Smuggler schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:09:
[...]
Je verdient zelf 3500 euro voor 38 uur en dat met 20 jaar werkervaring.
Geen idee hoeveel werk je "buiten werk" voor je werk besteed. (opleidingen, cursussus
Misschien ben jij zelf een veel beter voorbeeld voor mijn start post.
En zijn al die andere reacties pure jaloersie of wil je niet dat de gemiddelde collega's meer dan jou verdient.
Waarom ben jij tevreden met 3700 euro als senior systeem beheerder met 20 jaar ervaring?
23 jaar werkervaring en ik zit op dit moment net iets onder de €4000 voor 38 uur. Dus geen €3500 en geen €3700, maar iets daarboven en iets onder de €4000. Bruto uiteraard.
Ben ik daar tevreden mee? Ach, ik zou het niet erg vinden als het net iets boven de €4000 zou zijn. €4250 lijkt me een prettig loon maar aan de andere kant vind ik ook dat ik weinig reden tot klagen heb.
Waarschijnlijk omdat je een goedkope hypotheek hebt, een vrouw die meewerkt met ook een goed salaris en je huis al helemaal is ingericht.
Ik heb een hypotheek die past bij ons gezamenlijk inkomen. Hadden we minder verdiend, hadden we een goedkoper huis gekocht of waren we blijven huren. Was ik alleenstaand geweest ook. Ik ben niet tevreden met dat loon omdat ik in een rijtjeshuiswoon en niet in een villa, ik woon in dat rijtjeshuis en niet in die villa omdat ik me er niet prettig bij voel boven mijn stand te leven en graag nog wat geld over hou aan het eind van de maand in plaats van wat maand aan het eind van mijn geld.
Ik neem even aan dat je een studie hebt gedaan om zover te komen.
Mooi betaald door de overheid en nog lekker ruim ook. (die tijden zijn verdwenen).
Mooi huis, auto van 14 jaar onder je kont. en je houd wat geld over.
Aannames, die niet kloppen en nergens op zijn gebaseerd.
Goed voor elkaar. Probeer het huidige leven nog eens op te bouwen met het salaris dat je nu krijgt, Ik zal je een studie schuld erbij geven van 24.000 euro, (weest gerust dat is maar het gemiddelde). En probeer nu eens je huis te kopen tegen de huidige marktwaarde. zonder spaarpot. en vergelijk dat met je situatie 20 jaar geleden.
Wil je deze rekensom echt?
Ik weet redelijk precies wat ons huis op dit moment waard is (want verbouwing geweest en daarmee taxatie), hoe hoog de hypotheek is en wat we netto per maand te besteden hebben.
Zelfs een fictieve schuld van 24K zou ik kunnen invoeren in een leencalculator om te zien of we nog steeds dit huis zouden kunnen kopen. Ik vermoed van wel. Het zal dan iets minder comfortabel zijn, maar ik gok dat we nog steeds grofweg minder dan 1/3e aan bruto hypotheek zullen betalen én dit huis kunnen kopen tegen de huidige marktwaarde.
Tegelijk zie je dat ongeschoold werk met CAO's beter verdienen de eerste 7 jaar.
Na 1 jaar ben je echt geen starter meer binnen de ICT maar draai je gewoon winstgevend mee met de organisatie.
Voor de laatste keer, ik ben niet representatief voor mijn leeftijdsgenoten, maar dat moet je zelf ook wel doorhebben als je zelf nog op 3700 euro per maand zit na 20 jaar.
En het gaat niet over mij of over jou, het gaat over het algemene beeld.
zover ik om mij heen zie, is het salaris van een 30 jarige ergens tussen de 2800 en 3800.
Je bent zelf 41? Je kan toch ook naar jezelf kijken hoe je afgelopen 20 jaar bent gegroeid, ben je met meer of minder dan 1650 euro begonnen?
je bent zelf met 1800 + lease auto begonnen aldus je eigen reactie, en dat al 20 jaar geleden

.
Nee.
Ik ben niet begonnen met €1800 en een leaseauto. Moet zeggen dat ik werkelijk geen idee meer heb wat ik in ~1995 begon met werken maar veel was het niet en een leaseauto kreeg ik pas jaren later. (Om daarna jaren zonder leaseauto te zijn en later weer een werkgever te vinden waar ik er wel een kreeg. Waarbij ik de keuze maakte om in een Polo te rijden en niet in een Golf zoals mijn collega's. Puur vanwege de bijtelling en het feit dat ik het onzin vond een Golf te rijden. Het enige "vervelende" was dat een paar collega's dachten dat ik junior consultant was ipv consultant.)
Die tabel gaat over 2015 en is weinig representatief.
Deze is interessanter:
Wikipedia: Modaal inkomenAan alle anderen in dit topic, Bedankt voor de reacties, het heeft mijn beeld een klein beetje veranderd. Helaas laten de reacties wel zien dat we in Nederland wonen waar we niet over ons salaris mogen praten en daar vraagtekens bij mogen plaatsen.
Volgens mij is dat niet het probleem. Er word hier zelfs vrij openlijk over salaris gepraat.
Ik denk alleen dat een groot deel van de mensen niet snappen waar je topicstart vandaan komt.
Je zwengelt een discussie aan die zegt dat HBOers het zo slecht hebben omdat ze een instapsalaris hebben dat gelijk ligt aan dat van een MBOer, maar wel een paar jaar later beginnen. Je gaat volkomen voorbij aan het feit dat de gemiddelde HBOer een veel stijlere salariscurve heeft dan een MBOer én een hoger plafond. Net als die kassamedewerker die op zijn 18e begint met hetzelfde loon als een HBOer, maar wel na 3 of 4 jaar klaar is qua groei.
Je vergeet ook dat jouw €1800 inclusief leaseauto is, een loon dat vergelijkbaar is met €2300 of zelfs €2400 zonder leaseauto.
Smuggler schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:18:
ik was benieuwd naar de persoon die mij al 14 pagina's loopt af te zeiken.
Aannames over mij heeft, en het topic steeds naar mij draait ipv de discussie waar ik om gevraagd heb.
dus dan ga ik op onderzoek uit.
Ik wil best met je in discussie hierover maar een aanval vol aannames (die ook nog eens niet kloppen, tot zover je onderzoek) lijkt me onnodig.
Ik vind het vooral bijzonder dat je pas later terloops meld dat je geen starter bent en na 7 jaar een behoorlijk riant salaris verdient. Voor de TS lijkt me dat buitengewoon relevant en niet iets om pas na een aantal reacties terloops te melden.
[
Voor 4% gewijzigd door
unezra op 31-01-2019 07:47
]
Ná Scaoll. - Don’t Panic.