Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:02

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Kan je uitleggen waarom bij optie 2 de schijven opeens een andere schijfletter zouden krijgen, als er werkelijk niets verandert aan de configuratie van de VM?

Kunnen de hosts elkaar wel benaderen? Dan behandelen alsof 't stand-alone hosts zijn en in AD delegatie toekennen en via Hyper-V manager (waar je beide clusters/hosts in hebt staan) de VM verplaatsen.

Spekkies | Commandline FTW

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thijs B
  • Registratie: augustus 1999
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 22:34:
Iemand ervaring met het overzetten van virtuele machines van het ene Hyper-V cluster naar het andere?
Beide clusters zijn AD connected, maar kennen elkaar verder niet.

Methodes die ik ken:
Wat dacht je van Veeam ?

Acties:
  • 0Henk 'm!
Hero of Time schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 22:42:
Kan je uitleggen waarom bij optie 2 de schijven opeens een andere schijfletter zouden krijgen, als er werkelijk niets verandert aan de configuratie van de VM?
Aangezien de schijven op een andere plek komen te staan fysiek (andere padnamen) verandert er wel iets. Ik weet niet 100% zeker of de koppeling van een schijf in Windows afhankelijk is van een GUID of iets dergelijks die in de VHD(X) bepaald is. Ofwel, wat gebeurd er als ik de schijf opnieuw koppel. Worden het dan weer D: en E: zoals het nu is, of veranderd dat ineens?
Kunnen de hosts elkaar wel benaderen? Dan behandelen alsof 't stand-alone hosts zijn en in AD delegatie toekennen en via Hyper-V manager (waar je beide clusters/hosts in hebt staan) de VM verplaatsen.
Yep, ze kennen elkaar. Ze zitten zelfs op dezelfde switch.
Voor verplaatsen via Hyper-V manager (mijn optie 3 is dat denk ik), is daar veel voor nodig? Of is het een kwestie van uitzetten, move to other host en wachten?

Thijs B schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 12:44:
[...]

Wat dacht je van Veeam ?
Heb ik over gedacht, maar aangezien het 10 hosts zijn eens per 5 jaar denk ik dat ik de handen niet op elkaar krijg voor extra kosten :{

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Drardollan schreef op zondag 16 juni 2019 @ 15:15:
[...]

Aangezien de schijven op een andere plek komen te staan fysiek (andere padnamen) verandert er wel iets. Ik weet niet 100% zeker of de koppeling van een schijf in Windows afhankelijk is van een GUID of iets dergelijks die in de VHD(X) bepaald is. Ofwel, wat gebeurd er als ik de schijf opnieuw koppel. Worden het dan weer D: en E: zoals het nu is, of veranderd dat ineens?
Wat denk je zelf dat er gebeurt als je VHDX bestanden van, zeg, C:\Hyper-V naar D:\HyperV\Disks verhuist? Wat zou een GUID wijziging moeten triggeren? Hoe zie je het voor je dat als je een bestand van plaats verandert, er spontaan iets ín het bestand verandert? Los van een afgebroken transfer of corruptie tijdens het versturen of opslaan.
[...]

Yep, ze kennen elkaar. Ze zitten zelfs op dezelfde switch.
Voor verplaatsen via Hyper-V manager (mijn optie 3 is dat denk ik), is daar veel voor nodig? Of is het een kwestie van uitzetten, move to other host en wachten?
Idd, met Google vind je informatie over het delegatie deel (dat gaat via AD). Rest van de stappen vind je bij diezelfde bron, maar idd gewoon VM uit en maak maar de kopie.

Hero of Time schreef op zondag 16 juni 2019 @ 15:50:
[...]

Wat denk je zelf dat er gebeurt als je VHDX bestanden van, zeg, C:\Hyper-V naar D:\HyperV\Disks verhuist? Wat zou een GUID wijziging moeten triggeren? Hoe zie je het voor je dat als je een bestand van plaats verandert, er spontaan iets ín het bestand verandert? Los van een afgebroken transfer of corruptie tijdens het versturen of opslaan.
Nou, ik verwacht niet dat er iets in het bestand veranderd. Maar ik vraag mij dus af of er een GUID inzit die vervolgens op de juiste manier in Windows/Linux gekoppeld wordt.
Idd, met Google vind je informatie over het delegatie deel (dat gaat via AD). Rest van de stappen vind je bij diezelfde bron, maar idd gewoon VM uit en maak maar de kopie.
d:)b

• Duinkonijn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:32

Duinkonijn

Old dirty bastard

Iemand ervaring met het overzetten van virtuele machines van het ene Hyper-V cluster naar het andere?

Methodes die ik ken:

1) Export / Import heeft nogal wat tijd nodig (grote files, moeten dan 2x geprocessed worden en tijdelijk opgeslagen)

2) Copy / Paste van de Config XML en VHD(X) files kan wel. Maar bij import is het dan geneuzel. En ik weet niet zeker of de disken dan dezelfde drive letter krijgen in het Windows?

3) Move naar een ander cluster heb ik ergens gelezen, maar 0,0 ervaring mee. Werkt zoiets een beetje?

Downtime is geen probleem, dat is ingecalculeerd.

Optie 3 zou het beste zijn, maar optie 2 is ook een optie. Als ik zeker weet dat disken goed gekoppeld worden kan ik zo een nieuwe VM config maken op het nieuwe cluster, memory/cpu/netwerk goed zetten en disken koppelen. Dat ik vervolgens nog even het IP in Windows moet goed zetten is geen groot werk voor 10 machines.
je kan rechtstreeks naar dat cluster exporteren. als je op de clusterdisk een share aanmaakt met de hostservers (met full control). let op deze mag NIET hidden zijn

EX-Lid van FC breke been - NAH - CVA

Duinkonijn schreef op maandag 17 juni 2019 @ 11:09:
[...]

je kan rechtstreeks naar dat cluster exporteren. als je op de clusterdisk een share aanmaakt met de hostservers (met full control). let op deze mag NIET hidden zijn
OK, dat moet niet al te ingewikkeld zijn.
Je bedoeld dan echt export/import toch? Dat was in 2012r2 niet mogelijk naar shares namelijk, grote kans dat dat in 2016/2019 opgelost of veranderd is. Had ik nog niet geprobeerd verder.

Ga volgende week aan de slag, deze week maar 2 dagen op het werk. Boel draait net sinds vrijdag, en ik wil het sowieso een week online hebben voor ik er ook maar 1 serieuze server heen verhuis. Vanmorgen bijvoorbeeld al een melding over een voeding die 1075W gebruikte (treshold 880W). Blijkt een bekende fake melding, maar dat soort dingen heb ik graag op voorhand even gezien :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:32

Duinkonijn

Old dirty bastard

Drardollan schreef op maandag 17 juni 2019 @ 11:16:
[...]

OK, dat moet niet al te ingewikkeld zijn.
Je bedoeld dan echt export/import toch? Dat was in 2012r2 niet mogelijk naar shares namelijk, grote kans dat dat in 2016/2019 opgelost of veranderd is. Had ik nog niet geprobeerd verder.

Ga volgende week aan de slag, deze week maar 2 dagen op het werk. Boel draait net sinds vrijdag, en ik wil het sowieso een week online hebben voor ik er ook maar 1 serieuze server heen verhuis. Vanmorgen bijvoorbeeld al een melding over een voeding die 1075W gebruikte (treshold 880W). Blijkt een bekende fake melding, maar dat soort dingen heb ik graag op voorhand even gezien :)
In 2012R2 kan ik rechtstreeks exporteren.. voorwaarde geen $share.

EX-Lid van FC breke been - NAH - CVA

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Drardollan schreef op maandag 17 juni 2019 @ 09:06:
[...]

Nou, ik verwacht niet dat er iets in het bestand veranderd. Maar ik vraag mij dus af of er een GUID inzit die vervolgens op de juiste manier in Windows/Linux gekoppeld wordt.
Laatste keer dat ik iets met Windows en schijven deed, werd er bijgehouden welke schijf UID aan welke letter is gekoppeld. Zo krijg je ook weer dezelfde schijfletter als je een externe harde schijf een andere letter geeft en na een reboot weer eens aansluit, zelfs als je een andere USB poort gebruikt. Terwijl een andere schijf gewoon de eerst beschikbare krijgt.

Linux werkt met partitie UUIDs voor mounts. Wordt al jaren geadviseerd, want schijven schijnen soms net iets later te kunnen reageren dan een voorgaande boot (denk aan reboot vs cold boot) en dat gaf nogal gezeik als je root op /dev/hda1 had en deze werd na reboot opeens /dev/hdb1. Maar dan heb ik het ook over de tijd van IDE schijven. :P

Als je dat snapt, zal je inzien dat je beren op de weg zag die er helemaal niet zijn. ;)
[...]

d:)b
Succes.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thijs B
  • Niet online
Drardollan schreef op zondag 16 juni 2019 @ 15:15:
[...]

Heb ik over gedacht, maar aangezien het 10 hosts zijn eens per 5 jaar denk ik dat ik de handen niet op elkaar krijg voor extra kosten :{
Toch is dit een relatief simpel klusje als je wel veeam zou gebruiken, Volgens mij heeft veeam ook een trail versie die je zou kunnen misbruiken hiervoor of je neemt een licentie voor 1 jaar voor 2 hosts dan kom je er ook, alleen kan je dan niet alles in 1x doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

Methodes die ik ken:

1) Export / Import heeft nogal wat tijd nodig (grote files, moeten dan 2x geprocessed worden en tijdelijk opgeslagen)

2) Copy / Paste van de Config XML en VHD(X) files kan wel. Maar bij import is het dan geneuzel. En ik weet niet zeker of de disken dan dezelfde drive letter krijgen in het Windows?

3) Move naar een ander cluster heb ik ergens gelezen, maar 0,0 ervaring mee. Werkt zoiets een beetje?

Downtime is geen probleem, dat is ingecalculeerd.

Optie 3 zou het beste zijn, maar optie 2 is ook een optie. Als ik zeker weet dat disken goed gekoppeld worden kan ik zo een nieuwe VM config maken op het nieuwe cluster, memory/cpu/netwerk goed zetten en disken koppelen. Dat ik vervolgens nog even het IP in Windows moet goed zetten is geen groot werk voor 10 machines.
Heb je wel is gekeken naar shared nothing live migration?

Assumption is the mother of all fuck ups

shadowman12 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 12:52:
[...]

Heb je wel is gekeken naar shared nothing live migration?
Dat is mijn optie 3 geloof ik. Heb ik wel gezien, maar ik heb er nog niet echt naar gekeken.

Sowieso staat het nu heel even op een lage pit, ben 2 dagen op en andere klus en 1 van de 2 nieuws hosts is niet goed. Gistermorgeneen melding over een voeding die over de 1000W ging en einde dag viel hij gewoon spontaan uit :{ Startte wel weer op, maar beetje eng voor nieuwe hardware. Eerst maar eens de case bij HPE afwachten, kijken of er iets zinnigs uit komt.

Maar heb jij ervaring met shared nothing LM?

Acties:
  • +1Henk 'm!
Drardollan schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 16:01:
[...]

Dat is mijn optie 3 geloof ik. Heb ik wel gezien, maar ik heb er nog niet echt naar gekeken.

Sowieso staat het nu heel even op een lage pit, ben 2 dagen op en andere klus en 1 van de 2 nieuws hosts is niet goed. Gistermorgeneen melding over een voeding die over de 1000W ging en einde dag viel hij gewoon spontaan uit :{ Startte wel weer op, maar beetje eng voor nieuwe hardware. Eerst maar eens de case bij HPE afwachten, kijken of er iets zinnigs uit komt.

Maar heb jij ervaring met shared nothing LM?
Ja, maakt het overzetten van VM's naar een andere host heel makkelijk, hoef je niet al dat gedoe met export /importvan vhdx enzo te doen. Dan kun je in Hyper-V gewoon move klikken en wachten en dan worden de VM's gewoon overgezet. Vereist wel wat meer instel werk als voorbereiding,

• tafkaw
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 20:17
Vraagje:

Graag zouden we 1 van onze servers vervangen door een Synology. Een groot deel van de diensten van de huidige server kunnen namelijk makkelijk naar de cloud en dat maakt het beheer een heel stuk makkelijker uiteindelijk.

Dus Microfix gebeld, maar die doen geen hardware support op Synology. Nou kunnen we wel een tweede NAS (in dit geval gaat de voorkeur uit naar een RS1219+, maar sta open voor alternatieven) op de plank leggen, maar daarmee hebben we geen handjes geregeld en ik wil wel eens op vakantie kunnen.

Vraag: kennnen jullie een vergelijkbare partij die wel Synology doet?

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 16:30
Wat wil je precies met de Synology gaan doen? Is het alleen voor opslag data?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

En hoe belangrijk zijn de zaken die nog wel lokaal blijven draaien? Want wat als die uitvalt, kan er dan nog ongestoord doorgewerkt worden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 21:36

Equator

Admin Internet & Netwerken

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
tafkaw schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:35:
Vraagje:

Graag zouden we 1 van onze servers vervangen door een Synology. Een groot deel van de diensten van de huidige server kunnen namelijk makkelijk naar de cloud en dat maakt het beheer een heel stuk makkelijker uiteindelijk.

Dus Microfix gebeld, maar die doen geen hardware support op Synology. Nou kunnen we wel een tweede NAS (in dit geval gaat de voorkeur uit naar een RS1219+, maar sta open voor alternatieven) op de plank leggen, maar daarmee hebben we geen handjes geregeld en ik wil wel eens op vakantie kunnen.

Persoonlijk vind ik dit niet echt een vraagje voor dit topic. Maar ik ga het proberen:

Waartegen wil je je beschermen?
Hardware falen?
Software falen?

Hoe lang kan men zonder de Synology? Een dag, week of max 1 uur?

Wat voor support zoek je? Iemand die je Synology softwarematig kan fixen / configuratieaanpassingen kan uitvoeren? Of zoek je een partij die - bij uitval - zorgt dat het geheel weer in de lucht komt.

Het probleem met dergelijke huis tuin en keuken apparatuur (sorry) is dat het consumentenspul is. Natuurlijk kan je er ook zakelijk gebruik van maken, en de Synology biedt ook meer dan voldoende mogelijkheden, maar je zal er waarschijnlijk geen zakelijke support voor gaan vinden, alleen consumenten support.

Dus kan je proberen de kans dat er iets gebeurd te verkleinen:
  • redundante hardware / clusteren (Geen idee of dat mogelijk is met DSM)
  • software configuratie back-up
  • data back-up
  • uitgeschreven procedures bij falen (wat te doen in welke volgorde)

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

• kromme
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 11-10 19:40

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Boh ben hier al een tijdje aan het kloten met een GPO voor de USB storage uit te zetten. Krijg alleen de uitzonderingen er niet in. Hoe doen jullie dat?

kromme wijzigde deze reactie 21-06-2019 08:22 (7%)

Keep it calm...en lek mig de zuk

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
AFAIK is een GPO daar niet heel handig in. Bij een vorige klant werd daar een combinatie van GPO en McAfee DLP gebruikt. Ook geen mooie oplossing.

Blijft namelijke een computer based optie en geen user based.

Ik heb zelf jarenlang gewerkt met (toenmalig) Lumension Device Control. Wordt tegenwoordig verkocht onder de naam van Ivanti https://www.ivanti.com/products/device-control

Daarmee was het te configureren dat gebruiker X op werkstation Y alleen type Z USB storage mocht gebruiken om te schrijven. Alle combinaties waren mogelijk.

Dat werkte echt veel mooier :) Maar dat kost wel geld :P

Vragen/opmerkingen

• Metalfreak
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 15:46
tafkaw schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:35:
Vraagje:

Waarom per se Synology en geen enterprise materiaal met een supportcontract? En wat moet die Synology dan gaan doen?

• hmmmmmmmmmpffff
kromme schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 08:21:
Boh ben hier al een tijdje aan het kloten met een GPO voor de USB storage uit te zetten. Krijg alleen de uitzonderingen er niet in. Hoe doen jullie dat?
Via Azure AD een policy die alleen Bitlocker encrypted devices toe staat.

Ik denk dat je hier wel mee kunt bereiken wat je wilt doen.

• kromme

kromme

hmmmmmmmmmpffff schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:09:
[...]
Via Azure AD een policy die alleen Bitlocker encrypted devices toe staat.

Ik denk dat je hier wel mee kunt bereiken wat je wilt doen.
Nee wat ik wil is via een GPO alle removeable storage weigeren....Behalve bepaalde sticks.
Alle andere USB apparaten wil ik gewoon laten werken (scanners etc).

Wat ik in de link van je zie is dat ik alles kan weigeren qua usb behalve...xyz

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
Ons spamfilter is zo geconfigureerd dat ie alle PDF's in e-mails uitpluist en evt. zooi eruit haalt, hij krijgt dan altijd de tag mee 'disarm attachment'. In het geval van Office documenten sloopt het spamfilter bij inkomend en uitgaand zelfs alle macro's uit het document. Waarom? Omdat hier te vaak zooi bij in zit en onze gebruikers achterlijk zijn.

Ik krijg melding van een gebruiker dat er nu mail van een klant tegen gehouden wordt met 4 pdf's in de bijlage.

De reden die het spamfilter hiervoor geeft is "Unscannable due to limits exceeded" en "Maximum scan depth exceeded". De default actie is dan: "send notification, delete message"

Ik heb die klant hun mail al opnieuw laten sturen maar dan met iedere pdf in een aparte mail maar dan wordt ie ook afgevangen om dezelfde reden.

Ga ik Googlen op deze foutmelding kom ik 2 topics bij Symantec tegen, daar heeft men het over container depth.

Kan iemand mij uitleggen wat 'container depth' inhoud bij een PDF (of zit 't 'm in de mail?)? Wordt er dan gedoeld op meerdere pagina's of meerdere tabbladen ofzo?

Ik ken deze foutmelding eigenlijk alleen van Office bestanden omdat die altijd gecomprimeerd opgeslagen worden en door het spamfilter uitgepakt worden en dan vaak over de ingestelde size limit van het spamfilter gaan.

EDIT: ik weet de optie in SMG wel te vinden die deze limiet ophoogt ("Maximum container scan depth" staat nu op 20), maar ik wil weten wat voor gevolgen dit mogelijk heeft.

EDIT#2:

Dit gevonden Setting limits on nested files

Ik snap nu wat die setting doet en waarom die bestaat, maar weet nog steeds niet wat 'nested files' en 'container depth' nu concreet is

FastFred wijzigde deze reactie 21-06-2019 16:06 (17%)

Everything that is, sprang from what was | iRacing Profiel

• Muggie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 17:26

Muggie

8 pm

kromme schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:05:
[...]

Nee wat ik wil is via een GPO alle removeable storage weigeren....Behalve bepaalde sticks.
Alle andere USB apparaten wil ik gewoon laten werken (scanners etc).

Wat ik in de link van je zie is dat ik alles kan weigeren qua usb behalve...xyz
Het is al even geleden dat ik zoiets heb gemaakt maar als ik het me goed herinner heb ik destijds een lijst gemaakt van allowed devices op basis van hun device_id waardes die je uit device manager kunt vissen na succesvolle installatie, die zet je in de gpo en dan wordt per definitie al het andere geweigerd. Is wel bewerkelijk :)

PSN: mug_8pm

• kromme

kromme

Muggie schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 09:15:
[...]

Het is al even geleden dat ik zoiets heb gemaakt maar als ik het me goed herinner heb ik destijds een lijst gemaakt van allowed devices op basis van hun device_id waardes die je uit device manager kunt vissen na succesvolle installatie, die zet je in de gpo en dan wordt per definitie al het andere geweigerd. Is wel bewerkelijk :)
Klopt, alleen dit moet je dan doen voor alle USB device. Ik wil alleen storage blocken op een paar uitzonderingen.

• Muggie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 17:26

Muggie

8 pm

kromme schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 09:41:
[...]

Klopt, alleen dit moet je dan doen voor alle USB device. Ik wil alleen storage blocken op een paar uitzonderingen.
Dat wordt lastig om dit puur met gpo te regelen. Welke av gebruik je, die kan misschien dit ook voor je doen. Welke hardware gebruik je, van HP weet ik dat de bios removable storage kan blokken maar of je dat uitzonderingen in kan maken weet ik zo niet.

PSN: mug_8pm

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 14:44

Brahiewahiewa

boelkloedig

FastFred schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:10:
,,, maar weet nog steeds niet wat 'nested files' en 'container depth' nu concreet is
Staat hier allemaal uitgelegd: https://www.adobe.com/con...ive/pdf_reference_1-7.pdf
Basically kun je in een pdf document een ander pdf document opnemen. Je kunt dus ook in een pdf document een ander document opnemen waarin nog een ander document is opgenomen. Enz, enz.
Adobe heeft hier geen limiet aan gesteld. Symantec kennelijk wel. Je zou bij Symantec kunnen aandringen op een optie om per dokumentsoort andere limiten in te stellen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Ik vind het anders best een goede zaak dat Symantec (en anderen vast ook) een limiet erop hebben gezet. Het kost schijnbaar nogal wat resources om te scannen en 100 documenten diep is gewoon volslagen belachelijk om te maken. Het limiet staat schijnbaar op 20, als je dat al te weinig vindt, doe je toch echt iets fout IMO.

Domme gebruikers proberen we op te voeden, maar externe partijen die idiote documenten sturen moeten we maar hun gang laten gaan? What's next, een factuur met 1001 macro's in Word om te laten zien dat je €200 moet betalen?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 14:44

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hero of Time schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 11:50:
Ik vind het anders best een goede zaak dat Symantec (en anderen vast ook) een limiet erop hebben gezet. Het kost schijnbaar nogal wat resources om te scannen en 100 documenten diep is gewoon volslagen belachelijk om te maken. Het limiet staat schijnbaar op 20, als je dat al te weinig vindt, doe je toch echt iets fout IMO.

Domme gebruikers proberen we op te voeden, maar externe partijen die idiote documenten sturen moeten we maar hun gang laten gaan? What's next, een factuur met 1001 macro's in Word om te laten zien dat je €200 moet betalen?
Hoe is het met je bloeddruk ;o)
Anyway, voor een zip-file met honderd archives van 1 TB is die limiet van 20 best wel zinnig. Maar voor een PDF file kennelijk niet; een beetje creatieveling heeft dat zo voor elkaar en dat hoeft geen problem te zijn vwb resources. Vandaar dat ik suggereer om voor pdf files andere criteria te hanteren dan voor zip files

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Brahiewahiewa schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 12:34:
[...]

Hoe is het met je bloeddruk ;o)
Nu prima. Gister iets minder. :P
Anyway, voor een zip-file met honderd archives van 1 TB is die limiet van 20 best wel zinnig. Maar voor een PDF file kennelijk niet; een beetje creatieveling heeft dat zo voor elkaar en dat hoeft geen problem te zijn vwb resources. Vandaar dat ik suggereer om voor pdf files andere criteria te hanteren dan voor zip files
Nested archives moet je gewoon niet willen. Een zip inpakken in een zip, die in een zip zit die ingepakt is in een zip, etc. is van de zotte. 20 bestanden in een enkele zip, geen probleem. Desnoods 100 bestanden in een enkele zip, prima.

Zaken gaan nesten is gewoon een teken van malafide handelingen. Leuk dat Adobe geen beperking heeft hoeveel niveau's aan documenten je kan invoegen, bij een scanner om rotzooi tegen te houden is dat erg handig. Het zou mij namelijk niet verbazen als er in deze feature een lek zit. In elk document een stukje code dat op zichzelf staand niets doet, maar eenmaal geopend het geheel bij elkaar komt en je met de gebakken peren zit.

• Imnoa
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 21:57

Imnoa

Noobmaster69

Ik loop al de hele morgen te zoeken, heb veel tegenstrijdige verhalen gelezen en de microsoft pagina's over dit onderwerp zijn letterlijk half in het Nederlands en half in het Noors dus daar kom ik ook geen steek verder mee.

Kan iemand me helpen met de volgende vragen?

De situatie:

Ik ben aan het kijken naar een nieuw aan te schaffen server.
  • Deze server zal Server 2019 Standard gaan draaien en heeft 1 processor met 8 cores.
  • Op deze server wil ik 2 Hyper V machines met ook Server 2019 Standard draaien.
  • De host zelf heeft geen functie behalve Host zijn voor de 2 Hyper V machines
  • Op een van deze Hyper V machines zal ons AD (+DNS, DHCP etc) voor ca 100 users gaan draaien.
  • Op de ander zal een twintigtal netwerkprinters worden geïnstalleerd, ons ERP pakket zet printopdrachten in de vorm van .pdf bestanden in een share, die worden opgepakt door een tooltje en vervolgens naar de juiste printer geprint. (Zonder tussenkomt van de user)
Mijn vragen:

Mag ik met 8 fysieke cores 2 keer Hyper V draaien op server 2019? En draaien deze Hyper V machines mee op de licentie van de host of moet ik 3 losse Server 2019 licenties kopen?

Verder: Dat er voor de users die het AD gebruiken User Cals nodig zijn snap ik.
Maar moet ik voor de 20 printers ook 20 Device Cals aanschaffen?

민족의 위대한 태양

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 15:45
Je mag een standaard licentie 2x virtualiseren op zichzelf.
dus koop je de licenties voor je server mag je hem installeren voor Hyper-V (en geen andere taken) en dan 2 virtuele instances draaien.

voor de AD heb je idd User cals nodig, voor de printers heb je geen user cals nodig voor zover ik weet.

Themeparks (updated)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Endpoint
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 21:01
@Imnoa , maak jij als gebruiker slechts gebruik van een device, dan consumeer je één device cal.

Gebruik je meerdere devices die connecten naar een Microsoft server voor bijvoorbeeld dhcp, DNS etc is het goedkoper om een user cal te nemen op 3 device Cals.

Cals zijn alleen voor users/personen, geen apparatuur
Imnoa schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:44:
Ik loop al de hele morgen te zoeken, heb veel tegenstrijdige verhalen gelezen en de microsoft pagina's over dit onderwerp zijn letterlijk half in het Nederlands en half in het Noors dus daar kom ik ook geen steek verder mee.

Kan iemand me helpen met de volgende vragen?

De situatie:

Ik ben aan het kijken naar een nieuw aan te schaffen server.
  • Deze server zal Server 2019 Standard gaan draaien en heeft 1 processor met 8 cores.
  • Op deze server wil ik 2 Hyper V machines met ook Server 2019 Standard draaien.
  • De host zelf heeft geen functie behalve Host zijn voor de 2 Hyper V machines
  • Op een van deze Hyper V machines zal ons AD (+DNS, DHCP etc) voor ca 100 users gaan draaien.
  • Op de ander zal een twintigtal netwerkprinters worden geïnstalleerd, ons ERP pakket zet printopdrachten in de vorm van .pdf bestanden in een share, die worden opgepakt door een tooltje en vervolgens naar de juiste printer geprint. (Zonder tussenkomt van de user)
Mijn vragen:

Mag ik met 8 fysieke cores 2 keer Hyper V draaien op server 2019? En draaien deze Hyper V machines mee op de licentie van de host of moet ik 3 losse Server 2019 licenties kopen?

Verder: Dat er voor de users die het AD gebruiken User Cals nodig zijn snap ik.
Maar moet ik voor de 20 printers ook 20 Device Cals aanschaffen?
Wat bedoel je precies met Hyper-v machines? Is dat een host die VM die heeft draaien, of een virtuele machine waar bijvoorbeeld een applicatie in draait? Want twee Hyper-v hosts op een stuk hardware kan niet, of je moet dingen gaan doen met nested virtualization, maar dat zou ik in beginsel niet doen.

shadowman12 wijzigde deze reactie 25-06-2019 17:48 (9%)

• Imnoa

Imnoa

Noobmaster69

shadowman12 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:44:
[...]

Wat bedoel je precies met Hyper-v machines? Is dat een host die VM die heeft draaien, of een virtuele machine waar bijvoorbeeld een applicatie in draait? Want twee Hyper-v hosts op een stuk hardware kan niet, of je moet dingen gaan doen met nested virtualization, maar dat zou ik in beginsel niet doen.
1 host met twee virtuele machines, heb het misschien een beetje onduidelijk verwoord

민족의 위대한 태양

Imnoa schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:53:
[...]

1 host met twee virtuele machines, heb het misschien een beetje onduidelijk verwoord
Dat kan.
Maar qua licenties hangt er ook dan ook beetje vanaf wat voor afspraken je hebt qua licentiecontract, bijvoorbeeld als je hoster bent en een SPLA contract hebt, is het weer anders dan bij open license enzovoorts.

En verwacht je groei in het aantal VM's of blijft het bij twee einde der dagen?

Met de standard edition zou je uit de voeten kunnen, je mag daar maximaal 10VM's mee draaien op een host.
Hier vindt je een calculator:
https://wintelguy.com/windows2019-licensing-calc.pl

shadowman12 wijzigde deze reactie 25-06-2019 18:47 (26%)

• Thijs B
  • Niet online
shadowman12 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:56:
[...]

Dat kan.
Maar qua licenties hangt er ook dan ook beetje vanaf wat voor afspraken je hebt qua licentiecontract, bijvoorbeeld als je hoster bent en een SPLA contract hebt, is het weer anders dan bij open license enzovoorts.

En verwacht je groei in het aantal VM's of blijft het bij twee einde der dagen?

Met de standard edition zou je uit de voeten kunnen, je mag daar maximaal 10VM's mee draaien op een host.
Hier vindt je een calculator:
https://wintelguy.com/windows2019-licensing-calc.pl
Dat klopt niet helemaal windows standard hyper-v heeft geen beperking op een maximum aantal vm's.

Maarre die site die je noemt https://wintelguy.com vind ik wel top, allemaal handige omreken tools voor de systeembeheerder, staat gelijk in mijn bookmarks :)
Thijs B schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:35:
[...]

Dat klopt niet helemaal windows standard hyper-v heeft geen beperking op een maximum aantal vm's.

Maarre die site die je noemt https://wintelguy.com vind ik wel top, allemaal handige omreken tools voor de systeembeheerder, staat gelijk in mijn bookmarks :)
Misschien niet helemaal goed verwoord, maar dan wordt datacenter goedkoper. Iedere VM wordt als een OSE licentie gezien bij standard

shadowman12 wijzigde deze reactie 25-06-2019 20:41 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

@Imnoa, ik heb recent nog licenties uitgezocht. Als je 1 fysieke machine wilt voorzien van een licentie, ben je verplicht om een minimale afname van 16 cores te doen. Dit is ongeacht hoeveel fysieke cpus/cores de machine heeft. Dus of je nou 2 quadcores of 1 octacore hebt, je zal hoe dan ook een licentie moeten afnemen van 2 cpu's en 8 cores per cpu of 16 cores totaal.

De aanschaf van Windows Server Standard geeft je het recht om 2 virtuele machines mee te voorzien van een licentie. Voor Server 2019 is echter de vereiste dat je Microsoft Hyper-V Server neemt. Het is niet toegestaan om 1 Windows Server 2019 Standard Core te installeren met de Hyper-V rol en dan daarop twee Server 2019 instanties onder 1 licentie.

Ik ga even de voorwaarden uitzoeken waar ik die had gelezen. Maar de aanschaf van 1x Windows Server 2019 Standard 16-core is voldoende.

Hero of Time schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:41:
@Imnoa, ik heb recent nog licenties uitgezocht. Als je 1 fysieke machine wilt voorzien van een licentie, ben je verplicht om een minimale afname van 16 cores te doen. Dit is ongeacht hoeveel fysieke cpus/cores de machine heeft. Dus of je nou 2 quadcores of 1 octacore hebt, je zal hoe dan ook een licentie moeten afnemen van 2 cpu's en 8 cores per cpu of 16 cores totaal.

De aanschaf van Windows Server Standard geeft je het recht om 2 virtuele machines mee te voorzien van een licentie. Voor Server 2019 is echter de vereiste dat je Microsoft Hyper-V Server neemt. Het is niet toegestaan om 1 Windows Server 2019 Standard Core te installeren met de Hyper-V rol en dan daarop twee Server 2019 instanties onder 1 licentie.

Ik ga even de voorwaarden uitzoeken waar ik die had gelezen. Maar de aanschaf van 1x Windows Server 2019 Standard 16-core is voldoende.
Dat klopt dus niet helemaal, je kunt OSE(Operating System Environments) bijkopen bij Standard licentiemodel.
Standard Edition provides rights for up to 2 virtual OSEs or Hyper-V containers when all physical cores in the server are licensed. Customers can increase 2 VMs at a time by licensing all the physical cores in the server again.

shadowman12 wijzigde deze reactie 25-06-2019 20:56 (9%)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

shadowman12 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:52:
[...]

Dat klopt dus niet helemaal, je kunt OSE(Operating System Environments) bijkopen bij Standard licentiemodel.
Dat zijn extra licenties. Niet 1 die je vast moet aanschaffen.

Hero of Time schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:55:
[...]

Dat zijn extra licenties. Niet 1 die je vast moet aanschaffen.
Maar je schreef dit:
Hero of Time schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:41:
@Imnoal.

Dat klopt dus niet helemaal, je kunt extra er bijkopen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Mensen voor azijnzeikers uitmaken doe je maar ergens anders

Equator wijzigde deze reactie 26-06-2019 12:27 (81%)

Acties:
  • +4Henk 'm!
* asing pakt bier en chips :+

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

@Imnoa, op bijvoorbeeld https://www.dsaict.nl/mic...dows-server-2019-standard staan de voorwaarden netjes omschreven. In 't kort is 't dit:
LICENTIEMODEL
LicentiemodelCore + CAL
Server (vereist)Windows Server 2019 core licenties voor alle fysieke cores in de fysieke server, met:
• minimaal 8 core licenties per fysieke processor;
• minimaal 16 core licenties per fysieke server.
Operating System Environments (OSE's)/Hyper-V containersWindows Server 2019 Datacenter: 1 Hyper-V host plus onbeperkt aantal OSE's of Hyper-V containers.

Windows Server 2019 Standard: 1 Hyper-V host plus 2 OSE's of Hyper-V containers. Kan steeds met 2 worden uitgebreid door nogmaals het vereiste aantal core licenties te kopen. Bij 12 of meer OSE's of Hyper-V containers is Datacenter voordeliger.
Clients (vereist)Windows Server 2019 CAL's voor basis functionaliteit

Vergeet dus ook niet om de Server CALs erbij te kopen. Ga even na hoeveel apparaten vs gebruikers je hebt. Een gebruiker of apparaat dat een IP adres of printer gebruikt, is 1 CAL, maar 1 CAL geeft wel het recht op alle diensten (dus die ene CAL geeft een gebruiker het recht op een IP adres, DNS verzoeken en printers).

Stel dat je een server hebt met niet 16, maar 20 cores, dan moet je 1x 16-core licentie aanschaffen en aanvullen met 2x 2-core licenties. Dat geeft je het recht op 2 virtuele instanties. Wil je er 4 op die enkele machine, dan moet je 2x 16-core + 4x 2-core aanschaffen.

Met 2 servers, even voor het gemak met maar 16 cores over 2 CPUs, heb je an sich recht op 4 virtuele instanties, twee per server. Maak je er echter een cluster van waardoor VMs heen en weer kunnen lopen, zou je elke fysieke machine zo moeten licenseren dat ze alles mogen draaien. Dus 2 licenties per server voor een totaal van 4x 16-core licenties.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Speciaal voor @shadowman12 heb ik bij de voorwaarden nog wat dik gedrukt. Het onderstreepte stuk geeft aan dat er geen enkele beperking is voor Standard, alleen dat het verstandiger is om vanaf 12 instanties op een enkele host Datacenter aan te schaffen ivm de kosten. Als je met Standard 20 instanties op een enkele host wilt uitvoeren, houdt niemand je tegen. Hooguit degene die de factuur moet betalen. :P

En nu met een cluster! :9

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

* The Eagle met dit soort dingen altijd blij dat ie in enterprise omgevingen opereert.
Stuk minder gezeik :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• zeroday
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 15:35

zeroday

Dream within a dream

Hero of Time schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 11:50:

Hoe ga je dan overweg met: iemand stuurt per mail zo'n bestand, wordt geblocked door je spamfilter en je meld dat aan de gebruiker. Gebruiker meld dit aan de verzender en de vezender stuurt het nu via wetransfer ..
wat dan?

USG, 2x Unifi AP-LR, 1x Unifi Pro, 4x HP Microserver Gen8 (1x Vmware) 3x OpenMediavault. (en nog veel meer andere meuk)

• Imnoa

Imnoa

Noobmaster69

Hero of Time schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 21:56:
@Imnoa, op bijvoorbeeld https://www.dsaict.nl/mic...dows-server-2019-standard staan de voorwaarden netjes omschreven. In 't kort is 't dit:
LICENTIEMODEL
LicentiemodelCore + CAL
Server (vereist)Windows Server 2019 core licenties voor alle fysieke cores in de fysieke server, met:
• minimaal 8 core licenties per fysieke processor;
• minimaal 16 core licenties per fysieke server.
Operating System Environments (OSE's)/Hyper-V containersWindows Server 2019 Datacenter: 1 Hyper-V host plus onbeperkt aantal OSE's of Hyper-V containers.

Windows Server 2019 Standard: 1 Hyper-V host plus 2 OSE's of Hyper-V containers. Kan steeds met 2 worden uitgebreid door nogmaals het vereiste aantal core licenties te kopen. Bij 12 of meer OSE's of Hyper-V containers is Datacenter voordeliger.
Clients (vereist)Windows Server 2019 CAL's voor basis functionaliteit

Vergeet dus ook niet om de Server CALs erbij te kopen. Ga even na hoeveel apparaten vs gebruikers je hebt. Een gebruiker of apparaat dat een IP adres of printer gebruikt, is 1 CAL, maar 1 CAL geeft wel het recht op alle diensten (dus die ene CAL geeft een gebruiker het recht op een IP adres, DNS verzoeken en printers).

Stel dat je een server hebt met niet 16, maar 20 cores, dan moet je 1x 16-core licentie aanschaffen en aanvullen met 2x 2-core licenties. Dat geeft je het recht op 2 virtuele instanties. Wil je er 4 op die enkele machine, dan moet je 2x 16-core + 4x 2-core aanschaffen.

Met 2 servers, even voor het gemak met maar 16 cores over 2 CPUs, heb je an sich recht op 4 virtuele instanties, twee per server. Maak je er echter een cluster van waardoor VMs heen en weer kunnen lopen, zou je elke fysieke machine zo moeten licenseren dat ze alles mogen draaien. Dus 2 licenties per server voor een totaal van 4x 16-core licenties.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Speciaal voor @shadowman12 heb ik bij de voorwaarden nog wat dik gedrukt. Het onderstreepte stuk geeft aan dat er geen enkele beperking is voor Standard, alleen dat het verstandiger is om vanaf 12 instanties op een enkele host Datacenter aan te schaffen ivm de kosten. Als je met Standard 20 instanties op een enkele host wilt uitvoeren, houdt niemand je tegen. Hooguit degene die de factuur moet betalen. :P
Daar heb ik zeker wat aan, bedankt!

민족의 위대한 태양

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

zeroday schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 07:15:
[...]

Hoe ga je dan overweg met: iemand stuurt per mail zo'n bestand, wordt geblocked door je spamfilter en je meld dat aan de gebruiker. Gebruiker meld dit aan de verzender en de vezender stuurt het nu via wetransfer ..
wat dan?
Vangt je on-access scanner op de computer van de gebruiker het af. Of heb jij geen AV op je kantoor computers draaien?
Dat voorbeeld had ik al genoemd. ;) Dat blijft hetzelfde, want een Datacenter licentie geeft je het recht voor onbeperkt op een enkele host. Hoeveel gaan er (mogelijk) op een enkel host draaien in zo'n geval? -> Antwoord.

• zeroday
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 15:35

zeroday

Dream within a dream

Hero of Time schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:06:
[...]

Vangt je on-access scanner op de computer van de gebruiker het af. Of heb jij geen AV op je kantoor computers draaien?
Jawel, maar m.i. geeft je spamfilter bij zo'n nested bestand een gil terwijl dat bij je AV dan niet het geval hoeft te zijn.

USG, 2x Unifi AP-LR, 1x Unifi Pro, 4x HP Microserver Gen8 (1x Vmware) 3x OpenMediavault. (en nog veel meer andere meuk)

Nou.... Op ESXi draaiden we 15-20 guests per host. Het hangt een beetje van de load af.

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
asing schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 12:13:
[...]

Nou.... Op ESXi draaiden we 15-20 guests per host. Het hangt een beetje van de load af.
Dus is een Datacenter licentie ideaal. Als je dat met een standaard licentie af wilt vangen ben je enorm veel meer kwijt, want VM's kunnen migreren in een cluster.

Modbreak:Blijven we verder wel een beetje normaal naar elkaar communiceren?

Vragen/opmerkingen

• Grvy
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 20:51

Grvy

Bot

Ik ga lekker mensen taggen waarvan ik weet dat ze ook in mijn branche zitten omdat ik ongeduldig ben. >:) @Hero of Time @asing @unezra @HKLM_

Heeft 1 van jullie ervaring met shared storage voor VMware in de vorm van Qnap/Synology.

Overal waar ik tot nu toe bekend ben was er ook altijd shared storage in de vorm van een HP MSA, PureStorage, Nimble etc. De grote merken.

Nu werk ik tegenwoordig ergens waar de klanten een stuk "kleiner" zijn en die kunnen dat gewoon niet betalen maar we (ik) wil wel graag het gemak van Shared storage.

Heeft een QNAP/Synology dan zin of ga ik dan tegen enorme bottlenecks aanlopen? Ik kan namelijk met de eerdere omgevingen die ik ken niet snappen hoe zo een simpele QNAP/Synology ook qua IO op het niveau komt wat ik iig gewend ben. O-)

Njah dat dus als ik een beetje duidelijk ben.. :P

Omdat het moet.

• ralpje
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 15:49

ralpje

Deugpopje

Wat is de reden dat je per sé shared storage wil? Je zou ook kunnen kijken naar een hyperconverged-achtige oplossing waarbij de storage in je compute nodes zit en met SoFS / S2D iets kunnen bouwen.

365Dude - Strava

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 21:18

HKLM_

www.cloud23.nl

Grvy schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 20:22:
Ik ga lekker mensen taggen waarvan ik weet dat ze ook in mijn branche zitten omdat ik ongeduldig ben. >:) @Hero of Time @asing @unezra @HKLM_

Heeft 1 van jullie ervaring met shared storage voor VMware in de vorm van Qnap/Synology.

Overal waar ik tot nu toe bekend ben was er ook altijd shared storage in de vorm van een HP MSA, PureStorage, Nimble etc. De grote merken.

Nu werk ik tegenwoordig ergens waar de klanten een stuk "kleiner" zijn en die kunnen dat gewoon niet betalen maar we (ik) wil wel graag het gemak van Shared storage.

Heeft een QNAP/Synology dan zin of ga ik dan tegen enorme bottlenecks aanlopen? Ik kan namelijk met de eerdere omgevingen die ik ken niet snappen hoe zo een simpele QNAP/Synology ook qua IO op het niveau komt wat ik iig gewend ben. O-)

Geen ervaring met syno’s als storage voor dit soort doeleinden :P kan je niet iets doen met storage space direct?

Ubiquiti • 2 site’s • 2x Unifi USG 3P • Unifi Switch 16 ports 150w • 2x Unifi AC-LR • 2x Unifi AC-Lite • Unifi CloudKey

• Grvy

Grvy

Bot

ralpje schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 20:26:
Wat is de reden dat je per sé shared storage wil? Je zou ook kunnen kijken naar een hyperconverged-achtige oplossing waarbij de storage in je compute nodes zit en met SoFS / S2D iets kunnen bouwen.
Voornamelijk gewenning. Ik ken shared storage in de vorm van die andere partijen en weet wat ik daaraan heb. Als er ervaringen zijn met een andere denkwijze hoor ik die ook graag maar heb me sowieso nooit verdiept in software SAN (Storage spaces, vSAN etc) dus dat is voor mij sowieso apart.. snap ook echt niet hoe dat dan zou werken.

Van shared storage weet ik iig dat het goed werkt. :9

Grvy wijzigde deze reactie 27-06-2019 20:31 (5%)

Omdat het moet.

• HKLM_

HKLM_

www.cloud23.nl

Grvy schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 20:28:
[...]

Voornamelijk gewenning. Ik ken shared storage in de vorm van die andere partijen en weet wat ik daaraan heb. Als er ervaringen zijn met een andere denkwijze hoor ik die ook graag maar heb me sowieso nooit verdiept in software SAN (Storage spaces, vSAN etc) dus dat is voor mij sowieso apart.. snap ook echt niet hoe dat dan zou werken.

Ik heb voor mijn home lab wel eens de vsan van https://www.starwindsoftware.com/starwind-virtual-san gebruikt om csv te maken voor een hyper-v cluster. Werkte zeer goed tot mijn verbazing. Op mijn huidige werk hebben we ook een vsan van hp (weet ff de naam niet)

Ubiquiti • 2 site’s • 2x Unifi USG 3P • Unifi Switch 16 ports 150w • 2x Unifi AC-LR • 2x Unifi AC-Lite • Unifi CloudKey

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

@Grvy, lees even een paar pagina's terug. Toevallig heb ik onlangs een Synology Rackstation in gebruik genomen. Apparaat heeft 4x 1 Gbps en 2x 10 Gbps poorten. Uiteraard die 2x 10 Gbps ingesteld om te gebruiken voor NFS, al zweren andere dan weer bij iSCSI. Net wat je wilt, NFS voldoet prima. Met multipath kan je prima performance eruit krijgen. Zorg wel dat je servers ook 10 Gbps interfaces hebben, dan heb je echt de winst. Dat is iets wat wij helaas niet hebben. Gaat er ooit eens komen.

Ik weet ook dat @KRGT het een en ander kan vertellen over VMware en shared storage.

Grvy schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 20:28:
[...]

Wij hebben Pure storage met SSD voor onze virtuele omgeving, dat vlamt echt lekker door
https://www.purestorage.com/nl/

• Grvy

Grvy

Bot

@shadowman12 je hebt ook gelezen? Ik gaf al aan dat purestorage qua kosten niet uitkwam en ik dat wel gewend was vanuit andere omgevingen.

Omdat het moet.

Grvy schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 21:42:
@shadowman12 je hebt ook gelezen? Ik gaf al aan dat purestorage qua kosten niet uitkwam en ik dat wel gewend was vanuit andere omgevingen.
Sorry dat heb ik gemist.

Het hangt heel erg van de load af die je omgeving gaat krijgen of een qnap of synlogy haalbaar is, daar zie ik geen info over. En eventuele groei meerekenen.

shadowman12 wijzigde deze reactie 27-06-2019 21:46 (21%)

Ja je kan een eenvoudige nas als shared storage gebruiken. Dat doe je in de regel met het iscsi protocol. Snelheid is afhankelijk van de hoeveelheid geheugen in de nas, de gebruikte processor, het aantal disks en hun iops. Een factor die je misschien vergeet is om een apart storage netwerk aan te maken en op ieder apparaat Jumbo frames aanzet. Dat zorgt voor meer data per pakket waardoor het percentage overhead zakt.

Je data vraag zal zeer random zijn met meerdere vms. Het hebben van voldoende bandbreedte, iops en lage seek Times is het belangrijkste.

Kan je in de buurt komen van een full flash hp 3par 8400 serie? De hoeveelheid opslag zal niet gaan maar qua snelheid moet je wel in de buurt kunnen komen.

• paulhekje
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 13:50
asing schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 23:02:
[...]
Een factor die je misschien vergeet is om een apart storage netwerk aan te maken en op ieder apparaat Jumbo frames aanzet. Dat zorgt voor meer data per pakket waardoor het percentage overhead zakt.
Denk ook aan het aanzetten van Flow control.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• unezra
  • Laatst online: 20:12

Context: Wij moeten begin volgend jaar ons NetApp storage systeem vervangen dat ik ook te duur vind worden voor onze organisatie. :)

Geen ervaring mee, maar je zou eens kunnen kijken naar iX Systems, de commerciële variant van FreeNAS:
https://freenas.org/for-business/

Ik heb ze wel eens benaderd, sales organisatie zit helaas niet in Nederland en dat is voor mij een van de redenen geweest waarom ik het niet verder heb onderzocht.

Andere optie is zoals @ralpje ook zegt, hyperconverged. Zou je wellicht @The Eagle eens over kunnen benaderen, die heeft daar ervaring mee.

Wij zijn uiteindelijk uitgekomen op het maken van de keuze tussen hyperconverged en totale outsourcing. De keuze is gemaakt, alleen mag ik daar publiek nog niet al te veel over zeggen. :) (Maar PM me als je meer wilt weten.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:04

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Maar even hier verder, om technische vervuiling van het TL topic te voorkomen:
Je kan DSM gewoon instellen op minimaal en maximaal SMB niveau. En dat kan dus ook prima op min. SMB2 en max SMB3 bijvoorbeeld. Ik durf niet te zeggen wat de default waarden daarvan zijn, maar lijkt me stug dat die uit zichzelf op SMB1 only zou staan (tenzij dat ooit in het verleden de enige optie was en die setting op een of andere manier bewaard is gebleven tijdens updates).

Orion84 wijzigde deze reactie 28-06-2019 10:17 (40%)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• kromme

kromme

Vanmorgen kregen we een wazige melding binnen. User X en Y werken in Shared mailbox. User X zoekt op waarde X, en krijgt resultaat. User Y zoekt op dat moment ook op waarde Y en user X krijgt zoekresultaat van Y te zien. Dit is alleen op de terminal servers. Ik krijg niet gevonden waar dit in zit.

Orion84 wijzigde deze reactie 28-06-2019 15:14 (86%)
Reden: Maar even je reactie inhoud overgehaald uit TL. Linken naar een besloten topic is niet ideaal.

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

kromme schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 14:49:
Vanmorgen kregen we een wazige melding binnen. User X en Y werken in Shared mailbox. User X zoekt op waarde X, en krijgt resultaat. User Y zoekt op dat moment ook op waarde Y en user X krijgt zoekresultaat van Y te zien. Dit is alleen op de terminal servers. Ik krijg niet gevonden waar dit in zit.
Correct me if I'm wrong, maar gebruikt Outlook (ik neem aan dat je op die TS gewoon een fat client gebruikt) geen gebruik van de windows search service, of hoe dat ding ook heet? Die zal per server zijn en niet per sessie dan. Onder welke username draait dat ding en kun je dat aanpassen zodat ie per persoon indext? Vermoed van niet eerlijk gezegd (dat wil je volgens mij helemaal niet op een Ts) maar dat zou het wel kunnen verklaren :)

@Grvy als shared storage en een Synology al een dingetje is qua budget hoef je niet naar hyperconverged te kijken :) werkt idd best lekker, maar kost ook een paar duiten ;)

The Eagle wijzigde deze reactie 28-06-2019 19:45 (9%)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• kromme

kromme

The Eagle schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 19:42:
[...]

Correct me if I'm wrong, maar gebruikt Outlook (ik neem aan dat je op die TS gewoon een fat client gebruikt) geen gebruik van de windows search service, of hoe dat ding ook heet? Die zal per server zijn en niet per sessie dan. Onder welke username draait dat ding en kun je dat aanpassen zodat ie per persoon indext? Vermoed van niet eerlijk gezegd (dat wil je volgens mij helemaal niet op een Ts) maar dat zou het wel kunnen verklaren :)
We gebruiken wyse thinclients die per user gewoon een rdp(terminal) sessie opbouwen

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Staat los van de gebruikte technologie lijkt me :)

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Heeft m'n collega ook een keer gehad bij een klant. Ik heb echt met verbazing naar het filmpje zitten kijken wat 'ie toen gemaakt heeft :+
Weet alleen even niet meer of 'ie dat probleem heeft kunnen oplossen. Staat me bij dat het 'by design' was, maar helemaal zeker weten doe ik het niet. Zal volgende week eens even vragen bij hem.

365Dude - Strava

• kromme

kromme

ralpje schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 20:12:
[...]

Heeft m'n collega ook een keer gehad bij een klant. Ik heb echt met verbazing naar het filmpje zitten kijken wat 'ie toen gemaakt heeft :+
Weet alleen even niet meer of 'ie dat probleem heeft kunnen oplossen. Staat me bij dat het 'by design' was, maar helemaal zeker weten doe ik het niet. Zal volgende week eens even vragen bij hem.
Op de laptops zonder rdp sessie geen last van. Dus per design lijkt me stug

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Had geloof ik te maken met hoe advanced search werkt en het feit dat je op een RDS-server met die zoekopdracht bepaalde resources deelt. Het kwam ook alleen voor bij users die op dezelfde session host zaten, volgens mij. Maar zoals ik zei: het is voor mij een second hand verhaal, ik zal maandag even bij de bron informeren ;)

365Dude - Strava

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Orion84 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:16:
Maar even hier verder, om technische vervuiling van het TL topic te voorkomen:

[...]
Je kan DSM gewoon instellen op minimaal en maximaal SMB niveau. En dat kan dus ook prima op min. SMB2 en max SMB3 bijvoorbeeld. Ik durf niet te zeggen wat de default waarden daarvan zijn, maar lijkt me stug dat die uit zichzelf op SMB1 only zou staan (tenzij dat ooit in het verleden de enige optie was en die setting op een of andere manier bewaard is gebleven tijdens updates).
Vanmiddag eens gekeken. Stond gewoon op min SMB1 en max SMB1. :F Gelijk maar even aangepast naar SMB2 c.q. SMB3. Ik vermoed dat degene die eerder met die Synology aan de gang is geweest dit heeft aangepast naar alleen SMB1 omdat 'ie met een Mac werkte ofzo.

Sowieso idioot dat het nog aangeboden wordt. Elk OS dat nog alleen SMB1 babbelt is dermate oud dat het niet meer ondersteund wordt. En embedded devices zouden firmware updates moeten krijgen om er niet meer afhankelijk van te zijn, want SMB2 is al erg lang geleden uitgekomen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• paulhekje
Hero of Time schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 23:41:
[...]
Sowieso idioot dat het nog aangeboden wordt. Elk OS dat nog alleen SMB1 babbelt is dermate oud dat het niet meer ondersteund wordt. En embedded devices zouden firmware updates moeten krijgen om er niet meer afhankelijk van te zijn, want SMB2 is al erg lang geleden uitgekomen.
Eens, maar helaas kom je het nog wel eens tegen bij printers (scannen naar share).

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

paulhekje schreef op maandag 1 juli 2019 @ 07:56:
[...]

Eens, maar helaas kom je het nog wel eens tegen bij printers (scannen naar share).
Weet ik, daarom vind ik het ook zo idioot. Je betaald grof geld voor de functie en dan gebruiken ze iets wat al ruim 10 jaar geleden al als 'oud' werd bestempeld. Als we Wikipedia mogen geloven, is SMB2 in 2006 uitgebracht en had Samba 3.6 volledige ondersteuning ervoor. Dat is een verrekt lange tijd die de fabrikanten hebben gehad om SMB1 uit te faseren.

Als ik een nieuwe scanner zou aanschaffen, zakelijk of privé, en het kan alleen SMB1 aan, gaat dat ding direct retour. Ik hoef geen antieke meuk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nitrodesign
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 13-10 17:14
Modbreak:Het omzeilen van de netwekpolicy gaan we je niet mee helpen. Als jij Spotify toegang wilt, dan moet je dat via de juiste kanalen regelen.

Equator wijzigde deze reactie 02-07-2019 11:17 (88%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xanthian
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 07-10 11:06
Weet iemand een goede tool om documentatie bij te houden?

Het gaat om documentatie en configuratie van Servers, Firewalls, software oplossingen en procedures.
We slaan nu alles op een fileserver waaronder Word, Excel en Visio bestanden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
Xanthian schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:32:
Weet iemand een goede tool om documentatie bij te houden?

Het gaat om documentatie en configuratie van Servers, Firewalls, software oplossingen en procedures.
We slaan nu alles op een fileserver waaronder Word, Excel en Visio bestanden.
Config van Firewalls, Switches, Routers etc: => Kiwi Cattools.

Doet gewoon dagelijks een 'show running config' >> $date.config (of elke andere opdracht). Heb je dagelijks een back-up van je configs.

Documentatie: DocuWiki? Maar dat moet je handmatig bijhouden.

Configuratie van servers: dat wil je niet documenteren, dat wil je afdwingen. Desired State Config of Salt Stack?

Vragen/opmerkingen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• unezra
Equator schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:56:
[...]

Doet gewoon dagelijks een 'show running config' >> $date.config (of elke andere opdracht). Heb je dagelijks een back-up van je configs.
Rancid is ook best tof.
http://www.shrubbery.net/rancid/

Beetje spartaans, maar functioneel. :)
Niet helemaal.

Dokuwiki maakt als een van de weinige wiki's gebruik van een plaintext backend en dat heeft hét voordeel dat je alles dat je automatisch kunt exporteren naar plaintext, automatisch in Dokuwiki kunt opvoeren. :)

Je zou zelfs zo ver kunnen gaan dat je ook routerconfigs exporteert naar Dokuwiki (met het nodige scriptwerk) en dat als documentatie gebruikt.
Configuratie van servers: dat wil je niet documenteren, dat wil je afdwingen. Desired State Config of Salt Stack?
Toch wil je denk ik ook bepaalde specifieke documentatie van servers wel opnemen in je documentatiesysteem.

Wat ik zelf ook fijn vind is in-situ documentatie.
Lees: Labels op je hardware. :)

Zo had ik in onze serverruimte alle stroomgroepen én de functie van het rack gelabeled, zodat nooit onduidelijk was welk rack waarvoor was en waar welke stekker heen leidde.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xanthian
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 07-10 11:06
Equator schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:56:
[...]

Zo iets hebben wij al. Maar dat is gewoon een backup.
We hebben ook beschrijvingen en tekeningen van netwerken die we ergens willen opslaan.
Ik zat hier al eerder aan te denken. Ook handig voor kleine handleidingen voor users.
Dit begrijp ik niet helemaal.
Het gaat hier bijvoorbeeld hoe ADFS is ingericht, de koppeling, etc, lokale firewalls rules e.d.

We doen dat nu vooral in word bestand en dat slaan we dan ergens op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
Xanthian schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:03:
[...]

Zo iets hebben wij al. Maar dat is gewoon een backup.
We hebben ook beschrijvingen en tekeningen van netwerken die we ergens willen opslaan.

[...]
Daar kan je dan ook DocuWiki voor gebruiken :)
Ik zat hier al eerder aan te denken. Ook handig voor kleine handleidingen voor users.

[...]

Dit begrijp ik niet helemaal.
Het gaat hier bijvoorbeeld hoe ADFS is ingericht, de koppeling, etc, lokale firewalls rules e.d.

We doen dat nu vooral in word bestand en dat slaan we dan ergens op.
Wederom: DocuWiki.

Wat ik bedoel met configuratie: Bijvoorbeeld, de configuratie van een SSH-Server. Die configuratie wil je niet per serer beschrijven, die wil je centraal afdwingen. Maar ik begrijp dat jij iets meer documentatie bedoeld :)

Vragen/opmerkingen

Acties:
  • 0Henk 'm!
Equator schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:08:
[...]

[...]

Wat ik bedoel met configuratie: Bijvoorbeeld, de configuratie van een SSH-Server. Die configuratie wil je niet per serer beschrijven, die wil je centraal afdwingen. Maar ik begrijp dat jij iets meer documentatie bedoeld :)
Puppet/Ansible FTW :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• unezra
Equator schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:08:
[...]

[...]

Dokuwiki heeft vind ik wel één groot nadeel:
Het kan minder goed overweg met bestanden op netwerkshares, terwijl dat soms toch best handig is.

Een Visio tekening of Excel sheet is prettiger op een share te hebben en daarheen te linken vanuit DW. Ooit wel eens mee gespeeld, niet handig werkend gekregen, voorlopig maar opgegeven. :)

Verder vind ik DW érg fijn. Onder andere vanwege het plaintext backend, maar ook vanwege de standaard aanwezigheid van ACL's, iets dat Mediawiki niet heeft. (Mediawiki is dan ook niet bedoeld voor iets anders dan Wikipedia. Je merkt aan alles dat dát de use-case is. Blijft dat ik het, zelfs met die use-case, vrij idioot vind dat er geen ACL's in zitten, maar ok.)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kromme

kromme

ralpje schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 20:27:
Had geloof ik te maken met hoe advanced search werkt en het feit dat je op een RDS-server met die zoekopdracht bepaalde resources deelt. Het kwam ook alleen voor bij users die op dezelfde session host zaten, volgens mij. Maar zoals ik zei: het is voor mij een second hand verhaal, ik zal maandag even bij de bron informeren ;)
Als je eens zou willen informeren, ik krijg namelijk niks gevonden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thijs B
  • Niet online
unezra schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:44:
[...]

Dokuwiki heeft vind ik wel één groot nadeel:
Het kan minder goed overweg met bestanden op netwerkshares, terwijl dat soms toch best handig is.

Een Visio tekening of Excel sheet is prettiger op een share te hebben en daarheen te linken vanuit DW. Ooit wel eens mee gespeeld, niet handig werkend gekregen, voorlopig maar opgegeven. :)
Dat probleem heb ik dus ook en nooit goede oplossing voor gevonden.
Idd links vanuit dokiwiki naar een share met een word of ander documentje werkt niet.
Zelfde met ticket systeem daar waren we altijd gewend voor details te linken naar een share vanuit een ticket waar je dan wat mails of documentjes etc die bij de ticket horen kon neer zetten.
Het is gewoon niet altijd handig om alle zaken en documentjes in je ticket toe te voegen.

Maar goed ivm de ms security kan je tegenwoordig niet meer vanuit je browser linken naar een file share en daar is ook geen workaround voor...

vind ik best irritant....

• paulhekje
Thijs B schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:44:
[...]

Maar goed ivm de ms security kan je tegenwoordig niet meer vanuit je browser linken naar een file share en daar is ook geen workaround voor...

Workaround: Webdav aanzetten op je fileserver

• ralpje

ralpje

Deugpopje

kromme schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:58:
[...]

Als je eens zou willen informeren, ik krijg namelijk niks gevonden.
Ga ik doen. Aanstaande maandag is er weer een 'kantoordag' waarbij ik alle directe collega's spreek, dan zal ik het ff in de groep gooien.

365Dude - Strava

• hmmmmmmmmmpffff
Thijs B schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:44:
[...]

Dat probleem heb ik dus ook en nooit goede oplossing voor gevonden.
Idd links vanuit dokiwiki naar een share met een word of ander documentje werkt niet.
Zelfde met ticket systeem daar waren we altijd gewend voor details te linken naar een share vanuit een ticket waar je dan wat mails of documentjes etc die bij de ticket horen kon neer zetten.
Het is gewoon niet altijd handig om alle zaken en documentjes in je ticket toe te voegen.

Toevallig hier ook mee bezig voor een klant. Het werkt wel in Internet Explorer. Je moet de site dan aan je trusted sites toevoegen. Voor Chrome etc. is geen oplossing, behalve een extensie installeren (wat ik zelf geen optie vind).

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:40

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Zoek even op FSLogix. Dat heeft Microsoft een tijdje geleden overgenomen en kan je nu gebruiken (zit in je licentie) als je geldige CALS hebt. Dit lost ook het search index probleem op.

A wise man once said: 'Work is not a place."

• masvma
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 12-10 09:00
Wij willen binnen onze organisatie enkele tientallen pc’s gaan upgraden van Windows 7 en Windows 10 1803 naar Windows 1903.
Wij willen dit volledig silent uitvoeten zodat er geen interactie van de gebruiker gevraagd wordt.
Nu hebben we al de command line opties gevonden en getest om het silent uit te voeren.
Dit gaat goed, echter wordt na de upgrade en de eerste reboot nog steeds om bevestiging van enkele laatste instelingen gevraagd (spraakherkenning ja/nee enz.).
Dit is niet met een answerfile af te vangen, weet er iemand een oplossing hiervoor?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

@masvma lees de topic waarschuwing eens.

@Outerspace O+

Grvy wijzigde deze reactie 04-07-2019 22:14 (25%)

Omdat het moet.

• Outerspace
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

masvma schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 22:03:
Wij willen binnen onze organisatie enkele tientallen pc’s gaan upgraden van Windows 7 en Windows 10 1803 naar Windows 1903.
Wij willen dit volledig silent uitvoeten zodat er geen interactie van de gebruiker gevraagd wordt.
Nu hebben we al de command line opties gevonden en getest om het silent uit te voeren.
Dit gaat goed, echter wordt na de upgrade en de eerste reboot nog steeds om bevestiging van enkele laatste instelingen gevraagd (spraakherkenning ja/nee enz.).
Dit is niet met een answerfile af te vangen, weet er iemand een oplossing hiervoor?
Ik heb je posts even hierheen verplaatst. Graag volgende keer de topicwarning in acht nemen ;)

LinkedIn | Tweakers Gallery | Spotify!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• unezra
De vraag die je je moet stellen is: Wil je upgraden.

Persoonlijk zou ik in dit geval serieus overwegen of je niet een complete herinstallatie wil doen en domweg een nieuwe W10 image wil uitrollen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaguar645
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 20:02
de overstap van Win7 naar 10 zou ik inderdaad via een wipe and load mechanisme doen. clean slate gaat je wat hoofdpijn schelen ;)

die OOBE experiences zijn als het goed is wel met een unattended xml uit te zetten hoor volgens mij als ik terugkijk in mijn spiekmapje moet dit helpen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<unattend xmlns="urn:schemas-microsoft-com:unattend">
    <settings pass="oobeSystem">
        <component name="Microsoft-Windows-Shell-Setup" processorArchitecture="amd64" publicKeyToken="31bf3856ad364e35" language="neutral" versionScope="nonSxS" xmlns:wcm="http://schemas.microsoft.com/WMIConfig/2002/State" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance">
            <OOBE>
                <HideEULAPage>true</HideEULAPage>
                <HideLocalAccountScreen>true</HideLocalAccountScreen>
                <HideOEMRegistrationScreen>true</HideOEMRegistrationScreen>
                <HideOnlineAccountScreens>true</HideOnlineAccountScreens>
                <HideWirelessSetupInOOBE>true</HideWirelessSetupInOOBE>
                <NetworkLocation>Work</NetworkLocation>
                <ProtectYourPC>1</ProtectYourPC>
                <SkipMachineOOBE>true</SkipMachineOOBE>
                <SkipUserOOBE>true</SkipUserOOBE>
            </OOBE>
        </component>
        <component name="Microsoft-Windows-Shell-Setup" processorArchitecture="x86" publicKeyToken="31bf3856ad364e35" language="neutral" versionScope="nonSxS" xmlns:wcm="http://schemas.microsoft.com/WMIConfig/2002/State" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance">
            <OOBE>
                <HideEULAPage>true</HideEULAPage>
                <HideLocalAccountScreen>true</HideLocalAccountScreen>
                <HideOEMRegistrationScreen>true</HideOEMRegistrationScreen>
                <HideOnlineAccountScreens>true</HideOnlineAccountScreens>
                <HideWirelessSetupInOOBE>true</HideWirelessSetupInOOBE>
                <NetworkLocation>Work</NetworkLocation>
                <ProtectYourPC>1</ProtectYourPC>
                <SkipMachineOOBE>true</SkipMachineOOBE>
                <SkipUserOOBE>true</SkipUserOOBE>
            </OOBE>
        </component>
    </settings>
    <cpi:offlineImage cpi:source="wim:c:/temp/install.wim#Windows 10 Enterprise Evaluation" xmlns:cpi="urn:schemas-microsoft-com:cpi" />
</unattend>

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HKLM_

HKLM_

www.cloud23.nl

Kijk eens naar WDS i.c.m MDT dan kan je het volledig silent doen en heb je 0,0 user interactie!
Voordeel van MDT is dat je geen golden image hebt maar alles via taken loopt. Het toevoegen van je applicaties kan even een hel zijn maar als je dat goed hebt werkt het perfect. Als je een WSUS server heb koppel die dan ook gelijk dan is na een deployment je systeem 100% up-to-date :)

HKLM_ wijzigde deze reactie 05-07-2019 08:44 (15%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HKLM_

HKLM_

www.cloud23.nl

@shadowman12

Een groot deel van onze RE en FW e-mails komen in de spamfilter van Office 365 terecht. Dit issue speelt sinds halverwege juni (Zolang ben ik er ook al mee bezig) Probleem is tot halverwege juni was er nooit een issue, We hebben ook niks veranderd aan de spamfiler, DNS, SPF records etc maar toch gaat het mis.

De mailtjes komen van 1001 verschillende domeinen (allemaal klanten) en krijgen bij MS allemaal een spam score van 9.

HKLM_ wijzigde deze reactie 05-07-2019 14:02 (15%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
HKLM_ schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 14:00:
@shadowman12

Een groot deel van onze RE en FW e-mails komen in de spamfilter van Office 365 terecht. Dit issue speelt sinds halverwege juni (Zolang ben ik er ook al mee bezig) Probleem is tot halverwege juni was er nooit een issue, We hebben ook niks veranderd aan de spamfiler, DNS, SPF records etc maar toch gaat het mis.

De mailtjes komen van 1001 verschillende domeinen (allemaal klanten) en krijgen bij MS allemaal een spam score van 9.
Wat voor spamfilter hebben jullie? Heb je al bij de leverancier van jullie spamfilter nagevraagd?

Is er iets in de headers van de mail of content hetzelfde?

Als laatste redmiddel kan je er natuurlijk wellicht voor kiezen om spam filtering in office 365 uit te zetten en alles af te laten handelen door je eigen spamfilter.

PowerShell:
1
2
3
Get-Mailbox | Set-MailboxJunkEmailConfiguration Enabled $False
Set-ContentFilterConfig -Enabled $false
Set-SenderFilterConfig -Enabled $false

shadowman12 wijzigde deze reactie 05-07-2019 14:29 (26%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HKLM_

HKLM_

www.cloud23.nl

shadowman12 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 14:09:
[...]

Wat voor spamfilter hebben jullie? Heb je al bij de leverancier van jullie spamfilter nagevraagd?

Is er iets in de headers van de mail of content hetzelfde?

Als laatste redmiddel kan je er natuurlijk wellicht voor kiezen om spam filtering in office 365 uit te zetten en alles af te laten handelen door je eigen spamfilter.

PowerShell:
1
Get-Mailbox | Set-MailboxJunkEmailConfiguration Enabled $False

We gebruiken de spamfilter van office 365 (HKLM_ heeft heimwee naar zijn barracuda)

HKLM_ wijzigde deze reactie 05-07-2019 14:28 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
HKLM_ schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 14:28:
[...]

We gebruiken de spamfilter van office 365 (HKLM_ heeft heimwee naar zijn barracuda)
Heb je dit artikel gezien, wellicht is dat helpend:
https://docs.microsoft.co...from-being-marked-as-spam

If you get a false positive, you should report the message to Microsoft by using the Use the Report Message add-in. Additionally, you can forward the message as an attachment to not_junk@office365.microsoft.com.

shadowman12 wijzigde deze reactie 05-07-2019 14:34 (25%)

Pagina: 1 ... 10 ... 14 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True