Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20:13
hoevenpe schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 16:17:
[...]

Toch vraag ik me af welk 'belang' de VVD of welke andere politieke partij dan ook heeft bij een chaos op justitie en tekorten bij de politie.
Er wordt bezuinigd, en dat is waar het om gaat. De show die veroorzaakt wordt helpt alleen maar daar de aandacht vanaf te trekken.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 22:43
Brent schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 16:18:
Er wordt bezuinigd, en dat is waar het om gaat. De show die veroorzaakt wordt helpt alleen maar daar de aandacht vanaf te trekken.
Heb de cijfers opgezocht, maar tussen 2014 en 2019 is de begroting met 2% afgenomen, onwenselijk maar geen schokkende bezuiniging die de huidige situatie kan verklaren.

Als het echt bewust is krijg je de verkiezingsuitslag die daarbij hoort: geen medelijden met het CDA of VVD als ze teleurgestelde kiezers aan de populisten verliezen.

• Brent
Dat is helaas een begroting, geen realisatie. Maargoed, leg het naast: https://longreads.cbs.nl/trends18/economie/trends/

Wat valt op? De richting van de lijn. Voor 2014 was er geen Nationale Politie, dus misschien ook geen vergelijkbare cijfers, maar die lijnen kun je wel ongeveer tot 1970 zo doortrekken. Dan heb je je effectieve halvering ongeveer te pakken. https://wtfhappenedin1971.com (is de VS, maar toch)

• alexbl69
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 21:05
[...]

Toch vraag ik me af welk 'belang' de VVD of welke andere politieke partij dan ook heeft bij een chaos op justitie en tekorten bij de politie. Electoraal zouden ze er enorm mee scoren als de bezem erdoorheen zou gaan, meer blauw op straat en hardere aanpak van raddraaiers. Het tegenovergestelde lijkt echter het geval zoals we ook weer in Gorinchem zien.

Het is een grote organisatie vol met belangen en verworven rechten, waar de leiding het contract met de werkvloer allang verloren is en de minister keer op keer in de problemen brengt met. Er is geen grip op het ambtenarenapparaat, dat is geen exclusief VVD of CDA probleem. Het enige wat men met deze chaos bereikt is dat Baudet en/of Wilders nog groter worden, alsof die de koninkrijkjes op het ministerie wel zouden kunnen aanpakken.
Als ik heel cynisch ben zou je bijna zeggen dat ze het doen om telkens bij de verkiezingen te kunnen zeggen dat als je op ze stemt ze zorgen dat het na de verkiezingen echt zal gaan veranderen.

Maar zo zal het in het echt wel niet zijn toch ;)

iRacing Profiel

• Xa!pt
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 25-01 23:51
TheBrut3 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 22:41:
Maar dit topic is ook precies de maatschappij. Klagen, klagen, klagen, het is de schuld van de overheid/leiding/luie ambtenaren enz.
Not sure if serious...

Want zodra je solliciteert en wordt aangenomen kun je het systeem binnen een paar jaar op de schop gooien natuurlijk. Alles is tenslotte een keuze!

• incaz
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 22:21
[...]
Toch vraag ik me af welk 'belang' de VVD of welke andere politieke partij dan ook heeft bij een chaos op justitie en tekorten bij de politie.
Eerst justitie. Een sterke, integere justitie gaat vervelende dingen doen zoals witteboordencriminaliteit vervolgen. Daar heeft men echt geen behoefte aan. Het is duidelijk dat de VVD onze rechtstaat en onze maatschappij ziet als iets dat je zo veel mogelijk voor je eigen karretje moet spannen en waar je vrijelijk uit mag putten zonder teveel terug te geven... en dat tekent ook Justitie: er is geen besef of interesse meer in Recht als fundamentele waarde. Dan blijft over Justitie als middel: om als pressiemiddel te kunnen gebruiken en om inkomsten mee te kunnen genereren (het boetesysteem en de hardvochtige inzet.)

Bij de Politie is het ook heel erg focussen op de middelen. Politie kent dat gevaar al omdat het een plek is waar je midden in de actie staat, en je dus een boel moet kunnen zonder er de hele tijd reflectief over na te denken. Het nodigt dus sowieso uit tot mensen die ook van die actie houden, van de krachtmeting, van de spanning. Veel politiemensen hebben best wel een verwantschap met mensen die ook de criminaliteit in zouden kunnen. Dan krijg je makkelijk de crimefighter aanpak, waar het pakken van de 'bad guys' een lekker gevoel geeft, en je de ingewikkelde vraag over de nuances makkelijk kunt negeren. (Teeven. Had ik al gezegd Teeven?)
Beetje racisme erdoorheen, ongetwijfeld ook schimmige drugsdeals, zeker rondom schimmige infiltratie-acties en dat gaat mis. De nadruk op actie en intimidatie, ten koste van een saaie, geduldige, structurelere aanpak.
Electoraal zouden ze er enorm mee scoren
Onzin. Het electoraat zit muurvast. De mensen die interesse hebben in rechtvaardigheid zitten niet bij de vvd, en de mensen die te paaien zijn met lekker grove taal over 'keihard aanpakken' blijven gewoon lekker populistisch want de populisten kunnen altijd extremer in hun retoriek (en actie.)
Dus ik denk echt dat je heel goed moet zoeken om mensen te vinden die hier hun stemgedrag door laten beinvloeden.
meer blauw op straat en hardere aanpak van raddraaiers.
Dit is dus het populistische refrein. Kijk naar Amerika en weet dat het mogelijk eindigt in tanks die door je straat rollen, maar niet om het verstommen van de roep om nog harder aan te pakken. Als je in een politiestaat wilt leven is dat de kant die je op kunt. Maar het zijn hele nare, onveilige, onprettige maatschappijen over het algemeen, met vele doden op naam van de politie die vermijden te waren.
Het is een grote organisatie vol met belangen en verworven rechten, waar de leiding het contract met de werkvloer allang verloren is en de minister keer op keer in de problemen brengt met.
Dit is echt gelul. Het begint met het niet dragen van Recht als waarde... en dat komt nadrukkelijk ook rechtstreeks van de ministers zelf.
Er is geen grip op het ambtenarenapparaat, dat is geen exclusief VVD of CDA probleem.
'Grip op het ambtenarenapparaat' is op zichzelf nogal autoritair denken. In een functionerende rechtstaat hoef je geen 'grip' te hebben op je ambtenaren, maar werk je gewoon samen met de ambtenaren aan integer en kundig bestuur. Veel ambtenaren hebben die integriteit ook gewoon nog best hoog zitten, geef ze iets fatsoenlijks om mee te werken, en ze doen het.
(Geef ze iets onfatsoenlijks, zoals bij de Belastingdiens, en ze doen het nog steeds.)

Het zegt veel dat je dit alleen maar kunt benaderen vanuit macht.
Het enige wat men met deze chaos bereikt is dat Baudet en/of Wilders nog groter worden,
Als je dat niet wilt moet je niet steeds hun propaganda voeren...

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

• Xa!pt
[...]

Toch vraag ik me af welk 'belang' de VVD of welke andere politieke partij dan ook heeft bij een chaos op justitie en tekorten bij de politie. Electoraal zouden ze er enorm mee scoren als de bezem erdoorheen zou gaan, meer blauw op straat en hardere aanpak van raddraaiers. Het tegenovergestelde lijkt echter het geval zoals we ook weer in Gorinchem zien.
Dit is een bijzondere redenering. Alsof je met een hardere aanpak van raddraaiers en meer blauw op straat in een soort utopische samenleving terecht komt waar mishandelingen zelden tot niet meer voorkomen.

Natuurlijk is dat niet zo, dus Gorinchem heeft hier verder ook niet zo heel veel te maken.

• Amphiebietje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 17:32

Amphiebietje

In de blubber

Xa!pt schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 18:08:
[...]

Dit is een bijzondere redenering. Alsof je met een hardere aanpak van raddraaiers en meer blauw op straat in een soort utopische samenleving terecht komt waar mishandelingen zelden tot niet meer voorkomen.

Natuurlijk is dat niet zo, dus Gorinchem heeft hier verder ook niet zo heel veel te maken.
Als mensen weten dat ergens een zware straf op staat, dan zal een deel van die mensen toch wat minder de neiging hebben over de schreef te gaan. Dan heb ik het niet over de sociopathische/psychopathische rascrimineel...

Maar ja, NL. Een land waar je als je iemand doodmept en moord niet te bewijzen is je voor een jaar of 5 in de bak belandt (ander leven compleet verwoest), waar de eerste keer dat je een flinke overtreding begaat je enkel een waarschuwing krijgt, en waar alcohol-/drugsgebruik genormaliseerd is ondanks dat het zo ongeveer in 9 op de 10 incidenten met verwarde personen betrokken is*. :/

* Ik kijk er niet eens meer van op als er weer eens een idioot met hoge snelheid op een file is ingereden en blijkt dat, oh schok der schokken, hij onder invloed was...

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 14:41

Standeman

Moderator Witgoed

Prutser 1e klasse

hoevenpe schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 16:33:
[...]

Heb de cijfers opgezocht, maar tussen 2014 en 2019 is de begroting met 2% afgenomen, onwenselijk maar geen schokkende bezuiniging die de huidige situatie kan verklaren.
...
Ik vindt dat een behoorlijke bezuiniging. Je moet namelijk ook inflatie meenemen en dan zit je al bijna tegen de 10% aan.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• NMH
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 22:45
Amphiebietje schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 08:32:
Als mensen weten dat ergens een zware straf op staat, dan zal een deel van die mensen toch wat minder de neiging hebben over de schreef te gaan. Dan heb ik het niet over de sociopathische/psychopathische rascrimineel...
Werkt niet. Kijk maar naar de VS, dat zou dan een paradijs moeten zijn met de draconische strafmaten aldaar. Toch ligt het moordcijfer daar een slordige tien keer hoger dan bij ons. Wat wel werkt is de pakkans verhogen, maar dat is duur, want dan moet je investeren in capaciteit bij politie en justitie.

Praktisch voorbeeld: bij een collega van mij is laatst ingebroken in de schuur en een fiets weggenomen. Daarvoor komt de politie niet eens meer ter plaatse, dus geen sporenonderzoek of iets dergerlijks. Oftewel, de kans is miniem dat de dader daar ooit voor gepakt wordt. Dat ontmoedigt dergerlijk gedrag niet bepaald.

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 23:25
hoevenpe schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 16:33:
Maar als ik deze oudere cijfers erbij pak, en goed lees, dan zaten ze in 2008 nog 3.44 miljard.
Dus in meer dan 10 jaar tijd is er 200 miljoen vanaf gegaan in plaats van geld erbij. Geen idee wat dat in %'en is als je inflatie erbij pakt van die periode, zoals @Standeman al aangeeft.

Vreemd dat de organisatie niet een financiële injectie heeft gehad om alles op orde te brengen (inrichten Nationale Politie en up-to-date brengen van facilitaire middelen en ICT) om daarna te kunnen bezuinigen. Volgens mij is eerst investeren en moderniseren de juiste stap als je structureel wil gaan bezuinigen

TheBrut3 wijzigde deze reactie 26-11-2019 10:27 (4%)

• qadn
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 22:38

qadn

Pinnacle of Perversion

TheBrut3 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 10:16:
[...]
Vreemd dat de organisatie niet een financiële injectie heeft gehad om alles op orde te brengen (inrichten Nationale Politie en up-to-date brengen van facilitaire middelen en ICT) om daarna te kunnen bezuinigen. Volgens mij is eerst investeren en moderniseren de juiste stap als je structureel wil gaan bezuinigen
Bij centralisatie heb je schaalvoordelen welk leid tot meer efficiëntie; dan kan je dus bezuinigen.
Bij decentralisatie sta je dichter bij je probleem waardoor je er beter op kan inrichten, welk leid tot meer efficiëntie; dan kan je dus bezuinigen.

:+ ;) 7(8)7 :'( :'( :'(

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• TheBrut3
qadn schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 10:35:
Bij centralisatie heb je schaalvoordelen welk leid tot meer efficiëntie; dan kan je dus bezuinigen.
Bij decentralisatie sta je dichter bij je probleem waardoor je er beter op kan inrichten, welk leid tot meer efficiëntie; dan kan je dus bezuinigen.

:+ ;) 7(8)7 :'( :'( :'(
True. Maar eerst moet geïnvesteerd worden om één van beide, of een combinatie van, optimaal te faciliteren.

• Brent
NMH schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 09:58:
[...]

Praktisch voorbeeld: bij een collega van mij is laatst ingebroken in de schuur en een fiets weggenomen. Daarvoor komt de politie niet eens meer ter plaatse, dus geen sporenonderzoek of iets dergerlijks. Oftewel, de kans is miniem dat de dader daar ooit voor gepakt wordt. Dat ontmoedigt dergerlijk gedrag niet bepaald.
Had een autoinbraak in de parkeergarage van mijn appt-complex. Mijn partner was kennelijk niet overtuigend, want bij haar konden ze niet komen. Dat 'deden' ze gewoon niet, enkel huisinbraken. Toen ik belde, kon het, na enige overtuiging, toch weer wel. Is helaas nooit wat mee gebeurd.

Bij een ander ongeval heeft de politie het onderhands opgelost, waar ik maar voor ben gegaan want het animo er meer werk van te maken bij de Politie was 0,0. Zou blijft het mooi buiten te cijfertjes, want daar gaat het natuurlijk dankzij onze politiek op. De cijfertjes.

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

NMH schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 09:58:
[...]

Werkt niet. Kijk maar naar de VS, dat zou dan een paradijs moeten zijn met de draconische strafmaten aldaar. Toch ligt het moordcijfer daar een slordige tien keer hoger dan bij ons.
Het aantal vuurwapens is daar ook veel hoger (en dus hoe gemakkelijk het is om iemand om zeep te helpen).
Wat wel werkt is de pakkans verhogen, maar dat is duur, want dan moet je investeren in capaciteit bij politie en justitie.

Daar geef ik je dan wel gelijk in. Maar ja, of de heren pilitici dat gaan begrijpen voordat een drugsoorlog in Amsterdam volledig uit de hand loopt en er tientallen doden tegelijk gaan vallen, betwijfel ik. Die vermoorde advocaat zal heus niet de laatste zijn...

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 22:44

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Amphiebietje schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:24:
[...]
Het aantal vuurwapens is daar ook veel hoger (en dus hoe gemakkelijk het is om iemand om zeep te helpen).
[...]
Daar geef ik je dan wel gelijk in. Maar ja, of de heren pilitici dat gaan begrijpen voordat een drugsoorlog in Amsterdam volledig uit de hand loopt en er tientallen doden tegelijk gaan vallen, betwijfel ik. Die vermoorde advocaat zal heus niet de laatste zijn...
De politiek komt pas in actie, als er politieke doden gaan vallen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• NMH
Freee!! schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:50:
De politiek komt pas in actie, als er politieke doden gaan vallen.
Die hadden we al toch, in de vorm van Pim Fortuyn?

• Freee!!

Freee!!

NMH schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:54:
[...]
Die hadden we al toch, in de vorm van Pim Fortuyn?
Dat was maar één politicus en dan nog door een gestoorde dwaas. Het verandert pas, als meerdere politici door criminelen, werkzaam in de georganiseerde misdaad, worden neergeschoten of anderszins vermoord.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Xa!pt
Amphiebietje schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 08:32:
[...]

Dat valt nog te bezien.
Maar ja, NL. Een land waar je als je iemand doodmept en moord niet te bewijzen is je voor een jaar of 5 in de bak belandt (ander leven compleet verwoest), waar de eerste keer dat je een flinke overtreding begaat je enkel een waarschuwing krijgt, en waar alcohol-/drugsgebruik genormaliseerd is ondanks dat het zo ongeveer in 9 op de 10 incidenten met verwarde personen betrokken is*. :/
Wait, what? Je vindt 5 jaar voor iemand levenloos slaan teveel?

En nee, alcohol/drugsgebruik zorgt niet voor verwarde mensen. Psychoses doen dat.

• Blue-eagle
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Hier is een idee: Legaliseer alle drugsgebruik maar de productie mag alleen worden gedaan door de politie zelf. Dus de politie krijgt labs om XTC en MDMA te produceren, en de politie is verantwoordelijk voor het verbouwen van wiet en het produceren van hasj en bijhorende producten. De politie verkoopt dit enkel aan smartshops die op hun beurt deze producten mogen verkopen aan iedereen die ouder is dan 16 jaar.

Alle illegale labs die worden opgerold door de politie leveren direct ook materiaal die ze zelf kunnen gebruiken. De kwaliteit van de drugs wordt gegarandeerd door de smartshop én een vastgestelde en meetbare overheidsnorm.

Zo worden deze drugs betrouwbaar in gebruik, veiliger, en kan de overheid ook belasting innen op de grote groep drugsgebruikers die het land kent, net zoals dit het geval is bij de harddrugs alcohol en, in mindere mate, tabak.

Het grote voordeel is dat de leefomgevingen voor ons veiliger worden (geen illegale drugslabs meer, want er valt geen geld meer mee te verdienen–en ze worden nog steeds opgerold), er dus ook geen drugsafval meer gedumpt wordt op plekken waar onschuldige kinderen nu de dupe van kunnen worden, én de drugs die sowieso al veiliger zijn dan wat momenteel legaal is (alcohol/tabak) nog veel veiliger en betrouwbaarder worden.

De politie houdt hierna ook veel meer tijd en personeel over om zich vooral niet bezig te houden met opsporing naar en hindering van de drugsbendes.

Bonuspunten: Laat alle legale drugs massaal in te kopen te zijn, ook voor mensen die het overduidelijk willen verhandelen in het buitenland, en stel de grens open om dit te kunnen doen. Immers: Wij exporteren enkel en alleen drugs van hoge kwaliteit zonder gevaarlijke onverwachte stoffen.

Dat gaat Europa niet leuk vinden natuurlijk, totdat ze inzien dat wij er enorm veel geld mee verdienen én hun eigen burgers opeens minder vaak doodgaan, én ook hun criminele bendes opeens geen geld meer verdienen aan drugs, én hun eigen criminele bendes geen drugsafval meer dumpen en labs opzetten in woonwijken.

Over 5 jaar kunnen we dan met alle geleerde informatie uit deze proef de productie openstellen voor bedrijven en gewoon de marktwerking zijn ding laten doen.

Taxatie, voorlichting, regulering. Kapitalisme op zijn best.

• TheBrut3
De politie drugs laten produceren? Laten we dat maar niet doen, die zijn er voor handhaving.
Zoiets zal dan gedaan worden door externe, commerciële partijen. Deze vallen dan waarschijnlijk onder de verantwoordelijkheid van het ministerie van volksgezondheid, welzijn en sport, met toezicht vanuit partijen zoals NVWA en politie.

Overigens is het ook erg naïef van je om te denken dat drugscriminelen dan stoppen. Zo werkt het misschien in jouw theoretische wereld, maar niet in de echte wereld. Die mensen lachen je uit als je 5k netto per maand inkomen hebt als loonslaaf, die zijn veel meer gewend en gaan echt niet legaal 40 uur werken voor zo'n bedrag.
Tevens wordt legale drugs duurder, er zal dus altijd vraag blijven naar een illegaal en goedkoper product. Zie bijvoorbeeld ook de viagra/kamagra markt. Zeker als in jouw plan de capaciteit voor drugscriminaliteit zal verdwijnen is dat een vrijbrief voor drugscriminelen.

• NMH
Dit is toch eigenlijk te krankzinnig voor woorden:
Uit een oud onderzoeksrapport blijkt nu dat al decennia met de geurproef werd gesjoemeld om de verdachte veroordeeld te krijgen. Destijds zag het Openbaar Ministerie dat niet, of wilde het OM dat niet zien. Toch had een geurhond al verschillende keren een verdachte als dader aangewezen, hoewel later aantoonbaar bleek dat hij het delict niet kon hebben gepleegd.
[...]
Alle betrokkenen mochten bij de politie blijven werken. In de politiek bleef het stil. Niemand stelde publiekelijk de vraag: hoelang is dit al aan de gang?
De geurproeffraude was al bekend, maar het blijkt nu dus nog veel vaker te zijn gebeurd dan al bekend was. Ik ben niet van de school om mensen Amerikaanse stijl de laan uit te sturen als ze een keer een fout maken, maar het is toch onbestaanbaar dat als je je ambtseed met voeten treedt en willens en wetens de levens van onschuldige mensen ruineert je vervolgens gewoon aan kan blijven?

• dehardstyler
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 17:14
En ze gaan gewoon lekker verder in Amsterdam: https://www.telegraaf.nl/...itie-amsterdam-uitgekleed

Ik vraag mij oprecht af hoe de mensen hier zelf tegen aankijken. Ik denk dat ik in ieder geval mijn biezen gepakt had en dat maakt het probleem alleen nog maar groter.

• TheBrut3
dehardstyler schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:22:
En ze gaan gewoon lekker verder in Amsterdam: https://www.telegraaf.nl/...itie-amsterdam-uitgekleed

Ik vraag mij oprecht af hoe de mensen hier zelf tegen aankijken. Ik denk dat ik in ieder geval mijn biezen gepakt had en dat maakt het probleem alleen nog maar groter.
Volgens mij staat het antwoord in de tekst:
De enorme druk heeft een extra effect: door de roosterdruk en overbelasting stijgt het ziekteverzuim, stroomt personeel uit en morren de politiemensen.

• IJzerlijm
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Achteraf gezien een geniale zet, je vermoordt iemand die tot de justitiele elite hoort en de politie gaat zich nog veel minder bezig houden met je criminele activiteiten dwars zitten.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Maximized
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 20:04

Maximized

En niet minimized

NMH schreef op woensdag 27 november 2019 @ 10:17:
Dit is toch eigenlijk te krankzinnig voor woorden:

[...]

De geurproeffraude was al bekend, maar het blijkt nu dus nog veel vaker te zijn gebeurd dan al bekend was. Ik ben niet van de school om mensen Amerikaanse stijl de laan uit te sturen als ze een keer een fout maken, maar het is toch onbestaanbaar dat als je je ambtseed met voeten treedt en willens en wetens de levens van onschuldige mensen ruineert je vervolgens gewoon aan kan blijven?
Het openbaar ministerie is zonder twijfel, de meest gevaarlijke, meest kwaadaardige en grootste criminele organisatie die er is. Meer dan dat kan ik er niet van maken.

Voor elk persoon die ze met gefraudeerd bewijs hebben laten veroordelen, zouden ze allemaal 10 jaar de cel in moeten. Het sadisme en de kwaadwillendheid van deze mensen is gewoon niet voor te stellen.

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Hoe bescherm je klokkenluiders in NL?

Wel, je pakt ze op en klaagt ze aan wegens het schenden van het ambtgeheim:

https://www.nu.nl/binnenl...-van-lekken-naar-nrc.html

Met zo'n wetshandhaving heb je geen criminelen meer nodig...

• SpeedQber
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 11:37
https://www.nu.nl/binnenl...erzoekscommissie-aan.html

"De geschorste hoofdofficier van justitie Marc van Nimwegen gaat het Openbaar Ministerie (OM) en de onderzoekscommissie die zijn relatie met ambtsgenoot Marianne Bloos onderzocht aanklagen. Dat bevestigt de advocaat van Van Nimwegen in de Volkskrant."
"Volgens de advocaat van Van Nimwegen is het rapport "onzorgvuldig" en "onevenwichtig". Er zou zijn gerommeld met formuleringen en er zou bewijs achter zijn gehouden. Verklaringen zouden onjuist in het rapport zijn samengevat. Ook zouden negatieve verklaringen over de ex-hoofdofficier als geloofwaardig worden bestempeld.

Daarnaast vindt Van Nimwegen dat hij nauwelijks kans op wederhoor heeft gehad, omdat hij verklaringen slechts deels mocht inzien, bevestigt zijn advocaat. Ook zou zijn reactie niet in het rapport verwerkt zijn."

Bewijs achterhouden verbaast me ook niet eens meer.

• defiant
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
'Recherche laat grote vissen te vaak lopen'
De aanpak van zware criminaliteit en ondermijning door de politie komt niet goed van de grond. Volgens de Inspectie Justitie en Veiligheid komt dat doordat de recherche te veel capaciteit kwijt is aan incidenten. Aan diepgravend onderzoek naar criminele organisaties komen de speurders niet toe.

In het inspectierapport staat dat rechercheurs vaak ingezet worden bij incidenten, zoals overvallen, inbraken of moord. Meestal worden daarbij alleen de 'kleine vissen' gepakt en blijven de 'grote vissen' buiten schot.
Bij de vorming van de Nationale Politie was het uitgangspunt dat die als één organisatie zou gaan functioneren. Alle onderdelen moesten goed samenwerken en duidelijk moest zijn wie verantwoordelijk is voor inzet en optreden van de medewerkers. Volgens de inspectie heeft de Nationale Politie die ambitie nauwelijks waargemaakt.

Politieonderdelen werken niet goed samen, de leiding stuurt niet goed aan en de rechercheurs maken veel te weinig gebruik van inlichtingen en kennis die er wel degelijk zijn bij informatiespecialisten binnen het korps.
De nationale politie samen met het z.g.n. "superministerie" van veiligheid en justitie waren het speerpunt van de VVD en toenmalig minister Ivo Opstelten en heeft sindsdien alleen maar meer problemen en disfunctioneren opgeleverd. Je ziet dat Grapperhaus ook niet het vermogen heeft te doorzien waarom het hele justitie systeem disfunctioneert en hoe daarop te handelen.

Climate dashboard

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Forse waarschuwing van Italiaanse maffia experts:
Italiaanse maffia-experts: Nederland is naïef
Nog steeds sluit Nederland de ogen voor de corrumperende gevolgen van cocaïnehandel. Dat zeggen drie Italiaanse maffia-experts. „Het lijkt wel of jullie op Mars wonen.”
Als maffiadeskundige Maria Grazia Mazzola dinsdag hoort over de kritiek die de Nederlandse Inspectie Justitie en Veiligheid heeft op de aanpak van de georganiseerde misdaad, hoeft ze niet lang na te denken. „Mooi, maar het laat nog eens zien dat jullie mentaliteit echt moet veranderen. Als het over de maffia gaat, lijkt het alsof jullie in Nederland op Mars wonen, zover staat dat in jullie hoofden van jullie af.”
Onderzoeksjournalist Mazzola en twee andere Italiaanse maffiadeskundigen waarschuwden hier al vóór de verklaring van de inspectie voor. In drie recente gesprekken, gevoerd vanuit Rome, benaderen deze drie Italianen het probleem van de internationale vertakkingen van de georganiseerde misdaad ieder vanuit hun eigen perspectief. Ze leggen verschillende accenten. Maar over één ding zijn ze het zonder voorbehoud eens: Nederland reageert veel te nonchalant op het gegeven dat een van de belangrijkste aanvoerlijnen voor de Europese cocaïnehandel de haven van Rotterdam is en op de consequenties die dat heeft. Ze waarschuwen hier al jaren voor, en noemen alle drie de moordaanslag in september op advocaat Derk Wiersum als een nieuw alarmsignaal.
„Jullie denken dat omdat jullie een andere cultuur hebben dan in Zuid-Italië, jullie geen problemen hebben”, zegt Mazzola. „Maar de maffiose mentaliteit besmet onherroepelijk ook fatsoenlijke mensen. Het zijn bloedzuigers, en met hun dreigementen, hun controle van veel ondernemingen en hun enorme financiële mogelijkheden ondermijnen ze ook jullie samenleving.” In een kort telefoongesprek dinsdag voegt ze daaraan toe: „Doe je ogen open, Nederland. Ik ben geboren in Palermo, en ik zie wat er nu gebeurt in Nederland in het licht van wat in Italië is gebeurd. Jullie aanpak moet veranderen.”
„Ik moet constateren dat andere Europese landen er geen belang bij hebben om te zeggen dat er in hun landen maffia is. Dat zou investeerders kunnen ontmoedigen. Eigenlijk interesseert het niemand. Kijk hoe permissief Nederland is als het om drugs gaat. Jullie tolerantie heeft er alleen maar toe geleid dat misdadigers uit Italië, en ook uit Albanië trouwens, heel veel geld hebben kunnen verdienen in Nederland. Dat mensen dingen doen die slecht voor hen zijn en hun hersenen aantasten moeten ze zelf weten. Maar dat men hierdoor toestaat dat de georganiseerde misdaad zich zo verrijkt en daardoor de samenleving corrumpeert, dat zou een probleem van de staat moeten zijn.”
Het probleem is dat inderdaad dat het te weinig serieus wordt genomen en de bedreiging voor de samenleving wordt onderschat. Daarnaast is zware georganiseerde misdaad door de media erg geromantiseerd geraakt, waardoor mensen het ook niet meer als een serieuze bedreiging zien. We verafschuwen de bijstandsfraude, de winkel of woningdief, maar Holleeder mag aanschuiven bij college tour.

We kijken neer op de corruptie en ineffectiviteit van de Italiaanse samenleving, maar dat is ook onze toekomst als de maffia de bovenwereld steeds meer infiltreert.

Climate dashboard

• alexbl69
defiant schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 17:46:
Forse waarschuwing van Italiaanse maffia experts:
Italiaanse maffia-experts: Nederland is naïef
We verafschuwen de bijstandsfraude, de winkel of woningdief, maar Holleeder mag aanschuiven bij college tour.
Zoals wel vaker is wat je op TV ziet niet representatief voor de mening van 'we'. Weet wel zeker dat het gros van de Nederlanders walgt van dit soort figuren, en de positieve aandacht die al die criminelen bij de media en bij sommige 'artiesten' krijgt.

Zolang de overheid echter totaal schizofreen met hun belangrijkste inkomstenbron (drugshandel) omgaat heeft het voor individuele burgers niet zoveel zin om je er druk om te maken.

Verschil is ook dat de 'traditionele' mafia een groot deel van haar inkomsten uit afpersing van winkeliers en ondernemers verkreeg/verkrijgt, terwijl 'onze' criminelen al meer dan genoeg verdienen met de drugshandel en de samenleving dus minder lastig vallen.

iRacing Profiel

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

'AIVD-baas Dick Schoof wordt nieuwe ambtelijke baas ministerie van Justitie'

Ik verwacht geen grote veranderingen in de (in)competentie van Justitie, zeker niet omdat hij er al van 1996 tot 2018 zat.

Mogelijk is de reden dat hij weg gaat bij de AIVD veel interessanter, maar die wordt niet genoemd.

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Er was van de week imho een bizarre aflevering van eenvandaag over de zware misdaadproblematiek:
Minister Grapperhaus wil zwaarder inzetten op misdaadbestrijding: 'We pakken hun Lamborghini's en zeiljachten af'
Volgens minister Grapperhaus van Veiligheid & Justitie hebben we het laten versloffen: "In 2005 had men de georganiseerde misdaad behoorlijk onder controle. Vervolgens hebben we het 10 jaar laten lopen en moet je vaststellen dat het welig is gaan tieren als onkruid." De aanslag op advocaat Derk Wiersum bevestigt volgens Grapperhaus nog maar eens dat er zwaarder moet worden ingezet op de strijd tegen de georganiseerde misdaad.
De hele uitzending werd gedanst omtrent de werkelijke oorzaken waarom zware misdaadbestrijding zo achterloopt en wie daar politiek voor verantwoordelijk was. Grapperhaus beweerde zelfs dat bij continuering onze rechtstaat op zou houden te bestaan. Als minister van justitie van een gevestigde partij in coalitie van partijen met een lange bestuursgeschienis zelf al niet meer kunnen garanderen dat rechtstaat continueert, zou ik toch zeer ernstige twijfels hebben bij de politieke keuzes nu en in het verleden van die partijen.

Dat lijkt verdacht veel op de situatie zoals met de stikstofcrisis, waarin politici uit regeringspartijen oppositie gingen voeren tegen hun eigen beleid.

Climate dashboard

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

In de tussentijd komen er o.a. op nu.nl berichten voorbij waarin Erik Akerboom poogt drugsgebruikers ervan te overtuigen dat ze minder drugs moeten gebruiken met argumenten als (geparafraseerd) "Weet dat als je drugs gebruikt, je een stelsel van hele kwaaie mensen die veel slechts doen ondersteunt.". |:( 8)7

Ja, dat gaat werken... :F

Aan de andere kant past het volledig bij het beeld dat de Nederlandse aanpak van de drugscriminaliteit uiterst naief is: https://www.nrc.nl/nieuws...derland-is-naief-a3984134

• Touchdomex
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 20:53

Touchdomex

Beans Beans Beans Beans

Amphiebietje schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:19:
In de tussentijd komen er o.a. op nu.nl berichten voorbij waarin Erik Akerboom poogt drugsgebruikers ervan te overtuigen dat ze minder drugs moeten gebruiken met argumenten als (geparafraseerd) "Weet dat als je drugs gebruikt, je een stelsel van hele kwaaie mensen die veel slechts doen ondersteunt.". |:( 8)7

Ja, dat gaat werken... :F
Legaliseer die handel dan is het andere argument wat ertegen werkt. Hoeven jullie niet die problemen op te lossen voor de normale burgers.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' ~politiek incorrect~ _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Freee!!

Freee!!

Touchdomex schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:26:
[...]
Legaliseer die handel dan is het andere argument wat ertegen werkt. Hoeven jullie niet die problemen op te lossen voor de normale burgers.
Maar dat extra werk kan die puinzooi, die ze belastingdienst noemen, niet aan.

• HaterFrame
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 19:39

HaterFrame

Well... Poo came out!

[...]
Legaliseren zie ik helemaal geen heil in.
Criminelen weten het toch goedkoper te verkopen uiteindelijk, daarnaast gaat het op de schatkist/zorg drukken met al die extra verslaafden.
Ik zit er ook echt niet op te wachten dat harddrugs een "normaal" iets word in onze samenleving, gezellig al die opgefokte opgepompte figuren in de binnenstad. Hebben we nu al genoeg last van.

I am the great Cornholio!

• alexbl69
[...]
Het percentage (te) hardrijders is nog veel hoger dan het aantal druggebruikers. De maximumsnelheid ook maar afschaffen dan?

iRacing Profiel

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Staat voor rechter: te weinig geld voor gevaarlijke cliënten met stoornis
Acht forensische zorginstellingen dagen het ministerie van Justitie en Veiligheid voor de rechter omdat ze meer geld willen. Er is volgens hen nu te weinig budget voor de behandeling van gevaarlijke cliënten met een psychische of psychiatrische stoornis.
"We vinden dat justitie fatsoenlijke tarieven moet geven voor de zorg die we leveren", vertelt Sophie Koek, manager van Fivoor, een van de klinieken die een kort geding aanspant. "De tarieven zijn al lager dan dat ze vorige jaren waren. Dit is voor ons echt een slag."
"In de klinieken wordt heel efficiënt gewerkt, maar er wordt steeds meer van de klinieken gevraagd zonder dat er extra voor wordt betaald", zegt een deskundige op het gebied van forensische psychiatrie. "Er zijn voortdurend vacatures en de werkdruk is hoog."

Dit komt bijvoorbeeld doordat er hoge eisen worden gesteld aan de verlofaanvragen en ook de zorgvuldige uitvoering van de verloven veel van de medewerkers vraagt. Daarnaast mogen forensische klinieken geen winst maken, maar draaien ze wel zelf op voor eventuele verliezen."
Zie ook: Zorg wil ‘fatsoenlijk tarief’ voor behandeling gevaarlijke mensen
Neem het Zuid-Hollandse Fivoor. Dat geeft elk jaar ongeveer 160 miljoen euro uit aan verpleegkundigen, psychiaters en alle andere kosten in 39 locaties. Ze bieden alles van reclassering tot behandeling voor de zwaarst beveiligde tbs’ers. Erik Masthoff, bestuurder bij Fivoor: „Met wat gepuzzel kan ik best een begrotingsgat van 1 miljoen euro dichten. Maar ik heb volgend jaar een tekort van 9 miljoen euro, met name als Justitie zijn aanbesteding niet aanpast aan de reële kosten.”
Het gaat om veiligheid, onderstreept Masthoff. „We kunnen niet zeggen: ‘Sorry mensen, het geld is op, dus we sturen minder begeleiding mee tijdens zijn verlof.’ We kunnen in de kliniek ook niet één verpleegkundige alleen laten met tien (vlucht)gevaarlijke patiënten. Dat moeten er minimaal twee zijn en het liefst drie. Dat zijn de kwaliteitsnormen.” Rakic: „We kunnen ook niet zomaar goedkopere bewakers neerzetten in plaats van verpleegkundigen: cliënten zitten bij ons om behandeld te worden.”
Interessant is dat zorgverzekeraars, waar andere zorgverleners doorgaans over mopperen, voor ongeveer even intensieve psychiatrische zorg méér betalen dan Justitie. En wel 100 euro meer per dag per patiënt, zegt Dick de Wit van Inforsa. Zijn collega Rakic: „We zouden financieel gezien kunnen stoppen met forensische zorg, want voor niet-veroordeelde zware psychiatrisch patiënten krijgen we meer geld, van de zorgverzekeraar. Maar dan heeft de maatschappij echt een probleem, want goeie forensische zorg bouw je niet zomaar op.”
Het blijft een vreemd fenomeen waarin in een hoogconjunctuur er een conflict ontstaat over wat feitelijk bezuinigingen zijn in de kern van ons justitiële systeem. Wat ook nog eens over onderwerpen gaat die de samenleving altijd langdurige bezig houdt als er incidenten zijn. Ook hier betreft het weer een maatregel van staatssecretaris Dekker, die ook op andere dossiers zich vrij star en ideologisch heeft ingezet ten opzichte van z'n beleid.

Climate dashboard

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 21:06
Dit jaar moet de politie nog meer bezuinigen (althans volgens de dienders die ik spreek). Het kost ongelooflijk veel moeite om nieuw personeel te werven en dan komt er mogelijk een vuurwerk verbod wat intensief gehandhaafd moet worden in een periode dat er veel werkdruk wordt ervaren. Receptuur voor mislukking...vrees oprecht voor de gevolgen als er (opnieuw) niet gehandhaafd kan worden.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Brent
defiant schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:09:

Het blijft een vreemd fenomeen waarin in een hoogconjunctuur er een conflict ontstaat over wat feitelijk bezuinigingen zijn in de kern van ons justitiële systeem. Wat ook nog eens over onderwerpen gaat die de samenleving altijd langdurige bezig houdt als er incidenten zijn. Ook hier betreft het weer een maatregel van staatssecretaris Dekker, die ook op andere dossiers zich vrij star en ideologisch heeft ingezet ten opzichte van z'n beleid.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Minister liet alarmerende brief over Al Fourkaan-moskee intrekken
De burgemeester van Eindhoven heeft in 2016 een alarmerende brief aan de minister van Justitie en Veiligheid over de fundamentalistische Al Fourkaan-moskee na verzending weer ingetrokken. Dit gebeurde onder druk van toenmalig minister Ard van der Steur (VVD) die ontstemd was over kritiek in de brief op het functioneren van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV). Die valt onder het ministerie waaraan Van der Steur tot 2017 leiding gaf.
Tijdens Prinsjesdag 2016 spreekt Van der Steur John Jorritsma aan op de brief – die VVD’er is Van Gijzel dan net opgevolgd als burgemeester van Eindhoven. De minister eist dat de brief als niet verzonden wordt beschouwd, omdat ‘zijn’ NCTV er niet goed op zou staan als de brief mocht uitlekken. In een reactie erkent Jorritsma dat hij tijdens Prinsjesdag is „aangesproken” op de brief, die hij vervolgens heeft ingetrokken.
Inmiddels wordt er meer gedeeld, maar is de klacht van burgemeesters dat zij te weinig middelen hebben om iets te doen met de informatie. Zo schreven de burgemeesters van de vier grote steden vorig jaar in een brandbrief aan de ministerraad dat zij onvoldoende instrumenten hebben om op te treden tegen het omstreden Cornelius Haga Lyceum, dat zich volgens inlichtingendienst AIVD omringt met salafistische voormannen.

De huidige minister Ferdinand Grapperhaus (CDA) zou binnenskamers ontstemd hebben gereageerd op de kritische brief van de steden. Zijn woordvoerder weigert commentaar.
Met andere woorden, de burgemeesters signaleerden serieuze problemen met salafisme en mogelijk terrorisme, maar omdat de reputatie van NCTV belangrijker was mocht er in ieder geven paper-trail komen. Maar ook nu nog steeds lijken de burgemeesters aan leidraad van het ministerie van justitie te moeten lopen, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ook dat met motieven te maken heeft die niets met veiligheid te maken hebben maar macht en reputatie.

Climate dashboard

• ErikT738
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 08:04
Ik weet niet of dit nou helemaal bij dit topic past, maar waarom wordt er in dit soort processen met een enkelband gewerkt? Als ik het NOS-bericht mag geloven is er al van één "Tattookiller" bevestigd dat hij zijn enkelband heeft doorgeknipt en is er mogelijk nog een tweede gevlucht. Dit is toch niet onverwacht als doorgewinterde criminelen een levenslange gevangenisstraf boven het hoofd hangt?

Het lijkt er nu op dat we aan werkverschaffing voor de toch al overbelastte politie doen...

• dehardstyler
ErikT738 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 12:56:
Ik weet niet of dit nou helemaal bij dit topic past, maar waarom wordt er in dit soort processen met een enkelband gewerkt? Als ik het NOS-bericht mag geloven is er al van één "Tattookiller" bevestigd dat hij zijn enkelband heeft doorgeknipt en is er mogelijk nog een tweede gevlucht. Dit is toch niet onverwacht als doorgewinterde criminelen een levenslange gevangenisstraf boven het hoofd hangt?

Het lijkt er nu op dat we aan werkverschaffing voor de toch al overbelastte politie doen...
Ik snap er ook werkelijk waar helemaal niks van. Het is gewoon niet uit te leggen, punt.

Net zoals de regel dat je maar 2/3 van je straf moet uitzitten bij goed gedrag, net zo belachelijk. Je zit je straf helemaal uit en als je je niet gedraagt komt er 5 jaar bovenop! Waarom doen we dat niet? 8)7

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Het bewust niet actief veroordeelden in de gevangenis krijgen leek me altijd de enige logische verklaring voor de twee tegenovergestelde Nederlandse statistieken: strenge straffen en laag aantal gedetineerden.

• Euler212
  • Registratie: juni 2014
  • Niet online
dehardstyler schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:06:
[...]

Ik snap er ook werkelijk waar helemaal niks van. Het is gewoon niet uit te leggen, punt.

Net zoals de regel dat je maar 2/3 van je straf moet uitzitten bij goed gedrag, net zo belachelijk. Je zit je straf helemaal uit en als je je niet gedraagt komt er 5 jaar bovenop! Waarom doen we dat niet? 8)7
Omdat onderzoek na onderzoek aantoont dat langer straffen niet tot minder recidive leidt.

https://demonitor.kro-ncr...oot-vaak-kans-op-recidive

Mensen denken dat gevangenisstraffen afschrikkend werken maar dat is niet zo. Zie VS met three strikes and you're out (Wikipedia: Three-strikes law) en hoogste aantal gevangen per duizend inwoners.

Gevangenisstraffen zijn er om herhaling te voorkomen. Hoe langer de straf hoe minder aansluiting met de maatschappij en hoe groter de kans op herhaling.

Euler212 wijzigde deze reactie 23-01-2020 14:15 (4%)

• dehardstyler
Euler212 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 14:13:

Gevangenisstraffen zijn er om herhaling te voorkomen. Hoe langer de straf hoe minder aansluiting met de maatschappij en hoe groter de kans op herhaling.
Waarom is het dan zo'n zooi in Nederland?

De daders van nu willen helemaal geen onderdeel zijn van onze Westerse maatschappij. Het enige wat ze kunnen zijn criminele zaken, anders horen ze er niet bij. En de korte gevangenis straf is ook nog eens statusverhogend tegenwoordig. Het werkt gewoon niet.

edit: en daarbij, je kunt het aan de slachtoffers, die vaak levenslang krijgen, gewoon helemaal niet verkopen.

dehardstyler wijzigde deze reactie 23-01-2020 14:37 (8%)

• Brent
dehardstyler schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 14:36:
[...]

Is het een zooi dan?

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Nu online
[...]

De daders van nu willen helemaal geen onderdeel zijn van onze Westerse maatschappij. Het enige wat ze kunnen zijn criminele zaken, anders horen ze er niet bij. En de korte gevangenis straf is ook nog eens statusverhogend tegenwoordig. Het werkt gewoon niet.

edit: en daarbij, je kunt het aan de slachtoffers, die vaak levenslang krijgen, gewoon helemaal niet verkopen.
Heb je ook een onderzoek dat er in nederland meer criminaliteit is en we lager straffen?

En dan ook graag een onderzoek dat zegt dat met hogere straffen er minder criminaliteit zou zijn.

Tot die tijd de onderbuik even stil houden.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Euler212 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 14:13:
[...]

Omdat onderzoek na onderzoek aantoont dat langer straffen niet tot minder recidive leidt.

https://demonitor.kro-ncr...oot-vaak-kans-op-recidive
In https://www.dji.nl/binari...finitief_tcm41-350484.pdf tabel 2.22 is just te zien dat de langst gestraften de laagste recidive hebben.

• Euler212
  • Niet online
[...]

Misschien omdat we te hard straffen. ;)

http://www.secjure.nl/201...e-rechters-laag-straffen/

• Euler212
  • Niet online
IJzerlijm schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 14:43:
[...]

In https://www.dji.nl/binari...finitief_tcm41-350484.pdf tabel 2.22 is just te zien dat de langst gestraften de laagste recidive hebben.
Daar ga je aan het feit voorbij dat dit alle soorten delicten samenvat.

De vraag is of iemand die voor moord veroordeelt wordt en 10 jaar krijgt vaker in herhaling valt dan iemand die 20 jaar krijgt. De onderzoeken stellen van niet. Jouw tabel bewijst niet anders. Beide gevallen komen onder het kopje >3 jaar terecht.

• dehardstyler
n3othebest schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 14:43:

En dan ook graag een onderzoek dat zegt dat met hogere straffen er minder criminaliteit zou zijn.
IJzerlijm in "Grote problemen bij politie en justitie"

In ieder geval minder recidiven, is minder criminaliteit onderaan de streep.

dehardstyler wijzigde deze reactie 23-01-2020 14:52 (30%)

• Euler212
  • Niet online
dehardstyler schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 14:50:
[...]

IJzerlijm in "Grote problemen bij politie en justitie"

In ieder geval minder recidiven, is minder criminaliteit onderaan de streep.
Dat bewijst helemaal niks omdat het niet selecteert op welke delicten er gepleegd zijn.

Iemand die steelt bij de AH komt in dezelfde tabel terecht als een moordenaar. Die factor moet je er uit halen.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Euler212 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 14:56:
[...]

Dat bewijst helemaal niks omdat het niet selecteert op welke delicten er gepleegd zijn.

Iemand die steelt bij de AH komt in dezelfde tabel terecht als een moordenaar. Die factor moet je er uit halen.
Wat is dan het bewijs dat lang straffen tot meer recidive leidt ? De rapportage van KRO-NCRV heeft het voornamelijk over de link tussen geen werk hebben en recidive, daar is elke vorm van gevangenisstraf al als een grote recidive verhogende factor aangegeven.

Iedere ex-gedetineerde een baan geven zal ongetwijfeld recidive verlagen. Of een uitkering van 10.000 Euro per maand zodat ze niet hoeven te roven voor de nieuwste dure auto's en kleding.

• TheBrut3
Als je doel is om recidive te verlagen kan je ze net zo goed allemaal een kogeltje geven. Dan weet je 100% zeker dat recidive niet meer voorkomt, het is een bak goedkoper en indirect beter voor het milieu (voetafdruk minder). Het menselijke aspect laten we dan even links liggen.

Straffen zijn nou eenmaal hoe ze zijn. Er zal altijd een groep zijn waar (meer/harder) straffen beter werkt en altijd een grap waar belonen beter werkt.

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 21:23

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

TheBrut3 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 15:52:
Dan weet je 100% zeker dat recidive niet meer voorkomt, het is een bak goedkoper en indirect beter voor het milieu (voetafdruk minder). Het menselijke aspect laten we dan even links liggen.
Dat het een bak goedkoper is, is maar de vraag. Afhankelijk van de leeftijd en de maatschappelijke investering die gedaan is kan het een redelijke verspilling blijken. Een misstap van een hoogopgeleid persoon kan dan financieel redelijk kosten terwijl dat bij een lager opgeleid iemand kan anders uitpakken.

Het menselijke aspect daargelaten.

[Oo[:::|:::]oO]

• Euler212
  • Niet online
IJzerlijm schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 15:10:
[...]

Wat is dan het bewijs dat lang straffen tot meer recidive leidt ? De rapportage van KRO-NCRV heeft het voornamelijk over de link tussen geen werk hebben en recidive, daar is elke vorm van gevangenisstraf al als een grote recidive verhogende factor aangegeven.

Iedere ex-gedetineerde een baan geven zal ongetwijfeld recidive verlagen. Of een uitkering van 10.000 Euro per maand zodat ze niet hoeven te roven voor de nieuwste dure auto's en kleding.
Specifiek jongeren:
https://www.trouw.nl/nieu...ffen-werkt-niet~b496aafd/

https://www.volkskrant.nl...werkt-averechts~b0452a2f/

https://www.bbc.com/futur...son-sentences-deter-crime

Amerika specifiek:
https://www.sentencingpro...onsider-scale-punishment/
Pagina: 1 2 3 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True