Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 08:28

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
SmertHerm schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:28:
  1. Kan ik in combinatie met een Zigbee lichtsensor met deze stick mijn lampen vloeiend laten reageren op wisselingen in daglicht waardoor ik altijd dezelfde lumen waarde in mijn kamer behoud?
  2. Krijg ik hiermee een mooi WAF (wife acceptance factor) bedieningsinterface voor op een Android tablet voor elkaar?
  3. Google home en Alexa integratie is gewoon goed?
Ik verwacht echt geen handjevast advies, ik red me wel, maar het vrij zeker herleiden van deze 3 vragen is gewoon heel tijdrovend en ik vermoed voor een aantal lieden hier 2 minuten antwoordwerk :) Dank bij voorbaat.
Kortgezegd: Nee, nee en nee.

Deze stick is alleen een stick die babbelt met je Zigbee apparaten. Er zit wel wat logica in, maar verder als druk op de knop -> lampje aan, gaat die niet.

Wil je heel geavanceerde dingen kunnen instellen, zoals je hierboven noemt en een mooie userinterface wilt hebben. Heb je een Domotica platform nodig, zoals bijvoorbeeld Domoticz (wat ik zelf gebruik) of Home Assistant.

• SmertHerm
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 07-06 14:16
rens-br schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:36:
[...]

Kortgezegd: Nee, nee en nee.

Deze stick is alleen een stick die babbelt met je Zigbee apparaten, er zit wel wat logica in, maar verder als druk op de knop -> lampje aan. Gaat die niet.

Wil je heel geavanceerde dingen kunnen instellen, zoals je hierboven noemt en een mooie userinterface wilt hebben. Heb je een Domotica platform nodig, zoals bijvoorbeeld Domoticz (wat ik zelf gebruik) of Home Assistant.
Bedankt voor je reactie. Domoticz kan met deCONZ praten en niet met mijn stomme "Immax Neo 2 Pro" controller getuige de Wiki.

https://www.domoticz.com/wiki/Zigbee

En ik zie dat Home Assistant rechtstreeks met de Conbee II kan babbelen, die je anders dus ook via Deconz als zigbee stick kunt inzetten om vervolgens met Domoticz aan de slag te gaan.

https://www.home-assistant.io/integrations/zha/

Dan zit ik hiermee toch goed? Of zie ik iets over het hoofd.

• rens-br

rens-br

SmertHerm schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:19:
Domoticz kan met deCONZ praten en niet met mijn stomme "Immax Neo 2 Pro" controller getuige de Wiki.

[...]

En ik zie dat Home Assistant rechtstreeks met de Conbee II kan babbelen, die je anders dus ook via Deconz als zigbee stick kunt inzetten om vervolgens met Domoticz aan de slag te gaan.

Dan zit ik hiermee toch goed? Of zie ik iets over het hoofd.
Je zit hiermee goed. Zowel Domoticz als Home Assistant kan met de Conbee II overweg.

• SmertHerm
rens-br schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:39:
[...]

Je zit hiermee goed. Zowel Domoticz als Home Assistant kan met de Conbee II overweg.
Dank. Ik zal eens wat resultaten posten als ik iets te laten zien heb.

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 23-05 23:01
edit: nvm, spuit 11 :+

[Voor 101% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 06-01-2021 13:48]

• SmertHerm
Niet helemaal

Ik zag je orginele reactie en wil je toch graag iets vragen. Je zegt check de supported device list. Ik vermoed voornamelijk van de Conbee 2 in dit geval.

Moet ik echt device compatibility hebben op lamp niveau? Ik dacht dat Zigbee als standaard dit onderving. Ik heb een mix en match van allerlei verschillende Zigbee lampen, sommige RGB, allemaal traploos dimbaar.

Moet ik echt gaan kijken of mijn specifieke model/fitting/wattage wordt ondersteund?

Voor een sensor zou ik dat nog kunnen begrijpen, maar voor de lampen zelf?

• sjorsjuhmaniac
SmertHerm schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:50:
[...]

Niet helemaal

Ik zag je orginele reactie en wil je toch graag iets vragen. Je zegt check de supported device list. Ik vermoed voornamelijk van de Conbee 2 in dit geval.

Moet ik echt device compatibility hebben op lamp niveau? Ik dacht dat Zigbee als standaard dit onderving. Ik heb een mix en match van allerlei verschillende Zigbee lampen, sommige RGB, allemaal traploos dimbaar.

Moet ik echt gaan kijken of mijn specifieke model/fitting/wattage wordt ondersteund?

Hangt van je definitie 'lamp' af:
  1. lamp = traditionele bulb, zonder fitting: nee. de bulb is 'dom' en je fitting moet in dat geval gewoon passen en het vermogen aankunnen. Heeft idd niets met zigbee of deconz of conbee te maken
  2. lamp = slimme lamp (zwave, zigbee, bluetooth etc), zonder fitting: ja. de bulb is slim en moet het protocol(zigbee versie x, zwave versie x, etc) kunne praten en ndoor je "software" ondersteund worden. Dat laatste omdat niet iedereen zich aan de spec van de protocollen houd of omdat de protocollen het toelaten variaties te implementeren.
Dus voor je mix-match lijst zijn het allemaal slimme lampen. Wattage etc is niet belangrijk maar wel de ondersteuning van het type. Hier de deConz lijst.

de community (niet alleen deConz dus) is best actief en de meeste gangbare spullen worden ondersteund. Maar controleren is altijd aan te raden, zou zonde zijn van je geld en de teleurstelling.

Leuk start spul is/was de LIDL spullen van December. Zo ver ik weet wordt alles op dit moment ondersteund bij zowel deConz+Conbee II als zigbee2mqtt+conbee II.

[Voor 8% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 06-01-2021 14:00]

SmertHerm schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:50:
[...]

Niet helemaal

Ik reageer met dit bericht ook even op je andere posts. Anders moet ik per bericht gaan antwoorden, geen zin in :9

De stick is het stukje hardware. Deze wordt geleverd met de software deCONZ. Echter kan de stick ook gebruikt worden met ZHA (Home-Assistant) of Zigbee2Mqtt(Z2M). Overigens kan Home-Assistant ook overweg met de integratie van deCONZ of Z2M los. Voor meer info over wat deCONZ precies is en hoe het werkt verwijs ik je graag hierheen: https://github.com/dresde...n/wiki/deCONZ-for-Dummies .

Kortgezegd moeten apparaten bij deCONZ toegevoegd worden. Dit is vooral gedaan om een garantie te geven dat het daadwerkelijk werkt. Het is in feite een grote whitelist. Je kunt device support aanvragen door screenshots te sturen waarna een developer het integreert. Je hebt hiervoor overigens wel het device fysiek nodig.

Ik, als communitymanager deCONZ, kan enkel zeggen dat eigenlijk alle lampen wel werken met deCONZ en out of the box. Daarbij wel noemende dat ik dan de "goede" merken bedoel. Lampen van Sengled of andere "shady" merken doen soms stom. Dit zijn dan vaak ook apparaten die zich niet aan de standaard houden.

Binnenkort komt er een update waarbij de device support lijst dynamisch wordt, op basis van de software. Dit gaat er voor zorgen dat de supported devices list altijd geüpdatet is.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• Luchtenburger
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:24
Mimiix schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:05:
[...]

Paar keer opnieuw pairen/HA opnieuw opstarten.

Gebeurd gewoon soms. Geen idee waar het aan ligt.
Ik heb deze plug nu een aantal keer opnieuw gekoppeld, maar helaas geen verbetering...
Dit doe ik door in de Phoscon interface (waar ik in Home Assistant kom via webUI van de deCONZ addon) de plug te verwijderen en opnieuw te koppelen.
Ik heb de plug ook al een keer verwijderd, de RPi opnieuw gestart en de plug opnieuw gekoppeld.
Verder heb ik geprobeerd het Smart plug "apparaat" (via Instellingen -> apparaten) te verwijderen, maar die optie is er niet. De "Entiteit" Smart plug heb ik wel kunnen verwijderen, maar ook dat helpt dus niet.
rens-br schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:02:
[...]

Ik heb die plugs hier laatst ook gepaired en bij eentje duurde het even voordat ik in Domoticz een device kreeg voor het verbruik. Pas toen ik er iets instopte kreeg ik het verbruik te zien. Kan het zijn dat er nog geen 'load' aanhangt?
Dit was inderdaad ook al bij mij opgekomen, maar deze plug gebruik ik voor de wasmachine die intussen al een paar wasjes gedraaid heeft.

Ik zie nu in de log van de deCONZ tig keer de volgende melding:

code:
1
2
172.30.32.2 - - [06/Jan/2021:19:24:38 +0100] "GET /api/8E5556D934/config?_=1609957387422 HTTP/1.1" 200 2706 "http://192.168.178.201:8123/api/hassio_ingress/m8OHAs7uvWMarY3WztZHbZkAPC3Z_mMBAWXOOXcodeY/pwa/index.html" "Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/87.0.4280.88 Safari/537.36"
172.30.32.2 - - [06/Jan/2021:19:24:39 +0100] "GET /websocket HTTP/1.1" 101 6255 "-" "Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/87.0.4280.88 Safari/537.36"

Dat zag ik gisteren volgens mij niet, ik heb ook geen idee wat ik hier mee moet....
Luchtenburger schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:35:
[...]

Ik heb deze plug nu een aantal keer opnieuw gekoppeld, maar helaas geen verbetering...
Dit doe ik door in de Phoscon interface (waar ik in Home Assistant kom via webUI van de deCONZ addon) de plug te verwijderen en opnieuw te koppelen.
Ik heb de plug ook al een keer verwijderd, de RPi opnieuw gestart en de plug opnieuw gekoppeld.
Verder heb ik geprobeerd het Smart plug "apparaat" (via Instellingen -> apparaten) te verwijderen, maar die optie is er niet. De "Entiteit" Smart plug heb ik wel kunnen verwijderen, maar ook dat helpt dus niet.

[...]

Dit was inderdaad ook al bij mij opgekomen, maar deze plug gebruik ik voor de wasmachine die intussen al een paar wasjes gedraaid heeft.

Ik zie nu in de log van de deCONZ tig keer de volgende melding:

code:
1
2
172.30.32.2 - - [06/Jan/2021:19:24:38 +0100] "GET /api/8E5556D934/config?_=1609957387422 HTTP/1.1" 200 2706 "http://192.168.178.201:8123/api/hassio_ingress/m8OHAs7uvWMarY3WztZHbZkAPC3Z_mMBAWXOOXcodeY/pwa/index.html" "Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/87.0.4280.88 Safari/537.36"
172.30.32.2 - - [06/Jan/2021:19:24:39 +0100] "GET /websocket HTTP/1.1" 101 6255 "-" "Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/87.0.4280.88 Safari/537.36"

Dat zag ik gisteren volgens mij niet, ik heb ook geen idee wat ik hier mee moet....
Vandaag zei iemand iets ergens wat opzich wel slim was: Heb je er een load op zitten? Het kan zijn dat het gemaakt wordt op het moment dat die sensor ook iets rapporteert.

Die melding is niets, dat ben jij die door Phoscon bladert :)

• B2
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 21:28

B2

wa' seggie?

B2 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:48:
In mijn HomeAssistant setup gebruik ik alleen voor mijn alarm sirenes nog zwave producten. Naast dat hierdoor het zwave netwerk niet echt geweldig is, vind ik het ook een beetje een gedoe om voor 3 sirenes zwave in stand te houden (dongle, docker container e.d.).

Daarom ben ik op zoek naar zigbee sirenes, liefst 95db of meer. Met wat zoeken kwam ik op de Adurosmart Eria Sirene. Weet iemand of deze compatible is met Deconz? Ik kon zelf alleen wat over een dimmer/switch vinden.
Hierbij de bevestiging dat deze Sirene werkt in Deconz. Wordt gezien als lamp, maar dat is prima voor HomeAssistant
Mijn Zwave sirenes en stick kunnen nu eindelijk de deur uit, zodat ik alleen Zigbee over houd.

• PnD
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 20:47

PnD

like in Pinda ^_^

Wat een aanbieding: https://www.amazon.nl/LED...fRID=SH673VQW1PY3JSRJCKS4

Heb ze nog niet echt nodig, maar kan iig alvast wat KaKu vervangen. Iemand omgeving (west)brabant verzendkosten delen? :p

Al mijn oude & nieuwe systemen

• tjanssen
  • Registratie: augustus 2012
  • Niet online
PnD schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:15:

Heb ze nog niet echt nodig, maar kan iig alvast wat KaKu vervangen. Iemand omgeving (west)brabant verzendkosten delen? :p
Welke verzendkosten.. :P geen last van als Prime member.

Bedankt voor de tip! Woon niet in de buurt, anders had je ze hier kunnen komen halen.
PnD schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:15:

Pas er wel mee op: Ze schijnen niet al te beste firmware te hebben in terms of routing.

• tjanssen
  • Niet online
Mimiix schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:37:
[...]

Pas er wel mee op: Ze schijnen niet al te beste firmware te hebben in terms of routing.
Mag ik vragen waar je dit op baseert?
tjanssen schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:45:
[...]

Mag ik vragen waar je dit op baseert?
Mijn ervaring als CM van deCONZ en mijn contacten met de devs?

Ik heb alleen even geen bron voor handen. Enkel dat als er enkel van deze zijn, packets vervormd waren.

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Mimiix schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:15:
[...]

Ik heb alleen even geen bron voor handen. Enkel dat als er enkel van deze zijn, packets vervormd waren.
Mmm, wat betekent dat voor de werking? 🤔

@tjanssen bedankt maar betreft externe partner, dus vangt prime ook niet af

[Voor 10% gewijzigd door PnD op 08-01-2021 18:45]

PnD schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:41:
[...]

Mmm, wat betekent dat voor de werking? 🤔

@tjanssen bedankt maar betreft externe partner, dus vangt prime ook niet af
Dat devices die afhankelijk zijn van deze Router(de osram), foute pakketjes krijgen of terug sturen. Dus een postsorteerder die verkeerd sorteert.

• Luchtenburger
Mimiix schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:03:
[...]

Vandaag zei iemand iets ergens wat opzich wel slim was: Heb je er een load op zitten? Het kan zijn dat het gemaakt wordt op het moment dat die sensor ook iets rapporteert.

Die melding is niets, dat ben jij die door Phoscon bladert :)
Afgelopen dagen deze plug tig keer opnieuw gekoppeld en HA opnieuw opgestart, helaas zonder succes.
Bij mijn laatste poging heb ik eerst de bestaande, goed werkende plug uit het stopcontact gehaald (niet uit HA verwijderd) en de moeilijke plug geplaatst in hetzelfde stopcontact (en daar de diepvries ook weer in geplugd). De plug opnieuw gekoppeld en een dagje gewacht (dan zou er toch genoeg data moeten zijn verzameld om de entiteiten in HA zichtbaar te krijgen!).
Helaas, nog steeds geen vermogen en verbruik entiteiten.

Ik ben even door mijn creativiteit heen om deze plug toch nog goed te koppelen...

• vanenkelen
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 14:33

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Ik ben van plan om mijn setup (Pi, Deconz en Domoticz) opnieuw in te gaan richten, voornamelijk om wat rommel in mijn raspbian installatie op te ruimen.

Is het hierbij mogelijk om “parallel” te werken? En daarmee bedoel ik dat ik de nu werkende image (staat bij mij niet op een sd-kaart maar op een ssd) uit mijn raspberry haal, een nieuwe erin stop en dan stap voor stap de boel weer opnieuw opbouw. Stel dat ik halverwege besluit om even te stoppen, dat ik dan de oude image (ssd) weer terug plaats, waarna alles weer gewoon werkt. Ik doel dan vooral op de gepairde zigbee devices, kunnen die tegelijkertijd aan twee verschillende installaties gekoppeld zijn? Als ze eenmaal aan de nieuwe installatie gekoppeld zijn, werken ze dan nog op de oude installatie?

Of moet ik maar gewoon doorwerken totdat alles weer is zoals het was?

[Voor 3% gewijzigd door vanenkelen op 10-01-2021 09:05]

• rens-br

rens-br

vanenkelen schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:03:
Ik doel dan vooral op de gepairde zigbee devices, kunnen die tegelijkertijd aan twee verschillende installaties gekoppeld zijn? Als ze eenmaal aan de nieuwe installatie gekoppeld zijn, werken ze dan nog op de oude installatie?

Devices kunnen altijd maar één keer gepaired zijn.

• rens-br

rens-br

Luchtenburger schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 20:44:

Ik ben even door mijn creativiteit heen om deze plug toch nog goed te koppelen...
Ik zou haast zeggen dat de plug defect is.

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

rens-br schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:09:
[...]
Devices kunnen altijd maar één keer gepaired zijn.
Thanks, moet je dus altijd al je devices opnieuw pairen na een verse installatie? Of hoeft dit niet, als je de backups van Deconz, domoticz, etc terugzet in je verse installatie?

• rens-br

rens-br

vanenkelen schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:18:
[...]

Thanks, moet je dus altijd al je devices opnieuw pairen na een verse installatie? Of hoeft dit niet, als je de backups van Deconz, domoticz, etc terugzet in je verse installatie?
Dat weet ik niet zeker, maar zou zeggen dat je niet opnieuw hoeft te pairen.

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Ik heb een issue met een lamp. Gaat af en toe een paar minuten offline, dan weer aan. Heb er twee van exact hetzelfde type. Een werkt probleemloos en de andere heeft dus issues.
Wisselen van plek geeft hetzelfde resultaat.

Heb nog nooit getroubleshoot met deconz, dus hopelijk kan iemand me op weg helpen.

[Voor 14% gewijzigd door PnD op 10-01-2021 20:51]

• JBS
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
PnD schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:51:
Ik heb een issue met een lamp. Gaat af en toe een paar minuten offline, dan weer aan. Heb er twee van exact hetzelfde type. Een werkt probleemloos en de andere heeft dus issues.

Heb nog nooit getroubleshoot met deconz, dus hopelijk kan iemand me op weg helpen.

[Afbeelding][Afbeelding]
Wat voor lamp is 't? Welk merk/type? Gaat ie van unavailable naar aan? Of van unavailable naar available?
Zo heb ik een issue dat (met name) Tradfri lampen zo nu en dan offline gaan en pas na een powercycle terug komen (https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/1261) of lampen die gedurende een periode continue switchen tussen available/unavailable (https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/1657).

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Ik weet niet waar je die status uitleest, maar available/unavailable denk ik. Powercycle heeft ook geen invloed.

Het betreft Trust Flame 9W lampen die ik bij hashop als pakket kreeg icm de conbee 2.

• FJP84
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 21:32
Hoi allemaal,

Ik ga me begeven op HA gebied met de volgende setup:
Rpi4b 2gb
120gb SSD
Conbee2
Home Assistent (van SSD)

Ik heb al een Heiman HS1SA Rookmelder en van daag begon een reguliere ledlamp raar te gaan doen, dus die wil ik vervangen voor een zigbee variant. Ik zag deze van Aqara en deze op Aliexpress. Is deze compatible of kan ik beter voor een andere gaan?

Alvast dank!

[Voor 5% gewijzigd door FJP84 op 10-01-2021 23:13]

• tjanssen
  • Niet online
Mimiix schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:15:
[...]

Bedankt voor je feedback. Ik geloof je meteen!

Wat zijn de ervaringen met het spul van de IKEA? Houden die zich wel netjes aan de regels?

• Pred
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 11:30
tjanssen schreef op zondag 10 januari 2021 @ 23:03:
[...]

Wat zijn de ervaringen met het spul van de IKEA? Houden die zich wel netjes aan de regels?
De bulbs werken bij mij prima. De GU10's (spotjes) willen heel af en toe (eens per maand) wel eens aan gaan en dan de brightness niet accepteren (ze branden dan heel zacht). De keer daarop is het dan wel weer goed.

• sjorsjuhmaniac
vanenkelen schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:03:
Ik ben van plan om mijn setup (Pi, Deconz en Domoticz) opnieuw in te gaan richten, voornamelijk om wat rommel in mijn raspbian installatie op te ruimen.

Is het hierbij mogelijk om “parallel” te werken? En daarmee bedoel ik dat ik de nu werkende image (staat bij mij niet op een sd-kaart maar op een ssd) uit mijn raspberry haal, een nieuwe erin stop en dan stap voor stap de boel weer opnieuw opbouw. Stel dat ik halverwege besluit om even te stoppen, dat ik dan de oude image (ssd) weer terug plaats, waarna alles weer gewoon werkt. Ik doel dan vooral op de gepairde zigbee devices, kunnen die tegelijkertijd aan twee verschillende installaties gekoppeld zijn? Als ze eenmaal aan de nieuwe installatie gekoppeld zijn, werken ze dan nog op de oude installatie?

een zigbee netwerk controller is 'dom' (zwave controller is 'slim'). dit betekend dat het netwerk en de pairing niet op de stick wordt opgeslagen maar in de achterliggende software (deconz in jou geval dus). De nodes slaan natuurlijk zelf het id van het netwerk/controller. Als je de config van deconz verandert/weghaalt is het netwerk 'weg'. De devices zul je opnieuw moeten pairen of de configuratie terug moeten zetten. Als je nu een nieuwe config zou kunnen aanmaken hetzelfde netwerk ID/key (alles wat het netwerk uniek maak etc...) zou je theoretisch weer een werkend netwerk krijgen. De config van je nodes verandert immers niet, maar ik heb dit nooit geprobeerd. Vermoed ook dat dit met deConz niet eenvoudig kan, maar wie weet zit ik er naast.
Wat je wel eenvoudig kan doen is bv 2 'versies' van domoticz draaien (om-en-om, niet tegelijk) terwijl je aan deconz niets veranderd. Als je iets drastisch aan deconz of het zigbee netwerk zelf wil veranderen moet je dat dus al eerste doen en daarna pas met domoticz gaan spelen.

*mijn ervaring met zwave is dat je dan wel had kunnen spelen met verschillende installaties omdat daar de koppeling/netwerk 'op de controller' bewaard wordt. zelf vaak genoeg gedaan ;)

[Voor 10% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 11-01-2021 09:40]

• jeroen11
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 21:25
FJP84 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:51:
Hoi allemaal,

Ik ga me begeven op HA gebied met de volgende setup:
Rpi4b 2gb
120gb SSD
Conbee2
Home Assistent (van SSD)
Ik heb geen ervaring met Zigbee rookmelders, maar wel een tip - een externe SSD via USB3 verbinden gaf bij mij (te) veel storing op de Conbee II stick. Ik ben teruggegaan naar de MicroSD kaart. Mocht je het willen doen, dan zou het moeten helpen om de Conbee aan een lange USB verlengkabel te bevestigen.

• rens-br

rens-br

FJP84 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:51:
Ik heb al een Heiman HS1SA Rookmelder
Ik zie dat deze werkt via Z-wave, hoe krijg je deze aan de Conbee gekoppeld? En kan je deze rookmelders ook koppelen?
jeroen11 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:14:
maar wel een tip - een externe SSD via USB3 verbinden gaf bij mij (te) veel storing op de Conbee II stick. Ik ben teruggegaan naar de MicroSD kaart. Mocht je het willen doen, dan zou het moeten helpen om de Conbee aan een lange USB verlengkabel te bevestigen.
Zelf 0 problemen met een SSD en de Conbee. Maar ik heb mijn Conbee stick wel aan een usb kabel hangen van 1,5 meter.

• Binnetie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 14:24
Ik zit heel erg te twijfelen of ik ga voor een Sonoff ZBridge met Tasmota of voor een Conbee II stick i.c.m. Home Assistent en een Synology nas.

Wat gaf jullie de doorslag om te kiezen voor de Conbee stick?

• rens-br

rens-br

Binnetie schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:42:
Wat gaf jullie de doorslag om te kiezen voor de Conbee stick?
Ik draaide al Domoticz met daarvoor Zigbee2mqtt en wilde niet teveel veranderen, Reviews over de Conbee II waren erg positief, dus daarvoor gekozen en geen spijt gehad.
Sonoff ZBridge met Tasmota
Ben je dan helemaal klaar? Het lijkt mij dat je dan ook nog een smarthome platform nodig hebt.

• Binnetie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 14:24
rens-br schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:50:
[...]

Ik draaide al Domoticz met daarvoor Zigbee2mqtt en wilde niet teveel veranderen, Reviews over de Conbee II waren erg positief, dus daarvoor gekozen en geen spijt gehad.

[...]

Ben je dan helemaal klaar? Het lijkt mij dat je dan ook nog een smarthome platform nodig hebt.
Ook in samenwerking met Home Assistent of denk ik nu verkeerd? De lampen die onderweg zijn maken gebruik van wifi. Maar ik heb nog en paar E14 lampen en degene die ik op het oog heb werken via Zigbee, vandaar dat ik de Conbee II of Zbridge overweeg.
Voor de wifi lampen hoef ik verder niets te hebben.

• rens-br

rens-br

Binnetie schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:52:
[...]

Ook in samenwerking met Home Assistent of denk ik nu verkeerd?
Nee, ik las je post verkeerd. Het leek er even op dat je óf voor 'Sonoff ZBridge met Tasmota '
óf voor een 'Conbee II stick i.c.m. Home Assistent en een Synology nas'.

Mijn punt was dus dat je voor beide Home Assistant / Domoticz nodig hebt.

• schumi2004
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 18-06 22:08

schumi2004

PSN = whocarez-

Ik heb vanmorgen geprobeerd of ik mijn Conbee2 stick gekoppeld kon krijgen met Zigbee2mqtt in HassIO en dat werkte dus wilde ik terug naar deCONZ om later eventueel de overstap te maken naar Z2M maar nu lijkt hij geen bindings meer te hebben met mijn devices. Ik zie ze wel in deCONZ maar ik zie de linken met de devices niet meer zoals ik ze voorheen wel zag.

Hoe krijg ik dit nu weer in orde? Heb de firmware al opnieuw geflashed hopende dat dit het zou oplossen maar helaas.

/edit:
Heb de gateway maar gerest en van scratch begonnen en het lijkt weer te werken.

[Voor 6% gewijzigd door schumi2004 op 11-01-2021 13:34]

• Petertje750
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 22:06
Vreemd heb sinds vandaag ook gedoe met de conbee II na reboot van host met cold start.
Geen devices meer geconnect en HA logs laten onderstaande zien :

12:41:21:034 0x842E14FFFEE1A934 error APSDE-DATA.confirm: 0xE1 on task
12:41:21:850 0x842E14FFFEE1A934 error APSDE-DATA.confirm: 0xE1 on task
12:41:22:767 0x0017880108A46284 error APSDE-DATA.confirm: 0xE1 on task

Pfffff

• Sebas1337
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 11:21
Tijdje geleden deze vraag gesteld in het Homebridge topic. Maar ik denk eigenlijk dat de deconz dit veroorzaakt omdat ik het vroeger ook wel eens heb gehad toen ik nog geen homebridge gebruikte. Mensen die dit herkennen? Is er ook logging van de Deconz te achterhalen in een Docker container?
Sebas1337 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:26:
Ik heb sporadisch last van een lamp die uit zichzelf aangaat. Het gaat dan echt om een dimbare (innr smart bulb) lamp die uit het niets naar 100% helderheid gaat. In de logging van Homebridge kom ik dit tegen:

[8/31/2020, 12:37:59 PM] [D3c0nz2] Buitenlamp: set homekit last boot from n/a to Mon Aug 31 2020 12:37:59
[8/31/2020, 12:38:00 PM] [D3c0nz2] Buitenlamp: set homekit on from 0 to 1
[8/31/2020, 12:38:00 PM] [D3c0nz2] Buitenlamp: set homekit brightness from 17% to 100%

Vooral die eerste regel is dan anders, die zie ik bij normaal gebruik niet.

Ik gebruik homebridge met de Hue/Deconz plugin in een docker container op een raspberry 4. In een andere container draait dan Deconz met een Conbee USB stick. Ik weet niet zeker of het probleem echt aan homebridge ligt of dat het misschien door deconz zelf komt.

Meer mensen die dit probleem herkennen?

• wopper
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 14:20
skank schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 17:26:
[...]

Yes na herkoppelen doet de blitz het idd, thx

Die innr zla ik in de gaten houden, idem logs, ik kom hier nog op terug (hopelijk vandaag)
@Mimiix @skank net een BlitzWolf BW-SHP13 binnen, ik koppel hem in de deConz gui

https://tweakers.net/i/Vhg3FWAX1i0J7WNT-F3o9dSimSU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uwQqpVVNuVOJtOCWGgptDdFW.png?f=user_large

Maar ik krijg er helaas geen energy readings uit?

De layout laat die optie wel zien, er komt alleen geen sensor in HASSIO?

Iemand een idee?

PVoutput 4020WP Z-ZW en Z-ZO Tesla Model3

• rens-br

rens-br

wopper schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:47:
[...]

@Mimiix @skank net een BlitzWolf BW-SHP13 binnen, ik koppel hem in de deConz gui

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand een idee?
Heb je er al wat op aangesloten? Het duurde hier ook even voordat er een sensor verscheen in Domoticz.

• wopper
rens-br schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:49:
[...]

Heb je er al wat op aangesloten? Het duurde hier ook even voordat er een sensor verscheen in Domoticz.
Yes ik heb er een lamp op branden een klein uurtje.

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand een idee?
Ik snap hem al.

Ik vermoed dat het komt omdat je een nieuwe manu code hebt op die dingen. Die van mij (en anderen) zitten op _TZ3000_3ooaz3ng . Ik ga even rondvragen.

tjanssen schreef op zondag 10 januari 2021 @ 23:03:
[...]

Er is een gigantisch topic van mensen die er issues mee hebben. Ikzelf heb er geen problemen mee. Overigens is dit iets wat diep in de firmware van Ikea zit en waar andere platforms ook last van hebben.

_Het blijft een beetje hit'n miss_

• rens-br

rens-br

Mimiix schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:21:
Ik vermoed dat het komt omdat je een nieuwe manu code hebt op die dingen. Die van mij (en anderen) zitten op _TZ3000_3ooaz3ng . Ik ga even rondvragen.
Bij mijn plugs staat er overigens het volgende:

• Koepert
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 20:42
Mimiix schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:21:
[...]

Ik snap hem al.

Zou t niet moeten zijn. Die van mij zijn _TZ3000_g5xawfcq

Die geven ook keurig consumption weer. Alleen was ik even verrast omdat ik de ‘Switch’ had hernoemd maar de verbruik en actueel verbruik sensoren hun random naam behielden.

Dus ik heb nu in Deconz (Phoscon app)een light ( :+ :'( ):

Droger _TZ3000_g5xawfcq TS0121

Die in HA de volgende (onderdelen) heeft

Power 33 - Device
switch.smart_plug_14 - Droger (Schakelaar)
sensor.consumption_26 - Verbruik opgeteld
sensor.power_33 - Actuele verbruik

[Voor 21% gewijzigd door Koepert op 11-01-2021 16:54]

• minke890
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 15-06 21:49
rens-br schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:27:
[...]

[Afbeelding]
Ja, dat staat ook bij de plugs die ik eerder had besteld, maar niet bij de nieuwe.

• minke890
Thanks voor de link naar github (IFix iCasa Pulse 2, Pulse 4S and Pulse 8S button maps). Wordt aan gewerkt dus! Fijn!

• Luchtenburger
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand een idee?
Dit probleem heb ik ook...

Ik heb de deConz addon en de Phoscon integratie verwijderd.
Daarna heb ik de ZHA integratie geïnstalleerd en alle Zigbee modules (ik heb ook een aantal tempeartuur sensoren) opnieuw gekoppeld.
Voor beide smartplugs zie ik nu wel de 3 entiteiten (on/off, verbruik en vermogen), maar van beide is het verbruik nu "unknown"....

Beide plugs doen nu in ieder geval hetzelfde.
rens-br schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:27:
[...]

[Afbeelding]
Ik haalde mijn string uit deCONZ. Die in Phoscon zijn enkel zoals jij hebt als diens developer (Yvonne) die heeft toegevoegd.

• FJP84
rens-br schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:35:
[...]

Ik zie dat deze werkt via Z-wave, hoe krijg je deze aan de Conbee gekoppeld? En kan je deze rookmelders ook koppelen?

[...]

Zelf 0 problemen met een SSD en de Conbee. Maar ik heb mijn Conbee stick wel aan een usb kabel hangen van 1,5 meter.
Dank. ik zal een usb verlengkabel regelen voor de Conbee2. Wat betreft de rookmelder. Ik heb deze via AliExpress en het is een Heiman HS1SA-E. Deze heeft Zigbee.

Vraag: Is een Aqara e27 lamp compatible met de Conbee2/Deconz?

• Pred
@Mimiix

Weet jij wat volgende logregels betekenen? En dan met name de de regel
code:
1
06:33:56:770 DeviceAnnce of LightNode: 0x00158d00013dcc35 Permit Join: 0

Om deze tijd is deze lamp namelijk uit zichzelf aangegaan.

Ik heb trouwens nu net de PowerOnOff op Previous gezet.

[update]
Ik heb nog even wat gezocht en manup zelf heeft dit ook wel 's gehad met een lamp:
Device announce indicates that the light just startet up (or rebooted). I've seen the same for a OSRAM A60, since it was quite annoying at night I just pulled it out :)

[Voor 22% gewijzigd door Pred op 12-01-2021 08:41]

• rens-br

rens-br

FJP84 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:47:
Dank. ik zal een usb verlengkabel regelen voor de Conbee2. Wat betreft de rookmelder. Ik heb deze via AliExpress en het is een Heiman HS1SA-E. Deze heeft Zigbee.
Ah ok. En weet jij of je ze aan elkaar kunt koppelen / het alarm kan triggeren?
Vraag: Is een Aqara e27 lamp compatible met de Conbee2/Deconz?
Helaas weet ik niet of je Aqara lamp compatible is.

[Voor 15% gewijzigd door rens-br op 12-01-2021 08:46]

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

[Afbeelding][Afbeelding]
Iemand nog tips voor mijn probleem? Het betreft Trust Flame 9W lampen.
Komt het misschien doordat de probleemlamp de andere Trust lamp als router heeft?
Kan ik dat ook beïnvloeden en zorgen dat hij direct met de Conbee koppelt?

• rens-br

rens-br

Mimiix schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:53:
Dat devices die afhankelijk zijn van deze Router(de osram), foute pakketjes krijgen of terug sturen. Dus een postsorteerder die verkeerd sorteert.
Goed om te weten. Ik ga de mijne annuleren.

• FJP84
rens-br schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:31:
[...]

Ah ok. En weet jij of je ze aan elkaar kunt koppelen / het alarm kan triggeren?

[...]

Helaas weet ik niet of je Aqara lamp compatible is.
Ik moet de hele spullenboel nog installeren ;) . Ik vind de docker opzet heel interessant, maar ben daar absoluut nog niet in thuis. Dus ik ga beginnen met basis installatie van hass.io
Pred schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:26:
@Mimiix

Weet jij wat volgende logregels betekenen? En dan met name de de regel
code:
1
06:33:56:770 DeviceAnnce of LightNode: 0x00158d00013dcc35 Permit Join: 0

[Afbeelding]

Om deze tijd is deze lamp namelijk uit zichzelf aangegaan.

Ik heb trouwens nu net de PowerOnOff op Previous gezet.

[update]
Ik heb nog even wat gezocht en manup zelf heeft dit ook wel 's gehad met een lamp:

[...]
Ja, ik denk dat dat gewoon ruk firmware is vanuit de lamp.

• Pred
Mimiix schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:41:
[...]

Ja, ik denk dat dat gewoon ruk firmware is vanuit de lamp.
Dat vermoeden had ik ook al. Fijn dat je even reageert. Zal binnenkort even kijken of er nog updates zijn voor IKEA firmware.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik weet niet of je al een antwoord had gehad. Mocht dat niet zo zijn: logs zouden helpen:

To enable logging. Open deCONZ and click Help. After that, click Debug View. The following debug levels need to be enabled for proper logging: INFO, ERROR,ERROR_L2,APS,APS_L2.

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

vanenkelen schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 15:21:
[...]

Het zou mooi zijn als deze zou werken:

https://www.robbshop.nl/a...nstekker-dimbaar-200-watt

Maar kan er nog weinig over vinden. Zag wel bij de gesloten issues op Deconz GitHub dat er eerder naar gevraagd is. Maar daar is nog geen oplossing volgens mij.

https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/1730

@Mimiix ik zag dat jij ook actief was in een van die issues, weet jij de status misschien?
Ik kan inmiddels bevestigen dat deze dimmer plug prima werkt binnen deconz. Pairen ging soepel, direct zichtbaar in Phoscon web app en Deconz. En vanuit Domoticz perfect te bedienen.

Het lijkt een kopie (zelfde white label fabrikant?) als van de Klikaanklikuit Zigbee product lijn.

• www.outer
  • Niet online

www.outer

——-

Ik heb in de afgelopen anderhalve maand nu al twee keer gehad dat ik niet meer kan inloggen op de phoscon webbapp. Zo kon ik niet meer op mijn tablet inloggen, maar nog wel op mijn laptop en zag nog wel alle lampen. Helaas kom ik er nu ook op mijn laptop niet meer in, een backup maken en deze na een volledige reset terugzetten wordt dus lastig.

Ik gebruik een docker image op een DS720+. Nu kan ik wel de zll.db verwijderen, maar dan ben ik mijn hele config kwijt incl 23 lampen, 10+ sensoren en meerdere schakelaars. Is er een andere manier om het te resetten?

Edit: juist, container herstarten en dan lezen (lost password optie).

[Voor 6% gewijzigd door www.outer op 12-01-2021 23:04]

• sjorsjuhmaniac
www.outer schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:24:
Ik heb in de afgelopen anderhalve maand nu al twee keer gehad dat ik niet meer kan inloggen op de phoscon webbapp. Zo kon ik niet meer op mijn tablet inloggen, maar nog wel op mijn laptop en zag nog wel alle lampen. Helaas kom ik er nu ook op mijn laptop niet meer in, een backup maken en deze na een volledige reset terugzetten wordt dus lastig.

Ik gebruik een docker image op een DS720+. Nu kan ik wel de zll.db verwijderen, maar dan ben ik mijn hele config kwijt incl 23 lampen, 10+ sensoren en meerdere schakelaars. Is er een andere manier om het te resetten?

Edit: juist, container herstarten en dan lezen (lost password optie).
Als je probleem het passwd is dan kan je zll.db openen met een sqlite browser. In de tabel config2 heb je een regel met key = gwpasswd. De value kan je weggooien en vervangen door bv:
code:
1
value: $1$8282jdkm$cr8VZSXytio/GMkffshZg.

Dan is je ww: testtest

veranderen en testen natuurlijk op eigen risico :+ (dus ff een backup van zll.db maken voordat je gaat proberen)

• Quiqziz
  • Laatst online: 16-06 23:38
Voor de geïnteresseerden, 4x Ledvance Smart+ plugs voor 25 euro ex verzendkosten vandaag op iBOOD. Las hierboven al dat niet iedereen overtuigd is van de kwaliteit maar bij mij werken ze vooralsnog prima (paar weken geleden ook deze aanbieding besteld). Moet er wel bij zeggen dat ze bij mij niet in een kritisch punt in het mesh netwerk zitten.

• wopper
Koepert schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:42:
[...]

Zou t niet moeten zijn. Die van mij zijn _TZ3000_g5xawfcq

Die geven ook keurig consumption weer. Alleen was ik even verrast omdat ik de ‘Switch’ had hernoemd maar de verbruik en actueel verbruik sensoren hun random naam behielden.

Dus ik heb nu in Deconz (Phoscon app)een light ( :+ :'( ):

Droger _TZ3000_g5xawfcq TS0121

Die in HA de volgende (onderdelen) heeft

Power 33 - Device
switch.smart_plug_14 - Droger (Schakelaar)
sensor.consumption_26 - Verbruik opgeteld
sensor.power_33 - Actuele verbruik
Ja ik heb wel dezelfde versie "g5xawfcq" jouw oplossing is dus meerdere keren pairen...hmmm.

Blijf het wel bijzonder vinden dat in de "groene verbindingen view" de sensor wel Electra als optie benoemd is.

• Koepert
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 20:42
wopper schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:15:
[...]

Ja ik heb wel dezelfde versie "g5xawfcq" jouw oplossing is dus meerdere keren pairen...hmmm.

Blijf het wel bijzonder vinden dat in de "groene verbindingen view" de sensor wel Electra als optie benoemd is.
Eh nee.

Ik heb beide stekkers 1x gepaird. Dat ging in 1x goed. Toen heb ik het device hernoemd naar Droger/Wasmachine waarvan de 3 entiteiten (switch, power en consumption) de switch OOK een nieuwe naam kreeg, maar de power en consumption niet.

• hubertgruber
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 11:02
minke890 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:07:
[...]

2.8 heeft niets geholpen. Ik heb nu twee ZBmini gekoppeld aan Deconz, waarvan er eentje nu wel werkt en de ander niet. Het enige verschil dat ik in de VNC viewer zie is dat bij de ZBmini die werkt GlobalSceneControl op false staat er bij de ZBmini die niet werkt op true. Maar ik kan die setting niet aanpassen, staat op read only. Weten jullie wat de GlobalSceneControl setting inhoudt? Misschien betekent het niets, maar je weet maar nooit.

Net nog even wat geprobeerd in HA. De ZBmini die niet goed werkt laat als ik de ZBmini wil schakelen van uit naar aan (in Lovelace card, schuifje omzetten) bij de history zien dat hij aan gaat maar binnen hetzelfde moment direct naar uit. Als ik in HA bij developer tools de state van mijn ZBmini aanpas van on naar off, of anders om, dan werkt het wel!! In de Lovelace kaart gaat het schuifje dan ook netjes mee.......?? Raar toch?

Dit stukje hierboven klopte toch niet, de state in HA werd wel aangepast, maar de relay in de ZBmini deed niets.
Is het uiteindelijk gelukt met het koppelen en gebruiken van de ZBmini's? En hoe wordt de wandschakelaar gebruikt? Als aparte switch in Deconz, of alleen als een soort 'manual override'? En kun je in dat laatste geval nog iets instellen, bijvoorbeeld dat elke schakeling naar een andere status leidt, of moet je alsnog tweemaal schakelen als je de lamp eerst softwarematig hebt geschakeld?

• minke890
Nee nog niet gelukt, althanks, twee doen het wel, en drie niet. Maar ook de twee die het wel doen geven meerdere signalen af. https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/4016

Nee, de schakelaar werkt los. De schakelaar zet gewoon de relais aan het werkt. Dus nee, niet tweemaal schakelen. Maar als je de lamp uitzet met de schakelaar en aan met HA, en daarna weer aan met de schakelaar dan staat de wipper dus wel in een andere stand!

• RobB_W
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 16-06 15:03
Hi, Ik loop een beetje vast met het draaien van Deconz in docker op mijn QNap NAS. Het is mij gelukt om een docker image in Containers station werkend te krijgen. Echter, elke keer als de NAS gereboot wordt, moet ik Deconz vanaf 0 instellen, wachtwoord aanmaken, apparaten koppelen ed. Dat is uiteraard niet optimaal en waarschijnlijk ook niet zoals het hoort te werken.

Is er iemand met Deconz ervaring op een QNAP nas die kan aangeven wat ik moet instellen zodat dit niet elke keer gebeurt? Thanks!

• sjorsjuhmaniac
RobB_W schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:45:
Hi, Ik loop een beetje vast met het draaien van Deconz in docker op mijn QNap NAS. Het is mij gelukt om een docker image in Containers station werkend te krijgen. Echter, elke keer als de NAS gereboot wordt, moet ik Deconz vanaf 0 instellen, wachtwoord aanmaken, apparaten koppelen ed. Dat is uiteraard niet optimaal en waarschijnlijk ook niet zoals het hoort te werken.

Is er iemand met Deconz ervaring op een QNAP nas die kan aangeven wat ik moet instellen zodat dit niet elke keer gebeurt? Thanks!
Geen ervaring met Containerstation wel met docker.

Je data wordt nu niet opgeslagen. Je moet er voor zorgen dat je deCONZ dat 'bewaard' blijft als je container afsluit. In docker heet de optie 'volume bind', hiermee kan je bv een locale map (eentje die dus op je NAS bestaat) IN de container koppelen (zoals zo'n windows netwerk schijf zeg maar). Je moet dus zorgen dat die map op de locatie ge-bind wordt waar deCONZ zijn data weg zet

Hier een google plaatje van containerstation: https://forum.qnap.net.pl...0-3-2_20-13-47-png.25341/

dit is de map die je IN de container moet hebben:
/root/.local/share/dresden-elektronik/deCONZ
Hier wat meer info:
https://github.com/martho...ning-the-deconz-container

suc6

[Voor 28% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 13-01-2021 18:25]

• minke890
Ik heb ook een Qnap NAS (253be) en draai daar o.a. HA en deConz in een docker. Dat werkt prima.

Vond het wel makkelijker om de docker te installeren en te updaten via een terminal (ssh) naar mijn qnap en niet via de qnap gui. Ik gebruik daarna wel de qnap container station gui om een docker te herstarten of te stoppen.

Ik gebruik dit in de terminal om een deConz docker aan te maken:
code:
1
docker run -d --name=deconz --privileged -e DECONZ_WEB_PORT=880 -e DECONZ_WS_PORT=8443 -itd -v /share/Container/deCONZ:/root/.local/share/dresden-elektronik/deCONZ -e DECONZ_DEVICE=/dev/ttyACM1 -e DECONZ_VNC_MODE=1 --net=host -e variable=TZ -e value=Europe/Amsterdam --device=/dev/ttyACM1 marthoc/deconz:amd64-2.07.01

ttyACM1 is mijn conbee II stick.

• RobB_W
Dank beiden! @minke890 Run je dit command in de terminal van container station, of via een SSH client?

• minke890
RobB_W schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:53:
[...]

[...]

Dank beiden! @minke890 Run je dit command in de terminal van container station, of via een SSH client?
SSH client

• minke890
Het kan ook via de Container Station gui via docker compose. Kies daarvoor in Container station voor 'create' (links) en 'create application' (rechts). Daar kan je je docker compose kwijt.

• sjorsjuhmaniac
@RobB_W let op!
-v /share/Container/deCONZ:/root/.local/share/dresden-elektronik/deCONZ
@minke890 bewaarde de data nu dus op de 'nas' in de map /share/Container/deCONZ. Helmaal niets mis mee, maar de map moet of
- reeds bestaan, waarbij docker in de map mag schrijven
- docker moet de rechten hebben om deze map aan te maken

bovendien gebruikt @minke890 een bepaalde versie, amd64-v2.07.01 in dit geval. amd64 definieert de architectuur, aangezien jullie beide een Qnap hebben neem ik stiekem aan dat die hetzelfde is (maar hoeft per definitie niet zo te zijn).
Het nummertje is de versie nummer. Ik ben zelf ook fan van het gebruik van specifieke versie nummers MAAR... dit betekend ook dat je dus zelf moet opletten om te updaten. we zitten inmiddels namelijk op 2.09.00 :+

dit is mijn compose btw (zoals je ziet draai ik ook niet de laatste versie.... omdat ik lui ben :z ):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
version: '2'

services:
  deconz:
    image: marthoc/deconz:amd64-2.08.00
    container_name: deconz
    restart: always
    volumes:
      - /mooi-map-op-mijn-host/data/deCONZ:/root/.local/share/dresden-elektronik/deCONZ
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
    devices:
      - /dev/ttyACM0
    ports:
      - 4480:80
      - 4441:5900
    mem_limit: 200M
    environment:
      - DECONZ_VNC_MODE=1
      - DECONZ_VNC_PASSWORD=changeme
      - DECONZ_DEVICE=/dev/ttyACM0
      - DEBUG_INFO=0

In portainer kan je de compose toevoegen bij de stacks -> add stack -> dan bovenstaande text aanpassen en plakken in het textvak -> deploy stack

[Voor 4% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 14-01-2021 11:29]

• minke890
sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:19:
@RobB_W let op!

[...]

@minke890 bewaarde de data nu dus op de 'nas' in de map /share/Container/deCONZ. Helmaal niets mis mee, maar de map moet of
- reeds bestaan, waarbij docker in de map mag schrijven
- docker moet de rechten hebben om deze map aan te maken

bovendien gebruikt @minke890 een bepaalde versie, amd64-v2.07.01 in dit geval. amd64 definieert de architectuur, aangezien jullie beide een Qnap hebben neem ik stiekem aan dat die hetzelfde is (maar hoeft per definitie niet zo te zijn).
Het nummertje is de versie nummer. Ik ben zelf ook fan van het gebruik van specifieke versie nummers MAAR... dit betekend ook dat je dus zelf moet opletten om te updaten. we zitten inmiddels namelijk op 2.09.00 :+

dit is mijn compose btw (zoals je ziet draai ik ook niet de laatste versie.... omdat ik lui ben :z ):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
version: '2'

services:
  deconz:
    image: marthoc/deconz:amd64-2.08.00
    container_name: deconz
    restart: always
    volumes:
      - /mooi-map-op-mijn-host/data/deCONZ:/root/.local/share/dresden-elektronik/deCONZ
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
    devices:
      - /dev/ttyACM0
    ports:
      - 4480:80
      - 4441:5900
    mem_limit: 200M
    environment:
      - DECONZ_VNC_MODE=1
      - DECONZ_VNC_PASSWORD=changeme
      - DECONZ_DEVICE=/dev/ttyACM0
      - DEBUG_INFO=0
2.9 is wel een beta versie, en die levert problemen op met mijn icasa zigbee schakelaars.

- DECONZ_VNC_PASSWORD=changeme --> dit wachtwoord moet je wel even aanpassen.

Verder helemaal eens met wat sjorsjuhmaniac zegt!

• sjorsjuhmaniac
minke890 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:24:
[...]

2.9 is wel een beta versie, en die levert problemen op met mijn icasa zigbee schakelaars.

- DECONZ_VNC_PASSWORD=changeme --> dit wachtwoord moet je wel even aanpassen.

Verder helemaal eens met wat sjorsjuhmaniac zegt!
Ja inderdaad... ik bedoelde ook niet dat het nodig is beta te draaien, just ter info. Op deze manier update de container ook niet 'per ongelijk' met een herstart oid, zoals met de latest tag nog wel eens kan gebeuren als die weer gepull-ed wordt... ik haat dat.

Ik had v8 volgens mij nodig voor ondersteuning van de lidl spullen :/ .

• RobB_W
Thanks! Ik ga het op deze manier proberen!

• tjanssen
  • Niet online
Iemand ervaring met deze deur sensor?

In hoeverre is dit origineel? Is daar veel Chinese copy spul van op de markt?

• rens-br

rens-br

tjanssen schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:56:
Iemand ervaring met deze deur sensor?

In hoeverre is dit origineel? Is daar veel Chinese copy spul van op de markt?
Ik heb niet het idee dat Xiaomi veel gekopieerd wordt, ik heb daar inmiddels al behoorlijk veel van en tot nu toe allemaal echt. Voor zover dat te checken / merken is.

Maar heb laatste deze besteld en die werken perfect.

• Kr7Br
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 18:42
Ik zie dat er een github issue rond is. Ze zoeken iemand met een werkende en niet-werkende plug om te vergelijken. De mijne geeft geen consumptie. Mss kan er iemand anders helpen?

• rens-br

rens-br

Kr7Br schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:40:
[...]

Ik zie dat er een github issue rond is. Ze zoeken iemand met een werkende en niet-werkende plug om te vergelijken. De mijne geeft geen consumptie. Mss kan er iemand anders helpen?
Alle 3 mijn plugs in doen dat wel. Hoe kan ik helpen?

• sjorsjuhmaniac
rens-br schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:48:
[...]

Alle 3 mijn plugs in doen dat wel. Hoe kan ik helpen?
Op GH vragen ze of je een screenshot kan maken van je cluster info (van een werkende dus) :)

https://github.com/dresde...88#issuecomment-758184253

geen idee of dat een developer van deConz is of gewoon een andere gebruiker.

• hahu45
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 23-02 23:37
Quiqziz schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 07:41:
Voor de geïnteresseerden, 4x Ledvance Smart+ plugs voor 25 euro ex verzendkosten vandaag op iBOOD. Las hierboven al dat niet iedereen overtuigd is van de kwaliteit maar bij mij werken ze vooralsnog prima (paar weken geleden ook deze aanbieding besteld). Moet er wel bij zeggen dat ze bij mij niet in een kritisch punt in het mesh netwerk zitten.
Heb ik gelijk besteld en vanochtend geleverd! Zo snel ben ik niet gewend van iBOOD.
Dus aan de printer gehangen, zodat mijn kinderen terwijl ze op hun kamer home-scholing hebben, de printer op mijn kantoor aan kunnen zetten. Werkte meteen. Werd herkend als 'Osram AC10691'.

Nu nog een automation maken, die detecteert dat de printer zichzelf heeft uitschakeld en de tussenschakelaar ook uit schakeld...

Thxs voor de tip Quiqziz !!
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:37:
[...]

Op GH vragen ze of je een screenshot kan maken van je cluster info (van een werkende dus) :)

https://github.com/dresde...88#issuecomment-758184253

geen idee of dat een developer van deConz is of gewoon een andere gebruiker.
Smanar is een dev:)

• wopper
BlitzWolf BW-SHP13 is per leverancier mogelijk anders. Ik heb drie stuks, twee van banggood en één van Aliexpress. De laatste heeft geen energy readings en de andere twee wel, heb netjes geld terug gekregen van AliExpress en twee andere besteld bij banggood.

• Luchtenburger
Kr7Br schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:40:
[...]

Momenteel heb ik de ZHA integratie lopen. Power [W] uitlezing is dan goed, engergy [kWh] ook niet (gelijk voor beide pluggen). Het is dus niet zo makkelijk voor mij om de gevraagde screenshots te leveren gezien ik de deConz integratie verwijderd heb.
Ik zal even kijken welke info ik aan kan leveren.
wopper schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:05:
BlitzWolf BW-SHP13 is per leverancier mogelijk anders. Ik heb drie stuks, twee van banggood en één van Aliexpress. De laatste heeft geen energy readings en de andere twee wel, heb netjes geld terug gekregen van AliExpress en twee andere besteld bij banggood.
Ik heb ze juist bij Banggood besteld.

• MrImpulsive
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 18-06 13:25
Ik zit met een probleem. Wellicht dat een van jullie de oplossing weet.
Mijn apparaten geven na een aantal uur geen data meer door (en ontvangen ook niets meer).

Mijn innr SP120 stekkers worden nog wel gezien binnen de Phoscon App, maar geven hun verbruik niet door. Home Assistant geeft aan dat de entiteiten (sensor.power_x) niet beschikbaar zijn. Een reboot van de gehele machine lijkt dit meestal wel op te lossen. Als ik echter alleen de deCONZ container herstart, geeft deze "Network was not found..." aan.

Daarnaast zijn mijn Xiaomi apparaten na een tijdje niet meer bereikbaar. Mijn temperatuur sensoren geven niets meer door, mijn schakelaars werken niet en mijn bewegingsensor doet ook niets meer. Binnen de app staat er dan ook unreachable. Ik heb gekeken naar https://github.com/dresde...ices-or-functional-issues. Dit werkt op zich wel, tenzij ik de bovenstaande "Network not found" melding heb. Die moet dan eerst worden opgelost.

Echter heb ik niet echt de behoefte om elke zoveel uur mijn machine te herstarten en al mijn apparaten af te gaan zodat deze weer verbonden zijn...

Als alles verbonden is, lijkt de ConBee 2 prima zijn werk te doen. Heb binnen Node Red wat sequences aangemaakt die bij het binnenlopen van de badkamer het licht aan doet en na een tijd weer uit doet. Dit wordt goed opgepakt. Tot de verbinding wegvalt natuurlijk...

Iemand een idee?

• JBS
  • Niet online
@MrImpulsive Heb je je Conbee via een USB verlengkabel aangesloten?

Wat zie je in je logs?

[Voor 15% gewijzigd door JBS op 17-01-2021 19:49]

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

@MrImpulsive heb je toevallig recent ge-update of devices toegevoegd?

Ik herken je klachten namelijk. Ik had een vrij stabiele Zigbee mesh met vooral aqara sensors, een aantal Ikea routers en een aantal inbouw dimmers en schakelaars van Robbshop, ICasa en Ecobright. Alles werkte tot 3 weken geleden perfect.

Ik heb toen in hetzelfde weekend een aantal sensoren toegevoegd (wederom aqara) en mijn installatie (raspbian, phoscon, deconz, conbee2 firmware en domoticz) ge-update naar de laatste (beta) versies. Vanaf dat moment alleen maar problemen. Dimmers en schakelaars die verbinding verloren, of met 10-15 seconden alsnog schakelden, aqara sensoren die verbinding verloren. Herstarten van mijn raspberry verhielp het probleem een paar uurtjes, maar daarna was het weer raak.

Ik was echter toch al een tijdje van plan om mijn raspberry helemaal opnieuw op te installeren, dus ik heb niet al te veel tijd in troubleshooten gestoken, maar ben opnieuw begonnen (installeren en pairen), alles werkt nu weer als een zonnetje.

Mijn eerste vermoeden was dat er iets met updaten naar de laatste beta versies verkeerd gegaan was, maar kan dat niet met zekerheid zeggen. Daarom ben ik in de nieuwe install voor stable versies gegaan.

Later kwam ik er ook achter dat er (door die recent toegevoegde devices) meer dan 37 devices waren die primair met de conbee 2 stick wilden verbinden. Vooral de aqara devices weigeren met een router te verbinden, die blijven hardnekkig de verbinding met de coördinator zoeken. Geen idee welk gedrag de Conbee/Phoscon combi dan gaat vertonen, maar ik begreep dat er niet meer dan 34 (of 37) devices aan de coördinator gekoppeld kunnen worden. Wellicht “duwden” de extra devices dan een ander device uit het netwerk en zorgde dat voor het uitvallen van devices bij mij?

Bij het opnieuw installeren heb ik dus een aantal minder belangrijke sensoren nog niet gepaird en alles wat ik wel gepaird heb, heb ik zo goed mogelijk geprobeerd deze te pairen aan een router. Als het device toch voor de coördinator koos heb ik meerder keren geprobeerd (zelfs met een stalen kom ertussen om het rechtstreekse signaal richting de coördinator te blokkeren) om opnieuw te pairen. Geen idee of dat echt effect heeft, maar het is me toch gelukt om een behoorlijk aantal devices aan een router te koppelen in plaats van aan de coördinator.

Kortom ik herken je problemen en bij mij heeft een verse installatie met stable software versies en extra veel aandacht voor het pairen aan routers en coördinators het probleem opgelost. Alleen dat is wel een kloteklus waar ik wel een dagje mee bezig ben geweest, hoop dat iemand efficiëntere tips voor je heeft.

• MrImpulsive
JBS schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:47:
@MrImpulsive Heb je je Conbee via een USB verlengkabel aangesloten?

Wat zie je in je logs?
Ik gebruik inderdaad een verlengkabel, maar ik kan deze vanavond er wel even uit halen en kijken of alles het morgen nog doet.

Logs zal ik nog even goed controleren, maar er worden continu enorm veel regels toegevoegd aan het log waardoor deze voor mij niet heel goed te lezen valt.

Edit: Het hele netwerk doet het niet meer, ook de innr stekkers na reboot. Heb een sensor en een switch verwijderd om deze opnieuw toe te voegen en het koppelen lukt niet.

[Voor 40% gewijzigd door MrImpulsive op 17-01-2021 22:41]

• MrImpulsive
vanenkelen schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:45:
@MrImpulsive heb je toevallig recent ge-update of devices toegevoegd?

...
Ik heb de ConBee nog maar een paar weken. Ik heb zelf niet op update geklikt voor zover ik weet, gebeurt dit wellicht ook automatisch? Ik zit op versie 2.07.01 / 12/8/2020 en firmware 26580700. Als je het trouwens specifiek over de deCONZ software hebt, ik gebruik Docker en zal sowieso de nieuwste versie hebben binnengehaald.

Ik ben pas de afgelopen week af en aan bezig met het configureren van Home Assistant en het instellen van automatiseringen, daarvoor had ik alleen maar de apparaten toegevoegd. Weet dus ook niet goed of dit vanaf het begon al zo was, aangezien ik er dus nog niets actiefs mee deed.

[Voor 13% gewijzigd door MrImpulsive op 17-01-2021 22:05]

Changelog voor de 2.9.1 beta. Primeur!

This beta release is based on v2.9.0-beta beta version.

Note: This release contains only bug fixes and minor enhancements. The next stable release is delayed as we're iron out some bugs. There will likely be another bug fix beta release before the next stable version is published.

Changes

- Various enhancements and fixes #4041
- Fix Poll Control cluster configuration #4163
- Refactor of IAS zone cluster handling to improve robustness #3995
- Change error message when trying to modify state of not reachable light. Note that this is a new error code #4185
- Enhancements for Danfoss Ally #4122
- Enhance support for Sinope TH1300ZB thermostat #4137
- Use original Samsung SmartThings reporting settings #4131 #4186
- Fix iCasa Pulse 2, Pulse 4S and Pulse 8S button maps #4160
- Minor bug fixes LIDL Xmas LED stripe #4048
- Legrand wireless switch add toggle button event for new firmware #4164
- Add another model identifier for Sonoff SNZB-01 (WB-01) #3945
- Improve Legrand Shutter support #4088
- Allow throttling of lastseen updates #4196

A special thanks to all contributors of the deCONZ Github community.

• Kr7Br
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 18:42
wopper schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:05:
De mijne zijn ook van Banggood. Ik had ze gekoppeld via Phoscon en ze daar dan hernoemd. Ze kwamen eerst door in Home Assistant met de nieuwe naam, maar zonder consumptiesensoren. Na verloop van tijd kwamen de sensoren toch door, maar met een willekeurige naam. Op dat moment was de nieuwe naam die ik gegeven heb in Phoscon ook vervangen door een willekeurige naam...

• rens-br

rens-br

Ik heb nu twee keer BlitzWolf BW-SHP13 ( 3 stuks) besteld bij Bangood. De eerste batch koppelde meteen en kreeg ook binnen enkele seconden energiemeting erbij.

De tweede batch koppelde ook goed, maar daarvan ontbrak de energieverbruik. Na het opnieuw pairen kwam er ineens wel energiemeting bij.

Er zijn er nu nog 4 onderweg, dus ben heel benieuwd hoe die koppelen.

• DJF3
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 14-06 22:11
Team,

In Homebridge zie ik alleen lampen en geen sensors (Aqara/Ikea motion/temp/door).

Windows: Deconz 2.09.0
Raspberry Pi: Homebridge 1.1.7 + Homebridge platform Deconz 1.1.0

Moet ik iets speciaals doen om de motion-, temp- en deur-sensoren zichtbaar te maken?
Homebridge platform Deconz plugin settings:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
{
    "platform": "deconz",
    "name": "deconz",
    "host": "ip_address_here",
    "port": portnumber_here,
    "apikey": "api_key_here",
    "sensors": true,
    "wallSwitch": true
}

[Voor 4% gewijzigd door DJF3 op 18-01-2021 11:11]

• peetgate
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 10:48
MrImpulsive schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:00:
[...]

Ik gebruik inderdaad een verlengkabel, maar ik kan deze vanavond er wel even uit halen en kijken of alles het morgen nog doet.

Logs zal ik nog even goed controleren, maar er worden continu enorm veel regels toegevoegd aan het log waardoor deze voor mij niet heel goed te lezen valt.

Edit: Het hele netwerk doet het niet meer, ook de innr stekkers na reboot. Heb een sensor en een switch verwijderd om deze opnieuw toe te voegen en het koppelen lukt niet.
Het idee is ook dat de verlengkabel er tussen blijft! ;) Niet weghalen dus.

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

MrImpulsive schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:03:
[...]

Ik heb de ConBee nog maar een paar weken. Ik heb zelf niet op update geklikt voor zover ik weet, gebeurt dit wellicht ook automatisch? Ik zit op versie 2.07.01 / 12/8/2020 en firmware 26580700. Als je het trouwens specifiek over de deCONZ software hebt, ik gebruik Docker en zal sowieso de nieuwste versie hebben binnengehaald.

Ik ben pas de afgelopen week af en aan bezig met het configureren van Home Assistant en het instellen van automatiseringen, daarvoor had ik alleen maar de apparaten toegevoegd. Weet dus ook niet goed of dit vanaf het begon al zo was, aangezien ik er dus nog niets actiefs mee deed.
Dan heb je in ieder geval de stable versie van de software en als je de Conbee nog maar een paar weken hebt ga ik er ook niet van uit dat je direct meer dan 37 devices gepaird hebt? Of is dat wellicht wel het geval?

Vraag aan iedereen:
Wat voor gedrag gaat je netwerk vertonen als er meer dan 37 devices aan de coordinator proberen te connecten? Wordt het 38e device gewoon niet toegelaten, of krijg je dan verdringingsgedrag? Dus een powered device die dan probeert de verbinding met de coordinator te herstellen waardoor hij een ander device er af knikkert? Hoe gedraagt het netwerk zich in deze grenssituatie?

• MrImpulsive
peetgate schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:32:
[...]

Het idee is ook dat de verlengkabel er tussen blijft! ;) Niet weghalen dus.
Oh, whoops! Ik zal hem straks weer aansluiten via de verlengkabel.
Pagina: 1 ... 20 ... 27 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True