Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Potentiaalvereffening badkamer nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

• mgizmo
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21-02 23:06
n.a.v. deze topic begin ik een naar gevoel te krijgen t.a.v. onze woning. Een aantal topics heb ik eerder gestart rondom dezelfde woning, om even aan te geven dat de bouwer en onderaannemers het niet zo nauw nemen met zorgvuldig en netjes werken, alles uiteraard onder tijdsdruk van de bouwer (Dura Vermeer in dit geval).

In onze woning hebben we een casco badkamer later opleveren en na de oplevering is een aannemer aan de slag geweest om de badkamer te realiseren. De badkamerinrichting is dus niet tijdens de bouw gerealiseerd (de aangesloten partij voor levering van badkamerproducten hadden we al eerder een naar gevoel bij, dus dat hebben we laten schieten).

Enfin, badkamer is al een tijdje af en nu wil ik mij aan het verdiepen in de onbedoelde ruimte op zolder om daar de nodige kamers en badkamer te realiseren. Vandaar dat ik op het topic uit kwam.

Gelet op het topic, kon ik zelf niet constateren of er vanuit de bouw een CAP geplaatst was, omdat waar ie schijnbaar hoort te zitten, bij mij niet bereikbaar is, omdat er een voorzetwandje is geplaatst door de aannemer. Er vanuit gaande dat ik de aannemer niet helemaal vertrouw in het werk, ben ik bij een buur gaan kijken die de badkamer vanuit de bouw heeft laten plaatsen. Maar ook hier kan ik de CAP niet vinden.

Wat wordt er standaard opgeleverd vanuit de bouw:
- Koud-/warm aansluitingen wasbakken, eventueel bad en/of douche
- Afvoeren uiteraard
- Vloerverwarming (alle verdiepingen hebben vloerverwarming (dus ook badkamer), witte leidingen gemonteerd op metaal raster)
- Door de vloerverwarming vanuit de bouw is de dekvloer ook in de badkamer gestort

Moet ik verwachten dat er zo'n CAP aanwezig is? (Bouw is in 2015/6 gestart en opgeleverd in 2017) Ik kan me namelijk niet voorstellen dat Dura Vermeer dit laat gebeuren ook al hebben ze steken laten vallen, lijkt mij dit een ernstige.

• Matthijs..
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 16:28
Heb je de tekeningen? Daar zou het op moeten staan.

• mgizmo
Jazeker, even erbij gepakt, want daar stond ik niet bij stil. Wat me opvalt "CA achter wandlichtpunt".
Dat zal het dan zijn (ik kan er dus niet bij om te controleren).

Dan denk ik dat ik met het bedrijf in gesprek moet gaan die mijn badkamer ingericht heeft, want die heeft daar dus niet naar omgekeken. Enfin, bad is geplaatst, waterleidingen zijn op de bestaande leidingen aangebracht voor bad, douche en wastafel, een metalen drain is geplaatst, een metalen (zwart poeder gecoat) douchewand is geplaatst, maar extra bedrading heb ik ze niet zien aanleggen.

Ik zou dat kunnen testen door de weerstand te meten tussen bijv de drain en de aardedraad. Toch?

mgizmo wijzigde deze reactie 21-01-2019 13:16 (8%)

• BrainCrash
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21-02 17:40
Je kunt natuurlijk altijd met een multimeter even nameten of de metalen douchedrain elektrisch verbonden is met de andere metalen delen in de badkamer, of met een aardpin van je stopcontact... geeft je een aardig idee..

Verder moet zo'n vereffeningspunt ten allen tijden bereikbaar zijn en blijven, dus die constatering dat je er niet bij kunt om te controleren zou niet mogen.
Achter wandlichtpunt zou ik interpreteren dat het dus aanwezig is in de inbouwdoos van het lichtpunt. Met andere woorden: lamp eraf schroeven om erbij te kunnen.. Dat zou toch wel moeten kunnen, niet?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• _Piwi_
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 17:55
Is tegenwoordig niet alles al geisoleerd d.m.v. kunstof leidingwerk?

Bekijk mijn blog!

• T.E
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 18:13
De CAP zou normaal gezien bij je wastafel moeten zitten. Dus kijk even of die naast je sifon zit. Daar zit vaak een plastic kapje op. Van daaruit gaat er een aardedraad naar je aardmat, douchedrain etc.

Weet niet of vanuit de NEN1010 een aparte aardedraad vanuit de meterkast moet komen naar CAP punt of dat een aardedraad vanuit een centraaldoos voldoende zou zijn. Vroeger was dat wel.

• _Ernst_
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 20:12

_Ernst_

Mark It Zero!

T.E schreef op maandag 21 januari 2019 @ 17:59:
De CAP zou normaal gezien bij je wastafel moeten zitten. Dus kijk even of die naast je sifon zit. Daar zit vaak een plastic kapje op. Van daaruit gaat er een aardedraad naar je aardmat, douchedrain etc.

Weet niet of vanuit de NEN1010 een aparte aardedraad vanuit de meterkast moet komen naar CAP punt of dat een aardedraad vanuit een centraaldoos voldoende zou zijn. Vroeger was dat wel.
Dit inderdaad. Wat betreft de aarde draad vanuit de meterkast: vroeger was dat de richtlijn, tegenwoordig is dat volgens NEN1010 niet meer nodig en dient het CAP dmv een geel/groene aardedraad met de centraaldoos verbonden te worden.
mgizmo schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:12:
Jazeker, even erbij gepakt, want daar stond ik niet bij stil. Wat me opvalt "CA achter wandlichtpunt".
Dat zal het dan zijn (ik kan er dus niet bij om te controleren)
Die variant ben ik nog niet tegengekomen (lichtpunt combineren met CAP) en vraag me ook af of dit toegestaan is. Je zou dan een inbouwdoos met spanningsvoerende bedrading (lamp) krijgen met daarnaast meerdere blank vertinde aardedraden, lijkt mij geen handige combinatie.

Last.fm

• mgizmo
BrainCrash schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:37:
Je kunt natuurlijk altijd met een multimeter even nameten of de metalen douchedrain elektrisch verbonden is met de andere metalen delen in de badkamer, of met een aardpin van je stopcontact... geeft je een aardig idee..
Merci
Verder moet zo'n vereffeningspunt ten allen tijden bereikbaar zijn en blijven, dus die constatering dat je er niet bij kunt om te controleren zou niet mogen.
Achter wandlichtpunt zou ik interpreteren dat het dus aanwezig is in de inbouwdoos van het lichtpunt. Met andere woorden: lamp eraf schroeven om erbij te kunnen.. Dat zou toch wel moeten kunnen, niet?
Nee helaas, want er is een voorzetwand voorgekomen ivm verzinking van boomstamblad in de muur. Ik heb nog twee electrapunten van die verlichtingspunt afgetakt en door de voorzetwand getrokken voor eventuele verlichting bij de spiegels. Daarna is dichtgestuct.
_Piwi_ schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:42:
Hij heeft ook inderdaad kunststof leidingen gebruikt, maar ik lees wel weer op GOT dat de kern wel metaal bevat. Of dat hier het geval is.. geen idee.
T.E schreef op maandag 21 januari 2019 @ 17:59:
Dat kan ik dus niet meer controleren zonder muur open te breken. Wat ik wel kan doen is een aantal buren benaderen, bij een buur heb ik al gekeken en daar zit onder de wastafels niet. Ik heb helaas niet gecontroleerd of de leidingen naar de kranen bijv wel een aarde draad hebben, maar of dat op die plek moet en of ze dat niet in de dekvloer gedaan hebben, zijn voor mij wel vragen eigenlijk.
Aardemat heb ik ook gelezen, maar kan dat niet gewoon de metalen frame zijn van de vloerverwarming? De douchedrain is na oplevering aangebracht, dus niet door de bouwer en ik heb ze niet met electra bedradingen aan de slag gezien.
_Ernst_ schreef op maandag 21 januari 2019 @ 18:16:
[...]

Dit inderdaad. Wat betreft de aarde draad vanuit de meterkast: vroeger was dat de richtlijn, tegenwoordig is dat volgens NEN1010 niet meer nodig en dient het CAP dmv een geel/groene aardedraad met de centraaldoos verbonden te worden.

[...]

Die variant ben ik nog niet tegengekomen (lichtpunt combineren met CAP) en vraag me ook af of dit toegestaan is. Je zou dan een inbouwdoos met spanningsvoerende bedrading (lamp) krijgen met daarnaast meerdere blank vertinde aardedraden, lijkt mij geen handige combinatie.
Ik moest hier aan denken bij je bericht: mgizmo in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Volgens elektrobedrijf (onderaannemer van Dura Vermeer) is dit gewoon toegestaan.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
_Piwi_ schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:42:
Aarden heeft niets te maken met isoleren. Aarden heeft te maken met verbinden, vooral metalen delen die zowel met water als met spanning in aanraking kunnen komen. Daarom moet alles geaard worden, voor je eigen veiligheid.

Juist doordat vaak met flexibele leidingen wordt gewerkt moet de aarding naar ieder punt individueel. Dus een aarding naar het aardnet in de badkamervloer, aarding naar de douchemengkraan, aarding naar je radiator, aarding naar je hangtoiletframe en aarding naar je wastafelmengkraan. Dit alles komt bij elkaar in het centraal aardpunt in de badkamer, meestal onder je wasbak, die ALTIJD bereikbaar moet zijn.

Heb ik je vraag opgelost? Doneer me een Gulden via mijn avatar.

• sypie
  • Niet online
mgizmo schreef op maandag 21 januari 2019 @ 22:26:

Hij heeft ook inderdaad kunststof leidingen gebruikt, maar ik lees wel weer op GOT dat de kern wel metaal bevat. Of dat hier het geval is.. geen idee.
Zie bovenstaande. Je moet een centraal aardpunt hebben met een stuk of 5-7 aardedraden bij elkaar.

• mgizmo
Dank voor alle reacties. Ik ga dit eerst bij mijn buren na, mocht ik het daar niet tegenkomen, Dura Vermeer mailen en kijken hoe ik het bij mezelf ga controleren. Ik zal updates versturen.

mgizmo wijzigde deze reactie 21-01-2019 22:50 (7%)

• icecreamfarmer
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 16:13
Als je zelf een badkamer verbouwt moet je dan ook voor zo'n CAP zorgen en moet die dan op de aardpin aangesloten worden?

Bij mijn broer zijn we nu bezig en nu kan het allemaal nog aangelegd worden.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• mikerosauer
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 20:05
icecreamfarmer schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 16:38:
Als je zelf een badkamer verbouwt moet je dan ook voor zo'n CAP zorgen en moet die dan op de aardpin aangesloten worden?

Bij mijn broer zijn we nu bezig en nu kan het allemaal nog aangelegd worden.
Of dat moet geen idee maar waarom zou je dat niet willen het is niet voor niet bedacht/verplicht

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• Theo74
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 12:40
De discussie "aarding' is een hot item in de installatietechniek en wordt binnen de brancheorganisaties nog regelmatig gevoerd. Wat wel en niet te aarden, of in bepaalde gevallen helemaal niet meer aarden?

In theorie kan een badkamer kunstof leidingen hebben en niet opgebouwd zijn uit een minerale vloer en wanden. Dan kun je de aarding theoretisch gezien weglaten.
Echter, kunstof leidingen hebben een aluminium voering, praktisch niemand heeft een badkamer uit niet minerale vloer en wanden en er zijn altijd externe invloeden die nu of later alsnog een gevaar kunnen worden.

Daarom onder de wasbak altijd een centraal aardpunt met een directe 6mm2 vertinde koperdraad verbinding naar de aardpen in de meterkast. Op het centraal aardpunt moeten alle geleidende materialen in de badkamer worden aangesloten zoals het aardnet in de stortvloer, de radiator, kranen, etc.
Daar bovenop moet er vanuit het centrale aardpunt onder de wasbak ook een geel/groen 2.5mm2 draad naar aarddraad in de centraaldoos van de badkamer worden gemaakt.

Als de aannemer van jullie woning in deze punten heeft verzaakt dan moet hij een document kunnen overleggen waarin volgens de norm c.q. het bouwbesluit aarding in jouw (specifieke) geval niet benodigd zou zijn. Ik heb geen glazen bol maar ik gok dat jij terecht je bedenkingen hebt...

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• Montaner
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 20:00
Theo74 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 17:23:
De discussie "aarding' is een hot item in de installatietechniek en wordt binnen de brancheorganisaties nog regelmatig gevoerd. Wat wel en niet te aarden, of in bepaalde gevallen helemaal niet meer aarden?

In theorie kan een badkamer kunstof leidingen hebben en niet opgebouwd zijn uit een minerale vloer en wanden. Dan kun je de aarding theoretisch gezien weglaten.
Echter, kunstof leidingen hebben een aluminium voering, praktisch niemand heeft een badkamer uit niet minerale vloer en wanden en er zijn altijd externe invloeden die nu of later alsnog een gevaar kunnen worden.

Daarom onder de wasbak altijd een centraal aardpunt met een directe 6mm2 vertinde koperdraad verbinding naar de aardpen in de meterkast. Op het centraal aardpunt moeten alle geleidende materialen in de badkamer worden aangesloten zoals het aardnet in de stortvloer, de radiator, kranen, etc.
Daar bovenop moet er vanuit het centrale aardpunt onder de wasbak ook een geel/groen 2.5mm2 draad naar aarddraad in de centraaldoos van de badkamer worden gemaakt.

Als de aannemer van jullie woning in deze punten heeft verzaakt dan moet hij een document kunnen overleggen waarin volgens de norm c.q. het bouwbesluit aarding in jouw (specifieke) geval niet benodigd zou zijn. Ik heb geen glazen bol maar ik gok dat jij terecht je bedenkingen hebt...
Hoe zit dat met casco oplevering? Dient de bouwer dan alsnog ervoor te zorgen aangezien ook de constructie dus op de aarde aangesloten moet worden? En wordt er nog een aparte aarde draad doorgelegd naar de ketel/was en droogmachines?

• icecreamfarmer
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 16:13
mikerosauer schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 17:01:
[...]

Of dat moet geen idee maar waarom zou je dat niet willen het is niet voor niet bedacht/verplicht
Omdat wij geen elektricien zijn en dit er bovenop komt.
Tevens loopt er nog geen aardedraad naar de badkamer dus dat wordt lastig om zelf te realiseren.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• mikerosauer
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 20:05
Montaner schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 17:32:
[...]

Hoe zit dat met casco oplevering? Dient de bouwer dan alsnog ervoor te zorgen aangezien ook de constructie dus op de aarde aangesloten moet worden? En wordt er nog een aparte aarde draad doorgelegd naar de ketel/was en droogmachines?
bij vriend van me lag dit er in elk geval wel
daar was de hele wonning casco opgeleverd
icecreamfarmer schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 08:40:
[...]

Tevens loopt er nog geen aardedraad naar de badkamer dus dat wordt lastig om zelf te realiseren.
snap ik alleen wat zou de verzekering in zon geval doen na een wonning brand na onderzoek.
ik zou die gok toch maar niet nemen. en ook van wege de veiligheid

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• Theo74
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 12:40
Montaner schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 17:32:
[...]

Ik weet niet wat er in je koopcontract staat en of de badkamer letterlijk als badkamer op de bouwtekening is aangeduid. Het kan zijn dat de aannemer onder casco verstaat dat je zelf je aarding mag uitzoeken en als de ruimte op casco-tekening niet omschreven is ben je sowieso ver van huis.
Ik zou sowieso de aannemer benaderen met de vraag waarom jij geen centraal aardpunt in de badkamer aantrof en de drain niet geaard lijkt. Of hij vervolgens eventueel met een document of schriftelijke verklaring kan komen waaruit blijkt dat dit nodig zou zijn.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• DeBolle
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 18:24

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

[...]
Klinkt als een legitieme reden, staat tegenover dat ik ook geen lectricien ben en toch op de middelbare school deze zaken daar heb geleerd. OK, was wel vijfenveertig jaar geleden, maar toch :-)
Een oud boek met prachtige ouderwetse plaatjes is "30 Ways to Die of Electrocution" die ik zelf niet meer heb maar te vinden op https://www.flickr.com/ph...77138836/with/3099577057/
legt het beter uit met enkele tekeningen van een badkamer dan ik in woorden kan vatten.

Destijds zien liggen bij een kantoor van Siemens, maar net als mijn school al lang uit beeld verdwenen. Nu ik het weer zo zie, lijken de voorbeelden in dat boekje minder ver gezocht dan ik dacht.
Het idee om met een multimeter even de weerstand naar (elektrische) aarde te meten vanaf elk metalen onderdeel al uitgevoerd, @mgizmo ? Vergeet daarbij dus de afvoeren van bad en douche niet indien van metaal.

Specs

• mgizmo
Update: Ik ben bij één buur geweest (van de 18 woningen) die heeft de badkamer dus tijdens de bouw laten doen en dus onderdeel van de oplevering. Bij hen zit de CAP inderdaad zoals op mijn tekening aangegeven in de doos van het lichtpunt thv een eventuele spiegel.

Bij hen gaat het om 1 vertinde aardedraad die aangesloten zit op de aarde (met zo'n tinnen "kroonsteenblok"). Onder wasbak gekeken, maar aan de kranen is geen aarde bevestigd (tenzij het in de muur is gedaan). Ik vermoed zelf dat de vertinde aardedraad naar de grond loopt en vast zit aan het metalen rasterwerk waar de vloerverwarmingsleidingen op gemonteerd zijn. Dit werkt als een aardemat lijkt mij? Vervolgens ben ik bij hun douche gaan kijken, zij hebben geen drain, maar wel een doucheputje met een metalen plaat erop.

Mocht zo'n raster als een aardemat werken (Als ie geaard is), dan kan dat alleen werken waar ie gelegd is. In ons geval heb ik een foto (van de vloerverwarmingwerkzaamheden tijdens de bouw), waarop te zien is dat het raster alleen ligt voor de vloerwarmingsbuizen en dat is niet thv de douche (daar was geen dekvloer gestort voor casco) en onder het bad niet.

Voor het meten op de drain (kans lijkt me gewoon nihil, ze hadden anders in mijn dekvloer moeten frezen om een aardedraad aan te kunnen leggen), moet ik even een geschikt moment vinden.

Dura Vermeer (in ieder geval Rotterdam) heeft een drama service onderhoudsafdeling. Ze sturen letterlijk de mail door naar de onderaannemer, maar controleren niet op opvolging van die onderaannemer of goede afhandeling er van. Ze fungeren alleen als doorgeefluik. Ik wil weer met de juiste info komen, als blijkt dat Dura Vermeer meer had moeten doen en anders heb ik weer een issue met mijn aannemer te pakken. Ik vraag me alleen af hoe hij dit had moeten oplossen, aangezien de dekvloer door Dura Vermeer gestort is. Had hij dan in mijn dekvloer (met vloerverwarming erin) moeten frezen naar het aardepunt in mijn muur (naar de CAP) of had ie moeten openbreken totdat ie hij het raster was uitgekomen (indien geaard) en daarop afgemonteerd?

Casco was bij ons dus: betonnen vloer + metalen raster (voor monteren van de vloerverwarming) + vloerverwarmingsleidingen + aanvoer- en afvoerleidingen bad en douche en badmeubel + dekvloer gestort (met een uitsparing voor de douche).

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 19:06
[...]

Echt een flutexcuus van jewelste om een verborgen gebrek in te bouwen 8)7

Geen aardedraad naar de badkamer? Heb je daar dan ook geen wandcontactdozen? Of echt een huis uit het jaar nul :? . Maakt eigenlijk ook niet uit; als je de moeite neemt er een nieuwe badkamer in te zetten is er geen enkele reden om dit ook niet meteen goed te doen.

Ergens in de buurt heb je natuurlijk wel elektra, en dus gewoon een buis naar de groepenkast. Die kun je dan dus prima opnieuw bedraden mét geel/groen er bij.

Mocht ik zo'n pand kopen zou ik dat keihard als verborgen gebrek opvoeren als je het er bij de verkoop niet bij verteld... :(
mgizmo schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 21:47:
Dura Vermeer (in ieder geval Rotterdam) heeft een drama service onderhoudsafdeling. Ze sturen letterlijk de mail door naar de onderaannemer, maar controleren niet op opvolging van die onderaannemer of goede afhandeling er van. Ze fungeren alleen als doorgeefluik. Ik wil weer met de juiste info komen, als blijkt dat Dura Vermeer meer had moeten doen en anders heb ik weer een issue met mijn aannemer te pakken. Ik vraag me alleen af hoe hij dit had moeten oplossen, aangezien de dekvloer door Dura Vermeer gestort is. Had hij dan in mijn dekvloer (met vloerverwarming erin) moeten frezen naar het aardepunt in mijn muur (naar de CAP) of had ie moeten openbreken totdat ie hij het raster was uitgekomen (indien geaard) en daarop afgemonteerd?
Dat ze jouw mail letterlijk doorsturen is alleen maar goed; dan is er daar geen transmissieverlies. Als het over drie lagen wordt doorgebeld krijg je straks iemand aan de deur die de opdracht heeft het gat t.b.v. de brievenbus in je deur groter te maken..

Verder naaien bouwers je in het algemeen als je afziet van bepaalde opties die je ze willen aansmeren. Maar zo'n raster erin storten = aarden. Achterlijk om te verwachten dat iemand anders dat achteraf weer gaat open frezen.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 25-01-2019 00:17 (42%)

• Exigence
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 18:16

Exigence

dnkroz

mgizmo schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 21:47:
Bij hen gaat het om 1 vertinde aardedraad die aangesloten zit op de aarde (met zo'n tinnen "kroonsteenblok").
Volgens mij is het primair bedoeld als potentiaalvereffening, niet direct als aarde.

Maar wat valt er in vredesnaam te vereffenen als er slechts één vertinde draad op is aangesloten 8)7

• MadEgg
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 12:46

MadEgg

Tux is lievvv

Interessant topic. Ik zit ook in een nieuwbouwwoning opgeleverd met casco badkamer. Ik ben hier nu zelf de badkamer in aan het plaatsen.

Standaard werd deze opgeleverd met een CAP achter de toekomstige spiegel, met ook één draad naar de aardmat op de betonnen constructievloer. Zelf heb ik hier de douchedrain nog aan toegevoegd. De badkuip wordt geaard via het stopcontact van de whirlpool. De elektrische radiator zal ook geaard worden via de WCD.

Dan blijven de kranen nog over. Aangezien alles met alupex is aangesloten en inbouw is, is er bijzonder weinig ruimte voor het aansluiten van een aardedraad. Bij de douche is álles kunststof, inclusief de muurplaat. Alleen de stortdouche die daar dan weer uitkomt is van metaal. De slang van de handdouche is ook van kunststof dus ook dat zal niet geleiden.

Badkraan en wastafel zou nog moeten kunnen op de muurplaat. Ik vraag me alleen sterk af wat dat precies toevoegd. Ik heb alles uitgebreid door zitten meten en de leidingen geleiden op geen enkele manier, dus waarom zou je een badkraan dan bijvoorbeeld wel aarden, terwijl het handdoekrek of de toiletrolhouder niet geaard hoeven te worden?

Hoe zou er nog spanning kunnen komen op die kraan als er geen elektra in de buurt komt en de leidingen ook niet geleiden? Welk risico dek je er exact mee af?

Tja

• sypie
  • Niet online
MadEgg schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:03:
Welk risico dek je er exact mee af?
Elektrocutie. Simpel.

Misschien geleidt je kunststof slag niet tussen je kraan en je douchekop maar het water wat er in zit doet dit wel... Dus ja, aarden die zooi.

Verder is het alleen maar voor jouw veiligheid. Op het moment, hoe dan ook, dat er een stroom zou lopen door de geleidende delen, water of jouzelf die groter is dan 30mA slaat de aardlekschakelaar uit waardoor verder lijden door stroom beperkt wordt. Een aardlekschakelaar slaat in de praktijk vaak zelfs al voor de 30mA lekstroom af, puur ter bescherming van de mensheid.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

sypie schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:15:
[...]
Elektrocutie. Simpel.

Misschien geleidt je kunststof slag niet tussen je kraan en je douchekop maar het water wat er in zit doet dit wel... Dus ja, aarden die zooi.

Verder is het alleen maar voor jouw veiligheid. Op het moment, hoe dan ook, dat er een stroom zou lopen door de geleidende delen, water of jouzelf die groter is dan 30mA slaat de aardlekschakelaar uit waardoor verder lijden door stroom beperkt wordt. Een aardlekschakelaar slaat in de praktijk vaak zelfs al voor de 30mA lekstroom af, puur ter bescherming van de mensheid.
Dat het om elektrocutie gaat lijkt me evident. Maar waarom dan de toiletrolhouder niet? Aangezien die aan een muur komt te hangen waar aan de andere kant in ieder geval nog elektraleidingen in lopen is het risico dat daar stroom op komt te staan toch een stuk hoger.

Schoon water in een leiding geleid geen stroom.

Ik snap het idee wel, hoor. Maar als het noodzakelijk is, waarom zit er dan bijvoorbeeld geen aarde-aansluiting aan de kunststof muurplaatjes? In dit geval komt het erop neer dat er een aardedraad uit de muur moet komen die ik vervolgens met een klem om de stang van de stortdouche moet bevestigen. Mooi is anders, maar ik kan hem moeilijk tussen de schroefdraad wrotten, dat komt de waterdichtheid niet echt ten goede.

Tja

• sypie
  • Niet online
MadEgg schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:25:
[...]
Dat het om elektrocutie gaat lijkt me evident. Maar waarom dan de toiletrolhouder niet? Aangezien die aan een muur komt te hangen waar aan de andere kant in ieder geval nog elektraleidingen in lopen is het risico dat daar stroom op komt te staan toch een stuk hoger.
En dus zou je daar snel een lekstroom kunnen krijgen waardoor de aardlek in ieder geval al uit zou moeten slaan.
[...]
Schoon water in een leiding geleid geen stroom.
Hier zou ik me nog een keer in verdiepen als ik jou was. Zoek vooral het verschil tussen leidingwater en gedemineraliseerd water (ontkalkt water is niet gedemineraliseerd!)
[...]
Ik snap het idee wel, hoor. Maar als het noodzakelijk is, waarom zit er dan bijvoorbeeld geen aarde-aansluiting aan de kunststof muurplaatjes? In dit geval komt het erop neer dat er een aardedraad uit de muur moet komen die ik vervolgens met een klem om de stang van de stortdouche moet bevestigen. Mooi is anders, maar ik kan hem moeilijk tussen de schroefdraad wrotten, dat komt de waterdichtheid niet echt ten goede.
Dit hangt grotendeels van de constructie af. Een kunststof muurplaat zou in ieder geval niet mijn voorkeur zijn...

• DeBolle

DeBolle

MadEgg schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:03:
Hoe zou er nog spanning kunnen komen op die kraan als er geen elektra in de buurt komt en de leidingen ook niet geleiden?
Zoals @sypie al vertelt, er zit meer risico in een badkamer dan je zou denken. Plaatje uit mijn vorige link in dit topic:
Bathelec01

Specs

• Exigence
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 18:16

Exigence

dnkroz

En daarom is het ook potentiaalvereffening en niet direct bedoeld als aarde. Zodat alles onder spanning komt te staan en er dus geen stroom door je lichaam gaat. Als er zowel aan je voeten als aan je handen 230V staat looot er geen stroom. Zou zelfs moeten werken als de aarde niet is aangesloten of aardlekschakelaar niet werkt. Intrinsieke veiligheid.

Exigence wijzigde deze reactie 06-02-2019 21:42 (3%)

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

sypie schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:30:
[...]
En dus zou je daar snel een lekstroom kunnen krijgen waardoor de aardlek in ieder geval al uit zou moeten slaan.
True, maar dat gebeurt dan toch net zo goed op wat voor bizarre wijze je stroom weet te krijgen op je geisoleerde douchekop?
Hier zou ik me nog een keer in verdiepen als ik jou was. Zoek vooral het verschil tussen leidingwater en gedemineraliseerd water (ontkalkt water is niet gedemineraliseerd!)
Ik baseer mij op http://www.cplusb.nl/Nieuws/GeleidingVloeistoffen.html - is dat dan niet accuraat? Zojuist als proefje even mijn multimeter in een glazen litermaat met schoon leidingwater gehangen. Het begint op +- 600kΩ maar neemt als snel toe tot ruim over de 1000kΩ - de grens ligt op 500 dacht ik.
Dit hangt grotendeels van de constructie af. Een kunststof muurplaat zou in ieder geval niet mijn voorkeur zijn...
Tsja, Henco heeft niet bijzonder veel keuze.
DeBolle schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:32:
[...]
Zoals @sypie al vertelt, er zit meer risico in een badkamer dan je zou denken. Plaatje uit mijn vorige link in dit topic:
[Afbeelding: Bathelec01]
Ja, maar uitgaande van dat plaatje moet de stroom wel eerst door de leidingen heenkomen (wat dus vrij lastig door kunststof leidingen en het water met hoge weerstand gaat), en daarna in via de kunststof badkuip ook nog weer wegstromen.

Ik ga de badkraan en wastafel-kranen sowieso aarden overigens, maar vraag me nog steeds af waarom precies ;)

Tja

• sypie
  • Niet online
MadEgg schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:45:
Ik baseer mij op http://www.cplusb.nl/Nieuws/GeleidingVloeistoffen.html - is dat dan niet accuraat? Zojuist als proefje even mijn multimeter in een glazen litermaat met schoon leidingwater gehangen. Het begint op +- 600kΩ maar neemt als snel toe tot ruim over de 1000kΩ - de grens ligt op 500 dacht ik.
Als je je daar op baseert dan zie je dat leidingwater prima geleidt, ook al heeft het een weerstand van 0,24MOhm. Dat is heel wat anders dan gedemineraliseerd water wat een weerstand van 14,6MOhm heeft.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

sypie schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:51:
[...]

Als je je daar op baseert dan zie je dat leidingwater prima geleidt, ook al heeft het een weerstand van 0,24MOhm. Dat is heel wat anders dan gedemineraliseerd water wat een weerstand van 14,6MOhm heeft.
0,24 MOhm is niet "prima geleidend". Er komt een klein beetje stroom doorheen inderdaad, over korte afstanden.

Tja

• DeBolle

DeBolle

MadEgg schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:45:
Ja, maar uitgaande van dat plaatje moet de stroom wel eerst door de leidingen heenkomen (wat dus vrij lastig door kunststof leidingen en het water met hoge weerstand gaat), en daarna in via de kunststof badkuip ook nog weer wegstromen.

Ik ga de badkraan en wastafel-kranen sowieso aarden overigens, maar vraag me nog steeds af waarom precies ;)
Het is een raar, oud plaatje uit een boekje ergens halverwege de vorige eeuw - maar het principe blijft recht overeind. Ergens maakt een (net)spanning contact met een metalen waterleiding. Koperen leidingen geleiden uitstekend: het doet er niet toe dat de laatste tien meter in jouw woning dan kunststof zijn, er staat een spanning op de leiding en het water.
Doen de buren drie huizen verderop iets doms onder de vloer met bijvoorbeeld een versleten verlengsnoer en jouw toevoer hangt aan dezelfde leiding - dan is er bij jou een probleem zonder aarding.

Verder kan ik nog andere zaken aanhalen en proberen te "bewijzen" dat aarding belangrijk is, maar beter kan ik je vertellen dat een oom van mijn vrouw is gelectrocuteerd en op slag gedood, simpelweg omdat er geen aarde was. Denk daarover na, wat de gevolgen kunnen zijn als je puur uit onwetendheid handelt zoals jij denkt dat het goed is en jij -of een gezinslid- komt om het leven.

Zie het als een valhelm of een autogordel, als je het nodig hebt gehad ben je blij dat je het drieduizend maal voor niets hebt op- of omgedaan. Die ene keer, daar gaat het om.

Specs

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

BrainCrash schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:37:
Dus nog even voor de zekerheid. Je meet of de afvoer van het bad, douche en wasbak contact maken met de aardpennen van de WCD? Doe ik dat dan middels de weerstand functie van de multimeter en dan kijken of die <= 10Ohm is?

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

DeBolle schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 22:03:
[...]

Het is een raar, oud plaatje uit een boekje ergens halverwege de vorige eeuw - maar het principe blijft recht overeind. Ergens maakt een (net)spanning contact met een metalen waterleiding. Koperen leidingen geleiden uitstekend: het doet er niet toe dat de laatste tien meter in jouw woning dan kunststof zijn, er staat een spanning op de leiding en het water.
Doen de buren drie huizen verderop iets doms onder de vloer met bijvoorbeeld een versleten verlengsnoer en jouw toevoer hangt aan dezelfde leiding - dan is er bij jou een probleem zonder aarding.

Verder kan ik nog andere zaken aanhalen en proberen te "bewijzen" dat aarding belangrijk is, maar beter kan ik je vertellen dat een oom van mijn vrouw is gelectrocuteerd en op slag gedood, simpelweg omdat er geen aarde was. Denk daarover na, wat de gevolgen kunnen zijn als je puur uit onwetendheid handelt zoals jij denkt dat het goed is en jij -of een gezinslid- komt om het leven.

Zie het als een valhelm of een autogordel, als je het nodig hebt gehad ben je blij dat je het drieduizend maal voor niets hebt op- of omgedaan. Die ene keer, daar gaat het om.
Akkoord, gezien het het gebruik van de badkamer niet veranderd zijn er weinig redenen om het niet te doen, dat ben ik met je eens.

Maar niet reële risico's afdekken kan ook best beperkend werken. Om te voorkomen dat je een auto-ongeluk krijgt zou je bijvoorbeeld nooit in een auto kunnen stappen. En dus vanuit die gedachtegang: handgrepen, toiletrolhouders en dergelijke zijn uitgesloten van potentiaalvereffening binnen de NEN1010 voor zover ik heb kunnen vinden terwijl ik dus niet overtuigd ben dat het risico kleiner is dat daar stroom op komt te staan dan de badkraan.

De waterleiding is niet alleen kunststof binnen mijn woning - ook de leiding van buitenaf komt kunststof binnen, en loopt zo in ieder geval tot de straat door. Wat er daar verder gebeurt zou ik niet weten, verder dan mijn erfgrens heb ik niet gegraven :+

Ik zou graag zien waarom deze normen zijn zoals ze zijn en of ze wel helemaal toepasselijk zijn voor nieuwbouwsituaties waarin alles in kunststof uitgevoerd is.

[update]
Als we even aannemen dat er een gevaarlijke stroom door het water in de leidingen zou kunnen lopen, dan zou je net als met koperen leidingen ook kunnen stellen dat als je érgens in het leidingtraject binnen de badkamer de aarding aansluit op de leidingen je klaar bent, zonder de aangesloten kranen individueel aan te sluiten? Aangezien de stroom wel via het water moét lopen bij gebrek aan stroombronnen bij de kranen en geen geleiding via de kunststof leidingen heb je daarmee alle aangesloten kranen ook afgedekt, nietwaar?[/update]

MadEgg wijzigde deze reactie 06-02-2019 22:27 (10%)
Reden: Stukje toegevoegd

Tja

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 17:35
CurlyMo schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 22:11:
[...]Dus nog even voor de zekerheid. Je meet of de afvoer van het bad, douche en wasbak contact maken met de aardpennen van de WCD? Doe ik dat dan middels de weerstand functie van de multimeter en dan kijken of die <= 10Ohm is?
Als het aangesloten is op een CAP zal het 0 ohm zijn, oftewel een dead short tussen alle elementen.
Zegt nog niet alles, stel het is aangesloten met koperleiding zal je daar ook in de buurt komen. Immers zit de aarding van de WCD in de groepenkast aan de waterleiding geknoopt.
MadEgg schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 22:11:
Als we even aannemen dat er een gevaarlijke stroom door het water in de leidingen zou kunnen lopen, dan zou je net als met koperen leidingen ook kunnen stellen dat als je érgens in het leidingtraject binnen de badkamer de aarding aansluit op de leidingen je klaar bent, zonder de aangesloten kranen individueel aan te sluiten? Aangezien de stroom wel via het water moét lopen bij gebrek aan stroombronnen bij de kranen en geen geleiding via de kunststof leidingen heb je daarmee alle aangesloten kranen ook afgedekt, nietwaar?[/update]
Pex heeft een alu scherm. Het is niet puur kunststof. Iig bij mijn multi-fit koppelingen kan dit scherm gewoon contact maken met de koppeling en dus de kraan.

Jim423 wijzigde deze reactie 06-02-2019 23:35 (39%)

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp

• BrainCrash
CurlyMo schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 22:11:
[...]
Dus nog even voor de zekerheid. Je meet of de afvoer van het bad, douche en wasbak contact maken met de aardpennen van de WCD? Doe ik dat dan middels de weerstand functie van de multimeter en dan kijken of die <= 10Ohm is?
Yep, inderdaad. (mits die allen van metaal zijn natuurlijk, zoals bijvoorbeeld bij een douchedrain) De daadwerkelijke weerstand zal nog wel kleiner zijn dan 10 ohm als het goed is (niet heel veel hoger dan de weerstand die je meet als je je meetpennen direct tegen elkaar houdt.. nauwkeurigheid en precisie hangt natuurlijk af van het type MM dat je gebruikt)
Jim423 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 23:33:
[...]
Als het aangesloten is op een CAP zal het 0 ohm zijn, oftewel een dead short tussen alle elementen.
Zegt nog niet alles, stel het is aangesloten met koperleiding zal je daar ook in de buurt komen. Immers zit de aarding van de WCD in de groepenkast aan de waterleiding geknoopt.
[...]
Natuurlijk zal het nooit 0 ohm zijn. Niets is ooit 0 ohm, tenzij je supergeleidende bedrading hebt gebruikt, afgekoeld tot -273 graden celcius of zo.. .en dan nog zit je met de meetweerstand van je multimeterdraden, en de contactweerstand tussen de meetpennen die je gebruikt en het oppervlak waar je contact mee maakt...

Maar als je ..zeg... minder dan 5 ohm of zo meet tussen de metalen afvoer (douchedrain, wasbak of zo) en een WCD-aardpen, dan durf ik met 100% zekerheid te zeggen dat dat door een aangesloten aardedraad komt, niet door een koperleiding... Er is namelijk gegarandeerd geen koperen waterleiding aangesloten op zowel de afvoer van een douchebak, als wasbak, als bad... dat zijn gewoon PVC rioolleidingen. Elektrisch super goed isolerend. ;)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• kabeltjekabel
Weerstandsmeting met multimeter is nutteloos bij erg kleine weerstanden omdat je dan vooral de (onbekende en variabele) overgangsweerstand tussen meetpen en object aan het meten bent. Voor een betrouwbare meting zet je er bijvoorbeeld 20A op en meet je de spanningsval. Waarbij je dus de spanningsval van de overgang van testinstrument en te testen object niet meeneemt. Dan heb je een stroom en een spanning en kun je dus de weerstand uitrekenen.

En inderdaad; niks is 0 Ohm. Mijn Fluke T110 ziet iets nog als sluiting / verbonden tot 400.000 Ohm trouwens.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 07-02-2019 00:27 (11%)

• BrainCrash
kabeltjekabel schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 00:25:
Weerstandsmeting met multimeter is nutteloos bij erg kleine weerstanden omdat je dan vooral de (onbekende en variabele) overgangsweerstand tussen meetpen en object aan het meten bent. Voor een betrouwbare meting zet je er bijvoorbeeld 20A op en meet je de spanningsval. Waarbij je dus de spanningsval van de overgang van testinstrument en te testen object niet meeneemt. Dan heb je een stroom en een spanning en kun je dus de weerstand uitrekenen.
Ja, dat is de uitgebreide methode... maar dan ga je er vanuit dat we geinteresseerd zijn in de exacte weerstandswaarde van de verbinding.
Dat is niet zo.
We hoeven alleen maar te weten óf de aansluiting gemaakt is. En in dit geval zul je dus óf <<10 ohm meten,
óf >> 1 Mega-ohm.
(even ordegrootte, heel grof gezegd)... dat verschil is zó groot, dat is genoeg om er conclusies aan te verbinden.
Als het iets anders is... er ergens tussenin (honderden ohms of zo, terwijl de MM zelf wel goed is), dan ligt (lag) er waarschijnlijk wel een verbinding, maar is daar iets mis mee... (slecht contact, losgeraakt, gecorrodeerd oid)
kabeltjekabel schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 00:25:
Mijn Fluke T110 ziet iets nog als sluiting / verbonden tot 400.000 Ohm trouwens.
Dan heb je 'm in de piep-stand staan, niet in de weerstand-mode :+
--> oh wacht, dat ding is ook niet echt een multi-meter zie ik nu... ;)

BrainCrash wijzigde deze reactie 07-02-2019 00:35 (12%)

• kabeltjekabel
BrainCrash schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 00:31:
[...]

Dan heb je 'm in de piep-stand staan, niet in de weerstand-mode :+
--> oh wacht, dat ding is ook niet echt een multi-meter zie ik nu... ;)
Dat ding heeft geen standen en dat maakt het een geniaal apparaat :+

Is ook erg makkelijk in stopcontacten te rossen met de 4mm busjes. En met de pennen aan elkaar geschoven is het ook precies de goede breedte. Weerstandsmeting heeft de T110 niet, de T150 wel. Maar die meerprijs vond ik het niet waard.

• Jim423
BrainCrash schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 00:21:Natuurlijk zal het nooit 0 ohm zijn. Niets is ooit 0 ohm, tenzij je supergeleidende bedrading hebt gebruikt, afgekoeld tot -273 graden celcius of zo.. .en dan nog zit je met de meetweerstand van je multimeterdraden, en de contactweerstand tussen de meetpennen die je gebruikt en het oppervlak waar je contact mee maakt...

Maar als je ..zeg... minder dan 5 ohm of zo meet tussen de metalen afvoer (douchedrain, wasbak of zo) en een WCD-aardpen, dan durf ik met 100% zekerheid te zeggen dat dat door een aangesloten aardedraad komt, niet door een koperleiding... Er is namelijk gegarandeerd geen koperen waterleiding aangesloten op zowel de afvoer van een douchebak, als wasbak, als bad... dat zijn gewoon PVC rioolleidingen. Elektrisch super goed isolerend. ;)
Haha ik wist dat hij kwam (en daarom zei ik het ook) :+ Het gaat hier natuurlijk om een MM waarover we het hebben, zowel mijn Fluke (amptang) en Elro (op 200 ohm stand) geven netjes 0.0 ohm aan als ik de meetprobes tegen elkaar hou. Dat er toch nog wel weerstand in de orde van tienden/hondersten ohms is mag duidelijk zijn maar heeft de TS/Curly eigenlijk niets aan en is á la Tweakers om pagina's lang over te gaan zitten discussiëren. Wanneer mijn meter 4 of 5 ohm aangeeft heb ik echt een waardeloze aarde en zit er waarschijnlijk ergens een schroef los. Ik zie hier in huis gewoon netjes 0 op de meter (misschien nog iets achter de komma). Wat betreft de afvoer zie ik je punt maar bedenk ook zeg nooit nooit:

• kabeltjekabel
Ooit in de Zr.Ms. Karel Doorman geweest? Daar moesten ze voor de medische ruimtes op het allerlaatste moment toch voldoen aan de aardingsregeltjes voor civiele ziekenhuizen. Dat hebben ze daar een soort van tijdens de oplevering gedaan, overal in het zicht. :+

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

@Jim423 Op zolder heb ik de aarde van een verdeeldoos doorgetrokken naar nog ongeaarde wcd's. Met een verlengsnoer meet ik vervolgens een weerstand tussen aarde meterkast en zolder wcd's van max. 10ohm. Dat is niet goed dus?

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online
CurlyMo schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 08:29:
@Jim423 Op zolder heb ik de aarde van een verdeeldoos doorgetrokken naar nog ongeaarde wcd's. Met een verlengsnoer meet ik vervolgens een weerstand tussen aarde meterkast en zolder wcd's van max. 10ohm. Dat is niet goed dus?
Dat is volgens mij wat aan de hoge kant. Met 2,5mm2 aardedraad zal de weerstand over 100 meter ongeveer 0,7 Ω zijn. Daar komt de weerstand van je verlengkabel bij.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

orf schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 08:50:
[...]

Dat is volgens mij wat aan de hoge kant. Met 2,5mm2 aardedraad zal de weerstand over 100 meter ongeveer 0,7 Ω zijn. Daar komt de weerstand van je verlengkabel bij.
En de WCD's, multimeter en lasklemmen.

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online
CurlyMo schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 08:56:
[...]

En de WCD's, multimeter en lasklemmen.
Klopt. Maar ik denk niet dat die samen verantwoordelijk (mogen) zijn voor de resterende weerstand. Een weerstand die een factor 10 van de draad is.

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 13:10

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Toch blijft het een vreemd idee dat je wapening in de vloer aardt. Als er dan toevallig iets wat niet geaard is onder spanning staat heb je juist een extra goed pad naar aarde. Dan als de vloer niet geaard zou zijn..

• Jim423
@CurlyMo Wat is de weerstand van dat verlengsnoer? (stekker-haspel) Als de multimeter een waarde aangeeft terwijl je de meetsnoeren tegen elkaar aanhoud mag je dit van de 10 ohm aftrekken echter ga je dan aan slechte meetsnoeren denken. Een goede las en stopcontact heeft amper weerstand bij deze stromen (van een MM), kun je haast wel verwaarlozen in je meting. Ik zou daarop niet de 10 ohm gaan wegschrijven. Ik heb voor de grap even hier getest: WCD groep 1 - 50M verlenghaspel - WCD groep 2 geeft 1.1ohm. Ik meet hier op zolder dus er is een aardige afstand (zeker wel 20m) tot de groepenkast (met vele centraaldozen/lassen ertussen). De verlenghaspel heeft een weerstand van 0.7ohm dus ik heb ongeveer 0.2ohm groepenkast-WCD ervanuitgaande dat dit per groep ongeveer gelijk is.

@Mr_gadget De aarding van je vloer is niet zozeer bedoeld om te aarden maar om te vereffenen. Dus je verbind alle geleidende delen met elkaar (en de vloer) zodat je geen potentiaalverschil krijgt hiertussen. Dat het geheel daarna nog eens aan de aarde wordt gelegd is eigenlijk bijzaak. Dat komt pas naar voren als je de badkamer uitstapt :+ Stel je sluit de vloer nergens op aan kun je alsnog een optater krijgen wanneer je 2 geleidende delen tegelijk vastpakt. Kortom schiet je weinig mee op.

• digitalb
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 21-02 00:16
Je hoeft niet eens merkbaar onder stroom te staan om gevaar te lopen.
Ik heb meerdere malen gezien dat mensen met een pacemaker of ICD storing opvangen in de badkamer door slechte potentiaal vereffening wat dus potentieel gevaar op kan leveren.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

@Jim423 Goeie, mijn ene haspel doet tussen de 5 en 6 ohm. Dat maakt wel verschil :) Andere haspel kan ik niet vinden. Wat een ruk ding.

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 19:56

JvS

Ik heb hem zelf ook

digitalb schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 19:26:
Je hoeft niet eens merkbaar onder stroom te staan om gevaar te lopen.
Ik heb meerdere malen gezien dat mensen met een pacemaker of ICD storing opvangen in de badkamer door slechte potentiaal vereffening wat dus potentieel gevaar op kan leveren.
Meerdere malen? Jij hebt meerdere keren meegemaakt dat er EN iemand was met eenICD of pacemaker EN er iets elektrisch misging EN het in een oudere of zelf geïnstalleerde badkamer was?

Ik woon in een oud huis, hier is niets vereffend. Lopen mensen met een pacemaker reeel gevaar?

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Ik heb mijn badkamer eens doorgemeten. De douche en bad kranen zijn geaard. De afvoer kan ik niet meten, daarvan zijn delen plastic. De wastafelkraan heb ik ook niet direct kunnen meten, want daarvan is zowel de aanvoer als de afvoer van plastic. Als alternatief heb ik eens het stromende water van het bad gemeten en die geeft 10kOhm. Het stromende water van de wastafel geeft 140kOhm.

• digitalb
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 21-02 00:16
JvS schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 20:10:
[...]

Meerdere malen? Jij hebt meerdere keren meegemaakt dat er EN iemand was met eenICD of pacemaker EN er iets elektrisch misging EN het in een oudere of zelf geïnstalleerde badkamer was?

Ik woon in een oud huis, hier is niets vereffend. Lopen mensen met een pacemaker reeel gevaar?
Mensen met een ICD kunnen een shock krijgen die buiten dat het uiterst onaangenaam is ook echt gevaarlijk kan zijn en een potentieel dodelijke ritmestoornis kan veroorzaken.

• kabeltjekabel
CurlyMo schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 20:18:
Ik heb mijn badkamer eens doorgemeten. De douche en bad kranen zijn geaard. De afvoer kan ik niet meten, daarvan zijn delen plastic. De wastafelkraan heb ik ook niet direct kunnen meten, want daarvan is zowel de aanvoer als de afvoer van plastic. Als alternatief heb ik eens het stromende water van het bad gemeten en die geeft 10kOhm. Het stromende water van de wastafel geeft 140kOhm.
Dus je hebt geconstateerd dat de overgang stromend water <> meetpen niet bijster goed is? :P
digitalb schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 21:48:
[...]

Mensen met een ICD kunnen een shock krijgen die buiten dat het uiterst onaangenaam is ook echt gevaarlijk kan zijn en een potentieel dodelijke ritmestoornis kan veroorzaken.
Hij was meer benieuwd naar jouw tak van werk denk ik ;)

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 08-02-2019 01:03 (23%)

• OmeJoyo
  • Laatst online: 15:43
OK, naar aanleiding van de vorige topics had ik verwacht dat één en ander wel duidelijk zou zijn, maar er blijken toch nog veel, heel veel vragen en misverstanden.

Deze folder geeft voor zover ik kan zien een nette en begrijpelijke weergave van wat de NEN1010 te zeggen heeft:

https://www.groepenkast-m...ds/Aarding%20badkamer.pdf

Helaas mist hier bijvoorbeeld wel wat te doen met kranen aangesloten op kunststof leidingen, om eerlijk te zijn kan ik daar geen duidelijk antwoord op vinden maar mijn interpretatie is dat deze wel zullen moeten worden vereffend. Iemand had ook geroepen dat er altijd metaal in een kunstof leiding zit, dat kopt dus niet. In een HD-PVC leiding zit geen aluminium, daarnaast is het sterk afhankelijk van het gebruikte soort koppeling of het aluminium ergens mee in aanraking komt. Om contact met het water te vermijden zit het sowieso tussen 2 lagen kunststof.

Belangrijke punten voor vragen die in dit topic staan:

Bij installaties die voor 1 januari 2001 aangelegd zijn, komt de beschermingsleiding
rechtstreeks vanuit de meterkast naar het centrale aardpunt (CAP) in de badkamer
met een blanke koperdraad van 4 mm2 (BC 4).
In installaties van na 1 januari 2001 komt de voeding voor het CAP vanuit de
centraaldoos in de badkamer met een groen/gele beschermingsleiding van 2,5 mm2
(VD 2,5).

• In de badruimte moet je een blijvend bereikbare lasdoos voor het CAP
aanbrengen met voldoende spruiten. Deze plaats je achter de spiegel of
onder de wastafel.
• Het CAP moet voldoende aansluitklemmen hebben en geschikt zijn voor
draden van 4 mm2.
• Ja mag maar een draad per aansluitklem aansluiten.
• Tussen het CAP en de centraaldoos breng je een installatiebuis aan met een
groen/gele vereffeningsleiding van VD 2,5 mm2.
• Tussen het CAP en elk vreemd geleidend deel breng je een, al of niet
geisoleerde, aparte leiding aan.

Geleidende delen die normaal gesproken geen gevaar kunnen opleveren zijn;
deurknoppen;
– scharnieren;
– raam- en deurkozijnen;
– geleidende stankafsluiters (sifons) van kunstof baden en douchebakken;
– ophanghaken.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

kabeltjekabel schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 01:01:
[...]
Dus je hebt geconstateerd dat de overgang stromend water <> meetpen niet bijster goed is? :P
Oftewel? Dit is me te cryptisch :)

• kabeltjekabel
CurlyMo schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 08:36:
[...]

Oftewel? Dit is me te cryptisch :)
Ik doel er op dat de overgangsweerstand tussen "stromend water" en de meetstift van de multimeter er nog tussen zit. Dat kan best aanzienlijk zijn.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True