Ik maak mij enige zorgen om GSM-straling. Ik ben (part-time) voedingsdeskundige en derhalve beroepsmatig geïnteresseerd in de effecten van voeding/supplementen/omgevingsfactoren op het welzijn van mensen. Ik ben mij er bewust van dat dit een omstreden onderwerp is waar veel mensen absoluut geen kwaad in zien. Echter lijkt het mij juist belangrijk om dit thema bespreekbaar te houden gezien de potentiële ernst door de al-om aanwezigheid van GSM-straling in ons dagelijks leven.
De hoop is dan ook dat ik met dit draadje een objectiever kanaal kan bieden voor mensen die geïnteresseerd zijn in dit onderwerp. Ik heb verder geen exclusief vertrouwen in overheidsorganen die geen negatief advies geven op dit vlak - een overheid die mensen bewust laat roken is overduidelijk met name geïnteresseerd in de economie draaiende houden, in plaats van de ultieme gezondheid van zijn inwoners. En het mag duidelijk zijn dat het verbieden van draadloze straling [als er grootschalig iets mis mee zou zijn] géén reële optie is. Ook studies die 'niks' aantonen zij niet zaligmakend - het is zeer makkelijk om studies op te zetten die geen bewijs vinden voor iets, al of niet met intentie. Voor wie het hier niet mee eens is verwijs ik diegenen naar de perikelen rondom hoe onschadelijk roken zou zijn in de jaren 30-40.
Er is ondertussen jaar op jaar echter groeiend cumulatief bewijs dat er gewoon iets 'fishy' is met mogelijk zelfs gematigde hoeveelheden GSM stralingt. Ik heb hieronder dus enkele artikelen geplaatst, vrijwel allen van PubMed, peer-reviewed. Ik gebruik voornamelijk een meta-analyse van div. onderzoeken uit dit specifieke onderzoek naast andere bronnen.
De meta-studie is overigens mede mogelijk gemaakt door bijdragen van :
Dr. Brian Stein, Cancer och Allergifonden, Cancerhjälpen, and the Pandora-Foundation for Independent Research, Berlin, Germany.
Met name die laatste is erg interessant. Ik quote hun missie:
Goed, op naar wat meer onderzoeken en wat minder drama
INTERESSANTE / ZORGWEKKENDE ONDERZOEKEN
Onderzoek onder 100+ kinderen laat gedragsafwijkingen zien bij méér straling
Laag-vermogen wifi-straling geeft sterke veranderingen in ratten hersenen (microRNA)
In een Meta-studie van 100 andere studies werd DNA-schade aangetoond bij blootstelling vér onder de wettelijke normen
Zelfs bij een zeer lage blootstelling aan 900Mhz gedurende een korte tijd werden er statistisch significante terugval in geheugen-prestatie gemeten in ratten.
Bewijs voor een relatie tussen GSM-straling en DNA-schade met mogelijk carcinogene gevolgen
Hoe div. studies elkaar tegenspreken als het gaat om statistisch grotere kans op in dit geval kinder leukemie. En hoe er [nog] geen plausibele alternatieve verklaringen voor zijn behalve blootstelling aan straling.
[toevoeging 19 April 2019]
Ratten wanneer blootgesteld aan 2.45GHz hebben statistisch significante afwijkingen aan de testikels, verergerend naarmate de duur van de blootstelling langer is.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4503846/
De hoop is dan ook dat ik met dit draadje een objectiever kanaal kan bieden voor mensen die geïnteresseerd zijn in dit onderwerp. Ik heb verder geen exclusief vertrouwen in overheidsorganen die geen negatief advies geven op dit vlak - een overheid die mensen bewust laat roken is overduidelijk met name geïnteresseerd in de economie draaiende houden, in plaats van de ultieme gezondheid van zijn inwoners. En het mag duidelijk zijn dat het verbieden van draadloze straling [als er grootschalig iets mis mee zou zijn] géén reële optie is. Ook studies die 'niks' aantonen zij niet zaligmakend - het is zeer makkelijk om studies op te zetten die geen bewijs vinden voor iets, al of niet met intentie. Voor wie het hier niet mee eens is verwijs ik diegenen naar de perikelen rondom hoe onschadelijk roken zou zijn in de jaren 30-40.
Er is ondertussen jaar op jaar echter groeiend cumulatief bewijs dat er gewoon iets 'fishy' is met mogelijk zelfs gematigde hoeveelheden GSM stralingt. Ik heb hieronder dus enkele artikelen geplaatst, vrijwel allen van PubMed, peer-reviewed. Ik gebruik voornamelijk een meta-analyse van div. onderzoeken uit dit specifieke onderzoek naast andere bronnen.
De meta-studie is overigens mede mogelijk gemaakt door bijdragen van :
Dr. Brian Stein, Cancer och Allergifonden, Cancerhjälpen, and the Pandora-Foundation for Independent Research, Berlin, Germany.
Met name die laatste is erg interessant. Ik quote hun missie:
The PANDORA Foundation was established because of the experience scientists always make whenever they publish research results that are in the way of politics and industry.
Professor Franz Adlkofer organized and coordinated the EU-funded REFLEX project between 1999 and 2004. Contrary to all expectations the project finished with the conclusion that – in isolated human cells – electromagnetic fields are able to change the structure and the function of genes. "
Voor zover Pandora. Wil je meer lezen over hoe de industrie en politiek [in Oostenrijk] verweven zijn in hun streven om onderzoeken over de gevolgen van GSM-straling zo min mogelijk ruimte te geven kan je dat hier o.a. doen. Een simpel voorbeeld is hoe twee onderzoekers die studies met negatieve gezondheidsgevolgen publiceerden in respectabele kanalen beschuldigd worden van fraude in geschrift. Zij werden door de Council for Scientific Ethics gevraagd om de artikelen direct in te trekken. Blijkt echter dat de voorzitter van de commissie een voormalig advocaat was van de Oostenrijkse GSM-industrie. Nadat om zijn vervanging was gevraagd i.v.m. belangenverstrengeling werden de onderzoekers onschuldig verklaard. Echter niet nadat zij in het landelijke nieuws door het slijk werden gehaald. Rectificaties haalden uiteraard het publieke oog niet."....there exists no justification anymore to claim, that we are not aware of any
pathophysiological mechanisms which could be the basis for the development of functional disturbances
and any kind of chronic diseases in animal and man."
Goed, op naar wat meer onderzoeken en wat minder drama
INTERESSANTE / ZORGWEKKENDE ONDERZOEKEN
Onderzoek onder 100+ kinderen laat gedragsafwijkingen zien bij méér straling
-"Calvente et al in Spain (17) measured outside the homes of 123 boys aged 10 years. For all houses, the root mean-square of power density (SRMS) was 286 µW/m2 and the maximum power density (SRMS) was 2,760 µW/m2 for frequencies between 100 kHz and 6 GHz. The range between highest and lowest measured mean was large, ranging from 5.5 to 11,560 µW/m2. The 10-year old boys with higher exposure of RF radiation in their immediate surroundings of their dwellings showed statistically significant lower scores in expression and comprehension, and higher behavioral and emotional problems, including anxiety and depressed behavior in different tests."
Laag-vermogen wifi-straling geeft sterke veranderingen in ratten hersenen (microRNA)
-"Two long-term studies have exposed rats for 24 h a day for 12 months to RF radiation emitted from a Wi-Fi system at 2.4 GHz. The peak power was 100,000 µW [0.1 Watt], with the antenna 50 cm above the cage. The SAR value over 10 g of brain tissue was 1,030 µW/kg. One study examined 5 different microRNAs (miRNA) in the rat brains, 2 of which decreased at least 70%. miRNA is important in the proliferation, differentiation, function and maintenance of all cells, including neurons; and dysfunction of their pathways can contribute to pathogenesis of neurodegenerative disorders, as well as being a key indicator of epigenetic changes and cancer risk (37)."
In een Meta-studie van 100 andere studies werd DNA-schade aangetoond bij blootstelling vér onder de wettelijke normen
-"In a review of 100 studies, Yakymenko et al (42) showed oxidative effects of low-intensity RF radiation on living cells, with exposure down to 2,500 µW/m2 (43). SAR values down to 600 µW/kg increased oxidative stress in the cells (44,45). Embryos of Japanese quails were exposed to RF radiation using GSM 900 MHz (46). The average intensity of RF radiation on the surface of hatching eggs was 2,500 µW/m2 (0.25 µW/cm2). SAR was calculated to be 3 µW/kg. A statistically significant overproduction of reactive oxygen species (ROS) and oxidative damage of DNA in living cells was reported compared with the control group given no exposure. The exposure was far below the guideline of the ICNIRP for RF radiation at 2 to 10 W/m2 depending on frequency and 2 W/kg to the brain. The results showed that the ICNIRP guidelines are outdated. Moreover, using a safety factor of 10 would give 250 µW/m2 as a guideline, a level easily exceeded in many places, e.g., our measurements taken at the Stockholm Central Railway Station (13), in the Old Town (14) and in most rooms in the present apartment at Östermalm."
Zelfs bij een zeer lage blootstelling aan 900Mhz gedurende een korte tijd werden er statistisch significante terugval in geheugen-prestatie gemeten in ratten.
-"Even a SAR value down to 85 µW/kg exposure from 900 MHz during 2 h/day, 5 days/week for 30 days, increased oxidative stress parameters in lipid peroxidation and protein oxidation, and resulted in a statistically significant impairment in spatial memory in rats (49)."
Bewijs voor een relatie tussen GSM-straling en DNA-schade met mogelijk carcinogene gevolgen
-"The National Toxicology Program (NTP) under the National Institutes of Health (NIH) in the USA released a report in 2016 which showed an increased incidence of glioma in the brain and malignant schwannoma in the heart in up to 2 years in RF irradiated rats. These findings support human epidemiological studies on brain tumor risk and strengthen the association between RF radiation and cancer (***). Recent results from the NTP study showed genotoxicity of RF radiation in rats and mice (52). This result supports several previous findings of DNA strand-breaks in rat brain cells exposed to RF radiation, as first published by Lai and Singh (53). RF radiation leads to oxidative stress in biological systems, including the brain, due to an increase in free radicals and changes in antioxidant defence systems."
Hoe div. studies elkaar tegenspreken als het gaat om statistisch grotere kans op in dit geval kinder leukemie. En hoe er [nog] geen plausibele alternatieve verklaringen voor zijn behalve blootstelling aan straling.
Er zijn veel meer interessante artikelen die aanwijzingen of bewijzen geven dat GSM-straling effecten heeft op het DNA en oxidatieve stress kan veroorzaken. Beetje bij beetje worden er ook meer bewijzen gevonden van correlaties tussen gedragsveranderingen en blootstelling aan (grote) hoeveelheden straling bij mens en dier. Ik vind dit reden tot zorg, gezien de alom aanwezigheid van deze straling en de groeiende straling-dichtheid."Non-ionizing radiation has been studied as a possible risk factor since more than 30 years. No carcinogenic potential of low-level fields (levels below ICNIRP recommendations) has been revealed in experimental studies. However, a consistent pattern of a two-fold increase in childhood leukemia is observed in epidemiological studies associated with average exposure to residential low-frequency magnetic fields above 0,3-0,4 µT. The epidemiological evidence is weakened by methodological limitations and no accepted or even plausible biophysical mechanism challenging the crucial question of causal relationship are currently available.
The apparent inconsistencies between empirical findings and the lack of supportive experimental data have to be considered in the light of other possible risk factors and of new data on the complex origin of childhood leukemia. A number of recent studies supports the hypothesis that initiation of the disease arises prenatally and that exposures before birth or early in life and/or an abnormal immune response play an important role in its further manifestation. "
[toevoeging 19 April 2019]
Ratten wanneer blootgesteld aan 2.45GHz hebben statistisch significante afwijkingen aan de testikels, verergerend naarmate de duur van de blootstelling langer is.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4503846/
Graag hou ik de discussie in dit topic zo respectvol als mogelijk, we weten al dat dit onderwerp niet populair is bij veel mensen - maar dat hoeft geen reden te zijn om de discussie alles behalve objectief te voeren. Dank!High frequency, specifically 2.45 GHz Wi-Fi radiation, induces a decrease in sperm parameters along with an increase in apoptosis-positive cells and caspase-3 activity in the seminiferous tubules of Wistar rats, specially in 7-hour group. It reduced seminal vesicle weight following 2.45 GHz exposure. Considering the progressive privilege of 2.45 GHz wireless networks in our environment, we concluded that there should be a major concern about the time-dependent exposure of our body to the higher frequencies of Wi-Fi antenna.
[ Voor 6% gewijzigd door majic op 19-04-2019 12:37 ]