Acties:
  • +5 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:03

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Orangelights23 schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:08:
[...]

Linkjes zonder enige toelichting droppen kan iedereen :)
Ik drop een linkje EN plaats de relevant quote eronder. Jij roept want zonder een bron te vermelden. Dat kan iedereen :)
Feit blijft dat een CAO een minimum is en altijd beter kan.
Feit is dat dit dus niet klopt en ik wel een bron aanlever om het te bewijzen. Dat er uitzonderingen zijn ontken ik niet, maar dat een CAO altijd een minimum is heb ik dus aangegeven dat dat onzin is :)

Edit: en zoals je hieronder aangeeft kan je het inderdaad gewoon verkeerd hebben gehad als OR lid. Niet erg: zou alleen prima zijn om dat dan gewoon toe te geven als mensen wel met meerdere quotes en bronnen aankomen. Maar goed dat zit er blijkbaar niet in :)

[ Voor 18% gewijzigd door We Are Borg op 10-04-2023 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
We Are Borg schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:43:
[...]

Ik drop een linkje EN plaats de relevant quote eronder. Jij roept want zonder een bron te vermelden. Dat kan iedereen :)

[...]

Feit is dat dit dus niet klopt en ik wel een bron aanlever om het te bewijzen. Dat er uitzonderingen zijn ontken ik niet, maar dat een CAO altijd een minimum is heb ik dus aangegeven dat dat onzin is :)
Jammer. Ik ben jarenlang lid geweest van een OR en dan zouden wij het allemaal fout hebben, plus de drie vertegenwoordigers van FNV waar we elk jaar mee zagen. Maar laten we het topic niet vervuilen ;) In Nederland blijven de CAO’s een omdergeschoven iets dankzij de rechtse lobby’s, waar dat hier in Zweden en Denemarken heel anders is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Orangelights23 schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:11:
[...]

Jammer. Ik ben jarenlang lid geweest van een OR en dan zouden wij het allemaal fout hebben, plus de drie vertegenwoordigers van FNV waar we elk jaar mee zagen. Maar laten we het topic niet vervuilen ;) In Nederland blijven de CAO’s een omdergeschoven iets dankzij de rechtse lobby’s, waar dat hier in Zweden en Denemarken heel anders is.
Het is inderdaad jammer dat je denkt dat lidmaadschap van een OR je opeens een expert maakt op het gebied van alle CAO's ;) Dat de ene CAO waar jullie onder vielen een minium CAO was zegt natuurlijk niet heel veel over alle andere CAO's. Neem bijvoorbeeld de beroepsgoederenvervoer CAO, die begint gewoon heel simpel met dit:
Artikel 1
Karakter
De bepalingen in deze CAO hebben een standaardkarakter, tenzij uitdrukkelijk anders is
aangegeven.
En het enige salarisdeel waar je dan vanaf mag wijken is voor dubbelbemande ritten, maar enkel in overleg met de vakbonden.

En dan hebben we ook CAO's als die voor het basisonderwijs met een vijfledig artikel over beloningsdifferentiatie welke o.a. een maximum van 15% stellen:
6.15 Beloningsdifferentiatie/ Incidentele beloningsvormen
1. De werkgever kan de werknemer in bijzondere omstandigheden gratificaties en toelagen
verstrekken.
2. De werkgever die gebruik wil maken van de in het vorige lid genoemde mogelijkheid,
formuleert hiervoor in overleg met de PGMR beleid. In dit beleid wordt aangegeven welke
beloningsvormen de werkgever hanteert en in welke gevallen extra beloning kan worden
toegekend. Voorts wordt opgenomen binnen welke grenzen de extra beloning zich
voltrekt.
3. Het toekennen van extra beloningen in de vorm van toelagen, tast de werkgelegenheid van
het personeel met een dienstverband voor onbepaalde tijd of het personeel met een
dienstverband voor bepaalde tijd met een uitzicht op een dienstverband voor onbepaalde
tijd, niet aan.
4. De extra beloning voor een individuele werknemer kan nooit meer bedragen dan 15% van
het brutosalaris op jaarbasis.
5. In geval van toekenning van een toelage vermeldt de werkgever de hoogte en de duur van
de toelage.
Wat hier dan ook weer interessant is is dat de hoger onderwijs CAO (die grotendeels hetzelfde is) dan wel weer meer ruimte over laat om af te wijken door de arbeidsmarkttoelage niet hard vast te zetten. En dan hebben we ook nog de rijksoverheid CAO waar je zolang je uitstekende beoordelingen krijgt in een hogere schaal mag, maar wel met de voetnoot dat dit op elk willekeurig moment terug gedraaid kan worden.

Als je denkt dat alle CAO's exact hetzelfde werken dan gaat er toch echt ergens iets mis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:12
Orangelights23 schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:11:
In Nederland heb je 2 soorten CAO's: De minimum CAO en de standaard CAO. De minimum CAO daar mag je van afwijken in het voordeel van de werknemer, de standaard CAO is leidend en mag je niet van afwijken, niet in het voordeel van de werknemer en niet in het voordeel van de werkgever. Een standaard CAO hebben ze bijvoorbeeld in de apotheken.
Orangelights23 schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:18:
Een CAO biedt een minimum, niet een maximum. Hoe kom je erbij dat je maximaal 4500 kunt verdienen ‘omdat de CAO dat stelt’? Het biedt juist gegarandeerde groei op jaarlijkse basis, zonder dat je bij je baas hoeft te komen.
Ik zeg nergens dat dat je maximaal 4500 kan verdienen. Ik stel dat de CAO maar tot daar loopt. En omdat die CAO vrij slecht is, heb je dus geen enkele juridische basis waarop je kan doorgroeien. Je zult dat zelf moeten regelen, maar wordt wel om je oren geslagen met dingen die de CAO voor je doet. Ik heb hem als eens letterlijk te horen gekregen toen ik om meer salaris kwam: "Maar je krijgt de komende 2 jaar al 7% van de CAO! Vind je het niet genoeg?" Euhm, nee. Want dat is alleen inflatiecorrectie en die krijgt iedereen, ook die zak hooi van 3 kantoren verder die consequent de kantjes er vanaf loopt. Ik ben dan ook uiteindelijk weggegaan, toen ik weer in iets rustiger vaarwater zat nadat ik een huis had gekocht.

Daarbij, het zijn eindlonen. Het bedrag waarmee ik begonnen ben, is al hoger dan schaal 0 van de laatste schaal van des tijds. En ik zit nu nog steeds hoger dan ik qua functieschalen zou moeten krijgen, maar naar mijn idee behoorlijk niet marktconform.

Ik zal mijn eigen data weer eens bijwerken:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dit moet komende ronde wel anders, nog een keer geen periodiek o.i.d. ga ik niet doen. Ik hoef niet weg, heb het prima naar mijn zin, maar qua salarisgroei wil ik absoluut niet tot stilstand komen. En eerlijk gezegd vind ik 1 periodiek ook niet voldoende, gezien wat ik af en toe in de mail krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeSpierBajje
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-12-2024
Pizza_Boom schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:01:
[...]

En die CAO (metaal en techniek) gaat ook maar tot 4500, niet echt hoopgevend. Ondertussen roepen de werkgevers dat ze niemand kunnen vinden, maar stapt een Metaalunie wel eenzijdig uit de CAO overleggen.
Het MT CAO is een minimun CAO. Dus je werkgever mag meer bieden dan het CAO aangeeft. Bij mijn vorige werkgever viel ik ook onder een MT CAO en kregen engineers inschaling + 33%. Ze deden wel aan aanloopschalen dus je startte "normaal" en groeide de eerste twee jaar goed.

https://www.sncu.nl/vraag-en-antwoord/wat-is-een-cao/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
DikkeSpierBajje schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:27:
[...]

Het MT CAO is een minimun CAO. Dus je werkgever mag meer bieden dan het CAO aangeeft. Bij mijn vorige werkgever viel ik ook onder een MT CAO en kregen engineers inschaling + 33%. Ze deden wel aan aanloopschalen dus je startte "normaal" en groeide de eerste twee jaar goed.

https://www.sncu.nl/vraag-en-antwoord/wat-is-een-cao/
Zoals ik in de vorige post ook al aangeef is dat correct, maar heb ik al eens als antwoord teruggehad dat de CAO al zoveel geeft. Op dat gebied kan je als hoger ingeschaalde vaak beter zonder CAO zitten, dan is onderhandelen wat makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeSpierBajje
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-12-2024
Pizza_Boom schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:40:
[...]
Zoals ik in de vorige post ook al aangeef is dat correct, maar heb ik al eens als antwoord teruggehad dat de CAO al zoveel geeft. Op dat gebied kan je als hoger ingeschaalde vaak beter zonder CAO zitten, dan is onderhandelen wat makkelijker.
Ja ok, je werkgever denkt gewoon niet mee. Erg jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-05 22:45

Secsytime

Automagisch

RagingPenguin schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:50:
[...]

Het is inderdaad jammer dat je denkt dat lidmaadschap van een OR je opeens een expert maakt op het gebied van alle CAO's ;) Dat de ene CAO waar jullie onder vielen een minium CAO was zegt natuurlijk niet heel veel over alle andere CAO's. Neem bijvoorbeeld de beroepsgoederenvervoer CAO, die begint gewoon heel simpel met dit:

[...]

En het enige salarisdeel waar je dan vanaf mag wijken is voor dubbelbemande ritten, maar enkel in overleg met de vakbonden.

En dan hebben we ook CAO's als die voor het basisonderwijs met een vijfledig artikel over beloningsdifferentiatie welke o.a. een maximum van 15% stellen:

[...]

Wat hier dan ook weer interessant is is dat de hoger onderwijs CAO (die grotendeels hetzelfde is) dan wel weer meer ruimte over laat om af te wijken door de arbeidsmarkttoelage niet hard vast te zetten. En dan hebben we ook nog de rijksoverheid CAO waar je zolang je uitstekende beoordelingen krijgt in een hogere schaal mag, maar wel met de voetnoot dat dit op elk willekeurig moment terug gedraaid kan worden.

Als je denkt dat alle CAO's exact hetzelfde werken dan gaat er toch echt ergens iets mis.
En wie gaat het controleren en handhaven als er wordt afgeweken van die CAO? Precies, niemand ;)

Wat een non-discussie zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Secsytime schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:30:
[...]

En wie gaat het controleren en handhaven als er wordt afgeweken van die CAO? Precies, niemand ;)
In principe de arbeidsinspectie, maar de meeste CAO's hebben hun eigen controle en openheid-van-informatie regelingen.
Wat een non-discussie zeg.
Tja, deze "regels gelden alleen voor mij als ik gepakt word" is ook wel een levenshouding die gelukkig wat zeldzamer is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXtink
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-04 17:34
Members only:

[ Voor 15% gewijzigd door Valandin op 21-04-2023 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kleine update i.v.m. nieuwe werkgever
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door pagani op 22-04-2023 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:55
pagani schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:33:
Kleine update i.v.m. nieuwe werkgever

***members only***
En qua sociale voorzieningen, pensioen, etc?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
CurlyMo schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:41:
[...]

En qua sociale voorzieningen, pensioen, etc?
Zie edit.

[ Voor 18% gewijzigd door pagani op 22-04-2023 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:21
alaintje schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:57:
WTB afgestudeerd en begonnen als project engineer welke een rol tussen design/mechanical/project is.
Vervolgens overgestapt op een productiebedrijf en veel bezig met organiseren van producten en inrichten van processen.
secundaire voorwaarden zijn bij beide WG's gelijk, op de km-toeslag na.
WG 1 had iets meer bonussen/extratjes.

Jaar Salaris Groei Reden
2017-2018 € 1.700 -% bijbaan relevant, 16-18u/week
02-2019-23J € 2.700 WG na afstuderen
02-2020-24J € 3.000 11,1% actief achter salarisverhoging aan gegaan
01-2021-25J € 3.167 5,6% CAO verhoging (metalektro)
09-2022-26J € 3.500 10,5% overstap WG (6 maanden tussen, vorige wg anders 5% verhoging)
12-2022-27J € 3.700 5,7% CAO verhoging (metalektro)
06-2023-27J € 4.000 8,1% aanbod vorige WG, richting projectleider/productmanager
06-2023-27J € 4.070 10% Aanbod nieuwe WG + 6% gratificatie (dus 4330 vast salaris). Ga 4x8=32 uur werken, salaris voor 40.
- € - -% -

Ik maak de stappen wel, maar de inflatie haalt mij in. Ik had verwacht pas in ca 2025-2026 rond de 4k te verdienen. Ik heb ook altijd wel het gevoel ondergewaardeerd te worden. Ik stap heel snel over op alternatieve rollen buiten mijn functie, welke vaak al breed is.
Twijfelen om terug te gaan naar WG 1 waar de kwaliteit en ontwikkeling hoger ligt, of een 3e werkgever te zoeken. Gezien de huidige werkgever niet de kwaliteit levert in het personeel welke ik graag mee wil samen werken.
Uiteindelijk het besluit genomen om met een nieuwe werkgever verder te gaan en tot nu toe tevreden over alles, ben er telkens met een fijn gevoel de deur uit gelopen, hele sollicitatie heeft denk ik 10+uur geduurd.
Binnenkort mijn post updaten in het "Wat verdient topic".

*weet iemand hoe ik de tabel iets netter krijg?

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SharkJockey123
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-03 01:42
*edit verkeerde topic

[ Voor 97% gewijzigd door SharkJockey123 op 08-08-2023 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:27
SharkJockey123 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:55:
***members only***

4 x 9 bevalt me wel. Lage werkdruk ook. Enige manier om nog een significante stap omhoog te gaan in inkomsten is om te gaan freelancen
Ik gok dat je dit hier wilde posten: Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14) ;) Dit topic waar we nu in zitten gaat alleen over hoeveel groei je door hebt gemaakt.

The devil is in the details.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• illuminatixs
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-05 10:16
Interessant topic, goed om te zien dat het lekker loopt!
Hierbij mijn contributie:

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denow
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:06
Members only:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-04 06:57
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Pizza_Boom schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:04:
***members only***

Dit moet komende ronde wel anders, nog een keer geen periodiek o.i.d. ga ik niet doen. Ik hoef niet weg, heb het prima naar mijn zin, maar qua salarisgroei wil ik absoluut niet tot stilstand komen. En eerlijk gezegd vind ik 1 periodiek ook niet voldoende, gezien wat ik af en toe in de mail krijg.
Enof dit anders ging...

Members only:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yelloww
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:27
edit

[ Voor 99% gewijzigd door Yelloww op 23-05-2024 12:53 . Reden: zure reactie mede-tweakers in niet relevant topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seph32
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-04 17:26
Ik ben te laat maar in 2022 met mijn carrière begonnen in de IT. Dit was een heel gek jaar, want tijdens COVID en meerdere keren aanpassingen gehad in salaris. Niet perse omdat ik het zo goed deed, maar vanwege koopkracht reparatie.

JaarSalarisGroeiBeschrijving
202229knvtEerst IT baan
202333k13.79%Inflatiecorrectie plus bonus voor behalen van certificaten
202340k21.21%in vaste dienst bij opdrachtgever
202444k10%inflatie correctie + salarisonderhandeling
2024-453k20%doorgegroeid naar applicatiebeheer

[ Voor 14% gewijzigd door seph32 op 07-03-2024 00:33 ]

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bytewhisperer
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 24-04 16:19
bytewhisperer schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:42:
Na heel lang lurken ook maar eens reageren.

Voor 2014 was ik werkzaam als ZZP-er met een equivalent inkomen van EUR 3000 bruto/mnd. Niet veel bijzonders dus, daar moest bijvoorbeeld ook de auto van betaald worden. Onderstaande bedragen zijn exclusief vakantiegeld/ bonus/ leasebak. Terugkijkend is de conclusie dat 1) een baanwissel loont 2) ik niet mag klagen.

Jaar Salaris Verhoging reden
2014 2650 gestart als interne dev
2015 2650 0%
2016 3250 23% Verhoging nav start consultancy
2016 3900 20% Verhoging nav aanbod elders
2017 3900 0%
2018 4100 5% Periodieke verhoging
2019 4950 21% Nieuwe baan
2020 5050 2% Periodieke verhoging
2020 5600 11% Nieuwe baan
2021 6250 12% Promotie naar lead functie.
Na 3 jaar maar weer eens updaten.

Jaar SalarisVerhogingreden
20226450> 4%jaarlijkse verhoging
202369006% jaarlijkse verhoging
20247500> 9%promotie naar principal functie

NB. bedragen zijn afgerond, percentages op basis van m'n geheugen
NB2. mijn werkgever is niet te beroerd om goed te betalen en inzet te belonen, dus voorlopig blijf ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JGWL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:39
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelmoes57
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-04 20:01
Al een tijdje aan het meegluren Zelf niet werkzaam binnen ICT, maar binnen bouw- / vastgoedsector.
Ondertussen tevreden bij huidige werkgever, hopelijk zet de salarisontwikkeling nog even door.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quility323
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 04-05 23:38
Zojuist dit topic ontdekt. Mooi om dit overzicht een keer te maken voor mezelf.
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door quility323 op 26-01-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door alaintje op 26-01-2024 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Jaarlijkse update. Alles is genormaliseerd op 40 uur.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Update
iamcj schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 22:30:
Naar aanleiding van een discussie in een vorig topic, is het misschien wel leuk om de salarishistorie van de ICT'er / GoT'er te zien en te vergelijken?

Hierbij de mijne omgerekend naar 40 uur, ex bonus, geen lease auto's, standaard premie pensioen. Maar misschien moet het eigenlijk op package? Opleiding HBO, functioneer op WO niveau, nu 44 jaar. Functie nu: Senior Developer

Jaar Salaris Groei Reden
2004 € 1.770,00
2005 € 1.910,00 7,91%
2006 € 2.155,00 12,83%
2007 € 2.373,00 10,12%
2008 € 2.642,00 11,34% Promotie junior
2009 € 2.856,00 8,10%
2010 € 3.371,00 18,03% Promotie medior
2011 € 3.405,00 1,01% Bedrijf in slecht weer
2012 € 3.524,00 3,49% Bedrijf in slecht weer
2013 € 4.140,00 17,48% Overname
2014 € 4.750,00 14,73% Promotie senior
2015 € 3.800,00 -20,00% Overstap IT
2016 € 4.000,00 5,26%
2017 € 4.100,00 2,50%
2018 € 4.894,74 19,38% Nieuwe werkgever
2019 € 5.122,37 4,65%
2020 € 5.579,00 8,91%
2021 € 6.030,00 8,01%
2022 € 6.596,00 9,39%
2023 € 7.052,00 6,91%
2024 € 8.100,00 14,86% Nieuwe wekgever (leidingevende functie)

https://theenemy.dk/table/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:29
Je stap in 15/16 is een geschreven compliment waard.
Het doen van de stap an sich, maar het ook financieel kunnen is _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Furion2000 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:05:
[...]

Je stap in 15/16 is een geschreven compliment waard.
Het doen van de stap an sich, maar het ook financieel kunnen is _/-\o_
Tja geld maakt niet gelukkig, en in principe ging ik maar 3 jaar terug in de tijd. Wel eerst twee jaar aan de studie geweest voordat ik de overstap kon maken.

[ Voor 7% gewijzigd door iamcj op 28-08-2024 17:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mehmeeeh
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-05 23:27
Mehmeeeh schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:01:
Heb dit topic veel geraadpleegd, dus draag ik ook mijn steentje bij:

***members only***
Weer een update

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ik mag weer:
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quintiemero
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-04 20:23
2021 € 1800 Werkstudent
2022 € 3000 Eerste werkgever
2023 € 3250 8,3%. Nieuwe werkgever
2024 € 5610 72% Nieuwe werkgever ( + directe CAO-verhoging en van 40 naar 36 uur)
2024 € 5848 4,0% Jaarlijkse Salarisverhoging pers. Beoordeling. CAO volgt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paulheetik
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-05 06:29
2017 - € 1950 - + 0% - junior full stack javascript developer
2018 - € 2100 - + 7.6% - junior full stack javascript developer
2018 - € 3500 - + 66.6% - medior mobile javascript developer
2019 - € 3750 - + 7.1% - senior mobile javascript developer
2020 - € 8912 - + 237.7% - freelance mobile javascript developer
2021 - € 10309 - + 15.7% - freelance mobile javascript developer
2022 - € 11302 - + 9.6% - freelance mobile javascript developer
2023 - € 11190 - - 1% - freelance full stack javascript developer
2024 - € 11850 - - 5.9% - freelance full stack javascript developer

Code bootcamp in 2016 en het ZZP'en in 2020 waren goede keuze's

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-02 12:48
paulheetik schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:42:
2017 - € 1950 - + 0% - junior full stack javascript developer
2018 - € 2100 - + 7.6% - junior full stack javascript developer
2018 - € 3500 - + 66.6% - medior mobile javascript developer
2021 - € 10309 - + 15.7% - freelance mobile javascript developer
2022 - € 11302 - + 9.6% - freelance mobile javascript developer
2023 - € 11190 - - 1% - freelance full stack javascript developer
2024 - € 11850 - - 5.9% - freelance full stack javascript developer

Code bootcamp in 2016 en het ZZP'en in 2020 waren goede keuze's
Mooie groei maar is wat je freelance verdient bruto omzet? Inc/ex btw? Moeilijk te vergelijken nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:20

de Peer

under peer review

paulheetik schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:42:

+137.7% ;-)

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

• paulheetik

• paulheetik
cytherea schreef op donderdag 28 november 2024 @ 07:09:
[...]

Mooie groei maar is wat je freelance verdient bruto omzet? Inc/ex btw? Moeilijk te vergelijken nu.
Het is de fiscale winst uit onderneming / 12

• pagani
  • Niet online
Update
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door pagani op 28-11-2024 16:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• simnl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-05 20:05
Interessant topic. Heb het zelf al een aantal jaar per maand bijgehouden, dus bij deze geen tabelletje maar een grafiek:
Edit: Ben een developer trouwens
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door simnl op 28-11-2024 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninc
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:37
Pizza_Boom schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 01:29:
[...]
Ik mag weer:

***members only***
Ik zie dat je een aantal jaar alleen Cao verhoging hebt gekregen (rond 2019). Ik zit nu in een vergelijkbare situatie dat ik nu al 3x goede jaarbeoordelingen heb gehad, maar dus ook alleen 3x de Cao verhoging erbij heb gehad, onder het mom van: dat is al een goede stap.

Vindt het lastig aangezien een Cao verhoging niet afhankelijk is van hoe goed of slecht ik presteer, dat krijg je immers toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:21
ninc schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:54:
[...]

Ik zie dat je een aantal jaar alleen Cao verhoging hebt gekregen (rond 2019). Ik zit nu in een vergelijkbare situatie dat ik nu al 3x goede jaarbeoordelingen heb gehad, maar dus ook alleen 3x de Cao verhoging erbij heb gehad, onder het mom van: dat is al een goede stap.

Vindt het lastig aangezien een Cao verhoging niet afhankelijk is van hoe goed of slecht ik presteer, dat krijg je immers toch.
In gesprek gaan dus en aangeven dat je wat meer verwacht obv je beoordeling en jouw xyz argumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
ninc schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:54:
[...]

Is een van de redenen waarom ik een andere baan ben gaan zoeken in 2021. Als ik erover begon was het ook telkens: je krijgt dit jaar toch al x van de CAO?

Maar ben jij dan ook niet ingeschaald? Want je hebt als je wel ingeschaald bent nog je periodieken die je erbij krijgt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninc
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:37
Pizza_Boom schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:21:
[...]
Is een van de redenen waarom ik een andere baan ben gaan zoeken in 2021. Als ik erover begon was het ook telkens: je krijgt dit jaar toch al x van de CAO?

Maar ben jij dan ook niet ingeschaald? Want je hebt als je wel ingeschaald bent nog je periodieken die je erbij krijgt ook.
Nee, bij ons hebben we geen schalen en zelfs geen specifieke groeipaden in functies, als al bekend is wat precies iedere functie kan groeien.
Wel steeds het standaard gesprek dat de winstmarge onder druk staat en dit jaar de kosten niet mogen stijgen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
@ninc Die schalen zijn er gewoon, die zitten standaard in de CAO. Die worden alleen niet altijd in een salarishuis gegoten.

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:58

Sport_Life

Solvitur ambulando

Pizza_Boom schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:21:
[...]

Members only:

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 05-02-2025 09:47 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
De correcties zijn best fors geweest, maar zijn precies wat je noemt: correctief. Het zijn inflatiecorrecties, mijn koopkracht is er niet op vooruit gegaan. Leuk hoor, die 7% afgelopen jaar, maar als ik 2018 als 100% neem, liep ik sinds 2022 achter op de inflatie.

[ Voor 15% gewijzigd door Pizza_Boom op 05-02-2025 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Pizza_Boom schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:48:
[...]

De correcties zijn best fors geweest, maar zijn precies wat je noemt: correctief. Het zijn inflatiecorrecties, mijn koopkracht is er niet op vooruit gegaan. Leuk hoor, die 7% afgelopen jaar, maar als ik 2018 als 100% neem, liep ik sinds 2022 achter op de inflatie.
Ja precies, ben gekke Henkie niet! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Sport_Life schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:51:
[...]

Ja precies, ben gekke Henkie niet! :D
Heb je trouwens wel eens uitgerekend wat je nu zou moeten krijgen als je de verhouding tussen jouw salaris of startsalaris en minimumloon gelijk zou willen houden?

Ik ben sinds mijn start bij deze WG van 2,2 naar 1,94 gegaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Pizza_Boom schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:56:
[...]
Heb je trouwens wel eens uitgerekend wat je nu zou moeten krijgen als je de verhouding tussen jouw salaris of startsalaris en minimumloon gelijk zou willen houden?

Ik ben sinds mijn start bij deze WG van 2,2 naar 1,94 gegaan...
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:13
Na 2 jaar tijd voor een update!

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Members only:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• maikel124
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-05 12:54
Long time lurker, maar heb volgens mij nog nooit mijn eigen info hierin gezet. Hierbij dus de eerste keer!

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Members only:
Members only:

[ Voor 10% gewijzigd door alaintje op 11-02-2025 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
alaintje schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:26:
[...]

***members only***

[...]

***members only***
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ifusnipe
  • Laatst online: 20-04 18:33
Toch ook maar eens hier de stappen laten zien, startsalarissen zijn lastig te zien in de andere salaristopics.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-04 13:14
Wat sommige hier als groei laten zien in 5/6 jaar is indrukwekkend. Zelf al meerdere keren van baan veranderd, maar zit nu aan de 5.8K bruto. Werk als BI consultant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ifusnipe
  • Laatst online: 20-04 18:33
Veenbrandt schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:14:
Wat sommige hier als groei laten zien in 5/6 jaar is indrukwekkend. Zelf al meerdere keren van baan veranderd, maar zit nu aan de 5.8K bruto. Werk als BI consultant.
Merk zelf dat salaris verschillen enorm per grootte van het bedrijf verschillen, in de logistiek dan. Eenzelfde functie met bijna gelijke verantwoordelijkheden krijgt een stuk meer betaald bij een groter bedrijf. Misschien omdat er meer geld gemoeid gaat met die verantwoordelijkheden maar het valt mij alsnog op.

Daarnaast zit er in mijn branch een verschil tussen waar je in de keten zit, regel je het transport (UPS/DHL) dan verdien je doorgaans minder dan dat je de logistiek regelt bij een bedrijf dat de producten zelf maakt of verkoopt.

Zie dat meerdere mensen bij ons weggaan vanwege de eventuele werkdruk uiteindelijk alsnog terugkomen.

[ Voor 14% gewijzigd door ifusnipe op 04-03-2025 11:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Pizza_Boom schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:48:
[...]

Members only:

[ Voor 31% gewijzigd door Sport_Life op 04-03-2025 21:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:21

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hier wat later in de carriere en een wat kalmere groei over 18 jaar, maar wel echt een uitstekend salaris nu. 3 keer gewisseld van werkgever (Kleuren, WG 2 en 4 zijn dezelfde).

Bij werkgever #1 2x gepromoveerd (HR branche)
Bij werkgever #2 3x gepromoveerd (manufacturing jr-reg-sr engineer)
Bij werkgever #3 (manufacturing sr engineer) alleen door de laatste treedjes van een schaal gelopen en wat mazzel gehad
Terug bij werkgever #2 (sr engineer) best stevige stap ingeleverd op salaris, maar het was de moeite waard. Ik ben uitstekend tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mw_H9wBAyeQRhrB3KBE-zoJUqwc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iNLYxEXvEPU6c03BBcpXj7R4.png?f=fotoalbum_large

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Laythian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-05 00:39
Ook een update, na twéé jaar

2020 - € 2009 1e baan
2020 - 19.06 % - € 2392 tussentijds hoger schaal i.v.m. goed functioneren
2021 - 11.08 % - € 2657 schaaltje hoger + inflatie
2022 - 5.98 % - € 2816 trede hoger + inflatie
2022 - 16.26 % - € 3274 inflatie + goed functioneren
2023 - 4.12 % - € 3409 inflatie + extra inflatie correctie
2024 - 12.58 % - € 3838 twee treden hoger + inflatie correctie
2025 - 14.74% - € 4404 twee schalen hoger + inflatie correctie

Ben momenteel wel op zoek naar iets nieuws :) ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-05 05:17
Valt op dat er toch aantal mensen in hun carriere op een gegeven moment die stap terug in salaris hebben.
Zelf worstel ik daar toch wel mee. Het is toch iets waardoor ik niet zo makkelijk soliciteer bij bedrijven anders dan de huidige, wel overigens vele gesprekken gevoerd al en tegenwoordig kan je op linkedin zien wat de salaris indicatie is dat helpt maar als dat zegge 2000euro pm lager ligt dan doe ik er momenteel geen moeite voor. of dat verstandig is weet ik niet, alternatief is dus dat je niet echt verder komt.

PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0x0ka
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 15-04 09:47
2023 - Afgestudeerd en eerste baan - €3100 bruto en €500 Leasebudget (excl. winstregeling en vakantiegeld) - Cyber security consultant bij een big 4
2024 - ~6% - Inflatiecorrectie en verhoging - €3400 bruto, leasebudget zelfde (excl. winstregeling en vakantiegeld)
2025 - 26.5% - Nieuwe werkgever - €4300 bruto en €715 leasebudget (excl. bonussen en vakantiegeld) - Security Engineer (Medior)

Hoe is dit? Mijn huidige plan is om 2-3 jaar te werken om of een promotie tot Senior/Lead te maken, of daarna als ZZP'er aan de slag te gaan. Ik ontwikkel mijn technische skills adhv. certificaten en neem ook kansen om cursussen bij te wonen op gebied van soft skills.

[ Voor 48% gewijzigd door 0x0ka op 14-04-2025 12:28 . Reden: context ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

0x0ka schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:54:
2023 - Afgestudeerd en eerste baan - €3100 bruto en €500 Leasebudget
2024 - ~6% - Inflatiecorrectie en verhoging - €3400 bruto, leasebudget zelfde
2025 - 26.5% - Nieuwe werkgever - €4300 bruto en €715 leasebudget.

Hoe is dit?
Wil je dat we gebaseerd op absolute cijfers zonder context je hier een antwoord op gaan geven?
Hier kan niemand zonder aannames te doen serieus iets mee.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0x0ka
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 15-04 09:47
True schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:57:
[...]

Wil je dat we gebaseerd op absolute cijfers zonder context je hier een antwoord op gaan geven?
Hier kan niemand zonder aannames te doen serieus iets mee.
Heb t iets aangepast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

0x0ka schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:54:
2023 - Afgestudeerd en eerste baan - €3100 bruto en €500 Leasebudget (excl. winstregeling en vakantiegeld) - Cyber security consultant bij een big 4
2024 - ~6% - Inflatiecorrectie en verhoging - €3400 bruto, leasebudget zelfde (excl. winstregeling en vakantiegeld)
2025 - 26.5% - Nieuwe werkgever - €4300 bruto en €715 leasebudget (excl. bonussen en vakantiegeld) - Security Engineer (Medior)

Hoe is dit? Mijn huidige plan is om 2-3 jaar te werken om of een promotie tot Senior/Lead te maken, of daarna als ZZP'er aan de slag te gaan. Ik ontwikkel mijn technische skills adhv. certificaten en neem ook kansen om cursussen bij te wonen op gebied van soft skills.
Medior is 2 à 4 jaar werkervaring, senior is 6 à 10 jaar werkervaring. Een Sr. titel na 5 jaar werkervaring is in name only. Voor voor dit soort vergelijkingen is er ook een ander topic: Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14) (kijk dan vooral naar het goed invullen van de template).
In mijn optiek zijn certificaten voor de basis, werkervaring voor het technisch eigen maken van de onderwerpen en het is vooral een actieve houding voor de soft skills - soms aangevuld met cursussen, maar dat is altijd vrij specifiek gebaseerd op het leergebied.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
True schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:34:
[...]

Medior is 2 à 4 jaar werkervaring, senior is 6 à 10 jaar werkervaring. Een Sr. titel na 5 jaar werkervaring is in name only.
Mwa, het is een stelregel maar niet per definitie toepasbaar op iedere situatie. Uiteindelijk gaat het veel meer om de zaken die je hebt opgepakt en gedaan in die periode. Je kan wellicht niet in één jaar de ervaring opdoen om jezelf effectief senior te noemen maar je ziet wel grote verschillen waar iemand na 10 jaar nog gelukkig is met de beperkte scope voor een junior developer terwijl iemand na enige jaren al meer richting senior kan gaan door de brede ervaring en tentoonstelling van kwaliteiten heeft kunnen doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Update
Members only:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• osbourne1903
  • Registratie: December 2013