Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:50

Duinkonijn

Huh?

Oogje schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:59:
[...]

Je moet ze mail-enabled maken, dan krijgen ze iets meer properties dan alleen een mailadres.
Bij een PS script om contacts aan te maken de exchange cmdlets inladen en die mail-enabled uitvoeren en klaar...of zoiets. Is al weer te lang geleden.
Dit dus… een taak maken die 1x per dag runt ofzo

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-05 21:35

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Oogje schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:59:
[...]

Je moet ze mail-enabled maken, dan krijgen ze iets meer properties dan alleen een mailadres.
Bij een PS script om contacts aan te maken de exchange cmdlets inladen en die mail-enabled uitvoeren en klaar...of zoiets. Is al weer te lang geleden.
Te veel moeite. De servicedesker gaat maar lekker het contact in ECP maken en selecteert de OU waar het in moet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Automate all things, das geen moeite, dat is IT :P

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je moet een contact toch ergens opgeven/invullen/aanmaken. Doe het dan direct op de plek wat het gewenste resultaat geeft, ipv extra werk voor iets omdat je toevallig een contact via ADUC maakt ipv ECP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Ja dat script je toch zodat de output altijd hetzelfde is en niet afhankelijk van de lees & click skills van iemand?

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Een goede systeembeheerder is een luie systeembeheerder.. hoe meer hij heeft geautomatiseerd. Hoe minder hij hoeft te doen ;)

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16-05 10:37
Duinkonijn schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 07:10:
Een goede systeembeheerder is een luie systeembeheerder.. hoe meer hij heeft geautomatiseerd. Hoe minder hij hoeft te doen ;)
Om zich daarnaast de kunst van het epibreren zichzelf natuurlijk eigen te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Liever een paar uur aan een script rommelen, dan elke keer 5 minuten van alles handmatig doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10:46
Als je een stap verder gaat kun je daar natuurlijk ook een tool voor inzetten (HelloID of Adaxes). Een mooie portal (ook voor eindgebruikers) die lekker zelf kunnen rommelen met het aanmaken van contacten. Of je gaat nóg een stap verder en koppelt zoiets met je CRM-pakket.

Kan allemaal.. Liever lui dan moe!

Have you tried turning it off and on again?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maar waarom zou juist ík wat moeten doen als m'n collega het werk uitvoert? ;) Het is toch de bedoeling dat de beheerder zo min mogelijk hoeft te doen? :P

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Omdat je de fouten die gespendeerd worden in tijd voorkomt en daarmee je bedrijfskosten mee laat stagneren.

niet veel natuurlijk, maar elke cent is er 1

code:
1
2
get-contact -organizationalunit testou -RecipientTypeDetails Contact -Filter 'WindowsEmailAddress -ne $null' |
 foreach { enable-mailcontact -Identity $_ -ExternalEmailAddress $_.WindowsEmailAddress.toString() }

[ Voor 42% gewijzigd door Duinkonijn op 23-02-2023 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
HIer een wazig issue waar ik weinig over kan vinden.

Klant heeft een RDS 2019 omgeving met FSlogix.
Gebruiker is nu van 2012 > 2019 gegaan.

Nu heeft deze gebruiken een ultra wide en fullhd scherm (3440x1440 en 1920x1080).
Echter 1 applicatie heeft wat ruzie in deze config.
Als hij deze op de linkerhelft van zijn ultrawide zet in de RDS, dan vloept hij om de zoveel tijd weer naar het midden van het scherm, een soort reset. Gebruik ook alleen bij deze applicatie.
OP de oude had hij hier ook last van, maar is blijkbaar eens opgelost door iemand, maar hoe/wie is niet bekend..

applicatie heeft een basis van Microsoft Dynamics, dus kan zijn dat het hier ergens zit, maar ik kan er niks over vinden, en ik kan in het algemeen aardig googlen :P

Dus iemand een idee?

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Renegade666 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:06:

Nu heeft deze gebruiken een ultra wide en fullhd scherm (3440x1440 en 1920x1080).
Als hij deze op de linkerhelft van zijn ultrawide zet in de RDS, dan vloept hij om de zoveel tijd weer naar het midden van het scherm, een soort reset. Gebruik ook alleen bij deze applicatie.
OP de oude had hij hier ook last van, maar is blijkbaar eens opgelost door iemand, maar hoe/wie is niet bekend..

applicatie heeft een basis van Microsoft Dynamics, dus kan zijn dat het hier ergens zit, maar ik kan er niks over vinden, en ik kan in het algemeen aardig googlen :P

Dus iemand een idee?
Staat de config voor de cliënt toevallig op een Shared mapping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
@Duinkonijn
Ik durf dat niet te zeggen. Wij mogen de applicatie niet eens starten, laat staan installeren... Doet alleen de leverancier. En ze zijn altijd zeer beperkt met info..
Maar de client staat geïnstalleerd op de server. Maar ik zal kijken als ik die ergens kan vinden waar die config staat.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Renegade666 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:22:
@Duinkonijn
Ik durf dat niet te zeggen. Wij mogen de applicatie niet eens starten, laat staan installeren... Doet alleen de leverancier. En ze zijn altijd zeer beperkt met info..
Maar de client staat geïnstalleerd op de server. Maar ik zal kijken als ik die ergens kan vinden waar die config staat.
Ik bedoel de cliënt die hem start, niet de applicatieclient zelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
Ja dat snap ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Lekker dan.. je moet iets herstellen, maar je mag er niet aanzitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:38
Duinkonijn schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:28:
Lekker dan.. je moet iets herstellen, maar je mag er niet aanzitten
Das het fijne van dit soort constructies. Dan hoef je zelf niet aan de bak :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

lolgast schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:37:
[...]

Das het fijne van dit soort constructies. Dan hoef je zelf niet aan de bak :D
Dat is niks voor mij, ik wil puzzels cq storingen oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:49
Wij maken gebruik van een Windows 10 VDI omgeving en sinds kort hebben 2 collega's (waarvan bij 1 het probleem automatisch zichzelf heeft verholpen) het probleem dat de zoom instellingen van de preview pane niet onthouden wordt. Deze blijft steeds terugspringen naar Ware grootte. Weet iemand waar deze instelling wordt opgeslagen?
Ik heb al geprobeerd om een andere PDF reader als standaard in te stellen, maar het probleem blijft hetzelfde.
Zelf heb ik dit probleem niet in VDI.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDwnQbZToccyKbrY2Bg8t5nUEQ0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nJ7E24BV9e42aAubTNsaaaTW.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Klikt men op het knopje om de weergave aan te passen, of is er ook echt naar de instellingen van het programma gegaan om een standaard zoom op te geven? Want alleen maar op het knopje klikken laat niets onthouden van je voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamjohanson
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20-05 23:12
Renegade666 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:06:

Dus iemand een idee?
had dat niet te maken met een ‘bug’ in displayport i.c.m. Windows?

Als de device in standby ging en daarna weer aan, wordt de locatie niet onthouden.

Kan me voorstellen dat het met een registery key aanpassing is ‘opgelost’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
Bamjohanson schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:47:
[...]
had dat niet te maken met een ‘bug’ in displayport i.c.m. Windows?

Als de device in standby ging en daarna weer aan, wordt de locatie niet onthouden.

Kan me voorstellen dat het met een registery key aanpassing is ‘opgelost’
Het is alleen die applicatie. De overige doen het niet. En is gewoon tijdens het werken zei hij. Zelf heb ik het niet gezien, dus is wat lastig. Leverancier herkent het ook niet. Dus hij zal er denk ik mee moeten leven 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:07

_Eend_

🌻🇺🇦

Gut.. De eindeloze discussies met leveranciers.

We wisselen data uit met een leverancier via een VPN, de verbinding met die leverancier is al weken instabiel en knalt er dagelijks meerdere malen uit. Na uitgebreid onderzoek van onze kant blijkt dat het issue aan de leverancierskant ligt. Dus een ticket aangemaakt, en binnen een uur kregen we antwoord: "Issue ligt aan jullie kant, we sluiten hierbij het ticket"

Ticket heropend, uur later weer gesloten: "Als het probleem zich opnieuw voordoet maak aub een nieuw ticket aan"

U vraagt, wij draaien. Inhoud van het oude ticket gekopieerd, aangevuld en in een nieuw ticket geplakt.

"Onze ontwikkelaars gaan onderzoek doen" Een week later: "Niet ons probleem, ligt aan jullie"

Nu zijn we zover dat ze nu wel door hebben dat het probleem aan hun kant ligt, maar ze hebben echt geen idee waar het probleem nu zit. Ze zullen er vast niet veel tijd meer in willen stoppen omdat we eind dit jaar het contract opzeggen. Maar dan zitten we dus nog 9 maanden met dit soort gezeik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:14
_Eend_ schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 08:42:
Gut.. De eindeloze discussies met leveranciers.

We wisselen data uit met een leverancier via een VPN, de verbinding met die leverancier is al weken instabiel en knalt er dagelijks meerdere malen uit. Na uitgebreid onderzoek van onze kant blijkt dat het issue aan de leverancierskant ligt. Dus een ticket aangemaakt, en binnen een uur kregen we antwoord: "Issue ligt aan jullie kant, we sluiten hierbij het ticket"

Ticket heropend, uur later weer gesloten: "Als het probleem zich opnieuw voordoet maak aub een nieuw ticket aan"

U vraagt, wij draaien. Inhoud van het oude ticket gekopieerd, aangevuld en in een nieuw ticket geplakt.

"Onze ontwikkelaars gaan onderzoek doen" Een week later: "Niet ons probleem, ligt aan jullie"

Nu zijn we zover dat ze nu wel door hebben dat het probleem aan hun kant ligt, maar ze hebben echt geen idee waar het probleem nu zit. Ze zullen er vast niet veel tijd meer in willen stoppen omdat we eind dit jaar het contract opzeggen. Maar dan zitten we dus nog 9 maanden met dit soort gezeik.
Zo'n dergelijke discussie hebben wij ook gehad. Discussies heen-en-weer waarbij er steeds naar ons werd gewezen.
Uiteindelijk hebben onze netwerkengineers een packet trace laten lopen voor een tijdje waarin de verbinding ook meerdere malen eruit klapte. In de packet trace was duidelijk aan te tonen dat de VPN verbinding vanuit de kant van de leverancier werd verbroken. De leverancier hiermee geconfronteerd en toen was het probleem binnen een dag opgelost.. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:07

_Eend_

🌻🇺🇦

nextware schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:02:
[...]

Zo'n dergelijke discussie hebben wij ook gehad. Discussies heen-en-weer waarbij er steeds naar ons werd gewezen.
Uiteindelijk hebben onze netwerkengineers een packet trace laten lopen voor een tijdje waarin de verbinding ook meerdere malen eruit klapte. In de packet trace was duidelijk aan te tonen dat de VPN verbinding vanuit de kant van de leverancier werd verbroken. De leverancier hiermee geconfronteerd en toen was het probleem binnen een dag opgelost.. O-)
We hebben vaker dat soort discussies, ook met andere leveranciers, maar met deze club komen we echt geen stap verder. Het is al bekend dat we het contract niet gaan verlengen omdat we het te weinig gebruiken en er aan hun kant gewoon te vaak issues zijn. De verbindingsissues waar we nu mee kampen staan hier trouwens los van, hun hele platform is brak waardoor onze data vaak niet snel genoeg verwerkt wordt.

Ik heb al eens meegemaakt dat ze een paar dagen geen data konden ontvangen vanwege een issue aan hun kant. Pas toen ik er een mailtje over stuurde kwamen ze er achter dat er een issue was. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:08

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

_Eend_ schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:30:
[...]
We hebben vaker dat soort discussies, ook met andere leveranciers, maar met deze club komen we echt geen stap verder. Het is al bekend dat we het contract niet gaan verlengen omdat we het te weinig gebruiken en er aan hun kant gewoon te vaak issues zijn. De verbindingsissues waar we nu mee kampen staan hier trouwens los van, hun hele platform is brak waardoor onze data vaak niet snel genoeg verwerkt wordt.

Ik heb al eens meegemaakt dat ze een paar dagen geen data konden ontvangen vanwege een issue aan hun kant. Pas toen ik er een mailtje over stuurde kwamen ze er achter dat er een issue was. 8)7
Raak ze, waar het pijn doet. Als jullie voor de dienst betalen, stop dan met betalen totdat de problemen opgelost zijn.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

We hebben op meerdere locaties een apparaat staan dat alleen op locatie een IP adres kan laten toevoegen aan een whitelist. De beheersoftware ervoor kan dit niet wijzigen. Maar de server waar deze beheersoftware op draait wil ik gaan vervangen en de vervanger zal in een ander netwerk draaien bij ons op kantoor. Waardoor dus het IP adres ook zal veranderen.

Is het in Fortigate mogelijk om richting een bepaalde bestemming een ander adres als bron te laten zien, met bijvoorbeeld een NAT rule, zodat de verbinding naar deze apparaten blijft werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Hero of Time schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:22:
We hebben op meerdere locaties een apparaat staan dat alleen op locatie een IP adres kan laten toevoegen aan een whitelist. De beheersoftware ervoor kan dit niet wijzigen. Maar de server waar deze beheersoftware op draait wil ik gaan vervangen en de vervanger zal in een ander netwerk draaien bij ons op kantoor. Waardoor dus het IP adres ook zal veranderen.

Is het in Fortigate mogelijk om richting een bepaalde bestemming een ander adres als bron te laten zien, met bijvoorbeeld een NAT rule, zodat de verbinding naar deze apparaten blijft werken?
heb je toevallig een cisco router tussen de netwerken?

dan zou je iets kunnen doen als
ip route oud_ip 255.255.255.255 nieuw_ip

[ Voor 5% gewijzigd door Duinkonijn op 14-03-2023 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Duinkonijn schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:25:
[...]

heb je toevallig een cisco router tussen de netwerken?

dan zou je iets kunnen doen als
ip route oud_ip 255.255.255.255 nieuw_ip
Ik noem specifiek Fortigate, dus nee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:58
Hero of Time schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:22:

Lijkt mij wel, IP toevoegen op de FG en die in de NAT meesturen. Volgens mij kan je dit redelijk eenvoudig doen met de docs/cookbook van FG.

Maar waarom niet simpeler 2e beheerbak opzetten en dan per locatie omzetten naar de nieuwe bak?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Drardollan schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:53:
[...]

Lijkt mij wel, IP toevoegen op de FG en die in de NAT meesturen. Volgens mij kan je dit redelijk eenvoudig doen met de docs/cookbook van FG.
Het kan dus prima als het adres in een bestaande reeks valt? Zonder dat er zaken omvallen of onbereikbaar worden?
Maar waarom niet simpeler 2e beheerbak opzetten en dan per locatie omzetten naar de nieuwe bak?
Nou, dat heeft 3 redenen waarom we het niet willen:
- Er komt een moment dat het apparaat vervangen gaat worden.
- We hebben locaties over het hele land en het is niet zo eenvoudig om er eventjes heen te gaan en het nieuwe adres toe te voegen.
- Het is een appliance waar wij het niet zelf kunnen aanpassen, dat moet een externe partij doen. Die willen we niet naar elke locatie sturen voor iets wat technisch niet nodig is. Met name omdat ze recent bij een aantal locaties zijn geweest en dat voorlopig niet nodig is.

Ik hoopte daarom op een manier om niet overal heen te moeten gaan maar de nieuwe server toch in z'n eigen netwerk te kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Hero of Time schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:39:
[...]

Ik noem specifiek Fortigate, dus nee. ;)
Ja, als gate, maar je zou tijdelijk iets in de plaats kunnen hebben/zetten

Een pc die als tcp/udpproxy (2nics of trunk )kan fungeren, moet ook werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Duinkonijn schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 22:18:
[...]

Ja, als gate, maar je zou tijdelijk iets in de plaats kunnen hebben/zetten

Een pc die als tcp/udpproxy (2nics of trunk )kan fungeren, moet ook werken
Voor iets dat tijdelijk is, is dat te veel moeite. Dan kan ik net zo goed de nieuwe server het IP geven van de oude. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Hero of Time schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:19:
[...]

Voor iets dat tijdelijk is, is dat te veel moeite. Dan kan ik net zo goed de nieuwe server het IP geven van de oude. :P
nog makkelijker idd, trunken die hap en gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Heb hier een rds cluster met een aantal rds host servers, via de broker service worden de users netjes verdeeld over deze servers, werkt allemaal prima.

nu wil ik op 2 rds hosts in dit cluster het max aantal users wat terug schoeven naar bijvoorbeeld 32 per server, kan niet vinden hoe dat te doen ??

reden we hebben een zeer snelle rds host server en enkele wat minder snelle host servers dus ik wil dat op die minder snelle hosts ook minder users werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:58
Hero of Time schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:02:
[...]

Het kan dus prima als het adres in een bestaande reeks valt? Zonder dat er zaken omvallen of onbereikbaar worden?
Ben niet 100% zeker, niet helemaal scherp meer. Maar volgens mij werkt het als je het adres in de FG zet. Maar dan moet hij wel vrij zijn, want de Forti zal er ongetwijfeld ARP meuk voor uitzenden.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
Thijs B schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:18:
Heb hier een rds cluster met een aantal rds host servers, via de broker service worden de users netjes verdeeld over deze servers, werkt allemaal prima.

nu wil ik op 2 rds hosts in dit cluster het max aantal users wat terug schoeven naar bijvoorbeeld 32 per server, kan niet vinden hoe dat te doen ??

reden we hebben een zeer snelle rds host server en enkele wat minder snelle host servers dus ik wil dat op die minder snelle hosts ook minder users werken.
Als je ingelogd bent op de server met de gateway/loadbalancer/broker, ga naar server manager en dan remote desktop, kun je bij collecties, het geheel aanpassen. standaard staat hij idd op 100 en unlimited users.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijs B
  • Niet online
Renegade666 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:55:
[...]

Als je ingelogd bent op de server met de gateway/loadbalancer/broker, ga naar server manager en dan remote desktop, kun je bij collecties, het geheel aanpassen. standaard staat hij idd op 100 en unlimited users.
tnx! die zocht ik, kan ik maandag eindelijk de verdeling van rdp sessies tweaken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Thijs B en je hoeft niet eens op de connection broker server zelf in te loggen. Als je een beheer server hebt, hoeft je alleen maar de RDS servers en de broker aan je Server Manager toe te voegen, dan kan je daar ook de collectie beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo526
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:14
Goedemorgen,
Wij hebben soms een probleem waardoor gasten (van een externe partij) die uitgenodigd zijn voor een Teams call, deze call niet kunnen joinen.
Ze proberen simpelweg de link in de uitnodiging aan te klikken (is mij verteld).
AADSTS50020 User account 'user@externe-organisatie.nl' from identity provider 'live.com' does not exist in tenant 'Onze tenant' and cannot access the application '5e3ce6c0-2b1f-....'(Microsoft Teams Web Client) in that tenant. The account needs to be added as an external user in the tenant first. Sign out and sign in again with a different Azure Active Directory user account.
Nu snap ik niet meer waar dit mis op gaat.
Het externe account is inderdaad geen onderdeel van onze tenant, maar er zijn 1001 andere calls met externe partijen die ook niet in onze tenant zitten waarmee dit zonder problemen verloopt.
Is er iets raars aan de hand omdat de IP van de externe partij 'live.com' is?
In welke hoek zou ik anders moeten zoeken>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-05 20:47

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Topicstarter
milo526 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:51:
Goedemorgen,
Wij hebben soms een probleem waardoor gasten (van een externe partij) die uitgenodigd zijn voor een Teams call, deze call niet kunnen joinen.
Ze proberen simpelweg de link in de uitnodiging aan te klikken (is mij verteld).

[...]

Nu snap ik niet meer waar dit mis op gaat.
Het externe account is inderdaad geen onderdeel van onze tenant, maar er zijn 1001 andere calls met externe partijen die ook niet in onze tenant zitten waarmee dit zonder problemen verloopt.
Is er iets raars aan de hand omdat de IP van de externe partij 'live.com' is?
In welke hoek zou ik anders moeten zoeken>
En er is niet geknutseld met de Meeting Options van die specifieke meeting dat alleen de mensen uit de eigen organisatie deze meeting mogen joinen?

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo526
Equator schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:28:
[...]

En er is niet geknutseld met de Meeting Options van die specifieke meeting dat alleen de mensen uit de eigen organisatie deze meeting mogen joinen?
Er is niks geknutseld. Er is gewoon een simpele meeting aangemaakt met een titel en een paar genodigden, geen andere instellingen zijn aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Omdat het om een @live.com account gaat, zal dat hoogstwaarschijnlijk een persoonlijk/privé account zijn en dat is anders dan een zakelijk account. Zou goed kunnen dat daar standaard beperkingen op van toepassing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo526
Hero of Time schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:53:
Omdat het om een @live.com account gaat, zal dat hoogstwaarschijnlijk een persoonlijk/privé account zijn en dat is anders dan een zakelijk account. Zou goed kunnen dat daar standaard beperkingen op van toepassing zijn.
Ja dat viel mij ook als eerste op, het gebruikte e-mailadres was alleen geen @live.com adres, het was een custom domain, maar eentje die schijnbaar wel in de live.com tenant zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
Hier ook weer een bijzondere..

Gisteren/vandaag migratie naar citrix (sessies) omgeving. Alles werkt in principe prima.
Maar komen tegen 1 dingetje aan in outlook...

Ivm een gebrek in outlook, hebben gebruikers meerdere mailaccounts in hun outlook, omdat shared mailboxes de optie niet heeft om als standaard ingesteld te kunnen worden.
Dus meerdere mailboxen naast zijn eigen.
Echter elke keer als er weer aangemeld word, dan komt er een popup om het ww in te vullen van die extra mailboxen. en vervolgens de vraag wil je registeren bij azure etc. Bij de laatste alle combis geprobeerd, maar blijft terug komen.

iemand een idee?

office 365
server 2022
laatste versie van citrix

[ Voor 4% gewijzigd door Renegade666 op 29-03-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs B
  • Niet online
er zitten hier nogal wat fortigate beheerders, weet iemand of er met de fortigate een constructie is te maken waarbij de user met o365 account en 2fa moet authentiseren om toegang te krijgen tot een rds server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
@Thijs B
Weet neit als dat met een fortigate kan, acht de kans klein (dont shoot me please).
Maar je zou DUO kunnen gebruiken. Kun met een RD gateway en RDWeb gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Thijs B schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:23:
er zitten hier nogal wat fortigate beheerders, weet iemand of er met de fortigate een constructie is te maken waarbij de user met o365 account en 2fa moet authentiseren om toegang te krijgen tot een rds server?
Wij hebben Eset Secure Authentication als 2FA stap voor de SSL VPN. Of men logt in op onze Citrix omgeving met diezelfde 2FA methode.

In welke stap komt bij jouw vraag de Fortigate om de hoek kijken? Want als ik op kantoor ben, zou ik niet verwachten om eerst een of andere Fortigate ding te moeten doorlopen voordat ik met een RDS server kan verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfons
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Renegade666 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:09:
Hier ook weer een bijzondere..

Gisteren/vandaag migratie naar citrix (sessies) omgeving. Alles werkt in principe prima.
Maar komen tegen 1 dingetje aan in outlook...

Ivm een gebrek in outlook, hebben gebruikers meerdere mailaccounts in hun outlook, omdat shared mailboxes de optie niet heeft om als standaard ingesteld te kunnen worden.
Dus meerdere mailboxen naast zijn eigen.
Echter elke keer als er weer aangemeld word, dan komt er een popup om het ww in te vullen van die extra mailboxen. en vervolgens de vraag wil je registeren bij azure etc. Bij de laatste alle combis geprobeerd, maar blijft terug komen.

iemand een idee?

office 365
server 2022
laatste versie van citrix
Bij ons hebben meerdere gebruikers van klanten een shared mailbox als primaire mailbox en hun eigen mailbox als secundair dus het is mogelijk.
Automapping staat dan uitgeschakeld op de shared mailbox.

Het blijven vragen van een wachtwoord kan komen door referenties die zijn opgeslagen in referentiebeheer, advies is dit leeg te maken,.

Een andere optie is spelen met de registerwaarde EnableADAL op 1 of 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
@redfons
Het issue is namelijk, het 2de/3/4 moet op zichzelf staan. De reden is omdat, als we hem niet al standaard maken, zowel account als gegevens bestand, werkt het niet goed.
Als er een externe applicatie een nieuwe mail wil maken van outlook, gaat de mail niet weg of niet naar de juiste verzonden items. Daarom zijn we juist van gedeelde mailboxen afgegaan in dit issue.
Gebruikers daar zijn verschrikkelijk lui. en snappen niks.... anders was het geen issue om gewoon shared mailboxen te hebben.

Zal morgen nog wel even kijken als het evtueel aan te passen met zonder automapping, maar zal wel een drama zijn om alles weer aan te passen.. we hebben het niet over 1 gebruiker helaas.

Ik ben vanmiddag en vanavond bezig geweest om te kijken wat hier mis gaat. Het lijkt een SSO issue met AD connect en GPO die SSO verder regelt. Echter heb nu alles uitgezet, en het probleem is er nog steeds.
Op een gegeven moment heb ik een profiel waar het goed werkt. Geen wachtwoord popup na inlog etc.
Echter als ik vervolgens het profiel vernoem/verwijder zodat er een nieuwe gemaakt word, werkt het niet meer. Het lijkt er op dat de inlog gegevens niet bewaard blijven.

Referentie beheer is in beide gevallen leeg, dus daar heb je ook niks aan. Dus kun je hem ook niet legen.

ADAL gaat niet meer op. Alles is moderne authenticatie, daar mee spelen is geen optie meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bamjohanson
Renegade666 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:17:
@redfons
Het issue is namelijk, het 2de/3/4 moet op zichzelf staan. De reden is omdat, als we hem niet al standaard maken, zowel account als gegevens bestand, werkt het niet goed.
Als er een externe applicatie een nieuwe mail wil maken van outlook, gaat de mail niet weg of niet naar de juiste verzonden items. Daarom zijn we juist van gedeelde mailboxen afgegaan in dit issue.
Dus er moet altijd een copy in de send items van de shared mailbox?
Kende je deze al?

[PS] C:\>Set-Mailbox -Identity "info@contoso.com" -MessageCopyForSendOnBehalfEnabled $true -MessageCopyForSentAsEnabled $true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
Bamjohanson schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 04:54:
[...]

Dus er moet altijd een copy in de send items van de shared mailbox?
Kende je deze al?

[PS] C:\>Set-Mailbox -Identity "info@contoso.com" -MessageCopyForSendOnBehalfEnabled $true -MessageCopyForSentAsEnabled $true
Die ken ik idd, is ondertussen ok gewoon een schuifje ;)
Maar dat werkt alleen met shared mailboxen, en kun je niet als standaard instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfons
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Renegade666 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:17:
@redfons
Gebruikers daar zijn verschrikkelijk lui. en snappen niks.... anders was het geen issue om gewoon shared mailboxen te hebben.

Zal morgen nog wel even kijken als het evtueel aan te passen met zonder automapping, maar zal wel een drama zijn om alles weer aan te passen.. we hebben het niet over 1 gebruiker helaas.

Ik ben vanmiddag en vanavond bezig geweest om te kijken wat hier mis gaat. Het lijkt een SSO issue met AD connect en GPO die SSO verder regelt. Echter heb nu alles uitgezet, en het probleem is er nog steeds.
Op een gegeven moment heb ik een profiel waar het goed werkt. Geen wachtwoord popup na inlog etc.
Echter als ik vervolgens het profiel vernoem/verwijder zodat er een nieuwe gemaakt word, werkt het niet meer. Het lijkt er op dat de inlog gegevens niet bewaard blijven.

Referentie beheer is in beide gevallen leeg, dus daar heb je ook niks aan. Dus kun je hem ook niet legen.

ADAL gaat niet meer op. Alles is moderne authenticatie, daar mee spelen is geen optie meer.
Bij onze klanten is de gedeelde mailbox er apart bijgezet in het Outlook-profiel dus niet onder de primaire mailbox onder geavanceerd, dit zorgt ervoor dat verstuurde mail altijd in de verzonden items komt van de mailbox waar vanaf wordt verstuurd.
Hierbij krijg je ook geen dubbele mail in de verzonden items (primaire mailbox en gedeelde mailbox).
Enige nadeel kan zijn dat meldingen van nieuwe e-mail van gedeelde mailboxen ook getoond worden als popup mocht dit aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamjohanson
Renegade666 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:21:
[...]

Die ken ik idd, is ondertussen ok gewoon een schuifje ;)
Maar dat werkt alleen met shared mailboxen, en kun je niet als standaard instellen.
Oeh, dat heeft even geduurd! Dat wist ik weer niet.. maar we wijken zo af van het probleem denk ik. Ik heb het scenario wel een gehad, al weet ik de exacte details niet meer.

Kan het zijn dat de gebruikers afwijkende UPN’s hebben ten opzichte van de mailbox zelf bijvoorbeeld?

Maak je gebruik van een lokaal ad met een sync naar Azure AD? Wijkt de lokale proxy smtp af van de azure ad UPN?

Onderstaand even een plaatje gegoogled
De truc is dat SMTP het hoofd adres moet zijn.
Alle aliassen mogen smtp zijn.

https://www.easy365manage...ads/AD_proxyAddresses.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
365 gedeelde is prima in orde. Het gebeurd namelijk alleen op de Citrix omgeving.
Op een pc in het domein > geen probleem.

Het zit hem ergens iets in SSO/Hybrid koppeling. Maar het is allemaal maar lastig te testen.
Dit zijn van die dingen waar ik graag lokaal er graag uit schop en lekker alles in de cloud, marja, die kut applicaties soms..

Ondertussen de hele dag bezig geweest en nog geen stap verder, behalve dat het alleen op de citrix omgeving gebeurd..
een andere server er bij gepakt, office geinstalleerd, en alles getest. alles werkt zoals het moet.

Op de citrix alle policies uitgezonderd, voor mijn test account, zelf lokaal ingelogd (dus buiten Fslogix om) nog steeds niet...

Ben ondertussen klaar mee...

[ Voor 35% gewijzigd door Renegade666 op 31-03-2023 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Weet iemand een manier om alle e-mail adressen, aliassen van een shared mailbox te verwijderen? Kan dat uberhaubt? Ik heb 2 shared mailboxes die samengevoegd worden tot 1. Men wil de oude shared mailbox behouden als archief om nog dingen op te zoeken, maar er mag geen mail meer op binnen komen. Ik heb de adressen van de oude mailbox al weggehaald en als alias aan de nieuwe box gehangen, maar de @bedrijf.mail.onmicrosoft.com alias blijft staan en wil niet weg. Ik heb de mailbox al verborgen in het adresboek, maar mensen die in het verleden naar deze box gemaild hebben, kunnen dat nog steeds omdat dat adres er nog aan hangt....

Ik heb ook al gekeken om gewoon alle mappen en submappen incl. inhoud van de ene mailbox naar de ander over te gooien zodat de oude gewoon weg kan. Volgens mij had ik daar ooit een powershell commando voor, maar die krijg ik niet meer terug gevonden :/ Gewoon slepen en kopieren in Outlook gaat niet tenzij je op de nieuwe mailbox de hele mappenstructuur na bouwt en map voor map met het handje gaat kopieren 8)7

EDIT het betreft hier overigens nog Exchang onprem, met Hybrid naar 365.

[ Voor 34% gewijzigd door FastFred op 04-04-2023 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Powershell: -Export naar pst en dan import.
Of
-Fake mailadres toevoegen. Die primair maken, orginele verwijderen.
mij-nietmailen@tenant.onmicrosoft.com
Of
Accept mail only from “niemand”

[ Voor 14% gewijzigd door Duinkonijn op 04-04-2023 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009

Quad

Doof

Zucht een EXO mailbox met 9200 mappen erin, enorm traag.
Klant denkt niet dat het daar aan ligt.

Ik denk dat ik een moverequest doe voor de mailbox naar een andere database, wellicht dat dit het verhelpt. Iemand ervaring hiermee?

Webmail is niet werkbaar, om de haverklap melding dat pagina niet reageert, platform maakt niet uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Quad op 04-04-2023 17:04 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@FastFred wat is een mailbox zonder mailadres? Bij on-prem kan je ook geen mailbox maken zonder bijbehorende gebruiker. Gooi je de gebruiker weg, dan gooi je effectief ook de mailbox weg.

Dus enige wat je kan doen is het primaire adres van die shared box heel wat anders maken en laten verbergen in GAL.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
Quad schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:04:
Zucht een EXO mailbox met 9200 mappen erin, enorm traag.
Klant denkt niet dat het daar aan ligt.

Ik denk dat ik een moverequest doe voor de mailbox naar een andere database, wellicht dat dit het verhelpt. Iemand ervaring hiermee?

Webmail is niet werkbaar, om de haverklap melding dat pagina niet reageert, platform maakt niet uit.
9200 Mappen?? dan weet ik wel zeker dat het daar aan ligt..
Heb klanten met (veel) minder mappen, en die klagen al, want de inhoud wel weer gigantisch..
Mensen moet eens begrijpen, Mail is geen ERP.. marja, wil maar niet doordringen helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Hero of Time schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:08:
@FastFred wat is een mailbox zonder mailadres? Bij on-prem kan je ook geen mailbox maken zonder bijbehorende gebruiker. Gooi je de gebruiker weg, dan gooi je effectief ook de mailbox weg.

Dus enige wat je kan doen is het primaire adres van die shared box heel wat anders maken en laten verbergen in GAL.
Als ik vloeken mag… exporteren naar public folders :X

niet het konijn afschieten

[ Voor 4% gewijzigd door Duinkonijn op 04-04-2023 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Duinkonijn schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:39:
[...]

Als ik vloeken mag… exporteren naar public folders :X

niet het konijn afschieten
* Hero of Time shiet. Het moet read-only zijn. Public folders zijn dat toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Hero of Time schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:43:
[...]

* Hero of Time shiet. Het moet read-only zijn. Public folders zijn dat toch niet?
Mm. Het kan wel. Je kan rechten instellen. Ik dacht reviewer

[ Voor 3% gewijzigd door Duinkonijn op 04-04-2023 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Nu online
Hero of Time schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:08:

Nou, we hebben altijd Symantec Enterprise Vault gehad voor mail archivering, werkt perfect. Maar daar wilden we met de stap naar EO dus vanaf. Onze MSP zei, oh maar als er iemand uit dienst gaat en die geeft toestemming om zijn mailbox voor naslag werk te behouden, zet je die om naar shared mailbox en haal je het e-mail adres van die persoon er gewoon af.

Dat gaat dus mooi niet blijkt nu, want er moet altijd een mail adres aan zitten. Ik heb het primaire adres compleet anders gemaakt, en alle aliassen verwijderd. Maar als ik dan de naam van die mailbox in het Aan veld type, dan zet Auto Aanvullen er het oude e-mail adres neer (die ik al verhuisd heb naar een andere mailbox) en kan ik een mail sturen, Exchange vertaalt dan de naam van de mailbox, naar het nieuwe primaire adres dat ik gemaakt heb :/

Dus ik heb nu een export gemaakt van die hele mailbox, en die geimporteerd in een mapje in de andere mailbox en voorstel de deur uit gedaan dat we die oude box gewoon verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
FastFred schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:54:
[...]

Nou, we hebben altijd Symantec Enterprise Vault gehad voor mail archivering, werkt perfect. Maar daar wilden we met de stap naar EO dus vanaf. Onze MSP zei, oh maar als er iemand uit dienst gaat en die geeft toestemming om zijn mailbox voor naslag werk te behouden, zet je die om naar shared mailbox en haal je het e-mail adres van die persoon er gewoon af.
Volgens mij heeft dit ook voor een deel met caching te maken in Outlook op de clients. Heb je al eens geprobeerd om een mail te sturen vanaf een mailadres buiten je organisatie? Naar het 'oude' mailadres dat je op de nieuwe shared mailbox hebt geplaatst zeg maar. Heb je het probleem dan ook?

Zo niet, dan moet je het dus in de caching zoeken van eindgebruikers in de Outlook client.

In je laatste reactie heb je het over verwijderen van mailadressen van gebruikers die uit dienst gaan. Waarom zou je dat doen dan? Wat ik meestal tegenkom is dat zo'n mailbox inderdaad naar shared mailbox wordt gezet. Mooie Out of Office melding erop en de mailbox wordt eventueel gedelegeerd naar een collega die het werk overneemt. Gewoon niet te moeilijk doen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Een mailbox is altijd in staat om email te ontvangen, dat is immers het doel ervan.
Uiteraard kun je regels maken in de mailbox dat (later) ontvangen berichten naar de verwijderde items gaan (of je zet een forward/redirect naar een no-reply adres erop (met de optie dat doorgestuurde berichten niet worden bewaard)
Een limbo / /dev/null adres kun je bijvoorbeeld maken door een distributiegroep te maken zonder leden. Effectief wordt het bericht dan doorgestuurd naar 0 ontvangers dus foetsie zonder bezorgfouten ;)
Wat ik meestal tegenkom is dat zo'n mailbox inderdaad naar shared mailbox wordt gezet. Mooie Out of Office melding erop en de mailbox wordt eventueel gedelegeerd naar een collega die het werk overneemt. Gewoon niet te moeilijk doen toch?
Qua AVG: Dan moet er wel een gerechtvaardigd bedrijfsbelang zijn om dat te doen, medewerkers moeten hierover geïnformeerd worden of bijvoorbeeld toestemming geven. Dan nog wil je daar een bepaalde termijn aan verbinden.

Voor een vertrekkende accountmanager met veel klantcontact (ook buiten CRM om) kan het logisch zijn om email die later binnenkomt op diens mailbox nog te kunnen behandelen, zeg voor een periode van max 6 maanden. Dat geeft genoeg tijd dat klanten op de hoogte worden gesteld dat de persoon niet meer werkzaam is en ze te verwijzen naar de juiste contact mogelijkheden.

Voor Tina die als administratief medewerker afzwaait op de salarisadministratie hoeft de mail en adresgegevens niet zomaar bewaard te worden en is het niet netjes als je dat email adres in feite nog jaren in stand houdt. Tina heeft immers het recht op vergetelheid, ook als ex-medewerker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Om dit soort problemen tegen te gaan, moet je algemene adressen gebruiken

Salaris@fqdn / vacature@fqdn. Dan heb je dit probleem niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
Renegade666 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:47:
365 gedeelde is prima in orde. Het gebeurd namelijk alleen op de Citrix omgeving.
Op een pc in het domein > geen probleem.

Het zit hem ergens iets in SSO/Hybrid koppeling. Maar het is allemaal maar lastig te testen.
Dit zijn van die dingen waar ik graag lokaal er graag uit schop en lekker alles in de cloud, marja, die kut applicaties soms..

Ondertussen de hele dag bezig geweest en nog geen stap verder, behalve dat het alleen op de citrix omgeving gebeurd..
een andere server er bij gepakt, office geinstalleerd, en alles getest. alles werkt zoals het moet.

Op de citrix alle policies uitgezonderd, voor mijn test account, zelf lokaal ingelogd (dus buiten Fslogix om) nog steeds niet...

Ben ondertussen klaar mee...
ONdertussen de "oplossing" gevonden. Kijken hoe lang het stand houd :P
Deze 2 reg's aanmaken en de meldingen zijn weg:

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\16.0\Common\Identity
DWORD
DisableADALatopWAMOverride
1

DWORD
DisableAADWAM
1

Vreemd is wel, dat als ik de FSlogix service uitzetten en dan een lokaal aanlogde, dan was het probleem ook niet aanwezig, dus lijkt er op dat daar toch iets mis gaat. Maar voor eerst zo maar.
RDS/Citrix moeten gewoon verdwijnen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Nu online
Wat betreft die shared mailbox. ExportRequest gedaan van de hele mailbox, en ImportRequest naar de nieuwe mailbox, en na overleg de oude mailbox gewoon delete. Ik had een doorstuur regel kunnen maken, maar dan blijven mensen tot in de eeuwigheid naar die oude box mailen. Op deze manier heb je ff een week of 2 een handjevol mensen die gaan melden dat die oude mailbox niet bereikbaar is en daarna is dat ook klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-05 12:19
Hoi,

Algemeen vraagje, bij ons willen ze enkele automatische oproepen niet alleen naar een
SMS uitsturen, maar ook als een voice oproep naar een telefoon kunnen sturen.

Een van de diensten die dit (gratis) ondersteund is Alertops

Is er iemand bekend met een dienst in Nederland en of Vodafone dit bijvoorbeeld
ondersteund? Verschillende zoekopdrachten geprobeerd, maar het enige waar je
op uit komt is inkomende meldingen die naar een voicemail gaan. Kennelijk is de
behoefte in Nederland zeldzaaam.

In principe zouden we dit aan willen sturen via een email die uit ons log management systeem komt.

(nu hoop ik niet op een rant voor cross posten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:02
satya schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:39:
Hoi,

Algemeen vraagje, bij ons willen ze enkele automatische oproepen niet alleen naar een
https://www.wormly.com/ kan monitoringsmeldingen telefonisch versturen.
Maar dan moet je wel weer een andere monitoringtool gebruiken.

Handiger is dan om een externe partij te hebben die een uitgaande call kan maken.
Twilio lijkt dat te kunnen -> https://www.twilio.com/do...outbound-call-with-twilio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
satya schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:39:
Hoi,

Een van de diensten die dit (gratis) ondersteund is Alertops

Is er iemand bekend met een dienst in Nederland en of Vodafone dit bijvoorbeeld
ondersteund? Verschillende zoekopdrachten geprobeerd, maar het enige waar je
op uit komt is inkomende meldingen die naar een voicemail gaan. Kennelijk is de
behoefte in Nederland zeldzaaam.

In principe zouden we dit aan willen sturen via een email die uit ons log management systeem komt.

(nu hoop ik niet op een rant voor cross posten)
Lijkt erop dat Messagebird dit ook wel ondersteunt?
https://developers.messag...ke-an-outbound-call-curl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ik ben niet zo goed in data processing (helaas). Kan iemand mij helpen?

Ik zit bij een klant en heb een config file met een paar honderd rules. Deze wil ik graag in een overzicht hebben, zodat ik op enkele waardes kan filteren. De config is een txt file en de inhoud is:

[Rule001]
RuleName=Remove xxxxxx Spam
uid={547445af-b2e5-45a0-80b1-372998a6b3b0}
Enable=Yes
ThisRuleCondition=All
ProcessQueue=BOTH
Condition01=FROM|contains|AND|xxxxxxx|
Condition02=SUBJECT|contains|AND|Tips|
Condition03=TO|contains|AND|Friend|
Action01=add line to text file|"D:\Mail\spam.log","<pre>$CURRENTTIME$ from: $SENDER$ to: $RECIPIENT$
Action02=delete|
Action03=stop processing|
[Rule002]
......
......
etc

De eerste 5 regels zijn overal hetzelfde. Het aantal conditions en Actions kunnen verschillen. Ik wil met name kunnen sorteren op Actions. Dus bijvoorbeeld alle Rules met Delete als een Action, daarvan wil ik alleen de Rulename weten.

Hoe pak ik dit het makkelijkste aan, als Windows GUI gebruiker? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:06

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

segil schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:15:
Ik ben niet zo goed in data processing (helaas). Kan iemand mij helpen?

Ik zit bij een klant en heb een config file met een paar honderd rules. Deze wil ik graag in een overzicht hebben, zodat ik op enkele waardes kan filteren. De config is een txt file en de inhoud is:

[Rule001]
RuleName=Remove xxxxxx Spam
uid={547445af-b2e5-45a0-80b1-372998a6b3b0}
Enable=Yes
ThisRuleCondition=All
ProcessQueue=BOTH
Condition01=FROM|contains|AND|xxxxxxx|
Condition02=SUBJECT|contains|AND|Tips|
Condition03=TO|contains|AND|Friend|
Action01=add line to text file|"D:\Mail\spam.log","<pre>$CURRENTTIME$ from: $SENDER$ to: $RECIPIENT$
Action02=delete|
Action03=stop processing|
[Rule002]
......
......
etc

De eerste 5 regels zijn overal hetzelfde. Het aantal conditions en Actions kunnen verschillen. Ik wil met name kunnen sorteren op Actions. Dus bijvoorbeeld alle Rules met Delete als een Action, daarvan wil ik alleen de Rulename weten.

Hoe pak ik dit het makkelijkste aan, als Windows GUI gebruiker? :)
Ik zou iets met get-inicontent gaan maken in powershell dan heb je ze er zo uit.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Tylen schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:41:
[...]

Ik zou iets met get-inicontent gaan maken in powershell dan heb je ze er zo uit.
Bedankt... ik zit daar nu mee te spelen, maar kom helaas nog niet veel verder.
Update: okay, ben nu wat verder en het is (via een omweg) gelukt om het te converteren naar csv, om in Excel verder te verwerken. I know, beetje knullig, maar voor nu het beste dat ik kan doen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
$a = get-inicontent config.ini
$counter = $a.count

$List=@()
0..$counter | % { 
    $props = [ordered]@{'RuleName'=$a[$_].RuleName;
        'Action01'=$a[$_].Action01;
        'Action02'=$a[$_].Action02;
        'Action03'=$a[$_].Action03;
        'Action04'=$a[$_].Action04
    }
    $obj = New-Object -TypeName PSObject -Property $props
    $List += $Obj
}

$List = ConvertTo-Csv -NoTypeInformation -Delimiter '~' | clip

Er zijn max 4 actions, dus eventuele lege waardes zijn ook lege waardes in de output.

[ Voor 59% gewijzigd door segil op 11-04-2023 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Ik heb een interessante vraag gekregen waarbij het eigenlijk wel klopt 'by design' maar soms wel onwenselijke situaties creëert.
Wij hebben veel klanten die met tijdelijke O365 gebruikers/ inhuur/ vrijwilligers werken, en derhalve een situatie creëren dat data in Sharepoint wordt gesynchroniseert naar niet gemanagede apparaten.

Nu komt het dus, men ontkoppelt de OneDrive sync vaak wel, want bijwerken doet hij toch niet meer op gegeven moment, maar de data staat nog steeds op het apparaat, en dat geeft weer een minder dataveilige situatie.

Nu kan je een Sharepoint site volledig blokkeren voor OneDrive sync, maar een aantal mensen zullen het weer nodig hebben.

Hoe is zo iets aan te pakken? Files verwijderen gaat sowieso niet op.
Ik denk dat de enige optie tot zover een (Intune) MDM beheerde apparaat is

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Quad schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:08:

In plaats van het beschermen van de bron, zou je ook naar het beschermen van de data zelf kunnen kijken. Microsoft heeft daar Sensitivity Labels voor bedacht.

Door beleid op te stellen voor verschillende vormen van data kun je bepalen welk label die data krijgt. De beveiligingsmaatregelen die bij zo'n label horen bepaal je zelf. Denk bijvoorbeeld aan versleuteling van een Word-document. Wanneer de accounts van gastgebruikers of inhuur geblokkeerd worden, kunnen zij het bestand niet langer openen.

Bovenstaand is slechts een voorbeeld. Er is natuurlijk nog veel meer mogelijk! ;)

Edit: En als het je puur gaat om de endpoint zelf, dat blijft altijd lastig. Je kunt gastgebruikers en inhuur ook een Azure Virtual Desktop of Microsoft 365 Cloud PC aanbieden om op te werken. Hogere beheerlast en waarschijnlijk ook meer kosten, maar in ieder geval wel veilig.

[ Voor 12% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 13-04-2023 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:28
Quad schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:08:
Ik heb een interessante vraag gekregen waarbij het eigenlijk wel klopt 'by design' maar soms wel onwenselijke situaties creëert.
Wij hebben veel klanten die met tijdelijke O365 gebruikers/ inhuur/ vrijwilligers werken, en derhalve een situatie creëren dat data in Sharepoint wordt gesynchroniseert naar niet gemanagede apparaten.

Nu komt het dus, men ontkoppelt de OneDrive sync vaak wel, want bijwerken doet hij toch niet meer op gegeven moment, maar de data staat nog steeds op het apparaat, en dat geeft weer een minder dataveilige situatie.

Nu kan je een Sharepoint site volledig blokkeren voor OneDrive sync, maar een aantal mensen zullen het weer nodig hebben.

Een Windows 365 Cloud PC. Wordt vaak ingezet voor dergelijke use cases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ben aan het stoeien met MTR devices. (Lenovo Hub500, Teams Pro licentie) Deze hangen nu nog in een byod netwerk als standalone device, ben van plan deze te onboarden in intune. Kan nergens echt een best practice vinden welke features en services nodig zijn. Recent liep ik tegen een windows search indexer aan welke de schijf liet vol lopen. :/

Whatever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Gr4mpyC3t schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:17:
[...]

In plaats van het beschermen van de bron, zou je ook naar het beschermen van de data zelf kunnen kijken. Microsoft heeft daar Sensitivity Labels voor bedacht.

Door beleid op te stellen voor verschillende vormen van data kun je bepalen welk label die data krijgt. De beveiligingsmaatregelen die bij zo'n label horen bepaal je zelf. Denk bijvoorbeeld aan versleuteling van een Word-document. Wanneer de accounts van gastgebruikers of inhuur geblokkeerd worden, kunnen zij het bestand niet langer openen.

Bovenstaand is slechts een voorbeeld. Er is natuurlijk nog veel meer mogelijk! ;)
Goede aanvulling, thnks! Het gaat in dit geval om dedicated accounts binnen de organisaties zelf, denk aan vrijwilligersorganisaties, waarbij data op een privé PC kan komen te staan.
Edit: En als het je puur gaat om de endpoint zelf, dat blijft altijd lastig. Je kunt gastgebruikers en inhuur ook een Azure Virtual Desktop of Microsoft 365 Cloud PC aanbieden om op te werken. Hogere beheerlast en waarschijnlijk ook meer kosten, maar in ieder geval wel veilig.
Meer kosten sowieso voor de endpoint en voor de type licentie, nu is het bijvoorbeeld Microsoft F3 of Business Basic icm AAD Premium P1.
Wel een overweging waard, zo blijft een environment in het beheer van de organisatie zonder de fysieke hardware uit te hoeven leveren.
Maar goed, dan nog een risico dat men data op een privé device synchroniseert.
GrasshopperNL schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:14:
[...]

Een Windows 365 Cloud PC. Wordt vaak ingezet voor dergelijke use cases.
Het is even kijken naar kosten en implementatie, maar het idee is wel goed, dus ik neem het mee.
We leveren wel vaak VDI desktops vanuit het datacenter, dat zou op zich dus ook kunnen.

PVOutput☀️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Quad schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:19:
[...]

Maar goed, dan nog een risico dat men data op een privé device synchroniseert.
Ja, dat klopt. Maar dat los je dan op met het dichtzetten van die mogelijkheid door middel van Conditional Access. Geen toegang als het apparaat niet gecontroleerd kan worden op geldende beveiligingsvoorwaarden.

Klinkt logisch allemaal, maar weet stiekem ook wel dat het vaak niet zo werkt bij organisaties. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neles7
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:14
Even een vraag die mij meer moeite kost als ik had verwacht. Ik heb het verzoek binnen gekregen om een map in iemand zijn postvak beschikbaar te maken voor een collega. Nu zou ik denken dat is niet zo spannend even met powershell add-mailboxfolderpermission -id gebruiker:\postvak in\map -user collega -accesrights reveiwer en klaar. Maar in outlook werkt het openen van 1 map niet echt lekker.

Hoe stel ik de rechten het beste in dat de gebruiker het postvak kan koppelen meer enkel toegang heeft tot de betreffende map? Een gedeelde mailbox zou beter zijn maar dat willen ze niet.

Denk ik te makkelijk/moeilijk of is er geen goede oplossing voor wat men wil?

<PMNX>Neles#2481 steam PoE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:35

kraats

Ik rol

@Neles7 Ik denk dat je ook het pad er naar toe moet voorzien van rechten, anders stokt het daar al. Even uit m'n hoofd, maar ik denk dat
add-mailboxfolderpermission -id "gebruiker" -user collega -accesrights FolderVisible
add-mailboxfolderpermission -id "gebruiker:\postvak in" -user collega -accesrights FolderVisible
werkt

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neles7
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:14
@kraats Dat was hem. Eigenlijk best logisch maar het schoot mij even niet te binnen. Thanks!

<PMNX>Neles#2481 steam PoE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Renegade666 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:51:
[...]

9200 Mappen?? dan weet ik wel zeker dat het daar aan ligt..
Heb klanten met (veel) minder mappen, en die klagen al, want de inhoud wel weer gigantisch..
Mensen moet eens begrijpen, Mail is geen ERP.. marja, wil maar niet doordringen helaas :(
Surprise:
From the escalation team, it was observed that the mailbox in question which is slow has over 9000 folders which is almost the maximum 10,000.
When the outlook starts, it tends to load all folders, and this makes the outlook slow.
The Microsoft docs Exchange Online limits - Service Descriptions | Microsoft Learn refers.
Kindly respond to my email if you have further concern regarding this issue.
Hadden we het toch goed, nu de gebruiker zien te overtuigen en kijken hoe we dit kunnen verhelpen.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
Quad schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:57:
[...]

Surprise:

[...]

Hadden we het toch goed, nu de gebruiker zien te overtuigen en kijken hoe we dit kunnen verhelpen.
Goh, bijzonder :P
Wel knap dat die gebruiker dus gewoon 9200 mapjes heeft gemaakt, daar vind je toch nooit wat in terug |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Renegade666 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:58:
[...]

Goh, bijzonder :P
Wel knap dat die gebruiker dus gewoon 9200 mapjes heeft gemaakt, daar vind je toch nooit wat in terug |:(
Die is dus de godganse dag bezig met categoriseren van email :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Oogje schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:06:
[...]

Die is dus de godganse dag bezig met categoriseren van email :+
Ik denk het, want in 4 weken tijd zijn er weer 40 mappen bijgekomen. :z
Gemiddeld 2 mappen per werkdag.

In dit tempo is zijn mailbox volledig gemaxxed aan 10k folders om precies te zijn: half oktober 2024.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
niet best...

Waarschijnlijk iemand van de oude garde, die vroeger nog die archiefkasten vulde ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik "archiveer" mail op jaar, ik zou echt niet weten hoe ik conversaties zou gaan categoriseren op een manier dat het nog te vinden is en het gesprek niet verspreid over meerdere mappen staat.

Systeemmails zoals monitoring gooi ik wel in aparte mappen, want dat is niet echt een gesprek en makkelijk op 1 hoop te dumpen.
Hoe iemand zoveel mappen heeft kan ik niet bevatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Ik gooi alles in 1 archiefmap, laat de search functie wel zn werk doen. Hoef me dus nooit druk te maken waar ik iets archiveer, als het de moeite waard is om te bewaren 1 druk op de knop en klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Tijdens het beheer van een vmware cluster kwam ik een bijzonder iets tegen. ESX 7.0.3 zet standaard power management op 'balanced'. Echter staat het in de bios (drac) op 'performance'.
Vmware document beschrijft het een en ander. Iemand een idee wat de impact is in een cluster? (KA cluster en VDI omgeving) :?

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:45

Arfman

Drome!

Harmen schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:29:
Tijdens het beheer van een vmware cluster kwam ik een bijzonder iets tegen. ESX 7.0.3 zet standaard power management op 'balanced'. Echter staat het in de bios (drac) op 'performance'.
Vmware document beschrijft het een en ander. Iemand een idee wat de impact is in een cluster? (KA cluster en VDI omgeving) :?
Volgens mij niks, tenzij je in de BIOS deze setting op "OS dependent" (oid) zet.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:38

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb hier een Surface Laptop 3 staan met gekke kuren. Schone Windows 11 installatie, alles bijgewerkt. Bij boot of vlak na inloggen zo nu en dan BSOD. Lijkt richting memory te wijzen, iig hardware. Geheugentest van Windows geeft geen problemen, chkdsk ook niks.

Even wat onderdelen wisselen zit er ook niet echt in.... Iemand nog een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
Beekforel schreef op zondag 21 mei 2023 @ 12:35:
Ik heb hier een Surface Laptop 3 staan met gekke kuren. Schone Windows 11 installatie, alles bijgewerkt. Bij boot of vlak na inloggen zo nu en dan BSOD. Lijkt richting memory te wijzen, iig hardware. Geheugentest van Windows geeft geen problemen, chkdsk ook niks.

Even wat onderdelen wisselen zit er ook niet echt in.... Iemand nog een goed idee?
De Microsoft Surface Diagnostic Tool helpt daarin ook nog wel eens om de oorzaak te vinden. Anders wellicht Memtest draaien?
Heb je ook al een firmware update geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

nextware schreef op zondag 21 mei 2023 @ 12:39:
[...]

De Microsoft Surface Diagnostic Tool helpt daarin ook nog wel eens om de oorzaak te vinden. Anders wellicht Memtest draaien?
Heb je ook al een firmware update geprobeerd?
Ah ja die Diagnostic Tool heb ik ook getest naar gaf geen resultaten. Firmware ook bijgewerkt zover ik kon vinden.

Zal nog even een poging met memtest86 wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
Beekforel schreef op zondag 21 mei 2023 @ 12:42:
[...]

Ah ja die Diagnostic Tool heb ik ook getest naar gaf geen resultaten. Firmware ook bijgewerkt zover ik kon vinden.

Zal nog even een poging met memtest86 wagen.
Wellicht overbodig maar je hebt de laatste driverpack bij Microsoft gedownload en geïnstalleerd ?
Gezien dat het een Surface 3 is neem ik aan dat de garantie al is verlopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

nextware schreef op zondag 21 mei 2023 @ 12:48:
[...]

Wellicht overbodig maar je hebt de laatste driverpack bij Microsoft gedownload en geïnstalleerd ?
Gezien dat het een Surface 3 is neem ik aan dat de garantie al ia verlopen ?
Yes, alles up-to-date. Hij is inderdaad uit garantie.

De Windows-installatie heeft het nu ook weer opgegeven lijkt het, kom niet eens meer tot het loginscherm.

Heb Windows overigens geïnstalleerd via zo'n Microsoft recovery image speciaal voor deze laptop want met m'n kale W11 stick had ik geen drivers voor de disk.

[ Voor 15% gewijzigd door Beekforel op 21-05-2023 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Heren en dames van het goede leven. (als het goed is. :P)

Ben op zoek naar een manier om handiger de status van de patch/updates van windows Servers (2012 t/m 2022) bij te houden en te heberen/starten. Nu zag ik het mooie PoshPAIG: https://devblogs.microsof...-install-windows-patches/ / https://github.com/proxb/PoshPAIG voorbij komen alleen is deze nogal hoogbejaard en werkt niet meer goed.

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Pagina: 1 ... 42 ... 51 Laatste

Let op:
Letop, dit topic is bedoeld voor technische vragen, niet voor het klagen over je werk, je klanten of manager. Daarvoor kan je terecht in Topicreeks: Systeembeheerders en hun problemen