Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 21:46
Het één sluit het ander niet uit. Als mijn werkgever me morgen verteld dat omdat ik zulk leuk werk heb, dat minimumloon ook wel voldoende is, dan loop ik lachend weg. Dan ga ik gewoon bij de concurrent werken. En misschien (en misschien ook wel niet) is het daar iets minder leuk. Maar als je 2x zoveel verdient kan je een stuk korter werken, en dan nog steeds een hoop leuke dingen extra doen buiten je werk. Natuurlijk, werk waar je 40 uur per week de pest aan hebt is weer wat anders, en dal zal ik ook niet doen tenzij het wel echt een uitzonderlijke situatie is. Maar onder de streep werk ik gewoon voor het geld.

• CurtPoindexter
  • Registratie: februari 2017
  • Niet online
Hoijong schreef op zondag 27 januari 2019 @ 16:35:
Ah een geldwolven topic.

Heeft iemand de afgelopen 4 pagina's het al gehad over de waarde een van een baan die je leuk vindt (met doorgroeimogelijkheden) vs de baan in een eindloon zonder uitdaging? Zo ja, mi scuzi.
Zo nee, dat is heel wat meer waard.

Maar daar moet je dus wel wat levenservaring voor opdoen eer je dat doorhebt.
Ja of je hebt al die tijd nodig om jezelf wijs te maken dat al die jaren slecht onderhandelen met opzet waren.

• Bio
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 19-02 07:04
Hydra schreef op zondag 27 januari 2019 @ 16:03:
[...]

Link dan ook ff naar de bron van je gegevens wat betreft de salarissen? Want 39k voor een ervaren back-end dev is extreem laag.
Lezen: LinkedIn salary dus

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 22:42
ardana schreef op zondag 27 januari 2019 @ 11:24:
Ik zou hem andersom in willen vliegen:

Waarom moet HBO zoveel beter betalen dan MBO of zelfs VMBO? Je bent hetzelfde aantal uur, en dezelfde inspanning kwijt. Vaak is het werk even belangrijk, wellicht zelfs nog belangrijker (je wil echt wel een goede verpleger naast je bed, of een goede monteur aan je auto, of een goede vakman in je huis), maar betaalt het simpelweg slechter.
Ik werk in een bouwgelieerde omgeving. Ik ben begonnen op de tekenkamer en zit inmiddels in de projectcoördinatie tussen de tekenkamer en de verkoop. En dan stap ik ook nog het veld in om problemen in lopende projecten op te lossen Als ik even naar die omgeving kijk, i.c.m. mijn eigen functie, dan kan ik daarop het volgende antwoorden:
- Als het zooitje kapot waait in een flinke storm, komt men niet bij die lasser of die bankwerker. Dan komt men bij mij, ik maak immers in de voorbereidende fase al de sterkteberekeningen indien die nodig zijn.
- Als ik een onderdeel vergeet in de prijssetting en dit niet voldoende laat dichttimmeren in de offerte, komt men bij mij terug met het verhaal dat dit project geld heeft gekost. Niet bij die lasser.
- Als ik de wensen van de architect niet goed bekijk en een opzet verkoop die niet blijkt te stroken, hebben wij geen werk of we hebben later meerwerk dat we, met een beetje pech, niet kunnen verhalen.
- Als ik iets verkoop dat onmogelijk is om te maken en die lasser daar de dubbele tijd voor nodig heeft, dan is het niet de lasser die daarvoor op zijn donder krijgt. Dan krijg ik vragen waarom ik te weinig tijd heb ingecalculeerd.
- Als ik de projectplanning niet op orde heb en de bouw daardoor vertraging op loopt, krijgen wij een claim. Daarop word ik aangesproken.
- Als er op de bouw e.e.a. fout loopt, word niet die lasser op het matje geroepen. Ik kan mij komen melden bij de uitvoerder en bij de projectleider. Ik kan een plan van aanpak maken om de problemen op te lossen en ik word erop afgerekend als dat niet lukt.

Ergo: Als ik een fout maak, kan dat in de tienduizenden euro's, wellicht tonnen, lopen. En dat loopt het ook. Als die lasser een onderdeel fout maakt, slijpt ie het er weer af en maakt ie het opnieuw of, in het ergste geval, maakt ie het gehele onderdeel opnieuw. Kost misschien 1000 euro. Ik draag de verantwoordelijkheid, ik word er persoonlijk op aangekeken als ik met een fout in de planning o.i.d. een klant weg zou jagen. En de lasser is dan ook boos, want dat kan hem ook zijn brood kosten. Is het daarom heel raar dat ik ook vraag om meer salaris? Op dit moment heb ik dat nog niet en zit de gemiddelde vakman bij ons nog hoger.

Kijk ik daarom neer op die lasser? Absoluut niet. Die jongens zijn belangrijk, zij produceren daadwerkelijk onze producten. Mijn werk is dit voor een goede prijs weg te zetten en het dusdanig aan de tekenkamer aan te leveren, dat zij zo min mogelijk denkwerk hoeven te doen. De tekenkamer moet vervolgens het productieproces dusdanig faciliteren, dat de jongens in de fabriek, de lassers, bankwerkers, de CNC werkers, etc, zo efficiënt mogelijk kunnen werken. Zij moeten zorgen dat repeterende maten efficiënt zijn. Dus geen 2,60m als je je staal in lengtes van 10 meter in koopt.
Daarnaast, tijdens je studie heb je ook "inkomen", je leeft ook ergens van. Gederfde inkomsten mee nemen is niet redelijk, zeker niet als je daar niet de daadwerkelijke inkomsten tegenover zet.
Inkomsten? Die 500 euro stagevergoeding na 20 weken stage? Die 10 uurtjes in het weekend die ik tegen minimumloon heb gewerkt, mits ik geen tentamens of zware projecten had?
Als laatste: grote inkomensverschillen zijn funest voor de maatschappij. Hoe kleiner de inkomensverschillen, hoe gezonder en gelukkiger de mensen zijn.
Maar geen inkomensverschil is ook niet goed. Waarom zou ik mijn nek nog uitsteken als het mij toch niets oplevert? Ik heb het bij het allereerste aanbod dat een recruiter deed geroepen: "Voor dat geld kan ik beter buschauffeur worden, dan begin ik na het behalen van mijn C Rijbewijs direct al met 500-600 euro bruto per maand meer." Ik heb naast mijn studie in de zomermaanden chauffeursdiensten verricht. Auto's verplaatsen, mensen rijden, etc. Zo nu en dan een lange rit Europa door. Reistijd ca. een derde van wat ik nu heb door gunstigere bereikbaarheid en gunstige tijden. Heb ik altijd met heel veel plezier gedaan. Waarom zou ik nog 4 jaar gaan studeren als ik hetzelfde zou verdienen? En niet gewoon lekker in het privéchauffeuren terug gaan? Rijd ik heel de dag in dikke auto's, ik zie wat van de wereld en zodra mijn dienst erop zit, auto uit en naar huis. Geen toeleveranciers meer die mij 's avonds bellen op maandag dat ze hun planning voor vrijdag niet gaan halen omdat hun machine defect is geraakt. Niet meer in het weekend nog een offerte opstellen omdat die er maandag uit moet en we met zieken zitten.

Het is niet dat ik geen plezier in mijn werk heb. Maar ik heb in meer dingen plezier. Effectief langer thuis zijn, door minder reistijd, om daar te hobbyen, heb ik ook plezier in. En in die hobby? Tsja, het is niet voor niets hobby. :)

Ik weet niet wat ik zou doen. Ik kan mij voorstellen dat ik het makkelijke ga doen zonder verantwoordelijkheden en leuke dingen thuis ga doen, ik kan mij ook heel goed voorstellen dat ik na verloop van tijd verveeld zou raken en toch voor iets intellectueel uitdagender zou gaan. Immers deed ik het chauffeuren naast mijn studie, dus werd ik al uitgedaagd en was het een mooie om geestelijk bij te komen. Als je meer capaciteiten hebt, zal dat na verloop van tijd ook wel gaan vervelen, denk ik.

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Barrycade schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 23:45:
Wat een raar topic, TS doet huilie huilie in zijn TO maar meldt ergens een paar posts verder tussen neus en lippen door dat hij na 7 werkjaren in zijn HBO baan nu 5600 p/m naar binnen trekt. Wat zijn hele TS onderuit schoffelt.
*lol*

Als dat in de topicstart had gestaan had ik meteen heel anders naar dit topic gekeken. Heb er ook echt compleet overheen gelezen. Da's €542,- per jaar stijging gemiddeld...

Ik wil niet weten wat voor salaris ik nu had gehad als ik dat de afgelopen 23 jaar gemiddeld per jaar er bij had gekregen. Zonder startsalaris had ik dan al boven de 12K per maand gezeten. (Ja, deze redenering is veel te krap de hoek om maar het plaatst het een beetje in perspectief.)

@Smuggler Even ter vergelijk, ik ben op mijn 18e onderaan begonnen en verdien nu (23 jaar later) net iets minder dan 4K bruto per maand voor 38 uur. Ik mag blij zijn als mijn top op het huidige equivalent zit van €5600 en jij verdient dat na 7 jaar al...

Je huidige salaris én groei over de afgelopen 7 jaar, halen in 1 klap je hele relaas onderuit. Het bevestigd precies wat er gezegd word, na het HBO start je misschien niet noemenswaardig veel hoger dan een vakkenvuller, maar je kunt als je geluk hebt wel hard stijgen én veel hoger eindigen. €5600 is het salaris van twee supermarktmedewerkers samen.
Bio schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 21:31:
TS heeft gewoon gelijk, dat bepaalde geschoolde banen in Nederland niet zo goed betaald worden als in andere landen. Voorbeeldje:

LandBackend developer salaris (€)Modaal salaris (€)Aantal x modaal
Nederland39.60029.9331.32x
Duitsland52.00025.8602.01x
USA58.20033.8131.72x
UK46.30024.5281.88x

Bronnen:
1. Linkedin salary
2. Modale salarissen
Zo'n tabel zegt helemaal niets omdat kosten van levensonderhoud niet worden meegerekend. Het word pas interessant en relevant als je data post over wat iemand verhoudingsgewijs bijvoorbeeld te besteden heeft aan luxegoederen.

In de randstad verdien je ook meer dan in zuid-limburg maar voor een 100m2 rijtjeshuis met postzegeltuin betaal je in de randstad wel meer dan in zuid-limburg voor een vrijstaande woning met lap grond waarop je een paar paarden kunt houden.
President schreef op zondag 27 januari 2019 @ 11:59:
[...]
Tja, zelf werk ik in het onderwijs. Zit nu op 3200 bruto. Een kind vroeg mij laatst of ik ook vond of ik te weinig verdiende. Uitgelegd dat;
- er zat ouders in de klas zullen zijn die ook 40u per week hard werken en minder verdienen
- als iedereen het dubbele zou verdienen we ook nog zouden klagen
- ik elke vakantie bij mijn kinderen ben
- ik elke loonsverhoging linksom of rechtsom toch moet betalen in de vorm van gestegen prijzen of belastingen

En valt prima te leven zolang mijn vrouw parttime werkt en we kinderopvang toeslag krijgen.

Het kan altijd slechter, maar wij kijken vooral naar beter.
Dat dus. Ik heb laatst voor een klas gestaan (MAVO-4, voorlichting over het van ICTer) en daar was (logischerwijs) een van de vragen of je rijk kunt worden. Vraag had ik gelukkig al ondervangen, fototje van Mark Zuckerberg en Bill Gates, met daarna een slide van een willekeurige rijtjeswoning. (Niet mijn eigen, ze hoeven niet meteen mijn voordeur te zien.)

Daarbij de opmerking "ja, je kunt rijk worden maar écht rijk worden er maar weinig en de realiteit is dat je in de regel gewoon fatsoenlijk kunt leven". (Waar ik dat rijtjeshuis een prima voorbeeld van vind. Leuk een villa in het Gooi, maar ik ben heel tevreden met mijn 130m2 rijtjeshuis met mancave op nog geen 30 minuten fietsen van het centrum van Utrecht.)
Deveon schreef op zondag 27 januari 2019 @ 16:11:
Als MBO drop-out heb ik nooit geklaagd over mijn inkomen en heb in principe mijn functie altijd uitgezocht potentie om te leren en niet op het salaris. Toch is het mijn prima gelukt om leeftijd maal 100 aan te houden van 20 tot nu 29, incl B segment lease auto, inmiddels ga ik iets harder omhoog. Toch blijft jeuken om voor mijzelf te beginnen en netto bijna 2,5x zoveel over te houden.
Dat is compleet vals rekenen.

Je houd niet netto 2.5x zo veel over, je moet allerlei kosten maken die je in loondienst niet hebt én hebt te maken met een flink stuk onzekerheid. De kans dat je werkelijk 2.5x zo veel over houd is ongeveer nul, als je alle factoren mee gaat rekenen en mee gaat wegen.
Dat je zonder ervaring, direct uit school, wordt uitgebuit door een detacheerden is nou eenmaal hoe de wereld werkt, zeker met ons dure sociale vangnet. Geld verdienen je met ervaring, vermogen of connecties en net uit school hebben de meeste alle drie niet.
Ik zie dat uitbuiten niet zo. Als je net van school af komt kun je gewoon nog niet zo veel. Je hebt een hoop theoretische bagage en die gaat op termijn absoluut nuttig zijn, maar in mijn beleving moet je éérst een tijdje leren hoe de praktijk werkt voordat je werkelijk nuttig voor een bedrijf gaat zijn.

Daarbij is je waarde ook nog niet bewezen. Je hebt een opleiding, klaar. Pas met een CV met enige relevante werkervaring kun je aantonen wat je waard bent. Met enkel dat papiertje niet. Dus ligt het startloon laag.

Is ook niet erg, als je wat kunt stijg je daarna snel genoeg.
Pizza_Boom schreef op maandag 28 januari 2019 @ 00:24:
[...]
Ik werk in een bouwgelieerde omgeving. Ik ben begonnen op de tekenkamer en zit inmiddels in de projectcoördinatie tussen de tekenkamer en de verkoop. En dan stap ik ook nog het veld in om problemen in lopende projecten op te lossen Als ik even naar die omgeving kijk, i.c.m. mijn eigen functie, dan kan ik daarop het volgende antwoorden:
- Als het zooitje kapot waait in een flinke storm, komt men niet bij die lasser of die bankwerker. Dan komt men bij mij, ik maak immers in de voorbereidende fase al de sterkteberekeningen indien die nodig zijn.
- Als ik een onderdeel vergeet in de prijssetting en dit niet voldoende laat dichttimmeren in de offerte, komt men bij mij terug met het verhaal dat dit project geld heeft gekost. Niet bij die lasser.
- Als ik de wensen van de architect niet goed bekijk en een opzet verkoop die niet blijkt te stroken, hebben wij geen werk of we hebben later meerwerk dat we, met een beetje pech, niet kunnen verhalen.
- Als ik iets verkoop dat onmogelijk is om te maken en die lasser daar de dubbele tijd voor nodig heeft, dan is het niet de lasser die daarvoor op zijn donder krijgt. Dan krijg ik vragen waarom ik te weinig tijd heb ingecalculeerd.
- Als ik de projectplanning niet op orde heb en de bouw daardoor vertraging op loopt, krijgen wij een claim. Daarop word ik aangesproken.
- Als er op de bouw e.e.a. fout loopt, word niet die lasser op het matje geroepen. Ik kan mij komen melden bij de uitvoerder en bij de projectleider. Ik kan een plan van aanpak maken om de problemen op te lossen en ik word erop afgerekend als dat niet lukt.

Ergo: Als ik een fout maak, kan dat in de tienduizenden euro's, wellicht tonnen, lopen. En dat loopt het ook. Als die lasser een onderdeel fout maakt, slijpt ie het er weer af en maakt ie het opnieuw of, in het ergste geval, maakt ie het gehele onderdeel opnieuw. Kost misschien 1000 euro. Ik draag de verantwoordelijkheid, ik word er persoonlijk op aangekeken als ik met een fout in de planning o.i.d. een klant weg zou jagen. En de lasser is dan ook boos, want dat kan hem ook zijn brood kosten. Is het daarom heel raar dat ik ook vraag om meer salaris? Op dit moment heb ik dat nog niet en zit de gemiddelde vakman bij ons nog hoger.

Kijk ik daarom neer op die lasser? Absoluut niet. Die jongens zijn belangrijk, zij produceren daadwerkelijk onze producten. Mijn werk is dit voor een goede prijs weg te zetten en het dusdanig aan de tekenkamer aan te leveren, dat zij zo min mogelijk denkwerk hoeven te doen. De tekenkamer moet vervolgens het productieproces dusdanig faciliteren, dat de jongens in de fabriek, de lassers, bankwerkers, de CNC werkers, etc, zo efficiënt mogelijk kunnen werken. Zij moeten zorgen dat repeterende maten efficiënt zijn. Dus geen 2,60m als je je staal in lengtes van 10 meter in koopt.
Jup.

Hier word wel eens gezegd "ja, maar je bent formeel niet eindverantwoordelijk, dat is je manager". Leuk en aardig, maar *die* vertrouwd op mijn oordeel en vakmanschap. Leuk dat de directeur eindverantwoordelijk is (dat is het in alle gevallen, ook in jouw geval is het uiteindelijk de directeur de hoogst verantwoordelijke), maar in de praktijk voelt het toch op zijn minst anders.

Logisch, jij hebt de expertise, dus word daar op vertrouwd en dat is hier niet anders.

Als ik een projectvoorstel doe, of een advies uit breng project X door partij Y te laten uitvoeren en ik maak daar een inschattingsfout in bijvoorbeeld TCO, dan kan ik zeggen "ja maar partij Y heeft de rekenfout gemaakt en de directeur heeft mijn voorstel niet doorgerekend". Hardstikke leuk. Ze kunnen me er niet om ontslaan (want fouten maken hoor nu eenmaal bij je werk en ik zit niet op een positie waarbij een fout meteen ontslag betekend), maar het betekend niet alsnog dat ik niet verantwoordelijk ben. Ik maak immers die inschattingsfout en die kan ook flink geld kosten.

Daar word ik dan ook naar betaald. Ik verdien meer dan een gup die net van school af komt. Vanwege onder andere dit.
[...]
Het is niet dat ik geen plezier in mijn werk heb. Maar ik heb in meer dingen plezier. Effectief langer thuis zijn, door minder reistijd, om daar te hobbyen, heb ik ook plezier in. En in die hobby? Tsja, het is niet voor niets hobby. :)

Ik weet niet wat ik zou doen. Ik kan mij voorstellen dat ik het makkelijke ga doen zonder verantwoordelijkheden en leuke dingen thuis ga doen, ik kan mij ook heel goed voorstellen dat ik na verloop van tijd verveeld zou raken en toch voor iets intellectueel uitdagender zou gaan. Immers deed ik het chauffeuren naast mijn studie, dus werd ik al uitgedaagd en was het een mooie om geestelijk bij te komen. Als je meer capaciteiten hebt, zal dat na verloop van tijd ook wel gaan vervelen, denk ik.
Dat is constant de balans, ook voor mij.

Zou ik gelukkig worden van een baan waarbij ik 2x zo veel verdien, maar amper vrije tijd heb? Denk het niet. Leuk dat ik meer geld heb om te besteden aan hobbies, maar als ik vervolgens geen tijd meer heb voor die hobbies of op kantoor er niet meer over kan praten omdat iedere minuut productief moet zijn is de lol er ook snel af.

Er is een reden dat ik 38 uur per week werk. Zo heb ik meer tijd en energie over om andere leuke dingen te doen in mijn vrije tijd. Ik hou genoeg geld over mijn hobbies te betalen (ook al mag het best wat meer zijn) en als ik eens een uur later op kantoor ben omdat ik nog even muziek aan het maken was of gewoon lui, ook best, dat kan. Flextijden.

Aan de andere kant wil ik ook een baan waarbij ik overdag plezier heb in mijn werk en mentaal word uitgedaagd. Niet iedere dag, maar netto genoeg om het interessant te houden. Prettige bijkomstigheid daarvan is dat dat in de regel wel een baan is die beter verdient dan schoonmaker of supermarkt medewerker.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Smuggler
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:27

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
unezra schreef op maandag 28 januari 2019 @ 07:01:
[...]

Als dat in de topicstart had gestaan had ik meteen heel anders naar dit topic gekeken. Heb er ook echt compleet overheen gelezen. Da's €542,- per jaar stijging gemiddeld...
Wat maakt het uit wat de TS verdient?
Dit topic is een observatie van wat ik om mij heen zie gebeuren. Mijn eigen situatie staat daar los van en is puur een n=1 situatie.
Of mag je niet om je heen kijken hoe je buren en collega's leven en daar vraagtekens bijzetten?
Lekker nederlands zo, vooral naar je eigen haggie kijken en niet omkijken naar je medemens, zo maken we er met z'n allen een heel mooi land van!
Zorg en huursubsidies kunnen niet betaald worden van alleen maar lonen tot 4K.

Gewoon sebastiaan

• Bejit
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 18-02 15:09

Bejit

Svenska Faderland

Het kan veel simpeler samengevat worden. Het is een kwestie van vraag en aanbod.

Voor veel IT start functies heb je geen eens een IT studie nodig, dus de pool is redelijk groot. Daarnaast moet er redelijk veel in starters worden geïnvesteerd omdat bij veel afgestudeerde IT'ers het niveau niet hoog genoeg is.

Dat je relatief meer verdient in de VS is niet zo gek, echter zit je daar als IT'er vaak in de duurdere gebieden zoals Californië wat gewoon bizar duur is. Dat trekt gemiddelde ook wat omhoog.

Het grote verschil wat ik voornamelijk zie tussen Nederland en andere landen, is het percentage "hoog" opgeleiden vrij hoog(Zeker als je kijkt in de IT) als je gaat vergelijken met Duitsland of zelfs met de VS. Er is dus relatief veel aanbod. Moet daarbij wel zeggen dat soms het niveau bedroevend is.

Systeempje

• ShadowBumble
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 06:28

ShadowBumble

Professioneel Prutser

De discussie over het IT inkomens voor starters in Nederland zijn verwaarloosbaar, de grote reden waarom ? De formule van een startinkomens voor een HBO-er is tegenwoordig vaak lager dan de gebruikelijke leeftijd x 100 formule omdat de opleidingen van deze net afgestudeerde werknemer niet aansluiten bij wat de IT markt vraagt.

Dit is ook een bekend probleem en daarom zie je ook steeds meer dat IT bedrijven eigen opleidings trajecten starten de zogenaamde "Academy" trajecten. In een startende HBO-er moet dus nog eens additioneel flink geïnvesteerd worden om te komen op het punten waar de markt om vraagt.

Dat kun je niet afzetten tegen iemand die al jaren in de arbeidsmarkt zit en weet wat er in de markt speelt en daarop al voorgesorteerd heeft. (Uitzonderingen daargelaten)

[rant-mode]
Ik begrijp heel goed dat het gross van de starters momenteel problemen heeft met zijn inkomen men leeft namelijk nu in een consumptie maatschappij waarin mensen wordt voorgeschoteld (en dit wordt versterkt door Social media) dat heel normaal is om 2 a 3x per jaar op vakantie willen bij voorkeur naar een exotisch oord want mooie insta/facebook/whatever plaatjes oplevert of 4x per week uit eten en nog meer van dat soort zaken.
[/rant-mode]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Bejit

Bejit

Svenska Faderland

ShadowBumble schreef op maandag 28 januari 2019 @ 08:49:
De discussie over het IT inkomens voor starters in Nederland zijn verwaarloosbaar, de grote reden waarom ? De formule van een startinkomens voor een HBO-er is tegenwoordig vaak lager dan de gebruikelijke leeftijd x 100 formule omdat de opleidingen van deze net afgestudeerde werknemer niet aansluiten bij wat de IT markt vraagt.

Dit is ook een bekend probleem en daarom zie je ook steeds meer dat IT bedrijven eigen opleidings trajecten starten de zogenaamde "Academy" trajecten. In een startende HBO-er moet dus nog eens additioneel flink geïnvesteerd worden om te komen op het punten waar de markt om vraagt.

Dat kun je niet afzetten tegen iemand die al jaren in de arbeidsmarkt zit en weet wat er in de markt speelt en daarop al voorgesorteerd heeft. (Uitzonderingen daargelaten)

[rant-mode]
Ik begrijp heel goed dat het gross van de starters momenteel problemen heeft met zijn inkomen men leeft namelijk nu in een consumptie maatschappij waarin mensen wordt voorgeschoteld (en dit wordt versterkt door Social media) dat heel normaal is om 2 a 3x per jaar op vakantie willen bij voorkeur naar een exotisch oord want mooie insta/facebook/whatever plaatjes oplevert of 4x per week uit eten en nog meer van dat soort zaken.
[/rant-mode]
Wel enige nuance op je rant. Huizenprijzen voor starters zijn wel erg hoog. Ik weet dat in 2014 ik nog een appartement voor € 125.000 op de kop kon tikken, diezelfde staan nu voor € 165.000 te koop. En dat is buiten de randstad.

Systeempje

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
MijnAccount schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 22:58:
[...]
Heel goed topic! Veel te veel mensen met een "goede" opleiding hebben een inkomenprobleem.
Ik draai 'm even om: Veel te veel mensen met een goed salaris hebben een uitgaveprobleem.

Waarom moet je met een goed salaris een groot huis, een dure auto en nog meer ongein hebben? Natuurlijk, je hebt de mogelijkheid er voor maar het houdt je flink in de ratrace.

Heb ik je vraag opgelost? Doneer me een Gulden via mijn avatar.

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Bejit schreef op maandag 28 januari 2019 @ 08:55:
[...]

Wel enige nuance op je rant. Huizenprijzen voor starters zijn wel erg hoog. Ik weet dat in 2014 ik nog een appartement voor € 125.000 op de kop kon tikken, diezelfde staan nu voor € 165.000 te koop. En dat is buiten de randstad.
Waarom zou je als starter direct willen kopen ? Ik weet dat dat gedreven wordt door o.a. het enorme tekort aan huurwoningen om dan maar te gaan kopen maar wat is er mis met eerst een paar jaar een buffer opbouwen ? Moeten we tegenwoordig van onze ouders direct na afstuderen het huis uit ?

Dat is een misperceptie die wij (de maatschappij) ons zelf wijsmaken, dat je direct na afstuderen maar "op jezelf" moet.
sypie schreef op maandag 28 januari 2019 @ 08:57:
Veel te veel mensen met een goed salaris hebben een uitgaveprobleem.
Dit, vooral dit. Ik zie dit enorm veel om mij heen.

ShadowBumble wijzigde deze reactie 28-01-2019 09:05 (13%)

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 06:58
Smuggler schreef op maandag 28 januari 2019 @ 08:07:
[...]

Dit topic is een observatie van wat ik om mij heen zie gebeuren. Mijn eigen situatie staat daar los van en is puur een n=1 situatie.
Of mag je niet om je heen kijken hoe je buren en collega's leven en daar vraagtekens bijzetten?
Lekker nederlands zo, vooral naar je eigen haggie kijken en niet omkijken naar je medemens, zo maken we er met z'n allen een heel mooi land van!
Je observatie is even hard een n=1 als je eigen situatie 8)7
En dus evenveel of even weinig zeggend. Kies zelf maar.

• EJPostema
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 19-02 14:55
Ik heb niet het hele topic gelezen, dus misschien is dit al genoemd.

maar het studeren loont wel degelijk @Topicstarter. Misschien nu nog niet. Startsalarissen liggen (uitzondering daargelaten) redelijk bijelkaar in Nederland. Je startsalaris is, zoals al is genoemd best wel aan de lage kant, maargoed dat is een ander verhaal.

Het punt is dat je met een carriere als HBO'er of WO'er een stuk sneller zal groeien dan de gemiddelde MBO'er. Wellicht dat dit in de toekomst voor een kleine doelgroep gaat veranderen, zoals bijvoorbeeld loodgieters ofzoiets, maar dat is echt een kleine groep.

Lees dit rapport maar eens: https://www.cbs.nl/-/medi...26/2012-k2-v4-p55-art.pdf (ja het is een beetje oud, kon de nieuwere even niet vinden).

Vooral figuur 2.3 laat het duidelijk zien. Tussen het 20e en 24e levensjaar is het salaris voor MBO, HBO en WO ongeveer gelijk. Tussen je 60e en 64e levensjaar zit de MBO'er op gemiddeld 25k pj en de HBO'er op een krappe 40k. De MBO'er is gemiddeld nauwelijks gegroeid en de HBO'er heeft een groei van bijna 100%

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
ShadowBumble schreef op maandag 28 januari 2019 @ 09:00:
[...]

Waarom zou je als starter direct willen kopen ? Ik weet dat dat gedreven wordt door o.a. het enorme tekort aan huurwoningen om dan maar te gaan kopen maar wat is er mis met eerst een paar jaar een buffer opbouwen ? Moeten we tegenwoordig van onze ouders direct na afstuderen het huis uit ?

Dat is een misperceptie die wij (de maatschappij) ons zelf wijsmaken, dat je direct na afstuderen maar "op jezelf" moet.

[...]

Het moet wellicht niet, maar als je klaar bent met studeren ben je er vaak ook wel echt aan toe om een eigen plek te hebben. Vooral als je, zoals bij mij, een niet heel goede relatie met een van je ouders hebt. Dat blijft botsen, en als je elke week te horen krijgt "ja ga lekker een eigen huis zoeken / wanneer ga je nou eens het huis uit"... dan voel je je niet heel welkom meer en wil je zsm weg.

Alleen verdien je als beginnend WOer te veel voor sociale huur, en krijg je dat sowieso al niet ivm prio (ik stond 6 jaar ingeschreven, nada). Dus particuliere huur? Hallo 4x inkomenseis! Dat red je niet in je eentje, dus dat wordt 'm ook niet.... wat blijft er dan over? Kopen.

Tja, ik had het geluk dat ik in 2016 heb gekocht. Nu had ik mijn eigen flat niet meer mogen kopen gezien de waardestijgingen....

Vind ik dit een kromme situatie? Ja.
Vind ik dat een werkgever mij meer dient te betalen om dit te bekostigen? Totaal niet.

SmurfLink wijzigde deze reactie 28-01-2019 09:24 (4%)

• unezra
  • Nu online

unezra

[...]
Volgens mij is jouw topic een observatie van je eigen situatie en jij bent er de afgelopen 7 jaar, per jaar €500 per maand op vooruit gegaan.

Daarbij werk je in een tak van sport en bij een werkgever die voor zover ik bekend staat om de wat hoger liggende lonen. Je start laag, je eindigt hoog. Zeker in die sector. (Want niche. Je krijgt het salaris dat past bij een meer zeldzame baan.)

Hoe je van alleen de lonen tot 4K het sociale stelsel in NL niet kunt betalen is me een raadsel. Je betaald evengoed met 4K nog dik €1300 aan loonbelasting, je werkgever betaald nog eens een flink bedrag aan belastingen én je betaald BTW. Even heel kort door de bocht, 4K aan bruto loon is snel goed voor 2-3K aan belastingen. Dat zijn 2 bijstandsuitkeringen.

• jmzeeman
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 23:50
Misschien leuk om het van een ander perspectief te zien, ik ben werkgever. Er zijn voor mij een aantal zaken van belang.

Ten eerste, de meeste ICTers zijn niet erg mondig en degene die mondig zijn zijn vaak ZZPer. Er heeft bij ons nog nooit iemand om loonsverhoging gevraagd. Hierdoor kan er een mismatch ontstaan tussen de waarde van iemand en wat zijn salaris is. Natuurlijk probeer je als goed werkgever de markt te volgen maar aangezien er geen CAO is is er geen duidelijk referentie kader is, kost het wat moeite om redelijke en marktconforme loontabellen op te stellen. Dit is iets waarvan het misschien goed zou zijn als werkgevers er iets vaker door hun werknemers op gewezen zouden worden als ze denken dat er iets niet klopt.

Startsalarissen zijn over het algemeen inderdaad aan de lage kant, maar dat heeft denk ik een goede reden. De eerste 6 maanden tot een jaar na de studie, kosten de meeste ICTers nu al veel meer geld dan de waarde van het werk dat ze opleveren. Het salaris, de tijd die je kwijt bent aan begeleiding en de opleidingskosten staan nu al niet echt in verhouding tot de productie. Deze tijd is voor de werkgever een investering waarvan hij hoopt dat die zich na een tijdje gaat terugbetalen. Het is heel erg moeilijk om te bepalen of iemand echt goed is in dit werk, ook daarvoor heb je best een tijd nodig om iemand een kans te geven om zich te laten zien. Maar na het eerste jaar is er toch een aanzienlijk gedeelte dat vertrekt (al dan niet vrijwillig) omdat ze gewoon niet geschikt zijn, toch niet lekker binnen het team passen of naar een andere werkgever willen om daar te kijken hoe het gaat (wat op zich een heel goed plan is). Maar dan zit je dus als werkgever aan het eind van de rit met een kostenpost van enkele tienduizenden euro's die je verspilt hebt. Investeren, winnen en verliezen hoort er bij, maar het is wel logisch dat werkgevers die investering proberen te minimaliseren.

Als laatste is er de regio en/of de bereidheid om te reizen. In de Randstad en Eindhoven is de markt een stuk krapper als elders in het land als je in de Achterhoek woont en op de fiets naar je werk wil kan je niet hetzelfde salaris verwachten als dat je zou kunnen verdienen als je elke dag naar Philips in Eindhoven rijdt.

• .oisyn
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 03:37

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

[...]

Het maakt dat je voorbeeld van die kassamedewerker gewoon ontzettend slecht is gekozen. Als je alleen de TS leest lijk je dat nog niet helemaal te begrijpen, maar als je vervoglens leest dat je inmiddels aan de 5k+ zit wordt het ineens waanzin dat je überhaupt met dat voorbeeld kwam 8)7

If we can hit that bullseye, the rest of the dominoes will fall like a house of cards. Checkmate.

• cakebp
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 06-02 08:48
Bejit schreef op maandag 28 januari 2019 @ 08:16:

Het grote verschil wat ik voornamelijk zie tussen Nederland en andere landen, is het percentage "hoog" opgeleiden vrij hoog(Zeker als je kijkt in de IT) als je gaat vergelijken met Duitsland of zelfs met de VS. Er is dus relatief veel aanbod. Moet daarbij wel zeggen dat soms het niveau bedroevend is.
Een relatief groter aanbod t.o.v. de vraag zorgt ook weer voor een daling in prijzen (in dit geval dus de salarissen). Dat zie je ook in ongeschoold werk. Het aanbod is veel groter dus de salarissen lager (dit heeft uiteraard meerdere redenen maar het speelt zeker mee).

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 19-02 18:58
jmzeeman schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:22:
Misschien leuk om het van een ander perspectief te zien, ik ben werkgever. Er zijn voor mij een aantal zaken van belang.

Ten eerste, de meeste ICTers zijn niet erg mondig en degene die mondig zijn zijn vaak ZZPer. Er heeft bij ons nog nooit iemand om loonsverhoging gevraagd. Hierdoor kan er een mismatch ontstaan tussen de waarde van iemand en wat zijn salaris is. Natuurlijk probeer je als goed werkgever de markt te volgen maar aangezien er geen CAO is is er geen duidelijk referentie kader is, kost het wat moeite om redelijke en marktconforme loontabellen op te stellen. Dit is iets waarvan het misschien goed zou zijn als werkgevers er iets vaker door hun werknemers op gewezen zouden worden als ze denken dat er iets niet klopt.

...
Dit is wel een goed punt, de ontwikkelaars die goed zijn en financieel bewust zijn, zijn voor zichzelf begonnen of naar het buitenland vertrokken. Daarom blijven er in de IT ook zoveel vacatures open staan, want werkgevers zoeken goed(voor zover dat al te beoordelen is) en goedkoop en zoiets bestaat niet.

Je zal voor jezelf moeten opkomen en het zelf moeten afdwingen, niemand anders doet het voor je. Ik werk nu als remote freelancer in het buitenland, ik heb een goed uurtarief, woon in een penthouse met berg- en zeezicht en mijn maandelijkse kosten liggen hier bij ongeveer 8% van m'n netto maand inkomen(wat vrijwel gelijk is aan bruto). In Nederland ondenkbaar.

• Lethalis
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
Hydra schreef op zondag 27 januari 2019 @ 16:03:
[...]
Link dan ook ff naar de bron van je gegevens wat betreft de salarissen? Want 39k voor een ervaren back-end dev is extreem laag.
39600 / 12 / 1,08 = 3056 bruto per maand.

Extreem laag wil ik het niet noemen. Voor ons wel te laag, maar voor iemand van net 30 nog wel okee?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen.

• servies
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 19-02 16:20

servies

Veni Vidi Servici

TweakerVincent schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 20:51:
[...]

Dan doe je echt iets fout. Ik haalde met gemak alles op 8+ op HBO. Veel te simpel allemaal en ja projecten car trekken deed ik ook maar dan gewoon in studentenkamer. af en toe ff knallen tot 2 uur snachts ofzo met biertje erbij. who cares. Tentamens waren te simpel voor woorden.
En zie daar, we hebben er een van InHolland ;), Mediatechniek was het niet of zoiets...
Om even aan te geven dat er nogal een niveau verschil kan zitten tussen HBO opleidingen... En ook een enorm verschil in wanneer je de opleiding hebt gedaan...

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 20:15

Richh

Zeg maar Richard

ShadowBumble schreef op maandag 28 januari 2019 @ 08:49:
[rant-mode]
[/rant-mode]
Hou hier eens mee op.
Dat jij op die sociale media een moederskindje hebt gevonden die 4x per week uit eten gaat en 3x per jaar op vakantie gaat, betekent niet dat iedereen dit doet.

De realiteit is dat de starter:
- Teveel verdiend voor sociale huur
- Ofwel niet genoeg levensjaren heeft gehad om op een handige positie op een sociale huur wachtlijst te staan
- Hierdoor praktisch geen woonruimte kan krijgen voor minder dan 800 per maand
- Zelfs in het buitengebied lukt dat niet meer, daarbij worden auto's onbetaalbaar en raken wegen/spoorwegen vol
- Dermate belast wordt waardoor hij/zij niks meer overhoud dan iemand met het minimumloon, maar wél die fors hogere woonkosten heeft: Het (on)bestaan van het middeninkomen
- Meanwhile de vergroening van de complete EU moet bekostigen zonder (bijvoorbeeld) de gasbaten te kunnen genieten
- Meanwhile onevenredig veel zorgkosten afdraagt aan de babyboomgeneratie en de generatie daarna
- Meanwhile onevenredig veel AOW-premie afdraagt aan de babyboomgeneratie en de generatie daarna
- Meanwhile onevenredig veel pensioenpremie afdraagt waarvan hij/zij niks terug gaat zien

Mijn PC

• Bejit

Bejit

Svenska Faderland

[...]

Eens, maar vergelijk de situatie 20 jaar geleden en toen was het geen probleem, dus er is ondertussen zeker wat veranderd.

Zelf ben ik ook 3,5 jaar samen gaan wonen met een goede vriend in een vrije sector huurwoning, maar voor starters, 25 tot 30 jaar, is het gewoon lastig.(Huur of koop)
Richh schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:41:
[...]

- Ofwel niet genoeg levensjaren heeft gehad om op een handige positie op een sociale huur wachtlijst te staan
- Zelfs in het buitengebied lukt dat niet meer, daarbij worden auto's onbetaalbaar en raken wegen/spoorwegen vol
- Dermate belast wordt waardoor hij/zij niks meer overhoud dan iemand met het minimumloon, maar wél die fors hogere woonkosten heeft: Het (on)bestaan van het middeninkomen
- Meanwhile de vergroening van de complete EU moet bekostigen zonder (bijvoorbeeld) de gasbaten te kunnen genieten
- Meanwhile onevenredig veel zorgkosten afdraagt aan de babyboomgeneratie en de generatie daarna
- Meanwhile onevenredig veel AOW-premie afdraagt aan de babyboomgeneratie en de generatie daarna
- Meanwhile onevenredig veel pensioenpremie afdraagt waarvan hij/zij niks terug gaat zien
Wat Richh zegt!

Echter zie ik de babyboom generatie als een groot probleem. Vergrijzing is een feit daar hebben we mee te dealen.

Bejit wijzigde deze reactie 28-01-2019 12:45 (42%)

Systeempje

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 19-02 16:45
sypie schreef op maandag 28 januari 2019 @ 08:57:
[...]

Ik draai 'm even om: Veel te veel mensen met een goed salaris hebben een uitgaveprobleem.

Waarom moet je met een goed salaris een groot huis, een dure auto en nog meer ongein hebben? Natuurlijk, je hebt de mogelijkheid er voor maar het houdt je flink in de ratrace.
Omdat je vroeger als heftruckchauffeur een huis kon kopen als eenverdiener en ook nog eens het gezin kon onderhouden.
Nu heb je al die jaren een studie gevolgd om op je 25e aan de slag te kunnen en krijg je een bod van 2000-2500. Of je daar een huis mee kan kopen/huren?

Vroegah kon je met een salaris van 2500 wel een apparement kopen in je eentje. Nu mag je je zelf geld inbrengen van ongeveer 10k euro. Oh ja die studiefinanciering is nu een lening dus daar wordt je ook al op ingekort op je maximale leenbedrag. Zie jij maar eens 10k te sparen terwijl je een huurwoning hebt van 700+ euro. Als je een beetje op brood en water leeft doe je hier 2 jaar over.
Vervolgens heb je je huis en dan lig je tussen vier kale muren op je betonnen vloer omdat je nog 10k nodig hebt voor minimale inrichting.

Ik kan het wel begrijpen dat starters/afgestudeerden vragen gaan stellen waarom ze niet uit het gat vandaan kunnen komen.
Iets als een "starterswoning" bestaat niet. Soms heeft men plannen en wilt daarom een groter huis hebben en niet na 2 jaar wilt verhuizen. Verhuizen kost klauwen vol geld.

• cakebp
Bejit schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:42:
[...]

Eens, maar vergelijk de situatie 20 jaar geleden en toen was het geen probleem, dus er is ondertussen zeker wat veranderd.

Zelf ben ik ook 3,5 jaar samen gaan wonen met een goede vriend in een vrije sector huurwoning, maar voor starters, 25 tot 30 jaar, is het gewoon lastig.(Huur of koop)
Huren is t.o.v. kopen echter wel veel duurder. Als ik mijn eigen hypotheek vergelijk met mijn broer die een zelfde soort woning heeft gehuurd in dezelfde stad schrik je je wild.

• unezra
  • Nu online

unezra

cakebp schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:43:
[...]
Huren is t.o.v. kopen echter wel veel duurder. Als ik mijn eigen hypotheek vergelijk met mijn broer die een zelfde soort woning heeft gehuurd in dezelfde stad schrik je je wild.
Klassieke misrekening. :)

Huis kopen vs huis huren is netto per maand ongeveer even duur, uitgerekend over 10-20 jaar.
Het grootste verschil is dat na 30 jaar, het huis van jou is. (Maar daar heb je dan wel ongeveer 2x de aanschafwaarde voor betaald aan hypotheeklasten alleen al.)

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Hou hier eens mee op.
Dat jij op die sociale media een moederskindje hebt gevonden die 4x per week uit eten gaat en 3x per jaar op vakantie gaat, betekent niet dat iedereen dit doet.
Misschien heb je een punt en zal het aan mijn vrienden kring liggen maar ik schuif regelmatig aan bij sollicitaties om te horen wat de beginnende HBO starter "eist".

Voor je overige punten zal ik hieronder nog even antwoorden, maar de strekking is eigenlijk in mijn antwoorden waarom zou een HBO Starter anders behandeld worden als de rest van de woning/werk zoekenden ?

Dit is ook een beetje mijn punt een HBO starter "voelt" zich over het algemeen dat ze meer "recht" ergens op hebben dan de rest van de markt, men zal zich moeten realiseren dat dit niet het geval is. Je kan als starter in een hoekje gaan zitten en een beetje klagen of je kan gewoon beginnen en aantonen dat jij die grotere vergoeding waard bent. Ja, vervelend dat je dan nog even thuis moet wonen of gezamelijk met wat vrienden een huis koopt/huurt, maar het komt je nu eenmaal niet aanwaaien omdat je toevallig je HBO hebt afgerond.
1 ) Das raar aangezien men aan de ene kant klaagt dat ze te weinig verdienen (zie dit topic) en aan de andere kant dus ook weer teveel
2 ) Dat is niet een probleem van een starter maar zo'n beetje van iedere woningzoekende, zie ook bij je eerst aangedragen punt als jij dus blijkbaar teveel verdiend heb je ook geen recht op sociale huur.
3 ) Wederom is hier van toepassing dat valide dit voor het gros van de mensen die een woning (willen) huren, je bent als starter niet de enige op de woningmarkt.
4 ) Maatschappelijk probleem, heeft niks met dit onderwerp te maken, waarom zou jij meer recht hebben als een ander ?
5 ) Houd je zelf toch niet voor de gek
6 ) Heeft niks met dit onderwerp te maken, waarom zou jij meer recht hebben als een ander ?
7 ) Heeft niks met dit onderwerp te maken, waarom zou jij meer recht hebben als een ander ?
8 ) Heeft niks met dit onderwerp te maken, waarom zou jij meer recht hebben als een ander ?
9 ) Heeft niks met dit onderwerp te maken, waarom zou jij meer recht hebben als een ander ?

Ten aanzien van zeker je laatste 4 punten, niemand maar dan ook niemand die nu werkt en max 40 jaar oud is zal hier nog van profiteren. Die hebben allemaal hetzelfde probleem een hoop afdragen en er zeer waarschijnlijk in de toekomst geen profijt van hebben. Dat zijn de gevolgen van een vergrijzende zorgmaatschappij zoals we deze in Nederland hebben.
Bejit schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:42:
Wat Richh zegt!

Echter zie ik de babyboom generatie als een groot probleem. Vergrijzing is een feit daar hebben we mee te dealen.
Mwa ik ben het er niet zo mee eens zoals je hierboven kunt zien we hebben nu eenmaal te maken met een maatschappelijk belang en ik zie gewoon niet waarom je als Starter anders behandeld dient te worden. Waar komt toch de aanname vandaan dat iedereen maar een "special snoflake is" en recht heeft op van alles.

Kijkt hier maar eens na, misschien dat dat helpt

YouTube: Simon Sinek on Millennials in the Workplace

ShadowBumble wijzigde deze reactie 28-01-2019 13:15 (8%)

• BFmango
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 21:32
[...]

Omdat het op dit moment financieel een stuk voordeliger is.

Mijn hypotheek is lager dan de gemiddelde huurprijs, maar tegelijkertijd heb ik een mooier en groter huis dan een gemiddeld huurhuis, ik woon in een prettigere wijk (eigen ervaring), ik bouw ondertussen eigen vermogen op, krijg hypotheekrenteaftrek en ben baas over eigen huis en haard.

• cakebp
unezra schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:07:
[...]

Klassieke misrekening. :)

Huis kopen vs huis huren is netto per maand ongeveer even duur, uitgerekend over 10-20 jaar.
Het grootste verschil is dat na 30 jaar, het huis van jou is. (Maar daar heb je dan wel ongeveer 2x de aanschafwaarde voor betaald aan hypotheeklasten alleen al.)
Huis van hem is echter een aantal m2 kleiner en hij betaalt meer dan 2x zoveel als mijn brutohypotheek.
Kan dan echt wel uit hoor..

EDIT:
Met de huidige rente valt de "2x aanschafwaarde" ook heel erg mee.

cakebp wijzigde deze reactie 28-01-2019 13:26 (6%)

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• Richh

Richh

Zeg maar Richard

ShadowBumble schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:12:
Voor je overige punten zal ik hieronder nog even antwoorden, maar de strekking is eigenlijk in mijn antwoorden waarom zou een HBO Starter anders behandeld worden als de rest van de woning/werk zoekenden ?
Euhm, ik stel helemaal nergens dat een HBO starter anders behandeld moet worden. Het is een frame wat je heel graag wil plaatsen, zo blijkt uit je hele post wel. Erg jammer. Ik ga in deze reactie niet 30 keer je frame debunken, maar ga wel proberen in te gaan op een aantal van je uitspraken.

Anyhow: wat mij betreft heeft iedereen recht op onderdak.
Daar hebben we in Nederland dan ook allerlei vangnetten voor opgesteld. Deze vangnetten zijn ruim genoeg opgezet zodat wie erin zit, nog enige ruimte heeft om er ooit weer uit te komen. Mits hij/zij hard werkt.
De starter moet hetzelfde doen zonder vangnet, met minder spaarruimte, zelfs als hij/zij hard werkt.

Waar wel verschil zit: wie al wat ouder is, heeft toch al heel wat kansen gehad. Hij/zij heeft als het goed is meer salaris door meer werkervaring en daarmee meer financiële mogelijkheden. Hij/zij had een woning kunnen kopen in 2012 en daar fors op kunnen verdienen, of woont überhaupt al in een koopwoning waar hij/zij niet de maandlast aan heeft die de starter nu moet afdragen.
De starter kan niks doen aan deze situatie. Wie ouder is had dat mogelijk wel kunnen doen en heeft zijn eigen kansen niet gegrepen.
Dit is ook een beetje mijn punt een HBO starter "voelt" zich over het algemeen dat ze meer "recht" ergens op hebben dan de rest van de markt, men zal zich moeten realiseren dat dit niet het geval is. Je kan als starter in een hoekje gaan zitten en een beetje klagen of je kan gewoon beginnen en aantonen dat jij die grotere vergoeding waard bent. Ja, vervelend dat je dan nog even thuis moet wonen of gezamelijk met wat vrienden een huis koopt/huurt, maar het komt je nu eenmaal niet aanwaaien omdat je toevallig je HBO hebt afgerond.
De HBO/WO starter vraagt zich af waar hij/zij het voor heeft gedaan. Heeft niks met 'voelt' en 'recht' te maken.

De HBO/WO starter wordt omringt door mensen die minder verdienen en een woning toebedeeld krijgen én netto meer geld overhouden. Uitgeprocedeerde asielzoekers die wél een woonruimte mogen betrekken. Tienermoeders die urgentie krijgen, you name it.
Aan de andere kant heb je nu de 30-ers en 40-ers, en de ouders van de starter, die het op hun 25e tot 30e wél allemaal voor elkaar kregen. Die zien het als een vorm van onkunde waarom het de huidige generatie niet lukt om een dak boven het hoofd te krijgen.

Terwijl het hier om de mensen gaat die alles 'volgens het boekje' doen en hebben 'geïnvesteerd in hun toekomst'. Zij missen op elk gebied de boot, ondanks wat de maatschappij ze altijd heeft voorgespiegeld.
Zoals je zelf zegt: werken voor je centen (en dat doen ze ook wel) - maar dat de vraag gesteld wordt is niet heel gek toch?

Voor het kind zonder ouders, een niet woonbare thuissituatie, een kansarme woonlocatie van ouders... waarbij het kind een bovenmodaal inkomen ontvangt, is er geen 'urgentie', geen vangnet. Dan moet je het maar zelf oplossen. En dat is nou eenmaal niet zo eenvoudig in de huidige woningmarkt.
Wonen met vrienden is zo makkelijk nog niet: hypotheekverstrekkers en verhuurders zitten er niet op te wachten. Bovendien moet je maar net in dezelfde omgeving terecht komen met die vrienden.

Wonen is een primaire levensbehoefte.
Het is de maatschappij die wel verwacht van de HBO/WO starter dat hij op eigen benen kan staan. Dat kon ook altijd, nu niet meer.

Als ik binnen een uur van mijn werk een hokje van 5x5 meter kon huren en daarmee enkele honderden euro's per maand kon sparen, had ik dat allang gedaan. Die hokjes zijn er niet.
Moet de HBO starter (die niet "thuis" kan wonen) maar op straat leven om te sparen?
1 ) Das raar aangezien men aan de ene kant klaagt dat ze te weinig verdienen (zie dit topic) en aan de andere kant dus ook weer teveel
2 ) Dat is niet een probleem van een starter maar zo'n beetje van iedere woningzoekende, zie ook bij je eerst aangedragen punt als jij dus blijkbaar teveel verdiend heb je ook geen recht op sociale huur.
3 ) Wederom is hier van toepassing dat valide dit voor het gros van de mensen die een woning (willen) huren, je bent als starter niet de enige op de woningmarkt.
4 ) Maatschappelijk probleem, heeft niks met dit onderwerp te maken, waarom zou jij meer recht hebben als een ander ?
5 ) Houd je zelf toch niet voor de gek
6 ) Heeft niks met dit onderwerp te maken, waarom zou jij meer recht hebben als een ander ?
7 ) Heeft niks met dit onderwerp te maken, waarom zou jij meer recht hebben als een ander ?
8 ) Heeft niks met dit onderwerp te maken, waarom zou jij meer recht hebben als een ander ?
9 ) Heeft niks met dit onderwerp te maken, waarom zou jij meer recht hebben als een ander ?
1) Het gat tussen sociale huur en (particulier huren of geschikt zijn voor een koopwoning) is nog nooit zo groot geweest. Starters slaan de eerste stap over en kunnen zeer lastig dit gat overbruggen.
Ze verdienen te weinig om het gat te overbruggen.
2) Dat klopt, maar de niet-starter heeft al wat of heeft in ieder geval een kans gehad om het anders te doen.
3) Zie hierboven. Er is nog geen enkele generatie opgezadeld met dit percentage van het netto inkomen uitgeven aan woonlasten.
4 tot en met 9 ) Hou maar op met je frame en vooroordelen, het slaat nergens op.
Ten aanzien van zeker je laatste 4 punten, niemand maar dan ook niemand die nu werkt en max 40 jaar oud is zal hier nog van profiteren. Die hebben allemaal hetzelfde probleem een hoop afdragen en er zeer waarschijnlijk in de toekomst geen profijt van hebben. Dat zijn de gevolgen van een vergrijzende zorgmaatschappij zoals we deze in Nederland hebben.
Klopt. Misschien moesten we daar eens wat aan doen.
Waar komt toch de aanname vandaan dat iedereen maar een "special snoflake is" en recht heeft op van alles.
De enige die die aanname doet, ben je zelf.
Kijkt hier maar eens na, misschien dat dat helpt
YouTube: Simon Sinek on Millennials in the Workplace
Kijk anders even de aflevering van Tegenlicht van vorige week. Of luister de bijbehorende podcast. Hier kwamen een aantal uitspraken van deze man ook in als ik het me goed herinner.

Je hoeft de woorden van de starter zelf er ook echt niet op te geloven. Zoek eens op wat banken er van vinden, zoek eens op wat NVM er van vind, zoek eens op wat het Nibud er van denkt, you name it.
Verdiep je er eens serieus in, in plaats van hardnekkig je eigen vooroordelen vast te houden.

Mijn PC

• Bejit

Bejit

Svenska Faderland

Ik vergelijk mijn situatie met die van mijn ouders, die babyboomers zijn. Mijn ouders hebben vrij laat kinderen gekregen dus levert interessante vergelijking op.

- Zij konden met gemak uit huis met hun inkomen betalen(hypotheek ofc), geen bijzondere beroepen.(Zeg maar 2 modale inkomens)
- Ik verdien tussen de 1,5 en 2 keer modaal, ik kan nauwelijks de marktwaarde opbrengen voor hun huis uit 1970, laat staan een vergelijkbare nieuwbouw woning.(En woning gaat binnenkort in de verkoop)

Is ook niet heel gek als je modale inkomens afzet tegen de modale huizenprijzen. Ja de rente was veel hoger echter in geen vergelijk met de huizenprijs stijging, zie:

Huizenprijs/modaal inkomen: https://marketupdate.nl/n...ard-gestegen-als-inkomen/
Rente: https://www.hypotheekshop...sche-rente-ontwikkelingen

Rente is misschien wel meer dan gehalveerd, maar is een klein van het maand bedrag. Dit terwijl de waarde geëxplodeerd is. Huizen zijn historisch duur.

Bejit wijzigde deze reactie 28-01-2019 14:10 (10%)

Systeempje

• Sissors
Bejit schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:08:
[...]

Ik vergelijk mijn situatie met die van mijn ouders, die babyboomers zijn. Mijn ouders hebben vrij laat kinderen gekregen dus levert interessante vergelijking op.
En toen in hun jeugd de sokken kapot waren werden die gewoon gerepareerd, want zomaar nieuwe kopen was veel te duur. En ik vermoed zo dat er nu heel weinig zijn die dat doen.

Maar ondertussen, waar gaat dit topic naartoe? Want een topic om gewoon te klagen dat alles ruk is hebben we al: Het onbestaan van het middeninkomen werkt daar prima voor.

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Mag ik je bedanken voor je zeer uitgebreide post ! (en nee dat is niet sarcastisch bedoeld).
Richh schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:59:
Euhm, ik stel helemaal nergens dat een HBO starter anders behandeld moet worden. Het is een frame wat je heel graag wil plaatsen, zo blijkt uit je hele post wel.
Dat was het uitgangspunt van de post waarop jij reageerde vandaar dat ik daarop doorging.

Voor je overige zaken heb je zeker een goed punt, ja het is makkelijk praten en ja we zijn nu lichtelijk het topic aan het overnemen met een andere discussie. Ik ben het volledig eens dat de maatschappij een probleem heeft en dat een deel van de starters daarvan de dupe zijn. Lang niet in alle gevallen maar zoals je al aangeeft zeker voor de starters waarbij er een thuissituatie is zoals geen ouders en/of er voorvallen zijn waardoor dit geen optie is.

Voor die situaties moet er wel degelijk een oplossing komen of een sociaal vangnet.

Echter is de oplossing niet om (zoals het hoofdonderwerp) dan maar meer salaris te eisen dit zal alleen maar meer Hyperinflatie op de markt veroorzaken. Ik zal ook zeker nog even de podcasts van tegelicht erbij luisteren, bedankt voor de tip.
Bejit schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:08:
Rente is misschien wel meer dan gehalveerd, maar is een klein van het maand bedrag. Dit terwijl de waarde geëxplodeerd is. Huizen zijn historisch duur.
Dit is over het algemeen een golvende beweging ik ken ook mensen die 5 jaar geleden hun huis moesten verkopen omdat ze diep onderwater stonden. Ja de huizen zijn nu historisch duur zeker in de randstad, maar ook die markt zal klappen (net zoals 10 jaar geleden).

• Bejit

Bejit

Svenska Faderland

Sissors schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:12:
[...]

En toen in hun jeugd de sokken kapot waren werden die gewoon gerepareerd, want zomaar nieuwe kopen was veel te duur. En ik vermoed zo dat er nu heel weinig zijn die dat doen.

Maar ondertussen, waar gaat dit topic naartoe? Want een topic om gewoon te klagen dat alles ruk is hebben we al: Het onbestaan van het middeninkomen werkt daar prima voor.
Dit is specifiek starter topic en zij waren starter toen zij een huis kochten.

Ja de huizen gaan in golf beweging, maar huizen prijzen waren 5 jaar geleden al historisch hoog tov inkomen.

Systeempje

• Richh

Richh

Zeg maar Richard

ShadowBumble schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:15:
Dat was het uitgangspunt van de post waarop jij reageerde vandaar dat ik daarop doorging.
Point taken :)
Voor je overige zaken heb je zeker een goed punt, ja het is makkelijk praten en ja we zijn nu lichtelijk het topic aan het overnemen met een andere discussie.
True dat :9

Al is het wel de achterliggende gedachte. De starter wil (in mijn beleving) helemaal niet heel veel geld verdienen. Hij wil vooral genoeg geld om z'n eigen toekomst op te bouwen :P en ziet nu dat daar nou eenmaal best wel wat voor nodig is anno 2019.
Echter is de oplossing niet om (zoals het hoofdonderwerp) dan maar meer salaris te eisen dit zal alleen maar meer Hyperinflatie op de markt veroorzaken.
Dit ben ik dan ook volledig met je eens. Uiteindelijk los je met meer inkomen inderdaad helemaal niks op.
Het probleem zit daardoor niet in het inkomen, maar vooral in de uitgaven en voornamelijk de woonlasten.

Mijn PC

• Eärendil
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19:56
[...]
1) Het gat tussen sociale huur en (particulier huren of geschikt zijn voor een koopwoning) is nog nooit zo groot geweest. Starters slaan de eerste stap over en kunnen zeer lastig dit gat overbruggen.
Ze verdienen te weinig om het gat te overbruggen.
Een starter kan nog gewoon een sociale huurwoning krijgen. Bij toewijzing van sociale huurwoningen wordt vaak gekeken naar je inkomen (IB60-verklaring) van 1 tot 2 jaar geleden. Maximale inkomen voor een sociale huurwoning is ruim 2800 bruto p.m. De meeste starters komen dus nog een aantal jaar na hun afstuderen in aanmerking voor een sociale huurwoning.

• EJPostema

De HBO/WO starter wordt omringt door mensen die minder verdienen en een woning toebedeeld krijgen én netto meer geld overhouden. Uitgeprocedeerde asielzoekers die wél een woonruimte mogen betrekken. Tienermoeders die urgentie krijgen, you name it.
Aan de andere kant heb je nu de 30-ers en 40-ers, en de ouders van de starter, die het op hun 25e tot 30e wél allemaal voor elkaar kregen. Die zien het als een vorm van onkunde waarom het de huidige generatie niet lukt om een dak boven het hoofd te krijgen.

Terwijl het hier om de mensen gaat die alles 'volgens het boekje' doen en hebben 'geïnvesteerd in hun toekomst'. Zij missen op elk gebied de boot, ondanks wat de maatschappij ze altijd heeft voorgespiegeld.
Zoals je zelf zegt: werken voor je centen (en dat doen ze ook wel) - maar dat de vraag gesteld wordt is niet heel gek toch?
Kleine nuanche misschien.... Mijn ouders (babyboomers) hebben pas laat een huis gekocht en zijn verhuisd van Amsterdan naar Leeuwarden omdat er in Amsterdam geen werk was en het was daar te duur.

In Leeuwarden hebben ze pas rond hun 35e een eigen huis gekocht. Echt starters op de arbeidsmarkt waren ze niet meer dus. Mijn beide ouders hebben overigens gewoon een universitaire studie gedaan. Deze heeft mijn moeder zelf betaald met geleend geld van de ABN (en ook een beurs).

Dat ze daarna ook hebben geprofiteerd van de huizenmarkt staat buiten kijf (al heeft mn moeder ook haar huis na de crisis voor veel minder verkocht, maar nog steeds een aardige winst).

Ik heb zelf nu voor mijn 30e (was 29 :+ )een huis gekocht, samen met mijn vriendin. Dit in Rotterdam (zuid welliswaar, maar je moet wat he...) Het kan allemaal echt wel...

Ik wil niet zeggen dat er geen problemen zijn, want die zijn er weldegelijk. Maar dit is niet het probleem van onze generatie, dit bestaat al tijden. De gastarbeiders werden ook met open arme ontvangen met huisvesting etc etc

Ik denk wel dat het deels een generatie kwestie is... Wij weten niet echt hoe onze ouders zijn opgegroeid. Veel babyboomers hebben echt een enorme slag gemaakt in hun welvaart. Zij kwamen van 2 en wij beginnen wat dat betreft bij 8 (op een schaal van 10) en verwachten nu dat wij naar een 15 kunnen groeien.

Anyway om weer redelijk on topic te gaan. Als starter, met een hbo diploma of hoger, moet je ook een beetje geduld hebben. De slag in salaris komt pas na een jaar of 10 echt. Niet alles is meteen zoals je zou willen als je net de schoolbanken uit komt rollen

• Richh

Richh

Zeg maar Richard

Eärendil schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:29:
[...]

Een starter kan nog gewoon een sociale huurwoning krijgen. Bij toewijzing van sociale huurwoningen wordt vaak gekeken naar je inkomen (IB60-verklaring) van 1 tot 2 jaar geleden. Maximale inkomen voor een sociale huurwoning is ruim 2800 bruto p.m. De meeste starters komen dus nog een aantal jaar na hun afstuderen in aanmerking voor een sociale huurwoning.
Zo simpel ligt het jammer genoeg niet. Er is een woningcategorie die bij dat inkomen hoort binnen de sociale huursector, dat klopt, maar het aanbod daarin is echt heel miniem.

Bovendien sta je tegenwoordig al snel >5 jaar op de wachtlijst, in steden vaak >10 jaar. Willen we nou echt dat alle studenten zich op hun 18e in 10 mogelijke toekomstige woonplaatsen vast in gaan schrijven?
Dat is toch óók geen goed idee :P

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
EJPostema schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:36:
Ik wil niet zeggen dat er geen problemen zijn, want die zijn er weldegelijk. Maar dit is niet het probleem van onze generatie, dit bestaat al tijden.
Tuurlijk bestaat dit al jaren, maar de proporties die het nu aanneemt zijn nog nooit eerder vertoond. Nog nooit gaf een generatie zo'n 40% van z'n netto inkomen aan woonlasten uit. En nog nooit was het gat zo groot, wat komt door het 'bevriezen' van de maximale sociale huurprijs in een woningmarkt die veruit het hardste explodeert van heel west-Europa...
De gastarbeiders werden ook met open arme ontvangen met huisvesting etc etc
Die waren welkom en in die tijd hebben we een stuk Nederland erbij gepolderd en dit propvol woningen geplempt :P
De woningbouw staat nu stil.
Anyway om weer redelijk on topic te gaan. Als starter, met een hbo diploma of hoger, moet je ook een beetje geduld hebben. De slag in salaris komt pas na een jaar of 10 echt. Niet alles is meteen zoals je zou willen als je net de schoolbanken uit komt rollen
Dat is waar :)

Richh wijzigde deze reactie 28-01-2019 14:57 (55%)

Mijn PC

• unezra
  • Nu online

unezra

EJPostema schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:36:
[...]
Kleine nuanche misschien.... Mijn ouders (babyboomers) hebben pas laat een huis gekocht en zijn verhuisd van Amsterdan naar Leeuwarden omdat er in Amsterdam geen werk was en het was daar te duur.

In Leeuwarden hebben ze pas rond hun 35e een eigen huis gekocht. Echt starters op de arbeidsmarkt waren ze niet meer dus. Mijn beide ouders hebben overigens gewoon een universitaire studie gedaan. Deze heeft mijn moeder zelf betaald met geleend geld van de ABN (en ook een beurs).

Dat ze daarna ook hebben geprofiteerd van de huizenmarkt staat buiten kijf (al heeft mn moeder ook haar huis na de crisis voor veel minder verkocht, maar nog steeds een aardige winst).
Volgens mij was het vroeger ook wel vrij normaal om pas later een huis te kopen, niet meteen patsboem het huis uit en zo een rijtjeswoning in.

Daarbij, tegenwoordig zijn én de huizenprijzen behoorlijk hoog én moet je een forse eigen bijdrage leveren. 10-20K spaargeld heb je zomaar nodig voordat je de sleutels in handen hebt. Hoe realistisch is het dan nog op je 25e een huis te willen kopen? En waarom zou je. Je mag normaliter 30 jaar doen over het aflossen van je hypotheek. Als je voor je 37e een huis hebt gekocht, is het van jou op de dag dat je met pensioen mag.

Voor je 37e lijkt me heel wat logischer dan meteen op je 25e een huis. (En dan willen mensen als ik het zo lees, ook meteen liefst een rijtjeshuis van 130m2 met grote tuin op een centrale locatie. Wake up call, dat is niet realistisch voor de gemiddelde 25 jarige.)
Ik heb zelf nu voor mijn 30e (was 29 :+ )een huis gekocht, samen met mijn vriendin. Dit in Rotterdam (zuid welliswaar, maar je moet wat he...) Het kan allemaal echt wel...

Ik wil niet zeggen dat er geen problemen zijn, want die zijn er weldegelijk. Maar dit is niet het probleem van onze generatie, dit bestaat al tijden. De gastarbeiders werden ook met open arme ontvangen met huisvesting etc etc

Ik denk wel dat het deels een generatie kwestie is... Wij weten niet echt hoe onze ouders zijn opgegroeid. Veel babyboomers hebben echt een enorme slag gemaakt in hun welvaart. Zij kwamen van 2 en wij beginnen wat dat betreft bij 8 (op een schaal van 10) en verwachten nu dat wij naar een 15 kunnen groeien.

Dat is de hele crux.
Je stijgt als HBO/Universitair geschoolde over het algemeen veel harder.

Een kassamedewerker is na een paar jaar klaar, wat zal het zijn, 2300 of 2500 en daar mag je het mee doen de rest van je leven. De HBO of Universitair geschoolde hobbelt rustig door tot 4000 per maand en hoger.

Ze beginnen misschien op hetzelfde niveau, na 10 jaar zullen er flinke verschillen ontstaan en de HBO/Universitair geschoolde heeft in de regel een aanzienlijk rianter pensioen dan de supermarkt medewerker.

• EJPostema
unezra schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:45:

Ze beginnen misschien op hetzelfde niveau, na 10 jaar zullen er flinke verschillen ontstaan en de HBO/Universitair geschoolde heeft in de regel een aanzienlijk rianter pensioen dan de supermarkt medewerker.
Dit is precies wat ik in een eerdere post liet zien(met name fig 2.3: https://www.cbs.nl/-/medi...26/2012-k2-v4-p55-art.pdf

• icecreamfarmer
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19-02 15:22
.pointer schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 20:22:
[...]

Werk zelf in accountancy maar met mij heb je juristen, boekhouders, bouwwerkers, monteurs etc. etc. waarbij projectmatig verkeer 80% van de werkdagen, een feit is.

Ben het eens met woon/werk, je kiest een baan en je moet zelf idd. bij solliciteren rekening houden met de woon/werktijd, die is transparant op moment van solliciteren.
Maar dan moet je hem eigenlijk voor jezelf nog wel meerekenen als werktijd. Zeker als je een vergelijk maakt met uurloon.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Richh

Richh

Zeg maar Richard

unezra schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:45:

Daarbij, tegenwoordig zijn én de huizenprijzen behoorlijk hoog én moet je een forse eigen bijdrage leveren. 10-20K spaargeld heb je zomaar nodig voordat je de sleutels in handen hebt. Hoe realistisch is het dan nog op je 25e een huis te willen kopen? En waarom zou je. Je mag normaliter 30 jaar doen over het aflossen van je hypotheek. Als je voor je 37e een huis hebt gekocht, is het van jou op de dag dat je met pensioen mag.
Wil je echt dat ik een antwoord geef op de vraag "waarom zou ik voor m'n 60e hypotheekmaandlastvrij willen zijn"?
Volgens mij ben je wel bekend met de topics over FO en "hoeveel buffer heeft GoT"; daar staan genoeg antwoorden in :)

Ik ben nog geen 25 en had meer dan het bedrag dat je hier noemt. Toch is het niet gelukt om daar een appartementje (~70m2, op aflegbare afstand tot mijn werk) mee te kopen.
Nu betaal ik >200 euro per maand meer aan huur dan wat mijn maximale hypotheek had gekost, aan een huurappartementje wat nog kleiner is en alsnog een uur verderop ligt, precies waar onze generatie volgens jou eerst eens naar toe moet voordat ze wat kopen.

Dát is nou precies waarom deze generatie aan de bel trekt met dit topic.
En dan willen mensen als ik het zo lees, ook meteen liefst een rijtjeshuis van 130m2 met grote tuin op een centrale locatie. Wake up call, dat is niet realistisch voor de gemiddelde 25 jarige.
Mijn generatie vraagt zich af of ze zich dit óóit in hun hele leven nog gaan veroorloven.

Met woningprijzen die 8% per jaar stijgen en salarissen die dit toch regelmatig niet doen gaat er ergens iets fout; dit is het resultaat daarvan.
de HBO/Universitair geschoolde heeft in de regel een aanzienlijk rianter pensioen dan de supermarkt medewerker.
Haha, pensioenen :+

Richh wijzigde deze reactie 28-01-2019 15:07 (6%)

Mijn PC

• Gplux
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 14-02 13:49
Richh schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:24:
[...]

Al is het wel de achterliggende gedachte. De starter wil (in mijn beleving) helemaal niet heel veel geld verdienen. Hij wil vooral genoeg geld om z'n eigen toekomst op te bouwen :P en ziet nu dat daar nou eenmaal best wel wat voor nodig is anno 2019.
Dit vooral. Het is tegenwoordig heel hard trappen om een normaal leven te hebben. Vind je uiteindelijk een baan, dan komt de armoedeval; je hebt een laag inkomen, maar nu zonder toeslagen, waardoor je effectief minder overhoudt. Tegelijkertijd moet je je studentenkamertje uit en de compleet verrotte woningmarkt op om 1/3e tot 1/2 van je inkomen in de zakken van een verhuurder te storten. En dan mag je blij zijn met een salaris dat ik op m'n 17e verdiende toen ik kroegen schoonmaakte. Is dit nou waar je al die jaren zo hard voor hebt gestudeerd en voor in armoede hebt geleefd? ;(

• stok
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Die starter zou opzich wel genoegen (moeten) nemen met dat startsalaris, want de markt bepaalt wat een starter waard is. Probleem is dat de starter gewoon weinig perspectief heeft op een goed bestaan zoals de generatie daarvoor (en daarvoor). Dat motiveert gewoon niet om je stinkende best te doen.
Enige uitzondering is of het uitzonderlijk goed doen of samen met iemand anders lenen tot je een ons weegt en hopen dat er niks mis gaat in je relatie of gezondheid of werknemerschap (x2).

Buiten de randstad speelt dit minder zwaar. Maar ook daar zie ik dat hetzelfde begint te spelen.

• DutchCommando
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 20:27
Gelukkig lijkt de user Topicstarter al een tijdje niet actief. Ik vraag mij af waarom :+.

• Gplux
  • Laatst online: 14-02 13:49
stok schreef op maandag 28 januari 2019 @ 15:22:
Die starter zou opzich wel genoegen (moeten) nemen met dat startsalaris, want de markt bepaalt wat een starter waard is. Probleem is dat de starter gewoon weinig perspectief heeft op een goed bestaan zoals de generatie daarvoor (en daarvoor). Dat motiveert gewoon niet om je stinkende best te doen.
Enige uitzondering is of het uitzonderlijk goed doen of samen met iemand anders lenen tot je een ons weegt en hopen dat er niks mis gaat in je relatie of gezondheid of werknemerschap (x2).

Buiten de randstad speelt dit minder zwaar. Maar ook daar zie ik dat hetzelfde begint te spelen.
Precies. Daarnaast motiveert het ook absoluut geen werknemers loyaliteit. Ik was als starter maar met 1 ding bezig, en dat was zo snel mogelijk een beter betaalde baan vinden - iets dat je het snelste voor elkaar krijgt door hard jobhoppen.

• servies
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 19-02 16:20

servies

Veni Vidi Servici

Pizza_Boom schreef op maandag 28 januari 2019 @ 00:24:
[...]

...
En zo hoort het ook en de meeste mensen zullen er ook absoluut geen bezwaar tegen hebben dat meer verantwoordelijkheid ook meer oplevert...
Alleen wil dat in de ICT nog wel eens anders zijn... Komt misschien ook omdat ICT niet iets vatbaars is...
Ik kan me van m'n vorige werkgever nog wel aantal gevalletjes herinneren waarbij wij software engineers altijd de zwarte piet toegeschoven kregen terwijl het in het project management/verkoop traject al fout ging... 1x meemaakt dat een project qua extra werk (voor uitbreidingen) was ingeschat op 100 mandagen. Nadat een collega en ik het hadden bekeken kwamen we (met een uiterst optimistische schatting) uit op 1000 mandagen... Nou, dat kon toch echt niet, dat konden ze niet verkopen aan de klant... Uiteindelijk hebben we met 6 engineers bijna 3 jaar full time op dat project gezeten... En reken maar dat wij er (tot op zekere hoogte) op afgerekend werden. De personen die dit zo hadden verkocht zijn er nooit op aangesproken...

Het heeft mij in ieder geval geleerd dat in een specificatie van een Oostenrijkse systeem analist, een bijzin een specificatie op zich is :o

• unezra
  • Nu online

unezra

Richh schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:57:
[...]
Wil je echt dat ik een antwoord geef op de vraag "waarom zou ik voor m'n 60e hypotheekmaandlastvrij willen zijn"?
Volgens mij ben je wel bekend met de topics over FO en "hoeveel buffer heeft GoT"; daar staan genoeg antwoorden in :)
Ik snap de motivatie om voor je 60e hypotheekvrij te zijn en wij streven dat voor mijn vrouw ook na. Ze is 4 jaar en 1 dag jonger dan ik, het is handig als we grofweg op hetzelfde moment met pensioen kunnen. Op dit moment zijn we ook langzaam daar op aan het plannen, ook al duurt het nog 19 jaar voordat ik 60 ben.
Ik ben nog geen 25 en had meer dan het bedrag dat je hier noemt. Toch is het niet gelukt om daar een appartementje (~70m2, op aflegbare afstand tot mijn werk) mee te kopen.
Nu betaal ik >200 euro per maand meer aan huur dan wat mijn maximale hypotheek had gekost, aan een huurappartementje wat nog kleiner is en alsnog een uur verderop ligt, precies waar onze generatie volgens jou eerst eens naar toe moet voordat ze wat kopen.

Dát is nou precies waarom deze generatie aan de bel trekt met dit topic.
Ik ben het met je eens dat de huizenprijzen op dit moment absurd hoog zijn, maar dat betekend nog niet dat het raar is dat een HBO starter "maar" €1900 per maand verdient. (Eigenlijk meer, want TS had er ook nog een leaseauto bij. Dus die €1900 was eigenlijk stiekem €2300-€2400.)

Die HBO starter is op zijn 30e geen starter meer en kan (tenzij de huizenprijzen absurd blijven stijgen), dan een prima huis kopen. De kans dat je op je 30e met zijn 2en ben is relatief groot, heb je opeens 2x een bovenmodaal inkomen en daar koop je vandaag de dag een prima onderkomen voor.

In mijn beleving wil de huidige generatie (that is, de mensen die nu net beginnen) te vroeg te veel.

Dat staat los van dat er misschien te weinig sociale en starters woningen zijn en je snel vrije sector moet huren. Aan de andere kant, ook daar, hier op Tweakers hoor ik vaak zat dat mensen 25 zijn en ontevreden zijn met een huurwoning van 65m2 die niet in het centrum van een grote stad ligt. Dan denk ik "kom op". Het is ook niet zo dat het vroeger daarin beter was volgens mij. Misschien is mijn beeld daarin gekleurd, maar toen ik 25 was woonde ik een sociale huurwoning in Ridderkerk. Niet per-se een slechte buurt maar ook niet dat je denkt wauw wat een wereldlocatie.

Ik was er tevreden mee, terwijl ik hier vaker zie dat mensen dat te min vinden.
[...]
Mijn generatie vraagt zich af of ze zich dit óóit in hun hele leven nog gaan veroorloven.

Met woningprijzen die 8% per jaar stijgen en salarissen die dit toch regelmatig niet doen gaat er ergens iets fout; dit is het resultaat daarvan.
Dat de huizenprijzen absurd stijgen, wil niet zeggen dat het onredelijk is dat de lonen *niet* absurd stijgen.
Plus stel dat, vanaf morgen stijgen alle lonen 10% per jaar, wat denk je dat dát voor de huizenprijzen doet? Die stijgen het jaar daarop nog veel harder dan nu.
[...]
Haha, pensioenen :+
Tja...

• DragonChaser
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 19-02 10:54
Ok ik denk dat dit het juiste topic is om ook mijn frustraties te uiten wat betreft werken in NL.
Je verdient gewoon steeds minder en de lonen liggen al niet zo heel erg hoog.

Voorbeeld situatie in Polen:
Baan: level 1 service desk medewerker (beetje passwords resetten enzo)
Loon: €1900 netto per maand (B2B = netto per dag €200-€250)
Vereisten: veterstrik diploma (ken werkelijk waar gasten die alleen basisschool hebben gedaan)
Zorgverzekering: wordt betaald door werkgever.
Remark: vast contract na 15 maanden is verplicht in Polen, 3 maanden proef + 12 maanden = vast contract.

Huur: €400 inclusief gas, water, licht, 500mbit internet + TV
Oppervlakte: 58m2

Remarks: Kan onbeperkt stoken en liters met water verspillen omdat water en verwarming soort van op 1 poel worden gegooid onder de gehele wijk. Lastig om dit uit te leggen, maar als de buurman stookt en dan kan ik net zo goed zelf ook gaan stoken. De totale kosten van de buurt worden dan gelijk verdeeld onder bewoners (ligt eraan waar je woont). Hoe dan ook, gas, water, licht zijn met winter €35 per maand en met zomer €25. Kosten per kilowatt is bijv. 6 eurocent ofzo.

Kosten mobiel: €4,- 5gb + onbeperkt smsen, elke tweede maand heb je 15gb bonus (prepaid)
Kosten trein per maand: €15 (10km ongeveer)
Kosten eten 1 persoon, 1 maand: €100-€150 (elke dag eten in luxe resteaurants, nooit boterhammetjes maken)
Kosten biertje disco / kroeg : €1.50 (halve liter)

Ik rij geen auto, maar heb nagevraagd en je totale verzekerings kosten (de duurste) is €550,- per jaar schijnbaar en dan kan je een tank / jeep rijden. Dit kan ik dus niet met 100% bevestigen want auto rijden is niet interessant voor mij.
Edit: 20 euro per maand basis verzekering, eigen auto niet verzekerd wel de schade aan de andere partij. Verder dan 20 euro per maand komen geen kosten meer bij, mee eens.. kan je net zo goed een tank rijden. Benzine euro 95 per liter = €1.10 ongeveer.

Conclusie: volslagen eens met de OP, het heeft financieel amper nut om te gaan studeren. Zeker als je die 4 jaar studie beter had kunnen werken en het verloren geld van 100.000 + 50.000 studie kosten meeneemt in de berekening. Na 15+ jaar in de IT, moet ik zeggen dat het vak nooit makkelijker wordt... het is gewoon zwaar en je moet enorm veel weten. Ik vind dat zeker in Nederland, het niet waard is om in de IT te gaan als je kijkt wat je gemiddeld netto overhoudt per maand. Zo ben ik ook per ongeluk in Polen beland, zocht even wat anders en was bereid om mijn carriere te resetten. Kreeg een belletje of ik daar wou werken en had zoiets van.. mwah.. beetje passwords resetten is prima terwijl ik nadenk wat ik eigenlijk wil.

Dus bovenstaande info is gebaseerd op mijn eigen situatie paar jaar geleden en ze betaalden mijn huis / woonkosten voor het eerste jaar. Had ook geloof ik een loonsverhoging gescoord, €2100 netto had ik dus vrij besteedbaar alsware.

Begon een beetje heimwee verschijnselen te vertonen en dacht eraan terug naar NL te gaan voor 5 jaar ofzo om een huis hier te kopen. Blijkt dus dat ik op mijn huidige positie en inkomsten die ik hier verdien, gewoon enorm financieel erop achteruit ga. Je verdient gewoon TE weinig in NL als IT'er en ik spreek uit ervaring. Ga echt waar, in het buitenland werken of emmigreer zoals duizenden anderen al gedaan hebben.
Ik weet het niet zeker, maar ik denk niet terug te keren naar NL meer.

Alle lonen binnen IT in Polen: https://justjoin.it/
Deel xxx PLN bedrag door 4 om op ongeveer een euro bedrag uit te komen.
Twee keer door de helft delen dus, niet moeilijk doen :P .
B2B bedragen moet zo een 19% tot max 30% vanaf getrokken worden en je hebt je netto bedrag.

Kijk en het mooiste is... alle bedragen zijn open, je hoeft niet een week bezig te zijn met solliciteren bij 1 bedrijf om erachter te komen dat ze te weinig betalen.

Zo.. dat is er eindelijk uit.. had misschien beter een aparte post kunnen openen, maar aan de andere kant is het echt puur loon dat mij tegenhoudt om terug naar Nederland te gaan. Laat bedrijven maar lekker schreeuwen dat ze te kort hebben, gewoon meer betalen dan kan deze man zijn diensten weer in NL aanbieden.

DragonChaser wijzigde deze reactie 29-01-2019 15:58 (3%)

• icecreamfarmer
t_captain schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:26:
Een medisch specialist verdient een gereguleerd uurtarief van afaik 132,50 met vastgestelde uren per verrichting.

Doordat er relatief veel specialisten op uur-factuur basis werken (meestal via maatschappen), is de markt gedwongen om ook in loondienst een redelijke vergoeding te betalen. Dan heb je het over pakweg 75-100k per jaar bruto. Geen jet set inkomens, maar absoluut netjes betaald.

Als de schaarste in software development langdurig aanhoudt, kunnen we mogelijk een soortgelijke situatie zien. Een steeds groter aandeel dat als zelfstandige werkt, dwingt werkgevers omhoog met de lonen. Alleen moet daarvoor eerst een andere grote vijver leeg: de consultants die in loondienst voor detacheerders werken.
Heb je hier een bron van? Ik vind dat wel interessant namelijk waar dat op gebaseerd is.

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
stok schreef op maandag 28 januari 2019 @ 15:22:
Probleem is dat de starter gewoon weinig perspectief heeft op een goed bestaan zoals de generatie daarvoor (en daarvoor). Dat motiveert gewoon niet om je stinkende best te doen.
Iedereen die dit écht vindt heeft last van een enorm Calimero-complex (alle andere generaties hebben het goed en ik heb geen enkel uitzicht op een fatsoenlijk leven, en dat is niet eerlijk, boehoe).
Ja, het is frustrerend en vervelend als je na je studie tussen wal en schip valt qua sociale huur, particuliere huur en koophuizen. Maar die situatie kan na 1 of 2 jaar totaal anders zijn: salarisgroei, geld sparen, eventueel samen met partner.
5, 10, 20 jaar geleden waren er starters die het moeilijk hadden. En 5 jaar geleden, tegenwoordig en over 5 jaar zijn er starters die makkelijk een goedbetaalde baan vinden en een leuk huisje kunnen kopen/huren. Dat is van alle tijden.

• Lensent
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 06:42
De huidige generatie wil alleen maar meer, meer, meer, groter, luxer, uitgebreider, vaker.
Als je deze kernwoorden wat tempert is er ineens een hoop mogelijk.

En ik ben van bj '86 en heb het idd ook over mijn eigen generatie.

• ApexAlpha
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 19-02 08:42
Algemene input vanaf mij voor dit topic:

Staar je niet blind op je beginsalaris, en salarisnorm in vacatures is vaak het minimale dat je kan krijgen. Vaak ga je op HBO / WO niveau flink omhoog in de eerste paar jaren.

Je hebt echt wel meer kansen met HBO / WO. Maar het is wel zo dat zeker het HBO geen garantie meer geeft hierop. Er zijn nou eenmaal te veel mensen die HBO doen en sommige HBO opleidingen zijn eigenlijk meer MBO+.

Als je echt denkt dat je geen kansen hebt, ondanks een beroerde woningmarkt, dan moet eens spreken met wat jongeren van onze generatie uit Spanje, Italië of Portugal. Dan hebben we het niet over €2000 bruto maar over verhuizen naar Dublin voor überhaupt een baan. Bij je ouders wonen tot je 30e etc...
Toen ik klaar was met mijn HBO mijn eerste baantje in de ICT genomen bij een detacheerder.
ik begon op 1800 bruto + leasewagen, Tegenwoordig is dat waar ik werk zo'n 1950 euro geworden
Dat gezegdhebbende; dit is wel érg weinig voor A) HBO en B ) de ICT! Ik ken niemand met HBO die onder 2300 bruto begonnen is. Dat is wel zonder auto dan maar die moet je bij jou werk ook gewoon voor zakelijk hebben, dus dat vind ik niet echt salaris. Wellicht toch wat harder aan de bel trekken?

ApexAlpha wijzigde deze reactie 28-01-2019 16:40 (25%)

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 19-02 17:28

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

ApexAlpha schreef op maandag 28 januari 2019 @ 16:29:
Algemene input vanaf mij voor dit topic:

Staar je niet blind op je beginsalaris, en salarisnorm in vacatures is vaak het minimale dat je kan krijgen. Vaak ga je op HBO / WO niveau flink omhoog in de eerste paar jaren.

Je hebt echt wel meer kansen met HBO / WO. Maar het is wel zo dat zeker het HBO geen garantie meer geeft hierop. Er zijn nou eenmaal te veel mensen die HBO doen en sommige HBO opleidingen zijn eigenlijk meer MBO+.

Als je echt denkt dat je geen kansen hebt, ondanks een beroerde woningmarkt, dan moet eens spreken met wat jongeren van onze generatie uit Spanje, Italië of Portugal. Dan hebben we het niet over €2000 bruto maar over verhuizen naar Dublin voor überhaupt een baan. Bij je ouders wonen tot je 30e etc...

[...]

Dat gezegdhebbende; dit is wel érg weinig voor A) HBO en B ) de ICT! Ik ken niemand met HBO die onder 2300 bruto begonnen is. Dat is wel zonder auto dan maar die moet je bij jou werk ook gewoon voor zakelijk hebben, dus dat vind ik niet echt salaris. Wellicht toch wat harder aan de bel trekken?
Lol, in 1992 was HBO iets van 2700 bruto en MBO iets van 2300 bruto start salaris. Maar dan in GULDEN, dus dat was 1225 euro voor HBO en 1043 euro voor MBO. Maar toen betaalde ik ook geen bijtelling voor mijn auto :D En betaalde ik 150.000 gulden voor mijn eerste huis wat ik 10 jaar later voor 152.000 EURO verkocht :D

Wim-Bart wijzigde deze reactie 28-01-2019 17:19 (3%)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• ApexAlpha
Wim-Bart schreef op maandag 28 januari 2019 @ 17:18:
[...]

Lol, in 1992 was HBO iets van 2700 bruto en MBO iets van 2300 bruto start salaris. Maar dan in GULDEN, dus dat was 1225 euro voor HBO en 1043 euro voor MBO. Maar toen betaalde ik ook geen bijtelling voor mijn auto :D En betaalde ik 150.000 gulden voor mijn eerste huis wat ik 10 jaar later voor 152.000 EURO verkocht :D
Ja sorry maar zo werkt het echt niet. Ik vergeef mijn oma wel eens als ze dit doet maar dit is een financiëel forum... Je kan geld niet zo omrekenen.

Voor de volledigheid, €2700 in 1992 zou met inflatie €4.500 nu kosten.

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 19-02 17:28

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

ApexAlpha schreef op maandag 28 januari 2019 @ 17:33:
[...]

Ja sorry maar zo werkt het echt niet. Ik vergeef mijn oma wel eens als ze dit doet maar dit is een financiëel forum... Je kan geld niet zo omrekenen.

Voor de volledigheid, €2700 in 1992 zou met inflatie € 1.620 nu.
Dus kunnen we concluderen dat start salarissen in de loop van de jaren meer gestegen zijn dan de inflatie :D

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• ApexAlpha
Wim-Bart schreef op maandag 28 januari 2019 @ 17:35:
[...]

Dus kunnen we concluderen dat start salarissen in de loop van de jaren meer gestegen zijn dan de inflatie :D
Je kan hier dus niks uit concluderen.. De énige tijd dat je gewoon door 1.88 kon delen (of zo?) was op het moment dat het omgewisseld werd.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Nu online
2.20371 om precies te zijn.

• EJPostema
DutchCommando schreef op maandag 28 januari 2019 @ 15:31:
[...]

Gelukkig lijkt de user Topicstarter al een tijdje niet actief. Ik vraag mij af waarom :+.
Opzich wel jammer inderdaad. Het topic is redelijk gekaapt :+

• unezra
  • Nu online

unezra

ApexAlpha schreef op maandag 28 januari 2019 @ 16:29:
Zeker is dat wel salaris.

€1900 mét auto of €2300 zónder auto is redelijk vergelijkbaar, je krijgt misschien €400 bruto meer, maar daarvan moet je wel zelf een auto kopen en onderhouden. Dat is vrij rap €300 per maand. Laat dat nu ongeveer het verschil zijn tussen €1900 mét auto en €2300 zonder. :)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
vickypollard schreef op zondag 27 januari 2019 @ 10:46:
Mijn reactie ging over het statement "lonen voor hoog opgeleiden zijn relatief laag omdat er overschot is." Dat impliceert dat bij een tekort de lonen hoger zouden worden, maar dat is in praktijk volgens mij dus nog nooit zo geweest.
De lonen in de bouw schijnen de laatste tijd toch aardig gestegen te zijn.. door schaarste. Zou dat alleen voor minder hoog opgeleiden gelden?

Olaf van der Spek wijzigde deze reactie 28-01-2019 22:51 (5%)

• Smuggler
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:27

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
DutchCommando schreef op maandag 28 januari 2019 @ 15:31:
[...]

ik lees nogsteeds elk bericht mee. weekend is wel al weer voorbij. en ik vind de side discussies reuze interessant. als ik het nodig vind om te reageren dan doe ik dat wel weer tegen die tijd.

Gewoon sebastiaan

• DutchCommando
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 20:27
@EJPostema @Smuggler ik doelde eigenlijk op het feit dat er een gebruiker is die Topicstarter heet, die waarschijnlijk veelvuldig meldingen ontvangt van mensen die hem of haar taggen :D.

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Nu online

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Lensent schreef op maandag 28 januari 2019 @ 16:26:
De huidige generatie wil alleen maar meer, meer, meer, groter, luxer, uitgebreider, vaker.

Ik ben 20, en de algemene consensus onder mijn leeftijdsgenoten wat betreft sparen is dat er eerst maar eens goed geleefd moet worden en na de studie eventueel af is kijken we wel. Met díe instelling kun je inderdaad niet verwachten dat je ooit vrijstaand kunt wonen. Mijn ouders hebben ook moeten knokken om te komen waar ze nu zijn, vroeger werd je ook niet alles in de schoot geworpen.

Wat ik wel vind is dat een hoop babyboomers er goed vanaf zijn gekomen, maar goed dat is nu eenmaal zo en dat geld druppelt ook wel weer omlaag in de vorm van erfenissen.

Ik ben toevallig wel van het op mijn leeftijd zeldzame type 'knokken' op financieel gebied. Als alles blijft gaan zoals het nu gaat, kan ik gewoon met 26-28 jaar een huisje kopen. Het kán allemaal, maar je moet niet denken dat het allemaal wel komt toewaaien. :)
Olaf van der Spek schreef op maandag 28 januari 2019 @ 22:36:
[...]

De lonen in de bouw schijnen de laatste tijd toch aardig gestegen te zijn.. door schaarste. Zou dat alleen voor minder hoog opgeleiden gelden?
Tja, hoogconjunctuur staat gelijk aan mensen die het opgepotte geld maar weer eens een beetje laten vloeien. Zeker als het op de bankrekening laten staan geld kost (box 3). Dadelijk als het weer wat minder gaat is het weer arme troef voor die mensen ben ik bang.

i7 6700K - MSI Z170A M5 - MSI GTX1080 GamingX - 16GB HyperX Fury - Corsair RM550x - NZXT H440NE - Roccat XTD - Corsair K70 - HP Omen 15 (2016) - PS4 Pro - S7 Edge - Kever

• bie100
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 07:09
Olaf van der Spek schreef op maandag 28 januari 2019 @ 22:36:
[...]

minder hoog opgeleiden ?je bedoelt praktisch opgeleid ;)

• Euler212
  • Registratie: juni 2014
  • Niet online
Dit topic is ondertussen veranderd in Het (on)bestaan van het middeninkomen.

• Moshi
  • Registratie: april 2017
  • Nu online
Lensent schreef op maandag 28 januari 2019 @ 16:26:

Dat wil elke generatie. Verschil is vooral dat alles NU moet.

• Sissors
Kuusj schreef op maandag 28 januari 2019 @ 23:30:
[...]

Ik ben 20, en de algemene consensus onder mijn leeftijdsgenoten wat betreft sparen is dat er eerst maar eens goed geleefd moet worden en na de studie eventueel af is kijken we wel.
Vind je het vreemd echter? Nu is het misschien ondertussen wel iets veranderd, maar ik heb 10 jaar geleden gestudeerd. Toen ik mijn studie begon kregen we een toespraak van de rector magnificus in de trant van dat studeren leuk en aardig was, maar dat we vooral ook moesten feesten en dat die studie wel kwam. Paar jaar later ligt de halve politiek over elkaar heen (je weet wel, diegene die 7 jaar over hun studie geschiedenis deden) waarom de jeugd zolang bezig is met een studie.

En die toespraak die we kregen was natuurlijk niet uniek. In zijn algemeenheid gaat het er heel vaak over dat je vooral plezier moet hebben bij je studie (want daarna is het schijnbaar allemaal slechter, herken ik zelf niet, maar goed), en dat die daadwerkelijke studie wel een keer komt. En nu wil ik echt niet zeggen dat een studie enkel uit studeren moet bestaan. Maar wel dat die balans vaak imo behoorlijk is doorgeslagen.

Oftewel TL;DR: Je geeft jongeren voor het eerst in hun leven een enorme hoop vrijheid, en je vertelt ze dat ze vooral maar plezier moeten hebben. En dan vinden mensen het vreemd dat ze precies dat doen?

• Anatidae
  • Laatst online: 21:26
Moshi schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 08:00:
[...]

Dat wil elke generatie. Verschil is vooral dat alles NU moet.
Neehoor, ik zou tevreden zijn met het welvaartsniveau van m'n ouders. Probleem is dat voor dat niveau nu 2 HBO/WO werkenden met paar jaar ervaring voor nodig is ipv een praktisch geschoolde + huisvrouw. Ofnouja, haalt onze generatie dat niveau eigenlijk ooit wel? Moeder die thuis klaar zit met thee en koekjes was heel waardevol in mijn jeugd. kinderen van nu zijn blij als ze hun ouders nog een uurtje zien na een lange dag BSO.

Eendjes <3. Mario Kart 8DX: SW-1803-1219-1903

• Hoijong
Anatidae schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 08:16:
[...]

Neehoor, ik zou tevreden zijn met het welvaartsniveau van m'n ouders. Probleem is dat voor dat niveau nu 2 HBO/WO werkenden met paar jaar ervaring voor nodig is ipv een praktisch geschoolde + huisvrouw. Ofnouja, haalt onze generatie dat niveau eigenlijk ooit wel? Moeder die thuis klaar zit met thee en koekjes was heel waardevol in mijn jeugd. kinderen van nu zijn blij als ze hun ouders nog een uurtje zien na een lange dag BSO.
Komt dat stokpaardje weer. Moeders die zich de hele dag thuis zat te vervelen of aan de roddel met de andere moeders, wat een gouden tijd was dat! Echt top voor de mannen en vrouwen die wel graag aan zelfontplooiing middels een baan doen. En alsof iedere praktisch geschoolde meneer met 25 jaar toentertijd in een kast van een huis zat. Genoeg 'praktici' van 65 die nu nog huren of een klein arbeidershuisje hebben. Generaliseren is makkelijk.
En het welvaartsniveau van je ouders kun je nooit vergelijken met het huidige niveau. Dat gaat mank op vele posten. Die hadden deels goedkopere woningen, maar verder ook totaal geen bijzaken als internet, telefoon(abo's), netflix, deezer, etc. Allemaal zaken die mensen tegenwoordig als standaard zien, maar ook gewoon geld kosten.

• _vision
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 23:25
Anatidae schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 08:16:
[...]

Tijd geleden verscheen een McKinsey rapport waarin werd becijferd dat in West-Europa de jonge generatie gemiddeld minder welvaart zal kennen dan hun ouders, indien niks gedaan wordt aan woningprijzen, pensioenen, lonen etc.

Dus je gevoel klopt: kans is aardig dat onze generatie gemiddeld gezien dat niveau niet zal halen.

• overhyped
  • Laatst online: 19-02 15:11
[...]

[...]

Het is zeker een misperceptie dat je je hele studie bij je ouders moet blijven wonen, of bedoelde je dat niet? ;)

• Anatidae
  • Laatst online: 21:26
Hoijong schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 08:25:
[...]

Komt dat stokpaardje weer. Moeders die zich de hele dag thuis zat te vervelen of aan de roddel met de andere moeders, wat een gouden tijd was dat! Echt top voor de mannen en vrouwen die wel graag aan zelfontplooiing middels een baan doen. En alsof iedere praktisch geschoolde meneer met 25 jaar toentertijd in een kast van een huis zat. Genoeg 'praktici' van 65 die nu nog huren of een klein arbeidershuisje hebben. Generaliseren is makkelijk.
En het welvaartsniveau van je ouders kun je nooit vergelijken met het huidige niveau. Dat gaat mank op vele posten. Die hadden deels goedkopere woningen, maar verder ook totaal geen bijzaken als internet, telefoon(abo's), netflix, deezer, etc. Allemaal zaken die mensen tegenwoordig als standaard zien, maar ook gewoon geld kosten.
M'n moeder verveelde zich niet. Die werkte parttime onder schooltijd, dat geld werd puur gebruikt voor vakanties en extra's. Vandaar dat ik haar als huisvrouw bestempelde. Ik ben momenteel 50 euro per maand kwijt aan al die dure moderne extra's. M'n huis is 3x zo duur en 3x zo klein. De jeugd mag zeker niet klagen want ze hebben een smartphone. Echt onzin.

Eendjes <3. Mario Kart 8DX: SW-1803-1219-1903

• synx6
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 19-02 08:50
G
_vision schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 08:25:
[...]

Tijd geleden verscheen een McKinsey rapport waarin werd becijferd dat in West-Europa de jonge generatie gemiddeld minder welvaart zal kennen dan hun ouders, indien niks gedaan wordt aan woningprijzen, pensioenen, lonen etc.

Dus je gevoel klopt: kans is aardig dat onze generatie gemiddeld gezien dat niveau niet zal halen.
Uit nieuwsgierigheid, link naar rapport?

• overhyped
Hoijong schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 08:25:
[...]

Klopt, of neem iets als uit eten gaan. Wij gingen vroeger 2 keer per jaar ofzo uit eten. Hoe vaak gaan mensen nu uit eten? Of even koffie drinken, of uit lunchen? Ook een hoop geld al met al bij elkaar. Feit is gewoon dat de wereld er anders uitziet. Net als de salarissen.

Meer on-topic: wat ik zie is dat het midden verdwijnt, zowel qua inhoud als qua beloning. een kleinere hoeveelheid specialisten met bijbehorende beloning, meer mensen aan de onderkant voor support en eenvoudig dev werk, weinig daar tussen: dus 't gat wordt groter om te overbruggen.

Daarnaast heb je genoeg mensen die 9 tot 5 bezig zijn, geen initiatief tonen, klagen over opleiding/meeting/whatever in de avonden: Tja, dan vraag je om weinig stappen naar voren.

• overhyped
synx6 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 08:33:
G
[...]

Dat geloof ik ook wel zonder raport. Neem alleen de pensioenen.. Premievrij eindloon was de norm voor de generatie die nu met pensioen is. Nu mag je blij zijn met een beschikbare premie regeling met een minimale bijdrage van de werkgever. (die trouwens veel eerlijker en transparanter is al die nep gegarandeerde niet transparantie piramide spelen die ze pensioen fondsen noemen, maar das een ander verhaal ;) ) Huizenprijzen en studie kosten is ook een no-brainer. Al met al ben ik blij dat ik nu geen starter ben.

• Hoijong
Anatidae schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 08:29:
[...]

M'n moeder verveelde zich niet. Die werkte onder parttime onder schooltijd, dat geld werd puur gebruikt voor vakanties en extra's. Vandaar dat ik haar als huisvrouw bestempelde. Ik ben momenteel 50 euro per maand kwijt aan al die dure moderne extra's. M'n huis is 3x zo duur en 3x zo klein. De jeugd mag zeker niet klagen want ze hebben een smartphone. Echt onzin.
Kijk naar @overhyped z'n bericht en je snapt misschien beter de strekking van m'n bericht. Als jij het wil platslaan naar je mag niet klagen want je hebt een smartphone dan is dat inderdaad onzin.
Je mag zeker klagen over zaken die onderbouwd slechter gaan (die zaken zullen er zeker zijn voor voldoende mensen), maar die onderbouwing mist bijna altijd wel.

• Lensent
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 06:42
overhyped schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 08:34:
[...]
Daarnaast heb je genoeg mensen die 9 tot 5 bezig zijn, geen initiatief tonen, klagen over opleiding/meeting/whatever in de avonden: Tja, dan vraag je om weinig stappen naar voren.
Spijtig dat goed functioneren onder werktijd niet voldoende meer is om stappen te kunnen maken blijkbaar.
Dus privetijd is nu ook al werktijd geworden met dito prestatiedruk.

• Loev
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19:50
Lensent schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 08:44:
[...]

Spijtig dat goed functioneren onder werktijd niet voldoende meer is om stappen te kunnen maken blijkbaar.
Dus privetijd is nu ook al werktijd geworden met dito prestatiedruk.
Als je werken niet vervelend vind dan is het vast niet erg om af en toe wat in de avond te doen. En als je werkgever je harde werken niet ziet dan stap je toch over?

Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn sinds 2008 versoberd dat is wel duidelijk, de oude garde heeft deze perks nog, die pak je ook niet zomaar af. (al lukt het wel soms) Het is alleen vervelend voor de nieuwe mensen die hetzelfde werk doen tegen een lagere beloning. Kijk naar de cijfers waar starters willen werken, gevestigde namen zijn aardig omlaag gegaan in de lijsten.

Heb ik het slecht? Nee hoor, helemaal niet. Wat ik erg storend vind is dat er mensen in de tweede kamer zitten die 8+ jaar over hun studie hebben gedaan en nu besluiten dat iedereen het maar in 4 jaar moet doen en dat het alles een lening wordt. Compleet achterlijk.

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 18-02 15:57
Vergelijken tussen generaties is altijd moeilijk omdat er een pak externe omstandigheden veranderen.
Zomaar zeggen dat een hele generatie het beter of slechter heeft lijkt me gewoon te kort door de bocht en totaal ongenuanceerd.

Om terug te komen bij de TS over het nut van studeren.
Ik zie het zo:
- studeren kost inderdaad geld en tijd, en dat is niet echt goedkoper geworden
- een WO diploma gaat je in het begin zeker wat meer kansen op een beter betaalde baan geven, maar in het begin zijn de verschillen tussen iemand die gewoon hard werkt met zijn handen en een WO niet zo erg groot.
Als WO opgeleide zijn er zeker geen garanties dat je nadien doorstoot naar de echt goed betaalde banen, maar die kansen zijn er wel. Je moet je daar op toe leggen, en jezelf blijven bijscholen en uitdagen om naar die 100k plus jobs te geraken.

Om het anders te stellen. Als je met een WO diploma gewoon elke dag rustig je 9-5 wil doen, en iedere verdere uitdaging uit de weg gaat, dan is het inderdaad niet zeker of je studies achteraf iets opgeleverd hebben.

• Crashhill
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 19-02 18:33
Meer als 40 uur werken, betekent dat niet dat je eigenlijk wordt onderbetaald of wordt overschat door je baas? Volgens je baas moet je je werk namelijk altijd prima in 40 uur kunnen doen.

Ik moet altijd zo gigantisch lachen als mensen zeggen dat meer dan 40 uur werken goed is voor je carriere, ga toch weg. Carriere = 75% gun factor en 25% opleiding. Ik heb gelukkig een hoge gun factor, dus het gaat hier dikke prima! En tuurlijk blijf ik wel eens dat uurtje langer hangen i.v.m. die waardeloze meeting die we moeten bijwonen, of als er iets gedaan moet worden buiten kantooruren Maar forreal, 50 uur werken :+ om carriere te kunnen maken; dat vind ik zo een gigantisch ouderwetse opvatting.

• Hydra
  • Laatst online: 19-02 17:55
unezra schreef op maandag 28 januari 2019 @ 22:26:
€1900 mét auto of €2300 zónder auto is redelijk vergelijkbaar, je krijgt misschien €400 bruto meer, maar daarvan moet je wel zelf een auto kopen en onderhouden. Dat is vrij rap €300 per maand. Laat dat nu ongeveer het verschil zijn tussen €1900 mét auto en €2300 zonder. :)
Als je een huis wil kopen is het een enorm verschil. Die auto telt niet mee namelijk.

https://niels.nu

• unezra
  • Nu online

unezra

Hydra schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:09:
[...]
Als je een huis wil kopen is het een enorm verschil. Die auto telt niet mee namelijk.
Klopt.

Maar dat is eigenlijk niet relevant. Met €2300 en een eigen auto is je besteedbaar inkomen grofweg vergelijkbaar als met €1900 en een leasewagen. Dát is relevant voor het kopen van een huis.

De bank zal dat mogelijk ook meetellen, persoonlijk moet je het hoe dan ook meetellen om te voorkomen dat je jezelf al te makkelijk financieel de hoek in schildert.

• mwa
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 22:25
unezra schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:11:
[...]

Klopt.

Maar dat is eigenlijk niet relevant. Met €2300 en een eigen auto is je besteedbaar inkomen grofweg vergelijkbaar als met €1900 en een leasewagen. Dát is relevant voor het kopen van een huis.

De bank zal dat mogelijk ook meetellen, persoonlijk moet je het hoe dan ook meetellen om te voorkomen dat je jezelf al te makkelijk financieel de hoek in schildert.
Dus niet leasen en een goedkoop modelletje kopen als eerste auto. Of pas de lease aangaan na je hypotheek aanvraag.

• Hydra
Dat is niet hoe een bank rekent, sorry. Ik vind het wederom bizar dat je niet weet hoe het werkt (kennelijk nooit een hypotheek aangevraagd terwijl je een leaseauto had) maar dan wel redeneert alsof je het wel weet. Kap daar nu eens mee.

Hydra wijzigde deze reactie 29-01-2019 09:13 (22%)

• Ozzie
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 03-02 11:02
Ik snap ook niet waar sommige mensen de illusie vandaan halen dat ze nadat ze een HBO-opleiding gedaan hebben meteen een huis kunnen kopen en royaal kunnen leven. Het duurt gewoon een paar jaar voordat je ervaring heb opgebouwd en het salaris dat daarbij hoort.
In de IT kan je salaris heel snel stijgen, door te onderhandelen met je werkgever of door te jobhoppen. Als je werkgever vind dat je niet meer waard ben.
Als je dat een paar jaar doet kan je aardig wat sparen en daarna gewoon een hypotheek nemen. Ik heb bijvoorbeeld tot mijn 26e bij mijn ouders gewoond. Mijn vriendin tot haar 24e. Daardoor konden we wel 2 jaar geleden (ik was toen 28) een ruim huis kopen van 300k en hadden we nog voldoende spaargeld over voor een nieuwe keuken, vloeren, etc. En dan verdiend mijn vriendin niet eens veel want die is klassenassistent en zit op haar max van bruto 2100 ofzoiets.

Ik lees altijd van die mooie verhalen van iedereen over hoe hun ouders met een 'simpel' baantje alles wat hun hartje begeerde hadden, maar bij mij was dat vroeger niet zo. Mijn moeder was wel huisvrouw, maar mijn vader werkte wel 80 uur in de week.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• unezra
  • Nu online

unezra

mwa schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:12:
[...]
Dus niet leasen en een goedkoop modelletje kopen als eerste auto. Of pas de lease aangaan na je hypotheek aanvraag.
Da's gewoon jezelf belazeren.
(Hoewel een goedkoop autotje natuurlijk wel een goed idee is, naar óók heel snel €200 per maand kost.)
Hydra schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:12:
[...]
Dat is niet hoe een bank rekent, sorry. Ik vind het wederom bizar dat je niet weet hoe het werkt (kennelijk nooit een hypotheek aangevraagd terwijl je een leaseauto had) maar dan wel redeneert alsof je het wel weet. Kap daar nu eens mee.
De bank is in mijn beleving nog steeds veel te vrijgevig en rekent niet altijd alle zaken mee die wél belangrijk zijn. Ze gaan inderdaad niet zo ver als dat ze een leasewagen vs eigen auto zinvol meerekenen, met als gevolg dat mensen harder in de financiële verdrukking raken dan nodig.

Aan de andere kant, wel degelijk vragen ze of je andere financiële verplichtingen hebt. Dus in feite hoor je een leaseauto vs eigen auto gewoon mee te nemen. Dat er niet expliciet naar word gevraagd, wil niet zeggen dat het voor de bank niet mee telt én dat het verstandig is er geen rekening mee te houden.

• Ardbeg10
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 19-02 16:44
overhyped schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 08:37:
[...]

Dat geloof ik ook wel zonder raport. Neem alleen de pensioenen.. Premievrij eindloon was de norm voor de generatie die nu met pensioen is. Nu mag je blij zijn met een beschikbare premie regeling met een minimale bijdrage van de werkgever. (die trouwens veel eerlijker en transparanter is al die nep gegarandeerde niet transparantie piramide spelen die ze pensioen fondsen noemen, maar das een ander verhaal ;) ) Huizenprijzen en studie kosten is ook een no-brainer. Al met al ben ik blij dat ik nu geen starter ben.
Als reactie hierop: deze afbeelding stond een tijd geleden op huizenmarkt-zeepbel.nl:

Hoewel de nuance natuurlijk ontbreekt geeft dit toch wel een beeld van de situatie waarin de huidige starter zich bevind. En hoe makkelijk het is voor de oudere generatie (ook al heeft wellicht niet iedereen van alle voordelen gebruik kunnen maken) om te zeggen: slik dat salaris van 2K maar.

• _vision
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 23:25
synx6 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 08:33:
G
[...]

Heb ik helaas zo niet paraat. Werd destijds op mijn LinkedIn timeline gedeeld en heb de summary doorgelezen.

• Hydra
unezra schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:18:
De bank is in mijn beleving nog steeds veel te vrijgevig en rekent niet altijd alle zaken mee die wél belangrijk zijn. Ze gaan inderdaad niet zo ver als dat ze een leasewagen vs eigen auto zinvol meerekenen, met als gevolg dat mensen harder in de financiële verdrukking raken dan nodig.

Aan de andere kant, wel degelijk vragen ze of je andere financiële verplichtingen hebt. Dus in feite hoor je een leaseauto vs eigen auto gewoon mee te nemen. Dat er niet expliciet naar word gevraagd, wil niet zeggen dat het voor de bank niet mee telt én dat het verstandig is er geen rekening mee te houden.
Gast. Hou eens op. De berekening wat betreft wat je voor je hypotheek kunt krijgen gaat uit van je bruto salaris. De bank gaat bij het besteedbaar inkomen uit van een hoop zaken (o.a. leningen wegen zwaar mee, bijvoorbeeld een lening voor een auto) maar je auto zelf doet dat absoluut niet. Lease of niet.

Dus een leaseauto is, voor het krijgen vaan een hypotheek ongunstig. Eerlijk? Nee. Wel de realiteit.

• Loev
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19:50
offtopic:
Ik vraag mij hoe je dit in een LTI berekening stopt. Dus de bank moet je een hogere LTI geven omdat je een auto van de zaak rijdt i.p.v. zelf kopen? En dan ook rekening houden met bijtelling? Een auto uit het hogere segment kan je beter particulier rijden dan leasen, aanzienlijk goedkoper dan bijtelling. Klinkt ingewikkeld.

• lactaxative
  • Laatst online: 21:59
Hoijong schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 08:42:
[...]

Kijk naar @overhyped z'n bericht en je snapt misschien beter de strekking van m'n bericht. Als jij het wil platslaan naar je mag niet klagen want je hebt een smartphone dan is dat inderdaad onzin.
Je mag zeker klagen over zaken die onderbouwd slechter gaan (die zaken zullen er zeker zijn voor voldoende mensen), maar die onderbouwing mist bijna altijd wel.
Hoezo slecht onderbouwd? Er worden voldoende rapporten zoals onderstaand gepubliceerd.

https://www.tilburguniver...s-minder-vaak-in-inkomen/
https://www.mckinsey.com/...tive-on-income-inequality

Het staat buiten kijf dat de huidige generatie 50'ers het belabberd gedaan heeft. Generatie bureaucratie; niets meer, niets minder.

@_vision @synx6 Ik heb hem wel paraat ;)

• icecreamfarmer
Ardbeg10 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:30:
[...]

Als reactie hierop: deze afbeelding stond een tijd geleden op huizenmarkt-zeepbel.nl:

[Afbeelding: Jong vs. Oud]

Hoewel de nuance natuurlijk ontbreekt geeft dit toch wel een beeld van de situatie waarin de huidige starter zich bevind. En hoe makkelijk het is voor de oudere generatie (ook al heeft wellicht niet iedereen van alle voordelen gebruik kunnen maken) om te zeggen: slik dat salaris van 2K maar.
Maar, maar, die Iphone :'(

• Richh

Richh

Zeg maar Richard

[...]

Klopt.

Ja, dat zou eerlijk zijn. Als een bank keek naar je netto inkomen en daarop rekent wat je kan betalen.

Jammer genoeg kijkt een bank niet verder dan het bruto inkomen in combinatie met een standaard berekening. Meer mogen ze ook niet; meer kunnen ze ook niet.

Mijn PC

• Hoijong
lactaxative schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:57:
[...]

Hoezo slecht onderbouwd? Er worden voldoende rapporten zoals onderstaand gepubliceerd.

https://www.tilburguniver...s-minder-vaak-in-inkomen/
https://www.mckinsey.com/...tive-on-income-inequality

Het staat buiten kijf dat de huidige generatie 50'ers het belabberd gedaan heeft. Generatie bureaucratie; niets meer, niets minder.

@_vision @synx6 Ik heb hem wel paraat ;)
Hoezo? Nou, omdat jij de eerste bent die dergelijke stukken aanlevert? En dat deze generatie (ik ben zelf dertiger) het voor het eerst in tijden slechter heeft dan papa en mama was bekend. Maar je stukken kijken dus naar gemiddeld salaris alleen als ik het goed lees. Dan vind ik het nog steeds lekker makkelijk om te wijzen naar situatie n=1 en dan te huilen dat wij het zo slecht hebben, terwijl ook die klagers een bovengemiddeld goed leven hebben. Het lijstje van @Ardbeg10 laat wel mooi zien dat bepaalde groepen vooral goed voor zichzelf gezorgd hebben, maar een deel van dat kapitaal komt vanzelf weer terecht bij ons (alleen heb ik geen klote aan een ton extra als ik zelf 50+ ben, dat geld kan ik nu goed gebruiken). Nuance dus.

• lactaxative
  • Laatst online: 21:59
Hoijong schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:12:
[...]

Hoezo? Nou, omdat jij de eerste bent die dergelijke stukken aanlevert? En dat deze generatie (ik ben zelf dertiger) het voor het eerst in tijden slechter heeft dan papa en mama was bekend. Maar je stukken kijken dus naar gemiddeld salaris alleen als ik het goed lees. Dan vind ik het nog steeds lekker makkelijk om te wijzen naar situatie n=1 en dan te huilen dat wij het zo slecht hebben, terwijl ook die klagers een bovengemiddeld goed leven hebben. Het lijstje van @Ardbeg10 laat wel mooi zien dat bepaalde groepen vooral goed voor zichzelf gezorgd hebben, maar een deel van dat kapitaal komt vanzelf weer terecht bij ons (alleen heb ik geen klote aan een ton extra als ik zelf 50+ ben, dat geld kan ik nu goed gebruiken). Nuance dus.
Je gebruikt nu het argument n=1 tegen iemand die rapporten over gemiddelden aanlevert. 8)7

Het gaat erom dat generatie hiervoor mét gebruik van enorm veel eindige grondstoffen én alle subsidies van de wereld op zelfontplooiing gefaald heeft om ervoor te zorgen dat de volgende generatie het beter heeft. En waarom? Inderdaad, zoals je zelf al aangeeft - zodat de generatie het zelf dermate goed heeft dat er meerdere tonnen overblijven, nadat men royaal geleefd heeft.

Ik wil geen hoge erfenis voor de gelukkigen, ik wil gelijke kansen. Dat was toch ooit de afspraak? Dat we het beter zouden doen dan een economie à la voor de Franse revolutie?

• Hoijong
lactaxative schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:42:
[...]

Je gebruikt nu het argument n=1 tegen iemand die rapporten over gemiddelden aanlevert. 8)7

Het gaat erom dat generatie hiervoor mét gebruik van enorm veel eindige grondstoffen én alle subsidies van de wereld op zelfontplooiing gefaald heeft om ervoor te zorgen dat de volgende generatie het beter heeft. En waarom? Inderdaad, zoals je zelf al aangeeft - zodat de generatie het zelf dermate goed heeft dat er meerdere tonnen overblijven, nadat men royaal geleefd heeft.

Ik wil geen hoge erfenis voor de gelukkigen, ik wil gelijke kansen. Dat was toch ooit de afspraak? Dat we het beter zouden doen dan een economie à la voor de Franse revolutie?
Volgens mij lees je verkeerd en geef ik je gewoon gelijk. Alleen ben ik het niet eens met diegene die toevallig tot dezelfde conclusie komt die jij beredeneert, maar dan op basis van onderbuik en valse vergelijkingen ipv cijfers en onderbouwing. Dan kan de conclusie wel (deels) kloppen, maar het geschetste plaatje van hele volksstammen alsnog niet.

• bie100
Ardbeg10 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:30:
[...]

[Afbeelding: Jong vs. Oud]

kan wel kloppen hoor maar er zijn ook hele volksstammen die er niet van geprofiteerd hebben

kijk ik alleen naar mijn eigen vader die 45 jaar lang met zijn broodtrommeltje naar de fabriek ging voor een laag loon om zijn gezin aan het vreten te houden, tja ongeschoold he en die heeft die voordelen echt niet gehad
die voordelen gingen naar mensen die al goed verdienden en niks te klagen hadden , dat zijn dezelfde mensen die nou met hun bootje of camper er lekker op uit gaan

mijn vader en vele anderen zijn van een generatie hard werken weinig verdienen en nou ze oud zijn kunnen ze ook de pest tyfus krijgen

je moet het ook anders zien die gasten die er van geprofiteerd hebben die hebben het te danken aan al die mensen die er wel voor betaalt hebben maar er nooit wat voor terug gekregen hebben

• Hydra
bie100 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:47:
mijn vader en vele anderen zijn van een generatie hard werken weinig verdienen en nou ze oud zijn kunnen ze ook de pest tyfus krijgen
Nouja zeg. Da's wel overdreven. Ik snap wel dat je vader ook 'slachtoffer' is van omstandigheden, maar dat je vader geen opleiding heeft gedaan en z'n hele leven ongeschoolde arbeid heeft verricht, is natuurlijk ook zijn keuze.

• bie100
Hydra schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:50:
[...]

Nouja zeg. Da's wel overdreven. Ik snap wel dat je vader ook 'slachtoffer' is van omstandigheden, maar dat je vader geen opleiding heeft gedaan en z'n hele leven ongeschoolde arbeid heeft verricht, is natuurlijk ook zijn keuze.
slachtoffer is een groot woord maar hoe denk je dan dat Nederland is opgebouwd na de oorlog met geschoold werk :+
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True