Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 101 Laatste
Acties:
  • 548.869 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nineball schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 23:17:
[...]
Dat was de Philips 202. En ook de 212.
Apart. M'n ouders hadden zeker geen philips; het was zeker een dual met klein plateau.
Wat wel kan is dat m'n vader (of een vorige eigenaar) zelf iets geknutseld had met scharnieren en een pootje.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 21-08-2021 23:59 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 20:44
Wat jij beschrijft met dat verende pootje is exact de Philips manier. Dan heeft je vader dat netjes gerepliceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:54
mr_petit schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:25:
[...]
Misschien begrijp ik dat artikel verkeerd, maar ik was altijd in de veronderstelling dat Fehrenbacher de duurdere duals maakte, die onder dual.de verkocht werden.
Ik zie op dual.de nog steeds die duurdere duals. Dus volgens mij is er niets veranderd?
Ik had het idee dat de duurdere Fehrenbacher Duals op een andere site te vinden waren, maar misschien zit ik er naast. Ik kon nu geen fabrikant site meer vinden waar de CD 505, 600 etc. op staan, vandaar. Op Dual.de staan alleen de nieuwe modellen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 08:27

Wimmel

Hello

Ik heb onlangs een album besteld in Australië maar helaas kwam deze aan met een verschrikkelijke slinger. Ook een tweede zending bracht geen verbetering. Volgens de maatschappij kwam dit mogelijk door de warmte in Australië, in Amerika was er ook al berichtgeving over problemen met kromtrekkend vinyl

Hier is te zien dat de slinger de plaat eigenlijk onspeelbaar maakt.

Nu wist ik dat Recordfriend in Amsterdam een machine heeft waarmee zij vinyl recht kunnen maken. Vorige week heb ik het vinyl afgegeven en vandaag kon ik het weer ophalen. Voor 5 euro per plaat kan ik hen van harte aanbevelen wanneer je een plaat hebt met een slinger.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wimmel schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 18:41:
Ik heb onlangs een album besteld in Australië maar helaas kwam deze aan met een verschrikkelijke slinger. Ook een tweede zending bracht geen verbetering. Volgens de maatschappij kwam dit mogelijk door de warmte in Australië, in Amerika was er ook al berichtgeving over problemen met kromtrekkend vinyl

Hier is te zien dat de slinger de plaat eigenlijk onspeelbaar maakt.
[YouTube: Warped]

Nu wist ik dat Recordfriend in Amsterdam een machine heeft waarmee zij vinyl recht kunnen maken. Vorige week heb ik het vinyl afgegeven en vandaag kon ik het weer ophalen. Voor 5 euro per plaat kan ik hen van harte aanbevelen wanneer je een plaat hebt met een slinger.

[YouTube: Fixed]
Goeie tip @Wimmel! Daar zijn veel mensen bij gebaad schat ik zo in... :)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:03
Ben dan ook wel benieuwd hoe dat platen plat maken concreet werkt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maxvij
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-06 09:36
benedictuz schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:05:
Ben dan ook wel benieuwd hoe dat platen plat maken concreet werkt...
Geloof dat er een gewicht wordt opgelegd en het geheel verwarmd wordt. Zoiets zag ik laatst voorbijkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 08:27

Wimmel

Hello

Bij recordfriend hebben ze zoiets als onderstaand. Hierbij wordt de plaat over de duur van 4 uur rustig opgewarmd en aansluitend weer afgekoeld. Ondertussen wordt er inderdaad lichte druk op de plaat uitgeoefend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q0A62EC9EwXtjvo7hXiWhvtamzI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O63L1K2noXmPj9jck6AvVSNZ.png?f=user_large

Volgens de fabrikant kan een plaat worden rechtgemaakt zonder de audiokwaliteit aan te tasten:
Analog discs are made from polyvinyl chloride, commonly known as vinyl. Because of sensitivity to heat, the storage method you use for your analog vinyl records is important to avoid warps and other damage. Aging can also cause warping of vinyl records, and extra care should always be taken. By gently heating the record evenly and with a uniform pressure the vinyl can be returned to its original flat state without degrading the audio quality.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 11:10
Mijn instap-is-het-wat-voor-mij? platenspeler is gearriveerd vandaag!

Alleen de doos opengemaakt en de speler bekeken, nog niet aangesloten. En ja, de opstelling zoals op de afbeelding hieronder is misschien niet geheel wenselijk qua vibraties / waterpas / stevigheid, etc. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WbJs1fDYyGacpnJB0Oc4vXpFPCY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pOzCEWNKnZq2hEKvQ9o7a4Ie.jpg?f=fotoalbum_medium

Morgen arriveren als DHL meewerkt mijn eerste LP's: Diamond Life van Sade en Blue van Joni Mitchell, beide gebruikt via marktplaats.

Moet nog even een borsteltje scoren via amazon

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:55

Pierre

Van nature lui!

estorino schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:36:
Morgen arriveren als DHL meewerkt mijn eerste LP's: Diamond Life van Sade en Blue van Joni Mitchell, beide gebruikt via marktplaats.
Blue is een geweldig album, poosje terug deze box gekocht https://eurostore.jonimit...-edition-4lp-box-set.html

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 19:22

Toshirou

Vinyl Surfer

estorino schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:36:
Mijn instap-is-het-wat-voor-mij? platenspeler is gearriveerd vandaag!

Alleen de doos opengemaakt en de speler bekeken, nog niet aangesloten. En ja, de opstelling zoals op de afbeelding hieronder is misschien niet geheel wenselijk qua vibraties / waterpas / stevigheid, etc. :)

[Afbeelding]

Moet nog even een borsteltje scoren via amazon
Ik raad je ook aan eens te kijken naar de halfspeed master van het Best Of Sade album (Amazon DE). Dit album bevat de meeste bekende nummers, maar de geluidskwaliteit is echt geweldig! Dat is echt een album waarvoor je gaat zitten. 😁

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:06

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Toshirou schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 19:32:
[...]

Ik raad je ook aan eens te kijken naar de halfspeed master van het Best Of Sade album (Amazon DE). Dit album bevat de meeste bekende nummers, maar de geluidskwaliteit is echt geweldig! Dat is echt een album waarvoor je gaat zitten. 😁
Ik heb net een artikel daarover zitten lezen, maar het is me onduidelijk. Wordt de kwaliteit echt anders als je op halve snelheid / dubbel zo lang gaat masteren?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Jorgen schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 20:25:
[...]

Ik heb net een artikel daarover zitten lezen, maar het is me onduidelijk. Wordt de kwaliteit echt anders als je op halve snelheid / dubbel zo lang gaat masteren?
Het schijnt dat dit per album verschilt. Het mastering proces is op halfspeed een stuk complexer had ik begrepen en het moet een heel secuur werkje zijn. Daarbij als het goed gebeurd dan zou het voordelen moeten hebben in geluidskwaliteit.

Maar of het zo is, dat weet ik niet. Maar dat het album echt goed klinkt, dat weet ik wel. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Via Bol is denk ik beter en sneller. (probeer hier niet op te besparen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparow
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 15:57
pman63 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 23:18:
[...]

Via Bol is denk ik beter en sneller. (probeer hier niet op te besparen)
Ik zit ook even te kijken naar zo'n borsteltje, want ik heb nog zo'n oude stoffen borstel, en zo een is toch beter om het stof uit de groeven te halen. Wat maakt die van Bol beter? Daar zie ik ook dezelfde Dynavox borstel bijvoorbeeld? Of deze. Maakt denk ik weinig uit welke ik koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
sparow schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:15:
[...]

Ik zit ook even te kijken naar zo'n borsteltje, want ik heb nog zo'n oude stoffen borstel, en zo een is toch beter om het stof uit de groeven te halen. Wat maakt die van Bol beter? Daar zie ik ook dezelfde Dynavox borstel bijvoorbeeld? Of deze. Maakt denk ik weinig uit welke ik koop?
Het maakt helemaal niks uit zolang het naar een koolstof borsteltje is. Ze zijn allemaal hetzelfde, alleen het labeltje is anders. Ik heb die van mij gewoon bij de lokale platendealer gehaald voor 9 euro.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Gewoon dit type doen, 8 euro inc verzenden is netjes.

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/R25m6MQ5g7L/1200x578.jpg

Daar zitten alleen 2 rijen carbonharen op en geen velours fluweel tussen waar zich alleen maar rotzooi in verzamelt. De borstel is zo ook compacter. En met het draaiende hengseltje kan je langs de borstels gaan waarmee je het stof eraf haalt. Dus goedkoper en beter dan de velours fluwelen variant. Ik heb ze allebei.

Uiteraard ook nog een naaldborsteltje met dichte korte carbonharen erbij, dus een dergelijk type in ronde of vierkante uitvoering, niet zo'n mini tandenborstel model.

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61nIFkKC2RL._AC_SL1500_.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kwaakvaak_v2 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:27:
[...]

Het maakt helemaal niks uit zolang het naar een koolstof borsteltje is. Ze zijn allemaal hetzelfde, alleen het labeltje is anders. Ik heb die van mij gewoon bij de lokale platendealer gehaald voor 9 euro.
Er is wel een verschil tussen de gewone carbon borstels en de "2-in-1" versies zoals die gelinkt werd. Bij de meeste zit er dan tussen de rijen carbon haren c.a. 2 cm aan fluweelpad. Dat heeft meer nadelen dan voordelen.

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/g2R7gQzx94xl/1200x884.jpg

Bij die 2-in-1 van Dynavox maakt het niet zoveel uit omdat zo te zien de fluweelpad aan de achterzijde zit, je kan dus kiezen. Maar je betaalt wel extra voor een nutteloze extra functie.
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/gvgDDr3o58l/550x225.jpg

Verder maakt het merk van de standaard 2-rijen carbonharen borsteltjes inderdaad niks uit, komt allemaal op hetzelfde neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
waar staat dan precies dat ik zeg dat het een combo borstel moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zeg niet dat je dat zegt. ;)
Ik zeg dat het bij "Het maakt helemaal niks uit zolang het naar een koolstof borsteltje is." wat mij betreft wel handig is om te kijken of je de versie carbon borstel hebt zonder fluweel of met fluweel. En de reactie waar je op antwoordde bevatte een link naar de combo versie met fluweel.

Verduidelijking dus, "het maakt niets uit mits...."

[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 24-08-2021 11:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:43

Polycom

Poes van goud

Hallo Vinylliefhebbers,

Ik heb onlangs mijn Pioneer PL-3F (klik) laten 'repareren'. De tandwielen bleken versleten te zijn en zijn na wat schoonmaken draait de platenspeler weer goed. Start/Stop systeem werkt ook weer!

Dan nu nog het probleem van geluid uit één kanaal. Het zit hem dus niet in (de)kabel(breuk) maar in het element. De reparateur is een beetje onduidelijk in zijn bewoordingen en geeft aan dat het moeilijk is om voor deze platenspeler een geschikt element te vinden. Ik heb er net even te weinig verstand maar wat ik begrijp zou een 'modern' MC maar ook MM element erop moeten passen? Uit doorgaans betrouwbare bron heb ik vernomen dat @mr_petit en/of @Cap hier meer van zouden moeten weten (:+) en een advies kunnen geven over welk element goed bij de platenspeler zou passen (Budget rond de €175,-) _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• estorino
DHL kwam vanmorgen langs, dus voor het eerst in mijn 43+ jaar een plaatje gedraaid. :) Ik ben van de CD generatie...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G12vWnlbeftwn4mP03NsDuDFve8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MUlZpz9Vphv0w6O18Lt39xtp.jpg?f=fotoalbum_medium

Eerste opmerkingen:
  • Zo'n kraakje tussendoor heeft eigenlijk wel wat. Als je clean wil, dan stream ik of zet een CD op.
  • Beetje afgezaagd, maar dat de tonen klinken zodra je de naald laat zakken is leuk
  • Aaargh, ik heb al 3x het aandrijfelastiek van de Pro-ject Elemental eraf gestoten bij het omdraaien van een LP. :( Dit is NIET handig. Ik hoop dat ik ermee leer omgaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Polycom schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:09:
Hallo Vinylliefhebbers,

Ik heb onlangs mijn Pioneer PL-3F (klik) laten 'repareren'. De tandwielen bleken versleten te zijn en zijn na wat schoonmaken draait de platenspeler weer goed. Start/Stop systeem werkt ook weer!

Dan nu nog het probleem van geluid uit één kanaal. Het zit hem dus niet in (de)kabel(breuk) maar in het element. De reparateur is een beetje onduidelijk in zijn bewoordingen en geeft aan dat het moeilijk is om voor deze platenspeler een geschikt element te vinden. Ik heb er net even te weinig verstand maar wat ik begrijp zou een 'modern' MC maar ook MM element erop moeten passen? Uit doorgaans betrouwbare bron heb ik vernomen dat @mr_petit en/of @Cap hier meer van zouden moeten weten (:+) en een advies kunnen geven over welk element goed bij de platenspeler zou passen (Budget rond de €175,-) _/-\o_
Vragen:
- Is dat specifiek jouw PL-3F inclusief dat gemonteerde Stanton 681 EEE element en half-inch mount headshell?
- En wat is er volgens de verkoper dan precies moeilijk aan om een geschikt element voor te vinden?

Standaard kwam ie voorzien van een PC-7MC element. Dat element is natuurlijk niet meer te krijgen, als ie dat bedoelt met "moeilijk om aan te komen"... ok. Maar dat hoeft ook helemaal niet.

Gezien de voor een MC zeer opvallende en zeldzame mogelijkheid om de naald te verwisselen is de PC-7MC vermoedelijk een of andere rebrand / Pioneer custom van de hand van Audio Technica (net als de JVC MC-200 die ik zelf heb ;)). In diezelfde periode maakte Audio Technica de AT-30 / 31 / 3100 / 3200 MC elementen met als unicum ook een afneembare naald.

De gespecificeerde naalddruk van de PC-7MC is 2 gram, wat gemiddeld de naalddruk van moderne elementen ook is en dit hint ook op een gemiddelde compliantie (soepelheid vd ophanging van de naald). De bouw van de arm lijkt ook geen extreme te zijn, dus niet heel licht noch heel zwaar maar van vrij gemiddelde effectieve massa. In dat opzicht zie ik dus geen probleem om er een courant MM element in te zetten.

Het enige opvallende is dan nog dat de PC-7MC een opgegeven massa van slechts 3,3 gram heeft, dat is erg licht. Je zou daarmee in de problemen kunnen komen als je een veel zwaarder element van 6 gram gaat gebruiken, omdat de kans bestaat het contragewicht niet naar achteren kan. Maar Afbeeldingslocatie: https://elektrotanya.com/PREVIEWS/63463243/23432455/pioneer/pioneer_pl-3f_arp7410_turntable.pdf_2.png vermeldt een bruikbare element massa range van van 3 tot 8.5 gram, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Een Stanton 681 EEE weegt ruim 6 gram en blijkbaar lukt dat, dus dat onderschrijft dat vermoeden.

Kortom, als jouw draaitafel is uitgerust met afgebeelde arm / headshell / element kan er ook een Audio Technica AT-VM95ML MM element onder met een mooie nude microline naald. Dat zit binnen je budget. Een goedkopere variant kan ook maar die is dan wel minder van kwaliteit. Een element van een ander merk kan ook maar is bijna altijd duurder voor dezelfde of mindere kwaliteit. :)

Maarrr nogmaals welk element zit er precies onder? Weet je echt wel zeker dat het element stuk is en er niet sprake is van een slecht contact ergens? Hoe heb je dat gecontroleerd? (dus gaande van element naar speakers: element bedrading in headshell, armbedrading, RCA kabels platenspeler naar phono pre, phono pre zelf, RCA kabels phono pre naar versterker etc.)

Ziet eruit als een prima platenspeler trouwens, het lijkt me een PL-707 in een ander jasje. ;) (y)

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 24-08-2021 17:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik denk zelf dat die arm vrij licht is.
Ook omdat er de mogelijkheid bestaat om een T4P element te monteren in een aparte headshell.

Is het mogelijk om zowel de headshell als het contragewicht te wegen?
En de afstand van het midden van de gimbal tot het midden van het contragewicht te meten?

Desalniettemin heeft een AT-vm95ml geen heel lage compliantie (compliantie zal rond de 14-16mm/N liggen) en kan nog op een arm van bijv. 7 gram gemonteerd worden.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 24-08-2021 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:55

Pierre

Van nature lui!

Rip Charlie Watts

Rolling Stones-drummer Charlie Watts (80) overleden https://www.nu.nl/muziek/...e-watts-80-overleden.html

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mr_petit schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 18:09:
Ik denk zelf dat die arm vrij licht is.
Ook omdat er de mogelijkheid bestaat om een T4P element te monteren in een aparte headshell.
"Vrij licht" maar dan toch zeker geen ULM. Het argument dat je er een T4P element op kan monteren (wist ik niet) vind ik net zo sterk pleiten voor een (vrij) lichte arm als dat er standaard een MC op gemonteerd was pleit voor een niet vrij lichte arm. ;)

Of, als er eigenlijk een T4P element -dat ook echt conform T4P spec is want ook daar werd her en der aardig mee gesjoemeld :) - op hoort, dan hoort er eigenlijk geen MC met 2 gram aanbevolen naalddruk op. Of beide zijn niet echt optimaal maar het kon ze weinig schelen. Waarschijnlijk het laatste.

Als dat monteren van het T4P element gebeurt met een speciale headshell, is die dan extra licht en verklaart dat dit vrij grote verschil? Hoewel de gebruikte half inch mount headshell al niet erg zwaar lijkt te zijn.

Maar goed, of ie nu "vrij licht" of "gemiddeld licht/zwaar" is, als het geen ULM arm is kan er meer onder dan alleen Ortofon OM20, 30 of 40. Als je je maar aan de grenzen van het elementgewicht houdt van 3 tot 8 gram en geen DJ spijker of DL-130 kiest gaat het wat dat betreft al niet snel mis.

Is ie echt (vrij) licht dan past een Audio Technica VM540ML denk ik net wat mooier dan een AT-VM95ML. Je kan de naaldbeschermer eraf halen om het element net weer wat lichter te maken. :P

Een gewichtplaatje aanbrengen tussen headshell en element is ook nog een optie om de effectieve massa wat te vergroten, mits het gewicht van het element dat toestaat (totaal max 8.5 gram).

PS even in de manual gekeken en de T4P headshell lijkt me wel nog een stukje lichter dan de half inch mount versie, dus dat maakt zeker al wat verschil.

Maar ook een foto gevonden van een gerelateerde PL-2 arm met "low mass high tracking" erop, en meldingen bezitters die het hebben over een "lowish-medium" mass arm. Dus idd aan de lichtere kant van het spectrum lijkt ie wel te zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6xaAmYq1FQM5frggqsSjcrxpyI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ju1UtbVQeDSp5UqB2mgeur0L.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Cap op 25-08-2021 08:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 14:30

D_V

Jeuj, eindelijk alle 6 albums van Kasabian op 10 inch bij elkaar. Gelukkig zijn er inmiddels wel gatefold pvc hoezen voor 10 inch. Desalnietemin vallen ze wel enorm uit de toon qua hoogte in de platenkast.

:D

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/61250f75b4116/61250f75b00f3-kasabian.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:51:
[...]

"Vrij licht" maar dan toch zeker geen ULM. Het argument dat je er een T4P element op kan monteren (wist ik niet) vind ik net zo sterk pleiten voor een (vrij) lichte arm als dat er standaard een MC op gemonteerd was pleit voor een niet vrij lichte arm. ;)
Ja misschien. In ieder geval is er niet heel veel ruimte tussen de effectieve massa voor t4p config en de effectieve massa voor 1/2" config, aangezien er geen ander contragewicht geplaatst kan worden en de contragewicht range 5,5 gram is.

Het wegen van de headshell, wegen van het contragewicht en meten van de afstand van het midden van het contragewicht tot het toonarmscharnierpunt moet daardoor uitsluitsel geven. (dan kunnen we wel een educated guess maken van het gewicht van de armbuis zelf).
Dus als @Polycom voor die gegevens kan zorgen kunnen we daarmee verder :)
Anders blijft het toch een beetje een raadspelletje met deze aparte arm. (want dat zie je volgens mij niet vaak; keuze tussen t4p èn 1/2" door alleen headshell te verwisselen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 15:37
Zo, even een voltreffer voor me in de 2e hands zaak

Best een aardige film, met een goed achtergrond verhaal. De muziek gaat van klassiek tot modern.
Aanrader

Afbeeldingslocatie: https://vinyltribes.com/23053-large_default/ryuichi-sakamoto-merry-christmas-mr-lawrence.jpg

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• estorino
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcHpnGgYGSVOGZF3VA8EYSXP7BE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QsEULinjGR425GddGgYTM48x.jpg?f=fotoalbum_medium

9,95 bij een leuke, kleine vinyl shop in mijn woonplaats. Gezellige lui, praatje gemaakt en gratis cappuccino 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBlackestCrow
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-09 19:01
De Audio Technica VM540ML is besteld :)

Het viel mij alleen op dat het aanbod redelijk schaars was. Bij veel webshops was deze niet meer op voorraad.

Daarom nu iets langer wachten aangezien ik hem heb besteld bij Thakker.eu (Duitsland).

https://www.discogs.com/user/TheBlackestCrow/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je 'm binnen krijgt, inspecteer dan eerst de cantilever met een loep, het liefst door de verpakking heen als het kan (ik weet niet zeker of die verpakking een venstertje heeft, z'n voorganger wel).

Check of de cantilever recht is/geen schade heeft/de naaldtip er een beetje recht in zit, en doe dat weer als ie uit de verpakking is.
Als er dan iets niet helemaal jovel is kan je 'm veel makkelijker terugsturen.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 27-08-2021 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
TheBlackestCrow schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 08:31:
De Audio Technica VM540ML is besteld :)

Het viel mij alleen op dat het aanbod redelijk schaars was. Bij veel webshops was deze niet meer op voorraad.

Daarom nu iets langer wachten aangezien ik hem heb besteld bij Thakker.eu (Duitsland).
Ik heb hem zelf een paar weken geleden bij Audiofrenzy gehaald. Hij was daar eerst 259 maar na vragen oms prijsverlaging werd het 235 incl verzending. Had hem binnen 2 dagen in huis.

@mr_petit De verpakking van de 540ML heeft helaas geen venster, hij zal dus open moeten..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbF_72ZlBWgxhEjGcV_r2i1D9Rg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XoEcQmlLrbjcRx1awKltoM6I.jpg?f=user_large

deze stond al heel lang op de verlanglijst, gekocht bij vinyl lovers op marktplaats (https://www.marktplaats.nl/u/vinyl-lovers-astrid/35452341/), al meerdere keren daar besteld en zeker geen spijt van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ AT-VM95ML

Hifistudio79 verkoopt hem voor m.i. nette 159 euro en daar is ie volgens mij vrijwel altijd op voorraad, als je de website mag geloven ("voor 14.00 besteld, vandaag verstuurd"). Afhalen kan ook. Bij twijfel even nabellen over levertijd. Heb geen connectie met die winkel maar ik kijk daar meestal even ivm het assortiment en de meestal scherpe prijzen. ;)

Thakker Duitsland kan natuurlijk ook, heeft denk ik een iets langere levertijd en bij ongeveer dezelfde prijs vind ik bestellen in NL leuker.

[ Voor 28% gewijzigd door Cap op 27-08-2021 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stin00 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:13:
[...]

@mr_petit De verpakking van de 540ML heeft helaas geen venster, hij zal dus open moeten..
Ligt een beetje aan welke versie je koopt volgens mij, er zijn in op zijn minst 2 type verpakkingen in omloop, eentje voor element met headshell en eentje zonder. Die zonder headshell heeft dan een venster waar je de naald nog wel ziet zitten achter de transparante naaldbeschermer. Voldoende om de rechtstand van cantilever te beoordelen en ook nog wel de stand van de naaldtip denk ik.

Ik zou natuurlijk altijd voor de versie zonder headshell gaan tenzij je die tekort komt of die set heel toevallig een keer goedkoper is (heb ik nog nooit zien gebeuren). Uitlijnen van het element in de headshell moet je sowieso toch nog, elke arm is weer anders dus een universele uitlijning bestaat niet. ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Cap op 27-08-2021 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
@Cap Maar het gaat hier om de 540ML.. die heeft Hifistudio79 niet op voorraad. Ik heb de versie zonder headshell en er zit toch echt geen venster in de verpakking...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ah ik zat te slapen dank!

Ik zie idd dat de 540ML geen venster heeft. Jammer, dat was bij de oude 440ML, 140, 120 etc etc wel zo. Dan zat er in het kartonnen doosje nog een showbox van transparant kunststof.

235 euro lijkt me een nette prijs voor die 540ML.

PS Normaal heeft Studio 79 hem wel, maar Albepro heeft de 540ML ook voor 245 euro. Mocht iemand toch liever zelf afhalen / bestellen in NL ipv DE.

[ Voor 35% gewijzigd door Cap op 27-08-2021 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:11
Inmiddels wat leuke platen gevonden. Alleen nog een knosti antistat kopen om ze voor de zekerheid meer schoon te maken dan alleen met een borsteltje. Ik heb goede (nieuwe) platen en wat slechtere. Kan zo’n slechtere plaat je speler en daarmee andere platen slopen? Lees wat verschillende verhalen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gelukkie schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:57:
Kan zo’n slechtere plaat je speler en daarmee andere platen slopen? Lees wat verschillende verhalen…
Nee, naar mijn mening niet. Ik heb nog nooit bijvoorbeeld een plaat met een kras een naaldtip eraf zien trekken.

Vuile platen kunnen wellicht wèl je naald sneller doen slijten (als het vuil harder is dan pvc), maar ik weet niet of dit verschil ook echt significant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:43

Polycom

Poes van goud

@Cap @mr_petit
Bedankt voor jullie reacties en excuses voor mijn late reactie, ik heb een erg drukke week.
Die link uit mijn vorige post was een voorbeeld! Ik moest even in mijn fotoarchief zoeken want foto's zeggen meer dan 1000 woorden. Momenteel zit er een Ortofon OMP-20 op en die is dus (volgens de reperateur) naar de haaien (mag ook wel na +35 jaar).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UyAWcPR1hR5Tmx9kaQ8hUl_dKbg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3yUjItxm5TmsMd3DFRwbhJZy.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3sBvl-e8-piQVNz6G5-r6YRWkQg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CwddRLpofFGtjqZZFN1PAAbr.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 3% gewijzigd door Polycom op 27-08-2021 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Polycom schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:49:

Momenteel zit er een een Ortofon OMP-20 op en die is dus (volgens de reperateur) naar de haaien (mag ook wel na +35 jaar).
Maar dat is de T4P headshell (en een omp-20 is dus een T4P element).

Als je element echt stuk is, heb je met T4P minder keuze.

Dus of je probeert de 1/2" headshell ergens op de kop te tikken en stopt er een AT-VM95ML onder, of je gaat op zoek naar een T4P element.

T4P is wel veel makkelijker omdat je het element niet hoeft uit te lijnen (wel even opnieuw naalddruk instellen).

Het beste T4P element wat ik kon vinden binnen je budget zijn denk ik deze audio technica's:
https://www.thakker.eu/en...p-mount-cartridge/a-9406/
https://www.thakker.eu/en...p-mount-cartridge/a-9407/

Maar dit zijn beide elementen die al uit productie zijn, dus NOS. En vervangingsnaalden zullen lastig zijn (al zijn voor die laatste zo te zien wel passende naalden uit lagere elementen te koop).

Ik wil niet eigenwijs zijn, maar ik zou toch het element wat er nu op zit nog een keer testen.
Elementen kunnen wel kapot gaan, maar dat komt niet zo vaak voor.
Want op zich is het element wat er op zit niet heel erg slecht (nude elliptical). Maar het aantal draaiuren en de staat is natuurlijk afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:08:
[...]

Ik wil niet eigenwijs zijn, maar ik zou toch het element wat er nu op zit nog een keer testen.
Elementen kunnen wel kapot gaan, maar dat komt niet zo vaak voor.
Want op zich is het element wat er op zit niet heel erg slecht (nude elliptical). Maar het aantal draaiuren en de staat is natuurlijk afwachten.
Exact. Het kan maar het is hoogst onwaarschijnlijk tenzij iemand er een gelijkspanning op gezet heeft. En als het element nog goed is kan je indien beschikbaar een OM(P)20 of OM(P)30 naald kopen, prima kwaliteit.

@Polycom Dus zoals ik in mijn vorige post suggereerde, het hele proces vanaf element via bedrading, headshell, toonarm, kabels doorlopen om te controleren waar het probleem precies zit voordat je veel geld gaat uitgeven aan iets wat later geen oplossing blijkt te zijn.

Heb je een multimeter?

De verkoper doelde dus met "moeilijk om element voor platenspeler te vinden" niet op de massa van de arm maar puur op het feit dat er een T4P headshell op zat. Er zijn trouwens wel offset headshells die door verschillende merken gebruikt worden, het hangt af van de geometrie en de aansluiting van de headshell op de arm. Hoe ziet die eruit (loshalen en achterkant headshell en uiteinde arm beide fotograferen).

[ Voor 18% gewijzigd door Cap op 27-08-2021 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:24:
[...]

Exact. Het kan maar het is hoogst onwaarschijnlijk tenzij iemand er een gelijkspanning op gezet heeft.
Maar als er maar 1 kanaal speelt, betekent dat wel dat er iets anders niet goed is. :P
Kan natuurlijk een vuil contactje zijn, maar ook een intern mute circuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:27:
[...]

Maar als er maar 1 kanaal speelt, betekent dat wel dat er iets anders niet goed is. :P
Kan natuurlijk een vuil contactje zijn, maar ook een intern mute circuit.
Ja precies daarom dus systematisch per kanaal vanaf het element tot tulpstekkers alles doormeten op continuiteit.

Een andere optie is de half inch mount headshell vinden zodat je er gewone elementen in kan zetten. Hoe ziet die headshell connectie er precies uit? Duimwieltje losdraaien en headshell uit de arm trekken. Fotografeer zowel de arm connector als headshell connector, is het zoals de foto hieronder zodat alle pinnen goed zichtbaar zijn.

Afbeeldingslocatie: https://www.turntableneedles.com/assets/images/JP-518-plug.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.turntableneedles.com/assets/images/pioneer_pl5_2.jpg

Pioneer heeft in de service manuals voor de PL-2, PL-3, PL-4, PL-5, PL-7 platenspelers allemaal verschillende typenr's bij de headshell staan als PXA-882, PXB-564, PXB-592 (voor de PL-3F), JP-518, JP-513 maar ik vermoed dat het allemaal dezelfde headshells zijn qua connector en geometrie (lengte en offsethoek). Dat gebeurde wel vaker.

Die headshell kan je los krijgen via ebay en co maar dat is, zoals meestal, nogal kostbaar:

https://www.turntableneed...518-aka-JP-513_p_781.html
https://www.ebay.nl/itm/353638134146

Een betere optie is waarschijnlijk gewoon goedkoop (paar tientjes) een Pioneer platenspeler kopen met de juiste headshell, ik vermoed dat die van deze PL-2, PL-600, PL-930 en anderen als bijv de PL-220 ook gewoon gaan passen:

https://link.marktplaats.nl/m1742572496
https://link.marktplaats.nl/m1722385996
https://link.marktplaats.nl/m1709159724

Kortom:
- moeite doen om te verifiëren waar precies in de keten het probleem zit (multimetertje voor contiuiteitmeting of kabels / draden omwisselen en kijken of stille kanaal wel of niet meeverhuist)
- is element nog goed, opgelost
- is element niet goed: vervangend 2e hands OMP / OMT element kopen, of vervangend nieuw T4P element kopen, of half inch mount headshell kopen en element naar believen in zetten

Duidelijk zo? :)

[ Voor 73% gewijzigd door Cap op 27-08-2021 17:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nineball
Zo dan, even de armbuis van een donor 601 verwisseld met de gehavende buis van mijn 701. Dus twee platenspelers grotendeels demonteren en weer in elkaar zetten. Ook de armen moesten uit elkaar want scharnieren en headshells zijn flink verschillend, zowel qua vorm als materiaal (metaal vs kunststof). De armbuis zelf is gelukkig wel exact hetzelfde.

Daarna de hele reut weer opnieuw afstellen. Totaal wel twee avondjes klussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5b6LoBQh8jPmGJDl3CIdL6hGd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TsiQ7jGxDV81rK0KJliQtHJ0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:44
Na flink wat luistersessies en soul searching heb ik de knoop doorgehakt...

Nieuw element besteld de nagaoka MP500 en een nieuwe versterker de Prima Luna Evo 400I.
Beide staan " ergens" in de komende 3/4./5.. weken gepland om geleverd te worden....

Kan niet wachten :-)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mr_petit Het voordeel van die Audio Technica SS 445 E/U T4P is dat zo te zien het type naalden erop past dat je treft bij de 100-serie, dus AT120E, AT130E, 140ML etc. Leuk trouwens die branding met Spectrum Series, een rariteit. Die U in het typenr wil bij Audio Technica zeggen Universal, dwz een P-mount element geleverd met een half inch mount adapter, zodat het element op vrijwel alle armen te monteren was.

Ik heb zelf een 112EP en een 132EP liggen en daar past die serie op. Het plastic kapje is bij de gewone 1XX series aan de buitenkant iets breder (en een beetje zwaarder) ivm de ingebouwde inklapbare stylusguard, maar dat maakt voor de meeste spelers niet uit. Verder zullen uiteraard de P-varianten ATN112EP, 122EP, 122LP, 132EP, 142LP en 152LP ook passen.

http://www.stereoneedles.com/audio-technica.html

[ Voor 20% gewijzigd door Cap op 27-08-2021 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-09 15:23
Na ruim 3 weken wachten kreeg ik een mail van Dodax met de mededeling dat de bestelde LP Blood In The Water van Flotsam & Jetsam (oranje vinyl) niet meer leverbaar was ;( . Het geld was meteen terug gestort. Dat dan weer wel.........

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
Ik heb net de AT540ML besteld bij Thakker.

Dan gaat de AT440MLa naar de AT-LP140 toe, en komt de AT540ML op de Technics SL1210mk2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
Bestla schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 22:37:

Dan gaat de AT440MLa naar de AT-LP140 toe, en komt de AT540ML op de Technics SL1210mk2
Zou een 740 klankmatig nog iets toevoegen? Ik vind hem wel mooier met z'n metalen body maar ook weer de nodige eurootjes duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
nineball schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 00:04:
[...]

Zou een 740 klankmatig nog iets toevoegen? Ik vind hem wel mooier met z'n metalen body maar ook weer de nodige eurootjes duurder.
Dat is ook mijn 'probleem' , ik ben maar een eenvoudige vrachtwagenchauffeuse, met dito salaris. Ik ben tevreden met wat ik heb en upgrade langzamer. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bestla schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 22:37:
Ik ben vooral benieuwd of je verschil hoort tussen de 440mla en 540ml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
mr_petit schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 09:22:
[...]

Ik ben vooral benieuwd of je verschil hoort tussen de 440mla en 540ml.
De 440 gaat de standaard AT-XP3 met DJ spijker vervangen, dus dat is zeker een upgrade op zich. Ik had daar al een AT-VMN95E als reserve voor. Luxeprobleem ook natuurlijk :)

Zo blijf ik langzaamaan wat verbeteren hier en daar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Gisteravond voor het eerst weer een concert in een echte zaal. Monomyth in Doornroosje. Dat was fijn. Mt Echo was ook erg lekker. Die hadden helaas geen merchandise bij zich.
Dan maar de laatste plaat van Monomyth meegenomen. Is mijn collectie van hen ook weer compleet.

In mooi blauw en met een uitvouwhoes. Die laatste had ik niet zien aankomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTmhBmEY_EXdnT9w_OJ3B64WlBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g3PeKYokyQyLal9BHTG3Jer9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
Blijft een heerlijke bluesplaat van Billy F Gibbons - Big Bad Blues.

Kasteel donker erbij en een beetje online gedoe, heerlijk. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Tjah... Dat filmpje van Vwestlife zegt genoeg: ver weg van deze platen speler blijven...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-09 15:23
Jelte schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 12:05:
Gisteravond voor het eerst weer een concert in een echte zaal. Monomyth in Doornroosje. Dat was fijn. Mt Echo was ook erg lekker. Die hadden helaas geen merchandise bij zich.
Dan maar de laatste plaat van Monomyth meegenomen. Is mijn collectie van hen ook weer compleet.

In mooi blauw en met een uitvouwhoes. Die laatste had ik niet zien aankomen.
[Afbeelding]
Heerlijke band, heerlijk album. Ik heb de zwarte versie. En wat die hoes betreft, is het natuurlijk gaaf dat hier bij dit album zo veel aandacht aan is gegeven.

Ook ik heb weer wat nieuwe LP's gescoord vandaag. Zo aan het einde van het seizoen met een totaal gebrek aan evenementen in mijn regio, toch nog een kofferbak verkoop in een dorp in de buurt. Er waren maar twee verkopers met LP's die de moeite waard zijn, maar dat was meer dan genoeg om het bezoek 'geslaagd' te noemen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RxtYWNSl.jpg

En ja, ik heb ook CD's gekocht :X .
De box van Stan Getz lijkt mij een mooie introductie in de wereld van Jazz, zeker gezien de prijs. Wat dat betreft hoefde ik over beide LP's van Astrud Gilberto ook niet lang na te denken. Ik durf te beweren dat het vinyl van deze twee LP's NM is :9~ .

Eenvan beide verkopers had ook Electric Ladyland in de bakken. 'UK persing meneer. Moeilijk te vinden en normaal gesproken boven de €100,00. Dus €85,00 is een koopje'. Oké, het vinyl zag er echt prachtig uit, en de hoes was ook zeker heel goed. Maar als ik dan die persing niet zo 1-2-3 op DIscogs kan vinden, legt deze jongen dus niet zomaar €85,00 neer, ondanks de blauwe ogen van de verkoper :+ . Even voor de context: hij had ook bijvoorbeeld Black Sabbath - S/T op oranje vinyl voor 30,00. Toegegeven dat ik niet exact dezelfde kleur vond op Discogs, maar vergelijkbare reissues kosten tussen niet meer dan zo'n €24,00. Het blijft altijd opletten bij de wat grotere handelaren op dit soort markten.

Op dit moment op de draaiert: Jimi Hendrix - Rainbow Bridge 8)

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• nineball
Vandaag een bokje gemaakt om Duals te servicen en mijn kringloop hobbyzolder een beetje opgeruimd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pY_3mP_2UnFPueu1LPj78YAMgrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UbinI6QkhGicFovVLgRNNDxL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqItkVbU-STwGtiFoUwgGihiPrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PVI8a3OpGQlZNhBJUfvGdGNb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Gisteren weer mijn Jazz collectie uitgebreid met een paar mooie aanwinsten 😁
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_my9RDxOt2U4ZCEO-B2HOc_xo4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NVCG7J1B49wTJVWEuuJnM4mT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:54
@Vintage1967 Ik snap dan weer niet dat een serieuze vinyl verkoper op een kofferbakmarkt gaat staan. De meeste mensen komen daar toch met het idee goedkope meuk te scoren? Wie gaat er ooit €85 betalen voor 1 LP op een kofferbakmarkt? Voor zulke prijzen kan ie ze beter online proberen te slijten. Sta je daar met je overpriced platen tussen kramen met oma’s servies, tante’s schilderijen en opa’s boekencollectie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Dan in is inderdaad een Catawiki of Discogs een beter plek. Ach ja wie het niet probeert... 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nineball
Polycom schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:49:
@Cap @mr_petit
Bedankt voor jullie reacties en excuses voor mijn late reactie, ik heb een erg drukke week.
Die link uit mijn vorige post was een voorbeeld! Ik moest even in mijn fotoarchief zoeken want foto's zeggen meer dan 1000 woorden. Momenteel zit er een Ortofon OMP-20 op en die is dus (volgens de reperateur) naar de haaien (mag ook wel na +35 jaar).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben dit jaar al twee Ortofon OM elementen tegengekomen waarbij er een kanaal uit lag en volgens een welingelichte bron (Dr. Dual) is dat een bekende kwaal van die serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtroost
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-08-2024
Toshirou schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 22:37:
Gisteren weer mijn Jazz collectie uitgebreid met een paar mooie aanwinsten 😁
Joe Henderson! 🤙

https://www.discogs.com/user/jbtroost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

nineball schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 08:51:
[...]

Ik ben dit jaar al twee Ortofon OM elementen tegengekomen waarbij er een kanaal uit lag en volgens een welingelichte bron (Dr. Dual) is dat een bekende kwaal van die serie.
Jij bent de eerste die ik dat hoor zeggen, Ben dat nog nooit tegen gekomen. (heb zelf meerder OM's in gebruik OM10's en een OM30)

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nineball schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 08:51:
[...]

Goed om te weten, ik heb in de loop der jaren tijdens mijn reparaties ook aardig wat OM(T)(P) elementen gehad waaronder de specifieke Dual branded varianten en het tot nu toe niet gemerkt. Zal wel geluk zijn dan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nineball
@Cap Voila, rechts is pilus mortus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omm1xp_sjOxp0QgdGYLvRLRrNQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wVk4HP9tuW8DFwx97qVohzfU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mdFCSwXeehMcxBW8yCIU_f0u3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2qraIAIZpGZWk1wXJkHWZvg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• maxvij
Vandaag deze nieuwe limited edition kunnen ophalen van Lorde. Mijn eerste LP met een bijzonder kleurtje, het heeft wel wat. Klinkt goed, erg blij mee!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwfGPDDIn5TKzJDNQ9V2Zsi7-Y8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DidmTZ52mVdv2Eq5KEnwYMD4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

maxvij schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 14:46:
Vandaag deze nieuwe limited edition kunnen ophalen van Lorde. Mijn eerste LP met een bijzonder kleurtje, het heeft wel wat. Klinkt goed, erg blij mee!

[Afbeelding]
Er zit een naad in je hoes :9 ;) Als je dat nog niet had gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maxvij
Toshirou schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 16:10:
[...]

Er zit een naad in je hoes :9 ;) Als je dat nog niet had gezien.
Haha, kon ook wel waarderen hoe de sticker geplaatst was op het plastic hoesje.

In bepaalde landen is dezelfde hoes uitgebracht met een sun flare op dezelfde plek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZFwGhcH58HIjP7l0MtKrqA9FmBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZVw3pTs2Tdt6t3kDEti1b6OF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 12:58
Na twee jaar gebruik te hebben gemaakt van een Rega Planar 2 met standaard Carbon cartridge eindelijk een update. Ik had al een tijd lang de Rega Elys 2 op het oog maar deze is moeilijk leverbaar. Omdat ik gebruik maak van apparatuur van Rega, Cambridge Audio en Q Acoustics heb ik verder gezocht bij de Britten. Uiteindelijk uitgekomen op Goldring, een merk dat al sinds 1906 actief is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZDVokJTfhnA_4NOX_rP_P7csvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yDw9RRtzGYZXRN2OaVnAQEyn.jpg?f=fotoalbum_large

De installatie van de Goldring E3 was eenvoudig en ondertussen heb ik 20 verschillende platen afgespeeld. Totaal verschillende genres opgezet om de E3 te verkennen en lekker in te laten spelen.

Tame Impala, Steely Dan, Bob Marley, Bob Dylan, Eagles, The Doors, Paolo Conte, Lou Reed, Neil Young, J.J. Cale, Sam Cooke, Creedence Clearwater Revival, Supertramp, Orchestral Manoeuvres In The Dark, Bruce Springsteen, Sade... het is een echte allemansvriend. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tyTFAIVwFcHbXrBBJYpVABMEzzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4f9EfXWpvkzf6OsJsetdoItj.jpg?f=fotoalbum_large

Tot nu toe ben ik heel tevreden. Heerlijk om zo de platencollectie opnieuw te verkennen. :)

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Haas schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 16:27:
heb ik verder gezocht bij de Britten. Uiteindelijk uitgekomen op Goldring, een merk dat al sinds 1906 actief is.
Je weet dat dat element door Audio Technica (Japan, aktief sinds 1962) wordt gemaakt? :P :+

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 29-08-2021 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
mr_petit schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 16:36:
[...]

Je weet dat dat element door Audio Technica (Japan, aktief sinds 1962) wordt gemaakt? :P :+
Haha ja, ik las het in een review. Ik speel een klein beetje vals. ;) Inmiddels is het een merk van Armour Home Electronics.

Goldring is trouwens in 1906 in Berlijn begonnen.

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bestla
Over pikante hoezen gesproken:

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fimg.discogs.com%2FFy59cU8iOmr1R_QDYz7FrHtxLNc%3D%2Ffit-in%2F600x548%2Ffilters%3Astrip_icc()%3Aformat(jpeg)%3Amode_rgb()%3Aquality(90)%2Fdiscogs-images%2FR-422705-1554460417-2762.jpeg.jpg&f=1&nofb=1

Blijft een erg lekker album.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-09 10:22
Tip: in 2020 is een hele reeks nieuwe persingen uitgekomen van bekende live-concerten. Waaronder deze uit 1982 van FM. Gekenmerkt door strakke minimalistische hoezen en uitstekend geluid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eoXXCYAFRS-iey8ePgoCkIfaX_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NKceOnA68qz2lxWDTjdHcrVo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88NusL7gertFMrt5QCAkot1kEz4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iqI0qGdKspuoEqEeotPBbm9e.jpg?f=fotoalbum_large

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nineball
De donor 601 ook maar even netjes gemaakt. Doordat t.o.v. de 701 de armbuis verder in de headshell zit heeft deze geen last van het feit dat de armbuis niet perfect is. Het m20e element klinkt prima. De 601 is wel mijn favoriete Dual snaaraandrijver.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gt5L0leueoXx49p4ABucjKmQppA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RM8ufCwfOXP0t2indNM4rris.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBlackestCrow
Zojuist via Discogs het album My Love Is Cool van Wolf Alice gekocht. Nu is mijn album verzameling van Wolf Alice compleet :)

Daarnaast kan ik niet wachten tot ik vrijdag Senjutsu, het nieuwste album van Iron Maiden kan ophalen. Het betreft de gekleurde versie op zilver/zwart/wit vinyl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
Haas schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 16:27:
...

Tot nu toe ben ik heel tevreden. Heerlijk om zo de platencollectie opnieuw te verkennen. :)
Update: Inmiddels ervoor gekozen om de Goldring retour te sturen en de Carbon terug te plaatsen. Het is een fijne cartridge maar de Rega Planar 2 is zo'n budget deck waar je niet de mogelijkheid hebt om anti-skating in te stellen. Bij een aantal oude platen merk je dat de naald over de groeven heen springt. Heel irritant. :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Haas dat is knap, een gebruikt element retourneren. Hoe krijg je dat voor elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
Cap schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 20:26:
@Haas dat is knap, een gebruikt element retourneren. Hoe krijg je dat voor elkaar?
Hij was afgelopen weekend in de aanbieding bij amazon.de. Zij zijn vrij makkelijk met retourneren.

Ik heb nu de Audio-Technica AT-VM95ML of AT-VM95SH op het oog. Deze hebben hetzelfde gewicht als de Rega Carbon dus dat zal geen problemen opleveren met de Rega Planar 2.

De Audio-Technica AT-VM95ML schijnt minder last te hebben van inner-groove distortion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Ik heb vandaag via mobiel Discogs een 7" single van Lykke Li - I Follow Rivers gekocht.

Ik hoorde het op de radio vandaag en ik vond het mooier dan van Triggerfinger, zoals ik het origineel van Valerie van de Zoutons ook mooi vind en het 7" single in bezit heb, maar ik heb de versie van Amy Wynehouse op 7" vinyl laten snijden. want echt net aan ging, en ik de jukebox afslag exact moest afstellen. Een kleine marge want anders gaan andere platen niet eraf zodat het afslagmechanisme niet geactiveerd wordt. Dat ligt aan de laatste groef die bij 7" niet allemaal op dezeflde diameter gesneden worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheBlackestCrow
De Audio Technica VM540ML vandaag ontvangen en er gelijk maar op gezet. Echt een wereld van verschil vergeleken met de Philips GP-400 die er eerst op zat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O91HruEpU5RKb0087ROCCYCxDEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQgmWBx4LBRtbaEBXuT0PwzP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bd6cs-0E-INX2KGsx0QME0x-wxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gqDXCYDIva8AXt22PDoFSaQH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nu alleen het probleem dat het Thorens embleem dat op de headshell zat is losgeraakt. Aan de onderkant van het embleem te zien lijkt het of de vorige eigenaar hem ook al een keer opnieuw heeft bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nineball schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 22:17:
Vandaag een bokje gemaakt om Duals te servicen en mijn kringloop hobbyzolder een beetje opgeruimd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zit nu even wat diepgaander naar je foto's te kijken en ik moet toegeven: dat hulpmiddel ziet er goed uit... Maar er vallen meer mooie dingen op, zoals die (ik meen te zien) Sony bandrecorder en de Philips Ufo platen speler... Leuk spul!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
rcor schreef op woensdag 1 september 2021 @ 22:57:
[...]

Ik zit nu even wat diepgaander naar je foto's te kijken en ik moet toegeven: dat hulpmiddel ziet er goed uit... Maar er vallen meer mooie dingen op, zoals die (ik meen te zien) Sony bandrecorder en de Philips Ufo platen speler... Leuk spul!
Ja zeker leuk, ook de Panasonic cassetteradio is een mooi ding.

En bijna alles tweedehands of uit de kringloop. Alleen het streamertje en de phono voorversterker heb ik nieuw gekocht. De ufo vond ik op Koninginnedag 1985 voor 15 gulden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Nu online
TheBlackestCrow schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:39:
Ik heb nu alleen het probleem dat het Thorens embleem dat op de headshell zat is losgeraakt. Aan de onderkant van het embleem te zien lijkt het of de vorige eigenaar hem ook al een keer opnieuw heeft bevestigd.
Superglue, of anders met hot glue, je zal het ook zonder badge weer even in balans moeten gaan brengen, (geen idee hoe zwaar hot glue is) en anders een nieuwe oude op de kop tikken.
https://www.hifishark.com/model/thorens-tp-160

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• maxvij
Blij met deze score van de Variaworld vinylbeurs te Groningen. Vooral de Cuby+Blizzards is vrijwel nergens te vinden. Aanrader!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lLhEHIC-GRJzRVoiQrTHJpvfHA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I523WJJquoQrAKeVEbVwVe0A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Nu online
Even zoeken op Discogs (Cuby's Blues) levert genoeg hits op. https://www.discogs.com/sell/release/2223944 Al zijn er wel verschillende hoes versies in omloop. (dit is overigens ook een reissue (uit 1974))

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Haas schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:37:
[...]

Bij een aantal oude platen merk je dat de naald over de groeven heen springt. Heel irritant. :|
Dat is wel heel extreem dat er over de groeven heen gesprongen wordt. Zo extreem heb ik het eigenlijk nog nooit gezien.
Had je wel de naalddruk opnieuw gebalanceerd en opnieuw afgesteld maar nu op ca 2 gram?
Want dat is een vereiste ongeacht welk nieuw element je monteert. Ook al geven ze het gelijke gewicht op.

Eea zou niet mijn combinatiekeus zijn (zowel de platenspeler als het element), maar uit de groef springen is een exteem fenomeen. Dat gebeurt imo eigenlijk alleen als je een totaal verkeerde afstelling op alle fronten hebt. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat als bij het uit de groef springen bij een oude plaat het wel goed klinkt bij een nieuwe plaat. Daar springt hij dan misschien niet uit de groef, maar de weergave kan nog steeds echt slecht zijn. (vervorming, slechte kanaalscheiding, kanaalongelijkheid etc)

[ Voor 42% gewijzigd door mr_petit op 02-09-2021 15:08 ]

• Haas
mr_petit schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:03:
[...]

Dat is wel heel extreem dat er over de groeven heen gesprongen wordt. Zo extreem heb ik het eigenlijk nog nooit gezien.
Had je wel de naalddruk opnieuw gebalanceerd en opnieuw afgesteld maar nu op ca 2 gram?
Want dat is een vereiste ongeacht welk nieuw element je monteert. Ook al geven ze het gelijke gewicht op.

Eea zou niet mijn combinatiekeus zijn (zowel de platenspeler als het element), maar uit de groef springen is een exteem fenomeen. Dat gebeurt imo eigenlijk alleen als je een totaal verkeerde afstelling op alle fronten hebt. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat als bij het uit de groef springen bij een oude plaat het wel goed klinkt bij een nieuwe plaat. Daar springt hij dan misschien niet uit de groef, maar de weergave kan nog steeds echt slecht zijn. (vervorming, slechte kanaalscheiding, kanaalongelijkheid etc)
Het gekke is dat het geluid erg mooi was, het verschil met de Carbon was groot. De naalddruk gemeten en deze stond op 2 gram. Bij de wat oudere elpees met hier en daar een krasje schoot de naald zo over in een andere groef. (of telkens zelfde stuk en plop weer op repeat) De arm was gek genoeg wel in balans. Nu de Carbon er weer op zit (2,5 gram) geen last meer, eigenlijk heb ik dit in twee jaar tijd nog niet eerder meegemaakt.

Op een aantal fora lees ik van mensen die er een koelkastmagneet op hebben gezet om de anti-skating te verminderen. ;) Ik weet nu niet meer zo goed wat ik nu moet doen en welk element wel goed op de Rega Planar 2 werkt.

Een andere optie is om te kiezen voor een Planar 3 zodat alles wel degelijk afgesteld kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toch vind ik het apart.
Ik bedoel, ik heb gewoon tafels met instelbare antiskating, maar als ik een element met 2 gram naalddruk speel en de antiskating op 3 zet (of op 0 zet) dan springt de naald niet uit de groef, zeker niet met oudere platen. die hebben doorgaans juist minder modulatie.
De effecten die ik krijg is dat bij lastige binnenste groeven bijvoorbeeld s klanken eerder gaan vervormen in 1 van beide kanalen. En dat het geluidsbeeld wat minder strak wordt.

Maar een mistracking van groeven is echt extreem. Dus ik kan bijna niet voorstellen dat eea goed was ingesteld.
Dus ik denk vooral dat je eerst moet gaan kijken wat er evt mis is gegaan voordat je weer 150 euro neerlegt voor een element, en het weer foutgaan en je wellicht deze keer niet meer je geld terugkrijgt.
Want uit de groef springen is zo'n extreme situatie dat m.i. daar iets serieus mis moet zijn, en dat verandert niet met een ander element (of je vorige element was echt kapot natuurlijk?).
Hoe dan ook is de oorzaak hier niet vastgesteld, dus is de kans groot dat exact hetzelfde gaat gebeuren.

Ik kan in ieder geval niet met antiskating te veranderen een naald uit de groef laten springen.
Nou ja, kan het wel, door een testplaat met een exteme resonantietrack een elementmismatch/slecht dempend element te laten spelen (dat filmpje heb ik wel eens laten zien waarbij een tacet testplaat gehakt maakt van een at-3600L in een dual 721), maar dan zoek ik de uitersten op. Dat is geen muziektrack zeg maar.

Dus het is imo vrijwel onmogelijk om je naald uit de groef te laten springen als er verder niets anders aan de hand is.
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat er in je plaat een fikse kras zit die de naald doet bouncen en dat in de ene situatie met de juiste antiskating hij daar toevallig net wel weer in de juiste groef springt en bij verkeerde antiskating de groef ernaast kiest, maar dan hoor je natuurlijk hoe dan ook echt een vette plop.
Maar dat is een beschadigde plaat.
Dat is geen correct beoordelingscriterium, want een beschadiging kan altijd zo groot zijn dat de naald uit de groef springt no matter welk element je hebt.

En een koelkastmagneet ergens opplaatsen.... dat is heel dom om te doen zonder dat je een goede manier hebt om de antiskating te meten. Antiskating is een precieze afstelling, niet een natte vingersituatie dus plak er maar een koelkastmagneet op (alsof alle koelkastmagneten allemaal exact dezelfde magnetische fluxdichtheid hebben) is echt een gok in het wilde weg.
Je kan wellicht met een koelkastmagneet tot een goede afstelling komen, maar dat zal je dan moeten meten, en in kaart brengen waar en hoe jouw exacte koelkastmagneetje tegen de arm gehouden moet worden.

• kwaakvaak_v2
Als eigenaar van een Planar 2, weliswaar het model met het befaamde rode anti-skate knopje, heb ik in tussen geleerd dat de lichte arm wat lastiger af te stellen is qua naald druk en hoek. En ook dat niet elk element zonder problemen gemonteerd kan worden omdat de hoogte van de arm niet in te stellen is zonder met spacers aan de slag te gaan.

Het klinkt meer als dat de hoek waaronder de naald op de plaat stond niet helemaal correct was, dat zorgde bij mij in ieder geval ook voor het skippen van de naald. De arm is blijkbaar zo licht dat het scheef lopen op de groef de naald kan laten stuiteren. Of ik was echt een schele kip en heb gewoon die protractor niet goed afgelezen.

Heb daarna het element (MP110) nog een keer opnieuw gemonteerd, netjes op 2gram gebalanceerd en sindsdien geen last meer van overslaan gehad.

En voor het testen van de juiste afstelling heb ik juist een oude kringloop alle 13 knallers plaat gekocht, als die goed gaat weet ik dat de rest van de platen ook wel goed gaat.

kwaakvaak_v2 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 17:39:

Het klinkt meer als dat de hoek waaronder de naald op de plaat stond niet helemaal correct was, dat zorgde bij mij in ieder geval ook voor het skippen van de naald.
Welk element heb je er dan onder?

Want het is wel een beetje een gok wat je verteld.
Datgene wat in een lichte arm een probleem kan veroorzaken is een element met de verkeerde (te lage) compliantie.
Maar zoiets is heel eenvoudig te meten als je je draaitafel op je pc aansluit.

Dus daarom zeg ik ook, dat de exacte oorzaak eigenlijk eerst gevonden moet worden voordat er weer een ander element gekocht wordt, want anders kan er niet voorspelt worden of het fenomeen zich weer voort gaat doen.

In principe is het afstellen van een lichte arm of een zware arm exact gelijk. Het vereist alleen andere parameters van het element (dus andere compliantie)
kwaakvaak_v2 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 17:39:

En voor het testen van de juiste afstelling heb ik juist een oude kringloop alle 13 knallers plaat gekocht, als die goed gaat weet ik dat de rest van de platen ook wel goed gaat.
Hoe dan?
Wat staat er op die plaat dat dat de lastigste te tracken plaat is?
Ik weet wel dat bepaalde labels/uitvoeringen (telarc) van de 1812 overture een echte benchmark zijn (kanonsslagen), maar van alle 13 goed heb ik dat nog niet gehoord.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 02-09-2021 18:06 ]

• kwaakvaak_v2
Sorry ik ben geen goede tweaker dat ik alles tot in den treuren via opnames analyseer om precies te weten op welke frequentie iets gebeurd om er vervolgens een boek over te schrijven. De kringloop plaat is dan ook niet om te meten, maar het is er eentje waar ik geen buikpijn van krijg als we om wat voor reden dan ook een kras opkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het gaat er niet om om er een boek over te schrijven.
Het gaat er om om mensen te helpen dat ze een afspeelcombinatie krijgen waar niet spontaan de naald uit de groef springt, en zeker niet dat het fenomeen zich herhaald.
Nu heeft hij z'n volledige aankoopbedrag teruggekregen van het element wat hij teruggestuurd heeft, maar dat is wellicht niet altijd het geval, en je blijft bezig met zoeken naar een goede combinatie terwijl dat wellicht veel efficiënter èn doeltreffender kan als er wat dingen gemeten gaan worden.
En dat hoeft helemaal niet veel werk te zijn (kan natuurlijk wel als de oorzaak lastig te vinden is) en ook helemaal niets te kosten en er wordt hier genoeg hulp geboden hoe dat moet en als iets niet helemaal duidelijk is komen we er hier samen ècht wel uit.
@Haas wil kennelijk een ander (beter) element proberen en hij heeft een bepaalde tafel, en dan is het doel om de beste combi er uit te halen.
Maar sowieso dat er een element uit de groef springt is best extreem, en ik vraag me dus af hoe dat in vredesnaam kan.
Als een rega carbon (gemaakt door AT) niet uit de groef springt, en een Goldring E3 (ook gemaakt door AT) wel uit de groef springt, en de reden daarvoor is onbekend, dan kan ik niet zeggen of een AT-vm95ML (of welk ander element dan ook) dat gedrag van de E3 niet gaat vertonen.
Want nu is er helemaal niets onderzocht. Dus nu tasten we echt volledig in het duister.

En los van het bovenstaande begrijp ik nog steeds niet waar je die kringloopplaat voor gebruikt. Maak je daar dan een kras op om te kijken hoe goed of slecht een naald over die kras springt ofzo?
Of gebruik je die plaat als ondergrond om je element te monteren ofzo (als een soort mat)?
Nofi, maar ik begrijp gewoon niet helemaal wat je aan het doen bent of wat je wilt zeggen/duidelijk maken.

• Haas
@mr_petit @kwaakvaak_v2 Bedankt voor het meedenken. Ik heb de Goldring misschien wel iets te snel teruggestuurd nu ik lees dat het element er misschien wel een beetje scheef onder heeft gezeten. De kans dat ik een foutje heb gemaakt tijdens montage is wel aanwezig. Dit was namelijk de eerste keer.

Ik heb vrijwel de hele zondag geluisterd en het klonk fantastisch. Aan de geluidskwaliteit lag het niet. Als de naald schuin op de groef stond had ik dit waarschijnlijk wel gemerkt?

Pas bij het afspelen van oudere platen ging het mis. Ik kan wel even een foto maken van de elpee die de meeste problemen gaf.

Haas schreef op donderdag 2 september 2021 @ 20:14:

Pas bij het afspelen van oudere platen ging het mis. Ik kan wel even een foto maken van de elpee die de meeste problemen gaf.
Een foto helpt, maar wat ook heel interessant zo zijn, is als je met je combinatie nu (dus met de rega carbon) het stukje muziek waar de E3 eruit sprong kan opnemen en als FLAC kan plaatsen.
Heb je je pc (of een laptop) op je stereoinstallatie aangesloten? (natuurlijk heel makkelijk te doen met een tulp->3,5mm jack kabeltje)

Van het schuin in je headshell plaatsen geloof ik niet, of het moet wel echt schots en scheef zijn geweest.
Want bij uitlijnen zijn er verschillende configuraties mogelijk (Baerwald, Loefgren, Stevenson, Unidin), en bij elk van die configuraties zit het element op een verschillende plek in de slots, dus zo nauw komt dat niet betreffende tot het uit de groef springen.

Ik blijf het zeggen, dat is echt een hele uitzonderlijke situatie, dan is er ècht iets mis als de naald uit de groef springt.
Tenzij het natuurlijk een fikse kras is, maar daar is niks tegen bestand. Het kan best wel zo zijn dat een bepaalde kras in een bepaalde richting het ene element met de ene antiskating net wel in de groef laat terwijl de naald over de kras dendert, maar is de kras in een iets andere richting, dan schiet hij er natuurlijk wel uit (en kan het andere element met andere antiskating net wel weer in de juiste groef terugspringen). Daarom is een echte kras geen relevant beoordelingscriterium. Als de naald loskomt van de plaat (door een kras of een warp) dan is het geen relevante situatie meer

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 02-09-2021 20:25 ]

• Haas
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0UXYHeeUQ6TgA0xZ_CJkNbl4DiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bDMkiRKSQJALiD4zxzgz7Up3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTreA5bOrdMOSM5BTHvdOQTC1Iw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fFI0I1tI26C94rFlrpegPxkl.jpg?f=fotoalbum_large

De kras loopt van links naar rechts, met de Carbon is het nog te doen.

@mr_petit Zojuist een opname gemaakt. Bij de eerste track ging het een paar keer mis. Ik weet niet meer precies op welke stukken. Je merkt wel wanneer de kras voorbij komt.

Download: Sade - Smooth Operator.

[ Voor 13% gewijzigd door Haas op 02-09-2021 20:51 ]

Ja redelijke kras, maar ik kan niet zeggen of dit en met welk element/naalddruk/antiskatesetting een probleem is.
Soms is ook een klein, nauwelijks zichtbaar krasje veel dieper dan een brede zichtbare kras.
Daarom zegt de foto niet zo heel veel.
Maar overslaan op een kras vind ik eerlijk gezegt niet echt een reden om wel of niet voor een bepaald element te kiezen. Die plaat moet je gewoon niet draaien ;)

Het is wel zo dat krassen minder kritisch zijn als je een hele hoge naalddruk aanhoudt.
Daarom draaien DJ elementen op 3,5 gram of meer. Dat is tegen krassen, en soms ook stampen op podiums etc.
Maar dat zijn conische elementen, hele lage compliantie, en altijd met een zware arm. (Vroegah legden DJ's dan ook een gulden op de headshell van de sl-1200. Was toch 6 gram extra)

Maar dat is dus ook een verschil in doel:
In een Hifi setting moet vooral geluidskwaliteit het beoordelingscriterium zijn.
In een DJ setting moet het vooral niet overslaan, en heel blijven. En makkelijk (snel) naalden wisselen.
En het liefst een spitse elementvorm, kan je beter mee cue-en.
Hoe het klinkt is ondergeschikt, het moet 'voldoende' zijn.

Haas schreef op donderdag 2 september 2021 @ 20:29:

@mr_petit Zojuist een opname gemaakt. Bij de eerste track ging het een paar keer mis. Ik weet niet meer precies op welke stukken. Je merkt wel wanneer de kras voorbij komt.

Download: Sade - Smooth Operator.
Kan je me even helpen met waar die kras zit?
Dus bij hoeveel minuten: hoeveel seconden de kras zit?

Ik hoor namelijk heel veel krasjes :P

Ik heb de plaat zelf niet, dus kan ik geen gegrond oordeel vellen over de master/het vinyl, maar ik vind het eerlijk gezegd niet zo goed klinken, zeker niet voor een 1e nummer van een kant. (en dan heb ik het niet over de krasjes en tikjes). Maar dat kan best de plaat zelf zijn dus. Vooral oversturing van bekkens en S klanken, wat je normaal bij òf IGD òf een versleten naald hoort.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 02-09-2021 21:42 ]

Ik hoor wel wat repeterende klikjes, maar eigenlijk niets wat overslaan zou moeten veroorzaken.
Ik hoor 1 rare klk tussen 3:00 en 3:01, maar eigenlijk ook niet zo hard dat een naald daarvan zou overslaan imho.

Pagina: 1 ... 88 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.