deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Ik had het e.e.a. inderdaad zelf al gevonden. Ik heb het met veel aandacht gevolgd en heb twee weken geleden daar de handleiding ook neergeplempt. Maar top dat je het nog een keer onder de aandacht brengt.Mimiix schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:27:
[...]
Heel veel info, maar ik denk dat een deel te beantwoorden is vanaf hier:
https://github.com/dresde...16#issuecomment-735004813
Voor de rest api, zie deze guide: https://dresden-elektroni...rest-doc/getting_started/
Inmiddels heb ik vanavond met veel plezier zitten spelen met mijn lampjes. Het is niet helemaal gelukt om de ledjes te dimmen op basis van brightness, maar wel met RGB waardes. Immers is [128, 0, 0] ook gewoon halve helderheid.
Inmiddels heb ik het gebruik van het apparaat vanuit de deCONZ REST API gedocumenteerd zodat anderen hier eventueel ook gebruik van kunnen maken.
Software technisch zit de led string lights in ieder geval niet heel sterk in elkaar lijkt het. Als je bijvoorbeeld meer dan het maximaal aantal kleuren doorgeeft gebeurt er iets geks met de kleuren. Aan de andere kant kan ik mijn andere bluetooth Action led string lights ook over- en underdriven.. Dus eigenlijk ook niet geheel verrassend.
Tja, Lidl wil instappen in de hype denk ik dan maar. Ik ben wel benieuwd of er een delay op de motion sensor zit. Ik heb het gevoel namelijk dat dat wel het geval is bij de sensoren van IKEA. De Xiaomi (Mijia) sensoren lijken namelijk veel sneller te reageren op beweging.Ik vind die apparaten sowieso maar gek van Lidl. Prijs/kwaliteit. Ik heb de motion sensor, de ledstrip en de stekkerdoos. Over de laatste ben ik echt te spreken. De ledstrip vind ik mwa, maar voor die 25 euro is hij best prima.
De motion sensor: daar moet ik nog een usecase voor hebben.
Ik ben nog aan het twijfelen over de led strip. Philips Ambilight+Hue lijkt mij wel mooi om eens mee te spelen. Of om mijn bestaande led strip op mijn balkon te vervangen. Die is immers niet smart en daar zit nu een 'stomme' tussenstekker tussen.
Ik heb inmiddels een Conbee II stickje gekocht. Ik zou graag een hue of andere Zigbee remote willen verbinden via Conbee II en daar vervolgens (onder andere) mijn Yeelights (die op een andere manier met Home Assistant verbonden zijn) willen besturen. Is dit mogelijk? Ik kan hier niks over terugvinden in de documentatie.
Dus met andere woorden; zie ik toegevoegde remotes via Conbee II ook terug in Home assistant als een integration die ik kan koppelen aan niet-zigbee devices?
[ Voor 4% gewijzigd door Robert89 op 11-12-2020 11:00 ]
Jazeker. Je hebt een deconz_event service die getriggered wordt wanneer je een knopje op je afstandsbediening indrukt. Je kunt dan een dergelijke automation maken:Robert89 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:53:
Hi allen!
Ik heb inmiddels een Conbee II stickje gekocht. Ik zou graag een hue of andere Zigbee remote willen verbinden via Conbee II en daar vervolgens (onder andere) mijn Yeelights (die op een andere manier met Home Assistant verbonden zijn) willen besturen. Is dit mogelijk? Ik kan hier niks over terugvinden in de documentatie.
Dus met andere woorden; zie ik toegevoegde remotes via Conbee II ook terug in Home assistant als een integration die ik kan koppelen aan niet-zigbee devices?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
| - id: remote_philips_dimmer_switch alias: Philips Dimmer Switch trigger: platform: event event_type: deconz_event event_data: id: dimmer_switch action: choose: # Turn on light - conditions: condition: template value_template: "{{ (trigger.event.data.event | int) == 1002 }}" sequence: service: light.turn_on data: entity_id: light.my_light # Increase brightness 5% - conditions: condition: template value_template: "{{ (trigger.event.data.event | int) == 2002 }}" sequence: service: light.turn_on data: entity_id: light.my_light brightness_step_pct: 5 # Decrease brightness 5% - conditions: condition: template value_template: "{{ (trigger.event.data.event | int) == 3002 }}" sequence: service: light.turn_on data: entity_id: light.my_light brightness_step_pct: -5 # Turn off light - conditions: condition: template value_template: "{{ (trigger.event.data.event | int) == 4002 }}" sequence: service: light.turn_off data: entity_id: light.my_light |
Super, dank voor je snelle reactie!alex3305 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:09:
[...]
Jazeker. Je hebt een deconz_event service die getriggered wordt wanneer je een knopje op je afstandsbediening indrukt. Je kunt dan een dergelijke automation maken:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 - id: remote_philips_dimmer_switch alias: Philips Dimmer Switch trigger: platform: event event_type: deconz_event event_data: id: dimmer_switch action: choose: # Turn on light - conditions: condition: template value_template: "{{ (trigger.event.data.event | int) == 1002 }}" sequence: service: light.turn_on data: entity_id: light.my_light # Increase brightness 5% - conditions: condition: template value_template: "{{ (trigger.event.data.event | int) == 2002 }}" sequence: service: light.turn_on data: entity_id: light.my_light brightness_step_pct: 5 # Decrease brightness 5% - conditions: condition: template value_template: "{{ (trigger.event.data.event | int) == 3002 }}" sequence: service: light.turn_on data: entity_id: light.my_light brightness_step_pct: -5 # Turn off light - conditions: condition: template value_template: "{{ (trigger.event.data.event | int) == 4002 }}" sequence: service: light.turn_off data: entity_id: light.my_light
Super!alex3305 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 23:15:
[...]
Ik had het e.e.a. inderdaad zelf al gevonden. Ik heb het met veel aandacht gevolgd en heb twee weken geleden daar de handleiding ook neergeplempt. Maar top dat je het nog een keer onder de aandacht brengt.
Inmiddels heb ik vanavond met veel plezier zitten spelen met mijn lampjes. Het is niet helemaal gelukt om de ledjes te dimmen op basis van brightness, maar wel met RGB waardes. Immers is [128, 0, 0] ook gewoon halve helderheid.
Inmiddels heb ik het gebruik van het apparaat vanuit de deCONZ REST API gedocumenteerd zodat anderen hier eventueel ook gebruik van kunnen maken.
Software technisch zit de led string lights in ieder geval niet heel sterk in elkaar lijkt het. Als je bijvoorbeeld meer dan het maximaal aantal kleuren doorgeeft gebeurt er iets geks met de kleuren. Aan de andere kant kan ik mijn andere bluetooth Action led string lights ook over- en underdriven.. Dus eigenlijk ook niet geheel verrassend.
[...]
Tja, Lidl wil instappen in de hype denk ik dan maar. Ik ben wel benieuwd of er een delay op de motion sensor zit. Ik heb het gevoel namelijk dat dat wel het geval is bij de sensoren van IKEA. De Xiaomi (Mijia) sensoren lijken namelijk veel sneller te reageren op beweging.
Ik ben nog aan het twijfelen over de led strip. Philips Ambilight+Hue lijkt mij wel mooi om eens mee te spelen. Of om mijn bestaande led strip op mijn balkon te vervangen. Die is immers niet smart en daar zit nu een 'stomme' tussenstekker tussen.
De motionsensor zit een delay op ja. 1 minuut uit mn hoofd. Xiaomi zit op 90 seconden , Ikea ook op 60.
Zou je die guide op de deCONZ wiki willen zetten? Ik denk dat ie daar ook prima op zijn plek is!
1. Open deCONZ.SupRichie schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:00:
[...]
ok ze werken na een herstart van home assistant, echter de motion detecteert geen...motion.
iemand een idee. ?
2. Select the Coordinator (blue node) on the map and copy value of the IEEE field.
3. Select the Motionsensor, click the "ias zone" cluster.
4. Scroll down to the attributes list to attribute 0x0010
5. double click the "value"
6. put the IEEE value you copied earlier in the textbox above.
7. Make sure the Sensor is awake. This can be done by clicking the reset button once.
8. Click "Write"
Iemand die de FLOALT wel werkend heeft gekregen binnen deCONZ en die zijn stappen met mij wil delen?
Na nog een paar pogingen, waarbij ik de FLOALT van het plafond gehaald heb en met een kabel in de meterkast naast de Conbee II heb gezet, nogmaals geprobeerd. Het resetten lukte nu wel volgens de IKEA resetprocedure die ook voor de bulbs geldt en daarna werd hij gevonden in deCONZ.
[ Voor 25% gewijzigd door DaLass op 11-12-2020 15:29 ]
@lubbertkramerDaLass schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:24:
Ik loop even vast met een van mijn IKEA lampen, namelijk de FLOALT. Deze hing tot 15 minuten geleden nog aan de IKEA hub, maar ik ben alles aan het verplaatsen naar deCONZ. Dit gaat prima met de GU10 en de E27 lampen, maar de FLOALT krijg ik niet voor elkaar. De resetprocedure voor de bulbs lijkt niet te werken op de FLOALT.
Iemand die de FLOALT wel werkend heeft gekregen binnen deCONZ en die zijn stappen met mij wil delen?
Ik bedoel eigenlijk niet de delay van aan naar uit, maar de delay van uit naar aan. Het verschil tussen de Xiaomi en IKEA sensors is niet bijzonder groot, maar het gaat om een seconde of 2 - 3 max bij de IKEA sensors. Bij de Xiaomi sensors praat ik dan over milliseconden.Mimiix schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:32:
[...]
Super!
De motionsensor zit een delay op ja. 1 minuut uit mn hoofd. Xiaomi zit op 90 seconden , Ikea ook op 60.
Zou je die guide op de deCONZ wiki willen zetten? Ik denk dat ie daar ook prima op zijn plek is!
Volgens mij kun je die FLOALT alleen maar linken dmv de Tradfiri remote control, zie:DaLass schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:24:
Ik loop even vast met een van mijn IKEA lampen, namelijk de FLOALT. Deze hing tot 15 minuten geleden nog aan de IKEA hub, maar ik ben alles aan het verplaatsen naar deCONZ. Dit gaat prima met de GU10 en de E27 lampen, maar de FLOALT krijg ik niet voor elkaar. De resetprocedure voor de bulbs lijkt niet te werken op de FLOALT.
Na nog een paar pogingen, waarbij ik de FLOALT van het plafond gehaald heb en met een kabel in de meterkast naast de Conbee II heb gezet, nogmaals geprobeerd. Het resetten lukte nu wel volgens de IKEA resetprocedure die ook voor de bulbs geldt en daarna werd hij gevonden in deCONZ.
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Dat is volgens mij alleen van toepassing als je de FLOALT aan de IKEA hub wilt koppelen. Ik heb het nu in ieder geval voor elkaar gekregen zoals elke andere bulb, maar wel door de FLOALT dicht naar de Conbee II stick te brengen.Rianata schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:17:
[...]
Volgens mij kun je die FLOALT alleen maar linken dmv de Tradfiri remote control, zie:
[YouTube: IKEA Slimme verlichting - Voeg je FLOALT lichtpanelen toe aan de TRÅDFRI app]
Ik vermoed de poort forward op 40850 in de addon.Robert89 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:51:
Ik heb mijn HASS installatie aan een DuckDNS domein gelinkt om de app te kunnen gebruiken, alleen ik kan d hem helaas niet meer vanaf mijn lokale netwerk bereiken. Ik vermoed dat dit komt omdat mijn router geen NAT loopback ondersteund (Netgear WNR2000v3). Op mijn desktop kan ik nog wel naar de WebUI (ondanks een hoop certificaat issues) alleen de app slikt dat helaas niet. Weet iemand of hier een (hopelijk niet al te ingewikkelde) workaround voor is?
Hoe zet je dan de FLOALT in pairing mode?DaLass schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:26:
[...]
Dat is volgens mij alleen van toepassing als je de FLOALT aan de IKEA hub wilt koppelen. Ik heb het nu in ieder geval voor elkaar gekregen zoals elke andere bulb, maar wel door de FLOALT dicht naar de Conbee II stick te brengen.
NVM, je had je originele post zelf al gewijzigd.
[ Voor 6% gewijzigd door Rianata op 11-12-2020 16:56 ]
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Door hem te resetten zoals de IKEA bulbs. (6x uit aan), en daarna een keer uit en aan te zetten.Rianata schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:56:
[...]
Hoe zet je dan de FLOALT in pairing mode?
Heb je het over DeConz? Ik had het over de WebUI van HASS zelf, sorry misschien was dat niet duidelijk genoeg. Als ik de DuckDNS invoer in de app kan ik dus niet verbinden als ik op mijn lokale netwerk zit.Mimiix schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:53:
[...]
Ik vermoed de poort forward op 40850 in de addon.
Ik was door @JBS hierop gewezen maar goed om te zien dat het is gelukt. Hier gewoon kunnen pairen in toilet en badkamer. Reset blijft tricky bij Ikea lampen, ik moet vaak meerdere malen de reset doen voordat hij de reset krijgt maar eenmaal gekoppeld blijven ze rock solid. Hier nog nooit de float verlorenDaLass schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:24:
:fill(white):strip_exif()/f/image/GURAXbk9XDF6ExxMXb57WqSC.png?f=user_large)
Iemand een suggestie voor bovenstaande vragen?sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:32:
[...]
Ik krijg trouwens wel 2 endpoints te zien bij de wall plug als ok op de endpoint menu button klik. Dat lijkt me niet correct?
Ander vraagje; ik de plug ergens tussenin de Conbee II en een Endpoint (deur/raam sensor) gezet. Nu zie ik in deconz geen neighbour link verschijnven van de sensor naar de plug. De sensor linkt nog steeds alleen naar de Conbee II hoewel die zeker 6 meter verder weg is. Moet ik iets handmatig doen om het netwerk zich te laten verbeteren? (met z-wave kan je bv een network-heal uit laten voeren)
- ik heb 2 endpoints als ik op de Lidl wall Plug click in deConz, is dat normaal?
- hoe forceer ik een endpoint een repeater te gebruiken? heb je een repeater 2 m van een endpoint maar het endpoint hopt gelijk naar de Conbee II 16m verder... met een LQI van 4...
Dit heeft in het verleden wel gewerkt, iets met rest API.
Het gaat erom de rookmelder binnen HA te integreren maar ik kom er maar niet uit met inleren.
Kan iemand mij een zetje in de goeie richting geven.
Bedoel je deze?RoTeK70 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 21:23:
Vraagje het lukt mij maar niet om een Xiaomi rookmelder in de te leren met phoscon.
Dit heeft in het verleden wel gewerkt, iets met rest API.
Het gaat erom de rookmelder binnen HA te integreren maar ik kom er maar niet uit met inleren.
Kan iemand mij een zetje in de goeie richting geven.

Werkt deze snzb-04 nog steeds goed? Ik ga binnenkort beginnen met HA + Conbee2 + Deconz.Koepert schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:36:
[...]
Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Zoals gezegd, krijg ik de door-/windowsensor niet gepaired, maar rammelt deze voor mn gevoel ook wel wat.
Nevermind.. Case open gehaald, batterij aangedrukt tijdens resetten en nu is hij geconnect....Kijken of dat nog wegvalt bij beweging..
Ik wil de sensor voor mijn trapkast gebruiken, om de lamp aan te zetten als de deur open gaat. Leuke en simpele use case on mee te beginnen lijkt me.
Ik twijfel tussen deze sensor of die van aqara
K zou voor aqara gaan. Sonoff werkt allemaal wel maar pairt moeilijker, batterij gevoelsmatig sneller leeg en functioneel weinig verschilFJP84 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 23:21:
[...]
Werkt deze snzb-04 nog steeds goed? Ik ga binnenkort beginnen met HA + Conbee2 + Deconz.
Ik wil de sensor voor mijn trapkast gebruiken, om de lamp aan te zetten als de deur open gaat. Leuke en simpele use case on mee te beginnen lijkt me.
Ik twijfel tussen deze sensor of die van aqara
Ja die bedoel ik, hoe kan ik die koppelen. heb al van alles geprobeerd maar hij wordt maar niet gekoppeld.
Ik kan het me niet goed herinneren om eerlijk te zijn. Wat ik wel zeker weet is dat ik geen bijzondere dingen heb... dus het moet haast wel [Add new sensor] in Phoscon zijn geweest en de smoke sensor conform manual in pairing mode gezet.RoTeK70 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 06:17:
[...]
Ja die bedoel ik, hoe kan ik die koppelen. heb al van alles geprobeerd maar hij wordt maar niet gekoppeld.
Ik heb m ook gekoppeld. Wij bij mij wel nodig hem 2x te koppelen (koppelen, verwijderen en weer koppelen) om hem goed in deConz te krijgen.RoTeK70 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 06:17:
[...]
NVM - verkeerd gelezen
[ Voor 4% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 12-12-2020 14:06 ]
Wat me opvalt is dat ie erg vaak vals triggered.
Hebben meer mensen hier last van.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IxIeGK7YsqubVSvXtcMCf68d.jpg?f=user_large)
Ja die dingen zijn zinloos. Ik heb er drie die zelfs triggeren als ze in een doos zitten die in een kast staat.SupRichie schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 15:21:
Heb een motion sensor van sonoff binnen gekregen en gekoppeld aan home assistant.
Wat me opvalt is dat ie erg vaak vals triggered.
Hebben meer mensen hier last van.
Er is op het net zat over te vinden.
https://tech.scargill.net...onoff-week/#comment-69873
[ Voor 7% gewijzigd door Ortep op 12-12-2020 15:31 ]
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Wat ik me hierbij overigens wel afvraag: Wat gebeurt er als je een lamp op deze manier direct aan een afstandsbediening koppelt én in HA een automation triggert om deze lamp te schakelen op basis van een ingedrukte knop op deze afstandsbediening. Wat zal er (eerder) de lamp bereiken? Het commando via de directe verbinding, of de opdracht via de automation?JBS schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:40:
[...]
Goed gevonden! Voorheen kon dit ook via Phoscon, onder andere Hue Dimmer Switches en IKEA grijs/witte dimmers verschenen daar als groep. Er waren redenen om dat aan te passen, ik probeer die reden nog eens op te zoeken.
@Koepert Dat gebeurt bij mij ook wanneer ik de Phoscon app via een reverse proxy open. Mogelijk gebeurt dit ook wanneer je 'm via Ingress opent.
Open ik Phoscon via het interne IP adres, dan komt de link wel in de oude app uit.
gelukkig opgelost met de volgende procedure.JBS schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:54:
[...]
Ik zie dat er een aantal vrij recente posts zijn in het issue over de ondersteuning voor de Opple met vergelijkbare ervaringen: https://github.com/dresde...61#issuecomment-728840507
En https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/3670
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| Thanks guys. Great work! I had the same problem, see one of the first posts. I have Ubuntu and dockers. I got it working again by. 1. Updating to 2.7.1. 2. Udating to latest firmware of Conbee II 26680700 3. Pairing the switch in Phoscon by holding the C till connected 4. All lights and power plugs turned off by pressing one button (same problem since deCONZ version: 2.05.88) 5. Give the C button a short press. Lights stopt reacting to pressing a button. 6. Restart deCONZ docker 7. Home Assistant (118.5) integrations reload Phoscon 8. Aqara switch worked like before and is following my Home Assistant settings again I think the short press C helped me to change a modus of the switch, which is needed after pairing. |
uiteindelijk gelukt, bedanktsjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:05:
[...]
Ik heb m ook gekoppeld. Wij bij mij wel nodig hem 2x te koppelen (koppelen, verwijderen en weer koppelen) om hem goed in deConz te krijgen.
NVM - verkeerd gelezen
Niet exact hetzelfde, maar.ik heb een Lidl On/Off plug direct gekoppeld in Phoscon aan een Ikea On/Off switch. Van de Switch vang ik ook de events op in HA en schakel daarmee een ledstrip aan en uit. De Ledstrip is altijd sneller aan/uit dan Lidl Plug.JBS schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 18:01:
[...]
Wat ik me hierbij overigens wel afvraag: Wat gebeurt er als je een lamp op deze manier direct aan een afstandsbediening koppelt én in HA een automation triggert om deze lamp te schakelen op basis van een ingedrukte knop op deze afstandsbediening. Wat zal er (eerder) de lamp bereiken? Het commando via de directe verbinding, of de opdracht via de automation?
Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black
In phoscon is hij als 'LIDL wall plug' in het lijstje 'lights' erbij gekomen. In deConz als onbekend end-point.
Weet iemand of dit werkend te krijgen is? Wie is de boosdoener, de wall plug?
:fill(white):strip_exif()/f/image/RgKJnhcQKeI8zhhM6rwZR2cF.png?f=user_large)
Zit je op de laatste versie?sjorsjuhmaniac schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:21:
Heb na wat gepruts de LIDL raamsensor 'via' de LIDL smart plug gekoppeld gekregen.... maar helaas wordt nu de sensor niet meer "herkend":
In phoscon is hij als 'LIDL wall plug' in het lijstje 'lights' erbij gekomen. In deConz als onbekend end-point.
Weet iemand of dit werkend te krijgen is? Wie is de boosdoener, de wall plug?
[Afbeelding]
Kan je voor mij de "Basic" cluster eens readen op dat ding? Daarvan ff een screenshot plaatsen?
Lijkt erop alsof ie niet supported is (zie de naam van het device). Ik vermoed een andere model identifier.
Ik krijg 'm niet in deconz gekoppeld. Naar ik begrijp zou ik 'm in pair mode moeten zetten via de volgende handelingen:
- druk op menu knop om display te zetten
- long press menu knop
- met + naar optie 5, wifi symbool begint te knipperen
- short press menu om te selecteren
- long press menu om te starten
helaas, deconz vind helemaal niets. Doe ik soms iets verkeerd ?
Tijd voor een nieuwe sig..
Yes, stick en deconz laatste versie. Het werkt ook gewoon wanneer de sensor direct met de conbee connect.Mimiix schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:09:
[...]
Zit je op de laatste versie?
Kan je voor mij de "Basic" cluster eens readen op dat ding? Daarvan ff een screenshot plaatsen?
Lijkt erop alsof ie niet supported is (zie de naam van het device). Ik vermoed een andere model identifier.
Gisteren ong 1 uur na het pairen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/S07nqM0FlpzDVOVwBR0rqVch.png?f=user_large)
Vandaag

:fill(white):strip_exif()/f/image/aHoN19ILwalEXvXzqzo6Ctns.png?f=user_large)
Wordt nu dus wel goed herkent, ik heb in de tussentijd niets verandert...
Anyway, thanks
Kan het niet zijn dat het een wifi versie is?Koffie schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:54:
Iemand ervaring met deze Tuya zigbee themostaat kraan? YouTube: Zigbee термоголовка Moes HY369RT для Tuya Smart - обзор возможностей...
Ik krijg 'm niet in deconz gekoppeld. Naar ik begrijp zou ik 'm in pair mode moeten zetten via de volgende handelingen:
- long press menu knop
Oh dat kan hoor. Ach, het werkt, das het belangrijkstesjorsjuhmaniac schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:47:
[...]
Yes, stick en deconz laatste versie. Het werkt ook gewoon wanneer de sensor direct met de conbee connect.
Gisteren ong 1 uur na het pairen:
[Afbeelding]
Vandaag:
[Afbeelding]
Wordt nu dus wel goed herkent, ik heb in de tussentijd niets verandert...
Anyway, thanks
Misschien een open-deur maar in je moet ook je zigbee network 'open zetten voor nieuwe devices'. Dit kan niet via deConz als je een conbee hebt. Helaas moet je dan weer naar de Phoscon pagina...Koffie schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:54:
Wat ook kan helpen is het debugger window in deConz openen, dan kan je iig zien of er gecommuniceerd wordt met de kraan of dat er helemaal niets gebeurt.
Sorry, ik snap niet helemaal wat je bedoelt?sjorsjuhmaniac schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:15:
[...]
Misschien een open-deur maar in je moet ook je zigbee network 'open zetten voor nieuwe devices'. Dit kan niet via deConz als je een conbee hebt. Helaas moet je dan weer naar de Phoscon pagina...
Wat ook kan helpen is het debugger window in deConz openen, dan kan je iig zien of er gecommuniceerd wordt met de kraan of dat er helemaal niets gebeurt.
Ik ga gewoon naar de phoscon app pagina -> Menu -> Sensors -> Add new sensor.
Ik heb een verse image gedownload: 2.05.88
Maar het is me niet helemaal duidelijk of deze nu wel of niet support bevat voor dit device: https://github.com/dresde...onz-rest-plugin/pull/3218
Ow die zijn geinig.Koffie schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:54:
Iemand ervaring met deze Tuya zigbee themostaat kraan? YouTube: Zigbee термоголовка Moes HY369RT для Tuya Smart - обзор возможностей...
- long press menu knop
Werken deze ook nog mechanisch wanneer nodig is?
Ik draai de Marthoc container en dat gaat al een jaar prima. Zo nu en dan de container updaten en zo nu en dan even via windows mijn firmware updaten.
Maar dit weekend kon ik plotseling nergens meer bij. De container restartte iedere minuut.
Ik heb hem uitgeschakeld en opnieuw gedownload. Toen startte hij gewoon. Maar in HA kon ik er nog niet bij.
Via Phoscon lukte het ook niet.
Toen maar eens de hele container weg gegooid en de stick geupdate. Dat ging prima. Nieuwe container gemaakt en opgestart. Dat starten gaat prima. Maar als ik er met Phoscon heen wil vraagt hij om een nieuw paswoord (dat hoort ook zo)
Als ik dan een paswoord heb ingegeven gaat hij verder. Ik wil geen lampen gaan zoeken dus ik wil nog een stap verder om mijn oude instellingen op te halen.
Maar dan krijg ik de melding: Network was not found.
Daarna stopt alles. Ik kom niet verder. Zie ik ergens iets over het hoofd?
edit: typo
Die van mij is onderweg vanuit China. Zou inderdaad gekoppeld kunnen worden:Koffie schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:54:
- long press menu knop
https://zigbee.blakadder.com/Moes_HY368-ZB.html
While pairing, keep the valve close to the coordinator.
Turn the display on: Short press home (:house:).
Enter settings: Long press home (:house:) for 3sec.
Select WiFi settings: Press the plus button (:heavy_plus_sign:) button 4 times to see the digital 5 on the right hand side and the blinking WiFi logo.
Enter WiFi settings: Press home (:house:) once again. Now only WiFi logo is showing without blinking.
Enable pairing mode: Long press home (:house:). WiFi logo is now blinking.
Keep display on: Touch home (:house:) every few seconds.
Exact wat ik allemaal doe, op het laatst stapje na : "Keep display on: Touch home (:house:) every few seconds." dus dat ga ik nu nog even proberen.pelt schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:05:
[...]
Die van mij is onderweg vanuit China. Zou inderdaad gekoppeld kunnen worden:
https://zigbee.blakadder.com/Moes_HY368-ZB.html
While pairing, keep the valve close to the coordinator.
Turn the display on: Short press home (:house:).
Enter settings: Long press home (:house:) for 3sec.
Select WiFi settings: Press the plus button (:heavy_plus_sign:) button 4 times to see the digital 5 on the right hand side and the blinking WiFi logo.
Enter WiFi settings: Press home (:house:) once again. Now only WiFi logo is showing without blinking.
Enable pairing mode: Long press home (:house:). WiFi logo is now blinking.
Keep display on: Touch home (:house:) every few seconds.
yep dat bedoelde ik.Koffie schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:30:
[...]
Sorry, ik snap niet helemaal wat je bedoelt?
Ik ga gewoon naar de phoscon app pagina -> Menu -> Sensors -> Add new sensor.
Lijkt er niet op.Ik heb een verse image gedownload: 2.05.88
Maar het is me niet helemaal duidelijk of deze nu wel of niet support bevat voor dit device: https://github.com/dresde...onz-rest-plugin/pull/3218
Als ik in de 'database.cpp' kijk op de commit van de 2.7.1 release dan zit TS0601 er niet in. ik zie alleen 2 verwijzingen in 'de_web_plugin.cpp' maar dat lijkt me niet voldoende.
---
opvolging... apart. In de 2.05.88 zat er wel support in. Ik zie hem terugkomen in database.cpp. In 2.7.1 niet meer. Lijkt eruit gehaald te zijn, minus in de_web_plugin.cpp (foutje).
Dus met de deconz versie die je nu hebt zou het moeten werken, behalve met de bekende problemen
of... misschien was 2.05.88 geen stable release? Dat hij alleen in de unstable's ondersteund wordt?
nee in de 2.7.01-beta zat ook geen ondersteuning.... apart.
Ongeacht of ie erin zit, moet hij wel kunnen pairen. Dat is ten alle tijden zosjorsjuhmaniac schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:20:
[...]
yep dat bedoelde ik.
[...]
Lijkt er niet op.
Als ik in de 'database.cpp' kijk op de commit van de 2.7.1 release dan zit TS0601 er niet in. ik zie alleen 2 verwijzingen in 'de_web_plugin.cpp' maar dat lijkt me niet voldoende.
---
opvolging... apart. In de 2.05.88 zat er wel support in. Ik zie hem terugkomen in database.cpp. In 2.7.1 niet meer. Lijkt eruit gehaald te zijn, minus in de_web_plugin.cpp (foutje).
Dus met de deconz versie die je nu hebt zou het moeten werken, behalve met de bekende problemenze hebben hem er niet voor niets weer uitgehaald
![]()
of... misschien was 2.05.88 geen stable release? Dat hij alleen in de unstable's ondersteund wordt?
nee in de 2.7.01-beta zat ook geen ondersteuning.... apart.
De stick krijgt ie niet verbonden. Dit kunnen meerdere dingen zijn:Ortep schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:58:
Ik kan plotseling mijn hele Conbee II stick niet meer benaderen.
Ik draai de Marthoc container en dat gaat al een jaar prima. Zo nu en dan de container updaten en zo nu en dan even via windows mijn firmware updaten.
Maar dit weekend kon ik plotseling nergens meer bij. De container restartte iedere minuut.
Ik heb hem uitgeschakeld en opnieuw gedownload. Toen startte hij gewoon. Maar in HA kon ik er nog niet bij.
Via Phoscon lukte het ook niet.
Toen maar eens de hele container weg gegooid en de stick geupdate. Dat ging prima. Nieuwe container gemaakt en opgestart. Dat starten gaat prima. Maar als ik er met Phoscon heen wil vraagt hij om een nieuw paswoord (dat hoort ook zo)
Als ik dan een paswoord heb ingegeven gaat hij verder. Ik wil geen lampen gaan zoeken dus ik wil nog een stap verder om mijn oude instellingen op te halen.
Maar dan krijg ik de melding: Network was not found.
Daarna stopt alles. Ik kom niet verder. Zie ik ergens iets over het hoofd?
edit: typo
- Stick in bootloop (Firmware corrupt/ niet goed > Firmware updaten via windows)
- Kan niet in het netwerk komen 0xe1 error (Interference) > Extensioncable?
- Stick is bezet door ander proces
Oplossing? > Logs!
dat is waar!Mimiix schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:29:
[...]
Ongeacht of ie erin zit, moet hij wel kunnen pairen. Dat is ten alle tijden zo

Ik zit niet zo diep in. T schijnt nog wel te werken van wat ik begrijp. Daarbij wel deze issue: https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/3892sjorsjuhmaniac schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:32:
[...]
dat is waar!maar dan kan je er daarna niets mee?
Dus hij schijnt het gewoon te doen
Ik zit nu weer op 2.05.88 en pairen lijkt te zijn gelukt, ik zi'm in mijn VNC console onder de naam 'Thermostat 27' ook in HA zie ik een thermostaat terug onder de decon integration.
In de phoscon app krijg ik dus nergens dat ding te zien, ook niet een melding dat een koppeling gelukt is,
[ Voor 21% gewijzigd door Koffie op 14-12-2020 15:42 ]
Klopt, Phoscon moet zelf support toevoegen ervoorKoffie schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:41:
Paar stapjes verder.
Ik zit nu weer op 2.05.88 en pairen lijkt te zijn gelukt, ik zi'm in mijn VNC console onder de naam 'Thermostat 27' ook in HA zie ik een thermostaat terug onder de decon integration.
In de phoscon app krijg ik dus nergens dat ding te zien, ook niet een melding dat een koppeling gelukt is,
Bij het koppelen zou je "ready" moeten krijgen als je daar op sensoren zoekt.
Dit zag ik ook in de issue voorbij komen. maar je hebt phoscon in principe niet nodigKoffie schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:41:
Mimiix schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:35:
[...]
Ik zit niet zo diep in. T schijnt nog wel te werken van wat ik begrijp. Daarbij wel deze issue: https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/3892
Dus hij schijnt het gewoon te doen
Dat had ik al geprobeerd.Mimiix schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:30:
[...]
De stick krijgt ie niet verbonden. Dit kunnen meerdere dingen zijn:
- Stick in bootloop (Firmware corrupt/ niet goed > Firmware updaten via windows)
Bedoel je zo iets?- Kan niet in het netwerk komen 0xe1 error (Interference) > Extensioncable?
- Stick is bezet door ander proces
Oplossing? > Logs!
Het lijkt wel een rechtenkwestie
Maar waarom zou hij van de een of de andere dag plotseling geen rechten meer hebben?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| 2020-12-14 15:20:39 stdout 15:20:39:847 failed to reconnect to network try=2 2020-12-14 15:20:38 stdout 15:20:38:848 wait reconnect 13 seconds 2020-12-14 15:20:37 stdout 15:20:37:847 wait reconnect 14 seconds 2020-12-14 15:20:37 stdout 15:20:37:048 COM: /dev/ttyACM0 / serialno: , ConBee II 2020-12-14 15:20:37 stdout 15:20:37:047 dev can't create file: /dev/ttyACM0 via mknod (missing permissions) 2020-12-14 15:20:36 stdout 15:20:36:847 wait reconnect 15 seconds 2020-12-14 15:20:36 stdout 15:20:36:097 device disconnected reason: 4, index: 0 2020-12-14 15:20:36 stdout 15:20:36:046 COM: /dev/ttyACM0 / serialno: , ConBee II 2020-12-14 15:20:36 stdout 15:20:36:046 dev can't create file: /dev/ttyACM0 via mknod (missing permissions) |
Bestaat de /dev/ttyACM0 wel als je de stick ingeplugd heb ? Deze melding heb ik alleen gezien bij een Docker boven 2.05.88 en niet genoeg Docker permissies.Ortep schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:26:
[...]
Dat had ik al geprobeerd.
[...]
Bedoel je zo iets?
Maar waarom zou hij van de een of de andere dag plotseling geen rechten meer hebben?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 2020-12-14 15:20:39 stdout 15:20:39:847 failed to reconnect to network try=2 2020-12-14 15:20:38 stdout 15:20:38:848 wait reconnect 13 seconds 2020-12-14 15:20:37 stdout 15:20:37:847 wait reconnect 14 seconds 2020-12-14 15:20:37 stdout 15:20:37:048 COM: /dev/ttyACM0 / serialno: , ConBee II 2020-12-14 15:20:37 stdout 15:20:37:047 dev can't create file: /dev/ttyACM0 via mknod (missing permissions) 2020-12-14 15:20:36 stdout 15:20:36:847 wait reconnect 15 seconds 2020-12-14 15:20:36 stdout 15:20:36:097 device disconnected reason: 4, index: 0 2020-12-14 15:20:36 stdout 15:20:36:046 COM: /dev/ttyACM0 / serialno: , ConBee II 2020-12-14 15:20:36 stdout 15:20:36:046 dev can't create file: /dev/ttyACM0 via mknod (missing permissions)
Ik zou hem op de normale connecten (full serial).Ortep schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:26:
[...]
Dat had ik al geprobeerd.
[...]
Bedoel je zo iets?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 2020-12-14 15:20:39 stdout 15:20:39:847 failed to reconnect to network try=2 2020-12-14 15:20:38 stdout 15:20:38:848 wait reconnect 13 seconds 2020-12-14 15:20:37 stdout 15:20:37:847 wait reconnect 14 seconds 2020-12-14 15:20:37 stdout 15:20:37:048 COM: /dev/ttyACM0 / serialno: , ConBee II 2020-12-14 15:20:37 stdout 15:20:37:047 dev can't create file: /dev/ttyACM0 via mknod (missing permissions) 2020-12-14 15:20:36 stdout 15:20:36:847 wait reconnect 15 seconds 2020-12-14 15:20:36 stdout 15:20:36:097 device disconnected reason: 4, index: 0 2020-12-14 15:20:36 stdout 15:20:36:046 COM: /dev/ttyACM0 / serialno: , ConBee II 2020-12-14 15:20:36 stdout 15:20:36:046 dev can't create file: /dev/ttyACM0 via mknod (missing permissions)
Het idiote is dat het gewoon altijd gewerkt heeft. Ongeveer een jaar lang. En van het ene op het andere moment werkte het niet meer.
Rechten veranderen niet zomaar uit zichzelf. Ook de aansluiting is niet vanzelf overgesprongen.
Ik heb het voorlopig maar opgelost door de hele Docker er uit te gooien. Ik ben nu bezig om een VM op mijn Syno te bouwen.
Dat is ook iets meer in lijn wat HA als standaard heeft.
Kan je wel 'gewoon' vanaf de host bij je stick?Ortep schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:22:
@UTMachine, @Mimiix
Het idiote is dat het gewoon altijd gewerkt heeft. Ongeveer een jaar lang. En van het ene op het andere moment werkte het niet meer.
Rechten veranderen niet zomaar uit zichzelf. Ook de aansluiting is niet vanzelf overgesprongen.
Ik heb het voorlopig maar opgelost door de hele Docker er uit te gooien. Ik ben nu bezig om een VM op mijn Syno te bouwen.
Pak de GCFFlasher_internal uit de marthoc image en kopier die naar je host. Run dan
1
| GCFFlasher_interal -l |
je kan ook met '-j' een test draaien. Zelfs een reset forceren met '-r'.
Hier zitten echter alleen maar USB3 poorten op, 1 meter verlengkabel zet ik er sowieso tussen.
Is het werkbaar, of is een usb2 hub een must om de interferentie uit te sluiten en goed bereik te hebben voor het Zigbee netwerk?
Heeft er iemand ervaring met de NUC en USB3 die hier wat over kan zeggen?
Ik heb echt geen idee. Ik heb op Syno een aparte VM met deCONZ. Daarin de rules vastgelegd met automations. Als HA down gaat, heb ik Deconz nog.Ortep schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:22:
@UTMachine, @Mimiix
Ik heb de hele zooi er nu uitgegooid. Ik ben aan het overstappen naar een VM. De stick zelf zit dus nu met dezelfde extensie kabel op de zelfde USB poort en nu werkt het welsjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:09:
[...]
Kan je wel 'gewoon' vanaf de host bij je stick?

Via een powered hub ook trouwens.
tweedebas schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:24:
Ik heb een conbee2 stick en wil de boel overzetten naar een NUC die ik voor weinig kan overnemen.
Hier zitten echter alleen maar USB3 poorten op, 1 meter verlengkabel zet ik er sowieso tussen.
Is het werkbaar, of is een usb2 hub een must om de interferentie uit te sluiten en goed bereik te hebben voor het Zigbee netwerk?
tweedebas schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:24:
Ik heb een conbee2 stick en wil de boel overzetten naar een NUC die ik voor weinig kan overnemen.
Ortep schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:48:
[...]
Ik heb de hele zooi er nu uitgegooid. Ik ben aan het overstappen naar een VM. De stick zelf zit dus nu met dezelfde extensie kabel op de zelfde USB poort en nu werkt het wel
This beta release is based on v2.7.1 stable version.
* Skip discovery server update if current version is newer than announced version #3675
* Add additonal room classes from API v1.30 #3673
* Refactor remote update version check #3909
* IAS Zone enhancement and bug fix #3873
* Add initial support for Orvibo Combustible Gas Sensor #3882
* Enhancements for Niko, Feibit and Lumi specific ZCL attributes #3883
* Add initial support for Keen home vent v2 #3920
* Fix ambiguous loading of button maps and button events for lumi.sensor_switch.aq2 #3918
* Fix ZGRC-KEY-009 button event 5002 #3919
* Fix CLIPDaylightOffset "fix" mode to update current date #3865
* Fix display of ZCL enum and bitmap attributes;
* Show ConBee I/II serial number in device selection drop down;
* New beta feature: Application based automatic Source Routing under deCONZ GUI → Panels → Source Routing. It figures out routing issues and selects alternative paths * towards routers independent from device based mesh routing.
* Updated SQLite from version 3.24 to 3.27.2 on Windows.
Note: The Windows release will be uploaded a bit later to fix a bug which failed load
Verwijderd
Mijn Stick draait al sinds het begin op USB3.
Kijk even naar de link als de computer de Conbee II niet kan vinden.
https://www.domoticz.com/wiki/PersistentUSBDevices
Bij mij maakt het niet meer uit waar de Conbee II stick zit of welke aparaten er zijn angesloten.
Elke combinatie werkt als je de Persistent USB devices goed zet.
als ik in home assistant deconz_event doe zie ik alleen gebeurtenissen bij het draaien van de cube maar bij het kantelen naar een andere zijde zie ik geen gebeurtenis.
Heb de Aqara Cube hier ook liggen. Ook het kantelen resulteert in een event, bijvoorbeeld 4005.SupRichie schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:57:
iemand ervaring met de magic cube van aqara, ik kan hm wel vinden maar hij lijkt alleen te reageren op het draaien dus niet op kantelen.
als ik in home assistant deconz_event doe zie ik alleen gebeurtenissen bij het draaien van de cube maar bij het kantelen naar een andere zijde zie ik geen gebeurtenis.
bij mij niets, zie in deconz ook alleen de graden, daarachter geen nummering zoals jij beschrijft.JBS schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:05:
[...]
Heb de Aqara Cube hier ook liggen. Ook het kantelen resulteert in een event, bijvoorbeeld 4005.
:fill(white):strip_exif()/f/image/CuqVzzKyfCnXz8tD21TpwSKH.png?f=user_large)
Wellicht helpt opnieuw pairen?SupRichie schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:09:
[...]
bij mij niets, zie in deconz ook alleen de graden, daarachter geen nummering zoals jij beschrijft.
[Afbeelding]
Ik zie namelijk dit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/fM90nvCtYwhfDnRbdErJ1j0O.png?f=user_large)
heb hm al een ker verwijderd en weer opnieuw gepaired, zal het nog eens proberen.JBS schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:11:
[...]
Wellicht helpt opnieuw pairen?
Ik zie namelijk dit:
[Afbeelding]
welke versie van draai jij.. telkens als ik update en terug HA opnieuw start gaat hij terug naar de oude versie
:fill(white):strip_exif()/f/image/Jx5Cu3FGFxUj04G02pR02Wd1.png?f=user_large)
Afhankelijk van hoe je HA/deCONZ draait werkt die knop niet om de firmware van je Conbee te updaten. Doe dat even handmatig, of bijvoorbeeld via een Windows machine: https://github.com/dresde...ki/Update-deCONZ-manuallySupRichie schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:15:
[...]
heb hm al een ker verwijderd en weer opnieuw gepaired, zal het nog eens proberen.
welke versie van draai jij.. telkens als ik update en terug HA opnieuw start gaat hij terug naar de oude versie
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door JBS op 16-12-2020 15:17 ]
ik draai deconz in ha via proxmox op een virtual machine, kan ik hm dan gewoon via windows updaten ?JBS schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:16:
[...]
Afhankelijk van hoe je HA/deCONZ draait werkt die knop niet om de firmware van je Conbee te updaten. Doe dat even handmatig, of bijvoorbeeld via een Windows machine: https://github.com/dresde...ki/Update-deCONZ-manually
De stick: ja. Stick in een windows pc pluggen en updaten zoals beschreven.SupRichie schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:06:
zie bij dat version er ook niet onder staan zoals bij jou...
[...]
ik draai deconz in ha via proxmox op een virtual machine, kan ik hm dan gewoon via windows updaten ?
Toevallig heb ik hem gisteren opnieuw gepaired omdat batterij al een tijd leeg was en ik er mee aan de slag wilde voor een blueprint voor HA.SupRichie schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:09:
[...]
bij mij niets, zie in deconz ook alleen de graden, daarachter geen nummering zoals jij beschrijft.
[Afbeelding]
Uit mijn hoofd was het:
- eerst de Cube verwijderen uit Phoscon door bij switches op remove te klikken
- dan bij sensors in phoscon zoeken naar nieuwe sensors
- dan kort klikken op knop onder de "deksel" dicht bij de conbee en roterende en andere bewegingen maken
- dan pairen bij switches en nog een keer doen
bij sensoren vind ie niets, alleen bij switches, maar dan zie ik alleen graden tevoorschijn komen en kantelen doet niets.wmn79 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:25:
[...]
Toevallig heb ik hem gisteren opnieuw gepaired omdat batterij al een tijd leeg was en ik er mee aan de slag wilde voor een blueprint voor HA.
Uit mijn hoofd was het:Zal even kijken of ik het linkje nog kan vinden.
- eerst de Cube verwijderen uit Phoscon door bij switches op remove te klikken
- dan bij sensors in phoscon zoeken naar nieuwe sensors
- dan kort klikken op knop onder de "deksel" dicht bij de conbee en roterende en andere bewegingen maken
- dan pairen bij switches en nog een keer doen
heb de conbee2 stick nu in mn windows pc zitten en probeer de firmware te updaten maar is mij een beetje onduidelijk.
in de tutorial hebben ze het over een cfg bestand...
At the time of writing this post these are the newest firmware files available:
ConBee: deCONZ_Rpi_0x26350500.bin.GCF
ConbeeII: deCONZ_ConBeeII_0x26580700.bin.GCF
maar als ik de firmware download krijg ik dit...
/f/image/4F0n2BHqQX0X19NQLO5VGmG7.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/uGJoiqZFFOT0uoXbXUiYhdj3.png?f=fotoalbum_large)
version :2.07.01 / 8-12-2020
firmware : 26580700
dit is mn huidige versie en firmware
edit:Download latest deCONZ firmware. Check http://deconz.dresden-elektronik.de/deconz-firmware for the latest release and replace the filename accordingly.
en dan bij Windows stap 7 natuurlijk wel de filename aanpassen naar de versie die je gedownload hebt
[ Voor 18% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 16-12-2020 16:41 ]
Ja dat klopt hij moet hem vinden bij Switches. Dan nog een keer pairen bij switches en tijdens het pairen vooral veel kantelen en bewegen met het ding zodat de cube wakker blijft. Het zijn namelijk twee aparte devices die samengevoegd worden. Soms wel met verschillende namen. Heb gisteren ook de naam van de tweede device hernoemd via de rest-apiSupRichie schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:34:
[...]
bij sensoren vind ie niets, alleen bij switches, maar dan zie ik alleen graden tevoorschijn komen en kantelen doet niets.
heb de conbee2 stick nu in mn windows pc zitten en probeer de firmware te updaten maar is mij een beetje onduidelijk.
in de tutorial hebben ze het over een cfg bestand...
At the time of writing this post these are the newest firmware files available:
ConBee: deCONZ_Rpi_0x26350500.bin.GCF
ConbeeII: deCONZ_ConBeeII_0x26580700.bin.GCF
maar als ik de firmware download krijg ik dit...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
version :2.07.01 / 8-12-2020
firmware : 26580700
dit is mn huidige versie en firmware
zoals hier ook beschreven: https://community.home-as...with-xiaomi-cube/91042/45
hier ook nog wat leesvoer:
https://community.home-as...t/mi-magic-cube/136701/26
Hey thanks, aangepast.sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:40:
@SupRichie de windows stappen zijn niet compleet zie ik. Stap 2 van de Pi:
[...]
edit:
en dan bij Windows stap 7 natuurlijk wel de filename aanpassen naar de versie die je gedownload hebt
:fill(white):strip_exif()/f/image/nvEaM1Cze2kzQMKiiRGVncWn.png?f=user_large)
Edit.. Na restart van HA doet alles het weer 👍
[ Voor 14% gewijzigd door SupRichie op 16-12-2020 17:13 ]
of weet iemand hier ergens info over te vinden ???
Dit is eigenlijk niet het draadje voor dergelijke vragen, maar in bijv. HA met automations in GUI mode is het vrij eenvoudig:SupRichie schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:07:
is het iemand al gelukt om een automatisering te maken met het draaien van de cube kloks of counterkloks gewijs...

Ik heb met mijn stomme kop mijn sd-card geformatteerd, en kan nu alleen de nieuwe downloaden. Ik vermoed issues met mijn xiaomi sensors op de nieuwe image, maar wil dat testen met een oudere versie.
Hier staan helaas dus alleen nieuwe : http://deconz.dresden-elektronik.de/sd-card-image/
Volgens mij niet. Maar je zou gewoon een oudere versie van deconz kunnen installeren.Koffie schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:29:
Kun je ergens oude sd-card images downloaden van de deconz/phoscon setup voor een RPi?
Ik heb met mijn stomme kop mijn sd-card geformatteerd, en kan nu alleen de nieuwe downloaden. Ik vermoed issues met mijn xiaomi sensors op de nieuwe image, maar wil dat testen met een oudere versie.
Hier staan helaas dus alleen nieuwe : http://deconz.dresden-elektronik.de/sd-card-image/
Er is in de firmware een aantal zaken gedaan rond de Xiaomi sensoren en ook in de nieuwere versies.
Zie ook: https://github.com/dresde...28#issuecomment-743367042
Dat was de reden waarom ik de cube er weer bij pakte en de batterij heb vervangenSupRichie schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:07:
is het iemand al gelukt om een automatisering te maken met het draaien van de cube kloks of counterkloks gewijs...
[ Voor 6% gewijzigd door wmn79 op 17-12-2020 13:43 ]
Haha, ik wist helemaal niet dat deze info (gestures en rotation) tegenwoordig allemaal netjes in Home Assistant komt. Zal eens kijken of dat ook goed werkt.Rianata schreef op woensdag 16 december 2020 @ 21:07:
[...]
Dit is eigenlijk niet het draadje voor dergelijke vragen, maar in bijv. HA met automations in GUI mode is het vrij eenvoudig:
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door wmn79 op 17-12-2020 13:54 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Ethidium890 op 17-12-2020 14:00 ]
Wat bedoel je met API in deze? Ook al in de zbmini niet koppel aan HA, maar alleen aan deconz (in docker) dan nog werkt de zbmini niet correct. HA heeft er denk ik niet mee te maken. Probleem zit in deconz denk ik.sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:19:
@Ethidium890 Ik zou het eens via de API proberen om het HA stuk uit te sluiten. Dus alleen een On of Off via de API sturen.
https://dresden-elektroni...rest-doc/getting_started/Ethidium890 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:24:
[...]
Wat bedoel je met API in deze? Ook al in de zbmini niet koppel aan HA, maar alleen aan deconz (in docker) dan nog werkt de zbmini niet correct. HA heeft er denk ik niet mee te maken. Probleem zit in deconz denk ik.
Zou je evt wat logging kunnen verstrekken?
To enable logging. Open deCONZ and click Help. After that, click Debug View. The following debug levels need to be enabled for proper logging: INFO, ERROR,ERROR_L2,APS,APS_L2.
Ik zal dit vanavond proberen (nu een soort van aan het werken). Ik run deconz in een losse docker op mijn qnap. HA runt in een eigen docker. Ik heb deconz dus niet geinstalleerd als addon van HA.Mimiix schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:26:
[...]
https://dresden-elektroni...rest-doc/getting_started/
Zou je evt wat logging kunnen verstrekken?
To enable logging. Open deCONZ and click Help. After that, click Debug View. The following debug levels need to be enabled for proper logging: INFO, ERROR,ERROR_L2,APS,APS_L2.
Ik gebruik nu alleen phoscon en VNC viewer. Geen idee hoe ik deCONZ anders moet openen. Vanavond proberen. Vanuit mijn werk kan ik wel in de console van de deCONZ docker, daar staat het vol met dit soort dingen:
13:35:25:199 ZCL attribute report 0x588E81FFFE6543B9 for cluster: 0x0B04, ep: 0x01, frame control: 0x08, mfcode: 0x0000
13:35:25:265 ZCL attribute report 0x588E81FFFE654160 for cluster: 0x0B04, ep: 0x01, frame control: 0x08, mfcode: 0x0000
13:35:30:191 ZCL attribute report 0x588E81FFFE6543B9 for cluster: 0x0B04, ep: 0x01, frame control: 0x08, mfcode: 0x0000
13:35:30:245 ZCL attribute report 0x588E81FFFE654160 for cluster: 0x0B04, ep: 0x01, frame control: 0x08, mfcode: 0x0000
13:35:35:195 ZCL attribute report 0x588E81FFFE6543B9 for cluster: 0x0B04, ep: 0x01, frame control: 0x08, mfcode: 0x0000
13:35:35:257 ZCL attribute report 0x588E81FFFE654160 for cluster: 0x0B04, ep: 0x01, frame control: 0x08, mfcode: 0x0000
13:35:38:744 Current channel 11
13:35:38:752 Device TTL 3718 s flags: 0x7
13:35:40:179 ZCL attribute report 0x588E81FFFE6543B9 for cluster: 0x0B04, ep: 0x01, frame control: 0x08, mfcode: 0x0000
13:35:40:229 ZCL attribute report 0x588E81FFFE654160 for cluster: 0x0B04, ep: 0x01, frame control: 0x08, mfcode: 0x0000
13:35:45:179 ZCL attribute report 0x588E81FFFE6543B9 for cluster: 0x0B04, ep: 0x01, frame control: 0x08, mfcode: 0x0000
13:35:45:229 ZCL attribute report 0x588E81FFFE654160 for cluster: 0x0B04, ep: 0x01, frame control: 0x08, mfcode: 0x0000
13:35:46:777 GW firmware version: 0x26680700
13:35:46:779 GW firmware version is up to date: 0x26680700
13:35:46:782 ZCL attribute report 0x680AE2FFFE3A684C for cluster: 0x0006, ep: 0x01, frame control: 0x08, mfcode: 0x0000
13:35:47:744 ZCL attribute report 0x680AE2FFFE3A684C for cluster: 0x0008, ep: 0x01, frame control: 0x08, mfcode: 0x0000
13:35:48:269 remove dead link for (2999, EA02)
13:35:48:710 ZCL attribute report 0x588E81FFFE65441B for cluster: 0x0B04, ep: 0x01, frame control: 0x08, mfcode: 0x0000
13:35:50:162 ZCL attribute report 0x588E81FFFE6543B9 for cluster: 0x0B04, ep: 0x01, frame control: 0x08, mfcode: 0x0000
13:35:54:293 Bind response success for 0x842e14fffedb8a5c ep: 0x01 cluster: 0x0B04
13:35:55:166 ZCL attribute report 0x588E81FFFE6543B9 for cluster: 0x0B04, ep: 0x01, frame control: 0x08, mfcode: 0x0000
13:35:55:210 ZCL attribute report 0x588E81FFFE654160 for cluster: 0x0B04, ep: 0x01, frame control: 0x08, mfcode: 0
Dan moet je evt met de Debugflags werken. Zie:Ethidium890 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:36:
[...]
Ik zal dit vanavond proberen (nu een soort van aan het werken). Ik run deconz in een losse docker op mijn qnap. HA runt in een eigen docker. Ik heb deconz dus niet geinstalleerd als addon van HA.
Ik gebruik nu alleen phoscon en VNC viewer. Geen idee hoe ik deCONZ anders moet openen. Vanavond proberen. Vanuit mijn werk kan ik wel in de console van de deCONZ docker, daar staat het vol met dit soort dingen:
13:35:25:199 ZCL attribute report 0x588E81FFFE6543B9 for cluster: 0x0B04, ep: 0x01, frame control: 0x08, mfcode: 0x0000
13:35:25:265 ZCL attribute report 0x588E81FFFE654160 for cluster: 0x0B04, ep: 0x01, frame control: 0x08, mfcode: 0x0000
13:35:30:191 ZCL attribute report 0x588E81FFFE6543B9 for cluster: 0x0B04, ep: 0x01, frame control: 0x08, mfcode: 0x0000
13:35:30:245 ZCL attribute report 0x588E81FFFE654160 for cluster: 0x0B04, ep: 0x01, frame control: 0x08, mfcode: 0x0000
13:35:35:195 ZCL attribute report 0x588E81FFFE6543B9 for cluster: 0x0B04, ep: 0x01, frame control: 0x08, mfcode: 0x0000
13:35:35:257 ZCL attribute report 0x588E81FFFE654160 for cluster: 0x0B04, ep: 0x01, frame control: 0x08, mfcode: 0x0000
13:35:38:744 Current channel 11
13:35:38:752 Device TTL 3718 s flags: 0x7
13:35:40:179 ZCL attribute report 0x588E81FFFE6543B9 for cluster: 0x0B04, ep: 0x01, frame control: 0x08, mfcode: 0x0000
13:35:40:229 ZCL attribute report 0x588E81FFFE654160 for cluster: 0x0B04, ep: 0x01, frame control: 0x08, mfcode: 0x0000
13:35:45:179 ZCL attribute report 0x588E81FFFE6543B9 for cluster: 0x0B04, ep: 0x01, frame control: 0x08, mfcode: 0x0000
13:35:45:229 ZCL attribute report 0x588E81FFFE654160 for cluster: 0x0B04, ep: 0x01, frame control: 0x08, mfcode: 0x0000
13:35:46:777 GW firmware version: 0x26680700
13:35:46:779 GW firmware version is up to date: 0x26680700
13:35:46:782 ZCL attribute report 0x680AE2FFFE3A684C for cluster: 0x0006, ep: 0x01, frame control: 0x08, mfcode: 0x0000
13:35:47:744 ZCL attribute report 0x680AE2FFFE3A684C for cluster: 0x0008, ep: 0x01, frame control: 0x08, mfcode: 0x0000
13:35:48:269 remove dead link for (2999, EA02)
13:35:48:710 ZCL attribute report 0x588E81FFFE65441B for cluster: 0x0B04, ep: 0x01, frame control: 0x08, mfcode: 0x0000
13:35:50:162 ZCL attribute report 0x588E81FFFE6543B9 for cluster: 0x0B04, ep: 0x01, frame control: 0x08, mfcode: 0x0000
13:35:54:293 Bind response success for 0x842e14fffedb8a5c ep: 0x01 cluster: 0x0B04
13:35:55:166 ZCL attribute report 0x588E81FFFE6543B9 for cluster: 0x0B04, ep: 0x01, frame control: 0x08, mfcode: 0x0000
13:35:55:210 ZCL attribute report 0x588E81FFFE654160 for cluster: 0x0B04, ep: 0x01, frame control: 0x08, mfcode: 0
https://github.com/dresde...n/wiki/deCONZ-debug-flags
In de bovenstaande logs zie ik niets geks.
Als je de marthoc docker draait kun je de flags eenvoudig als ENV meegeven:Ethidium890 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:36:
[...]
Ik zal dit vanavond proberen (nu een soort van aan het werken). Ik run deconz in een losse docker op mijn qnap. HA runt in een eigen docker. Ik heb deconz dus niet geinstalleerd als addon van HA.
https://github.com/marthoc/docker-deconz
Ja, thanks die gebruik ik inderdaad. Vanavond dan maar. Ik kan vanaf mijn werk niet SSH-en naar poort 22 van mij qnap (gelukkig).sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:00:
[...]
Als je de marthoc docker draait kun je de flags eenvoudig als ENV meegeven:
https://github.com/marthoc/docker-deconz
Ik gebruik de Deconz stick aan m'n Rpi4 met een USB kabel zoals geadviseerd.
Ik had echter problemen met de USB nummers i.c.m. de Deconz stick.
Om de zoveel tijd is er een soort van USB reset, waardoor de stick een ander nummer krijgt en vervolgens niet meer bereikbaar is.
Ik had al van alles geprobeerd, zoals udev rules definiëren, device-id s gebruiken, andere configuratie in de docker-compose. Niets hielp.

Toen dacht ik, laat ik eens een andere USB kabel gebruiken en heb een goede (usb3) kabel gekocht.
Sindsdien geen problemen meer!
Mocht je toevallig dezelfde problemen hebben, de kwaliteit van de USB kabel is dus ook van belang!
My2c
Support Lightify Mini Switch in Switch Editor
Echter draai ik via HA op 2.7.1 en lukt het mij niet goed om de Mini Switch te editten in de Switch Editor. De UI geeft een heel andere Switch weer.
Het gaat om deze switch: https://zigbee.blakadder.com/OSRAM_AC0251x00NJ.html
De switch editor geeft (denk ik) deze weer: https://zigbee.blakadder.com/OSRAM_4058075816459.html
Verder ben ik gewend dat HA de switch ook direct herkend als switch en ik er makkelijk out of the box Automations meer kan maken, maar dat werkt bij deze switch ook niet (alleen weet ik niet of dat aan HA of aan deConz/Phoscon ligt).
Iemand een aanknopingspunt om dit te fixen?
Edit:Hmm, ben zo te zien niet de enige: https://github.com/dresde...hoscon-app-beta/issues/64
[ Voor 6% gewijzigd door pelt op 17-12-2020 21:41 ]
Heeft er iemand tips voor een goede rookmelder welke werkt met de conbee2 stick...?
Logging enabelen: Open deCONZ and click Help. After that, click Debug View. The following debug levels need to be enabled for proper logging:
"INFO, INFO_L2 ERROR,ERROR_L2,APS,APS_L2."
Leesvoer:
https://github.com/dresde...ee-Error-Codes-in-the-Log