Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:13

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Yucon schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 12:24:
@unezra "De IT" is aanzienlijk breder dan infra. Als je bijvoorbeeld in de hoek van ERP consultancy gaat kijken kom je al andere tarieven tegen.. in dat opzicht kun je je eigen observatie niet als norm nemen.
Stel dat hier een ERP consultant komt met 3 maanden ervaring, vers van school en ze zetten hem of haar weg voor €150 per uur zou ik ook eens lief lachen en daarna een concurrent bellen die het wél snapt.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

EJPostema schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 12:21:
[...]
Het kan wel beter hoor. Mijn startsalaris was 2200 + een lease auto. Was bij een ICT detacheerder.
Maar denk dat dit opzich niet het grootste probleem is van de topicstart. Hij ziet niet echt perspectief (komt wel deels door zn salaris). Maar dit komt uiteindelijk vanzelf wel goed als je zorgt dat je jezelf
ontwikkeld
TS verdient €5600 na 7 jaar...
Hoezo hij ziet geen perspectief? Hij is met gemiddeld (!) €500 per jaar per maand gestegen in salaris.
[...]
Wel een beetje kort door de bocht. Zeker bij detacheerders/consultants wordt je vaak intern 1-2 maanden opgeleid zodat je van waarde kan zijn voor de klant. Daarna koppelen ze je dan aan een wat ervaren medior/senior en geven ze je met hoge korting weg voor je eerste klus. Dan kan je zeker gewoon je ding doen en output leveren.
Juist. Tegen gereduceerd tarief. Dus niet tegen €150 of iets van die orde van grootte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:25

Yucon

*broem*

Jeroenneman schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 12:24:
[...]

Haha, en welke starter ga jij aantrekken als bedrijf met de eis dat je een privé auto mag leveren om dagelijks 200+ kilometer af te leggen? Even 50K per jaar privé rijden...

Natuurlijk is een leasebak een leuk voordeeltje, maar het hoort gewoon bij bepaalde functies. Ik zou het zelfs willen omdraaien. Die leasebak is een goedmaker voor het feit dat je als starter wordt gedetacheerd door het hele land, en dat je per dag meer dan 2 uur aan reistijd kwijt bent. En als je niet achterlijk veel voor je werk hoefde te reizen, dan had je die hele auto niet nodig!
Overigens heb ik nu prive een 5 jaar oude auto die je ook veel als leaseauto tegenkomt, en een priveauto is echt goedkoper als je alles meeneemt.

Zonder leaseauto krijg ik een kmvergoeding, net iets meer salaris en betaal ik geen bijtelling. Dat totaal is meer dan de vergelijkbare eigen auto me kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
unezra schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 12:28:
[...]

Stel dat hier een ERP consultant komt met 3 maanden ervaring, vers van school en ze zetten hem of haar weg voor €150 per uur zou ik ook eens lief lachen en daarna een concurrent bellen die het wél snapt.
We kunnen blijven dimdammen over voorbeelden maar ik ken schoolverlaters die voor 150,- per uur de deur uit gaan. Niet in de IT dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als ik kijk in de high tech dan vind ik tarieven tussen schoolverlaters en seniors met 20 jaar ervaring idioot dicht bij elkaar liggen, als in, maar een factor 2 - 2.5 verschil. Maar er is echt geen schijn van kans dat een schoolverlater hier €150 per uur zou kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
unezra schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 12:30:
[...]

TS verdient €5600 na 7 jaar...
Hoezo hij ziet geen perspectief? Hij is met gemiddeld (!) €500 per jaar per maand gestegen in salaris.
Hmm dit heb ik even gemist... Ik dacht dat TS net uit de schoolbanken kwam rollen... Denk dat je OP iets is aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 25-05 21:34
unezra schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 12:16:

Hang mogelijk van de tak van sport af.
ICT, not so much. €150 per uur kán, maar dat is zeker niet voor een junior engineer.
Over specifiek de ICT kan ik niet genoeg zeggen, daar zit ik nou eenmaal niet in. Ander voorbeeldje; de loodgieter. Het zal bij ons in Amsterdam wel wat duurder zijn dan gemiddeld, maar toen ik laatst de leidingen moest laten ontstoppen heb ik €150 afgerekend voor een jongen van begin 20 die met één of ander apparaat drie kwartier aan de slag is geweest.

Sure, daar gaat de BTW, voorrijkosten en de afschrijving van dat apparaat nog vanaf. Maar het deel dat die naar die jongen's loon gaat blijft schrikbarend klein. De rest blijft hangen in de gelederen van de firma.
unezra schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 12:16:

Sorry, ik geloof er niet in dat een starter vanaf dag 1 volledig productief is. Het zal een beetje van de tak van sport afhangen, maar in mijn tak van sport duurt het maanden voordat iemand is ingewerkt. Iemand die net van school af komt, is een half jaar tot een jaar verder voordat 'ie volledig op stoom is.
Ik merk wat aversie tegen starters. Dat is misschien een beetje het standaard "wij versus zij" verhaal ('alle seniors zijn vastgeroest" en "alle starters kunnen niks") maar af en toe wordt door wel collectief in doorgeschoten denk ik.

Beide kanten zullen vast een kern van waarheid bevatten. Wel weet ik dat ik geen dag in m'n leven full-time voor een baas heb gewerkt, maar wel meteen na m'n studie genoeg waarde kon toevoegen aan bedrijven om op zelfstandige basis m'n kosten te kunnen dekken.

M'n hele punt is: starters kunnen véél meer (doen, toevoegen en verdienen) dan ze denken. Er is ons ooit verteld dat we maar moeten settlen voor €2500, of €3000 per maand als je geluk hebt. En zolang elke twintiger (of dertiger) dat blijft geloven, is dat ook zo. Dan vraag je je niet af waarom er zóveel blijft hangen bij de baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

EJPostema schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 12:34:
[...]
Hmm dit heb ik even gemist... Ik dacht dat TS net uit de schoolbanken kwam rollen... Denk dat je OP iets is aangepast
Dat hebben meer mensen gemist, inclusief ikzelf. :)
Hij noemt het ergens terloops in een reactie.

Dus TS heeft het er over dat het voor starters zo slecht is in de ICT, maar verdient 7 jaar later wel €5600 per maand. Sorry, maar dan diskwalificeer je jezelf wat mij betreft een beetje.

Het is een stijging waar heel veel mensen alleen maar van kunnen dromen en na 7 jaar ben je natuurlijk geen starter meer, maar mid-career. Toch. Hij begon met ik meen €1800 bruto per maand mét leaseauto.

(5600-1800)/7=542,86

Ik vind dat een meer dan riant perspectief.

Ben ik jaloers, met mijn net iets minder dan 4K voor 38 uur (voor 40 uur iets d'r boven) na 23 jaar in de ICT? Ja, misschien. Ik vraag me dan wel eens af wat ik verkeerd heb gedaan (los van een wat valse start) waardoor ik niet ook tegen de 6K zit. Aan de andere kant vind ik ook, sorry, dat als TS zijn situatie representatief is, die HBO/WO starters écht niets te klagen hebben.

Ze starten misschien niet zo hoog als ze zelf redelijk vinden, maar zou het tempo volledig doorzetten (dat doet het niet), zou TS na dezelfde 23 jaar die ik er op heb zitten, dik 14K per maand verdienen.

Hoezo slecht perspectief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJPostema
unezra schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 12:41:
[...]

Dat hebben meer mensen gemist, inclusief ikzelf. :)
Hij noemt het ergens terloops in een reactie.

Dus TS heeft het er over dat het voor starters zo slecht is in de ICT, maar verdient 7 jaar later wel €5600 per maand. Sorry, maar dan diskwalificeer je jezelf wat mij betreft een beetje.

Het is een stijging waar heel veel mensen alleen maar van kunnen dromen en na 7 jaar ben je natuurlijk geen starter meer, maar mid-career. Toch. Hij begon met ik meen €1800 bruto per maand mét leaseauto.

(5600-1800)/7=542,86

Ik vind dat een meer dan riant perspectief.

Ben ik jaloers, met mijn net iets minder dan 4K voor 38 uur (voor 40 uur iets d'r boven) na 23 jaar in de ICT? Ja, misschien. Ik vraag me dan wel eens af wat ik verkeerd heb gedaan (los van een wat valse start) waardoor ik niet ook tegen de 6K zit. Aan de andere kant vind ik ook, sorry, dat als TS zijn situatie representatief is, die HBO/WO starters écht niets te klagen hebben.

Ze starten misschien niet zo hoog als ze zelf redelijk vinden, maar zou het tempo volledig doorzetten (dat doet het niet), zou TS na dezelfde 23 jaar die ik er op heb zitten, dik 14K per maand verdienen.

Hoezo slecht perspectief?
Ja ik denk dat TS dan wel redelijk riant is gegroeid. Ik kan zo snel ook niet vinden wat voor functie hij op dit moment heeft.

Maar voor zover ik het weet is een dergelijk groei niet gemiddeld. Bij zo'n salaris denk ik al vrij snel aan een hoge werkdruk van 60 uur of meer. Ik zou dus niet al te snel jaloers zijn. Om zoveel te verdienen moet je wel echt voor je carriere kiezen. Dit moet wel echt bij je passen, ik bedoel niet dat dat een slechtere keuze is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
(jarig!)
Iedereen blijft terugkomen op het punt dat ts nu 5600 euro verdient en hij dus ten onrechte dit topic geopend heeft.
Waarom?
Dan kun je aan geen enkele discussie meer meedoen als je het zelf niet meegemaakt of ervaren hebt? Het is een discussie-topic, niet een mijn-eigen-ervaringen-topic. ("Doen we onszelf te kort" niet "Ik ben tekort gekomen")
Dat het niet in zijn eerste post staat snap ik en hij heeft het later genoemd, wat achteraf gezien beter niet had kunnen gebeuren. Maar er worden vragen gesteld voor een discussie. Wat in mijn ogen ook best een interessante discussie is aangezien het een vrij brede vraag is en vele verschillende invalshoeken heeft.
Dus vergeet nou even dat ts zelf niet in het rijtje past, maar discussieer over de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 604938

RoNoS schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 12:59:
Iedereen blijft terugkomen op het punt dat ts nu 5600 euro verdient en hij dus ten onrechte dit topic geopend heeft.
Waarom?
Dan kun je aan geen enkele discussie meer meedoen als je het zelf niet meegemaakt of ervaren hebt? Het is een discussie-topic, niet een mijn-eigen-ervaringen-topic. ("Doen we onszelf te kort" niet "Ik ben tekort gekomen")
Dat het niet in zijn eerste post staat snap ik en hij heeft het later genoemd, wat achteraf gezien beter niet had kunnen gebeuren. Maar er worden vragen gesteld voor een discussie. Wat in mijn ogen ook best een interessante discussie is aangezien het een vrij brede vraag is en vele verschillende invalshoeken heeft.
Dus vergeet nou even dat ts zelf niet in het rijtje past, maar discussieer over de vraag.
TS haalde als argument aan dat je in een supermarkt met vijf jaar ervaring hetzelfde verdient als een HBO starter (en die HBO starter zichzelf dus te kort zou doen). Daarmee liet hij weg wat hij nu verdient. Als je dat meeneemt dan schopt hij zijn eigen argument overhoop, want dat groeiperspectief heb je in een supermarkt natuurlijk niet.

Denk dat de algehele conclusie is, nee we doen onszelf betreft salarissen (in de IT) niet te kort, maar het leven is wel erg duur tegenwoordig, maar dat is al tot in den treuren besproken in "het onbestaan van het middeninkomen" en "de ontwikkelingen op de huizenmarkt". Wat er overblijft is een topic waar we met zijn alle lekker kunnen klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
RoNoS schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 12:59:
Waarom?
Naja hij beantwoord weldegelijk zijn eigen vraag toch? Ik zie dat de TS redelijk is aangepast. Maar een korte TLDR was/is heeft studeren wel zin? Wegen de extra kosten op terwijl je met een MBO diploma evenveel verdiend als je begint met werken.

Het antwoord hierop is ja, aangezien de salarissen pas uiteen gaan lopen naarmate je meer werkervaring krijgt. Uitzonderingen zijn altijd te vinden, maar de kans was erg klein geweest dat de TS 5700 zou verdienen met een MBO diploma (no offense verder)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
@unezra vanaf hoeveel jaar werkervaring zou een HBO ICT'ert volgens jou wél genoeg inkomen moeten hebben om voor zijn eigen levensbehoeften te kunnen zorgen? Daarmee bedoel ik: genoeg geld verdienen voor onderdak, eten en het betalen van belastingen.
Welk inkomen vind je daarbij passen? Wat voor woning zou je daarvan moeten kunnen kopen? Ik ben oprecht benieuwd wat jij wel fair zou vinden en hoe ver dat afwijkt van de realiteit anno 2019.

Wat moet de starter met een bovenmodaal startsalaris volgens jou wél doen, wanneer thuiswonen om wat voor reden dan ook geen optie is?

Wat vind jij er van dat de supermarktmedewerker, hoewel zonder het veelbesproken toekomstperspectief en pensioen (if any), het door middel van sociale huur, toeslagen en een lagere belastingdruk, wél voor elkaar krijgt om zijn/haar primaire levensbehoeften te financieren?
Hoe moreel is dat precies?
Hoe eerlijk is het dat de hoger opgeleide moet thuiswonen om te sparen, en wie dat niet doet eerder aan zijn huisje/boompje/beestje kan beginnen?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1175656

EJPostema schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 13:07:
[...]

Naja hij beantwoord weldegelijk zijn eigen vraag toch? Ik zie dat de TS redelijk is aangepast. Maar een korte TLDR was/is heeft studeren wel zin? Wegen de extra kosten op terwijl je met een MBO diploma evenveel verdiend als je begint met werken.

Het antwoord hierop is ja, aangezien de salarissen pas uiteen gaan lopen naarmate je meer werkervaring krijgt. Uitzonderingen zijn altijd te vinden, maar de kans was erg klein geweest dat de TS 5700 zou verdienen met een MBO diploma (no offense verder)
Die 5700 voor HBO is anders ook uitzonderlijk hoog. Mensen staren zich blind naar een uitblinker en vergeten compleet het perspectief van de topic. Wie weet zit hij wel te bluffen. Een gemiddeld WO'er mag al blij zijn om na 7 jaar boven de 5.5k te zitten: dan zit je niet alleen een kennisniveau hoger, maar ook 2 jaar langer in de hokken.

Daarbij komt: misschien stelt hij de vraag om zijn eigen salaris in perspectief te zetten? Als men hem afkraakt op z'n salaris, dan mogen de anderen ook hen afkraken op kortzichtigheid i.p.v. bij het topic blijven en meerdere voorbeelden erbij te pakken. Enig argument dat hieruit te halen is: TS is een uitblinker, en er zijn weinig tegenvoorbeelden dat zijn standpunt van "na 10 jaar zit je gelijk qua totaal (bruto/netto) verdiend bedrag" er compleet naast zit.

Edit: even eigen "loonschalen" erbij gepakt ter interesse. 5700 krijg je bij ons niet tot je senior software architect bent (tenzij je geen lease rijdt). Dan ben je wel redelijk tegen de 45, en waarschijnlijk veeel ouder.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1175656 op 30-01-2019 13:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Richh schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 13:18:
@unezra vanaf hoeveel jaar werkervaring zou een HBO ICT'ert volgens jou wél genoeg inkomen moeten hebben om voor zijn eigen levensbehoeften te kunnen zorgen? Daarmee bedoel ik: genoeg geld verdienen voor onderdak, eten en het betalen van belastingen.
Welk inkomen vind je daarbij passen? Wat voor woning zou je daarvan moeten kunnen kopen? Ik ben oprecht benieuwd wat jij wel fair zou vinden en hoe ver dat afwijkt van de realiteit anno 2019.

Wat moet de starter met een bovenmodaal startsalaris volgens jou wél doen, wanneer thuiswonen om wat voor reden dan ook geen optie is?

Wat vind jij er van dat de supermarktmedewerker, hoewel zonder het veelbesproken toekomstperspectief en pensioen (if any), het door middel van sociale huur, toeslagen en een lagere belastingdruk, wél voor elkaar krijgt om zijn/haar primaire levensbehoeften te financieren?
Hoe eerlijk is het dat de hoger opgeleide moet thuiswonen om te sparen, en wie dat niet doet eerder aan zijn huisje/boompje/beestje kan beginnen?
Even voor de duidelijkheid, zeiken we momenteel dat HBO'ers evenveel verdienen als kassamedewerkers, of dat ze meer verdienen dan kassamedewerkers en daardoor subsidies missen. Want als ze evenveel verdienen als een kassamedewerker dan kan je hier niet aankomen dat diezelfde kassamedewerker het zoveel beter heeft.

Als we gaan zeiken dat de bovenmodaal verdienende starter het zwaar heeft dan komen we in een heel ander gebied uit. Eén ding lijkt me hier iig wel duidelijk, we gaan zeiken. We moeten alleen nog even bedenken of we zeiken omdat de starter niet genoeg of teveel verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Nu online
Uiteindelijk gaat het zeiken om het 'middeninkomen-gat' waar we al een topic van hebben, inderdaad.

Het is de starter die hierin terecht komt en daarbij ook nog 'extra' last heeft van de woningmarkt, omdat hij geen bestaande woning heeft om op terug te vallen, maar wel onderdak nodig heeft.
Want als ze evenveel verdienen als een kassamedewerker dan kan je hier niet aankomen dat diezelfde kassamedewerker het zoveel beter heeft.
Netto besteedbaar inkomen (en dat is wat mij betreft dus wat je overhoud na je woonlasten) is gelijk, of zelfs minder dan dat van de kassamedewerker.

Bruto inkomen is fors hoger natuurlijk. But who cares about brutoloon :P behalve de bank dan als je een hypotheekgesprek aan gaat, maargoed.
Als we gaan zeiken dat de bovenmodaal verdienende starter het zwaar heeft dan komen we in een heel ander gebied uit.
Dat is toch eigenlijk ook waar het hier over gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Richh schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 14:29:
[...]

Uiteindelijk gaat het zeiken om het 'middeninkomen-gat' waar we al een topic van hebben, inderdaad.
Nee, daar gaat het niet om. Dit ging over de startsalarissen van HBO'ers. Dat in letterlijk elk topic hier het weer over datzelfde onderwerp moet gaan begint mij persoonlijk nogal te irriteren. Ik heb het alleen al in de afgelopen week gezien dat mensen in het spaar topic, het FO topic, dit topic, en net ook het embedded software engineer topic ook daar erover moesten gaan zeiken. Terwijl er een prima klaag topic al over bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 604938

Sissors schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 14:32:
[...]

Nee, daar gaat het niet om. Dit ging over de startsalarissen van HBO'ers. Dat in letterlijk elk topic hier het weer over datzelfde onderwerp moet gaan begint mij persoonlijk nogal te irriteren. Ik heb het alleen al in de afgelopen week gezien dat mensen in het spaar topic, het FO topic, dit topic, en net ook het embedded software engineer topic ook daar erover moesten gaan zeiken. Terwijl er een prima klaag topic al over bestaat.
Snap ook niet zo goed waarom dit topic nog niet dicht gegooid is.

Zou er ook een marketingencommunicatie.net, verpleegkundigen.net en internationalbusiness.net zijn waar men klaagt over startsalarissen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Richh schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 13:18:
Waarom denk je dat je van €1900 per maand niet rond kunt komen?
Als een MBOer of een supermarktmedewerker van €1900 rond kan komen, kan een HBOer of WOer dat toch ook?

Of heeft een HBOer opeens niet genoeg meer aan 60m2 huis terwijl dat prima past voor een MBOer of kassamedewerker?

Zie boven.
Er word nu net gedaan of je van €1900 per maand niet kunt leven. With all due respect, maar dat is gewoon niet waar. Tuurlijk, met het dubbele heb je een rianter leven (maar je hebt dan ook vaak weer hogere uitgaven want geen toeslagen en je komt niet in aanmerking voor sociale woningbouw), maar dat hou je. Een bankdirecteur zal ook een rianter leven hebben dan ik. Wil niet zeggen dat omdat ik een 10e of minder verdien, opeens niet meer fatsoenlijk kan rondkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Nu online
unezra schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 14:42:
[...]

Waarom denk je dat je van €1900 per maand niet rond kunt komen?
Als een MBOer of een supermarktmedewerker van €1900 rond kan komen, kan een HBOer of WOer dat toch ook?

Of heeft een HBOer opeens niet genoeg meer aan 60m2 huis terwijl dat prima past voor een MBOer of kassamedewerker?
Omdat je met dat supermarktmedewerkersinkomen sociaal mag huren voor zo'n 400 tot 600 euro per maand.

Dat mag niet als je als HBO'er een hoger startsalaris hebt. Dan betaal je voor dezelfde woning 800 tot 1000 euro per maand, terwijl je netto inkomen zo'n 200 euro hoger ligt.
Er word nu net gedaan of je van €1900 per maand niet kunt leven.
Nee, er wordt net gedaan alsof je als HBO starter maar 'gewoon eventjes moet huren' en 'gewoon moet sparen' totdat je genoeg eigen spaarcenten hebt om een eigen huis te kopen.

Omdat je zo gloeiend veel geld aan particuliere huur afdraagt blijft er gewoon betrekkelijk weinig geld over om te sparen. Minder dan de supermarktmedewerker.

Daarom nogmaals de vraag dan maar: na hoeveel jaar ervaring zou je wat jou betreft een huis moeten kunnen kopen van diezelfde 60 vierkante meter? Welk inkomen hoort daar bij volgens jou?

@Sissors @Euler212 ik denk dat je wel degelijk moet kijken naar de vraag achter de vraag. Of ik nou 1000 euro of 10.000 euro verdien, of uit wordt betaald in kratten bier, who cares :P We kunnen het wel over het getalletje hebben, maar volgens mij gaat het om leefmogelijkheden en toekomstperspectief.

Anyhow, ik snap jullie punt wel, in that case is dit topic inderdaad behoorlijk ontspoort :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010

WCA

Richh schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 14:55:
[...]

Omdat je met dat supermarktmedewerkersinkomen sociaal mag huren voor zo'n 400 tot 600 euro per maand.

Dat mag niet als je als HBO'er een hoger startsalaris hebt. Dan betaal je voor dezelfde woning 800 tot 1000 euro per maand, terwijl je netto inkomen zo'n 200 euro hoger ligt.

[...]

Nee, er wordt net gedaan alsof je als HBO starter maar 'gewoon eventjes moet huren' en 'gewoon moet sparen' totdat je genoeg eigen spaarcenten hebt om een eigen huis te kopen.

Omdat je zo gloeiend veel geld aan particuliere huur afdraagt blijft er gewoon betrekkelijk weinig geld over om te sparen. Minder dan de supermarktmedewerker.

Daarom nogmaals de vraag dan maar: na hoeveel jaar ervaring zou je wat jou betreft een huis moeten kunnen kopen van diezelfde 60 vierkante meter? Welk inkomen hoort daar bij volgens jou?

@Sissors @Euler212 ik denk dat je wel degelijk moet kijken naar de vraag achter de vraag. Of ik nou 1000 euro of 10.000 euro verdien, of uit wordt betaald in kratten bier, who cares :P We kunnen het wel over het getalletje hebben, maar volgens mij gaat het om leefmogelijkheden en toekomstperspectief.

Anyhow, ik snap jullie punt wel, in that case is dit topic inderdaad behoorlijk ontspoort :P
Wut? Een HBO'er die 1900 verdient heeft net zo veel recht op sociale huur als een supermarktmedewerker die 1900 verdient 8)7

Je mag gewoon 38k per jaar verdienen om in aanmerking te komen voor sociale huur. Als je daar boven zit, kan je particuliere huur ook betalen.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Richh schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 14:55:
[...]
Sociale huur is op basis van inkomen, niet op basis van opleiding of beroep.
Als je €1900 per maand verdient, maakt het niet uit of je WOer bent of net de middelbare school hebt afgemaakt.
Ja en net dát is van tijdelijke aard.
Dus je hebt een kort moment misschien een inkomensval, na 2 of 3 jaar is dat klaar en verdien je ruim meer.
[...]

Rond je 28e een huis kopen lijkt mij helemaal niet onredelijk. Heb je 'm keurig voor je pensioen afbetaald.
Dat is voor beide voorbeelden prima mogelijk. (En zo niet, dan zit je nog in de inkomensgroep die in aanmerking komt voor sociale huur en/of huurtoeslag, zorgtoeslag, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:02
1. Ben ik echt zo wereldvreemd dat ik vind dat een HBO start salaris op 2875 euro zou moeten liggen vandaag de dag ipv de vaak genoemde 2000 op dit forum?
Omdat je geleerd heb geen praktijk ervaring heb mag je maar gelijk meer verdienen dan andere werknemers die er al langer werken met lagere niveau?

Ik heb in de detacheering gewerkt en daar kwam een collega van HBO af begon met 2300. ( Service Desk )
Die verdiende dus al meer dan andere werknemers die hetzelfde werk al jaren lang deden en nog is goed ouder zijn ook. Ja hij heeft geleerd en zal zich sneller ontwikkelen dan andere dus zal dan ook meer geld verdienen later, maar ik vind het wel een raar gezicht.

Het komt er allemaal op neer hoe je je erzelf in praat, dat is gewoon onderhandelen.
Als je niet voor dat geld wilt werken, neem je het niet aan. Een ander doet dat wel, daar ligt het "probleem"
2. Of in elk geval na 2 a 3 jaar goede beoordelingen dat 3205 aan salaris geen raar salaris zou moeten zijn?.
Dat hangt van je ontwikkelig, vooruitgang en onderhandelings vermogen af.
Ik kan een goede werknemers zijn voor 4 jaar maar als ik alleen goed werk aflever en geen andere waarde toon, dan wordt dit niet beloond.
3. Vaak wordt door leidinggevende gerefereerd naar vroeger: Toen verdiende ik ook maar "X" en vergeten inflatie + dat huizen nu op 2 inkomens gekocht moeten worden ipv 1.
Ja vroeger was alles "beter", tijden veranderen en prijzen ook. Mensen vergeten realistisch naar de huidige situatie te kijken of weten niet wat de starters tegenwoordig betalen.
4. Ik heb het gevoel dat een te grote groep te laks is met eisen, waardoor werkgevers hiermee weg komen, zolang 80% blijft zitten tegen het goedkope tarief dan is dat mooi meegenomen.
Zo werkt de wereld, sommige vinden het wel goed zo.
5. Dit een groot effect heeft op de gehele economie omdat we met z'n allen hierdoor ook minder belasting afdragen.
Dan betalen we minder belasting, maar bedrijf moet ook aan zijn winst denken, dus worden producten mogelijk duurder en dan verdien je weer mogelijk te weinig? Is allemaal een cirkel.
6. Of is dit alles de schuld van de oostblokkers / aziaten / afrikanen die het zelfde werk voor minder doen, op afstand waardoor er eigenlijk een overschot is van ICT'ers. (heb ik niets van gemerkt, ik heb afgelopen maand gesolliciteerd naar een nieuwe baan en had binnen een week 20 gesprekken staan).
Misschien ligt de schuld gewoon bij de bedrijven die meer winst willen hebben.
Ja de groepen die je noemt werken inderdaad voor minder, maar hun economie is ook geheel anders dan die van ons. Met onze salaris kunnen we ons opzich wel rijk rekenen en meeste landen van die regio's.
7. Waarom komt het dat de salarissen niet mee meegroeien met de groei van bedrijven?
Ja dat is wat te moeilijk om over te gaan praten, er zijn zoveel factoren waarmee rekening gehouden dient te worden. Wat nou als een bedrijf krimpt? Gaat je salaris dan ook verminderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 10:27
Erazher schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 15:23:
Omdat je geleerd heb geen praktijk ervaring heb mag je maar gelijk meer verdienen dan andere werknemers die er al langer werken met lagere niveau?
Nou en? Ik ben met HBO informatica gestart met 2250. Dat was in 2002. Dat is omgerekend nu 3104 bruto per maand. Dan vind ik 2800 wel een beetje een minimum (afhankelijk van secundaire voorwaarden natuurlijk, dat was voor mij zonder leaseauto).

Dat je meer verdient dan anderen binnen dat bedrijf zegt vooral veel over dat de beloningstructuur bij 't bedrijf slecht is.
Ik heb in de detacheering gewerkt en daar kwam een collega van HBO af begon met 2300. ( Service Desk )
Die verdiende dus al meer dan andere werknemers die hetzelfde werk al jaren lang deden en nog is goed ouder zijn ook. Ja hij heeft geleerd en zal zich sneller ontwikkelen dan andere dus zal dan ook meer geld verdienen later, maar ik vind het wel een raar gezicht.
Dat hebben die andere mensen vooral aan zichzelf te danken. Denken dat je gewoon 15 jaar op dezelfde plek kunt blijven zitten en dan een goeie salarisgroei hebt, is naief. Zo werkt vrijwel geen enkel bedrijf. Bedrijven geven het bedrag waarvan ze denken dat 't je tevreden houdt, niet het max dat ze willen betalen.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plazza
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-04 19:08
Erazher schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 15:23:
[...]

Het komt er allemaal op neer hoe je je erzelf in praat, dat is gewoon onderhandelen.
Als je niet voor dat geld wilt werken, neem je het niet aan. Een ander doet dat wel, daar ligt het "probleem"

[...]
Heeft niks met verdienen te maken. Verdient CR 300k salaris per week? Het gaat om vraag en aanbod. Als iedereen kon voetballen als CR zou iedereen dan 300k per week verdienen? Ik denk het niet.

Ik lees hier erg vaak dat het maar een papiertje is. Als het zo makkelijk is, waarom heeft iedereen het niet? Hoogopgeleid zijn zegt 100 keer meer over een persoon dan wij in Nederland willen toegeven. Vroeger werden mensen met een IQ lager dan 83 bij het Amerikaanse leger geweigerd. Om een lange verhaal kort te maken werd er onderzoek gedaan en de conclusie was dat als je een IQ lager dan 83 hebt je eigenlijk geen toegevoegde waarde kan leveren. Wat dit betekent is dat ongeveer 12/13 mensen uit de 100 geen toegevoegde waarde aan een bedrijf kunnen leveren. Wat zetten die mensen op hun CV, ik lever al 13 jaar geen toegevoegde waarde? Nee, ze zetten 13 jaar werkervaring.

We leven in een politiek correcte wereld waar iedereen gelijk moet zijn. Maar kunnen we niet toegeven dat er mensen zijn die hoe hard ze het ook proberen nooit beter zullen zijn dan anderen die er niet eens moeite voor doen? Ik vind dat we in een wereld moeten leven met gelijke kansen en niet gelijke uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Plazza schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:05:
[...]

Heeft niks met verdienen te maken. Verdient CR 300k salaris per week? Het gaat om vraag en aanbod. Als iedereen kon voetballen als CR zou iedereen dan 300k per week verdienen? Ik denk het niet.

Ik lees hier erg vaak dat het maar een papiertje is. Als het zo makkelijk is, waarom heeft iedereen het niet? Hoogopgeleid zijn zegt 100 keer meer over een persoon dan wij in Nederland willen toegeven. Vroeger werden mensen met een IQ lager dan 83 bij het Amerikaanse leger geweigerd. Om een lange verhaal kort te maken werd er onderzoek gedaan en de conclusie was dat als je een IQ lager dan 83 hebt je eigenlijk geen toegevoegde waarde kan leveren. Wat dit betekent is dat ongeveer 12/13 mensen uit de 100 geen toegevoegde waarde aan een bedrijf kunnen leveren. Wat zetten die mensen op hun CV, ik lever al 13 jaar geen toegevoegde waarde? Nee, ze zetten 13 jaar werkervaring.

We leven in een politiek correcte wereld waar iedereen gelijk moet zijn. Maar kunnen we niet toegeven dat er mensen zijn die hoe hard ze het ook proberen nooit beter zullen zijn dan anderen die er niet eens moeite voor doen? Ik vind dat we in een wereld moeten leven met gelijke kansen en niet gelijke uitkomst.
Een HBO starter weet niet gek veel meer dan een MBO starter als ie net begint. Zeker in bepaalde takken van de ICT (systeembeheer bijvoorbeeld) is een HBO'er als starter geen klap meer waard dan een MBO'er

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:52
Plazza schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:05:
[...]

Eerst geef je een relaas dat hoogopgeleid zijn 100 keer meer zegt over een persoon en vervolgens praat je over gelijke kansen. Iemand met een lager IQ of minder goede wieg heeft toch al een grotere achterstand en daardoor minder mogelijkheden en kansen om te doen wat hij wil? :?
Als iedereen gelijke kansen zou moeten hebben zouden we dus moeten kijken naar hoe deze persoon functioneert in een bedrijf en daar een prijskaartje aan hangen, in plaats van naar het papiertje kijken.

Waarom niet iedereen een HBO papiertje heeft kan een verscheidenheid aan redenen hebben. Hoeft niet direct aan zijn of haar IQ te liggen. Ik heb genoeg top MBO'ers gezien die een stuk beter functioneerden dan hun HBO counterpart.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plazza
GreNade schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:09:
[...]

Een HBO starter weet niet gek veel meer dan een MBO starter als ie net begint. Zeker in bepaalde takken van de ICT (systeembeheer bijvoorbeeld) is een HBO'er als starter geen klap meer waard dan een MBO'er
opnieuw. Het gaat om vraag en aanbod. bedrijven investeren in hoogopgeleide starters zodat ze na een paar jaar mensen hebben die toegevoegde waarde kunnen leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

Plazza schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:17:
[...]

opnieuw. Het gaat om vraag en aanbod. bedrijven investeren in hoogopgeleide starters zodat ze na een paar jaar mensen hebben die toegevoegde waarde kunnen leveren.
En als er honderdduizend HBO ICT'ers staan te springen om voor 2000 euro aan de slag te gaan, wie ben jij dan om 50% meer te vragen?

Je zult jezelf eerst moeten bewijzen in de markt.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
GreNade schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:09:
Tuurlijk joh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

Jazeker, ik heb gezien wat er op HBO systeembeheeropleidingen gegeven wordt. Da's een lachertje. Aan de ene kant heb je de opleidingen die meer een MBO+ achtig niveau hebben (praktijkgericht), aan de andere kant krijg je mensen die je perfect uit kunnen leggen hoe Kerberos werkt of hoe de linuxkernel in elkaar steekt, maar niet weten hoe ze het moeten implementeren.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Smuggler schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 18:29:
Om die 1950 euro te verdienen, moet je wel HBO hebben afgerond en tot een uur reistijd accepteren.
Met WO kun je blijkbaar op 4200 beginnen: https://www.linkedin.com/jobs/view/1074586053

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Nu online
GreNade schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 15:00:
[...]

Wut? Een HBO'er die 1900 verdient heeft net zo veel recht op sociale huur als een supermarktmedewerker die 1900 verdient 8)7
De crux zit in bruto en netto.

Het punt is dat de supermarktmedewerker bruto 2000 verdiend en daar door toeslagen 1900 aan overhoud, en de HBO'er 3000 verdiend en daar door belastingen 2100 aan overhoud.

Met 3000 bruto per maand verdien je meer dan 38k en kom je niet in aanmerking voor sociale huur. Met 2000 bruto per maand wel.
Het verschil in woonlasten is fors groter dan het verschil in inkomen.
unezra schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 15:00:
Dus je hebt een kort moment misschien een inkomensval, na 2 of 3 jaar is dat klaar en verdien je ruim meer.

[...]

Rond je 28e een huis kopen lijkt mij helemaal niet onredelijk.
Oke, duidelijk :)
(Ter info: ik kan me hier ook prima in vinden)

Maar dan:

De gemiddelde verkoopprijs van een woning in 2018 bedroeg 298.000 euro.
Je hebt meermaals aangegeven dat je eigenlijk een hypotheek zou moeten afsluiten die je op één salaris zou moeten kunnen dragen, en dat je moet oppassen dat je niet maximaal leent wat je mag lenen. Dit ideaal zal ik eventjes meenemen.

Om een dergelijke gemiddelde woning te financieren heb je dan een inkomen van 60.000 euro nodig (even snel op hypotheker.nl gecheckt). Dat betekent met 8% vakantiegeld dat je een maandinkomen van zo'n €4600 nodig hebt.

Tegelijkertijd hebben we ook wel geconcludeerd dat je als starter helemaal geen bovengemiddeld startersinkomen moet willen, omdat je dan 2 of 3 jaar een 'inkomensval' hebt. Je kan beter iets minder verdienen en sociaal huren.

De starter in jouw ideaalbeeld verdient dus zo'n 2500 euro bruto per maand als starter?
En verdient 2 a 3 jaar later 4600 euro om een woning te kunnen kopen?

Tegelijkertijd struikelt half Tweakers erover dat TS er 500 euro bruto per maand bij heeft gekregen, ieder jaar weer. Dat is dan óók weer onrealistisch :+

Snap je dat dit nogal tegenstrijdig is? Hoe graag ik ook in jouw ideaalbeeld zou willen denken, realistisch is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Richh schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:23:
[...]

Het punt is dat de supermarktmedewerker bruto 2000 verdiend en daar door toeslagen 1900 aan overhoud, en de HBO'er 3000 verdiend en daar door belastingen 2100 aan overhoud.

Met 3000 bruto per maand verdien je meer dan 38k en kom je niet in aanmerking voor sociale huur. Met 2000 bruto per maand wel.
Voor zover ik kan zien heeft er hier niemand het over bruto/netto gehad. Het gaat om bruto startsalaris.

Maar dan:

Je hebt meermaals aangegeven dat je eigenlijk een hypotheek zou moeten afsluiten die je op één salaris zou moeten kunnen dragen, en dat je moet oppassen dat je niet maximaal leent wat je mag lenen. Dit ideaal zal ik eventjes meenemen.

Om een dergelijke gemiddelde woning te financieren heb je dan een inkomen van 60.000 euro nodig (even snel op hypotheker.nl gecheckt). Dat betekent met 8% vakantiegeld dat je een maandinkomen van zo'n €4600 nodig hebt.
Waarom zou een starter in godsnaam een gemiddelde woning moeten kunnen kopen? Ik ben mezelf ook aan het orienteren, maar ik kijk echt niet naar huizen van 300k op mijn 24ste hoor :P

Dat kan prima voor de helft, en met mijn inkomen (ligt nu rond de 2500, met 13e maand, na 2 jaar werkervaring en een MBO opleiding) kan ik die hypotheek ook ongeveer krijgen.

[ Voor 46% gewijzigd door WCA op 30-01-2019 16:26 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plazza
LED-Maniak schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:16:
[...]

Eerst geef je een relaas dat hoogopgeleid zijn 100 keer meer zegt over een persoon en vervolgens praat je over gelijke kansen. Iemand met een lager IQ of minder goede wieg heeft toch al een grotere achterstand en daardoor minder mogelijkheden en kansen om te doen wat hij wil? :?
Als iedereen gelijke kansen zou moeten hebben zouden we dus moeten kijken naar hoe deze persoon functioneert in een bedrijf en daar een prijskaartje aan hangen, in plaats van naar het papiertje kijken.

Waarom niet iedereen een HBO papiertje heeft kan een verscheidenheid aan redenen hebben. Hoeft niet direct aan zijn of haar IQ te liggen. Ik heb genoeg top MBO'ers gezien die een stuk beter functioneerden dan hun HBO counterpart.
Wat ik bedoel met gelijke kans is dat iedereen de kans moet krijgen om naar school te gaan. Gelukkig hebben wij dat in Nederland dat erg goed voor elkaar.

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. Ik heb het hier meer over het gemiddelde hoog en laag opgeleide. Meestal zie je ook dat die uitzonderingen zich prima kunnen bewijzen als ze aan het gaan. Ik vind alleen werkervaring geen bewijs van wat je als persoon kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
GreNade schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:20:
Jazeker, ik heb gezien wat er op HBO systeembeheeropleidingen gegeven wordt. Da's een lachertje. Aan de ene kant heb je de opleidingen die meer een MBO+ achtig niveau hebben (praktijkgericht), aan de andere kant krijg je mensen die je perfect uit kunnen leggen hoe Kerberos werkt of hoe de linuxkernel in elkaar steekt, maar niet weten hoe ze het moeten implementeren.
Ja, en jouw anekdotische ervaringen zijn natuurlijk een glashard bewijs.

De ene HBO instelling is de andere niet. Ik ken genoeg mensen die vanuit HBO informatica de Ops kant opgegaan zijn. Modern beheer, dus Ops, zit veel dichter tegen software engineering aan. Het dom servertjes installeren is hard aan het uitsterven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Nu online
GreNade schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:24:
[...]

Voor zover ik kan zien heeft er hier niemand het over bruto/netto gehad. Het gaat om bruto startsalaris.
In TS z'n startpost wel, ja. TS startte ook in de crisis trouwens.
Anyhow, daar is verderop weer wat van afgeweken :+

Een HBO'er die 1900 bruto verdient zou inderdaad sociaal kunnen huren (wachtlijsten daargelaten), net zoals de kassamedewerker. Maar in dat geval is de vraag terecht: is het wel reëel dat een startende HBO'er net zoveel verdient als de kassamedewerker?

[ Voor 82% gewijzigd door Richh op 30-01-2019 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online

Waarom kijk je voor een starter naar de gemiddelde woningprijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

Hydra schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:27:
[...]

Ja, en jouw anekdotische ervaringen zijn natuurlijk een glashard bewijs.

De ene HBO instelling is de andere niet. Ik ken genoeg mensen die vanuit HBO informatica de Ops kant opgegaan zijn. Modern beheer, dus Ops, zit veel dichter tegen software engineering aan. Het dom servertjes installeren is hard aan het uitsterven.
Je bevestigt mijn punt: de ene HBO is de andere niet.

Bij sommige HBO's is het niveau zodanig laag dat het papiertje HBO an sich dus geen klap waard is. Je moet jezelf dus bewijzen voordat je meer geld gaat verdienen. Zo gaat dat voor iedereen
Richh schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:27:
[...]

In TS z'n startpost wel, ja. TS startte ook in de crisis trouwens.
Anyhow, daar is verderop weer wat van afgeweken :+

Een HBO'er die 1900 bruto verdient zou inderdaad sociaal kunnen huren (wachtlijsten daargelaten), net zoals de kassamedewerker. Maar in dat geval is de vraag terecht: is het wel reëel dat een startende HBO'er net zoveel verdient als de kassamedewerker?
Het is niet zo gek dat een kassamedewerker die er al 10 jaar werkt hetzelfde verdient als een HBO starter nee. Het is immers het toekomstperspectief dat telt. De kassamedewerker verdient nu zijn eindsalaris. De HBO starter heeft het potentieel om elk jaar 500 euro meer te gaan verdienen.

[ Voor 36% gewijzigd door WCA op 30-01-2019 16:30 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
GreNade schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:28:
Bij sommige HBO's is het niveau zodanig laag dat het papiertje HBO an sich dus geen klap waard is. Je moet jezelf dus bewijzen voordat je meer geld gaat verdienen. Zo gaat dat voor iedereen
Bedrijven weten over het algemeen wel welke opleidingen ze wel en niet moeten hebben. Dat was 20 jaar geleden al zo, en nu nog steeds. In mijn tijd stond HIO aan de HEN ook aangeschreven. "Mens en Informatica" aan Hogeschool Eindhoven, not so much.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Hydra schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:30:
[...]

Bedrijven weten over het algemeen wel welke opleidingen ze wel en niet moeten hebben. Dat was 20 jaar geleden al zo, en nu nog steeds. In mijn tijd stond HIO aan de HEN ook aangeschreven. "Mens en Informatica" aan Hogeschool Eindhoven, not so much.
Oftewel, dit hele verhaal is te breed.

HBO an sich zegt niks. HBO op een bepaalde school? Wellicht, maar daar moet een werkgever dan ook daadwerkelijk waarde in zien.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plazza
GreNade schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:20:
[...]

Er zijn een grote verschillen tussen hbo opleidingen Je kan een opleiding die jaar na jaar als top opleiding wordt gekozen niet vergelijken met een online hbo opleiding.

Bedrijven betaalden onze opleiding 1k om reclame te mogen maken voor hun bedrijf. Ik heb zelf 6 baan aanboden gehad. Ben ook begonnen met een bedrag van 2690, 120 meer dan mijn vraag prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

[...]

Sorry, maar met 3K bruto per maand heb je weinig reden tot klagen.
Met 3K bruto en 25K studieschuld, kun je een hypotheek krijgen van 135K. Zonder studieschuld is dat 186K.
Daar koop je geen bezemkast voor.

Daarbij, je haalt er nu bruto en netto bij.
Het punt was nu net dat de supermarktmedewerker bruto hetzelfde verdient als de HBO afgestudeerde, €1800 per maand. Daar kun je van leven en ze mogen allebei gebruik maken van dezelfde regelingen.

Het helpt niet als je nu opeens een bruto loon van 1800 gaat vergelijken met een van 3000.
[...]

Maar dan:

Dus?
Dat is niet bepaald een starterswoning...

Dat is een woning die je koopt als je 35, 40 bent en eerder een 2e woning dan een eerste.

Tegelijkertijd hebben we ook wel geconcludeerd dat je als starter helemaal geen bovengemiddeld startersinkomen moet willen, omdat je dan 2 of 3 jaar een 'inkomensval' hebt. Je kan beter iets minder verdienen en sociaal huren.

De starter in jouw ideaalbeeld verdient dus zo'n 2500 euro bruto per maand als starter?
En verdient 2 a 3 jaar later 4600 euro om een woning te kunnen kopen?

Tegelijkertijd struikelt half Tweakers erover dat TS er 500 euro bruto per maand bij heeft gekregen, ieder jaar weer. Dat is dan óók weer onrealistisch :+

Snap je dat dit nogal tegenstrijdig is? Hoe graag ik ook in jouw ideaalbeeld zou willen denken, realistisch is het niet.
Zo'n woning koop je in de regel met een gezinsinkomen dat het toe laat. Onze woning kán ik op 1 inkomen dragen als het moet, maar dan zit ik wel aan de max. Zou ik in mijn eentje zijn, zou ik by no means een huis van bijna 3 ton kopen. Dan koop ik een huis dat de helft kost.

De reden dat we toch dit huis hebben, is omdat we met zijn 2en zijn. De veiligheidsklep is dat het op 1 inkomen *kan* in geval van nood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
GreNade schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:32:
HBO an sich zegt niks. HBO op een bepaalde school? Wellicht, maar daar moet een werkgever dan ook daadwerkelijk waarde in zien.
Dat is ook waar mensen het over hebben natuurlijk. Iemand wordt ook niet met een HBO Toerisme opleiding aangenomen voor een dev job omdat het nou eenmaal HBO is. Bedrijven kijken echt wel naar de inhoud.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:48

unezra schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:32:

Dus?

Dat is een woning die je koopt als je 35, 40 bent en eerder een 2e woning dan een eerste.

[...]
Verkochte startersappartementen (minder dan 50 M2) vanaf 298K: 302 resultaten in Amsterdam

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Het probleem dat ik zelf als starter heb ondervonden is dat er gewoon weinig informatie is voor starters, en veel van die informatie is ofwel hier te vinden, of op verouderde sites. Naarmate je in de markt zit en meegroeit, krijg je vooral meer informatie over wat zaken als "marktconform" precies betekenen. Ook kijken veel bronnen niet naar starters, maar zetten de bedragen in voor eind-junior tot medior ICT'ers.

Dan kom je hier als starter rondkijken (niet alleen dit topic) en schrik je je eigenlijk al rot: iedereen zegt wat anders, bedragen lopen ver uiteen op elk niveau, en ondertussen wordt er al snel gezegd dat je het "goed" doet als je bovengemiddeld zit, en "slecht" doet als je iets ondergemiddeld zit. En vaak de klap op de vuurpijl: "Staar je niet dood op je startsalaris, maar vooral op je groei". Ja, geen wonder dat het startsalaris lager uitkomt dan je hoopt, als iedereen je neus wijst op "muh groei". Maar waar haal je die groei vandaan? Niet bij je baas, daar mag je vaak lekker voor jobhoppen, want loyaal zijn betaalt niet tenzij je ergens in Azië woont (bij wijze van spreken).

Het ergste is nog dat de weinige bronnen voor starterslonen en startersperspectief ook allerlei feiten en meningen rondgooien zonder bronnen of onderbouwing. "Theorie vs praktijk" terwijl er nooit wat gezegd wordt over wat precies de grote verschillen ziijn waar je zo nodig een jaar voor nodig hebt om te leren. Dat je een jaar nodig zou moeten hebben om functioneel zelfstandig te zijn, zonder te zeggen waarom.

Van mijzelf een anekdote: Ja, als je in software dev gaat en je verwacht van een starter dat hij en je belabberde legacy code vol met misbruikte design patterns leert, en aan je gehele stack wordt blootgesteld (d.w.z: daadwerkelijk debuggen/aanpassen), en je documentatie is belabberd en verspreid op externe harde schijf die je met Windows File Explorer mag doorzoeken (wtf? serieus?) en dan ook nog je gehele bedrijfjargon/domeinkennis moet opdoen, dan is het geen wonder dat een starter lang nodig heeft om productief te worden. Vervolgens spendeert die starter maanden lang aan domeinkennis en is de vraag hoe draagbaar dit is naar een andere werkgever. En gezien loyaliteit minimaal wordt beloond kan je veilig stellen dat je een keer van baan wisselt als salaris belangrijk voor je is. Dag domeinkennis.

En dan vervolgens raar kijken als leidinggevende dat een starter er maanden over doet om productief te worden, maar een stukje zelfreflectie en je bedrijf vriendelijker maken voor starters zit er niet in buiten een verrukte voetbaltafel of dartbord. Mijn meniing: Starters en junioren kunnen veel en worden zwaar onderschat, en veel senioren worden juist overschat zonder dat ze zichzelf hoeven te bewijzen. Respect naar senioren die echt wat kunnen en anderen het vak leren, maar een groot deel zijn ook gewoon ouwe rotten die bij het bedrijf zijn gebleven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Nu online
[...]

Sorry, maar met 3K bruto per maand heb je weinig reden tot klagen.
Met 3K bruto en 25K studieschuld, kun je een hypotheek krijgen van 135K.
Daar koop je geen bezemkast voor.
Nee, daar kan je inderdaad amper iets voor vinden. Dit overschat je gigantisch.
https://www.funda.nl/koop...-catharijnesingel-90-b-d/ :+
(of voor @unezra in Zeist: https://www.funda.nl/koop...52460-rozenstraat-9-a-ii/ )

Daar komt het hele stukje particuliere huur / sociale huur en inkomensval dus op neer.

Betreft die gemiddelde woningwaarde:
Olaf van der Spek schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:28:
Waarom kijk je voor een starter naar de gemiddelde woningprijs?
GreNade schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:24:
Waarom zou een starter in godsnaam een gemiddelde woning moeten kunnen kopen?
Toegegeven, dat is natuurlijk ietwat overdreven.

Desalniettemin word het je echt niet makkelijk gemaakt als je voor zo'n 200-250k een slaapkamer voor 1 of 2 kinderen wilt en mogelijk een kleine tuin. Dat is toch iets waar je op je 28e wel een keer rekening mee wil houden lijkt me, en op je 24e wat minder.

Het is belangrijk om te zien dat woningprijzen naar elkaar toe schuiven. De onderkant van de markt reist de pan uit en stijgt veruit het hardst, villa's stijgen niks of dalen zelfs. De vraagprijzen aan die onderkant van de markt op Funda zijn bieden vanaf-prijzen.

Voor zelfs die 200k heb je in 2-3 jaar tijd nog best wel wat loonstijging nodig. Dat terwijl mijn loonstijging de afgelopen 2 jaar niet de stijging van de woningmarkt kon bijhouden :+
Zo'n woning koop je in de regel met een gezinsinkomen dat het toe laat. Onze woning kán ik op 1 inkomen dragen als het moet, maar dan zit ik wel aan de max. Zou ik in mijn eentje zijn, zou ik by no means een huis van bijna 3 ton kopen. Dan koop ik een huis dat de helft kost.

De reden dat we toch dit huis hebben, is omdat we met zijn 2en zijn. De veiligheidsklep is dat het op 1 inkomen *kan* in geval van nood.
Fijn dat we het daar dan in ieder geval op eens zijn. Zo gek is het helemaal niet als een starter besluit toch dat tweede inkomen erbij te betrekken en misschien wel dicht tegen zijn maximale leenbedrag aan kruipt.

Het inperken van de maximale hoeveelheid wat je mag lenen is wellicht wenselijk op lange termijn, maar vrij schadelijk voor de huidige generatie woningmarktstarters.

[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 30-01-2019 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
Hydra schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 15:42:
[...]

Nou en? Ik ben met HBO informatica gestart met 2250. Dat was in 2002. Dat is omgerekend nu 3104 bruto per maand. Dan vind ik 2800 wel een beetje een minimum (afhankelijk van secundaire voorwaarden natuurlijk, dat was voor mij zonder leaseauto).

Dat je meer verdient dan anderen binnen dat bedrijf zegt vooral veel over dat de beloningstructuur bij 't bedrijf slecht is.
De diploma laat zien dat je een bepaald niveau kan, maar praktijk werkt anders.
Omdat iemand een papiertje hebt gaat niet automatisch zeggen dat de persoon daarom ook meer recht heeft op hogere start salaris. Er zijn genoeg ITers die geen HBO+ hebben maar wel beter in hun werk zijn dan de mensen met het papiertje.

Zoals ik al zei het komt erop neer hoe je overkomt en onderhandelt, zo draait de wereld.
Als de HBOers meer krijgen als starter salaris, weiger dan ff met zijn alle die salarissen inplaats van toch maar ja zeggen ertegen.
Dat hebben die andere mensen vooral aan zichzelf te danken. Denken dat je gewoon 15 jaar op dezelfde plek kunt blijven zitten en dan een goeie salarisgroei hebt, is naief. Zo werkt vrijwel geen enkel bedrijf. Bedrijven geven het bedrag waarvan ze denken dat 't je tevreden houdt, niet het max dat ze willen betalen.
Gelijk heb je ontken ik ook niet. Maar je laatste zin geld ook voor starter salaris voor elke niveau.

Het lastige wat ik vind met de start van deze topic dat ik een gevoel van bevoorrecht krijg met HBOers
Praktijk ervaring telt gewoon meer , mensen die de diploma hebben laten zien dat je een bepaald denk niveau hebt en bij elke niveau zit er een groei in je carriere. Ja je verdient nu wel wat "minder", maar na 5 jaar verdien je wel meer dan de mensen met een lager opleidings niveau.

Het komt allemaal erop neer hoe tevreden ben je met je werkzaamheden en prive leven.
Vind je het zo goed of wil je meer? Wat is je ambitie om het te doen.
Wil je wat bereiken? Wil je meer verdienen? Dan moet je ervoor werken in het bedrijfleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plazza
Ik snap niet waarom het discussie ineens over huurprijzen gaat. Moet een baas vanaf nu individueel de loon van medewerkers bepalen afhankelijk van de situatie op het huizenmarkt?

[ Voor 11% gewijzigd door Plazza op 30-01-2019 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wat is je punt?
Dat er woningen van meer dan 3 ton en minder dan 50m2 verkocht worden?

Er worden ook woningen van 100m2+ voor minder dan 3 ton verkocht in Amsterdam.

Tegelijkertijd zijn er ook woningen van van minder dan 150K met een max oppervlakte van 70m2 en zelfs woningen van 50m2+ voor minder dan 150K. Nog steeds in datzelfde Amsterdam.
Richh schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:53:
[...]
Nee, daar kan je inderdaad amper iets voor vinden. Dit overschat je gigantisch.
https://www.funda.nl/koop...-catharijnesingel-90-b-d/ :+
Catharijnesingel. :)
Dat is binnenstad Utrecht. Nogal wiedes dat daar de prijzen wat hoger liggen. Net zoals in Witte Vrouwen.
12 woningen onder de 150K met een oppervlakte van meer dan 50m2.
Desalniettemin word het je echt niet makkelijk gemaakt als je voor zo'n 200-250k een slaapkamer voor 1 of 2 kinderen wilt en mogelijk een kleine tuin. Dat is toch iets waar je op je 28e wel een keer rekening mee wil houden lijkt me, en op je 24e wat minder.
Op dat moment ben je waarschijnlijk ook met zijn 2en en je zit dan verhoudingsgewijs ongeveer op het bedrag waar ik me persoonlijk prettig bij voel.
Fijn dat we het daar dan in ieder geval op eens zijn. Zo gek is het helemaal niet als een starter besluit toch dat tweede inkomen erbij te betrekken en misschien wel dicht tegen zijn maximale leenbedrag aan kruipt.
Ik vind het logisch dat als je met zijn 2en bent, je het 2e inkomen mee rekent.
Dat is ook niet mijn punt.

Mijn punt is dat ik vind dat je het in je eentje in principe moet kunnen dragen in geval van nood, dus niet de grens op moet zoeken van een dubbel zo hoog gezinsinkomen.

Kortom, om weer terug te keren op de HBO starter van dit topic. Die zal op zijn 25e misschien geen of niet zo'n grote woning kunnen kopen maar rond zijn 30e is een zinvol appartement zeker mogelijk. Ga je samenwonen, heb je opeens meer inkomen te besteden en kun je naar een eengezinswoning toe. Ben je 35, 40 zit je waarschijnlijk op een dusdanig salaris dat je d'r een behoorlijk riante woning voor kunt kopen.

Ik vraag me af hoe veel medelijden we moeten hebben met die HBO starter die begint met €1900 bruto maar op zijn 30e, als het relevant word, een gezinsinkomen van 8K+ haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
unezra schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 17:05:
Ik vraag me af hoe veel medelijden we moeten hebben met die HBO starter die begint met €1900 bruto maar op zijn 30e, als het relevant word, een gezinsinkomen van 8K+ haalt.
Krijgt de gemiddelde HBOer op zijn 30e 4000/maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Olaf van der Spek schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 17:13:
[...]
Krijgt de gemiddelde HBOer op zijn 30e 4000/maand?
Als je TS moet geloven en zijn stijgende lijn is representatief, wel. :)

Even voor het idee, TS begon met 1900 en is gemiddeld met ~€550 per jaar per maand gestegen. Dus zeg dat 'ie 26 was toen 'ie begon met werken. In dat geval zat TS inderdaad op zijn 30e rond de 4K.

Of dat gemiddeld is, ik weet het niet. Zal een beetje van de beroepsgroep en iemands ambities afhangen. (Maar de mensen die langer doorstuderen zullen vaak nóg harder stijgen. Ik heb even gezocht wat een arts assistent verdient. Da's rond de €3300 per maand. Geen idee hoe oud je dan precies bent maar als ik in 5 seconden dit artikel door lees, klinkt het ook voor een arts niet onredelijk om rond dat bedrag uit te komen: https://www.medischcontac...enen-als-je-arts-bent.htm )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gplux
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
Plazza schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:57:
Ik snap niet waarom het discussie ineens over huurprijzen gaat. Moet een baas vanaf nu individueel de loon van medewerkers bepalen afhankelijk van de situatie op het huizenmarkt?
Eh ja? Het loon van medewerkers wordt toch ook bepaald afhankelijk van de situatie op de arbeidsmarkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
De situatie op de arbeidsmarkt lijkt me dan een stukje relevanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Gplux schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 17:41:
[...]
Eh ja? Het loon van medewerkers wordt toch ook bepaald afhankelijk van de situatie op de arbeidsmarkt?
Nee.

Want het is jouw keuze om op een bepaalde plek te willen wonen en een bepaalde woonstandaard er op na te willen houden. Lijkt me eerder redelijk en logisch dat de huizenprijzen beïnvloed worden door de salarissen, dan de salarissen beïnvloed worden door de huizenprijzen.

Als we morgen met zijn allen 50% meer gaan verdienen, zijn overmorgen de huizenprijzen met 50% gestegen. Andersom waarschijnlijk ook. Als we morgen met zijn allen 50% minder gaan verdienen, zijn in no-time de huizenprijzen fors lager dan ze nu zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Erazher schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:56:
De diploma laat zien dat je een bepaald niveau kan, maar praktijk werkt anders.
Omdat iemand een papiertje hebt gaat niet automatisch zeggen dat de persoon daarom ook meer recht heeft op hogere start salaris. Er zijn genoeg ITers die geen HBO+ hebben maar wel beter in hun werk zijn dan de mensen met het papiertje.
Nou en? Er zijn nog veel meer mensen te vinden met papiertje die beter zijn dan mensen zonder papiertje. Als die mensen 'zonder papiertje' echt zo goed zijn dan is het in Nederland geen enkel probleem alsnog dat papiertje te pakken te krijgen.

Mensen die zichzelf zonder papiertje heus net zo goed vinden als mensen met papiertje is vrijwel altijd een gevalletje Dunning-Kruger. Ik heb zelf slechts een bachelor en ga ook niet dom beweren dat ik heus net zo slim ben als de gemiddelde promovendus.

P.s. als je dit soort beweringen gaat maken helpt het ook als je verhaal niet stijf staat van de taalfouten.
Ja want marktwerking bestaat niet :') Gemiddeld liggen de salarissen in Amsterdam hoger dan in Lutjebroek omdat de CoL daar hoger is.

[ Voor 14% gewijzigd door Hydra op 30-01-2019 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:59
Hydra schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 12:26:
[...]

Daar gaan echt de meeste werkgevers niet aan meewerken. Dus "gewoon weigeren" is makkelijk gesteld.
Dan accepteer je de baan toch niet? Beetje ballen tonen in de procedure, we hebben het over wel of niet vooruit komen en tekort gedaan worden. Lekker begin als je al start met bedrijfsrisico’s overnemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-05 08:02
unezra schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 17:18:
[...]

Even voor het idee, TS begon met 1900 en is gemiddeld met ~€550 per jaar per maand gestegen. Dus zeg dat 'ie 26 was toen 'ie begon met werken. In dat geval zat TS inderdaad op zijn 30e rond de 4K.

Of dat gemiddeld is, ik weet het niet. Zal een beetje van de beroepsgroep en iemands ambities afhangen. (Maar de mensen die langer doorstuderen zullen vaak nóg harder stijgen. Ik heb even gezocht wat een arts assistent verdient. Da's rond de €3300 per maand. Geen idee hoe oud je dan precies bent maar als ik in 5 seconden dit artikel door lees, klinkt het ook voor een arts niet onredelijk om rond dat bedrag uit te komen: https://www.medischcontac...enen-als-je-arts-bent.htm )
Volgens mij is het nu al ettelijke keren vermeld dat dat niet representatief is, ook door TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Hydra schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 18:42:
[...]

Nou en? Er zijn nog veel meer mensen te vinden met papiertje die beter zijn dan mensen zonder papiertje. Als die mensen 'zonder papiertje' echt zo goed zijn dan is het in Nederland geen enkel probleem alsnog dat papiertje te pakken te krijgen.

Mensen die zichzelf zonder papiertje heus net zo goed vinden als mensen met papiertje is vrijwel altijd een gevalletje Dunning-Kruger. Ik heb zelf slechts een bachelor en ga ook niet dom beweren dat ik heus net zo slim ben als de gemiddelde promovendus.

P.s. als je dit soort beweringen gaat maken helpt het ook als je verhaal niet stijf staat van de taalfouten.

[...]

Ja want marktwerking bestaat niet :') Gemiddeld liggen de salarissen in Amsterdam hoger dan in Lutjebroek omdat de CoL daar hoger is.
Iets hoger, wellicht. Maar dat maakt echt niet het verschil tussen het kunnen kopen van een huis van 300k of een huis van 150k

T is een keus om in een dure stad te wonen, geen noodzaal6

Share and Enjoy!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:27

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
unezra schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 17:18:
[...]

Je verdient zelf 3500 euro voor 38 uur en dat met 20 jaar werkervaring.
Geen idee hoeveel werk je "buiten werk" voor je werk besteed. (opleidingen, cursussus
Misschien ben jij zelf een veel beter voorbeeld voor mijn start post.
En zijn al die andere reacties pure jaloersie of wil je niet dat de gemiddelde collega's meer dan jou verdient.
Waarom ben jij tevreden met 3700 euro als senior systeem beheerder met 20 jaar ervaring?
Waarschijnlijk omdat je een goedkope hypotheek hebt, een vrouw die meewerkt met ook een goed salaris en je huis al helemaal is ingericht.
Ik neem even aan dat je een studie hebt gedaan om zover te komen.
Mooi betaald door de overheid en nog lekker ruim ook. (die tijden zijn verdwenen).
Mooi huis, auto van 14 jaar onder je kont. en je houd wat geld over.
Goed voor elkaar. Probeer het huidige leven nog eens op te bouwen met het salaris dat je nu krijgt, Ik zal je een studie schuld erbij geven van 24.000 euro, (weest gerust dat is maar het gemiddelde). En probeer nu eens je huis te kopen tegen de huidige marktwaarde. zonder spaarpot. en vergelijk dat met je situatie 20 jaar geleden.
Tegelijk zie je dat ongeschoold werk met CAO's beter verdienen de eerste 7 jaar.
Na 1 jaar ben je echt geen starter meer binnen de ICT maar draai je gewoon winstgevend mee met de organisatie.

Voor de laatste keer, ik ben niet representatief voor mijn leeftijdsgenoten, maar dat moet je zelf ook wel doorhebben als je zelf nog op 3700 euro per maand zit na 20 jaar.
En het gaat niet over mij of over jou, het gaat over het algemene beeld.
zover ik om mij heen zie, is het salaris van een 30 jarige ergens tussen de 2800 en 3800.

Je bent zelf 41? Je kan toch ook naar jezelf kijken hoe je afgelopen 20 jaar bent gegroeid, ben je met meer of minder dan 1650 euro begonnen?
je bent zelf met 1800 + lease auto begonnen aldus je eigen reactie, en dat al 20 jaar geleden ;).

Misschien is dit ook nog een intressante link voor je: https://www.gemiddeld-inkomen.nl/modaal-inkomen-huishouden/

Aan alle anderen in dit topic, Bedankt voor de reacties, het heeft mijn beeld een klein beetje veranderd. Helaas laten de reacties wel zien dat we in Nederland wonen waar we niet over ons salaris mogen praten en daar vraagtekens bij mogen plaatsen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Smuggler schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:09:
[...]

Geen idee hoeveel werk je "buiten werk" voor je werk besteed. (opleidingen, cursussus
En zijn al die andere reacties pure jaloersie of wil je niet dat de gemiddelde collega's meer dan jou verdient.
Waarom ben jij tevreden met 3700 euro als senior systeem beheerder met 20 jaar ervaring?
Waarschijnlijk omdat je een goedkope hypotheek hebt, een vrouw die meewerkt met ook een goed salaris en je huis al helemaal is ingericht.
Mooi betaald door de overheid en nog lekker ruim ook. (die tijden zijn verdwenen).
Goed voor elkaar. Probeer het huidige leven nog eens op te bouwen met het salaris dat je nu krijgt, Ik zal je een studie schuld erbij geven van 24.000 euro, (weest gerust dat is maar het gemiddelde). En probeer nu eens je huis te kopen tegen de huidige marktwaarde. zonder spaarpot. en vergelijk dat met je situatie 20 jaar geleden.
Tegelijk zie je dat ongeschoold werk met CAO's beter verdienen de eerste 7 jaar.
Na 1 jaar ben je echt geen starter meer binnen de ICT maar draai je gewoon winstgevend mee met de organisatie.

Voor de laatste keer, ik ben niet representatief voor mijn leeftijdsgenoten, maar dat moet je zelf ook wel doorhebben als je zelf nog op 3700 euro per maand zit na 20 jaar.
zover ik om mij heen zie, is het salaris van een 30 jarige ergens tussen de 2800 en 3800.

Je bent zelf 41? Je kan toch ook naar jezelf kijken hoe je afgelopen 20 jaar bent gegroeid, ben je met meer of minder dan 1650 euro begonnen?
Misschien is dit ook nog een intressante link voor je: https://www.gemiddeld-inkomen.nl/modaal-inkomen-huishouden/

Aan alle anderen in dit topic, Bedankt voor de reacties, het heeft mijn beeld een klein beetje veranderd. Helaas laten de reacties wel zien dat we in Nederland wonen waar we niet over ons salaris mogen praten en daar vraagtekens bij mogen plaatsen.
Bijzondere aannames zeg.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:27

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
ik was benieuwd naar de persoon die mij al 14 pagina's loopt af te zeiken.
Aannames over mij heeft, en het topic steeds naar mij draait ipv de discussie waar ik om gevraagd heb.
dus dan ga ik op onderzoek uit.

[ Voor 36% gewijzigd door Smuggler op 30-01-2019 21:20 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +7 Henk 'm!

[...]
Hoewel het me persoonlijk verbaast hoe bizar weinig er te vinden is over "marktconform" inkomen en dergelijke, met name voor ICT'ers (en starters), moet ik wel dit zeggen: Het startersinkomen is voor mij niet eens het ergste probleem. Mijn probleem zit hem vooral in het gezanik van bedrijven over tekorten en wat dan ook, terwijl meer dan genoeg van die bedrijven loyaliteit niet belonen, weinig willen investeren (kennis opdoen is maar een enkel aspect, denk ook aan experimenteren en lange termijn werkinvestering), je hoofd vol stampen met domeinkennis en dan als kers op de taart ook nog een loon dat soms compleet niet met de inflatie is meegegaan, en vaak maar een beetje.

Ondertussen wel ik-weet-niet-hoeveel niet-ICT-afgestudeerden (zowel STEM als non-STEM) in je bootcamps proppen via Young Capital of weet ik 't die vaak het werk ook kunnen doen omdat je de ICT-starters geen verantwoordelijkheid of gunstig salaris gunt, of omdat je werk gewoon ronduit saai is omdat je de problemen van ouwe kerels die al lang niet meer programmeren mag oplossen. Dan is dat karige startsalaris t.o.v. economen, managers of ICT'ers in andere landen nog de kers op de taart.

Het zou gewoon leuk zijn als de realiteit voor starters in de ICT iets transparanter zou zijn i.p.v. dat "kijk eens hoe goed het gaat, je gaat groeien hoor, niet zeuren iedereen wil een ICT'er." /RantOver

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Weet je zeker dat hij degene is die jaloers is? Want jij komt meer als degene over die hier jaloers is (en een beetje geobsedeerd).

Overigens zal ik vertellen hoeveel tijd ik buiten mijn werk besteed aan opleidingen en cursussen? Nul. Dat doe ik op mijn werk. Een cursus hoe ik een software tool moet gebruiken die gemaakt is door een bedrijf wat de mensheid haat (dat is iig de enige verklaring voor de staat van hun UIs) volg ik niet voor mijn eigen plezier hoor, dat doe ik voor mijn werkgever, dus in de tijd van de werkgever.
Euhm, kan je ook maar één post linken waaruit zou blijken dat we niet over salarissen mogen praten? Dat er algemeen in Nederland een taboe op zit is niet te ontkennen, maar hier ben je jezelf echt in een slachtofferrol aan het plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
overhyped schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 19:05:
Dan accepteer je de baan toch niet?
Punt is dat er dan enorm weinig banen over blijven. Als je niet aan een leaseauto met afkoopregeling vast wil zitten dan rij je gewoon prive. Het is de normaalste zaak van de wereld om het leasebudget dan bruto bij je loon te krijgen.

Wat jij zegt klinkt heel stoer maar is niet hoe het in het echt werkt. Dan hou je waarschijnlijk minder dan 10% van de potentiele werkgevers over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:26

Barrycade

Through the...

[...]

je bent zelf met 1800 + lease auto begonnen aldus je eigen reactie, en dat al 20 jaar geleden ;).

Als je je geraakt voelt is het wellicht passender om je grieven per DM aan je "afzeiker" te richten? Ipv je hele zoektocht over deze persoon op Tweakers hier samen te vatten?

Ook je slot alinea is een beetje zuur niet?

Blijkbaar ben jij niet de norm volgens het gemiddelde reageerder hier in dit topic, so what zou ik zeggen in jouw geval, voel je bevoorrecht met je ruim bovengemiddeld inkomen.

Het voelt alleen een beetje vreemd je TO en het vervolg. Alsof je een verkapte zie mij eens het goed doen verpakt als; "Ik wens dat iedereen mijn royale salaris moet kunnen verdienen". Voelt gewoon als een VVDer opeens roept de bijstandsuitkering moet minimaal het minimum loon zijn.

Tja life sucks en de huidige generatie zal er mee moeten leven dat het in de verzorgingsstaat door de aardbevingen in Groningen en de klimaatverandering waarschijnlijk langzaam kouder wordt.

En toch hebben we het hier niet zo slecht, alleen reken jij blijkbaar alleen vanuit je eigen portemonnee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
Hydra schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 23:08:
[...]

Punt is dat er dan enorm weinig banen over blijven. Als je niet aan een leaseauto met afkoopregeling vast wil zitten dan rij je gewoon prive. Het is de normaalste zaak van de wereld om het leasebudget dan bruto bij je loon te krijgen.

Wat jij zegt klinkt heel stoer maar is niet hoe het in het echt werkt. Dan hou je waarschijnlijk minder dan 10% van de potentiele werkgevers over.
Mogelijk hebben we een andere onderhandelings positie in de markt: Maar ik accepteer geen bedrijfsrisico's van m'n werkgever. Als ik dat wil ga ik ZZP. Zelfde als studie regelingen voor opleidingen die bij je werk horen.

Wil ik een luxere auto dan standaard, of vraag ik aan m'n werkgever te investeren in een opleiding die verder gaat dan m'n normale werk: Tuurlijk, logisch dat daar een consequentie aan hangt, maar niet voor "running the business" Maargoed, we gaan off-topic. Dit past meer in: "assertiviteit tijdens onderhandelingen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

[...]
23 jaar werkervaring en ik zit op dit moment net iets onder de €4000 voor 38 uur. Dus geen €3500 en geen €3700, maar iets daarboven en iets onder de €4000. Bruto uiteraard.

Ben ik daar tevreden mee? Ach, ik zou het niet erg vinden als het net iets boven de €4000 zou zijn. €4250 lijkt me een prettig loon maar aan de andere kant vind ik ook dat ik weinig reden tot klagen heb.
Ik heb een hypotheek die past bij ons gezamenlijk inkomen. Hadden we minder verdiend, hadden we een goedkoper huis gekocht of waren we blijven huren. Was ik alleenstaand geweest ook. Ik ben niet tevreden met dat loon omdat ik in een rijtjeshuiswoon en niet in een villa, ik woon in dat rijtjeshuis en niet in die villa omdat ik me er niet prettig bij voel boven mijn stand te leven en graag nog wat geld over hou aan het eind van de maand in plaats van wat maand aan het eind van mijn geld.
Aannames, die niet kloppen en nergens op zijn gebaseerd.
Wil je deze rekensom echt?

Ik weet redelijk precies wat ons huis op dit moment waard is (want verbouwing geweest en daarmee taxatie), hoe hoog de hypotheek is en wat we netto per maand te besteden hebben.

Zelfs een fictieve schuld van 24K zou ik kunnen invoeren in een leencalculator om te zien of we nog steeds dit huis zouden kunnen kopen. Ik vermoed van wel. Het zal dan iets minder comfortabel zijn, maar ik gok dat we nog steeds grofweg minder dan 1/3e aan bruto hypotheek zullen betalen én dit huis kunnen kopen tegen de huidige marktwaarde.

Nee. :)

Ik ben niet begonnen met €1800 en een leaseauto. Moet zeggen dat ik werkelijk geen idee meer heb wat ik in ~1995 begon met werken maar veel was het niet en een leaseauto kreeg ik pas jaren later. (Om daarna jaren zonder leaseauto te zijn en later weer een werkgever te vinden waar ik er wel een kreeg. Waarbij ik de keuze maakte om in een Polo te rijden en niet in een Golf zoals mijn collega's. Puur vanwege de bijtelling en het feit dat ik het onzin vond een Golf te rijden. Het enige "vervelende" was dat een paar collega's dachten dat ik junior consultant was ipv consultant.)
Die tabel gaat over 2015 en is weinig representatief.
Deze is interessanter:

Wikipedia: Modaal inkomen
Volgens mij is dat niet het probleem. Er word hier zelfs vrij openlijk over salaris gepraat.
Ik denk alleen dat een groot deel van de mensen niet snappen waar je topicstart vandaan komt.

Je zwengelt een discussie aan die zegt dat HBOers het zo slecht hebben omdat ze een instapsalaris hebben dat gelijk ligt aan dat van een MBOer, maar wel een paar jaar later beginnen. Je gaat volkomen voorbij aan het feit dat de gemiddelde HBOer een veel stijlere salariscurve heeft dan een MBOer én een hoger plafond. Net als die kassamedewerker die op zijn 18e begint met hetzelfde loon als een HBOer, maar wel na 3 of 4 jaar klaar is qua groei.

Je vergeet ook dat jouw €1800 inclusief leaseauto is, een loon dat vergelijkbaar is met €2300 of zelfs €2400 zonder leaseauto.
Smuggler schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:18:
Aannames over mij heeft, en het topic steeds naar mij draait ipv de discussie waar ik om gevraagd heb.
Ik wil best met je in discussie hierover maar een aanval vol aannames (die ook nog eens niet kloppen, tot zover je onderzoek) lijkt me onnodig.

Ik vind het vooral bijzonder dat je pas later terloops meld dat je geen starter bent en na 7 jaar een behoorlijk riant salaris verdient. Voor de TS lijkt me dat buitengewoon relevant en niet iets om pas na een aantal reacties terloops te melden.

[ Voor 4% gewijzigd door unezra op 31-01-2019 07:47 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-05 02:22
Smuggler schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:18:
unezra schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 07:42:
[...]

[...]

Ik wil best met je in discussie hierover maar een aanval vol aannames (die ook nog eens niet kloppen, tot zover je onderzoek) lijkt me onnodig.

Ik vind het vooral bijzonder dat je pas later terloops meld dat je geen starter bent en na 7 jaar een behoorlijk riant salaris verdient. Voor de TS lijkt me dat buitengewoon relevant en niet iets om pas na een aantal reacties terloops te melden.
Ik ben het wel met TS eens dat de discussie te veel over de persoonlijke situatie van hem/haar gaat.

Als ik een discussie zou starten met de stelling dat de HRA versneld afgebouwd moet worden, doet het er voor de inhoudelijke discussie niet toe of ik zelf wel of geen koophuis heb. Argumenten die gebruikt worden kunnen dan in beide gevallen nog steeds héél valide zijn.

De vraag die TS stelt is een terechte vraag, waar we zonder de persoonlijke situatie van de vraagsteller over kunnen discussieren. Sterker nog, het argument dat nu vaak gebruik wordt tégen de stelling van TS (ik chargeer even "TS heeft niks te klagen, want ruim salaris") is eerder een drogreden dan een valide argumentatie.

Tegelijkertijd, de aannames die TS doet rondom enkele mensen die het niet met hem eens zijn, voegen inhoudelijk natuurlijk ook helemaal niks toe aan de oorspronkelijke discussie.

[ Voor 5% gewijzigd door Ardbeg10 op 31-01-2019 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 21:50
overhyped schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 03:19:
[...]

Mogelijk hebben we een andere onderhandelings positie in de markt: Maar ik accepteer geen bedrijfsrisico's van m'n werkgever. Als ik dat wil ga ik ZZP. Zelfde als studie regelingen voor opleidingen die bij je werk horen.

Wil ik een luxere auto dan standaard, of vraag ik aan m'n werkgever te investeren in een opleiding die verder gaat dan m'n normale werk: Tuurlijk, logisch dat daar een consequentie aan hangt, maar niet voor "running the business" Maargoed, we gaan off-topic. Dit past meer in: "assertiviteit tijdens onderhandelingen"
Dan ben ik op mijn beurt even heel benieuwd hoe jij om gaat met dingen als een relatie of concurrentiebeding. Daar heb ik nou een paar keer mee te maken gehad en op laten klappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-05 11:44
[...]

*01-2016 afgestudeerd HBO, leeftijd 23, start salaris €2200 bruto, huur a €780(vrije huursector)*
precies even veel per uur als ik in de supermarkt verdiende toen in dat jaar daar stopte.
mooi aanhakend op deze waardeloze discussie.
*01-2018, leeftijd 25, €2780 bruto, koophuis (tussenwoning)*

- Ik heb een studie gedaan om zover te komen
- Ik heb me woning(en) in de regio van werk gekozen
- Ik heb bewust geen leaseauto gekozen
- Ik heb geen studieschuld meer
- Ik heb me huisje gekocht tegen marktwaarde van vorig jaar (ivm kosten kopen kan je sws nooit een woning kopen zonder eigen geld..)

Volgens mij voldoe ik aan jou moeilijk/onmogelijke punten.
Wat was nou eigenlijk het probleem?
*ohja, mijn woning staat natuurlijk niet in het centrum van amsterdam, maar wel in een stad in het groenehart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ardbeg10 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 08:12:
[...]
Ik ben het wel met TS eens dat de discussie te veel over de persoonlijke situatie van hem/haar gaat.

Als ik een discussie zou starten met de stelling dat de HRA versneld afgebouwd moet worden, doet het er voor de inhoudelijke discussie niet toe of ik zelf wel of geen koophuis heb. Argumenten die gebruikt worden kunnen dan in beide gevallen nog steeds héél valide zijn.

De vraag die TS stelt is een terechte vraag, waar we zonder de persoonlijke situatie van de vraagsteller over kunnen discussieren. Sterker nog, het argument dat nu vaak gebruik wordt tégen de stelling van TS (ik chargeer even "TS heeft niks te klagen, want ruim salaris") is eerder een drogreden dan een valide argumentatie.
Punt is denk ik vooral dat TS' strekking is dat HBOers en WOers het slecht hebben, want startsalaris gelijk aan een MBOer maar wel een paar jaar later fulltime aan het werk kunnen. Het tegenargument is simpel: De salarisstijging van de gemiddelde HBOer zal veel stijler zijn dan die van de gemiddelde MBOer, dus tegen de tijd dat ze beiden 35 zijn, verdient de gemiddelde HBOer (ruim) meer dan de gemiddelde MBOer.

Lang verhaal kort: De MBOer kan misschien eerder een huis kopen, de HBOer koopt een paar jaar later een veel groter en luxer huis op een betere plek en heeft een financieel rianter leven.

Wat TS' situatie er mee te maken heeft, is dat hij met zijn stijging juist deze stelling beaamt. :)
Tegelijkertijd, de aannames die TS doet rondom enkele mensen die het niet met hem eens zijn, voegen inhoudelijk natuurlijk ook helemaal niks toe aan de oorspronkelijke discussie.
Dat helpt zeker niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 31-05 23:25

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik heb nu geen tijd om het topic door te lezen, maar hakken op elkaar houdt nu op. Ik adviseer mensen om hun eigen posts even door te lezen en wellicht te editten voordat ik dat moet gaan doen. Als je de noodzaak voelt een sneer naar een ander te posten, kun je beter een TR indienen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-05 02:22
unezra schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 08:43:
[...]

Punt is denk ik vooral dat TS' strekking is dat HBOers en WOers het slecht hebben, want startsalaris gelijk aan een MBOer maar wel een paar jaar later fulltime aan het werk kunnen. Het tegenargument is simpel: De salarisstijging van de gemiddelde HBOer zal veel stijler zijn dan die van de gemiddelde MBOer, dus tegen de tijd dat ze beiden 35 zijn, verdient de gemiddelde HBOer (ruim) meer dan de gemiddelde MBOer.

Lang verhaal kort: De MBOer kan misschien eerder een huis kopen, de HBOer koopt een paar jaar later een veel groter en luxer huis op een betere plek en heeft een financieel rianter leven.
Dat laatste klopt helemaal natuurlijk. Tegenargument is dan dat je door te studeren niet alleen een studieschuld opbouwt, maar ook jaren inkomsten mist. Sterker nog: jaren op een koud kamertje van 10m2 zitten terwijl je vrienden vaak al in dikke auto's en grote huizen wonen is niet altijd even leuk. Om dan 10 jaar later gemiddeld drie honderd euro per maand bruto meer te verdienen dan je maten die meteen zijn gaan werken voelt niet aan alsof het echt de moeite is. En dat is volgens mij de vraag van TS: doen we onszelf op deze manier, in het algemeen, tekort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Pizza_Boom schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 08:21:
Dan ben ik op mijn beurt even heel benieuwd hoe jij om gaat met dingen als een relatie of concurrentiebeding. Daar heb ik nou een paar keer mee te maken gehad en op laten klappen.
Een relatiebeding is als je in de detachering zit uberhaupt niet rechtsgeldig dus dat is gewoon een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:45

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Ardbeg10 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 08:56:
Dat laatste klopt helemaal natuurlijk. Tegenargument is dan dat je door te studeren niet alleen een studieschuld opbouwt, maar ook jaren inkomsten mist. Sterker nog: jaren op een koud kamertje van 10m2 zitten terwijl je vrienden vaak al in dikke auto's en grote huizen wonen is niet altijd even leuk.
Studeren is een langetermijninvestering, die krijg je pas na op z'n vroegst 10 jaar terug. Gelukkig moet je maar 50 jaar werken ongeveer, dus ja, dat levert genoeg op...
Om dan 10 jaar later gemiddeld drie honderd euro per maand bruto meer te verdienen dan je maten die meteen zijn gaan werken voelt niet aan alsof het echt de moeite is.
300 / maand is inderdaad niet relevant, maar zoals al vaker aangegeven, dat is ongeveer het begin-verschil. Later loopt dat op tot > 2000 / maand (bruto of netto, over het nivelleren kunnen we nog 5 topics vullen), en dan is het wel relevant.

Oh en ja natuurlijk kun je zonder opleiding en met hard werken ook 5000/maand krijgen. De kans is alleen veel kleiner. Gewoonlijk blijf je hangen op de helft ervan.

TL;DR: De eerste 10 jaar loop je ver achter, de volgende 40 jaar loop je steeds verder uit. Lange termijn dus.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02-2023
Ardbeg10 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 08:56:
[...]

Dat laatste klopt helemaal natuurlijk. Tegenargument is dan dat je door te studeren niet alleen een studieschuld opbouwt, maar ook jaren inkomsten mist. Sterker nog: jaren op een koud kamertje van 10m2 zitten terwijl je vrienden vaak al in dikke auto's en grote huizen wonen is niet altijd even leuk. Om dan 10 jaar later gemiddeld drie honderd euro per maand bruto meer te verdienen dan je maten die meteen zijn gaan werken voelt niet aan alsof het echt de moeite is. En dat is volgens mij de vraag van TS: doen we onszelf op deze manier, in het algemeen, tekort?
Tja, dat is dan ook een persoonlijke voorkeur. Ik had een aantal vrienden die idd op hun 19e begonnen zijn als controller bij een accountant of zoiets, en ik zat tot m'n 24e op een zolderkamer in hartje Utrecht. Toch heb ik de tijd van m'n leven gehad, mezelf leren kennen, het kunnen rooien met die paar honderd euro per maand, studies gevolgd en zodoende in m'n toekomst geïnvesteerd... Moet ik nog even doorgaan? :)

Bovendien is het brutoloon van je 19e tot je 24e met een mbo-papiertje vaak niet echt toereikend voor een dikke auto en groot huis. Maar then again, dit hele topic zit vol met chargeringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erazher
Hydra schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 18:42:
[...]Nou en? Er zijn nog veel meer mensen te vinden met papiertje die beter zijn dan mensen zonder papiertje.
Mijn gedachten is omdat je een hbo-studie behaald hebt, je niet automatisch het recht geeft op een hoger salaris dan mensen die het niet hebben op dezelfde functie. Daarbij kijk ik naar werk prestatie, ja ene keer doet een Hbo’er het beter andere keer iemand met een lagere opleiding.

Topic starter heeft geen specificatie gegeven voor wat voor werk er wordt gesolliciteerd, wat de leeftijd is van de persoon, hoe lang de persoon over de studie heeft gedaan. Deze zijn allemaal belangrijk in een beoordeling of de persoon in kwestie dat salaris "waard" is.
Als die mensen 'zonder papiertje' echt zo goed zijn dan is het in Nederland geen enkel probleem alsnog dat papiertje te pakken te krijgen.
Ik suggereer ook niet dat het zo makkelijk is om te halen, maar de waarde die erop wordt gelegd vind ik overschat. Eerst jezelf bewijzen in het bedrijfsleven, die wereld is anders dan de schoolbanken.
Er zijn mensen die het zouden kunnen halen maar de behoefte er niet aan hebben.
Het zijn keuzes die mensen maken en daar zitten bepaalde gevolgen aan.
Ja leuk? Ik verwees naar werk prestatie niet hoe mensen zich voelen of gedragen.
Haha, vanwege taalfouten is wat ik schrijf of zeg minder waard of niet waar. Oke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
FreezeXJ schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 09:16:
[...]

Studeren is een langetermijninvestering, die krijg je pas na op z'n vroegst 10 jaar terug. Gelukkig moet je maar 50 jaar werken ongeveer, dus ja, dat levert genoeg op...
Mwah. Studeren is vooral een soort ingang om überhaupt je eerste baan te bemachtigen. Iemand met 10 jaar werkervaring kan ook zonder diploma goed aan werk komen. Als je een autodidact bent heb je dus 4 jaar meer werkervaring dan iemand die een opleiding heeft genoten. Tegelijkertijd heb je 4 jaar lang inkomsten gehad en geen studiekosten.

Ik zit nu 18 jaar in mijn vak en niemand vraagt ooit naar mijn opleiding. Het hebben van een opleiding als softwareontwikkelaar vind ik dan ook enorm twijfelachtig. Je kan ook alles gratis online leren.
[...]

Oh en ja natuurlijk kun je zonder opleiding en met hard werken ook 5000/maand krijgen. De kans is alleen veel kleiner. Gewoonlijk blijf je hangen op de helft ervan.
Ik heb geen opleiding en zat na 10 jaar op €4500. Dat had echt niks met mijn opleiding, harde werken, of werkgerelateerde skills te maken. Het had alles te maken met heel simpel bluffen.
TL;DR: De eerste 10 jaar loop je ver achter, de volgende 40 jaar loop je steeds verder uit. Lange termijn dus.
Dat ligt aan je vakgebied. Ik zie nergens, echt nooit, ook maar enige vraag naar opleidingen of diploma's. Hooguit een verklaring van goed gedrag of de vraag: "Heb je een rijbewijs?" :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• frituurvetpet
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-04 10:44
Blue-eagle schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:19:

[...]

Ik heb geen opleiding en zat na 10 jaar op €4500. Dat had echt niks met mijn opleiding, harde werken, of werkgerelateerde skills te maken. Het had alles te maken met heel simpel bluffen.
Dit topic blijft maar om individuele gevallen gaan, terwijl je macrocijfers wil voor een goed vergelijk: Wat verdient de gemiddelde Nederlander met (of zonder) opleiding X. Ik heb wel een master + extra opleiding en zit na <7 jaar op dat bedrag maar dan netto. Mijn voorbeeld geeft echter nog niet uitsluitsel over de ene kant van de stelling net zoals jouw voorbeeld dat niet doet voor de andere.

Oh wacht, wat grappig, ik krijg net in mn oortje door dat we die cijfers gewoon hebben: https://www.cbs.nl/nl-nl/...he-en-opleiding-2007-2015. Best een aanzienlijk verschil. Laagopgeleid gemiddeld bijna 20k, middelbaar opgeleid dicht bij de 30k en hoog opgeleid net onder de 50k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
En bij de IT kan je met geluk, lef en talent een eind komen zonder opleiding, maar hoeveel auto didactische chirurgen ken jij? En dat is misschien een extreem voorbeeld, maar in zat vakgebieden kom je er nooit tussen zonder de juiste opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frituurvetpet
Sissors schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 13:10:
En bij de IT kan je met geluk, lef en talent een eind komen zonder opleiding, maar hoeveel auto didactische chirurgen ken jij? En dat is misschien een extreem voorbeeld, maar in zat vakgebieden kom je er nooit tussen zonder de juiste opleiding.
En dit ook nog idd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 21:50
Ook al eens aan het handje gehad met een buitenlands contact. Wij schreven dat iets zou voldoen op x en y, werd allerlei onderbouwing gevraagd. Degene die het berekend had laten mailen, maar dit keer met zijn titel laten ondertekenen. Was alles koek en ei. 8)7 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frituurvetpet
Pizza_Boom schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 13:44:
[...]
Ook al eens aan het handje gehad met een buitenlands contact. Wij schreven dat iets zou voldoen op x en y, werd allerlei onderbouwing gevraagd. Degene die het berekend had laten mailen, maar dit keer met zijn titel laten ondertekenen. Was alles koek en ei. 8)7 :X
Zelf extra (internationaal erkende) opleiding gedaan naast mijn werk, sinds ik die heb gehaald en op linkedin heb gezet, staat de telefoon roodgloeiend met headhunters.

Doe mij dat papiertje dus maar ;-) Te meer omdat m studententijd top was, had ik voor geen goud willen missen. Dan maar paar jaar later beginnen met geld verdienen + studieschuld. Zou het precies weer zo doen.

[ Voor 15% gewijzigd door frituurvetpet op 31-01-2019 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

frituurvetpet schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:43:
[...]

Dit topic blijft maar om individuele gevallen gaan, terwijl je macrocijfers wil voor een goed vergelijk: Wat verdient de gemiddelde Nederlander met (of zonder) opleiding X. Ik heb wel een master + extra opleiding en zit na <7 jaar op dat bedrag maar dan netto. Mijn voorbeeld geeft echter nog niet uitsluitsel over de ene kant van de stelling net zoals jouw voorbeeld dat niet doet voor de andere.

Oh wacht, wat grappig, ik krijg net in mn oortje door dat we die cijfers gewoon hebben: https://www.cbs.nl/nl-nl/...he-en-opleiding-2007-2015. Best een aanzienlijk verschil. Laagopgeleid gemiddeld bijna 20k, middelbaar opgeleid dicht bij de 30k en hoog opgeleid net onder de 50k.
Ik zit even door die tabel 13 heen te bladeren, maar in mijn beleving ontkracht die volledig het punt van TS. Ik zie daar nl ook dat de hoogopgeleide 20 t/m 24 jaar in de ICT, gemiddeld 25.900 per jaar verdient, zo'n 1750 bruto per maand. (Tegenover de middelbaar opgeleide die op dat moment 15.700 per jaar, zo'n 1100 per maand verdient.)

Wat me wel verbaasd is dat lager en middelbaar griezelig dicht bij elkaar liggen en hoger opeens een forse afstand heeft, vanaf het begin al. Al word dat verschil later (65/69 jaar) wel groter.

Maar toch, een laagopgeleide ICTer zit tegen zijn pensioen dus gemiddeld op 2250 bruto, de hoogopgeleide op 3900.

Wel grappig, de hoogopgeleide ICTer van 45/49 verdient gemiddeld genomen het meest: €5700 per maand. Lijkt me an-sich ook wel te verklaren. De bijna-pensionada's in de ICT, zijn voor een groot deel geen ICTers van oorsprong. De groep 45/49 juist wel. Dus niet heel raar dat die veel meer verdienen dan hun oudere vakgenoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frituurvetpet
unezra schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 15:15:
[...]

Ik zit even door die tabel 13 heen te bladeren, maar in mijn beleving ontkracht die volledig het punt van TS. Ik zie daar nl ook dat de hoogopgeleide 20 t/m 24 jaar in de ICT, gemiddeld 25.900 per jaar verdient, zo'n 1750 bruto per maand. (Tegenover de middelbaar opgeleide die op dat moment 15.700 per jaar, zo'n 1100 per maand verdient.)

Wat me wel verbaasd is dat lager en middelbaar griezelig dicht bij elkaar liggen en hoger opeens een forse afstand heeft, vanaf het begin al. Al word dat verschil later (65/69 jaar) wel groter.

Maar toch, een laagopgeleide ICTer zit tegen zijn pensioen dus gemiddeld op 2250 bruto, de hoogopgeleide op 3900.

Wel grappig, de hoogopgeleide ICTer van 45/49 verdient gemiddeld genomen het meest: €5700 per maand. Lijkt me an-sich ook wel te verklaren. De bijna-pensionada's in de ICT, zijn voor een groot deel geen ICTers van oorsprong. De groep 45/49 juist wel. Dus niet heel raar dat die veel meer verdienen dan hun oudere vakgenoten.
Ja lijkt mij ook dat dit de waarde van leren voor de mediane Nederlander onderstreept.

Wat betreft je punt dat grote verschil pas komt bij hogeropgeleid: kan een definitiekwestie zijn. Geen idee waar CBS precies de paaltjes neerzet voor middelbaar en hoger opgeleid namelijk... Ms is die stap in groepen ook groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Pizza_Boom schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 13:44:
[...]
Dat is een van de redenen waarom ik op een gegeven moment er op stond mijn functietitel te veranderen van "Systeembeheerder" naar "Senior Systeembeheerder". Stupide genoeg maakt die toevoeging het leven een stuk makkelijker als je met externe partijen praat. (Al zijn er ook partijen die je pas serieus nemen als je manager of directeur op je visitekaartje hebt staan. Dat heeft wel eens een vervelende situatie opgeleverd voor een potentiële leverancier die er té laat achter kwam dat als ze het bij mij verprutsten, mijn manager helemaal nooit van ze zou gaan horen, laat staan dat we ooit business met ze zouden gaan doen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
unezra schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 15:15:
ICTer is een wel heel breed begrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Olaf van der Spek schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 19:20:
[...]
ICTer is een wel heel breed begrip.
Tuurlijk.
Maar voor dit soort gemiddelden is dat niet zo relevant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-05 10:31
Hoogopgeleid 20-24 jaar, dat is een vrij kleine groep starters die meestal nog in hun eerste baan zitten. Wie enkele jaren jonger van school (MBO) kwam kan vaak al zijn eerste overstap hebben gemaakt in die leeftijdsgroep. Gevolg: leeftijd “24” vergelijkt MBO met vier jaar werkervaring en deels bij de tweede werkgever en HBO/WO met max twee jaar werkervaring in de eerste baan.

Dan komt MBO relatief gunstig uit de vergelijking. Al in de volgende groep 25 t/m 29 jaar moet je de afstand fors zien groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Pizza_Boom schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 08:21:
[...]
Daar heb ik in princiepe geen problemen mee, als ze reeel geformuleerd zijn. Het is logisch dat er een drempel zit op, bijvoorbeeld van een detacheerder naar de zelfde klant gaan als ZZP'r.

Een "je mag niet bij enige klant, toeleverancier, concurent of partner werken in een straal van 200 kilometer voor 5 jaar" accepteer ik uiteraard niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
overhyped schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 00:10:
Daar heb ik in princiepe geen problemen mee, als ze reeel geformuleerd zijn. Het is logisch dat er een drempel zit op, bijvoorbeeld van een detacheerder naar de zelfde klant gaan als ZZP'r.
Komisch, aangezien een relatiebeding vanuit een detacheerder gewoon niet mag (WAADI 9a).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
xHydra schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 07:50:
[...]

Komisch, aangezien een relatiebeding vanuit een detacheerder gewoon niet mag (WAADI 9a).
Is dat zo? Geen idee: werk niet meer in de detachering en acht de kans klein dat ooit weer te doen :) als ik die WAADI Zo lees gaan ze er echt vanuit dat detachering en uitzend werk het zelfde zijn. Grappig, zo heb ik ‘t nooit ervaren. Zat dan ook niet voor 1800e en een lease-up op de helpdesk.

Maar hoezo komisch? Als ZZP’r aan de slag gaan bij hetzelfde bedrijf als waar jouw werkgever je neergezet heeft is los van of ‘t mag of niet, gewoon niet netjes zakendoen. (En ook erg slecht voor klant/leverancier verhoudingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:27
Hydra schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 07:50:
[...]

Dat het niet mag betekent niet dat als je er eenmaal voor getekend heb dat je ook zin heb in een rechtzaak om je gelijk krijgen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:18
@Smuggler [mbr]*knip niet-constructieve formuleringen jegens anderen in dit topic* We durven niet kritisch genoeg te kijken naar hoe de (grotere) werkgevers ons behandelen. Doe je dat wel, dan krijg je de reacties zoals jij hier hebt gehad. In de tussentijd zijn de aandeelhouders de lachende derden. Overigens is dat typisch voor het Nederlandse conformistische gedrag.

We zijn in de afgelopen zo ontzettend veel efficienter gaan werken. Maar tegelijkertijd werken we nog steeds 40 uur per week en verdienen we relatief minder. Vraag je eens af waar de winst van die efficientie is gebleven? Zoals ook omschreven in de rapporten van de Rabobank, gaat een veel groter deel van de economische taart naar de aandeelhouders van bedrijven. Dit zorgt voor een inkomenskloof van ongekende grootte.

Jammer om te zien dat we nog lang niet klaar zijn om daar wat aan te doen, gezien de reacties hier. :/

[ Voor 23% gewijzigd door Rukapul op 01-02-2019 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

*knip op de man*

[ Voor 97% gewijzigd door Rukapul op 01-02-2019 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
*knip offtopic*

[ Voor 93% gewijzigd door Rukapul op 01-02-2019 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

FreeShooter schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 09:13:
De opgewonden reacties hier is onderdeel van het probleem. We durven niet kritisch genoeg te kijken naar hoe de (grotere) werkgevers ons behandelen. Doe je dat wel, dan krijg je de reacties zoals jij hier hebt gehad. In de tussentijd zijn de aandeelhouders de lachende derden. Overigens is dat typisch voor het Nederlandse conformistische gedrag.
Het is heel simpel: als je niet tevreden bent met een bepaald loon, moet je niet ergens gaan werken, òf een loon onderhandelen dat wèl acceptabel voor je is.

Als iemand anders jouw werk goedkoper wil doen, wat zou dan de reden zijn voor een bedrijf zijn om jòu aan te nemen? Iedereen heeft hetzelfde papiertje en dus een gelijke kans om uiteindelijk meer waard te zijn voor je bedrijf.

Jij moet je eerst bewijzen, voordat je een echt hoog loon krijgt. Zo werkt het, heeft het altijd gewerkt, en werkt het overal.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:27
Hydra schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 09:20:
[...]

Dat is niet hoe het in Nederland werkt. Het recht is sterker dan contracten.
Hoe werkt het dan als ik een relatiebeding heb en vervolgens bij een relatie ga werken? Als mijn (ex)werkgever dan een rechtzaak start zal ik toch mijn gelijk moeten halen. Dat je dat dan (waarschijnlijk) wel krijgt betekent niet dat je daar ook zin in heb, ik niet in ieder geval.
Ik heb er in ieder geval voor gekozen om ~2 jaar geleden weg te gaan bij mijn baan en ergens anders heb gewerkt. Helaas beviel dat toch niet zo en nu zit ik bij een werkgever waar ik 2 jaar geleden gedetacheerd zat. Zonder gedoe met relatie beding en meer toeval dan noodzaak. Ik hoef er in ieder geval geen rechtzaak over te voeren, dus dat scheelt.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.