Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10 11:33
lxz schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:41:
Ik zie in je screenshot staan dat Deconz een RaspBee vindt of probeert te vinden.

Maar uit je verhaal maak ik op dat je een conbee2-stick hebt. Weet niet waar het dan mis gaat, maar het lijkt me niet dat dit gaat werken. Misschien even de gateway opnieuw toevoegen?
Ik begreep dat dit niet per se iets slechts is, vreemd genoeg?
Hoe zou ik de gateway opnieuw moeten toevoegen, gewoon fysiek eruit en erin? Zou nog in een andere USB poort kunnen proberen aan de achterkant, maar had eerder geen effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-10 22:47
Zebby schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:26:
Ik gebruik de Conbee II usb stick icm Deconz in de Home Assistant VM image die weer draait op een Synology NAS.
De stick wordt goed herkend, en ik kan er een connectie mee maken. In mijn VM is hij toegevoegd als passthrough. In Home Assistant is Deconz geïnstalleerd via Supervisor en geconfigureerd met de correcte serial device.

Ik heb zowel USB 3 als USB 2 geprobeerd in de VM, Bios staat of UEFI maar dat kan ik denk ik niet veilig wijzigen en lijkt me vreemd als oorzaak te liggen? Ik heb de gateway reset, de addon uninstalled/reinstalled en de VM meerdere malen herstart.

Eindresultaat blijft hetzelfde - hij vindt mijn Xiaomi sensoren niet (meer), waar hij dit eerder wel deed op een andere NAS, en ook op een Pi4. De sensoren zijn ook frequent reset ondertussen, en ik heb ze praktisch tegen de USB aangehouden, dus range lijkt me ook niet het probleem.

[Afbeelding]

Ik kan alleen niet echt iets van logging vinden, of hoe ik dit verder kan debuggen? Ik zie in Supervisor zaken als:
code:
1
2
3
5:23:57:017 don't close database yet, keep open for 900 seconds
15:23:57:036 Current channel 11
15:23:57:042 Device TTL 5336 s flags: 0x7

In HomeAssistant logging zelf zie ik niks.
Wat zijn nog zaken die ik kan proberen?
Heb je een USB extension cable?

De HA logging moet je zelf aanzetten. Zie: https://www.home-assistan...nz/#debugging-integration
Ik zie in je screenshot staan dat Deconz een RaspBee vindt of probeert te vinden.

Maar uit je verhaal maak ik op dat je een conbee2-stick hebt. Weet niet waar het dan mis gaat, maar het lijkt me niet dat dit gaat werken. Misschien even de gateway opnieuw toevoegen?
Dit is een bug in HA/docker. Niet relevant met dit issue ;)

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:48

Dit stoort mijn innerlijke autist enorm, maar kan geen kwaad, ik heb hetzelfde namelijk, en bij mij komen alle sensoren naar voren (Generic Linux install op Ubuntu Server)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Mimiix schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:46:
[...]

Heb je een USB extension cable?

De HA logging moet je zelf aanzetten. Zie: https://www.home-assistan...nz/#debugging-integration

[...]

Dit is een bug in HA/docker. Niet relevant met dit issue ;)
Hm, zie geen verschil in logging, blijft volgespamd worden met de nginx/webserver calls helaas.
USB verleng kabel heb ik niet, zal alles even uitzetten en de usb van plek wisselen en dan weer wild zwaaiend er voor gaan zitten.
**Toegevoegd in de config van Deconz en in configuration.yaml, aangezien dit niet werd gespecificeerd, en ook niet waar de debug logging dan terecht komt :)

[ Voor 12% gewijzigd door Zebby op 08-07-2020 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
Zebby schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:20:
[...]

Hm, zie geen verschil in logging, blijft volgespamd worden met de nginx/webserver calls helaas.
USB verleng kabel heb ik niet, zal alles even uitzetten en de usb van plek wisselen en dan weer wild zwaaiend er voor gaan zitten.
Er zit een bug in USB3.0 wat storing veroorzaakt op de 2.4GHZ frequenties. Daarom werkt het ook niet op je nas: Je hebt 2 apparaten, waarbij die storing komt. Als je een extension cable gebruikt , is dat al minder. Vaak is dat dan ook de reden dat apparaten niet werken / gevonden worden.

Zie: https://github.com/dresde...ee-Error-Codes-in-the-Log , daar is een whitepaper van intel te vinden erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Mimiix schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:22:
[...]

Er zit een bug in USB3.0 wat storing veroorzaakt op de 2.4GHZ frequenties. Daarom werkt het ook niet op je nas: Je hebt 2 apparaten, waarbij die storing komt. Als je een extension cable gebruikt , is dat al minder. Vaak is dat dan ook de reden dat apparaten niet werken / gevonden worden.

Zie: https://github.com/dresde...ee-Error-Codes-in-the-Log , daar is een whitepaper van intel te vinden erover.
Kan het altijd proberen... Nog suggestie voor een kabel, of gewoon een willekeurige bij Bol vandaan plukken (select = gratis verzending, morgen in huis).
https://www.bol.com/nl/p/...ZtxO3A.1_4.6.ProductTitle zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
Zebby schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:26:
[...]

Kan het altijd proberen... Nog suggestie voor een kabel, of gewoon een willekeurige bij Bol vandaan plukken (select = gratis verzending, morgen in huis).
https://www.bol.com/nl/p/...ZtxO3A.1_4.6.ProductTitle zoiets.
Geen idee:) gewoon iets dat verlengt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-10 12:54

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Sonoff heeft tegenwoordig ook en mooie serie zigbee sensoren die best wel goed geprijsd zijn en op Ali te koop.
https://www.itead.cc/sonoff-zbbridge.html
Wordt nog niet ondersteund bij mijn weten maar wel een mooie nieuwe product line van sonoff.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Mimiix schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:27:
[...]

Geen idee:) gewoon iets dat verlengt.
Dat heeft inderdaad gewerkt, hij pakte de meeste gelijk, een enkele moeizaam maar uiteindelijk wel.
Naar mijn weten hoefde ik vorige niks niks bijzonders te doen om ze in mijn dashboard te krijgen, daar zie ik ze nu echter niet terugkomen, ook niet in unused entitites. Google geeft me niet echt iets om op te gaan, en zelf toevoegen á sensor.voordeur of binary_sensor.voordeur doet helaas niks.
HA zelf al reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Zebby schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:41:
[...]

Dat heeft inderdaad gewerkt, hij pakte de meeste gelijk, een enkele moeizaam maar uiteindelijk wel.
Naar mijn weten hoefde ik vorige niks niks bijzonders te doen om ze in mijn dashboard te krijgen, daar zie ik ze nu echter niet terugkomen, ook niet in unused entitites. Google geeft me niet echt iets om op te gaan, en zelf toevoegen á sensor.voordeur of binary_sensor.voordeur doet helaas niks.
HA zelf al reboot.
ehh?

"terugkomen"?

Wat zegt de log?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Mimiix schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 19:49:
[...]

ehh?

"terugkomen"?

Wat zegt de log?
Computer says no.

Reboot gedaan van de VM, integratie opnieuw toegevoegd, USB weer opnieuw doorgesluisd en toen Eureka, ik kan ze selecteren! Bijna terug bij 3 maanden geleden, dank voor de hulp :) Stom dat zo'n verlengkabeltje dan het grootste probleem oplost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Ik heb wat te spoilen! Een voorlopige changelog :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
Under the hood

- Added initial support for Danalock V3 (#3030)
- Added initial support for Sonoff SNZB-03 (MS01) (#2991)
- Added initial support for Sonoff SNZB-02 (TH01) (#3037)
- Added initial support for Sonoff SNZB-04 (DS01) (#3036)
- Added initial support for Danfoss Ally (eTRV0100) (#2983)
- Added initial support for Plugwise smart plug 160-01 (#1167)
- Added initial support for Xiaomi Mija (HonneyWell) gas detector (#1182)
- Added support for Niko smart socket 170-33505 (#2984)
- Update for Tuya/Blitzwolf smart plug (TS0121) (#2677, #2988)
- Added support for Sunricher SR-ZG9040A (Micro Smart Dimmer) (#2829)
- Added initial support for Sinope TH1123ZB & TH1124ZB (#2104)
- Added initial support for Tuya/Jinvoo curtain switch SM-SW101-ZC (TS0302) (#2999)
- Added initial support for Namron switch 1CH K4 (4512702) (#3006)
- Added initial support for EcoDim ZB30 wireless switches (ED-1001*) (#3009)
- Added initial support for Heiman remote (RC-EM) (#3004)
- Added support for Climax EMD-1ZBS power meter (#3020)
- Added initial support for Sage doorbell sensor (#2755)
- Add support for OSRAM 'Lightify Switch Mini', 'Switch 4x EU-LIGHTIFY', 'Switch 4x-LIGHTIFY' and 'Switch-LIGHTIFY' remotes (#2917)
- Added initial support for Hive SLP2 (#2972)
- Added initial support for Hive SLP2b
- Added initial support for Hive Active Heating Receiver SLR2 (#2978)
- Added initial support for Hive Active heating Thermostat SLT2 (#2979)

Bugfixes and enhancements

- Expose system mode for Zen-01 thermostat
- Appropriately round Xiaomi power values
- Appropriately round all power, voltage and consumption values
- Set manufacturer name to "Namron AS" for all devices starting with 451270
- Updates to prevent exposure of power for consumption sensors for devices which don't support it
- Added API state "windowopen" for Danfoss Ally thermostat
- Corrected power measurement unit for lumi.plug.maeu01
- Remove battery for Xiaomi Aqara relay controller lumi.relay.c2acn01
- Manufacturer specific cluster updates for ZNCZ04LM (lumi.plug.mmeu01)
- Revert prevention of power sensor creation, correction of interlock mfc for lumi.relay.c2acn01
- Prevent Aqara relay (lumi.relay.c2acn01) to report -1 for power
- Added "alert" action for groups via GET (#2818)
- Fix release dim down button for RGBgenie ZB-5121 (#2732)
- Corrected mac prefix for ROBB smarrt ROB_200-011-0 (#2829)
- Updated measurement unit of current for Ubisys devices
- Issue 2nd active endpoint request while 1st got MIA. This should ensure the full set of clusters is now always available instead of a reduced set.
- Fix open/close logic for SR-ZG9080A (#2996)
- Fix for setting ct values again
- Add support for {"open": true} and {"open": false} to a PUT to a group action, to generate Window Covering cluster commands Open and Close to the group. Only works for routers (experimental)
- Refactor code parts to allow thermostat to set more than 1 configuration item at once.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mimiix schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 00:02:
Ik heb wat te spoilen! Een voorlopige changelog :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
Under the hood

- Added initial support for Danalock V3 (#3030)
- Added initial support for Sonoff SNZB-03 (MS01) (#2991)
- Added initial support for Sonoff SNZB-02 (TH01) (#3037)
- Added initial support for Sonoff SNZB-04 (DS01) (#3036)
- Added initial support for Danfoss Ally (eTRV0100) (#2983)
- Added initial support for Plugwise smart plug 160-01 (#1167)
- Added initial support for Xiaomi Mija (HonneyWell) gas detector (#1182)
- Added support for Niko smart socket 170-33505 (#2984)
- Update for Tuya/Blitzwolf smart plug (TS0121) (#2677, #2988)
- Added support for Sunricher SR-ZG9040A (Micro Smart Dimmer) (#2829)
- Added initial support for Sinope TH1123ZB & TH1124ZB (#2104)
- Added initial support for Tuya/Jinvoo curtain switch SM-SW101-ZC (TS0302) (#2999)
- Added initial support for Namron switch 1CH K4 (4512702) (#3006)
- Added initial support for EcoDim ZB30 wireless switches (ED-1001*) (#3009)
- Added initial support for Heiman remote (RC-EM) (#3004)
- Added support for Climax EMD-1ZBS power meter (#3020)
- Added initial support for Sage doorbell sensor (#2755)
- Add support for OSRAM 'Lightify Switch Mini', 'Switch 4x EU-LIGHTIFY', 'Switch 4x-LIGHTIFY' and 'Switch-LIGHTIFY' remotes (#2917)
- Added initial support for Hive SLP2 (#2972)
- Added initial support for Hive SLP2b
- Added initial support for Hive Active Heating Receiver SLR2 (#2978)
- Added initial support for Hive Active heating Thermostat SLT2 (#2979)

Bugfixes and enhancements

- Expose system mode for Zen-01 thermostat
- Appropriately round Xiaomi power values
- Appropriately round all power, voltage and consumption values
- Set manufacturer name to "Namron AS" for all devices starting with 451270
- Updates to prevent exposure of power for consumption sensors for devices which don't support it
- Added API state "windowopen" for Danfoss Ally thermostat
- Corrected power measurement unit for lumi.plug.maeu01
- Remove battery for Xiaomi Aqara relay controller lumi.relay.c2acn01
- Manufacturer specific cluster updates for ZNCZ04LM (lumi.plug.mmeu01)
- Revert prevention of power sensor creation, correction of interlock mfc for lumi.relay.c2acn01
- Prevent Aqara relay (lumi.relay.c2acn01) to report -1 for power
- Added "alert" action for groups via GET (#2818)
- Fix release dim down button for RGBgenie ZB-5121 (#2732)
- Corrected mac prefix for ROBB smarrt ROB_200-011-0 (#2829)
- Updated measurement unit of current for Ubisys devices
- Issue 2nd active endpoint request while 1st got MIA. This should ensure the full set of clusters is now always available instead of a reduced set.
- Fix open/close logic for SR-ZG9080A (#2996)
- Fix for setting ct values again
- Add support for {"open": true} and {"open": false} to a PUT to a group action, to generate Window Covering cluster commands Open and Close to the group. Only works for routers (experimental)
- Refactor code parts to allow thermostat to set more than 1 configuration item at once.
Mooi lijstje :) Welke release hoort hier bij? De maandelijkse bèta die eigenlijk gisteren zou moeten komen?

.78 is overigens nooit stable geworden, maar Marthoc heeft 'm wel overgenomen in zijn docker en ook de HA addon is naar .78 geupdate. Beide staan hier los van, maar of ze vinden 'm stable genoeg, of ze waren het wachten beu of er is overleg geweest tussen de partijen?

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 16-07-2020 06:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
JBS schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 06:36:
[...]
Mooi lijstje :) Welke release hoort hier bij? De maandelijkse bèta die eigenlijk gisteren zou moeten komen?

.78 is overigens nooit stable geworden, maar Marthoc heeft 'm wel overgenomen in zijn docker en ook de HA addon is naar .78 geupdate. Beide staan hier los van, maar of ze vinden 'm stable genoeg, of ze waren het wachten beu of er is overleg geweest tussen de partijen?
Ja die ja. Hij is gister ook gekomen, builds zijn er maar loepen uit.

Ik heb geen idee hoe het zit nu. Ik ga er weer achter aan wat nou de bedoeling is. Manu had het erover dat hij een nieuwe versie wilde maken om van de beta naar stable te gaan.. Ik vond het maar onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-10 17:38
Beste medetweakers,

Ik heb sinds kort de Conbee 2, waarbij ik voorheen de Xiaomi gateway gebruikte probeer ik nu mijn automations (Node-Red) om te zetten naar de deConz connectie.

Nou is mijn kennis nog beperkt (pas net 1maand met Node-Red aan de gang). Maar loop ik dus vast op het volgende.

Ik heb een Xiaomi smart Button (die kleine ronde). Voorheen kon ik daarmee dimmen/brightnen (als ik de knop ingedrukt hield) via de (online gevonden) flow:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PThxYC8.png
https://www.reddit.com/r/...ghts_with_xiaomi_buttons/

Nu via deConz heb ik te maken met Home Assistant events, deze krijg ik op deze manier werkend in Node-Red (ik heb 2 xiaomi schakelaars).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0ByYXygRafsV-x3tBb76MZYMGk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2Ao8fACgwf3d9LGG2VrEqBaE.png?f=fotoalbum_large
(ik kan aan elke output van de switch nu bijv een lamp aan en uitzetten, maar veel verder kom ik niet.

Ik heb geprobeerd de Xiaomi Hub flow om te bouwen (bijv door de Hold State node aan het begin te vervangen met de Smart Button 2 node), maar loop hier compleet op vast. Ik zag de post van:
maar gezien mijn beperkte Node-Red kennis vraag ik jullie om hulp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubertgruber
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-10 12:36
KiefDelicious schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:16:
Beste medetweakers,

Ik heb sinds kort de Conbee 2, waarbij ik voorheen de Xiaomi gateway gebruikte probeer ik nu mijn automations (Node-Red) om te zetten naar de deConz connectie.

Nou is mijn kennis nog beperkt (pas net 1maand met Node-Red aan de gang). Maar loop ik dus vast op het volgende.

Ik heb een Xiaomi smart Button (die kleine ronde). Voorheen kon ik daarmee dimmen/brightnen (als ik de knop ingedrukt hield) via de (online gevonden) flow:

[...]
Is het niet handiger en makkelijker om hiervoor direct Deconz te gebruiken voor het koppelen van de knop en de dim-actie?

EDIT: Als het deze betreft, dan zijn ook de 'long-press' acties en dergelijke mogelijk binnen deconz.

[ Voor 12% gewijzigd door hubertgruber op 16-07-2020 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-10 17:38
hubertgruber schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:19:
[...]

Is het niet handiger en makkelijker om hiervoor direct Deconz te gebruiken voor het koppelen van de knop en de dim-actie?

EDIT: Als het deze betreft, dan zijn ook de 'long-press' acties en dergelijke mogelijk binnen deconz.
Maar dan moet ik de lamp ook in Deconz hebben toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lxz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:26

lxz

Ik zie net dat de marthoc/deconz image ook bijgewerkt is. Meteen even proberen of het verbruik van mijn BW-SHP13 plug nu ook terug te krijgen is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mimiix
lxz schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:22:
Ik zie net dat de marthoc/deconz image ook bijgewerkt is. Meteen even proberen of het verbruik van mijn BW-SHP13 plug nu ook terug te krijgen is
Ik las op discord net dit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/D6VYUOe.png

Werkt dus blijkbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01:10

Quad

Doof

Nog even geduld voor de HA addon wordt bijgewerkt dus. :)
Ik zag gisteren al een bump naar 02.05.79, maar verder geen informatie gevonden hierover.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Zag 'm net in mn mailbox. Maar nog niet voor de HA addon. :)

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Quad schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:52:
[...]

Die moeten het zelf doen.

Geinig die update, swoop was het blijkbaar zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Mimiix schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:54:
[...]

Die moeten het zelf doen.

Geinig die update, swoop was het blijkbaar zat.
Yeah ik had al door dat ik geduld moet hebben daarvoor. :)

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Hoe kan 't eigenlijk dat de docker van Marthoc 3 dagen geleden al naar 2.05.79 is geupdate maar er op Github op dat moment nog geen spoor van deze release was te bekennen en deze daar zojuist pas verschijnt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
JBS schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:57:
Hoe kan 't eigenlijk dat de docker van Marthoc 3 dagen geleden al naar 2.05.79 is geupdate maar er op Github op dat moment nog geen spoor van deze release was te bekennen en deze daar zojuist pas verschijnt?
Hij was er al wel, alleen geen changelog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Mimiix schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:59:
[...]

Hij was er al wel, alleen geen changelog.
Maar geen release of tag op https://github.com/dresde...conz-rest-plugin/releases
Nu laat m'n Github ervaring me vast in de steek, maar is dat niet gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
JBS schreef op zondag 19 juli 2020 @ 23:00:
[...]

Maar geen release of tag op https://github.com/dresde...conz-rest-plugin/releases
Nu laat m'n Github ervaring me vast in de steek, maar is dat niet gek?
Oh nee wacht, de builds waren al gemaakt. Die staan op de server van De zelf.

Volgens mij zit het daar. Anders moet ik het even vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
@JBS De release word gebuild door DE zelf. Die was de 16e er al: http://deconz.dresden-elektronik.de/

Daar zijn de releases te vinden, alleen de changelog was er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-09 12:33

n0ss

⭐⭐⭐

Koepert schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:42:
[...]

Toch wel zo bijzonder dat mijn Conbee II hier zichtbaar is als een Raspbee.. Ding werkt verder prima overigens, zit via verlengkabel, maar hij heeft n ander plaatje, en dus Raspbee ipv Conbee II...
Ik heb dit probleem zelf ook, en wanneer ik dus een update wil binnen halen via de DeConz addon haalt die deze netjes binnen; probeert hij deze vervolgens te installeren en daarna is die weer terug op de oude versie.

Ik heb op dit moment problemen met mijn zigbee aparaten zoals beschreven in het topic hieronder en om dus de versie uit te sluiten wou ik een update doen, maar dit gaat dus niet....

https://github.com/home-assistant/core/issues/37372

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lxz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:26

lxz

Mimiix schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:30:
[...]

Ik las op discord net dit:
[Afbeelding]

Werkt dus blijkbaar :)
Yes, ik zie die waarden inderdaad ook, maar voltage en current lijken niet te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 10:04
@Mimiix Ik heb eindelijk eens een firmware-update gedaan in Windows (dat ging goed), maar volgens http://deconz.dresden-elektronik.de/deconz-firmware/?C=M;O=D loopt de ConBeeII achter (zowel wat firmware betreft, als t.o.v. de RaspbeeII). Weet jij wat daarvan de reden is?

Zal dan mogelijk nog wel enige tijd duren voor de laatste firmware versie voor Windows beschikbaar is om handmatig te updaten?

Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
@phlinx Je hebt met de windows install op de "Update firmware" knop gedrukt in phoscon?

Ik raad ten alle tijden aan middels deze guide te updaten.

@Ixzo Kan van alles zijn. Welke versie/install method? anders ff een issue openen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Mimiix schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:01:
@phlinx
Daar snap ik dus niets van. Ik draai het in de Marthoc docker container op een synology. Volgens die guide moet ik de container stoppen en dan wat commando's geven. Waar??? geef ik die commando's
Die container draait immers niet meer

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-10 00:25
Ortep schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:03:
[...]

Daar snap ik dus niets van. Ik draai het in de Marthoc docker container op een synology. Volgens die guide moet ik de container stoppen en dan wat commando's geven. Waar??? geef ik die commando's
Ik had succes met dit stukje:
https://github.com/martho...ng-conbeeraspbee-firmware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Ortep schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:03:
[...]

Ik update docker containers vanuit Portainer. Open de Container details van de betreffende container, klik op 'Recreate' en activeer 'Pull latest image' voordat je op 'Recreate' klikt.

\\Edit: Oh, je hebt het over de firmware update. De instructies gelinkt door @Zandpad gebruik ik ook altijd. Stoppen van de container doe ik via Portainer.

[ Voor 12% gewijzigd door JBS op 20-07-2020 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ja, dat stukje ken ik. Maar daar staat niet in hoe en waar je de commando's moet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Ortep schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:09:
[...]

Ja, dat stukje ken ik. Maar daar staat niet in hoe en waar je de commando's moet geven.
Via SSH inloggen op de omgeving waaraan je Conbee/Raspbee aangesloten is en daar pas je de commando's toe. In mijn geval bijvoorbeeld, log ik via SSH in op Ubuntu draaiende op mijn NUC.

[ Voor 11% gewijzigd door JBS op 20-07-2020 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

JBS schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:14:
[...]
Via SSH inloggen op de omgeving waaraan je Conbee/Raspbee aangesloten is en daar pas je de commando's toe.
Op een Synology? Ik kan het me niet goed voorstellen.
De log files waar hij het over heeft kan ik ook nergens vinbden

[ Voor 10% gewijzigd door Ortep op 20-07-2020 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
Mimiix schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:01:
@phlinx Je hebt met de windows install op de "Update firmware" knop gedrukt in phoscon?

Die handmatige methode heb ik ook gedaan, via Windows. Phoscon heb ik niet gebruikt.
Waar het me om gaat is de firmware. In de link met firmware versies loopt de ConbeeII achter tov de RaspbeeII. Vreemd, omdat de ConbeeII volgens mij veel meer gebruikt wordt.

Of kan ik voor de ConbeeII-firmware ook gerust de RaspbeeII versie van 9 juni pakken?

*Edit* Volgens mij kloppen de namen van die bestanden niet en lopen ConbeeII en RaspbeeII door elkaar.
Ik heb "deCONZ_ConBeeII_0x26580700.bin.GCF" geflashed, terwijl in Phoscon nu 'Raspbee' als product in de Gateway wordt aangegeven. Kan dus goed zijn dat de firmware van juni ook een ConbeeII-versie is danwel geschikt is?

[ Voor 18% gewijzigd door phlinx op 20-07-2020 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyThes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-10 10:55
Quad schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:52:
[...]

De HA addon update is zojuist beschikbaar. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-10 23:56
Ik zou nog even wachten met upgraden, ze lijken nog wat aan het sleutelen te zijn: https://github.com/home-a...sio-addons/commits/master

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
SkyThes schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:55:
[...]

Begrijp ik de changelog goed dat firmware upgrades voortaan vanuit de HA-addon kunnen (en niet langer 'silently fail'?

[ Voor 5% gewijzigd door phlinx op 20-07-2020 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

SkyThes schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:55:
[...]

Hmm gaat iets niet goed.
/run: line 71: /usr/bin/deCONZ: No such file or directory

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Ortep schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:09:
[...]

SSH naar je docker host. Je start de conbee container namelijk met een apart script.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Zandpad schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:28:
[...]

SSH naar je docker host. Je start de conbee container namelijk met een apart script.
Ik start helemaal nooit iets met een script. Ik heb een web interface waar ik de docker in kan starten of stoppen. Ik begrijp dat het op een Linux bak anders gaat. Maar die is een Synology met een eigen OS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
Ortep schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:31:
[...]

Ik start helemaal nooit iets met een script. Ik heb een web interface waar ik de docker in kan starten of stoppen. Ik begrijp dat het op een Linux bak anders gaat. Maar die is een Synology met een eigen OS
Hey, No offense: Maar deze manier van draaien vereist echt wel kennis van zaken. Ik denk dat je je even moet gaan inlezen over hoe dit precies werkt en hoe je dit precies aan moet pakken.

Ik kan je ook niet helpen omdat ik die kennis niet heb en daarom draai ik alles ook in een VM op mn Syno nas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zandpad
[...]

Ook met een Synology host kan je prima SSHen. Dit is nog steeds Tweakers. Ik draai zelf op een Linux host, maar heb ook Docker installaties draaien op Synology's zakelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Zandpad schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:34:
[...]

Ook met een Synology host kan je prima SSHen. Dit is nog steeds Tweakers. Ik draai zelf op een Linux host, maar heb ook Docker installaties draaien op Synology's zakelijk...
Ik draai een stuk of 10 dockers op mijn 216. Maar ik heb werkelijk nog nooit de CLI nodig gehad. Alles werkt via de GUI.
Ik kan wel een SSH naar de syno doen. Maar dan nog kan ik er niets mee. Wat in de beschrijving staat dat ik in de log file de naam van de update moet vinden. Maar die hele logfile is dus nergens te vinden. Waar staat die dan.

code:
1
2
3
Check your deCONZ container logs for the update firmware file name: 
type docker logs [container name], 
and look for lines near the beginning of the log that look like this, noting the .CGF file name listed (you'll need this later):

Dit werkt dus niet.

Dan krijg ik als antwoord:

xxxx@yyyy:~$ type docker logs marthoc-deconz1
docker is /usr/local/bin/docker
-sh: type: logs: not found
-sh: type: marthoc-deconz1: not found

Ik kan wel via de GUI een log bekijken. Maar daar staat dus nergens in dat er een updatefile is
Alles wat ik online kan vinden is gebaseerd op Ubuntu. En dat heb ik dus hier niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:31
Je kunt toch prima shell toegang krijgen tot de container waar het hele zaakje in draait?
Vanaf je host: in het geval van docker:
code:
1
docker exec -it deconz /bin/sh

Ik gebruik Kubernetes, dus dan is het een kwestie van
code:
1
kubectl exec deconz /bin/sh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Kaspers schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:50:
[...]

Je kunt toch prima shell toegang krijgen tot de container waar het hele zaakje in draait?
code:
1

code:
1
Dat hoeft dus niet, je doet het vanaf de host.
Ortep schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:48:
[...]

Ik draai een stuk of 10 dockers op mijn 216. Maar ik heb werkelijk nog nooit de CLI nodig gehad. Alles werkt via de GUI.
Ik kan wel een SSH naar de syno doen. Maar dan nog kan ik er niets mee. Wat in de beschrijving staat dat ik in de log file de naam van de update moet vinden. Maar die hele logfile is dus nergens te vinden. Waar staat die dan.

code:
1
2
3
Check your deCONZ container logs for the update firmware file name: 
type docker logs [container name], 
and look for lines near the beginning of the log that look like this, noting the .CGF file name listed (you'll need this later):

Dit werkt dus niet.

Dan krijg ik als antwoord:

Ik kan wel via de GUI een log bekijken. Maar daar staat dus nergens in dat er een updatefile is
Alles wat ik online kan vinden is gebaseerd op Ubuntu. En dat heb ik dus hier niet.
Als ik SSH en daarna "docker logs deconz" doe (let op de naam van de container volgens portainer!). Krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYXpBxy11mzBXFC9R3QbWRLbluU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pWMPKpu1nm3PxhxXlcN7uB12.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Zandpad op 20-07-2020 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:31
Kaspers schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:50:
[...]

code:
1

code:
1
Zandpad schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:55:

Dat hoeft dus niet, je doet het vanaf de host.
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Je hebt geen shell toegang IN de container nodig. Je hebt shell toegang TOT de host nodig. Dan run je de docker commando een keer voor de log en daarna een keer voor het update script. Vervolgens rebuild je de container en is de stick bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Thanks, niet de enige. Inmiddels update naar 6.1.0, maar deze doet het ook niet, met andere fouten dat wel. Ik wacht wel ff af. Weet niet of de addon te downgraden valt.

Edit: VNC poort disable en hij doet het voor nu.

Enige jammer is nu wel dat de Blitzwolf SHP13 nog geen power meting doet, ik dacht dat dit in versie 79 was opgenomen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xnthv5r0fnw_aTcmJcThSD8cKeM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1PZfsUE2gMn435Se8NtQEv8N.jpg?f=user_large

[ Voor 36% gewijzigd door Quad op 20-07-2020 18:55 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Quad schreef op maandag 20 juli 2020 @ 18:23:
[...]

Thanks, niet de enige. Inmiddels update naar 6.1.0, maar deze doet het ook niet, met andere fouten dat wel. Ik wacht wel ff af. Weet niet of de addon te downgraden valt.

Enige jammer is nu wel dat de Blitzwolf SHP13 nog geen power meting doet, ik dacht dat dit in versie 79 was opgenomen?

[Afbeelding]
Doet ie wel:
Mimiix in "deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Maar blijkbaar nog niet met deze addon. Ik doe HA ff een reboot, heb het apparaat ook al even van de stroom gehaald. Anders wacht ik er nog wel ff mee.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Quad schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:04:
[...]

Maar blijkbaar nog niet met deze addon. Ik doe HA ff een reboot, heb het apparaat ook al even van de stroom gehaald. Anders wacht ik er nog wel ff mee.
Naja, er is het eea kapot. Dus ik heb geen idee hoe en wat het daarmee zit. Even afwachten tot ie gemaakt is. Dan kunnen we verder debuggen.

[ Voor 8% gewijzigd door Mimiix op 20-07-2020 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Mimiix schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:05:
[...]

Naja, er is het eea kapot. Dus ik heb geen idee hoe en wat het daarmee zit.
Na reboot HA nog steeds niks. Nu heb ik het apparaat verwijderd en opnieuw gekoppeld, nu zie ik het wel!
Consumption, Power en switch.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-10 08:15
Ortep schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:48:

Dat was iets té letterlijk. Zonder 'type', dus
code:
1
docker logs <containernaam>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
Net zelf geupdate op de Nas met vm. Nergens last van! Werkt allemaal prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

ascent schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:50:
[...]

Dat was iets té letterlijk. Zonder 'type', dus
code:
1
docker logs <containernaam>
Dan krijg ik helemaal geen respons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Vnc bug in de HA addon is een workaround voor geïmplementeerd. Komt beschikbaar met 6.1.1, volgens dat topic op Github.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
Ortep schreef op maandag 20 juli 2020 @ 23:50:
[...]

Dan krijg ik helemaal geen respons
Heb je wel de juiste containernaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss

n0ss

⭐⭐⭐

Quad schreef op maandag 20 juli 2020 @ 18:23:
[...]

[Afbeelding]
Werkt die plug voor jou ook goed als router in je zigbee netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

ascent schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:49:
[...]

Heb je wel de juiste containernaam?
Ik heb de naam gebruikt die zichtbaar is in mijn Gui van DSM 6.2
Daarmee heb ik hem ook gedownload uit de repository.

Ik denk dat ik er verder mee stop. Het werkt allemaal goed en er is blijkbaar geen eenvoudige manier om te upgraden behalve diep in de krochten van linux te duiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
n0ss schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:42:
[...]

Ik kan hier wat nuttigs over zeggen/tonen: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/w29dLVh.png
Ortep schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:46:
[...]

Ik denk dat ik er verder mee stop. Het werkt allemaal goed en er is blijkbaar geen eenvoudige manier om te upgraden behalve diep in de krochten van linux te duiken.
Het is zo ingewikkeld als je het zelf maakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
Ortep schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:46:
[...]

Dan zou 't in dat geval handig zijn om (als je tenminste hulp wil) iets anders te antwoorden dan "Dan krijg ik helemaal geen respons" want daar kan ik nog niet zoveel mee verder helpen :)
Ook geen probleem natuurlijk. Realiseer je wel dat 't tot nu toe niet echt "diep in de krochten" is, maar basiskennis containers. Als je daar geen trek in hebt ben ik de laatste die dat stom vindt en ik ben 't met je eens dat 't upgradeproces niet 't meest gepolishde stuk is.

Nou ja, dat is wel de keerzijde van een knutselproject als "zelf iets met zigbee gaan doen". Als je verder gaat dan een standaard homey of tradfri en je begeeft op 't pad van HA, deconz, TI-sticks e.d. dan komt daar nu eenmaal een bepaalde knutselfactor (tweakerfactor??) bij kijken die soms enorm frustrerend kan zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:46
Onder de manual update link tot de update binnen HA werkt. Met deconz gebruik ik voor de stick update een windows laptop met deconz en "GCFFlasher -l" voor de juiste com port selectie en dan
GCFFlasher -d COM4 -t 60 -f ../firmware/deCONZ_ConBeeII_0x26580700.bin.GCF
Update ready, stick terug in raspberry en klaar
En mocht je specifieke nieuwe hardware hebben kan je ook nog adventurous een beta firmware downloaden ipv de stable.

https://github.com/dresde...ki/Update-deCONZ-manually

Update van stick firmware zal vast nog wel in de toekomst met Deconz en HA kunnen maar tot die tijd ....

[ Voor 14% gewijzigd door Petertje750 op 21-07-2020 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

ascent schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:13:
[...]

Dan zou 't in dat geval handig zijn om (als je tenminste hulp wil) iets anders te antwoorden dan "Dan krijg ik helemaal geen respons" want daar kan ik nog niet zoveel mee verder helpen :)
Ik kan helaas weinig anders zeggen. Ik tikte in wat jij vertelde zonder de "type" dus. En dan gebeurt er gewoon niets. Geen foutmelding, geen output. Gewoon niets. Geen respons dus. Ik begrijp dat je me daar niet mee kan helpen. Maar dat is wat het is.
Ook geen probleem natuurlijk. Realiseer je wel dat 't tot nu toe niet echt "diep in de krochten" is, maar basiskennis containers. Als je daar geen trek in hebt ben ik de laatste die dat stom vindt en ik ben 't met je eens dat 't upgradeproces niet 't meest gepolishde stuk is.
Tsja, basis kennis conntainers op een standaard ubuntu bak misschien. Maar op een Syno 216 II+ ziet de wereld er anders uit. Daar is het zelden of nooit nodig om iets met een CLI te doen. Er draait een basis versie van linux op. Maar in principe kom je daar nooit. Daar regel je alles via de GUI. Ik had voor ik aan Home Assistant begon al een stuk of 6-7 containers draaien die ook data aan elkaar doorgeven en elkaar kunnen aanroepen. Ik begrijp prima hoe dat gaat. Maar het is nooit nodig geweest om daarvoor iets met putty te doen. Dat zit gewoon ingebakken in DSM. Ik kan daar poorten instellen, paden aangeven, configuratie en data directories aanwijzen. Binnen of buiten de container zelf.
Nou ja, dat is wel de keerzijde van een knutselproject als "zelf iets met zigbee gaan doen". Als je verder gaat dan een standaard homey of tradfri en je begeeft op 't pad van HA, deconz, TI-sticks e.d. dan komt daar nu eenmaal een bepaalde knutselfactor (tweakerfactor??) bij kijken die soms enorm frustrerend kan zijn
HA is geen probleem het grootste deel van mijn huis is geautomatiseerd en ik werk ook met YAML ook al probeer ik dat te vermijden. Als iets eenvoudig kan, waarom zou je het dan moeilijk doen.
Ik heb Hue, Tradfri, Aqara en Osram keurig aan het samenwerken.

Mijn Conbee stick had ik trouwens in ongeveer een half uur aan de praat. In de Marthoc docker. Gewoon klikkerdeklik.
HA draait ook via de community app. Die zet een docker voor je op en daarna hoef je niet meer naar de app te kijken. Je draait dan HA supervised (Of hoe dat deze week ook heet ;) )
Toen ik HA aan zette herkende hij direct de Marthoc instal en ik kon er direct gebruik maken.
Toen ik probeerde om de Deconz add-on te gebruiken werkte dat weer niet. Bad Gateway meldingen al over the place. Maar het werkte al anders dus daar heb ik me niet in verdiept.

BTW off topic.
...Ik heb jaren lang met Unix gewerkt. Ik beheerde een paar machines. Ik had er een hekel aan. Alsof ik jaren terug ging in de tijd. Volgens mij haden die bakken ook een hekel aan mij. Ik kreeg het voor elkaar een core dump te krijgen door VI op te starten. Op een kersverse machine 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

n0ss schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:42:
[...]

Of hij goed werkt als router, geen idee.
Hij staat wel vermeld als router en in VNC zie je ook die linkjes die wordt opgebouwd in het zigbee netwerk. Wat @Mimiix dus laat zien.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss

n0ss

⭐⭐⭐

Mimiix schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:48:
[...]

Ik kan hier wat nuttigs over zeggen/tonen: [Afbeelding]

[...]

Het is zo ingewikkeld als je het zelf maakt ;)
Top thanks!
Gebruik je de orginele Firmware? zie ook mensen die dit flashen met tasmota.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
n0ss schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 08:50:
[...]

Top thanks!
Op wat? Die stekker?

Waarom zou ik dat willen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ascent
n0ss schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 08:50:
[...]

Dat had ik nog niet gezien maar 't werkt hier prima met de orginele firmware voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss

n0ss

⭐⭐⭐

Mimiix schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:29:
[...]

Op wat? Die stekker?

Waarom zou ik dat willen?
Local control ;-) Is niet de 1e keer dat een fabrikant een device killed of service stopt. Wanneer je lokale software flashed heb je er altijd toegang tot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
n0ss schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:20:
[...]

Local control ;-) Is niet de 1e keer dat een fabrikant een device killed of service stopt. Wanneer je lokale software flashed heb je er altijd toegang tot.
Ehh? Ken je het product?

deCONZ is volledig lokaal. Zigbee ook. De fabrikant heeft hier precies 0 invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss

n0ss

⭐⭐⭐

Mimiix schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:21:
[...]

Ehh? Ken je het product?

deCONZ is volledig lokaal. Zigbee ook. De fabrikant heeft hier precies 0 invloed op.
Yes ben aan het inlezen, sommige producten moeten ook in de fabrikant zijn app staan om soms te functioneren. Fijn dat deze dat niet hoeft!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ascent
n0ss schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:35:
[...]
sommige producten moeten ook in de fabrikant zijn app staan om soms te functioneren. Fijn dat deze dat niet hoeft!
Yes, 't idee van oplossingen als deze (deconz) is dat je juist níet afhankelijk bent van een cloud / fabrikant / custom app maar dat je één oplossing hebt die thuis draait (of waar jij wil, eigenlijk) en dat die zoveel mogelijk apparaten kan aansturen zodat je niet van elk los product een losse app hoeft te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 21:58
guys, hebben jullie evaring met die Xiaomi Opple switch (WXCJKG11LM, WXCJKG12LM or WXCJKG13LM) zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.zigbee2mqtt.io/images/devices/WXCJKG11LM.jpg

Ik probeer deze direct te koppelen (binden) aan een group met lampen, dus dat ze zonder tussenkomst van een coordinator ook direct functioneren. Dat is helaas alleen maar gelukt met group 0 (dus alles in mijn huis) maar niet met een 'custom' group.
Volgens de handleiding van zigbee2mqtt zou het moeten kunnen dus wellicht doe ik iets fout?
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/WXCJKG11LM.html#binding

Ik gebruik de binding box in de deCONZ app, waarbij ik in als source de Xiaomi Opple cluster 0006 (on/off), of 0012 (Multistate input basic) en zelfs de 0008 (levelcontrol) heb geprobeerd. Ook eerst unbinden van alle clusters.
Als Destination heb ik group 4 of 0x0004 geprobeerd (4 is ID van de test groep die ik gebruik, die werkt via de restAPI).

Jullie ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:03

de Peer

under peer review

@j-a-s-p-e-r Ik gebruik deze knoppen ook maar dan in Domoticz en dat werkt perfect. Maar ik gebruik ze dus alleen op die manier, mét coordinator. Dit omdat ik geen zigbee lampen of schakelaars heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
j-a-s-p-e-r schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:27:
guys, hebben jullie evaring met die Xiaomi Opple switch (WXCJKG11LM, WXCJKG12LM or WXCJKG13LM) zoals deze:
[Afbeelding]

Ik probeer deze direct te koppelen (binden) aan een group met lampen, dus dat ze zonder tussenkomst van een coordinator ook direct functioneren. Dat is helaas alleen maar gelukt met group 0 (dus alles in mijn huis) maar niet met een 'custom' group.
Volgens de handleiding van zigbee2mqtt zou het moeten kunnen dus wellicht doe ik iets fout?
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/WXCJKG11LM.html#binding

Ik gebruik de binding box in de deCONZ app, waarbij ik in als source de Xiaomi Opple cluster 0006 (on/off), of 0012 (Multistate input basic) en zelfs de 0008 (levelcontrol) heb geprobeerd. Ook eerst unbinden van alle clusters.
Als Destination heb ik group 4 of 0x0004 geprobeerd (4 is ID van de test groep die ik gebruik, die werkt via de restAPI).

Jullie ervaring hiermee?
Group binding wordt inderdaad niet ondersteund, zie https://github.com/dresde...61#issuecomment-598948947

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
@JBS Thanks voor de pointer naar dat bericht. Werd echt gek van deze issue omdat het een keer wel lukte maar daarna niet meer.

Wel 'grappig' dat zigbee2mqtt het wel zou moeten kunnen maar hier voor andere oplossing gekozen is. Zal die nog eens proberen om te kijken wat dat oplevert. Inmiddels ook een paar extra ikea knoppen besteld omdat die wel direct werken.

Gerelateerde vraag: Weet iemand nog mooiere knoppen dan die Ikea afstandsbedieningkjes die wel wel binding (directe aansturing) ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
j-a-s-p-e-r schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:34:
Gerelateerde vraag: Weet iemand nog mooiere knoppen dan die Ikea afstandsbedieningkjes die wel wel binding (directe aansturing) ondersteunen?
De Hue Dimmer switch bijvoorbeeld. Hoewel ik ook berichten las dat dat tegenwoordig niet meer werkt.
Bij mij zijn de Hue Dimmer Switches die geen group binding hebben, ook niet meer zichtbaar in de linker balk van de Phoscon app. Dat was voorheen wel het geval.

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 22-07-2020 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

n0ss schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:35:
[...]

Yes ben aan het inlezen, sommige producten moeten ook in de fabrikant zijn app staan om soms te functioneren. Fijn dat deze dat niet hoeft!
Niet in de war met WiFi apparaten zoals Sonoff? Apparaten met oa een ESP8266 chip hebben WiFi en zijn te flashen met Tasmota.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss

n0ss

⭐⭐⭐

Quad schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:53:
[...]

Niet in de war met WiFi apparaten zoals Sonoff? Apparaten met oa een ESP8266 chip hebben WiFi en zijn te flashen met Tasmota.
Nee.

YouTube: How to flash Blitzwolf SHP2 and SHP6 to Tasmota

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

zowel de shp2 als de shp6 zijn wel degelijk wifi devices...

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
JBS schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:42:
[...]
De Hue Dimmer switch bijvoorbeeld. Hoewel ik ook berichten las dat dat tegenwoordig niet meer werkt.
Bij mij zijn de Hue Dimmer Switches die geen group binding hebben, ook niet meer zichtbaar in de linker balk van de Phoscon app. Dat was voorheen wel het geval.
die is ook top! Ga ik proberen. Dank voor aanrader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Is er een manier om wijzigingen in deCONZ-sensornamen/device-id's te pushen naar Home Assistant? Ik heb al beide docker containers gerestart (HASS & deCONZ) en de deconz.device_refresh-service in HASS aangeroepen. Maar de oude naam blijft bestaan.

In de logs zie ik wel dit soort regels. Zou de TTL er iets mee te maken hebben?

code:
1
16:47:56:350 Device TTL 6599 s flags: 0x7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

sOid schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:48:
Is er een manier om wijzigingen in deCONZ-sensornamen/device-id's te pushen naar Home Assistant? Ik heb al beide docker containers gerestart (HASS & deCONZ) en de deconz.device_refresh-service in HASS aangeroepen. Maar de oude naam blijft bestaan.

code:
1
Je kunt 'm toch zelf in HA aanpassen? :?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

tdw schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 20:35:
[...]

Je kunt 'm toch zelf in HA aanpassen? :?
Klopt, maar dan heet hij anders in HA dan via Phoscon. Dat lastig.
Ik heb zelf trouwens geen enkel probleem om de naam aan te passen in Phoscon. Die verschijnt dan na een restart van HA vanzelf in HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@tdw Klopt, dat doe ik ook. Maar ik vind het ook prettig om de entity names wat op orde te hebben, anders wordt het zo'n puinhoop.

@Ortep Opmerkelijk. Draai je het ook allebei in docker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
sOid schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:48:

code:
1
Maakt allemaal gebruik van dezelfde RestAPI. Phoscon kan exact hetzelfde als HA zou kunnen.

Kijk eens of je die RestAPI kan gebruiken om de naamswijziging door te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

sOid schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 21:20:
@tdw Klopt, dat doe ik ook. Maar ik vind het ook prettig om de entity names wat op orde te hebben, anders wordt het zo'n puinhoop.

@Ortep Opmerkelijk. Draai je het ook allebei in docker?
Je kan in HA via de webinterface zowel de entity id als de entity name aanpassen. Of mis ik nou echt iets?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

tdw schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 21:53:
[...]

Je kan in HA via de webinterface zowel de entity id als de entity name aanpassen. Of mis ik nou echt iets?
Dat kan ook prima. Maar dan blijft de 'oude' naam nog steeds de naam die in Phoscon wordt gebruikt
Dus dan kan je de situatie krijgen dan "slaapkamerlamp" in HA een probleem heeft, je die moet opzoeken onder de naam: "Philips Hue Kaarslamp (15)" in Phoscon.
En je hebt dan geen enkel idee welke van je lampen de slaapkamer lamp is.
De 35 andere lampen die je ziet in Phoscon heten oorspronkelijk namelijk allemaal Lamp 1..2..3..X

@sOid
Ik draai op mijn Synology 216 II+ de Marthoc container voor Phoscon
Ik heb HA geïnstalleerd met de Syno app die de HA in een docker voor me installeerde. Dan krijg je de supervised versie met alle toeters en bellen er aan.
Soms als ik een naam in Phoscon aanpas komt hij vanzelf in HA terecht, soms niet. Misschien ben ik in dat laatste geval te ongeduldig. Het kan best dat hij dat bv eens per uur even nagaat of eens per dag.
Als ik haast heb zeg ik gewoon vanuit HA:

Configuration -> Server controls -> Server management: Restart

Dan restart HA en een minuut later is de nieuwe naam zichtbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Vraagje. Waar moet ik dit zoeken?

Vannacht is onze slaapkamerlamp een aantal keer aan geweest. Out of the blue. Ikea e27 via deconz (conbee ii) in HA. Zit niet in n automation en ha log toont ook niets. Zit er iets van logging in deconz waar status lamp op die manier in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@Mimiix Thanks, ga ik naar kijken. Voor zover ik het snap :+

@tdw exact wat @Ortep zegt. In front-end maakt het niks uit, maar bij troubleshooten is het m.i. erg onhandig.

@Ortep Okay, dat lijkt wel wat op mijn setup, ook de Marthoc container. Ook na restart gebeurt er dus niks. (Sterker: heb docker-compose down gedaan en alle containers weer opnieuw laten aanmaken, zonder resultaat).

@Koepert Hoe draai je deconz? Indien via docker: docker logs -f <containernaam>
Maar daar staat afaik niet dat soort informatie in. Ik zie wel in de documentatie van dockercontainer dat er verschillende debug-levels zijn die je kan inschakelen.

Je weet zeker dat je geen bewgingsmelder oid hebt? ;) Of wellicht nog een Ikea-bridge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

sOid schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:02:

@Ortep Okay, dat lijkt wel wat op mijn setup, ook de Marthoc container. Ook na restart gebeurt er dus niks. (Sterker: heb docker-compose down gedaan en alle containers weer opnieuw laten aanmaken, zonder resultaat).
Ik gebruik geen commando's op de CLI. Ik sluit ook de containers niet. Ik doe een herstart vanuit HA zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Ortep schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:08:
[...]

Ik gebruik geen commando's op de CLI. Ik sluit ook de containers niet. Ik doe een herstart vanuit HA zelf
Dat heb ik ook geprobeerd. Ik merk nu dat de 'friendly name' wel wordt aangepast, maar de entity-id niet.

Maar misschien is de opmerking van @tdw toch de oplossing. Ik heb nu in HA de entity-id aangepast en nu werkt het zoals verwacht. Ik zie, tot nu toe, ook nergens de oude naam terugkomen.

Snap het nog steeds niet helemaal want zou zweren dat de entity-id eerder wel gewoon werd gewijzigd door deCONZ zelf. Nou ja, dit werkt ook. In ieder geval goed om een backup-oplossing te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
sOid schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:02:

@Koepert Hoe draai je deconz? Indien via docker: docker logs -f <containernaam>
Maar daar staat afaik niet dat soort informatie in. Ik zie wel in de documentatie van dockercontainer dat er verschillende debug-levels zijn die je kan inschakelen.

Je weet zeker dat je geen bewgingsmelder oid hebt? ;) Of wellicht nog een Ikea-bridge?
Deconz in de HA addon. Geen expliciete eigen container dus. Ik weet zeker dat IK die niet heb, evenals een bridge. Dat was juist de reden voor conbee ii. Geen noodzaak voor extra hubs. Heb nu zowel aqara temp sensor als meerdere Ikea lampen direct op de stick. Maar dit is de enige met ‘kuren’. De aqara ligt verder weg van de stick dan de lamp. Dus dat lijkt het me ook niet.
Pagina: 1 ... 10 ... 46 Laatste

Let op:
Logging enabelen: Open deCONZ and click Help. After that, click Debug View. The following debug levels need to be enabled for proper logging:
"INFO, INFO_L2 ERROR,ERROR_L2,APS,APS_L2."
Leesvoer:
https://github.com/dresde...ee-Error-Codes-in-the-Log