Orangelights23 schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:11:
Jammer. Ik ben jarenlang lid geweest van een OR en dan zouden wij het allemaal fout hebben, plus de drie vertegenwoordigers van FNV waar we elk jaar mee zagen. Maar laten we het topic niet vervuilen

In Nederland blijven de CAO’s een omdergeschoven iets dankzij de rechtse lobby’s, waar dat hier in Zweden en Denemarken heel anders is.
In Nederland heb je 2 soorten CAO's: De minimum CAO en de standaard CAO. De minimum CAO daar mag je van afwijken in het voordeel van de werknemer, de standaard CAO is leidend en mag je niet van afwijken, niet in het voordeel van de werknemer en niet in het voordeel van de werkgever. Een standaard CAO hebben ze bijvoorbeeld in de apotheken.
Orangelights23 schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:18:
Een CAO biedt een minimum, niet een maximum. Hoe kom je erbij dat je maximaal 4500 kunt verdienen ‘omdat de CAO dat stelt’? Het biedt juist gegarandeerde groei op jaarlijkse basis, zonder dat je bij je baas hoeft te komen.
Ik zeg nergens dat dat je maximaal 4500 kan verdienen. Ik stel dat de CAO maar tot daar loopt. En omdat die CAO vrij slecht is, heb je dus geen enkele juridische basis waarop je kan doorgroeien. Je zult dat zelf moeten regelen, maar wordt wel om je oren geslagen met dingen die de CAO voor je doet. Ik heb hem als eens letterlijk te horen gekregen toen ik om meer salaris kwam: "Maar je krijgt de komende 2 jaar al 7% van de CAO! Vind je het niet genoeg?" Euhm, nee. Want dat is alleen inflatiecorrectie en die krijgt iedereen, ook die zak hooi van 3 kantoren verder die consequent de kantjes er vanaf loopt. Ik ben dan ook uiteindelijk weggegaan, toen ik weer in iets rustiger vaarwater zat nadat ik een huis had gekocht.
Daarbij, het zijn eindlonen. Het bedrag waarmee ik begonnen ben, is al hoger dan schaal 0 van de laatste schaal van des tijds. En ik zit nu nog steeds hoger dan ik qua functieschalen zou moeten krijgen, maar naar mijn idee behoorlijk niet marktconform.
Ik zal mijn eigen data weer eens bijwerken:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dit moet komende ronde wel anders, nog een keer geen periodiek o.i.d. ga ik niet doen. Ik hoef niet weg, heb het prima naar mijn zin, maar qua salarisgroei wil ik absoluut niet tot stilstand komen. En eerlijk gezegd vind ik 1 periodiek ook niet voldoende, gezien wat ik af en toe in de mail krijg.