepasbaar.
Maar 't blijft de grote wens van ongeveer iedereen hier geloof ik... en ik sluit me aan :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razor-x
Volgens mij beginnen de meeste mensen al fout,
je hebt het al gelijk over 3d en c++ en c ect,
maar het slimste is ( wat ik veel in gamedevelopment-sites lees ) is dat je beter kan beginnen in visual basic 6 en beginnen met een spel zoals tetris en puzzelbobbel.
en dan later naar directx 3d engines kijkt ff testen ofdat je er iets meekan en dan pas echt gaan beginnen met 3d ,volgens mij kom je dan veer verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Op woensdag 01 augustus 2001 10:02 schreef razor-x het volgende:
Volgens mij beginnen de meeste mensen al fout,
je hebt het al gelijk over 3d en c++ en c ect,
maar het slimste is ( wat ik veel in gamedevelopment-sites lees ) is dat je beter kan beginnen in visual basic 6 en beginnen met een spel zoals tetris en puzzelbobbel.
en dan later naar directx 3d engines kijkt ff testen ofdat je er iets meekan en dan pas echt gaan beginnen met 3d ,volgens mij kom je dan veer verder :)
Het gaat niet zozeer erom dat 3d proggen teveel hooi op de vork is voor beginnend gamedesign, maar voor beginnend programmeren. Het draait om de wiskunde erachter, niet om directX of OpenGL ofzo. Je kan ook beginnen in dos, het supersnelle mode 10h (of was dat 13? lange tijd terug geloof ik)(320x200x256), waarin ook Doom is gemaakt bijvoorbeeld (eigenlijk de meeste spellen in die tijd).
Verder kies je voor C of je kiest voor een andere taal. Je moet ERGENS beginnen en of je dat nou in C doet of in Pascal (hoewel de laatste beter te lezen is voor iemand die net begint), programmeren is een manier van denken, problemen oplossen.
Dus beginnen met C is niet teveel hooi op de vork, meteen 3d willen doen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 31 juli 2001 18:31 schreef MrRudi het volgende:

[..]
Als niet M$ het beste argument is, is het geen argument. Direct3D, DirectX wordt nu eenmaal breder ondersteund. Daarbij kun je geen spel maken met alleen kennis van OpenGL. C(++) is dé programmeertaal zoals ik al vaker zei, en dat zal wel niet zonder goede redenen zo zijn.
Ik bedoel natuurlijk ook de combinatie van C++ met OpenGL, aangezien OpenGL een zeer stabiele API is. Veel render engines zijn gebaseerd op OpenGL.
Ik vind het ook een positieve ontwikkeling dat BlackIsle Studios en Bioware OpenGL gebruiken in hun nieuwe paradepaardje 'Neverwinter Nights' http://www.neverwinternights.com en dat doen ze naar mijn weten niet alleen om de Windows versie gemakkelijker naar Linux te kunnen porten.
Ik wil hier mee aangeven dat je er niet zonder meer vanuit moet gaan dat DirectX het beste is om te gebruiken, maar dat er ook andere goede alternatieven zijn, die ook door grote softwarehuizen gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:06

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op dinsdag 31 juli 2001 18:31 schreef MrRudi het volgende:

......
Als niet M$ het beste argument is, is het geen argument. Direct3D, DirectX wordt nu eenmaal breder ondersteund.
....
huh??? directX breder ondersteund??

Als je je game mbv directX maakt draait ie alleen onder windows.

Gebruik je OpenGL, dan draait ie op:
Linux
Unix
SGI bakken
Apple
en zelfs Windows

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn eerste game was Pong
gewoon met 2 plaatjes als balkjes, en een circle als een bal.

gemaakt in delphi..
best leuk op zich..
ik heb overigens nog nooit wat 3d geprogrammeerd, ben nu al wel aan het programmeren met direct3d in delphi,
daar is zo'n handig componentje voor delphi
edit:
namelijk delphix
, en daarmee kun je hele geinige 2d en 3d appz en gamez maken...

is trouwens gratis te downen dat delhpix...

Greetz Hioxz B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Op woensdag 01 augustus 2001 11:15 schreef Janoz het volgende:

[..]

huh??? directX breder ondersteund??

Als je je game mbv directX maakt draait ie alleen onder windows.

Gebruik je OpenGL, dan draait ie op:
Linux
Unix
SGI bakken
Apple
en zelfs Windows
Daar heb je inderdaad gelijk in. Echter, Windows wordt VERUIT het meest gebruikt voor spelletjes.
Je kan ook nog kiezen voor glide, schijnt een heerlijke API te zijn, alleen nogal Voodoo-only.
Aan de andere kant ondersteunt de Voodoo-kaart geen OpenGL (niet hardwarematig, zoals mijn superdeluxe Voodoo2 :( ) waardoor ik liever een spel Direct3d of Glide zie ondersteunen dan OpenGL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:06

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op woensdag 01 augustus 2001 11:27 schreef Cyphax het volgende:

[..]

Daar heb je inderdaad gelijk in. Echter, Windows wordt VERUIT het meest gebruikt voor spelletjes.
Je kan ook nog kiezen voor glide, schijnt een heerlijke API te zijn, alleen nogal Voodoo-only.
Aan de andere kant ondersteunt de Voodoo-kaart geen OpenGL (niet hardwarematig, zoals mijn superdeluxe Voodoo2 :( ) waardoor ik liever een spel Direct3d of Glide zie ondersteunen dan OpenGL.
Wie heeft er nu nog voodoo?? Jij, ik (ja, ik ook ... voodoo1 nogwel), maar het duurt niet lang meer, daarnaast zijn er vast wel OpenGL wrappers voor glide..

Heb ik al genoemd dat SGI ook de chip van de N64 levert? :).. maw .. met OpenGL heb je een veel bredere afzetmarkt, daarnaast is OpenGL 'makkelijker' dan DirectX.

Nadeel van OpenGL is dat het alleen een Grafische api is. Voor geluid (wat ook bij games belangrijk is) zul je je toch weer op DirectX moeten richten..

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razor-x
Op woensdag 01 augustus 2001 11:37 schreef Janoz het volgende:

Nadeel van OpenGL is dat het alleen een Grafische api is. Voor geluid (wat ook bij games belangrijk is) zul je je toch weer op DirectX moeten richten..
En dan kan je je spel weer niet op linux unix ect spelen dus dat schiet niet op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Primal
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 07:13
Ik heb dit topic gelezen en ik dacht ik wordt member (was ik nog niet), dan kan ik reageren op berichtjes. Bij deze dus. :)
Op woensdag 01 augustus 2001 11:03 schreef Cyphax het volgende:

[..]

Het gaat niet zozeer erom dat 3d proggen teveel hooi op de vork is voor beginnend gamedesign, maar voor beginnend programmeren. Het draait om de wiskunde erachter, niet om directX of OpenGL ofzo. Je kan ook beginnen in dos, het supersnelle mode 10h (of was dat 13? lange tijd terug geloof ik)(320x200x256)
Het is inderdaad Mode13h, en dat was NIET snel! :)
, waarin ook Doom is gemaakt bijvoorbeeld (eigenlijk de meeste spellen in die tijd).
[technical bla bla on] Eigenlijk (technisch gezien) was Doom niet gemaakt in Mode13h, maar gebruikte ModeX in combinatie met Chain4. Mode13h is hiervan afgeleid om het tonen van grafische afbeeldingen eenvoudiger te maken. In Chain4 had de programmeur de beschikking over het gehele video-geheugen (toendertijd max. 256kb.), welke konden onderverdeeld worden in pages. Het aantal pages was weer afhankelijk van welke resolutie gebruik gemaakt werd. ModeX is in feite een tweakmode waarmee resoluties ge-tweaked konden worden. Zo konden resolutie van 352 * 288 gerealiseerd worden bijvoorbeeld. De achterliggende programmeer-techniek was voor vele beginnende programmeurs te moeilijk, vandaar Mode13h waarbij de programmeur de beschikking heeft over max.64kb ofwel 1 page.

Technisch he?!
[/technical bla bla off]
Verder kies je voor C of je kiest voor een andere taal. Je moet ERGENS beginnen en of je dat nou in C doet of in Pascal (hoewel de laatste beter te lezen is voor iemand die net begint), programmeren is een manier van denken, problemen oplossen.
Absolutely right!!

Ik programmeer al vanaf de tijd dat ik een C64 had. Toendertijd schreef ik van die welbekende scrolling-demootjes. Mijn programmeer-ervaringen zijn van basic, (turbo) pascal, (turbo) c, assembler naar C++ geevalueerd. Op de PC heb ik nog een game (en vele demo's) geschreven in Mode13h met Chain4. Daarna DirectX en nu bezig met een vergevorderde 3D-library of (engine als je het zo wil noemen). Daarnaast heb ik ook 'gewone' applicaties geschreven, zoals een applicatie die messages die rond verstuurd worden in het Windows OS onderscheppen, modificeren etc.

Of OpenGL 'beter' is dan DirectX of andersom kan ik alleen maar het volgende zeggen. Gezien het feit dan Microsoft de basis opzet van Direct3D enigszins heeft afgekeken van OpenGL, vonden zij het ook niet zo slecht. OpenGL is een volwassen API, geen wonder het bestaat al meer dan 15 jaar. Wat ik er zelf van vind, ik vind ze beide goed (zo start ik ook geen 'war' ;)).

Goed, nu heb ik wel genoeg verteld. Ik lees maar weer eens verder wat er geschreven wordt. Nu en dan zal ik wel weer een berichtje sturen.

"The fastest code, is the code that is never called."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YAY! Ik heb een member verdiend voor GoT ;)

/me vraagt zicht af of Primal een deel van MK2 is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Primal
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 07:13
Op woensdag 01 augustus 2001 16:27 schreef MrRudi het volgende:
YAY! Ik heb een member verdiend voor GoT ;)

/me vraagt zicht af of Primal een deel van MK2 is :?
Daar zou Mr Rudi best wel eens een heel klein beetje heel erg gelijk in kunnen hebben ja. Take their flag (dat zegt denk ik al genoeg of niet? ;) )!

"The fastest code, is the code that is never called."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX

Wie heeft er nu nog voodoo?? Jij, ik (ja, ik ook ... voodoo1 nogwel), maar het duurt niet lang meer, daarnaast zijn er vast wel OpenGL wrappers voor glide..
Ik weet van een programma van SciTech geloof ik dat idd wel de Voodoo OpenGL laat gebruiken maar dat was meen ik ten eerste wat buggy (toendertijd) en ook trager dan een kaart die wel gewoon OpenGL gebruikt :)

[afdwaalmodus]
ahhhh die goede oude tijd... toen was de Voodoo1 (Monster 3d!) een revolutie... wacht eens, da's pas een jaar of 3, 4 terug! Wat gaat dat snel zeg...
[/afdwaalmodus]

Het zal vandaag de dag voor de gemiddelde gebruiker niet zo heel veel uit maken of jij nou Direct3d of OpenGL gebruikt.
Pas als je idd bijvoorbeeld in Linux wilt spelen moet je hopen dat men OpenGL heeft gebruikt, of bidden voor Wine anders? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[..]

Heb ik al genoemd dat SGI ook de chip van de N64 levert? :).. maw .. met OpenGL heb je een veel bredere afzetmarkt, daarnaast is OpenGL 'makkelijker' dan DirectX.

Tja.... en daarom wordt er hard gewerkt aan openAL (www.openal.org)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 01 augustus 2001 16:35 schreef Primal het volgende:

[..]

Daar zou Mr Rudi best wel eens een heel klein beetje heel erg gelijk in kunnen hebben ja. Take their flag (dat zegt denk ik al genoeg of niet? ;) )!
Optimal Primal server...somebody get our flag back!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• im_ik
  • Laatst online: 06-07 11:24

im_ik

dat ben ik dus

He heeft iemand gisteren BBC2 gezien tussen 01.30 en 2.00.

Het ging over games maken en welke in vloed het heeft op de culture.
Met interview met sony eidos lionhead. enz.(Japan en UK only oke twas BBC )
Maar daar in japan zijn ze echt een stuk verder met de intergatie van games in de cultuur.
Daar heb je foto-sessie van mensen die verkleed als hun favoriete game-figuur foto van elkaar gaan maken >:)
Ook leuk om te weten, game design over de wereld en wat populair is:
japan - RPG ( FF sersie's)
USA - action ( doom etc)
europa - war simulation ( warcraft )
En een interview met de design'er dan "Resedent Evil". genial die gast.

Allen om 02.00 ben ik naar bed gegaan :(
Anders had ik vandaag ik om 09.00 op me werk kunnen zijn. :o
Maar hebben meer mensen dit gezien/opgenomen.
en die evt. online kunnen gooien ??

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 02 augustus 2001 10:01 schreef im_ik het volgende:
He heeft iemand gisteren BBC2 gezien tussen 01.30 en 2.00.

Het ging over games maken en welke in vloed het heeft op de culture.
Met interview met sony eidos lionhead. enz.(Japan en UK only oke twas BBC )
Maar daar in japan zijn ze echt een stuk verder met de intergatie van games in de cultuur.
Daar heb je foto-sessie van mensen die verkleed als hun favoriete game-figuur foto van elkaar gaan maken >:)
Dit is niet iets nieuws ofzo hoor. Japanners zijn nu eenmaal wat minder nuchter dan Europeanen en durven tenminste toe te geven dat games niet alleen voor kinderen zijn. In 1988 bracht Nihon Falcom (www.falcom.com) een RPG uit waar een dame genaamd Lilia in mee speelde. Datzelfde jaar hadden ze daar al een Miss Lilia verkiezing. Van dezelfde spellenreeks zijn ook meer dan 45 audio CD's te krijgen. Japanners zijn gewoon gek van spellen en alles eromheen...en IK ook :)
Ook leuk om te weten, game design over de wereld en wat populair is:
japan - RPG ( FF sersie's)
USA - action ( doom etc)
europa - war simulation ( warcraft )
Als je dit nog niet wist ;) Maar goed, er zijn ook honderden steengoede RPG's die nooit in Europa uitkomen helaas. En de PC markt hier is sowieso geen markt voor RPG's (In japan heb je er zat) zelfs FF7 voor de PC verkocht voor geen meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• im_ik
  • Laatst online: 06-07 11:24

im_ik

dat ben ik dus

Ik zij ni dat ik het niet wist.
Maar het is wel interesant voor andere mensen meschien.
Ik kom nog uit de MSX tijd..toen liep japan als zo lekker voor. :P

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Japanners kunnen dan misschien wel veel RPG's maken, maar de leukste (vind ik dan) zijn toch de AD&D (C)RPG's (Baldur's Gate, Icewind Dale, Planescape Torment, Neverwinter Nights) en die komen uit Noord-Amerika. Ook zijn er talloze pen en papier adventures van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 02 augustus 2001 14:24 schreef Mage het volgende:
Japanners kunnen dan misschien wel veel RPG's maken, maar de leukste (vind ik dan) zijn toch de AD&D (C)RPG's (Baldur's Gate, Icewind Dale, Planescape Torment, Neverwinter Nights) en die komen uit Noord-Amerika. Ook zijn er talloze pen en papier adventures van gemaakt.
Dat mag jij vinden hoor. (niet denigrerend bedoelt) Ik vind de stijl, sfeer en verhaallijnen van de Japanse RPG's over het algemeen veel leuker dan AD&D spellen. Kwestie van smaak toch :) Vrienden van me zijn helemaal wild van Diablo (2) maar ik vind er niks aan, wel mooi, maar ik zou het niet eens een RPG willen noemen (zeker Diablo 1 niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

diablo 2 is best wel cool maar het is eigenlijk ook sai als je kijkt wat je de hele tij doet: snel klikken op monstertjes en zorgen met het toetsenbord dat je niet dood gaat, thats it......
maar wel cuwl :)
ben alleen mn online characters kwijt :(

Pagina: 1 2 3 4 Laatste