Polycom schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:09:
Hallo Vinylliefhebbers,
Ik heb onlangs mijn Pioneer PL-3F (
klik) laten 'repareren'. De tandwielen bleken versleten te zijn en zijn na wat schoonmaken draait de platenspeler weer goed. Start/Stop systeem werkt ook weer!
Dan nu nog het probleem van geluid uit één kanaal. Het zit hem dus niet in (de)kabel(breuk) maar in het element. De reparateur is een beetje onduidelijk in zijn bewoordingen en geeft aan dat het moeilijk is om voor deze platenspeler een geschikt element te vinden. Ik heb er net even te weinig verstand maar wat ik begrijp zou een 'modern' MC maar ook MM element erop moeten passen? Uit doorgaans betrouwbare bron heb ik vernomen dat @
mr_petit en/of @
Cap hier meer van zouden moeten weten (

) en een advies kunnen geven over welk element goed bij de platenspeler zou passen (Budget rond de €175,-)

Vragen:
- Is dat specifiek jouw PL-3F inclusief dat gemonteerde Stanton 681 EEE element en half-inch mount headshell?
- En wat is er volgens de verkoper dan precies moeilijk aan om een geschikt element voor te vinden?
Standaard kwam ie voorzien van een
PC-7MC element. Dat element is natuurlijk niet meer te krijgen, als ie dat bedoelt met "moeilijk om aan te komen"... ok. Maar dat hoeft ook helemaal niet.
Gezien de voor een MC zeer opvallende en zeldzame mogelijkheid om de naald te verwisselen is de PC-7MC vermoedelijk een of andere rebrand / Pioneer custom van de hand van Audio Technica (net als de JVC MC-200 die ik zelf heb

). In diezelfde periode maakte Audio Technica de AT-30 / 31 / 3100 / 3200 MC elementen met als unicum ook een afneembare naald.
De gespecificeerde naalddruk van de PC-7MC is 2 gram, wat gemiddeld de naalddruk van moderne elementen ook is en dit hint ook op een gemiddelde compliantie (soepelheid vd ophanging van de naald). De bouw van de arm lijkt ook geen extreme te zijn, dus niet heel licht noch heel zwaar maar van vrij gemiddelde effectieve massa. In dat opzicht zie ik dus geen probleem om er een courant MM element in te zetten.
Het enige opvallende is dan nog dat de PC-7MC een opgegeven massa van slechts 3,3 gram heeft, dat is erg licht. Je zou daarmee in de problemen kunnen komen als je een veel zwaarder element van 6 gram gaat gebruiken, omdat de kans bestaat het contragewicht niet naar achteren kan. Maar

vermeldt een bruikbare element massa range van van 3 tot 8.5 gram, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Een Stanton 681 EEE weegt ruim 6 gram en blijkbaar lukt dat, dus dat onderschrijft dat vermoeden.
Kortom, als jouw draaitafel is uitgerust met afgebeelde arm / headshell / element kan er ook een
Audio Technica AT-VM95ML MM element onder met een mooie nude microline naald. Dat zit binnen je budget. Een goedkopere variant kan ook maar die is dan wel minder van kwaliteit. Een element van een ander merk kan ook maar is bijna altijd duurder voor dezelfde of mindere kwaliteit.
Maarrr nogmaals welk element zit er precies onder? Weet je echt wel zeker dat het element stuk is en er niet sprake is van een slecht contact ergens? Hoe heb je dat gecontroleerd? (dus gaande van element naar speakers: element bedrading in headshell, armbedrading, RCA kabels platenspeler naar phono pre, phono pre zelf, RCA kabels phono pre naar versterker etc.)
Ziet eruit als een prima platenspeler trouwens, het lijkt me een PL-707 in een ander jasje.
[
Voor 5% gewijzigd door
Cap op 24-08-2021 17:27
]