Kun je dit niet met Microsoft Flow of Power Automate regelen?Thijs B schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 12:20:
ff ander vraagje tussendoor, heeft iemand een idee hoe je geautomatiseerd liefst powershell dagelijks mails kan downloaden van office 365/exchange online om daar vervolgens bepaalde items uit te halen ?
Ik had had wat voorbeelden gevonden die gebruik maken van 'Exchange.WebServices.Managed.Api' maar nu blijkt 'Exchange.WebServices.Managed.Api' depreciated is, je kan het zelfs niet meer downloaden.
Na ruim een uur google'n nog geen bruikbaar alternatief kunnen vinden.
Het doel is om reports die we per mail met csv bestand van een bepaalde applicatie ontvangen om de paar uur te downloaden en op te slaan om verder in report tooling te gebruiken.
@Thijs B
Flow / Power Automate niet te doen?
https://flow.microsoft.com/nl-nl/
En anders via een VBS kan het ook. maar dan moet het op een pc met outlook draaien.
Heb ik vroeger ook al eens gedaan, maar dat is 12 jaar terug
*Volgende keer even op de volgende pagina drukken, nu lijkt het dat ik @nextware na-aap
Flow / Power Automate niet te doen?
https://flow.microsoft.com/nl-nl/
En anders via een VBS kan het ook. maar dan moet het op een pc met outlook draaien.
Heb ik vroeger ook al eens gedaan, maar dat is 12 jaar terug
*Volgende keer even op de volgende pagina drukken, nu lijkt het dat ik @nextware na-aap

[ Voor 17% gewijzigd door Renegade666 op 28-08-2021 20:11 ]
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Ok, sysops vraag van een hele andere orde: ik heb twee laptops, een Dell Latitude en een HP ding (van de klant, model me even onbekend). Beiden hebben de powerknop onder de deksel zitten.
Ik wil ze eigenlijk gelijktijdig aan hebben met gebruik van scherm (of kvm), maar heb op mijn desk maar ruimte voor een enkele laptopstand.
Is er een manier om die dingen met een toetsencombi aan te zetten (zodat ze dicht kunnen blijven), danwel bestaat er iets als een dock waar ze boven elkaar met scherm open op kunnen staan?
Hoe doen jullie dat zelf?
Ik wil ze eigenlijk gelijktijdig aan hebben met gebruik van scherm (of kvm), maar heb op mijn desk maar ruimte voor een enkele laptopstand.
Is er een manier om die dingen met een toetsencombi aan te zetten (zodat ze dicht kunnen blijven), danwel bestaat er iets als een dock waar ze boven elkaar met scherm open op kunnen staan?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Volgens mij kun je bij een Dell Latitude in de BIOS een setting maken dat de laptop aangaat op het moment dat de stroom erin gestoken wordt. Power-on-AC (iets in die trend geloof ik). Voor HP devices weet ik het niet, maar ik denk dat die wellicht ook iets soortgelijks zullen hebben.The Eagle schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 14:45:
Ok, sysops vraag van een hele andere orde: ik heb twee laptops, een Dell Latitude en een HP ding (van de klant, model me even onbekend). Beiden hebben de powerknop onder de deksel zitten.
@The Eagle Business laptops of consumenten meuk?
Bij HP is een Probook of Elitebook de business kant
Optie A: Je kan werken met "The Magic Pakket"
Optie B: 1 machine blijft constant aan en online -- je neemt deze kan over via je fav. remote tool
@nextware Voor HP Elitebooks: Check ; Probook verschilt
Bij HP is een Probook of Elitebook de business kant
Optie A: Je kan werken met "The Magic Pakket"
Optie B: 1 machine blijft constant aan en online -- je neemt deze kan over via je fav. remote tool
@nextware Voor HP Elitebooks: Check ; Probook verschilt
[ Voor 23% gewijzigd door D_Jeff op 29-08-2021 14:51 ]
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Beide business spul idd.
De dell heb ik volledige controle over.
De HP heb ik admin rechten maar kan ik niet in het BIOS en heeft als vervelende eigenschap dat ie meteen de VPN opstart die niet uit kan. Via eigen netwerk de HP overnemen wordt hem dus niet.
Aanvullende complexiteit: ik gebruik een Dell D6000 dock voor mijn twee monitoren en powervoorziening (usb-c).
Eigenlijk zou het handig zijn als er iets van een usb externe powerschakelaar bestond. Als ik ze uit zet gaan ze standaard naar hibernate, daar kun je ze met een usb device uit halen (allow to wake up). Maar geen idee of zoiets bestaat. Muis of keyboard worden hem daarvoor niet, keyboard hangt aan het dock en muis is bt.
Edit: ik vond net deze diy oplossing, maar die lijkt me wat teveel van het goede
YouTube: Turn On The Laptop With The Lid Closed
De dell heb ik volledige controle over.
De HP heb ik admin rechten maar kan ik niet in het BIOS en heeft als vervelende eigenschap dat ie meteen de VPN opstart die niet uit kan. Via eigen netwerk de HP overnemen wordt hem dus niet.
Aanvullende complexiteit: ik gebruik een Dell D6000 dock voor mijn twee monitoren en powervoorziening (usb-c).
Eigenlijk zou het handig zijn als er iets van een usb externe powerschakelaar bestond. Als ik ze uit zet gaan ze standaard naar hibernate, daar kun je ze met een usb device uit halen (allow to wake up). Maar geen idee of zoiets bestaat. Muis of keyboard worden hem daarvoor niet, keyboard hangt aan het dock en muis is bt.
Edit: ik vond net deze diy oplossing, maar die lijkt me wat teveel van het goede
YouTube: Turn On The Laptop With The Lid Closed
[ Voor 12% gewijzigd door The Eagle op 29-08-2021 15:10 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Je hebt dan sowieso een E3 licentie nodig, maar je kan met ediscovery een content search doen die je kan downloaden naar een computer. (Content search)Thijs B schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 12:20:
ff ander vraagje tussendoor, heeft iemand een idee hoe je geautomatiseerd liefst powershell dagelijks mails kan downloaden van office 365/exchange online om daar vervolgens bepaalde items uit te halen ?
Ik had had wat voorbeelden gevonden die gebruik maken van 'Exchange.WebServices.Managed.Api' maar nu blijkt 'Exchange.WebServices.Managed.Api' depreciated is, je kan het zelfs niet meer downloaden.
Na ruim een uur google'n nog geen bruikbaar alternatief kunnen vinden.
Het doel is om reports die we per mail met csv bestand van een bepaalde applicatie ontvangen om de paar uur te downloaden en op te slaan om verder in report tooling te gebruiken.
https://techcommunity.mic...-via-powershell/m-p/95007
https://techcommunity.mic...934/highlight/true#M13088
[ Voor 12% gewijzigd door Turdie op 29-08-2021 15:27 ]
Erger mij al tijden aan de Windows Update functie binnen Windows Admin Center.
Zodra ik de voorgestelde tijd wil aanpassen krijg ik een foutmelding. Via de datumpicker werkt wel, maar is omslachtig. Heeft waarschijnjlijk te maken met een 12/24 uur setting, iemand idee hoe dit te fixen is? Wil gewoon 11 uur kunnen aanpassen naar 21 uur zonder veel klikken.
Zodra ik de voorgestelde tijd wil aanpassen krijg ik een foutmelding. Via de datumpicker werkt wel, maar is omslachtig. Heeft waarschijnjlijk te maken met een 12/24 uur setting, iemand idee hoe dit te fixen is? Wil gewoon 11 uur kunnen aanpassen naar 21 uur zonder veel klikken.
/f/image/2mzvAgmISzBG3qtBqT02Po36.png?f=fotoalbum_large)
@Brokencore
Daarom werkte dat dus niet. Ik had het ook aangepast via gewoon typen. (dit was bij een mailmigratie, maar het zelfde principe)
Ik moet vanmiddag ook weer wat inplannen, dus zal kijken dat het bij mij dan ook werkt.
Daarom werkte dat dus niet. Ik had het ook aangepast via gewoon typen. (dit was bij een mailmigratie, maar het zelfde principe)
Ik moet vanmiddag ook weer wat inplannen, dus zal kijken dat het bij mij dan ook werkt.
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Zoals jullie weten ben ik op FG NSE4 en 1 van de dingen die ik geleerd heb is dat mijn FG 200E op kantoor in combinatie met de internet verbinding geen succes is. Ik heb namelijk een FFTH oplossing die PPOE vereist. Momenteel via XS4ALL (500/500) en later deze maand via Helden van Nu (1000/500). Het probleem van PPPOE is dat er geen offloading kan plaatsvinden en de performance dus negatief beïnvloed kan worden. Advies is om er een router voor te zetten.
Heeft iemand daar ervaring mee en dus advies voor een router? Ubiquiti EdgeRouter of een Mikrotik doosje? Wat er sowieso nodig is, is een passthrough (bridge?) van het WAN IP naar de Forti. Over dat WAN IP wordt ook het IP subnet gerouteerd.
Tips welkom, hoe simpeler de oplossing hoe beter aangezien ik er verder geen functionaliteit van nodig heb
Heeft iemand daar ervaring mee en dus advies voor een router? Ubiquiti EdgeRouter of een Mikrotik doosje? Wat er sowieso nodig is, is een passthrough (bridge?) van het WAN IP naar de Forti. Over dat WAN IP wordt ook het IP subnet gerouteerd.
Tips welkom, hoe simpeler de oplossing hoe beter aangezien ik er verder geen functionaliteit van nodig heb
[ Voor 6% gewijzigd door Drardollan op 01-09-2021 18:16 ]
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
@Drardollan Zou het simpelste model FortiSwitch jou niet verder kunnen helpen?
Combineer dat met een tafelmodem FG en je hebt dikke tech
Pas nog een V&A gezien voor die switch
Kan een FortiSwitch een pppoe opbouwen? Dat verwacht ik niet direct zeg maarD_Jeff schreef op woensdag 1 september 2021 @ 18:24:
@Drardollan Zou het simpelste model FortiSwitch jou niet verder kunnen helpen?
Een FG hoeft er niet meer bij, de 200E zou het toch wel moeten kunnen verder
@Drardollan Onder voorwaarde dat de FortiSwitch gelinkt wordt aan een Fortigate (60 of hoger), is dat mogelijk (Fysiek met een UTP kabeltje, dus binnen 100M )
Vraag dat maar op je cursus hoe dat werkt (blijft mooi spul)
Zal ik morgen eens doen, want online vind ik er niets over.D_Jeff schreef op woensdag 1 september 2021 @ 19:21:
@Drardollan Onder voorwaarde dat de FortiSwitch gelinkt wordt aan een Fortigate (60 of hoger), is dat mogelijk (Fysiek met een UTP kabeltje, dus binnen 100M )
Draytek heeft ook wat opties in ieder geval. Dat is bekender voor mij dan EdgeRouter of Mikrotik.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Heb al een oplossing gevonden mocht het niks worden. Draytek Vigor 2927 ertussen met PPOE in Bridge. Dus we zullen morgen zien hoe en wat, heb in ieder geval iets gevonden wat ik ken qua OS/interface.D_Jeff schreef op woensdag 1 september 2021 @ 19:36:
***members only***
Members only:
Inloggen
[ Voor 8% gewijzigd door Drardollan op 01-09-2021 20:33 ]
@Drardollan
Bijzonder dat PPOE een FG firewall onderuit kan halen...
Elke glas lijn van KPN/Routit die rechtstreeks op een WG zit met PPOE heeft dit issue nog nooit gehad.
Zelfs de lichtste varianten.
Ik ben blij dat ons FG avontuur de ijskast in is gegaan
Na wat overleg eerst toch de WG verlengt
Elke glas lijn van KPN/Routit die rechtstreeks op een WG zit met PPOE heeft dit issue nog nooit gehad.
Onderuit halen is een groot woord, het is vooral zinloze load en minder performance. Wat erg jammer is met een dikke pijp en (dure) stevige firewall.Renegade666 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 20:35:
@Drardollan
Nu ik dit weet en ik ook weet dat ik eind september overga van provider is het een mooie kans om dit gelijk aan te pakken. Als ik toch down moet voor de omzetting (helaas maar 1 glasvezel beschikbaar), dan maar gelijk maximaal de tijd benutten
@Renegade666 Ik weet dat er DSL-ondersteuning is en dat er zelfs aparte "desktop/tafel-modellen" met DSL-modem bestaan. Wat @Drardollan gedaan heeft om het niet werkend te krijgen, is mij een raadsel.
Mooie casus voor de cursusleider of support.
Members only:
Inloggen
Maar dan is het bijzonder dat zo'n cheapass draytek het wel kan😅Drardollan schreef op woensdag 1 september 2021 @ 20:42:
[...]
Onderuit halen is een groot woord, het is vooral zinloze load en minder performance. Wat erg jammer is met een dikke pijp en (dure) stevige firewall.
Nu ik dit weet en ik ook weet dat ik eind september overga van provider is het een mooie kans om dit gelijk aan te pakken. Als ik toch down moet voor de omzetting (helaas maar 1 glasvezel beschikbaar), dan maar gelijk maximaal de tijd benutten
Zou het eerst gewoon proberen, draytek kan altijd nog.
Wie heeft het over DSL?D_Jeff schreef op woensdag 1 september 2021 @ 20:43:
@Renegade666 Ik weet dat er DSL-ondersteuning is en dat er zelfs aparte "desktop/tafel-modellen" met DSL-modem bestaan. Wat @Drardollan gedaan heeft om het niet werkend te krijgen, is mij een raadsel.
***members only***
Het werkt nu wel, heb al 4 jaar PPPOE op XS4ALL glas draaiend op mijn 200E. Maar ik weet nu waarom het niet maximaal performed. Precies de reden om op training te gaan overigens, heb nu halverwege de training al veel geleerd wat ik niet kende/gebruikte en eerder simpelweg voor waar aannam.
Het werkt, het performed alleen niet optimaal.Renegade666 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 20:48:
[...]
Maar dan is het bijzonder dat zo'n cheapass draytek het wel kan😅
Zou het eerst gewoon proberen, draytek kan altijd nog.
Dit is wat Fortinet erover zegt:
https://kb.fortinet.com/k...ink.do?externalID=FD45971PPPoE Interface.
PPPoE is commonly used to connect to the provider edge.
It is handled by a PPP software process and connections are terminated in virtual interfaces where traffic is not able to be handled by hardware acceleration.
^^ Dat schreef je er niet bij 
Dus rendering via de CPU -- ja, dat kost een slootje performance
Aanvulling: Mocht je daarnaast ook nog andere vormen van scanning uitvoeren op de pppoe-interface, dan kost het je nog meer.
Aanvulling: Mocht je daarnaast ook nog andere vormen van scanning uitvoeren op de pppoe-interface, dan kost het je nog meer.
[ Voor 38% gewijzigd door D_Jeff op 01-09-2021 20:58 ]
@Drardollan
Het artikel begint met:
This article explains limitations of the NP processor.
Zegt idd genoeg.
Watchguard doet dat dus hardware matig.
Dus toch maar een echte firewall kopen😇
Het artikel begint met:
Zegt idd genoeg.
* D_Jeff moppelt iets met klok en klepel
Nu doe ik dat niet zoveel, maar dat is wel het idee. En dan haal ik er graag eerst performance vreters uitD_Jeff schreef op woensdag 1 september 2021 @ 20:57:
^^ Dat schreef je er niet bij
Al is de 200E natuurlijk geen instappertje. Vanaf de 100E heb je toch wel een serieus apparaat staan mijn inziens. Moet dus ook wel iets kunnen hebben.
[ Voor 14% gewijzigd door Drardollan op 01-09-2021 21:36 ]
Ik knowRenegade666 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 20:59:
@Drardollan
Het artikel begint met:
Ik weet zeker dat er nooit iets aparts is met WGZegt idd genoeg.

Heb ondertussen Juniper, Cisco, Netscreen, pfSense en CheckPoint firewalls beheerd en over allemaal kan ik een boek schrijven. Ik kan oprecht zeggen dat in FG een van de prettigste firewalls / support vind hebben.
Maar WG ken ik niet
Og ze hebben ook hun nukken, daar niet van.Drardollan schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:35:
[...]
Ik know
[...]
Ik weet zeker dat er nooit iets aparts is met WG![]()
Heb ondertussen Juniper, Cisco, Netscreen, pfSense en CheckPoint firewalls beheerd en over allemaal kan ik een boek schrijven. Ik kan oprecht zeggen dat in FG een van de prettigste firewalls / support vind hebben.
Maar WG ken ik niet
Maar beheer technisch is het gewoon een genot.
Veel merken hebben niet een fatsoenlijke traffic log, laat staan een gratis log en raportserver.
Je kunt voor de lol eens de virtuele firebox downloaden en testen voor 30 dagen volgens mij.
Of gewoon de manager downloaden en een configuratie maken.
https://cdn.watchguard.co...WSM/12_7_1/WSM_12_7_1.exe
Heb je een idee🙃
Mocht ik ooit tijd hebben….. haha.Renegade666 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:42:
[...]
Og ze hebben ook hun nukken, daar niet van.
Maar beheer technisch is het gewoon een genot.
Veel merken hebben niet een fatsoenlijke traffic log, laat staan een gratis log en raportserver.
Je kunt voor de lol eens de virtuele firebox downloaden en testen voor 30 dagen volgens mij.
Of gewoon de manager downloaden en een configuratie maken.
https://cdn.watchguard.co...WSM/12_7_1/WSM_12_7_1.exe
Heb je een idee🙃
Sowieso is de komende jaren is FG de ‘way to go’. Keuze gemaakt en voorlopig ga ik dat niet veranderen.
Maar dit is eigenlijk het verkeerde topic, ik had een technische vraag en nu is het slowchat
Moet kunnen zeg ik dan😇Drardollan schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:45:
[...]
Maar dit is eigenlijk het verkeerde topic, ik had een technische vraag en nu is het slowchatPrecies andersom dus haha.
In het kader dat we in dit topic wél vragen mogen stellen:
Iemand hier toevallig ervaring met SentinelOne ? En dan met name de Endpoint agent ?
Iemand hier toevallig ervaring met SentinelOne ? En dan met name de Endpoint agent ?
@Renegade666Renegade666 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:32:
@nextware
Ja, wij draaien die ook tegenwoordig
Wat wil je weten?
Dank voor je reactie. Wij zijn aan het kijken of deze software een meerwaarde biedt tov Defender ATP, die in onze M365 licentie zit.
Het gaat ons met name om het het voorkomen en verhelpen van ransomware infecties. Als ik het goed heb gelezen, moet je dan ook gebruik gaan maken van Volume Shadow Copies, etc ?
Is het beheer van de omgeving goed te doen ? SentinelOne beweert dat er geen config nodig is om de software goed zijn werk te laten doen. Maar ik kan me niet voorstellen dat het out-of-the-box direct goed functioneert.
Ik heb dan geen ervaring met Defender ATP, dus kan geen 1:1 vergelijk geven.
VSC staat standaard aan, omdat hij daar uithaalt om bij herstellen daar gegevens uit te halen.
Maar kun je uitzetten, maar dan "hersteld" hij niet zelf. Dat moet je dan zelf doen uit een backup.
Beheerportal is cloud, opzich wel prima, alleen soms even zoeken, maar dat is vaak bij AV pakketten heb ik het idee.
Omdat wij MSP zijn, zal misschien de indeling iets anders zijn dan rechtstreeks.
Maar wij maken dan Sites aan per klant.
Per klant kun je instellingen doen, per klant kun je ook nog groepen aan maken, zodat bepaalde servers/pc een bepaald instelling niet of juist wel hebben.
De basis config hoeft idd niet veel aan te gebeuren. Maar bepaalde dingen moet wel ingesteld worden:
Maar je moet wel het nodige uit sluiten.
BV > Teams word bij installatie gezien als malware (nu gedraagt dat zich ook bij een installatie...)
Maar helaas komen wel meer false postives tegen voor applicaties. Putty is oa ook 1.
Dus het is belangrijk om die dingen goed te testen.
Wij hebben bijna 2000 agents draaien. En in het algemeen gaat het gewoon goed.
Krijg keurig notificaties als er wat gebeurd bij 1 van mijn klanten. Je kunt aardig terug zien hoe/wat er gebeurd. Wat de meeste niet het geval is.
Wat wel een nadeel is, de agents worden alleen met definities bij gewerkt.
Maar een nieuwe versie van de agent moet je zelf doen, via de portal kun je het zo regelen, maar gebeurd dus niet automatisch.
Maar heel eerlijk, wij zien maar weinig echte besmettingen langskomen, omdat het meestal door de Firewalls of Antispam is gekilled, dus komt weinig aan op echte malware/ransomware op pc's.
Qua agent impact. Je werkt er relatief weinig van. Soms zie ik hem wel eens hoog in de CPU, maar is vaak korte duur en in het algemeen is hij rustig.
VSC staat standaard aan, omdat hij daar uithaalt om bij herstellen daar gegevens uit te halen.
Maar kun je uitzetten, maar dan "hersteld" hij niet zelf. Dat moet je dan zelf doen uit een backup.
Beheerportal is cloud, opzich wel prima, alleen soms even zoeken, maar dat is vaak bij AV pakketten heb ik het idee.
Omdat wij MSP zijn, zal misschien de indeling iets anders zijn dan rechtstreeks.
Maar wij maken dan Sites aan per klant.
Per klant kun je instellingen doen, per klant kun je ook nog groepen aan maken, zodat bepaalde servers/pc een bepaald instelling niet of juist wel hebben.
De basis config hoeft idd niet veel aan te gebeuren. Maar bepaalde dingen moet wel ingesteld worden:
Maar je moet wel het nodige uit sluiten.
BV > Teams word bij installatie gezien als malware (nu gedraagt dat zich ook bij een installatie...)
Maar helaas komen wel meer false postives tegen voor applicaties. Putty is oa ook 1.
Dus het is belangrijk om die dingen goed te testen.
Wij hebben bijna 2000 agents draaien. En in het algemeen gaat het gewoon goed.
Krijg keurig notificaties als er wat gebeurd bij 1 van mijn klanten. Je kunt aardig terug zien hoe/wat er gebeurd. Wat de meeste niet het geval is.
Wat wel een nadeel is, de agents worden alleen met definities bij gewerkt.
Maar een nieuwe versie van de agent moet je zelf doen, via de portal kun je het zo regelen, maar gebeurd dus niet automatisch.
Maar heel eerlijk, wij zien maar weinig echte besmettingen langskomen, omdat het meestal door de Firewalls of Antispam is gekilled, dus komt weinig aan op echte malware/ransomware op pc's.
Qua agent impact. Je werkt er relatief weinig van. Soms zie ik hem wel eens hoog in de CPU, maar is vaak korte duur en in het algemeen is hij rustig.
Defender zit meer in de "voorkom" irritante software hoek, maar laat de nodige steekjes vallen bij Ransomware.
Senti is een type anti-malware die alles in de gaten houdt wat er in het geheugen gebeurt van Windows / Linux en daardoor vroegtijdig een Ransomware aanval kan stoppen. Mocht er toch wat bestanden getroffen zijn, zal Senti via de VSS service proberen de bestanden te herstellen.
Dat is de kortste uitleg die ik je kan geven.
Senti is een type anti-malware die alles in de gaten houdt wat er in het geheugen gebeurt van Windows / Linux en daardoor vroegtijdig een Ransomware aanval kan stoppen. Mocht er toch wat bestanden getroffen zijn, zal Senti via de VSS service proberen de bestanden te herstellen.
Draytek kan het dus niet, volgens Draytek
Op zoek naar iets anders dan maar.
@Drardollan
Fritzbox?
https://nl.avm.de/service...n-FRITZ-Box-configureren/
Zijn in het algemeen stabiel en prima mee te werken.
Fritzbox?
[ Voor 16% gewijzigd door Renegade666 op 02-09-2021 12:18 ]
Moet het nog uitzoeken, maar het zou moeten kunnen.Renegade666 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:17:
@Drardollan
Fritzbox?
PPPoE Passthrough is iets anders. Dan moet de FG nog steeds de PPPoE opbouwen.
@Drardollan
Dat is waar.
Maar ze kunnen ook zelf de PPPOE opbouwen, en als je meerdere ex. adressen hebt, kunnen die gewoon uitgedeeld worden/statisch ingesteld worden op de firewall.
Dat is waar.
Maar ze kunnen ook zelf de PPPOE opbouwen, en als je meerdere ex. adressen hebt, kunnen die gewoon uitgedeeld worden/statisch ingesteld worden op de firewall.
Dat is wel wat er nodig is, via DHCP zou de FG het externe IP adres moeten krijgen. Het IPv4 subnet is vervolgens door de provider gerouteerd naar dat externe IP.Renegade666 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:11:
@Drardollan
Dat is waar.
Sorry, maar dit klopt toch niet helemaal. Let op dat Microsoft Defender en Defender ATP (sinds kort Microsoft Defender for Endpoint) twee verschillende oplossingen zijn.D_Jeff schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:08:
Defender zit meer in de "voorkom" irritante software hoek, maar laat de nodige steekjes vallen bij Ransomware.
Microsoft Defender betreft de standaard antivirusscanner die vooraf geinstalleerd is op Windows 10 en optreedt tegen malware en ook Potentially Unwanted Applications (PUA), wat jij ook wel irritante software noemt.
Microsoft Defender for Endpoint daarentegen is net als SentinelOne een EDR-oplossing (Endpoint Detection & Response) en dus meer doet dan alleen detectie. Microsoft Defender for Endpoint treedt juist heel goed op tegen ransomware met bijvoorbeeld controlled folder access. Microsoft Defender for Endpoint Plan 1 is afgelopen week aangekondigd omdat veel organisaties een E5 licentie, of zelfs een step-up licentie (die vele malen goedkoper is) nog steeds aan de prijs vinden.
Attack Surface Reduction (die wel in Plan 1 zit) is al erg van toegevoegde waarde, maar de beste features zitten toch echt in plan 2. (Endpoint Detection & Response & Automated investigation and response om er een paar te noemen)
My 2 cents @nextware
Als je de licenties al hebt, zie ik geen reden om het niet te gebruiken. Met Microsoft 365 Defender heb je één console waar alles in samen komt en heb je een holistische view van al je incidenten, die dus niet alleen beperkt zijn tot de meldingen op je endpoint. Met de advanced features kun je bijvoorbeeld Microsoft Defender for Office365 integreren met Microsoft Defender for Endpoint, waardoor een verband met een incident sneller gelegd kan worden als er bijvoorbeeld vreemde bestanden zijn geconstateerd in een mailbox én op een Windows 10 device van eenzelfde gebruiker.
Mooie aankondiging van gister illustreert hoe dit allemaal in beeld gebracht kan worden:
New Incident Graph view in Microsoft 365 Defender
[ Voor 3% gewijzigd door FREAKJAM op 06-09-2021 07:52 ]
is everything cool?
Hmm, hier een eigenwijze pc...
Ik heb een Z230 SFF met Xeon van HP hier staan voor de hobby.
Wil deze samen met een Z240 SFF gebruiken voor een klein cluster om mee te spelen.
Echter ik heb een issue met de BIOS.
Hier moet ik om VT te activeren, echter er staat een wachtwoord op. Die ik er niet afkrijg
Procedure zou zijn:
-PC UIT, stekker er uit en even stroomloos maken (startknop in drukken)
-kap open, jumper er vanaf halen
-stroom stekker er in, opstarten en vervolgesn weer netjes afsluiten
-stroom er weer af, jumper er weer op.
-weer opstarten, F10 naar bios en hij zou leeg zijn.
Nou ik heb dit nu al tig keer geprobeerd, maar lukt niet.
Ook bios batterij eruit werkt niet.
Ook de CMOS reset knop op mobo werkt niet.
Iemand iedeen om dat wachtwoord er af te halen.
Deze is niet bekend....
Wil deze samen met een Z240 SFF gebruiken voor een klein cluster om mee te spelen.
Hier moet ik om VT te activeren, echter er staat een wachtwoord op. Die ik er niet afkrijg
Procedure zou zijn:
Deze is niet bekend....
Volgens mij gaat tegenwoordig toch met een QR code via een app? Zo doen onze SD ers het i.i.g bij HP devicesRenegade666 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 19:22:
Hmm, hier een eigenwijze pc...
Procedure zou zijn:
Deze is niet bekend....
Misschien heb je hier wat aan:Renegade666 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 19:30:
@Turdie
Misschien tegenwoordig, geen idee. dit is een pc 6 jaar oud
https://www.isumsoft.com/...-bios-password-on-hp.html
@Turdie
Ik heb hier de orginele handleiding wel..
https://www.handleidi.ng/hp/z230/handleiding?p=111
Dus wat heb ik aan die wat totaal hier los van staat?
Ik heb hier de orginele handleiding wel..
https://www.handleidi.ng/hp/z230/handleiding?p=111
Dus wat heb ik aan die wat totaal hier los van staat?
Uiteindelijk gekozen om de provider een Mikrotik te laten bijleveren / beheren. Op de WAN ipv 8 nu 16 IP adressen genomen. Simpel en goedkoop opgelostDrardollan schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:15:
[...]
Dat is wel wat er nodig is, via DHCP zou de FG het externe IP adres moeten krijgen. Het IPv4 subnet is vervolgens door de provider gerouteerd naar dat externe IP.
@D_Jeff
Had ik ook gezien, maar heb het idee dat ook niet iets wat gaat werken..
Zal morgen nog wel kijken.
Maar wel vreemd dat hun eigen methode gewoon niet werkt.
Ben blij dat iig de Z240 het wel gewoon doet.
Had ik ook gezien, maar heb het idee dat ook niet iets wat gaat werken..
Zal morgen nog wel kijken.
Maar wel vreemd dat hun eigen methode gewoon niet werkt.
Ben blij dat iig de Z240 het wel gewoon doet.
Iemand hier ervaring met glasvezel? Ik moet een stuk van 90 meter overbruggen, was niet thuis in glas dus uitgebreid gegoogeld. Komt er op neer; SM voor lange afstanden, MM voor korte afstanden. Vooral gedreven door de prijs; SM kabel en apparatuur is een stuk duurder als MM.
So far so good. Gekozen voor OM3 kabel, 90 meter prefab is rond de €220,- en een setje SFP modules €19. Nu blijkt dat 90 meter OS2 kabel slechts €175,- kost en een setje SFP modules €25,-. En dan kan ik de vezels bi-directioneel gebruiken. Waarom zegt alle informatie op internet dan kies voor korte afstanden MM, of is deze info achterhaald i.v.m. schaarvergroting door FttH?
So far so good. Gekozen voor OM3 kabel, 90 meter prefab is rond de €220,- en een setje SFP modules €19. Nu blijkt dat 90 meter OS2 kabel slechts €175,- kost en een setje SFP modules €25,-. En dan kan ik de vezels bi-directioneel gebruiken. Waarom zegt alle informatie op internet dan kies voor korte afstanden MM, of is deze info achterhaald i.v.m. schaarvergroting door FttH?
Doorgaans is een MM-glasvezelaansluiting (kabel + zender/ontvangers) goedkoper dan een SM-glasvezelaansluiting. Hoe langer de MM-glasvezel, des te minder bandbreedte blijft er over. Vandaar dat MM voor korte afstanden wordt geadviseerd, en SM voor langere afstanden.
Maar het aanleggen zelf kost ook wel wat, en daarom zou ik niet bezuinigen op bandbreedte en dus voor de SM-optie kiezen.
Maar het aanleggen zelf kost ook wel wat, en daarom zou ik niet bezuinigen op bandbreedte en dus voor de SM-optie kiezen.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Waar bestel je dat? Want zeker die kabel kan een stuk goedkoper op netwerkwinkel.com Zelfs met extra mantel is die lengte maar 95 euro (ex BTW), maar als je het in een buis of goot legt is die extra mantel nergens voor nodig en kost het nog niet de helft.
Toen alles nog (max) gigabit was gebruikten we @work overal MM, maar sinds 10G trekken we overal SM. Voor het prijsverschil hoef je het niet te laten, en als je nu MM trekt en later SM nodig blijkt te hebben dan vloek je dat je dat niet meteen hebt gedaan
Enige waar we nog MM hebben zijn legacy verbindingen en verbindingen van de server naar de TOR switch.
Toen alles nog (max) gigabit was gebruikten we @work overal MM, maar sinds 10G trekken we overal SM. Voor het prijsverschil hoef je het niet te laten, en als je nu MM trekt en later SM nodig blijkt te hebben dan vloek je dat je dat niet meteen hebt gedaan
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Toepassing is tussen twee gebouwen; een kerkgebouw en een kerktoren. In de toren zit de WAN verbinding (Ziggo coax consumenten abbo) en wil deze i.v.m. bliksem inslaggevaar galvanisch scheiden vandaar de keuze voor glas. Er ligt een mantelbuis tussen beide gebouwen waar meerdere kabels doorheen gaan waaronder deze glas.Paul schreef op woensdag 8 september 2021 @ 23:52:
Waar bestel je dat?
MM-fiber: pricewatch: ACT 90 meter Multimode 50/125 OM3 indoor/outdoor kabel 4 voudig m...
SM-fiber: pricewatch: ACT RL2309 Geel
Prijzen voor deze kabel leken mij redelijk scherp.
MM SFP: pricewatch: Ubiquiti UF-MM-1G (2-pack)
SM SFP: pricewatch: Ubiquiti UF-SM-1G-S (2pack)
SM-fiber blijkt dus in dit geval zowel technisch als kostprijs beter uit te komen.
Edit: Ik las ook iets over de noodzaak van signaal verzwakkers bij SM-fiber. Is dit nog van toepassing, of achterhaald?
[ Voor 4% gewijzigd door Brokencore op 09-09-2021 07:03 ]
Dat is zeker niet achterhaald, maar bij short range SFP's (LX/LH bij 1G, SR bij 10G) zelden een probleem. Zie ook https://community.fs.com/...r-on-the-transceiver.html en https://community.fs.com/...ber-optic-attenuator.html voor wat achtergrond.Brokencore schreef op donderdag 9 september 2021 @ 06:57:
Edit: Ik las ook iets over de noodzaak van signaal verzwakkers bij SM-fiber. Is dit nog van toepassing, of achterhaald?
Ubiquiti noemt helaas niet wat de TX power, RX sensitivity en RX overload zijn in hun datasheet, maar bij bijvoorbeeld fs.com staat het er wel bij.
Bijvoorbeeld de short range 1G SMM SFP's geven het volgende aan:
TX Power -9.5 ~ -3dBm
Receiver Sensitivity < -23dBm
Receiver Overload -3dBm
De receiver overload ligt op hetzelfde niveau als de max TX power, -3 dBm. Dus zelfs als je het ding open schroeft en de ontvanger rechtstreeks op de zender soldeert zal de receiver gewoon werken, zei het op het randje. Aangezien een kabel zelf ook een insertion loss kent (ongeveer 0.3dB voor een standaard PC / non-angled connector) blijf je ruim onder de max als je aan beide kanten dezelfde (of vergelijkbare) SFP's gebruikt.
Ik noemde eerder netwerkwinkel.com maar fs.com is nog goedkoper
En vanwege de SM kabels kun je later zonder nieuwe kabels te kopen overstappen op 10G of nog sneller. Als je apparatuur het aankan zou je dat zelfs nu al kunnen doen, een 10G SFP is niet zo veel duurder dan een 1G exemplaar (€6,60/st -> €22/st) maar als het alleen voor een Ziggo-lijn is dan is 1G ruim voldoende
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
ik klap hem hier maar even neer, ik kom er zelf niet meer uit. Ik heb afgelopen maandag Defender for Office 365 als test geactiveerd op de tenant die ik voor mijn opdrachtgever beheer. Men wil graag Plan 2.
Na 4 dagen denken is het portal eruit. We hebben XXXX P2 licenties en YYY P1 licenties. Die XXXX kan ik makkelijk verklaren, dat is iedereen met een Microsoft 365 E3 licentie.
Die YYY is een ander verhaal. Ik zou denken gedeelde mailboxen, maar dat is maar 1/3e van het totaal van YYY. Ik kan ook nergens terugvinden waar Microsoft ze aan heeft toegevoegd. Laat staan of het nodig is om een gedeelde mailbox een licentie toe te kennen.
Ze noemen het zelf ook geen licentie, dus hij staat ook niet in het licentieoverzicht. Dus ik ben de weg kwijt. Wat zou het kunnen zijn?
Na 4 dagen denken is het portal eruit. We hebben XXXX P2 licenties en YYY P1 licenties. Die XXXX kan ik makkelijk verklaren, dat is iedereen met een Microsoft 365 E3 licentie.
Die YYY is een ander verhaal. Ik zou denken gedeelde mailboxen, maar dat is maar 1/3e van het totaal van YYY. Ik kan ook nergens terugvinden waar Microsoft ze aan heeft toegevoegd. Laat staan of het nodig is om een gedeelde mailbox een licentie toe te kennen.
Ze noemen het zelf ook geen licentie, dus hij staat ook niet in het licentieoverzicht. Dus ik ben de weg kwijt. Wat zou het kunnen zijn?
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ben zelf niet bekend met die onderdelen nog. Maar als niet in licentie overzicht staat, is het wel vreemd dat je leest dat er zoveel lics zijn. Kan het niet zijn dat P1 weer een onderdeel is van P2, zoiets zie ik bv ook wel eens met exchange delen die onder gebruiker staan (bv archivering).
Als je P2 wilt hoeft je niet ook P1 te kopen. Dat is het niet. Ik vind YYY alleen een bizar getal wat ik niet kan plaatsen.Renegade666 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:32:
Ben zelf niet bekend met die onderdelen nog. Maar als niet in licentie overzicht staat, is het wel vreemd dat je leest dat er zoveel lics zijn. Kan het niet zijn dat P1 weer een onderdeel is van P2, zoiets zie ik bv ook wel eens met exchange delen die onder gebruiker staan (bv archivering).
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
@asing
Dat bedoelde ik niet
Maar kun je bv een screenshot delen zodat we ook weten hoe het er uitziet?
Kan mij niet voorstellen dat het niet terug te vinden is.
Dat bedoelde ik niet
Ik laat niet teveel zien maar dit is hoe je het zou moeten aanschaffenRenegade666 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:02:
@asing
Dat bedoelde ik niet
/f/image/axGhK9vsiw2lmdDh8c5LKc9d.png?f=fotoalbum_large)
Het zit dus niet zoals je zou verwachten onder de licenties maar onder de invoegtoepassingen.
Maar heb je hier dan die aantallen staan? Of staan die weer ergens anders?
*word er niet duidelijker op..)
Beter check je hier je licenties. Je kunt dan per licentie ook nagaan wat de details van de licentie zijn (welke functies dus in de licentie zitten). De featurematrix op m365maps.com wil ook wel eens helpen; als je zoekt op 'Defender for Office 365' (let op de spaties) krijg je in één overzicht te zien, van welke licenties ze onderdeel uit maken.
Dit linkje kan ook nog helpen wellicht.
is everything cool?
Renegade666 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:30:
Maar heb je hier dan die aantallen staan? Of staan die weer ergens anders?
Voor de duidelijkheid: onder licenties staan een paar trials. oa van Universal Print en nog een paar dingen.FREAKJAM schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:40:
Beter check je hier je licenties. Je kunt dan per licentie ook nagaan wat de details van de licentie zijn (welke functies dus in de licentie zitten). De featurematrix op m365maps.com wil ook wel eens helpen; als je zoekt op 'Defender for Office 365' (let op de spaties) krijg je in één overzicht te zien, van welke licenties ze onderdeel uit maken.
Als ik naar https://security.microsoft.com ga zie ik dit
:fill(white):strip_exif()/f/image/tFaarMKGrVMIrohn7AX1XmNL.png?f=user_large)
Achter proeflicenties staat het totale aantal licenties.
Achter aangekocht staat 0
Alleen preventie geeft YYY
Volledige bescherming geeft XXXX, wat exact gelijk is aan het aantal Microsoft 365 E3 licenties wat ik in gebruik heb.
De hamvraag is nu : wat is die YYY als ik alle gebruikers met een mailbox heb afgedekt? Het is meer dan het aantal gedeelde mailboxen en minder dan het aantal gebruikers zonder E3 licentie.
Licensing kan soms ook erg verwarrend zijn. Check mijn 2de linkje nog even voor de zekerheid. Op die pagina wordt per feature of licentie uitgelegd hoe het geactiveerd wordt in je tenant en hoe je ervoor kunt zorgen dat je compliant bent. Je ziet helaas soms ook klanten bewust hier misbruik van maken en met de vinger wijzen naar Microsoft dat men features maar niet moet activeren op tenant-niveau als er slechts één licentie wordt geactiveerd. Maar je moet begrijpen als bij elke handeling voor elke user een license-check gedaan moet worden, dat dit heel veel impact gaat hebben op de performance van Microsoft 365 en de beveiliging daarvan. Mijn tip, zorg gewoon dat je compliant bent en je netjes aan de aantallen houdt.asing schreef op donderdag 9 september 2021 @ 17:50:
[...]
[...]
Voor de duidelijkheid: onder licenties staan een paar trials. oa van Universal Print en nog een paar dingen.
Als ik naar https://security.microsoft.com ga zie ik dit
[Afbeelding]
Achter proeflicenties staat het totale aantal licenties.
Achter aangekocht staat 0
Alleen preventie geeft YYY
Volledige bescherming geeft XXXX, wat exact gelijk is aan het aantal Microsoft 365 E3 licenties wat ik in gebruik heb.
De hamvraag is nu : wat is die YYY als ik alle gebruikers met een mailbox heb afgedekt? Het is meer dan het aantal gedeelde mailboxen en minder dan het aantal gebruikers zonder E3 licentie.
De Defender for Office365 features worden direct geactiveerd op tenant niveau op het moment dat een licentie geactiveerd is (vaak moet je er minimaal één assignen aan een user). Helaas zijn niet alle features te scopen van Microsoft Defender for Office 365, dus is het aan jou om ervoor te zorgen dat je straks gewoon compliant bent als je het gaat afnemen.
'By default, Microsoft Defender for Office 365 features are enabled at the tenant level for all users within the tenant. For information on configuring Microsoft Defender for Office 365 policies for licensed users, see Microsoft Defender for Office 365.'
Scoping is in dit geval alleen mogelijk op de safe links en safe attachment policies, maar dat wil je het liefst natuurlijk ook voor iedereen.
'To scope Microsoft Defender for Office 365, follow the Safe Links and Safe Attachments deployment policies'
Concreet komt her op neer dat de P2 features nu gewoon actief zijn voor al je mailboxen, maar dat het aan jou is om te zorgen dat je compliant bent. In de safe links en safe attachments policies is het wel belangrijk om je included users en domains goed in te stellen en deze ook te beheren. Mocht je organisatie er in de toekomst een domein bij krijgen, is het raadzaam om deze dan ook toe te voegen. Ik kan je geen helder antwoord geven of je een shared mailbox een Defender for Office 365 licentie zou moeten toewijzen, maar ik verwacht van niet omdat een reguliere shared mailbox ook geen Office365 licentie vereist. Check het vooral even met je licentie-provider dus.
[ Voor 33% gewijzigd door FREAKJAM op 09-09-2021 18:52 ]
is everything cool?
@FREAKJAM : helder! Er was voorheen wat fuss over het feit dat je met ATP (de voorloper) eerst een user licentie aan een gedeelde mailbox moest toewijzen en dan de ATP licentie kan toewijzen.
Anyway, er staat een default policy. Die lekker laten staan en dan een policy toevoegen met alle mailboxgebruikers erin zou voldoende moeten zijn. Daarna voor dat aantal mailboxen een P2 licentie aanschaffen en dan zou het goed moeten zijn.
Anyway, er staat een default policy. Die lekker laten staan en dan een policy toevoegen met alle mailboxgebruikers erin zou voldoende moeten zijn. Daarna voor dat aantal mailboxen een P2 licentie aanschaffen en dan zou het goed moeten zijn.
@asing Hoeveel is daar bruikbaar van met alleen een MS365 E3?
Ik zie momenteel niet zoveel nuttigs, behalve wat leuke spoof campagnes voor de mail.
Ik zie momenteel niet zoveel nuttigs, behalve wat leuke spoof campagnes voor de mail.
Ik weet niet zo goed waar ik met deze vraag heen moet, dus ik plemp 'm hier maar even neer...
Ik kom zo nu en dan log files tegen op random plekken op onze fileserver(s), genaamd log.txt. In dit log staat altijd minimaal het volgende.
Soms meerdere van deze combinaties, dus na SmartTagInitialize-End komt er weer een SmartTagActivation met het hele riedeltje eronder. Als ik een zoekactie start op de fileserver dan kom ik ze tegen op allerlei plekken, gebruikersprofielen, afdelingsmappen etc.
Kent iemand deze logs of weet iemand wat dit veroorzaakt? Het moet een of ander programma zijn dat we hebben draaien maar ik kom er niet achter wat het is.
Ik kom met Google wel verwijzingen tegen naar een functionaliteit in Microsoft Office, maar lijkt me niet de bedoeling dat dat deze logs genereert?
Ik kom zo nu en dan log files tegen op random plekken op onze fileserver(s), genaamd log.txt. In dit log staat altijd minimaal het volgende.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| 14:21:20 SmartTagActivation ------------------------------ 14:21:20 SmartTagActivation ------------------------------ 14:21:20 SmartTagAction-Ctor-Start ------------------------------ 14:21:20 SmartTagAction-Ctor-End ------------------------------ 14:21:20 SmartTagInitialize-Start ------------------------------ 14:21:20 SmartTagInitialize-End |
Soms meerdere van deze combinaties, dus na SmartTagInitialize-End komt er weer een SmartTagActivation met het hele riedeltje eronder. Als ik een zoekactie start op de fileserver dan kom ik ze tegen op allerlei plekken, gebruikersprofielen, afdelingsmappen etc.
Kent iemand deze logs of weet iemand wat dit veroorzaakt? Het moet een of ander programma zijn dat we hebben draaien maar ik kom er niet achter wat het is.
Ik kom met Google wel verwijzingen tegen naar een functionaliteit in Microsoft Office, maar lijkt me niet de bedoeling dat dat deze logs genereert?
[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 10-09-2021 12:12 ]
Vraag, bij mn huidige werkgever hebben we in het verleden een aantal Sophos XG firewall geplaatst (Was Sophos XG architect). In eerst instantie werken ze prima, echter als je tegen problemen aanloopt wordt het een ander verhaal. Merk dat support van Sophos ook niet echt snel is. Hoe zijn jullie ervaringen? Ontwikkeling lijkt langzaam te gaan.
We zijn aan het orienteren, met welke professionele firewall leveranciers hebben jullie goede ervaringen en support? Wij bedienen over het algemeen het mkb segment. (Veel microsoft klanten, Microsoft 365)
We zijn aan het orienteren, met welke professionele firewall leveranciers hebben jullie goede ervaringen en support? Wij bedienen over het algemeen het mkb segment. (Veel microsoft klanten, Microsoft 365)
Whatever.
Ik gebruik Sophos voor Endpoint Protection en ben tevreden over de support. Altijd snelle reactie en normaliter ook binnen enkele uren een oplossing. Slechts 1 maal meegemaakt dat er echt meer onderzoek nodig was, maar behalve de tijd was dat ook prima opgelost.Harmen schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:50:
Vraag, bij mn huidige werkgever hebben we in het verleden een aantal Sophos XG firewall geplaatst (Was Sophos XG architect). In eerst instantie werken ze prima, echter als je tegen problemen aanloopt wordt het een ander verhaal. Merk dat support van Sophos ook niet echt snel is. Hoe zijn jullie ervaringen? Ontwikkeling lijkt langzaam te gaan.
Qua firewalls heb ik FortiGate’s, support is snel en is technisch uitermate goed opgeleid is mijn ervaring. Of je nu met een simpele of complexe vraag komt, ze helpen je altijd.
@Harmen
Watchguard support is ook prima. Qua firewall support vaak vlot en effectief. Kijken ook vlot met je mee etc.
Moet wel zeggen dat ik niet veel contact met ze heb, want zoveel issue heb ik niet in algemeen
.
Watchguard support is ook prima. Qua firewall support vaak vlot en effectief. Kijken ook vlot met je mee etc.
Moet wel zeggen dat ik niet veel contact met ze heb, want zoveel issue heb ik niet in algemeen
[ Voor 32% gewijzigd door Renegade666 op 14-09-2021 17:12 ]
Vorige week zijn er 2 updates vanuit Microsoft verspreid met een hoge CVE die opgelost is. De eerste is de 2021-09 CU van Windows 10. Die heb ik fijn op Expedite gezet dus dat rammelt prettig door.
De andere is Office 365. En die doet er eindeloos over. Ik zit te kijken maar er is bij mijn weten geen manier om ook die uitrol te versnellen. Hoe doen jullie dat?
De andere is Office 365. En die doet er eindeloos over. Ik zit te kijken maar er is bij mijn weten geen manier om ook die uitrol te versnellen. Hoe doen jullie dat?
@asing
BEn bang dat het wachten is. IK heb momenteel een server die al 4 uur bezig met 1 update... Terwijl hij normaal niet zo traag is.
BEn bang dat het wachten is. IK heb momenteel een server die al 4 uur bezig met 1 update... Terwijl hij normaal niet zo traag is.
Dat bedoel ik niet. Met expedite kan je Intune vertellen dat alle W10 machines binnen 1 a 2 dagen de update moeten krijgen en moeten herstarten.Renegade666 schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:52:
@asing
Office365 updates kennen dat niet. Je kan ze niet forceren. Er is geen Update Ring voor.
Klopt, hier een overzichtje van alle ringen voor M365.asing schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:56:
[...]
Dat bedoel ik niet. Met expedite kan je Intune vertellen dat alle W10 machines binnen 1 a 2 dagen de update moeten krijgen en moeten herstarten.
Office365 updates kennen dat niet. Je kan ze niet forceren. Er is geen Update Ring voor.
:strip_exif()/f/image/9LEu2qXKmG7rSb3RPoPWcjDb.jpg?f=fotoalbum_large)
my badasing schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:56:
[...]
Dat bedoel ik niet. Met expedite kan je Intune vertellen dat alle W10 machines binnen 1 a 2 dagen de update moeten krijgen en moeten herstarten.

Volgens mij examen voorbereiding is de "ODT with Office CDN deployment" de MS Best practice (Ja, die zit in Intune; wachtend op de dag dat MS ODT met pensioen gooit -- Succes met de XML creatie & deployment)asing schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:56:
[...]
2) Verder moet je hopen dat er niemand grappig geweest door een block of rollback aan te klikken @ ms admin portal.
Kleine, waarschijnlijk suffe vraag. Ik heb een klant die mij maar blijft vertellen dat de datacenters van de klant alleen op Layer 3 met elkaar verbonden zijn....
Die puntjes duiden op de stilte die daarop volgt. Ik kan alleen maar denken 'ok... en dus?' Layer 3 is mijn ogen IP, Routing, Switching en zou je dus een server in DC 1 kunnen laten communiceren met een server in DC 2 op basis van IP adres. Toch?
Maar de klant blijft maar hinten/wijzen naar beperkingen die ik simpelweg niet zie. Zo zou je niet kunnen loadbalancen over DC's heen.
Zo is er ook een beheerder die aangeeft dat hij het vreemd vind dat ik over de 2 dc's heen een failover mag doen terwijl hij dat niet kan, want alleen layer 3.
Iemand misschien een inzicht in wat de klant bedoeld qua beperking?
Die puntjes duiden op de stilte die daarop volgt. Ik kan alleen maar denken 'ok... en dus?' Layer 3 is mijn ogen IP, Routing, Switching en zou je dus een server in DC 1 kunnen laten communiceren met een server in DC 2 op basis van IP adres. Toch?
Maar de klant blijft maar hinten/wijzen naar beperkingen die ik simpelweg niet zie. Zo zou je niet kunnen loadbalancen over DC's heen.
Zo is er ook een beheerder die aangeeft dat hij het vreemd vind dat ik over de 2 dc's heen een failover mag doen terwijl hij dat niet kan, want alleen layer 3.
Zonder een plaatje erg lastig, maar is het bijvoorbeeld IPVPN? Dan heb je een routed oplossing en gaat al het verkeer van, als voorbeeld, 10.10.10.0/24 op het grote boze netwerk altijd naar DC1. Dan kan je wel wat wegsturen uit DC2, maar alle routes wijzen terug naar DC1.pgerrits schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:03:
Kleine, waarschijnlijk suffe vraag. Ik heb een klant die mij maar blijft vertellen dat de datacenters van de klant alleen op Layer 3 met elkaar verbonden zijn....
Onkundigheid van de beheerder ??pgerrits schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:03:
Op zich heeft de klant wel een punt: er zijn veel HA oplossingen waarbij een één of meerdere componenten werken via DLC. En, zoals @Vorkie ook al uitlegde, heb je voor fail-over op ip-nivo altijd een derde locatie nodig.pgerrits schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:03:
...Iemand misschien een inzicht in wat de klant bedoeld qua beperking?
Dus ja, de klant kijkt er te moeilijk naar. Maar jij kijkt er te simpel naar.
Mooi leer momentje voor zowel jou als de klant ;o)
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
Enlight me._Eend_ schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:52:
[...]
Zonder autodiscover kun je nog wel verbinding maken met Exchange. Maar ga dat maar eens uitleggen aan je gebruikers
En ja, de vraag even verplaatst -- Anders wordt het teveel off-topic
Volgens mij moet je dan toch handmatig de gegevens invoeren van je Exchange? Dat is onprem wel te doen, maar als je in 365 zit dan is het een dingetje.D_Jeff schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:54:
[...]
Enlight me.
Je kunt lokaal een autodiscover.xml aanmaken en dan moet je in het register aangeven waar deze xml staat.D_Jeff schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:54:
[...]
Enlight me.
De inhoud van die xml weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar de registersleutel moet in HKCU\Software\Microsoft\Office\16.0\Outlook komen te staan.
Edit: Dat werkt in dit geval niet
[ Voor 4% gewijzigd door _Eend_ op 23-09-2021 12:17 ]
Dat kan ook nog ja. Zou eerlijk gezegd ook beter zijn, want als je lokaal gaat aankloten met autodiscover kun je later nog wel eens voor leuke verrassingen komen te staanDrardollan schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:07:
[...]
Volgens mij moet je dan toch handmatig de gegevens invoeren van je Exchange? Dat is onprem wel te doen, maar als je in 365 zit dan is het een dingetje.
Moet je alleen Outlook 2010 draaien. Vanaf Outlook 2016 kun je niets handmatig instellen.
[ Voor 9% gewijzigd door _Eend_ op 23-09-2021 12:17 ]
D_Jeff schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:54:
[...]
Enlight me.
Voorheen was het autodiscover veld inderdaad wel een dingetje. Als je mail in Office365 leeft is dat geen enkel probleem meer. Ik dacht ook dat ik voor een domein een autodiscover moest toevoegen, om te ontdekken dat andere domeinen geen autodiscover hadden. En toch werkt het gewoon.Drardollan schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:07:
[...]
Volgens mij moet je dan toch handmatig de gegevens invoeren van je Exchange? Dat is onprem wel te doen, maar als je in 365 zit dan is het een dingetje.
Waarschijnlijk heb je je autodiscover nog wel nodig als je in een hybride setup draait met mailboxen aan 2 kanten.
Ook in 2016 en hoger kan het dacht ik, maar is het lastiger. Ik meen mij te herinneren dat je dan eerst iets moet omgooien in de registry, maar ik ben niet 100% zeker._Eend_ schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:12:
[...]
Dat kan ook nog ja. Zou eerlijk gezegd ook beter zijn, want als je lokaal gaat aankloten met autodiscover kun je later nog wel eens voor leuke verrassingen komen te staan
Moet je alleen Outlook 2010 draaien. Vanaf Outlook 2016 kun je niets handmatig instellen.
Je krijgt van 365 toch een of ander GUID van weet ik hoeveel karakters? Of is dat niet meer?asing schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:24:
[...]
[...]
Voorheen was het autodiscover veld inderdaad wel een dingetje. Als je mail in Office365 leeft is dat geen enkel probleem meer. Ik dacht ook dat ik voor een domein een autodiscover moest toevoegen, om te ontdekken dat andere domeinen geen autodiscover hadden. En toch werkt het gewoon.
Waarschijnlijk heb je je autodiscover nog wel nodig als je in een hybride setup draait met mailboxen aan 2 kanten.
Even zien.
Outlook 365 (Current Branch) x64
Win 10 20H2 x64
Autodiscover NIET aanwezig in DNS
Netwerkconnectie: werkt & websites laden netjes.
Test uitslag: Server niet gevonden
Win 10 20H2 x64
Je heb gelijk: http://woshub.com/outlook...l-setup-exchange-account/Drardollan schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:26:
[...]
Ook in 2016 en hoger kan het dacht ik, maar is het lastiger. Ik meen mij te herinneren dat je dan eerst iets moet omgooien in de registry, maar ik ben niet 100% zeker.
Het gaat tegenwoordig met een Service Connection Point (SCP).D_Jeff schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:30:
Even zien.
Win 10 20H2 x64
Zo diep zit ik nog niet in Exch 2016 (on prem). Gaat op de uitzoeklijst voor zolang de on prem server relevant is.asing schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:39:
[...]
Het gaat tegenwoordig met een Service Connection Point (SCP).
Exchange online maakt dit geintje overbodig (gelukkig)
Iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen dat de MS365 admin center (admin.microsoft.com) slecht, traag of niet laadt en meldingen geeft dat het chunk x niet kan laden? En dan alleen op kantoor, thuis 0 problemen. Collega's hebben precies hetzelfde als ze vanaf kantoor de admin openen.
In de dev tools zie ik soms NSS_CONN_ABORT oid, verbinding verbroken dus. Maar ja, waarom? En een F5 later zie ik die melding niet, maar is de pagina alsnog stuk of compleet leeg.
In de dev tools zie ik soms NSS_CONN_ABORT oid, verbinding verbroken dus. Maar ja, waarom? En een F5 later zie ik die melding niet, maar is de pagina alsnog stuk of compleet leeg.
Commandline FTW | Tweakt met mate
Dan hebben ze de stagiair weer te weinig koffie gegevenHero of Time schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:32:
Iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen dat de MS365 admin center (admin.microsoft.com) slecht, traag of niet laadt en meldingen geeft dat het chunk x niet kan laden? En dan alleen op kantoor, thuis 0 problemen. Collega's hebben precies hetzelfde als ze vanaf kantoor de admin openen.

OMG, je zit echt hybrid.... SterkteD_Jeff schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:00:
[...]
Zo diep zit ik nog niet in Exch 2016 (on prem). Gaat op de uitzoeklijst voor zolang de on prem server relevant is.
Exchange online maakt dit geintje overbodig (gelukkig)

Ik dacht dat ik de enige was. Heb dit ook geregeld de laatste paar maand.Hero of Time schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:32:
Na het aanpassen van dns werd het beter, maar nog steeds af en toe komt het voor.
Maar geld niet alleen voor admin, ook Outlook en andere onderdelen hebben dan vaak moeite.
Ik heb niet specifiek iets daarvoor ingesteld op onze FG. En wanneer ik thuis zit heb ik 0 problemen. Pak ik een systeem op kantoor en open ik hetzelfde dan is het stuk. Daar is het eigenlijk altijd traag of stuk. Maar voor ik thuis werkte had ik er helemaal geen last van.asing schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:44:
[...]
Dan hebben ze de stagiair weer te weinig koffie gegeven![]()
. Dat ding gaat af en toe stuk. Ik neem aan dat je alle truucs al geprobeerd hebt maar hij doet het nog steeds niet. Het zou nog kunnen dat je firewall stateful inspection doet en
![]()
doet. Dan kom je ook even niet bij.
De enige variabele is de internet verbinding c.q. de router van ons.
@Hero of Time
Toevallig, kpn zakelijk glas op kantoor en ziggo thuis? (Mijn combi iig wel)
Ja, dat merkte ik vandaag dus ook. Klik naar OWA, prima. Klik door naar agenda, succes, blijf maar naar die leuke animatie kijken. Wil je terug naar je inbox? Vergeet het maar.Renegade666 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:55:
[...]
Ik dacht dat ik de enige was. Heb dit ook geregeld de laatste paar maand.
Na het aanpassen van dns werd het beter, maar nog steeds af en toe komt het voor.
Maar geld niet alleen voor admin, ook Outlook en andere onderdelen hebben dan vaak moeite.
Zoek je online dan zie je meer mensen met die chunk loading error, maar een oplossing is er nergens en het is altijd een andere chunk en een ander MS dienst.
Kantoor = glas via Routeit, thuis idd Ziggo. Thuis werkt prima, kantoor niet. Beide hebben eigen DNS overigens, niet die van de provider. Kantoor doet forwarden naar CloudFlare, thuis naar Q9.Renegade666 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:58:
@Hero of Time
Ik had ook die van cloudflare (1.1.1.1), ben nu ook naar q9 gegaan, toen werd het dus beter.Hero of Time schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:59:
[...]
Ja, dat merkte ik vandaag dus ook. Klik naar OWA, prima. Klik door naar agenda, succes, blijf maar naar die leuke animatie kijken. Wil je terug naar je inbox? Vergeet het maar.
Zoek je online dan zie je meer mensen met die chunk loading error, maar een oplossing is er nergens en het is altijd een andere chunk en een ander MS dienst.
[...]
Kantoor = glas via Routeit, thuis idd Ziggo. Thuis werkt prima, kantoor niet. Beide hebben eigen DNS overigens, niet die van de provider. Kantoor doet forwarden naar CloudFlare, thuis naar Q9.
Ik had het echter ook thuis, maar na die aanpassing thuis gaat het daar nu wel goed, kantoor is nog wel wat wisselvallig.
Let op:
Letop, dit topic is bedoeld voor technische vragen, niet voor het klagen over je werk, je klanten of manager. Daarvoor kan je terecht in Topicreeks: Systeembeheerders en hun problemen
Letop, dit topic is bedoeld voor technische vragen, niet voor het klagen over je werk, je klanten of manager. Daarvoor kan je terecht in Topicreeks: Systeembeheerders en hun problemen