The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Ik heb helemaal geen tapes op lokatie nodig.shadowman12 schreef op maandag 25 november 2019 @ 19:12:
[...]
Oke dan snap ik het niet meer, waarom zoek je dan iets om 600 tapes in op te slaan als het al offsite is?
Ik doelde niet echt op de data, maar een bedrijf zoals bijvoorbeeld Iron Mountain die zorg draagt voor je tapes en alleen een paar tapes op de locatie die je nodig hebt:
https://www.ironmountain....dia/offsite-tape-vaulting
De tapes zijn, vanaf de dag van migratie en de laatste volledige backup, een historisch archief dat in principe onbeperkt bewaard moet blijven. (Zij zorgen voor de nieuwe backups, wij moeten alleen de backup in principe eeuwigdurend bewaren.)
Lokatie heb ik al, voor het verschrikkelijke bedrag van €0,- inclusief BTW per jaar.
Kasten om de tapes in op de slaan heb ik ook.
Het enige dat ik nog zoek, is een betaalbare, goede methode om IN die kast (standaard archiefkast / kantoorkast) de tapes ruimte-efficiënt (lees: meerdere tapes achter elkaar) op te slaan.
(Restore zorgen we voor, we zijn in gesprek met een partij om dat te doen. Ook dat is onder handen dus, maar een 2e offerte kan geen kwaad dus ik sta open voor suggesties van partijen die restores kunnen doen én de database / software op een VPS offline kunnen bewaren tot 'ie nodig is.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Alhoewel is het eens ben met je statement, wil wel even nuanceren dat ik niet heb aangegeven dat er gerommeld moet worden in de bestaande connectors. Een aparte connector aanmaken als test zou geen probleem moeten zijn, en volledig ondersteund door Microsoft.shadowman12 schreef op maandag 25 november 2019 @ 18:25:
[...]
Optie 1 (beste optie)
Je zou de mailbox kunnen disablen en aan een ander account kunnen hangen die wel gesynct kan worden. Mocht je niet precies weten hoe je dat moet dat moet doen, laat me weten dan schrijf ik even de stappen voor je uit.
Optie 2 (af te raden)
Kan wel zijn dat dan niet in een unsupported situatie komt als je dit doet.
@The GUI Aan de connectors gaan rommelen is echt een slecht advies. Administrator is gewoon een privliged account die hard geblockt is in Azure AD Connect, daarom mag ie niet over (isCriticalSystemObject). Mail flow heeft er ook niks mee te maken.
Maar inderdaad: ontkoppelen en koppelen aan een ander account is dan de snelste weg.
GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
Als je zoiets hebt: https://www.amazon.com/dp...kb05vdExvZ0NsaWNrPXRydWU=unezra schreef op maandag 25 november 2019 @ 18:48:
[...]
Hmm. Dat zijn volledige kasten, daar hebben we niet echt plek voor.
Er zijn al archiefkasten die we kunnen gebruiken.
Of ik moet kijken naar zoiets:
https://turtlecase.com/collections/lto
Maar dat word voor 600 tapes een erg dure hobby.
Passen daar ook vast wel LTO tapes in. Hoeveel weet ik miet, maar als je 40 DVD's per tas kwijt kunt a ca5 euro per tas kom je voor LTO ook vast een heel eind voor weinig.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
OkeThe GUI schreef op maandag 25 november 2019 @ 16:30:
@Creep
Sorry, maar ik ben in de war. Je haalt nu de termen gebruikers en mailboxen door elkaar en ik kan moeilijk beoordelen hoe het nu zit.
[...]
On-premise users zijn Office 365 users toch?
Als ik het goed begrijp:
- Alle users in je organisatie zijn extern te bereiken, ongeacht of de mailbox zich on-premise of in Office 365 zit
- De Administrator mailbox is vanaf extern niet te benaderen, maar vanaf een Office 365 mailbox van jouw hybride organisatie wel
Correct me if I'm wrong
Het is on-premises ipv on-premise.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Vast, maar dan heb ik toch liever iets dat purpose-built is voor LTO tapes.The Eagle schreef op maandag 25 november 2019 @ 20:05:
[...]
Als je zoiets hebt: https://www.amazon.com/dp...kb05vdExvZ0NsaWNrPXRydWU=
Passen daar ook vast wel LTO tapes in. Hoeveel weet ik miet, maar als je 40 DVD's per tas kwijt kunt a ca5 euro per tas kom je voor LTO ook vast een heel eind voor weinig.
Deze dan maar, niet de meest fijne, maar gezien de gevolgen voor het administrator account wel de beste.shadowman12 schreef op maandag 25 november 2019 @ 18:25:
[...]
Optie 1 (beste optie)
Je zou de mailbox kunnen disablen en aan een ander account kunnen hangen die wel gesynct kan worden. Mocht je niet precies weten hoe je dat moet dat moet doen, laat me weten dan schrijf ik even de stappen voor je uit.
Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd ze te herhalen.
hier al gekeken?unezra schreef op maandag 25 november 2019 @ 22:05:
[...]
Vast, maar dan heb ik toch liever iets dat purpose-built is voor LTO tapes.
https://www.edpeurope.com...ting-lto-tapes-from-fire/
There are no secrets, only information you do not yet have
Dat ziet er nuttig uit.
Weet je zo snel of er een NL distributeur is van dat spul?
Geen idee, bovenstaande link was binnen 2 minuten gevonden op Google, en ik zou gewoon de stoute schoenen aan trekken en even sales@edpeurope.com mailenunezra schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 12:45:
[...]
Dat ziet er nuttig uit.
Weet je zo snel of er een NL distributeur is van dat spul?
Ze leveren aan Europa .. ze zijn volgens mij op verschillende fronten zelf distribiteur van de merken die ze verkopen.
There are no secrets, only information you do not yet have
Vroeger deed je dat gewoon zo :FastFred schreef op maandag 25 november 2019 @ 13:33:
Verplaatst vanuit SEHP
Ben ik weer![]()
Ik heb 1 user waarbij de speciale letters niet meer werken. Zeg maar de ë, é, ó, ö letters enzo. Als ze bijvoorbeeld " of ' toetst dan verschijnt er gewoon " of '
Alt-codes werken nog wel gewoon. Toetsenbordtaal staat vast op VS Internationaal
Ik kan er op Google echt niks over vinden, ik kom alleen maar topics tegen over toetsenbordtaal etc.
Kan iemand mij helpen, al is het alleen al aan de juiste zoektermen? Hoe heetten die letters?

Echter sinds Windows 8.x is dat hele gedoe een hel geworden, omdat Windows het elke keer beter denkt te weten en je vooral i.c.m. RDP sessies hele "leuke" resultaten krijgt!

TL;DR : Ik wens je nog heel veel sterkte!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Kan tegenwoordig ook met PowerShellnero355 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:59:
[...]
Vroeger deed je dat gewoon zo :
[Afbeelding: Toetsenbord Instellingen voor speciale characters]
Echter sinds Windows 8.x is dat hele gedoe een hel geworden, omdat Windows het elke keer beter denkt te weten en je vooral i.c.m. RDP sessies hele "leuke" resultaten krijgt!
TL;DR : Ik wens je nog heel veel sterkte!
1
2
3
| Set-Culture en-US Set-WinSystemLocale en-US Set-WinUILanguageOverride en-US |
Of je zet het in een GPOshadowman12 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 17:01:
[...]
Kan tegenwoordig ook met PowerShell
PowerShell:
1 2 3 Set-Culture en-US Set-WinSystemLocale en-US Set-WinUILanguageOverride en-US
Zo zetten wij dergelijke settings voor een specifieke applicatie die speciale regional settings vereist om te werken.. (Paxton Net2Access anyone..)
-------------
In O365 Intune heb je de mogelijkheid om MSI's uit te rollen. Na een goede zoektocht vond ik een Adobe Reader DC msi uit 2015.
De rest zijn msp files, waar Intune geen bit mee kan.
Beetje oud dus. Mijn vraag:
Hoe kan ik wel een moderne versie van Adobe Reader in Intune uitrollen?
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
onderstaande al eens geprobeerd?D_Jeff schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 20:04:
^^ Default quick switch: <ctrl> + linkse <shift>
-------------
In O365 Intune heb je de mogelijkheid om MSI's uit te rollen. Na een goede zoektocht vond ik een Adobe Reader DC msi uit 2015.
https://allthingscloud.bl...2-application-deployment/
Toeval die wou ik net ook posten als antwoord op @D_Jeffthieske1 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 20:36:
[...]
onderstaande al eens geprobeerd?
https://allthingscloud.bl...2-application-deployment/
Daarnaast had mijn .intunewin al 5x krak gezegd.
Je kunt een Adobe distributie account aanmaken (gratis) waarmee je, onder andere, de volledige MSI files van Adobe Reader kunt downloaden. Die kun je dan eventueel aanpassen met de Adobe Packaging Tool. Daarna via Intune uitrollen.D_Jeff schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 20:04:
^^ Default quick switch: <ctrl> + linkse <shift>
-------------
Of je maakt een Intune installatie pakket met de Intune packaging tool. Dan maak je bijvoorbeeld een cmd bestand waarin je de MSI aanroept die wat MSP files aftrapt. Daarna package je alle bestanden met die Intune tool tot een .Intune bestand. En dat verspreid je met Intune.
Morgen ff mailtje dichten dan, wellicht dat het via de partij waar wij tot nu toe onze tapes op slaan kunnen regelen. Sowieso even kijken hoe we 600 tapes onze kant op kunnen krijgen.zeroday schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:41:
[...]
Geen idee, bovenstaande link was binnen 2 minuten gevonden op Google, en ik zou gewoon de stoute schoenen aan trekken en even sales@edpeurope.com mailen
Ze leveren aan Europa .. ze zijn volgens mij op verschillende fronten zelf distribiteur van de merken die ze verkopen.
Hoe dan ook is het de besparing wel waard. Van 6-8K per jaar naar nul. Da's best een eenvoudige businesscase.
Overigens, als iemand nog een goede partij zoekt om tapes goed en veilig op te slaan, ik weet er nog wel een.
*knip*. Dit is niet de bedoeling.asing schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 14:37:
[...]
Je moest eens weten hoeveel bedrijven hun IT niet op orde hebben. Geef je ogen maar eens de kost. Ik was laatst bij mijn tandarts, die werkt nog op Windows 7. Nu is dat een klein bedrijfje wat IT nu niet als core heeft. Maar als ik dan afgelopen week bij een financieel adviseur zit die ook nog W7 heeft.... tja. Die keten is 150+ vestigingen groot. Het zijn wel franchises maar dan zou het vanaf de holding toch geforceerd moeten worden. Dus het zit overal.
Anyway, in antwoord op je vraag :
- ignorance (wat kan ons gebeuren, ik heb antivirus, ik zit in de cloud etc)
- tijdgebrek van de beheerder (de gemiddelde MKB beheerder rent zich rot en krijgt nergens geld voor)
- Managed Services (uitbesteding) die hun werk niet doet
- geen beleid
- nooit bijgewerkt, dus een enorm risico
- gebrek aan resources
Om er maar een paar te geven.
[ Voor 9% gewijzigd door rens-br op 28-11-2019 13:17 ]
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Heb een ghost image gemaakt en gerestored, maar draaien homaar
OS kan niet gevonden worden
[ Voor 28% gewijzigd door Duinkonijn op 28-11-2019 13:26 ]
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
Why?Duinkonijn schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:25:
weet iemand toevallig of het mogelijk is om een Windows 8.1 32bit installatie van een atom tablet te moven naar een laptop?
Heb een ghost image gemaakt en gerestored, maar draaien homaar
OS kan niet gevonden worden
Installeer gewoon opnieuw op die andere laptop.
Omdat ik de softwareinstallatie wil behouden? scherm is half defect en reparatie is niet haalbaarTylen schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:28:
[...]
Why?
Installeer gewoon opnieuw op die andere laptop.
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
https://www.gamma.nl/asso...minium-indeling/p/B194589
Of:

https://www.thomann.de/in...ory_suitcase_economy.html
Kan ook nog en zeker die Gamma koffers zijn akelig goed betaalbaar...
En sowieso, ghost? Met 8.1? Neem eens iets moderners.
Commandline FTW | Tweakt met mate
uitdagingHero of Time schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:33:
Je zit met meerdere dingen. Waarschijnlijk al als eerste de UEFI registratie van de bootloader,
via DISM offline injecterendan heb je nog te maken met drivers dat met 8.1
jAook nog niet zo geweldig goed gaat, en als laatste zit je nog met de licentie. Heb je die?
retro? We werken hier met GhostEn sowieso, ghost? Met 8.1? Neem eens iets moderners.
dus... tijd...Duinkonijn schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:45:
[...]
uitdaging
[...]
via DISM offline injecteren
[...]
jA
[...]
retro? We werken hier met Ghost
Besteed je tijd beter en installeer gewoon opnieuw
Die Gamma koffers zijn kwalitatief ook wat de prijs doet verwachten.unezra schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:33:
Hmm...
[Afbeelding]
https://www.gamma.nl/asso...minium-indeling/p/B194589
Of:
[Afbeelding]
https://www.thomann.de/in...ory_suitcase_economy.html
Kan ook nog en zeker die Gamma koffers zijn akelig goed betaalbaar...
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Sure, maar het is statische opslag.ralpje schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:03:
[...]
Die Gamma koffers zijn kwalitatief ook wat de prijs doet verwachten.
Er gaat niet mee gesleept worden.
Idealiter gaat dat spul 1x de kluis in en de komende 50 jaar er hooguit nog uit voor een jaarlijkse restoretest, if any. (En dan gaat het maar om een paar tapes, waar een aparte transportkoffer voor gemaakt kan worden.)
Heb volgens de instructies van HP STP (Spanning-Tree Protocol) op alle HP switches ingesteld (Core als root bridge).
Echter merk ik op dat veel interfaces nu op half duplex/100mbit gaan. Kan het dat STP zich ermee bemoeit en deze interfaces omzet? ik begrijp dat STP een topology/rekenmatige kunstje doet om te kunnen bepalen wat de echte links zijn in het netwerk dus ik snap niet echt waarom STP zich daarmee zou bemoeien..
if that makes sense?
Dit is een account.
STP zal interfaces dichtgooien indien nodig, maar niet knoeien met de speed/duplex settings. Zal eerder gaan om auto-negotiate, zou daar eens naar kijken.Grvy schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:58:
Ben zelf geen netwerkbeheerder maar doe het er nu een beetje bij voor een klant.
Heb volgens de instructies van HP STP (Spanning-Tree Protocol) op alle HP switches ingesteld (Core als root bridge).
Echter merk ik op dat veel interfaces nu op half duplex/100mbit gaan. Kan het dat STP zich ermee bemoeit en deze interfaces omzet? ik begrijp dat STP een topology/rekenmatige kunstje doet om te kunnen bepalen wat de echte links zijn in het netwerk dus ik snap niet echt waarom STP zich daarmee zou bemoeien..
if that makes sense?
Client installeren werkt helaas niet.
Windows 2008R2 is over een maandje EOL, ik denk niet dat je daar nog effort in wil steken om daar iets mee te rommelen, ik denk ook niet dat MS nog rekening houdt met dat OS.Creep schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:02:
Zit midden in een Office365 migratie en toch een kleine hick-up: One-drive op Windows Terminalservers 2008R2. Heeft iemand hier wel eens de OneDrive client werkend op gekregen?
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Heb je een per-machine installation gedaan, dus:Creep schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:02:
Zit midden in een Office365 migratie en toch een kleine hick-up: One-drive op Windows Terminalservers 2008R2. Heeft iemand hier wel eens de OneDrive client werkend op gekregen?
OneDriveSetup.exe /allusers
Exception in invoking authentication handler [Errno 28] No space left on device:b'/var/vmware/applmgmt/session/AqD9bjp-IbWShL2-applmgmt-session.conf.new'
Heb storage/core al paar leeggegooid maar blijft vol lopen.
Iemand die me hiermee kan helpen?
[ Voor 63% gewijzigd door Turdie op 09-12-2019 15:33 ]
Iets als dit: https://kb.vmware.com/s/article/2126276
En dit helpt je ook wat: https://kb.vmware.com/s/article/70643
Kun je deze niet in de huidige kasten inbouwen? Veel van die kantoor kasten hebben daar een universeel systeem voor.
@shadowman12
Je hebt het toch niet over versie 6.0 of wel? Daar heb ik dat namelijk ook gehad, was verholpen met een upgrade naar 6.5
@Hero of Time
De disk en het file system vergroten is alleen uitstellen. Dan blijft het vol lopen, alleen duurt het wat langer . . .
[ Voor 6% gewijzigd door Dronium op 09-12-2019 19:20 ]
Het is 6.7 U3Dronium schreef op maandag 9 december 2019 @ 19:20:
@unezra
Kun je deze niet in de huidige kasten inbouwen?
@shadowman12
Je hebt het toch niet over versie 6.0 of wel? Daar heb ik dat namelijk ook gehad, was verholpen met een upgrade naar 6.5Bij 6.7 ben ik zo'n issue nog niet tegen gekomen.
@Hero of Time
De disk en het file system vergroten is alleen uitstellen. Dan blijft het vol lopen, alleen duurt het wat langer . . .
Daarom ook een ticket bij VMware ingeschoten.
Weet ook niet precies hoe ik kan terugzien op welke disk /storage/core draait
[ Voor 5% gewijzigd door Turdie op 09-12-2019 19:21 ]
Even teruggezocht, bleek bij ons om het volume te gaan waar de 'seat' database op staat. Daar staat schijnbaar de database voor notificatielogs op. Dat zou een retentie moeten hebben van een maand ofzo, de grootte die de installatie voor de appliance gebruikt nav de gekozen grootte van je omgeving (aantal VMs gaan ze vanuit) had ruim voldoende moeten zijn, maar was blijkbaar niet het geval.Dronium schreef op maandag 9 december 2019 @ 19:20:
@Hero of Time
@shadowman12, welke disk bij welk volume hoort kan je in m'n linkjes vinden. Met wat extra Google werk kom je nog wat andere commando's tegen om te laten zien welke disk bij welk volume hoort. Maar dan moet je wel SSH en shell aanzetten.
Maar hoe kan ik die disk extenden als ik niet in vCemter kom?Hero of Time schreef op maandag 9 december 2019 @ 19:28:
[...]
Even teruggezocht, bleek bij ons om het volume te gaan waar de 'seat' database op staat. Daar staat schijnbaar de database voor notificatielogs op. Dat zou een retentie moeten hebben van een maand ofzo, de grootte die de installatie voor de appliance gebruikt nav de gekozen grootte van je omgeving (aantal VMs gaan ze vanuit) had ruim voldoende moeten zijn, maar was blijkbaar niet het geval.
@shadowman12, welke disk bij welk volume hoort kan je in m'n linkjes vinden. Met wat extra Google werk kom je nog wat andere commando's tegen om te laten zien welke disk bij welk volume hoort. Maar dan moet je wel SSH en shell aanzetten.
Kan misschien wel, maar vooralsnog denk ik dat ik het op ga lossen met koffers van de bouwmarkt.Dronium schreef op maandag 9 december 2019 @ 19:20:
@unezra
Kun je deze niet in de huidige kasten inbouwen? Veel van die kantoor kasten hebben daar een universeel systeem voor.
Binnenkort komen d'r extra tapes binnen zodat we de laatste backup kunnen draaien, met die tapes ga ik naar de bouwmarkt zodat ik kan uitmeten welk type koffer het beste past en dan bestel ik er zo veel als nodig.
Edit:
Disken vergroot, maar /storage/core blijft maar op 100% used staan, instructies werken helaas niet. Terugkoppeld aan VMware, mocht iemand nog ideen hebben hoor ik het graag.
[ Voor 49% gewijzigd door Turdie op 09-12-2019 20:51 ]
Let er dus op, je logt in met root en het wachtwoord dat je tijdens de appliance installatie hebt opgegeven. Het is NIET de gebruikersnaam/wachtwoord combi die je gebruikt om in de webUI in te loggen.
De core volume is voor vpxd dumps, dus dat zou geen probleem moeten zijn voor de basis functie van de appliance (opstarten, inloggen op de console en SSH e.d. aanzetten).
[ Voor 39% gewijzigd door Hero of Time op 09-12-2019 21:07 ]
Ja ik heb hem een herstart gegeven via de host en daarna via SSH ingelogt.Hero of Time schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:03:
@shadowman12, start de appliance nog wel op en kan je op de console inloggen? Dan kan je SSH en Shell aanzetten. Met dat kan je met SSH inloggen via root en de betreffende commando's uitvoeren om de disk te achterhalen en vergroten tot de boundary die je hebt verlegt na je actie op de vmdk.
Let er dus op, je logt in met root en het wachtwoord dat je tijdens de appliance installatie hebt opgegeven. Het is NIET de gebruikersnaam/wachtwoord combi die je gebruikt om in de webUI in te loggen.
De core volume is voor vpxd dumps, dus dat zou geen probleem moeten zijn voor de basis functie van de appliance (opstarten, inloggen op de console en SSH e.d. aanzetten).
Daarna heb ik al geprobeerd zoals ik net ik al zei de disken te vergroten, het is een disk van 50GB, alle disken van 50GB die ik zag heb ik via de host vergroot naar 100GB, en dan /usr/lib/applmgmt/support/scripts/autogrow.sh gedraaid.
Het achterliggende probleem is dat vcenter de hele dag al crasht en inloggen via de webinterface niet mogelijk is, als ik die /storage/core/ opschoon dan werkt het weer even.
[ Voor 11% gewijzigd door Turdie op 09-12-2019 21:13 ]
Ik kan even kijken of ik de commando's bij de onze nog kan achterhalen. Maar het initiële commando wat ik vond, was niet autogrow.sh, maar een hele andere. Het commando was zelfs in de CLI waar je in begint, voordat je 'shell' intypt voor een normale bash shell.shadowman12 schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:10:
[...]
Dat heb ik al geprobeerd zoals ik net ik al zei, het is een disk van 50GB, alle disken van 50GB die ik zag heb ik via de host vergroot naar 100GB, en dan /usr/lib/applmgmt/support/scripts/autogrow.sh gedraaid.
Andere optie is met de LVM commando's aan de gang gaan, wat het esx commando (en het script zeer waarschijnlijk) ook gebruiken op de achtergrond.
Had je de appliance herstart na het vergroten van de schijven? Of stond 'ie uit bij het vergroten? Anders kan het zijn dat het nog niet de nieuwe grootte ziet. Als je een schijf vergroot in Linux tijdens runtime, moet je de scsibus scannen voor wijzigingen, dan wordt de nieuwe grootte pas gezien.
Edit:
@shadowman12, artikel gevonden voor je: https://kb.vmware.com/s/article/2145603. Dat moet het doen voor je.
For vCenter Server Appliance 6.7:
com.vmware.appliance.system.storage.list
After increasing the virtual disk size:
For vCenter Server Appliance 6.7:
com.vmware.appliance.system.storage.list
[ Voor 14% gewijzigd door Hero of Time op 09-12-2019 21:18 ]
Nee ik moest de appliance herstarten via de host voordat ik de disken kon vergroten, daarvoor kreeg ik een error dat het niet mocht. En na het vergroten ook een herstart gegeven. Ik zie nu ook een ander commando:Hero of Time schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:15:
[...]
Ik kan even kijken of ik de commando's bij de onze nog kan achterhalen. Maar het initiële commando wat ik vond, was niet autogrow.sh, maar een hele andere. Het commando was zelfs in de CLI waar je in begint, voordat je 'shell' intypt voor een normale bash shell.
Andere optie is met de LVM commando's aan de gang gaan, wat het esx commando (en het script zeer waarschijnlijk) ook gebruiken op de achtergrond.
Had je de appliance herstart na het vergroten van de schijven? Of stond 'ie uit bij het vergroten? Anders kan het zijn dat het nog niet de nieuwe grootte ziet. Als je een schijf vergroot in Linux tijdens runtime, moet je de scsibus scannen voor wijzigingen, dan wordt de nieuwe grootte pas gezien.
vpxd_servicecfg storage lvm autogrow
Heb net mijn werklaptop afgesloten, ga er morgen mee verder.
[ Voor 7% gewijzigd door Turdie op 09-12-2019 21:19 ]
Prima, weet iig dat de update die ik net postte je probleem zal oplossen.shadowman12 schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:17:
Heb net mijn werklaptop afgesloten, ga er morgen mee verder.
Ik zie daar net ook dat autogrow.sh commando staan. Dat doet dus niet echt veel. Of je hebt de verkeerde verandert, want de core disk is oorspronkelijk, volgens een ander artikel, dus maar 25 GB.
[ Voor 28% gewijzigd door Hero of Time op 09-12-2019 21:22 ]
Nja misschien gaat ie die vergrootte wel vol spuwen, dan heb ik echt een serieus probleem.Hero of Time schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:20:
[...]
Prima, weet iig dat de update die ik net postte je probleem zal oplossen.
Ik zie daar net ook dat autogrow.sh commando staan. Dat doet dus niet echt veel. Of je hebt de verkeerde verandert, want de core disk is oorspronkelijk, volgens een ander artikel, dus maar 25 GB.
Zie:
VMware vCenter Server Appliance 6.7.0.41000 Type: vCenter Server with an embedded Platform Services Controller Password: Connected to service * List APIs: "help api list" * List Plugins: "help pi list" * Launch BASH: "shell" Command> com.vmware.appliance.system.storage.list Config: 1: Description: Database archive Partition: archive Disk: 13 2: Description: Boot directory where the kernel images and boot load configurations are stored Partition: root Disk: 1 ....
[ Voor 63% gewijzigd door Hero of Time op 10-12-2019 08:11 ]
Nu draait dat commando wel na een reboot, echt een raar ding die appliance.Hero of Time schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 08:09:
@shadowman12, doet het wel, maar zodra je er met SSH in zit, moet je niet direct 'shell' intypen voor een bash shell. Je komt namelijk eerst in de ESXi shell terecht.
Zie:
VMware vCenter Server Appliance 6.7.0.41000 Type: vCenter Server with an embedded Platform Services Controller Password: Connected to service * List APIs: "help api list" * List Plugins: "help pi list" * Launch BASH: "shell" Command> com.vmware.appliance.system.storage.list Config: 1: Description: Database archive Partition: archive Disk: 13 2: Description: Boot directory where the kernel images and boot load configurations are stored Partition: root Disk: 1 ....
Maar als ik die resize wil doen krijg ik een foutmelding:
1
2
| Command> com.vmware.appliance.system.storage.resize Error in executing command: 8002 |
Heb daar al op gezocht maar kan niet echt iets vinden.
# pvs PV VG Fmt Attr PSize PFree /dev/sdc swap_vg lvm2 a-- 24.99g 0 /dev/sdd core_vg lvm2 a-- 24.99g 19.99g /dev/sde log_vg lvm2 a-- 9.99g 0 /dev/sdf db_vg lvm2 a-- 9.99g 0 /dev/sdg dblog_vg lvm2 a-- 14.99g 0 /dev/sdh seat_vg lvm2 a-- 19.99g 0 /dev/sdi netdump_vg lvm2 a-- 1016.00m 0 /dev/sdj autodeploy_vg lvm2 a-- 9.99g 0 /dev/sdk imagebuilder_vg lvm2 a-- 9.99g 0 /dev/sdl updatemgr_vg lvm2 a-- 99.99g 0 /dev/sdm archive_vg lvm2 a-- 49.99g 0 # vgs VG #PV #LV #SN Attr VSize VFree archive_vg 1 1 0 wz--n- 49.99g 0 autodeploy_vg 1 1 0 wz--n- 9.99g 0 core_vg 1 1 0 wz--n- 24.99g 19.99g db_vg 1 1 0 wz--n- 9.99g 0 dblog_vg 1 1 0 wz--n- 14.99g 0 imagebuilder_vg 1 1 0 wz--n- 9.99g 0 log_vg 1 1 0 wz--n- 9.99g 0 netdump_vg 1 1 0 wz--n- 1016.00m 0 seat_vg 1 1 0 wz--n- 19.99g 0 swap_vg 1 1 0 wz--n- 24.99g 0 updatemgr_vg 1 1 0 wz--n- 99.99g 0 # lvs LV VG Attr LSize Pool Origin Data% Meta% Move Log Cpy%Sync Convert archive archive_vg -wi-ao---- 49.99g autodeploy autodeploy_vg -wi-ao---- 9.99g core core_vg -wi-ao---- 5.00g db db_vg -wi-ao---- 9.99g dblog dblog_vg -wi-ao---- 14.99g imagebuilder imagebuilder_vg -wi-ao---- 9.99g log log_vg -wi-ao---- 9.99g netdump netdump_vg -wi-ao---- 1016.00m seat seat_vg -wi-ao---- 19.99g swap1 swap_vg -wi-ao---- 24.99g updatemgr updatemgr_vg -wi-ao---- 99.99g
Mijn core disk, /storage/core, is maar voor 2% gevuld. Jij hebt duidelijk een issue dat groter is dan het gebrek aan schijfruimte.
A) Elk AP op dezelfde 2.4 en 5 Ghz kanaal te zetten
C) 50-50 verhouding van punt A en B toe te passen
(D:?)
Alvast bedankt!
Sowieso niet alles op hetzelfde kanaal. 5 GHz ben ik niet zo bekend mee qua uitrol maar die hebben meer kanalen en minder bereik, dus daar lijkt het me iets minde kritisch, maar bij 2.4 GHz heb je maar 3 bruikbare kanalen. Daar wil je zo min mogelijk overlap tussen, dus iets als dit?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
D) Zorgen dat je van tevoren hebt uitgemeten waar e.e.a. moet komen te hangenD_Jeff schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:10:
Als je een pand hebt met meerdere etages en elke etage is voorzien van 4 AP's, is dan verstandig om:
A) Elk AP op dezelfde 2.4 en 5 Ghz kanaal te zetten
Elk AP op een ander 2.4 en 5 Ghz kanaal te zetten
C) 50-50 verhouding van punt A en B toe te passen
(D:?)
Alvast bedankt!
E) Een controller toevoegen zodat die dingen gewoon netjes onderling afspreken welk kanaal ze moeten gebruiken
Volgens mij werkt dat niet met 2008R2, we gebruiken hiervoor Server 2019 i.c.m. FSLogix, dat werkt prima!Creep schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:02:
Ben vandaag een aantal uren bezig geweest met VMware en de Engineer die ik eindelijk na veel escaleren contact met me opnam, pas om rond een uurtje of 1. De engineer kwam er ook niet uit en moest naar een andere high prio case, ze gaat een senior engineer aanhaken en belt me morgenochtend terug.Hero of Time schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:09:
@shadowman12, ben je al wat verder met je issue? Schijf weten te vergroten of antwoord van VMware op je ticket over de crashdumps? Ben nu wel nieuwsgierig.
Ze vond de schijf vergroten geen goed idee want dan zit die schijf binnen tien minuten vol ipv 5 minuten, dat hebben we dus ook niet gedaan.
Dan vindt ik de support van Microsoft echt stukken beter en klantvriendelijker. Ze dat de directory maar te rm en, ik dacht op een gegeven moment dat kan ik zelf ook.
[ Voor 20% gewijzigd door Turdie op 10-12-2019 20:31 ]
Ben benieuwd! Fingers crossed dat er iets zinnigs wordt gevonden.shadowman12 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:25:
[...]
Ben vandaag een aantal uren bezig geweest met VMware en de Engineer die ik eindelijk na veel escaleren contact met me opnam, pas om rond een uurtje of 1. De engineer kwam er ook niet uit en moest naar een andere high prio case, ze gaat een senior engineer aanhaken en belt me morgenochtend terug.
Toen ik de informatie uit mijn vCenter haalde dacht ik daar ook al aan. Bij mij is 65 MB van de 5 GB* gebruikt. Als bij jou dat volume vol is, is er echt iets flink mis.Ze vond de schijf vergroten geen goed idee want dan zit binnen tien minuten vol ipv 5 minuten
*Zie de pvs/vgs vs lvs uitvoer, volume/schijf is 25 GB, maar er is maar 5 GB toegekend/gealloceerd.
Ja ik heb daar wel naar gekeken, maar ben totaal niet bekend met lvm dus daar ga ik niks aan doen. Ik heb ook wel de bestanden zelf met cat proberen te bekijken maar daar wordt je ook niet veel wijzer van, het lijkt wel met sendmail te maken want het zijn allemaal core.sendmail bestanden. We hebben ook met systemctl sendmail proberen te disablen maar als je dan service-control --start doet om de services te starten die eruit liggen wordt ie gewoon weer gestart en loopt de /storage/core weer vol.Hero of Time schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:32:
[...]
Ben benieuwd! Fingers crossed dat er iets zinnigs wordt gevonden.
[...]
Toen ik de informatie uit mijn vCenter haalde dacht ik daar ook al aan. Bij mij is 65 MB van de 5 GB* gebruikt. Als bij jou dat volume vol is, is er echt iets flink mis.
*Zie de pvs/vgs vs lvs uitvoer, volume/schijf is 25 GB, maar er is maar 5 GB toegekend/gealloceerd.
[ Voor 25% gewijzigd door Turdie op 10-12-2019 20:39 ]
Begrijpelijk. Ik hoop stiekem wel dat je wat informatie er over gaat lezen, want het is erg handig en krachtig. Zeker als je met zaken als snapshots gaat werken. Heb je geen apart filesystem voor nodig zoals btrfs of zfs.shadowman12 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:36:
[...]
Ja ik heb daar wel naar gekeken, maar ben totaal niet bekend met lvm dus daar ga ik niks aan doen.
Ik gebruik alleen maar NTFS of ReFS, lvm doe ik normaal niks mee. Dit is ook de enige linux gebaseerde appliance die we hebben de rest is allemaal windows.Hero of Time schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:39:
[...]
Begrijpelijk. Ik hoop stiekem wel dat je wat informatie er over gaat lezen, want het is erg handig en krachtig. Zeker als je met zaken als snapshots gaat werken. Heb je geen apart filesystem voor nodig zoals btrfs of zfs.
Ik heb in het verleden wel een beetje met centos gewerkt maar daar kwam ik dit niet vaak tegen.
[ Voor 17% gewijzigd door Turdie op 10-12-2019 20:42 ]
Omdat je voornamelijk Windows doet, maar ik begreep eerder dat je nog wel eens aan een Linux machine zit. Noteer de drie commando's iig even in een aantekening, kan nog wel eens van pas komen.shadowman12 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:40:
[...]
Ik gebruik alleen maar NTFS of ReFS, lvm doe ik normaal niks mee.
Ja dat was bij een vorige werkgever waar ik wel moest.Hero of Time schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:42:
[...]
Omdat je voornamelijk Windows doet, maar ik begreep eerder dat je nog wel eens aan een Linux machine zit. Noteer de drie commando's iig even in een aantekening, kan nog wel eens van pas komen.
Het werkt wel voor een eenmalige login, niet als oplossing voor een RDS farm. Kan wel de persoonlijke bestanden overgooien naar Office365/Onedrive.Danielson schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:10:
[...]
Volgens mij werkt dat niet met 2008R2, we gebruiken hiervoor Server 2019 i.c.m. FSLogix, dat werkt prima!
Ik doelde ook op een RDS Farm.Creep schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:45:
[...]
Het werkt wel voor een eenmalige login, niet als oplossing voor een RDS farm. Kan wel de persoonlijke bestanden overgooien naar Office365/Onedrive.
Maar was los je daar mee op? Bar weinig je verplaatst alleen het probleem.Creep schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:45:
[...]
Het werkt wel voor een eenmalige login, niet als oplossing voor een RDS farm. Kan wel de persoonlijke bestanden overgooien naar Office365/Onedrive.
Heb je al geprobeerd een machine installation van onedrive te doen zoals ik al eerder aangaf? Maar FSLogix is wel the way to go voor OneDrive/Office 365 op een RDS farm.
[ Voor 11% gewijzigd door Turdie op 10-12-2019 20:50 ]
Dan ga je daarna nog steeds problemen krijgen omdat onedrive for business (die met Office 365 meekomt) gaat syncen naar de lokale profielen van de gebruikers waardoor je enorm grootte profielen kan krijgen en je RDS-en vollopen (C:\Users\%username%)Creep schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:51:
Ik migreer weg van RDS 2008 R2 naar Office365, moet dus maar 1 keer bestanden overgooien. IS dus een eenmalige oplossing om persoonlijke schijf in OneDrive te krijgen. Goed genoeg.
[ Voor 4% gewijzigd door Turdie op 10-12-2019 20:57 ]
vCenter heeft nog steeds problemen, heb vandaag van 11 tot 3 uur vanmiddag met VMware aan de lijn gezeten. /storage/core loopt niet meer vol
VMware heeft ons geadviseerd om een backup te maken van de database en te restoren naar een nieuwe appliance.
Nadeel is wel dat je permissies opnieuw moet zetten.
Misschien ga ik dat vanavond nog doen met degene die de omgeving gebouwd heeft, maar dat hoor ik nog.
Heb ook kunnen zien met PowerCLI dat HA nog draait en alle VM's actief zijn.
[ Voor 61% gewijzigd door Turdie op 11-12-2019 17:06 ]
Kijk eens naar Sharegate, die is gemaakt voor dat soort acties.Creep schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:51:
Ik migreer weg van RDS 2008 R2 naar Office365, moet dus maar 1 keer bestanden overgooien. IS dus een eenmalige oplossing om persoonlijke schijf in OneDrive te krijgen. Goed genoeg.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Nja vandaag een Senior Engineer gekregen aan de case, nadat ik vanochtend de manager had gebeld van de vorige engineer, want die was echt een drama.En er meteen een critical case van gemaakt, want vanochtend startte geen enkele service en kon ook niet meer zien of HA actief was/ niet.asing schreef op donderdag 12 december 2019 @ 19:26:
Well done @shadowman12 !!!
En na een paar uur troubleshooten met haar zag ze dat eindelijk. We stonden net op het punt om een nieuwe vCenter op te bouwen.
Net nog even het vCheck script gedraaid over die omgeving die ik morgen ga bekijken want ik wil nu echt even zeker weten dat ie helemaal goed is en geen rare dingen meer tegenkom. Dan kan ik trouwens iedereen aanraden te draaien, erg uitgebreid en je krijg veel informatie
[ Voor 54% gewijzigd door Turdie op 12-12-2019 19:40 ]
Damn, dat had je dus zelf ook snel kunnen vinden met een 'df -h' om te bevestigen of de schijf qua volume vol zit (is er 10 GB vrij, of 10 bytes), gevolgd door 'df -i' voor de inode informatie van de schijven.shadowman12 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 17:35:
vCenter probleem is opgelost, de inodes van /dev/sda3 zat vol, omdat er nog heel veel bestanden in /var/spool/mquene zaten.Dat opgeschoond en vcenter appliance een reboot gegeven en toen kwam alles netjes op.
Wel knap om zo ontiegelijk veel kleine klote bestanden te hebben dat je uit je inodes bent gelopen. Heb ik zelf ook eens gezien op m'n vorige werk. Degene voor wie de server was, hadden we al een paar keer eerder een schop gegeven maar de oorzaak bleef. Echt leuk man, 1M aan 0 byte bestanden in /root.
Klopt, maar eigenlijk deed VMware alleen maar df -h en zagen ze dat niet, op een gegeven moment deed ze df -i en toen zag ze het. De linux kennis was erg beperkt, en ikzelf heb ook geen kennis van het inode principe.Hero of Time schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:56:
[...]
Damn, dat had je dus zelf ook snel kunnen vinden met een 'df -h' om te bevestigen of de schijf qua volume vol zit (is er 10 GB vrij, of 10 bytes), gevolgd door 'df -i' voor de inode informatie van de schijven.
Wel knap om zo ontiegelijk veel kleine klote bestanden te hebben dat je uit je inodes bent gelopen. Heb ik zelf ook eens gezien op m'n vorige werk. Degene voor wie de server was, hadden we al een paar keer eerder een schop gegeven maar de oorzaak bleef. Echt leuk man, 1M aan 0 byte bestanden in /root.
[ Voor 3% gewijzigd door Turdie op 13-12-2019 10:37 ]
In mijn aangehaalde situatie hadden we ook iets van 'wtf is hier aan de hand'. Want je denkt niet gelijk aan inodes. Dat zijn er vaak zo veel, dat maak je niet zomaar op. Tenzij je dus veel kleine of lege bestanden maakt.shadowman12 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 10:37:
[...]
Klopt, maar eigenlijk deed VMware alleen maar df -h en zagen ze dat niet, op een gegeven moment deed ze df -i en toen zag ze het. De linux kennis was erg beperkt, en ikzelf heb ook geen kennis van het inode principe.
Het maakt niet uit hoe vaak ik dat ding unmount en van de bestaande NFS datastore zeg (in vCenter) dat 'ie deze op die host moet mounten, het blijft een andere naam eraan geven omdat het opeens vind dat het een ander UUID heeft.
Hoe krijg ik die host zo gek dat het de UUID moet gebruiken die bij de andere hosts bekend is?
Lokaal profiel vernieuwen, werkt weer even, na uurtje weer niet meer. Ik begin zachtjesaan op te geven.
Reacher said nothing / Everybody counts or nobody counts
Je hebt niet toevallig meerdere routes naar de Storage? OF een synced Storage waardoor een andere node nu deze naam publiseerd? Anders denk ik dat herinstallatie van VMware de snelste methode is... Kost je een paar uurtjes.Hero of Time schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:59:
Ik heb iets vreemds met VMware. Vanochtend een host uitgezet, want ik moest een onderdeel vervangen. Nadat deze was opgestart, had het niet de NFS volume gemount op de naam die het ervoor had, nu heeft het '(1)' erachter.
Het maakt niet uit hoe vaak ik dat ding unmount en van de bestaande NFS datastore zeg (in vCenter) dat 'ie deze op die host moet mounten, het blijft een andere naam eraan geven omdat het opeens vind dat het een ander UUID heeft.
Hoe krijg ik die host zo gek dat het de UUID moet gebruiken die bij de andere hosts bekend is?
Het is wel een multi-path NFS. Echter had ik daar voor de reboot nooit issues mee en heb ik deze datastore op verschillende momenten aan de hosts toegevoegd via vCenter (Mount to additional Hosts...). Dat zou dus geen probleem moeten geven, maar iets heeft opeens besloten om er een ander UUID aan te hangen. Want dit UUID zie ik in de logs pas sinds vandaag.BennyV schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 14:38:
[...]
Je hebt niet toevallig meerdere routes naar de Storage? OF een synced Storage waardoor een andere node nu deze naam publiseerd? Anders denk ik dat herinstallatie van VMware de snelste methode is... Kost je een paar uurtjes.
Heb het in het verleden met Hyper-V zien gebeuren, dat er een path word vastgehouden, en daardoor dus een nieuw path word gebouwd = new storage device. Vreemd maar waar.Hero of Time schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 14:50:
[...]
Het is wel een multi-path NFS. Echter had ik daar voor de reboot nooit issues mee en heb ik deze datastore op verschillende momenten aan de hosts toegevoegd via vCenter (Mount to additional Hosts...). Dat zou dus geen probleem moeten geven, maar iets heeft opeens besloten om er een ander UUID aan te hangen. Want dit UUID zie ik in de logs pas sinds vandaag.
Je zou eens kunnen kijken of je de Controler kan herstarten Nadat je de overage rollen hebt verhuist?
Ik ga niet zomaar de hele storage herstarten omdat 1 host raar doet. Dan moet ik namelijk alle VMs uitschakelen. Het is geen NetApp oid wat erachter hangt met verschillende controllers, het is een Synology met 2 NICs waar ik overheen verbinding maak.BennyV schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 14:58:
[...]
Heb het in het verleden met Hyper-V zien gebeuren, dat er een path word vastgehouden, en daardoor dus een nieuw path word gebouwd = new storage device. Vreemd maar waar.
Je zou eens kunnen kijken of je de Controler kan herstarten Nadat je de overage rollen hebt verhuist?
Als ik alle VMs moet uitschakelen, kan ik net zo goed de hele storage link opnieuw maken voor alle hosts. Ben ik ook weer makkelijk een uur of langer mee bezig.
Succes :-)
Helaas. Meteen al geprobeerd. NB: de eerste msg opent, de tweede komt met de melding: geen app geassocieerd 😢Hero of Time schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 14:36:
En op zo'n .msg met de rechtermuisknop drukken en dan kiezen voor 'openen met...' > 'Standaard kiezen' werkt niet?
Andere gebruiker op datzelfde systeem heeft geen problemen? Want dan zou ik toch even kijken wat er in het register van de gebruiker zelf staat voor bestandsassociaties. De systeembrede staan in HKCR (iirc, iig de bovenste 'map'), die van de gebruiker uiteraard in HKCU en dan Classes.Doane schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 23:46:
[...]
Helaas. Meteen al geprobeerd. NB: de eerste msg opent, de tweede komt met de melding: geen app geassocieerd 😢
Uiteraard controleren wat er in Settings gebeurt met de associatie voor standaard mail programma is ook wel aardig.
Als ik op zijn pc aanmeld, heb ik het niet.Hero of Time schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 11:11:
[...]
Andere gebruiker op datzelfde systeem heeft geen problemen? Want dan zou ik toch even kijken wat er in het register van de gebruiker zelf staat voor bestandsassociaties. De systeembrede staan in HKCR (iirc, iig de bovenste 'map'), die van de gebruiker uiteraard in HKCU en dan Classes.
Uiteraard controleren wat er in Settings gebeurt met de associatie voor standaard mail programma is ook wel aardig.
Als ik onder zijn naam aanmeld op mijn device (laptop), heeft hij het ook niet.
HKCR heeft op beide devices een msg-entry in registry, in HKCU\Software\Classes staat zowel op mijn als zijn pc geen msg-entry. Hij vindt het bezopen want hij is de enige die het heeft en 'het is toch 2019' en breng maar een nieuwe. Maar ik ben beetje bang dat een nieuwe pc niets gaat opleveren.
Heb je dit al geprobeerd:Doane schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 14:02:
Gebruiker krijgt nieuwe pc met w10 en o365. Opent meerdere msg-bestanden na elkaar en dat werkt dan een uurtje ongeveer. Dan krijgt hij bij de tweede msg de melding dat er geen applicatie gekoppeld is.
Lokaal profiel vernieuwen, werkt weer even, na uurtje weer niet meer. Ik begin zachtjesaan op te geven.
Go to your computer's Settings > System > Default apps and then click on Reset
Je zou ook een Quick Repair van Office kunnen proberen:
https://support.office.co...1d-4205-aa0e-a6b40c5bb88b
[ Voor 13% gewijzigd door Turdie op 16-12-2019 11:42 ]
Die kant gaat het wel op ja...enfin.Hero of Time schreef op maandag 16 december 2019 @ 09:49:
Opnieuw uitrollen en kijk waar het schip strand dan. Doen alsof het een nieuwe is en klaar toch?
Wij hebben een remote desktop bij een leverancier waar ook de printers zijn geïnstalleerd. Werkt prima. Via de remote desktop loggen wij in op een andere remote desktop van een andere leverancier. Printers zijn redirected via de eerste remote desktop.
De tweede remote desktop draaide op 2008r2. Onlangs is deze bijgewerkt naar 2012r2.
Nu kunnen wij plotseling niet meer de printer eigenschappen wijzigen. Ook niet als er op de (2de) remote desktop als admin wordt ingelogd. Tweede leverancier wijst naar eerste leverancier en andersom.
Iemand ooit wel eens meegemaakt? Gaat om Canon MFP's.
Verwijderd
Kun je niet direct inloggen op de tweede server?Akemi schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:41:
Vreemd probleem hier, wellicht hebben jullie dit wel eens aan de hand gehad.
Wij hebben een remote desktop bij een leverancier waar ook de printers zijn geïnstalleerd. Werkt prima. Via de remote desktop loggen wij in op een andere remote desktop van een andere leverancier. Printers zijn redirected via de eerste remote desktop.
De tweede remote desktop draaide op 2008r2. Onlangs is deze bijgewerkt naar 2012r2.
Nu kunnen wij plotseling niet meer de printer eigenschappen wijzigen. Ook niet als er op de (2de) remote desktop als admin wordt ingelogd. Tweede leverancier wijst naar eerste leverancier en andersom.
Iemand ooit wel eens meegemaakt? Gaat om Canon MFP's.
Nee helaas niet. Moet allemaal via de leverancier gebeuren. Niet echt het idee dat daar competente mensen zitten. In eerste instantie claimen ze er niets aan te kunnen doen, maar dat geloof ik niet.Verwijderd schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:44:
[...]
Kun je niet direct inloggen op de tweede server?
Misschien hebben ze de permissies van de printers of de printserver veranderd, dat er manage printers voor jullie is weggehaald o.i.dAkemi schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:52:
[...]
Nee helaas niet. Moet allemaal via de leverancier gebeuren. Niet echt het idee dat daar competente mensen zitten. In eerste instantie claimen ze er niets aan te kunnen doen, maar dat geloof ik niet.
Je zou kunnen vragen om een uitdraai van de permissies van de printers van een paar weken geleden en nu. Ik vermoed dat je al dan al snel zult zien dat er wat veranderd is.
[ Voor 18% gewijzigd door Turdie op 18-12-2019 16:53 ]
Die kunnen ze niet aanleveren. Ze hebben gewoon w2012r2 geïnstalleerd en denken dat goed gedaan te hebben.shadowman12 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:52:
[...]
Misschien hebben ze de permissies van de printers of de printserver veranderd, dat er manage printers voor jullie is weggehaald o.i.d
Je zou kunnen vragen om een uitdraai van de permissies van de printers van een paar weken geleden en nu. Ik vermoed dat je al dan al snel zult zien dat er wat veranderd is.
Is 'manage printer' permissie nodig om bijvoorbeeld kleur of bak te wijzigen? Volgens mij staat die voor de gebruikers uit.
Kun je niet een ticket of een problem inschieten dat je de instellingen van printers niet meer kan instellen en ze het dan verder laten uitzoeken?Of escaleer het naar een servicemanager of iets dergelijks dat die het gaat coordineren.Akemi schreef op woensdag 18 december 2019 @ 17:22:
[...]
Die kunnen ze niet aanleveren. Ze hebben gewoon w2012r2 geïnstalleerd en denken dat goed gedaan te hebben.
Is 'manage printer' permissie nodig om bijvoorbeeld kleur of bak te wijzigen? Volgens mij staat die voor de gebruikers uit.
Heb op dit moment even geen test print server voorhanden dus kan niet precies testen wat voor permissies er nodig zijn voor de kleur of bak te wijzigen, maar dat zou je zelf ook makkelijk kunnen testen.
Letop, dit topic is bedoeld voor technische vragen, niet voor het klagen over je werk, je klanten of manager. Daarvoor kan je terecht in Topicreeks: Systeembeheerders en hun problemen