Aangezien iedereen hier zo lovend is over het "farmen" van silage heb ik zelf ook maar eens de proef op de som genomen. Begonnen met gras aangezien dat de laagste instap is (genoeg gras rondom m'n 3 velden).
De volgende spullen aangeschaft (grasmaaier e.d. had ik al):
- Bunker silo small (doubled)
- Leveler (MES500)
- Front Loader (643R)
- Universal Bucket (pak-en-beet 1L)
Begonnen met het maaien van gras rondom m'n velden. Tractor met aan de voorzijde een maaier en aan de achterzijde een forage wagon om alles meteen op te pikken. Dit ging allemaal vrij eenvoudig en snel.
Al het opgepikte gras gedumpt in m'n bunker. Alles bij elkaar zo'n 100L schat ik. Vervolgens met m'n tractor het gras netjes verdeeld over de bunker (m.b.v. leveler) en alles gecompact tot 100%. Dit werkte niet echt lekker mee. Verschillende keren tot 100% gekomen om vervolgens bij het terug uit rijden weer op 94% te eindigen. Uiteindelijk gelukt door in het bunker uit te stappen en het doek eroverheen te gooien.
In de tussentijd verder gegaan met m'n velden totdat het gras was gefermenteerd naar silage. Toen begon het drama. Met m'n tractor met gekoppelde front loader + universal bucket (1L) al het silage (ong. 100L) overgeschept naar m'n trailer (24L).
Na een flink arbeidsintensief proces:
- 100x bunker inrijden, scheppen, bunker uitrijden, overladen in trailer
- 4x op-en-neer rijden naar barn om te verkopen
- 3x tractor moeten resetten omdat ik iets te fanatiek uit de bunker reed en om kiepte.
Welgeteld om-en-nabij 40.000 euro verdiend. Kan aan mij liggen, maar waarom zou je dit de prefereren boven het "normale" zaaien/oogsten van reguliere crops? Het is echt ontzettend arbeidsintensief en verdiend nagenoeg hetzelfde (misschien zelfs minder) in dezelfde tijd dat je 3 velden kan zaaien/fertilizen/weeden/oogsten, waarbij je ook nog helpers kan bijschakelen.
Ik begrijp dat het proces wat sneller gaat als je investeert in een wheel loader met een 5L bucket, maar dat overscheppen van silage, echt, wat een ontzettend moeizame bezigheid!
Overigens sluit ik niet uit dat mijn manier verre van de beste is en dat er wellicht wat hulpmiddelen zijn om bovenstaande wat makkelijker/sneller te maken. Alle tips zijn welkom