@
MrImpulsive heb je toevallig recent ge-update of devices toegevoegd?
Ik herken je klachten namelijk. Ik had een vrij stabiele Zigbee mesh met vooral aqara sensors, een aantal Ikea routers en een aantal inbouw dimmers en schakelaars van Robbshop, ICasa en Ecobright. Alles werkte tot 3 weken geleden perfect.
Ik heb toen in hetzelfde weekend een aantal sensoren toegevoegd (wederom aqara) en mijn installatie (raspbian, phoscon, deconz, conbee2 firmware en domoticz) ge-update naar de laatste (beta) versies. Vanaf dat moment alleen maar problemen. Dimmers en schakelaars die verbinding verloren, of met 10-15 seconden alsnog schakelden, aqara sensoren die verbinding verloren. Herstarten van mijn raspberry verhielp het probleem een paar uurtjes, maar daarna was het weer raak.
Ik was echter toch al een tijdje van plan om mijn raspberry helemaal opnieuw op te installeren, dus ik heb niet al te veel tijd in troubleshooten gestoken, maar ben opnieuw begonnen (installeren en pairen), alles werkt nu weer als een zonnetje.
Mijn eerste vermoeden was dat er iets met updaten naar de laatste beta versies verkeerd gegaan was, maar kan dat niet met zekerheid zeggen. Daarom ben ik in de nieuwe install voor stable versies gegaan.
Later kwam ik er ook achter dat er (door die recent toegevoegde devices) meer dan 37 devices waren die primair met de conbee 2 stick wilden verbinden. Vooral de aqara devices weigeren met een router te verbinden, die blijven hardnekkig de verbinding met de coördinator zoeken. Geen idee welk gedrag de Conbee/Phoscon combi dan gaat vertonen, maar ik begreep dat er niet meer dan 34 (of 37) devices aan de coördinator gekoppeld kunnen worden. Wellicht “duwden” de extra devices dan een ander device uit het netwerk en zorgde dat voor het uitvallen van devices bij mij?
Bij het opnieuw installeren heb ik dus een aantal minder belangrijke sensoren nog niet gepaird en alles wat ik wel gepaird heb, heb ik zo goed mogelijk geprobeerd deze te pairen aan een router. Als het device toch voor de coördinator koos heb ik meerder keren geprobeerd (zelfs met een stalen kom ertussen om het rechtstreekse signaal richting de coördinator te blokkeren) om opnieuw te pairen. Geen idee of dat echt effect heeft, maar het is me toch gelukt om een behoorlijk aantal devices aan een router te koppelen in plaats van aan de coördinator.
Kortom ik herken je problemen en bij mij heeft een verse installatie met stable software versies en extra veel aandacht voor het pairen aan routers en coördinators het probleem opgelost. Alleen dat is wel een kloteklus waar ik wel een dagje mee bezig ben geweest, hoop dat iemand efficiëntere tips voor je heeft.