Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Potentiaalvereffening badkamer nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

• mgizmo
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 17-06 18:17
n.a.v. deze topic begin ik een naar gevoel te krijgen t.a.v. onze woning. Een aantal topics heb ik eerder gestart rondom dezelfde woning, om even aan te geven dat de bouwer en onderaannemers het niet zo nauw nemen met zorgvuldig en netjes werken, alles uiteraard onder tijdsdruk van de bouwer (Dura Vermeer in dit geval).

In onze woning hebben we een casco badkamer later opleveren en na de oplevering is een aannemer aan de slag geweest om de badkamer te realiseren. De badkamerinrichting is dus niet tijdens de bouw gerealiseerd (de aangesloten partij voor levering van badkamerproducten hadden we al eerder een naar gevoel bij, dus dat hebben we laten schieten).

Enfin, badkamer is al een tijdje af en nu wil ik mij aan het verdiepen in de onbedoelde ruimte op zolder om daar de nodige kamers en badkamer te realiseren. Vandaar dat ik op het topic uit kwam.

Gelet op het topic, kon ik zelf niet constateren of er vanuit de bouw een CAP geplaatst was, omdat waar ie schijnbaar hoort te zitten, bij mij niet bereikbaar is, omdat er een voorzetwandje is geplaatst door de aannemer. Er vanuit gaande dat ik de aannemer niet helemaal vertrouw in het werk, ben ik bij een buur gaan kijken die de badkamer vanuit de bouw heeft laten plaatsen. Maar ook hier kan ik de CAP niet vinden.

Wat wordt er standaard opgeleverd vanuit de bouw:
- Koud-/warm aansluitingen wasbakken, eventueel bad en/of douche
- Afvoeren uiteraard
- Vloerverwarming (alle verdiepingen hebben vloerverwarming (dus ook badkamer), witte leidingen gemonteerd op metaal raster)
- Door de vloerverwarming vanuit de bouw is de dekvloer ook in de badkamer gestort

Moet ik verwachten dat er zo'n CAP aanwezig is? (Bouw is in 2015/6 gestart en opgeleverd in 2017) Ik kan me namelijk niet voorstellen dat Dura Vermeer dit laat gebeuren ook al hebben ze steken laten vallen, lijkt mij dit een ernstige.

• mgizmo
Jazeker, even erbij gepakt, want daar stond ik niet bij stil. Wat me opvalt "CA achter wandlichtpunt".
Dat zal het dan zijn (ik kan er dus niet bij om te controleren).

Dan denk ik dat ik met het bedrijf in gesprek moet gaan die mijn badkamer ingericht heeft, want die heeft daar dus niet naar omgekeken. Enfin, bad is geplaatst, waterleidingen zijn op de bestaande leidingen aangebracht voor bad, douche en wastafel, een metalen drain is geplaatst, een metalen (zwart poeder gecoat) douchewand is geplaatst, maar extra bedrading heb ik ze niet zien aanleggen.

Ik zou dat kunnen testen door de weerstand te meten tussen bijv de drain en de aardedraad. Toch?

mgizmo wijzigde deze reactie 21-01-2019 13:16 (8%)

• mgizmo
BrainCrash schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:37:
Je kunt natuurlijk altijd met een multimeter even nameten of de metalen douchedrain elektrisch verbonden is met de andere metalen delen in de badkamer, of met een aardpin van je stopcontact... geeft je een aardig idee..
Merci
Verder moet zo'n vereffeningspunt ten allen tijden bereikbaar zijn en blijven, dus die constatering dat je er niet bij kunt om te controleren zou niet mogen.
Achter wandlichtpunt zou ik interpreteren dat het dus aanwezig is in de inbouwdoos van het lichtpunt. Met andere woorden: lamp eraf schroeven om erbij te kunnen.. Dat zou toch wel moeten kunnen, niet?
Nee helaas, want er is een voorzetwand voorgekomen ivm verzinking van boomstamblad in de muur. Ik heb nog twee electrapunten van die verlichtingspunt afgetakt en door de voorzetwand getrokken voor eventuele verlichting bij de spiegels. Daarna is dichtgestuct.
_Piwi_ schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:42:
Is tegenwoordig niet alles al geisoleerd d.m.v. kunstof leidingwerk?
Hij heeft ook inderdaad kunststof leidingen gebruikt, maar ik lees wel weer op GOT dat de kern wel metaal bevat. Of dat hier het geval is.. geen idee.
T.E schreef op maandag 21 januari 2019 @ 17:59:
De CAP zou normaal gezien bij je wastafel moeten zitten. Dus kijk even of die naast je sifon zit. Daar zit vaak een plastic kapje op. Van daaruit gaat er een aardedraad naar je aardmat, douchedrain etc.
Dat kan ik dus niet meer controleren zonder muur open te breken. Wat ik wel kan doen is een aantal buren benaderen, bij een buur heb ik al gekeken en daar zit onder de wastafels niet. Ik heb helaas niet gecontroleerd of de leidingen naar de kranen bijv wel een aarde draad hebben, maar of dat op die plek moet en of ze dat niet in de dekvloer gedaan hebben, zijn voor mij wel vragen eigenlijk.
Aardemat heb ik ook gelezen, maar kan dat niet gewoon de metalen frame zijn van de vloerverwarming? De douchedrain is na oplevering aangebracht, dus niet door de bouwer en ik heb ze niet met electra bedradingen aan de slag gezien.
_Ernst_ schreef op maandag 21 januari 2019 @ 18:16:
[...]

Dit inderdaad. Wat betreft de aarde draad vanuit de meterkast: vroeger was dat de richtlijn, tegenwoordig is dat volgens NEN1010 niet meer nodig en dient het CAP dmv een geel/groene aardedraad met de centraaldoos verbonden te worden.

[...]

Die variant ben ik nog niet tegengekomen (lichtpunt combineren met CAP) en vraag me ook af of dit toegestaan is. Je zou dan een inbouwdoos met spanningsvoerende bedrading (lamp) krijgen met daarnaast meerdere blank vertinde aardedraden, lijkt mij geen handige combinatie.
Ik moest hier aan denken bij je bericht: mgizmo in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Volgens elektrobedrijf (onderaannemer van Dura Vermeer) is dit gewoon toegestaan.

• mgizmo
Dank voor alle reacties. Ik ga dit eerst bij mijn buren na, mocht ik het daar niet tegenkomen, Dura Vermeer mailen en kijken hoe ik het bij mezelf ga controleren. Ik zal updates versturen.

mgizmo wijzigde deze reactie 21-01-2019 22:50 (7%)

• mgizmo
Update: Ik ben bij één buur geweest (van de 18 woningen) die heeft de badkamer dus tijdens de bouw laten doen en dus onderdeel van de oplevering. Bij hen zit de CAP inderdaad zoals op mijn tekening aangegeven in de doos van het lichtpunt thv een eventuele spiegel.

Bij hen gaat het om 1 vertinde aardedraad die aangesloten zit op de aarde (met zo'n tinnen "kroonsteenblok"). Onder wasbak gekeken, maar aan de kranen is geen aarde bevestigd (tenzij het in de muur is gedaan). Ik vermoed zelf dat de vertinde aardedraad naar de grond loopt en vast zit aan het metalen rasterwerk waar de vloerverwarmingsleidingen op gemonteerd zijn. Dit werkt als een aardemat lijkt mij? Vervolgens ben ik bij hun douche gaan kijken, zij hebben geen drain, maar wel een doucheputje met een metalen plaat erop.

Mocht zo'n raster als een aardemat werken (Als ie geaard is), dan kan dat alleen werken waar ie gelegd is. In ons geval heb ik een foto (van de vloerverwarmingwerkzaamheden tijdens de bouw), waarop te zien is dat het raster alleen ligt voor de vloerwarmingsbuizen en dat is niet thv de douche (daar was geen dekvloer gestort voor casco) en onder het bad niet.

Voor het meten op de drain (kans lijkt me gewoon nihil, ze hadden anders in mijn dekvloer moeten frezen om een aardedraad aan te kunnen leggen), moet ik even een geschikt moment vinden.

Dura Vermeer (in ieder geval Rotterdam) heeft een drama service onderhoudsafdeling. Ze sturen letterlijk de mail door naar de onderaannemer, maar controleren niet op opvolging van die onderaannemer of goede afhandeling er van. Ze fungeren alleen als doorgeefluik. Ik wil weer met de juiste info komen, als blijkt dat Dura Vermeer meer had moeten doen en anders heb ik weer een issue met mijn aannemer te pakken. Ik vraag me alleen af hoe hij dit had moeten oplossen, aangezien de dekvloer door Dura Vermeer gestort is. Had hij dan in mijn dekvloer (met vloerverwarming erin) moeten frezen naar het aardepunt in mijn muur (naar de CAP) of had ie moeten openbreken totdat ie hij het raster was uitgekomen (indien geaard) en daarop afgemonteerd?

Casco was bij ons dus: betonnen vloer + metalen raster (voor monteren van de vloerverwarming) + vloerverwarmingsleidingen + aanvoer- en afvoerleidingen bad en douche en badmeubel + dekvloer gestort (met een uitsparing voor de douche).
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True