Exacte bedragen weet ik niet meer maar ik was toevallig gisteren bezig om te zien wat mijn eigen groei was over de jaren, gemiddeld gezien. Ik ben van € 1800 naar € 12.500 per maand gegaan in 20 jaar tijd. Mijn functie is senior front-end developer, front-end lead, tech-lead, front-end architect, en allemaal dat soort labeltjes, afhankelijk van wat nodig is.
Opleiding: geen. Certificaten: geen. Werkervaring: 20+ jaar. Een kleine selectie van werkgevers: Booking.com, Bloomberg, ABN Amro, First American, Apple, Amazon. Een aantal start-ups, een aantal scale-ups, vele kleine bedrijfjes en vele grote bedrijven. Zeker als consultant (tussen 2016 en 2021) heb ik heel erg veel verschillende bedrijven mogen ervaren
Getallen zijn startsalarissen maar dan afgerond, naar het beste van mijn geheugen.
2001: € 1600 – eerste baan web-developer (te lang blijven plakken, het Syndroom van Loyaliteit)
2006: € 2100 – eerstvolgende baan web-developer (+31%)
2007: € 2500 – eerste baan bij een echt midden-groot bedrijf (+19%)
2011: € 3500 – eerste baan bij een grote multinational in de Randstad (+40%)
2012: € 4500 – overgestapt naar een kleiner bedrijf, senior rol (+28%)
2016: € 5500 – naar de consultancy, voorbereiding op freelance (+22%)
2019: € 8000 – begin digital nomad avontuur (Mexico, USA, Canada) (+45%)
2020: € 9000 – terug naar Nederland wegens Covid, baan in de VS aangehouden, uurtarief omhoog (+12%)
2021: € 9800 – switch naar nederlandse werkgever (+8%)
2021: € 12.500 – salaris inkomen, bruto per maand (+27%)
Bij die laatste komt +5000 euro per maand bij in aandelenopties. Die zou ik kunnen verzilveren op hun dagwaarde en direct kunnen verkopen tegen die dagwaarde zodra ik ze kan kopen. Dan zou het in theorie neerkomen op:
2021: € 17.500 – salaris + aandelenopties inkomen, bruto per maand (+78%)
Feitelijk, zonder die aandelenopties, gemiddeld een groei van grofweg +10% per jaar
Bij dezelfde werkgevers kreeg ik met regelmaat de "hey goed werk, dit jaar krijg je +3%, gefeliciteerd!" salarisgroei. Dus mijn eindsalaris bij werkgevers lag vaak wel ietsje hoger dan het beginsalaris.
Kleine kanttekening 1:
In 2021 begon ik ook met freelance werken gedurende 10 maanden, dat leverde mij gemiddeld bruto € 20.000 per maand op, excl. BTW. Een netto inkomen van boven de € 10.000 per maand.
Maar dat telt niet als salaris inkomen vind ik. D'r zitten veel haken en ogen aan freelance werk. Veel verborgen kosten en zaken die je eigenlijk moet aftrekken van die 10k netto. Verzekeringen, accountant, acquisitie, vakantie, ziekte, etc.
Kleine kanttekening 2:
Als digital nomad had ik wel als voordeel dat mijn bruto inkomen ook mijn netto inkomen was. Zo werkt het nou eenmaal als je dat doet. Klinkt magisch, is niet makkelijk, werkt wel. "Dat kan niet," zegt men vaak. De Belastingdienst disagrees
Helaas, bij terugkomst in Nederland was ik als staatsburger wel weer verplicht inkomstenbelasting te betalen. Dus dat heb ik een jaartje volgehouden waarna ik in Nederland ging werken voor een bank, en daarna freelance ging werken.
[Voor 4% gewijzigd door Blue-eagle op 25-02-2022 09:56]