Owner of DBIT Consultancy
CISO (zoals je zelf al gezien had las ikDennusB schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:59:
[...]
Ziet er top uit. Ben benieuwd in wat voor sector je werkt? In de ICT gewoon? En wat voor soort ICT rol vervul je nu dan?
2021 3.055 34 uur per week. Hogere functie + HBO diploma behaald
2022 € 3.235 36 uur per week. Veranderd van werkgever vanwege werksfeer. Helaas onbekend als het gaat om onderhandelen en vandaar dat mijn loon hetzelfde is gebleven
2022 3175 bij 38 uur per week. Krijg wel een 13de maand erbij en uiteindelijk zou ik op dezelfde uurloon moeten uitkomen bij nieuwe werkgever. Ben wel geswitched qua functie en heb hier 0 werkervaring. Vandaar dat ze ook niet wouden onderhandelen. Nieuwe functie is information engineer en vorige functie farmaceutisch manager.
Als ik kijk doen mijn mede tweakers het heel goed. Hebben jullie nog tips voor mij bij het onderhandelen in de toekomst? Mijn beoordelingsgesprekken zijn altijd zeer positief maar de beloning zeer matig. Vandaar dat ik telkens wil switchen van werkgever.
[ Voor 4% gewijzigd door UltraInstinct op 29-04-2022 12:47 ]
Het is een hele goede markt op het moment, goede ICT'ers zijn niet aan te slepen. Gebruik dat gewoon in je voordeel bij dat soort gesprekken!UltraInstinct schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:46:
2020 Startsalaris 2.431 35 uur per week. Had toen mijn MBO diploma
2022 € 3.235 36 uur per week. Veranderd van werkgever vanwege werksfeer. Helaas onbekend als het gaat om onderhandelen en vandaar dat mijn loon hetzelfde is gebleven
2022 3175 bij 38 uur per week. Krijg wel een 13de maand erbij en uiteindelijk zou ik op dezelfde uurloon moeten uitkomen bij nieuwe werkgever. Ben wel geswitched qua functie en heb hier 0 werkervaring. Vandaar dat ze ook niet wouden onderhandelen. Nieuwe functie is information engineer en vorige functie farmaceutisch manager.
Als ik kijk doen mijn mede tweakers het heel goed. Hebben jullie nog tips voor mij bij het onderhandelen in de toekomst? Mijn beoordelingsgesprekken zijn altijd zeer positief maar de beloning zeer matig. Vandaar dat ik telkens wil switchen van werkgever.
Owner of DBIT Consultancy
Mijn plan is om zo veel mogelijk kennis op te bouwen en met mijn werkgever dan in gesprek te gaan over arbeidsvoorwaarden en in de tussentijd verder te kijken. Zit nu cursussen te volgen m.b.t data en programmeren in python.DennusB schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:48:
[...]
Het is een hele goede markt op het moment, goede ICT'ers zijn niet aan te slepen. Gebruik dat gewoon in je voordeel bij dat soort gesprekken!
Salarisgroei heeft als basis soft/hard skills he, dus als je in 2022 2x switched (zo leest ik je lijstje) en denkt aan salarisonderhandelingen of een 3e keer switchen, dan is een manager ook snel klaar met je. Je gaat vragen maar hebt niks om te onderhandelen?UltraInstinct schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:50:
[...]
Mijn plan is om zo veel mogelijk kennis op te bouwen en met mijn werkgever dan in gesprek te gaan over arbeidsvoorwaarden en in de tussentijd verder te kijken. Zit nu cursussen te volgen m.b.t data en programmeren in python.
Zonder geld kun je niet effectief investeren, zonder kennis kun je ook niet effectief groeien. Wat ik daarmee bedoel een goede omgeving waar je veel kunt leren komt op 1 en dan komt salaris pas in de beginfase van je carriere. Dit gaat je in die onderhandelingen ook ten goede komen.
Zoals bij een bouw van een huis prijs/kwaliteit/tijd en 2 zijn er haalbaar ten koste van 1 (e.g. lage kosten en hoge kwaliteit kost tijd). Zo zie ik de start van je carriere ook als voorwaarden/sfeer/ontwikkeling en de focus moet zijn op sfeer/ontwikkeling omdat dat het beste is voor je ontwikkeling. Laat het even te koste gaan van de voorwaarden als je voorwaarden gewoon normaal zijn...
Rond de 3250 voor iemand met amper werkervaring (2 jaar), dan doe je het niet verkeerd. Ik heb ook jonge mensen aangenomen en de salarisverwachtingen.....het is niet normaal meer.UltraInstinct schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:46:
2020 Startsalaris 2.431 35 uur per week. Had toen mijn MBO diploma
[ Voor 103% gewijzigd door bbwolk op 07-09-2022 12:05 ]
bbwolk schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:05:
***members only***
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Vervang 40 uur door fulltime en je bent compleet
Ik zat een jaar of 3 terug, toen ik 2 jaar werkte, ook op 3k. Bij 1 werkgever/opdrachtgever (vanuit een detavast gekomen). En achteraf gezien had dat nog wel hoger gekund als ik bij indiensttreding iets harder op mijn strepen had gestaan. Na die 2 jaar kwam er overigens niet veel meer dan een CAO verhoging bij, wat uiteindelijk een reden was om door te kijken. Startsalarissen liggen al meer dan 10 jaar rond de 2300-2400 euro voor een HBOer. Hij heeft het goed gedaan door dat met een MBO te krijgen, maar die startsalarissen komen maar niet in beweging. Dat betekent dat er daarna forsere stappen moeten worden gemaakt.Veenbrandt schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:39:
[...]
Rond de 3250 voor iemand met amper werkervaring (2 jaar), dan doe je het niet verkeerd. Ik heb ook jonge mensen aangenomen en de salarisverwachtingen.....het is niet normaal meer.
En vergeet ook niet dat we op 11% inflatie zitten op dit moment. Wil jij volgend jaar hetzelfde kunnen besteden als nu, dan moet je eigenlijk al naar 3600. Puur en alleen inflatiecorrectie. Dat is gewoon enorm.
[ Voor 10% gewijzigd door Pizza_Boom op 30-04-2022 02:04 ]
Maar dan moet je ook gaan meerekenen wat een bedrijf aan vakantieuren e.d. doet... En dan wordt dit topic een soort Wat verdient de GoTer #2. Want de ene CAO geeft aan dat alles boven de 36/38 uur een ADV dag wordt, de ander geeft daar iets over aan en weer een ander heeft geen CAO.Orangelights23 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:00:
[...]
Vervang 40 uur door fulltime en je bent compleetEr zijn steeds meer organisaties die bijvoorbeeld 36 uur hebben als maximaal aantal werkbaren uren per week.
Alles boven de 36/38 uur aan ADV is een secundaire voorwaarde.Pizza_Boom schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 02:03:
[...]
Maar dan moet je ook gaan meerekenen wat een bedrijf aan vakantieuren e.d. doet... En dan wordt dit topic een soort Wat verdient de GoTer #2. Want de ene CAO geeft aan dat alles boven de 36/38 uur een ADV dag wordt, de ander geeft daar iets over aan en weer een ander heeft geen CAO.
Orangelights23 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:21:
***members only***
GoT, You have to love it!
[ Voor 13% gewijzigd door Orangelights23 op 30-04-2022 14:39 ]
Nee, in de VS en Canada werd ik gedekt door mijn werkgevers, en in Mexico heb ik de zorg die ik nodig had gewoon uit eigen zak betaaldOrangelights23 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:58:
@Blue-eagle Zorgverzekering bij Cigma? Ik zat een tijdje in dezelfde situatie (zie mijn post hierboven over Zweden) en omdat ik nergens belastingplichtig was, werd aangeraden om een zorgverzekering af te sluiten bij Cigma. Kostte iets van 500 euro per maand voor mijn vrouw, mijn twee kinderen en mijzelf.
Maargoed, we gaan off-topic met deze conversatie denk ik
On-topic: ik ben sinds vorige week mijn baan kwijt (aan mij was niks op te merken, maar de functie werd opgeheven van hogerop) waar ik werkte als senior front-end developer. Dit was in vaste dienst via een tussenpartij in Nederland die mij nu een ontslagvergoeding moeten voorstellen.
Aangezien d'r geen negatieve redenen waren om mij te ontslaan moet het een voorstel worden waar ik mee akkoord ga.
Het voorstel lijkt nu te zijn: 3 maanden volledig doorbetaald (12k bruto per maand), ik hoef er niet voor te werken, en een nog onbekende financiële vergoeding.
Op zich vond ik het werk leuk en het bedrijf ook wel, maar ik heb geen zin om op mijn Nederlandse strepen te gaan staan. Ze komen toch wel van mij af, dat kan net zo goed op goede voet
Maar daar komt de volgende uitdaging. Ik heb contact gehad met enkele alternatieve werkgevers die al interesse hadden getoond.
Aanbieding #1: Terug naar Apple, dit keer direct in dienst aldaar. Het salaris zal rond de 240.000 euro per jaar liggen, en dan komen er nog aandelen bovenop, onbekend hoeveel.
Aanbieding #2: Een minder hands-on maar meer leidinggevende/architecten-functie op mij nemen bij een beursgenoteerde scale-up (uit de USA). Salaris rond de 200.000 euro per jaar, en ook aandelen komen daar nog bovenop, grofweg 12.000 per jaar die momenteel 30 USD per stuk waard zijn.
Mogelijk volgende week een aanbieding, dus #3: Terug naar freelance, voor 100 euro per uur excl. BTW. Tegen 17 werkzame dagen per maand (gemiddeld genomen) keer 8 uur (136 uur) komt dat neer op 13.600 euro per maand, of 163.200 euro per jaar (of 16.456 per maand en 197.472 per jaar incl. BTW). En ik krijg 100% van de aandelen van mijn eigen ZZP onderneming
Dus, hoe dan ook weer opties op groei. Of de vrijheid van ZZP'er zijn. Ik ga nog eventjes twijfelen. Mogelijk 3 maanden lang twijfelen met 12k per maand om mijn tranen mee af te vegen
Het ging mij om het statement "mijn beoordelingsgesprekken zijn altijd zeer positief maar de beloning zeer matig. Vandaar dat ik telkens wil switchen van werkgever.". Als je de zaken terugrekent naar 40 uur en naar 12 maanden, dan is het salaris zeker niet slecht.Pizza_Boom schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 02:00:
[...]
Ik zat een jaar of 3 terug, toen ik 2 jaar werkte, ook op 3k. Bij 1 werkgever/opdrachtgever (vanuit een detavast gekomen). En achteraf gezien had dat nog wel hoger gekund als ik bij indiensttreding iets harder op mijn strepen had gestaan. Na die 2 jaar kwam er overigens niet veel meer dan een CAO verhoging bij, wat uiteindelijk een reden was om door te kijken. Startsalarissen liggen al meer dan 10 jaar rond de 2300-2400 euro voor een HBOer. Hij heeft het goed gedaan door dat met een MBO te krijgen, maar die startsalarissen komen maar niet in beweging. Dat betekent dat er daarna forsere stappen moeten worden gemaakt.
En vergeet ook niet dat we op 11% inflatie zitten op dit moment. Wil jij volgend jaar hetzelfde kunnen besteden als nu, dan moet je eigenlijk al naar 3600. Puur en alleen inflatiecorrectie. Dat is gewoon enorm.
Ik zou zo'n iemand niet eens aannemen gezien in mijn vakgebied / tooling. Want bij het opleiden ben ik zeker wel een 1/2 tot een 1 jaar nodig, en om echt zelfstandig te werken wel 2 jaar.
Wat betreft de inflatie. Volgens het CPB komt de raming van de inflatie op 5,2% voor 2022. (https://www.cpb.nl/sites/...nomisch-Plan-CEP-2022.pdf. Dat de inflatie enorm is zal ik niet ontkennen.
Nieuwe baan, primair ga ik er niet veel op vooruit, maar ik kan hierdoor dichterbij familie wonen wat wij echt graag wilden. Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn ook een stuk beter. Pensioen, opleidingsbudget, en meer begeleiding en iets minder uren.DikkeSpierBajje schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:03:
September 2019 afgestudeerd. Ik had nog geen programmeer ervaring en ben bij een IT traineeship op detavast basis begonnen.
code:
1 2 3 4 5 Jaar Maand salaris Bonus (mnd) Jaar Groei Reden 2019 € 2.050,00 € 0 € 26.568,00 - Start traineeship bij detavast club zonder IT achtergrond 2020 € 2.350,00 € 105 + auto € 31.716,00 17,3% Start inzet webdev + afgesproken groei 2021 € 2.500,00 € 315 + auto € 36.180,00 16,1% Afgesproken groei 2022 € 3.960,00 - € 51.321,00 41,8% Overname opdrachtgever + nieuwe functie
Pensioen is ook een stuk beter bij nieuwe werkgever. Lever wel mijn auto in.
1
2
3
4
5
6
| Jaar Maand salaris Bonus (mnd) Jaar Groei Reden 2019 € 2.050,00 € 0 € 26.568,00 - Start traineeship bij detavast club zonder IT achtergrond 2020 € 2.350,00 € 105 + auto € 31.716,00 17,3% Start inzet webdev + afgesproken groei 2021 € 2.500,00 € 315 + auto € 36.180,00 16,1% Afgesproken groei 2022 € 3.960,00 - € 51.321,00 41,8% Overname opdrachtgever + nieuwe functie 2022 € 3.972,00 € 250 + opleidingsbudget € 54.391,00 6% Nieuwe werkgever, dichter bij familie wonen |
2018: 2750 bruto - 1ste job hop
2019: 3200 bruto - 2de job hop
2020: 3300 bruto -
2021: 3400 bruto -
2022: 3800 bruto/ 54k/jaar + Leasewagen met tankpas - 3de job hop
2023: 5300 bruto / 75k/jaar + Leasewagen met tankpas + 10% bonus
Werk momenteel ongeveer 5 maanden bij mijn nieuwe werkgever en mijn leidinggevende gaf aan dat ik pas een verhoging krijg over 1.5 - 2 jaar. Heb in de cao nagekeken en staat dat ik maximaal dan 4 procent omhoog kan gaan.
Daarnaast heeft de directeur aangegeven tijdens een presentatie dat de werkgevers amper of geen inflatie correctie krijgen. Zijn redenen hiervoor waren 'Ons elektriciteit en gasrekening was eerst 1 miljoen/jaar en nu is het omhoog gegaan naar 9 miljoen en daarnaast betalen we meer voor huur'.
Is dit 'normaal'? Gaat het bij andere werkgevers ook zo? Heb de jaarcijfers bekeken en in 2021/2022 heeft mijn bedrijf 37 miljoen euro winst gemaakt....
Wij krijgen standaard wel een paar procent per jaar erbij als inflatiecorrectie. Daarnaast berekent het bedrijf elk jaar simpelweg ook hogere kosten door aan de klanten.UltraInstinct schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:37:
Werk momenteel ongeveer 5 maanden bij mijn nieuwe werkgever en mijn leidinggevende gaf aan dat ik pas een verhoging krijg over 1.5 - 2 jaar. Heb in de cao nagekeken en staat dat ik maximaal dan 4 procent omhoog kan gaan.
Daarnaast heeft de directeur aangegeven tijdens een presentatie dat de werkgevers amper of geen inflatie correctie krijgen. Zijn redenen hiervoor waren 'Ons elektriciteit en gasrekening was eerst 1 miljoen/jaar en nu is het omhoog gegaan naar 9 miljoen en daarnaast betalen we meer voor huur'.
Is dit 'normaal'? Gaat het bij andere werkgevers ook zo? Heb de jaarcijfers bekeken en in 2021/2022 heeft mijn bedrijf 37 miljoen euro winst gemaakt....
De energiekosten zijn wel enorm gestegen, maar het enige dat wij daarvan merken is dat er bezuinigd wordt op energie. We hebben wat fysieke servers gevirtualiseerd om stroom te sparen bijvoorbeeld, niet alle lampen gaan standaard meer aan, airco wat vaker uit etc. En soms krijgen we juist nieuwere hardware die zichzelf met de huidige energiekosten vrij snel terugverdient.
Overigens werk ik al 20 jaar, dus mijn groei is enigszins uitgevlakt (op correcties na). Maar als jij bijvoorbeeld nog in het begin van jouw loopbaan zit, is het tijd voor een andere werkgever.
De eerste jaren ging ik er (als developer) met honderden euro's per maand op vooruit. Elk jaar opnieuw.
[ Voor 14% gewijzigd door Lethalis op 02-10-2022 21:58 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Oke, ik ga alvast verder kijken. Heb even berekend en ga volgende jaar meer dan 400 euro netto achteruit...Lethalis schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:53:
[...]
Wij krijgen standaard wel een paar procent per jaar erbij als inflatiecorrectie. Daarnaast berekent het bedrijf elk jaar simpelweg ook hogere kosten door aan de klanten.
De energiekosten zijn wel enorm gestegen, maar het enige dat wij daarvan merken is dat er bezuinigd wordt op energie. We hebben wat fysieke servers gevirtualiseerd om stroom te sparen bijvoorbeeld, niet alle lampen gaan standaard meer aan, airco wat vaker uit etc.
Overigens werk ik al 20 jaar, dus mijn groei is enigszins uitgevlakt (op correcties na). Maar als jij bijvoorbeeld nog in het begin van jouw loopbaan zit, is het tijd voor een andere werkgever.
De eerste jaren ging ik er (als developer) met honderden euro's per maand op vooruit. Elk jaar opnieuw.
Ik wacht nog steeds op mijn formele aanbod, maar mijn werkgever schijnt dezelfde truc uit te halen, zo ik hoorde van een collega die onlangs verlengd heeft. Dat zet mij inderdaad in tweestrijd. Sowieso zit ik waarschijnlijk niet in dezelfde branche, maar ik kan nog verder groeien. Aan de andere kant ben ik nog vrij nieuw in mijn huidige functie en kan ik hierin nog groeien, wat mij voor de toekomst nog waardevoller maakt.UltraInstinct schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:37:
Ik zie iedereen hele mooi stappen maken en vroeg me het volgende af.
Hier doet de werkgever het ongeveer precies andersom. We krijgen standaard 3-4% elk jaar, maar nu komt er deze maand een eenmalige compensatie voor de inflatie a €1250,- en ze zijn nog op zoek naar een structurele oplossing om medewerkers te compenseren/steunen.UltraInstinct schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:37:
Ik zie iedereen hele mooi stappen maken en vroeg me het volgende af.
- BBL mbo 2, Lasser
- BBL mbo 3, Lasser
2015-2022:
- BSc Technische Bedrijfskunde
- MSc Technology & Operations Management
- MSc Supply Chain Management
2010-2012: €1300
2012-2015: €1450
2016-2021: €500-900 (bijbaantjes)
2022-03: €2700 + 630 auto + onbeperkt tanken
2022-10: €3500 + 725 auto + onbeperkt tanken
[ Voor 93% gewijzigd door Phyrozi op 03-10-2022 12:18 ]
[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 02-01-2023 05:45 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
[ Voor 35% gewijzigd door MagniArtistique op 01-01-2023 23:51 ]
Inflatie correctieDikkeSpierBajje schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 18:09:
[...]
Nieuwe baan, primair ga ik er niet veel op vooruit, maar ik kan hierdoor dichterbij familie wonen wat wij echt graag wilden. Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn ook een stuk beter. Pensioen, opleidingsbudget, en meer begeleiding en iets minder uren.
code:
1 2 3 4 5 6 Jaar Maand salaris Bonus (mnd) Jaar Groei Reden 2019 € 2.050,00 € 0 € 26.568,00 - Start traineeship bij detavast club zonder IT achtergrond 2020 € 2.350,00 € 105 + auto € 31.716,00 17,3% Start inzet webdev + afgesproken groei 2021 € 2.500,00 € 315 + auto € 36.180,00 16,1% Afgesproken groei 2022 € 3.960,00 - € 51.321,00 41,8% Overname opdrachtgever + nieuwe functie 2022 € 3.972,00 € 250 + opleidingsbudget € 54.391,00 6% Nieuwe werkgever, dichter bij familie wonen
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| Alles obv 40 u: Jaar Maand salaris Bonus (mnd) Jaar Groei Reden 2019 € 2.050,00 € 0 € 26.568,00 - Start traineeship bij detavast club zonder IT achtergrond 2020 € 2.350,00 € 105 + auto € 31.716,00 17,3% Start inzet webdev + afgesproken groei 2021 € 2.500,00 € 315 + auto € 36.180,00 16,1% Afgesproken groei 2022 € 3.960,00 - € 51.321,00 41,8% Overname opdrachtgever + nieuwe functie 2022 € 3.972,00 € 250 + opleidingsbudget € 54.391,00 6% Nieuwe werkgever, dichter bij familie wonen 2023 € 4,341,00 € 300 + opleidingsbudget € 59.449,00 9.3% Inflatiecorrectie |
Ik ga hoogst waarschijnlijk van medior naar senior en heb over een week mijn beoordelingsgesprek. Wil er dan minimaal €1000 bruto bij (20%). Ook al aangegeven over het salaris te willen hebben. Er zijn geen vaste staffels oid dus zelf naar waarde inschatten. Het wordt dus nog hoger inzetten. Nog nooit eerder zo’n grote stap intern gemaakt dus ben benieuwd hoe hierop gereageerd gaat worden. Maar ondanks een mogelijke crisis kan er niet zo veel mis gaan denk ik dan. Hoe pakken jullie zo iets aan?
Kan alleen uit persoonlijke ervaring spreken, wij hebben twee keer in het jaar een evaluatiegesprek. Tijdens beide gesprekken heel duidelijk aangegeven dat ik door wilde groeien - werkgever was het er mee eens en die hebben vervolgens een benchmark gedaan in de markt. Dus gekeken naar de arbeidsvoorwaarden en salaris van professionals in een vergelijkbare functie en hebben me een passende verhoging gegeven.indoow schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:43:
Wat een mooie stappen maakt iedereen. Hoe zit dat met onderhandelen binnen je bestaande baan? Gaan jullie zelf de verhoging onderhandelen of zijn het standaard stappen?
Ik ga hoogst waarschijnlijk van medior naar senior en heb over een week mijn beoordelingsgesprek. Wil er dan minimaal €1000 bruto bij (20%). Ook al aangegeven over het salaris te willen hebben. Er zijn geen vaste staffels oid dus zelf naar waarde inschatten. Het wordt dus nog hoger inzetten. Nog nooit eerder zo’n grote stap intern gemaakt dus ben benieuwd hoe hierop gereageerd gaat worden. Maar ondanks een mogelijke crisis kan er niet zo veel mis gaan denk ik dan. Hoe pakken jullie zo iets aan?
Je zou een soortgelijke benchmark kunnen doen door je functietitel eventjes door Glassdoor te halen. De kans bestaat dat professionals in een soortgelijke functie meer verdienen, als je die informatie al op voorhand hebt dan kan dat een mooie start zijn van je gesprek.
Er bestaan geen standaard stappen voor zoiets als salaris. Elk bedrijf en elke situatie is weer totaal anders.indoow schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:43:
Wat een mooie stappen maakt iedereen. Hoe zit dat met onderhandelen binnen je bestaande baan? Gaan jullie zelf de verhoging onderhandelen of zijn het standaard stappen?
Op zich kan je met een gestrekt been je gesprek ingaan en om veel meer vragen, maar 20% is best wel een flinke stap om intern te maken, dus houd er ook rekening mee dat ze nee kunnen zeggen (95% zeker dat je er geen 20% bij zult krijgen, maar ik hoop van harte dat ik het fout heb
The devil is in the details.
Dat zou 5k zijn als medior? Dat is niet gek. 6k als start bij senior ook zeker niet. Bij ons zitten seniors 4500-6500 volgens mij.indoow schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:43:
Nou is het natuurlijk ook afhankelijk van je vorige verhoging, als dat al (meer dan) een jaar geleden is, vind ik 20% helemaal niet zo gek voor de inflatie + promotie (beide 10%). Heb je in september nog 10% gehad zullen ze er nu vast niet weer 20% bij doen.
Persoonlijk heb ik er 10% bij gevraagd deze maand, en dat doe ik 2 keer per jaar. Soms krijg ik die 10, soms minder (heb een keer 3 gehad), vaak ertussenin. De eerste 5 a 8 jaar van je loopbaan moet je toch de grootste stappen maken volgens mij. Ik mik op +12,5% per jaar. Dan ga je in 8 jaar van 2500/3000 naar 6400/7700. Daarna (en in die tussentijd) kan je er prima van leven en kan je kiezen of je minder wil gaan werken of juist meer wil doen met je ambitie (richting manager, teamlead, techlead, architectuur of juist als ZZP'er verder), of een combinatie natuurlijk.
Dit lijkt mij voor in de IT een redelijk streven/stappenplan, ik ga nu jaar 5 in en lig aardig op schema
2007: 2000 bruto, eerste baan als consultant
2007-2011: Jaarlijks een stapje erbij (100 euro give or take)
2011: 3500 euro, teamleider geworden
2012-2015: Elk jaar een stap van 120-130 euro
2015: 4500 euro, director geworden
2016: 4800 euro, nieuwe werkgever
2017: Niets erbij
2018: 5200 (excl. bonussen), nieuwe werkgever, middle management rol
2019: Verwacht twee schaaltredes (300 euro) bij beoordeling volgens verwachting
2019: 8397,25 (excl. bonus, incl. vakantiegeld), nieuwe werkgever, director
2021: 8309,84 (excl. bonus en wat netto vergoedingen, incl. vakantiegeld), papadag (van 5x8 naar 4x9) dus tijdelijk 36 uur i.p.v. 40. Wel dus een dag vrij in de week met inmiddels bijna hetzelfde salaris. Zodra de kleine naar school gaat waarschijnlijk terug naar 40.
2023: 9450,62 (zelfde voorwaarden als in 2021, maar teruggegaan naar 40 uur. Ook een CAO-stapje gemaakt.)
Mijn historie is een grote teringzooi aan freelance werk/zzp dingen, dus daar heb ik geen cijfers van(het was niet veel), heb in 2020 via LinkedIn een normale baan aangeboden gekregen.
Jaar | Salaris | Groei | Reden | |||
2020 | € 2.250,00 | |||||
2021 | € 2.250,00 | 0% | Bedrijf in zwaar weer + te naïef zijn. | |||
2022 | € 4.000,00 | 77,77% | Van werkgever veranderd |
Kort lijstje
Ik dacht bij de eerste "ok beetje aan de lage kant, maar meer dan ik solo verdiende", we zouden het binnen een halfjaar opnieuw bespreken. Dat kwam er dus nooit van en ik dacht, bedrijf gaat nu even kut, maar over een jaartje kan het bedrijf wel hard gaan groeien leek me... niet dus
[ Voor 21% gewijzigd door dakka op 18-01-2023 17:16 ]
Ik werk in een fabriek met loonschalen. 2x per jaar 10% erbij vragen is geen optie. Tevens ben ik het niet echt eens met je stelling dat je het meest pakt aan het begin. In mijn geval *nu 35*, pak ik het meeste in de afgelopen 6 / 7 jaar. Niet in de eerste 6/8 jaar van mijn carriere.Thomas18GT schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:55:
[...]
Dat zou 5k zijn als medior? Dat is niet gek. 6k als start bij senior ook zeker niet. Bij ons zitten seniors 4500-6500 volgens mij.
Nou is het natuurlijk ook afhankelijk van je vorige verhoging, als dat al (meer dan) een jaar geleden is, vind ik 20% helemaal niet zo gek voor de inflatie + promotie (beide 10%). Heb je in september nog 10% gehad zullen ze er nu vast niet weer 20% bij doen.
Persoonlijk heb ik er 10% bij gevraagd deze maand, en dat doe ik 2 keer per jaar. Soms krijg ik die 10, soms minder (heb een keer 3 gehad), vaak ertussenin. De eerste 5 a 8 jaar van je loopbaan moet je toch de grootste stappen maken volgens mij. Ik mik op +12,5% per jaar. Dan ga je in 8 jaar van 2500/3000 naar 6400/7700. Daarna (en in die tussentijd) kan je er prima van leven en kan je kiezen of je minder wil gaan werken of juist meer wil doen met je ambitie (richting manager, teamlead, techlead, architectuur of juist als ZZP'er verder), of een combinatie natuurlijk.
Dit lijkt mij voor in de IT een redelijk streven/stappenplan, ik ga nu jaar 5 in en lig aardig op schema
Verder denk ik dat 12.5 procent per jaar best fors is, maar afhankelijk van loonschalen en inlatiecorrectie dat nog redelijk haalbaar is.
[ Voor 11% gewijzigd door AndereKoekoek op 18-01-2023 22:10 ]
Ik weet natuurlijk niet precies wat je doe in de fabriek, maar mijn reactie ging meer over de "normale" IT bedrijven of detachering in de IT.nldls schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:43:
[...]
Ik werk in een fabriek met loonschalen. 2x per jaar 10% erbij vragen is geen optie. Tevens ben ik het niet echt eens met je stelling dat je het meest pakt aan het begin. In mijn geval *nu 35*, pak ik het meeste in de afgelopen 6 / 7 jaar. Niet in de eerste 6/8 jaar van mijn carriere.
Verder denk ik dat 12.5 procent per jaar best fors is, maar afhankelijk van loonschalen en inlatiecorrectie dat nog redelijk haalbaar is.
Als je dan in je eerste 8 jaar van startsalaris 2500/3000 naar 6400/7700 gaat, is de rek er wel ver uit, tenzij je een stap gaat maken richting een andere functie (manager, teamlead, techlead, architectuur of ZZP'er).
Als je "gewoon" lekker wil blijven devven, blijft je salaris natuurlijk niet 40/50 jaar lang met 12,5% per jaar groeien, maar kom je ergens tegen een plafond aan waarna het een paar procent per jaar zal zijn, vergelijkbaar met of iets hoger dan de inflatie.
Of door in dit topic te kijken; na een jaar of 5/6 is het startsalaris bij velen wel verdubbeld (6 keer 12,5% is +- een verdubbeling), er zijn er maar weinig die dat de 5/6 jaar erop weer verdubbelen, zeker zonder het maken van een stap naar een andere functie.
Hoe moet ik dat "lease tot xxk" zien? Het daadwerkelijke maandelijkse leasebedrag is niet direct gelinkt aan de catalogusprijs. Sommige duurdere auto's zijn in de lease goedkoper dan minder courante goedkopere auto's. Ik heb ooit een C-klasse gehad die per maand goedkoper was dan een Focus.AndereKoekoek schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:07:
***members only***
Heb eigenlijk altijd een maximum cataloguswaarde gekregen en keken ze daarna of het binnen de lease past. En ze vielen allemaal binnen budget.Frame164 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:11:
[...]
Hoe moet ik dat "lease tot xxk" zien? Het daadwerkelijke maandelijkse leasebedrag is niet direct gelinkt aan de catalogusprijs. Sommige duurdere auto's zijn in de lease goedkoper dan minder courante goedkopere auto's. Ik heb ooit een C-klasse gehad die per maand goedkoper was dan een Focus.
Seat Leon
Peugeot 308 sw
VW Golf variant highline
VW ID4 pro
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Werkzaam als front-end developer.
Jaar | Maandsalaris | Jaarsalaris (8,33% vakantiegeld) | Groei | Opmerking |
---|---|---|---|---|
2021 | €2.600 | €33.800 | - | - |
2022 | €2.990 | €38.870 | 15% | Vast contract, jaarlijkse review |
2022 | €3.200 | €41.600 | 7% | Inflatiecorrectie |
2023 | €3.750 | €48.750 | 17% | Jaarlijkse review |
[ Voor 46% gewijzigd door Dennis95 op 10-02-2023 14:04 ]
/f/image/tRkpqyfx2G3NUTrnVlPUxbhS.png?f=fotoalbum_large)
Ontwikkeling van iemand zonder diploma. Boven de streep is irrelevante ervaring. Heb hier de kolom maandsalaris vervangen met bruto jaarsalaris om eventuele zaken zoals vakantiegeld/13e maand te ondervangen.
Ben niet ontevreden met wat ik verdien, maar het is toch ver verwijderd is van wat marktconform is voor mijn ervaring en prestaties. Heb competenties van BI Consultant/Data Analist en wil graag ontwikkelen tot Data Scientist. Met grofweg 4 jaar FT werkervaring is de mediaan voor mijn profiel 26% hoger (ca. 4300 euro p.m.).
i7 8700K + Mugen 5 @ 4,6GHz // 16GB @ DDR4-3730 CL17 // AsRock Z370 Extreme 4 // GTX1060
Dat hangt denk ik ook erg van je moment van overstappen en in hoeverre daar inflatie in meegenomen is.purplevendetta schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:34:
***members only***
i7 8700K + Mugen 5 @ 4,6GHz // 16GB @ DDR4-3730 CL17 // AsRock Z370 Extreme 4 // GTX1060
Ah, ja, had beter geweest als ik er een maand bij had gezet. Maar dat was dus januari 2022.Chrono Trigger schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:32:
[...]
Dat hangt denk ik ook erg van je moment van overstappen en in hoeverre daar inflatie in meegenomen is.
Zonder enige context lijk je tot 2019 ook flink karig verdiend te hebben. Waren die eerste jaren wel 40 uur per week en/of was je onder de 21?purplevendetta schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:34:
***members only***
Het was wel een stront job...
2 jobs erna was het nog steeds niet een vette kluif, en toen ben ik mij beginnen specialiseren in bedrijfssoftware en is de boot vertrokken.
Ik ben onder de 21 begonnen inderdaad en helpdesk medewerker verdient niet zo goed. Sindsdien overgestapt naar software development, wat mij ook veel meer ligt.Hahn schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:14:
[...]
Zonder enige context lijk je tot 2019 ook flink karig verdiend te hebben. Waren die eerste jaren wel 40 uur per week en/of was je onder de 21?
2017, 2600, N/A, Lease auto - Eerste baan
2018, 3200, 23%, Lease auto - Promotie
2019, 3600, 13%, Lease auto - Standaard opslag
2020, 4000, 11%, 37.5 uur - Nieuwe werkgever
2021, 4750, 19%, 37.5 uur - Promotie
2022, 6250, 32%, 37.5 uur - Standaard opslag + 2 additionele 10% opslagen
2023, t.b.d.
Ontwikkeling in consulting sector met WO diploma. Gaat relatief gezien hard ivm versnelde promoties. "Nieuwe werkgever" is eigenlijk dezelfde, maar in een ander land (EU). Daarnaast is bij de promotie van 2021 ook een hogere bonus gekomen (van 1 maand naar 3-4 maanden salaris per jaar).
Voor grote en kleine detacheerders gewerkt en moet zeggen dat de kleine mij het best bevalt tot nu toe
Onderstaand schema is op basis van 40 uur
Jaar, Salaris, Groei, Extras - Opmerking
2018, 2000, N/A, Lease auto - Eerste baan
2019, 2750, 37,5%, Lease auto - Nieuwe job
2020, 3250, 18%, Lease auto - 1e verhoging
2021, 3650, 12%, Lease auto - 2e verhoging
2022, 4697, 28%, Lease auto - Nieuwe job
2023, 5105, 8,7%, Lease auto - 1e verhoging
Bij ons komt er een vacature vrij voor BI Consultant/Data analist en het salaris zit inderdaad rond die koers. Wel afhankelijk van ervaring etc. En zoeken iemand die zelfstandig kan werken, zelf zijn stakeholder management doet etc. IT manager is er voornamelijk voor escalaties en grote projecten.Chrono Trigger schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:26:
[Afbeelding]
Ontwikkeling van iemand zonder diploma. Boven de streep is irrelevante ervaring. Heb hier de kolom maandsalaris vervangen met bruto jaarsalaris om eventuele zaken zoals vakantiegeld/13e maand te ondervangen.
Ben niet ontevreden met wat ik verdien, maar het is toch ver verwijderd is van wat marktconform is voor mijn ervaring en prestaties. Heb competenties van BI Consultant/Data Analist en wil graag ontwikkelen tot Data Scientist. Met grofweg 4 jaar FT werkervaring is de mediaan voor mijn profiel 26% hoger (ca. 4300 euro p.m.).
[ Voor 3% gewijzigd door Koppensneller op 27-03-2023 15:55 ]
Ben je equity partner? Of sta je op de payroll?Mehmeeeh schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:01:
Heb dit topic veel geraadpleegd, dus draag ik ook mijn steentje bij:
***members only***
Op de payrollKoppensneller schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:46:
[...]
Ben je equity partner? Of sta je op de payroll?
Al met al zeer tevreden, aangezien dit nog steeds mijn eerste werkgever is.
Recentelijk wat gesprekken buiten gehad, waar ik qua salaris een mooie sprong kon maken. Echter zijn mijn secundaire arbeidsvoorwaarden zo fijn dat ik toch ben gebleven.
[ Voor 57% gewijzigd door champion16 op 30-03-2023 12:22 ]
Wat voor werk doe je? Want zonder enige context is een rijtje aan salarissen eigenlijk niet heel interessantchampion16 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:09:
***members only***
Al met al zeer tevreden, aangezien dit nog steeds mijn eerste werkgever is.
Recentelijk wat gesprekken buiten gehad, waar ik qua salaris een mooie sprong kon maken. Echter zijn mijn secundaire arbeidsvoorwaarden zo fijn dat ik toch ben gebleven.
Ik zie iemand die goed op zijn plek zit en een nette salaris groei mee maakt. Best mooi eigenlijk om tussen al het jobhoppen en functieveranderingen dit ook voorbij te zien komen. Alleen maar interessante lijstjes schept eerder de indruk dat het standaard is en dan komt overschatting en teleurstelling toch best vaak om de hoek kijken kan ik mij zo indenken.Hahn schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:40:
[...]
Wat voor werk doe je? Want zonder enige context is een rijtje aan salarissen eigenlijk niet heel interessant
[ Voor 18% gewijzigd door Furion2000 op 06-04-2023 12:01 ]
Als ik jou was zou ik verder kijken naar een nieuwe werkgever, in onze hoek van de sport is er een groots tekort aan goede project engineers.alaintje schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:57:
Twijfelen om terug te gaan naar WG 1 waar de kwaliteit en ontwikkeling hoger ligt, of een 3e werkgever te zoeken. Gezien de huidige werkgever niet de kwaliteit levert in het personeel welke ik graag mee wil samen werken.
Je zou bij wijze van volgende week al ergens anders kunnen beginnen, (Zeer zeker bij een zeker high tech bedrijf in Veldhoven)
Dankjewel,Henri3995 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:30:
[...]
Als ik jou was zou ik verder kijken naar een nieuwe werkgever, in onze hoek van de sport is er een groots tekort aan goede project engineers.
Je zou bij wijze van volgende week al ergens anders kunnen beginnen, (Zeer zeker bij een zeker high tech bedrijf in Veldhoven)
Zo makkelijk is het niet vind ik, ik zit in noord-limburg, in de directe omgeving zijn er weinig kwalitatief goede ontwikkel bedrijven.
Probleem is dat eindhoven/veldhoven een uur enkele reis is, dagelijks, door spits. En veelal 3-4 dagen op kantoor. Helaas is het ov ook 50-70 minuten. Een technisch bedrijf op loopafstand van een centraal station zou ideaal zijn...
Met alle kosten van een auto +reistijd weegt het netto niet super hard op eerlijk gezegd.
Ik heb nu totaal 30-45 minuten reistijd per dag, en vind dat het maximum, vooral omdat het 4 dagen in de week is.
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Ik vind dat onderhandelen juist lekker, anders houden ze zich al snel vast aan die paar procent uit de CAO.NoSugar schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:41:
Ik merk dat de meeste IT banen zonder CAO werken. Zelf vind ik een CAO wel zo prettig, omdat je dan niet hoeft te smeken voor salarisverhoging, maar zijn er naast ziekenhuizen en banken nog branches die met een cao voor software ontwikkelaars werken?
Plus in de IT heb je zo een nieuwe baan als ze je niet geven wat je wilt. Daar moet je dan wel toe bereid zijn inderdaad.
2019 - 2600 eerste baan
2020 - 3050 tweede baan + lease auto die ik netto bijna zelf betaalde
2021 - 3300 + 860 mobiliteit - derde baan
2022 - 3465 + 860 mobiliteit
2023 - 4525 + 860 mobiliteit
De (rijks)overheid is denk ik de grootste werkgever voor developers met een sterke CAO.NoSugar schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:41:
Ik merk dat de meeste IT banen zonder CAO werken. Zelf vind ik een CAO wel zo prettig, omdat je dan niet hoeft te smeken voor salarisverhoging, maar zijn er naast ziekenhuizen en banken nog branches die met een cao voor software ontwikkelaars werken?
Keek even snel bij een vacature van de belastingdienst. 5 jaar ervaring vereist en dan ga je tussen de € 2.957,- / € 4.707,- bruto p.m. verdienen..RagingPenguin schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:49:
[...]
De (rijks)overheid is denk ik de grootste werkgever voor developers met een sterke CAO.
In de detachering begin je met 5 jaar ervaring bij de 4700.
Maar natuurlijk wel 36 uur.
Hoe weet je of dit een 'nette salarisgroei' is, als je niet eens weet wat voor werk 'ie doet? Als dit voor vakkenvullen is, dan is het een bizar goed salaris, als het voor een chirurg is, dan is het best wel matig.Furion2000 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:55:
[...]
Ik zie iemand die goed op zijn plek zit en een nette salaris groei mee maakt. Best mooi eigenlijk om tussen al het jobhoppen en functieveranderingen dit ook voorbij te zien komen. Alleen maar interessante lijstjes schept eerder de indruk dat het standaard is en dan komt overschatting en teleurstelling toch best vaak om de hoek kijken kan ik mij zo indenken.
Inmiddels heeft degene waarop ik reageerde zijn post aangevuld met zijn beroep, en is mijn vraag dus ook beantwoordt.
[ Voor 27% gewijzigd door Hahn op 06-04-2023 19:13 ]
36 uur, en je krijgt ook een 13e maand. Vertaald naar een salaris in het bedrijfsleven is dat dus eerder 3500-5500. Bovendien is dat de range voor banen als functioneel beheerder en test engineer. Ongetwijfeld kun je dat verdienen in de detachering, maar ik denk dat je in verschillende topics hier genoeg tegenvoorbeelden vindt.(*)Thomas18GT schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:55:
Keek even snel bij een vacature van de belastingdienst. 5 jaar ervaring vereist en dan ga je tussen de € 2.957,- / € 4.707,- bruto p.m. verdienen..
Verder gaat een CAO ook over een goed pensioen, opleidingsmogelijkheden, en arbeidsomstandigheden, zaken waar het in de ICT ook wel eens aan schort.
(*) Ik ben eigenlijk benieuwd in wat voor functie je bij een detacheerder met 5 jaar ervaring 4700 euro verdient. Ongetwijfeld zijn ze er, maar ik vermoed dat het niet vanzelfsprekend is.
Hm ik heb in het bedrijfsleven bij mijn 3 banen dan altijd een 13e maand of winstdeling gehad, dus zo zwaar zou ik die niet laten wegen in de vergelijking..CVTTPD2DQ schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:21:
[...]
36 uur, en je krijgt ook een 13e maand. Vertaald naar een salaris in het bedrijfsleven is dat dus eerder 3500-5500. Bovendien is dat de range voor banen als functioneel beheerder en test engineer. Ongetwijfeld kun je dat verdienen in de detachering, maar ik denk dat je in verschillende topics hier genoeg tegenvoorbeelden vindt.(*)
Verder gaat een CAO ook over een goed pensioen, opleidingsmogelijkheden, en arbeidsomstandigheden, zaken waar het in de ICT ook wel eens aan schort.
offtopic:
(*) Ik ben eigenlijk benieuwd in wat voor functie je bij een detacheerder met 5 jaar ervaring 4700 euro verdient. Ongetwijfeld zijn ze er, maar ik vermoed dat het niet vanzelfsprekend is.
Ik pakte de eerste de beste vacature van de belastingdienst die ik tegenkwam in mijn richting:
https://werken.belastingd...r-webdevelopment-e1193143
Ik zit met 4 jaar als software engineer vooral gericht op frontend boven de 4500. Geen idee of dat zo vanzelfsprekend is, bij ons (grote detacheerder) in ieder geval wel. Maar inderdaad, je moet er wel zelf het gesprek voor aangaan en het is niet in een cao geregeld.
Bij IVO rechtspraak zie ik een vacature voor schaal 11 (3600-5500) staan, dat is dan wel weer interessant voor 36 uur, als je een beetje in de hogere range kan beginnen.
[ Voor 5% gewijzigd door Thomas18GT op 06-04-2023 23:07 ]
Vergeet de ~16% secundair niet.Thomas18GT schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:55:
[...]
Keek even snel bij een vacature van de belastingdienst. 5 jaar ervaring vereist en dan ga je tussen de € 2.957,- / € 4.707,- bruto p.m. verdienen..
Maar natuurlijk wel 36 uur.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Dat is vakantiegeld en een 13e maand. Die heb ik tot nu toe overal al gehad.
En nu heb ik nog 860 mobiliteitsbudget ook, ipv een treinkaart..
Zelf ben ik helaas geen goede onderhandelaar.Thomas18GT schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:43:
[...]
Ik vind dat onderhandelen juist lekker, anders houden ze zich al snel vast aan die paar procent uit de CAO.
Plus in de IT heb je zo een nieuwe baan als ze je niet geven wat je wilt. Daar moet je dan wel toe bereid zijn inderdaad.
2019 - 2600 eerste baan
2020 - 3050 tweede baan + lease auto die ik netto bijna zelf betaalde
2021 - 3300 + 860 mobiliteit - derde baan
2022 - 3465 + 860 mobiliteit
2023 - 4525 + 860 mobiliteit
Daardoor heb ik liever een uitgestippelde route waar een werkgever zich aan moet houden.
Plus dat een CAO veel meer garanties biedt. Nederland is maar 1 van de weinige west Europese landen waar CAO’s zo weggewuifd worden door velen. In Noorwegen en Zweden kan je als bedrijf bijna geen goede werknemers vinden als er geen CAO is bijvoorbeeld.NoSugar schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:27:
[...]
Zelf ben ik helaas geen goede onderhandelaar.
Daardoor heb ik liever een uitgestippelde route waar een werkgever zich aan moet houden.
Ik denk dat het er mee te maken heeft dat in de Nederlandse CAO's vooral arbeidsjaren worden beloond, en de sector zich vooral op de jongeren geworpen heeft.Orangelights23 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:39:
Plus dat een CAO veel meer garanties biedt. Nederland is maar 1 van de weinige west Europese landen waar CAO’s zo weggewuifd worden door velen. In Noorwegen en Zweden kan je als bedrijf bijna geen goede werknemers vinden als er geen CAO is bijvoorbeeld.
Verder is er natuurlijk intensief gelobbied voor 'kennismigrantenbeleid' om de lonen te drukken; kennismigranten zijn sowieso een stuk minder mondig en zullen zich niet snel bij een vakbond aansluiten.
Ik vraag me af CAO's in Scandinavië minder op ouderen gericht zijn.
In Nederland is er vooral een rechtse lobby geweest die het idee van CAO's maar negatief probeerde te maken. Kijk even naar alle reacties die loskomen wanneer een vakbond een staking organiseert voor een betere CAO. Half Nederland schiet dan in de modus 'niet zeuren, hongerloon accepteren en blij zijn dat je werk hebt'. Het past ook bij de steeds rechtser wordende trend waarbij de meerderheid stemt alsof ze allemaal werkgever zijn ipv werknemer en vooral denkt dat ze zelf nooit een tegenslag zullen hebben. En als ze die dan wel hebben dan is het de schuld van een anderCVTTPD2DQ schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:40:
[...]
Ik denk dat het er mee te maken heeft dat in de Nederlandse CAO's vooral arbeidsjaren worden beloond, en de sector zich vooral op de jongeren geworpen heeft.
Verder is er natuurlijk intensief gelobbied voor 'kennismigrantenbeleid' om de lonen te drukken; kennismigranten zijn sowieso een stuk minder mondig en zullen zich niet snel bij een vakbond aansluiten.
Ik vraag me af CAO's in Scandinavië minder op ouderen gericht zijn.
Hmm, woon helaas in een regio waarin nauwelijks cao-werkgevers zitten. Die focussen zich vooral op de randstad. Op 1-2 ziekenhuizen en 1 zorgverzekeraar na.RagingPenguin schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:49:
[...]
De (rijks)overheid is denk ik de grootste werkgever voor developers met een sterke CAO.
Kleine toelichting nog , ik heb buiten de middelbare school (TL) geen diploma. Gestopt met opleiding op MBO vanwege motivatie. Direct een andere sector gevonden en gaan werken.
Huidige baan teeltverantwoordelijke glastuinbouwbedrijf. zelf omhoog geklommen en hier en daar een kleine cursus wel gevolgd.
2015-1550 1e fulltime baan 38 uur (minimum loon)
2016-1717+10,7 % verhoging
2017-1950+13,5 % verhoging
2018-2550+ 30% promotie gehad en kleine kanttekening van 38 uur naar 40 uur contract.
2019-2740+7,5% verhoging
2020-2950+7,5% verhoging
2021-3100+5% inflatie
2022-3900 overstap nieuwe werkgever +- 25%
2023-4114 inflatie 5,5 %
Anoniem: 316512
Als ik zoek op 'vacatures glastuinbouw' zie ook niet direct heel denderende salarissen (hoewel jij op zich een mooi salaris hebt denk ik?). Zou dat een reden zijn van weinig instroom?dfbt schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:46:
Leuke groei meegemaakt in een sector waarin ik wel moet meegeven weinig nieuwe instroom is en veel werk te vinden.
Kleine toelichting nog , ik heb buiten de middelbare school (TL) geen diploma. Gestopt met opleiding op MBO vanwege motivatie. Direct een andere sector gevonden en gaan werken.
Huidige baan teeltverantwoordelijke glastuinbouwbedrijf. zelf omhoog geklommen en hier en daar een kleine cursus wel gevolgd.
2015-1550 1e fulltime baan 38 uur (minimum loon)
2016-1717+10,7 % verhoging
2017-1950+13,5 % verhoging
2018-2550+ 30% promotie gehad en kleine kanttekening van 38 uur naar 40 uur contract.
2019-2740+7,5% verhoging
2020-2950+7,5% verhoging
2021-3100+5% inflatie
2022-3900 overstap nieuwe werkgever +- 25%
2023-4114 inflatie 5,5 %
Het is een beetje “ouderwets” laatste jaren niet helemaal lekker meegegaan in de tijd. Maar merken ook dat scholieren steeds langer blijven leren en werken en tuinbouwbedrijf wordt bijna als vies gezien terwijl t laatste jaren super hard gaat met ontwikkeling, automatisering etc. En er zijn wel studies om te volgen maar heel aantrekkelijk is t niet. Ook hoef je geen hbo of hoger te hebben om lekker door te groeien. Zonder opleiding kan je prima jezelf omhoog werken. Vind t ook geen lage salarissen.Anoniem: 316512 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:01:
[...]
Als ik zoek op 'vacatures glastuinbouw' zie ook niet direct heel denderende salarissen (hoewel jij op zich een mooi salaris hebt denk ik?). Zou dat een reden zijn van weinig instroom?
iamcj schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 22:30:
Naar aanleiding van een discussie in een vorig topic, is het misschien wel leuk om de salarishistorie van de ICT'er / GoT'er te zien en te vergelijken?
Hierbij de mijne omgerekend naar 40 uur, ex bonus, geen lease auto's, standaard premie pensioen. Maar misschien moet het eigenlijk op package? Opleiding HBO, functioneer op WO niveau, nu 44 jaar. Functie nu: Data lead
Jaar Salaris Groei Reden 2004 € 1.770,00 2005 € 1.910,00 7,91% 2006 € 2.155,00 12,83% 2007 € 2.373,00 10,12% 2008 € 2.642,00 11,34% Promotie junior 2009 € 2.856,00 8,10% 2010 € 3.371,00 18,03% Promotie medior 2011 € 3.405,00 1,01% Bedrijf in slecht weer 2012 € 3.524,00 3,49% Bedrijf in slecht weer 2013 € 4.140,00 17,48% Overname 2014 € 4.750,00 14,73% Promotie senior 2015 € 3.800,00 -20,00% Overstap IT 2016 € 4.000,00 5,26% 2017 € 4.100,00 2,50% 2018 € 4.894,74 19,38% Nieuwe werkgever 2019 € 5.122,37 4,65% 2020 € 5.579,00 8,91% 2021 € 6.030,00 8,01% 2022 € 6.596,00 9,39% 2023 € 7.052,00 6,91%
https://theenemy.dk/table/
Eerste deel is echt herkenbaar. Ik ben eind 2021 van WG veranderd en zit buiten de CAO inflatiecorrectie gewoon op 0. Sinds afgelopen maand, dankzij dit inflatiecorrectie, net over de 4k heen. En dan zit ik aan de rand van de Randstad met ruim 1,5 jaar met ervaring.alaintje schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:57:
Ik maak de stappen wel, maar de inflatie haalt mij in. Ik had verwacht pas in ca 2025-2026 rond de 4k te verdienen. Ik heb ook altijd wel het gevoel ondergewaardeerd te worden. Ik stap heel snel over op alternatieve rollen buiten mijn functie, welke vaak al breed is.
Door de inflatie zit ik nu effectief gezien lager dan toen ik begon. En als ik dan zo hoor dat er maar 10-15.000 op jaarbasis zit tussen mij (31) en senior collegas (60+), vraag ik mij echt af of ik weer moet gaan hoppen.
En die CAO (metaal en techniek) gaat ook maar tot 4500, niet echt hoopgevend. Ondertussen roepen de werkgevers dat ze niemand kunnen vinden, maar stapt een Metaalunie wel eenzijdig uit de CAO overleggen.
Een CAO biedt een minimum, niet een maximum. Hoe kom je erbij dat je maximaal 4500 kunt verdienen ‘omdat de CAO dat stelt’? Het biedt juist gegarandeerde groei op jaarlijkse basis, zonder dat je bij je baas hoeft te komen.Pizza_Boom schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:01:
[...]
En die CAO (metaal en techniek) gaat ook maar tot 4500, niet echt hoopgevend. Ondertussen roepen de werkgevers dat ze niemand kunnen vinden, maar stapt een Metaalunie wel eenzijdig uit de CAO overleggen.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 07:52
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
https://www.fnv.nl/werk-i...je-loon-als-er-een-cao-isOrangelights23 schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:18:
[...]
Een CAO biedt een minimum, niet een maximum.
Ik heb bij een financiële instelling gewerkt met CAO en spreek dus uit ervaring dat de schalen ook als maximum werden gehandhaafd: geen groei meer als je aan de max zit van je schaalHoe meer jaren ervaring je hebt, hoe meer periodieken je krijgt en hoe hoger je loon wordt. Aan het aantal periodieken in een schaal zit een maximum: het schaalmaximum. Dan stopt de groei van je salaris in deze loonschaal.
Dat verschilt per CAO, metaal en techniek is voor mensen die 21+ zijn en niet in de participatiewet zitten een minimum CAO. Maar goed, in de praktijk is het best zeldzaam dat werkgevers niet direct de salaristabellen omzetten naar hun eigen functiehuis.We Are Borg schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:32:
[...]
https://www.fnv.nl/werk-i...je-loon-als-er-een-cao-is
[...]
Ik heb bij een financiële instelling gewerkt met CAO en spreek dus uit ervaring dat de schalen ook als maximum werden gehandhaafd: geen groei meer als je aan de max zit van je schaal
Dubbel
[ Voor 71% gewijzigd door Orangelights23 op 10-04-2023 13:09 ]
Orangelights23 schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:08:
[...]
Linkjes zonder enige toelichting droppen kan iedereennergens lees ik ook dat het niet zou kloppen, dus ik weet niet precies wat je insteek is geweest.
Feit blijft dat een CAO een minimum is en altijd beter kan. Genoeg voorbeelden uit mijn netwerk dat het anders kan. Werknemer ls EN werkgevers weten echter niet altijd beter.
Maar dat is gewoon onjuist, elke CAO stelt zelf of er wel of niet afgeweken van mag worden, en dat kan zelfs per artikel verschillen. (die link is wel een beetje te generaliserend, maar is verder wel meer correct dan jouw reactieOrangelights23 schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:08:
[...]
Linkjes zonder enige toelichting droppen kan iedereen
Feit blijft dat een CAO een minimum is en altijd beter kan. Genoeg voorbeelden uit mijn netwerk dat het anders kan. Werknemer ls EN werkgevers weten echter niet altijd beter.