Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:01

g0tanks

Moderator CSA
t_captain schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 20:28:
[...]

Die 30% is over de hele bevolking en kijkt dus meer naar het verleden dan naar de toekomst.

Van de 25-44 jarigen ligt het cijfer al boven de 40%.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...vaker-beiden-hoogopgeleid

Zelfs als de trend van toenemend opleidingsniveau vandaag zou stoppen, zou je na verloop van tijd op 45-50% (de huidige 25-jarigen) uitkomen.
Ok, maar dat is dus precies de nuance die mist in je eerdere post. ;)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Hydra schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 15:55:
[...]
Dat zijn sowieso geen werkgevers waar ik aan de slag ga.
Succes met solliciteren bij een overheid of grotere organisatie. :)

Ik vind een loongebouw wel prettig, weet je waar je aan toe bent, weet je grofweg wat de onderhandelingsruimte is. Vind het spelletje helemaal niet vervelend maar als ik het niet HOEF te spelen omdat me domweg een eerlijk loon word geboden vind ik het wel best allemaal.
[...]
Als je voor een ondermaats loon 3 jaar bij een werkgever gezeten hebt, zegt dat een hoop over hoe jij je eigen waarde inschat. Nogmaals; het heeft voor jou geen enkele waarde dat soort zaken te delen. Sterker nog; als ze je hoger inschatten dan je huidige loon aangeeft kunnen ze zo gaan twijfelen of ze niet lager moeten gaan zitten.
Tja, ik zie het probleem niet. Je vind dat je een bepaalde waarde hebt en die kun je als het goed is onderbouwen. Een loonstrookje heeft daar as-such weinig invloed op.
[...]
Grote mond maar getuigt eigenlijk van weinig weet / ervaring met hoe dit soort dingen gaan. Je werkt ook als ZZPer over 't algemeen met contracten. Jij past tussentijds helemaal niets aan, dat mag gewoon niet. En daarnaast ben jij akkoord gegaan met een tarief; dat iemand "hetzelfde" werk doet voor veel minder is dan niet het probleem van de ZZPer.
Je kunt niet tussentijds de tarieven aanpassen maar je kunt prima iemand een volgende keer óf niet inhuren óf het hebben over de prijs. Zowel qua arbeid, als qua diensten. Dat is waar ik op doelde.

Net zo goed als dat ik er vanuit ga dat je een product levert voor een realistische prijs en ditto marge en mocht ik er achter komen dat dat NIET zo is, je toch wel een uitdaging kunt hebben, ga ik er vanuit dat je een dienst levert voor een realistische prijs en ditto marge. Overspeel je daar je hand, prima, heb je er 1x plezier van gehad en met wat pech was dat meteen de laatste keer.

(En ja, daar heb ik ervaring mee.)
Daarnaast is het ook gewoon marktwerking natuurlijk. Als een uurtarief voor een bepaalde functie rond de 100 ligt gaat niemand hetzelfde werk doen voor 3/4e. Die mensen die dat wel willen moet je erg mee oppassen.
Klopt maar er zijn absoluut bedrijven die het logisch vinden tarieven te vragen die ver boven het redelijke zijn. :) (Kom je helaas soms té laat achter.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-06 21:37
Sissors schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 16:46:
[...]

En er zijn hordes mensen die switchen naar de IT van een andere baan. En kan je me een aantal voorbeelden geven van die andere banen die beter zijn voor je lichaam en voor je sociale status als de IT?

[...]
Niet per sé buiten de IT (al kan dat) maar vooral niet-technisch werk is eigenlijk waar het om gaat. Ik ben ooit zelf gaan freelancen omdat ik vond dat ik te weinig verdiende, maar werk nu al jaren in het onderwijs. Nu hoef ik niet meer 8 uur op een dag stil te zitten in een kantoor ook al ontwerp/programmeer ik nog met plezier in de nieuwste talen/frameworks. Dit werk is ook een stuk diverser en omdat managers om me heen veel duidelijker kunnen zien wat ik kan/doe gaan promoties/salarisverhogingen en interessante taken ook vanzelf.

Ex-collega's van mij zijn ondertussen coach (IT gericht), projectmanager, hebben managementfuncties buiten de IT, en er is zelfs één piloot geworden omdat hij er helemaal klaar mee was. Wie wil na een paar jaar ervaring nog 8 uur per dag programmeren voor een relatief slecht salaris ten opzichte van wat je ergens anders kunt krijgen? Ik begrijp die beslissingen wel.

Er zijn er ook genoeg die nog wel in het vak zitten hoor, maar die zijn dan bij de juiste bedrijven terecht gekomen, zijn doorgegroeid (kan niet iedereen, je hebt maar een beperkt aantal managers/architecten nodig) of hebben buiten IT werk weinig kennis en vaardigheden en vinden het zo wel best.

Zelf ben ik overigens voor mijn werk ook bezig met de relevante bedrijven in de regio en wat ik dan tegenkom bevestigt eigenlijk alleen maar mijn beeld dat goede werkgevers in het vakgebied toch best zeldzaam zijn. Er zijn er van de +/- 200 mij bekende bedrijven hier in de omgeving die developers in dienst hebben nog geen 10 waar ik zelf voor zou willen werken (kijkend naar de sfeer, het salaris en de projecten die ze doen).

Tja, misschien ben ik kieskeurig. Maar de ene developer is nu eenmaal de andere niet en bij veel bedrijven word je helaas wel op een soort van stereotype introverte hoop gegooid. Als dat eigenlijk helemaal niet bij je past maar managers om je heen dat niet zien of er niks mee kunnen kan je beter weggaan, maar dat geldt natuurlijk andersom net zo goed. Als je liever juist wel 8 uur per dag op een kantoor werkt met telkens dezelfde mensen om je heen switch je misschien juist heel graag naar de IT, ik kan me dat wel goed voorstellen.

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Sissors schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 20:30:
[...]

Nop, want andere prijzen stijgen niet. Huizenprijzen zijn gewoon puur vraag en aanbod. En zelfs als morgen de huizenprijzen halveren, dan koopt overmorgen iedereen een 2x zo groot huis. Of willen mensen echt beweren dat het puur toeval is dat zo goed als iedereen zijn hypotheek precies maximaal nodig heeft?
Iedereen geeft twee keer zoveel aan z'n huis uit. Dat is niet precies hetzelfde.

[ Voor 10% gewijzigd door Yucon op 19-03-2019 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 457607

Anoniem: 669783 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 20:13:
[...]

Dat is juist het probleem van het erbarmelijke niveau van scholing op het moment. Je verwoord het nu zelf. xD

HBO en MBO zijn echt een verspilling van tijd, als dit de benchmark moet zijn voor de maatschappij is het niet verbazingwekkend dat het percentage mensen dat zichzelf in de schulden werkt hoger word. Ik ben overigens autodidactisch ingesteld, ik begrijp dat niet iedereen deze instelling heeft.
Je zet hier het gehele voortgezet onderwijs van ik gok zo'n 90% van Nederland neer als verspilde moeite. Dat is een extreme mening, die kant noch wal raakt. Hoe sterk denk je dat je op de arbeidsmarkt staat wanneer je bij diploma: "geen" gaat invullen? Zelfs MBO is voor steeds meer functies te laag of net genoeg, laat staan de situatie zonder een enkel diploma.

Het maakt niet eens uit of autodidact bent, geen enkel diploma hebben is alle schijn tegen hebben. Tenzij je Bill Gates heet, maar ik hoef hopelijk niet uit te leggen dat dat uitzonderingen zijn, en geen norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Anoniem: 669783 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 20:13:
[...]

Dat is juist het probleem van het erbarmelijke niveau van scholing op het moment. Je verwoord het nu zelf. xD

HBO en MBO zijn echt een verspilling van tijd, als dit de benchmark moet zijn voor de maatschappij is het niet verbazingwekkend dat het percentage mensen dat zichzelf in de schulden werkt hoger word. Ik ben overigens autodidactisch ingesteld, ik begrijp dat niet iedereen deze instelling heeft.
Ik ben ook erg autodidactisch ingesteld. Maar behalve dat dat beter werkt voor de ene als de andere, leef ik ook niet in de illusie dat hetgeen ik bij mijn opleiding heb geleerd ik ook wel met wat zelfstudie had kunnen doen. En hoeveel autodidactische chirurgen ken jij precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

unezra schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:03:
[...]

Je kunt niet tussentijds de tarieven aanpassen maar je kunt prima iemand een volgende keer óf niet inhuren óf het hebben over de prijs. Zowel qua arbeid, als qua diensten. Dat is waar ik op doelde.

Net zo goed als dat ik er vanuit ga dat je een product levert voor een realistische prijs en ditto marge en mocht ik er achter komen dat dat NIET zo is, je toch wel een uitdaging kunt hebben, ga ik er vanuit dat je een dienst levert voor een realistische prijs en ditto marge. Overspeel je daar je hand, prima, heb je er 1x plezier van gehad en met wat pech was dat meteen de laatste keer.

(En ja, daar heb ik ervaring mee.)
Het interessante is dat je jezelf hierbij als norm neemt en concludeert dat het dus dom is zo te handelen omdat jij zo iemand eruit zou knikkeren. Stel je nu eens voor dat jij niet de norm bent maar juist afwijkt van de norm, en dat het spelletje bij wat je de norm kunt noemen wel werkt? Is het dan nog steeds dom van de ZZP'er in kwestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 669783

Anoniem: 457607 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:18:
[...]

Je zet hier het gehele voortgezet onderwijs van ik gok zo'n 90% van Nederland neer als verspilde moeite. Dat is een extreme mening, die kant noch wal raakt. Hoe sterk denk je dat je op de arbeidsmarkt staat wanneer je bij diploma: "geen" gaat invullen? Zelfs MBO is voor steeds meer functies te laag of net genoeg, laat staan de situatie zonder een enkel diploma.

Het maakt niet eens uit of autodidact bent, geen enkel diploma hebben is alle schijn tegen hebben. Tenzij je Bill Gates heet, maar ik hoef hopelijk niet uit te leggen dat dat uitzonderingen zijn, en geen norm.
Oké de nuance ontbrak daar. Verspilde moeite is het natuurlijk niet. Altijd is er een mate van kennis die opgedaan is die wel beneficieel is voor het individu en de samenleving. Ik bedoelde meer dat het creëeen van een enorme studieschuld t.o.v. de kennis die je vergaart met een HBO of MBO opleiding over het algemeen beroerd is. Tenzij pappie of mammie je spekt is leren een groot risico, iets wat niet hoort bij een kenniseconomie. Gelukkig staan scholen nog onder druk qua slagingspercentages, anders was het helemaal feest voor het niveau. Je kunt trouwens een heleboel leren door zelf boeken te vinden in bijvoorbeeld een kringloopwinkel. 'tenzij het bijvoorbeeld IT is want dat is een enorm turbulent wereldje als het om kennis gaat'.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 669783 op 19-03-2019 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Sissors schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:28:
[...]

Ik ben ook erg autodidactisch ingesteld. Maar behalve dat dat beter werkt voor de ene als de andere, leef ik ook niet in de illusie dat hetgeen ik bij mijn opleiding heb geleerd ik ook wel met wat zelfstudie had kunnen doen. En hoeveel autodidactische chirurgen ken jij precies?
Als ik die zou kennen zouden ze waarschijnlijk vast zitten voor orgaanhandel. Je zou er van staan te kijken hoe praktisch het werk van een chirurg is. Ik heb ooit met een meid gesproken die chirurgie deed en hoe ze in testlichamen moest snijden. Interessant beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yucon schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:48:
[...]
Het interessante is dat je jezelf hierbij als norm neemt en concludeert dat het dus dom is zo te handelen omdat jij zo iemand eruit zou knikkeren. Stel je nu eens voor dat jij niet de norm bent maar juist afwijkt van de norm, en dat het spelletje bij wat je de norm kunt noemen wel werkt? Is het dan nog steeds dom van de ZZP'er in kwestie?
Ja, want ik geloof er niet in dat ik de afwijking hierin ben. :)
Dat zou ook heel raar zijn in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Anoniem: 669783 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:52:
[...]

Als ik die zou kennen zouden ze waarschijnlijk vast zitten voor orgaanhandel. Je zou er van staan te kijken hoe praktisch het werk van een chirurg is. Ik heb ooit met een meid gesproken die chirurgie deed en hoe ze in testlichamen moest snijden. Interessant beroep.
Precies dus waarom ze een opleiding nodig hebben, meeste mensen hebben geen testlichamen thuis liggen. (En uiteraard daarnaast ook de theorie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

unezra schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:53:
[...]

We nemen onszelf vaak als de norm, want we zijn weerspiegelingen van onze ervaringen. Eigenlijk zijn we heel slecht in het beoordelen van ervaringen, nu ik er zo even over nadenk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sissors schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:55:
[...]

Precies dus waarom ze een opleiding nodig hebben, meeste mensen hebben geen testlichamen thuis liggen. (En uiteraard daarnaast ook de theorie).
Oké, hier moest ik wel even hard om lachen. Scholen bieden vaak wel de materie om te oefenen, maar leerlingen/studenten krijgen helaas weinig tijd om vaak genoeg te oefenen. Tijdsdruk, kosten, etc. Hoe wil je 10000 uren vullen met het snijden in lichamen? 10000 uur is de vuistmaatstaf om ergens meester in te worden. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

unezra schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:53:
[...]

nofi, maar dat geloof je nooit.
dat klopt. :)

niet persoonlijk, maar dit stukje lijkt een beetje een blinde vlek voor je te zijn. Iedereen is anders, en afgaande op de verhalen die ik hoor over het in dit opzicht bij jullie gaat denk ik dat je toch een beetje een vertekend beeld hebt. Het lijkt erop dat je manager een heel groot vertrouwen in jou persoonlijk heeft, maar het is gangbaarder dat managers hun oren wat breder te luister leggen. Zo krijg je een bredere mix van signalen waar de punten die jij toevallig belangrijk vindt minder sterk naar boven komen en dus minder snel tot actie bewegen. Niets doen is makkerlijker dan iets doen. En daardoor kunnen dit soort zaken een hele tijd onder de radar blijven

[ Voor 6% gewijzigd door Yucon op 19-03-2019 22:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Wat misschien ook wel meespeelt in hoe "onbelangrijk" salaris is in Nederland, is het bruto/netto resultaat als je salaris klimt van 21K naar 40K.

Dat scheelt echt maar iets van in de 200~300 euro per maand. Terwijl het voor de werkgever vaak meer dan een verdubbeling is in de werkgeverslasten.

Kortom waar de werkgever ver voor moet strekken, merkt de werknemer nauwelijks in de portemonnee. Het is een extreme vorm van sociale herverdeling die misschien wel ongewenst gedrag stimuleert.

Toch zou ik mensen individueel wel willen stimuleren om in te zetten op salarisverhoging. Er komt een punt dat je voorbij die 40K gaat en dat je marginale belastingdruk weer langzaam daalt.

[ Voor 11% gewijzigd door 3x3 op 19-03-2019 22:43 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Waarbij toevallig altijd het meest extreme scenario wordt gekozen...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 457607

Anoniem: 669783 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:50:
[...]

Oké de nuance ontbrak daar. Verspilde moeite is het natuurlijk niet. Altijd is er een mate van kennis die opgedaan is die wel beneficieel is voor het individu en de samenleving. Ik bedoelde meer dat het creëeen van een enorme studieschuld t.o.v. de kennis die je vergaart met een HBO of MBO opleiding over het algemeen beroerd is. Tenzij pappie of mammie je spekt is leren een groot risico, iets wat niet hoort bij een kenniseconomie. Gelukkig staan scholen nog onder druk qua slagingspercentages, anders was het helemaal feest voor het niveau. Je kunt trouwens een heleboel leren door zelf boeken te vinden in bijvoorbeeld een kringloopwinkel. 'tenzij het bijvoorbeeld IT is want dat is een enorm turbulent wereldje als het om kennis gaat'.
Het is geen goede ontwikkeling dat studenten standaard een studieschuld hebben, vergeleken met vorige generaties. Tot zover eens, en ik vind het ook een vorm van onrecht.

De hoogte van een studieschuld is gemiddeld meen ik iets van grofweg 20.000 euro. Met gunstige leenvoorwaarden en over een gehele carriere gezien is dat nog te overzien, zeker als je beseft dat een gemiddeld huis inmiddels 3 ton kost. De waarde van dat diploma, de deuren die het opent, het startsalaris wat het met zich meebrengt...zijn een meervoud van die schuld waard. Dus nee, die verhouding is niet beroerd.

Dat diploma is dus wel degelijk 20.000 euro waard, en heel wat meer ook. Dat is het probleem niet. Het probleem is, en in val in de herhaling...de woningmarkt:

https://www.trouw.nl/home...-de-huizenmarkt~a89620eb/

Studeren is in Nederland nog steeds binnen bereik van vrijwel iedereen, en studeren betaald zich uit in een beter startsalaris met meer groeimogelijkheden. Wat niet binnen bereik is, is wonen. Betaalbaar wonen is vrijwel onmogelijk, en starters zijn zo goed als kansloos, tenzij ze al hun jonge jaren opofferen aan een draconisch spaarregime, en hun jeugd met 10 jaar uitstellen. Of rijker ouders hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 457607 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 23:10:
[...]

Het is geen goede ontwikkeling dat studenten standaard een studieschuld hebben, vergeleken met vorige generaties. Tot zover eens, en ik vind het ook een vorm van onrecht.

De hoogte van een studieschuld is gemiddeld meen ik iets van grofweg 20.000 euro. Met gunstige leenvoorwaarden en over een gehele carriere gezien is dat nog te overzien, zeker als je beseft dat een gemiddeld huis inmiddels 3 ton kost. De waarde van dat diploma, de deuren die het opent, het startsalaris wat het met zich meebrengt...zijn een meervoud van die schuld waard. Dus nee, die verhouding is niet beroerd.

Dat diploma is dus wel degelijk 20.000 euro waard, en heel wat meer ook. Dat is het probleem niet. Het probleem is, en in val in de herhaling...de woningmarkt:

https://www.trouw.nl/home...-de-huizenmarkt~a89620eb/

Studeren is in Nederland nog steeds binnen bereik van vrijwel iedereen, en studeren betaald zich uit in een beter startsalaris met meer groeimogelijkheden. Wat niet binnen bereik is, is wonen. Betaalbaar wonen is vrijwel onmogelijk, en starters zijn zo goed als kansloos, tenzij ze al hun jonge jaren opofferen aan een draconisch spaarregime, en hun jeugd met 10 jaar uitstellen. Of rijker ouders hebben.
Baangarantie nadat je je studie afgerond hebt is geen zekerheid. Gelukkig is er op het moment weer veel werk. Gezien de belachelijke huurprijzen in de randstad is in deze omgeving studeren al helemaal een dure grap. Niet elke soort woning komt in aanmerking voor huursubsidie. Wat betreft startsalarissen is de realiteit dat een werkgever een schoolverlater echt niet gaat voorzien van een redelijk salaris. De praktijkervaring ontbreekt en je neemt technisch gezien een stagair aan. Je zult voor een hoger salaris moeten knokken en veel van baan moeten switchen i.v.m. concurrerende salarissen die je marktwaarde moeten verhogen d.m.v. het uitbreiden van je werkervaring. Overigens is het knokken voor een hoger salaris weer een beetje discutabel, omdat het onbestaan van het middeninkomen hier weer meespeelt. Maar ja, het verschil zit hem in de kleine dingen zeggen ze.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 669783 op 20-03-2019 08:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Anoniem: 669783 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:50:
[...]

Oké de nuance ontbrak daar. Verspilde moeite is het natuurlijk niet. Altijd is er een mate van kennis die opgedaan is die wel beneficieel is voor het individu en de samenleving. Ik bedoelde meer dat het creëeen van een enorme studieschuld t.o.v. de kennis die je vergaart met een HBO of MBO opleiding over het algemeen beroerd is. Tenzij pappie of mammie je spekt is leren een groot risico, iets wat niet hoort bij een kenniseconomie. Gelukkig staan scholen nog onder druk qua slagingspercentages, anders was het helemaal feest voor het niveau.
Je bent je er van bewust dat er een erosie plaats vind op gebied van niveau, inhoud en methoden? Zie bijvoorbeeld het InHolland schandaal. Ook op een uni staat het vrije denken al jaren onder druk ivm de slagingspercentages en doorlooptijd.

Ik ben het met je eens dat het financiële risico een probleem is, ik vind het onrechtvaardig tov. De scholier/student gezien het ook een maatschappij nut heeft. Helemaal het aanbieden van een enorme bak onzin studies/studies met 0,0 perspectief op de arbeidsmarkt.
Je kunt trouwens een heleboel leren door zelf boeken te vinden in bijvoorbeeld een kringloopwinkel. 'tenzij het bijvoorbeeld IT is want dat is een enorm turbulent wereldje als het om kennis gaat'.
Hoewel je zeker veel kunt leren vanuit boeken/internet is dit gruwelijk kort door de bocht. Heel veel kan je niet zomaar als autodidact leren op je eigen eilandje. En ook bij theoretische zaken heb je vaak gewoon hulp nodig en nee die Calculus of Finite Element Method had ik in m'n eentje of met m'n sociale omgeving echt niet onder de knie gekregen.

Verder ben ik benieuwd wat je referentiekader is, buiten IT zie ik maar heel weinig mensen onder de 40 die het zonder opleiding wat verder schoppen. De meeste komen weinig verder en sommige gaan op latere leeftijd toch voor een papiertje omdat ze merken dat het gebrek ze tegenhoud.
3x3 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 17:29:
[...]

Voor lage starterssalarissen vind ik wel een paar logische verklaringen:
  • De arbeidsproductiviteit
  • De concurrentie op de arbeidsmarkt 🇪🇺
De arbeidsproductiviteit:
Stijgen doet hij veel minder hard dan vroeger, dus dat de lonen zich dan vergelijkbaar gedragen is niet gek.
[Afbeelding]
bron
Misleidende voorstelling van zaken:
Juist de Arbeids-inkomens-quote daalt en de lonen blijven achter bij de productiviteit. Zie hier bijvoorbeeld de Rabobank in 2017; Dat terwijl ook de rabobankiers toch wel tot het rechts neo-liberale bolwerk horen.
https://economie.rabobank...70-44d8-88ad-e56861998537
Daarnaast heeft de EU 🇪🇺 en vrijhandel een belangrijke rol in de organisatie van lage lonen.
De EU sluit handelsverdragen af, die bepalend zijn voor de concurrentie positie van Nederlandse bedrijven. Die maken ze met heel veel lage lonen landen, daarnaast maken ze het ook mogelijk dat opgeleide werknemers uit lage lonenlanden hier mogen werken voor westerse bedrijven. Dit betekend niet alleen dat bedrijven met hun producten moeten concurreren maar ook dat indirect (of direct bij volledig vrije handelsverdragenFTA, SAA, DCFTA, AA) werknemers keihard moeten concurreren met mensen met vergelijkbare skills uit het buitenland.
[Afbeelding]
Hoewel het zeker waar is dat de EU in grote mate een speeltje is van een kapitalistische elite is dit niet enkel een EU probleem. Dit is een veel breder probleem welke gestart is met Tatcher en Reagan in de late jaren 70. Onder hun aanvoering is vervolgens de werkende klasse in de gehele westerse wereld heeft laten concurreren met arbeiders in embarmelijke omstandigheden in een verland.

De beste grap is dat juist de hedendaagse voorvechters van dit soort beleid nu de EU de schuld geven en ons angst aanpraten voor een Poolse vrachtauto's chauffeur. Hint, die gastarbeiders die in de jaren 60 en 70 kwamen, door wie werden die naar Nederland gehaald? Niet de PvdA.

[ Voor 29% gewijzigd door GoldenSample op 21-03-2019 00:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Een (HBO) diploma is vaak niet meer dan een conformiteitsverklaring. Een IQ test van een halve middag geeft vaak een beter inzicht in een persoon dan zo'n diploma...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:34
kabeltjekabel schreef op zondag 24 maart 2019 @ 03:01:
Een (HBO) diploma is vaak niet meer dan een conformiteitsverklaring. Een IQ test van een halve middag geeft vaak een beter inzicht in een persoon dan zo'n diploma...
Een HBO diploma laat zien dat je 4 jaar lang door hoepels kunt springen zonder halverwege af te haken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Een stukje eigen ervaring en mijn mening.

Het HBO diploma is overrated in diverse branches. Dit is een aardig statement maar ik ga het onderbouwen.

HBO werk&denk -niveau is vaak al genoeg. Met aantoonbare kennis en de juiste instelling kan je je carrière al 4 jaar eerder starten. Nu moet je dit wel liggen en daarnaast realiseren dat dit ook z'n nadelen heeft.

Wil je met name "corporate" gedetacheerd worden, dan helpt zo'n diploma enorm. Sterker nog, het is soms een harde requirement. Zo zijn er veel haken en ogen en moet je hier een verstandige keuze in maken. Met name kijken hoe jij als persoon bent, wat je ambities zijn en waar je passie ligt.

Links of rechtsom: een starter bied weinig meerwaarde. Ik vind zelf het startsalaris van 2000-2400 bruto derhalve ook niet vreemd. Iemand die starter is zal dit anders vinden, iets wat ik zelf toen ook dacht.

Volgens mij was ik iets van 19 toen ik mijn mbo had afgerond. Ik heb 1 jaar hbo gedaan en zonder mijn P ben ik toch gaan werken. Iets van 2200 bruto.

De opvolgende jaren heb ik veel ervaringen opgedaan. Niet alleen in mijn directe vakgebied maar ook m.b.t. andere softskills. Communicatie, organisaties, etc.

Ik heb hier een paar keer een rekensom voorbij zien komen van salarisverhogingen. Die zijn niet correct (bijv 2-5% per jaar). De grootste stappen maak je bij een nieuwe uitdaging.

Ik was 28 toen ik ~4000 verdiende. Ik vind dit gewoon veel en eigenlijk zit je dan op een jonge leeftijd al modaal te verdienen.

Dit is een mix geweest van constant mijzelf verbeteren, netwerken, goed onderhandelen en passie voor iets te hebben.

Wat ik vooral belangrijk vind om te onthouden is: ben jij het salaris waard? Leg mij eens uit waarom een starter 2900 moet/mag verdienen?
Doe eens voor de grap verzinnen wat je zou verdienen als je alles zelf ging doen (zzp). Welke klanten zou je hebben met je 0 ervaring? Hoeveel vinden ze jouw waard? Hoeveel houd je over na de verzekeringen en belastingen? Hoeveel tijd ben je kwijt om alles te regelen?

Dit geeft een wat beter perspectief op een stuk commercieel vlak m.b.t. je eigen toegevoegde waarde op dat moment. Ik bedoel niet te zeggen dat je nu als zzper moet beginnen maar er zijn er maar verdomd weinig die direct uit school zelfstandig de eerste maand omgerekend 2900 salaris krijgen.

Hierbij ook het antwoord waarom je na 4 jaar studie evenveel verdient als bij de supermarkt. Die gene bij de supermarkt levert veeeeel meer op dan jou op dat moment. Echter investeer jij zelf in eerste instantie en nu doet een bedrijf dat ook in jou.

Ik vind zelf het niveau van vele maar middelmatig, echter willen ze wel het salaris van een koning.

[ Voor 4% gewijzigd door Douweegbertje op 24-03-2019 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
peltco schreef op zondag 24 maart 2019 @ 23:26:
[...]

Een HBO diploma laat zien dat je 4 jaar lang door hoepels kunt springen zonder halverwege af te haken
Precies. Dat noemen we ook wel conformiteitsverklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Douweegbertje schreef op zondag 24 maart 2019 @ 23:28:
Een stukje eigen ervaring en mijn mening.

Het HBO diploma is overrated in diverse branches. Dit is een aardig statement maar ik ga het onderbouwen.

HBO werk&denk -niveau is vaak al genoeg. Met aantoonbare kennis en de juiste instelling kan je je carrière al 4 jaar eerder starten. Nu moet je dit wel liggen en daarnaast realiseren dat dit ook z'n nadelen heeft.

Wil je met name "corporate" gedetacheerd worden, dan helpt zo'n diploma enorm. Sterker nog, het is soms een harde requirement. Zo zijn er veel haken en ogen en moet je hier een verstandige keuze in maken. Met name kijken hoe jij als persoon bent, wat je ambities zijn en waar je passie ligt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Links of rechtsom: een starter bied weinig meerwaarde. Ik vind zelf het startsalaris van 2000-2400 bruto derhalve ook niet vreemd. Iemand die starter is zal dit anders vinden, iets wat ik zelf toen ook dacht.
Members only:
Volgens mij was ik iets van 19 toen ik mijn mbo had afgerond. Ik heb 1 jaar hbo gedaan en zonder mijn P ben ik toch gaan werken. Iets van 2200 bruto.

De opvolgende jaren heb ik veel ervaringen opgedaan. Niet alleen in mijn directe vakgebied maar ook m.b.t. andere softskills. Communicatie, organisaties, etc.

Ik heb hier een paar keer een rekensom voorbij zien komen van salarisverhogingen. Die zijn niet correct (bijv 2-5% per jaar). De grootste stappen maak je bij een nieuwe uitdaging.

Ik was 28 toen ik ~4000 verdiende. Ik vind dit gewoon veel en eigenlijk zit je dan op een jonge leeftijd al modaal te verdienen.
Members only:
Dit is een mix geweest van constant mijzelf verbeteren, netwerken, goed onderhandelen en passie voor iets te hebben.
Members only:
Wat ik vooral belangrijk vind om te onthouden is: ben jij het salaris waard? Leg mij eens uit waarom een starter 2900 moet/mag verdienen?
Doe eens voor de grap verzinnen wat je zou verdienen als je alles zelf ging doen (zzp). Welke klanten zou je hebben met je 0 ervaring? Hoeveel vinden ze jouw waard? Hoeveel houd je over na de verzekeringen en belastingen? Hoeveel tijd ben je kwijt om alles te regelen?
Members only:
Dit geeft een wat beter perspectief op een stuk commercieel vlak m.b.t. je eigen toegevoegde waarde op dat moment. Ik bedoel niet te zeggen dat je nu als zzper moet beginnen maar er zijn er maar verdomd weinig die direct uit school zelfstandig de eerste maand omgerekend 2900 salaris krijgen.
Members only:
Hierbij ook het antwoord waarom je na 4 jaar studie evenveel verdient als bij de supermarkt. Die gene bij de supermarkt levert veeeeel meer op dan jou op dat moment. Echter investeer jij zelf in eerste instantie en nu doet een bedrijf dat ook in jou.

Ik vind zelf het niveau van vele maar middelmatig, echter willen ze wel het salaris van een koning.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meestertje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 31-05 14:10
Smuggler schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 18:29:

Toen ik klaar was met mijn HBO mijn eerste baantje in de ICT genomen bij een detacheerder.
ik begon op 1800 bruto + leasewagen, Tegenwoordig is dat waar ik werk zo'n 1950 euro geworden
Volgens mij ligt de kern van je probleem in deze zin. Dit had je gewoon nooit moeten accepteren. Een redelijk startsalaris ligt enkele honderden euro's hoger zo bevestigt ook salariskompas. Je had moeten onderhandelen of moeten bedanken.

Je forumpost is in bepaalde opzichten een interessante, maar lost jouw probleem niet op. Jouw oplossing is om naar je baas toe te stappen en te vragen om een loonsverhoging, of eens verder te kijken naar een andere baan. Feit is wel dat je het jezelf best lastig hebt gemaakt bij je huidige werkgever. Het is moeilijk, zo niet ondoenbaar om nu op je baas af te stappen en om 700 of 800 euro loonsverhoging te vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:26
@meestertje valt mee hoor. Ik ben op hetzelfde begonnen bij een grote detacheerder en heb grotere stappen gemaakt de afgelopen jaren dan de stappen die jij als ondoenbaar beschrijft. En met mij een behoorlijk aantal andere oud collega's :)

Edit: sorry ik zie nu dat je schreef dat het ondoenbaar is om die stappen te maken bij je huidige werkgever. Dat zal heel lastig worden ja. Ik heb die stappen kunnen maken door juist te wisselen van werkgever.

[ Voor 30% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 25-03-2019 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

meestertje schreef op maandag 25 maart 2019 @ 14:31:
[...]
Volgens mij ligt de kern van je probleem in deze zin. Dit had je gewoon nooit moeten accepteren. Een redelijk startsalaris ligt enkele honderden euro's hoger zo bevestigt ook salariskompas. Je had moeten onderhandelen of moeten bedanken.
Je vergeet die leaswagen. Zonder dat, was zijn loon €2400 en meer geweest en da's een prima startsalaris voor een HBOer.
Je forumpost is in bepaalde opzichten een interessante, maar lost jouw probleem niet op. Jouw oplossing is om naar je baas toe te stappen en te vragen om een loonsverhoging, of eens verder te kijken naar een andere baan. Feit is wel dat je het jezelf best lastig hebt gemaakt bij je huidige werkgever. Het is moeilijk, zo niet ondoenbaar om nu op je baas af te stappen en om 700 of 800 euro loonsverhoging te vragen.
Alsof dat wel logisch is als 'ie overstapt naar een nieuwe werkgever. Ja, met het inleveren van die leasebak, maar dat kan zo weer een consequentie zijn die niet iedereen wil. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meestertje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 31-05 14:10
Piet_Piraat7 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 14:53:
@meestertje valt mee hoor. Ik ben op hetzelfde begonnen bij een grote detacheerder en heb grotere stappen gemaakt de afgelopen jaren dan de stappen die jij als ondoenbaar beschrijft. En met mij een behoorlijk aantal andere oud collega's :)

Edit: sorry ik zie nu dat je schreef dat het ondoenbaar is om die stappen te maken bij je huidige werkgever. Dat zal heel lastig worden ja. Ik heb die stappen kunnen maken door juist te wisselen van werkgever.
Dan zitten we inderdaad op een lijn. Bij een andere werkgever lijkt mij de kans ook groot dat het wel lukt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkislekker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-05 14:36
Salarissen in Nederland zijn ook behoorlijk laag man en mensen worden gewoon genaaid. Je ziet ook onderbetaalde werknemers meer kankeren op buitenlanders dan hun werkgever die op hen schijt.

Als je een STEM studie hebt gevolgd zit je al gauw tegen de 6 figures aan in Amerika. Hier ben ik na 10 jaar nog steeds rond de 60k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:27

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Een oud topic kicken op deze manier heeft niet zoveel nut --> slotje
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste

Dit topic is gesloten.