Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Potentiaalvereffening badkamer nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

• BrainCrash
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 14-06 22:12
Je kunt natuurlijk altijd met een multimeter even nameten of de metalen douchedrain elektrisch verbonden is met de andere metalen delen in de badkamer, of met een aardpin van je stopcontact... geeft je een aardig idee..

Verder moet zo'n vereffeningspunt ten allen tijden bereikbaar zijn en blijven, dus die constatering dat je er niet bij kunt om te controleren zou niet mogen.
Achter wandlichtpunt zou ik interpreteren dat het dus aanwezig is in de inbouwdoos van het lichtpunt. Met andere woorden: lamp eraf schroeven om erbij te kunnen.. Dat zou toch wel moeten kunnen, niet?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Theo74
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 10:01
De discussie "aarding' is een hot item in de installatietechniek en wordt binnen de brancheorganisaties nog regelmatig gevoerd. Wat wel en niet te aarden, of in bepaalde gevallen helemaal niet meer aarden?

In theorie kan een badkamer kunstof leidingen hebben en niet opgebouwd zijn uit een minerale vloer en wanden. Dan kun je de aarding theoretisch gezien weglaten.
Echter, kunstof leidingen hebben een aluminium voering, praktisch niemand heeft een badkamer uit niet minerale vloer en wanden en er zijn altijd externe invloeden die nu of later alsnog een gevaar kunnen worden.

Daarom onder de wasbak altijd een centraal aardpunt met een directe 6mm2 vertinde koperdraad verbinding naar de aardpen in de meterkast. Op het centraal aardpunt moeten alle geleidende materialen in de badkamer worden aangesloten zoals het aardnet in de stortvloer, de radiator, kranen, etc.
Daar bovenop moet er vanuit het centrale aardpunt onder de wasbak ook een geel/groen 2.5mm2 draad naar aarddraad in de centraaldoos van de badkamer worden gemaakt.

Als de aannemer van jullie woning in deze punten heeft verzaakt dan moet hij een document kunnen overleggen waarin volgens de norm c.q. het bouwbesluit aarding in jouw (specifieke) geval niet benodigd zou zijn. Ik heb geen glazen bol maar ik gok dat jij terecht je bedenkingen hebt...

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• DeBolle
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22:50

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

MadEgg schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:03:
Hoe zou er nog spanning kunnen komen op die kraan als er geen elektra in de buurt komt en de leidingen ook niet geleiden?
Zoals @sypie al vertelt, er zit meer risico in een badkamer dan je zou denken. Plaatje uit mijn vorige link in dit topic:
Bathelec01

Specs

• MadEgg
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23:02

MadEgg

Tux is lievvv

sypie schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:51:
[...]

Als je je daar op baseert dan zie je dat leidingwater prima geleidt, ook al heeft het een weerstand van 0,24MOhm. Dat is heel wat anders dan gedemineraliseerd water wat een weerstand van 14,6MOhm heeft.
0,24 MOhm is niet "prima geleidend". Er komt een klein beetje stroom doorheen inderdaad, over korte afstanden.

Tja

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True