[Multi] Farming Simulator 2019 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 17 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StugIII
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:01
Wat gebruiken jullie als mod site?
Maakt het uit welke mod site je gebruikt? Of zijn het allemaal dezelfde mods op meerdere sites aangeboden.

Met de 4 poging begin ik het nu een beetje door te hebben wat handig is om mee te beginnen op de Duitse kaart. Heb nu veld 20 en het kleine kippenhok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
StugIII schreef op maandag 6 mei 2019 @ 11:05:
Wat gebruiken jullie als mod site?
Maakt het uit welke mod site je gebruikt? Of zijn het allemaal dezelfde mods op meerdere sites aangeboden.
Het maakt op zich niet uit, maar ik probeer wel altijd uit te zoeken wat de originele site is waar de mod gepubliceerd is, zodat je a) de nieuwste versie hebt, b) zeker weet dat je de originele versie hebt, en c) de modder ook laat zien hoe vaak zijn mod gedownload wordt. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:39
Zo, na een aantal verbouwingen op mijn eigen land (veldje 20, Felsburn) en een hoop contractwerk veldje 11 erbij gekocht nét voor de zonnebloemen daar geharvest moesten worden.
Nu kan ik eindelijk op wat grotere schaal gaan verbouwen en dat gaan we hopelijk terug zien in de inkomsten.
Dan eerst even wat grotere en sterkere machines kopen, daarna staat de koop van veld 18 op de planning.
Beperk me op mijn eigen land veelal tot het verbouwen van Canola. Kost weinig om te zaaien, is redelijk snel geoogst en levert van alle graansoorten behoorlijk wat geld op (ca €1450/1000).
Sinds ik mijn veld met de ploeg 33% groter heb gemaakt is dat een goede bron van inkomsten gebleken.

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-06 18:31
Ik sla m'n gewassen meestal op tot de prijs goed is. Prijzen wisselen heel erg, per keer dat je de game load zelfs. Heb wel eens gehad, sloot ik de game af, en was silage bijvoorbeeld 530 per 1000 waard, load ik de game de volgende dag weer, is het plots nog maar 360 per 1000 waard.

Heb nu geluk gehad dat soybeans bij eens shop maar liefst 3000 per 1000L waard was :9 Dat was even mooi cashen. Kort daarvoor was er een keer high demand, en ging de prijs naar 3000, toen al een boel verkocht, later veld 10 geoogst had ik weer een voorraad, maar ondanks dat high-demand was afgelopen, nog steeds 3000 waard dus hele pruttel weer verkocht.

Veel andere gewassen zijn momenteel wat mager qua prijs, dus die hou ik nog even in m'n silo.

Had ondertussen wel een grotere combine gekocht, die New Holland CR10...nogwattes.
Had er eerst een 9M maizeheader bij, maar die beviel me niet zo, dus maar voor de 12M Capello gegaan.

Nu wil ik een John Deere 6R voor m'n cow-farm, genoeg power voor de Schuitemaker Rapide en de toekomstige mest tank. Momenteel gebruik ik m'n New Holland T6 er nog voor, maar met een volle wagen merk je dat die er wat moeite mee heeft :P Bovendien gebruik ik die trekker veel voor andere dingen (kunst mest strooien / balen wikkelen dat soort dingen) en dan staat dat ding weer bij de cow-farm.

Zag ook dat de Holmer Terravariant weer terug komt, nieuwe model wat ik zo zag. Een van m'n favoriete voertuigen sinds FS15 alweer. Al... denk ik dat het nog even duurt voordat ik zo'n ding kan aanschaffen gezien de prijs. Heb ook nog niet veel mest, en dat is voornamelijk waar ik de Holmer altijd voor gebruikte ; bemesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ik weet niet of die er voor FS19 ook al is, maar ik vond de mod "Commodity Prices" erg handig! Daarmee kon je zien wat op dat moment de beste prijs was en of die nog stijgende of dalende was.

Afbeeldingslocatie: http://www.fsmods17.com/wp-content/uploads/2016/12/Commodity-Prices-FS-17-3.jpg

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
Nemesizz schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:49:
Ik sla m'n gewassen meestal op tot de prijs goed is.
Dat heb ik nu met mijn canola en zonnebloemen ook gedaan :)
De prijs van canola heb ik sinds ik speel echter nog niet boven dan ca €1450/1000 uit zien komen. Ik heb het geld nu niet nodig dus ik wacht wel even af nog.
In de tussentijd sparen voor een nieuwe tractor; ik rij nog steeds met die langze oranje Fiat ;) Dat ding kan alleen kleine smalle zaders trekken dus alles neemt behoorlijk wat tijd in beslag.
Had trouwens gehoopt dat het huis op land #11 als farmhouse (en dus ook als slaapplek) zou dienen waardoor ik mijn huidige farmhouse kon verkopen maar helaas. Was te mooi om waar te zijn. Het was voor mij de enige reden waarom ik land #11 in plaats van #18 gekocht heb.

[ Voor 5% gewijzigd door Superkiwi op 06-05-2019 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
Ik speel overigens wel op de makkelijkere difficulty , dus prijzen zullen bij mij toch wat hoger zijn dan wat ik op die screenshot daar zie. Maar toch, prijzen wisselen behoorlijk, soms per keer als je de game load.
Want 800 of 900 per 1000L voor canola/soybeans.... eh... dan hield ik het mooi in m'n silo's :P

Ik had misschien ook op 'medium' kunnen starten, dat je zelf de farm bouwt maar, kon daar niet veel zin aan krijgen, helemaal gezien de problemen met het plaatsen van gebouwen en de onmogelijkheid om het te fixen aan het begin van de game (kon je de grond niet verhogen/verlagen/glad trekken, kwam pas in een latere patch).

Net als vroeger met Transport Tycoon Deluxe, ging ik liever relaxed aan de gang op een wat makkelijkere difficulty dan gehannes met break downs en competitors die alles voor je neus weg halen :P

In FS gewoon relaxed rondtouren, al duurt het zelfs op easy nog wel een tijdje voordat je veel materiaal hebt, veel langer dan voorgaande delen (al haalde ik toen m'n geld ook soms binnen op wat 'shady' manieren, willekeurige bomen kappen, en gras bij de BGA dumpen, al was de BGA niet shady misschien maar tegenwoordig moet je die eerst kopen voor 350K).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
dvdkiwi schreef op maandag 6 mei 2019 @ 16:05:
[...]

In de tussentijd sparen voor een nieuwe tractor; ik rij nog steeds met die langze oranje Fiat ;) Dat ding kan alleen kleine smalle zaders trekken dus alles neemt behoorlijk wat tijd in beslag.
[...]
Als je die Fiat een vermogensupgrade geeft heb je een voordelige trekker die net de Kuhn subsoiler + zaaier combi kan trekken. Het bewerken van de kleinere velden gaat daarmee best vlot :)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
Kan dat nog nádat je hem aangeschaft hebt? Dat zou wel wat schelen.

Ik hou trouwens met een schuin oog ook de achievements in de gaten (welke overigens érg simpel zijn dus die komen vanzelf wel) maar de x hectare cultivaten gaat nog een vervelende worden omdat ik zaai met een subsoiler en dus eigenlijk nooit mijn land cultiveer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online
Je hebt nog nooit onderhoud hoeven doen aan machines?
Customizen (en onderhoud) kan bij de winkel of wanneer je zelf een werkplaats hebt gekocht.

En maak je niet druk over die achievements, als je met grotere machines en velden gaat werken zit je echt niet meer met een subsoiler/zaaimachine combo ;)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
Ik heb mijn machines al een aantal keer moeten repareren ja; dat doe ik door via de store naar 'garage' en 'owned items' te gaan en dan L3 (rightstick PS4 indrukken) voor repair.
Heb net mijn tractor even naar de workshop gereden, zag dat ik daar inderdaad mijn voertuig en werktuig aan kan passen.
Top, weer wat geleerd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
Bij de shop repareren is ook iets goedkoper dan via de 'garage' , bij trekkers en harvesters en dergelijke rij ik wel naar de shop voor reparaties, maar voor implements (ploeg/cultivator/zaaimachines) doe ik het gewoon via het garage menu, want soms wil je meerdere dingen snel repareren en om dan voor ieder implement heen en weer te rijden is ook zo weer wat :P .

Ook als je voertuigen / implements weer wil verkopen levert het meer op als je het bij de shop verkoopt ipv het garage menu, en dat kan bij sommige apparaten behoorlijk schelen.

Heb gisteren een John Deere 6R aangeschaft. Zat nog even te twijfelen of ik voor de 7R zou gaan (is wat mooier), maar toch voor de 6R gegaan. Is ook zo'n trekker die je regelmatig in het echt rond ziet rijden, in tegenstelling tot de 7R. Bovendien genoeg PK's voor de ladewagen en andere klusjes op de cow farm.

Heb ook nog weer wat kleine aanpassingen gedaan bij de cow farm, iets meer betonvloeren gestort en bepaalde weggetjes iets verbreed. Heb de cow pasture naast veld 10 vlakbij zo'n hoogspanning mast staan, en nu had ik daar gras omheen (dus moest je om die mast heen maaien), en heb daar nu wat meer beton omheen gemikt, in feite veld wat ingekort maar lijkt wel wat beter en is makkelijker te maaien nu. Kon natuurlijk ook het gras op die plekken laten staan, maar lijkt niet zo mooi. De extra beton vloeren kan ik evt nog wel voertuigen op parkeren (de toekomstige bemesters bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
Wat zijn fertilizing contracten toch ontzettend lucratief :D
Gebruik er mijn Fiat 1300DT tractor voor icm de Deltis 1302 MTA3 sprayer (21m breed), zet er een helper in en luttele minuten later stroomt het geld binnen.
Voor een contract op een veld van 5 á 6 hectare krijg je al gauw 9 á 10.000 euro en gezien de kosten voor fertilizen ongeveer 540 euro per hectare zijn hou je, met aftrek van je helper's salaris zo'n 6.000 euro over.
En dat in een kwartiertje.

[ Voor 11% gewijzigd door Superkiwi op 07-05-2019 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online
Ik gebruik een Hurlimann (mod) icm een simpele strooier in de hef. Die heeft al een mooie werkbreedte en genoeg capaciteit voor meerdere velden. Daarnaast rijdt de Hurlimann 40km/u dus ben je sneller bij je volgende contract.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StugIII
Ik ben de naam ervan kwijt, maar de kunstmest strooier op rupsbanden heeft zijn geld al dubbel opgeleverd. Gisteren de massey combine gekocht met een lening van 2 ton. Paar contracten geoogst en al 50 K kunnen afbetalen. Nu begint het leuk te worden en komt er wat geld binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
Ik ben van plan mijn machines te upgraden, te beginnen bij de seeder.
Mijn oog viel op de RAPID A600S voor €76.000. Deze is 6.0m breed wat het werk zou halveren (huidige is 3.0m breed).
Nu mijn vraag: deze seeder heeft een tractor met 125kw/180hp nodig.
Is een tractor met exact die waarden dan voldoende of gaat dat problemen opleveren als het land bijvoorbeeld wat heuvelop loopt?

Uiteraard vraagt dat ook om een nieuwe tractor en gezien de seeder kom ik al snel uit bij de medium tractors.
Ik twijfel tussen de volgende 2:
-Stara ST Max 180, 132kw/180hp, €113.000 incl wheel weights en wide tires.
-Case II 7200 Pro Series, 188kw/225hp, €143.500 inc; wheel weights en wide tires.
Beide tractoren hebben in dit geval engine upgrades gehad.
Wat denken jullie hiervan? Daarnaast, is het nodig om wheel weights toe te voegen?
Blader ik verder door de medium tractors kom ik prijzen tegen van minstens €180.000 en een 250-260hp,
dat lijkt me voor nu een beetje te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
Heuvel op gaat alles traag, maar hoe minder PK's , hoe trager het gaat :P
In het begin van de game een keer een maai/bale contract gedaan, met een trekker van krap 150PK, dan ga je gewoon met 1 of 0.5 KM/h een heuvel op, wat echt niet leuk was om te doen. Na een patch hebben ze de trekker vervangen voor een 390PK model, wat al een stuk beter ging maar zelfs die had het zwaar.
(dat is als je de equipment leased, voor als je zelf die apparaten nog niet hebt, wat toen het geval was)

Als je een klein beetje onder de aanbevolen PK's zit werkt een machine vaak nog wel, maar kun je vaak niet veel sneller dan 6 km/h.

Merkte zelf met balen persen, waar 140PK word aanbevolen, zelfs een 550PK moeite heeft op een heuvel op te komen met dat ding. Misschien een bug, want een 550PK trekker moet natuurlijk met gemak een balenpers een (flauwe) heuvel op kunnen trekken.

Ik kies vooral wat ik leuk vind qua machines, en dat is vaak niet de beste prijs/prestatie verhouding :P
Ladewagen (2e ladewagen, 1e had ik weinig keus dan de goedkoopste ivm budget), ging ik bijvoorbeeld voor de Rapide, terwijl de Bergmann in alle opzichten beter was, minder PK's nodig, goedkoper, en slechts 1000L kleiner... maar vond de Rapide mooier dus ging ik voor die, was een paar duizend euro duurder, meer PK's nodig.

Bemester missies zijn thé way to go om snel geld te verdienen. Tuurlijk, bijvullen kost wat, maar vaak met een paar minuten al klaar en voor best hoge bedragen (vooral de grote velden). Oogst missies doe ik meer om tijd te overbruggen tot je eigen gewassen rijp zijn. Vaak leveren die niet zoveel op en kosten veel tijd (tenzij je een grote combine hebt). Moet zeggen, dat ik het idee heb dat na patch 1.3 oogst missies wel meer opleveren , al klopt de tekst bij de contract niet (staat dat je dik in de min komt qua inkomsten, maar als je complete krijg je toch geld binnen ipv dat het je geld kost vanwege de zogenaamde 'missed crops').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
Bedankt voor je reply, dan wordt het toch de Case II 7200 Pro Series tractor :)
Nemesizz schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 10:14:
Moet zeggen, dat ik het idee heb dat na patch 1.3 oogst missies wel meer opleveren , al klopt de tekst bij de contract niet (staat dat je dik in de min komt qua inkomsten, maar als je complete krijg je toch geld binnen ipv dat het je geld kost vanwege de zogenaamde 'missed crops').
Dat van die missing crops viel me ook al op inderdaad, dat geld wordt niet van je inkomsten afgehaald.
Voordeel van oogstmissies is wel dat ze al 100% complete zijn voordat het hele veld geoogst is; alles wat je meer oogst is extra inkomen voor jezelf, toch leuk.
Al had ik gisteren wel een bug met een een niet volledige katoenbaal, die bleef in de lucht hangen en kon ik dus niet meer oppakken of inleveren. Zelfde probleem heb ik soms met normale bales waar mijn vorkheftruck gewoon doorheen rijdt.

Heb sinds gisteren de tijd op 'real time' gezet ipv 'x5'. Merkte toch dat ik naast het bewerken van mijn eigen velden steeds minder tijd had om dingen tussendoor te doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Superkiwi op 08-05-2019 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StugIII
De missed crops had ik in het begin als er wat naast de trailer valt als je met de trekker weg rijdt en de combine aan staat. Nu ik even wacht met oogsten totdat de trekker met oplegger niet meer in de buurt van de combine zit. Dan tikt het lekker aan. Contract voldaan en daarnaast meestal minimaal 6 K oogst opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikoe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03:50
Ik moest vandaag lossen in Tecklenburg (Duitsland) bij Amazone. Maar ik dacht dat dat een distributiecentrum van Amazon was ofzo. Maar had dus verkeerd gelezen haha. Kom ik daar aan, stonden dr overal van die pantera's 8)7 en nog meer van dat spul van Amazone. Ben alleen vergeten een foto te maken haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
Vanmiddag dan eindelijk mijn nieuwe medium tractor en seeder kunnen kopen :)
Wat is het lekker om twee tractoren tot je beschikking te hebben, alles gaat zo veel sneller nu.
Ik laat de AI fertilizen, rij erachteraan met mijn nieuwe 6m brede seeder, daarna laat ik de AI aan de andere kant van het land beginnen in de oude 3m brede seeder om er vervolgens nog een keer met de fertilzer overheen te gaan. Het zaden kost me nu 1/3e van de tijd die het normaal kost; mijn 2 stukken land zijn nu in no-time gezaaid én bemest.
Ik kan niet wachten om straks (nou ja straks, eerst even 250.000 euro sparen) mijn tweede harvester aan te schaffen. Mijn oog is gevallen op de Massey Ferguson MF Activa 7374S in combinatie met een Freeflow 25FT (7.6m breed) of een Draper Stream 900 (9m breed) header. Ik heb nu een New Holland TX32 met 4m brede header dus dat gaat pas écht tijdswinst opleveren!

[ Voor 18% gewijzigd door Superkiwi op 09-05-2019 03:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StugIII
Mijn eerste harvester was ook de MF activa met de freeflow 25FT. Daar heb ik inmiddels aardig wat oogsten binnen gehaald. Gisteren een bieten contract van 30.000 gehaald, leverde een aardige oogstbonus op. Voor een kleine 2 uur werk zo'n 45 K verdiend, kan ik mooi mijn lening snel mee aflossen.

Nu aan het sparen voor grond nummer 19.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
Ik had gisteren eerst maar 'even' het geluid van de Amazone Pantera gefixed. Althans, deels. Door het geluid te gebruiken uit FS 17. Probleem is, daar gebruikt die het load geluid van Case/New Holland (medium trekker), maar door pitch aan te passen werkte dat prima toen. Echter... dit is FS19, waar dat hele pitch gebeuren niet word toegepast (althans niet op de manier zoals in voorgaande delen), dus load en load run geluiden klinken dan niet goed. Maar goed, starten, stationair en stoppen nu dus wel (weet ook niet precies hoe een Pantera klinkt, niemand heeft zo'n ding hier in de buurt, maar lijkt me ook zeeeeer onwaarschijnlijk dat die zo klinkt als een Fendt 700).

Verder m'n velden weer ingezaaid, bemest (nog steeds kunstmest, maar de mest put vult zich al), ook wat bemest missies gedaan op kleine veldjes dus geen grote winst, en toen begonnen aan 2 oogst contracts gezien ik toch weer wat tijd moet overbruggen.

De oogst missies zijn op veld 1 en 2, die hoog in de bergen liggen. Combine had er geen moeite mee om te komen, tuft mooi door met 40KM/h de berg op, maar de trekker, ondanks 315PK en lege trailer, kroop met slechts 25 KM/h omhoog... Das wel vervelend als je voor een contract in de bergen moet zijn, en sell point ligt onderin de map. Nouja, all for the money laten we maar zeggen :P

Zit te denken om het geld eerst in koeien te steken (niet in de koeien zelf natuurlijk, maar in méér koeien).
Meer koeien in immers meer mest, en daar gaat het mij om, zodat ik velden fatsoenlijk kan bemesten ipv alles met kunstmest te doen (wat waarschijnlijk wel sneller is, maar minder leuk).

@dvdkiwi Wel opletten dat niet alle headers voor alle combines passen. Aansluiten wil vaak wel, maar het sluit niet goed aan (grafisch), of de machine trekt scheef en dat soort dingen. Of je krijgt dat de header de voorwielen van de grond drukken, en dat rijdt zo lastig om maar wat te noemen.
Zou dus ook alleen de aanbevolen headers gebruiken bij een combine (staat bij de header, zo'n puzzelstukje, waar de header compatible mee is).

Met hakselaars gebeurt precies hetzelfde. Zo kun je bijvoorbeeld de 12-rij Kemper niet overal voor gebruiken. In het echt kan het wel (aansluiting van een 8-rij of 12-rij is het zelfde), maar in de game kan het niet. Net als de BigX (de 1100) in de game geen Kemper kan gebruiken alleen de maisbek van Krone zelf (Kemper sluit niet goed aan, en gaat raar doen).

En vooral als je eerst nog krap bij kas zit, zou het jammer zijn dat je geld verlies door een foute aankoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
offtopic:
Zo grappig, als je je niet realiseert dat je in het FS19-topic zit (ik zit altijd met tig tabs open), denk je dat jullie echt belachelijk veel geld verdienen en uitgeven. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
@Nemesizz Bedankt voor de tip :)
Ik hou het wel bij de enige juiste compatible header dan. Heeft met 7.6m overigens ook een prima breedte dus geen enkele reden tot klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
Room42 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 10:26:
offtopic:
Zo grappig, als je je niet realiseert dat je in het FS19-topic zit (ik zit altijd met tig tabs open), denk je dat jullie echt belachelijk veel geld verdienen en uitgeven. :o
offtopic:
Word wat als je dan Transport Tycoon Deluxe of iets dergelijks doet :+
"Die trein aanleggen heeft me 1,2 miljard gekost, en nu gaat kolen productie met 50% omlaag en verdient die amper meer wat" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
De zwevende katoenbaal die gisteren na een contract in de lucht bleef hangen bleek vandaag gewoon op het veld te liggen :D Katoenbaaltrailer gehuurd en bij de spinnery afgeleverd > gratis €20.000 :)

Ik heb trouwens vaker problemen met bales. Het wil wel eens gebeuren dat mijn vers geproduceerde (straw)bales niet door de vork opgepakt kunnen worden en dat ik er dwars doorheen rij. De game opnieuw starten is dan het einge dat helpt, daarna zijn ze weer gewoon op te pakken.

Afgelopen tijd veelal Oat, Canola en Wheat verkocht en er voor gekozen om eens Soybeans te gaan verbouwen. Die ben ik op dit moment aan het harvesten (3ha totaal) en de prijs staat ondertussen bijna op €1.700/1000L. Dat wordt een leuke winst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
even hier een vraagje aangezien men er hier vast sneller tegenaanloopt:

ik ben voor bij mijn G27 opzoek naar een (niet al te grote) buttonbox, ik weet dat logitech /saitek (vroeger) de heavy equipment los had, maar die schijnt voor zijn prijs erg "meh" te zijn.
mijn vraag is dus, hoe doen jullie dit? toetsenbord erbij naast je? of toch een extra buttonbox?
en indien dat laatste, waar koop je die in NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:26
mschol schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 10:22:
even hier een vraagje aangezien men er hier vast sneller tegenaanloopt:

ik ben voor bij mijn G27 opzoek naar een (niet al te grote) buttonbox, ik weet dat logitech /saitek (vroeger) de heavy equipment los had, maar die schijnt voor zijn prijs erg "meh" te zijn.
mijn vraag is dus, hoe doen jullie dit? toetsenbord erbij naast je? of toch een extra buttonbox?
en indien dat laatste, waar koop je die in NL?
Kijk eens naar de Elgato Streamdeck. Deze kun je erg mooi programmeren. Je kunt ook een keybinding toekennen aan een knop. Er zijn mensen die het gebruiken in bijvoorbeeld WoW.

Gister helemaal opnieuw begonnen op Hagenstedt (mod map). En met niks begonnen dus 500k te besteden maar geen land of voertuigen.

Heb 1 redelijk groot veld kunnen kopen (200k), De Deutz Fahr AgroStar Clear View (mod) in de sterkste uitvoering, de Case harvester (mod) met 5,5m brede header (mod), een subsoiler van 4m + zaaimachine van 4m, een aanhanger en een kunstmest spreider.
Oh en zaden en kunstmest placeables(mod) om te kunnen bijvullen. En een strandstoel (mod) om te slapen.

Nu Canola in de grond gestopt. Denk nog 1x canola of soybeans en dan gras om wat silage bales te maken zodat ik wat meer kan uitbreiden. Ga die apparatuur wel leasen.

[ Voor 32% gewijzigd door Player1S op 10-05-2019 11:29 ]

Player1s Twitch Elite Dangerous megatrip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
Zojuist een harvest contract afgerond op een stuk land van 5.22ha. Daarna bleef er 18.000(!)L wheat over die ik in mijn eigen silo heb kunnen dumpen. Nu wachten tot de prijs omhoog gaat zodat het een leuk extra centje oplevert.
*het was niet de enige goeie deal vandaag; harvest contracts bleken uiterst lucratief omdat de prijzen van de te oogsten gewasssen hoog stonden.
Heb daarom de MF Activa Harvester 7347S met Freeflow 25FT header laten varen en ben voor de RSM161 (€299.000) icm Draper Stream 900 (€58.500) gegaan.
Nu heb ik een 9m header ipv een 7.6m header en ook is de harvester uit te rusten met een 12m brede sunflower header welke een werksnelheid van 15km/u heeft.
Voorlopig hoef ik geen nieuwe te kopen ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Superkiwi op 11-05-2019 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:26
Begin vorige week was Farming Simulator 19 bij Wehkamp te bestellen voor 24,95. Ik had mij voorgenomen om hem te bestellen als hij onder de 25 Euro zou komen, dus besteld. Ik heb ooit Farming Simulator 13 gespeeld, mijn vorige laptop had het vaak moeilijk daar mee. FS19 gaat prima op mijn nieuwe laptop (Lenovo Legion met i5 8300h, 16GB, GTX1050, 256GB NVME).

Net zoals FS13 is het een verslavend spel. Al enkele keren ben ik later dan normaal naar bed gegaan. Gelukkig speel ik op de laptop, dan kan ik 's avonds in ieder geval op de bank gaan zitten terwijl ik zit te zaaien of oogsten. Ik speel op dit moment op Ravenport en eigenlijk alle instellingen op het makkelijkst. Ik wil eerst een idee hebben hoe het spel werkt, welke machines prettig werken en dan op Felsbrunn op een moeilijker niveau spelen of eventueel online spelen.

De kleine percelen 24, 25 en 26 heb ik samengevoegd met een ploeg. Daarnaast bezit ik nog perceel 12, 15, 16, 17 en 19. Vooral de grotere stukken grond zijn vaak duur en om ze enigszins efficient te bewerken zijn ook grote machines nodig. Buiten dat wordt de cashflow natuurlijk steeds groter bij grote velden en grotere machines. Waar ik eerst een nieuwe trekker een rib uit het lijf vond begint dat langzaam steeds betaalbaarder te worden.

Op dit moment heb ik de Fendt 515c, een Case 7210, een case 7250 en een JCB 4220. De Case traktoren vind ik eigenlijk te traag en ik zou de 7210 wel willen verkopen, maar de waarde is zo laag dat ik hem maar houd totdat hij echt niet meer nodig is. Net als @dvdkiwi heb ik de Rostelmash RSM161 met Draper Stream 900 en ook een mais/zonnebloem header. Verder de Joskin trailer met 30100 liter. Dat schiet tenminste een beetje op samen met de JCB. Ook heb ik twee Vädersted zaaimachines van 6 meter breed, een voor graanproducten en een voor mais/bieten.

De harvest contracts zijn inderdaad interessant, maar kijk wel uit met de contracts voor bieten / aardappelen. Daar komt zoveel opbrengst vanaf dat je vaak moet rijden om het product weg te brengen. Ik vind het vaak prettig dat je er machines bij kunt lenen, op die manier kan ik op een leuke manier andere machines testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
Machines lenen deed ik in het begin bij elk contract, zodoende heb ik geleerd welke machines waarvoor gebruikt worden. Nu wil ik enkel bij grote velden nog wel eens machines huren, puur om de tijd te korten. Ik start dan aan de ene kant van het veld met mijn eigen machine en laat de AI aan de andere kant van het veld in een gehuurde machine beginnen. Zelfs velden van 4 tot 6 ha zijn dan in relatief korte tijd geoogst.
De vergoeding voor het contract is prima maar de harvest income die je daar als extraatje nog bovenop krijgt is vaak twee keer zo hoog. Naast fertilizing contracten zijn harvest contracten dan ook zeker de moeite waard.
GH45T schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:59:
De harvest contracts zijn inderdaad interessant, maar kijk wel uit met de contracts voor bieten / aardappelen. Daar komt zoveel opbrengst vanaf dat je vaak moet rijden om het product weg te brengen.
Die kosten altijd erg veel tijd inderdaad, daarom laat ik die ook voor wat het is.
Laatst 2 uur(!) bezig geweest om een veld aardappelen te oogsten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
dvdkiwi schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:19:
[...]

Die kosten altijd erg veel tijd inderdaad, daarom laat ik die ook voor wat het is.
Laatst 2 uur(!) bezig geweest om een veld aardappelen te oogsten :/
Daar gebruikte ik altijd CoursePlay voor :D Dan ging ik ondertussen wel even de afwas doen, of zo.
Er was in '17 ook een mooie cheat met Courseplay mogelijk, geen idee of die in '19 ook nog werkt. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
Room42 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:28:
[...]

Daar gebruikte ik altijd CoursePlay voor :D Dan ging ik ondertussen wel even de afwas doen, of zo.
Er was in '17 ook een mooie cheat met Courseplay mogelijk, geen idee of die in '19 ook nog werkt. O-)
Volgens mij niet.

In FS17 kon je "cheaten" door cruise control aan te zetten en dan je cruise control harder te zetten waardoor je een stukje sneller ging. Dit kan in FS19 niet meer helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Player1S schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:47:
[...]

Volgens mij niet.

In FS17 kon je "cheaten" door cruise control aan te zetten en dan je cruise control harder te zetten waardoor je een stukje sneller ging. Dit kan in FS19 niet meer helaas.
Jammer! :P Ook jammer dat je niet iemand in kan huren om je contracts te doen. Dat je een soort van detacheerder wordt ;)

FS19 is nu trouwens in de sale op Steam voor 28 euro (dat is -20%).

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 15-05-2019 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Player1S
Room42 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 12:28:
[...]

Jammer! :P Ook jammer dat je niet iemand in kan huren om je contracts te doen. Dat je een soort van detacheerder wordt ;)
Je kunt workers gebruiken bij contracten. Doe ik ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
Ik gebruik zoveel workers dat het eigenlijk meer een Farm Manager game is geworden ;)
Betaal gemiddeld zo'n 4 tot 6.000 euro wage payment per dag aan workers (middelste moeilijkheidsgraad, medium economy difficulty en time scale x5).
Het grote voordeel van workers laten fertilizen, seeden oid is dat je nooit meer naar de shop hoeft om je tanks te vullen. Ik heb alles wat ze verbruiken op auto-buy staan en dat werkt erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StugIII
Gisteren 3 oogsten tegelijk aan het doen, waaronder 1 suikerbiet. Paar uur aan het heen en weer racen geweest. Maar levert aardig wat geld op. Nog een paar dagen zo doorgaan en dan kan ik de grotere John deere combine kopen. De vrachtauto met aanhanger en header van 13.7 meter heb ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
Gisteren is de Holmer Terravariant mod gereleased. Ik keek er al een tijdje naar uit, gezien dat een van m'n favoriete voertuigen is sinds FS15 (kwam tegen het einde van FS15 een keer uit in een DLC).

Dit is wel een iets nieuwer model, maar dat maakt niet uit, is ook wel mooi.
Had niet heel veel tijd, dus heb even kort getest in m'n testmap (met heule veule euro's op de bankrekening >:) ) en moet zeggen, hij is zowaar goed 8) .

Ik vreesde namelijk voor het geluid (gezien de staat daarvan in FS19), maar dit ding klinkt absoluut niet slecht, of moet ik zeggen, beide klinken niet slechts (zijn 2 machines).

De ene zit al een giertank vast op, is iets goedkoper en heeft 150PK minder dan de andere.
De grotere, kun je zelf andere (Holmer) apparaten opzetten, giertank, mest strooier, of overlaadwagen.
Ben je wel wat duurder uit, maar is ook veelzijdiger (al ga ik denk ik uiteindelijk toch wel voor 2 van die dingen ipv telkens de oplegger te wisselen).

Na een snelle berekening voor de grote Holmer met giertank + bouwland bemester (grasland bemester doe ik later) kom ik uit op een bedrag van 510.000 euro. Dus....dat word nog even sparen (zit nu op 380K volgens mij). Kan het wel betalen als ik het spul in m'n opslag verkoop, maar prijzen zijn niet heel geweldig op het moment.

Ding komt ook op het juiste moment uit, heb net een beetje slurry van m'n koeien en was bijna van plan een getrokken mesttank te kopen toen het bericht kwam van die Holmer. Tja, dan houdt ik m'n centjes even op de bank en zo te zien is het wachten wel waard geweest, helemaal gezien het geluid (tot nu toe) ook goed klinkt.

Kon niet testen met mest in de tank (geen slurry in m'n test map), dus hoop niet dat dan alsnog als een Dyson stofzuiger gaat joelen maar verwacht het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GH45T
Gisteren kwam net voor het oogsten een high demand voor zonnebloemen, laat ik nu net mijn grootste veld daarmee vol hebben staan :D

Dus, veel oogsten en uiteindelijk de Fendt 1050 met extra brede Michelin banden en de Strautman Aperion 3401 aan mijn verzameling toegevoegd. Ik begon veel te wisselen tussen traktoren en werktuigen. De Fendt 1050 is wellicht wat overpowered, maar heeft een prima prijs/prestatieverhouding in het spel en is bovendien lekker snel. Daar kan ik voorlopig goed mee vooruit :)

Ook ben ik na een deceptie vorige week, weer begonnen met het maken van strobalen. Vorige week had ik een ronde balenpers gekocht, een wagen om alles op te laden en een voorlader met vork voor de balen. Ik vond het echter zo'n gedoe om de balen te verzamelen en weg te brengen dat ik de hele boel weer heb verkocht. Nu heb ik een balenpers voor rechthoekige balen gekocht en de grote (16 balen) autoloader. Die hangt nu achter de JCB 4220 en dat werkt vlot en efficient :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
GH45T schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 08:36:
Gisteren kwam net voor het oogsten een high demand voor zonnebloemen, laat ik nu net mijn grootste veld daarmee vol hebben staan :D

Dus, veel oogsten en uiteindelijk de Fendt 1050 met extra brede Michelin banden en de Strautman Aperion 3401 aan mijn verzameling toegevoegd. Ik begon veel te wisselen tussen traktoren en werktuigen. De Fendt 1050 is wellicht wat overpowered, maar heeft een prima prijs/prestatieverhouding in het spel en is bovendien lekker snel. Daar kan ik voorlopig goed mee vooruit :)

Ook ben ik na een deceptie vorige week, weer begonnen met het maken van strobalen. Vorige week had ik een ronde balenpers gekocht, een wagen om alles op te laden en een voorlader met vork voor de balen. Ik vond het echter zo'n gedoe om de balen te verzamelen en weg te brengen dat ik de hele boel weer heb verkocht. Nu heb ik een balenpers voor rechthoekige balen gekocht en de grote (16 balen) autoloader. Die hangt nu achter de JCB 4220 en dat werkt vlot en efficient :D
Als je niet vies bent van klein beetje vals spelen kun je de Adurante pack downloaden.
Daar zit een platte wagen in die automatische je balen op pakt en kost slechts 10.000. Je hebt 2 varianten. Een voor 24x rechthoekige balen of 36x ronde balen.

Zelf heb ik ook het liefst rechthoekige balen omdat die er gewoon uitvallen maar in mijn huidige playthrough ben ik weer from scratch begonnen dus moest voor 500k land en voertuigen kopen. Dus gaat niet zo heel snel. En dan is een ronde balen pers goedkoper dan een rechthoekige pers.

Het viel me recentelijk ook op dat het gras er eigenlijk erg lelijk uit ziet als je een veld inzaait. Lijken overal gaten te zitten. Ook als je het daarna maait ziet het er niet uit.

Ik kijk regelmatig Daggerwin op YT en zijn survival serie waarin hij nog met FS17 speelt en daar ziet het er veel realistischer uit na het maaien.
Viel me op toen ik naar me werk reed en gemaaide velden zag.

[ Voor 11% gewijzigd door Player1S op 16-05-2019 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
Was gisteravond nog even bezig geweest velden inzaaien. Ik probeer toch voor het einde van de (ingame) dag de velden weer ingezaaid te hebben zodat ik de volgende dag weer een gewas kan oogsten.

Echter, was het een bewolkte dag...tot diep in de avond, dus tegen 19:30 al stikke donker en amper wat te zien. In de vorige FS delen kon je prima tot 21:00 doorwerken, hier moet je echt voor 19:00 de boel eigenlijk al rond hebben anders word het snel té donker. En té donker, gewoon pikzwart, en helaas hebben de lichten op de machines ook amper bereik.

Had wel fijn geweest als je kon instellen dat het wat langer licht bleef, uur of 9 's avonds werkte voorheen prima, waarom het nu al om 19:30 stik donker moet zijn... Kan natuurlijk in de XML gaan rommelen, maar weet niet precies wat ik daar moet aanpassen :P

Goed, met de minimap erbij, zodat ik kan zien dat ik in een rechte lijn zaai, de boel ingezaaid, en 2e keer bemesten maar gewacht tot de volgende ochtend. Maar dan staan de gewassen er al in hun 1e grow-state boven, en kon ik nog amper zien wat ik wel of niet bemest heb, dus ook maar weer via de minimap kijken of ik rechte lijnen maakte (ja zijn mods voor, nee die haal ik niet op). Zijn wel GPS mods dat weet ik, maar wil wel zelf rijden, maar als ze nou gewoon iets hadden dat je de kleuren op de minimap kan zien (wat je wel of niet bemest of ingezaaid hebt, net als in het menu) had al goed geweest.

En als laatste nog net even de koeienstal schoon gemaakt. Kan ik vandaag (als ik tijd heb tenminste), weer een tankje melk (8000L) verkopen, en misschien nog weer voer halen voor de koeien (yeey gras maaien 8) ).Afgelopen dagen was het hier in de echte wereld druk met gras, dan is het ook wel leuk om er in de game mee bezig te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Player1S schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 09:58:
[...]

Als je niet vies bent van klein beetje vals spelen kun je de Adurante pack downloaden.
Daar zit een platte wagen in die automatische je balen op pakt en kost slechts 10.000. Je hebt 2 varianten. Een voor 24x rechthoekige balen of 36x ronde balen.

Zelf heb ik ook het liefst rechthoekige balen omdat die er gewoon uitvallen maar in mijn huidige playthrough ben ik weer from scratch begonnen dus moest voor 500k land en voertuigen kopen. Dus gaat niet zo heel snel. En dan is een ronde balen pers goedkoper dan een rechthoekige pers.

Het viel me recentelijk ook op dat het gras er eigenlijk erg lelijk uit ziet als je een veld inzaait. Lijken overal gaten te zitten. Ook als je het daarna maait ziet het er niet uit.

Ik kijk regelmatig Daggerwin op YT en zijn survival serie waarin hij nog met FS17 speelt en daar ziet het er veel realistischer uit na het maaien.
Viel me op toen ik naar me werk reed en gemaaide velden zag.
Nee, valsspelen ga ik niet aan beginnen. Ik weet al waar het dan eindigt met cash hacks, alle velden opeens kopen met alle tractoren, het overzicht dan kwijt zijn en er dan maar mee stoppen. FS13 heb ik ooit kapot gespeeld door te veel zonnepanelen en windmolens te kopen, de cashflow was zo hoog dat alles wat ik zelf deed niet merkbaar meer iets toevoegde.

Moeilijkheidsgraad aanpassen zodat er een beetje vaart in het spelverloop zit vind ik prima maar dan houd het voor mij ook wel op.

Overigens vermijd ik de mods ook enigszins. Wellicht is het in FS19 beter, maar FS13 werd bij mij met allerlei mods behoorlijk buggy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
Enige wat die aanhanger doet is de balen automatisch op de aanhanger leggen. Het levert je geen extra geld op.

Mods voor FS19 is via officiele modhub dus getest. Fouten kunnen er in zitten maar valt mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
Het op de trailer laden van balen is een behoorlijk arbeidsintensieve job, maak zelf ook gebruik van de Ursus T-127 om ze automatisch op te pakken.
Al denk ik wel dat ik binnenkort overstap naar vierkante balen en de FSX 63.72 ga halen.
Welke rechthoekige balenmaak machine raden jullie aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GH45T
dvdkiwi schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:13:
Het op de trailer laden van balen is een behoorlijk arbeidsintensieve job, maak zelf ook gebruik van de Ursus T-127 om ze automatisch op te pakken.
Al denk ik wel dat ik binnenkort overstap naar vierkante balen en de FSX 63.72 ga halen.
Welke rechthoekige balenmaak machine raden jullie aan?
Volgens mij gebruik ik de Kuhn LSB 1290 D en inderdaad ook de Arcusin FSX 63.72.

De balenpers trekt zich wel zwaar, vooral bergop gaat dan langzaam. Ik vind mijn Case 7210 daarom niet sterk genoeg en gebruik ofwel mijn Case 7250 ofwel mijn JCB 4220 voor de balenpers. Die laatste is ook erg handig door de 4-wiel besturing hiervoor. Wel koppel ik dan vaak om naar de balenwagen, die wil ik ook een beetje vlot naar de barn kunnen brengen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
GH45T schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:24:
[...]

Volgens mij gebruik ik de Kuhn LSB 1290 D en inderdaad ook de Arcusin FSX 63.72.

De balenpers trekt zich wel zwaar, vooral bergop gaat dan langzaam. Ik vind mijn Case 7210 daarom niet sterk genoeg en gebruik ofwel mijn Case 7250 ofwel mijn JCB 4220 voor de balenpers. Die laatste is ook erg handig door de 4-wiel besturing hiervoor. Wel koppel ik dan vaak om naar de balenwagen, die wil ik ook een beetje vlot naar de barn kunnen brengen >:)
Heuvel op trok zelfs m'n T9 (550PK) het niet meer :P (valt terug naar 9KM/h of minder). Zou het eigenlijk eens moeten testen op m'n test map met die Big Bud van... 1100PK? denk dat die er zelfs moeite mee krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
Veld 18 en 19 erbij gekocht (Felsbrunn).
De kleine harvester (TX32) maar gelijk verkocht want dat schiet niet op met zo'n ding.
Nu even kijken wat de volgende stap is;
Paar mogelijkheden:
-velden samenvoegen (19 en 20 bv),
-dieren houden (daar is veld 20 mooi voor),
-grotere machines halen,
-de boerderij (schuren, tankstation etc) uitbreiden.
Zoveel opties, dat wordt even nadenken.
En ondertussen zit er ook nog ruim 100.000L oogst in de silo, hoef me voorlopig om geld niet druk te maken ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Superkiwi op 17-05-2019 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-06 14:16

Oxigeon

En zo is dat!

Gisteren dan ook begonnen met Boeren op Fellsbrun. Heb ervoor gekozen als "nieuwe boer" om de middelste optie te kiezen. Zelf velden kopen en voertuigen.

- Nu heb ik veld 20 en 28 gekocht.
- NH T6 tractor
- Case IH 7250 Pro tractor
- TX32 met Corn header

Wat raden jullie nu nog meer aan om te kopen? Enkele dingen die ik wil aanschaffen.
- Zaaimachine
- Ploeg
- Cultivator

- Voor sommige missies moet je spullen van A naar B vervoeren. Wat kun je hier het beste voor gebruiken?

EDIT 1:PS. Ik heb nog een kleine 640K budget

EDIT 2: Kun je laterna nog mods toevoegen? Stel ik wil courseplay gaan gebruiken. Of moet je dan een compleet nieuwe map starten?

[ Voor 14% gewijzigd door Oxigeon op 17-05-2019 16:33 ]

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-06 18:28

Vos

AFCA

Je kan altijd mods toevoegen of verwijderen. Behoeft geen start van een nieuwe game.

[ Voor 9% gewijzigd door Vos op 17-05-2019 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online
Oxigeon schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 16:30:
Gisteren dan ook begonnen met Boeren op Fellsbrun. Heb ervoor gekozen als "nieuwe boer" om de middelste optie te kiezen. Zelf velden kopen en voertuigen.

- NH T6 tractor
- TX32 met Corn header

Wat raden jullie nu nog meer aan om te kopen? Enkele dingen die ik wil aanschaffen.
- Zaaimachine
- Ploeg
- Cultivator

- Voor sommige missies moet je spullen van A naar B vervoeren. Wat kun je hier het beste voor gebruiken?

EDIT 2: Kun je laterna nog mods toevoegen? Stel ik wil courseplay gaan gebruiken. Of moet je dan een compleet nieuwe map starten?
Als je mais wilt gaan verbouwen moet je opletten dat je een geschikte zaaimachine koopt, niet ieder model kan gebruikt worden als maisplanter. Let goed op de symbolen die erbij staan in de shop.

Van wat ik van de transportmissies heb gezien zijn het spullen op pallets. Die kunnen vervoerd worden met bijv een voorlader, verreiker of heftruck. Het nadeel is wel dat die missies maar weinig opleveren. Beter koop je een eenvoudige kunstmeststrooier en gebruik je die om fertilizing missies mee te gaan doen, dat is vrij lucratief. En je kunt hem ook mooi gebruiken voor je eigen velden.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
Oxigeon schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 16:30:
- NH T6 tractor
- TX32 met Corn header

- Zaaimachine
- Ploeg
- Cultivator

Gezien je corn header ga ik er vanuit dat je je in eerste instantie enkel met het verbouwen van corn bezig gaat houden?
Wat machines die in het beginstadium erg handig zijn om te hebben:
-Een planter.
Zelf verbouw ik geen corn maar als er planters zijn die tegelijk kunnen cultivaten en planten zou ik daar zeker voor gaan. Wel kunnen sommige planters aan een power harrow gehangen worden, welke dienst doet als cultivator. Een zo breed mogelijke planter is aan te raden om tijd te besparen.
-Een ploeg.
Ploegen is zware taak en neemt behoorlijk wat tijd in beslag.
Alternatief is een subsoiler, enige verschil met een ploeg is dat je geen nieuwe velden kunt maken.
-Een fertilizer.
Hier heb je de keuze uit een uitvouwbare sprayer welke je achter je tractor hangt of een groot voertuig zoals de Stara Imperador. Een spray-voertuig is vaak erg duur en rechtvaardigt in mijn ogen die hoge prijs niet echt. Een uitvouwbare sprayer voor achter de tractor is vrij goedkoop en heeft een meer dan prima bereik; 3 of 4 keer over het veld heen en je bent klaar. Ook kun je kiezen voor een slurry tank of manure spreader om je veld te fertilizen.
-Een weeder
Ook hier twee mogelijkheden: een sprayer (uitvouwbaar of complete machine, zelfde als bij de fertilizers) of een weeder die achter je tractor sleept. Voordeel van een sprayer is dat je tijd bespaart, nadeel is dat het Herbicide kost (is best prijzig). Het voordeel van een sprayer is wel dat je in een later groeistadium de weeds nog kunt bestrijden zonder de gewassen te beschadigen (mits je dunne bandjes op je tractor hebt), maar sinds in FS19 het onkruid al vrij vroeg de kop op steekt kun je er altijd ruim op tijd bij zijn.
-Een trailer.
Om je harvest weg te brengen. Eén met grote capaciteit is aan te raden zodat je niet te vaak heen en weer hoeft te rijden. Ikzelf heb 2 Strautmann trailers van 20.500L per stuk die ik aan elkaar kan koppelen, erg handig.
-Een silo.
Niet per se nodig maar je kunt er 100.000L van elk gewas in opslaan. De verkoopprijzen fluctueren behoorlijk dus je kunt je oogst (onbeperkt) bewaren tot de prijs hoog staat.

Verder zou ik me qua contracts vooral focussen op fertlizer contracts en harvest contracts, deze zijn vaak erg lucratief. Harvest contracts zijn al voltooid voordat het complete veld is gedaan, de resterende harvest is een bonus voor jezelf. Let wel op met potatoes en beets, deze kosten érg veel tijd om te harvesten.
Fertilizing contracts kosten met een flinke uitvouwbare sprayer erg weinig tijd, zeker op de grote velden zou ik deze altijd even meepakken (ik laat mijn worker dat altijd doen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-06 14:16

Oxigeon

En zo is dat!

dvdkiwi schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 01:24:
[...]

Gezien je corn header ga ik er vanuit dat je je in eerste instantie enkel met het verbouwen van corn bezig gaat houden?
Wat machines die in het beginstadium erg handig zijn om te hebben:
-Een planter.
Zelf verbouw ik geen corn maar als er planters zijn die tegelijk kunnen cultivaten en planten zou ik daar zeker voor gaan. Wel kunnen sommige planters aan een power harrow gehangen worden, welke dienst doet als cultivator. Een zo breed mogelijke planter is aan te raden om tijd te besparen.
-Een ploeg.
Ploegen is zware taak en neemt behoorlijk wat tijd in beslag.
Alternatief is een subsoiler, enige verschil met een ploeg is dat je geen nieuwe velden kunt maken.
-Een fertilizer.
Hier heb je de keuze uit een uitvouwbare sprayer welke je achter je tractor hangt of een groot voertuig zoals de Stara Imperador. Een spray-voertuig is vaak erg duur en rechtvaardigt in mijn ogen die hoge prijs niet echt. Een uitvouwbare sprayer voor achter de tractor is vrij goedkoop en heeft een meer dan prima bereik; 3 of 4 keer over het veld heen en je bent klaar. Ook kun je kiezen voor een slurry tank of manure spreader om je veld te fertilizen.
-Een weeder
Ook hier twee mogelijkheden: een sprayer (uitvouwbaar of complete machine, zelfde als bij de fertilizers) of een weeder die achter je tractor sleept. Voordeel van een sprayer is dat je tijd bespaart, nadeel is dat het Herbicide kost (is best prijzig). Het voordeel van een sprayer is wel dat je in een later groeistadium de weeds nog kunt bestrijden zonder de gewassen te beschadigen (mits je dunne bandjes op je tractor hebt), maar sinds in FS19 het onkruid al vrij vroeg de kop op steekt kun je er altijd ruim op tijd bij zijn.
-Een trailer.
Om je harvest weg te brengen. Eén met grote capaciteit is aan te raden zodat je niet te vaak heen en weer hoeft te rijden. Ikzelf heb 2 Strautmann trailers van 20.500L per stuk die ik aan elkaar kan koppelen, erg handig.
-Een silo.
Niet per se nodig maar je kunt er 100.000L van elk gewas in opslaan. De verkoopprijzen fluctueren behoorlijk dus je kunt je oogst (onbeperkt) bewaren tot de prijs hoog staat.

Verder zou ik me qua contracts vooral focussen op fertlizer contracts en harvest contracts, deze zijn vaak erg lucratief. Harvest contracts zijn al voltooid voordat het complete veld is gedaan, de resterende harvest is een bonus voor jezelf. Let wel op met potatoes en beets, deze kosten érg veel tijd om te harvesten.
Fertilizing contracts kosten met een flinke uitvouwbare sprayer erg weinig tijd, zeker op de grote velden zou ik deze altijd even meepakken (ik laat mijn worker dat altijd doen).
Bedankt voor de info. Inmiddels heb ik de corn Hester verkocht en een maaier gekocht voor tarwe. Dat kan ik namelijk met een machine zaaien en ploegen tegelijk.

Eerste wat ik nu moet doen is dus inderdaad nog een kar of 2 kopen en een sproei machine.

Gisteren wel gemerkt dat ik met een oogstcontract op de 6k die ik kreeg voor de missie nog 12k extra kreeg voor de oogst

Edit: kun je in 1 silo meerdere stoffen bewaren? Ik dacht dat het er maar 1 was en heb hem daarom niet gekocht voor dat bedrag

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-06 18:36
Oxigeon schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 07:38:
[...]

Bedankt voor de info. Inmiddels heb ik de corn Hester verkocht en een maaier gekocht voor tarwe. Dat kan ik namelijk met een machine zaaien en ploegen tegelijk.

Eerste wat ik nu moet doen is dus inderdaad nog een kar of 2 kopen en een sproei machine.

Gisteren wel gemerkt dat ik met een oogstcontract op de 6k die ik kreeg voor de missie nog 12k extra kreeg voor de oogst

Edit: kun je in 1 silo meerdere stoffen bewaren? Ik dacht dat het er maar 1 was en heb hem daarom niet gekocht voor dat bedrag
ja de silo geeft een bepaalde capaciteit en geld voor bijna alle gewassen (niet voor aardappels en bieten) je kunt dus meerdere dingen in 1 siio doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
Ik ga eens even wat dingen testen om te zien of dat mijn yield vergroot.
Hoe ik nu te werk ga:
1) fertilizen (50%)
2) seeden (seeder/cultivator in één)
3) fertilizen (100%)
4) harvesten
(Weeds & lime heb ik uitgezet in het menu).

Ik ga nu van tevoren eens een keertje ploegen, kijken of dat uitmaakt voor de hoeveelheid oogst. Volgens de beschrijving van de seeder (no previous plowing or cultivating necessary) hoeft dat dus niét. Volgens de game hoeft dat ook niet na gewone granen.
Daarna ga ik ipv fertilizer eens Oilseed Radish planten en zodra de planten zichtbaar zijn er overheen zaaien.

Of heeft iemand nog andere suggesties / ideeën die ik zou kunnen proberen?
Ik verbouw trouwens alleen 'normale' granen:
Wheat, Barley, Oat, Canola en Soybeans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
Die seeders waar je niet hoeft te ploegen/cultiveren doet het ding het eigenlijk zelf al, echter, heb je vaak een trekker nodig met aanzienlijk meer PK's dan eentje die niet zelf 'drilled'.

Zo kan het dus zijn dat je met een 12 meter zaaimachine (zonder drill) afkan met een 150PK trekker, terwijl je voor een 6 of 7.5 meter zaaimachine met drill al 240 PK nodig hebt.

Betere yields met ploegen krijg je alleen als je 'needs plowing' aan hebt in de opties. Anders is het gewoon meer voor roleplaying (yields worden er niet beter of slechter van).

Zelf ga ik na de oogst altijd cultiveren, rond met de kunstmest strooier (nu nog, hopelijk binnenkort met slurry), inzaaien, en dan meteen weer met kunstmest strooier erover en dan kom ik aan 100% yield (ik heb dus dingen als mandatory plowing, weeds, en lime uitstaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
Thanks, dat maakt een en ander wat duidelijker.
Heb er eigenlijk nooit op gelet dat seeders die ook cultiveren een zwaardere tractor nodig hebben ;)
Dan wordt het waarschijnlijk enkel een Oilseed Radish ckeck tov liquid fertilizer.

*edit
Omdat de oogst uit de silo behoorlijk wat opleverde ook veld 17 (3.9ha) erbij gekocht, net nadat deze ingezaaid was met zonnebloemen. Keertje met de fertilizer er overheen en wachten tot het oogsttijd is.
Heb nu totaal zo'n 11ha in bezit, voorlopig meer dan genoeg. Nu eerst sparen voor meer en/of grotere machines

Zit trouwens ook eens te kijken naar handige bale making/transporting equipment. Nu viel mijn oog op de LSB 1290 D baler icm de FSX 63.72 trailer. Beiden heb ik net even gehuurd en het werkt uitstekend!

[ Voor 90% gewijzigd door Superkiwi op 19-05-2019 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
Gisteren aan het martelen geweest met terrein aanpassen rond m'n hooischuur. Wil graag om de schuur heen kunnen rijden, maar gezien de ligging (op een bult..) wil dat niet zo mooi. Dus proberen de grond wat aan te passen, wat deels werkte, maar nu had ik van die rare puntige hoeken, en met geen mogelijkheid dat ik die smooth kon krijgen want "can't deform terrein here". Komt waarschijnlijk omdat er een verharde weg vlakbij ligt, wat niet je eigendom is, en dus niet kan aanpassen.

Dus... bleef er een optie over, de hayloft moest een halve tot een meter opschuiven...
Ding zat stampvol (ongeveer 250K liter stro, en 250K liter hooi), dus dat er eerst uit, op een nabij gelegen veld neer gegooid maar... phoe, wat een enorme boel stro en hooi heb je dan.

Uiteraard wel eerst (en vaak) saven, voor als het mis gaat dat ik de savegame terug kan zetten. Grond gemarkeerd waar de hayloft nu stond en vervolgens ding verkocht en nieuwe geplaatst...kleine 1 of 1.5 meter opzij. Grond wat gesmooth (meerdere pogingen nodig, kan het niet altijd goed zien tijdens het grond bewerken), maar gewoon met de trekker erover, en als die niet meer stuitert is het goed.... toch? :P

Vervolgens maar even de grootste opraapwagen gehuurd (m'n eigen is niet zo groot, moet je heel vaak heen en weer rijden) en de boel weer in de hayloft gedrukt.

Nog steeds niet helemaal tevreden met hoe het eruit ziet, maar, kan tenminste om de loft heen rijden nu wat vooral makkelijker is met leeg gooien (ipv achteruit moeten steken).

Al met al heeft dat 'grapje' ruim 50.000 eurie gekost, wat dus tenkoste gaat van m'n Holmer budget.
Maar toeval wil, dat silage plots weer veel waard is, dus dat word weer een avondje balen persen en wikkelen en dan verkopen (silage prijzen is echt alles of niks, of het is krap 300 euro, of in een klap 550 a 600 euro, om vervolgens weer in te kakken naar 300).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
Wat zou ik daar graag een timelapse video van hebben gezien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
dvdkiwi schreef op maandag 20 mei 2019 @ 10:54:
Wat zou ik daar graag een timelapse video van hebben gezien :P
Ik probeer het hele gebeuren zo snel mogelijk te vergeten :+

Maar, is beetje het probleem van de ligging van m'n cowfarm (en dus ook m'n hayloft). Op een bult.
Leek op het eerste gezicht mooi te passen met weinig terrein deformation, maar... de randen zijn vrij stijl naar beneden en dat weer fixen is lastiger dan gedacht. Kan op de meeste plekken prima rondrijden (past nét), maar zoals gisteren de boel weer terug naar de hayloft brengen met een 3-asser opraapwagen merk je wel dat dan smalle strookje waar je over rijdt te krap is en je bochten amper meer kan halen.

Veel plekken dus redelijk kunnen fixen, maar bij die hayloft kreeg ik het niet voor elkaar, en dus zat er niks anders op dan dat hele ding op te moeten schuiven.

"It's not good, it's not perfect, but it'll do" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
Het hele landscapen (en soms ook het plaatsen van items) is soms wel een dingetje ja. Sowieso had ik graag wel een bevestigingsfunctie willen hebben zodat je eerst een beetje kunt aanklooien met landscapen en dat alles pas definitief wordt nadat je op 'ok' heb geklikt of zoiets. Nu is elke ingreep blijvend en soms niet helemaal wat je verwacht had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
dvdkiwi schreef op maandag 20 mei 2019 @ 11:22:
Het hele landscapen (en soms ook het plaatsen van items) is soms wel een dingetje ja. Sowieso had ik graag wel een bevestigingsfunctie willen hebben zodat je eerst een beetje kunt aanklooien met landscapen en dat alles pas definitief wordt nadat je op 'ok' heb geklikt of zoiets. Nu is elke ingreep blijvend en soms niet helemaal wat je verwacht had.
Klopt ja, dat had ik in FS17 ook al! Er is geen mogelijkheid tot 'plannen'. Alles moet meteen definitief. Ook bij het plaatsen van dingen. Die lucht-view is daar ook niet optimaal voor. Nu doe ik dat meestal maar door even te saven. Dan kan ik restoren als het toch niet wil lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
Ploeg zou ik zeker links laten liggen als je vanaf 0 begint. Cultivator ook.
Koop een Subsoiler en bijpassende maat zaaier en je kunt in 1 rit ploegen/cultiveren en zaaien.
Subsoiler kost ook geen drol.

Zou zeker mods installeren. Er zitten 2 Deutz Fahr tractoren in die spotgoedkoop zijn. ~17k voor 90pk en ~31k voor 143pk (base kost ie 14k voor 90pk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
Even een testje gedaan op veld 11 (Felsbrunn) met Canola.
Oilseed Radish zou een 30% yield bonus moeten geven, terwijl liquid fertilizen een 25% yield bonus geeft.

Eerste methode:
Oilseed Radish, seeden, liquid fertilizer.
Tweede methode:
Liquid fertilizer, seeden, liquid fertilizer.

De seeder doet cultiveren en zaden inéén; de Oilseed wordt dus netjes gecultiveerd voor het zaden.
Beide keren was de oogst 24025L Canola.
Het maakt dus niet uit welke methode je gebruikt. Enig voordeel is alleen dat Oilseed je enkel zaadjes kost wat de eerste keer fertilizen een stukje goedkoper maakt. Nadeel is dat je even geduld moet hebben tot de plantjes de kop op steken voordat je er overheen kunt cultiveren/zaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StugIII
Zo het begint eindelijk een beetje te lopen.
Ik heb nu een case puma 240 CVX met 270 pk
Tatra 6x6 agro met krampe SBII 30/1070 oplegger
HorschTerrano 4
Stara ceres master 3570
Horsch fertilizer spreader 10.000
En veld 28.
Nu begint het geld een beetje binnen te komen en kan ik straks wat velden erbij kopen.
Het meeste verdien in met de fertilizer, achter de tatra schiet dat lekker op. Nu sparen voor veld 29 en die straks samenvoegen. Dan kan ik wat meer verbouwen met wat meer inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
Ook op Felsbrunn?
Ik sta daar op het punt om veld 13 erbij te kopen. Wilde eigenlijk eerst nieuwe machines kopen maar het kopen van nieuwe, grotere velden is steeds zo verleidelijk.
Heb nu veld 11, 17, 18, 19 en 20 dus zodra veld 13 erbij is moet ik écht eens kijken naar een zware tractor, flinke subsoiler/cultivator en seeder. Met die 6m brede seeder schiet het niet echt op om 4ha of meer te zaaien :P

[ Voor 17% gewijzigd door Superkiwi op 20-05-2019 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StugIII
Yep op Felsbrunn.
Heb nu 29 erbij gekocht.
Nu een ploeg kopen om het veld groter te maken en dan inzaaien.
Volgende stap al de bomen omzagen voor nog meer ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
Even in de shop gaan kijken voor een grote cultivator en seeder en deze geselecteerd:
-Gigant 12S 1600 disc harrow, 16m breed, €121.000;
-Lemken Solitair 12 seeder, 12m breed, €107.000;
-SB 1000 weight, €900.

De disc harrow heeft een tractor nodig met 265kw/360hp, de seeder kan het af met slechts 110kw/150hp.
Een zware tractor met zo'n 400pk zo voldoende moeten zijn, dan kan ik daar voorlopig wel mee vooruit.
De RSM161 harvester hoeft niet vervangen te worden, die is voor grote velden eigenlijk nog steeds prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StugIII
Eindelijk de bomen omgezaagd van veld 29 en de boomstronken verwijderd.
Veld 29 en 28 nu aan elkaar gemaakt en het oppervlak wat groter gemaakt.
Vandaag bemesten en inzaaien. Dan straks mijn eerste "grotere oogst"
Verder door sparen voor de 2de John Deere harvester. De header heb ik al, maar op een of andere manier heb ik daar geen kar bij. Hoe kan je dan met 13 meter breed de weg op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Door een header trailer (kar) te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GH45T
De header voor (in ieder geval de grootste) New Holland harvester heeft al een ingebouwd transportmechanisme. Die heb ik enkele keren gebruikt bij contracts en werkt prima.

De Draper Stream 900 header van mijn Rostelmash RSM161 is weliswaar een stuk kleiner maar heeft ook een ingebouwde transportoptie. Ik zou deze functie niet graag meer willen missen, nieuwe headers wil ik dus enkel nog met deze optie gebruiken.

Na veld 12, 15 t/m 17, 19 en 24 t/m 26 heb ik nu ook veld 11 gekocht op Ravenport. Daarmee heb ik het totale oppervlakte van mijn velden bijna verdubbeld. Het was wel een behoorlijke investering, maar er stond op het moment van aankoop mais op veld 11 die ik bijna kon gaan oogsten. Daarmee was al direct ongeveer een kwart terugverdiend.

De volgende aankoop wordt voor mij waarschijnlijk ook een nieuwe, grotere harvester. Het oogsten op de echt grote velden begint met de Rostelmash wel erg lang te duren. Buiten dat vind ik het een fantastische machine, ik vind alleen dat hij wel vaak onderhoud nodig heeft. Buiten de grootte vind ik dat het enige nadeel van deze harvester. Na de harvester ga ik eens kijken voor een bietenrooier. Zaaien van bieten kan al met de seeder welke ook mais kan zaaien, ik heb enkel nog een harvester nodig :)

In mijn silo zit een behoorlijke hoeveelheid wheat, barley, oat, canola, soya beans, sunflowers en corn. Ieder zo rond de 70k. Fijn als ik een keer wat extra geld nodig heb en als er een high demand aankomt is het bingo :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StugIII
Anoniem: 93986 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 08:41:
Door een header trailer (kar) te kopen.
Dan moet ik beter zoeken waar ik die kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkiwi
GH45T schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 09:19:
In mijn silo zit een behoorlijke hoeveelheid wheat, barley, oat, canola, soya beans, sunflowers en corn. Ieder zo rond de 70k. Fijn als ik een keer wat extra geld nodig heb en als er een high demand aankomt is het bingo :D
Hier precies zo. Verdien mijn geld veelal met harvest contracts en mijn eigen oogst gaat de silo in.
Ik heb in de loop der tijd de hoogste prijzen voor de verschillende oogsten bijgehouden en verkoop ze nu alleen als ze daar enigszins in de buurt komen.
Op medium difficulty (met medium economy) zijn dit de beste prijzen die ik tot nu toe heb gezien:
Wheat €798
Barley €754
Oat €1224
Canola €1681*
Sunflowers €1547
Soybeans €1959

*de prijs voor Canola twijfel ik over, kan zijn dat ik toen verkeerd gelezen of gekeken heb. Hij komt de laatste tijd niet veel hoger dan een 1200-1300.

Als er meerdere harvest contracts open staan kijk ik ook vaak even naar de prijzen zodat ik aan de resterende harvest nog een leuk centje overhou. Zou kreeg ik gisteren na het oogsten van Soybeans op veld 10 een kleine €26.000 aan harvest inkomsten, naast het reguliere contractgeld.

[ Voor 6% gewijzigd door Superkiwi op 22-05-2019 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
Gisteren nog een klein veldje in balen gedrukt (15 silage balen), toen nog 2 fertilizer missies gedaan en 1 oogst missie (oats). Kwam erachter dat oats op dat moment plots veel waard waren, dus m'n eigen voorraad ook maar verkocht.

Ook wheat was plots boven gemiddeld veel waard (1200 euro per 1000L, meestal zit die onder de 1000 per...uh...1000L :P ), ook corn was veel waard al had ik daar niet veel van in de silo maar ook verkocht.

Zit nu op ruim 600K euro op de rekening, en kan dus de Holmer Terravariant betalen 8)

Daarna nog even kijken wat het volgende word, meer velden? meer koeien? of toch maar sparen voor de BGA? BGA lijkt me op het moment het interessantste, kan ik ook 'mest' vandaan halen, en mooi bezig met gras inkuilen (ipv alles telkens in balen te wikkelen, balen persen is wel leuk, maar als je soms meer als 20 balen moet wikkelen is wel wat saai).

Wil ook erg graag een hakselaar hebben, en dan komt dat wel weer mooi uit met een BGA. Maar dan word het totaal plaatje weer erg duur volgens mij, BGA is 350K geloof ik, shovel om de bult aan te rijden en leeg te halen zal... ook mooi richting 200K gaan, hakselaar is ook 300K of meer.... misschien dat het toch verstandiger is eerst meer velden te kopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online
Nemesizz schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 10:37:
[...]

Wil ook erg graag een hakselaar hebben, en dan komt dat wel weer mooi uit met een BGA. Maar dan word het totaal plaatje weer erg duur volgens mij, BGA is 350K geloof ik, shovel om de bult aan te rijden en leeg te halen zal... ook mooi richting 200K gaan, hakselaar is ook 300K of meer.... misschien dat het toch verstandiger is eerst meer velden te kopen :+
De oude Fiat met dubbellucht en 1500kg in de hef voor het vastrijden, transportbanden voor het leeghalen. Veel goedkoper dan een shovel en sneller met leeghalen. Evt een schuifblad bij de Fiat als je niet zo bedreven bent in gelijkmatig lossen :+

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
@Nemesizz Als je nog weinig velden hebt zou ik eerst sparen voor meer land en daarna pas naar nieuwe machines kijken.
Om de simpele reden dat meer landbouw = meer opbrengst.
Een of meerdere extra velden extra scheelt echt aanzienlijk in je inkomsten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
Weinig velden heb ik niet, heb er 3 naast de boerderij (nummers weet ik zo even niet), en veld 10 (is een hele grote).

Fiat trekker komt niet terug, althans, ziet er niet naar uit. Dan haal ik liever een shovel (met een joystick werkt het toch wel leuk met een shovel vind ik).

Inkuilen en dan mooi verdelen had ik het 'trucje' voor, cruiscontrol op 5 km/h zetten, rijden en dan leeg gooien, word de boel redelijk mooi verdeeld ipv dikke bulten (had ik eerst altijd).

Laatst met die hayloft leeghalen, moest ik het stro en hooi ook 'even' dumpen op een veld, en had gewoon mooie bulten liggen ipv bergen :P

Wil eigenlijk nog wel veld 11, al zit daar een rare kuil/hobbel in waar cultivator en zaaimachine telkens overheen springt (slaat hele stukken over), of veld .... 15 geloof ik, zit vlak aan het water maar is een mooi vlak stuk, geen bulten of wat dan ook.

Sommige velden schaf ik pas veel later aan, omdat er zoveel werk (en dus geld) in zit om die vlak te krijgen. Neem veld 16 bijvoorbeeld, ware ramp om langdurig op te rijden omdat werkelijk het hele veld schuin loopt in de lengte. Enige oplossing daar is de boel helemaal plat maken >:) (wat zeer waarschijnlijk een fortuin kost).
Denk dat uiteindelijk sommige delen van de map bij mij als een steengroeve uit gaan zien, maar het veld wel plat. Maar.... allemaal nog toekomst muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StugIII
Eindelijk vel 28 en 29 kunnen inzaaien met canola. Terwijl de canola groeit doe ik veel bemesting contracten. Die kosten weinig tijd, zeker met kunstmest en leveren genoeg op.

Straks de oogst contracten en dan kan ik eindelijk veld 20 kopen en dan sparen voor de boerderij.
Dan staat de geparkeerde apparatuur er niet meer zo zielig alleen bij.

Vervolgens wil ik kippen gaan houden en sparen voor een harvester.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1214490

Is hier iemand die weet hoe ik de prijs van balen kan uitrekenen of waar ik dat kan zien want ik zie nergens het symbool van balen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
Anoniem: 1214490 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 09:25:
Is hier iemand die weet hoe ik de prijs van balen kan uitrekenen of waar ik dat kan zien want ik zie nergens het symbool van balen?
Balen heb je in 4 varianten:
gras , hooi, silage , en stro.

Je moet dan dus kijken bij de prijzen van gras, hooi, silage en stro.
Prijzen zijn per 1000L, en balen zijn (even uit m'n hoofd) 2000L per stuk. Dus als stro bijvoorbeeld 150 euro per 1000L is, dan krijg je dus 300 euro per baal.

Vind die icoontjes eigenlijk behoorlijk onduidelijk, weet inmiddels wel welke wat is, maar echt logisch zijn ze niet (welke is nou hooi? welke is nou stro?).

Gisteravond zelf een paar oogst contracts gedaan, laatste nog nét binnen voordat het weer (pikke) donker werd. Laatste was canola oogsten op veld 6, wat een behoorlijk groot veld is. Contract zelf was iets van 8K waard, had met 1 volle trailer (47000L) het contract al complete én al een 8K bonus, en dan had ik nog 15K liters in m'n combine zitten die ook nog iets van 27K bonus waard was :P Dus dat was mooi even cashen met dat veldje.

Volgens mij zijn die 'bonusen' sinds patch 1.3 echt drastisch omhoog gegaan, voorheen kreeg je nooit zoveel voor een oogst contract. Contracts completen nu sneller heb ik het vermoeden, mogelijk ter compensatie voor oa de onkruid bugs (waar het onmogelijk was om een contract te completen, al had je het hele veld leeg zat je vast op 94%). Maar is mooi verdienen zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikoe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03:50
Ik ben inmiddels ook weer begonnen met FS19. Heb de Mercury Farms map gedownload en deze in de .xml file aangepast zodat ik alles aan mijn wensen kon aanpassen om te beginnen. Ben begonnen met 100.000 euro en alleen de boerderij met veld 10 (die zit daar al bij). De rest van de velden heb ik verkocht als ook de gebouwen etc. Hierna de .xml file aangepast. Heb inmiddels een simpele trekker en de Bizon oogstmachine met bijbehorende header. En ook nog de Amazone ZA-U 1001 om contracts te doen voor het bemesten. Heb nu niet heel veel geld meer, maar ik moet het me eige moeilijk maken want anders gaat het voor mij gewoon te snel en dan na een paar weken ben ik er al weer op uitgekeken zoals ik op Felsbrunn al heb gehad. Alles op makkelijk en na een paar weken had ik het meeste spul al in het duurdere segment en had ook al wat paarden en schapen en kippen. Voor mij ging dat iets te hard haha. Maar we zien wel of het zo bevalt. Heb ook de Growht Control mod gedownload, want anders ging het wel heel erg snel met groeien en oogsten. Heb withering en weeds wel uit staan. Dat weeds vind ik nog steeds onlogisch. En inderdaar die symbolen van silage en gras enzo daar snap ik nog steeds niks van. Je hebt wel een mod die die symbolen verandert, maar heb daar nog niet naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
Vanmiddag eens een 12m brede disc harrow (=cultivator) gehuurd om te kijken of het wat is.
Ding had een tractor nodig met 360hp dus het was even de vraag of mijn 260hp sterke Case het ding zou kunnen trekken. Conclusie: als het veld vlak is wel, zelfs op de normale werksnelheid. Licht bergop doet ie zo'n 6-7km/u.
Gelijk de Lemken Solitair 12 seeder (12m breed) gekocht, deze heeft slechts 150hp nodig. Wat gaat dat lekker snel in vergelijking met mijn oude zaaiertje :D

Het vergt wel even een andere aanpak dan voorheen want waar ik eerst dit deed:
Fertilizen, zaaien (met zaaien/cultivcator in één), fertilizen moet ik nu:
Cultivaten, fertilizen, zaaien, fertilizen. Stapje extra dus.
Zit er ook sterk aan te denken om de eerste stap fertilizen over te slaan en in plaats daarvan Oilseed Radish te gaan gebruiken waardoor de werkwijze als volgt zou worden:
Cultivaten, Oilseed zaaien, wachten tot kopjes boven komen, cultivaten, graan zaaien, fertilizen.
Nóg een stap extra dus en het wachten op de volgende groeifase kost even tijd maar het kost maar één keer liquid fertilizer en dat drukt de kosten toch behoorlijk.

Enige wat nog rest is een fatsoenlijke tractor kopen die de disc harrow goed kan trekken.
Ik neig naar de Massey Ferguson MF 8700 (400hp).

[ Voor 3% gewijzigd door Superkiwi op 23-05-2019 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
dvdkiwi schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 16:23:
Vanmiddag eens een 12m brede disc harrow (=cultivator) gehuurd om te kijken of het wat is.
Ding had een tractor nodig met 360hp dus het was even de vraag of mijn 260hp sterke Case het ding zou kunnen trekken. Conclusie: als het veld vlak is wel, zelfs op de normale werksnelheid. Licht bergop doet ie zo'n 6-7km/u.
't Is niet zoals het hoort... maar, ik had in de vorige FS eerst gewoon de combine (de Massey Ferguson Activa had ik toen) voor de 12m brede disc harrow :P Ding kon erachter, had de PK's dus.... waarom niet? :+

Weet niet zeker meer of ik dat in deze FS ook gedaan had, volgens mij had ik meteen geld opgespaard voor een New Holland T9 toen ik die disc harrow kocht.

Heb in een test map wel met een BigM (heeft immers ook 450PK) geprobeerd, maar die had wat problemen met sturen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Kuch, ik vond de meeste maps al niet geschikt voor de grootste seeders in FS19. Kom ik net dit tegen.

YouTube: 2019 Planting: Zells 214ft Airseeder (worlds largest planter) :X :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
Gister de nacht geskipped en de volgende dag waren prijzen van veel gewassen behoorlijk aantrekkelijk om te verkopen. Dus, bijna alles wat ik in storage had verkocht en kwam uit op.... 997K euro (totaal, verkopen was iets van 450K). Nét die 3K te kort voor een miljoen :P Goed, m'n gewassen waren inmiddels ook rijp dus veldje mais geoogst en verkocht en zit nu ruim boven de miljoen euro yeey. Tijdelijk dan, want wil die Holmer nog kopen, en misschien nog een extra veld.

Ander nieuws, m'n broer zat te bladeren op het FS forum, en zag daar een foto die weer van het merk Kemper was (van de mais headers) en wat was daar op te zien? Jawel....een John Deere hakselaar! Ik baalde er al die tijd van dat er geen John Deere hakselaar in de game zat, maar er is er dus waarschijnlijk wel een in de maak door Giants zelf (gezien de grafische kwaliteit van de cabine, heb in FS17 ook een mod John Deere hakselaar gehad maar... daar klopte heel veel niet aan qua afmetingen en dat is voor een pietleut als ik vervelend).

Als het geluid niet deugt zou ik evt kunnen proberen het uit m'n video's te slopen, regelmatig een John Deere hakselaar gefilmd dus zou misschien kunnen (geluid onder een video vandaan halen is lastiger dan het lijkt, bij geluiden filteren je hersens wel weg bij het kijken van een video, maar als je het dan in een game zet hoor je het constant).

Helemaal excited nu vanwege die hakselaar. Hopelijk dat er nog meer komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
zeker weten dat het geen 3rd party mod was? Er zit toch menig mod in waarbij de kabine er gewoon prima tot tiptop uit zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
Player1S schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 16:41:
zeker weten dat het geen 3rd party mod was? Er zit toch menig mod in waarbij de kabine er gewoon prima tot tiptop uit zag.
Bij hakselaars nog nooit een mod gezien waarbij de cabine tip top in orde was. Of altijd wel wat met de textures, of scaling (zelfs bij zeer goede modellen als de Claas 900 en 870). Zo ook bij de John Deere mods in de vorige FS (texture quality was... meh, en scaling all over the place, verhoudingen klopten niet).
Cabine in de foto was precies in de grafische stijl zoals Giants dat zelf ook heeft in de rest van de game, dus lijkt mij zeer sterk dat het een 3rd party mod was.

*EDIT*
Foto was van een stand van Kemper, waar (vooral) kinderen in Farming Simulator in een hakselaar konden rijden, met uiteraard een Kemper maisbek. Paar van de foto's is duidelijk de cabine van een John Deere hakselaar te zien. Maar ook een foto rijdt iemand met een BigX (vanuit buiten aanzicht), en als je heeeeel goed naar pixels kijkt, kun je nog net uitmaken dat de hakselaar die daar voor in de verte rijdt een John Deere 9000 serie is :P

[ Voor 24% gewijzigd door Nemesizz op 24-05-2019 21:14 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
Gisteren was een goede dag :)
Moest de dag ervoor het oogsten afbreken omdat het regende en duurde nogal lang dus withering maar even uitgezet.
Prijzen van gewassen waren goed, tijdens de regen een paar keer op en neer gereden om 80 ton canola te verkopen. Sojabonen stonden ook hoog dus ook daar 40 ton van verkocht.
Toen het droog was waren er 3 velden klaar om geoogst te worden waaronder 4.1ha aan sojabonen, die konden dus linea recta naar de Grain Mill. Ook stond er een contract open voor het harvesten van sojabonen op een veld van 5.22ha welke te mooi was om te laten liggen dus die ook maar aangenomen. Machines gehuurd voor het contract en een werker erop gezet. Omdat ik tegelijkertijd mijn eigen oogst bij hetzelfde afleverpunt dropte had ik al 93% van het contract afgeleverd terwijl de contract-harvester nog bezig was met de eerste baan.

Daarna had ik genoeg geld om even de shop in te duiken en de volgende machines aan te schaffen:
-Massey Ferguson MF 8700 zware tractor, geupgrade naar 400pk;
-Horsch Joker 12 RT cultivator (12m) icm een front weight voor de tractor;
-LSB 1290 D bale maker;
-FSX 63.72 bale collector.

Ik zie nog steeds het nut niet echt van apart cultivaten en seeden, buiten dat je met een iets minder zware tractor af kunt. Maar het is nodig voor een achievement dus we gaan wel cultiveren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
Ik cultiveer eigenlijk altijd voordat ik het opnieuw inzaai, (ook in de vorige FS delen, zelfs met een zaaimachine waar dat dus niet hoefde).

In de vorige delen waren de grond textures ook, tja, leken veel op elkaar laten we maar zeggen.
Dus een pas geoogst graan veld was het verschil met opnieuw ingezaaid vaak moeilijk te zien. Eerlijk gezegd gecultiveerd en onbemest tov ingezaaid ook. Dus daarom deed ik meestal eerst cultiveren, bemesten, en dan weer inzaaien.

Bovendien zijn seeders zonder drill vaak groter (is wel een grote met drill volgens mij, maar dan heb je ook een hele zware trekker nodig).

Heb zelf gisteren (toch eindelijk) de Holmer Terravariant gekocht, met slurry tank en bouwland bemester.
Ding maakt wel wat meer geluid als je de slurrytank aanzet, maar gelukkig nog steeds niet hinderlijk (niet het 'red linen' van andere machines). Even 2 veldjes bemest, en viel me mee hoeveel ik kon doen met 2 tankjes had verwacht dat ie sneller leeg zou zijn.

In de vorige FS delen was de tank vaak erg snel leeg. En met een bemester erachter, bleef het ding ook doorlopen ookal stond je stil, dat doet deze ook niet meer (gelukkig).

Heb ook veld 21 gekocht, stonden zonnebloemen op maar onbemest, dus dacht ik koop die terwijl die nog in de 1e or 2e growstate zit, dan kan ik er nog een keer kunst mest op gooien voor wat extra opbrengst. Veld wilde ik toch al wat langer hebben dus.... why not? Kostte toch maar iets van... 280K ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
Weet jij (of weten jullie) of bemesten met een slurry tank goedkoper is dan met liquid fertiziler?
Liquid fertilizer kost het me zo'n €540 per hectare, als slurry* nou goedkoper is stap ik daar wellicht op over.

*ik heb geen beesten die voor mest zorgen, bemesten wordt door de werker gedaan met alles op auto-buy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
dvdkiwi schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 15:51:
Weet jij (of weten jullie) of bemesten met een slurry tank goedkoper is dan met liquid fertiziler?
Liquid fertilizer kost het me zo'n €540 per hectare, als slurry* nou goedkoper is stap ik daar wellicht op over.

*ik heb geen beesten die voor mest zorgen, bemesten wordt door de werker gedaan met alles op auto-buy.
Volgens mij werkt dat niet met een werker. Ja kan wel, maar moet je wel zelf de tank vullen, slurry word niet bijgekocht (ik liet werkers eigenlijk nooit met slurry werken).

Dus zonde vee of BGA gaat dat volgens mij niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
Ah, duidelijk.
Dan binnenkort toch maar eens verdiepen in het houden van beesten ;)
Bespaar nu sowieso toch al de helft van mijn fertilizer kosten omdat ik elk veld inzaai met oilseed radish. Werkt eigenlijk best prima en als je grote velden hebt scheelt dat duizenden euro's aan liquid fertilizer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
Ik gebruik de solid fertilizer, want als ik me niet vergis is de top snelheid tijdens sprayen iets van... 16 of 17 km/h? en met solid kun je iets van 20 km/h. Doordat je sneller rijdt is een veld sneller bemest en kost het minder kunstmest (de wondere wereld van game-farming :P ).

En bepaalde strooiers kunnen behoorlijk breed strooien (al blijft een sprayer, de grootste althans, volgens mij breder). Nu is het snelheid verschil niet groot maar, rij kuntstmest uit op 16 km/h en een keer op 20 km/h, en dan heb je bij 20 km/h minder kunstmest nodig.

Al wil ik denk ik uiteindelijk wel een keer een sprayer hebben (Amazone, ondanks de graphic issues) voor fertilizer missies op enorme velden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Gisteren op map Ravenport na een berg oogsten, wat voorraad verkopen en veel contracts uitvoeren een nieuwe Case 9240 harvester met de 13.7m draper gekocht. Daarna nog een ronde geoogst, wat geld geleend en toen veld 8 van 15,58 acre (grootste veld) voor 1,2 miljoen gekocht. Daarna de barley welke al op het veld stond gaan oogsten en de stro persen. Heb nu ongeveer 2/3e hiervan weggebracht en de lening weer afgelost.

Nu bezit ik ongeveer 1/3e aan oppervlakte van alle velden op Ravenport. Nog even een nieuwe, grote zaaimachine kopen en dan gaat het tempo van inkomen nog een klap omhoog. De snelheid waarmee ik dan velden en machines kan kopen gaat enorm omhoog :D

Ik denk dat ik over enkele weken wel alles heb bereikt in mijn huidige game. Dan eens op een wat moeilijker niveau aan Felsbrunn beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
Heb gisteren een mest stooier gekocht voor m'n Holmer (had vrij veel vaste mest...althans, zo leek het :P ) en een JCB shovel gekocht...omdat ik mooi vond 8)

Zat er eerst een beetje mee dat het pad naast de mest bult wat krap leek (gezien de ligging van m'n koe stal, vlak naast een vrij steile helling), maar kan er gelukkig prima met een shovel draaien.

Dus, veld gecultiveerd, mest strooier op de Holmer gezet (eerst giertank afkoppelen), en strooien maar!
Maar...itt tot slurry gaat vaste mest veel sneller erdoor tijdens het uitrijden. Kon 1x naar achter naar het veld, de kop meepakken, en nét niet weer terug, vlak voor dat je weer achteraan bent is de bak al leeg. Dat was dan 17500L volgens mij.

Maakt verder niet zo uit uiteindelijk, maar nu zit ik dus dat m'n mest toch sneller op is dan verwacht.
Uiteindelijk krijg ik toch wel meer koeien dus dan is dat 'probleem' ook wel opgelost, maar voorlopig moet ik denk ik toch nog de kunstmest strooier in hand bereik houden :P

Echt grote velden, zoals veld 10 zijn nog niet te doen dan met dierlijke mest, dan gaat er alles in 1x door denk ik.

@dvdkiwi Ik had nog even gekeken naar die snelheden van sprayers, maar de meeste zitten zelfs maar op 12 tot 14 km/h, de snelste 16 km/h. Dus als je goedkoper wil fertilizen, moet je denk ik toch gaan kijken bij de kunst mest strooiers, die doen 20 km/h, en sneller over het veld is minder fertilizer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
Ik zal eens een kunstmeststrooier leasen in de shop, kijken wat ik dan per hectare kwijt ben aan kosten :)
Maar voor nu blijf ik nog wel even bij mij sproeier sinds ik nu toch maar slechts één keer het veld over hoef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online
Nemesizz schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:00:
Heb gisteren een mest stooier gekocht voor m'n Holmer (had vrij veel vaste mest...althans, zo leek het :P ) en een JCB shovel gekocht...omdat ik mooi vond 8)

Zat er eerst een beetje mee dat het pad naast de mest bult wat krap leek (gezien de ligging van m'n koe stal, vlak naast een vrij steile helling), maar kan er gelukkig prima met een shovel draaien.

Dus, veld gecultiveerd, mest strooier op de Holmer gezet (eerst giertank afkoppelen), en strooien maar!
Maar...itt tot slurry gaat vaste mest veel sneller erdoor tijdens het uitrijden. Kon 1x naar achter naar het veld, de kop meepakken, en nét niet weer terug, vlak voor dat je weer achteraan bent is de bak al leeg. Dat was dan 17500L volgens mij.

Maakt verder niet zo uit uiteindelijk, maar nu zit ik dus dat m'n mest toch sneller op is dan verwacht.
Uiteindelijk krijg ik toch wel meer koeien dus dan is dat 'probleem' ook wel opgelost, maar voorlopig moet ik denk ik toch nog de kunstmest strooier in hand bereik houden :P
[...]
Vind slurry eranders ook hard doorheen gaan, als je geen extra implements gebruikt om het onder te werken tenminste. Die Zunhammer tank maakt mooie brede banen in de ketsplaat-stand maar als je 3x met je ogen knippert is de tank leeg. Met een Zunidisc erachter zijn de banen minder breed, maar voor mijn gevoel is ie dan ook zuiniger met de mest en kun je meer oppervlak doen op een tank. Moet het altijd nog eens goed vergelijken.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
MadMarky schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:37:
[...]

Vind slurry eranders ook hard doorheen gaan, als je geen extra implements gebruikt om het onder te werken tenminste. Die Zunhammer tank maakt mooie brede banen in de ketsplaat-stand maar als je 3x met je ogen knippert is de tank leeg. Met een Zunidisc erachter zijn de banen minder breed, maar voor mijn gevoel is ie dan ook zuiniger met de mest en kun je meer oppervlak doen op een tank. Moet het altijd nog eens goed vergelijken.
Heb er zelf nu een... 7.6M (geloof ik) bouwland bemester erachter zitten, en dan kan ik toch wel een paar baantjes trekken op een veld voordat de tank leeg is. Bredere bemester (of ketsplaat) zal waarschijnlijk het mest verbruik ook wel verhogen al kan ik dat ook niet goed testen (heb geen slurry in m'n testmap :P ).

Gisteren niet veel gedaan verder, veld 10 geoogst en gecultiveerd, daar ben je sowieso wel 'even' zoet mee :P
Helaas begint het gaspedaal van m'n setje weer te klooien, potmeter zal wel weer uit z'n socket komen (bekende kwaal helaas). Waarschijnlijk binnenkort weer loshalen en fixen (behoorlijk gesmeer, ene vette bende daarbinnen, van uit de fabriek gewoon een dikke klodder vet erin gepleurd tegen piepen en schuren waarschijnlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1217210

Ik heb een vraag: op mijn beeldscherm is de tijd en mijn geld rechtsboven verdwenen. Hoe komen deze weer terug op het scherm. (Welke toetsen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
*nevermind.
Verkeerd gelezen.

[ Voor 80% gewijzigd door Superkiwi op 30-05-2019 21:44 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 17 Laatste