[Multi] Farming Simulator 2019 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 17 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-10 00:29

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Kloever schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 08:40:

Trouwens, is er een manier om het onkruid op je farm te verwijderen? Had al met een sproeier geprobeerd, maar dat werkte niet. Maaien heeft ook geen zin geloof ik.
Met de landscape modus kan je bosjes weghalen, makkelijkste manier is om even te egalizeren doormiddel van je scrollwieltje van je muis in te klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:19
Kloever schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 08:40:

Trouwens, is er een manier om het onkruid op je farm te verwijderen? Had al met een sproeier geprobeerd, maar dat werkte niet. Maaien heeft ook geen zin geloof ik.
als je het niet kunt maaien is het decoratie van de map.

volgens mij kun je het dan met de verf tool van de landscaping of gewoon landscaping weg halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-10 19:14
xleeuwx schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:21:
[...]

Met de landscape modus kan je bosjes weghalen, makkelijkste manier is om even te egalizeren doormiddel van je scrollwieltje van je muis in te klikken.
Thx, die had ik gezien inderdaad. Maar het leek me een beetje op cheaten. Maar het is inderdaad een optie.
hjvg schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:21:
[...]

als je het niet kunt maaien is het decoratie van de map.

volgens mij kun je het dan met de verf tool van de landscaping of gewoon landscaping weg halen
Speel op Ravenport, dus zou maar zo kunnen. Maar kan ook zo zijn dat ik iets fout deed.

Vanavond nog maar eens proberen. Moet nog wat werk overnieuw doen.

Owh, nog een vraag(sorry noob hier), in de Mobhub in het spel zie ik bij sommige mods "Updaten" en "Wachten" staan. Worden deze automatisch geupdate?

[ Voor 8% gewijzigd door Kloever op 24-07-2019 10:26 ]

Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:56
Decoratief onkruid kun je inderdaad met de landscaping tool weg halen.

Ik gebruik meestal wild-grass, maar als je de boel in beton wilt hebben of zand kan dat ook.

Mods updaten moet je (thank goodness!) handmatig doen.

Eigen avonturen dan weer:
Gisteren maar geprobeerd veld 10 te bemesten met vaste mest. Paar dagen de mest bult laten groeien, een kijken hoe ver ik kwam. Echter, kon het veld nét niet afmaken. Denk... 2,5 vracht te kort.
Mest bult was dus leeg (niks meer te zien, ook de shovel kon er niks meer uit krijgen), maar 'ergens' zit nog wel ongeveer 4000L mest verstopt... misschien in de muren geclipped of iets dergelijks (iets wat wel eens gebeurt, ook met silage silo's).

Maar telkens mest te kort, dus maar besloten koeien erbij te kopen, dus even 40 koeien erbij (10 van elk soort...gewone koeien niet die Zuid Amerikaanse beesten). Zit nu op 148 koeien, mag hopen dat er nu wel wat meer mest vanaf komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Kan iemand mij helpen.
Ik heb de biogas-installatie gekocht. Nu wilde ik gras lossen in de silo (met een Bergmann laadwagen), de klep gaat open en rolketting draait. Maar in de (lege) silo lukt het niet gras af te draaien, buiten de silo geen probleem om gras af te draaien.
Iemand een idee hoe dit komt (bug)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:24:
Hallo allemaal,

Kan iemand mij helpen.
Ik heb de biogas-installatie gekocht. Nu wilde ik gras lossen in de silo (met een Bergmann laadwagen), de klep gaat open en rolketting draait. Maar in de (lege) silo lukt het niet gras af te draaien, buiten de silo geen probleem om gras af te draaien.
Iemand een idee hoe dit komt (bug)?
probeer je toevallig te lossen met ctrl + i in plaats van alleen i

op plekken zoals buiten silo`s en los plekken moet je ctrl + i gebruiken

op officiële los plekken en silo`s (weet ik 95% zeker) moet je alleen i gebruiken het f1 hulp menu zal dit ook aangeven.

weet niet welke map je speelt en als de silo`s al op de map geplaatst waren. maar sommige silo mods werken niet altijd goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
Bij de BGA silo gebruik ik altijd 'dump here' (ctrl-i is dat volgens mij, heb een hotkey op de joystick dus weet niet heel zeker). Gewoon dumpen met 'i' geeft die bij mij niet aan (niet bij de silo, wel bij de bak waar je silage in kan gooien).

@Verwijderd Heb je wel echt de BGA gekocht en niet (zoals ik...) de grond om de BGA. Als je op de map (met x) moet je echt op het icoontje van de BGA klikken en niet zoals bij velden op de grond.
Ik had namelijk de blunder dat ik de grond kocht, maar niet de BGA zelf, en dan kun je ook niet lossen (in de silo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Nemesizz gelukt, je moet inderdaad bij de bak waar je de silage dumt, het gras lossen. Silo's van de biogascentrale dienen dus enkel voor kaf en niet voor vers gemaaid gras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lossen van gras in silo toch nog niet gelukt, je kan in de silagebak dumpen tot max 50000l. Ik kan ook geen gras afdraaien op een zelf gekochte silo. Ik heb hem naast de sleufsilo's van de biogas gezet maar werkt dus ook niet. Bij het inrijden van de silo wordt aangeven via "ctrlright+i" te lossen (heb ik al eens veranderd naar een anderer control key die niet gebruikt wordt). Iemand weet van een bug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
Gewoon gras moet ook in die silo's willen, doe ik ook de hele tijd (zo gauw het in de bak ligt word het pas gezien als 'kaf' ).

Zou een bug kunnen zijn (eventueel door een mod), zou het anders ook niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikoe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:04
De Seasons mod is uit _/-\o_ :*)

Vant weekend is ff proberen. Heb net in Oostenrijk gelost, dus ben voorlopig nog ni thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:26:
Lossen van gras in silo toch nog niet gelukt, je kan in de silagebak dumpen tot max 50000l. Ik kan ook geen gras afdraaien op een zelf gekochte silo. Ik heb hem naast de sleufsilo's van de biogas gezet maar werkt dus ook niet. Bij het inrijden van de silo wordt aangeven via "ctrlright+i" te lossen (heb ik al eens veranderd naar een anderer control key die niet gebruikt wordt). Iemand weet van een bug?
Die 50.000L bak accepteert alleen silage, dus het spul dat je eerst een tijdje in een bunker afgedekt hebt gehad. Vers gras en snijmais (chaff) kunnen alleen gelost worden in een bunker waar geen silage meer in zit.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die 50.000L bak accepteert alleen silage, dus het spul dat je eerst een tijdje in een bunker afgedekt hebt gehad. Vers gras en snijmais (chaff) kunnen alleen gelost worden in een bunker waar geen silage meer in zit.
@MadMarky, klopt. Echter silagesleuven zijn nog niet gebruikt geweest (dus leeg). Eerste kar vers gras was niet mogelijk om te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:34
Vanavond een groepje bomen omgezaagd en toen ik de stronken wilde frezen lukte dit bij enkele stronken wel en bij enkele stronken niet. Van alles geprobeerd totdat ik uiteindelijk van versie 1.4.1 terug ben gegaan naar 1.4.0. Na de downgrade waren de stronken zo weg. Erg vreemd, iemand anders hier ook al tegenaan gelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online
@Verwijderd met ctrl+i zou het normaal moeten werken...

@GH45T geen bomen meer gezaagd sinds de update, maar dat frezen is altijd wel een ding geweest. Dat de frees een (gedeelte van) een stronk niet pakt totdat je de machine een kwartslag draait enzo.
No way dat ik terug zou gaan naar 1.4.0 trouwens, ben net blij dat ze de rijsnelheid van de hakselaar weer gefikst hebben.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Mocht je trouwens met bomen bezig zijn is deze mod wel echt een aanrader:
https://fs19.net/farming-...with-autoload-wood-v-1-0/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
MadMarky schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 00:58:
@Verwijderd met ctrl+i zou het normaal moeten werken...

@GH45T geen bomen meer gezaagd sinds de update, maar dat frezen is altijd wel een ding geweest. Dat de frees een (gedeelte van) een stronk niet pakt totdat je de machine een kwartslag draait enzo.
No way dat ik terug zou gaan naar 1.4.0 trouwens, ben net blij dat ze de rijsnelheid van de hakselaar weer gefikst hebben.
Het is niet zo dat ik graag bomen zit te zagen, maar ze stonden mij in de weg, daarom wil ik ze weg hebben. Ik kwam er net achter dat er nog een stuk van de stronk in de lucht hangt. Met geen mogelijkheid weg te krijgen. Behoorlijk irritant, het heeft al een hoop moeite en virtueel geld gekost om de rommel weg te krijgen en dan blijft er zo'n stuk hout in de lucht zweven. Bederft het spelplezier behoorlijk.

Met zowel patchlevel 1.4.0 als 1.4.1 (waar ik nu weer op terug ben) krijg ik het stukje hout niet weg. Kettingzaag, stronkenfrees het helt allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online
GH45T schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 19:12:
[...]

Met zowel patchlevel 1.4.0 als 1.4.1 (waar ik nu weer op terug ben) krijg ik het stukje hout niet weg. Kettingzaag, stronkenfrees het helt allemaal niet.
Als het een losse snipper is van het zagen moet je het met de hand kunnen oppakken. Zoniet is het een stronk en zul je creatief moeten doen met een frees denk ik.
Ding rammen met iets groots levert ook niets op?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
MadMarky schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 20:04:
[...]

Als het een losse snipper is van het zagen moet je het met de hand kunnen oppakken. Zoniet is het een stronk en zul je creatief moeten doen met een frees denk ik.
Ding rammen met iets groots levert ook niets op?
Na vanavond uit ergernis al een keer of 3 het spel afgesloten te hebben heb ik als een soort last resort een skid steer loader met bijbehorende frees gekocht en daarmee krijg ik de stronken wel weg. Het ging dus inderdaad om stronken en met de frees voor in de hef kreeg ik ze met geen mogelijkheid weg |:(

De bomen versnipperen lukte ook al voor geen meter, dus de hakselaar heb ik ook weer verkocht. Blijkbaar is het werk aan de bomen niet aan mij besteed O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:08
GH45T schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:31:
[...]

De bomen versnipperen lukte ook al voor geen meter, dus de hakselaar heb ik ook weer verkocht. Blijkbaar is het werk aan de bomen niet aan mij besteed O-)
:( herkenbaar een beetje zagen gaat wel maar die machines werken op mijn zenuwen , dus ben al met de uitleg gestopt
toch maar weer eens geprobeerd

vandaag veel te warm om te zagen dus nemen we hem gewoon helemaal mee

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/6pJ01Rf6/geen-zin-om-te-zagen.jpg

laten ze het daar maar doen , ze moesten hout hebben dus dat hebben ze _/-\o_ :D

[ Voor 25% gewijzigd door ravw op 26-07-2019 00:49 ]

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online
Wat nog het beste werkt is een verreiker/shovel met bomenklem en die grote Jenz BA725D versnipperaar. Dat ding vreet alles zolang het maar enigszins recht is. Scheelt ook weer met het transport van die grote stammen.
Die Stepa houttransporter is maar iets goedkoper dan een versnipperaar en vind ik niet zo geweldig.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjvg
de nieuwe dlc /platium editie:

hier nog filmpje opgenomen op de farmcon in duitsland met wat ingame beelden en al wat meer machines/wat duidelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Okay ben je tijdens het oogsten een half uur aan het bedenken wat te doen met de volgende bootlading geld die binnenkomt. Land had ik wel ff genoeg moest eerst meer machines hebben. Dus of mijn grootste en sterkste verder upgraden of een kleinere vervangen voor een betere, of nog eentje erbij kopen die wellicht later verder geüpgraded kan worden. Uiteindelijk besloten om er eentje te gaan vervangen en later de andere verder te upgraden.

Half uurtje later zonnebloemen geoogst wheatvelden leeggetrokken en balen verkocht. Leuk centje verdiend...

En heb er een stuk land bijgekocht. 8)7

En dat gebeurd me nou echt iedere keer, ben ik heel wat van plan, route uitgestippeld, en dan op het laatste moment ga ik weer iets heel anders doen. :P

Goed spel. :+

Vraag me trouwens af wat je met kippen moet heb eigenlijk vanaf het begin zo'n kleine kippenren staan met een zooitje kippen. Ja het worden er langzaam meer en er rollen wat eieren uit. Maar kan niet echt zeggen dat het ook maar een beetje lucratief is eigenlijk. Dat weerhoudt me er ook van om met andere beesten te beginnen. De initiële investering (vooral met koeien) is zo immens dat je je geld beter in meer land kan stoppen, investering is net zo groot alleen de roi is veel groter.

[ Voor 24% gewijzigd door Flagg op 27-07-2019 22:51 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een probleem met fs19.

Zodra ik een op een map heb gespeeld heb en ik sla het op, sluit de game af en ik wil er later aan verder werken gaat het niet. Zodra ik de map wil open sluit de game uitzichzelf zich af.

Weet iemand hoe ik dit moet oplossen want ik wil graag weer een kunnen spelen zonder opnieuw te hoeven beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:01

Vos

AFCA

Verwijderd schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 23:21:
Ik heb een probleem met fs19.

Zodra ik een op een map heb gespeeld heb en ik sla het op, sluit de game af en ik wil er later aan verder werken gaat het niet. Zodra ik de map wil open sluit de game uitzichzelf zich af.

Weet iemand hoe ik dit moet oplossen want ik wil graag weer een kunnen spelen zonder opnieuw te hoeven beginnen.
Iets meer info is handig. Heb je getest met basismap en geen mods?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vos
Ja heb ik al uitgeprobeer
Ik heb het ook helemaal verwijderd en er terug opgezet maar helpt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online
@Verwijderd en op welk platform speel je? PC?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MadMarky
Ik heb de game op gekocht in de winkel dus op cd.
Op de pc dus.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2019 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
Verwijderd schreef op zondag 28 juli 2019 @ 08:11:
MadMarky
Ik heb de game op gekocht in de winkel dus op cd.
Op de pc dus.
in je documenten folder heb je een folder my games en dan farming simulator 19 hier staat een log.txt in misschien kun je die hier posten en daar heb je ook een mod map heb je daar mods in staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hjvg
Nee ik heb daar geen mods staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online
Zoals hjvg aangeeft slaat het spel zijn data op onder mijn documenten > my games > farmingsimulator2019
Er lijkt iets mis te gaan waardoor het spel zijn savegames daar niet weg kan schrijven. Staat niet toevallig je schijf vol?
En kijk inderdaad even of je daar log.txt kunt vinden en wat erin staat.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn schijf staat niet vol heb nog 28,4 GB beschikbaar.

En wat zou er in de log moeten staan allemaal wat goed moet zijn?

In versie 1.0.0.0 kan ik wle gewoon blijven spelen maar vanaf versie 1.3.0.0 kan ik wel spelen maar kan ik de map later niet meer openen.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2019 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
Verwijderd schreef op zondag 28 juli 2019 @ 11:17:
Mijn schijf staat niet vol heb nog 28,4 GB beschikbaar.

En wat zou er in de log moeten staan allemaal wat goed moet zijn?

In versie 1.0.0.0 kan ik wle gewoon blijven spelen maar vanaf versie 1.3.0.0 kan ik wel spelen maar kan ik de map later niet meer openen.
de log geeft hopelijk een error Documents\My Games\FarmingSimulator2019\log.txt

van mij part post je de hele log

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De log geeft geen error documents/mygames/farmingsimulator19/log.txt
aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
Verwijderd schreef op zondag 28 juli 2019 @ 11:42:
De log geeft geen error documents/mygames/farmingsimulator19/log.txt
aan.
wat geeft hij wel aan vooral laatste paar zinnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:51
Flagg schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 22:41:
En dat gebeurd me nou echt iedere keer, ben ik heel wat van plan, route uitgestippeld, en dan op het laatste moment ga ik weer iets heel anders doen. :P
Hahaha herkenbaar _O-
Zo vaak dat je denkt "ik ga straks deze machine kopen, die ernaast, dan nog die en die en heel misschien nog dat kleintje" en dan heb je eindelijk het geld, koop je in plaats van al dat één of twee stuk land en kunnen al je plannen weer de ijskast in :P

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
Wel leuk dat Claas spul komt, tot nu toe was je altijd afhankelijk van mods, en daar mankeerde altijd wel iets waardoor ik ze vrijwel altijd weer verwijderde.

Heb video's niet bekeken (moet ik de hele view history weer 'zuiveren' anders krijg ik alleen maar van dat game gerelateerde spul op YT). Hoop natuurlijk ook op de hakselaar(s) (geluid is eventueel zelf te fixen, vaak zat Claas machines gefilmd, zal wel ergens een keer een zijn waar geluid onder weg te slopen is :P ).

Maar nog steeds niks over die John Deere hakselaar (die van de Kemper stand). Was (volgens mij) echt wel een Giants-made model.

Mij lijkt het in elk geval interessant, de huidige DLC's waren niet echt interessant vond ik (met die wikkelaars, of katoen machines).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjvg
nog 1 filmpje van de dlc veel goede kwaliteit ingame beelden

ik heb zelf ook het gevoel dat deze modellen van een hogere kwaliteit zijn dan de andere Giants dlc`s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 22:14
Iemand enig idee wanneer wij console plebs de Platinum DLC kunnen pre-orderen en dus zo in aanmerking komen voor de bonus items?

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
Player1S schreef op maandag 29 juli 2019 @ 11:10:
Iemand enig idee wanneer wij console plebs de Platinum DLC kunnen pre-orderen en dus zo in aanmerking komen voor de bonus items?
22 oktober, zie eind van deze (korte) teaser:

The Farming Simulator 19 Platinum Expansion and the Platinum Edition, which also includes the basic game, will be released on the 22nd of October 2019. Both versions will drastically expand the existing vehicle fleet and further enhance the gaming experience on PC/Mac, PlayStation 4 and Xbox One.

*o wacht, je vraagt wanneer we kunnen preorderen.
Dat antwoord moet ik je schuldig blijven.

[ Voor 6% gewijzigd door Superkiwi op 29-07-2019 11:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hjvg
@Player1S @dvdkiwi
pc versie vanaf vandaag https://www.farming-simul...ry=nl&dlc_id=fs19platinum

concole: PS4 and Xbox One FS19 players will be able to purchase the Platinum Add-On digitally from their respective shops starting October 22, 2019. Season Pass owners will be able to download the Platinum Add-On as part of their Season Pass from October 22.

bron: https://farming-simulator...en&country=us&news_id=117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
hjvg schreef op maandag 29 juli 2019 @ 11:29:
@Player1S @dvdkiwi
pc versie vanaf vandaag https://www.farming-simul...ry=nl&dlc_id=fs19platinum

concole: PS4 and Xbox One FS19 players will be able to purchase the Platinum Add-On digitally from their respective shops starting October 22, 2019. Season Pass owners will be able to download the Platinum Add-On as part of their Season Pass from October 22.

bron: https://farming-simulator...en&country=us&news_id=117
Begrijp ik dat ie dus onderdeel uitmaakt van de season pass ? Dan ga ik die gewoon aanschaffen :)

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
Player1S schreef op maandag 29 juli 2019 @ 11:39:
[...]

Begrijp ik dat ie dus onderdeel uitmaakt van de season pass ? Dan ga ik die gewoon aanschaffen :)
zo lees ik het wel inderdaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
Zit mooi spul tussen, wel behoorlijk aan de prijs maar... ziet er goed uit (nu het geluid nog :+ ).

Orbis 900 is dan misschien tikkeltje te groot voor my liking, had liever een 750 of beter de 600 gezien maar ach. Hoop ook dat banden een optie zijn voor de Jaguar ipv alleen terratracks.

Maar eindelijk een niet-mod Claas hakselaar. Wel een paar gehad in vorige delen (mod dus), vaak mooi qua uiterlijk, maar dan liet het interieur weer te wensen over om nog maar niet te spreken over het geluid (vaak copy/paste van de default BigX, of iemand met eigen opgenomen geluiden die niet passen in een game).

Zelfde met de trekkers, mods nooit lang gebruikt omdat er altijd wel 'iets' mee was wat me niet aanstond. Stoelvering in een Xerion bijvoorbeeld stuitert je beeld hele tijd op en neer (heeft Giant zelf grotendeels opgelost door de camera te fixeren op het stuur, word je er niet zo snel wagenziek van... paar trekkers zijn ze dat vergeten zoals de Valtra en word je vrij snel wagenziek van het gestuiter).

En de bonus: Dominator 108SL >:) (aka... de Snowbine :+ ). Buiten dat is de Dominator een cool ding.
Eigenlijk....eigenlijk hadden ze er ook een Jaguar 690 in moeten zetten.

Maar eindelijk een DLC pakket waarvan je zegt: "Ja, dat lijkt me wel wat" :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

hjvg schreef op maandag 29 juli 2019 @ 11:44:
[...]

zo lees ik het wel inderdaad
Goed nieuws heb vorige week ook maar meteen die season pass gekocht. Was al bang dat ik weer te vroeg was geweest. :)

En ik laat deze hier maar even achter. :+

[ Voor 20% gewijzigd door Flagg op 29-07-2019 16:41 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StugIII
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-10 13:54
Player1S schreef op maandag 29 juli 2019 @ 11:39:
[...]

De season pass is die er ook voor pc gebruikers?
Ik kan het niet vinden op de FS2019 website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
StugIII schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 07:58:
[...]

De season pass is die er ook voor pc gebruikers?
Ik kan het niet vinden op de FS2019 website.
nee is console only
(in ieder geval ik heb nog nooit gehoord dat fs die voor pc ook heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
Ze hebben het over 35+ machines (voertuigen en equipment).

Zullen dat allemaal unieke items zijn of spelen ze beetje vals door bijvoorbeeld de verschillende PK versies van de Jaguar 960 TT apart te tellen?
Daar waren Forza en Grand Turismo altijd erg goed in. "over 400 vehicles!!!" waarbij een auto die er met 3-4 verschillende liveries in stond ook 3-4 mee rekenden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
@Player1S hier staan al een aantal https://www.farming-simul...ry=nl&dlc_id=fs19platinum

ik kom daar al op 17 zonder de 4 bonus items

als ik dan zie welke trekkers er zijn aangekondigd zijn dat er 19 trekkers aangekondigd
19+17 =36 -4 trekkers dubbel =32
dus ik denk echt 35 verschillende items want op de site staan nu nog geen schudder, gras hark, en ik vermoed opraapwagen. en de bonus shovel in claas kleuren

in 1 van de filmpjes op YouTube heeft de presentator het er over dat de hele gras bouw line up van klaas er in komt dus dat je gras volledig met claas apparatuur kunt doen

[ Voor 16% gewijzigd door hjvg op 30-07-2019 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:11
Vraagje over seasons.

Ik heb deze insteld op een bestaande save game in Oakfield.
Alleen mijn koeien produceren nu geen slurry meer.
Maar wel een shitload aan manure...
Blijf aan het scheppen.

Met 250+ koeien ligt er na 1 dag al 80K liter aan stront..

Hebben meer mensen dit issue?

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Renegade666 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 19:21:
Vraagje over seasons.

Blijf aan het scheppen.

Is dat niet afhankelijk van wat je ze te eten geeft? Misschien dit even bekijken: YouTube: Seasons 19 - A How to Guide - Animal Care with Seasons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Vos

Zou logisch zijn, maar alles zit er in (gras/silage/tmr)

Het probleem is dat ik de Animal worker eens gebruikt heb, nu zitten die dingen vol. en hoef al tijden niet bij te voeren... Alleen mest rijden, melk, water en stro.

Edit;

Ik heb even Farmer klein nog eens gezien.
maar heb het gevonden.

Als er stro in ligt, word er geen slurry geproduceert. Alleen manure.
Als er geen stro in ligt, dan krijg je slurry.

Dus niet meer beide.

Dus, geen stro er meer in doen :)

[ Voor 35% gewijzigd door Renegade666 op 30-07-2019 19:50 ]

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Renegade666 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 19:44:
@Vos

Zou logisch zijn, maar alles zit er in (gras/silage/tmr)

Het probleem is dat ik de Animal worker eens gebruikt heb, nu zitten die dingen vol. en hoef al tijden niet bij te voeren... Alleen mest rijden, melk, water en stro.

Edit;

Ik heb even Farmer klein nog eens gezien.
maar heb het gevonden.

Als er stro in ligt, word er geen slurry geproduceert. Alleen manure.
Als er geen stro in ligt, dan krijg je slurry.

Dus niet meer beide.

Dus, geen stro er meer in doen :)
Is dit het? Zo niet, dan kan het die mod zijn.
Cattle can produce either manure, or slurry (liquid manure), but not both. What they produce depends on whether they have straw. This aligns better with how real farms are run. Not using straw will cause a slight decrease in productivity, but slurry is much easier to handle and worth more to a farmer than manure.
Zie: https://www.realismusmodd...9/manual/gameplay/animals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
yes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Pff halve avond bezig geweest met 20 bomen weghalen.... :O

Wat een ergernis zeg. Had een hakselaar geleased maar wat een teringkarwei om al die kromme bomen langs het land er doorheen te gooien.

En dan levert het ook nog amper wat op.

Nou ja hopelijk hebben de workers nu geen last meer met keren, moest zoveel bijsturen of backtracken dat er teveel tijd tussen oogsten en inzaaien zat. Kan er nu nog wel een veldje bij hebben met de huidige machinerie. :)

Strobalen ook ff geen tijd voor, dus 3 velden met canola en 2 met zonnebloemen. En ga nu maar eens wachten op hoge prijzen, blijf mijn silo gewoon volgooien tot die tijd. En wil nog wat velden aan elkaar ploegen. Druk druk druk. :P

[ Voor 20% gewijzigd door Flagg op 30-07-2019 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online
@Flagg snap niet dat je maar blijft leasen. Het kost best een klap geld, vaak is een machine kopen en na gebruik weer verkopen goedkoper.
Verder is de opbrengst van houtsnippers afhankelijk van de dagprijs , als die laag is levert het meer op om de stammen as-is te verkopen. Heb vaak de snippers op een hoop gekiept en pas verkocht bij high demand.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

MadMarky schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 00:16:
@Flagg snap niet dat je maar blijft leasen. Het kost best een klap geld, vaak is een machine kopen en na gebruik weer verkopen goedkoper.
Verder is de opbrengst van houtsnippers afhankelijk van de dagprijs , als die laag is levert het meer op om de stammen as-is te verkopen. Heb vaak de snippers op een hoop gekiept en pas verkocht bij high demand.
Voor 1 dag leasen is een stuk goedkoper dan kopen en weer verkopen over het algemeen. Je moet die dingen geen week laten staan. En ik dacht dat stammen alleen echt wat opleverden als ze recht waren en dit was niet echt het geval. :)

Houtsnippers waren high demand met 195€/1kL (geen idee of dat daadwerkelijk hoog was overigens high demand zegt ook niet alles) maar dan nog is het de moeite niet waard, ik kan in die tijd een compleet veld oogsten en weer inzaaien.

Maar ja ze moesten weg, en weer geleerd dat ik geen bosbouwer ga worden. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@Flagg

BSM heeft een mooie mod uitgebracht. Daar je kun je de bomen gewoon verwijderen ipv zelf kappen.
Gaat een stuk sneller :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Zo productief dagje, oogst van 5 velden binnengehaald, daarna 3 velden aan elkaar geploegd en groter gemaakt, volledig ingezaaid. Baler en baalwagen verkocht en de grootste stro-oppik-wagen gekocht. Ga toch niet met livestock beginnen voorlopig, Kippen + ren ook weggehaald, nutteloze exercitie geweest. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
Vraagje: als je vee direct bij de farm koopt betaal je er een lagere prijs voor dan wanneer je ze bij de stal laat afleveren. Weet iemand of dat ook het geval is als je vee wil verkopen?
Want in dat geval is het misschien nog wel de moeite waard om een veetrailer te huren als ik straks mijn 50+ varkens in de verkoop gooi.
Ik geef ze vanaf nu geen nieuwe straw en eten meer dus ze kunnen nog een blijven reproduceren tot alle resources op zijn, daarna gaan alle varkens weg om plaats te maken voor koeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Flagg Eieren zijn big money voor weinig werk. Koop de grootste ren die je kan vinden. Koop de egg pallets, als je op pc zit heb je nog meer opties. Het pallet met een capaciteit van 9600ltr bijvoorbeeld. En vervolgens zet je er daar een paar van neer op de plek waar de dozen spawnen. Je kan er een stuk of 6 kwijt geloof ik.

Dan niet meer naar omkijken totdat de pallets vol zijn. Afhankelijk welke map haal je met een 9600ltr pallet een ton binnen.

@dvdkiwi Zowel kopen als verkopen kost geld voor het transporteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Verwijderd schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:11:
@Flagg Eieren zijn big money voor weinig werk. Koop de grootste ren die je kan vinden. Koop de egg pallets, als je op pc zit heb je nog meer opties. Het pallet met een capaciteit van 9600ltr bijvoorbeeld. En vervolgens zet je er daar een paar van neer op de plek waar de dozen spawnen. Je kan er een stuk of 6 kwijt geloof ik.

Dan niet meer naar omkijken totdat de pallets vol zijn. Afhankelijk welke map haal je met een 9600ltr pallet een ton binnen.

@dvdkiwi Zowel kopen als verkopen kost geld voor het transporteren.
Ik kreeg 4 of 5 dozen per dag iedere 2 of 3 dagen voor ongeveer 2000€ totaal.

Ik zal later in de game wel weer met livestock verder gaan maar nu is het veel rendabeler om meer land te kopen en bewerken. Heb ook niet echt de ruimte over nu.

Wil straks wat kleinere velden kopen en die volledig met beesten gaan volgooien. Ik moet nu te klein beginnen om het rendabel te maken. :)

[Edit] om gek van te worden. :+ Had 5.5 ton schuld dus dacht even alles te gaan af betalen met de komende oogsten, ging lekker, zat redelijk snel rond de 3.5... [insert moment van verstandsverbijstering] heb er een JCB bij en een extra cropsprayer en weeder... En bijna 6,5 ton schuld. 8)7

Geen geld wel spullen. :Y)

Ga nu weer afbetalen en mijn buurman helpen met veldje 22 (Fellsbrun) netjes te houden zodat ik die straks kan overnemen als de oogst bijna zover is. :P En die ploegen we dan aan 21 vast en breiden nog een beetje uit natuurlijk.

Oh en zit met huidige save game over de 100 uur speeltijd, vanaf 14 juli ongeveer. :D

[ Voor 23% gewijzigd door Flagg op 03-08-2019 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
Tijdje weinig FS gedaan met het warme weer (kan de pedalen niet bedienen op blote voeten :+ ) , maar nu toch weer beetje bezig geweest.

Eerst een mooie boel gras gemaaid en gehakselt voor de BGA, kwam op zo'n 600K liter wat best ok is.

Toen de nacht weer geskipped en volgende dag met oats bezig (oogsten). Toeval wil, dat nét als m'n graan rijp is, de prijs van stro in een diep gat valt... Maar goed, weinig geld is meer dan geen geld, dus toch gewoon dorsen met uitvoer van stro om dat vervolgens te verkopen (kom je nog uit op een kleine 9 a 10K).

Gezien de problemen die ik had met de sleepslang en m'n grote Holmer, heb ik maar besloten om de kleine Holmer er bij te kopen. Daar staat immers ook bij dat de Zunhammer sleepslang compatible is.
De grote Holmer hou ik nu voor de vaste mest (mest strooier), en de kleine voor de slurry.

Nu nog gaan sparen voor een vrachtwagen zodat ik mest (slurry/ BGA drap) bij het veld kan krijgen, want de Holmer zelf heeft niet zo'n grote tank (16.000L voor de kleine, de grote had 21.000). BGA staat ook ver van m'n velden vandaan, en om dan met 40km/h er heen te rijden voor 16.000L en weer terug... schiet niet op :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superkiwi
Gisteren ook weer eens opgestart. Velden staan nog redelijk jong in het gewas dus even de tijd om wat contracten te doen. Omdat daar de grootte van de velden bij staat heb ik voor de velden die ik nog wil hebben (9, 21 en 22) eens uitgerekend welk veld het goedkoopst is per ha.
Blijkt dat veld 9 rond de €96.000/ha zit, veld 22 rond de €106.000/ha en veld 21 rond de €116.000/ha.
Toch maar even doorsparen zodat ik veld 9 kan kopen.
Veel verder niet gekomen omdat ik in slaap was gevallen tijdens het spelen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

dvdkiwi schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:14:
Gisteren ook weer eens opgestart. Velden staan nog redelijk jong in het gewas dus even de tijd om wat contracten te doen. Omdat daar de grootte van de velden bij staat heb ik voor de velden die ik nog wil hebben (9, 21 en 22) eens uitgerekend welk veld het goedkoopst is per ha.
Blijkt dat veld 9 rond de €96.000/ha zit, veld 22 rond de €106.000/ha en veld 21 rond de €116.000/ha.
Toch maar even doorsparen zodat ik veld 9 kan kopen.
Veel verder niet gekomen omdat ik in slaap was gevallen tijdens het spelen _O-
Spel is ook heerlijk ontspannend soms. :)

En 10 minuten later ben je aan het haasten om de hele oogst voor de regen binnen te krijgen. Ik heb veld 18, 19 en 20 aan elkaar geploegd net als veld 21 en 22. En zag vlak voor ik kon oogsten dat er regen aan zat te komen.
Maar weet niet hoelang dat icoontje er al stond.
Dus die 2 velden moesten toch echt leeg. Even een gesprekje met mijn relatiemanager bij de bank gehad, goed gesprek geweest en heb er nu een New Holland (c10.90?) bij, en ruim 1.000.000 schuld. :D

En de 2 velden zijn net voor de regen leeg gehaald. Anders waren ze ws vergaan.

Nu ga ik echt afbetalen! Nee echt! :+ Heb nog 2x 500.000l stro in opslag waarvan de prijs maar niet boven de 45€ wil komen. :(

En wanneer ik weer onder de 5ton schuld zit wil ik veld 10 erbij kopen de die hele groene strook ernaast inzetten voor alle livestock, en veld 10 zelf dedicated voor het voer ervan.

[ Voor 6% gewijzigd door Flagg op 06-08-2019 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
Zoveel schuld :D
Zonde imo, beter betaal je al je schulden zo snel mogelijk af want dit kost je duizenden euro's aan rente per dag ;)

Wat je zegt over dat het erg ontspannen is klopt helemaal. Dat is ook precies de reden dat ik deze game gekocht heb: voor de dosis broodnodige ontspanning tussen games als Sekiro, GT Sport en Battlefield door :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
Waarschijnlijk is dat al ergens gevraagd en beantwoord maar ik kan het zo niet vinden.

Ik wil me straks gaan storten op koeien. Heb een Silage plek gemaakt waar ik mijn gras in ga doen. Ben op het moment stro aan het sparen wat ik later in een hooi schuur ga doen. Ook op 1 van de velden laat ik gras groeien voor het hooi.

Dus opzich heb ik alles om mengvoer te maken. Maar wat is nu de beste verdeling? Ik lees verschillende dingen namelijk. Ik wil straks een 16.000ltr menger halen, dus zat te denken aan:

4000ltr stro
4000ltr gras
8000ltr silage

Of kan ik beter hooi ipv gras gebruiken?

Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

dvdkiwi schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 13:14:
Zoveel schuld :D
Zonde imo, beter betaal je al je schulden zo snel mogelijk af want dit kost je duizenden euro's aan rente per dag ;)

Wat je zegt over dat het erg ontspannen is klopt helemaal. Dat is ook precies de reden dat ik deze game gekocht heb: voor de dosis broodnodige ontspanning tussen games als Sekiro, GT Sport en Battlefield door :P
Ja maar als ik de oogst van 3 velden was kwijtgeraakt dan had het mij minstens 75000€ gekost. En mijn John Deere had inmiddels 55 uur erop zitten en begon een beetje te klein te worden voor die grote velden, dus heb de investering wat naar voren gehaald. Die 5000€ per dag voel ik amper. :P

Vind ik overigens wel een beetje jammer, vind dat de lening een zwaarder blok aan je been moet zijn, of dat je niks meer zou mogen leasen ofzo als je teveel leent. Nu is het een beetje schouderophalen en na een paar oogsten halveer je hem weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online
Kloever schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 14:48:
Waarschijnlijk is dat al ergens gevraagd en beantwoord maar ik kan het zo niet vinden.

Ik wil me straks gaan storten op koeien. Heb een Silage plek gemaakt waar ik mijn gras in ga doen. Ben op het moment stro aan het sparen wat ik later in een hooi schuur ga doen. Ook op 1 van de velden laat ik gras groeien voor het hooi.

Dus opzich heb ik alles om mengvoer te maken. Maar wat is nu de beste verdeling? Ik lees verschillende dingen namelijk. Ik wil straks een 16.000ltr menger halen, dus zat te denken aan:

4000ltr stro
4000ltr gras
8000ltr silage

Of kan ik beter hooi ipv gras gebruiken?
Je kunt geen gras gebruiken voor mengvoer, dat moet hooi zijn. Verder zijn de verhoudingen die je noemt correct. Heel nauw komt het ook weer niet en er wordt ook met balkjes weergegeven of je verhoudingen ok zijn :)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
Gisteren een vrachtwagen gekocht met een tank voor mest transport zodat ik de smurrie van de BGA op kan halen en naar m'n bemester op het veld kan brengen ('t is anders zo ver rijden).

M'n slurry (koe mest) is telkens op, en kon net een veldje niet afmaken met bemesten, dus kwam de BGA smurrie goed van pas. Had geen idee hoeveel ik had (kan het nergens zien) totdat je de tanker dus bij de 'fill trigger' hebt staan (...handig....not). Maar had ongeveer 300K liter, wat wel redelijk is (gaat sneller op dan je denkt :+ ).

Alleen jammer dat vrachtwagens (net als zoveel voertuigen) nergens naar klinken. Camera buitenaf wil nog wel, maar in de cabine hoor je eigenlijk alleen maar blazen. Cab suspension is ook niet m'n ding, een van de redenen dat ik de MAN al links liet liggen, maar de Tatra heeft het ook (minder erg dan de MAN, maar op een slechte dag word je er na een tijdje wel misselijk van).

Goed, dan maar rijden met camera buitenaf, is toch vaak even beetje transport en niet zoals een trekker langdurig op een veld bezig.

Veld dus verder bemest, om er zonnebloemen op te gaan zetten. Zonnebloemen? Ja zonnebloemen.
Je voelt em al aankomen... beetje moe, en pas halverwege het inzaaien erachter komen "Shit...hij staat nog op mais" ...oeps. Nouja, kon erger denk ik maar (katoen of bieten, heb ik geen oogstmachine voor).
Dus dat word wat extra mais op voorraad straks :P

Bemesten met de kleine Holmer wil overigens prima, nadeel alleen (ja hoor...is ie weer), het geluid. De grote Holmer heeft verschillende load en load-run geluiden, de kleine heeft beide hetzelfde (dus load en load-run zijn hetzelfde), met gevolg dat je dan zo'n raar 'echo' effect krijgt. Overigens een probleem met meerdere voertuigen omdat dat een van de 'sound fixes' was (bij veel voertuigen simpel op te lossen om de oude sound files terug te zetten). Misschien een keer een poging wagen om het te fixen, al zal dat lastig worden omdat ik geen 'kleine Holmer' sound files heb verder. Of gewoon het geluid van de grote Holmer pakken, maar zit dan weer zo'n groot verschil tussen de soundfiles. Achja, we zien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online
Speel sinds kort met seasons, bevalt best prima. Maar sommige dingen...
Koeien hebben IRL wel meer water nodig in de zomer, maar niet heel significant veel meer. Bij dit spel hebben koeien echter van de ene op de andere dag vierhonderd keer zoveel water nodig. Dus waar de drinkbakken 's avonds nog vol zaten met zo'n 1000L water staan ze de volgende ochtend kurkdroog, heeft de productiviteit van de koeien een flinke knauw gekregen (want ik heb ze urenlang laten verdorsten }:| ) en kan ik met een tankwagen in de weer om even 400.000L water water aan te voeren. Kortom: WTF 8)7

Wees gewaarschuwd voor dag 8, late spring. De dag dat al je dieren spontaan creperen :X

edit:
Het lijkt te komen door een wijziging in de v1.0.1.0 patch voor seasons die gisteren gereleased is.
UIt de release notes: Fix water usage for animals. [#248]
Dat daarbij in een uur de bestaande watervoorraad van je dieren op kan zijn is de makers kennelijk ontgaan :F

[ Voor 17% gewijzigd door MadMarky op 08-08-2019 22:38 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orphu
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 05-10 15:58

Orphu

(Space)nerd

Renegade666 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 19:21:
Vraagje over seasons.

Blijf aan het scheppen.

Ze leveren slurry OF manure, afhankelijk of je stro hebt of niet, niet beide in seasons 19

Not only do we live among the stars, the stars live within - Neil Degrasse Tyson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Orphu schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:57:
[...]

Ze leveren slurry OF manure, afhankelijk of je stro hebt of niet, niet beide in seasons 19
Als je de reacties even gelezen had, was dit al bekend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
MadMarky schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:29:
Speel sinds kort met seasons, bevalt best prima. Maar sommige dingen...
Koeien hebben IRL wel meer water nodig in de zomer, maar niet heel significant veel meer. Bij dit spel hebben koeien echter van de ene op de andere dag vierhonderd keer zoveel water nodig. Dus waar de drinkbakken 's avonds nog vol zaten met zo'n 1000L water staan ze de volgende ochtend kurkdroog, heeft de productiviteit van de koeien een flinke knauw gekregen (want ik heb ze urenlang laten verdorsten }:| ) en kan ik met een tankwagen in de weer om even 400.000L water water aan te voeren. Kortom: WTF 8)7

Wees gewaarschuwd voor dag 8, late spring. De dag dat al je dieren spontaan creperen :X
Ik weet niet hoeveel koeien je hebt, maar dit was mij nog niet opgevallen.
Ik speel oakfield (eerst zonder seasons update/nu met) maar ik heb iets 250/300 koeien, maar er word maar 550 liter ofzo ingeleegt.

Is ondertussen gepatched 8)7

Maar wat je ook kan doen, je kunt de pomp er bij zetten, zodat ze altijd wat water hebben (zal niet volledige vullen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
Nog maar een vraagje. Ik ben op het moment mijn farm aan het klaar maken voor koeien. Silage kuil gekocht. Hooischuur gekocht. Nu had ik op mijn eerste veld haver wat me ook stro gaf. Op mijn tweede veld heb ik sojabonen. Maar nu krijg ik hier geen stro van, hij blijft aangeven dat het niet mogelijk is. Maar volgens mij moet dat gewoon kunnen toch? Ik gebruik de New Holland die je bij het begin van het spel "krijgt". Veld 1 is op het moment overigens gras voor de silage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online
Sojabonen geven inderdaad geen stro. Zoek maar eens foto's op van het plantje :P
In dit spel kun je alleen wheat, barley en oats gebruiken voor stro. Oftewel tarwe, gerst en haver voor de spelers in het Nederlands.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
MadMarky schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:56:
Sojabonen geven inderdaad geen stro. Zoek maar eens foto's op van het plantje :P
In dit spel kun je alleen wheat, barley en oats gebruiken voor stro. Oftewel tarwe, gerst en haver voor de spelers in het Nederlands.
Het leek mij ook al erg raar, maar als ik google erop los laat dan kan het...En je weet wat ze zeggen, als google het zegt dan is het zo, of was dat facebook...anyway..Back to haver dan maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
Nog een vraag. Alhoewel het best goed gaat heb ik zo nu en dan iets vaags. Zoals nu. Ik ben dus druk aan het sparen om koeien te houden. Hooischuur neer gezet. Silage kuil gezet. Silage erin(gras). Stro en hooi aan het verzamelen. Maar nu had ik dus Place Anywhere mod gebruikt maar ook per ongelijk verwijderd. Nu wil ik die weer gebruiken, maar hij staat niet meer in de mod lijst. Wel in mijn mod folder maar niet ingame. Heb de mod al uit de folder gehaald maar ik krijg hem niet terug. Iemand een oplossing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superkiwi
Ik kon het niet laten...
Vandaag na enkele oogsten genoeg geld om veld #9 te kopen, waar op dat moment 100% bemeste zonnebloemen op stonden. De prijs van zonnebloemen stond ook hoog (net boven de €1.500) dus gelijk een kleine €50.000 met de oogst verdiend :)
Toen ik daarna even bij mijn buren ging kijken zag ik dat op veld #21 wheat stond, klaar om te oogsten en dat op veld #22 sojabonen groeiden, beiden 100% bemest. De prijs van wheat staat prima en de prijs van sojabonen zit bij 2 verkooppunten ook flink in de lift. Dus even van mijn "ik wil niet meer onder de €2.000.000 uitkomen" beleid afgestapt en deze velden ook gekocht, waardoor ik op Felsbrunn nu alle velden in het midden van de map bezit (9, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 18, 19, 20, 21 en 22).
Dat lijkt me voorlopig wel genoeg; heb nu zonder de tijd vooruit te spoelen eigenlijk altijd wel iets te doen.
Het begint langzaam om te slaan van ontspannen spelen naar gewoon keihard werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online
Juist doordat gewassen zo hard gaan met de default groeisnelheid (iedere dag een oogst oid?) vind ik seasons zo leuk. Hoeveel velden je ook hebt, het weer dwingt je om dingen in een ander tempo te doen. Daarbij hoort ook nog het plannen wanneer je welk gewas kunt inzaaien en welk gewas erna komt vanwege crop rotation. Veel leuker imho dan al dat 'stomme' stampwerk van iedere keer zaaien, bemesten, oogsten.

Een veld tarwe geoogst en daarna wil je mais? Doen we er oilseed radish tussendoor als winterbemester omdat mais toch pas in het voorjaar gepoot kan worden. Wil je van mais naar tarwe? Dan moet je vaart maken na het oogsten omdat je bij vorst al jonge tarweplantjes wilt hebben, anders is het gewas niet winterhard. Lekker realistisch, zoals het hoort :)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
Wat is overigens het idee achter de harvesters? Kan ik daar elke header op gooien wat ik wil of moet ik ergens op letten? Ik werk nu nog met de standaard harvester, maar wil een grotere tank en bredere header hebben. Plus het zou mooi zijn als ik een trailer erachter kan zetten. New Holland FR 780 leek me wel wat. En dan meteen een header voor sunflowers halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
Kloever schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:33:
Wat is overigens het idee achter de harvesters? Kan ik daar elke header op gooien wat ik wil of moet ik ergens op letten? Ik werk nu nog met de standaard harvester, maar wil een grotere tank en bredere header hebben. Plus het zou mooi zijn als ik een trailer erachter kan zetten. New Holland FR 780 leek me wel wat. En dan meteen een header voor sunflowers halen.
De FR is een veldhakselaar (machines als de BigX ook), die word gebruikt om mais/gras te hakselen om in te kuilen voor silage.
In Farming Simulator kun je daar geen zonnebloemen mee oogsten (in werkelijkheid worden zonnebloemen wel gehakselt, maar niet voor de zonnebloem pitjes wat met een combine wel de bedoeling is).

Bovendien, kunnen er bar weinig trailers achter de veld hakselaars ingame (paar kleintjes).

Om zonnebloemen te dorsen moet je dus bij de 'gewone' harvesters kijken (ik speel op Engels, weet niet precies de NL hoe ze het ingame noemen).

Staat wel aangegeven of het headers voor combines (harvester) zijn, of headers voor hakselaars (forage harvester). Forageharvester headers kunnen niet aan combines, en vice versa. De combine headers kunnen (blijkbaar) wel aan alle combines, al is het niet aan te raden om een kleine combine met een 12 meter header te gebruiken.

Volgens mij kunnen er ook geen trailers aan combines worden aangesloten (op de karretjes voor de headers na). Het aansluit punt zit 'te diep' achter de combine om een graan trailer of iets dergelijks aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
Nemesizz schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:51:
[...]

De FR is een veldhakselaar (machines als de BigX ook), die word gebruikt om mais/gras te hakselen om in te kuilen voor silage.
In Farming Simulator kun je daar geen zonnebloemen mee oogsten (in werkelijkheid worden zonnebloemen wel gehakselt, maar niet voor de zonnebloem pitjes wat met een combine wel de bedoeling is).

Bovendien, kunnen er bar weinig trailers achter de veld hakselaars ingame (paar kleintjes).

Om zonnebloemen te dorsen moet je dus bij de 'gewone' harvesters kijken (ik speel op Engels, weet niet precies de NL hoe ze het ingame noemen).

Staat wel aangegeven of het headers voor combines (harvester) zijn, of headers voor hakselaars (forage harvester). Forageharvester headers kunnen niet aan combines, en vice versa. De combine headers kunnen (blijkbaar) wel aan alle combines, al is het niet aan te raden om een kleine combine met een 12 meter header te gebruiken.

Volgens mij kunnen er ook geen trailers aan combines worden aangesloten (op de karretjes voor de headers na). Het aansluit punt zit 'te diep' achter de combine om een graan trailer of iets dergelijks aan te sluiten.
Ik heb inmiddels een mod gevonden waar je wel een header op de FR kan zetten. Iig volgens een Youtube filmpje van ene MrSealyp YouTube: BEST CROP for SILAGE? TEST! Multi Harvest Header. Farming Simulator ... wil dat. Die vanavond maar eens proberen. Sla de savegame wel even appart op voor het geval dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

dvdkiwi schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 00:54:
Ik kon het niet laten...
Vandaag na enkele oogsten genoeg geld om veld #9 te kopen, waar op dat moment 100% bemeste zonnebloemen op stonden. De prijs van zonnebloemen stond ook hoog (net boven de €1.500) dus gelijk een kleine €50.000 met de oogst verdiend :)
Toen ik daarna even bij mijn buren ging kijken zag ik dat op veld #21 wheat stond, klaar om te oogsten en dat op veld #22 sojabonen groeiden, beiden 100% bemest. De prijs van wheat staat prima en de prijs van sojabonen zit bij 2 verkooppunten ook flink in de lift. Dus even van mijn "ik wil niet meer onder de €2.000.000 uitkomen" beleid afgestapt en deze velden ook gekocht, waardoor ik op Felsbrunn nu alle velden in het midden van de map bezit (9, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 18, 19, 20, 21 en 22).
Dat lijkt me voorlopig wel genoeg; heb nu zonder de tijd vooruit te spoelen eigenlijk altijd wel iets te doen.
Het begint langzaam om te slaan van ontspannen spelen naar gewoon keihard werken ;)
Ik heb 17 18 19 20 ook en ik heb er 1 groot veld van gemaakt net als 21 en 22. Grote harvester erop, worker achter het stuur en je hoeft er vrij weinig meer mee te doen. Same as 21 en 22, aan elkaar ploegen, beetje extra er omheen smokkelen en werkt prima.

Veld 11 gebruik ik om mee te klooien met gras voor silage bijvoorbeeld.

De 2 megavelden wissel ik af met soya en canola, en mijn 1.100.000 schuld is inmiddels terug naar 325.000 (en tussendoor veld 17 nog gekocht :+ ). dus denk dat ik straks mijn trailer maar inwissel voor dat landhuis. :P

Edit: 8 ton schuld en ik heb de trailer verkocht en de Manor (4.5 ton + terrein ophogen :X ) op de heuvel achter veld 20 gebouwd, meteen een lizard XL pickup er naast gezet zodat ik niet steeds hoef te lopen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Flagg op 13-08-2019 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kloever schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:13:
[...]

Ik heb inmiddels een mod gevonden waar je wel een header op de FR kan zetten. Iig volgens een Youtube filmpje van ene MrSealyp YouTube: BEST CROP for SILAGE? TEST! Multi Harvest Header. Farming Simulator ... wil dat. Die vanavond maar eens proberen. Sla de savegame wel even appart op voor het geval dat.
Dat is geen header. Die is alleen om reeds gemaaide oogst van het veld op te pikken.

Wat jij wil kan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkiwi
MadMarky schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:52:
Juist doordat gewassen zo hard gaan met de default groeisnelheid (iedere dag een oogst oid?) vind ik seasons zo leuk.
Op de console kan ik geen seasons vinden; alles gaat hier op de bemesten, zaaien, besten, oogsten stampmanier die je aangaf ;)
En toch vind ik het nog steeds leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Kloever schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:33:
Een te grote header kan problemen opleveren, dat de combine niet vooruit komt. Of dat de pijp te kort is. Dus niet te groot gaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online
dvdkiwi schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:00:
[...]

Op de console kan ik geen seasons vinden; alles gaat hier op de bemesten, zaaien, besten, oogsten stampmanier die je aangaf ;)
En toch vind ik het nog steeds leuk.
Klopt op console komt het later beschikbaar, 'zodra de bugs eruit zijn' (zoals gedoe over watergebruik).

ik vermaakte me opzich ook nog prima met de vanilla versie maar had al wel de focus veel meer op dieren gelegd. Die laten zich niet haasten :P

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online
Toch apart dat nieuwe systeem om hooi te maken in seasons. Gras kent nu drie fases ipv twee:
- Gras (donkergroen)
- Droog gras / vochtig hooi (lichtgroen, de oude kleur van hooi)
- Hooi (geelgroen, een nieuwe kleur in het spel)

Als je gras maait terwijl het nog nat is van de regen moet je het eerst schudden, waarna het direct veranderd in droog gras.Vervolgens moet het, afhankelijk van de weersomstandigheden, nog zo'n zes uur drogen voordat het daadwerkelijk in hooi veranderd.

Als je gras maait dat niet nat is door regen, heb je direct al droog gras dat zonder verdere tussenkomst zal opdrogen naar hooi. Als je na regenbuien lang genoeg kunt wachten voor je gaat maaien, kun je dus je schudder verkopen omdat je deze domweg niet meer nodig hebt.

Ben er niet helemaal over uit of het realistisch is. Wanneer je IRL een maaier gebruikt met een graskneuzer eraan (zoals de rood/gele Pöttinger maaiers uit het spel) wordt gras in een breed zwad neergelegd en zal het sneller drogen. In de praktijk wordt er echter altijd(?) nog wel 1 of 2 keer geschud om mooi droog hooi te krijgen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
MadMarky schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:13:

Ben er niet helemaal over uit of het realistisch is. Wanneer je IRL een maaier gebruikt met een graskneuzer eraan (zoals de rood/gele Pöttinger maaiers uit het spel) wordt gras in een breed zwad neergelegd en zal het sneller drogen. In de praktijk wordt er echter altijd(?) nog wel 1 of 2 keer geschud om mooi droog hooi te krijgen.
Niet altijd, maar wel heel vaak. Ligt er ook een beetje aan, of het bedoeld is voor inkuilen (dan wil je het niet té droog hebben), of bijvoorbeeld voor balen voor paarden (dan moet het wel goed droog zijn).

Afgelopen 2 jaar veel droogte gehad in de zomer, en dan werd gras soms gemaaid maar niet geschud. Dagje laten liggen en dan harken en inkuilen.

Maar in de meeste gevallen word het wel een keer of 2 geschud inderdaad. Bij hooi voor paarden ligt het soms wel 3 dagen en word ook vaker geschud.

=======
Eigen 'avonturen' van afgelopen tijd:

Poging het geluid te fixen van de kleine Holmer is niet gelukt. Om de een of andere reden crashed de hele explorer zo gauw ik wat met de sounds map doe.... raar maar waar. Veel andere voertuigen (dus ook mods) wel op die manier kunnen fixen, maar de Holmer wil niet. Jammer, mooi ding, maar geluid krijgt zo'n raar echo effect omdat die 2 dezelfde soundfiles tegelijk afspeeld...

Verder nu zo'n grote tanker voor melk/water gekocht. Vrachtwagen had ik inmiddels al (voor mest transport).
Had nog dat kleine 8000L tankje, maar met de hoeveelheid koeien die ik nu heb moest je wel heel vaak heen en weer rijden voor water. Kan nu dus sneller de boel weer bijvullen. Bovendien, koeien produceren goed melk, en dan zit er na een tijdje toch snel rond de 30.000L melk in de tank (verkoop niet iedere dag...dus zit af en toe wat oude melk bij :+ ).

Velden bemesten doe ik nu grotendeels met digestate van de BGA. Ondanks m'n groeiende koeien populatie blijft de mest opbrengst maar magertjes...om het zacht uit te drukken. Klein veldje bemesten wil wel, maar meerdere velden of grote velden... nope, te weinig mest. Dus dan maar met de BGA, probeer dat ding zo goed mogelijk gevuld te houden. Kleine trekker aangeschaft die telkens een trailer silage kan dumpen, zodat ik m'n andere trekkers voor het echte werk kan houden.

De 2e fase bemesten doe ik nu grotendeels met de Amazone Pantera, gaat iets sneller dan over het veld te stuiteren met een kunstmest strooier (al is de strooier wel sneller qua werk snelheid, en goedkoper maar... zo'n grote sprayer is natuurlijk ook leuk om te hebben :P ). Vaak blijft er een klein strookje over wat die net niet mee pikt, maar daar ga ik dan nog wel even met de strooier snel over, anders is het weer duur in vloeibare fertilizer.

Dat is wel een beetje een ding, zo gauw ik weer iets geld heb, koop ik ook vaak meteen weer nieuwe machines :P Moet eigenlijk een keer wat meer velden hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Lol vreselijk spel. :P

Ben gister een uur bezig geweest een trailer uit mijn silo te bevrijden. :+

Dacht dat laatste beetje silage wel even bovenop de berg in de silo te dumpen. Dus volle bak achteruit met de kont omhoog even leeggooien, ging prima, naar voren...

naar voren...

Damn stuck, beetje heen en weer naar voren naar achteren, nope. Ontkoppelen zodat ik de case quadtrack kon proberen...Oh oh. Ding ontkoppelt, stempels komen eruit en hij staat pontificaal boven de berg volledig buiten bereik een eigenwijze trailer uit te hangen. :+

Met de case quadtrack (en ja ik had weer 1M schuld na die aankoop ;) ) vanachter dat ding naar voren duwen zodat ik er weer bij kon komen maar hij kantelt naar rechts en zit vast achter een stalen balk.

Grrrrrrrrrrrr >:)

Met mijn milling machine die trailer volledig uit moeten graven om hem eruit te krijgen. |:(

Nou ja gelukkig was de silage prijs redelijk dus meteen maar alles weggebracht, toch weer ruim een ton opgebracht.

Voortaan iets minder lomp doen dus. >:)

Volgende doel is veld 10 en 7 kopen en aan elkaar ploegen en daar met katoen gaan beginnen. Nog geen zin om te beginnen met beesten. Bijzonder jammer dat tussen 12 en 13 een hoogspanningsmast staat trouwens.

[ Voor 9% gewijzigd door Flagg op 19-08-2019 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online
Je weet dat je voertuigen en machines kunt resetten, waarna ze weer bij de store geparkeerd staan? ;)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
MadMarky schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 12:40:
Je weet dat je voertuigen en machines kunt resetten, waarna ze weer bij de store geparkeerd staan? ;)
Maar is de inhoud van de aanhanger dan niet weg? Heb dat ergens gelezen en het daarom nog niet aangedurfd eigenlijk :X

Overigens gebeurd het mij regelmatig dat mijn traktor/aanhanger/beide opeens half op een vangrail staat met het nodige gedoe om dat ongedaan te maken tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
GH45T schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:33:
[...]

Maar is de inhoud van de aanhanger dan niet weg? Heb dat ergens gelezen en het daarom nog niet aangedurfd eigenlijk :X

Overigens gebeurd het mij regelmatig dat mijn traktor/aanhanger/beide opeens half op een vangrail staat met het nodige gedoe om dat ongedaan te maken tot gevolg.
Klopt, dan is de trailer inderdaad leeg als je hem reset.

Heb ook wel eens een trailer vast gehad op een silagebult, maar even beetje duwen met een shovel vaak vrij snel weer los.

Ergste keer vast zitten was nadat ik m'n trekker en trailer om een lantaarnpaal gewikkeld zat omdat ik geramd was door een trein die ik niet zag aankomen (grain elevator east is dat volgens mij, als je daar weg rijdt kun je vaak de trein van links niet zien aankomen) :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online
De trailer is dan leeg, heb het al wel eens misbruikt om de inhoud van balenpers te resetten :P
Bij FS17 wisselde de inhoud van je actieve baal naar het materiaal dat je als laatste opgepikt hebt. Bij FS19 blijft het gelijk aan wat er al in de pers zat. Gebeurt me regelmatig dat er één hooibaal aan het begin van een strobalenveld ligt, terwijl ik net alle stro hard nodig heb.

Laatste keer dat ik een reset heb gedaan om me te redden was toen de kat op het toetsenbord ging staan en de tractor met aanhanger rechtsaf een ravijn in reed. Daar hang je dan, halverwege een 70% helling met de aanhanger geklemd achter een boom...
Aanhanger afgekoppeld en met de tractor gecontroleerd (whieeee!) naar beneden gereden waar een weg liep en de aanhanger maar weer opgehaald bij de shop.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
@MadMarky Als je geld zat hebt, gewoon voor ieder type gewas een aparte baler >:)

Stro haal ik meestal op met een opraapwagen en sla het op in de hooischuur. Stro balen doe ik eigenlijk alleen voor makkelijk en snel verkopen bij de shop (omdat de hooischuur al vol zit dan).

Maar als je een voerwagen gebruikt zijn stobalen wel handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

MadMarky schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 12:40:
Ja maar dat weiger ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx

xleeuwx

developer Tweakers Elect
@Flagg was het niet handiger om gewoon een shovel of verreiker te huren, de verreiker is niet krachten tot je de arm uitschuift dan heeft hij oerkrachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

xleeuwx schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 12:16:
@Flagg was het niet handiger om gewoon een shovel of verreiker te huren, de verreiker is niet krachten tot je de arm uitschuift dan heeft hij oerkrachten
Ja ws wel maar die had ik niet en om nou een paar ton neer te leggen.. was goedkoper geweest om de trailer te verkopen en een nieuwe te halen. :) Maar da's geen sport. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Mensen,
ik speel al een tijdje farm simulator 19 alleen in multiplayer krijg ik steeds problemen.
Ik heb mods geinstaleert die een vriend ook heeft en dan werkt het gewoon, savonds als we weer spelen zegt farmsim op eens dat er mod paketten ontbreken terwijl ze nog gewoon in single player werken die mods wel.
Iemand tips op uitleg??

GR.
Pagina: 1 ... 9 ... 17 Laatste