Volgens mij is dat in bedrijven waar je ieder jaar een periodiek omhoog gaat op zijn minst vrij zeldzaam, maar ik heb zelf niet lang genoeg gewerkt bij een dergelijke organisatie om dat al dan niet te kunnen ervaren. (Waarschijnlijk heb je dan al heel andere gesprekken en zit je op randje ontslag.)
Wel heb ik bij mijn huidige werkgever (prestatiestijging) helaas mee mogen maken dat ik niet de verhoging kreeg die ik had willen hebben, omdat ik door omstandigheden dat jaar (mijn vader is dat jaar plots overleden) daadwerkelijk minder presteerde. Er is wel rekening mee gehouden, dus ik kreeg een betere beoordeling dan puur sec op basis van mijn presteren logisch was, maar niet de beoordeling die ik had kunnen hebben als de omstandigheden anders waren geweest.
Ander nadeel van prestatiestijging vind ik dat het vaak fors na-ijlt. Stel je beoordeling is in januari, februari. In het eerste kwartaal maak je het meest verschil voor het bedrijf, presteer je het beste, aan het eind van het jaar is het rustig en kun je domweg minder presteren omdat er minder werk is. Grote kans dat je bij de volgende ronde, niet volledig word beoordeeld op je prestatie aan het begin van het jaar.
Die situatie krijg ik met wat pech volgend jaar mee te maken.

Project dat zijn einddatum mogelijk net ná mijn beoordeling heeft. Er is een kans dat ik een volgende verhoging helemaal niet ga mee maken omdat, als het project uit pakt zoals we voor ogen hebben, ik daarna boventallig ben.

Logischerwijs kun je pas goed beoordeeld worden op zo'n project als het voltooid is en alle stof weer is neergedaald. Dat moment valt ná de beoordeling.
Fin, het voert te ver om daar een hele discussie aan te wijden, maar beiden hebben hun voor- en nadelen en zelf weet ik ook niet welk systeem ik het meest logisch of prettig vind. Periodieken die niet prestatie-afhankelijk zijn, zijn in ieder geval niet ongebruikelijk en, vind ik, ook niet per-se oneerlijk.
[
Voor 3% gewijzigd door
unezra op 18-06-2019 08:02
]
Ná Scaoll. - Don’t Panic.