• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hmm, interessant. Eens testen dan morgen. Thuis uiteraard, als het op kantoor stuk gaat door opeens de forwarder te wijzigen krijg ik de hele organisatie op m'n dak, terwijl als ik thuis opeens issues met met de admin kan ik dat veel makkelijker herstellen en zien wat het issue is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:20
Hero of Time schreef op donderdag 23 september 2021 @ 23:06:
Hmm, interessant. Eens testen dan morgen. Thuis uiteraard, als het op kantoor stuk gaat door opeens de forwarder te wijzigen krijg ik de hele organisatie op m'n dak, terwijl als ik thuis opeens issues met met de admin kan ik dat veel makkelijker herstellen en zien wat het issue is.
Ben benieuwd.
En kantoor kun je ook gewoon testen met je eigen pc om daar de dns even aan te passen :+

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Renegade666 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 23:07:
[...]

Ben benieuwd.
En kantoor kun je ook gewoon testen met je eigen pc om daar de dns even aan te passen :+
Niet als je vanuit huis werkt en de machines waar je het dan op zou testen domain joined zijn. Dan zou ik dus bij de domain controllers de DNS forwarder moeten aanpassen. Doe maar even niet dus. ;)

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 12:12
@Hero of Time Draait de FG SSL inspectie over alle smaken https?

Zoja: voeg dan een allow rule toe met alle MS O365 diensten.
Zowel Azure als Office knallen de nodig http-300 / 301 statussen richting je client.

@asing 5x Exchange 2016 standalone. Moet via een mogelijk migratiepad naar Exchange Online. Ik wil eigenlijk niet aan de hybrid, maar ik vrees het ergste.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
oke mijn google skills laten mij in de steek :)

Weet iemand misschien hoe je in je local on prem (azure synced) AD een Contact mail user kan aanmaken.

Gewenst is: een mail account op het bedrijfsdomain waarbij de mail op prive account user binnen komt zonder dat dit een office/mail licentie kost en hidden in adresboek.

Om even de vraag voor te zijn Waarom?
productie medewerkers die voor hun werk zelden tot nooit mail nodig hebben want ze lezen de mail toch niet en willen er geen licentie aan spenderen.

Maar voor een enkele applicatie/systeem is aanmelden met een mail adres wel nodig en ivm security/avg vinden wij dat dit niet meer kan/mag met prive adressen.

Oke prima oplossing binnen office 365 exchange Contacts > mail user en hidden adresboek.
Nu kan je de user mailen op het bedrijfs domain en hij ontvangt dit in zit prive gmail of wat dan ook.

Maar om overzicht te houden hebben wij liefst alles vanuit AD geregeld.
Weet iemand of het uberhaubt mogelijk is een contact - mail user in AD aan te maken en welke attributes je daarvoor dan moet aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Thijs B schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:37:
oke mijn google skills laten mij in de steek :)

Weet iemand misschien hoe je in je local on prem (azure synced) AD een Contact mail user kan aanmaken.

Gewenst is: een mail account op het bedrijfsdomain waarbij de mail op prive account user binnen komt zonder dat dit een office/mail licentie kost en hidden in adresboek.

Om even de vraag voor te zijn Waarom?
productie medewerkers die voor hun werk zelden tot nooit mail nodig hebben want ze lezen de mail toch niet en willen er geen licentie aan spenderen.

Maar voor een enkele applicatie/systeem is aanmelden met een mail adres wel nodig en ivm security/avg vinden wij dat dit niet meer kan/mag met prive adressen.

Oke prima oplossing binnen office 365 exchange Contacts > mail user en hidden adresboek.
Nu kan je de user mailen op het bedrijfs domain en hij ontvangt dit in zit prive gmail of wat dan ook.

Maar om overzicht te houden hebben wij liefst alles vanuit AD geregeld.
Weet iemand of het uberhaubt mogelijk is een contact - mail user in AD aan te maken en welke attributes je daarvoor dan moet aanpassen.
Heb je in AAD Connect al gekeken of die contacts uberhaupt worden gesyncd naar Azure AD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Turdie
Ik zou het idd ook zeggen, had ik deze week toevallig nog, wel de distrubutielijsten, maar geen inhoud in 365, mapje contacten niet mee gesynct :p

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@D_Jeff standaard staat dat niet aan en ik zou anders veel SSL errors verwachten als dit werd gedaan. Plus, op veel meer plekken gezeik hebben.

Thuis in m'n Pi-hole dus 1.1.1.1 en 1.0.0.1 laten gebruiken als DNS forwarder. Geen issues gezien. Ook toen ik alles via de proxy op kantoor liet lopen was het openen van de admin probleemloos.

Nu was m'n test gisteren kort en een momentopname, want het ene moment werkt het prima, de volgende opeens niet meer. Ik zou dus langer moeten testen thuis en meer in de admin moeten doen om er iets zinnigs over te kunnen zeggen waar het issue zou kunnen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Heb hier 2 DC's die beide 2012 zijn en dus wel eens naar 2019 mogen. Nu heeft het mijn voorkeur om ieder geval de ip-adressen te hergebruiken, zeker gezien de gigantische hoeveelheid apparatuur hier in het pand waar deze adressen handmatig op ingesteld staan. Wat nog mooier zou zijn is ook de namen hergebruiken.

Heb al wel wat stappenplannen gevonden, maar die behandelen eigenlijk enkel het ip-adres verhaal.

Iemand hier (goede) ervaringen mee of goede tips/how-to?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:16
pjlgt schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:48:
Heb hier 2 DC's die beide 2012 zijn en dus wel eens naar 2019 mogen. Nu heeft het mijn voorkeur om ieder geval de ip-adressen te hergebruiken, zeker gezien de gigantische hoeveelheid apparatuur hier in het pand waar deze adressen handmatig op ingesteld staan. Wat nog mooier zou zijn is ook de namen hergebruiken.

Heb al wel wat stappenplannen gevonden, maar die behandelen eigenlijk enkel het ip-adres verhaal.

Geen ervaring mee op deze manier. Ik zie ook weinig nut van het hergebruik van de naam, je kan altijd een DNS record aanmaken. Maar ik zou het denk ik met de volgende stappen doen:

1. Optuigen nieuwe server DCTEMP met alle updates
2. Demote van DC1
3. Uit de AD verwijderen van DC1
4. IP adres van deze DC1 veranderen
4. Rename DCTEMP naar DC1
5. Configureer het IP adres van de vorige server op de nieuwe DC1
5. Promote DC1

En dan nogmaals de riedel voor de 2e server.

Veiligheidshalve kan je een extra tijdelijke DC bouwen, om te voorkomen dat je even met 1 stuk moet draaien.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renegade666

2012 (R2?) kun je volgens mij in 1 of 2x upgraden naar 2019, hoef je ook niks aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Drardollan schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:12:
[...]

Geen ervaring mee op deze manier. Ik zie ook weinig nut van het hergebruik van de naam, je kan altijd een DNS record aanmaken. Maar ik zou het denk ik met de volgende stappen doen:

...
Alias aanmaken had ik ook al aan gedacht, dus inderdaad .ook een optie.
Renegade666 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:30:
[...]

2012 (R2?) kun je volgens mij in 1 of 2x upgraden naar 2019, hoef je ook niks aan te passen.
Toevallig gisteren en vandaag nog een aantal succesvolle in-place upgrades gedaan waaronder een 2012 naar 2019 met als tussenstap 2016, dus zou kunnen. Echter lees ik ook iets voor de migratie van sysvol van FRS naar DFSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Renegade666 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:30:
[...]

Ik ben daar, waarschijnlijk onterecht, altijd een beetje huiverig voor. Ben wat dat betreft echt een beheerder van de oude stempel die het goed vind om af en toe iets echt vers te installeren. Zeker servers die al jaren draaien willen nog wel eens garbage gaan verzamelen, zeker als je meer dan 1 beheerder hebt lopen.

De andere reden waarom ik huiverig ben is dat als het misloopt je overblijft met een of andere Frankenstein. In dit geval dan ook nog eens met maar 1 DC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
pjlgt schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:56:
[...]

CNAME of A record, maakt in deze niet zo heel veel uit. Conform de RFC's moet het een CNAME worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Turdie schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 14:52:
[...]

Heb je in AAD Connect al gekeken of die contacts uberhaupt worden gesyncd naar Azure AD?
Ja inmiddels gevonden, niet ideaal, maar wat werkt is in AD een contact aanmaken bij mail en proxyAddresses attribute SMTP:prive@gmail en smtp:zakelijk@domain.nl

dan kan je de user mailen op het zakelijke adres en komt het binnen op zijn gmail nadeel is wel dat je adrresbook atrribute op hidden moet zetten anders zie je dit prive adressen in het globaladresboek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renegade666
pjlgt schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:56:
[...]

[...]

Toevallig gisteren en vandaag nog een aantal succesvolle in-place upgrades gedaan waaronder een 2012 naar 2019 met als tussenstap 2016, dus zou kunnen. Echter lees ik ook iets voor de migratie van sysvol van FRS naar DFSR
Migratie van FRS naar DFSR zijn 3 cmds op de huidige dc en paar keer even wachten, 2 vingers in de neus.

En anders gewoon een kloon maken, en die even upgraden (zonder netwerk), dan heb je een idee als het gaat werken of niet.

@Drardollan
Hangt natuurlijk van vele factoren af, maar dat hangt per situatie af natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:37

Duinkonijn

Huh?

Drardollan schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:12:
[...]

1. Optuigen nieuwe server DCTEMP met alle updates
2. Demote van DC1
3. Uit de AD verwijderen van DC1
4. IP adres van deze DC1 veranderen
4. Rename DCTEMP naar DC1
5. Configureer het IP adres van de vorige server op de nieuwe DC1
5. Promote DC1

En dan nogmaals de riedel voor de 2e server.

Veiligheidshalve kan je een extra tijdelijke DC bouwen, om te voorkomen dat je even met 1 stuk moet draaien.
Vergeet de FSMO’s niet

Gaat een stuk makkelijker sinds de laatste keer dat ik het deed :)

[ Voor 15% gewijzigd door Duinkonijn op 28-09-2021 22:03 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Duinkonijn schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 20:26:
[...]

Vergeet de FSMO’s niet
[YouTube: How to seize FSMO roles in Active Directory | Windows Server 2019]

Gaat een stuk makkelijker sinds de laatste keer dat ik het deed :)
Het was een heel versimpelde weergave, deze basiskennis ging ik vanuit ;)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

... zeker gezien de gigantische hoeveelheid apparatuur hier in het pand waar deze adressen handmatig op ingesteld staan...
Je weet dat dit al zo'n 30 jaar als bad practice bestempeld wordt? Misschen moet je eerst dat probleem aanpakken. Dan is het upgraden van je AD vervolgens, veel simpeler

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Drardollan schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:52:
[...]

Het was een heel versimpelde weergave, deze basiskennis ging ik vanuit ;)
Assumption is the mother of

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-09 10:37
Wat is eigenlijk de "officiële" manier om de update naar Windows 11 uit te schakelen wanneer je geen gebruik maakt van Intune of WSUS?

TPM uitschakelen is niet de juiste manier denk, daarnaast zie ik ook dat op veel sites target version for feature updates naar 21H1 wordt voorgedragen als oplossing.

Maar ik lees nergens wat Microsoft zelf adviseert.

• Renegade666
@nielsn

W11 word niet gepushed toch?

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-09 10:37
@Renegade666 Volgens mij niet, maar het zou zo maar kunnen zijn dat een gebruiker de optie wel krijgt wanneer deze handmatig naar updates gaat zoeken, en dat wil ik juist voorkomen.

• asing
  • Laatst online: 22:05
nielsn schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:10:
@Renegade666 Volgens mij niet, maar het zou zo maar kunnen zijn dat een gebruiker de optie wel krijgt wanneer deze handmatig naar updates gaat zoeken, en dat wil ik juist voorkomen.
Als je echt geen enkele management oplossing hebt voor je machines dan kan je register settings toepassen. Zo weet ik dat je via intune de gebruiker kan verbieden om op zoeken te klikken. Ook kan je Feature updates pas later installeren. Je voorkomt niet dat je op een gegeven moment naar Windows 11 wordt gezet denk ik. Tenzij je hardware het niet ondersteunt, dan blijf je op Windows 10.

Voor wat ik weet worden alle intune systemen straks voorzien van Windows 11. Je kan nu een test build deployen. Dit is nog steeds een 10.0. build.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

https://www.easeus.com/kn...op-windows-11-update.html

Lachen, net 11 tool gedraaid op een oude server... krijg ik de melding "deze computer is 10 jaar oud"

:+

[ Voor 45% gewijzigd door Duinkonijn op 01-10-2021 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:09

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Iemand ervaringen met microsoft 365 modern workplace tooling? Bestaat er een third party welke management eenvoudiger maakt? Hier richten wij tenants voor nieuwe klanten in middels powershell scripts. (Groepen, CA, Autopilot, Config Profiles etc) Werkt tot op heden redelijk goed. Hoe gaat jullie hiermee om?

[ Voor 3% gewijzigd door Harmen op 04-10-2021 11:41 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Iemand ervaringen met VLSC en WIN11? hij wordt niet gepubliceerd in mijn VLSC..

educatieve licentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duinkonijn schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:22:
Iemand ervaringen met VLSC en WIN11? hij wordt niet gepubliceerd in mijn VLSC..

educatieve licentie
Je Windows 10 licentie zou gewoon moeten werken voor Windows 11. Heb je dat al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Verwijderd schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:28:
[...]

Je Windows 10 licentie zou gewoon moeten werken voor Windows 11. Heb je dat al geprobeerd?
De download krijg ik ook niet :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duinkonijn schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:38:
[...]

De download krijg ik ook niet :|
Vziw is ie nog niet in VLSC beschikbaar. Je zou gewoon de media creation tool kunnen gebruiken of een upgrade vanaf W10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Verwijderd schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:48:
[...]

Vziw is ie nog niet in VLSC beschikbaar. Je zou gewoon de media creation tool kunnen gebruiken of een upgrade vanaf W10.
Okee, maar hier staat dat hij al besschikbaar zou moeten zijn:
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11

Meld je aan bij het Volume Licensing Service Center om Enterprise-versies te downloaden.
Log voor de beschikbare downloads in op je abonnement in de portal Visual Studio Subscriptions.
Ga naar de Windows Insider-site om Insider Preview builds te downloaden.

Heb bericht, 16 oktober moet hij online komen
Fijn dat ze het ook op de site zetten

[ Voor 6% gewijzigd door Duinkonijn op 08-10-2021 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Microsoft Universal Print , is dat bij jullie ook zo traag?
pdf van 2 mb doet er minimaal 5 minuten over om geprint te worden.
zelfs de default windows testpagina blijft minimaal 30 seconden in de wachtrij staan. je zou bijna een andere oplossing gaan zoeken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:32
Verwijderd schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:36:
Microsoft Universal Print , is dat bij jullie ook zo traag?
pdf van 2 mb doet er minimaal 5 minuten over om geprint te worden.
zelfs de default windows testpagina blijft minimaal 30 seconden in de wachtrij staan. je zou bijna een andere oplossing gaan zoeken....
Yup, hier ook. Gelukkig wordt er niet veel geprint want anders denk ik niet dat we deze oplossing konden houden. Online is er nog weinig rond te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Mantis schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:10:
[...]

Yup, hier ook. Gelukkig wordt er niet veel geprint want anders denk ik niet dat we deze oplossing konden houden. Online is er nog weinig rond te vinden.
Support case aanmaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:50

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Harmen schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 11:40:
Iemand ervaringen met microsoft 365 modern workplace tooling? Bestaat er een third party welke management eenvoudiger maakt? Hier richten wij tenants voor nieuwe klanten in middels powershell scripts. (Groepen, CA, Autopilot, Config Profiles etc) Werkt tot op heden redelijk goed. Hoe gaat jullie hiermee om?
Ik gebruik deze sinds kort een tijdje en dat werkt best goed! Test het wel altijd even met een test-tenant zou ik adviseren, het blijft immers geen tool van Microsoft zelf.

Deze staat trouwens sinds kort ook op Github, maar daar heb ik nog geen ervaring mee. (bijb ehorende blog is call4cloud.nl)
nielsn schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:05:
Wat is eigenlijk de "officiële" manier om de update naar Windows 11 uit te schakelen wanneer je geen gebruik maakt van Intune of WSUS?

TPM uitschakelen is niet de juiste manier denk, daarnaast zie ik ook dat op veel sites target version for feature updates naar 21H1 wordt voorgedragen als oplossing.

Maar ik lees nergens wat Microsoft zelf adviseert.
I want to stay on a specific version

Met deze policy bepaal je niet alleen op welke versie je wilt blijven, maar dus ook wat het zou moeten zijn. Let dus op dat je hiermee dus ook een feature update afdwingt van bijv Windows 10 2004, 20H2 versies etc naar 21H1. Je bent dus vrij om hier dus ook 20H2 van te maken als je dat zou willen.

[ Voor 50% gewijzigd door FREAKJAM op 08-10-2021 17:03 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 09:43
Heb een Cisco switch waar alle poorten activiteit vertonen, maar toch werkt er een AP niet die aangesloten is aan een netwerkpoort (ik weet niet welke poort).
AP toont geen leven via zijn lichtje.

Ook al een laptop aangesloten aan de UTP kabel die verbonden was met de AP, geen netwerk.

Hoe kan ik weten aan welke netwerkpoort die dode AP hangt?

En hoe kan het dat alle poorten activiteit vertonen terwijl er 1 vd kabels niets doet. Heb ik verkeerd gekeken op de switch naar de LED lampjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Satangel schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:34:
Heb een Cisco switch waar alle poorten activiteit vertonen, maar toch werkt er een AP niet die aangesloten is aan een netwerkpoort (ik weet niet welke poort).

Ook al een laptop aangesloten aan de UTP kabel die verbonden was met de AP, geen netwerk.

En hoe kan het dat alle poorten activiteit vertonen terwijl er 1 vd kabels niets doet. Heb ik verkeerd gekeken op de switch naar de LED lampjes?
Als alle lampjes op de switch aan zijn (groen), even kijken of ze ook allemaal knipperen (oranje). Als ze dat allemaal doen denk ik dat je naar de verkeerde switch zit te kijken of er hangt ergens een los kabeltje.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

een cdp client op de kabel aansluiten en dan sh cdp ne :)

bv https://download.cnet.com...or/3000-2085_4-78444.html
met https://www.winpcap.org/

[ Voor 7% gewijzigd door Duinkonijn op 10-10-2021 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Harmen schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 11:40:
Je bent de eerste die ik "tegenkom" welke zulk werk doet (als in: MSP in tenantbeheer)

Er bestaat 3rd party tools, maar die moeten allemaal via de API praten om hun taken te doen. 1 API update waarbij commando's veranderen en je 3rd party tool zegt krak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

D_Jeff schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:24:
[...]
Je bent de eerste die ik "tegenkom" welke zulk werk doet (als in: MSP in tenantbeheer)

Er bestaat 3rd party tools, maar die moeten allemaal via de API praten om hun taken te doen. 1 API update waarbij commando's veranderen en je 3rd party tool zegt krak.
Als MSP beheer je natuurlijk meerdere klanten, veel werken met M365 Business Premium of E5. Deze wil je het liefste allemaal hetzelfde hebben kwa policies. Eigenlijk zou je een soort van audit tool kunnen gebruiken. (Beyond Compare voor M365)
Zal binnenkort eens een test tenant aftrappen en deze als referentie gaan gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Harmen op 10-10-2021 20:31 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:08
D_Jeff schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:24:
[...]

Al eens naar Lighthouse van MS gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:50

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Microsoft 365 Lighthouse is nog in preview en redelijk beperkt. Wat conditional access policies en nog wat baselines en that's it. Daarnaast ook beperkt gezien je het alleen kan/mag gebruiken op tenants met Business Premium licenties. Voor tenants met 300+ gebruikers al een no go dus.

Niet te verwarren met Azure Lighthouse trouwens.

[ Voor 18% gewijzigd door FREAKJAM op 11-10-2021 22:14 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
GrasshopperNL schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:35:
[...]

Al eens naar Lighthouse van MS gekeken?
Dan heeft het meer nut om @Harmen te quoten dan mij :p

Ik doe maar 1 tenant onderhouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan

Wilde gok, AP is POE gevoed en er zit een POE voeding tussen de switch en het AP?

Anders nog 2 opties:
1. De kabel is niet aangesloten op de switch die je bekijkt (zit er nog een switch tussen)
2. De poort is geblocked in de Cisco (loopje gedetecteerd oid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:30

Sebazzz

3dp

Ik heb een server waarbij de SChannel instellingen af en toe - lijkt na een reboot - reset worden waardoor RDP en https onmogelijk wordt. Bijkomend probleem is dat ik zelfs lokaal, via een console sessie, geen shutdown of reboot kan doen (Access Denied of Privilege not held) terwijl ik als admin erin zit. Ook een shutdown via Hyper-V gaat niet. Als workaround kill ik op dit moment lsass.exe maar zodat ie alsnog semi-graceful reboot :')

Iemand enig idee waar ik kan gaan zoeken?

[ Voor 16% gewijzigd door Sebazzz op 11-10-2021 09:31 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 22:51
schannel leest settings uit de registry, en doet dat alleen bij een reboot. Ergens tussen die reboots worden die registry settings dus aangepast.

Hoe fix je dit probleem? Zet je nieuwe registry settings? Of is die reboot voldoende?

Kun je op het moment dat het mis is zien wat er in HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\SecurityProviders\SCHANNEL staat?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 09:43
asing schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:50:
[...]

Als alle lampjes op de switch aan zijn (groen), even kijken of ze ook allemaal knipperen (oranje). Als ze dat allemaal doen denk ik dat je naar de verkeerde switch zit te kijken of er hangt ergens een los kabeltje.
Kapotte toestelen waren niet gepatched aan switch kant. Hebben dus al jarenlang niet gewerkt, vanaf nu wel.

|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Satangel schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:39:
[...]

Kapotte toestelen waren niet gepatched aan switch kant. Hebben dus al jarenlang niet gewerkt, vanaf nu wel.

Daar had ik ook geen rekening mee gehouden :9 . Mooi dat het nu eindelijk werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Satangel schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:39:
[...]

Zat ik ook goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neles7
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-09 00:49
Iemand hier bekend met exchange log truncating? Onze backup server (VEEAM) staat correct ingesteld en verstuurd het commando wel maar het onze exchange server (2016) verwerkt het niet.

Ik heb een case gemaakt bij VEEAM en die zeggen:
I see that Veeam successfully sends the signal to truncate logs to VSS Exchange Writer:

13-10-2021 02:33:28 19556 INFO Finishing snapshot: job id: {f47ed131-f727-407e-b431-abc800511873}, logs truncation required: yes.
13-10-2021 02:33:28 21592 Notifying writers about the 'BACKUP FINISH' event.
13-10-2021 02:33:28 21592 Truncate logs: [true].
...
13-10-2021 02:33:28 21592 Notifying a VSS writer about the successfully backed up components. Writer name: [Microsoft Exchange Writer]. Class ID: [{76fe1ac4-15f7-4bcd-987e-8e1acb462fb7}]. Instance ID: [{519b1f46-b441-4244-a03d-806431478bd7}].
...
13-10-2021 02:33:30 21592 [Microsoft Exchange Writer] writer's state: [VSS_WS_STABLE]. Writer's class ID: [{76fe1ac4-15f7-4bcd-987e-8e1acb462fb7}]. Writer's instance ID: [{519b1f46-b441-4244-a03d-806431478bd7}].

However following events can be seen in the Applciation log:

Exchange VSS Writer:

2021
The Microsoft Exchange VSS Writer has successfully collected the metadata document in preparation for backup.

2034
The Microsoft Exchange Replication service VSS Writer (Instance 00000000-0000-0000-0000-000000000000) failed with error 8007064A when processing the backup completion event.

2037
The Microsoft Exchange Replication service VSS Writer (Instance 89bb0741-2604-4f81-94df-175ed9becd91) backup has been successfully shut down.

As I can see at some point Exchange Writer loses it's instance ID when receives the call to truncate logs.
De Exchange server specs:
Windows Server 2016
Exchange 2016
Single server (Geen DAG)
Cu21 momenteel, CU22 staat op de planning voor dit weekend, maar verwacht geen verschil voor dit probleem
Windows backup doet de logs wel keurig opruimen

<PMNX>Neles#2481 steam PoE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:30

Sebazzz

3dp

Paul schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:58:

Hoe fix je dit probleem? Zet je nieuwe registry settings? Of is die reboot voldoende?
Via IISCrypto de instellingen weer op "strict" zetten en rebooten.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Neles7 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:51:
Iemand hier bekend met exchange log truncating? Onze backup server (VEEAM) staat correct ingesteld en verstuurd het commando wel maar het onze exchange server (2016) verwerkt het niet.

Ik heb een case gemaakt bij VEEAM en die zeggen:

[...]

De Exchange server specs:
Windows Server 2016
Exchange 2016
Single server (Geen DAG)
Cu21 momenteel, CU22 staat op de planning voor dit weekend, maar verwacht geen verschil voor dit probleem
Windows backup doet de logs wel keurig opruimen
Heb je alles goed ingesteld? https://www.veeam.com/kb1878

en deze : https://www.veeam.com/kb2191 :+

[ Voor 3% gewijzigd door asing op 22-10-2021 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neles7
Ziet er volgens mij gewoon goed uit.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mXDV2qD.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/adAdQdp.png

Ik ga er ook vanuit dat als de VEEAM kant niet goed zou staan support mij daar wel op kan wijzen met een support bundle en vss logs. Al kan een double check nooit kwaad ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Neles7 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:44:
[...]

Ziet er volgens mij gewoon goed uit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik ga er ook vanuit dat als de VEEAM kant niet goed zou staan support mij daar wel op kan wijzen met een support bundle en vss logs. Al kan een double check nooit kwaad ;)
Ik zie het al. Onderste plaatje moet onderste optie zijn. :9

Exchange/SQL gooit pas iets weg als er een backup is. Het is backup+truncate en niet alleen truncate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neles7
We gaan het zien vanavond. Ik rapporteer de uitkomst wel tijdens het onderhoud en anders maandag,

Edit:
@asing Dat was het inderdaad. Wel dom dat VEEAM support dit zelf niet aan kon geven maar bedankt :D

[ Voor 36% gewijzigd door Neles7 op 24-10-2021 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Neles7 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:37:
We gaan het zien vanavond. Ik rapporteer de uitkomst wel tijdens het onderhoud en anders maandag,

Edit:
@asing Dat was het inderdaad. Wel dom dat VEEAM support dit zelf niet aan kon geven maar bedankt :D
Veeam Support zag het commando van Veeam naar Exchange toe gaan. Dat zou voldoende moeten zijn, mits de transaction logs ook gebackupped zijn. Anders zegt Exchange "Nee" :X !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Sebazzz schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:54:
[...]
Via IISCrypto de instellingen weer op "strict" zetten en rebooten.
Je kunt (iig met de command line versie) een backup maken van de settings; mogelijk kun je daarmee achterhalen wat er aangepast wordt, en dan met auditing achterhalen wie of wat deze setting aanpast?

Al dan niet (terwijl je onderzoek doet) in combinatie met een (scheduled) task (of GPO) die deze waardes goed zet zodat de kans kleiner wordt dat een reboot de nieuwe (verkeerde) waarde actief maakt.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:23

Grvy

Bot

Ik zit met iets raars.. wat ik niet helemaal kan verklaren.

Ik heb een nieuwe RDS server, 2019 etc etc. Alles geupdate allemaal netjes.
Hiervoor heb ik Office geinstalleerd echter wilt deze de eerste keer niet "Single sign on" doen ondanks dat alles goed staat. (op normale clients + portal.office.com werkt wel)

Het gedrag? Als ik Outlook opstart, krijg ik een login venster. Als ik deze wegklik (en dus niks invul) en verder ga vervolgens in Outlook op het slotje klik werkt alles prima.. (ik voer dus alsnog nergens een WW in)

Als ik voordat ik Outlook start eerst even dit commando uitvoer:
Add-AppxPackage -Register "C:\Windows\SystemApps\Microsoft.AAD.BrokerPlugin_cw5n1h2txyewy\Appxmanifest.xml" -DisableDevelopmentMode
Dan werkt het ook prima zodra ik Outlook start. De map in %LOCALAPPDATA% waar deze Appx package zou moeten staan, is ook niet aanwezig zonder het commando/zonder Outlook eerst te starten.

AppReadiness welke (volgens mij) verzorgt dat deze package geïnstalleerd wordt draait prima.. en staat niet disabled.

Mijn vermoeden is dat het in deze AppX package zit (gezien handmatig commando werkt) maar ik snap even niet zo goed waarom Server 2019 dit in dit geval niet automatisch lijkt te doen...

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:23

kraats

Ik rol

@Grvy Ik had met een recente image ook problemen met Microsoft.AAD.BrokerPlugin. Clients konden bij mij juist prima opstarten, maar verloren hun authenticatie richting Microsoft na een tijdje (uur ofzo). Na lang zoeken dit kunnen herleiden naar deze Appx. Met handmatig aftrappen van het commando wat je noemt leek het even te werken, maar de problemen kwamen weer terug.

Heb het opgelost door de Appx toe te staan in de Applocker GPO. Daar stonden geen regels in en werd (sinds een specifieke WU?) in plaats van Allow all uitgevoerd als Deny all.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

@kraats interessant ik heb wel een AppLocker policy ingesteld. Ik zal die eens nakijken! Wel apart dat het handmatig dan WEL werkt?

edit: wasnt it, applocker had ik nog niet aangezet blijkt. :D

[ Voor 19% gewijzigd door Grvy op 30-10-2021 13:19 ]

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kowlier
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-04 16:53
@Grvy wij hebben dit probleem ook op onze WS 2019 RDS servers.
dit ligt aan de registratie van je certificaat om in te loggen op o365 via de adal service.

wat wij doen is inloggen als de user met het issue op de server, o365 uitloggen, en daarna in de registry volgende zaken uit te voeren :
ga naar HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Office\16.0\Common\Identity
daar voeg je volgende 2 DWORD values toe : DisableAADWAM (value 1) en DisableADALatopWAMOverride (value 1)
kijk ook of er keys bestaan waar signedoutADUser instaat, die mag je verwijderen.
Als je daarna opnieuw een office app opent zou je moeten kunnen inloggen.

PSN - ps4 : sir_kowlier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

@kowlier dat had ik ook gevonden. Probleem wat ik alleen heb met die oplossing is dat het een (volgens mij als ik mn info goed heb) security lek oplevert en not recommend is door MS.

Je zet namelijk met die 2 keys modern auth uit. Dan blijf ik liever mijn GetAppX commando uitvoeren elke inlog dan werkt het ook prima. Zonder security lek alhoewel het wel "vies" blijft.

https://docs.microsoft.co...-adal-wam-not-recommended

[ Voor 18% gewijzigd door Grvy op 02-11-2021 09:27 ]

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kowlier
goh, het security lek komt van het feit dat er minder request voor MFA gestuurd worden zonder die adal service. maar aangezien het hier om SSO gaat vanaf een reeds geauthenticeerd toestel vond ik dat een minder issue.
zowiezo kreeg ik wel de indruk dat met server 2019 RDS niet echt meer lekker draait. heel veel issues die we anders nooit hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

@kowlier denk dat het niet alleen MFA is, je zet volgens mij Modern auth clientside uit en dat is sowieso voor mijn omgeving een absolute nogo.

Either way ben ik er al achter dat het wss te maken heeft met het feit dat wij bij het uitloggen de accounts clearen en hierbij verwijderd Windows niet alle keys waardoor hij *denkt* dat de AppX al is uitgevoerd voor deze SID omdat de regkeys onder HKLM:/ nog bestaan.

Ik moet dus ons uitlogscript iets aanpassen om ook die keys weg te halen bij uitlog om zo de RDSH clean te houden.. maar dat is nu nog een theorie die ik even moet testen.

Reden was omdat ik als een user die niet dat uitlog script krijgt (dus niet gecleaned werd) helemaal geen issues heb.

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kowlier
dat is bij ons helaas geen optie. de userprofiles worden opgeslaan op een fileserver (het gaat om een rdsfarm met 3 servers voor een applicatie die redelijk wat config opslaat) en users wissen zou redelijk wat gezaag opleveren...

zowiezo veel problemen met die appx, bvb geen startmenu omdat de shellextension appx niet wil starten. manueel laten starten lukt dan ook niet, en dan moeten we de cache iedere keer wissen en de appx opnieuw laten updaten, maar dat gaf ook massa's issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Iemand ervaringen met Simeon Cloud?
We willen graag meerdere tenants beheren via een third party tool. We bouwen nu vaak nieuwe tenants op vanaf scratch middels powershell scripts en IntuneBackupAndRestore.
Helaas zijn er nog geen andere partijen welke hetzelfde aanbieden.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 22:51
Ik wil een one-time-only backup maken van een Azure VM. Echter lijkt het erop dat dat niet kan. Je moet perse een backup policy maken en zover ik kan zien is het niet mogelijk om de policy zo in te stellen dat je een one-time-only backup wilt maken. Iemand tips?

Ik kan uiteraard wel een backup policy maken met de minimale settings en vervolgens bij de VM "Backup now" doen, maar ik heb het idee dat dit simpeler/makkelijker moet kunnen.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 08:28
Harmen schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:10:
Iemand ervaringen met Simeon Cloud?
We willen graag meerdere tenants beheren via een third party tool. We bouwen nu vaak nieuwe tenants op vanaf scratch middels powershell scripts en IntuneBackupAndRestore.
Helaas zijn er nog geen andere partijen welke hetzelfde aanbieden.
Yes, Wij zijn er zeer content mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfons
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
c-nan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:33:
Ik wil een one-time-only backup maken van een Azure VM. Echter lijkt het erop dat dat niet kan. Je moet perse een backup policy maken en zover ik kan zien is het niet mogelijk om de policy zo in te stellen dat je een one-time-only backup wilt maken. Iemand tips?

Ik kan uiteraard wel een backup policy maken met de minimale settings en vervolgens bij de VM "Backup now" doen, maar ik heb het idee dat dit simpeler/makkelijker moet kunnen.
Veeam Agent for Windows misschien, deze software is gratis te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

c-nan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:33:

Denk ik te makkelijk als ik roep dat een snapshot het makkelijkst is?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Neles7
asing schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:06:
[...]

Veeam Support zag het commando van Veeam naar Exchange toe gaan. Dat zou voldoende moeten zijn, mits de transaction logs ook gebackupped zijn. Anders zegt Exchange "Nee" :X !
Blijkbaar had ik te vroeg gejuiched, Ik kwam erachter dat ik vergeten was de windows backup te disablen, nu staat deze alweer enige tijd uit maar de logs blijven weer staan.

Ook de settings veranderen binnen veeam op SQL gebied heeft geen effect (ipv last backup naar max x dagen).

Jij nog ideeën om te controleren? Zal zelf ook weer eens opzoek gaan.

• asing
Neles7 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:39:
[...]

Blijkbaar had ik te vroeg gejuiched, Ik kwam erachter dat ik vergeten was de windows backup te disablen, nu staat deze alweer enige tijd uit maar de logs blijven weer staan.

Ook de settings veranderen binnen veeam op SQL gebied heeft geen effect (ipv last backup naar max x dagen).

Jij nog ideeën om te controleren? Zal zelf ook weer eens opzoek gaan.
Wat doet dit : get-mailboxdatabase -status | Fl *backup*

• Neles7
@asing LastFullBackup : 26-10-2021 01:00:23

Daar gaat dus ook iets niet lekker wat vermoedelijk met dit te maken heeft.
Oudste log files zijn echter van 25-10 dus ook niet opgeruimd met deze Full backup.

• asing
Neles7 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:01:
@asing LastFullBackup : 26-10-2021 01:00:23

Daar gaat dus ook iets niet lekker wat vermoedelijk met dit te maken heeft.
Oudste log files zijn echter van 25-10 dus ook niet opgeruimd met deze Full backup.
Dat verklaart. Je moet sowieso geen 2 backup systemen door elkaar laten lopen. Dat gaat vreselijk mis bij een restore.

Waarschijnlijk is je logging in een inconsistent state dus het eerste wat ik zou proberen is een losse backup met Veeam incl transaction logging. Als dat niet werkt denk ik dat je een nieuwe job moet maken.

• Neles7
asing schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:11:
[...]

Dat verklaart. Je moet sowieso geen 2 backup systemen door elkaar laten lopen. Dat gaat vreselijk mis bij een restore.

Waarschijnlijk is je logging in een inconsistent state dus het eerste wat ik zou proberen is een losse backup met Veeam incl transaction logging. Als dat niet werkt denk ik dat je een nieuwe job moet maken.
Ons enige backup systeem is VEEAM. Deze server heb ik enkel een paar keer met windows backup gebackupped omdat de schijf vol bleef lopen door logs.

Ik zal hem eens handmatig draaien kijken wat het effect is.

• Grvy

Grvy

Bot

Neles7 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:25:
[...]

Ons enige backup systeem is VEEAM. Deze server heb ik enkel een paar keer met windows backup gebackupped omdat de schijf vol bleef lopen door logs.

Probleem is dat je daarmee de logs wel verder de soep in werkt waardoor VEEAM er helemaal niks meer van kan maken natuurlijk. :P

Dit is een account.

• asing
Neles7 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:25:
[...]

Probeer het eens. Let ook goed op de logging. Als je met 2 verschillende tools gaat backuppen klopt de "chain" niet meer en laat hij de transaction logs staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neles7
@Grvy @asing Zo leren we elke dag wat bij. Ik laat van mij horen na de manual backup.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:03

DDX

Maar wat hebben sql settings te maken met exchange transaction logs ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
DDX schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:34:
Maar wat hebben sql settings te maken met exchange transaction logs ?
beiden zijn een JET database, er zit onder water heel erg weinig verschil in.

• Paul
asing schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:29:
Probeer het eens. Let ook goed op de logging. Als je met 2 verschillende tools gaat backuppen klopt de "chain" niet meer en laat hij de transaction logs staan.
Als je weet wat je doet dan kan het, met een copy-only-backup.

Een backup-pakket als Veeam of Windows Backup zal dat echter niet (zomaar) doen.
Neles7 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:01:
Als je schijf vol loopt door logs dan klopt inderdaad je backup niet. SQL Server moet door hebben dat zowel de transaction logs als de database zijn gebackupt voordat het deze gaat overschrijven. Een Full backup backupt alleen de database files, NIET de transaction logs. SQL Server zal deze daarom ook niet gaan overschrijven. Je moet dus niet alleen een Full backup maken, maar ook een Transaction Log backup.

Wij maken van de meeste databases iedere dag een full backup en ieder uur een transaction log backup.

Zelf shrinken om schijfruimte terug te krijgen kan, maar het wordt afgeraden dat routinematig te doen. Als je backups goed lopen, dan is de ruimte die de logs innemen de ruimte die het nodig heeft tussen de backups door. Shrinken doe je eigenlijk alleen als er iets mis is gegaan met de backup, of je hebt iets als een eenmalige batch-job (zoals een migratie) gedaan waardoor de logs veel groter zijn dan normaal.

Als je geen point-in-time restores hoeft te doen / wil doen van je database en je komt schijfruimte tekort dan kun je ook overwegen het recovery model op simple te zetten; dan staan de in de transaction logs alleen de actieve transacties die nog een rollback kunnen krijgen, maar geen historie. Je kunt dan dus je database alleen maar restoren naar het punt waarop je de database-backup hebt gemaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door Paul op 18-11-2021 20:54 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• asing
Paul schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:53:
[...]
Als je weet wat je doet dan kan het, met een copy-only-backup.

Een backup-pakket als Veeam of Windows Backup zal dat echter niet (zomaar) doen.

[...]
Daarom waarschuw ik hem ook :) . Je kan er ZO vreselijk mee de mist in gaan.
Als je schijf vol loopt door logs dan klopt inderdaad je backup niet. SQL Server moet door hebben dat zowel de transaction logs als de database zijn gebackupt voordat het deze gaat overschrijven. Een Full backup backupt alleen de database files, NIET de transaction logs. SQL Server zal deze daarom ook niet gaan overschrijven. Je moet dus niet alleen een Full backup maken, maar ook een Transaction Log backup.

Wij maken van de meeste databases iedere dag een full backup en ieder uur een transaction log backup.

Zelf shrinken om schijfruimte terug te krijgen kan, maar het wordt afgeraden dat routinematig te doen. Als je backups goed lopen, dan is de ruimte die de logs innemen de ruimte die het nodig heeft tussen de backups door. Shrinken doe je eigenlijk alleen als er iets mis is gegaan met de backup, of je hebt iets als een eenmalige batch-job (zoals een migratie) gedaan waardoor de logs veel groter zijn dan normaal.

Als je geen point-in-time restores hoeft te doen / wil doen van je database en je komt schijfruimte tekort dan kun je ook overwegen het recovery model op simple te zetten; dan staan de in de transaction logs alleen de actieve transacties die nog een rollback kunnen krijgen, maar geen historie. Je kunt dan dus je database alleen maar restoren naar het punt waarop je de database-backup hebt gemaakt.
Het gaat volgens mij om Exchange. Zelfde database structuur maar een ander beestje omdat je niet rechstreeks SQL commando's kan vuren. Als je met SQL een uitweg moet hebben terwijl je vast zit, en de transaction logs groeien de pan uit, dan het ding op simple zetten, daarna weer op full en dan meteen een backup maken in de hoop dat je niet meer terug hoeft.

Voor Exchange moet je in ieder geval zorgen dat je logchain in orde is. Iets wat je kapot maakt door met Windows Backup een full backup te trekken terwijl je hetzelfde doet met Veeam.

2 commando's kan je proberen om te checken :

Eseutil /MH database_name.edb
Eseutil /ML file_name.log

LET OP ;) ;) ;) Je moet de database unmounten. Dat wil zeggen, geen mail meer zolang je bezig bent.

Als je consistentie problemen aantreft ben je aan de beurt. Advies is dan om niet zelf te gaat proberen. Dat had laatst iemand hier ook gedaan en die ging van de regen in de drup. Heel snel. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
asing schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:36:
Het gaat volgens mij om Exchange.
Oh sorry, ik zag bij het omhoog scrollen vooral screenshots en posts met SQL erin :+

Het gaat inderdaad over Exchange zo te zien: Neles7 in "Het grote kleine-SysOps-vragen topic deel 1"

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

asing schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:38:
[...]

beiden zijn een JET database, er zit onder water heel erg weinig verschil in.
Maar had het veeam dat tabblad dan niet sql/exchange moeten noemen ?
Even gekeken bij ons op de veeam server, staat op de default setting ;
SQL: Truncate, Exchange: Truncate.

En op het sql tabblad staat hij op de bovenste optie.
Pas ik die aan naar 2e (do not truncate)
Dan zie ik daarna op de overzicht pagina van servers:
Exchange; Truncate

Oftewel dat tabblad zou niets moeten doen met exchange settings ?
En bij ons worden de exchange logs gewoon netjes gecleared, al vraag ik mij af op welke manier precies.
Loopt niet gelijk aan de veeam backup tijd en verschilt ook per mailboxdb hoe oud de oudste logfile is.

[ Voor 14% gewijzigd door DDX op 19-11-2021 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Voor SQL backups maken kan ik de maintenance plans van Ola Hallegren aanraden:
https://ola.hallengren.com/sql-server-backup.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Laten we even wat feedback van @Neles7 afwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neles7
Oei ik wat teweeg gebracht :P

Lang verhaal kort een nieuwe active full backup via veeam met de instellingen zoals eerder door Asing geadviseerd maakte geen verschil. Ook het commando voor backup status meld geen nieuwe datum.

Ik ben erg benieuwd naar de status van de logchain maar de database unmounten kan echt enkel in het weekend. Mocht deze niet in orde zijn wat is dan het beste om te doen? Nu lees ik wel niet zelf sleutelen maar kan ik wel een nieuwe database maken en alle mailboxen verbhuizen en dan kijken of VEEAM alles goed backupped? Of zeg ik iets heel geks daarmee.

Als iemand nog iets wil weten roept u maar dan zal de ik de info verzamelen en leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Neles7 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:23:

Lang verhaal kort een nieuwe active full backup via veeam met de instellingen zoals eerder door Asing geadviseerd maakte geen verschil. Ook het commando voor backup status meld geen nieuwe datum.

Ik ben erg benieuwd naar de status van de logchain maar de database unmounten kan echt enkel in het weekend. Mocht deze niet in orde zijn wat is dan het beste om te doen? Nu lees ik wel niet zelf sleutelen maar kan ik wel een nieuwe database maken en alle mailboxen verbhuizen en dan kijken of VEEAM alles goed backupped? Of zeg ik iets heel geks daarmee.

Als iemand nog iets wil weten roept u maar dan zal de ik de info verzamelen en leveren.
Er was een tijdje geleden iemand in dit topic met een redelijk fors Exchange probleem, maar de finesses van Exchange waren onbekend. Toen werd besloten om een paar do or die acties te doen waarbij er wat mis ging. Heel jammer want wat advies had in dat geval geholpen. Alleen hij gooide zijn eigen glazen in.

Anyway : mijn plan van aanpak zou zijn om aanstaand weekend de database(s) down te brengen en even te checken met de tools die ik gaf. Let wel, het is alleen indicatief. Het punt is dat je wel kan fixen maar direct erna moet je een full backup maken :9 . Acties kunnen ook erg lang duren afhankelijk van de schade en grootte van de stores.

Als je trammelant hebt geconstateerd en je hebt de ruimte, maak een nieuwe database aan, zet die meteen in de backup en begin met verplaatsen. Let wel, verplaatsingen komen ook in de logs dus dat kan hard gaan groeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX

DDX

Ik heb in een ver verleden (exchange 20013 ofzo ?) toen onze database wel erg groot was/vergeleken met data die erin zou staan.
Tools runnen zou erg lang duren/veel downtime geven.
Dus nieuwe db aangemaakt en alle gebruikers verplaatst en daarna de originele db verwijderd.

Ik zou pas met offline tools aan de slag gaan als echt niet anders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
DDX schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:42:
Ik heb in een ver verleden (exchange 20013 ofzo ?) toen onze database wel erg groot was/vergeleken met data die erin zou staan.
Tools runnen zou erg lang duren/veel downtime geven.
Dus nieuwe db aangemaakt en alle gebruikers verplaatst en daarna de originele db verwijderd.

Ik zou pas met offline tools aan de slag gaan als echt niet anders kan.
Als je de oorzaak niet hoeft te weten ;) .... Maar iedereen mag zijn eigen afwegingen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Neles7 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:23:

Check is hoeveel whitespace er in de database zit:
PowerShell:
1
2
Get-MailboxDatabase -Status | sort name | select name,@{Name='DB Size (Gb)';Expression={$_.Data
baseSize.ToGb()}},@{Name='Available New Mbx Space (GB)';Expression={$_.AvailableNewMailboxSpace.ToGb()}},EdbFilePath

Dan kun je ook zien of het zin heeft om de database offline te brengen en te defragmenteren

https://www.thatlazyadmin...abase-size-using-eseutil/
https://techcommunity.mic...nge-databases/ba-p/603723

[ Voor 19% gewijzigd door Turdie op 19-11-2021 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neles7
@Turdie Available New Mbx Space (GB) 1

Edit:
Maar volgens mij (corrigeer mij als ik het mis heb) heeft Asing het nergens over defragmenteren oid gehad. Enkel het offline brengen en status controleeren en dan online brengen en afhaneklijk van de status bekijken wat de volgende stap is.

[ Voor 75% gewijzigd door Neles7 op 19-11-2021 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Neles7 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:37:
@Turdie Available New Mbx Space (GB) 1

Edit:
Maar volgens mij (corrigeer mij als ik het mis heb) heeft Asing het nergens over defragmenteren oid gehad. Enkel het offline brengen en status controleeren en dan online brengen en afhaneklijk van de status bekijken wat de volgende stap is.
Ja dat commit ie alle logs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Hoe wordt dat eigenlijk in 365 gedaan? wordt dat tijdens maintence gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Duinkonijn schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:49:
Daar maken ze niet zulke "fuckups" om twee backup pakketten te gebruiken......

En daar zullen ze genoeg storage beschikbaar hebben om een onverwachte groei van transaction logs te op kunnen vangen, dus dan hoeven ze de databases niet offline te halen. Daarom is goede sizing van je disken zo belangrijk met Exchange en wat reservecapaciteit hebben.

[ Voor 63% gewijzigd door Turdie op 19-11-2021 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Turdie schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:54:
[...]

Daar maken ze niet zulke "fuckups" om twee backup pakketten te gebruiken......
Ik noem 2 verschillende backup pakketten gebruiken, geen fuckup. vereiste is wel dat ze elkaar niet in de weg zitten,
En daar zullen ze genoeg storage beschikbaar hebben om een onverwachte groei van transaction logs te op kunnen vangen, dus dan hoeven ze de databases niet offline te halen. Daarom is goede sizing van je disken zo belangrijk met Exchange en wat reservecapaciteit hebben.
Exchangebeheerder was wel leuk, maar heden dag vind ik er weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neles7
Er zjin geen 2 backup pakketten in gebruik. Er is enkel 1-malig een windows backup gemaakt om de logs op te schonen omdat dat nog nooit gebeurd was volgens mij.

Ook schijfruimte is er genoeg, maar goed als ik in veeam aangeef dat er logs opgeschoond moeten worden verwacht ik dat het gebeurd. Oneindig de schijf vergroten is natuurlijk mogelijk maar geen oplossing van het probleem wat ik wil verhelpen. En imo doet een goede beheerder onderzoek naar het probleem en een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Neles7 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:18:
Er zjin geen 2 backup pakketten in gebruik. Er is enkel 1-malig een windows backup gemaakt om de logs op te schonen omdat dat nog nooit gebeurd was volgens mij.

Ook schijfruimte is er genoeg, maar goed als ik in veeam aangeef dat er logs opgeschoond moeten worden verwacht ik dat het gebeurd. Oneindig de schijf vergroten is natuurlijk mogelijk maar geen oplossing van het probleem wat ik wil verhelpen. En imo doet een goede beheerder onderzoek naar het probleem en een oplossing.
Ok, ik kwam deze artikelen nog tegen, misschien heb je er wat aan:
https://www.veeam.com/kb1878

https://www.veeam.com/kb2191

https://blog.ganser.com/v...are-not-beeing-truncated/

Je zou dus ook nog even in de application event logs kunnen kijken of daar Veeam wat ziet melden.

[ Voor 10% gewijzigd door Turdie op 19-11-2021 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neles7
@Turdie Neles7 in "Het grote kleine-SysOps-vragen topic deel 1"

Daar is het mee begonnen en daar bespreek ik ook de veeam application logs (en reactie van VEEAM support). Asing kwam trouwens vlak daarna al met deze kbs aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Duinkonijn schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:49:
Die hebben gezorgd dat ze HA en DR volledige doorgetest hebben inclusief alle edge cases en dieper, al tijdens development.
Daarnaast natuurlijk een volledig product team om op terug te vallen, plus een sla die juridisch de rest afdekt. Daar ben je slechts klant, geen eigenaar van het product. Dus zij hebben het laatste woord. Won't fix is ook een antwoord daar.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1 ... 34 ... 52 Laatste

Let op:
Letop, dit topic is bedoeld voor technische vragen, niet voor het klagen over je werk, je klanten of manager. Daarvoor kan je terecht in Topicreeks: Systeembeheerders en hun problemen