JPM85 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:48:
Zonder naar tijden te kijken ben ik nog niet helemaal overtuigd van de kracht van RBR-Honda. Waar je ziet dat Ferrari & Mercedes continue rondjes aan het draaien zijn, blijft RBR toch wel enigzins achter.
Tuurlijk allemaal speculaas, maar de ochtend enkel 18 rondjes rijden, terwijl F&M er 2,5x zoveel doen baart mij toch langszaam wel een beetje zorgen.
Meer rondjes maakt geen betere auto. Bovendien zijn er verschillende redenen om naar buiten te gaan. Voor aero weet je snel genoeg of het klopt of niet. Voor de motor, versnellingsbak of bv olie en brandstof gaat het om veel rondjes rijden, maar dat kun je altijd nog doen. Nu aangeven wat er qua aero veranderd moet worden, geeft ze de kans om volgende week een onderdeel in te vliegen als dat nodig is.
Een motor kunnen ze ook op een testbank aan zetten, dat is niet zo heel spannend en met 1 raceafstand heb je de temperaturen ook wel gecontroleerd. Data verzamelen is leuk, maar dat kan bv volgende week ook nog.
Het aantal rondjes zegt alleen de eerste en tweede dag wat. Dan kijken ze vooral "blijft het heel". Vanaf vandaag zullen programma's meer afwijken. Williams zal als ze gaan rijden ook meteen een lange run doen als ze eenmaal de start hebben gedaan.
Daarbij komt ook nog dat het afhangt hoe stabiel een rijder zijn rondjes maakt. Want dan kun je data goed vergelijking met welke instellingen ze rijden en hoeveel effect dat heeft. Van Max weten we dat ie gewoon heel stabiel kan rijden, dus minder rondjes maakt dan minder uit. En als ie zich vertrouwd voelt in de wagen, hoeven ze ook daarvoor geen extra rondes te rijden.
In principe kunnen ze met de windtunnel, testbank voor de motor en racesimulator al aardig wat doen waardoor het aantal ronden niet zo heel veel uitmaakt. Het is vooral leuk voor de statistieken, maar je gaat er geen kampioenschap mee winnen.
Ik denk verder dat ze bij Red Bull en Mercedes al aardig wat aan het testen zijn in Engeland met hoe Ferrari die voorvleugel kan laten werken.
En als er een budget cap komt, verwacht ik dat we ook nog wel eens wat gaan zien dat een auto snel lijkt, maar dat ze eigenlijk met weinig brandstof en snelle motormodus rijden om teams te dwingen geld weg te gooien aan onderzoek
[
Voor 8% gewijzigd door
Martinspire op 20-02-2019 12:22
]